"Lajityyppiensä mukaan"

ROT se tuollaista tuollaista tulkintaa tai "käännöstä" engl. Raamattujen "after its kind"/"after their kind" ilmaisusta pyrkii käyttämään.

Näin siksi, että hän pyrkii antamaan näille luomiskertomuksen sanoille "tieteellistä" kreationistista, baraminologista, sisältöä, jota niissä ei ole.

Suomalaisen raamatunkäännöksen "lajinsa mukaan" tarkoittaa tässä yhteydessä tietysti täsmälleen samaa kuin se engl. "after its kind".

Mitä luomiskertomuksen kirjoittaja on siten tarkoittanut? No sitä mitä luomiskertomuksessa lukeekin. Eli hänen mukaansa aasi on luotu aasiksi, norsu norsuksi, hiiri hiireksi, jne., laji x laji x:ksi. Kun luomiskertomuksen kirjoittaja näki omana aikanaan kamelin tai muun elukan, hän oli aivan varma siitä että maailman ensimmäinen kameli tai se muu elukka oli täsmälleen yhtä lajinsamukainen kuin se hänen näkemänsä. Hänen näkökulmastaan maailma ja sen oliot oli luomisesta asti muuttumattomia.

Ei siis mitään "lajityyppejä", ei baramiineja. Niitä ei Raamattu sisällä.

Mitäpä muuta raamatullinen oon-mitä-oon jumala olisi voinut tehdäkään, kuin luoda olioita jotka ovat-mitä-ovat.

8

236

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minusta tuntuu että kun ajattelee Nooan arkkia, niin alitajuisesti palautuu mieleen joku lapsena luettu kuvakirja jossa Arkkiin talutetaan juurikin hevonen, norsu, kirahvi...Ja että eläimiä siellä (jos sitä edes miettii!) oli noin 50 - 70 paria. Ei se paattikaan, Raamatun antamien mittojen mukaan, ollut edes ruotsinlaivan kokoinen. Nyt kun on enemmän tietoa (kuin silloin kun minä olin nuori, ha ha) valtavasta Maapallon eliölajimäärästä, dinosauruksista jne, sitä kuvaa alkaa olla vähän "vaikea" sijoittaa minkäänlaiseen historialliseen kontekstiin, se jää saduksi.

• EiJärjenHäivää

Juuri jutut Nooan tulvasta ja siinä syntyneistä fossiileista vievät ROT:n viimeisenkin uskottavuuden. Joku, jolla ei ole haluja tai kykyjä lukea läpi tutkimuksia, joihin ROT viittaa, voisi vielä uskoakin hänen jutuisaan olevan järkeä, mutta tuo ei mene enää edes peruskoulunuorisolle läpi.

• sanankuulia

-Kukin lisääntyjä aloittaa uuden haaran sukupuuhunsa.
      -Jokaisen jälkeläiset poikkeavat hieman vanhemmistaan eivätkä ole heidän kloonejaan.
      - "Tehkäämme ihminen omaksi kuvaksemme " on täällä teon alaisena eikä valmiina kuvana.
      Ja miten tuo tapahtuu on kerrottuna Raamatussa.
      Eli koko juttu on ihan jotain muuta kuin mitä vastaan hangoittelet todisteinesi.

• >>"Tehkäämme..."<<

Siis Jahve, ja ketkä muut?

• sanankuulia
        kekek-kekek kirjoitti:

>>"Tehkäämme..."<<

Siis Jahve, ja ketkä muut?

Jeesus tuli hengelliseksi Isäksi koska Hänen kauttaan aukeni tie Elämään tuonpuoleisuudessa.
        Mooseksen lakiin oli kirjattu sukulunastusmekanismi jolla saatettiin jäkeläiset jonkun "toisen nimiin".
        Profeetat olivat ennustaneet Jeesuksen Isyydestä ;
        Jes.53:10 Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa

Joh;14:9 Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?

Jeesus ei tuossa tarkoita että he olisivat nähneet Jumalan kun hän puhuu isyydestään.

Huomaappa miten sanotaan vaikkapa tässä; Hebrealaiskirje:
        7:10 sillä hän oli vielä isänsä kupeissa, kun Melkisedek meni tätä vastaan.

Monet Raamatunkohdat ymmärretään väärin kun ne tulkitaan jonkun lahkon eduksi eikä niinkuin Raamattu itse asioista puhuu, koko ihmiskunnan etu pääpointtinaan.

Joh.3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
        3:17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.

Roomalaiskirje:
        5:6 Sillä meidän vielä ollessamme heikot kuoli Kristus oikeaan aikaan jumalattomien edestä.

• Hepreankielisessä alkutekstissä käytetään termiä bara min, joka tarkoittaa luotua (bara) lajityyppiä (min). Ja juri tätä voimme luonnossa havaita. Siksi evoluutiouskovaiset eivät löydä välimuotoja fossiiliaineistosta. Siksi evoluutiouskovaiset eivät löydä välimuotoja nykyeliöistä. Aivan kuten tuoreen tutkimuksen projektijohtaja Tri Ausubel totesi: "On vaikea löytää välimuotoja - evolutiivisia askelkiviä lajiryhmien välillä."

Jos evoluutioteoria olisi totta, maailma olisi täynnä välimuotoja eikä nyt havaittavia eliöryhmäsaarekkeita olisi olemassa. Kaikki havainnot luonnossa antavat tukensa Raamatulle.

• TeeetItsestäsiPellen

"Siksi evoluutiouskovaiset eivät löydä välimuotoja fossiiliaineistosta. "
        Miksi uskovainen jatkaa valehteluaan. Jos yksi maailman johtavista evoluutioasiantuntijoista sanoo välimuotofossiilisarjaa täydelliseksi ja uskonnolla aivonsa polttanut peruskouluopettaja sarjaksi erilaisia haarukoita, niin kumpaa uskoa? Itse uskon tiedemiestä, en uskonnollista sekopäätä.

Lainaus Agnon kommentista:
        Gould:
        "Taannoisten aukkojen tilalle on astunut joukko uusia todisteita - ja hienoin joukko siirtymäfossiileja, joita evoluutiobiologi voisi koskaan toivoa löytävänsä. Olemme kohdanneet vihollisen ja nyt olemme voittaneet. Lisäksi, kääntääkseni puukoa kreationistien haavassa, nämä löydöt on tehty vähitellen ja peräkkäin - vähän kerrallaan, askel askeleelta, viidentoista vuoden takaisesta tunnustelevsta vihjeestä , huomattavaan ja selvään todisteeseen alkuvuodesta 1994"

Palstalla on kerrottu myös Afrikasta löytyneistä heidelberginihmisen ja nykyihmisen välimuodoista, Euroopasta löytyneistä heidelberginihmisen ja nedun välimuodoista, sekä Homo erectuksen ja heidelbergin välimuodoista.

Ovatko nekin väärennöksiä vai tunteeko peruskouluopettaja fossiiliaineiston asiantuntijoita paremmin? Välimuotoja on vaikka kuinka paljon. Uskonnollinen defenssisi estää sinua myöntämästä tosiasioita. Mutta etkö sinä typerys tajua, että muut kyllä uskaltavat lukea todisteita, kuten asiantuntijat ne ovat esittäneet.

Ps. Kaikki lajit, jotka eivät ole evolutiivisessa umpikujassa ovat välimuotoja. Muuntumista tapahtuu jatkuvasti.

• >>Hepreankielisessä alkutekstissä käytetään termiä bara min, joka tarkoittaa luotua (bara) lajityyppiä (min). <<

Heprealaisen sanakirjan mukaan sana min (mn) on kys. yhteydessä prepositio, jonka merkitys on hieman epämääräinen, mutta (yleensä) erottamiseen jostakin liittyvä. Väittämääsi nimenomaista 'lajityyppi' merkitystä sillä ei tietenkään ole. Sanana se on ilmeisesti ja näköjään yhtä epämääräinen ja monimerkityksinen kuin englannin 'kind'.

http://www.abarim-publications.com/Dictionary/m/m-nfin.html

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      397
      16499
    2. Ja taas kerran

Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      264
      6331
    3. Tänään olisn uskaltanut

Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny
      Ikävä
      11
      3758
    4. Taitaa olla aika

laittaa kirjaimet esille. Kuka kaipaa ja ketä.
      Ikävä
      198
      2821
    5. Tiedäthän että

Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il
      Ikävä
      14
      2412
    6. Kirjoita jotain kivaa

ja positiivista ikäväsi kohteesta. 🫠
      Ikävä
      141
      2298
    7. Tiistaina nähdään.

Pitkästä aikaa. Minua on alkanut jännittää kovasti se näkeminen ja miten taas osaan olla. En tiedä yhtään oletko kiinnos
      Ikävä
      110
      1670
    8. Sinusta jäi lopulta kuitenkin hyvä kuva

Vaikka voit ajatella itsestäsi kaikkea, mitä siinä mylläkässä saattoi tapahtua, mutta näin se on. Seurasin kyllä, ja mon
      Ikävä
      48
      1479
    9. Mikset ala

Vapaan ihmisen kanssa joka tykkää sinusta?
      Ikävä
      90
      1244
    10. Rattoisaa lauantai iltaa

Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      241
      1226
    Aihe