Kuljetuskustannukset

riisseli

Totuushan on että tavara kulkee dieselillä (rekoilla) ja kun polttoaineen hinta nousee se nostaa tavaran hintaa ja laskun maksaa kuluttaja.
Ei taida liikenteessä olla montaa rekkaa bensamoottorilla..

20

346

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Odotellaan_

      Totta joka sana.
      Apu on vielä matkan päässä, nimittäin sähkömoottorirekat. Näitä kyllä jo testaillaan kovasti, mutta aikaa menee vielä tovi.

      • mikäs.siinä

        Hyvä homma.


    • sisudiesel

      Ei liene ainuttakaa...ainakaan rekkaa, kuorma-autosta puhumattakaa , joka liikkuu bensa koneella ...aktiivi liikenteessä. Höpö ajuissa tilanne lienee jo toinen...kun joissakin veteraani kuormuressa on vielä bensakone...tähteenä.

    • Tässä puhuttiin tietävään sävyyn että tavara kulkee rekoilla.
      Kyllä, kyllä.
      Mutta tiesitkö, että 85% kaikista kuljetuksista kulkee meritse?
      Itämerellä raskaan polttoöljyn käyttö aluksissa on jo aikoja sitten
      kielletty. Uusimmat lautat toimivat kaasulla.

      • Hyvin-hokattu

        Totta. Merellä rekat ovat harvinaisia. Yhtä harvinaisia kuin rahtilaivat sisämaassa.
        Mutta mitä halusitkaan varsinaisesti tuoda esiin kirjoituksellasi?


      • Lkmnjh

        Raskas polttoöljy ei ole samaa kuin diesel.
        Diesel on käytännössä samaa kuin kevyt polttoöljy, lämmitysöljy, moottoripolttoöljy ja mitä nimiä niitä nyt onkaan....
        Eroaa vain verotuksen vuoksi käytettävän väriaineen osalta.


      • ainakin.Suomessa

        "Mutta tiesitkö, että 85% kaikista kuljetuksista kulkee meritse?"
        Minä luulen, että lähes kaikki laivoilla kuljetettavat tavarat tulevat satamaan ja lähtevät satamasta
        maitse, junilla ja kuorma-autoilla.


      • varoitus
        Lkmnjh kirjoitti:

        Raskas polttoöljy ei ole samaa kuin diesel.
        Diesel on käytännössä samaa kuin kevyt polttoöljy, lämmitysöljy, moottoripolttoöljy ja mitä nimiä niitä nyt onkaan....
        Eroaa vain verotuksen vuoksi käytettävän väriaineen osalta.

        Lämmitysöljyä ei saa käyttää moottoripolttoöljynä moottoreissa,
        Seurauksena vaurio.


      • Lkmnjh
        varoitus kirjoitti:

        Lämmitysöljyä ei saa käyttää moottoripolttoöljynä moottoreissa,
        Seurauksena vaurio.

        Samaa ainetta se on. Jotain maksullista lisäainetta on mahdollista sekoittaa lämmitysöljyyn mukaan, mutta ei ole pakko. Dieselmoottori pyörii hyvin sillä. Verotussyistä sitä ei saa käyttää autoissa.

        Lämmitysöljyä kutsutaan myös moottoripolttoöljyksi, joka on siis samaa kuin diesel ilman veroja. Itse aineessa erona on vain väriaine, joka paljastaa onko autossa käytetty verollista vai verotonta polttoainetta. Minulla on ollut ajokortti jo vuodesta 1972 ja viimeiset noin 30 vuotta olen ajanut dieselillä eikä koskaan ole minua autoni polttoainetta testattu. Olen ajanut koko ajan laillisella eli dieselillä, joten ei sillä niin väliäkään olisi ollut.
        Eri nimet samalle aineelle ovat markkinointinimiä.

        Jo vuosikausia olen talooni tilannut lämmitysöljyä vuosittain parisen tuhatta litraa. Laskulla joka kerta lukee moottoripölttoöljyä xxxx litraa.


      • kannattaakysyä
        Lkmnjh kirjoitti:

        Samaa ainetta se on. Jotain maksullista lisäainetta on mahdollista sekoittaa lämmitysöljyyn mukaan, mutta ei ole pakko. Dieselmoottori pyörii hyvin sillä. Verotussyistä sitä ei saa käyttää autoissa.

        Lämmitysöljyä kutsutaan myös moottoripolttoöljyksi, joka on siis samaa kuin diesel ilman veroja. Itse aineessa erona on vain väriaine, joka paljastaa onko autossa käytetty verollista vai verotonta polttoainetta. Minulla on ollut ajokortti jo vuodesta 1972 ja viimeiset noin 30 vuotta olen ajanut dieselillä eikä koskaan ole minua autoni polttoainetta testattu. Olen ajanut koko ajan laillisella eli dieselillä, joten ei sillä niin väliäkään olisi ollut.
        Eri nimet samalle aineelle ovat markkinointinimiä.

        Jo vuosikausia olen talooni tilannut lämmitysöljyä vuosittain parisen tuhatta litraa. Laskulla joka kerta lukee moottoripölttoöljyä xxxx litraa.

        polttoaineista


    • Minua ei taaskaan ymmärretty! Kirjoitus ehkä ns. "Off Topic"?
      Yritin vain inistä, että globaalisti ajatellen ne suurimmat päästöt tulevat kokonaan muualta kuin autoliikenteestä.
      Raskaan polttoöljyn viskositeetti on niin suuri, että vaikka astian kääntää nurin, mitään
      ei valu. Jotta öljystä tulisi juoksevaa, sitä on ennen käyttöä lämmitettävä satoihin celcius-asteisiin. Tätä tököttiä sai siis ennen myös Itämerellä käyttää, nykyisin sen käyttö edellyttää varsin kalliita jälkiasennettuja puhdistuslaitteistoja aluksissa. Maailman merillä muutamia poikkeuksia lukuunottamatta sitä saa siis edelleen käyttää.

    • Pulleroita

      Niin souwat ei mitään väliä, vaikka nousee?

    • löpömies

      Ajan löpöllä joten halpaa on. Ainoa vaan joutuu lutraan kemikaaleilla joka tankkauksen jälkeen jotta poliisi ei narauta. Netissä myynnissä aineet joilla löpön saa lailliseksi.

      • IhanTurhaaTouhua

        Ei tarvi ostaa netistä noita aineita lutratravaksi, kun dieselissä ne jo on valmiina.


      • Ei-tarvitse

        Nuo lisäaineet vaan tuhoaa moottorin sillä Suomen Dieselissä on jo kaikki lisäaineet ja jos laittelee sekaan lisää moömmöjä niin polttoaineen laatu vaan heikkenee, kun ei tiedä varmasti mitä siinä on valmiina ja mitä tapahtuu kun sekoitat jotai muuta sekaan. Ajanut dieselillä jo 30 vuotta enkä mitään lisäaineita ole ikinä laittanut. Suodattimen vaihdan kaksi kertaa vuodessa eli syksyllä ja keväällä niin toimii ja tietenkin oikea polttoaine kelien mukaan. Lapissa kun asun niin arktista onneksi ja se kestää kaiken. Välilaatu muuten ei kestä sen paremmin kuin kesädieselkään.
        Muistaa pitää myös ajaa tankki niin tyhjäksi kun uskaltaa kun alkaa talvilaatua tunkeen sinne. 10 l kesälaatua vaikka arktisen sekaan niin se on sitten kesälaatua koko tankki.


    • ei-vaan-toimi

      Ei voi pelkästään sähköön perusta akuljetuksia sillä Venäjällä keino lamauttaa koko sähköverkko muutamassa tunnissa tai korkeintaan viikossa koko verkko alas.Kulkeeko sotavoimat sitten sähköpanssareilla ja entä miten saadaan reservi kasaan kun ei sähköautolla pääse mihinkään vaan kotiin pitää jäädä odotteleen ryssiä. Vekko todellakin voidaan lamauttaa helposti ja suomessa jos ei verkkohyökkäys netin kautta toimi niin 12 päämuuntamoa rejäyttämällä koko suomi pimenee kuukausiksi.
      Voidaankin siis kysyä onko nämä jotka ajavat polttomoottoreita väkisin alas Venäjän palkkaamia?????

      • ei.niin.vaikeaa

        panssarit ja muut voidaan pitää vaikkapa kotimaisessa biodieselissä tai -kaasussa
        tavallisen taavin ajoveuvoista on kysymys ja joka päiväisestä ajossa sähkö on tulevaisuutta


    • sähköautoilija

      Tavaran kuljetukseen on biodiesel ja biokaasu oivat ratkaisut. Biopolttoaineita ei pitäisi henkilöautoihin tuhlata vähäisen saatavuuden takia. Biopolttoaineet pitäisi valmistaa vain jätteistä, ei kasvavista kasveista ym.

    • tässähiemantietoa

      Tekö ette tajua että rekat ja suuret härvelit kuten sotakalusto tulee kulkemaan kauan dieselillä?

      Mutta henkilöautoihin dieselien suhteen on muutos tapahtumassa,oletteko ymmärtäneet kuvion?

      Diesel henkilö auto nykymittapun mukaan on jo esihistoriallinen laite.

      • VesivoimaaJaYdintä

        Biodiesel on helpompaa valmistaa.
        Uusia ydinvoimaloita tarvitaan Suomeen, jos sähköpopulismi todentuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      95
      4121
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2142
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1668
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1534
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      317
      1498
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1401
    7. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      20
      1303
    8. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      127
      1290
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1259
    10. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      45
      1107
    Aihe