Aina ei tiedä mikä nopeusrajoitus on

Mennäänbussilla

Kaupunkialueella nopeusrajoitusmerkkejä on tosi vähän. Monesti miettii onko nyt 40 vai 50 nopeusrajoitus, ei kai vaan 30 nopeusrajoitus..

Nopeusrajoituksia noudatettaisiin varmaan paremmin kun niitä näkyisi enemmän.

85

1539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pitää_tietää

      Jos et näe nopeusrjoituksia tai muita liikennemerkkejä, sinun ei kuulu ajaa mitään moottorilla kulkevaa. Mielellään mene palauttamaan ajokorttisi sinne, mistä sen löysit. Toinen vaihtoehto on ajaa keskustassa aina enintään 30km/h.

      Aluerajoitukset on kehitetty juuri siksi kaupunkien keskustoihin, ettei joka kadunkulman jälkeen tarvita uutta nopeusrajoitusmerkkiä.

    • Pitää aika tunari olla, jos ei osaa pysyä kartalla siitä, mikä rajoitus on voimassa. Vaikka näkyyhän niitä tunareita olevan; esimerkiksi Teollisuuskadulla huomaa usein, että joku kuski luulee siinä olevan 40 km/h rajoituksen (ja lisäksi uskoo mittarinsa näyttävän täsmälleen oikein eli ajaa n. 35 km/h).

      • OtaSelvääAsioista

        Teollisuuskadulla on 50km/h-rajoitus!


      • OtaSelvääAsioista kirjoitti:

        Teollisuuskadulla on 50km/h-rajoitus!

        Opettele lukemaan. MINÄ tiedän, että siellä on 50 km/h lukuunottamatta sitä ihan Pasilanpuoleista päätä, mutta siellä näkee usein autoja, joiden kuskit selvästi luulevat, että olisi 40 km/h.


      • OtaSelvääAsioista
        10-14 kirjoitti:

        Opettele lukemaan. MINÄ tiedän, että siellä on 50 km/h lukuunottamatta sitä ihan Pasilanpuoleista päätä, mutta siellä näkee usein autoja, joiden kuskit selvästi luulevat, että olisi 40 km/h.

        Yritn vain sulle puupää vihjata että jos täällä kirjoittaa Teollisuuskadusta jotain olisi melko järkevää kertoa edes se minkä kaupungin tai pitäjän Teollisuuskadusta on kyse!!!! Teollisuuskatu kun sattuu olemaan varmaan jokaisessa Suomen kaupungissa. Menikö perille vai tarvitaanko rautalankaa??


      • 11-16
        OtaSelvääAsioista kirjoitti:

        Yritn vain sulle puupää vihjata että jos täällä kirjoittaa Teollisuuskadusta jotain olisi melko järkevää kertoa edes se minkä kaupungin tai pitäjän Teollisuuskadusta on kyse!!!! Teollisuuskatu kun sattuu olemaan varmaan jokaisessa Suomen kaupungissa. Menikö perille vai tarvitaanko rautalankaa??

        Miten sinä puupää "OtaSelvääAsioista " luulet noin olevan, siis 50km/h. Teollisuuskadun alussa on nopeusrajoitusalue 40 km/h-merkki. Kannattaisi ottaa selvää tai mainita minkä kaupungin kadusta olikaan kysymys.


      • OtaSelvääAsioista
        11-16 kirjoitti:

        Miten sinä puupää "OtaSelvääAsioista " luulet noin olevan, siis 50km/h. Teollisuuskadun alussa on nopeusrajoitusalue 40 km/h-merkki. Kannattaisi ottaa selvää tai mainita minkä kaupungin kadusta olikaan kysymys.

        " Miten sinä puupää "OtaSelvääAsioista " luulet noin olevan, siis 50km/h. Teollisuuskadun alussa on nopeusrajoitusalue 40 km/h-merkki. "

        En minä TIEDÄKÄÄN, mutta kuten edellisessä kirjoituksenna kommentoin, niin yritin VAIN vihjata että keskustelua on paljon helpompi muiden ymmärtää ja sitä kommentoida jos tietää edes sen missä kaupungissa keskustelun kohteena oleva katu sijaitsee.

        Miten helvetissä minä tai joku muu 'ottaa selvää' minkä kaupungin tai kylän Teollisuuskadusta on kyse jos kerrot kadusta vain sillä olevan nopeusrajoituksen????? Kerro sinä missä kaupungissa minä asun kun kerron että kadun nimi on Koivukatu ja siinä on nopeusrajoituksena 30 km/h??? Pitäisi olla sulle helppo homma ilmeisesti.


      • OtaSelvääAsioista kirjoitti:

        Yritn vain sulle puupää vihjata että jos täällä kirjoittaa Teollisuuskadusta jotain olisi melko järkevää kertoa edes se minkä kaupungin tai pitäjän Teollisuuskadusta on kyse!!!! Teollisuuskatu kun sattuu olemaan varmaan jokaisessa Suomen kaupungissa. Menikö perille vai tarvitaanko rautalankaa??

        Jos paikkakuntaa ei mainita, on ITSESTÄÄNSELVÄSTI AINA kyseessä Helsinki. Paina tämä kalloosi.


      • 11-16 kirjoitti:

        Miten sinä puupää "OtaSelvääAsioista " luulet noin olevan, siis 50km/h. Teollisuuskadun alussa on nopeusrajoitusalue 40 km/h-merkki. Kannattaisi ottaa selvää tai mainita minkä kaupungin kadusta olikaan kysymys.

        Pasilanpuoleisessa päässä kyllä, mutta siellä on myös nopeusrajoitusalueen loppumerkki ennen Jämsänkadun risteystä. Jämsänkadulta eteenpäin koko Teollisuuskadun loppuun asti on voimassa normaali taajamarajoitus eli 50 km/h. Teollisuuskatuhan muuttuu sitten Junatieksi ennen Itäväylää ja vähän ennen Itäväylään liittymistä on tavallinen 40 km/h -rajoitusmerkki.

        Muuten, kun olen ajellut Itäväylää pitkin idästä Kulosaaren sillalle, olen huomannut, että aika moni unohtaa, että taajamamerkki sisältää aina myös sen 50 km/h nopeusrajoituksen. Useimmat vetävät parisataa metriä "pitkäksi" ja hiljentävät vasta nopeusrajoitusmerkin kohdalla.


      • taisittenjokumuu
        10-14 kirjoitti:

        Jos paikkakuntaa ei mainita, on ITSESTÄÄNSELVÄSTI AINA kyseessä Helsinki. Paina tämä kalloosi.

        Tai jokin muu kaupunki, jossa on samanniminen katu.


      • Suomessa on vain yksi kaupunki eli Helsinki. Kaikki muu on maaseutua.


      • googlaavaikka
        10-14 kirjoitti:

        Suomessa on vain yksi kaupunki eli Helsinki. Kaikki muu on maaseutua.

        Suomessa on 107 kaupunkia.


      • googlaavaikka kirjoitti:

        Suomessa on 107 kaupunkia.

        Ja Englannissa 51... Määritelmäkysymyksiä. Muualla ei juuri tienristeyksille kaupunkistatusta jaella...


      • Viisaskomies
        10-14 kirjoitti:

        Jos paikkakuntaa ei mainita, on ITSESTÄÄNSELVÄSTI AINA kyseessä Helsinki. Paina tämä kalloosi.

        Sen kyllä huomaa jo sinun ja monen muunkin vuorovaikutustaidoista että Helsinkiläiset on täällä suomi24.ssä yliedustettuina.


    • Ei ongelmaa, sekä navi että auton nopeusrajoituksia tarkkaileva kamera kertoo rajoitukset ja varoittelee tarvittaessa, myös kameratolpista ja liikkuvista jos raportoitu palveluun. Eipä noita tarvitse juuri seurailla kun ajaa virran mukana eikä tukkona, ja tämä on oma valinta sakkojen uhallakin. Keskityn liikenteen seuraamiseen, en rajoitusten.

      • En ole kuullutkaan sellaisesta autokamerasta, joka osaisi noita seurailla, kerro tarkemmin? Naviin ei auta täysin luottaa, koska se ei välttämättä tunnista esim. talvirajoituksia.

        Nopeusrajoituksia PITÄÄ noudattaa, "virran mukana" on väärä menettely.


      • 10-14 kirjoitti:

        En ole kuullutkaan sellaisesta autokamerasta, joka osaisi noita seurailla, kerro tarkemmin? Naviin ei auta täysin luottaa, koska se ei välttämättä tunnista esim. talvirajoituksia.

        Nopeusrajoituksia PITÄÄ noudattaa, "virran mukana" on väärä menettely.

        Kyse on auton omasta järjestelmästä, tunnetaan paremmin "liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä (RSA)", tuulilasissa on kamera mikä tarkkailee liikennemerkkejä.

        https://www.toyota.fi/toyota/ymparisto-teknologia/turvallisuus/toyota-safety-sense.json

        Näitä löytyy varmaan melkein kaikilta merkeiltä varusteluettelosta. Toimii yllättävän hyvin ja tukee navia juurikin mainitsemassasi tilanteessa


      • Yaris_Hybrid kirjoitti:

        Kyse on auton omasta järjestelmästä, tunnetaan paremmin "liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä (RSA)", tuulilasissa on kamera mikä tarkkailee liikennemerkkejä.

        https://www.toyota.fi/toyota/ymparisto-teknologia/turvallisuus/toyota-safety-sense.json

        Näitä löytyy varmaan melkein kaikilta merkeiltä varusteluettelosta. Toimii yllättävän hyvin ja tukee navia juurikin mainitsemassasi tilanteessa

        Joissakin autoissa todellakin on joku "liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä", ja jatkossa yhä useammassa. Vaan on hauska lukea vaikkapa moottoritoimittajien kokemuksista tai keskustelupalstoja. Nämä elinkaarensa alussa olevat järjestelmät tekevät mitä kummallisimpia virheitä.

        Luulin, että yhteisöllisyyteen perustuva Waze-sovellus tietäisi edes nopeusrajoitukset. Ei tiedä, ihmiset ovat aivan liian laiskoja korjatakseen virheellisiä tietoja.

        Viranomaisilla on varmasti ajantasainen tietokanta liikennemerkeistä ja niiden vaikutusalueista. Kumma, ettei tietokantadataa avata, jotta siitä voisi kehitellä hyödyllisiä sovelluksia.


      • hyvä.apu
        Yaris_Hybrid kirjoitti:

        Kyse on auton omasta järjestelmästä, tunnetaan paremmin "liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä (RSA)", tuulilasissa on kamera mikä tarkkailee liikennemerkkejä.

        https://www.toyota.fi/toyota/ymparisto-teknologia/turvallisuus/toyota-safety-sense.json

        Näitä löytyy varmaan melkein kaikilta merkeiltä varusteluettelosta. Toimii yllättävän hyvin ja tukee navia juurikin mainitsemassasi tilanteessa

        Kuten toinen kommentoija jo mainitsi, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä toimii eri tilanteissa ja erimerkkisissä autoissa vaihtevasti.
        TM- lehden kokemuksen mukaan esim. Toyotan järjestelmä on epäluotettava.
        Joten kunhan järjestelmä vielä kehittyy niin on mitä mainioin varuste kuskin avuksi.


      • hyvä.apu kirjoitti:

        Kuten toinen kommentoija jo mainitsi, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä toimii eri tilanteissa ja erimerkkisissä autoissa vaihtevasti.
        TM- lehden kokemuksen mukaan esim. Toyotan järjestelmä on epäluotettava.
        Joten kunhan järjestelmä vielä kehittyy niin on mitä mainioin varuste kuskin avuksi.

        Jos TM-lehti niin sanoo on sitä pakko uskoa, vaikka omat kokemukset ovat pääasiassa hyvät. Toki pari kertaa on tulkinnut jonkin bussin perässä olleen 100kmh tarran liikennemerkiksi ja kertonut, et Helsingin keskustassa saisi ajaa 100kmh.. enemmän tuo on naurattanut kyllä. Onneksi tuo ei ohjaa auton toimintoja, joten ei vaarallista. Luonnollista on myös, että tuulilasin pitää olla puhdas kameran kohdalta, jotta mitään ylipäätään voi tunnistaa. Mulle tuo on avustavana järjestelmänä aivan riittävä ja toimiva.


      • Ei_hyvää_päivää
        Yaris_Hybrid kirjoitti:

        Jos TM-lehti niin sanoo on sitä pakko uskoa, vaikka omat kokemukset ovat pääasiassa hyvät. Toki pari kertaa on tulkinnut jonkin bussin perässä olleen 100kmh tarran liikennemerkiksi ja kertonut, et Helsingin keskustassa saisi ajaa 100kmh.. enemmän tuo on naurattanut kyllä. Onneksi tuo ei ohjaa auton toimintoja, joten ei vaarallista. Luonnollista on myös, että tuulilasin pitää olla puhdas kameran kohdalta, jotta mitään ylipäätään voi tunnistaa. Mulle tuo on avustavana järjestelmänä aivan riittävä ja toimiva.

        Olen ollut uudehkon Toyotan kyydissä. Ärsyttävämpää piipitintä ei voi liikenteeseen kuvitella. Jokainen liikennemerkki aiheuttaa jonkin äänen. Jokainen oven, luukun tai muun osan liike aiheuttaa äänen. Peruutusvaihteen kytkeminen aiheuttaa äänen. Mikä tahansa kiinteä este ruohot mukaan luettuina aiheuttavat äänen. Nopeusrajoituksen ylittäminen 1km/h aiheuttaa toistuvan äänen. Ja kaistaviivan ylittäminen. Ja...

        Uudet autot on liian viisaita.

        Sen lisäksi se muuten näytti moottoritiellä rajoitukseksi 120km/h vaikka oli talvi ja sellaista rajoitusta ei löytynyt koko maasta.


      • Ei_hyvää_päivää kirjoitti:

        Olen ollut uudehkon Toyotan kyydissä. Ärsyttävämpää piipitintä ei voi liikenteeseen kuvitella. Jokainen liikennemerkki aiheuttaa jonkin äänen. Jokainen oven, luukun tai muun osan liike aiheuttaa äänen. Peruutusvaihteen kytkeminen aiheuttaa äänen. Mikä tahansa kiinteä este ruohot mukaan luettuina aiheuttavat äänen. Nopeusrajoituksen ylittäminen 1km/h aiheuttaa toistuvan äänen. Ja kaistaviivan ylittäminen. Ja...

        Uudet autot on liian viisaita.

        Sen lisäksi se muuten näytti moottoritiellä rajoitukseksi 120km/h vaikka oli talvi ja sellaista rajoitusta ei löytynyt koko maasta.

        Autoissa on asetusvalikko mistä voi laittaa ärsyttävät äänet tai turvaominaisuudet pois päältä, tai säätää niiden herkkyyttä, oletko kuullut sellaisesta?
        Navin kartta ei tunnista eroa kesä/talvi-ajalle, joten näyttää aina kesärajoituksia. RSA-systeemi lukee oikein rajoitukset liikennemerkeistä ja näyttää sen mittariston keskellä, ei navissa.

        Ainoa ärsyttävä piipitys mikä noista todellisuudessa lähtee on auton torvi, hävettää oikeesti painaa sitä. Tuloksena sellainen hiiren piipitystä muistuttava ääni.


    • hienojuttuon

      Meidän kylätiellä 3km matkalla on ensin 1km 40kmh, sitten 150m 50kmh, ja sitten 100m 30kmh, ja sitten 300m 50kmh, ja sitten loppumatka n.1,5km 40kmh, ja siitä alkaa 50kmh. Osa merkeistä on puitten ja puskien takana, ei siinä kukaan tiedä mitä nopeutta pitäis ajaa.

    • perstuntumalla

      Kyllä tottunut kuski osaa sovittaa nopeuden tien mukaan, yleensä 80 riittää pikkuteille ja 140 isommille.

      • Tutkaukko

        Ja sakkojen määrä sovittaa sen että ollaanko leipäjonossa vai kaupan kassalla ruokaa hakemassa


      • Tutkaukko kirjoitti:

        Ja sakkojen määrä sovittaa sen että ollaanko leipäjonossa vai kaupan kassalla ruokaa hakemassa

        Siis toisin päin. Köyhien ei tarvitse sakoista välittää, mutta meillä vähän paremmin tienaavilla ne ovat aika merkittävän kovia...


      • TaasRottaLoistaa
        TheRat kirjoitti:

        Siis toisin päin. Köyhien ei tarvitse sakoista välittää, mutta meillä vähän paremmin tienaavilla ne ovat aika merkittävän kovia...

        Sinun mielestäsi 170 Euron sakko ei merkitse köyhälle mitään mutta optiomiljonääri kärsii siitä ihan vitusti???


      • TaasRottaLoistaa kirjoitti:

        Sinun mielestäsi 170 Euron sakko ei merkitse köyhälle mitään mutta optiomiljonääri kärsii siitä ihan vitusti???

        Ei merkkaa köyhälle, koska se menee siihen samaan ulosottokasaan, missä on jo kaikkea muutakin. Päiväsakoille jos pääsee, saa ilmaisen ylöspidon muutamaksi päiväksi kai taas...

        Itse olen korkeintaan kohtalaisen hyvätuloinen ja kyllä muuten kirpaisi kun viimeksi tuli sakot. Se on kuitenkin parin etelänmatkan verran rahaa heti...


      • KöyhäEiAinaOleVaraton
        TheRat kirjoitti:

        Ei merkkaa köyhälle, koska se menee siihen samaan ulosottokasaan, missä on jo kaikkea muutakin. Päiväsakoille jos pääsee, saa ilmaisen ylöspidon muutamaksi päiväksi kai taas...

        Itse olen korkeintaan kohtalaisen hyvätuloinen ja kyllä muuten kirpaisi kun viimeksi tuli sakot. Se on kuitenkin parin etelänmatkan verran rahaa heti...

        Kyllä siitä porukasta jota köyhäksi kutsutaan vain hyvin pieni osa on varoiltaan ulosotossa. Ne jotka ovat ulosotossa kutsutaan varattomiksi, köyhillä on vielä jotain millä maksaa. Köyhälle, joka elää ehkä 1000 Euron kuukausittaisella työttömyys-sairaspäivärahakorvauksilla, näyttelee jo yksi rikesakko lähemmäs 20 prosenttia kuukausituloista. Tyhmänkin pitäisi ymmärtää että se ahdistaa köyhää paljon enemmän kuin vaikka 15000 Euroa kuussa ansaitsevaa toimituusjohtajaa.


    • FitunIdiootit

      Aloittaja on aivan oikeassa. Kulloisenkin nopeusrajoituksen huomaaminen ei aina ole ihan simppeliä. Monesti asia on niin jopa taajamien ulkopuolella. Hyvin moni vain uskoo ajavansa oikeaa nopeutta. Lisähaittana ovat tietysti ne, jotka ajavat aina liikaa yli tai alle.

      Maailman turhimmat liikennemerkit ovat muuten nämä (saas nähdä toimiiko):
      https://bit.ly/2oR8YTc ja sen lähes yhtä turha sisar: https://bit.ly/2MWTV8V

      • Miksi nuo nopeusrajoituksen tai aluenopeusrajoitusen päättymismerkit mielestäsi ovat turhia? Monille turhia ovat myös kahdeksankympin ja satasen nopeusrajoitusmerkit, koska kuski ajaa kuitenkin aina yhdeksääkymppiä. Siitä saa tuskin edes sakkoa.


      • Res.kulj.au

        Tiedätkö mikä nopeusrajoitus astuu voimaan, nopeusrajoitus päättyy merkin jälkeen?


      • Res.kulj.au kirjoitti:

        Tiedätkö mikä nopeusrajoitus astuu voimaan, nopeusrajoitus päättyy merkin jälkeen?

        Riippuu siitä, oletko taajamassa vai taajaman ulkopuolella. Se nyt pitäisi noin muutenkin tietää, kun vaikuttaa vähän tärkeämpiinkin asioihin kuin nopeusrajoitukseen...


      • Res.kulj.au kirjoitti:

        Tiedätkö mikä nopeusrajoitus astuu voimaan, nopeusrajoitus päättyy merkin jälkeen?

        En aina tiedä, mutta voi arvata, että nopeutta voi nostaa ainakin 10 km/h. Eikö ihan samalla liikennemerkkimäärällä voisi vain laittaa uuden nopeusrajoituksen merkin, niin ei tarvitsisi arpoa.


      • Enevpk1 kirjoitti:

        En aina tiedä, mutta voi arvata, että nopeutta voi nostaa ainakin 10 km/h. Eikö ihan samalla liikennemerkkimäärällä voisi vain laittaa uuden nopeusrajoituksen merkin, niin ei tarvitsisi arpoa.

        Liikennemerkkimäärällä kyllä, liikennetolppamäärällä välttämättä ei.

        Aika usein tuo on siinä tien vasemmalla puolella, samassa tolpassa kuin se vastaantulevien uusi nopeusrajoitus...


      • FitunIdiootit
        TheRat kirjoitti:

        Riippuu siitä, oletko taajamassa vai taajaman ulkopuolella. Se nyt pitäisi noin muutenkin tietää, kun vaikuttaa vähän tärkeämpiinkin asioihin kuin nopeusrajoitukseen...

        Ne nopeusrajoitus päättyy merkit ovat ihan turhia, koska niiden tilalle voidaan asettaa myös ALKAVA rajoitus, joka on monesti myös helpompi havaita. Kaatopaikkaeläinten ylipäällikölle tätä selvää asiaa on tietenkin turha edes yrittää avata, koska se ei kuitenkaan tajua mitään.


      • FitunIdiootit kirjoitti:

        Ne nopeusrajoitus päättyy merkit ovat ihan turhia, koska niiden tilalle voidaan asettaa myös ALKAVA rajoitus, joka on monesti myös helpompi havaita. Kaatopaikkaeläinten ylipäällikölle tätä selvää asiaa on tietenkin turha edes yrittää avata, koska se ei kuitenkaan tajua mitään.

        Asia ei ole ihan noin yksiselitteinen, koska pyöreällä merkillä osoitetun nopeusrajoituksen voimassaolo on erilainen kuin aluerajoitusten. Sen vuoksi myöskään "nopeusrajoitus päättyy" tai "nopeusrajoitusalue päättyy" eivät ole merkitykseltään samoja kuin tavallinen nopeusrajoitusmerkki.


      • dippadaa
        FitunIdiootit kirjoitti:

        Ne nopeusrajoitus päättyy merkit ovat ihan turhia, koska niiden tilalle voidaan asettaa myös ALKAVA rajoitus, joka on monesti myös helpompi havaita. Kaatopaikkaeläinten ylipäällikölle tätä selvää asiaa on tietenkin turha edes yrittää avata, koska se ei kuitenkaan tajua mitään.

        "Ne nopeusrajoitus päättyy merkit ovat ihan turhia, koska niiden tilalle voidaan asettaa myös ALKAVA rajoitus, joka on monesti myös helpompi havaita."

        Toki niiden tilalle voidaan asettaa alkava rajoitus, mutta kuten rotta kirjoitti, noiden vasemmalla olevien päättymismerkkien korvaavan merkin 361 LISÄKSI TARVITAAN usein oikealle puolelle tietä sama merkki ja sitä varten pylväs.


      • FitunIdiootit
        10-14 kirjoitti:

        Asia ei ole ihan noin yksiselitteinen, koska pyöreällä merkillä osoitetun nopeusrajoituksen voimassaolo on erilainen kuin aluerajoitusten. Sen vuoksi myöskään "nopeusrajoitus päättyy" tai "nopeusrajoitusalue päättyy" eivät ole merkitykseltään samoja kuin tavallinen nopeusrajoitusmerkki.

        Kannattaisi varmaan miettiä ensin mitä kirjoittelee, eikö niin? Tyhmyyttä ei etsimään tarvitse lähteä, se on aivan varmaa.


      • FitunIdiootit
        dippadaa kirjoitti:

        "Ne nopeusrajoitus päättyy merkit ovat ihan turhia, koska niiden tilalle voidaan asettaa myös ALKAVA rajoitus, joka on monesti myös helpompi havaita."

        Toki niiden tilalle voidaan asettaa alkava rajoitus, mutta kuten rotta kirjoitti, noiden vasemmalla olevien päättymismerkkien korvaavan merkin 361 LISÄKSI TARVITAAN usein oikealle puolelle tietä sama merkki ja sitä varten pylväs.

        No tuohon sanon vain sen, ettei niitä rajoituksien vaihtoja edes tarvittaisi niin paljoa kuin nyt, mikäli järkeä käytettäisiin.


      • Just_joo
        FitunIdiootit kirjoitti:

        No tuohon sanon vain sen, ettei niitä rajoituksien vaihtoja edes tarvittaisi niin paljoa kuin nyt, mikäli järkeä käytettäisiin.

        Niinpä. Jos ihmiset ajaisivat järkevästi, koko rajoituksia ei tarvittaisi. Mutta kun aina löytyy niitä, joiden pitää saada ajaa vähän lujempaa... Ja sitten ollaan itkemässä yhteiskunnalta hoitoa kun se kosla lähti lapasesta liian ison tilannenopeuden vuoksi.


      • FitunIdiootit kirjoitti:

        Kannattaisi varmaan miettiä ensin mitä kirjoittelee, eikö niin? Tyhmyyttä ei etsimään tarvitse lähteä, se on aivan varmaa.

        Taisit katsoa peiliin tuon kirjoittaessasi?
        Mutta jos tarkoituksesi oli kiistää minun tekstini, niin suosittelen, että perehdyt faktoihin opiskelemalla Tieliikenneasetuksesta nopeusrajoituksiin liittyvien merkkien voimassaoloalueet.


      • FitunIdiootit
        Just_joo kirjoitti:

        Niinpä. Jos ihmiset ajaisivat järkevästi, koko rajoituksia ei tarvittaisi. Mutta kun aina löytyy niitä, joiden pitää saada ajaa vähän lujempaa... Ja sitten ollaan itkemässä yhteiskunnalta hoitoa kun se kosla lähti lapasesta liian ison tilannenopeuden vuoksi.

        Nyt puhut ihan eri asiasta, eli nopeusrajoitusten rikkomisesta.


      • FitunIdiootit
        10-14 kirjoitti:

        Taisit katsoa peiliin tuon kirjoittaessasi?
        Mutta jos tarkoituksesi oli kiistää minun tekstini, niin suosittelen, että perehdyt faktoihin opiskelemalla Tieliikenneasetuksesta nopeusrajoituksiin liittyvien merkkien voimassaoloalueet.

        Tajuatko ollenkaan kuinka hölmöltä tuo kaikki kuullostaa? Kyllä liikennesääntöjen täytyy olla sellaiset, ettei joka asiaa täydy kulloinkin olla tarkistamassa jostakin asetuksista. Ja ne liikennemerkkien asettajat kyttäävät niitä samoja asetuksia, mutta se ei tarkoita sitä, että käytäntö olisi selkeä.

        Päällimmäinen juttu tässä kaikessa on kuitenkin vain se, että yhden suuremman alueen sisällä rajoitukset muuttuvat moneen kertaan aivan turhaan. Ja lisäksi niiden rajoitusten merkinnät vielä ontuvat. Ja sillä käytännön tilanteella ei ole mitään tekemistä asetusten kanssa. Asiaan kuulumattomien juttujen sekoittaminen onkin ihmiselle sika simppeliä.


      • FitunIdiootit kirjoitti:

        Tajuatko ollenkaan kuinka hölmöltä tuo kaikki kuullostaa? Kyllä liikennesääntöjen täytyy olla sellaiset, ettei joka asiaa täydy kulloinkin olla tarkistamassa jostakin asetuksista. Ja ne liikennemerkkien asettajat kyttäävät niitä samoja asetuksia, mutta se ei tarkoita sitä, että käytäntö olisi selkeä.

        Päällimmäinen juttu tässä kaikessa on kuitenkin vain se, että yhden suuremman alueen sisällä rajoitukset muuttuvat moneen kertaan aivan turhaan. Ja lisäksi niiden rajoitusten merkinnät vielä ontuvat. Ja sillä käytännön tilanteella ei ole mitään tekemistä asetusten kanssa. Asiaan kuulumattomien juttujen sekoittaminen onkin ihmiselle sika simppeliä.

        Käytännön tilanne on aina sama: tottele sääntöjä. Ja autonkuljettajan TÄYTYY tuntea Tieliikennelaki ja -asetus. Jos ei tunne, ei ole asiaa rattiin.


      • FitunIdiootit
        10-14 kirjoitti:

        Käytännön tilanne on aina sama: tottele sääntöjä. Ja autonkuljettajan TÄYTYY tuntea Tieliikennelaki ja -asetus. Jos ei tunne, ei ole asiaa rattiin.

        No älä ainakaan sinä mene rattiin, koska et kuitenkaan tunne kaikkia sääntöjä siten kuin ne olisi tarkoitettu toimivan. Ja juuri tästä on kysekin: kukaan ei osaa ajaa pilkulleen niin kuin säännöissä sanotaan, koska ihminen ei ole kone. Ei edes rotta, joka luulee tietävänsä kaikesta kaiken. Ja painotan sanaa "luulee".


      • RotallaEriOikeudet
        FitunIdiootit kirjoitti:

        No älä ainakaan sinä mene rattiin, koska et kuitenkaan tunne kaikkia sääntöjä siten kuin ne olisi tarkoitettu toimivan. Ja juuri tästä on kysekin: kukaan ei osaa ajaa pilkulleen niin kuin säännöissä sanotaan, koska ihminen ei ole kone. Ei edes rotta, joka luulee tietävänsä kaikesta kaiken. Ja painotan sanaa "luulee".

        Muistutan että Rotalla on kertomansa mukaan "oikeus" olla noudattamatta liikennesääntöjä jos itsestään siltä joskus tuntuu.


      • FitunIdiootit
        RotallaEriOikeudet kirjoitti:

        Muistutan että Rotalla on kertomansa mukaan "oikeus" olla noudattamatta liikennesääntöjä jos itsestään siltä joskus tuntuu.

        Miten hän siis poikkeaa kenestäkään muusta? Kaikki tekevät aivan samoin typerien sääntöjen kohdalla. Joskus rikkomista tapahtuu tosin täysin tosiasiaa tietämättä. Hyvin monesti rike tapahtuu myös siksi, että järjestelyt ovat epäselvät. Yksi sellainen elementti on tämä nopeusrajoitusten kanssa sääteleminen.


      • FitunIdiootit kirjoitti:

        No älä ainakaan sinä mene rattiin, koska et kuitenkaan tunne kaikkia sääntöjä siten kuin ne olisi tarkoitettu toimivan. Ja juuri tästä on kysekin: kukaan ei osaa ajaa pilkulleen niin kuin säännöissä sanotaan, koska ihminen ei ole kone. Ei edes rotta, joka luulee tietävänsä kaikesta kaiken. Ja painotan sanaa "luulee".

        Älä puhu paskaa. Liikenne on kone, joten myös kuljettajien on tajuttava olevansa ratin takana istuessaan koneen osia, joiden pitää toimia pilkulleen speksien mukaan eikä sooloilla.

        Joskus, hyvin harvoin, näkee sellaisia liikennejärjestelyjä tai -merkintöjä, joita on todella mahdoton noudattaa oikein, koska tienpitäjän virheen vuoksi niissä on ristiriita. 99% tapauksista on kuitenkin täysin loogisia, mutta sinun kaltaisesti "intuitiokuskit" eivät niitä tajua, koska ette suostu tunnustamaan, että hyvän kuljettajan ykköskriteeri ei ole rallikuskin ajotaito vaan sääntöjen tunteminen ja noudattaminen.


      • FitunIdiootit
        10-14 kirjoitti:

        Älä puhu paskaa. Liikenne on kone, joten myös kuljettajien on tajuttava olevansa ratin takana istuessaan koneen osia, joiden pitää toimia pilkulleen speksien mukaan eikä sooloilla.

        Joskus, hyvin harvoin, näkee sellaisia liikennejärjestelyjä tai -merkintöjä, joita on todella mahdoton noudattaa oikein, koska tienpitäjän virheen vuoksi niissä on ristiriita. 99% tapauksista on kuitenkin täysin loogisia, mutta sinun kaltaisesti "intuitiokuskit" eivät niitä tajua, koska ette suostu tunnustamaan, että hyvän kuljettajan ykköskriteeri ei ole rallikuskin ajotaito vaan sääntöjen tunteminen ja noudattaminen.

        Älä itse puhu paskaa jostakin ihmeellisestä konemaisuudesta liikenteessä. Joidenkin olisi tajuttava pitää nuppinsa ummessa, jos eivät kerran mistään mitään oikeasti tajua.

        "intuitiokuskit" eivät niitä tajua, koska ette suostu tunnustamaan, että hyvän kuljettajan ykköskriteeri ei ole rallikuskin ajotaito vaan sääntöjen tunteminen ja noudattaminen. "

        Mistä helvetistä sä tuonkin kaivoit? Ne, jotka luulevat olevansa joitakin vitun rallikuskeja, ovat joko haudassa, tai menossa sinne kovaa vauhtiaan. Minä en kuulu heihin. Itse taidat olla "intuitioidiootti".


      • FitunIdiootit kirjoitti:

        Älä itse puhu paskaa jostakin ihmeellisestä konemaisuudesta liikenteessä. Joidenkin olisi tajuttava pitää nuppinsa ummessa, jos eivät kerran mistään mitään oikeasti tajua.

        "intuitiokuskit" eivät niitä tajua, koska ette suostu tunnustamaan, että hyvän kuljettajan ykköskriteeri ei ole rallikuskin ajotaito vaan sääntöjen tunteminen ja noudattaminen. "

        Mistä helvetistä sä tuonkin kaivoit? Ne, jotka luulevat olevansa joitakin vitun rallikuskeja, ovat joko haudassa, tai menossa sinne kovaa vauhtiaan. Minä en kuulu heihin. Itse taidat olla "intuitioidiootti".

        Liikenne toimii, kun kaikki noudattavat pilkulleen sääntöjä. Se ON kone, vaikka sinä kaahariöykkäri yrität muuta esittää.


      • 10-14 kirjoitti:

        Liikenne toimii, kun kaikki noudattavat pilkulleen sääntöjä. Se ON kone, vaikka sinä kaahariöykkäri yrität muuta esittää.

        Eli koska kukaan ei noudata pilkulleen sääntöjä, liikenne ei toimi. Onneksi me jotkut osaamme joustaa säännöistä tehdäksemme liikenteestä joustavampaa. Mutta aja sinä parhaasi mukaan sääntöjen mukaisesti. Se on hyvä lähtökohta.


      • TheRat kirjoitti:

        Eli koska kukaan ei noudata pilkulleen sääntöjä, liikenne ei toimi. Onneksi me jotkut osaamme joustaa säännöistä tehdäksemme liikenteestä joustavampaa. Mutta aja sinä parhaasi mukaan sääntöjen mukaisesti. Se on hyvä lähtökohta.

        "joustaa säännöistä tehdäksemme liikenteestä joustavampaa."

        Suurin osa onnettomuuksista johtuu siitä, että joku "joustaa", jolloin ennustettavuus katoaa.


      • 10-14 kirjoitti:

        "joustaa säännöistä tehdäksemme liikenteestä joustavampaa."

        Suurin osa onnettomuuksista johtuu siitä, että joku "joustaa", jolloin ennustettavuus katoaa.

        Joustaa voi oikein tai väärin. Vältä joustamista,kunnes erotat nämä tavat.

        Jeps, monet esimerkiksi väistävät vasemmalle kaistalle moottoritiellä liittymästä tulijaa (väärin, jos takana on ajoneuvoja) tai pysähtyvät suojatien eteen päästämään pyöräilijöitä tai tien reunassa seisovia jalankulkijoita yli (väärin). Jotkut joustavat ajamalla risteysalueelle, vaikka se ei ole vapaa, eikä edes vapautumassa (väärin), toiset ajavat risteysalueelle nähdessään, että se vapautuu parin sekunnin kuluessa (oikein, vaikkakin laitonta)...

        Turvallinen ja yleistä sujuvuutta edistävä joustaminen, joka ei opeta kanssaliikkujille vääriä, pahoja tapoja on oikein hyvä asia. Eilen taisi Iltapulussa olla video, jossa joku jurnutti ohituskaistaa satoja metrejä, kunnes kaistan loppuessa vaihtoi oikealle, jonka jälkeen joku toinen "jousti" ohi tuosta jurnuttajasta ja edellämenevästä koppivehkeestä. Väärin joustettu. Itse asiassa hauska tilanne, koska tuossa olisi voinut ajaa joustavasti ja sujuvasti edes lakia rikkomatta, eli ohittaa tuo kuvaaja oikealta ja sitten koppivälineestä ohi vasemmalta... Toki paras jousto olisi kuvaajalle ollut vaihto oikealle kaistalle, kun tilaa oli ja takaa tuli nopeampia (mutta taisi olla palstan kotipoliiseja).


      • TheRat kirjoitti:

        Joustaa voi oikein tai väärin. Vältä joustamista,kunnes erotat nämä tavat.

        Jeps, monet esimerkiksi väistävät vasemmalle kaistalle moottoritiellä liittymästä tulijaa (väärin, jos takana on ajoneuvoja) tai pysähtyvät suojatien eteen päästämään pyöräilijöitä tai tien reunassa seisovia jalankulkijoita yli (väärin). Jotkut joustavat ajamalla risteysalueelle, vaikka se ei ole vapaa, eikä edes vapautumassa (väärin), toiset ajavat risteysalueelle nähdessään, että se vapautuu parin sekunnin kuluessa (oikein, vaikkakin laitonta)...

        Turvallinen ja yleistä sujuvuutta edistävä joustaminen, joka ei opeta kanssaliikkujille vääriä, pahoja tapoja on oikein hyvä asia. Eilen taisi Iltapulussa olla video, jossa joku jurnutti ohituskaistaa satoja metrejä, kunnes kaistan loppuessa vaihtoi oikealle, jonka jälkeen joku toinen "jousti" ohi tuosta jurnuttajasta ja edellämenevästä koppivehkeestä. Väärin joustettu. Itse asiassa hauska tilanne, koska tuossa olisi voinut ajaa joustavasti ja sujuvasti edes lakia rikkomatta, eli ohittaa tuo kuvaaja oikealta ja sitten koppivälineestä ohi vasemmalta... Toki paras jousto olisi kuvaajalle ollut vaihto oikealle kaistalle, kun tilaa oli ja takaa tuli nopeampia (mutta taisi olla palstan kotipoliiseja).

        Tarkoittanet tien reunassa suojatien edessä "seisoskelevia" jalankulkijoita, joilla ei ole aikomustakaan astua suojatielle? Toisen aikomuksia vaan on vaikea arvata.


      • Enevpk1 kirjoitti:

        Tarkoittanet tien reunassa suojatien edessä "seisoskelevia" jalankulkijoita, joilla ei ole aikomustakaan astua suojatielle? Toisen aikomuksia vaan on vaikea arvata.

        Siksipä laki on niin kovin yksiselitteinen siinä, ettei aikomuksia edes tarvitse arvata...

        Joo, tällä palstalla jotkut kuvittelevat että suojatielle aikova velvoittaa autot pysähtymään. Siis vain kaksi virhettä...


      • TheRat kirjoitti:

        Siksipä laki on niin kovin yksiselitteinen siinä, ettei aikomuksia edes tarvitse arvata...

        Joo, tällä palstalla jotkut kuvittelevat että suojatielle aikova velvoittaa autot pysähtymään. Siis vain kaksi virhettä...

        Mikä se toinen virhe on? Ensimmäinen liittynee siihen, että TLL:ssä on 'ei niin eksakti' termi "astumassa", jota "seisoskelu" ei ole. Onko se toinen sitten "esteetön kulku", senhän voinee sallia pysähtymättäkin? Käytännössä pysähtymnen on varsin korrekti tapa väistää suojatiellä kulkevaa jalankulkijaa.


      • Enevpk1 kirjoitti:

        Mikä se toinen virhe on? Ensimmäinen liittynee siihen, että TLL:ssä on 'ei niin eksakti' termi "astumassa", jota "seisoskelu" ei ole. Onko se toinen sitten "esteetön kulku", senhän voinee sallia pysähtymättäkin? Käytännössä pysähtymnen on varsin korrekti tapa väistää suojatiellä kulkevaa jalankulkijaa.

        Näin. Suojatielle olevalle tai sille astuvalle pitää antaa esteetön kulku. Reunassa saa seisoa ihan vapaasti ja esteetön kulku on useimmiten annettavissa paremmin hidastamalla (tai joskus jopa kiihdyttämällä), kuin pysähtymällä. Pysähtymistä turhaan tulisi välttää, ihan sujuvuuden ja ympäristönkin (ja oman lompakon) takia.


      • TheRat kirjoitti:

        Joustaa voi oikein tai väärin. Vältä joustamista,kunnes erotat nämä tavat.

        Jeps, monet esimerkiksi väistävät vasemmalle kaistalle moottoritiellä liittymästä tulijaa (väärin, jos takana on ajoneuvoja) tai pysähtyvät suojatien eteen päästämään pyöräilijöitä tai tien reunassa seisovia jalankulkijoita yli (väärin). Jotkut joustavat ajamalla risteysalueelle, vaikka se ei ole vapaa, eikä edes vapautumassa (väärin), toiset ajavat risteysalueelle nähdessään, että se vapautuu parin sekunnin kuluessa (oikein, vaikkakin laitonta)...

        Turvallinen ja yleistä sujuvuutta edistävä joustaminen, joka ei opeta kanssaliikkujille vääriä, pahoja tapoja on oikein hyvä asia. Eilen taisi Iltapulussa olla video, jossa joku jurnutti ohituskaistaa satoja metrejä, kunnes kaistan loppuessa vaihtoi oikealle, jonka jälkeen joku toinen "jousti" ohi tuosta jurnuttajasta ja edellämenevästä koppivehkeestä. Väärin joustettu. Itse asiassa hauska tilanne, koska tuossa olisi voinut ajaa joustavasti ja sujuvasti edes lakia rikkomatta, eli ohittaa tuo kuvaaja oikealta ja sitten koppivälineestä ohi vasemmalta... Toki paras jousto olisi kuvaajalle ollut vaihto oikealle kaistalle, kun tilaa oli ja takaa tuli nopeampia (mutta taisi olla palstan kotipoliiseja).

        Lain rikkominen on aina paha asia. Piste.


      • 10-14 kirjoitti:

        Lain rikkominen on aina paha asia. Piste.

        Ei ole. Piste.


      • TheRat kirjoitti:

        Ei ole. Piste.

        Millä oikeudella sinä rupeat valitsemaan, milloin noudatat lakia ja milloin et??? Lakia TOTELLAAN.


      • 10-14 kirjoitti:

        Millä oikeudella sinä rupeat valitsemaan, milloin noudatat lakia ja milloin et??? Lakia TOTELLAAN.

        Jokaisen ihmisen velvollisuus on valvoa lainsäätäjiä ja säädettyjä lakeja. Esittämäsi absoluutti johtaa mahdottomaan tilanteeseen. Olisitko esimerkiksi valmis tappamaan, jos laki näin käskisi? Koska se nimittäin käskee...


      • FitunIdiootit
        10-14 kirjoitti:

        Liikenne toimii, kun kaikki noudattavat pilkulleen sääntöjä. Se ON kone, vaikka sinä kaahariöykkäri yrität muuta esittää.

        Liikenne EI ole kone, ellei sen toimintaan vaikuttavat päätekijät ole koneita. Ja nyt niin ei ole.

        Liikenne on erittäinkin alkukantaista ja luonnonmukaista likkujan, eli monesti ihmisen itsensä vuoksi. Ja jos järkeään osaisi käyttää, niin tajuaa myös sen, että liikenteessä on täysin erilailla liikkuvia, eri-ikäisiä ja myös täysin erilailla ajattelvia ihmisiä, ja jopa eläimiä. Se EI ole yksistään autoista muodostunut ja siksi tekninen, ja siksi ei todellakaan kone.

        Tavallinen liikenne on oikeasti vasta muuttumassa autonomiseksi ja konemaiseksi. Se tarkoittaa sitä, että liikenne toimii, mutta on samallla aivan saatanan tylsä. Silloin ei itse ajeta ollenkaan, ollaan vain matkustajana.

        Mutta koska tämä autonomisesti toimiva liikenne on arkipäivää, onkin eri juttu. Haastavinta tuleekin olemaan siirtymävaihe, kun oikeat koneet ajavat niiden joustavien tai yleensä joustamattomien tollojen seassa. Todennäköisesti se hetki tulee vaikuttamaan kaikkiin liikennejärjestelyihin jollain tavalla. Kun se oikea kone kohtaa ihmisen kaikkine keksintöineen, ei kaikkeen voi olla varautunut. Eikä edes kannata varautua.


      • FitunIdiootit kirjoitti:

        Liikenne EI ole kone, ellei sen toimintaan vaikuttavat päätekijät ole koneita. Ja nyt niin ei ole.

        Liikenne on erittäinkin alkukantaista ja luonnonmukaista likkujan, eli monesti ihmisen itsensä vuoksi. Ja jos järkeään osaisi käyttää, niin tajuaa myös sen, että liikenteessä on täysin erilailla liikkuvia, eri-ikäisiä ja myös täysin erilailla ajattelvia ihmisiä, ja jopa eläimiä. Se EI ole yksistään autoista muodostunut ja siksi tekninen, ja siksi ei todellakaan kone.

        Tavallinen liikenne on oikeasti vasta muuttumassa autonomiseksi ja konemaiseksi. Se tarkoittaa sitä, että liikenne toimii, mutta on samallla aivan saatanan tylsä. Silloin ei itse ajeta ollenkaan, ollaan vain matkustajana.

        Mutta koska tämä autonomisesti toimiva liikenne on arkipäivää, onkin eri juttu. Haastavinta tuleekin olemaan siirtymävaihe, kun oikeat koneet ajavat niiden joustavien tai yleensä joustamattomien tollojen seassa. Todennäköisesti se hetki tulee vaikuttamaan kaikkiin liikennejärjestelyihin jollain tavalla. Kun se oikea kone kohtaa ihmisen kaikkine keksintöineen, ei kaikkeen voi olla varautunut. Eikä edes kannata varautua.

        Hyvin kirjoitettu, respect. Käsittelivät tänään Ylen aamutelevisiossa vähän samaa asiaa, juontajilla samoja mielipiteitä kuin täällä keskustelleilla. Yksi toivoi joustavuutta ennenkaikkea, toinen toivoi sääntöjen noudattamista, mutta totesi heti perään ettei niitä kaikki edes muista, saati jaksa noudattaa kirjaimellisesti.
        Itse huudan joustavuuden perään, ja valmis hiukan venyttämään lakia sen takia, kunhan siitä ei ole muille vaaraa.


      • kääk
        TheRat kirjoitti:

        Jokaisen ihmisen velvollisuus on valvoa lainsäätäjiä ja säädettyjä lakeja. Esittämäsi absoluutti johtaa mahdottomaan tilanteeseen. Olisitko esimerkiksi valmis tappamaan, jos laki näin käskisi? Koska se nimittäin käskee...

        Mikä TLL:n kohta käskee tappamaan?


      • kääk kirjoitti:

        Mikä TLL:n kohta käskee tappamaan?

        Ei tietääkseni mikään.

        Mikä TLL:n kohta kertoo, että TLL on ainut laki jota Suomessa tulee noudattaa?


      • RottaPresidentiksi
        TheRat kirjoitti:

        Jokaisen ihmisen velvollisuus on valvoa lainsäätäjiä ja säädettyjä lakeja. Esittämäsi absoluutti johtaa mahdottomaan tilanteeseen. Olisitko esimerkiksi valmis tappamaan, jos laki näin käskisi? Koska se nimittäin käskee...

        " Olisitko esimerkiksi valmis tappamaan, jos laki näin käskisi? "

        Olipa taas niin rottamainen vertaus ettei mitään määrää. On tosi älykästä alkaa vertaamaan ihmishengen tahallista riistämistä liikennesääntöjen rikkomiseen. Rotan kommentteja en ole koskaan juurikaan arvostanut mutta nyt arvostan vielä vähemmän.


      • AsiatTärkeysjärjestyksee
        kääk kirjoitti:

        Mikä TLL:n kohta käskee tappamaan?

        Hei, liikenteessä on tärkeintä muistaa ajaa niin kuin The Rat haluaa. Muulla ei ole merkitystä.


      • RottaPresidentiksi kirjoitti:

        " Olisitko esimerkiksi valmis tappamaan, jos laki näin käskisi? "

        Olipa taas niin rottamainen vertaus ettei mitään määrää. On tosi älykästä alkaa vertaamaan ihmishengen tahallista riistämistä liikennesääntöjen rikkomiseen. Rotan kommentteja en ole koskaan juurikaan arvostanut mutta nyt arvostan vielä vähemmän.

        Tässä nyt ei ollut kyse liikennesääntöjen rikkomisesta, vaan nimimerkin 10-14 kategorisesta väitteestä, että lakeja tulisi aina noudattaa:
        > Lain rikkominen on aina paha asia. Piste.
        Järjetön väite, josta tässä puhutaan.

        Tiedän, että sinulla on ongelmia seurata yhtään pidempiä (yli yksi viesti) keskusteluja, mutta yrittäisit edes.


      • kääk
        TheRat kirjoitti:

        Ei tietääkseni mikään.

        Mikä TLL:n kohta kertoo, että TLL on ainut laki jota Suomessa tulee noudattaa?

        Ei mikään. Enkä niin väittänyt. Oletko sitä mieltä, että koska joku laki käskee tappamaan (en tiedä, mikä), niin TLL:n rikkominen on ok?

        PS. Ikinä ennen ei kukaan ole minulle vastannut samalla minuutilla jolla olen viestini lähettänyt.


      • kääk kirjoitti:

        Ei mikään. Enkä niin väittänyt. Oletko sitä mieltä, että koska joku laki käskee tappamaan (en tiedä, mikä), niin TLL:n rikkominen on ok?

        PS. Ikinä ennen ei kukaan ole minulle vastannut samalla minuutilla jolla olen viestini lähettänyt.

        Vastausajankohta oli sattumaa, kun tuli ilmoitus uudesta viestistä juuri kun olin paikalla. :)

        Minusta se, että joku laki on sellainen, jota ei tarvitse noudattaa, johtaa siihen, että lakien noudattaminen aina ei ole järkevää. Siitä tässä oli kyse, kun 10-14 näin käski toimimaan.

        Se, tuleeko TLL:ää noudattaa aina ja kaikkailla on eri kysymys. Minusta ei, koska se johtaa usein mahdottomiin tilanteisiin (tässä taannoin oli yksisuuntainen katu joka päättyi umpikujaan). Itse suosin noudattamaan lakia aina kun et tiedä, miten sen rikkominen vaikuttaa. Jos tiedät ja vaikutukset ovat positiivisia, niin anna palaa. Huomio kuitenkin (kuten älykäs ihminen tekee), yleinen sujuvuus ja ennen kaikkea turvallisuus.


      • kääk
        TheRat kirjoitti:

        Vastausajankohta oli sattumaa, kun tuli ilmoitus uudesta viestistä juuri kun olin paikalla. :)

        Minusta se, että joku laki on sellainen, jota ei tarvitse noudattaa, johtaa siihen, että lakien noudattaminen aina ei ole järkevää. Siitä tässä oli kyse, kun 10-14 näin käski toimimaan.

        Se, tuleeko TLL:ää noudattaa aina ja kaikkailla on eri kysymys. Minusta ei, koska se johtaa usein mahdottomiin tilanteisiin (tässä taannoin oli yksisuuntainen katu joka päättyi umpikujaan). Itse suosin noudattamaan lakia aina kun et tiedä, miten sen rikkominen vaikuttaa. Jos tiedät ja vaikutukset ovat positiivisia, niin anna palaa. Huomio kuitenkin (kuten älykäs ihminen tekee), yleinen sujuvuus ja ennen kaikkea turvallisuus.

        Vieläkään en näe mitään järjellä selitettävää yhteyttä siihen, että on olemassa laki joka käskee tapaamaan ja että TLL:n noudattaminen ei ole tarpeen. Hiukan outo nosto, mutta ilmeisesti tuntui tarpeelliselta.


      • kääk kirjoitti:

        Vieläkään en näe mitään järjellä selitettävää yhteyttä siihen, että on olemassa laki joka käskee tapaamaan ja että TLL:n noudattaminen ei ole tarpeen. Hiukan outo nosto, mutta ilmeisesti tuntui tarpeelliselta.

        Edelleenkään tuollaista yhteyttä ei kukaan ole esittänytkään. Kyse oli vain siitä, että joku vaati kategorisesti kaikkia lakeja aina noudatettaviksi. Vastaesimerkillä pyrin osoittamaan moisen kategorisen väitteen järjettömyyden (vetämättä vielä edes natsikorttia esiin).

        Kun ensin päästään siihen, että kaikkien lakien noudattaminen ei ole aina oikein, voidaan keskustella siitä, millä kriteereillä lakeja sitten pitää olla noudattamatta. Matka TLL:n noudattamatta jättämiseen on pitkä. Esitin tuossa ylempänä oman näkemykseni TLL:n noudattamistarpeesta (tiivistetysti, koska nämä keskustelut), mutta se ei ole missään nimessä seurausta tuosta, että on "laki joka käskee tappamaan".


      • kääk
        TheRat kirjoitti:

        Edelleenkään tuollaista yhteyttä ei kukaan ole esittänytkään. Kyse oli vain siitä, että joku vaati kategorisesti kaikkia lakeja aina noudatettaviksi. Vastaesimerkillä pyrin osoittamaan moisen kategorisen väitteen järjettömyyden (vetämättä vielä edes natsikorttia esiin).

        Kun ensin päästään siihen, että kaikkien lakien noudattaminen ei ole aina oikein, voidaan keskustella siitä, millä kriteereillä lakeja sitten pitää olla noudattamatta. Matka TLL:n noudattamatta jättämiseen on pitkä. Esitin tuossa ylempänä oman näkemykseni TLL:n noudattamistarpeesta (tiivistetysti, koska nämä keskustelut), mutta se ei ole missään nimessä seurausta tuosta, että on "laki joka käskee tappamaan".

        No tuo vastaesimerkkisi oli täysin järjetön. Etkä sinä ole kyennyt ihan hyvästä yrityksestä huolimatta sihen järkeä osoittamaan. Kannattanee jatkossa vähän miettiä mitä esimerkkejä käyttää, ellei sitten tarkoitus ole vielä huomiota itse asiasta huonoihin esimerkkeihin.

        Osaltani tämä on tässä, kun en saanut mitä yritin saada.


      • kääk kirjoitti:

        No tuo vastaesimerkkisi oli täysin järjetön. Etkä sinä ole kyennyt ihan hyvästä yrityksestä huolimatta sihen järkeä osoittamaan. Kannattanee jatkossa vähän miettiä mitä esimerkkejä käyttää, ellei sitten tarkoitus ole vielä huomiota itse asiasta huonoihin esimerkkeihin.

        Osaltani tämä on tässä, kun en saanut mitä yritin saada.

        Miksi se on järjetön? Nimimerkki jolle kommentoin ei ole vastannut, mistä päättelen hänen pitävän esimerkkiä järkevänä.

        Itse asiassa yritin kaivaa lakikohtaa esiin, mutten löytänyt. Jännää, koska sellainen on ehdottomasti oltava olemassa, tai muuten tämä maa on pikkaisen normaalia enemmän kusessa seuraavan sodan syttyessä. :)

        > Osaltani tämä on tässä, kun en saanut mitä yritin saada.

        Olen pahoillani, etten tarttunut kiinni kehittelemääsi olkiukkoon. Ensi kerralla sitten ehkä...


      • RottaPresidentiksi
        TheRat kirjoitti:

        Tässä nyt ei ollut kyse liikennesääntöjen rikkomisesta, vaan nimimerkin 10-14 kategorisesta väitteestä, että lakeja tulisi aina noudattaa:
        > Lain rikkominen on aina paha asia. Piste.
        Järjetön väite, josta tässä puhutaan.

        Tiedän, että sinulla on ongelmia seurata yhtään pidempiä (yli yksi viesti) keskusteluja, mutta yrittäisit edes.

        " Tiedän, että sinulla on ongelmia seurata yhtään pidempiä (yli yksi viesti) keskusteluja, mutta yrittäisit edes."

        Taas olet erittäin väärässä. Seuraan paljon tämän palstan keskusteluja mutta kuten yllä totesin, arvostukseni kirjoituksiasi kohtaan on niin vähäistä, etten juuri koskaan jaksa tuhlata energiaani niiden kommentoimiseen. Hengen riistämisen vertaaminen liikennesääntöjen rikkomiseen kertoo surullisen paljon kirjoitustesi tasosta. Viisastelu ja asioiden vääristely aiheuttaa ilmeisesti sinulle tyydytystä siinä missä narsistisen luonteen pakottamat, oman kuvitellun erinomaisuuden julki tuominenkin.


      • RottaPresidentiksi kirjoitti:

        " Tiedän, että sinulla on ongelmia seurata yhtään pidempiä (yli yksi viesti) keskusteluja, mutta yrittäisit edes."

        Taas olet erittäin väärässä. Seuraan paljon tämän palstan keskusteluja mutta kuten yllä totesin, arvostukseni kirjoituksiasi kohtaan on niin vähäistä, etten juuri koskaan jaksa tuhlata energiaani niiden kommentoimiseen. Hengen riistämisen vertaaminen liikennesääntöjen rikkomiseen kertoo surullisen paljon kirjoitustesi tasosta. Viisastelu ja asioiden vääristely aiheuttaa ilmeisesti sinulle tyydytystä siinä missä narsistisen luonteen pakottamat, oman kuvitellun erinomaisuuden julki tuominenkin.

        Edelleenkään, minä en ole tuollaista vertaista tehnyt. Yritä nyt lukea se keskustelu.


      • tottatosiaan

        TLL on merkityksetön, koska sodassa tapetaan ihmisiä. Onko tämä nyt selvää kaikille?


      • FitunIdiootit
        TheRat kirjoitti:

        Jokaisen ihmisen velvollisuus on valvoa lainsäätäjiä ja säädettyjä lakeja. Esittämäsi absoluutti johtaa mahdottomaan tilanteeseen. Olisitko esimerkiksi valmis tappamaan, jos laki näin käskisi? Koska se nimittäin käskee...

        "Olisitko esimerkiksi valmis tappamaan, jos laki näin käskisi? Koska se nimittäin käskee... "

        Missä kohtaa laissa käsketään muka tappamaan? Joskus voidaan ajatella niin, että lain edellyttämä toimintamalli saattaa aiheuttaa kuoleman, se on aivan totta. Mutta yleensä se tarkoittaa sitä, että jotain muuta pykälää on vahvasti rikottu.

        Yleisesti ottaen lakien henki on se, että kaikkien pitäisi pysyä elossa lähes joka tilanteessa. Siksi ne on myös luotu, kuolemantuomiota lukuunottamatta. Ja rotalle tiedoksi, ettei Suomessa ole kuolemantuomio käytössä.

        Lain sallima, mutta ei käskemä kuolema, voidaan väittää tapahtuneen esimerkiksi ohitustilanteessa, jossa vakava onnettomuus on seurannut hitaamman ajoneuvon ohittamisesta. Mutta toisaalta, mikään pykälä ei käske ajamaan toisen eteen, alle tai päälle. Laki vain mahdollistaa sen joissakin tilanteissa.

        Samaa voidaan ajatella epäselvissä väistämistilanteissa. Polkupyöräilijät kuvittelevat monesti olevansa joka paikassa alleajo-oikeutettuja. Oikeasti näin ei tietenkään ole koskaan, ei kenelläkään, eikä missään tilanteessa. Edes oikealta alle ryntääminen ns. etuajo-oikeuden turvin ei ole oikeasti laissa sallittua. Tapahtuman todistaminen saattaa vain olla vaikeampaa.


      • FitunIdiootit kirjoitti:

        "Olisitko esimerkiksi valmis tappamaan, jos laki näin käskisi? Koska se nimittäin käskee... "

        Missä kohtaa laissa käsketään muka tappamaan? Joskus voidaan ajatella niin, että lain edellyttämä toimintamalli saattaa aiheuttaa kuoleman, se on aivan totta. Mutta yleensä se tarkoittaa sitä, että jotain muuta pykälää on vahvasti rikottu.

        Yleisesti ottaen lakien henki on se, että kaikkien pitäisi pysyä elossa lähes joka tilanteessa. Siksi ne on myös luotu, kuolemantuomiota lukuunottamatta. Ja rotalle tiedoksi, ettei Suomessa ole kuolemantuomio käytössä.

        Lain sallima, mutta ei käskemä kuolema, voidaan väittää tapahtuneen esimerkiksi ohitustilanteessa, jossa vakava onnettomuus on seurannut hitaamman ajoneuvon ohittamisesta. Mutta toisaalta, mikään pykälä ei käske ajamaan toisen eteen, alle tai päälle. Laki vain mahdollistaa sen joissakin tilanteissa.

        Samaa voidaan ajatella epäselvissä väistämistilanteissa. Polkupyöräilijät kuvittelevat monesti olevansa joka paikassa alleajo-oikeutettuja. Oikeasti näin ei tietenkään ole koskaan, ei kenelläkään, eikä missään tilanteessa. Edes oikealta alle ryntääminen ns. etuajo-oikeuden turvin ei ole oikeasti laissa sallittua. Tapahtuman todistaminen saattaa vain olla vaikeampaa.

        Sotatilanne. Tosin en laista moista kohtaa löytänyt, milä on mielenkiintoista. En tunne lakia niiltä osin hirveän hyvin.


      • FitunIdiootit
        TheRat kirjoitti:

        Sotatilanne. Tosin en laista moista kohtaa löytänyt, milä on mielenkiintoista. En tunne lakia niiltä osin hirveän hyvin.

        Niin, siis sekoitat sotatilan ja TLL:n raa'alla tavalla toisiinsa? Sotatila onkin sitten aivan eri asia. Mutta edes silloin Suomessa ei enää ole edes kuolemantuomio lain mukaan mahdollinen.

        Sota on tila, jossa ihmisiä ikävä kyllä monesti kuolee, koska sotaa käydään tuhoisilla tavoilla. On siis jokaisen oma asia suojautua näiltä tavoilta. Liikenne ei ainakaan saisi olla sellainen paikka. Paitsi tietysti idioottien mielestä. Ja niitähän tässä maassa piisaa. Koko ihmisen olemassaolo perustuu laajamittaiseen kusipäisyyteen. No, loppu sillekin tulee.

        Mutta maailma muuttuu, joten jossakin vaiheessa kuolemantuomio voi tulla meillekin takaisin. Periaatteessa jopa vakavassa liikennerikoksessa näin voisi asia olla. Kuten esimerkiksi juuri Tukholmassa kävi. Sehän tulkittiin terroristiseksi teoksi, jossa kuorma-auto oli ase. Ja kaikki liikennevälineet ovat aseita väärissä käsissä. Jopa periaatteessa polkupyörä. Jokainen maantiellä toteutettu itsemurha on myös murhan yritys. Siis ainakin se.

        Hmmm. Likkenneterrori onkin tuttu termi, eikö olekin? Sitä ei taida olla missään laissa määritelty.


    • i9oj9i000

      Esimerkiksi Helsingissä selkeintä nopeusrajoitusmerkkeissa on ne tiehen maalatut nopeusrajoitukset.

      • NäinOnJoo

        Niin varmasti ovatkin, mutta ne eivät ole virallisia, eikä niitä ole joka paikassa. Joskus jopa navigaattori saattaa olla oikeassa kulloisestakin rajoituksesta, mutta hyvin monesti ei.


    • Suikkanenx

      Ajakaapa manskua hesassa.
      Montako nopeusrajoitusmerkkiä pongaat?

      Viimeksi koitin kattella tullessa keskustaan päin niin ennen haagan risteystä on 50km/h rajoitus. Sen jäljeen ei ole nopeusrajoitusmerkkejä missää.

    • EiJmltMikäPässi

      Kulje perkele bussilla kun et kerran osaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      303
      9777
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      67
      2203
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      42
      2014
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      33
      1850
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1828
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      161
      1756
    7. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      40
      1338
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      16
      1272
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      53
      1226
    10. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      51
      1209
    Aihe