Paniikkikohtausten takana raudanpuute?

Fe3

Hei haluan tuoda oman kokemukseni esille, kirjoitin tästä tuolla Masennusketjussakin. Mulla on ollut jo pari vuotta yöllisiä paniikkikohtauksia ja rytmihäiriöitä, ja varsinkin aamulla pomppaan hengen hädässä ylös kun paniikki iskee. Päivällä ei ole esiintynyt. Mulla oli nuorempana sama juttu, mutta myös päivällä panikkikohtauksia, mutta ne katosi 25 vuodeksi.

Olen ajatellut totta kai että nämä on psyykkista laatua, varsinkin kun mulla oli nuorempana näitä. Olen yrittänyt miettiä ja miettiä mitä minä panikoin. Oli myös kovaa ahdistusta, hengen salpautumista, nielun salpautumisen tunnetta ja suorituskyvyn laskua ja väsymystä, ja toisaalta yöllä unettomuus on ollut jo kolme vuotta. Sitten kun tukka alkoi lähteä tukkoina päästä niin lääkäri laittoi vasta perusteellisiin tutkimuksiin. Ihosairaus oli se perimmäinen syy lääkärisuhteeseen ja tutkimuksiin.

Mulla oli varastoraudan tilanne huono, eli kärsinkin raudanpuutteesta, vaikkei anemiaa ole. Sitä ei näe hemoglobiinimittauksesta, joka mulla normaali. Nyt olen syönyt lisärautaa ja rautapitoista ruokaa niin mulla on kaikki mahdolliset epämääräiset oireet hävinneet. Tukka kun kasvaisi vielä päähän. Sänkeä näkyy jo. :) Ei minkäänlaisia paniikkijuttuja, ja nukun tosi hyvin ja nukahdan helposti. MIkä ihmeellisintä, minun kauhea ihottuma on alkanut parantua...

Olkaa valppaita ja pyytäkää mittauttamaan ferritiinitaso. Sen pitäisi olla noin 100, ettei raudanpuute ole ainakaan syynä oireisiin. Viitearvot on tosi matalia, mutta toiset saa oireita vähemmälläkin puutoksella. Muistaakseni oli niin, että jos ferritiini on alle 30 niin rautavarastot on tyhjät. Naisilla tämä on yleisempää kuin miehillä. Googlatkaa tätä. Monella on hoidettu masennuksena ja kilpparin vajaatoimintana, ja takana onkin näin yksinkertainen puutostila.

1

753

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lääkärit pitää muoti-ilmiönä tätä ferritiini juttuu. Mulla alhaalla ja just tätä ikävää oireilua joka oikeesti ahdistaa- että jos aiemmin ei ahdista ni sitte taatusti kun se sydämenpauke alkaa :(

      Miten vakuuttaa itselleen että se ois vaan raudanpuute? Tunne on pelottava!
      Mulla nytkin jytkytyää vaikka tulin just rentoutuksesta, nenänpäätä pistelee myös jo , kenties hyperventilaatio? Mua niin ärsyttää nää oireet. Rintakehääki pistää

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      173
      7235
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4232
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2115
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2039
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1869
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1686
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1661
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1608
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1603
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1428
    Aihe