Läksimme kaverini kanssa n. viikko ennen joulua laskemaan talviverkkoja. Vetonarun uittolaitteena meillä oli uusi, itseni tekemä uittolauta. Jäätä oli n.10cm, kirkasta teräsjäätä ja jään päällä oli vajaa cm lunta. Teimme avannon ja minä rupesin uittamaan lautaa 54m:n päähän tehtävää keskiavantoa kohti. Kaveri kulki uittolaudan vieressä; hänhän näki laudan lähes suoraan ylhäältäpäin. Minä jatkoin laudan uittoa ja sitten huomasin, että minäkin näen laudan vielä, vielä, vielä ja niin edelleen, arvioimme n 30m:n päähän minun silmistäni. Laudan olin maalannut kirkkaan keltaiseksi, mutta en millään olisi uskonut ,että se näkyy niin kaukaa jään ja lumikerroksen läpi. Laskeskelin, että valon säteen uittolaudasta silmiini täytyi kulkea n. 1,8m jäässä tullakseen ohueen lumikerrokseen. Miten ko. ilmiö on mahdollista. Sää oli onneksi pilvipouta. Osaako kukaan selittää?
Valon taittuminen jäässä
3
316
Vastaukset
- arvatenkin.näin
Veden taitekerroin 1.33, jään taitekerroin 1.31 eli ovat melkein samat. Ilman taitekerroin on ykkönen.
Vedestä ilmaan tuleva valo tulee tiheämmästä harvempaan eli taittuu pinnan normaalista (pystysuunta) poispäin eli mieluummin pinnan suuntaan. Kun lautta on jäässä kiinni niin siitä tuleva valo on varsin lähellä lumipintaa.
Arvaisin että lauttaan osuva valo suurimmaksi osaksi heijastuu keltaisena lautasta ylöspäin eli valaisee suoraan lautan yläpuolella jään pinnassa olevan lumikerroksen. Näet 30 metrin päästä tuon lautan kohdalla suoraan ylöspäin lumeen heijastuneen osan valosta, et sitä joka on edennyt viistosti pitkän matkan jään lävitse.
Ihmisen silmä on hyvin herkkä näkemään värisävyjen eroja. Siksi erotat keltaisen läiskän muuten harmaasta pinnasta. - dxefgvn
Kirkkaan teräsjään läpi näkee hyvin kauenmaksikin jos esine on liikkuva ja kirkkaan värinen, kaiketi jotenkin heijastaa jäähän muotonsa. Lumi tekee ilmiön monimutkaisemmaksi, ehkäpä heijastuminen jatkuu ohuelti myös lumessa, elit näit vaaleankeltaisen uiton heijastumisen lumessa.
Kiitos vastauksista. Vetonarun uitto onnistuu helposti kahdestaan, sillä uittolaudan jousen raahautuminen kuuluu helposti ja varsinkin jos kaveri näkee koko ajan, missä lauta kulkee. Kuvaamani ilmiötä ihmettelimme kaverin kanssa ns. haavi auki. Kaipa tuo ohut lumikerros mahdollistaa ilmiön synnyn. Ok. homma toimi hienosti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1141259
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221143- 1381013
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä45975- 99853
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten317802Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82704Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592