Oli miten oli

Jumalallekunnia

Oli miten oli, mutta päivänselvää Raamatussa on se, että lauantai on kristityn ainoa oikea pyhäpäivä eli sapatti, jonka Jumala on meille antanut ja jonka Jeesus myös pyhitti Luuk.4:16. Jumalan omat lopun aikana viettävät sapattia Ilm.14:12 ja heidän joukkonsa kasvaa joka viikko, kun Pyhä Henki kirkastaa Jeesusta Vapahtajana ja Jumalaa luojana. Kehitysopin valheusvat häviävät ja Jumala saa kunnian, kun hänen kansansa pyhittää sapatin.

65

605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinä siis toisin uskot kirjaimellisesti sen, että Jumala muovasi ensin savesta patsaan ja puhalsi sitten sen sieraimiin, ja niin syntyi ensimmäinen mies "toisena päivänä", ennen kuin yhtään kasvia kasvoi maan päällä?

      Ja uskot kirjaimellisesti, että Jumala nukutti viidennen päivän päätteeksi Aatamin syvään uneen (tämä oli sitä ennen antanut nimen KAIKILLE eläimille Edenin puutarhassa) ja otti hänen kyljestään palan lihaa ja luuta, josta teki Eevan, Aatamin vaimon?

      Tuollaisten tarujen uskominen vaatii todella lujaa uskoa, mutta ymmärrän toki sen, että pidät niitä kirjaimellisesti totena, sillä miten muuten voisit selittää ihmisen synnyn, jos hylkäät kehitysopin? No, onhan se tietysti mahdollista, että Jumala loi ihmisen jollakin muulla tavalla kuin Raamatun luomiskertomusten mukaan, niin että syntyi kerralla ajatteleva ja puhumaan kykenevä lisääntymiskelpoinen ihmispari, mutta kehitysoppi ei taida olla kovin paljon huonompi selitys ihmisen ja muiden eliöiden synnylle - vai onko? Millä perusteilla?

      • toisin sanoen


      • pyhpyh23468234

        "Sinä siis toisin uskot kirjaimellisesti sen, että Jumala muovasi ensin savesta patsaan ja puhalsi sitten sen sieraimiin, ja niin syntyi ensimmäinen mies "toisena päivänä", ennen kuin yhtään kasvia kasvoi maan päällä?

        Ja uskot kirjaimellisesti, että Jumala nukutti viidennen päivän päätteeksi Aatamin syvään uneen (tämä oli sitä ennen antanut nimen KAIKILLE eläimille Edenin puutarhassa) ja otti hänen kyljestään palan lihaa ja luuta, josta teki Eevan, Aatamin vaimon? "


        Kyllä. Juuri noin tapahtui, uskot sinä sitä tai et.


      • pyhpyh2349234789324

        Kehitysoppi on saatanasta ja tarkoitettu häpäisemään Jumalaa. Sitä ei voi hyväksyä mistään hinnasta.


      • TonttuToljanteri
        pyhpyh2349234789324 kirjoitti:

        Kehitysoppi on saatanasta ja tarkoitettu häpäisemään Jumalaa. Sitä ei voi hyväksyä mistään hinnasta.

        Evoluutioteoria on luonnollinen seuraus luonnon ja todisteiden havainnoinnista. Jokainen jumala on aina kohdannut loppunsa uuden tiedon myötä. Evoluutioteorian kieltäminen on itsensä häpäisyä ja oman uskonnon typeryyden osoittamista.

        Onhan se kumma että löytyy niin typeriä ihmisiä että he pitävät jonkin taikaolennon taikatemppuja parempana selityksenä kuin tieteen osoittamaa varmaa havaintoa. Mutta uskonnot ovat aina haalineet huomaansa kaikenlaista viheltäjää.


      • tilastotodiste
        TonttuToljanteri kirjoitti:

        Evoluutioteoria on luonnollinen seuraus luonnon ja todisteiden havainnoinnista. Jokainen jumala on aina kohdannut loppunsa uuden tiedon myötä. Evoluutioteorian kieltäminen on itsensä häpäisyä ja oman uskonnon typeryyden osoittamista.

        Onhan se kumma että löytyy niin typeriä ihmisiä että he pitävät jonkin taikaolennon taikatemppuja parempana selityksenä kuin tieteen osoittamaa varmaa havaintoa. Mutta uskonnot ovat aina haalineet huomaansa kaikenlaista viheltäjää.

        Jos evoluutio pitäisi paikkansa jokaiseen eläinlajiin syntyisi muutamia geenejä joka vuosi. Näin ei kuitenkaan ole koskaan havaittu tapahtuvan.
        Ei yhtäkään uutta.


    • Toukomehiläinen

      Palvokaamme viikonpäiviä jumalien sijaan

      • pyhpyhpyh53823619

        Niin teemmekin.

        Tietenkin lukuunottamatta leegioyhteistä PyhPyhPyhyyttämme.


    • Jumalanonkunnia

      Trohättan kyselee, että "kehitysoppi ei taida olla kovin paljon huonompi selitys ihmisen ja muiden eliöiden synnylle - vai onko?" Kuka pönttö vielä uskoo kehitysoppiin? Sinä se vahva uskovainen taidat ollakin, jos tollaiseen naurettavaan emäsatuun vielä uskot. Tosiasia nimittäin on se, että elävää solua EI synny elottomasta alkuliemestä, vaikka hämmennät sitä miljardeja vuosia. Näin ollen kaikkien elollisten yhteinen esi-isä ei ole sadun mukainen alkusolu vaan Jumala, joka loi sanallaan kaiken kerta heitolla valmiiksi.

      • TonttuToljanteri

        Evoluutio on luonnossa havaittava tosiasia, eikä evoluutio edes tutki elämän syntyä. Alkusyntyä ja elämän alun kehittymistä tutkitaan abiogeneesissä ja siitä eteenpäin on evoluution paikka selittää kaikki, jonka se tekeekin murskaavan todistusaineiston turvin.

        Tosin mikä tahansa selitys on parempi ja järkevämpi kuin uskontojen tarjoama selitys taikurista, joka on täällä taikonut elämää taikavoimillaan sinne tänne zimzalabim. Voiko typerämpää selitystä olla kuin kristinuskon versio taikovasta taikasedästä?


      • TonttuToljanteri kirjoitti:

        Evoluutio on luonnossa havaittava tosiasia, eikä evoluutio edes tutki elämän syntyä. Alkusyntyä ja elämän alun kehittymistä tutkitaan abiogeneesissä ja siitä eteenpäin on evoluution paikka selittää kaikki, jonka se tekeekin murskaavan todistusaineiston turvin.

        Tosin mikä tahansa selitys on parempi ja järkevämpi kuin uskontojen tarjoama selitys taikurista, joka on täällä taikonut elämää taikavoimillaan sinne tänne zimzalabim. Voiko typerämpää selitystä olla kuin kristinuskon versio taikovasta taikasedästä?

        <<evoluution paikka selittää kaikki, jonka se tekeekin murskaavan todistusaineiston turvin>>

        😀😁😂 🤣(naurua)


      • tunnen.myötähäpeää

        Tyhmän naurua.


      • niilo8v
        TonttuToljanteri kirjoitti:

        Evoluutio on luonnossa havaittava tosiasia, eikä evoluutio edes tutki elämän syntyä. Alkusyntyä ja elämän alun kehittymistä tutkitaan abiogeneesissä ja siitä eteenpäin on evoluution paikka selittää kaikki, jonka se tekeekin murskaavan todistusaineiston turvin.

        Tosin mikä tahansa selitys on parempi ja järkevämpi kuin uskontojen tarjoama selitys taikurista, joka on täällä taikonut elämää taikavoimillaan sinne tänne zimzalabim. Voiko typerämpää selitystä olla kuin kristinuskon versio taikovasta taikasedästä?

        Abiogeneesiä ei ole koskaan havaittu eikä sen syntymisestä ole kyetty tekemään edes teoriaa. Teillä on iso aukko jonka todistaminen on yliluonnollista.


    • tällaistakyselen

      Katselin TV-seiskalta, kun jokin ryhmä (?) kierteli Israelissa eri paikoissa pyytämässä Jumalalta Juutalaisten aikanaan tekemiä syntejä (liityikö efraim tähän)...esim. kultaisten vasikoiden tekemistä ja ,muuta epäjumlanpalvelusta. Samalla pyydettiin anteeksi kristittyjen virhettä n.300 j.Kr, kun kirkolliskokouksen jälkeen sabatti vaihdettiin "auringonpäivään), sunnuntaiksi. Myös juutalaisten juhlaan, pääsiäiseen sekä esim. jouluun liitettiin pakanallisia piirteitä. Menivätkö juutalaisten/kristittyjen juhlien ajankohdatkin tuolloin väärään paikkaan. Aihe ei ole ollut itselleni aiemmin merkittävä, mutta mahtaisiko aloittaja tai joku muu sanoa, mistä oikein on kysymys. On pääsiäispupujen ilmestyminen kuinka pahasti ...jotkut muut tähän liittyvät asiat. en näe asiassa huumoria ja toivon jonkun näistä tietävän (ei miel. jehovantodistajan) kertovan mitä nämä hämmentävät asiat olisivat. En muista muutama päivä sitten tulleen ohjelman nimeä, missä kristittyjä kierteli (4 henkilöä ?) esim. Jerusalemin läheisyydessä Jumalalta armoa ja anteeksiantamusta pyytelemässä. Tulisiko sapatin ohella muuttaa käytäntöjä kristillisten juhlien suhteen ja miten?

    • Nyt on vaan niin, että (pakana)kristityille ei ole ikinä annettu sapattia pakolliseksi lepopäiväksi. Jos olen väärässä, anna Raanmatunkohta !!!

      Tai häpeä ja ole hiljaa.

      • Aivan, kymmenen käskyähän ei koske pakanakristittyjä, vaan pakanat saavat tappaa, varastaa, tehdä huorin ja rikkoa sapattia.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Aivan, kymmenen käskyähän ei koske pakanakristittyjä, vaan pakanat saavat tappaa, varastaa, tehdä huorin ja rikkoa sapattia.

        Juuri näin.

        Olet ymmärtänyt asian täysin oikein, noin VT:n kannalta.

        UT sen sijaan velvoittaa kristittyjä elämään asiallista elämää, yhdeksön köskyn tultua vahvistetuksi UT:n kehoituksilla. Sapattia sen sijaan ei missään kohdassa vahvisteta kristittyjen pakolliseksi lepopäiväksi.

        Sorry, näin se vaan on. Vaikka kuinka toivoisit jotakin muuta.


      • Exap kirjoitti:

        Juuri näin.

        Olet ymmärtänyt asian täysin oikein, noin VT:n kannalta.

        UT sen sijaan velvoittaa kristittyjä elämään asiallista elämää, yhdeksön köskyn tultua vahvistetuksi UT:n kehoituksilla. Sapattia sen sijaan ei missään kohdassa vahvisteta kristittyjen pakolliseksi lepopäiväksi.

        Sorry, näin se vaan on. Vaikka kuinka toivoisit jotakin muuta.

        Kerro missä kohtaa Raamattua sanotaan, että ainoastaan ne käskyt ovat voimassa, jotka vahvistetaan Uudessa testamentissa? Miksi joka ikinen käsky, joka kyllin selvästi on annettu Vanhassa testementissa, pitäisi toistaa Uudessa? Miksi Jeesus sanoo vuorisaarnassa, että hän ei tullut kumoamaan Tooraa ja että Toorasta ei katoa pieninkään piirto, eikö tässä olisi ollut hyvä tilaisuus Jeesuksen kertoa, että Toora on kumottu, paitsi kymmenen käskyä, paitsi neljäs käsky, joka on kumottu?


      • Exap kirjoitti:

        Juuri näin.

        Olet ymmärtänyt asian täysin oikein, noin VT:n kannalta.

        UT sen sijaan velvoittaa kristittyjä elämään asiallista elämää, yhdeksön köskyn tultua vahvistetuksi UT:n kehoituksilla. Sapattia sen sijaan ei missään kohdassa vahvisteta kristittyjen pakolliseksi lepopäiväksi.

        Sorry, näin se vaan on. Vaikka kuinka toivoisit jotakin muuta.

        Miksi Jeesus sanoo, että sapatti on ihmistä varten? Eikö hänen olisi pitänyt sanoa, että sapatti on juutalaista varten? Nyt on se vaara, että pakanat luulevat, että sapatti on kaikkia ihmisiä varten.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Kerro missä kohtaa Raamattua sanotaan, että ainoastaan ne käskyt ovat voimassa, jotka vahvistetaan Uudessa testamentissa? Miksi joka ikinen käsky, joka kyllin selvästi on annettu Vanhassa testementissa, pitäisi toistaa Uudessa? Miksi Jeesus sanoo vuorisaarnassa, että hän ei tullut kumoamaan Tooraa ja että Toorasta ei katoa pieninkään piirto, eikö tässä olisi ollut hyvä tilaisuus Jeesuksen kertoa, että Toora on kumottu, paitsi kymmenen käskyä, paitsi neljäs käsky, joka on kumottu?

        "Kerro missä kohtaa Raamattua sanotaan, että ainoastaan ne käskyt ovat voimassa, jotka vahvistetaan Uudessa testamentissa?"

        No, jos nyt ihan REHELLISESTI luet VT:n tekstiä, niin siellä kyllä kerrotaan KENEN kansa Jumala teki liton Siinailla ja KETKÄ velvoitettiin (vanhaan) liittoon.

        Ylläri-ylläri: Israelin kansa ???

        Luepas poju Raamattua ja kerro minulle missä kohtaa pakanakansat sitoutuivat liittoon Jumalan kanssa kutejn Israel 2 Moos 24:ssä.

        ??????????????????


      • Exap kirjoitti:

        "Kerro missä kohtaa Raamattua sanotaan, että ainoastaan ne käskyt ovat voimassa, jotka vahvistetaan Uudessa testamentissa?"

        No, jos nyt ihan REHELLISESTI luet VT:n tekstiä, niin siellä kyllä kerrotaan KENEN kansa Jumala teki liton Siinailla ja KETKÄ velvoitettiin (vanhaan) liittoon.

        Ylläri-ylläri: Israelin kansa ???

        Luepas poju Raamattua ja kerro minulle missä kohtaa pakanakansat sitoutuivat liittoon Jumalan kanssa kutejn Israel 2 Moos 24:ssä.

        ??????????????????

        Niin, ja sitten vielä voisit kommentoida sitä, miten esim. Jerikon tai muiden israelin valtaamien (tuhoamien) kaupunkien asukkaat nyt sitten mielestäsi olivat VANHAN liiton siunaamia pakankansoja, joille (tietysti) annettiin SELKEÄ ohje miten piti toimia vanhassa liitossa ja miten pelastutaan ?

        Ai eikö annettu ? Ai tuhottiinko vain suin päin ? No mutta sehän osoittaa että mielipiteesi on syvältä, suomeksi sanottuna per*eestä.


      • Exap kirjoitti:

        "Kerro missä kohtaa Raamattua sanotaan, että ainoastaan ne käskyt ovat voimassa, jotka vahvistetaan Uudessa testamentissa?"

        No, jos nyt ihan REHELLISESTI luet VT:n tekstiä, niin siellä kyllä kerrotaan KENEN kansa Jumala teki liton Siinailla ja KETKÄ velvoitettiin (vanhaan) liittoon.

        Ylläri-ylläri: Israelin kansa ???

        Luepas poju Raamattua ja kerro minulle missä kohtaa pakanakansat sitoutuivat liittoon Jumalan kanssa kutejn Israel 2 Moos 24:ssä.

        ??????????????????

        No sinä voit tietysti uskoa, että pakanat saavat varastaa, tappaa, tehdä huorin ja rikkoa sapattia. Voit uskoa, että Jumala antoi kymmenen käskyn lain, josta yhdeksän käskyä on universaaleja mutta yksi käsky on vain juutalaisille.

        Raamatun mukaan uusi liitto solmitaan Israelin kanssa. Miten siis pakanat voivat olla osallisia uudesta liitosta? Koska meidät on oksastettu Israeliin, kuten kertoo meille Ef. 2 ja Room. 11.

        Miksi Jesajan mukaan sapatti on myös pakanoille?

        Autuas se ihminen, joka tämän tekee, se ihmislapsi, joka tässä pysyy, joka pitää sapatin eikä sitä riko, joka varoo kätensä tekemästä mitään pahaa! Älköön sanoko MUUKALAINEN, joka on liittynyt Herraan: "Herra erottaa minut peräti kansastansa", älköönkä kuohittu sanoko: "Minä olen kuiva puu". Sillä näin sanoo Herra: Kuohituille, jotka pitävät minun sapattini ja valitsevat sen, mikä minulle otollista on, ja pysyvät minun liitossani, heille minä annan huoneessani ja muurieni sisällä muistomerkin ja nimen, joka on poikia ja tyttäriä parempi; minä annan heille iankaikkisen nimen, joka ei häviä. Ja MUUKALAISET, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani, ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi. (Jes. 56:2-7)

        ”Ja Jumala päätti seitsemäntenä päivänä työnsä, jonka hän oli tehnyt, ja lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikesta työstänsä, jonka hän oli tehnyt. Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka hän oli tehnyt." (1. Moos. 1:33,34)

        Sapatti annettiin jo luomisessa, ennen kuin maailmassa oli ainuttakaan juutalaista, joten sillä ei ole juutalaisten kanssa mitään tekemistä eikä vanhan liiton.

        "Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne. Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra." (Jes. 66:22,23)

        Sapattina kaikki liha tulee Raamatun mukaan viettämään sapattia.

        Sinä voit tonttulakki päässä tanssia kuusen ympärillä ja syödä saastaista ja pyhittää sunnuntaita, koska se nyt vaan on niin kivaa ja kaikki käskyt on vain juutalaisille.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Miksi Jeesus sanoo, että sapatti on ihmistä varten? Eikö hänen olisi pitänyt sanoa, että sapatti on juutalaista varten? Nyt on se vaara, että pakanat luulevat, että sapatti on kaikkia ihmisiä varten.

        "Miksi Jeesus sanoo, että sapatti on ihmistä varten? Eikö hänen olisi pitänyt sanoa, että sapatti on juutalaista varten?"

        Koska hänen kuulijansa oiivat KAIKKI juutalaisia, ja puhe oli osoitettu juutalaisille. Sitäpaitsi, jos sapatti on ihmistä varten, ei se todellakaan ole velvoite yhtään kenellekään.

        Jos Niinistö uudenvuodenpuheessaan kehottaa ihmisiä puhumaan selkeämpää suomankieltä, luuletko sen tarkoittavan etträ Niinistä kehoittaa unkarilaisia, Zambialaisia tai Perulaisia opettelemaan suomen kieltä jotta voivat puhua sitä selkeästi ???

        Voi sinua yksinkertaista.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        No sinä voit tietysti uskoa, että pakanat saavat varastaa, tappaa, tehdä huorin ja rikkoa sapattia. Voit uskoa, että Jumala antoi kymmenen käskyn lain, josta yhdeksän käskyä on universaaleja mutta yksi käsky on vain juutalaisille.

        Raamatun mukaan uusi liitto solmitaan Israelin kanssa. Miten siis pakanat voivat olla osallisia uudesta liitosta? Koska meidät on oksastettu Israeliin, kuten kertoo meille Ef. 2 ja Room. 11.

        Miksi Jesajan mukaan sapatti on myös pakanoille?

        Autuas se ihminen, joka tämän tekee, se ihmislapsi, joka tässä pysyy, joka pitää sapatin eikä sitä riko, joka varoo kätensä tekemästä mitään pahaa! Älköön sanoko MUUKALAINEN, joka on liittynyt Herraan: "Herra erottaa minut peräti kansastansa", älköönkä kuohittu sanoko: "Minä olen kuiva puu". Sillä näin sanoo Herra: Kuohituille, jotka pitävät minun sapattini ja valitsevat sen, mikä minulle otollista on, ja pysyvät minun liitossani, heille minä annan huoneessani ja muurieni sisällä muistomerkin ja nimen, joka on poikia ja tyttäriä parempi; minä annan heille iankaikkisen nimen, joka ei häviä. Ja MUUKALAISET, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani, ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi. (Jes. 56:2-7)

        ”Ja Jumala päätti seitsemäntenä päivänä työnsä, jonka hän oli tehnyt, ja lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikesta työstänsä, jonka hän oli tehnyt. Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä, jonka hän oli tehnyt." (1. Moos. 1:33,34)

        Sapatti annettiin jo luomisessa, ennen kuin maailmassa oli ainuttakaan juutalaista, joten sillä ei ole juutalaisten kanssa mitään tekemistä eikä vanhan liiton.

        "Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne. Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra." (Jes. 66:22,23)

        Sapattina kaikki liha tulee Raamatun mukaan viettämään sapattia.

        Sinä voit tonttulakki päässä tanssia kuusen ympärillä ja syödä saastaista ja pyhittää sunnuntaita, koska se nyt vaan on niin kivaa ja kaikki käskyt on vain juutalaisille.

        " Voit uskoa, että Jumala antoi kymmenen käskyn lain, josta yhdeksän käskyä on universaaleja mutta yksi käsky on vain juutalaisille."

        En ole sanonut näin. tuo on vain omaa fantasiaasi.

        Siinailla annettuja käskyjä ja niden perusteella solmittua liittoa ei ole solmittu koko maailman kanssa. Tämä on täysin päivänselv'ä asia, kunhan mietit mitä ympärillä oleville kansoille tehtiin, tuon liiton perusteella. Ne tuhottiin ja ISRAEL säästettiin !!!

        Koska ne tuhottiin ilman ettöä heille annettiin mahdollisuutta katua ja kääntyä, on aivan päivänselvää ettei Siinailla tehtyä liittoa ollut koskaan tarkoitettu pakanakansoille.

        Joten sorry vaan mutta haista kukkanen ,perusteettomine harhoinesi.


      • Exap kirjoitti:

        " Voit uskoa, että Jumala antoi kymmenen käskyn lain, josta yhdeksän käskyä on universaaleja mutta yksi käsky on vain juutalaisille."

        En ole sanonut näin. tuo on vain omaa fantasiaasi.

        Siinailla annettuja käskyjä ja niden perusteella solmittua liittoa ei ole solmittu koko maailman kanssa. Tämä on täysin päivänselv'ä asia, kunhan mietit mitä ympärillä oleville kansoille tehtiin, tuon liiton perusteella. Ne tuhottiin ja ISRAEL säästettiin !!!

        Koska ne tuhottiin ilman ettöä heille annettiin mahdollisuutta katua ja kääntyä, on aivan päivänselvää ettei Siinailla tehtyä liittoa ollut koskaan tarkoitettu pakanakansoille.

        Joten sorry vaan mutta haista kukkanen ,perusteettomine harhoinesi.

        "Aikojen lopussa on Herran temppelin vuori seisova vahvana, ylimmäisenä vuorista, ja se on oleva korkein kukkuloista, ja sinne virtaavat kansat. Monet pakanakansat lähtevät liikkeelle sanoen: "Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, Jaakobin Jumalan temppeliin, että hän opettaisi meille teitänsä ja me vaeltaisimme hänen polkujansa; sillä Siionista lähtee laki (Toora), Jerusalemista Herran sana." Ja hän tuomitsee monien kansojen kesken, säätää oikeutta väkeville pakanakansoille, kaukaisiin maihin saakka. Niin he takovat miekkansa vantaiksi ja keihäänsä vesureiksi; kansa ei nosta miekkaa kansaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotimaan." (Miika 4:1-3)

        Mitä pakanat tekevät Siionissa kuulemassa Tooraa, eikö Toora ollut vain Israelille?

        "Kokoa kansa, miehet, naiset ja lapset sekä muukalaiset, jotka asuvat porttiesi sisäpuolella, että he kuulisivat sen ja oppisivat pelkäämään Herraa, teidän Jumalaanne, ja tarkoin pitämään kaikki tämän lain sanat," (5. Moos. 31:12)

        Miksi laki oli saarnattava myös muukalaisille?

        "Mutta kaikki niiden pakanakansain tähteet, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, käyvät vuosi vuodelta sinne ylös kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa. Ja mitkä maan sukukunnista eivät käy ylös Jerusalemiin kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, niille ei tule sadetta. Ja jos egyptiläisten sukukunta ei käy eikä tule sinne ylös, ei tule sitä heillekään; vaan heitä on kohtaava se vitsaus, millä Herra rankaisee niitä pakanakansoja, jotka eivät tule sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa. Tämä on oleva egyptiläisten synnin palkka ja kaikkien niiden pakanakansojen synnin palkka, jotka eivät käy sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa." (Sak. 14:16-19)

        Miksi pakanakansat tulevat Jerusalemiin viettämään lehtimajanjuhlaa, eikö Toora ja "juutalaisten" juhlat olleet vain Israelille?

        Et vastannut mitään siihen, että Jesajan mukaan myös muukalaiset ja kaikki liha tulee viettämään sapattia.

        Selityksesi ontuu, että Jeesus puhutteli juutalaisia ihmisinä. Jeesus tiesi hyvin, että hänen sanansa tulisivat luetuiksi kaikille pakanoille, ja heille hän sanoo, että sapatti on ihmistä varten. Jeesus olisi kyllä sanonut, että sapatti on juutalaista varten, jos sapatti olisi ollut vain juutalaisia varten.

        Tyylisi haistatella kukkasia on erittäin vastenmielinen, mutta antaa olla. Tänne foorumille mahtuu monenlaista ihmistä.


      • Exap kirjoitti:

        " Voit uskoa, että Jumala antoi kymmenen käskyn lain, josta yhdeksän käskyä on universaaleja mutta yksi käsky on vain juutalaisille."

        En ole sanonut näin. tuo on vain omaa fantasiaasi.

        Siinailla annettuja käskyjä ja niden perusteella solmittua liittoa ei ole solmittu koko maailman kanssa. Tämä on täysin päivänselv'ä asia, kunhan mietit mitä ympärillä oleville kansoille tehtiin, tuon liiton perusteella. Ne tuhottiin ja ISRAEL säästettiin !!!

        Koska ne tuhottiin ilman ettöä heille annettiin mahdollisuutta katua ja kääntyä, on aivan päivänselvää ettei Siinailla tehtyä liittoa ollut koskaan tarkoitettu pakanakansoille.

        Joten sorry vaan mutta haista kukkanen ,perusteettomine harhoinesi.

        <<Joten sorry vaan mutta haista kukkanen ,perusteettomine harhoinesi.>>

        Voi Exap-parka. Et sinä näytä pärjäävän messiaanisille alkuunkaan. 😀😁😂 🤣(naurua)


      • tyhmät.ei.ota.opikseen
        Yksi_usko kirjoitti:

        <<Joten sorry vaan mutta haista kukkanen ,perusteettomine harhoinesi.>>

        Voi Exap-parka. Et sinä näytä pärjäävän messiaanisille alkuunkaan. 😀😁😂 🤣(naurua)

        "Et sinä näytä pärjäävän messiaanisille alkuunkaan. 😀😁😂 🤣(naurua)"

        Sinun messiaanisten palvomisesi on samanlaista ihmispalvontaa kuin Jarin adventisti kirjanoppineiden palvonta. Niillekään ei kuulemma joka jätkä pärjää.

        Muutakin yhteistä teissä on esim se, että kumpikin rikkoo palstan sääntöjä - toinen suoltamalla mainosvideoita ja toinen suoltamalla palstan aiheeseen kuulumatonta tekstiä. Eikä kumpikaan ota palautteesta mitään opiksi ja muuta ylimielistä käytöstään.

        Teidän molempien käytös saa aikaan vain vastenmielisyyttä teitä itseänne ja ajamaanne asiaa kohtaan.

        Mutta eipä se palstan ateisteja tai muiden lahkojen uskovaisia häiritse, sillä te ajatte aivan loistavasti myös heidän päämääriään. Ainoastaan adventisteja teidän sekopäätouhunne adventismipalstalla saattaa harmittaa.


      • tekopyhät.toraistit
        Kristitty.net kirjoitti:

        "Aikojen lopussa on Herran temppelin vuori seisova vahvana, ylimmäisenä vuorista, ja se on oleva korkein kukkuloista, ja sinne virtaavat kansat. Monet pakanakansat lähtevät liikkeelle sanoen: "Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, Jaakobin Jumalan temppeliin, että hän opettaisi meille teitänsä ja me vaeltaisimme hänen polkujansa; sillä Siionista lähtee laki (Toora), Jerusalemista Herran sana." Ja hän tuomitsee monien kansojen kesken, säätää oikeutta väkeville pakanakansoille, kaukaisiin maihin saakka. Niin he takovat miekkansa vantaiksi ja keihäänsä vesureiksi; kansa ei nosta miekkaa kansaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotimaan." (Miika 4:1-3)

        Mitä pakanat tekevät Siionissa kuulemassa Tooraa, eikö Toora ollut vain Israelille?

        "Kokoa kansa, miehet, naiset ja lapset sekä muukalaiset, jotka asuvat porttiesi sisäpuolella, että he kuulisivat sen ja oppisivat pelkäämään Herraa, teidän Jumalaanne, ja tarkoin pitämään kaikki tämän lain sanat," (5. Moos. 31:12)

        Miksi laki oli saarnattava myös muukalaisille?

        "Mutta kaikki niiden pakanakansain tähteet, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, käyvät vuosi vuodelta sinne ylös kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa. Ja mitkä maan sukukunnista eivät käy ylös Jerusalemiin kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, niille ei tule sadetta. Ja jos egyptiläisten sukukunta ei käy eikä tule sinne ylös, ei tule sitä heillekään; vaan heitä on kohtaava se vitsaus, millä Herra rankaisee niitä pakanakansoja, jotka eivät tule sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa. Tämä on oleva egyptiläisten synnin palkka ja kaikkien niiden pakanakansojen synnin palkka, jotka eivät käy sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa." (Sak. 14:16-19)

        Miksi pakanakansat tulevat Jerusalemiin viettämään lehtimajanjuhlaa, eikö Toora ja "juutalaisten" juhlat olleet vain Israelille?

        Et vastannut mitään siihen, että Jesajan mukaan myös muukalaiset ja kaikki liha tulee viettämään sapattia.

        Selityksesi ontuu, että Jeesus puhutteli juutalaisia ihmisinä. Jeesus tiesi hyvin, että hänen sanansa tulisivat luetuiksi kaikille pakanoille, ja heille hän sanoo, että sapatti on ihmistä varten. Jeesus olisi kyllä sanonut, että sapatti on juutalaista varten, jos sapatti olisi ollut vain juutalaisia varten.

        Tyylisi haistatella kukkasia on erittäin vastenmielinen, mutta antaa olla. Tänne foorumille mahtuu monenlaista ihmistä.

        "Tyylisi haistatella kukkasia on erittäin vastenmielinen, mutta antaa olla. Tänne foorumille mahtuu monenlaista ihmistä."

        Vastenmielisyydessä sinun toiveesi sapatinrikkojien kivittämisestä kilpailee aivan eri sarjassa kuin exapin haistattelut.

        Lisäksi esiinnyt valheellisella ja harhaanjohtavalla nimimerkillä, sillä et ole kristitty.


      • tekopyhät.toraistit kirjoitti:

        "Tyylisi haistatella kukkasia on erittäin vastenmielinen, mutta antaa olla. Tänne foorumille mahtuu monenlaista ihmistä."

        Vastenmielisyydessä sinun toiveesi sapatinrikkojien kivittämisestä kilpailee aivan eri sarjassa kuin exapin haistattelut.

        Lisäksi esiinnyt valheellisella ja harhaanjohtavalla nimimerkillä, sillä et ole kristitty.

        En ole kristitty, vaan messiaaninen, olet aivan oikeassa. Olen vuosia sitten rekisteröinyt itselleni domainin Kristitty.net, vielä silloin kun pidin itseäni kristittynä. Valitettavasti domain messiaaninen.net on jo varattu.


      • tekopyhä.toraisti
        Kristitty.net kirjoitti:

        En ole kristitty, vaan messiaaninen, olet aivan oikeassa. Olen vuosia sitten rekisteröinyt itselleni domainin Kristitty.net, vielä silloin kun pidin itseäni kristittynä. Valitettavasti domain messiaaninen.net on jo varattu.

        Valheellisen domainin säilyttäminen on sinulle tärkeämpää kuin noudattaa lakia, jonka puolesta täällä kiihkoilet.

        Olet erinomainen esimerkki tämän ajan vastenmielisestä ja tekopyhästä fariseuksesta.


      • Kristitty.net kirjoitti:

        "Aikojen lopussa on Herran temppelin vuori seisova vahvana, ylimmäisenä vuorista, ja se on oleva korkein kukkuloista, ja sinne virtaavat kansat. Monet pakanakansat lähtevät liikkeelle sanoen: "Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, Jaakobin Jumalan temppeliin, että hän opettaisi meille teitänsä ja me vaeltaisimme hänen polkujansa; sillä Siionista lähtee laki (Toora), Jerusalemista Herran sana." Ja hän tuomitsee monien kansojen kesken, säätää oikeutta väkeville pakanakansoille, kaukaisiin maihin saakka. Niin he takovat miekkansa vantaiksi ja keihäänsä vesureiksi; kansa ei nosta miekkaa kansaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotimaan." (Miika 4:1-3)

        Mitä pakanat tekevät Siionissa kuulemassa Tooraa, eikö Toora ollut vain Israelille?

        "Kokoa kansa, miehet, naiset ja lapset sekä muukalaiset, jotka asuvat porttiesi sisäpuolella, että he kuulisivat sen ja oppisivat pelkäämään Herraa, teidän Jumalaanne, ja tarkoin pitämään kaikki tämän lain sanat," (5. Moos. 31:12)

        Miksi laki oli saarnattava myös muukalaisille?

        "Mutta kaikki niiden pakanakansain tähteet, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, käyvät vuosi vuodelta sinne ylös kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa. Ja mitkä maan sukukunnista eivät käy ylös Jerusalemiin kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, niille ei tule sadetta. Ja jos egyptiläisten sukukunta ei käy eikä tule sinne ylös, ei tule sitä heillekään; vaan heitä on kohtaava se vitsaus, millä Herra rankaisee niitä pakanakansoja, jotka eivät tule sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa. Tämä on oleva egyptiläisten synnin palkka ja kaikkien niiden pakanakansojen synnin palkka, jotka eivät käy sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa." (Sak. 14:16-19)

        Miksi pakanakansat tulevat Jerusalemiin viettämään lehtimajanjuhlaa, eikö Toora ja "juutalaisten" juhlat olleet vain Israelille?

        Et vastannut mitään siihen, että Jesajan mukaan myös muukalaiset ja kaikki liha tulee viettämään sapattia.

        Selityksesi ontuu, että Jeesus puhutteli juutalaisia ihmisinä. Jeesus tiesi hyvin, että hänen sanansa tulisivat luetuiksi kaikille pakanoille, ja heille hän sanoo, että sapatti on ihmistä varten. Jeesus olisi kyllä sanonut, että sapatti on juutalaista varten, jos sapatti olisi ollut vain juutalaisia varten.

        Tyylisi haistatella kukkasia on erittäin vastenmielinen, mutta antaa olla. Tänne foorumille mahtuu monenlaista ihmistä.

        ""Kokoa kansa, miehet, naiset ja lapset sekä muukalaiset, jotka asuvat porttiesi sisäpuolella, että he kuulisivat sen ja oppisivat pelkäämään Herraa, teidän Jumalaanne, ja tarkoin pitämään kaikki tämän lain sanat," (5. Moos. 31:12)

        Miksi laki oli saarnattava myös muukalaisille?"

        No siinä lainauksessahan sen syyn jo näet. Israelin keskellä asuvien muukalaisten tuli luonnolisesti kunnioittaa lakia. Ei siinä sen kummempaa. Israelin ulkopuolella asuvia pakanoita ei vaadittu kunnioittamaan, eikä lakia heille tietenkään opetettu. Päivänselvähän tämä asia on.


      • Exap kirjoitti:

        ""Kokoa kansa, miehet, naiset ja lapset sekä muukalaiset, jotka asuvat porttiesi sisäpuolella, että he kuulisivat sen ja oppisivat pelkäämään Herraa, teidän Jumalaanne, ja tarkoin pitämään kaikki tämän lain sanat," (5. Moos. 31:12)

        Miksi laki oli saarnattava myös muukalaisille?"

        No siinä lainauksessahan sen syyn jo näet. Israelin keskellä asuvien muukalaisten tuli luonnolisesti kunnioittaa lakia. Ei siinä sen kummempaa. Israelin ulkopuolella asuvia pakanoita ei vaadittu kunnioittamaan, eikä lakia heille tietenkään opetettu. Päivänselvähän tämä asia on.

        Et sitten lukenut sanaakaan, mitä postasin ylempänä. Laitan tänne uudestaan:

        "Aikojen lopussa on Herran temppelin vuori seisova vahvana, ylimmäisenä vuorista, ja se on oleva korkein kukkuloista, ja sinne virtaavat kansat. Monet pakanakansat lähtevät liikkeelle sanoen: "Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, Jaakobin Jumalan temppeliin, että hän opettaisi meille teitänsä ja me vaeltaisimme hänen polkujansa; sillä Siionista lähtee laki (Toora), Jerusalemista Herran sana." Ja hän tuomitsee monien kansojen kesken, säätää oikeutta väkeville pakanakansoille, kaukaisiin maihin saakka. Niin he takovat miekkansa vantaiksi ja keihäänsä vesureiksi; kansa ei nosta miekkaa kansaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotimaan." (Miika 4:1-3)

        Puhutaanko tässä pakanoista, jotka asuvat Israelin keskuudessa? Mitä pakanat tekevät Siionissa kuulemassa Tooraa, eikö Toora ollut vain Israelille?

        "Mutta kaikki niiden pakanakansain tähteet, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, käyvät vuosi vuodelta sinne ylös kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa. Ja mitkä maan sukukunnista eivät käy ylös Jerusalemiin kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, niille ei tule sadetta. Ja jos egyptiläisten sukukunta ei käy eikä tule sinne ylös, ei tule sitä heillekään; vaan heitä on kohtaava se vitsaus, millä Herra rankaisee niitä pakanakansoja, jotka eivät tule sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa. Tämä on oleva egyptiläisten synnin palkka ja kaikkien niiden pakanakansojen synnin palkka, jotka eivät käy sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa." (Sak. 14:16-19)

        Puhutaanko tässä pakanoista, jotka asuvat Israelin keskuudessa? Miksi pakanakansat tulevat Jerusalemiin viettämään lehtimajanjuhlaa, eikö Toora ja "juutalaisten" juhlat olleet vain Israelille?

        "Hän itse ei sammu eikä murru, kunnes on saattanut oikeuden maan päälle, ja merensaaret odottavat hänen opetustansa (Tooraa)." (Jes. 42:4)

        Montako merensaarta on Israelissa? Aivan, ei yhtäkään, tässä sanotaan, että pakanat kaukaisista maista tulevat kuulemaan Tooraa.

        "Näin sanoo Herra Sebaot: Niinä päivinä tarttuu kymmenen miestä kaikista pakanakansain kielistä, tarttuu Juudan miestä liepeeseen sanoen: 'Me tahdomme käydä teidän kanssanne, sillä me olemme kuulleet, että Jumala on teidän kanssanne'." (Sak. 8:23)

        "Sillä auringon noususta hamaan sen laskuun on minun nimeni oleva suuri pakanain seassa, ja joka paikassa uhrataan ja tuodaan minun nimeni kunniaksi puhdas ruokauhri. Sillä minun nimeni on oleva suuri pakanain seassa, sanoo Herra Sebaot." (Mal. 1:11)

        " Myös jos joku muukalainen, joka ei ole sinun kansaasi Israelia, tulee kaukaisesta maasta sinun nimesi tähden-sillä sielläkin kuullaan sinun suuresta nimestäsi, väkevästä kädestäsi ja ojennetusta käsivarrestasi-jos hän tulee ja rukoilee kääntyneenä tähän temppeliin päin, niin kuule taivaasta, asuinpaikastasi, häntä ja tee kaikki, mitä muukalainen sinulta rukoilee, että kaikki maan kansat tuntisivat sinun nimesi ja pelkäisivät sinua, samoin kuin sinun kansasi Israel, ja tulisivat tietämään, että sinä olet ottanut nimiisi tämän temppelin, jonka minä olen rakentanut." (1. Kun. 8:41-43)

        Huomaa, että tässä puhutaan muukalaisista, jotka tulevat kaukaisista maista. Mitä ihmettä he tekevät temppelissä?


      • Kristitty.net kirjoitti:

        Et sitten lukenut sanaakaan, mitä postasin ylempänä. Laitan tänne uudestaan:

        "Aikojen lopussa on Herran temppelin vuori seisova vahvana, ylimmäisenä vuorista, ja se on oleva korkein kukkuloista, ja sinne virtaavat kansat. Monet pakanakansat lähtevät liikkeelle sanoen: "Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, Jaakobin Jumalan temppeliin, että hän opettaisi meille teitänsä ja me vaeltaisimme hänen polkujansa; sillä Siionista lähtee laki (Toora), Jerusalemista Herran sana." Ja hän tuomitsee monien kansojen kesken, säätää oikeutta väkeville pakanakansoille, kaukaisiin maihin saakka. Niin he takovat miekkansa vantaiksi ja keihäänsä vesureiksi; kansa ei nosta miekkaa kansaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotimaan." (Miika 4:1-3)

        Puhutaanko tässä pakanoista, jotka asuvat Israelin keskuudessa? Mitä pakanat tekevät Siionissa kuulemassa Tooraa, eikö Toora ollut vain Israelille?

        "Mutta kaikki niiden pakanakansain tähteet, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, käyvät vuosi vuodelta sinne ylös kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa. Ja mitkä maan sukukunnista eivät käy ylös Jerusalemiin kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, niille ei tule sadetta. Ja jos egyptiläisten sukukunta ei käy eikä tule sinne ylös, ei tule sitä heillekään; vaan heitä on kohtaava se vitsaus, millä Herra rankaisee niitä pakanakansoja, jotka eivät tule sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa. Tämä on oleva egyptiläisten synnin palkka ja kaikkien niiden pakanakansojen synnin palkka, jotka eivät käy sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa." (Sak. 14:16-19)

        Puhutaanko tässä pakanoista, jotka asuvat Israelin keskuudessa? Miksi pakanakansat tulevat Jerusalemiin viettämään lehtimajanjuhlaa, eikö Toora ja "juutalaisten" juhlat olleet vain Israelille?

        "Hän itse ei sammu eikä murru, kunnes on saattanut oikeuden maan päälle, ja merensaaret odottavat hänen opetustansa (Tooraa)." (Jes. 42:4)

        Montako merensaarta on Israelissa? Aivan, ei yhtäkään, tässä sanotaan, että pakanat kaukaisista maista tulevat kuulemaan Tooraa.

        "Näin sanoo Herra Sebaot: Niinä päivinä tarttuu kymmenen miestä kaikista pakanakansain kielistä, tarttuu Juudan miestä liepeeseen sanoen: 'Me tahdomme käydä teidän kanssanne, sillä me olemme kuulleet, että Jumala on teidän kanssanne'." (Sak. 8:23)

        "Sillä auringon noususta hamaan sen laskuun on minun nimeni oleva suuri pakanain seassa, ja joka paikassa uhrataan ja tuodaan minun nimeni kunniaksi puhdas ruokauhri. Sillä minun nimeni on oleva suuri pakanain seassa, sanoo Herra Sebaot." (Mal. 1:11)

        " Myös jos joku muukalainen, joka ei ole sinun kansaasi Israelia, tulee kaukaisesta maasta sinun nimesi tähden-sillä sielläkin kuullaan sinun suuresta nimestäsi, väkevästä kädestäsi ja ojennetusta käsivarrestasi-jos hän tulee ja rukoilee kääntyneenä tähän temppeliin päin, niin kuule taivaasta, asuinpaikastasi, häntä ja tee kaikki, mitä muukalainen sinulta rukoilee, että kaikki maan kansat tuntisivat sinun nimesi ja pelkäisivät sinua, samoin kuin sinun kansasi Israel, ja tulisivat tietämään, että sinä olet ottanut nimiisi tämän temppelin, jonka minä olen rakentanut." (1. Kun. 8:41-43)

        Huomaa, että tässä puhutaan muukalaisista, jotka tulevat kaukaisista maista. Mitä ihmettä he tekevät temppelissä?

        Lainauksesi puhunevat Ihmisen Pojan paluun jälkeisestä ajasta, Samaan ryppääseen kuuluu mm. Jes 66.

        Miksi sitten et usko näihin ennustuksiin, js kerran näitä noin hartaasti lainailet ? Ihmisen Pojan paluu ei tarkoita muuttoa taivaaseen, vaan aikaa maan päällä.


    • Jumalaloigeenit

      Viides päivä on pyhitetty naisille! Kun Jumala loi heidät silloin.

      Ei evoluutioteoria ole millään tavalla Jumalaa vastaan. Miten Jumalan luoma geeniteknologia voi olla häntä itseään vastaan. Sehän juuri sallii lajin sisällä vaihtelua kuten ihmisilläkin on erilaisia ominaisuuksia, rotuja ja ihonvärejä. Eivät olosuhteet ole niitä muovanneet, vaan ne luotu. Vai miksi evoluutio olisi kehittänyt aasialaiset aasialaisiksi? Tai mustaihoiset mustaihoisiksi?

      Alkupamausta ja alkulientä voidaan pitää aivan yhtä hatarana kertomuksensa kuin Raamatun selitystä. Jos siihen uskoo, on jäävi sanomaan Jumalan luomistyöstä yhtään mitään. Voi höpistä, mutta oma pesä ei ole silloin puhdas.

    • reviPOJUsiittä

      Jos olet synagoogan jäsen, niin siittä vaan, vaikka joka lauantai, meille muille se ei
      kuulu, eikä tule koskaan kuulumaankaan. Jeesus kumosi LAIT ?

      • hengenhedelmät

        Luuletko että harhaoppinen tätä uskoo. Hän pyytää sinun näyttämään kohdan missä sapattia ei muka tarvitse pitää ja sitten muka saa varastaa ja tehdä huorin kun kerran ei ole lakia.

        Mutta tässä se hyvä puoli että kun meillä ei ole sapatin lakia eikä sen perinnäissääntöjä, niin ei meillä ole muitakaan perinnäissääntöjä, vaan Pyhän Hengen vapaus siinä, että vaellamme pyhityksessä eikä synnillisessä lihan tilassa. Kaikki perinnäissäännöt ovat pannassa eikä niin että saamme syntiä tehdä, vaan siten ettemme voi niiden mukaan toisia tuomita. Ja jos meillä on jotain toista vastaan sanomista, niin voimme vain kysyä missä Hengessä toinen vaeltaa. Se voi tuntua väärältä, lakihenkisyydeltä, lahkolaisuuden tai jonkun muun hengen vallassa olevalta. Se paljon vakavampi asia kuin joku lain noudattaminen tai perinnäissäännöt, joiden kanssa voi teeskennellä, mutta Pyhän Hengen kanssa teeskentely ei onnistu kuin hetken ja silloinkin se paljastuu.


      • <<Jeesus kumosi LAIT >>

        Ei kumonnut vaan täytti lait. :)


      • LainToteutus
        Yksi_usko kirjoitti:

        <<Jeesus kumosi LAIT >>

        Ei kumonnut vaan täytti lait. :)

        Jeesus ei tullut horjuttamaan lakiaa paan panemaam sen toteen sanoo Raamattu krikaksi. Ei siinä kumoamisista eikä täyttämisitä puhuta. Eikä Jeesus puhu laosta vaan Toorasta ja Profeetoista.


    • henkimeissäeilaki

      Jeesus naulasi lain ristille. Se ei syytä meitä enää, ei ole syyttäjämme, eikä lain kirous ole päällämme. Lain kirous on sitä, että emme pysty lakia täyttämään kiivailimme siitä miten farisealaisesti tahansa. Se jää vajaaksi. Eikä ole olemassa opetusta että yritän täyttää lain ja Jeesus sitten hoitaa loput. Se silkkaa harhaoppia.

      Lain tilalle on tullut meille Kristuksen armosta Pyhä Henki opettajaksi. Se opettaa, johdattaa ja luo meihin hengen sekä kaiken mitä olemme. Siksi ei kenkään tarvitse tulla meille kertomaan mitään lain noudattamisesta tai syyttää meitä. Se ei tarkoita että tekisimme syntiä tai rikkoisimme lakia, vaan sitä että elämme pyhää elämää Herrassa. Jos emme elä, se ei johdu lain rikkomisesta tai laista, vaan siitä että silloin Pyhä Henki ei ole meissä, vaan seuraamme jotain muuta henkeä. Sen suhteen tulee olla tarkka, että ottaa taakakseen harhaoppisuuden Henkeä, vaan aito Kristuksen Henki, joka tulee uskosta ja sanan kuulemisesta.

    • sapattitotuus

      Emme voi elää pyhää elämää ja samalla joka viikko tahallisesti rikkoa sapattikäskyä. Sapatti on nimenomaan merkki pyhityksestä. "Myöskin sapattini minä annoin heille...että he tulisivat tuntemaan, että minä olen Herra, joka pyhitän heidät." Hes. 20:12. Herra ei voi pyhittää sitä, joka tieten tahtoen kapinoi Jumalan selvää käskyä vastaan. Pyhitys on Jumalan tahdon seuraamista elämässä ja sitä ei tapahdu sillä asenteella, että ihminen hylkää Jumalan sanan, ja kuuntelee vain oman sydämensä ääntä, jonka kuvitttelee Pyhän Hengen ääneksi. Henkeä ei anneta, eikä ole koskaan annettu, syrjäyttämään Jumalan sanaa, joka on totuus. "Pyhitä heidät totuudessa, sinun sanasi on totuus" Joh.17:17.

    • eioletahatontasyntiä

      Miksi "tahallisesti".

      Onko se harhaoppinen keksintö, että kun julistan muille uskoville sapattia, niin sen jälkeen kun he ovat kuulleet sapattitotuuden, mutta eivät sitä seuraa, heidät on tuomittu.

      Laki on laki eikä siinä ole mitään tahallisuus pykälää. Joko sinä yrität tulla vanhurskaaksi lain teoilla tai sitten vaellat Hengessä. Välissä ei ole mitään tahallisuutta.

      Uudessa testamentissa taistelee vastakkain lakihenkisyys sekä Hengen usko. Paavali oli ennen kääntymystään puhdas lakihenkinen, mutta sen jälkeen kiivaili Hengen uskovaisuuden puolesta. Siinä ei ole mitään kiistoja voiko tehdä sitä vai tätä tai olla näin tai vai näin, vaan siitä että onko meissä Jeesuksen Kristuksen Henki. Ellei ole koko elämämme on syntiä, olemme saastaisia sekä tahallisuudessa tai tahattomuudessa.

      Puhtaille taasen kaikki on puhdasta. Kun Jeesuksen Kristuksen veri on meidät puhdistanut synnistä sekä Pyhä Henki ohjaa pyhään elämään. Joka siihen tulee tuomaan lakikirjojaan on väärän eksyttävän lakihenkisyyden vallassa. Sitä Henkeä ei pidä uskoa. Koetelkaa Henget sanoo Raamattu ja niin totisesti tulee tehdä. Pelkkä Raamatunlainailu ei ole Hengellisyyttä-paholainen lainaili sanaa kun kiusaisi Jeesusta- vaan se Henki mikä meistä ilmenee sanoissa ja elämässä. Ne tulee olla Jumalasta. Muutoin olemme eksyneet.

      • "Onko se harhaoppinen keksintö, että kun julistan muille uskoville sapattia, niin sen jälkeen kun he ovat kuulleet sapattitotuuden, mutta eivät sitä seuraa, heidät on tuomittu."

        On. Täysin harhaoppinen keksintö.

        Kukaan ei ole tuomitsemassa pakanoita sapatinvieton perusteella, ainakaan Raamatun mukaan. Toki, jos sinulla on Raamattua parempaa tietoa, niin kerro toki tistosi ja sen lähde.


    • onpas

      "Jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä, vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat." Hep.10:26,27

      • omavanhurskaudestatuomio

        Ei tuo kuitenkaan salli tahatonta syntiä. Eikä tuon perusteella voi kuvitella, että kun julistan jollekin sapattitotuuden, niin sen kuultuaan, mutta sitä noudattamatta, hän on tuomittu. Se niin harhaoppista kuin vain voi olla.

        Toisekseen jae jatkuu:

        "Jos me näet teemme syntiä ehdoin tahdoin, senkin jälkeen, kun olemme oppineet tuntemaan totuuden, ei ole enää mitään uhria syntiemme sovitukseksi. Ei ole muuta kuin kauhea tuomion odotus ja ahnas tuli, joka nielee Jumalaa uhmaavat.

        Jos joku kieltää Mooseksen lain, hänet tuomitaan säälittä kuolemaan; siihen riittää kahden tai kolmen todistajan sana. Kuinka paljon ankaramman rangaistuksen ansaitseekaan mielestänne se, joka polkee jalkoihinsa Jumalan Pojan, pitää epäpyhänä liiton verta, jolla hänet itsensä on pyhitetty, ja häpäisee armon Henkeä! "Hep. 10:26-29

        Tuon mukaan pitäisi sen, joka ei sapattia vietä säälittää tappaa. Mutta silti sitä pidetään pienenä rangaistuksen siihen verrattuna, ellei elä uskon vanhurskaudessa, Jumalan Pojan ristinkuoleman kuoleman kautta tulevassa vanhurskaudessa ja ole Pyhän Hengen johdossa, vaan omassa lakivanhurskaudessaan. Siitä on tuleva ankara rangaistus, joka on vielä ankarampi kuin tulen kiivaus.

        Kun pystytämme omavanhuskautta ohi Jeesuksen eikä Pyhä Henki meitä ohjaa, niin olemme tiellä, jonka rangaistusta ei voi sanoin kuvata. Ja jo eläessään omavanhurskas kokee sen ankeuden, tyhjyyden mikä tule hengettömästä elämästä ja kirjaimen kuolettavasta tilasta. Siihen ei pidä houkutella ketään vetoamalla epämääräisesti Raamattuun.


    • Jumalallekunnia

      Sapatti onkin merkki uskonvahurskaudesta, sillä "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi" Room. 4:3. Aabrahanm ei ainoastan uskonut Jumalaan vaan Jumalaa, eli toisin sanoen oli kuuliainen Jumalan sanalle. Siitähän sapatissakin on kysymys. Ihminen tulee vanhurskaaksi ainoastaan uskon kautta Kristuksen täytettyyn työhön Golgatalla ja hän pelastuu vain ja ainoastaan Jeesuksen ansion tähden. Tästä kiitollisena hän antaa Jumalalle kunnian olemalla kuuliainen Jumalan ilmoitetulle tahdolle ja pyhittää myös Herran sapatin, niin kuin Jeesuskin teki. Ei siinä mitään omaa vanhurskautta tavoitella vaan levätään Jeesuksen täytetyssä työssä ja iloitaan vanhuskaudesta, jonka saamme uskon kautta Jeesuksen täytettyyn työhön Gogatalla.

      • eilaistavanhurskautta

        Raamattu ei vain missään kerro että meidän vanhurskautetaan sapattia viettämällä. Sapatti on omavanhurskautta josta lakihenkisyydestä Paavali monet kerrat varoittaa. Se on lihan mieli ja vihollisuus Jumalaa vastaan. Siinä ei vaelleta Hengessä eikä ihmisellä ole Hengen lahjoja, vaan hän on lihallinen kuten maallinen ihminen. Hänellä on vain farisealainen uskonnollinen kaapu ja voi olla sisimmässään pahempikin kuin täysin maallinen ihminen.

        Ei Jaakob tarkoittanut uskon teoilla lain noudattamista, vaan niitä tekoja, jotka tulevat uskossa kuulemisen jälkeen. Juuri sitä, että meistä tulee Kristuksen kuva, emmekä vaella lihan mukaan vain Hengen. Vaellamme Pyhässä Hengessä eikä olla kenenkään opetuksen tarpeessa kuten Raamattu sanoo. Henki opettaa ja johdattaa meitä.

        Jaakob tarkoittaa uskosta seuraavia tekoja. Saatanakin tosiaan tietenkin uskoo että jumala on sekä osaa siteerata Raamattua, mutta häneltä puuttuu uskon teot Hengessä.

        Sinä uskot, että Jumala on yksi ainoa. Oikein teet -- pahat hengetkin uskovat sen ja vapisevat. 20 Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön? 21 Eikö meidän isämme Abraham osoittautunut vanhurskaaksi tekojensa perusteella, kun hän vei poikansa Iisakin uhrialttarille? 22 Huomaat, että usko vaikutti yhdessä hänen tekojensa kanssa, teoissa usko tuli todeksi. 23 Ja niin täyttyi Raamatun sana: "Abraham uskoi Jumalan lupaukseen, ja Jumala katsoi hänet vanhurskaaksi", ja hän sai nimen Jumalan ystävä. 24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella. 25 Juuri tekojensa ansiosta portto Rahabkin osoittautui vanhurskaaksi, kun otti sanansaattajat luokseen ja auttoi heidät pois toista tietä. 26 Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja. Jaakob. 2: 19-26

        Ei tässä noudatettu mitään lakia, joka vanhurskautti vaikka kyseessä oli vanhan liiton aika jolloin lakia piti noudattaa. Eikä laki tuolloinkaan vanhurskauttanut. Ei edes sapatti. Tarvittiin vielä eläinuhri sapatin lisäksi. Kun Henki tuli, on tuo kaikki muuttunut ja vaellamme Hengen tilassa, eikä kirjaimen vanhassa. Mutta Henki on armosta, sitä ei voi ottaa, ansaita eikä aneilla saa. Jolla ei sitä ole joutuu tyytymään tylsään uskonnollisuuteen ja omavanhurskauteen.


      • Adventisti
        eilaistavanhurskautta kirjoitti:

        Raamattu ei vain missään kerro että meidän vanhurskautetaan sapattia viettämällä. Sapatti on omavanhurskautta josta lakihenkisyydestä Paavali monet kerrat varoittaa. Se on lihan mieli ja vihollisuus Jumalaa vastaan. Siinä ei vaelleta Hengessä eikä ihmisellä ole Hengen lahjoja, vaan hän on lihallinen kuten maallinen ihminen. Hänellä on vain farisealainen uskonnollinen kaapu ja voi olla sisimmässään pahempikin kuin täysin maallinen ihminen.

        Ei Jaakob tarkoittanut uskon teoilla lain noudattamista, vaan niitä tekoja, jotka tulevat uskossa kuulemisen jälkeen. Juuri sitä, että meistä tulee Kristuksen kuva, emmekä vaella lihan mukaan vain Hengen. Vaellamme Pyhässä Hengessä eikä olla kenenkään opetuksen tarpeessa kuten Raamattu sanoo. Henki opettaa ja johdattaa meitä.

        Jaakob tarkoittaa uskosta seuraavia tekoja. Saatanakin tosiaan tietenkin uskoo että jumala on sekä osaa siteerata Raamattua, mutta häneltä puuttuu uskon teot Hengessä.

        Sinä uskot, että Jumala on yksi ainoa. Oikein teet -- pahat hengetkin uskovat sen ja vapisevat. 20 Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön? 21 Eikö meidän isämme Abraham osoittautunut vanhurskaaksi tekojensa perusteella, kun hän vei poikansa Iisakin uhrialttarille? 22 Huomaat, että usko vaikutti yhdessä hänen tekojensa kanssa, teoissa usko tuli todeksi. 23 Ja niin täyttyi Raamatun sana: "Abraham uskoi Jumalan lupaukseen, ja Jumala katsoi hänet vanhurskaaksi", ja hän sai nimen Jumalan ystävä. 24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella. 25 Juuri tekojensa ansiosta portto Rahabkin osoittautui vanhurskaaksi, kun otti sanansaattajat luokseen ja auttoi heidät pois toista tietä. 26 Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja. Jaakob. 2: 19-26

        Ei tässä noudatettu mitään lakia, joka vanhurskautti vaikka kyseessä oli vanhan liiton aika jolloin lakia piti noudattaa. Eikä laki tuolloinkaan vanhurskauttanut. Ei edes sapatti. Tarvittiin vielä eläinuhri sapatin lisäksi. Kun Henki tuli, on tuo kaikki muuttunut ja vaellamme Hengen tilassa, eikä kirjaimen vanhassa. Mutta Henki on armosta, sitä ei voi ottaa, ansaita eikä aneilla saa. Jolla ei sitä ole joutuu tyytymään tylsään uskonnollisuuteen ja omavanhurskauteen.

        Mitä sitten sanot siitä Ilmestyskirjan kohdasta, jossa sanotaan, että pelastetut tunnistaa siitä, että he pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon? Jos käskyjä ei enää tarvitse pitää niin miksi Ilmestyskirja sanoo silti, että pelastettava niin tekevät? Siellähän se sapattikäskykin on yhtenä kymmenestä mukana.


      • Adventisti kirjoitti:

        Mitä sitten sanot siitä Ilmestyskirjan kohdasta, jossa sanotaan, että pelastetut tunnistaa siitä, että he pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon? Jos käskyjä ei enää tarvitse pitää niin miksi Ilmestyskirja sanoo silti, että pelastettava niin tekevät? Siellähän se sapattikäskykin on yhtenä kymmenestä mukana.

        No mitäpä siitä nyt sanoisi ?

        Se on osa teosta, jonka kirjoittaja ei vuorenvarmasti ollut apostoli Johannes, (itse asiassa vasta lähes sata vuottä myöhemmin esitettiin ensimmäinen arvais/veikkaus kirjoittajan muka-olleen Johannes), se ei selkeästi ole saman kirjoittajan (tai edes sanelijan) tekstiä kuin nk. Joh evankeliumi, joka sekään ei mitä ilmeisimmin ole apostoli Johanneksen tekstiä.

        Eli mitä tuosta kohdasta nyt sanoisi ? --> Joku oli nähnyt näkyjä, ja korvasyyhyssään olevat ottivat tuon päiväunen todesta.


    • Kappasvuan

      Ja kun asiaa tarkemmin ajattelemme niin....
      mitä hemmetin väliä on mitä muinainen tarinakokoelma on mistäkin mieltä.

    • tuhatvuotinenkuva

      Itseasiassa sillä hyvinkin paljon merkitystä. Tässä ajassa se miten sisäistät Raamatun, merkitsee sinulle elämää. Se voi tarjota rikkaan hengellisen elämän, jossa sielussasi on rauha, ilo ja rakkaus huolimatta siitä miten myötämielisesti elämä muutoin kohtelee. Ja yleensä se vielä menee hyvin, kun paholainen ei vie sinut järjettömyydestä toiseen, vaan voit nauttia joka hetkestä mitä elämä tarjoaa.

      Tämä tulee siitä, että Pyhä Henki on todellinen, se pystyy vaikuttamaan meissä, muovaamaan meitä ja rakentamaan luonteemme sekä antaa meille järkeä, kykyä tietää asioita ja arvioida miten asiat menevät. Edellyttäen että uskomme siihen sekä nöyrrymme siihen, että emme kuvittele itse olevamme jotain oikein oikein erinomaista tai jopa hurskasta.

      Tämän Pyhän Hengen elämän sekä sen että vain tutkitaan kirjoituksia sekä ollaan olevinaan uskovia kiistan voi lukea Raamatusta lähetyskirjeistä. Jos silloin osattiin kuvata näitä asioita itse asiassa paremmin kuin nykyisin. Eivät seurakuntalaiset osaa nykyisin mitään toisilleen kirjoitella. Mitään sellaista, joka olisi samalla tavalla vaikuttavaa.

      Toinen nyassi on se, että saamme ikuisen elämän. Se ei kuitenkaan saa olla pelkkä uskomme syy tai pelote. Silloin olemme jälleen harhaopin pauloissa, eikä suinkaan taivastiellä jos vain unelmoimme pelastuksesta, mutta Jumalan Henki ei ole meissä.

      Aivan yhtä vähän on yllätys se ettei maallinen ja uskomaton ihminen näihin usko, kuin se että harhaoppinen kääntyisi tieltään ja tulisi elävän kiven tykö. Paljon helpommin maallinen ihminen kääntyy, etsii pelastusta ja vapautta Kristuksessa kuin harhaoppinen kääntyy pois eksytyksestä ja alkaa oikeasti kantamaan huolta ihmisen sielujen pelastuksesta. Harhoissaan hän ei sitä ajattele, vaan on pelkästään sanakiistojen kipeä ja pöyhkeä.

    • Jumalallekunnia

      Olen samaa mieltä, että ei laista vanhurskautta. Vanhurskauden eli Jumalalle kelpaamisen tilan saamme vain armosta, kun uskomme Jeesukseen omana Vapahtajanamme. Tämä uskon kautta vanhurskauttamiskokemus muuttaa meidät, niin että alamme rakastaa Jumalaa ja rakkaudesta häneen pitää myös hänen käskynsä, ei ansiona vaan siksi koska se on Jumalan tahto hänen lapsiinsa nähden. "Ja siitä me tiedämme hänet tuntevamme, että pidämme hänen käskynsä (myös sapatin). Joka sanoo: "Minä tunnen hänet, eikä pidä hänen käskyjänsä (esimerkiksi sapattia), se on valehtelija ja totuus ei ole hänessä."1Joh.2:3,4.

      • jumalanhenkijohtaa

        Raamattu ei vain tunne sitä että vanhurskauttamiskokemus muuttaisi ihmistä. Se keksitty omasta päästä. Raamatussa Pyhä Henki muuttaa meidät emmekä ole silloin kenenkään opetuksen tarpeessa, vaan siitä tulee meille kasvattaja Kristuksessa. Emme tosiaan netistä lue silloin miten meidän tulee elää tai sapattia viettää. Ja jos Pyhä Henki ei ohjaa meitä, niin silloin olemme eksyneet.

        Ilman Pyhää Henkeä usko on aina eksytystä. Juuri henkien koettelemista oikea usko oli Raamatusta. Ei kinastelua päivistä tai laista.

        Kun Paavalilla oli kinaa noiden paikkakunnan uskovien kanssa, hän kirjoitti että menee ottamaan selvää noiden voimasta eikä sanoista. Hän ei mennyt väittelemään niiden kanssa, vaan katsomaan onko Jumalan voima ja Henki heissä. Jos ei ollut, he olivat höpötyksineen eksyksissä.


    • Jumalallekunnia

      Pyhä Henki innoitti Raamatun ja sen kautta Jumalan Henki ohjaa uskovaa. Raamattu on luotettava opas elämän tiellä. Siitä kirjasta Jeesus sanoi, että "Raamattu ei voi tyhjiin raueta." Omaaan sydämeensä luottavainen joutuu varmasti harhaan enemmin tai myöhemmin. Sapatin hylkääminen osoittaa jo sen.

      • sananmukaanonhenki

        Pyhän Hengen kieltäminen tässä ja nyt on jo harhaoppi itsessään. Uuden liiton uskovia ohjaa nimenomaan Henki eikä kirjain. Juuri sen puolesta Paavali taisteli. Ellemme ole Hengen uskovia, saamme tutkia kirjanoppineiden tavoin Raamattua miten paljon tahansa, niin se ei meitä muuta maallista ihmistä kummemmaksi synnin osalta. Omituiseksi höpöttäjäksi ehkä kyllä.

        Sapatin viettäminen on oikein, jos Pyhä Henki ilmoittaa ja johdattaa viettämään sitä. Ilmoittaa että sammuta perjantaina kello 18.00 valot sekä periaatteessa sähköt talostasi ja sytytä se vasta vuorokauden kuluttua samaan aikaan. Jos Henki vahvasti ilmoittaa niin, uuden liiton uskova kyllä toimii tietenkin niin. Miksi hän vastustaisi Jumalan tahtoa.

        Mutta jos joku harhaoppinen, jonka omatunto on poltinraudalla merkitty, yrittää syyllistämällä harhauttaa Jumalan lapsia selittelemällä lihan mielellä miten muka tulee ansaita pelastus, niin silloin on itse syyttäjä asialla, joka on viemässä ihmisiä helvettiin valkeasta kaavusta huolimatta.

        Ja lähtökohta tähän kaikkeen on Raamatussa, evankeliumeissa, apostolien teoissa ja lähetyskirjeissä. Niitä tähän turha lainata, vaan jokainen voin niitä Hengessään tutkiskella ja kelle Jumala antaa armon, hän sen ymmärtää mitä sana kertoo, eikä hän kiellä armon Henkeä, jonka kieltämisestä tulee kova rangaistus.


    • Jumalallekunnia

      Jollakin on näköjään jonkinlainen harhainen pakkomielle nähdä sapatti keinona ansaita pelastus. Sellaisesta ei ole sapatinlevossa kysymys, vaan sapatti on lepoa omista teoista ja lepoa Jeesuksen täytetyssä työssä. Eikä siihen sapatinviettoon kuulu edellisen kirjoittajan loihtimat valojen syttämiset ja sammuttamiset, joilla hän yrittää heittää jonkinlaisen varjon sitä leopa, iloa ja rauhaa vastaan, jota sapatinlepo todellisuudessa on. Sapatinviettäminen on oikein, niin kuin edellinen kirjoittaja totesi eikä siihen tarvita uutta Pyhän Hengen ilmoitusta sitä totuutta pönkittämään, koska Pyhä Henki innoitti Daavidin jo vuosituhansia sitten kirjoittamaan, että : "Sinun lakisi (siis myös sapatti) on totuus" Ps.119:142 Ja "minä, Herra, en muutu" Mal.3:6 . Se, minkä Jumala on ilmoittanut muuttumattomaksi tahdokseen, ei kaipaa uutta Phyän Hengen ilmoitusta. Jumalan Sana ja Jeesuksen esimerkki riittävät.

    • 7777

      Hyvää sapattia sitten sinulle ja muillekin !

    • iloHerrassa

      "Jos sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta, niin ettet toimita omia asioitasi minun pyhäpäivänäni, vaan kutsut sapatin ilonpäiväksi...silloin on ilosi oleva Herrassa." Jes.58:13,14

    • siunausta

      Ajelehan varovasti sinne sapattikirkkoosi, sillä tänään on jäinen tie ja luntakin maassa.

    • vapauskristuksessa

      Vähän aikaa sitten se sapatti oli pelastuskysymys, niille, jotka pitävät Jumalan käskyt ja joilla on Jeesuksen usko. Ne pelastuvat. Joskin tässä ei mainita sapattia ja se Jeesuksen usko jäi varjoon. Kyllä ihminen varmasti pelastuu jos hänellä on Jeesuksen usko, sama usko kuin Jeesuksella oli.

      Nyt sitten sapatti onkin vain hyvä tapa, oppi josta pidetään kiinni sitä edes raamatullisesti viettämättä.

      Niin harhaoppista, niin harhaoppista. eikä varmasti Hengen johdattamaa elämää. Ei Henki johdata ihmistä noin mielenhäiriöisesti, että ensin asia on näin ja pian toisin. Se harhaoppista opin puolustamista.

      Eikä sapatin viettämisessä ole mitään väärin. Kristuksen vapaudessa meillä on siihen täysi oikeus ja vapaus. Siihen ei vain saa liittyä mitään muiden syyttelyä eikä asioita, joihin Pyhä Henki ei johdata ja jotka olemme keksineet omasta päästä tai joku keksinyt Amerikassa.

      • kysynpävaa

        Amerikassa ? Eikös sapatin viettäjiä ole historian saatossa aina jossain päin maailmaa ollut ?


      • sitäamerikasta

        Juutalaiset viettivät sapattia kuten heidän kuuluikin viettää aivan kaikkine sääntöineen. Melko tarkat ohjeet sen viettämiseen löytyy Raamatusta eikä kukaan kaupungissa saa tehdä mitään askareitaan eikä kukaan sinua palvella. Eihän sapattia edes voi viettää ilman sääntöjä, pelkkänä oppina, joka pelastaa. Amerikassa on keksitty harhaoppi, joka palauttaa pakanoille sapatin sekä tekee siitä merkin sen mukaan ketkä pelastuvat. Oppi rakentuu pelkästään sapatin ympärille ja siinä sivuutetaan Jeesuksen pelastustyö sekä Pyhä Henki. Ne voidaan jossain sivulauseessa muodon vuoksi mainita, mutta käytännön uskonelämässä niillä ei ole mitään sijaa. On vain sapattioppi. Sellaista amerikkalaisuutta.


      • "Joskin tässä ei mainita sapattia ja se Jeesuksen usko jäi varjoon"

        No niin, siinä sitten on pohtimista kerrakseen.

        Jotenkin vain niin eläväåsti palautuu mieleeni se kokemukseni, kun piti Tampereelle messuillle leipoa sapatikirkon jälkeen, ja kirkon naisoletetut leipomiskiimassaan tokaisivat että "kunhan se sapattin nyt vaan pian päättyisi, että päästään leipomaan".

        Se kertoo mielestäni kaiken oleellisen.

        Ei mulla muuta, Sekopäistä tällainen sapatin pitäminen rajoitteena tehdä oikein/hyvää.


      • kysynpävaa
        Exap kirjoitti:

        "Joskin tässä ei mainita sapattia ja se Jeesuksen usko jäi varjoon"

        No niin, siinä sitten on pohtimista kerrakseen.

        Jotenkin vain niin eläväåsti palautuu mieleeni se kokemukseni, kun piti Tampereelle messuillle leipoa sapatikirkon jälkeen, ja kirkon naisoletetut leipomiskiimassaan tokaisivat että "kunhan se sapattin nyt vaan pian päättyisi, että päästään leipomaan".

        Se kertoo mielestäni kaiken oleellisen.

        Ei mulla muuta, Sekopäistä tällainen sapatin pitäminen rajoitteena tehdä oikein/hyvää.

        Niin se oli näitten naisten kohdalla mutta ei tarvitse olla kaikkien advarien kohdalla.


      • kysynpävaa kirjoitti:

        Niin se oli näitten naisten kohdalla mutta ei tarvitse olla kaikkien advarien kohdalla.

        Niin, toki asia on juuri näin.

        Kysymys sapatin pyhittämisestä on varsin kimurantti. Toisille se tarkoittaa jotakin, muille aivan toista.


      • kysynpävaa
        Exap kirjoitti:

        Niin, toki asia on juuri näin.

        Kysymys sapatin pyhittämisestä on varsin kimurantti. Toisille se tarkoittaa jotakin, muille aivan toista.

        Aivan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2896
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2450
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      19
      2049
    5. 171
      1862
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1856
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      134
      1546
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe