Teoriantynkää

Yhteiskuntatitkija

Tässä miettinyt mitä kaikkea toksinen maskuliinisuus aiheuttaa ongelmia miehille, se on jotenkin helppoa, että miehen pitää vaan vapautua siitä stereotyyppisestä raamituksestaan.

Mutta vielä minua kiinnostaa nainen... siis tämän teorian pohjalta, että jos toksinen maskuliinisuus ei enää vaikuttas miehiin, niin mitenkä se vaikuttaa vielä naisiin?

Onko nykyään vaikuttava syntyvyyden lasku vaikka merkki siitä? Suomihan on tasa-arvoasioissa suht kärkipäässä, mutta tuo toksinen maskuliinisuus vielä jyllää. Paitsi, että miten se vaikuttaa? Kyllä minua kiinnostaa, että miten naiset tosiaan valitsee vaikka kumppanin, kun hirmusesti on noita pahoinpitelyitä ja raiskauksia?

Jos miettii, että ennen epätasa-arvon aikaan mies valkattiin stereotyyppisillä maskuliinisilla perusteilla ja pitkälti avioliitto oli tärkeä juttu. Aviovaimo oli miltei ammattikin naiselle.

Nyt kun ajat ovat toiset ja vapaus valita itse oma elämä on naisellekin auennut, mutta onko kulttuurissa huomioitu tarpeeksi se, että vastuukin siirtyy vapauden myötä?

Samat isäthän nykynaisilla on kuin miehilläkin. Mutta nykymiehet on vaan kasvaneet erilaiseen yhteiskuntamuotoon kuin omat isät. Samoin naiset, mutta mitenkä äitit ja isät ovat opastaneet naiset elämänsä alkuun sillä ymmärryksellä? Mitenkä yleinen käsitys on muokannut nykynaisen asettumista yhteiskuntaan? Osaako nykynainen ottaa vastuun omasta elämästään keskimäärin? Vai tuudittautuuko hän siihen vanhemmilta oppimaansa aviomiehen turvaan sokeasti?

64

777

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä meinaat vastuun ottamisella? Mä luulen että aina on niitä jotka ei osaa ottaa tai halua ottaa vastuuta elämästään, niin naisissa kun miehissäkin. Ehkäpä jopa enemmän nykyään miehissä...en halua mennä töihin, en halua laittaa asioitani kuntoon, lhden huuhailemaan joukonjatkona jengeihin yms..

      • Tarkennusta

        No en niinkään työssäkäyntiä jne...

        Vaan vastuuta esimerkiksi omista tunteistakin.

        Saa aikapaljon lukea pitkiä pahoinpitely, mustasukkaisuus yms. kertomuksia lehdistä ja muista medioista.

        Siis en syytä naisia niitten omista pahoinpidellyksi tulemisista... se vastuu itsestä siinä tilanteessa ei ole syytös. Ei se ole naisen syy, jos mies pieksää... mutta vastuu naisesta itsestään on naisella. Miten sen tilanteen itse ottaa vastaan.

        Monesti saa tietää, että nainen voi lähteäkin pois suhteesta, mutta kohta on toinen pieksäjä vaan kierroksessa. Minusta se on vastuuttomuutta. Se vastuu siirretään yhä ulkopuolelle itsestä.

        Ja sanon tämän, koska itsekin olen käynyt tuollaista läpi. Pitää tuntea oma vastuu omista tunteista, silloin voi löytää toisen vastuuntuntoisen ihmisen.

        Homaatko nyt?


      • Tarkennusta kirjoitti:

        No en niinkään työssäkäyntiä jne...

        Vaan vastuuta esimerkiksi omista tunteistakin.

        Saa aikapaljon lukea pitkiä pahoinpitely, mustasukkaisuus yms. kertomuksia lehdistä ja muista medioista.

        Siis en syytä naisia niitten omista pahoinpidellyksi tulemisista... se vastuu itsestä siinä tilanteessa ei ole syytös. Ei se ole naisen syy, jos mies pieksää... mutta vastuu naisesta itsestään on naisella. Miten sen tilanteen itse ottaa vastaan.

        Monesti saa tietää, että nainen voi lähteäkin pois suhteesta, mutta kohta on toinen pieksäjä vaan kierroksessa. Minusta se on vastuuttomuutta. Se vastuu siirretään yhä ulkopuolelle itsestä.

        Ja sanon tämän, koska itsekin olen käynyt tuollaista läpi. Pitää tuntea oma vastuu omista tunteista, silloin voi löytää toisen vastuuntuntoisen ihmisen.

        Homaatko nyt?

        Ok, mä funtsin tätä vähän ennen kun vastaan. :)


      • Eipaineita
        mazy kirjoitti:

        Ok, mä funtsin tätä vähän ennen kun vastaan. :)

        Funtsi ihan rauhassa. Sulta saakin hitokseen hyvät vastaukset aina. 😊👌


      • Eipaineita kirjoitti:

        Funtsi ihan rauhassa. Sulta saakin hitokseen hyvät vastaukset aina. 😊👌

        Kyllä tää hiukan vaatii nyt pohdintaa. :D


      • Muutenpuupinollataas
        mazy kirjoitti:

        Kyllä tää hiukan vaatii nyt pohdintaa. :D

        Hyvä. Ei se olekaan niin yksiselitteistä, vaan vaatii hieman ajatusta... ajatusta, ei tunnetta.

        Tässä tosiaan ei ole etsinnässä syyllistä, vaan ajatus jostain ja miten sen ymmärtää. Haastetta on.

        Arvasin, että sä tähän tartut kunnolla. Elluiskettunenkin sais tämän löytää. Tietty Wuppiskin. Teihin mä luotan tässä. 😊


      • Muutenpuupinollataas kirjoitti:

        Hyvä. Ei se olekaan niin yksiselitteistä, vaan vaatii hieman ajatusta... ajatusta, ei tunnetta.

        Tässä tosiaan ei ole etsinnässä syyllistä, vaan ajatus jostain ja miten sen ymmärtää. Haastetta on.

        Arvasin, että sä tähän tartut kunnolla. Elluiskettunenkin sais tämän löytää. Tietty Wuppiskin. Teihin mä luotan tässä. 😊

        Vaatii ja oikeiden sanojen löytymistä. Nyt on tänään jokin sanojen löytymisen vaikeus. :)

        Klapeja tekemässä?


      • Takaspuuhommiinhop
        mazy kirjoitti:

        Vaatii ja oikeiden sanojen löytymistä. Nyt on tänään jokin sanojen löytymisen vaikeus. :)

        Klapeja tekemässä?

        Joo. Tai nyt mätän ensin kasaan tehtyjä pinoon. Kroppa ihan soseena, mutta pitäis lähtee taas, että sais tehtyä ne pois...siellä on vielä vähän tekemätöntäkin. Tai siis ei pidä, mutta haluan. 😀

        Tuossa mietin lisää tätä aihetta ja kyllä tää ensinkin herättää sellaista vastakkainajattelua aina. Niskavillat nousee pystyy yhdellä jos toisella.

        Taitaa olla kyseessä toksinen minäkuvan puolustus, mikä vaivaa enemmän ihmisiä, kun mikään muu. Todellinen halu mitä itselle haluaakin, hautautuu tuohon niskavillat nostattavaan vastakkainajatteluun.

        Sinäänsä tämä koko teoria on vaikea todistaa, kun omasta mielestä mun oma nainen on minun mielestä poikkeuksellisen vastuullinen nainen omien tunteittensa kanssa, mutta sehän voi olla, että minä taas olen miettinyt asiat toisin ja se edesauttoi tutustumaan juuri häneen. 🤔

        Mutta kyllä se aina on kahden kauppa. Ei siitä mihkään pääse. Olitpa nainen tai mies, niin etsi itsesi, niin voit löytää toisen....hmmm samanmoisen. 😀👌


      • Takaspuuhommiinhop kirjoitti:

        Joo. Tai nyt mätän ensin kasaan tehtyjä pinoon. Kroppa ihan soseena, mutta pitäis lähtee taas, että sais tehtyä ne pois...siellä on vielä vähän tekemätöntäkin. Tai siis ei pidä, mutta haluan. 😀

        Tuossa mietin lisää tätä aihetta ja kyllä tää ensinkin herättää sellaista vastakkainajattelua aina. Niskavillat nousee pystyy yhdellä jos toisella.

        Taitaa olla kyseessä toksinen minäkuvan puolustus, mikä vaivaa enemmän ihmisiä, kun mikään muu. Todellinen halu mitä itselle haluaakin, hautautuu tuohon niskavillat nostattavaan vastakkainajatteluun.

        Sinäänsä tämä koko teoria on vaikea todistaa, kun omasta mielestä mun oma nainen on minun mielestä poikkeuksellisen vastuullinen nainen omien tunteittensa kanssa, mutta sehän voi olla, että minä taas olen miettinyt asiat toisin ja se edesauttoi tutustumaan juuri häneen. 🤔

        Mutta kyllä se aina on kahden kauppa. Ei siitä mihkään pääse. Olitpa nainen tai mies, niin etsi itsesi, niin voit löytää toisen....hmmm samanmoisen. 😀👌

        Meinaat soseena valua paikasta toiseen? :D

        Muista varoa alamäkiä!

        Yllättävän vaikee purkaa, kun tuntuu että jos alkaa purkamaan pitäisi avata kaikki osa-alueet jotta vyyhti aukeisi kokonaisuutena, niinpä olenkin ollut hiljaa. :D

        Mä olen kauhean laiska purkamaan kaikkea tekstinä, pitäisi aina löytyy lyhyt tapa ilmaista asia , mutta nyt tuntuu etten osaa tiivistää. Juu, pitäs varmaan miettiä itsestä ulkona tämä keissi. Katsella ns. kehän ulkoa.


        Meillä on pöpö kimpussa taas ja ollaan likat kotona. Mulla ja toisella ipanalla vatsat sekaisin. On kuulemma täälläpäin liikkeellä kouluissa ja päivähoidossa.. :(

        Inhottava olo, eikä jaksa mitään tehdä....istun vaan sängyllä ja yritän tappaa aikaa...muksut pelaa ja leikkii. Miten ne jaksaa...

        Itseensä tutustuminen kannattaa aina...kun on itsensä seurassa niin siihin on hyvä tilaisuus, kun muut ei häiritse. :)


      • Jäykkäselkäinen
        mazy kirjoitti:

        Meinaat soseena valua paikasta toiseen? :D

        Muista varoa alamäkiä!

        Yllättävän vaikee purkaa, kun tuntuu että jos alkaa purkamaan pitäisi avata kaikki osa-alueet jotta vyyhti aukeisi kokonaisuutena, niinpä olenkin ollut hiljaa. :D

        Mä olen kauhean laiska purkamaan kaikkea tekstinä, pitäisi aina löytyy lyhyt tapa ilmaista asia , mutta nyt tuntuu etten osaa tiivistää. Juu, pitäs varmaan miettiä itsestä ulkona tämä keissi. Katsella ns. kehän ulkoa.


        Meillä on pöpö kimpussa taas ja ollaan likat kotona. Mulla ja toisella ipanalla vatsat sekaisin. On kuulemma täälläpäin liikkeellä kouluissa ja päivähoidossa.. :(

        Inhottava olo, eikä jaksa mitään tehdä....istun vaan sängyllä ja yritän tappaa aikaa...muksut pelaa ja leikkii. Miten ne jaksaa...

        Itseensä tutustuminen kannattaa aina...kun on itsensä seurassa niin siihin on hyvä tilaisuus, kun muut ei häiritse. :)

        No tänään sain loputkin rangat pätkittyä pilkkeiks. Nyt on reilut 10 kuutiota klapia pinossa. Ja kroppaa huutaa hoosiannaa. Pitäis vaan päästä enemmän tekemään näitä hommia...

        Joo. No tää on jännä aihe. Pitäis osata yleisesti tökkästä asia tikunnokkaan ja tuumia. Omakohtaista kokemusta ja tietoa miettiä, ilman että omat intressit ja mielipiteet vaikuttaisi.

        Hyvin käy monille vaan luonnon päälle ja alkaa jotenkin vastakkainasettelu ja kilpailutilanne miehet vs naiset, vaikka pääosin puhuin vaan ongelmasuhteissa elävistä naisista. Mutta ihan sama.... voin tät pähkiä muuallakin. 😊

        Noi vatsataudit on kyllä vihonviimeisiä harmeja. Nykyään niitä on vielä pitkin vuotta, kun ennen ne oli vaan kevättalven ongelma lähinnä. 😖

        Jaksuja ja mustikkakeittoa. 😊👌


    • ei.välii

      Toksinen maksuliinisuus ei liity sinkkuihin.

      • Munkkikoolet

        No liittyy se kaikkiin. Vaikka olisi ns. ikisinkku, niin se vaikuttaa jokapäiväiseen erisukupuokien väliseen kanssakäymiseen, paitsi jos asut jossain mukkisaarella, niin silloin ei ehkä...


    • Teknodonna

      Tämän sanaparin ilmestyminen sometietoisuuteen on ollut eräänlainen väistämätön reaktio. Sen juuret ovat syvällä yhteiskunnan historiassa, eivätkä ne ole siellä täysin helposti nähtävissä.

      Maskuliinisuuden myrkytystila, eli toksinen maskuliinisuus, näyttäytyy hieman kyseenalaisena ilmiönä, sillä sitä leimaa elinkelvottomuus. minäkeskeisyys ja keskustelemattomuus. Toksisessa tilassa kehokeskeinen maailmankäsitys kärjistyy ja kovettuu sitä enemmän, mitä enemmän se joutuu ristiriitaan ympäröivän todellisuuden kanssa. Toksisessa tilassa mies ei todellisuudessa kelpaa mihinkään asemaan yhteiskunnassa, vaan hän joutuu siitä eristetyksi. Tämä on vaistämätöntä.

      Ehkä jokin keskustelupalsta saattaa ottaa hänet riveihinsä, mutta muuten on tie pystyssä.

      Taas naisen hypertoksisuudessa on valtava ero. Toksisessa femiiniteetissä nainen periaatteessa vain jatkaa sillä radalla, joka on alle asettunut. Hän voi lopettaa meikkaamisen, rättirumban, käärmetanssin ja pilateksen, jatkuvan nahanpuristelun ja peilailun, ja todellisuudessa tila ei lainkaan toksisuudessaan vähene tai lisäänny. Naisen feminiteetti on vakio. Naiseutta ei voi lisätä. Toksisuus pitää tasonsa. Tässä on erittäin tärkeää käsittää se millaisena minä koen naiseuden irrotettuna sen seksuaalisesta ulottuvuudesta. Se että nainen punaa huulensa, ei ole merkki lisääntyneestä toksisuudesta, vaan kyllästymisestä.

      Pure woman

      (Naurua)

      • Muttamietippätätä

        Mielenkiintoinen näkemys.

        Tarkoitatko, että kuvitteellisessa tilanteessa toksisen maskuliinisuuden poistuessa ei naisen tilanne ole muuttunut mihinkään? Jos feminiteetti on se vakio ja maskuliiniset asiat vaan voi muuttua, niin vaikuttaahan se naisen käsitykseen miehistä? Siis heterosuhteissa...


      • Teknodonna
        Muttamietippätätä kirjoitti:

        Mielenkiintoinen näkemys.

        Tarkoitatko, että kuvitteellisessa tilanteessa toksisen maskuliinisuuden poistuessa ei naisen tilanne ole muuttunut mihinkään? Jos feminiteetti on se vakio ja maskuliiniset asiat vaan voi muuttua, niin vaikuttaahan se naisen käsitykseen miehistä? Siis heterosuhteissa...

        Mjoo

        En tarkoita. Naisen tilanne on muuttunut oleellisesti tilanteessa, jossa toksinen maskuliinisuus pelaa itsensä pussiin. Tämä reaktio miehissä on täysin käsittämätön. Juuri silloin kun tarvitsisi toimia toisin, toimitaan päinvastoin.

        Se on kuin vapaaehtoista vallansiirtoa.

        (Hihitystä)


      • Niinkunniin
        Teknodonna kirjoitti:

        Mjoo

        En tarkoita. Naisen tilanne on muuttunut oleellisesti tilanteessa, jossa toksinen maskuliinisuus pelaa itsensä pussiin. Tämä reaktio miehissä on täysin käsittämätön. Juuri silloin kun tarvitsisi toimia toisin, toimitaan päinvastoin.

        Se on kuin vapaaehtoista vallansiirtoa.

        (Hihitystä)

        Niin. Tuo toksinen maskuliinisuushan ei käsitteenä minusta koske vaan miehiä, että sille on tehtävä muittenkin, siis naisien ajatustasolla muutos, mutta onko naiset sen käsittäneetkään? Se kai tämä kysymys varsinaisesti onkin... funktion toimivuus vaatii molempien sukupuolien ymmärryksen. Tai siitä ei ole hyötyä molemmille sukupuolille....


      • Teknodonna
        Niinkunniin kirjoitti:

        Niin. Tuo toksinen maskuliinisuushan ei käsitteenä minusta koske vaan miehiä, että sille on tehtävä muittenkin, siis naisien ajatustasolla muutos, mutta onko naiset sen käsittäneetkään? Se kai tämä kysymys varsinaisesti onkin... funktion toimivuus vaatii molempien sukupuolien ymmärryksen. Tai siitä ei ole hyötyä molemmille sukupuolille....

        Mjaa

        Mä käsittääkseni jo sanoin tämän, mutta sanon sen vielä toisen kerran: äärimmäisyydet eivät tuota mitään. Ne epäedukseen personoituvat, sitten laumaantuvat ja lopulta lamaantuvat.

        Naisten kohdalla tätä ongelmaa ei ole.

        (Hirn)


      • Miehen toksisuus on siis asenteellista, naisen myrkyllisyys geneettistä...

        Tämänkö halusit kertoa?


      • Teknodonna
        Palstamäki kirjoitti:

        Miehen toksisuus on siis asenteellista, naisen myrkyllisyys geneettistä...

        Tämänkö halusit kertoa?

        Mjaa

        Sanon tämän nyt viimeisen kerran: miehillä on mahdollisuus jalostua, naiset jo lopputuotteita ovat.

        Tätä asetelmaa ei voi muuttaa, koska se on luonnonvastaista.

        (Naurua)


      • Teknodonna kirjoitti:

        Mjaa

        Sanon tämän nyt viimeisen kerran: miehillä on mahdollisuus jalostua, naiset jo lopputuotteita ovat.

        Tätä asetelmaa ei voi muuttaa, koska se on luonnonvastaista.

        (Naurua)

        Voiko maskuliinisuutta olla ilman toksisuutta?


      • Kengätjalasta
        Teknodonna kirjoitti:

        Mjaa

        Sanon tämän nyt viimeisen kerran: miehillä on mahdollisuus jalostua, naiset jo lopputuotteita ovat.

        Tätä asetelmaa ei voi muuttaa, koska se on luonnonvastaista.

        (Naurua)

        No tuopa se ongelma onkin, ettei toksinen maskuliinisuus saa voimaa alleen. Ehkä vanhempi ”sitova” malli toimii sitten naiseen? 😝


    • flowersreally

      Ei kyse ole pelkästään toksisesta maskuliinisuudesta vaan toksisesta ihmisyydestä.

      Ikuinen tasapainottelu tarpeen kuulua ja omien tarpeiden välillä on tässä hetkessä kallistunut omien tarpeiden ja yksilöllisyyden puolelle, koska ”niillä muilla” (olkoon se sosiaalinen yhteisö mikä tahansa) ei näyttäisi olevan paljon toksisuutta enempää tarjottavanaan. On itsestään selvää, että tämä näkyy ihmisten elämässä laajasti mm. haluttomuutena sitoutua, tehdä lapsia..

      Mutta kyllä tämä heilurikin taas yhteisöllisyyden puoleen kääntyy kun tarpeeksi toksisia yksilöitä nyt heiluu toksisine ratkaisuineen maailman vallan kahvassa - elleivät sitten tee maapallostakin liian toksista.

      • Tellusdonna

        Mjoo

        Mä olen aika lailla samoilla linjoilla. Itse en ole ajatellut väkertää tämän lajin jatkajaa/jatkajia lainkaan, vaan elää homman itselleni. Hiekka näet valuu tiimalasissa, ja se on liimattu kiinni päytään.

        Olen periaatteessa täällä myrkyttämässä Telluksen imagoa.

        Valitan.


      • Rauhaaeiturskaa

        Oletko sinä huolissaan eläkkeenmaksajista toksisuuksissasi? Heh...

        Olet oikeassa, mutta minusta liippaat toiseen aiheeseen tämän.

        Onhan täällä paljon yh- ja yhteishuoltajia, mutta pysyvät ydinperheet on harvinaisuus.

        Itse tapailen tässä ideaa, että huomioiko naiset, että stereotyyppinen ajattelu maskuliinisuudesta ei poista omaa vastuuta omista tunteista? Mies onkin uniikki tapaus, minkä arvomaailmaan täytyy tutustua... eikä olettaa? Tämähän saattaa tuoda ajatuksen, että koko ihminen (mies) on toksinen, vaikka hän toimii, kuten haluaa toimia...

        Siirräppä turska hetkeksi sivuun ja mieti. Nyt ei jyrätä mitään, vaan tuumitaan. 😀


      • flowersreally
        Rauhaaeiturskaa kirjoitti:

        Oletko sinä huolissaan eläkkeenmaksajista toksisuuksissasi? Heh...

        Olet oikeassa, mutta minusta liippaat toiseen aiheeseen tämän.

        Onhan täällä paljon yh- ja yhteishuoltajia, mutta pysyvät ydinperheet on harvinaisuus.

        Itse tapailen tässä ideaa, että huomioiko naiset, että stereotyyppinen ajattelu maskuliinisuudesta ei poista omaa vastuuta omista tunteista? Mies onkin uniikki tapaus, minkä arvomaailmaan täytyy tutustua... eikä olettaa? Tämähän saattaa tuoda ajatuksen, että koko ihminen (mies) on toksinen, vaikka hän toimii, kuten haluaa toimia...

        Siirräppä turska hetkeksi sivuun ja mieti. Nyt ei jyrätä mitään, vaan tuumitaan. 😀

        Tuumipa itse turskasi sivuun ja ota hei vastuu turskastasi, se on näköjään jäänyt sun silmille.


      • Sopiimulle
        flowersreally kirjoitti:

        Tuumipa itse turskasi sivuun ja ota hei vastuu turskastasi, se on näköjään jäänyt sun silmille.

        Aika ovelaa... noh, ei mun turskista tarvii välittää. Mietin jonkun muun kanssa asiaa sitten. 😊


      • "Mutta kyllä tämä heilurikin taas yhteisöllisyyden puoleen kääntyy kun tarpeeksi toksisia yksilöitä nyt heiluu toksisine ratkaisuineen maailman vallan kahvassa - elleivät sitten tee maapallostakin liian toksista."

        .. Näinkö Meinaat?.. Toivotaan näin, vaikka en Khyl Löisi asian Puolesta Vetoa.. Ainakaan kovin Suurella Panoksella.. Narsu-&PsykoMarsut eivät Muuksi muutu.. Se mikä on Veres, niin Se Kans On.. ToksisimmatYksilöt ovat toimineet NukkeMestareina MaailmanSivu.. Toki nyt on Menty Pahempaan Suuntaan Taas jo Piremmän aikaa, kun NarsuMarsujen on annettu mellastaa Aikast rauhassa ja NarsuMarsustelua pyritään NormaliSoimaan, vaikka MinkäLaisin ValkoPesuin jne.. ;P

        .. TodHuolestuttavaa on myös se, jos/kun jotkut KritiSoivat jotain ToksiSuutta, mutta eivät Näe sitä omaa ihan Saman- ja/tai VastaanKaltaista omaa ToksiSuutta.. Sisältö on ihan Samaa, vaikka Kääreet voisivat näyttääkin Äkkiseltään hieman Erillaiselta.. ;P

        .. Altruististen LuonnonKansojen Jäsenet ovat Tutkitusti(kin) Onnellisimpia jne.. Täysin Erillaisen Kulttuurin lisäksi.. Uskoisin, että niissä GeeniPoolikin on Hiotunut AjanSaatossa TietynLaiseksi, elikkäs aikast NarsuMarsuVapaaksi jne.. Koska Yksikin NarsuMarsu Mädättää Altruistisen Unelman/Utopian.. ;P

        .. Näiden Asioiden Valossa en TodNäe, että mitään Radikaalia Parannusta on Tulossa NarsuMarsuLandiaan.. Ainakaan Kovin Äkkiä.. Ja Tällä GeeniPoolilla.. Tiällä, kun täytyy Käydä AikaMoinen Munkki, että kohtaa jotain Sellaista, että edes Pienin VastaavanKaltainen Unelma/Utopia Yksikkö (Ystävyys ja/tai PariSuhde) Toteutuu.. Niin.. ;P

        .. Noh, Eipähän NarsuMarsut mitään Tuollaista Kaipaakaan.. Syystä, jos Toisesta.. ;D


      • NuuskaMuikkune kirjoitti:

        "Mutta kyllä tämä heilurikin taas yhteisöllisyyden puoleen kääntyy kun tarpeeksi toksisia yksilöitä nyt heiluu toksisine ratkaisuineen maailman vallan kahvassa - elleivät sitten tee maapallostakin liian toksista."

        .. Näinkö Meinaat?.. Toivotaan näin, vaikka en Khyl Löisi asian Puolesta Vetoa.. Ainakaan kovin Suurella Panoksella.. Narsu-&PsykoMarsut eivät Muuksi muutu.. Se mikä on Veres, niin Se Kans On.. ToksisimmatYksilöt ovat toimineet NukkeMestareina MaailmanSivu.. Toki nyt on Menty Pahempaan Suuntaan Taas jo Piremmän aikaa, kun NarsuMarsujen on annettu mellastaa Aikast rauhassa ja NarsuMarsustelua pyritään NormaliSoimaan, vaikka MinkäLaisin ValkoPesuin jne.. ;P

        .. TodHuolestuttavaa on myös se, jos/kun jotkut KritiSoivat jotain ToksiSuutta, mutta eivät Näe sitä omaa ihan Saman- ja/tai VastaanKaltaista omaa ToksiSuutta.. Sisältö on ihan Samaa, vaikka Kääreet voisivat näyttääkin Äkkiseltään hieman Erillaiselta.. ;P

        .. Altruististen LuonnonKansojen Jäsenet ovat Tutkitusti(kin) Onnellisimpia jne.. Täysin Erillaisen Kulttuurin lisäksi.. Uskoisin, että niissä GeeniPoolikin on Hiotunut AjanSaatossa TietynLaiseksi, elikkäs aikast NarsuMarsuVapaaksi jne.. Koska Yksikin NarsuMarsu Mädättää Altruistisen Unelman/Utopian.. ;P

        .. Näiden Asioiden Valossa en TodNäe, että mitään Radikaalia Parannusta on Tulossa NarsuMarsuLandiaan.. Ainakaan Kovin Äkkiä.. Ja Tällä GeeniPoolilla.. Tiällä, kun täytyy Käydä AikaMoinen Munkki, että kohtaa jotain Sellaista, että edes Pienin VastaavanKaltainen Unelma/Utopia Yksikkö (Ystävyys ja/tai PariSuhde) Toteutuu.. Niin.. ;P

        .. Noh, Eipähän NarsuMarsut mitään Tuollaista Kaipaakaan.. Syystä, jos Toisesta.. ;D

        .. Muuten kyllä Ihan Täyttä asiaa.. Taas.. Ja Varmasti jossain Vaiheessa Taas "Yhteisöllisyyttäkin" nähdään.. Viimeistään siinä vaiheessa, kun PaineKattila ei enää Enempää Painetta pysty ottamaan Vastaan.. ;P


      • flowersreally
        NuuskaMuikkune kirjoitti:

        "Mutta kyllä tämä heilurikin taas yhteisöllisyyden puoleen kääntyy kun tarpeeksi toksisia yksilöitä nyt heiluu toksisine ratkaisuineen maailman vallan kahvassa - elleivät sitten tee maapallostakin liian toksista."

        .. Näinkö Meinaat?.. Toivotaan näin, vaikka en Khyl Löisi asian Puolesta Vetoa.. Ainakaan kovin Suurella Panoksella.. Narsu-&PsykoMarsut eivät Muuksi muutu.. Se mikä on Veres, niin Se Kans On.. ToksisimmatYksilöt ovat toimineet NukkeMestareina MaailmanSivu.. Toki nyt on Menty Pahempaan Suuntaan Taas jo Piremmän aikaa, kun NarsuMarsujen on annettu mellastaa Aikast rauhassa ja NarsuMarsustelua pyritään NormaliSoimaan, vaikka MinkäLaisin ValkoPesuin jne.. ;P

        .. TodHuolestuttavaa on myös se, jos/kun jotkut KritiSoivat jotain ToksiSuutta, mutta eivät Näe sitä omaa ihan Saman- ja/tai VastaanKaltaista omaa ToksiSuutta.. Sisältö on ihan Samaa, vaikka Kääreet voisivat näyttääkin Äkkiseltään hieman Erillaiselta.. ;P

        .. Altruististen LuonnonKansojen Jäsenet ovat Tutkitusti(kin) Onnellisimpia jne.. Täysin Erillaisen Kulttuurin lisäksi.. Uskoisin, että niissä GeeniPoolikin on Hiotunut AjanSaatossa TietynLaiseksi, elikkäs aikast NarsuMarsuVapaaksi jne.. Koska Yksikin NarsuMarsu Mädättää Altruistisen Unelman/Utopian.. ;P

        .. Näiden Asioiden Valossa en TodNäe, että mitään Radikaalia Parannusta on Tulossa NarsuMarsuLandiaan.. Ainakaan Kovin Äkkiä.. Ja Tällä GeeniPoolilla.. Tiällä, kun täytyy Käydä AikaMoinen Munkki, että kohtaa jotain Sellaista, että edes Pienin VastaavanKaltainen Unelma/Utopia Yksikkö (Ystävyys ja/tai PariSuhde) Toteutuu.. Niin.. ;P

        .. Noh, Eipähän NarsuMarsut mitään Tuollaista Kaipaakaan.. Syystä, jos Toisesta.. ;D

        No ehkä mä olin toiveikkaalla tuulella..

        Mutta eikös historiakin tunne tapauksia, että katastrofi (esim. sota) lähentää ihmisiä ainakin hetkellisesti, isoista kriiseistä ei kukaan selviä yksin. Paremmat ajat taas saavat ihmiset uskomaan yksilön kaikkivoipaisuuteen ja liu’utaan yhä kauemmaksi toisistamme.

        Voi olla että tällä kertaa yhteisöllisyys tulee liian myöhään, mutta onhan ne esim Jenkeissä nyt heränneet ja yhteisöt yrittävät löytää keinoja sen yhden toksisen toopon taltuttamiseksi. Harmi vaan että näillä nykyisillä toksisilla toopoilla on ihan uusia leluja, se hieman huolettaa että kuinka pitkälle pöpelikköön mennään ennen suurta herätystä.


      • flowersreally kirjoitti:

        No ehkä mä olin toiveikkaalla tuulella..

        Mutta eikös historiakin tunne tapauksia, että katastrofi (esim. sota) lähentää ihmisiä ainakin hetkellisesti, isoista kriiseistä ei kukaan selviä yksin. Paremmat ajat taas saavat ihmiset uskomaan yksilön kaikkivoipaisuuteen ja liu’utaan yhä kauemmaksi toisistamme.

        Voi olla että tällä kertaa yhteisöllisyys tulee liian myöhään, mutta onhan ne esim Jenkeissä nyt heränneet ja yhteisöt yrittävät löytää keinoja sen yhden toksisen toopon taltuttamiseksi. Harmi vaan että näillä nykyisillä toksisilla toopoilla on ihan uusia leluja, se hieman huolettaa että kuinka pitkälle pöpelikköön mennään ennen suurta herätystä.

        .. Toivotaan Parasta.. Ja Pelätään&Varaudutaan Pahimpaan.. ;D

        .. Oispa se Sopiva Planeetta Tiedossa.. Ja Sopiva AvaruusAlus.. Kaappaus Valmiina.. ;D


    • "Osaako nykynainen ottaa vastuun omasta elämästään keskimäärin? "

      Eiköhän tuo osaa keskimäärin. Niille jotka ei osaa, voimme sitten hyväntahtoisesti hihitellä mielessämme tai julkisesti.

      Elämä-projektin hallintaan on ainakin kaksi vaihtoehtoista stretegiaa: sen voi tehdä a) yksin tai b) yhdessä miehen kanssa.

      • Jompikumpikampi

        Niin. Siis en mietikkään naisia, keillä elämä kunnossa ja asiat perushyvin.

        Lähinnä mietin ongelmia, niin miesten, kun naisten kesken tässä.

        Jännä, kun tuntuu, että porukka näkee tämän vastakkainasetteluna... mutta niin se helposti menee naisten ja miesten välillä.... näköjään. Mutta luotan Mazyyn. Se fintsii vielä. 😊


    • 12121212121212

      ns. toksinen maskuliinisuus edustaa samaa linjaa kuin muutkin feministiset teoriat.

      Se pyrkii poistamaan maskuliinisia käyttäytymismalleja jotka antavat miehille edun kilpailussa palkoista, jotta koko yhteiskunta saataisiin muovattua naisille sopivammaksi. Näin maskuliiniset edut poistuvat, mutta feminiiniset edut pysyvät. Voimme katsoa vaikka kouluja; kun järjestelmää on muutettu vähemmän "toksiseksi", mitä on tapahtunut poikien arvosanoille verrattuna tyttöjen arvosanoihin?

      Samalla kyseessä on ns. paskatesti eli shit test. Mies joka vapautuu toksisesta maskuliinisuudesta, on naisten silmissä epäkelpo perheen pääksi. Miehen tulee puhua kuin feministi, mutta käyttäytyä kuin toksisesti kasvatettu 50-luvun mies. Näin naiset voivat voimaantua ja kertoa olevansa yhtä vahvoja kuin miehet, mutta hypätä miehen selän taakse turvaan kun raivostunut naapurin setä tulee rähjäämään kukkaistutuksista.

      • Ehkäniin

        Niin. Siis tässähän en miettinyt, että kannattaako miehen päästä irti toksisesta maskuliinisuudesta...

        Paitsi, että sinähän kirjoitat, että millainen miehen pitäisi olla, että vetoaa naisiin... se on jo sitä. Sinä saat sillä itsellesi hyvää mieltä ja onnistumisen tunnetta, niin voit sen toki pitää.

        Itsellä on lähinnä tuo ajatus mitä lopussa vähän hierasit, että mennään miehen selän taa piiloon, eli vastuun siirto kysymyksen alla, mutta sellaiset on vaan vastuuttomia naisia.

        Se että nainen vaan saa miehiä lauman ympärilleen valikoitaviksi, kun itse on vastuuton, ei minusta ole mikään siunaus. Siinä sokeutuu itsensä huomaamiselle.

        Ehkä sitä helpottaa sitten aikanaan se, että nyt toksisuudestaan ”pillua” kärttävät miehet rupeisivat ajattelemaan itse mitä todella haluavat, eivätkä vaan putkinäköisesti ajattelisi ”pillua”.


      • 12121212121212
        Ehkäniin kirjoitti:

        Niin. Siis tässähän en miettinyt, että kannattaako miehen päästä irti toksisesta maskuliinisuudesta...

        Paitsi, että sinähän kirjoitat, että millainen miehen pitäisi olla, että vetoaa naisiin... se on jo sitä. Sinä saat sillä itsellesi hyvää mieltä ja onnistumisen tunnetta, niin voit sen toki pitää.

        Itsellä on lähinnä tuo ajatus mitä lopussa vähän hierasit, että mennään miehen selän taa piiloon, eli vastuun siirto kysymyksen alla, mutta sellaiset on vaan vastuuttomia naisia.

        Se että nainen vaan saa miehiä lauman ympärilleen valikoitaviksi, kun itse on vastuuton, ei minusta ole mikään siunaus. Siinä sokeutuu itsensä huomaamiselle.

        Ehkä sitä helpottaa sitten aikanaan se, että nyt toksisuudestaan ”pillua” kärttävät miehet rupeisivat ajattelemaan itse mitä todella haluavat, eivätkä vaan putkinäköisesti ajattelisi ”pillua”.

        No mitä jos he todella haluavat sitä pillua? Vai pitääkö kysymykseen "mitä todella haluat" vastata niin monta kertaa että vastaus tyydyttää feministejä?

        Ajatus että ihmisen perustarpeet voitaisiin korvata ns. ylemmillä tarpeilla on täyttä huuhaata. Tyypillisesti kun miehellä on intohimo jotain asiaa kohtaan eikä seksi ole korkealla prioriteettilistalla, kyse on miehestä joka saa jo seksiä säännöllisesti.


      • Mustafakoseoli
        12121212121212 kirjoitti:

        No mitä jos he todella haluavat sitä pillua? Vai pitääkö kysymykseen "mitä todella haluat" vastata niin monta kertaa että vastaus tyydyttää feministejä?

        Ajatus että ihmisen perustarpeet voitaisiin korvata ns. ylemmillä tarpeilla on täyttä huuhaata. Tyypillisesti kun miehellä on intohimo jotain asiaa kohtaan eikä seksi ole korkealla prioriteettilistalla, kyse on miehestä joka saa jo seksiä säännöllisesti.

        No jokainen voi orjuuttaa elämänsä mihin vaan. En muista mikä se tyypin nimi olikaan, mutta se halusi kalifiksi kalifin paikalle. Teki vaikka mitä ja pettyi aina. Noita tarinoita löytyy irl montakin.


    • Mitä nyt oon tässä kattellu..

      Ne miehet jotka valittaa joistain sukupuolirooleista on yleensä niitä löysimmästä päästä olevia miehiä..


      Ei oikein osata tehä mittään muuta kuin hengittää ja piereskellä.. :D

      • Otahengityssuojain

        Siinä pierujas hengitellessäs voisit lukea aloituksen uusiks.... kyse on naisista.


    • Nainen39vee

      " Samoin naiset, mutta mitenkä äitit ja isät ovat opastaneet naiset elämänsä alkuun sillä ymmärryksellä? Mitenkä yleinen käsitys on muokannut nykynaisen asettumista yhteiskuntaan? Osaako nykynainen ottaa vastuun omasta elämästään keskimäärin? Vai tuudittautuuko hän siihen vanhemmilta oppimaansa aviomiehen turvaan sokeasti?"

      En tunnista sellaista, että naiset olisi opetettu turvautumaan aviomieheen. Nimenomaan tytöthän ovat olleet hyviä koulussa ja hakeutuneet opiskelemaan. Pääsääntöisesti naiset ovat olleet omilleen muuttaessaan valmiimpia selviytymään omasta taloudenpidosta ja kodinhoidosta yms - eniten luottohäiriöitä on edelleen miehillä. En näkisi ongelmaa naisten kohdalla vastuun ottamisessa. Lasten synnyttyäkin naiset ovat usein olleet vähemmän hukassa kuin miehet.

      Ei meidän kulttuurissa oikein missään vaiheessa ole otutettu tai opetettu tyttöjä/naisia turvautumaan aviomieheen tai mitenkään laskemaan elämäänsä, pärjäämistään ja tulevaisuuttaan avioliiton ja miehen varaan. Ne on ihan toisenlaiset maat ja kulttuurit, missä näin tehdään. Meillähän on perinteisesti kaikki naisetkin tehneet töitä - joko omalla pellolla ja oman tilan hyväksi tai sitten olleet toisen palveluksessa. Vain hyvin pieni prosentti on entisaikaankin ollut työn ulkopuolella. Ja meillä on perinteisesti sekä tytöt että pojat käyneet koulua - tähän tultiin jo aika kauan sitten.

      Enemmänhän ja todennäköisemmin miehet yhteiskunnasta syrjäytyy kuin naiset!

      • Tätätarkoitin

        No en tarkoittanut sellaista arjesta ja elämästään vastuunottoa, vaikka oikeassa oletkin isossa kuvassa tuostakin.

        Lähinnä tarkoitin tunnevastuuta, että osaa ottaa vastuun omista tunteista. Hyväksyy myös, että toisen tunteet on uniikit ja niitä ei voi itse tuntea.
        Jotenkin nuo jotka ovat huonoissa ja vaikka ihan väkivaltaisissa suhteissa, monesti siirtävät sen vastuun pois itseltään. Jos siitä pääseekin lopuksi pois, voi seuraava olla samanmoinen suhde...???

        Jos ajankuva on, että miehet syrjäytyy, niin toinen kuva on, että naiset todellakin ajautuu huonoihin suhteisiin. Eihän miehen naista lyöminen ole oikein, mutta oikeasti turha sen naisen on kuvitella, että siitä tulleen tunteen voisi käsitellä kukaan muu kuin hän itse.


      • flowersreally
        Tätätarkoitin kirjoitti:

        No en tarkoittanut sellaista arjesta ja elämästään vastuunottoa, vaikka oikeassa oletkin isossa kuvassa tuostakin.

        Lähinnä tarkoitin tunnevastuuta, että osaa ottaa vastuun omista tunteista. Hyväksyy myös, että toisen tunteet on uniikit ja niitä ei voi itse tuntea.
        Jotenkin nuo jotka ovat huonoissa ja vaikka ihan väkivaltaisissa suhteissa, monesti siirtävät sen vastuun pois itseltään. Jos siitä pääseekin lopuksi pois, voi seuraava olla samanmoinen suhde...???

        Jos ajankuva on, että miehet syrjäytyy, niin toinen kuva on, että naiset todellakin ajautuu huonoihin suhteisiin. Eihän miehen naista lyöminen ole oikein, mutta oikeasti turha sen naisen on kuvitella, että siitä tulleen tunteen voisi käsitellä kukaan muu kuin hän itse.

        “Jos ajankuva on, että miehet syrjäytyy, niin toinen kuva on, että naiset todellakin ajautuu huonoihin suhteisiin. ”

        Nope. Sä unohdat että ”mieluummin yksin kuin huonossa suhteessa”.

        Miksi miehet eivät voi hyväksyä naisten valinnan vapautta vaan haluavat naisen takaisin oman määräysvallan alle? Miksi miehet eivät ota vastuuta omista (mm. kelpaamattomuuden) tunteistaan vaan ulisevat tällaisilla palstoilla?


      • flowersreally

        Dissillä on ”hieman” vääristynyt käsitys asioista.


      • Mitäihmettä
        flowersreally kirjoitti:

        “Jos ajankuva on, että miehet syrjäytyy, niin toinen kuva on, että naiset todellakin ajautuu huonoihin suhteisiin. ”

        Nope. Sä unohdat että ”mieluummin yksin kuin huonossa suhteessa”.

        Miksi miehet eivät voi hyväksyä naisten valinnan vapautta vaan haluavat naisen takaisin oman määräysvallan alle? Miksi miehet eivät ota vastuuta omista (mm. kelpaamattomuuden) tunteistaan vaan ulisevat tällaisilla palstoilla?

        Syrjäytyneet miehet ja valitsevat naiset eivät olekaan saman ajatuksen alla minulla.

        Eikä ikisinkkunaisetkaan kiinnosta tässä teoriassa. Puhun suhteissa olevista naisista, ja sellaisista, jotka elävät vaikeissa suhteissa.

        Turskanainen nyt seilaa omissa sfääreissään. 😀


      • Outoakyllä
        Mitäihmettä kirjoitti:

        Syrjäytyneet miehet ja valitsevat naiset eivät olekaan saman ajatuksen alla minulla.

        Eikä ikisinkkunaisetkaan kiinnosta tässä teoriassa. Puhun suhteissa olevista naisista, ja sellaisista, jotka elävät vaikeissa suhteissa.

        Turskanainen nyt seilaa omissa sfääreissään. 😀

        Enkä kyllä muuten ymmärrä yhtään, miten valinnanvapautta naisen kohdalta mun mietteissä käännetään yhtään mihinkään?

        En ole puhunut mitään sellaisesta missään vaiheessa. Jos muut miehet täällä asiasta ulisee, ei liity minuun pätkääkään.


      • flowersreally
        Mitäihmettä kirjoitti:

        Syrjäytyneet miehet ja valitsevat naiset eivät olekaan saman ajatuksen alla minulla.

        Eikä ikisinkkunaisetkaan kiinnosta tässä teoriassa. Puhun suhteissa olevista naisista, ja sellaisista, jotka elävät vaikeissa suhteissa.

        Turskanainen nyt seilaa omissa sfääreissään. 😀

        Sä kysyit aloituksessa miten toksinen maskuliinisuus vaikuttaa naiseen.

        Vaikkapa siten, että toksisen keskustelijan (joka kysyy paljon ja laajasti, mutta ei oikeasti halua kuulla mitään) kanssa keskustelu päättyy.


      • Houldoonflow
        flowersreally kirjoitti:

        Sä kysyit aloituksessa miten toksinen maskuliinisuus vaikuttaa naiseen.

        Vaikkapa siten, että toksisen keskustelijan (joka kysyy paljon ja laajasti, mutta ei oikeasti halua kuulla mitään) kanssa keskustelu päättyy.

        Joo. Siis se vaikuttaa naiseen suorasti miehen käytöksen osalta, mutta miten se vaikuttaa epäsuoremmin.

        Aloitus oli ajatuksen raakile. En osannut sitä pukea niin tiiviiksi paketiksi, mutta pidätän oikeuden tarkennella... siksi kai näistä keskustellaan?

        Epäsuorasti toksinen maskuliinisuus vaikuttaa naiseen minusta mieskuvassa. Tämä taas liittyy tunnevastuuseen, mikä aiheuttaa ongelmia suhteissa. Odotetaan miehen tuovan tietynlaisia tunteita ja vaikkapa turvaa.

        Sinäällään tämä ei siis suoranaisesti liity miehiin pätkääkään. Ne pitäis irroittaa ajatuksesta tyystin. Pohdin naisen ja juurikin sellaisen naisen, joka on ajautunut yhteen tai useampaan väkivaltaiseen tai vaikeaan suhteeseen miehen kanssa.

        Voihan tämä sinkkunaistakin liipata, että pelko tai epävarmuus miesten hyvyydestä, voi johtua tästä vastuunsiirrosta.

        Tarkoitus olisi vaan keskustella ja tuumia asiasta, eikä alkaa kilpasille tai vääntämään tästä jotain vastakkainasettelua miesten ja naisten välille. Itse pohdin asiaa täysin sivullisena ja mielenkiinnolla.

        Sanoppas muuten, että miten näet, että sanonta naiselta: ”haluaisin taas tuntea olevani nainen”, tarkoittaa sinusta? Eikö naiseus tule itsestä? Itsellä mieheys on ehkä selviö, enkä oikein enää tuota käsitä.... joskus ymmärsin sen niin, että silloin sai olla heikko ja pieni.... olla vasten olkaa ja turvautua. Mutta nykyään en kytke sitä naiseuteen, vaan inhimillisyyteen. Ja kokisin ajatuksen, että vain naisena heikkona olo olisi toksista maskuliinisuuden ajattelua. Tuki ja turva olisi miespuolinen, maskuliininen persoona.

        Tosin miellän, että meillä kaikilla on maskuliinia ja feminiinisiä piirteitä, mutta nuo koko sanat joutaisi romukoppaan. On vaan erilaisia ihmisiä, nais- ja miessukupuolisia olemassa.


    • jaapajaajajuu

      Joo no eipä se ennenkään automaattisesti ollut niin että "mies valkattiin stereotyyppisillä maskuliinisilla perusteilla" vaan kyllä asiaan on aina vaikuttanut yhteiskunnallinen asema.

      Ja taas tuo palstan ainainen jännämies valitus "että miten naiset tosiaan valitsee vaikka kumppanin, kun hirmusesti on noita pahoinpitelyitä ja raiskauksia", että he tarkoituksella valitsisivat sellaisia miehiä ketkä tuollaista tekevät. Meistä miehistä pieni osa kuitenkin syyllistyy tuollaisiin.

      • Miettiähänsaa

        No tämä ei ole mikään vastakkainasetteluteoria mies vs nainen.

        Tuo yhteiskunnallinen asema on äkkiä palstalta tuttu statusajatus, mutta tarkoitatko kenties asemaa yhteisössä?


      • jaapajaajajuu
        Miettiähänsaa kirjoitti:

        No tämä ei ole mikään vastakkainasetteluteoria mies vs nainen.

        Tuo yhteiskunnallinen asema on äkkiä palstalta tuttu statusajatus, mutta tarkoitatko kenties asemaa yhteisössä?

        "Yhteiskunta koostuu ihmisistä ja heidän yhteisöistään" - wikipedia


      • Sanoillamerkitys
        jaapajaajajuu kirjoitti:

        "Yhteiskunta koostuu ihmisistä ja heidän yhteisöistään" - wikipedia

        Joo. Mutta yhteiskunta koostuu myös erilaisista yhteisöistä yhteiskunnan sisällä. Mietippäs vaikka jotain uskonnollista yhteisöä... sen jäsenet ei aina nauti samaa yhteiskunnallista asemaa, mitä taas yhteisön sisällä nauttii.

        Vinha ero siis...


    • Beemän

      Gösses sentään. Termihän on laitettu liikkeelle Syrjittäjien taholta irtisanomissuojaan vetyämisen varjolla. Kuten nyt miesfeminisaatio on hullutus miityn jatkoksi.

      • Valkoinenheteroukko

        No toksisenhan jokaisesta asiasta tekee se, että se on haitallista. Ja jokainen voi sitten itse päättää, mikä on haitallista. Voi rauhassa olla stereotyyppisen maskuliininen ja en näe siinä mitään pahaa, jos ei ole mitään ongelmia.


    • Itse nyt pystyn ehkä parhaiten lähestymään asiaa omien tyttärieni kautta. Ensiksi on tuossa todettava että kun tuota vanhemman tytön kumppania katsoo niin yllättävän paljon siinä on samankaltaisuutta minun kanssani. Sen kyllä sanoi tytärkin.

      Yksi iso ero omaan nuoruuteeni on se että vaikutteet tulivat perheestä, kaveripiiristä sekä sanomalehdistä. Meille opetettiin että tyttöjä ei saa kiusata kun ne on heikompia ja niitä pitää suojella. Vielä kun huomattiin Anttilan kuvastosta että niistä tulee isona kauniita niin kiltisti mentiin naruhypyssä aina pyörittäjiksi. Nykyään perheen lisäksi on kaverit jotka voivat olla muualta kuin omasta pitäjästä ja tietysti atk-mailma jossa syötetään jos jonkinmoista esikuvaa ja ohjetta mikä on sinulle hyödyksi tai haitaksi.
      Sama oikeastaan oli varmaan tytöillä, opetettiin että kun on hiljaa ja kiltisti niin on hyvä tyttö ja on ihan hyväksyttävää näyttää tunteitaan. Siitä on jopa etua kun pyytää poikia pyörittämään narua.

      Molemmat tytöistä on tällä hetkellä ura- ja työelämä edellä kulkevia tapauksia ja sen verran itsetietoisia että joskus olen kahvilla todennut että tulevaisuudessakin nainen voi olla heikko ja vahvuutta on jos sen tunnustaa. Huonon hetken tullen ei ole väärin päästää kyyneliä ja mennä kumppanin olkaa vasten ja kertoa murheensa. Toki jos itku tulee ei saa niistää miehen hihaan, se on ällöttävää.
      Kyllä uskon että nuo pärjäävät tunteidensa kanssa ja muutenkin, vaikka mistä sen tietää. Toivon vain että olisivat tasapainossa vahvuksineen ja heikkouksineen ja muistaisivat sydämmessään että sellaista tilannetta ei ole milloin isälle ei saa ottaa yhteyttä.

      Voi olla että ikä ja aika tekee tehtävänsä mutta jotenkin tuntuu että ennen naisen tunteet sai pintaan tekemällä hänelle kolmioleivän, mutta nyt siihen tarvitsee kolmiolääkkeet.

      • Siinämankeloidessamieti

        No mulle tuli mieleen sun kirjoituksen viimeisestä virkkeestä sellainenkin asia, mitä mietin.

        Nimittäin vieläkin mietitään, että miksi suurempiin ja vaikuttavimpiin virkoihin ei ole tullut/päässyt naisia. Minusta kyse ei ole enää mistään sukupuolisesta syrjinnästä. Minusta kyse on oikeastaan asenteesta ja ajattelusta.

        Naisjohtajan pitää jotenkin näyttää osaamisensa, kun taas mies voi olla rennompi ja luottaa itseensä tilanteessa. Ei tarvitse näyttää olevansa vahva johtaja.

        Koitankin tällä teorialla vähänkuin nostaa keskusteluun sitä ideaa, että kun nainen tasavertaistetaan miehen kanssa, se nostaa esiin kulttuurillisia ja vuosituhansien takaisia pinttyneitä käsitteitä vääristämään tätä tilannetta.

        Sä voisitkin keksiä tälle termin... toksaalinen naiskuva?


      • Siinämankeloidessamieti kirjoitti:

        No mulle tuli mieleen sun kirjoituksen viimeisestä virkkeestä sellainenkin asia, mitä mietin.

        Nimittäin vieläkin mietitään, että miksi suurempiin ja vaikuttavimpiin virkoihin ei ole tullut/päässyt naisia. Minusta kyse ei ole enää mistään sukupuolisesta syrjinnästä. Minusta kyse on oikeastaan asenteesta ja ajattelusta.

        Naisjohtajan pitää jotenkin näyttää osaamisensa, kun taas mies voi olla rennompi ja luottaa itseensä tilanteessa. Ei tarvitse näyttää olevansa vahva johtaja.

        Koitankin tällä teorialla vähänkuin nostaa keskusteluun sitä ideaa, että kun nainen tasavertaistetaan miehen kanssa, se nostaa esiin kulttuurillisia ja vuosituhansien takaisia pinttyneitä käsitteitä vääristämään tätä tilannetta.

        Sä voisitkin keksiä tälle termin... toksaalinen naiskuva?

        Onhan Suomessa ollut naispresidentti ja naispääministeri että melkokorkealta tasolta on lasikatto murrettu. Mutta asenteesta olen pitkälti samaa mieltä ja siitä olen naisia moittinut. Siis tänä päivänä kun naiset ovat itsenäisiä, voimakkaita ja itsevarmoja niin hakiessaan töitä katsovat vaatimuksia ja jos siellä joku ei ihan kohtaa niin jää hakematta. Miehet katsovat että suurin osa on hallussa, jostakin ehkä ovat ihan kujalla ja jonkun asian ehkä oppivat joten hakemusta menemään.
        Jotenkin pitää muistuttaa naisia että loppupeleissä se on työnantajan päätös oletko sinä heille sopiva.

        Ehkä nykyään tilanne alkaa muuttua siihen suuntaan että miehen pitää todistaa että häntä ei valittu pelkän sukupuolen perusteella. Naiselle riittää koulutus ja/tai työkokemus. En ole tilastoja katsonut mutta epäilen että enemmän naiset nostavat kanteluja syrjinnästä kuin miehet.

        Nuo pinttyneet käsitteet, joita paljon myös hyvä veli verkostoksi kutsutaan, on minusta hyvinkin totuutta vääristävä. Itse olen seurannut kuntapolitiikkaa aika läheltä ja väittäisin että sukupuoli on ollut harvoin se määräävä tekijä. Ennen vain oli se tilanne että miehiä oli enemmän politiikassa ja muissa yhteisöissä. Uskaltaisin väittää että nykyään jos vaikka Kemissä on vastakkain kokoomuslainen mies tai vasemmiston nainen niin kyllä nainen valitaan vaikka ei olisi ollut edes pätevämpi. Tai pohjanmaalla kirkkoon kuuluva nainen tai kirkosta eronnut mies. Kyllä miesa katoaa, joko palavien soihtujen ja hankojen kanssa tai sitten hyvällä, mutta samalle viivalle ei ole asiaa.

        Minä en mielelläni käyttäisi toksista tai toksaalista mistään sukupuolesta. Vaikka se vaikeaa onkin niin mielelläni haluaisin että ensisijaisesti asioita käsiteltäisiin positiivisuuden kautta.


    • Ajattelisin, että toksinen maskuliinisuus on eräänlaista ylikorostuneista tapaa "olla mies". Tässä ylikorostuneessa tavassa mies pitää sukupuolta etuoikeutettuna ja velvoitteena olla tietynlainen. Tähän hän argumenttaa tekojensa ja ominaisuuksiensa syyt ja seuraukset.

      Väkivaltaa selitetään esimerkiksi kurilla. Pidän kurissa naistani, lapsiani, perhettäni, että oppivat. Miehen on se tehtävä ja heidän tulee kunnioittaa miestä.

      Tässä yhtälössä jo lapsi imee vaikutteita tietynlaisesta miehenmallista. Monesti väkivaltaisen isän pojista tulee väkivaltaisia, dominoivia ja ylikorostuneita miehen roolissaan. Tytöistä voi tulla myös väkivaltaisia. Tai sitten heitä, jotka alitajuisesti etsivät "miehen mallia" omissa suhteissaan.

      Miksi sitten nainen pysyttelee suhteessa, jossa on huono olo? Syitä on monia. Yksi on se, että luullaan ettei muunlaisia miehiä ole. Varsinkin jos on ajauduttu suhteesta toiseen, aina samanlaisen miehenmallin omaavan kanssa.

      Sanoisin että tälläisellä naisella on aina jotenkin rikkinäinen itsetuntemus. Hänellä on heikkouksia, joita hän ei tunnista. Ja haavoittuvuudessaan hän alituisesti etsiii jotain korvavaa - vahvempaa mallia itselleen. Monesti samaisella naisella on riippuvaisuuksia, joiden hän antaa orjuuttaa itsensä koska se auttaa sietämään omaa epävarmuutta. Hän ottaa vastaan miehen kurituksen myös siksi, koska hän alitajuisesti luulee tarvitsevan kuritusta. Hänelle on opetettu se jo varhaisuudessa. Mikään tässä yhtälössä ei vain valitettavasti paikkaa huonoa itsetuntoa, vaan entisestäänkin lannistaa häntä. Jos suhde päättyy, niin nainen etsii uutta vahvaa henkilöä. Kysymys on siitä, että hänet on opetettu näkemään vahvuus näin.

      Ne naiset, jotka ovat valinneet itsenäisemmän elämän ovat luultavasti otsetuntemukseltaan hieman paremmin varusteltuja. He eivät tarvitse ainakaan miestä siksi, että se korjaisi omaa vajavaisuutta. Mutta jos tarvitsevat/haluavat miehen, he tekevät sen toisista syistä. Ja luultavasti ymmärtävät pysytellä kaukana korostuneista maskuliineista.

      • Vihdoinkinasiaa

        Hyviä pointeja.

        Minusta tuo toksinen maskuliinisuus on vaan laajempi käsite. Se koskee myös naisiakin, että se mieskuva rakennetaan osittain myös toksisesti. Ei tarvitse olla väkivaltaista taustaakaan, eikä mitään erikoisempaa dramatiikkaa lapsuudessa, kun ajatellaan, että mies on yhtä kuin turva ja sellainen minkä seurassa voi olla nainen.

        Itsekin olen tuon termin kuullut. Haluan olla nainen... no minusta se naiseus tulee itsestä, ei jostain sellaisesta tunteesta, minkä toinen saa aikaiseksi. ”Jotta saan olla nainen”??? Mitä se tarkoittaakaan? Siis kurkkasee peilistä jalkoväliä, jos on epävarma. Minusta siinä tarkoitetaan suomeksi, että voi olla heikko ja epävarma, turvautua toiseen.... mutta se pitää olla niin parisuhteessa, olipa mies tai nainen. Sehän on perustarve, lohdutuksen saaminen.

        Nyt alkaa aukeamaan tämäkin juttu, kun tulee keskustelua, eikä vastakkainasettelua tähän. Eikä tässä syyllistetä ketään tai keitään, vaan keskustellaan käsitteistä ja ajattelutavoista.

        Tasa-arvoistaminen on kokonaisvaltainen asia. Minusta jos ajateltais, että olisi parisuhteessakin puhtaasti kyse kahdesta ihmisestä, eikä vaan vanhan liiton miehestä ja naisesta, saisi kumpikin olla oma itsensä, eikä se kummaltakaan pois mitään veisi.


    • helmiä_sioille

      Maskuliinisuuden korostaminen ja sen jatkuva esille tuominen kielii minun mielestäni aikamoisesta epävarmuudesta omasta seksuaalisesta suuntautumisesta. Kantsis muistaa, että homostelu on varsin maskuliinista puuhaa... :D Onko homostelu sit toksista? Siihen en osaa sanoa mitään, ei ole kokemusta... :)

      Mutta siinä on kyllä pointtia jollakin tässä keskusteluketjussa, että naisten olisi syytä oppia ottamaan vastuu omista tunteista ja valinnoista. Hyvin harva naisista siihen kykenee...

      • Joskus tyypillinen kaappihomo- tai homokammoisen toiminta.

        Mistä sitten mielestäsi johtuu se, että joidenkin naisten on vaikea ottaa vastuu omista tunteistaan, valinnoistaan?


      • helmiä_sioille
        elisakettu kirjoitti:

        Joskus tyypillinen kaappihomo- tai homokammoisen toiminta.

        Mistä sitten mielestäsi johtuu se, että joidenkin naisten on vaikea ottaa vastuu omista tunteistaan, valinnoistaan?

        Heidän ei ole ikinä tarvinnut tehdä sitä. Uhriutumisella ovat selvinneet helpommin kuin miettimällä omia valintoja. Se uhriutuminen on sen "heikomman" sukupuolen ainoa puolustuskeino.


      • helmiä_sioille kirjoitti:

        Heidän ei ole ikinä tarvinnut tehdä sitä. Uhriutumisella ovat selvinneet helpommin kuin miettimällä omia valintoja. Se uhriutuminen on sen "heikomman" sukupuolen ainoa puolustuskeino.

        Uhriutuminen on sairautta. Ensin pitäisi hoitaa tuo sairaus pois, ennenkuin henkilö pääsee jyvälle, mistä helkkarista on kyse. Hänestä itsestä nimittäin.


      • helmiä_sioille
        elisakettu kirjoitti:

        Uhriutuminen on sairautta. Ensin pitäisi hoitaa tuo sairaus pois, ennenkuin henkilö pääsee jyvälle, mistä helkkarista on kyse. Hänestä itsestä nimittäin.

        Heh, tarkoittaako tämä sitä, että suurin osa naisista on sairaita?

        Miehet ei yleensä pahemmin tunteista keskenään kälätä. Se ei tarkoita sitä, etteikö miehillä niitä olisi. Miehet, ainakin omasta sukupolvesta ja vanhemmista puhuen, yleensä pelkäävät tunteitaan. Se on heille hyvin mystinen ja outo alue. Onhan se pelottavaa sellainen, mikä sinut haavoittuvaksi ja heikoksi tekee. Ja sehän siinä miehillä oikeastaan se suurin ongelma. Tunteiden pelko tekee heidät tunteiden vallassa heikoiksi ja haavoittuvaisiksi. Ehkä miesten pitäisi puhua enemmän tunteista. Ei niinkään muiden miesten kanssa, vaan naispuolisten tuttujen ja kavereiden kanssa...

        Naiset taas kälättää tunteista senkin edestä. Keskenään ja myös miestenkin kans(ainakin mun kans mun naispuoliset frendit). Mutta naisilla se tunteista kälättäminen on vaan aina aika minäkeskeistä. Heidän tunteet, miten niitä on loukattu ja miten niitä on kohdeltu väärin. Hyvin harva nainen tunteista kälättäen on kiinnittänyt huomiota siihen, miten on itse kohdellut toista. Honokin kohtelu on yleensä aina jonkun muun(yleensä miehen) vika. Ja hyvin harva nainen kykenee myöntämään virheensä, oikeasti ymmärtämään toimineensa väärin toista kohtaan ja pyytämään anteeksi... :)


      • helmiä_sioille kirjoitti:

        Heh, tarkoittaako tämä sitä, että suurin osa naisista on sairaita?

        Miehet ei yleensä pahemmin tunteista keskenään kälätä. Se ei tarkoita sitä, etteikö miehillä niitä olisi. Miehet, ainakin omasta sukupolvesta ja vanhemmista puhuen, yleensä pelkäävät tunteitaan. Se on heille hyvin mystinen ja outo alue. Onhan se pelottavaa sellainen, mikä sinut haavoittuvaksi ja heikoksi tekee. Ja sehän siinä miehillä oikeastaan se suurin ongelma. Tunteiden pelko tekee heidät tunteiden vallassa heikoiksi ja haavoittuvaisiksi. Ehkä miesten pitäisi puhua enemmän tunteista. Ei niinkään muiden miesten kanssa, vaan naispuolisten tuttujen ja kavereiden kanssa...

        Naiset taas kälättää tunteista senkin edestä. Keskenään ja myös miestenkin kans(ainakin mun kans mun naispuoliset frendit). Mutta naisilla se tunteista kälättäminen on vaan aina aika minäkeskeistä. Heidän tunteet, miten niitä on loukattu ja miten niitä on kohdeltu väärin. Hyvin harva nainen tunteista kälättäen on kiinnittänyt huomiota siihen, miten on itse kohdellut toista. Honokin kohtelu on yleensä aina jonkun muun(yleensä miehen) vika. Ja hyvin harva nainen kykenee myöntämään virheensä, oikeasti ymmärtämään toimineensa väärin toista kohtaan ja pyytämään anteeksi... :)

        En usko, että suurin osa naisista on sairaita. Osa tervehtyy elämänkokemusten myötä, osa ei. Mutta kaikenikäisiä tavanneena näen paljon myös "terveitäkin" persoonia. Ja "sairaita" samassa suhteessa.

        Tuo omien virheiden myöntäminen ja niistä vastuunotto on ensimmäinen askel. Käsitys siitä, mitä omalla toiminnallaan voi aiheuttaa tai olla aiheuttamatta muille.

        Useimmat kuvittelevat että ovat vastuussa vain itselleen. Asiahan ei näin ole; olemme vastuussa kaikesta aiheuttamastamme ympäröivälle maailmalle. Sairaiden mallien jatkumokin kokisi enemmän inflaatiota, jos ihmiset oivaltaisivat tämän.


      • Lisäämietittävää
        elisakettu kirjoitti:

        En usko, että suurin osa naisista on sairaita. Osa tervehtyy elämänkokemusten myötä, osa ei. Mutta kaikenikäisiä tavanneena näen paljon myös "terveitäkin" persoonia. Ja "sairaita" samassa suhteessa.

        Tuo omien virheiden myöntäminen ja niistä vastuunotto on ensimmäinen askel. Käsitys siitä, mitä omalla toiminnallaan voi aiheuttaa tai olla aiheuttamatta muille.

        Useimmat kuvittelevat että ovat vastuussa vain itselleen. Asiahan ei näin ole; olemme vastuussa kaikesta aiheuttamastamme ympäröivälle maailmalle. Sairaiden mallien jatkumokin kokisi enemmän inflaatiota, jos ihmiset oivaltaisivat tämän.

        Tässä vastuunottamisessa omista tunteistaan on hyvä esimerkki se ”haluan tuntea olevani nainen”.

        Siinä vastuutetaan mies tuomaan olemuksellaan se tunne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe