MITÄ ON JUMALAN TAHTO JA MITEN SE

ILMENEE? Mistä tietämme, että teemme Jumalan tahdon mukaan? Itse rukoilen joka ilta Isä meidän -rukouksen. Siinä sanotaan seuraavaa, mutta mikä on rukouksen Jumalan tahto? Tapahtukoon sinun tahtosi - mitä se on??

Isä meidän

Isä meidän, joka olet taivaissa.
Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
Tulkoon sinun valtakuntasi.
Tapahtukoon sinun tahtosi,
myös maan päällä niin kuin taivaassa.
Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme.
Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
niin kuin mekin anteeksi annamme niille,
jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
Äläkä saata meitä kiusaukseen,
vaan päästä meidät pahasta.
Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen.

88

1027

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • läheisille.tarkoitettua

      Joh. 13:31 - 17:26 selvittänee aika paljon Jumalan tahdosta, kun vain malttaa käyttää näiden lukujen tutkimiseen reilusti aikaa, eikä hötkyile.

      • Minulle nuo mainitsemasi kohdat eivät oikein auenneet Jumalan tahtona. Itse aloin miettimään eilen sitä, että mitä sen on? Tulin siihen tulokseen, että kaikella on aikansa sekä Jumalan tarkoitukset on salattu meiltä? Sana ei taida heti ja kirkkaan selvänä kaikille aueta vaan kaikella on aikansa?

        Kirjoittelin täällä suomi24.fi:ssä sinkut-osiossa, mutta sitten alkoi tuntumaan siltä, että jotkut kirjoittajat eivät tee Jumalan tahdon mukaan ja en minäkään. Siellä monet kirjoittajat eivät olleet uskossa ja luterilaisen kirkon jäseniä edes tai minkään muun kirkon. Kirjoittelelivat vain kaikenlaista, josta suurin osa oli jotain hölynpölyä ja itseään viihdyttävää.

        En uskolla ja Jumalan tahdon seuraamisella tarkoita mitään maailmasta eristäytymistä. Ei minusta eristäytymällä munkkiluostariin saavuteta Jumalan tahtoa. Nyt tuli uteliaisuus kuulla muilta mitä Jumalan tahto on ja myös lukea se ennen joulua Raamatusta. Jätän sunnuntaista lähtien palstoilla kirjoittelun kokonaan pois ja keskityn opiskeluun sekä Raamatun lukemiseen. Nyt tuntuu oikealta ajalta syventyä Raamatun lukemiseen, mutta en ole samaa mieltä "läheisille.tarkoitettua" kirjoittajan kanssa siitä, että juuri tuossa kohdassa UT:ta opetetaan Jumalan tahto! Missä se on? Vaiko onko koko UT opetusta Jumalan tahdosta?


      • Löytyisikö sinulta parempi Raamatun kohtia? Luin tuon aamulla, mutta ei se minusta vastannut tahtoa. Yksi teologiaan opiskeleva tuttuni aamulla sanoin yliopiston ravintolassa, että Jumalan tahto on se, että teemme paljon hyvää. Hänestä Jumalan tahdon mukaiset asiat ihmisillä on hyvää kohti pyrkimistä. Onko joku samaa mieltä?


      • ArtoTTTeikirjautunut
        Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Löytyisikö sinulta parempi Raamatun kohtia? Luin tuon aamulla, mutta ei se minusta vastannut tahtoa. Yksi teologiaan opiskeleva tuttuni aamulla sanoin yliopiston ravintolassa, että Jumalan tahto on se, että teemme paljon hyvää. Hänestä Jumalan tahdon mukaiset asiat ihmisillä on hyvää kohti pyrkimistä. Onko joku samaa mieltä?

        Ongelma taitaa olla tuossa että jokainen omasta mielestään tekee hyvää. ihminen näkee lähes kaikki omat tekonsa hyvinä.


      • ArtoTTTeikirjautunut kirjoitti:

        Ongelma taitaa olla tuossa että jokainen omasta mielestään tekee hyvää. ihminen näkee lähes kaikki omat tekonsa hyvinä.

        Ei se papiksi opiskeleva teologian opiskelija niin yksinkertaisen nähnyt, mutta hänestä silloin, kun teemme hyvää niin taidamme seurata Jumalan tahtoa? Mutta toisaalta Jumalan tahtoa oli se, että Juudas petti Jeesuksen, jotta hänet päästiin vangitsemaan ja hän joutuisi tuomiolle. Ilman Juudaksen pahaa tekoa tie Karitsan Sovitustyöhön ei olisi auennut?


      • ArtoTTTeikirjautunut
        Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Ei se papiksi opiskeleva teologian opiskelija niin yksinkertaisen nähnyt, mutta hänestä silloin, kun teemme hyvää niin taidamme seurata Jumalan tahtoa? Mutta toisaalta Jumalan tahtoa oli se, että Juudas petti Jeesuksen, jotta hänet päästiin vangitsemaan ja hän joutuisi tuomiolle. Ilman Juudaksen pahaa tekoa tie Karitsan Sovitustyöhön ei olisi auennut?

        Niin mutta Juudas itse tuhoutui, hänen elämänsä ja sielunsa, Hän oli yksi kahdestatoista Jeesuksen läheisimmästä, silti hän eksyi ja joutui kadotukseen, eikö se ole aika puhuttelevaa ja hälyttävää, hän oli nähnyt Jeesuksen kuullut häntä päivittäin, elänyt Hänen seurassaan vuosia, silti hän luopui ja joutui kadotukseen, eikö se ole valtava varoitus meille jokaisella, kun ajattelemme omaa vaellustamme. Merkitseekö oppi ja tieto kuitenkaan mitään sen rinnalla että haluaa totella ja olla kuuliainen, Ei Juudaksen olisi pakko ollut tehdä kavallustaan, mutta sielunvihollisella oli sija hänen sydämmessään ja hän pääsi pettämään Juudaksen ja viemään hänet tuhoon. Kyllä Juutalaiset olisivat voineet tappaa ja ottaa kiiinni Jeesuksen muutenkin, Hänhän opetti temppelissäkin. Mutta näin oli edeltä nähty tapahtuvan. Siis Juuda on valtava varoitus meille jokaiselle. Ei siis ole tarkoitus että tahallamme eksyisimme pahaan ja tekisimme vääryyttä.


      • ArtoTTTeikirjautunut kirjoitti:

        Niin mutta Juudas itse tuhoutui, hänen elämänsä ja sielunsa, Hän oli yksi kahdestatoista Jeesuksen läheisimmästä, silti hän eksyi ja joutui kadotukseen, eikö se ole aika puhuttelevaa ja hälyttävää, hän oli nähnyt Jeesuksen kuullut häntä päivittäin, elänyt Hänen seurassaan vuosia, silti hän luopui ja joutui kadotukseen, eikö se ole valtava varoitus meille jokaisella, kun ajattelemme omaa vaellustamme. Merkitseekö oppi ja tieto kuitenkaan mitään sen rinnalla että haluaa totella ja olla kuuliainen, Ei Juudaksen olisi pakko ollut tehdä kavallustaan, mutta sielunvihollisella oli sija hänen sydämmessään ja hän pääsi pettämään Juudaksen ja viemään hänet tuhoon. Kyllä Juutalaiset olisivat voineet tappaa ja ottaa kiiinni Jeesuksen muutenkin, Hänhän opetti temppelissäkin. Mutta näin oli edeltä nähty tapahtuvan. Siis Juuda on valtava varoitus meille jokaiselle. Ei siis ole tarkoitus että tahallamme eksyisimme pahaan ja tekisimme vääryyttä.

        ArtoTTTeikirjautunut: "Siis Juuda on valtava varoitus meille jokaiselle. Ei siis ole tarkoitus että tahallamme eksyisimme pahaan ja tekisimme vääryyttä."

        No, itse tavallaan tehnyt vähän pentumaisena opiskelijana viime vuosikymmenellä "Juudakset" tai jotain sellaista mitä koin väärin. Itselläni oli silloin tällöin tapana juoda kaksi siideriä. Niistä ei kahta kertaa lukuunottamatta tullut oikeastaan humalaan, mutta toisella kerralla vähän humalassa minuun meni kuin piru Juudakseen vähäisen humalan takia. Olin lukenut eroottista kirjaa kirjastossa ja kopioinut sieltä itsestäni hauskan kohdan. Kahden siiderin juotuani keksin lähettää kirjeessäni sen eroottisen kohdan yläkerran nuorelle naisopiskelijalle. Alkoholi vei estot ja kai sen lähettämisen motiivina oli haave, että jos se yläkerran nainen kiinnostuisi minusta. Tai oikeastaan olin utelias, että miten hän reagoi tekstiin, joka oli minusta hauska. Myöhemmin se teko hävetti, sillä kyseinen nainen oli minun tietämättäni varattu ja huomasin näin "me too" juttujen aikakaudella, että itse ei ole täysin syytön seksuaaliseen ahdisteluun, sillä sellaisena se yläkerran tyttö saattoi kokea kirjeeni. En ole ollut humalassa uskoontulon jälkeen koskaan ravintolassa kuin kerran kahdesta siideristä, joten en ole siellä naisia lähennellyt uskovaisena raflassa. Mutta jos olisin humalassa niin moraalin ylätasoa ja kristillisyys varmasti menisi viettien alta pois. Itsekin olisin Juudas humalassa tai mahdollisesti suuressa ahneudessa? Jotenkin se Juudas kohta puhuttelee minua, sillä voin itsestäni löytää pienen Juudaksen tai Pietarin, joka kolme kertaa kieltää Jeesuksen.


      • ArtoTTTeikirjautunut
        Faith.Hope.Love kirjoitti:

        ArtoTTTeikirjautunut: "Siis Juuda on valtava varoitus meille jokaiselle. Ei siis ole tarkoitus että tahallamme eksyisimme pahaan ja tekisimme vääryyttä."

        No, itse tavallaan tehnyt vähän pentumaisena opiskelijana viime vuosikymmenellä "Juudakset" tai jotain sellaista mitä koin väärin. Itselläni oli silloin tällöin tapana juoda kaksi siideriä. Niistä ei kahta kertaa lukuunottamatta tullut oikeastaan humalaan, mutta toisella kerralla vähän humalassa minuun meni kuin piru Juudakseen vähäisen humalan takia. Olin lukenut eroottista kirjaa kirjastossa ja kopioinut sieltä itsestäni hauskan kohdan. Kahden siiderin juotuani keksin lähettää kirjeessäni sen eroottisen kohdan yläkerran nuorelle naisopiskelijalle. Alkoholi vei estot ja kai sen lähettämisen motiivina oli haave, että jos se yläkerran nainen kiinnostuisi minusta. Tai oikeastaan olin utelias, että miten hän reagoi tekstiin, joka oli minusta hauska. Myöhemmin se teko hävetti, sillä kyseinen nainen oli minun tietämättäni varattu ja huomasin näin "me too" juttujen aikakaudella, että itse ei ole täysin syytön seksuaaliseen ahdisteluun, sillä sellaisena se yläkerran tyttö saattoi kokea kirjeeni. En ole ollut humalassa uskoontulon jälkeen koskaan ravintolassa kuin kerran kahdesta siideristä, joten en ole siellä naisia lähennellyt uskovaisena raflassa. Mutta jos olisin humalassa niin moraalin ylätasoa ja kristillisyys varmasti menisi viettien alta pois. Itsekin olisin Juudas humalassa tai mahdollisesti suuressa ahneudessa? Jotenkin se Juudas kohta puhuttelee minua, sillä voin itsestäni löytää pienen Juudaksen tai Pietarin, joka kolme kertaa kieltää Jeesuksen.

        Niin Pietari on hyvä esimerkki, kolme kertaa kielsi Jeesuksen ja vielä kirosi päälle, mutta nöyrtyi, ymmärsi tehneensä väärin ja pääsi takaisin Jeesuksen yhteyteen. Opetuslasten johtajaksi, kieltäjästä ja kiroajasta siis tuli kaikkien johtaja.

        Toinen mielenkiintoinen hahmo Vanhan testamentin puolelta on Joosef, hän menetti kaiken, joutui orjaksi, mutta loppujen lopuksi voitti kaiken, koska hänen turvansa oli Jumalassa, ulkoinen asema ei siis merkinnyt mitään vaan ihmisen asema Jumalan edessä. Haureus koetteli myös Joosefia, Potifarin vaimo yritti vietellä hänet, mutta hän pakeni haureutta. Yllättävän hyvä neuvo siis ihan tällekkin päivälle, syntiä ei kannata ruokkia ja itseään saattaa kiusaukseen, vaan paremminkin paeta sitä haureuden mahdollisuutta.


      • ArtoTTTeikirjautunut kirjoitti:

        Niin Pietari on hyvä esimerkki, kolme kertaa kielsi Jeesuksen ja vielä kirosi päälle, mutta nöyrtyi, ymmärsi tehneensä väärin ja pääsi takaisin Jeesuksen yhteyteen. Opetuslasten johtajaksi, kieltäjästä ja kiroajasta siis tuli kaikkien johtaja.

        Toinen mielenkiintoinen hahmo Vanhan testamentin puolelta on Joosef, hän menetti kaiken, joutui orjaksi, mutta loppujen lopuksi voitti kaiken, koska hänen turvansa oli Jumalassa, ulkoinen asema ei siis merkinnyt mitään vaan ihmisen asema Jumalan edessä. Haureus koetteli myös Joosefia, Potifarin vaimo yritti vietellä hänet, mutta hän pakeni haureutta. Yllättävän hyvä neuvo siis ihan tällekkin päivälle, syntiä ei kannata ruokkia ja itseään saattaa kiusaukseen, vaan paremminkin paeta sitä haureuden mahdollisuutta.

        ArtoTTTeikirjautunut : "Yllättävän hyvä neuvo siis ihan tällekkin päivälle, syntiä ei kannata ruokkia ja itseään saattaa kiusaukseen, vaan paremminkin paeta sitä haureuden mahdollisuutta."

        Niin minä olen tehnytkin. Menin lähibaariin juomaan vuosi sitten kahvia, kun ei ollut kahvinkeitintä vielä silloin ja piti saada ainakin se yksi kuppi päivässä. Siellä sitten keski-ikäinen kapakkaruusu lähestyi minua ja yritti iskeä, mutta ei oikein kiinnostanut, kun seksi ilman sormusta oli minulla kieletty uskonnollisten näkemysteni takia.

        Sitten satuin tapamaan kadulla kaksi ulkomaalaista urheilijaa, jotka olivat menossa parille lasillelle ravintolaan. Menin heidän mukaansa, kun Jeesuksin joi viiniä ja viihtyi syntisten seurassa. Mutta sitten ravintolassa Jeesukseen uskoen en voinut halata naimisissa olevaa naista, Potifarin vaimoa, vaikka tämä kuinka paljon pyysi tai oikeastaan vaati, että minun piti halata häntä. Potifar oli ulkomailla töissä ja Potifarin vaimo kaipasi ainakin halauksia.

        Vaikeampi tapaus oli maaliskuussa 2017 kaunis lukion kolmasluokkainen, joka tuli tarjoamaan minulle ihastuneena puhelinnumeroaan. En ottanut sitä vastaan, mutta annoin hänelle sähköpostiosoitteeni. Hän sai tehdä päätöksen alkaako seurustelemaan kaksi viikkoa ennen ylioppilaskirjoituksestaan. Kyseessä oli jo 18 vuotta täytäneestä täysi-ikäisestä, joka olisi tosissaan saattanut kiusaukseen ja olisin ilmeisesti mennyt hänen kanssansa kihloihin ihastuksesta, mutta myös siksi, että olisin saanut seksiä. Sormus oli raja siihen.

        Eli maailmassa on kapakkaruusuja, Potifarin vaimoja ja jopa hurmaavia 18-vuotiaita, jotka tulevat sinua lähelle. Joku toinen ei olisi välittänyt siitä, että Potifarin mies oli ulkomaailla töissä ja ottanut vastaan ihastuneen 18-vuotiaan puhelinnumeron sekä vietellyt tämän.

        Pietari kielsi kolme kertaa Jeesuksen, mutta minä olen kieltänyt kolme kertaa ainakin kiusauksen.

        Nyt luen Raamattua oppiakseeni uusia asioita Joosefista ja muista! Kiitos, Potifar vaimo oli tuttu juttu, mutta en aktiivisesti muistunut tarinaa siitä, että hän tempasi Joosefin ihokkaan tai jonkun sellaisen ja syytti Joosefia. Vankilastahan Joosef pääsi Faaraon ykkösmieheksi unenselittämisen vuoksi. Mielenkiintoinen tarina, kiitos muistutuksesta. Pitää maanantaista lähtien innolla lukea Raamattua, jotta se on todella luettu ennen joulua. Ehkä luen 30-60 sivua päivässä. Ei minulla ole yliopistossa nyt kuin yksi luento, joten hetken on aikaa keskittyä tosissaan Raamattuun!

        Hyviä syksyjä, sillä lopetan sunnutaina eli huomenna täällä kirjoittelun Raamatun lukuajaksi! Mieluummin luen Pyhää Sanaa kuin kirjoittelen jonninjoutavia erityisesti Sinkut-palstalla.


      • ArtoTTTeikirjautunut kirjoitti:

        Niin Pietari on hyvä esimerkki, kolme kertaa kielsi Jeesuksen ja vielä kirosi päälle, mutta nöyrtyi, ymmärsi tehneensä väärin ja pääsi takaisin Jeesuksen yhteyteen. Opetuslasten johtajaksi, kieltäjästä ja kiroajasta siis tuli kaikkien johtaja.

        Toinen mielenkiintoinen hahmo Vanhan testamentin puolelta on Joosef, hän menetti kaiken, joutui orjaksi, mutta loppujen lopuksi voitti kaiken, koska hänen turvansa oli Jumalassa, ulkoinen asema ei siis merkinnyt mitään vaan ihmisen asema Jumalan edessä. Haureus koetteli myös Joosefia, Potifarin vaimo yritti vietellä hänet, mutta hän pakeni haureutta. Yllättävän hyvä neuvo siis ihan tällekkin päivälle, syntiä ei kannata ruokkia ja itseään saattaa kiusaukseen, vaan paremminkin paeta sitä haureuden mahdollisuutta.

        Joosef oli yksi Jeesuksen esiolevainen VT:ssä 🤓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Joosef oli yksi Jeesuksen esiolevainen VT:ssä 🤓

        Nyt en ymmärtänyt ollenkaan mitä tarkoitit, vaikka olen lukenut Joosef-kohdat VT:stä! Alkukristityt osoittivat monien kirjoitusten kohtien viittaavan Jeesukseen, mutta minä en kyllä Joosefia pitäisi minään Jeesuksen esiolevaisena. Millä perusteella näin on?


      • "Joosef Jeesuksen esikuva" tuon hyväksyn ja kuuntelin sen läpi, mutta sinulla oli väärä termi esiolevainen. Jeesuksen esikuva hengellisessä mielessä on parempi termi. Minusta sinun antama termi on vääriin ajatuksiin johtava ja harhaoppiselta termiltä kuulostava?


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        "Joosef Jeesuksen esikuva" tuon hyväksyn ja kuuntelin sen läpi, mutta sinulla oli väärä termi esiolevainen. Jeesuksen esikuva hengellisessä mielessä on parempi termi. Minusta sinun antama termi on vääriin ajatuksiin johtava ja harhaoppiselta termiltä kuulostava?

        Kerro toki mitä sinä sitten ymmärrät esiolevaisella omin sanoin ilman wkiä 🤔
        Ja kerro sitten joku esimerkki Raamatusta missä on sinulle kelpaava esiolevainen.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Kerro toki mitä sinä sitten ymmärrät esiolevaisella omin sanoin ilman wkiä 🤔
        Ja kerro sitten joku esimerkki Raamatusta missä on sinulle kelpaava esiolevainen.

        Sanotaan, että minun suomenkieleeni san "esiolevainen" ei kuulu. Tai jos esiolevaista puhutaan niin mennään siihen, että Jeesus oli olemassa aikojen alussa niin kuin Raamattu jossain ilmaisee. En ole teologi, mutta olemuksesta on vaikea kiistellä. Esimerkiksi itäisen ja läntisen kirkon välillä on kiista "et filique" eli pojasta. Tuleeko Pyhä Henki myös pojasta. Itse en ala sellaista miettimään ja termiä "esiolevainen", sillä linkissä käytetty "esikuva" on hyvää suomea ja sopii äänitekstin sisältöön hyvin.


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Sanotaan, että minun suomenkieleeni san "esiolevainen" ei kuulu. Tai jos esiolevaista puhutaan niin mennään siihen, että Jeesus oli olemassa aikojen alussa niin kuin Raamattu jossain ilmaisee. En ole teologi, mutta olemuksesta on vaikea kiistellä. Esimerkiksi itäisen ja läntisen kirkon välillä on kiista "et filique" eli pojasta. Tuleeko Pyhä Henki myös pojasta. Itse en ala sellaista miettimään ja termiä "esiolevainen", sillä linkissä käytetty "esikuva" on hyvää suomea ja sopii äänitekstin sisältöön hyvin.

        Älä vaihda aihetta. Ei siinä teologi tarvitsevilla kun Jumalan sanaa ymmärtää. Päinvastoin, harva teologi on nykyään uudestisyntynyt ja PH:n ohjaama.
        Harmi, ettet pystynytkään selvittämään sitä mitä sanoit🤓


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        ArtoTTTeikirjautunut : "Yllättävän hyvä neuvo siis ihan tällekkin päivälle, syntiä ei kannata ruokkia ja itseään saattaa kiusaukseen, vaan paremminkin paeta sitä haureuden mahdollisuutta."

        Niin minä olen tehnytkin. Menin lähibaariin juomaan vuosi sitten kahvia, kun ei ollut kahvinkeitintä vielä silloin ja piti saada ainakin se yksi kuppi päivässä. Siellä sitten keski-ikäinen kapakkaruusu lähestyi minua ja yritti iskeä, mutta ei oikein kiinnostanut, kun seksi ilman sormusta oli minulla kieletty uskonnollisten näkemysteni takia.

        Sitten satuin tapamaan kadulla kaksi ulkomaalaista urheilijaa, jotka olivat menossa parille lasillelle ravintolaan. Menin heidän mukaansa, kun Jeesuksin joi viiniä ja viihtyi syntisten seurassa. Mutta sitten ravintolassa Jeesukseen uskoen en voinut halata naimisissa olevaa naista, Potifarin vaimoa, vaikka tämä kuinka paljon pyysi tai oikeastaan vaati, että minun piti halata häntä. Potifar oli ulkomailla töissä ja Potifarin vaimo kaipasi ainakin halauksia.

        Vaikeampi tapaus oli maaliskuussa 2017 kaunis lukion kolmasluokkainen, joka tuli tarjoamaan minulle ihastuneena puhelinnumeroaan. En ottanut sitä vastaan, mutta annoin hänelle sähköpostiosoitteeni. Hän sai tehdä päätöksen alkaako seurustelemaan kaksi viikkoa ennen ylioppilaskirjoituksestaan. Kyseessä oli jo 18 vuotta täytäneestä täysi-ikäisestä, joka olisi tosissaan saattanut kiusaukseen ja olisin ilmeisesti mennyt hänen kanssansa kihloihin ihastuksesta, mutta myös siksi, että olisin saanut seksiä. Sormus oli raja siihen.

        Eli maailmassa on kapakkaruusuja, Potifarin vaimoja ja jopa hurmaavia 18-vuotiaita, jotka tulevat sinua lähelle. Joku toinen ei olisi välittänyt siitä, että Potifarin mies oli ulkomaailla töissä ja ottanut vastaan ihastuneen 18-vuotiaan puhelinnumeron sekä vietellyt tämän.

        Pietari kielsi kolme kertaa Jeesuksen, mutta minä olen kieltänyt kolme kertaa ainakin kiusauksen.

        Nyt luen Raamattua oppiakseeni uusia asioita Joosefista ja muista! Kiitos, Potifar vaimo oli tuttu juttu, mutta en aktiivisesti muistunut tarinaa siitä, että hän tempasi Joosefin ihokkaan tai jonkun sellaisen ja syytti Joosefia. Vankilastahan Joosef pääsi Faaraon ykkösmieheksi unenselittämisen vuoksi. Mielenkiintoinen tarina, kiitos muistutuksesta. Pitää maanantaista lähtien innolla lukea Raamattua, jotta se on todella luettu ennen joulua. Ehkä luen 30-60 sivua päivässä. Ei minulla ole yliopistossa nyt kuin yksi luento, joten hetken on aikaa keskittyä tosissaan Raamattuun!

        Hyviä syksyjä, sillä lopetan sunnutaina eli huomenna täällä kirjoittelun Raamatun lukuajaksi! Mieluummin luen Pyhää Sanaa kuin kirjoittelen jonninjoutavia erityisesti Sinkut-palstalla.

        "...keski-ikäinen kapakkaruusu..."

        Sopimatonta, halventavaa kieltä.


      • ArtoTTTeikirjautunut kirjoitti:

        Ongelma taitaa olla tuossa että jokainen omasta mielestään tekee hyvää. ihminen näkee lähes kaikki omat tekonsa hyvinä.

        "ihminen näkee lähes kaikki omat tekonsa hyvinä."

        Mihinhän mahdat perustaa väitteesi?


    • aamukyöpeli

      Käsittääkseni siinä kohtaa ihminen antaa Jumalalle avoimen valtakirjan valita tulevia sattumuksia mielensä mukaan.

      • Viittaat siis Isä meidän -rukoukseen? Ihminen Jeesuksen opettamassa rukouksessa antaa Jumalalle valtakirjan toteuttaa Jumalan tahdon? Eikö kyseessä pikemminkin ole toivomus, että Jumalan tahto toteutuisi maassa ja Taivaassa. Jumala ei taida tarvita meidän valtakirjaamme vaan me ihmiset tarvitsemme sitä, että tekisimme hyvää hedelmää ja tuottaisimme hyvän sadon tässä elämässä?

        15 "Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia. 16 Hedelmistä te heidät tunnette. Eihän orjantappuroista koota rypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita. 17 Hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, huono puu kelvottomia hedelmiä. 18 Ei hyvä puu voi tehdä kelvottomia eikä huono puu hyviä hedelmiä. 19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen. 20 Hedelmistä te siis tunnette heidät.

        "21 "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon."

        http://raamattu.fi/1992/Matt.7.html


    • Eikiitosjeesus

      No, raamatun jumala on väkivaltaan taipuvainen narsisti. Ei sellaista kannata päästää lähelleen.

      • Voi tuollaisen kuvan saada VT:n Jumalasta, mutta UT:ssa Raamatussa on toisenlainen Jumala Jeesuksen opetuksissa: armahtava Jumala, Hyvä Paimen. Sinä katsot Raamattua kummallisten silmälasien kautta ja minä näen asiat kristillisesti.


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Voi tuollaisen kuvan saada VT:n Jumalasta, mutta UT:ssa Raamatussa on toisenlainen Jumala Jeesuksen opetuksissa: armahtava Jumala, Hyvä Paimen. Sinä katsot Raamattua kummallisten silmälasien kautta ja minä näen asiat kristillisesti.

        Etkö ihan oikeasti tiedä, että sama Jumala on koko Raamatussa 🤔❓
        Mutta lue Raamattiua ja opi tietämään mikä ero on VT:n lakiliitossa ja UT:n armoliitossa.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Etkö ihan oikeasti tiedä, että sama Jumala on koko Raamatussa 🤔❓
        Mutta lue Raamattiua ja opi tietämään mikä ero on VT:n lakiliitossa ja UT:n armoliitossa.

        Hyvä on jään täältä pois sunnuntain jälkeen ja keskityn koko Raamatun lukemiseen, kun on akateemista aikaa yhden luennon lisäksi. Väitän sen lukemisen jälkeen, että UT:ssa erityisesti Paavalin toimesta toisenlainen Jumala kuin VT:ssä! Luen se läpi ja puhun sen jälkeen kokemukseni pohjalta!


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Hyvä on jään täältä pois sunnuntain jälkeen ja keskityn koko Raamatun lukemiseen, kun on akateemista aikaa yhden luennon lisäksi. Väitän sen lukemisen jälkeen, että UT:ssa erityisesti Paavalin toimesta toisenlainen Jumala kuin VT:ssä! Luen se läpi ja puhun sen jälkeen kokemukseni pohjalta!

        Mene johonkin uskovien raamattukouluun koska näyttää, että et hanskaa Raamatun alkeitakaan ja sen lukemista.
        Mutta voin suositella avuksesi jostain Raamatun lukuopasta🤓 jos luet Raamattua kuin romaania.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Mene johonkin uskovien raamattukouluun koska näyttää, että et hanskaa Raamatun alkeitakaan ja sen lukemista.
        Mutta voin suositella avuksesi jostain Raamatun lukuopasta🤓 jos luet Raamattua kuin romaania.

        Minä uskon siihen, että Pyhä Henki voi avata Raamattua. Sitä paitsi aloitan teologian sivuaineopinnot seuraavan syksynä. Osittain sen takia yritän oppia Raamatun kunnolla, jotta usko ei menisi. Olen nouttanut joskus Raamatun lukuopasta, mutta haluan lukea sitä ilman mitään opasta Jumalan johdattamana rukoillen. Voipa sen lukea myöhemmin uudestaan. Miten niin en mukaa hanskaa Raamatun alkeitakaan - kuulostat vähän ylimieliseltä, joka osaa Raamatun?


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Minä uskon siihen, että Pyhä Henki voi avata Raamattua. Sitä paitsi aloitan teologian sivuaineopinnot seuraavan syksynä. Osittain sen takia yritän oppia Raamatun kunnolla, jotta usko ei menisi. Olen nouttanut joskus Raamatun lukuopasta, mutta haluan lukea sitä ilman mitään opasta Jumalan johdattamana rukoillen. Voipa sen lukea myöhemmin uudestaan. Miten niin en mukaa hanskaa Raamatun alkeitakaan - kuulostat vähän ylimieliseltä, joka osaa Raamatun?

        Kirjoituksistasi päätellen sinä et ymmärrä edes UT: ja VT: eroa etkä Sitä miten Jeesus on mukana kaikissa VT:n teksteissä. Eikä sen sanominen ole ylimielisyyttä. Ei Raamatun tuntemiseen mitään yliopistoja tarvita 🤓


      • saatanajajumala

        No, juu - VT:n Jumala ei todellakaan ole sama kuin UT:n Jumala, jos jätetään Paavali pois. Paavalin osuudessa ja hänen ohjauksessaan tietysti on sama VT:n Jumala - kuten hän itsekin sanoo, että se Aabrahamin Jumala, joka johdatti kansansa Egyptistä.

        Samassa galatalaiskirjeensä kolmannessa luvussa hän myös kiroaa Jeesuksen puuhun. Ja juuri tuon VT:n Jumalan määräyksen mukaan oli Jeesus tapettava pahana - poistettava paha keskuudesta, koska hän ohjasi toisen Jumalan luokse, se hyvän ja oikeudenmukaisen.

        Tässä on syy miksi juutalainen rabbi Paavali määräsi Jeesuksen kuolemaan sekä kirosi ristille VT:n Jumala on Saatana, jolle Jeesus oli uhka.


      • uhkasaatanalle
        usko.vainen kirjoitti:

        Kirjoituksistasi päätellen sinä et ymmärrä edes UT: ja VT: eroa etkä Sitä miten Jeesus on mukana kaikissa VT:n teksteissä. Eikä sen sanominen ole ylimielisyyttä. Ei Raamatun tuntemiseen mitään yliopistoja tarvita 🤓

        Jeesus on todella mukana VT:n teksteissä - tässä pari näytettä:

        VT 5Moos ja 13 luku:

        1. "Jos teidän keskuuteenne ilmestyy profeetta tai unennäkijä ja lupaa
        sinulle jonkun tunnusteon tai ihmeen,
        2. ja jos sitten todellakin tapahtuu se tunnusteko tai ihme, josta hän puhui sinulle sanoen: 'Lähtekäämme seuraamaan muita jumalia, joita te ette tunne, ja palvelkaamme niitä',
        3. niin älä kuuntele sen profeetan puhetta tai sitä unennäkijää, sillä Herra, teidän Jumalanne, ainoastaan koettelee teitä tietääksensä, rakastatteko Herraa, teidän Jumalaanne, kaikesta sydämestänne ja kaikesta sielustanne.
        4. Seuratkaa Herraa, teidän Jumalaanne, häntä peljätkää ja pitäkää hänen käskynsä, häntä kuulkaa, häntä palvelkaa ja hänessä kiinni riippukaa.
        5. Mutta se profeetta tai unennäkijä surmattakoon, sillä hän on julistanut luopumusta Herrasta, teidän Jumalastanne, joka vei teidät pois Egyptin maasta ja vapahti sinut orjuuden pesästä, ja on tahtonut vietellä sinut siltä tieltä, jota Herra, sinun Jumalasi, käski sinun vaeltaa. Poista paha keskuudestasi.

        Ja syy poistamiseen on se koska Daavidin suvun vesa uhkaa juutalaisia uhrikukkulapappeja, jotka polttavat ihmisten luita alttarilla (ihmisuhrikultti, holokausti):

        Ensimmäinen kuningastenkirja luku 13

        2. Ja hän huusi alttaria kohti Herran käskystä ja sanoi: "Alttari, alttari, näin sanoo Herra: Katso, Daavidin suvusta on syntyvä poika, nimeltä Joosia. Hän on teurastava sinun päälläsi uhrikukkulapapit, jotka polttavat uhreja sinun päälläsi, ja sinun päälläsi tullaan polttamaan ihmisten luita."


      • trollin.elkeitä
        usko.vainen kirjoitti:

        Kirjoituksistasi päätellen sinä et ymmärrä edes UT: ja VT: eroa etkä Sitä miten Jeesus on mukana kaikissa VT:n teksteissä. Eikä sen sanominen ole ylimielisyyttä. Ei Raamatun tuntemiseen mitään yliopistoja tarvita 🤓

        Huomaa sen vihjaisemattakin, ettet ole yliopistoa käynyt,


      • trollin.elkeitä kirjoitti:

        Huomaa sen vihjaisemattakin, ettet ole yliopistoa käynyt,

        Minun koulutukseni ei millään tavalla riipu siitä, että Raamatun tunteminen ei edellytä yliopistokoulutusta 😉


    • näinsemeneeok

      Eikö se ilmene mikä on Jumalan tahto viidessä minuutissa kun avaa Raamatun!

      etkö lue mitä Apostolit saarnasivat j amitä saarnasi Pietari ensimmäisenä helluntaipäivänä, lue sieltä ja tee niin kuin luit, siilloin olet tekemässä Jumalan tahtoa.
      ei siellä teilokisessa mitään opita Jumalan tahdosta, se on pelkkä aivopesupaikka jossa ihminen johdatellaan mahdollisimman kauaksi Raamatun Jumalan tahdosta.

      • Meinaan nöyrästi maanantaina avata Raamatun ja lukea sen jouluun asti. Jotain opintoja pitää suorittaa, mutta muuten keskityn Raamatun lukuun. Jätän jopa kahdeksi ja puoleksi kuukaudeksi tänne kirjoittelun pois. Vielä sunnuntaina vastailen täällä ja suunnitelmien mukaan sitten muutaman päivän joulunseutuun. Onko neuvoja miten Raamattua pitäisi lukea ja avata itsensä Jumalan tahdolle? Miten Pyhää Sanaa pitäisi lukea??


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Meinaan nöyrästi maanantaina avata Raamatun ja lukea sen jouluun asti. Jotain opintoja pitää suorittaa, mutta muuten keskityn Raamatun lukuun. Jätän jopa kahdeksi ja puoleksi kuukaudeksi tänne kirjoittelun pois. Vielä sunnuntaina vastailen täällä ja suunnitelmien mukaan sitten muutaman päivän joulunseutuun. Onko neuvoja miten Raamattua pitäisi lukea ja avata itsensä Jumalan tahdolle? Miten Pyhää Sanaa pitäisi lukea??

        "Miten Pyhää Sanaa pitäisi lukea??"

        Ota evankeliumeista oppi miten Herramme käytti pyhiä tekstejä, miten lainasi ja mitä asiaa ajamaan käytti. Vastakohdan Herran tavalle osoittivat fariseukset. Herran menetelmää käyttäen ei eksy.


    • ArtoTTTeikirjautunut

      Sanoisin näin että Jumalan tahto on että otamme Jeesuksen sovitusyön vastaan omalle kohdallemme ja Häntä lähdemme seuraamaan, tämähän on kaiken lähtökohta jos hylkää Jeesuksen sovitustyön ja kutsun omalta kohdaltaan, eikö silloin jo lähtökohta ole pielessä.


      Matt: 11
      Jumalan salaisuuden tunteminen
      25 Tuohon aikaan Jeesus kerran puhkesi puhumaan ja sanoi:
      "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, siitä että olet salannut tämän viisailta ja oppineilta mutta ilmoittanut sen lapsenmielisille. 26 Näin sinä, Isä, olet hyväksi nähnyt.
      27 "Kaiken on Isäni antanut minun haltuuni. Poikaa ei tunne kukaan muu kuin Isä eikä Isää kukaan muu kuin Poika ja se, jolle Poika tahtoo hänet ilmoittaa.
      28 "Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon. 29 Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua: minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon. 30 Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt."

      Jumalan sanahan on annettu meille kartaksi myrskyävällä merellä, jotta tietäisimme varoa kareja ja tietäisimme oikean suunnan. Mutta Jumalan sana on myös tietynlainen peili johon voimme peilata omaa sisäistä tuntemusta/kokemusta Jumalan tahdosta. Jos sisäinen tuntemus Jumalan tahdosta on ristiriidassa Jumalan sanan kanssa on kovasti syytä huolestua.

      • ArtoTTTeikirjaantunut: "Mutta Jumalan sana on myös tietynlainen peili johon voimme peilata omaa sisäistä tuntemusta/kokemusta Jumalan tahdosta. Jos sisäinen tuntemus Jumalan tahdosta on ristiriidassa Jumalan sanan kanssa on kovasti syytä huolestua. "

        Tuo oli hyvin sanottu. Jään täältä pois kahdeksi ja puoleksi kuukaudeksi, jotta voin jatkaa paremmin Raamatun lukuja, jonka aloitin jo. Pidän muistissa näkemyksesi, sillä noin taitaa olla. Kiitos opetuksesta ja näkemyksestäsi! :)


      • Perun tuon poisjäämisen. Kirjoittelen täällä tunnin päivässä ja viikonloppuna enemmän.

        Kehuin muuten ArtoTTT hyväksi kirjoittajaksi yhdelle teologianopiskelijalle. Tämä kyseli tästä aiheesta kiinnostuneesti minulla. Tarkoittaako TTT jotain teologiantohtoria vain mitä?


      • ArtoTTTeikirjautunut
        Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Perun tuon poisjäämisen. Kirjoittelen täällä tunnin päivässä ja viikonloppuna enemmän.

        Kehuin muuten ArtoTTT hyväksi kirjoittajaksi yhdelle teologianopiskelijalle. Tämä kyseli tästä aiheesta kiinnostuneesti minulla. Tarkoittaako TTT jotain teologiantohtoria vain mitä?

        Valitettavasti selitys on tylsempi, kirjoitin vuosia ilman rekisteröintiä, kunnes joku rekisteröi vähemmillä t kirjaimilla varustetun nimimerkin, joten t kirjaimia on joutunut lisäilemään. Nykyinen nimimerkki oli sitten pakko rekisteröidä kun joku häiriköi lainaamalla nimimerkkiä.


    • vanahaatami

      Saahan sitä toivoa mitä vaan, mutta se on itsestä kiinni mitä tekee. Tekeekö hyviä vai pahoja tekoja; sen takia, kun ei tuota muistanut, tuli häätö paratiisista.

      • Egyptiläisessä uskonnossa punnitaan hyviä ja pahoja tekoja sekä kunkin sydäntä, mutta kristinuskon mukaan Taivaaseen pääsee Armosta Uskon Kautta. Yksin armosta sinne Paratiisin tai Taivaaseen pääsee, ei teoilla?


      • vapaatahto

        Riippuu kumpaa haluat kuunnella Jeesusta vai Paavalia. Saa ilmeisesti ihan itse valita.


      • vapaatahto kirjoitti:

        Riippuu kumpaa haluat kuunnella Jeesusta vai Paavalia. Saa ilmeisesti ihan itse valita.

        Nyt en ymmärtänyt mitä tarkoitit? Tuli luettua kommentisi takia paljon armosta. Wikipediasta laitan tänne seuraavaa, mutta lukemani perusteella en ymmärrä mitä sanot. Tuli mielessä käytyä nopeasti koko UT läpi ja sanasi eivät selvinneet sittenkään. Mitä tarkoitat?


        "Armo (latinaksi gratia) on kristinuskon peruskäsitteitä. Se merkitsee anteeksiantamista tai muuta hyvyyttä. Kristinuskon mukaan Jumala antaa ihmiselle armon, joka tarkoittaa useinkin pahojen tekojen eli syntien antamista anteeksi ja sitä, että sielu pelastuu kuoltuaan kadotukselta tai ikuiselta tuskalta. Kristillinen traditio tuntee monia Jumalan armon määritelmiä. Erilaiset määritelmät aiheuttavat helposti käsitteellisiä sekaannuksia ja teologisia väärinkäsityksiä. Armo määritellään kirkon piirissä usein Jumalan rakkaudeksi ja hyvyydeksi.

        Eräs armon määritelmä on, että se on Jumalan ansaitsematon suosio, joka ei riipu sen saajasta mitenkään. Roomalaiskirjeen mukaan armo ja teko ovat toisensa pois sulkevia asioita (suhteessa ihmisen pelastukseen).[1] Efesolaiskirjeen mukaan ihminen pelastuu armosta, uskon kautta, ei tekojen kautta.[2]

        Armo ilmenee monella eri tavalla kristinuskossa. Jumalan rakkaus ja hyvyys näkyy yhteytenä ihmiskuntaan (interaktiivinen tai profeetallinen armo), syntien anteeksiantamisena (juridinen armo), eettisten ohjeiden opettamisena (pedagoginen armo), olemassaolon ja elämänkatsomuksen avartajana (eksistentialistinen armo) sekä kuoleman voittamisena (viktoriaaninen armo). "

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Armo_(kristinusko)


    • "Mistä tietämme, että teemme Jumalan tahdon mukaan? Itse rukoilen..."

      Rukous on tietysti hyvä asia. Isä meidän on hyvä rukous, opettihan Herramme sen. Mutta mitä on rukous? Miten tulisi rukoilla? Ja mistä tiedämme, että teemme Jumalan tahdon mukaan? Jumalan tahdon toteuttaminen on rukousta, ei varsinainen rukoukseksi kutsumamme sanojen lateleminen. Muistanette kontekstin, jossa Herramme opetti ns. Isä meidän-rukouksen?

      On tunnettu tosiasia, että Herramme oli ennen julkista toimintaansa Johannes Edelläkävijän oppilaana, ja ottipa häneltä kasteenkin. Johannes tiesi ja tunsi Vapahtajansa, eikä koskaan pyrkinyt kohoamaan yli Kristuksen. Herramme opetuslapset sen sijaan olivat monesti uppiniskaisia ja ymmärtämättömiä. Tästä syystä he eivät aina ymmärtäneet sitä valtavaa armoa joka heidän osalleen oli langennut, että saivat vaeltaa maan päällä ja oppia itse Kristukselta. Niinpä he vertasivat itseään Johannes Edelläkävijän toimintaan ja oppilaisiin. Johannes oli opettanut oppilaansa rukoilemaan jonkin tietyn kaavan mukaan. Jeesus mitä ilmeisemmin ei ollut nähnyt tarpeelliseksi opettaa mitään sanallista rukousta, jolla ihmisen tulisi pitää yhteyttä Taivaalliseen Isäänsä. Jeesuksen oppilaat tivasivat Herraltaan miksi ei heille oltu rukousta opetettu, kun kerran Johanneksen oppilaillekin oli. Isä meidän-rukous oli Herramme myönnytys oppilaiden ruinaamiseen, ei normatiivinen rukous kristityille toistettavaksi.

      Jeesuksen vertaus viimeisestä tuomiosta sekä jaosta vuohiin ja lampaisiin on se ohjenuora, tietenkin omiin elinoloihimme sovellettuna, jolla voimme mitata sitä, elämmekö Jumalan tahdon mukaan jatoimintamme hedelmistä näemme, jos ja miten tuo tahto ilmenee elämässämme. Hyvä rukous aamulla miettiä miten tänään toteutamme noita periaatteita ja voimaa ja ymmärrystä toimillemme, sekä illalla käydä läpi miten tosiasiassa onnistuimme, ja miten huomenna tekisimme paremmin.

      • Omasta rukoilusta ja Jumalan tahdosta. Luen aina Isä meidän -rukouksen. Sen jälkeen rukoilen kaikkien naisten ja miesten puolesta. Yritän olla kaikille hyvä, sillä rukoilen heidän puolestaan joka ilta. Lisäksi rukoilen viiden naisen puolesta: yksi on tuleva vaimo (en ole ilmeisesti tavannut häntä, tuntematon), Enkelin puolesta, Venäläisen Teinitytön, Austraalialaisen ja Kirkkokaverin. Tulevan Vaimon suhteen yritän kasvaa Jumalan johdatuksessa hyväksi aviomieheksi. Enkelin puolesta rukoilen, sillä toivon hänen menestyvän elämässään ja pääsevän Taivaaseen. Suurimpia haaveita on tavata hänet Taivaassa niin kuin enkelinä ja jutella hänen kanssaan. Hän oli minulle kaksi vuotta sitten suuri ihastus, mutta minusta tuntuu, että kaipaan häntä myös Taivaassa. Olen pyytänyt Jumalalta, että saisin tavata hänet Taivaassa, mikä on suuri haaveeni. Yritän elää sen mukaan, että edustaisin tämä Enkelin arvoja ja pääsin myös sinne Taivaaseen toteuttamalla Jumalan tahdon. Sitten rukoilen venäläisen teinitytön puolesta, joka lähestyi minua maaliskuussa 2017 kaksi viikkoa ennen ylioppilaskirjoituksia tarjoten puhelinnumeroaan. Annoin hänelle sähköpostiosoitteeni, mutta hänestä en ole kuullut mitään sen jälkeen. Rukoilen sen puolesta, että kaikki on hyvin ja jos hänet joskus tapaisin niin voisin kertoa, että minäkin olin häneen tosissaan ihastunut. Hän oli ihmeellinen ja kaunis silmissäni silloin, vaikka en ottanut vastaan hänen puhelinnumeroaan. Yhden Austraalialaisen puolesta myös rukoilen ja yritän olla hänelle hyvä tuttava sen ajan, kun tämä on Suomessa. Kirkkokaverinaiselle pyrin myös olemaan kiva kaveri vuosiksi eteenpäin. Rakastan häntä kirkkokaverina.

        Näin lapsellisia ovat rukoukseni, mutta pyrin olemaan hyvä omieni resurssieni rajoissa ja toteuttamaan Jumalan tahtoa, vaikka voisin olla niissä pyrkimyksissäni vielä parempi.


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Omasta rukoilusta ja Jumalan tahdosta. Luen aina Isä meidän -rukouksen. Sen jälkeen rukoilen kaikkien naisten ja miesten puolesta. Yritän olla kaikille hyvä, sillä rukoilen heidän puolestaan joka ilta. Lisäksi rukoilen viiden naisen puolesta: yksi on tuleva vaimo (en ole ilmeisesti tavannut häntä, tuntematon), Enkelin puolesta, Venäläisen Teinitytön, Austraalialaisen ja Kirkkokaverin. Tulevan Vaimon suhteen yritän kasvaa Jumalan johdatuksessa hyväksi aviomieheksi. Enkelin puolesta rukoilen, sillä toivon hänen menestyvän elämässään ja pääsevän Taivaaseen. Suurimpia haaveita on tavata hänet Taivaassa niin kuin enkelinä ja jutella hänen kanssaan. Hän oli minulle kaksi vuotta sitten suuri ihastus, mutta minusta tuntuu, että kaipaan häntä myös Taivaassa. Olen pyytänyt Jumalalta, että saisin tavata hänet Taivaassa, mikä on suuri haaveeni. Yritän elää sen mukaan, että edustaisin tämä Enkelin arvoja ja pääsin myös sinne Taivaaseen toteuttamalla Jumalan tahdon. Sitten rukoilen venäläisen teinitytön puolesta, joka lähestyi minua maaliskuussa 2017 kaksi viikkoa ennen ylioppilaskirjoituksia tarjoten puhelinnumeroaan. Annoin hänelle sähköpostiosoitteeni, mutta hänestä en ole kuullut mitään sen jälkeen. Rukoilen sen puolesta, että kaikki on hyvin ja jos hänet joskus tapaisin niin voisin kertoa, että minäkin olin häneen tosissaan ihastunut. Hän oli ihmeellinen ja kaunis silmissäni silloin, vaikka en ottanut vastaan hänen puhelinnumeroaan. Yhden Austraalialaisen puolesta myös rukoilen ja yritän olla hänelle hyvä tuttava sen ajan, kun tämä on Suomessa. Kirkkokaverinaiselle pyrin myös olemaan kiva kaveri vuosiksi eteenpäin. Rakastan häntä kirkkokaverina.

        Näin lapsellisia ovat rukoukseni, mutta pyrin olemaan hyvä omieni resurssieni rajoissa ja toteuttamaan Jumalan tahtoa, vaikka voisin olla niissä pyrkimyksissäni vielä parempi.

        Oletpa kova rukoilemaan...no jos se nsinut tekee onnelliseksi, rukoile pois vaan.

        "Yritän olla kaikille hyvä"

        Tämä oli se kohta tekstistäsi, joka oli oikeaa rukousta.


      • huolestunut.kristitty kirjoitti:

        Oletpa kova rukoilemaan...no jos se nsinut tekee onnelliseksi, rukoile pois vaan.

        "Yritän olla kaikille hyvä"

        Tämä oli se kohta tekstistäsi, joka oli oikeaa rukousta.

        huolestinut.kristitty: "Oletpa kova rukoilemaan...no jos se nsinut tekee onnelliseksi, rukoile pois vaan."

        Ne naiset siellä rukouksissa aiheuttavat onnellisuuden tunnetta. Siitä lukiolaisesta muistan, miten ihanaa oli viikon olla täysin pääpyörällä ja haaveilla avioliitosta/häämatkasta yms. Sitten tajusin tammikuussa 2016, että hän on vasta 17-vuotias ja lukion toisella. Sitten oli ihana katsella ihastustaan silmiin marraskuussa 2016, kun hän myös tuijotteli ihastuneesti. Ihanaa oli maaliskuussa 2017, kun hän lähestyi ja tarjosi puhelinnumeroaan. Minusta oli joku kiinnostunut, johon samalla kertaa myös ihastunut. Suuri onnen tunteita ja valtavia mielenyhtymiä. Mutta hänestä ei tainut tulla ylioppilasta keväällä 2017, ei syksyllä 2017 tai keväällä 2018. Olen huolissani hänestä ja rukoilen hänen puolestaan. Esimerkiksi hän mielessäni on positiivisissa mielenyhtymissä. Elämäni ihanimpia hetkiä oli tuijotella ihastustani silmiin, kun hän oli marraskuussa 18 v. ja lukion kolmannella. Hän ei vain koskaan lähettänyt sähköpostia ja ei tainut koskaan valmistua ylioppilaaksi? Täydellinen mysteeri, mutta jostain syystä rukoilen hänen puolestaan, sillä minulle hän merkitsi paljoa. Voi olla se, että hän ei ole enää elossa, mutta toivon parasta! :)


    • Vaihtoehtoja_toki_on

      Se riippuun niin jumalasta, eri jumalilla on eri tahto. Paratiiseillakin on eronsa, toisissa paratiiseissa on neitsyitä ja ja vaikka mitä huveja.

      • Teologisesti tuo pitää paikkansa, mutta Islam paratiisin neitsyneineen uskoo kumminkin samaa Jumalaan kuin kristityt ja juutalaiset? Olen lukenut myös Koraania ja sen Allah eroaa kyllä luterilaisesta suomalaisesta jumalakäsityksestä, jossa on keskiössä kolmiyhteinenJumala.

        Jumalan tahto voi olla jotain muuta kuin teologinen oppi eri uskonnoissa - tavoittaako ihminen sitä koskaan? Itse esimerkiksi olen tällä hetkellä loukaantunut naisystävääni, joka ei ole vastannut kolmeen puheluuni ja neljännen laittoi poikki hälytyksen soidessa hänelle. Raamatusta nousi mieleen oppi, että on annettava Jeesuksen mukaan anteeksi. En siis poista häntä puhelinluettelostani vielä, mutta en enää ota yhteyttä. Annan anteeksi sen, että hän on nyt sulkenut minut asuntonsa ulkopuolelle ja ei-vastaa puheluihini. Kahden viikon takaisessa tapaamisessa hän ei sanonut mitään, että meinaa lopettaa ystävyytemme, mutta niin minä nyt tulkitsen. Ehkä on Jumalan tahto, että nyt saan tekosyyn olla ottamatta häneen yhteyttä ja voin unohtaa hänet? Jumalan tahto on se, että lähimmäistä pitää rakastaa kuin itseään. Monesta asiasta olen päätellyt, että hän ei halua mahdollisesti minua enää samalla tavalla elämäänsä kuin vuosia sitten. Nyt voin tehdä ratkaisun, että jätän myös hänet, jos ei vain tule selitystä siitä, miksi hän ei vastaile puheluihini ja kysy mitä asiaa minulla on. Nyt minulla ei ole elämässäni kuin kolme muuta naistuttavaa: yksi internetin päässä ja kaksi puhelimella tavoitettavissa. Nyt tuntuu, että on hyvä löytää se varsinainen tyttöystävä ehkä. Jotta teen Jumalan tahdon mukaan ja Raamatun oppien mukaan minun on annettava tälle itseäni vanhemmalle naiselle anteeksi vastaamattomuuden, jos hän pyytä sitä anteeksi tai selittää miksi näin käyttäytyy. Minun tahtoni oli tavata hänet kahden viikon takaisen tapaan, mutta hänen tahtonsa oli olla vastaamatta puheluihini. Kenties Jumalan tahto on se, että löydän ystäväksi itseäni vanhemman naisen sijaan itseäni nuoremman? Vai kiinnostaako Jumalaa ollenkaan se - kenen kanssa olemme ystäviä milloinkin? Ymmärtääkö ihminen Jumalan mieltä ja tahtoa ollenkaan - vai kertooko Raamattu tai Koraani totuuden?


    • Täysintyhjä

      En... tiedä. Oli aikoja, jolloin olin varma, mikä se on. Täynnä kirjoituksia, täynnä voimaa, täynnä kaikkea. Nyt olen vain tyhjä.

      • ArtoTTTeikirjautunut

        Joskus täytyy tulla tyhjäksi jotta Jumala voi täyttää. Ihminen on hieman kuin rikkinäinen. likainen leili johon kaadettaisiin maailman kalleinta viiniä vaikka viini voisi kärsiä siitä. Toisin sanoen me olemme itsessämme tyhjiä, vain Jumalan voima voi meissä saada jotain hyvää aikaa. Ratkaisevaa on se haluammeko pysyä kiinni puussa joka on Jeesus Kristus.


      • ArtoTTTeikirjautunut kirjoitti:

        Joskus täytyy tulla tyhjäksi jotta Jumala voi täyttää. Ihminen on hieman kuin rikkinäinen. likainen leili johon kaadettaisiin maailman kalleinta viiniä vaikka viini voisi kärsiä siitä. Toisin sanoen me olemme itsessämme tyhjiä, vain Jumalan voima voi meissä saada jotain hyvää aikaa. Ratkaisevaa on se haluammeko pysyä kiinni puussa joka on Jeesus Kristus.

        Itse olen samaa mieltä: uusi viini on laskettava uuteen leiliin. Vaikka olisi kaikki tieto ja varmuus, mutta puuttu usko ja elämä Jeesuksessa Kristuksessa ei ole samalla tavalla Jumalan oma?


      • ArtoTTTeikirjautunut
        Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Itse olen samaa mieltä: uusi viini on laskettava uuteen leiliin. Vaikka olisi kaikki tieto ja varmuus, mutta puuttu usko ja elämä Jeesuksessa Kristuksessa ei ole samalla tavalla Jumalan oma?

        Itse asiassa en ihan tuota tarkoittanut, mutta onhan se noinkin.


    • "Jumalan tahto" on minun nähdäkseni käytännössä aina ihmisen tahto.

      • Ensin sen Australialainen. Runsaat tunti tai pari sitten sanoin hänelle, että hänen asunpaikkansa lähellä kävelyreitti, jonka varrella voi katsella hyvällä säällä auringonpaistetta kolme tuntia joulukuussa, koska se on järvenrannalla. Tämä on Jumalan tahto, että annan vinkkejä hänen lähellä olevista mahdollisuuksista ulkoilla ja olla talven pimeimmillä hetkillä auringossa. Joensuussa joulun seutuun päivä on vain viisi tuntia pitkä ja sitä auringon paistetta ei tosissaan näe kuin noin kolme tuntia. Monessa paikassa ei näe sitäkään Joensuussa, mutta siellä Pyhäselän rannassa hän voi katsella, kun matalalla horisontissa aurinko paistaa noin sen kolme tuntia. Jumala tahtoo, että olen ystävällinen, mutta minun tahtoni saattaisi olla sitä, että kävelisin hänen kanssaan järvenrannassa käsikädessä tai jotain sen suuntaista, mutta Jumalan tahto on jotain muuta kuin oman edun tavoittelua.

        Kirkkokaveri. Helmikuussa 2018 minun tahtoni oli suudella kirkossa häntä, mutta ei se oikein ollut mahdollista. Suuteluhaluni jälkeen sain häneltä luvan seuraavalla kerralla istua hänen viereensä. Oikeastaan minulla oli haluja tutustua myös hänen rintoihinsa ja mennä treffeille jonnekin pizzeriaan. Sen sijaan etsin Jumalan halua, jossa kohtaavat minun, hänen halut ja Jeesuksen halut. Minun pitää rakastaa muuten kuin seksuaalisesti tätä kirkkokaveria ja olla hänelle hyvää seuraa. Ehkä en koskaan suutele häntä niiden joskus syntyneitten halujen takia, mutta saan istua ilmeisesti hyvänä kirkkokaverina hänen vieressään kirkossa hänen äitinsä hyväksyvien silmien alla. Kilttinä Jeesus-miehenä saan olla tämän vuonna 1991 syntyneen nuoren naisen kaveri monta vuotta. Mutta jos lähtisin toteuttamaan omia halujani niin saattaisin pystyä hurmaamaan hänet ja saisin sen suudelman, mutta minusta tuntuu siltä, että Jumala haluaa minun olevan hänelle kirkkokaveri ja tuttava, jonka luona voi kaveriporukalla käydä katsomassa elokuvia, silloin kun hän sattuu ehksymään takaisin entiseen opiskelukaupunkiinsa.

        Otetaan vielä viime lukuvuoden parhaimmannäköinen vaihto-opiskelija. Hän olisi varmasti antanut minulle pakit, jos olisin lähennellyt häntä, mutta minä pyrin seuraamaan Jumalan tahtoa ja menin juttelemaan hänelle häntä rakastavasti. Eli pyrin antamaan hänelle informaatiota Suomesta ja keskustelemaan häntä hyödyttävistä asioista. Lopputulos, että pian hän sen jälkeen antoi minulle suunnattoman säteilevän hymyn, kun seuraavan kerran tulin vastaan. Jumala tai se parhaimmannäköinen vaihto-opiskelijatar kiitti ystävällisestä häntä rakastavasta käytöksestä. Oli hurmaavampi hymy kuin rakastuneen MIss Suomen, mutta tällä kertaa minä olin kohteena ja minusta pidettiin. Yrittämällä lähestyä muulla kuin Jumalaa palvellen ja rakastaen ihmisenä tätä vaihto-opiskelija niin en olisi sitä kaunista hymyä saanut.


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Ensin sen Australialainen. Runsaat tunti tai pari sitten sanoin hänelle, että hänen asunpaikkansa lähellä kävelyreitti, jonka varrella voi katsella hyvällä säällä auringonpaistetta kolme tuntia joulukuussa, koska se on järvenrannalla. Tämä on Jumalan tahto, että annan vinkkejä hänen lähellä olevista mahdollisuuksista ulkoilla ja olla talven pimeimmillä hetkillä auringossa. Joensuussa joulun seutuun päivä on vain viisi tuntia pitkä ja sitä auringon paistetta ei tosissaan näe kuin noin kolme tuntia. Monessa paikassa ei näe sitäkään Joensuussa, mutta siellä Pyhäselän rannassa hän voi katsella, kun matalalla horisontissa aurinko paistaa noin sen kolme tuntia. Jumala tahtoo, että olen ystävällinen, mutta minun tahtoni saattaisi olla sitä, että kävelisin hänen kanssaan järvenrannassa käsikädessä tai jotain sen suuntaista, mutta Jumalan tahto on jotain muuta kuin oman edun tavoittelua.

        Kirkkokaveri. Helmikuussa 2018 minun tahtoni oli suudella kirkossa häntä, mutta ei se oikein ollut mahdollista. Suuteluhaluni jälkeen sain häneltä luvan seuraavalla kerralla istua hänen viereensä. Oikeastaan minulla oli haluja tutustua myös hänen rintoihinsa ja mennä treffeille jonnekin pizzeriaan. Sen sijaan etsin Jumalan halua, jossa kohtaavat minun, hänen halut ja Jeesuksen halut. Minun pitää rakastaa muuten kuin seksuaalisesti tätä kirkkokaveria ja olla hänelle hyvää seuraa. Ehkä en koskaan suutele häntä niiden joskus syntyneitten halujen takia, mutta saan istua ilmeisesti hyvänä kirkkokaverina hänen vieressään kirkossa hänen äitinsä hyväksyvien silmien alla. Kilttinä Jeesus-miehenä saan olla tämän vuonna 1991 syntyneen nuoren naisen kaveri monta vuotta. Mutta jos lähtisin toteuttamaan omia halujani niin saattaisin pystyä hurmaamaan hänet ja saisin sen suudelman, mutta minusta tuntuu siltä, että Jumala haluaa minun olevan hänelle kirkkokaveri ja tuttava, jonka luona voi kaveriporukalla käydä katsomassa elokuvia, silloin kun hän sattuu ehksymään takaisin entiseen opiskelukaupunkiinsa.

        Otetaan vielä viime lukuvuoden parhaimmannäköinen vaihto-opiskelija. Hän olisi varmasti antanut minulle pakit, jos olisin lähennellyt häntä, mutta minä pyrin seuraamaan Jumalan tahtoa ja menin juttelemaan hänelle häntä rakastavasti. Eli pyrin antamaan hänelle informaatiota Suomesta ja keskustelemaan häntä hyödyttävistä asioista. Lopputulos, että pian hän sen jälkeen antoi minulle suunnattoman säteilevän hymyn, kun seuraavan kerran tulin vastaan. Jumala tai se parhaimmannäköinen vaihto-opiskelijatar kiitti ystävällisestä häntä rakastavasta käytöksestä. Oli hurmaavampi hymy kuin rakastuneen MIss Suomen, mutta tällä kertaa minä olin kohteena ja minusta pidettiin. Yrittämällä lähestyä muulla kuin Jumalaa palvellen ja rakastaen ihmisenä tätä vaihto-opiskelija niin en olisi sitä kaunista hymyä saanut.

        Anteeksi kopioin tekstin ja siitä jäi alku pois, mutta idea on se, että tekemällä Jumalan tahdon voi saada kaikenlaista enemmän kuin oman tahtoonsa seuraamalla. Se kyllä estää olemasta jollain tavoin naisten mies, mutta kyllä naiset muuten paljon tykkäävät, kun ei yritä iholle!


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Anteeksi kopioin tekstin ja siitä jäi alku pois, mutta idea on se, että tekemällä Jumalan tahdon voi saada kaikenlaista enemmän kuin oman tahtoonsa seuraamalla. Se kyllä estää olemasta jollain tavoin naisten mies, mutta kyllä naiset muuten paljon tykkäävät, kun ei yritä iholle!

        Mistä Sinä sen tiedät, mitä Jumala haluaa ja mitä ei?

        Elät omaa elämääsi. Jos Jumala ei Sinulle suoraan puhu, Sinun on toimittava oman järkesi varassa. Jos taas alat kuulla ääniä, kannattaa ensin selvittää mielenterveysasiat. Eikö niin?

        Edellisellä tarkoitan sitä, että Sinun ehkä olisi järkevämpää keskittyä omiin haluihisi, toiveisiisi ja siihen, miten toteutat ne. Jos Jumala jotakin haluaa tapahtuvan - niinhän Sinä kai uskot - se tapahtuu. Jos ei tapahdu, syy on sama - vai mitä?

        Jutuistasi paistaa läpi melkoinen kiinnostus naisia kohtaan ja se on terveen merkki. Ei siinä mitään pahaa ole. Valitettavasti haihattelet kuitenkin turhia. Jos tarvitset elämääsi naisen, etsit hänet. On lapsellista pohtia sitä, miten näiden muiden naistesi siinä tilanteessa kävisi. Asia on merkityksetön, sillä heillä ei ole kanssasi sellaista suhdetta, että heillä olisi asiassa äänioikeutta. Jos taas alat oikeasti seurustella, luulisi ainakin jonkin aikaa kiinnostuksesi kohteen olevan keskittyneenä yhteen naiseen!

        Työskentelen itse alalla, joka on naisvaltainen. Hymystä ei kannata lähteä vetelemään mitään johtopäätöksiä. Jos olisit ehdottanut sille vaihto-opiskelijalle seksisessiota ja hän olisi hymyillyt ja nyökytellyt, tilanne olisi toinen. Se, että hän sai apua ja kiitti hymyillen, on oikeastaan ihan peruskauraa. Niin kuuluu tehdäkin.

        Sinulla on jotenkin kahlitsevä ja omituinen käsitys uskosta. Sinun kannattaa miettiä fiksuna miehenä sitä, millainen Jumala on, jos hän olemassa on. Kuuntele omia aivjesi tuotoksia ja pohdi sitten sitä, haluaako Jumala Sinun kärvistelevän ilmiselvästi seksuaalisesti turhautuneena koko loppuelämäsi. Jos mielestäsi haluaa, suosittelen luostaria. Jos ei, vedä johtopäätökset.


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Mistä Sinä sen tiedät, mitä Jumala haluaa ja mitä ei?

        Elät omaa elämääsi. Jos Jumala ei Sinulle suoraan puhu, Sinun on toimittava oman järkesi varassa. Jos taas alat kuulla ääniä, kannattaa ensin selvittää mielenterveysasiat. Eikö niin?

        Edellisellä tarkoitan sitä, että Sinun ehkä olisi järkevämpää keskittyä omiin haluihisi, toiveisiisi ja siihen, miten toteutat ne. Jos Jumala jotakin haluaa tapahtuvan - niinhän Sinä kai uskot - se tapahtuu. Jos ei tapahdu, syy on sama - vai mitä?

        Jutuistasi paistaa läpi melkoinen kiinnostus naisia kohtaan ja se on terveen merkki. Ei siinä mitään pahaa ole. Valitettavasti haihattelet kuitenkin turhia. Jos tarvitset elämääsi naisen, etsit hänet. On lapsellista pohtia sitä, miten näiden muiden naistesi siinä tilanteessa kävisi. Asia on merkityksetön, sillä heillä ei ole kanssasi sellaista suhdetta, että heillä olisi asiassa äänioikeutta. Jos taas alat oikeasti seurustella, luulisi ainakin jonkin aikaa kiinnostuksesi kohteen olevan keskittyneenä yhteen naiseen!

        Työskentelen itse alalla, joka on naisvaltainen. Hymystä ei kannata lähteä vetelemään mitään johtopäätöksiä. Jos olisit ehdottanut sille vaihto-opiskelijalle seksisessiota ja hän olisi hymyillyt ja nyökytellyt, tilanne olisi toinen. Se, että hän sai apua ja kiitti hymyillen, on oikeastaan ihan peruskauraa. Niin kuuluu tehdäkin.

        Sinulla on jotenkin kahlitsevä ja omituinen käsitys uskosta. Sinun kannattaa miettiä fiksuna miehenä sitä, millainen Jumala on, jos hän olemassa on. Kuuntele omia aivjesi tuotoksia ja pohdi sitten sitä, haluaako Jumala Sinun kärvistelevän ilmiselvästi seksuaalisesti turhautuneena koko loppuelämäsi. Jos mielestäsi haluaa, suosittelen luostaria. Jos ei, vedä johtopäätökset.

        InhottavaRealisti: "Mistä Sinä sen tiedät, mitä Jumala haluaa ja mitä ei?"

        Jumala on ilmaissut tahtoansa Raamatussa. Jeesus sanoo esimerkiksi, että rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseäsi. Lähden siitä mikä minusta tuntuu Jumalan tahdolta ja järjellä on toisen asemaan asettumista, rakastamista. Esimerkiksi austraalialaisena olisin ihan tyytyväinen, jos minulle oltaisiin ystävällisiä ja neuvottaisiin ulkoilualue niin kuin tänään tein. Sen sijaan en tykkäisi, jos mies ehdotettelisi minulle halujaan kävellä siellä ulkoilualueella käsikädessä. Juoksin mahdolllisesti itse pakoon ja en haluaisi olla tekemisissä sellaisen suomalasimiehen kanssa. Myös minun pitää asettautua tämän Kirkkokaverin tai kauneimman vaihto-opiskelijattaren asemaan toteuttaen Jumalan tahto eli rakastaa heitä ihmisinä sellaisina kuin he ovat tarjoten sitä mitä minulla on tarjoittavaana. En toteuta vain omaa tahtoani vaan myös heidän tahtoaan, heidän halujaan ja sitä mitä pidän Jumalan tahtona.

        "Elät omaa elämääsi. Jos Jumala ei Sinulle suoraan puhu, Sinun on toimittava oman järkesi varassa. Jos taas alat kuulla ääniä, kannattaa ensin selvittää mielenterveysasiat. Eikö niin?"

        Mutta minä puhun Jumalalle ja kerron, että Taivaassa haluaisin jutella yhden naisen kanssa. Minä uskon ja toivon, että me molemmat pääsemme Taivaaseen ja siellä voimme jutella. Se nainen taisi valmistua viime keväänä. Yhden kerran näin hänet vielä sykysyllä yliopiston kirjastossa, mutta minulla on suuri halu päästä Taivaseen ja sitten mahdollisesti saan jutella hänen kanssaan. Siellä se keskustelu voisi olla mielenkiintoista. Uskon myös Pyhään Henkeen, sillä kun häneen ihastuin niin tuntui samaan aikaan saaneeni myös Pyhän Hengen. Runsaat kaksi kuukautta olin tosi pilvessä sekä seksuaallisesti että uskonnollisesti. Sitten huomasin, että tämä nainen ei juuri huomaa minua, sillä en mennyt puhumaan hänelle. En katsonut itseäni hänelle oikeaksi mieheksi tässä elämässä, miksi juttelin vain ohi menen näyttämättä tunteitani. Olin miljoonassa taivaassa pelkästään siksi, että jonkilainen suuri-ihastukseni oli samassa pöydässä yliopistolla tai samassa kirkossa Joensuussa.

        "Edellisellä tarkoitan sitä, että Sinun ehkä olisi järkevämpää keskittyä omiin haluihisi, toiveisiisi ja siihen, miten toteutat ne. Jos Jumala jotakin haluaa tapahtuvan - niinhän Sinä kai uskot - se tapahtuu. Jos ei tapahdu, syy on sama - vai mitä?"

        Minusta ihmisen pitää ottaa ristinsä ja seurata Jeesusta sekä opettaa muille sen, mitä Jeesus Raamatussa opettaa. Kyseessä ei ole minun halujeni toteuttamista vaan Jeesuksen seuraamista sekä Jumalan tahton etsimistä. Itse olisin esimerkiksi onnessani siitä, että pääsin edes lähelle Taivasta uskossani. Minua lohduttaisin kuoleman jälkeen se, että seurasin Jumalan tahtoa lähes sen verran, että olin osin menossa Taivaaseen. Tämän maailman halut ei ole niin tärkeä asia kuin Jumalan Valtakunta. Tavoittelen aarteita Taivaaseen.

        "Jutuistasi paistaa läpi melkoinen kiinnostus naisia kohtaan ja se on terveen merkki. Ei siinä mitään pahaa ole. Valitettavasti haihattelet kuitenkin turhia. Jos tarvitset elämääsi naisen, etsit hänet. On lapsellista pohtia sitä, miten näiden muiden naistesi siinä tilanteessa kävisi. Asia on merkityksetön, sillä heillä ei ole kanssasi sellaista suhdetta, että heillä olisi asiassa äänioikeutta. Jos taas alat oikeasti seurustella, luulisi ainakin jonkin aikaa kiinnostuksesi kohteen olevan keskittyneenä yhteen naiseen!"

        No, kuvataan tässä kohdassa, että kun tulin opiskelemaan niin yksi opiskelijatoveri halasi minua tudorviikon viikonlopun jälkeen ja sanoi, että hänellä oli ikävä minua. Yksi naisopiskelija tuntui ihmeissään katsovan, että mitäs homoja nämä ovat. Kyseinen halaaja on nyt isä ja naimisissa sekä opettajan hommissa. Hän on vieläkin ystäväni. Ymmärsin tänä syksynä tuon halauksen yhden ensimmäisen vuoden opiskelijan kohdalla. Minä halusin muutaman päivän todella halata häntä ja minullakin todella häntä ikävä. Sitten näin hänet seuraavan kerran punatuissa huulissa ja olin epävarma. Häneenkin sovellan sitä, että hiljaa hyvää tulee. Hän tulee mahdollisesti olemaan harrastuskaverini. En lähde hänestä hakemaan sitä elämäni naista, sillä minulla on visio, että ilmeisesti sitoudun siihen vaimoon vasta yli 50-vuotiaana, kun olen valmistunut yliopistossa ja saanut esimerkiksi luotua mahdollisen kirjailjauran. Minulla ei ole mitään kiirettä valmistua tai löytää sitä naista. Lapsia en meinaa enää tehdä, vaikka voin ryhtyä jollenkin lapselle isäksi adoption tai puolison aikaisempien lapsien takia. Haen Jumalan tahtoa ja pyrin elämään Raamatun eli lähinnä UT:n mukaan.


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Mistä Sinä sen tiedät, mitä Jumala haluaa ja mitä ei?

        Elät omaa elämääsi. Jos Jumala ei Sinulle suoraan puhu, Sinun on toimittava oman järkesi varassa. Jos taas alat kuulla ääniä, kannattaa ensin selvittää mielenterveysasiat. Eikö niin?

        Edellisellä tarkoitan sitä, että Sinun ehkä olisi järkevämpää keskittyä omiin haluihisi, toiveisiisi ja siihen, miten toteutat ne. Jos Jumala jotakin haluaa tapahtuvan - niinhän Sinä kai uskot - se tapahtuu. Jos ei tapahdu, syy on sama - vai mitä?

        Jutuistasi paistaa läpi melkoinen kiinnostus naisia kohtaan ja se on terveen merkki. Ei siinä mitään pahaa ole. Valitettavasti haihattelet kuitenkin turhia. Jos tarvitset elämääsi naisen, etsit hänet. On lapsellista pohtia sitä, miten näiden muiden naistesi siinä tilanteessa kävisi. Asia on merkityksetön, sillä heillä ei ole kanssasi sellaista suhdetta, että heillä olisi asiassa äänioikeutta. Jos taas alat oikeasti seurustella, luulisi ainakin jonkin aikaa kiinnostuksesi kohteen olevan keskittyneenä yhteen naiseen!

        Työskentelen itse alalla, joka on naisvaltainen. Hymystä ei kannata lähteä vetelemään mitään johtopäätöksiä. Jos olisit ehdottanut sille vaihto-opiskelijalle seksisessiota ja hän olisi hymyillyt ja nyökytellyt, tilanne olisi toinen. Se, että hän sai apua ja kiitti hymyillen, on oikeastaan ihan peruskauraa. Niin kuuluu tehdäkin.

        Sinulla on jotenkin kahlitsevä ja omituinen käsitys uskosta. Sinun kannattaa miettiä fiksuna miehenä sitä, millainen Jumala on, jos hän olemassa on. Kuuntele omia aivjesi tuotoksia ja pohdi sitten sitä, haluaako Jumala Sinun kärvistelevän ilmiselvästi seksuaalisesti turhautuneena koko loppuelämäsi. Jos mielestäsi haluaa, suosittelen luostaria. Jos ei, vedä johtopäätökset.

        Tuohon aikaisempaan osioon ei mahtunut merkkien puolesta vastata kaikkiin kirjoittamaasi.
        Päätin vastata nyt loppuun viestistäsi.

        InhottavaRealisti: "Työskentelen itse alalla, joka on naisvaltainen. Hymystä ei kannata lähteä vetelemään mitään johtopäätöksiä. Jos olisit ehdottanut sille vaihto-opiskelijalle seksisessiota ja hän olisi hymyillyt ja nyökytellyt, tilanne olisi toinen. Se, että hän sai apua ja kiitti hymyillen, on oikeastaan ihan peruskauraa. Niin kuuluu tehdäkin."

        Se oli symbolista, että hän hymyili koska lähestyin rakastavalla asenteella ja olin hänelle kiva. Jos en olisi lähtenyt liikkeelle, että palvelen Jumalaa ja rakastan lähimmäistä niin kaunista hymyä ei olisi tullut. Minulle on joskus naiset hymyilleet paljon. Muistan esimerkiksi kolme päivää, jolloin ensimmäisenä hymyili noin kymmenen naista, keskimmäisenä päivävä laskin kaupungin keskustassa hymyilijöitä olleen 32 ja kolmantena päivä taas oli noin 10 hymylijää. Jostain syystä ehkä tuhansien naisten hymyjen joukosta tämän ulkomaalaisen naisen hymy on ehdoton ykkönen hurmaavuudellaan. Eli kyseessä ei ollut minusta ihan peruskaura hymystä ja ehdottomasti hän ei ollut ihastunut minuun kuin henkisesti. Hymyili vain jotenkin todella kauniisti siksi, että oli ilo keskustella ja minusta oli voimakas positiivinen vaikutelma. Hymy tuli jotenkin sydämen pohjasta eikä ollut suunniteltu tai harkittu. Itse olen kerran kokenut vastavan tuplana, että itsekin olen hymyillyt samalla tavalla yhtä aikaa takaisin. Kyseessä oli ulkomaalainen naimissa oleva nainen muslimimaasta. Meistä oli niin kiva keskustella, että puhkesimme yhtenä aamuna toisillimme sydämen pohjasta tulleenseen hymyyn aivan spontaanisesti. Hän rakasti miestään, mutta meidän keskustelussamme oli ollut aiemmin niin voimakas positiivinen lataus, että se sai aikaan hymyn. Nainen oli harrasmuslimi, mutta minä hartaana kristittynä olin ollut mieluisa keskustelukumppani. Ei ollut millään playboy-taidoilla saatu hymy, sillä hän ei edes tiennyt sitä, mitä se sana tarkoittaa. Minä jouduin naimissa olevalle englanninopiskelijalle selittämään hänelle tuntemattoman englanninkielen sanan sisällön. Jos olisin ollut liukas playboy niin mitään sellaista hymyä hänellä ja tällä viime lukuvuoden kauneimmalla vaihto-opiskelijalla ei olisi syntynyt. Itse olen tarkka siitä, että en koskaan ota naiseen kontaktia kuin yliopiston ravintolassa, en muussa ravintolassa. Avioliiton tai kihlauksen ulkopuolinen seksi on ehdottomasti kieletty - minkä takia naisia on turha lähestyä alkoholiravintoloissa, joissa olen uskoontulon jälkeen antanut vain pakkeja. En siis ole liukas playboy - miksi saan spontaaneja hymyjä kaunottarilta tai naimisissa olevilta naisilta ilman mitään seksuaalisuutta tai peruskaura-hymyä.

        "Sinulla on jotenkin kahlitsevä ja omituinen käsitys uskosta. Sinun kannattaa miettiä fiksuna miehenä sitä, millainen Jumala on, jos hän olemassa on. Kuuntele omia aivjesi tuotoksia ja pohdi sitten sitä, haluaako Jumala Sinun kärvistelevän ilmiselvästi seksuaalisesti turhautuneena koko loppuelämäsi. Jos mielestäsi haluaa, suosittelen luostaria. Jos ei, vedä johtopäätökset."

        En mene luostariin. Kun meni 39 v. rikki niin testosteronin taso alkoi vähitellen laskea ja ei ole enää yhtä kiimainen kuin nuorempana. Aivan hyvin voi elää munkin elämää, sillä on minulla muuten naisystäviä. En aivan yksin ole, vaikka täytyy tunnustaa, että Joensuussa minulla ei ole kuin yksi naisystävä ja tällä hetkellä hän on toisella paikkakunnalla. Tällä hetkellä minä uskon Jumalaan ja luterilaisen kirkon uskontunnustukseen. Totta puhuen on minuun muutama nainen ollut ihastunut ennen kuin tulin uskoon, joten täysin mitään naiskontakteja en ole elämääni viettänyt. Ihmiselämä on pitkäaika, mutta minä voin ilmeisesti viettää elämäni loppuun selibaatissa menemättä luostariin. Mieluummin seksittä Taivaaseen kuin paljon saaneena helvettiin?

        Muuten sunnuntai 7.10. jälkeen seuraavan kerran tulen tänne vasta 23.12.2018 eli pidän pitkän tauon. Tämän sanoin sen takia ette turhaan odota vastausta johonkin seuraavaan viestiisi. Huomenna vielä vastaan, mutta joulun seutuun seuraavan kerran.


      • Ehkä tämän kirjoittaminen ei ole Jumalan tahto, mutta se Jumalan tahto voi olla jotain muuta kuin ihmisen tahto.

        Jotta et tunne ylimielisyyttä korkeamman ikäsi (n. 50 v.) takia niin mennään muutama vuosi eteenpäin iästäsi. Itselläni on naisystävä, joka on monta vuotta sinua vanhempi ja ohittanut jo vaihdevuodet. Jos vaimosi on samanikäinen kuin sinä niin hänelläkin vaihdevuodet jokseenkin pian. Olen huomannut, että vaihdevuosien ohitettua tämä naisystäväni ei ole samassa määrin seksikäs, kun 39-vuotiaana, kun hänen luoksensa ensimmäisen kerran menin. Hän on minua melkein 17 vuotta vanhempi, mutta silloin ikäerolla ei ollut niin suurta merkitystä, kun hetken minä olin 20-lukuni alussa ja hän 30-lukunsa lopussa. Kuvitellaan, että vaimosi ei viehätä enää niin paljon kuin aikaisemmin ja rakastut itseäsi 17-vuotta nuorempaan noin 35-vuotiaaseen naiseen. Hänkin on sinuun rakastunut. Teetkö valintasi vain oman tahtosi mukaan suuntaan vai toiseen? Jumalan tahdon mukaan kaikki ei ole niin yksinkertaista. Joissakin tapauksissa saat mennä nuoremman perään, mutta toisaalta joku Jeesus opetti, että ei saa hylätä vaimoaan muun kuin haureuden tähden. Jumalan silmissä ei vain sinun tahtosi ratkaise vaan kokonaisuus, johon kuuluu myös ehkä tyttäresi tunteet ja vaimosi. Olette eläneet pitkän elämän yhdessä ja kannaatako lähteä nuoremman kanssa yhteen? Vaimosi ei voi enää siinä tilanteessa lisääntyä, mutta nuorempi noin 35-vuotias sinuun rakastunut nainen voi. Tämä johdanto ratkaisuun, jonka itse teen käytännön tilanteessa.

        Itselläni olisi nyt alle 50-vuotiaana halu antaa hatkat tälle n. 60-vuotiaalle, joka ei ole enää lisääntymiskykyinen ja lisäksi ei ole vastannut kahteen puhelinsoittooni. Hän on taakka, sillä olen joutunut joskus selittelemään nuoremmille, miksi minulla vanha naissystävä. Löydän nuoren naisen, joka haluaa, että jätän tämän ystävyyssuhteen ja minulla itselläni on myös halu siihen. Mutta sitten tulee Jumalan tahto. Jumala näkeekin, että vaikka kummallakaan meistä ei ole tällä hetkellä suurta rakkautta tämän vanhemman naisen kanssa niin tulevaisuus tuo vielä tunteet esille ja rakkauden. Elämä muuttaa muotoaan ja isäni kuolee ilmeisesti kymmenen vuoden sisällä. Äitinin kuoli, kun olin 20 ja risat. Sen jälkeen minulle on merkitystä, että käyn vaikka katsomassa tätä naista sitten paljon häntä nuorempana vanhainkodissa. Jo ennen sitä minulla on ilmeisesti suuri merkitys tälle naiselle niin kuin oli aikanaan, kun hän rakastui onnettomasti yhteen mieheen. Minä matkustin hänen luoksensa ja keskustelimme. Kävelin hetken jopa käsikädessä onnettoman rakkauden korvikkeena hänen kanssansa. Jos kuuntelen sydäntäni ja Jumalan tahtoa niin minä en saa dumpata häntä tässä vaiheessa liian vanhana vaan minulla on tulevaisuudessa ilmeisesti suurta merkitystä hänen elämässään. Olen joku, joka aidosti vielä välittää hänestä, vaikka hän on vanha. Toisaalta itse saan ehkä tulevaisuudessa hänestä vanhempieni korvikkeen? Selitän asiat tälle nuorelle naiselle ja saan ilmeisesti pitää vanhemman naisen, jonka kanssa en varmasti petä nuorempaa. Asioita pitää katsoa Jumalan tahdon näkökulmasta ja arvioida monen ihmisen sekä Jumalan kannalta. Et sinäkään omaa tahtoasi laittaisi ainoaksi kriteeriksi vaan ajattelisit myös vaimoasi ja tytärtäsi ennen kuin pistäisit suhteen sekä avioliiton poikki? Jumalan tahto on kokonaisuuden kuuntelemista? Joku toinen tavoittaa sen paremmin ja joku toinen huonommin. Joskus se Jumalan tahto saattaa olla vaimon vaihtamista nuorempaan? Minusta kyseessä ei ole vain ihmisen tahdosta vaan jostain kokonaisuudesta, sillä minä uskon Jumalan olemassa oloon ja yritän siksi noudattaa hänen tahtoaan.

        En saanut unta, sillä tämä pyöri mielessä. Onneksi eilen nukuin melkein yhdeksän tuntia! ;)


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Ehkä tämän kirjoittaminen ei ole Jumalan tahto, mutta se Jumalan tahto voi olla jotain muuta kuin ihmisen tahto.

        Jotta et tunne ylimielisyyttä korkeamman ikäsi (n. 50 v.) takia niin mennään muutama vuosi eteenpäin iästäsi. Itselläni on naisystävä, joka on monta vuotta sinua vanhempi ja ohittanut jo vaihdevuodet. Jos vaimosi on samanikäinen kuin sinä niin hänelläkin vaihdevuodet jokseenkin pian. Olen huomannut, että vaihdevuosien ohitettua tämä naisystäväni ei ole samassa määrin seksikäs, kun 39-vuotiaana, kun hänen luoksensa ensimmäisen kerran menin. Hän on minua melkein 17 vuotta vanhempi, mutta silloin ikäerolla ei ollut niin suurta merkitystä, kun hetken minä olin 20-lukuni alussa ja hän 30-lukunsa lopussa. Kuvitellaan, että vaimosi ei viehätä enää niin paljon kuin aikaisemmin ja rakastut itseäsi 17-vuotta nuorempaan noin 35-vuotiaaseen naiseen. Hänkin on sinuun rakastunut. Teetkö valintasi vain oman tahtosi mukaan suuntaan vai toiseen? Jumalan tahdon mukaan kaikki ei ole niin yksinkertaista. Joissakin tapauksissa saat mennä nuoremman perään, mutta toisaalta joku Jeesus opetti, että ei saa hylätä vaimoaan muun kuin haureuden tähden. Jumalan silmissä ei vain sinun tahtosi ratkaise vaan kokonaisuus, johon kuuluu myös ehkä tyttäresi tunteet ja vaimosi. Olette eläneet pitkän elämän yhdessä ja kannaatako lähteä nuoremman kanssa yhteen? Vaimosi ei voi enää siinä tilanteessa lisääntyä, mutta nuorempi noin 35-vuotias sinuun rakastunut nainen voi. Tämä johdanto ratkaisuun, jonka itse teen käytännön tilanteessa.

        Itselläni olisi nyt alle 50-vuotiaana halu antaa hatkat tälle n. 60-vuotiaalle, joka ei ole enää lisääntymiskykyinen ja lisäksi ei ole vastannut kahteen puhelinsoittooni. Hän on taakka, sillä olen joutunut joskus selittelemään nuoremmille, miksi minulla vanha naissystävä. Löydän nuoren naisen, joka haluaa, että jätän tämän ystävyyssuhteen ja minulla itselläni on myös halu siihen. Mutta sitten tulee Jumalan tahto. Jumala näkeekin, että vaikka kummallakaan meistä ei ole tällä hetkellä suurta rakkautta tämän vanhemman naisen kanssa niin tulevaisuus tuo vielä tunteet esille ja rakkauden. Elämä muuttaa muotoaan ja isäni kuolee ilmeisesti kymmenen vuoden sisällä. Äitinin kuoli, kun olin 20 ja risat. Sen jälkeen minulle on merkitystä, että käyn vaikka katsomassa tätä naista sitten paljon häntä nuorempana vanhainkodissa. Jo ennen sitä minulla on ilmeisesti suuri merkitys tälle naiselle niin kuin oli aikanaan, kun hän rakastui onnettomasti yhteen mieheen. Minä matkustin hänen luoksensa ja keskustelimme. Kävelin hetken jopa käsikädessä onnettoman rakkauden korvikkeena hänen kanssansa. Jos kuuntelen sydäntäni ja Jumalan tahtoa niin minä en saa dumpata häntä tässä vaiheessa liian vanhana vaan minulla on tulevaisuudessa ilmeisesti suurta merkitystä hänen elämässään. Olen joku, joka aidosti vielä välittää hänestä, vaikka hän on vanha. Toisaalta itse saan ehkä tulevaisuudessa hänestä vanhempieni korvikkeen? Selitän asiat tälle nuorelle naiselle ja saan ilmeisesti pitää vanhemman naisen, jonka kanssa en varmasti petä nuorempaa. Asioita pitää katsoa Jumalan tahdon näkökulmasta ja arvioida monen ihmisen sekä Jumalan kannalta. Et sinäkään omaa tahtoasi laittaisi ainoaksi kriteeriksi vaan ajattelisit myös vaimoasi ja tytärtäsi ennen kuin pistäisit suhteen sekä avioliiton poikki? Jumalan tahto on kokonaisuuden kuuntelemista? Joku toinen tavoittaa sen paremmin ja joku toinen huonommin. Joskus se Jumalan tahto saattaa olla vaimon vaihtamista nuorempaan? Minusta kyseessä ei ole vain ihmisen tahdosta vaan jostain kokonaisuudesta, sillä minä uskon Jumalan olemassa oloon ja yritän siksi noudattaa hänen tahtoaan.

        En saanut unta, sillä tämä pyöri mielessä. Onneksi eilen nukuin melkein yhdeksän tuntia! ;)

        Huoh Sinun kanssasi. Ehkäpä elämä vähitellen Sinulle asioita opettaa. Niin tässä on käynyt ihan itsenikin kohdalla. Koeta pärjäillä.


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Huoh Sinun kanssasi. Ehkäpä elämä vähitellen Sinulle asioita opettaa. Niin tässä on käynyt ihan itsenikin kohdalla. Koeta pärjäillä.

        Odotin vähän pitempää vastausta, sillä kirjoitin tässä monta tekstiä juuri sinulle. Hyvää lokakuun loppua, marraskuuta ja joulunodotusta. Itse vetäydyn tässä lomalle täältä palstoilta. Palaan takaisin sitten 23.12.2018. Hyvää jouluakin mahdollisesti! :)


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        Odotin vähän pitempää vastausta, sillä kirjoitin tässä monta tekstiä juuri sinulle. Hyvää lokakuun loppua, marraskuuta ja joulunodotusta. Itse vetäydyn tässä lomalle täältä palstoilta. Palaan takaisin sitten 23.12.2018. Hyvää jouluakin mahdollisesti! :)

        Sinun ajatuksesi ja ideasi ovat jotenkin minun näkökulmastani katsottuna niin kaukaisia, että minun on vaikeaa niihin oikein kommentoida. Todennäköinen seuraus lisäkommentoinnista olisi vain loukkaantumisesi.


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Sinun ajatuksesi ja ideasi ovat jotenkin minun näkökulmastani katsottuna niin kaukaisia, että minun on vaikeaa niihin oikein kommentoida. Todennäköinen seuraus lisäkommentoinnista olisi vain loukkaantumisesi.

        No, jätetään sitten sinulta kommentoiminen saamatta. Itseäni lähinnä harmittaa se, että nukuin viime yönä vain viisi tuntia. Aamulla kahdeksan jälkeen oli formula 1:n lähtö, joka jäi väsyneenä näkemättä, sillä ei jaksanut pitää silmiään auki. Minun tahtoni oli katso se, mutta en jaksanut. Myöskään kirkossa en jaksanut olla kello 15, sillä väsytti liikaa. Lähdin sieltä pois ennen kuin jumalanpalvelus alkoi. En vaivaa enää mieltäni tällä "mitä on jumalan tahto", sillä se on liikaa pyörinyt mielessäni. Sinäänsä Jumalan tahto on jotain muuta kuin ihminen tahtoo, mutta tuolla oli yksi teksti linkillä, jossa sanottiin että ihminen voi tehdä omasta tahdostaan aivoissaan Jumalan tahdon. Ihminen voi pyrkiä kohti Jumalan tahto, mutta joskus voi käydä niin kuin tänään, että väsyttää kirkossa ja ei jaksa siellä olla. Väsyneenä Jumalanpalvelus tuntuu turhalta ja pitkäveteiseltä. Sen sijaan toisessa kaupungissa toisessa kirkossa jumikset tuntuvat ihanilta, kun on nukkunut hyvin ja vieressä on monesti Kirkkokaveri. Hänelle Jumalan tahdon mukainen teko on siis häntä rakastava ja hyvää tarkoittava. En hae omaa tahtoani niin paljon hänen suhteensa vaan sitä, mitä Jumala haluaisi minun hänelle olevan. Se on tietysti minun vaikutelmia Jumalan tahdosta. Tavallaan pyydän joka ilta apua Jumalalta, että toteuttaisin hänen tahtoaan tämän Kirkkokaverin suhteen, joka on vuonna 1991 syntynyt nuori töissä oleva nainen kaupungissa X. Minä yritän kohdistaa Jumalan rakkautta häneen itseni kautta. Onko nyt ymmärettävämpää?


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Sinun ajatuksesi ja ideasi ovat jotenkin minun näkökulmastani katsottuna niin kaukaisia, että minun on vaikeaa niihin oikein kommentoida. Todennäköinen seuraus lisäkommentoinnista olisi vain loukkaantumisesi.

        InhottavaRealisti: "Sinun ajatuksesi ja ideasi ovat jotenkin minun näkökulmastani katsottuna niin kaukaisia, että minun on vaikeaa niihin oikein kommentoida. Todennäköinen seuraus lisäkommentoinnista olisi vain loukkaantumisesi."

        Onneksi minä taisin löytää elämääni naisen, joka ymmärtää minun näkökulmiani vuonna 1992 syntyneenä naisteologianopiskelijana. Meinaan tulostaa hänelle sen alun kirjasta, jota tällä hetkellä aloin kirjoittamaan. Ainakin tänään hän tuntui suullisesti ymmärtävän ajatuksiani. Ehkä toinen uskovainen hihhuli voi ymmärtää toista hihhulia. Minusta tuntuu siltä, että hänestä voin löytää uuden ystävän. Tällä hetkellä minulla ei ole paikalla Joensuussa yhtään naispuolista ystävää, mutta perjantaina tapaan hänet. Tietysti voi olla niin, että kirjan alun luettuaan hänkään ei ole enää kiinnostunut seurastani, mutta naispuutteessani haluaisin häneen jonkinlaisen ihmissuhteen rakentaa, sillä hän tuntui olevan samalla aallonpituudella toisin kuin sinä.


      • Faith.Hope.Love kirjoitti:

        InhottavaRealisti: "Sinun ajatuksesi ja ideasi ovat jotenkin minun näkökulmastani katsottuna niin kaukaisia, että minun on vaikeaa niihin oikein kommentoida. Todennäköinen seuraus lisäkommentoinnista olisi vain loukkaantumisesi."

        Onneksi minä taisin löytää elämääni naisen, joka ymmärtää minun näkökulmiani vuonna 1992 syntyneenä naisteologianopiskelijana. Meinaan tulostaa hänelle sen alun kirjasta, jota tällä hetkellä aloin kirjoittamaan. Ainakin tänään hän tuntui suullisesti ymmärtävän ajatuksiani. Ehkä toinen uskovainen hihhuli voi ymmärtää toista hihhulia. Minusta tuntuu siltä, että hänestä voin löytää uuden ystävän. Tällä hetkellä minulla ei ole paikalla Joensuussa yhtään naispuolista ystävää, mutta perjantaina tapaan hänet. Tietysti voi olla niin, että kirjan alun luettuaan hänkään ei ole enää kiinnostunut seurastani, mutta naispuutteessani haluaisin häneen jonkinlaisen ihmissuhteen rakentaa, sillä hän tuntui olevan samalla aallonpituudella toisin kuin sinä.

        Niin... Olet kyllä mielenkiintoinen kaveri, mutta me vain elämme eri maailmoissa moninkin tavoin. Minun on ollut jälkikasvun syntymisestä lähtien pakko elää "aikuisen elämää" ja vaikka se koville onkin välillä ottanut, se alkaa jotenkin nyt viisikymppisenä sujua. Jälkikasvu alkaa irrota kotoa ja kohta voimme vaimon kanssa taas elää enemmän itsellemme ja se tuntuu ihan kivalta.

        Minulla ei ole oikein ikinä ollut erikoista halua etsiä itselleni "kirkkokavereita" tai ylipäätään ottaen ystäviä, joille usko olisi suurimerkityksinen asia. Olen ollut aika vahvasti skeptikko/ateisti aina ja vaikka vaimo onkin körttiläistaustainen, hänkään ei uskoasioita taida hirveästi pohtia.

        Kirjan kirjoittamista kyllä suosittelen lämpimästi. Joskus olen itsekin toivonut, että minulla riittäisi pitkäjänteisyyttä & taitoa kirja kirjoittaa, mutta taitaa jäädä haaveeksi.


      • InhottavaRealisti kirjoitti:

        Niin... Olet kyllä mielenkiintoinen kaveri, mutta me vain elämme eri maailmoissa moninkin tavoin. Minun on ollut jälkikasvun syntymisestä lähtien pakko elää "aikuisen elämää" ja vaikka se koville onkin välillä ottanut, se alkaa jotenkin nyt viisikymppisenä sujua. Jälkikasvu alkaa irrota kotoa ja kohta voimme vaimon kanssa taas elää enemmän itsellemme ja se tuntuu ihan kivalta.

        Minulla ei ole oikein ikinä ollut erikoista halua etsiä itselleni "kirkkokavereita" tai ylipäätään ottaen ystäviä, joille usko olisi suurimerkityksinen asia. Olen ollut aika vahvasti skeptikko/ateisti aina ja vaikka vaimo onkin körttiläistaustainen, hänkään ei uskoasioita taida hirveästi pohtia.

        Kirjan kirjoittamista kyllä suosittelen lämpimästi. Joskus olen itsekin toivonut, että minulla riittäisi pitkäjänteisyyttä & taitoa kirja kirjoittaa, mutta taitaa jäädä haaveeksi.

        InhottavaRealisti: "Minulla ei ole oikein ikinä ollut erikoista halua etsiä itselleni "kirkkokavereita" tai ylipäätään ottaen ystäviä, joille usko olisi suurimerkityksinen asia."

        Täytyy rakastaa sitä Kirkkokaveria ja olla sille Perjantaikaverille rehellisempi. Tänään tunti sitten Perjantaikaveri kysyi, että milloinka olet muuttanut Joensuuhun ja yhteen kaupungin osaan asumaan. Sanoin, että vuonna 2010 muutin sinne, sillä hävetti myöntää aikaisemmin Joensuussa asunut ikuinen opiskelija. En kertonut täyttä totuutta. Nyt hän taitaa luulla, että aloitin opiskelut Joensuussa 2010. Jumalan tahto on se, että kerron hänelle totuuden, että muutin Joensuuhun sinä vuonna, mutta olin opiskellut jo paljon aikaisemmin. Itse asiassa ennen vuotta 2005, miksi minulla on ikuinen opiskeluoikeus. Tämä vie todennäköisesti mahdollisuuden saada hänet tyttöystäväksi, mutta Jumalan tahto on se, että on rehellinen. Se Perjantaikaveri, jonka tapaan nyt perjantaina on syntynyt 1992 ja minulle melkein liian nuori. Mutta koska olen ihan hyvännäköinen niin lukiolaisetkin ovat lähestyneet minua. Sen takia voin saada hänestä ystävän.

        Sille Kirkkokaverille taas pitää tänä sunnuntaina kertoa, että hän päässyt uusimpaan kirjaluonnokseeni henkilönä, jonka puolesta rukoillaan joulukuulle 2018 marraskuusta 2017. Jumalan tahto on se, että kerrotaan, että hän on tarinankertojan ihastus, jonka päähenkilö unohtaa vasta joulukuussa 2018, kun rakastuu tulevaan vaimoonsa. Hänen nimeään ja paikkakuntaa ei mainita. Syntymävuosikin on romaanissa varmuuden vuoksi muutettu 1991:sta 1993:ksi. En pelaa mitään peliä kahden naisen kanssa ja suorastaan sanoen olen typerä, kun elän munkkina ilman seksiä. Minulla raja on kihloihin meno ja sen moni uskovainen nainen hyväksyy? Minusta Jumalan tahto ei ole vehdata monen naisen kanssa yhtäaikaan, vaikka se olisi aivan hyvin minulle mahdollista. Myös ei saa varastaa ja pitää noudattaa Kymmentä Käskyä. Ehkä maailmamme on eri, mutta on minulla sellaisia naisia elämässäni, jotka jotenkin ymmärtävät ajatukseni juoksua. Seuraan luterilaisen kirkon oppeja ja noudatan kristillisesti kokemaani moraalia.


      • käännyympäri

        "Jumalan tahto" on minun nähdäkseni käytännössä aina ihmisen tahto, kirjoitat edellä.

        Hitsi, kun olli hyvin sanottu! On vain intuiitivisesti tiedettävä just se oikea tapa toimia eri tilanteissa, kun ongelmana on se, että emme näe tulevaisuuteen voidaksemme laskelmoida, ja ihminenhän se itse sitten toimii, tekee ja päättää.

        Kuljemme selkä edellä aikaa kohden ja katseemme on vain menneisyydessä - sinne näemme.


      • käännyympäri kirjoitti:

        "Jumalan tahto" on minun nähdäkseni käytännössä aina ihmisen tahto, kirjoitat edellä.

        Hitsi, kun olli hyvin sanottu! On vain intuiitivisesti tiedettävä just se oikea tapa toimia eri tilanteissa, kun ongelmana on se, että emme näe tulevaisuuteen voidaksemme laskelmoida, ja ihminenhän se itse sitten toimii, tekee ja päättää.

        Kuljemme selkä edellä aikaa kohden ja katseemme on vain menneisyydessä - sinne näemme.

        Minusta olet väärässä, sillä menneisyys sarja nykyhetkiä, jotka jollain tavoin katsovat tulevaisuuteen. Ihminen ennakoi sekuntien, minuuttien, tuntien, päivien, kuukausien ja jopa vuosien päähän. Ihminen elää samalla kerralla sekä menneisyydessä, nykyhetkessä että tulevaisuudessa. Menneisyys on menneitä tulevaisuuksia?


    • vanahaaaatami

      Ei pitäisi sälyttää omia virheitään muiden niskaan. Meille on annettu asuttavaksi yksi pieni pallo täältä rajattomuuden keskeltä. Täällä voisi vallita paratiisimaisen hienot olot, mutta eipä taida vallita. Kuka on syyllinen? Ihminen itse. Turha syyttää "taivaan isää" kun ei kuuntele.

      • Ehkä ihminen ei ymmärrä olevansa saastuttaja. Yhdysvalloissa ollaan paljon kristittyjä, mutta heillä arvot ja näkemykset eivät aina mene presidenttiä myöten kovin Jumalan tahdon mukaisesti välttämättä. Tietysti joku esimerkiksi Trumpin kannattaja voi kokea, että Jumalan tahto oli se, että hänestä tuli presidentti, mutta minun itkettää kauppasota Kiinan ja Usan välillä, Pariisin ilmastosopimuksesta ja Iranin ydinsulkusopimuksesta irtautuminen. Kaikki ne minä näen Jumalan tahdon vastaisiksi, mutta jotkut ilmeisesti näkevät toisin. Mikä se Jumalan tahto on? Itse en haluaisi vanhoillista kyseenalaista K:ta Korkeimman oikeuden tuomariksi, vaikka mieluummin haluaisin Yhdysvaltojen olevan kristitty ja konservatiivinen arvoiltaan, mutta kenties on ihmisten tahto hölmöillä niin kuin tapahtuu. Jumala antaa sen tapahtua ja korkeintaan Raamatun mukaan tuhoaa symbolisesti jonkun Sodoman sekä Gomoran? Sodoma ei tehnyt Jumalan tahdon mukaan?


    • "Mitä muuta Jumala sinulta vaatii kuin että teet sitä mikä hyvää on ja vaellat nöyrästi Jumalasi edessä. "

      Näin yksinkertaista, paitsi kristityille, jotka eivät saa tehdä mitään koska muuten armo jaa osattomaksi.
      Kun on vastustaja niin on vastustaja.

      • Tuo väitteesi ei muuten pidä paikkansa, mutta en ala kiistelemään, sillä en ole teologi ja en hallitse teologiaa.


    • " minuun meni kuin piru Juudakseen vähäisen humalan takia. "

      Eikö Juudasta ole haukuttu jo tarpeeksi, haukkuminen ei ole hyvää tekemistä.

      Vai eikö uskon kautta vanhurskautunutkaan ? Ja mitä sitten tehdään, kun ei.

      • En ole riittävästi perehtynyt vanhurskautumisoppiin ja en tiedä menenkö teologisissa asioissa ihan luterilaisen kirkon mukaan. Esimerkiksi sakramenteissa olen sitä mieltä, että ortodoksisen ja katollisen kirkon määrä on lähempänä totuutta kuin luterilainen kaksi sakramenttia: kaste ja ehtoollinen. Pidän osittain teologista saivartelua turhana ja monia kirkkoisiä esimerkiksi omien aikakausiensa lapsina. Sinäänsä vanhurskaus ajatus liittyy keskeisesti liittyy keskeisesti Jumalan tahtoon. Kuten seuraavasta näkyy niin siitä juutalaista, kristillistä ja islamilaista versiota. Lisäksi krisitllisten kirkojen sisällä on eroja. Sorry, en ole teologi, joten lainaan wikipedia muille, jotta he saisivat idean vastata sinulle.

        "Vanhurskaus on tärkeä käsite juutalaisessa, kristillisessä ja islamilaisessa uskossa ja teologiassa. Vanhurskaus on Raamatun mukaan Jumalan ominaisuus ja tarkoittaa täten ihmisen kohdalla ulkopuolelta, Jumalalta, tulevaa hurskautta eli oikeamielisyyttä. Uuden Testamentin mukaan tämä ulkopuolelta tuleva hurskaus tulee ihmiselle, kun hän uskoo Kristuksen sovitustyöhön ristillä ja saa syntinsä anteeksi.[1] Kristillisyydessä ihminen on sydämen uskolla vanhurskauden omistaja ja suun tunnustuksella pelastuva,[2] Jumalalle kelpaava. Vanhurskaus mahdollistaa uskovan pyhityksen.

        »Ja Abram uskoi Herraan, ja Herra luki sen hänelle vanhurskaudeksi.»
        (1. Moos. 15:6 )

        Kysymys siitä, miten ihmisestä tulee Jumalalle kelpaava, pelastuksesta osallinen eli vanhurskas, on kristinuskon opinmuodostuksessa pelastusopin eli soteriologian sisältö. Kristinuskon sisällä on jonkin verran eroavaisuutta siinä, mikä on jumalallisen armon ja inhimillisen myötävaikuttamisen osuus ihmisen vanhurskaudessa (synergismi - monergismi). Siihen liittyy myös kysymys vanhurskauden vastaanottamisen välineistä, kuten sakramentit sekä uskon ja rakkauden tekojen suhde.kenen mukaan?lähde?

        Omavanhurskaus tarkoittaa hurskautta, johon ihminen pyrkii omilla teoillaan tai saavutuksillaan.kenen mukaan? Omavanhurskaus voi olla ainakin lain noudattamisen kautta koettavaa omavanhurskautta. Myös omavanhurskautta, joka on ylpeyttä siitä, että ei tarvitse kenenkään tai minkään muun vanhurskautta kuin omaa tai itse tuotettua tunnetta tai kokemusta siitä, että uskoen pelkästään itseensä kelpaisi Jumalalle."

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Vanhurskaus


    • siinäteillejumalantahtoa

      Jumalan tahtoa käytetään kun uskovainen haluaa jollekin erityisen hölmölle käsitykselleen lisäuskottavuutta. Kuulostaahan se paljon jämäkämmältä kun ilmoittaa Jumalan tahdon olevan että tytöstä tule naimakelpoinen nainen kun hänen vuotonsa alkavat. Sen sijaan että kertoisi totuuden että uskista panettaa teinitytöt.

      Katolisessa maailmassa kuoripojat taas ovat täyttäneet Jumalan tahtoa pyllistäessään housut nilkoissa pappien edessä. Kaikenlaista se Jumala haluaakin.

      Jumala vaikuttaa muutenkin melko tahdottomalta tuuliviiriltä, sillä vaikka uskikset ovat keskenään eri mieltä asioista on Jumala aina samaa mieltä kaikkien uskisten kanssa. Mahtaa olla tyypillä kieli ruskeana jatkuvasta lipomisesta.

      • siinäteilejumalantahtoa: "Jumala vaikuttaa muutenkin melko tahdottomalta tuuliviiriltä, sillä vaikka uskikset ovat keskenään eri mieltä asioista on Jumala aina samaa mieltä kaikkien uskisten kanssa."

        Ei ne uskikset välttämättä tee sen Jumalan tahdon mukaan. He vain kuvittelevat, että he seuraavat Jumalan tahtoa. Tahdon on katsottu ilmoitettu Raamatussa, mutta se on kyllä kirja, joka on ihmisten kirjoittama? Myös varsinkin Yhdysvalloissa uskikset taitavat olla väärässä. Itsestä ainakin Trump ei tee Jumalan tahdon mukaan, mutta jotkut uskikset voivat kokevat, että hän tekee. Jumalan tahto kyllä voi olla, että on joku huono johtaja, kuten Trump, mutta hänen huonot teot aiheuttavat sittenkin väärillä ratkaisuilla tulevaisuudessa parempia ratkaisuja, kun huomataan, että hän teki monessa asiassa väärin. Seuraavien presidenetien aikana Jumalan tahto toteutuu paremmin, kun kerran oli Yhdysvalloissa tosi huono presidentti, jonka huonot ratkaisut muistetaan pitkään. Ja seuraavien presidentin aika Yhdysvallat saattaa esimerkiksi palata Pariisin ilmastosopimukseen, kun johdon arvot muuttuvat? Jumala salli hetken tosi huonon johtajan, mutta Amerikan kanssa viisastuu ja ei enää halua Jumalan tahdon vastaista johtajaa seuraavan kerran. Tai sitten juuri ne uskikset katsovat, että nyt on Jumalan tahdon mukainen pressa ja äänestävät hänet vielä toisellekin kaudelle sotkemaan maailman asioita.

        Jumala ei välttämättä toimi, sillä tavalla kuin monet ihmiset ajattelevat hänen toimivan. Jumala ei ajattele vain sekunneissa, minuuteissa, tunneissa, päivissä ja kuukauksissa. Hänellä on enemmän aikaa, miljardeja vuosia, Raamatun mukaan hän oli alussa ja on alku sekä loppu. Jumalan tahto on aina enemmän kuin ihmisten kapea tietoisuus, mutta ilmeisesti maailmaa ja ihmistä luodessaan Jumala antoi ihmisille aivoihin nähden suuren ymmärryksen, mutta ei kovin suuri ymmärrys asioista voi asua maailmasta ja Jumalan tahdosta ihmisaivoissa?

        Jumalan siunausta aamuun, päivään ja iltaan - sillä Jumalan tahto on jotain muuta kuin ihminen täydesti ymmärtää?


    • Jumalan tahdon tekeminen lähtee Jumalan tuntemisesta ja Jumalan kunnioittamisesta.
      Sanotaan, että "etsi niin kuin hopeaa, etsi niinkuin aarretta, niin löydät Jumalan tuntemisen".

      Minusta Jumalan tahdon toteuttaminen on kuuliaisuutta Hänen Sanalleen. Kuuliaisuus on Hänen käskyjensä noudattamista. Siinä on koko vanhurskaus ja viisaus.

      Nykyään Jumalan tuntemisen esteenä on Hänen pieneksi tekeminen, ihmisen mittaiseksi. Sanoihan Paavalikin että, " Hänen tulee kasvaa, minun vähetä".
      Kuinka paljon meissä sitten on meitä itseämme, ja kuinka paljon Kristusta.
      Eiköhän se oma nokka nouse sieltä aina kaikista korkeimmalle.

      Jumala joka on kaikkivaltias, kaiken luonut ja kaikkialla oleva, joka hallitsee maat ja meret säät ja kaiken olevaisen ansaitse paljon enemmän tulla kunnioitetuksi kuin vain tulla ihmisen mittaiseksi.
      Mikä olet sinä ihminen, joka kaikessa pienuudessasi nouset vastustamaan Jumalan tahtoa. Jumalan armostahan me täällä ain porskutamme, se täytyy muistaa.

      • Tuolta netistä löytyi sinun tapaan toinen kirjoittaja, joka oli sitä, mieltä, että löytyy Raamatusta ja Sanasta. Muuten päädytään epäjumalaa tai ihmisen itsensä tahtoon?

        "Tällaiset kysymykset saavat ihmisen etsimään Jumalan tahtoa. Se onkin sinänsä hyvä asia. Tästä huolimatta etsimme usein Jumalan tahtoa vääristä paikoista. Meidän tulisi etsiä Jumalan tahtoa ensisijaisesti hänen ilmoituksestaan eli Raamatusta. Missä Jumalaa tai hänen tahtoaan etsitään Jumalan oman ilmoituksen ulkopuolelta, päädytään johonkin epäjumalaan tai ihmisen itsensä tahtoon."

        http://santtuma.blogspot.com/2012/05/mika-on-jumalan-tahto.html


    • KirjoitettuOn

      Jumalan tahto on, "että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden. " 1. Tim 2: 4

      Ja tämän tahdon mukaan Jumala lähetti maailmaan oman poikansa, Jeesuksen Kristuksen, joka sovitti meidän syntimme. Ja nyt meillä kaikilla on mahdollisuus pelastua ikuisesta kadotuksesta (ikuinen ero Jumalasta)Tämä Jumalan valmistama pelastus astuu voimaan heti, kun ihminen tunnustaa Jeesuksen Herrakseen ja uskoo sydämessään, että Jumala herätti hänet kuolleista. Eli totuus on lihaksi tullut Jumalan sana, Jeesus Kristus.

      • "joka tahtoo, että kaikki pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden" - mitä se jälkimmäinen teistä tarkoittaa?

        " 1 Kehotan ennen kaikkea anomaan, rukoilemaan, pitämään esirukouksia ja kiittämään kaikkien ihmisten puolesta, 2 kuninkaiden ja kaikkien vallanpitäjien puolesta, jotta saisimme viettää tyyntä ja rauhallista elämää, kaikin tavoin hurskaasti ja arvokkaasti. 3 Tällainen rukous on oikea ja mieluisa Jumalalle, meidän pelastajallemme, 4 joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.

        5 Jumala on yksi,
        ja yksi on välittäjä Jumalan ja ihmisten välillä,
        ihminen Kristus Jeesus.
        6 Hän antoi itsensä lunnaiksi kaikkien puolesta, todistukseksi Jumalan tarkoituksesta, kun oikea aika oli tullut."

        http://raamattu.fi/1992/1Tim.2.html


    • " Varokaa vääriä profeettoja "

      Josefus sanookin, että profeetat johtivat usein kansaa harhaan. Hänellä on siitä esimerkkejäkin.

      Evankeliumissa sanotaan, että kaikki profeetat ovat puhuneet Jeesuksesta.

      Tuomaan evankeliumissa sanotaan, että profeetat ovat puhuneet Jeesuksen innoittamina.

      Joosefuksen kertoma liittyi temppelin tuhoutumisen aikoihin. Joku profeetta kehoitti kansaa pakemaan temppeliin odottamaan merkkiä / pelastustaJumalalta. Tosiasiassa ne halusivat estää antaumisen roomalaisille.
      Temppeli sytytettiin palamaan ja ihmiset paloivat temppelin mukana. Jos he yrittivät ulos, he joutuivat roomalaisten nuolisateeseen ja profeettojen kehoitukset veivät heidät liekkeihin.

      • Josefus oli juutalainen historoitsija. En tiedä onko hän Raamatun kannalta parempi uskonnollisesti kuin UT:n näkemykset? Hänen näkemyksensä ovat juutalaisia. Positiivista hänessä on se, että hän mainitsee Jeesuksen melkein hänen aikalaisenaan. Mutta nykytutkimuksen mukaan hän on vähän puutteellinen.

        "Josefus (n. 37 - 100) on aikansa ainoa juutalainen historioitsija, jonka teokset ovat säilyneet. Samalla hän on hellenisoituneen juutalaisen hengen tärkeä - ja viimeinen - edustaja antiikissa. Josefuksen teokset ovat keskeinen lähde tutkittaessa juutalaisuutta 100 eKr. - 100 jKr.

        Josefus oli syntyjään juutalaista pappisaatelia. Hän kertoo päättäneensä kuusitoistavuotiaana hankkia henkilökohtaista kokemusta eri juutalaisuuden "filosofioista", kuten hän ajanlaskun alun juutalaisia ryhmittymiä nimittää. Lopulta hän päätyi fariseusten filosofiaan.

        Juutalaissodan aikana Josefus toimi Galilean Jotapassa aluekomentajana. Hän antautui roomalaisille ja ennusti, että sotajoukkoja komentaneesta Vespasianuksesta tulisi keisari. Tämä ennustus kävi sittemmin toteen.

        Myöhemmin Josefus seurasi Jerusalemin valtausta roomalaisten leiristä käsin. Sodan jälkeen hän siirtyi Roomaan ja ystävystyi keisarin kanssa. Lopulta hän sai myös Rooman kansalaisuuden.

        Josefus kirjoitti kreikaksi. Teoksissaan hän pyrki esiintymään ammattitaitoisena hellenistisenä historioitsijana siinä kuitenkaan täysin onnistumatta. Josefuksen teoksia on valitettavan usein käytetty ilman riittävää lähdekritiikkiä.

        Josefuksen teoksista tärkeimpiä ovat Juutalaissota, jossa hän kertoo tapahtumat makkabikapinasta Masadan valtaukseen, Juutalaisten muinaishistoria, joka käsittää aikavälin maailman luomisesta juutalaissodan alkuun, Apionia vastaan sekä Omaelämäkerta.

        Josefuksen tavoitteena oli saada ei-juutalaiset ymmärtämään juutalaisuutta järjellisenä elämäntapana. Hän kuvasi Jumalaa kreikkalaisin käsittein ("kaiken alkuperä", "muuttumaton"), järkeisti Vanhan testamentin kertomuksia ja esitti juutalaiset ryhmittymät filosofisina koulukuntina. Näin hän pyrki rakentamaan sovintoa juutalaisen ja roomalais-hellenistisen maailman välille. Juutalaisten silmissä hän oli kuitenkin luopio, joka vaiettiin kuoliaaksi. Roomalaiset sen sijaan arvostivat häntä.

        Myös kirkkoisät pitivät Josefusta yhtenä antiikin suurista historioitsijoista. Esimerkiksi Eusebios lainaa häntä runsaasti. Vasta 1800- ja 1900-luvun tutkimus on osoittanut Josefuksen kirjalliset puutteet, epäitsenäisyyden ja virheet historioitsijana."


    • Ateisti68

      Kovin usein se Jumalan tahto on yhteneväinen uskovan tahdon kanssa. Miksiköhän?

      • NiinpäJuuri

        Juuri niinhän se tuleekin olla, koska uskovat haluavat elää Jumalan tahdon mukaan, niin täytyyhän se myös näkyä käytännössä.


      • Tuo on hyvä huomautus, sillä jotkut uskontotieteilijät ovat huomanneet, että joillakin taipumuksena tehdä omasta tahdostaan Jumalan tahtoa. Mutta kenties Jumalalla on tahto, joka menee monelta osin ihmisymmärryksen ulkopuolelle, vaikka on ihmisaivoilla jotain kapasiteettiä. Minä uskon Jumalaan ja siihen, että Jumala on luonut ihmisen ymmärryksen ja sen takia pystyy jotain tavoittamaan Jumalan tahdosta, mutta täytyy tunnustaa, että paljon varsinkin VT:ssä kirjoitettua on kyllä ehkä sen kirjoittajan ja juutalaisen yhteisön tahtoa. Monesti ne tekstit edustavat sen ajan maailmankuvaa, joten jotkut ateistien kritiikit ovat aiheellisia. Itse uskon Jumalaa, mutta en enää kirjaimellisesti Raamattuun.


      • NiinpäJuuri kirjoitti:

        Juuri niinhän se tuleekin olla, koska uskovat haluavat elää Jumalan tahdon mukaan, niin täytyyhän se myös näkyä käytännössä.

        Tuo oli hyvä huomautus ja totuuden mukainen, mutta on aiheellinen huomautus myös ateistilta, sillä kuten seuraavassa sanotaan - jos uskovaisen jutut eivät täysin perustu Raamattuun niin esimerkiksi seuraavan mukaan voidaan päättyä ihmisen itsensä tahtoon?


        "Tällaiset kysymykset saavat ihmisen etsimään Jumalan tahtoa. Se onkin sinänsä hyvä asia. Tästä huolimatta etsimme usein Jumalan tahtoa vääristä paikoista. Meidän tulisi etsiä Jumalan tahtoa ensisijaisesti hänen ilmoituksestaan eli Raamatusta. Missä Jumalaa tai hänen tahtoaan etsitään Jumalan oman ilmoituksen ulkopuolelta, päädytään johonkin epäjumalaan tai ihmisen itsensä tahtoon."

        http://santtuma.blogspot.com/2012/05/mika-on-jumalan-tahto.html


      • yksisanariittää

        Mitä tuota miettiä, sehän on selvä - vastaus on oikeudenmukaisuus, etsikää oikeudenmukaisuutta kaikessa tekemisessänne, niin toteutatte Jumalan tahdon. Sana vanhurskas - joka on karmea sanaväännös - on suomennos sanasta "oikeudenmukainen". Ei tähän juttuun sen kummempaa tarvita.


    • Rukousauttaa

      Kiitos näin se vaan on, Jumalan tahto,toteutuu varmasti. Siunausta.

    • Anonyymi

      Minä olen miettinyt, että mistä tiedä n oman tehtäväni tässä maailmassa. Olenko opiskellut oikeaan ammattiin. Onko se työ mitä teen tarkoitettu minulle vai haluaisiko Jumala minun tekevän jotain muuta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      95
      2555
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2213
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1917
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1635
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1578
    8. 76
      1484
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      112
      1397
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe