Ostin vanhahkon auton merkkiliikkeessä, my08, ajettu 283tkm, hintaa jäi suoralla ostolla toimituskuluineen 10400€.
Viikko auton oston jälkeen luetutin vikakoodit, olihan niitä, hehkutulppa vaihtoon ja automaattivaihteiston öljyjen huuhteluvaihto vikakoodin poistamiseksi. Liike maksoi hehkusta puolet eli 50€, itse maksoin vikakoodilapun 50€ ja öljyjen vaihdon 320€.
Autoon jäi vielä koodia päälle, sovimme uuden ajan niiden tarkastamiseksi. Tulos, pyörrevirtayksikön uusinta, 780€, ohjaustehostimen uusinta tarvikkeineen 840€, uusi akku 176€. Kysyin autoliikkeen vastaan tuloa, lupasivat oikein 10% osallistua talkoisiin, akku toki rajattiin pois.
Tätä ihmetellen, kuluttaja-asiamiehen mielipide, liikkeen osuus 20%?!? Eihän tässä ole mitään merkitystä millään kuluttajansuojalla, kun risan auton voi myydä merkkiliike noin pienellä vastaantulolla.
Harmittaa toki myös se, että autosta puuttui ilmoituksessa mainittu Drivers Support pack (LDW, blis)
Kuluttajansuoja autoliikkeen puolella
45
1073
Vastaukset
- TuhansienVastaantulot
"Eihän tässä ole mitään merkitystä millään kuluttajansuojalla, kun risan auton voi myydä merkkiliike noin pienellä vastaantulolla."
Hetkinen. Sinähän saat 11-vuotta vanhan ja lähes kolmesataatuhatta kilometriä ajetun auton kauppasumman palautusta viitisensataa euroa ja sinun mielestä sillä ei ole mitään merkitystä??
Kauppahinnasta maksoit vain osan pyyntihinnasta 10400, pyyntihintahan oli huomattavasti suurempi. Eli jo kauppaa tehdessä sait vastaantulona alennusta xxxx-euroa, nyt vastaantuloa kaupan jälkeen tuon 500 euroa... sehän on valtavasti vastaantultu!?- pisnesonpisnes
Sisäänostohinta 6 000 euroa...
- kohtuutonta
Kohtuuttoman suuri on liikkeen osanotto suositus ikivanhaan loppuunajettuun autoon. Saisi pikkuhiljaa nuo kommarit kuolla pois kuluttajariitalautakunnista. Tuon ikäinen ja ajettu auto, oikeudenmukaisesti ilman kommariääniä= ei liikkeen osanottovelvollisuutta.
- autokorikki
Niimpä niin! Mitäs tästä opitaan taas! Olisko ollut hyvä käydä kuntotarkasutksessa ENNEN ostopäätöstä? varsinkin kun oli noin kalliista ja paljon ajetusta autosta kyse?? Nämä viat olisi tullut ilmi heti ja hammastenkiristyksistä olisi vältytty!
- Olivähänoutoa
Hauska olisi tietysti kuulla Volvo-liikkeenkin kanta tapaukseen.
Nythän ilmeisesti liike laskutti sinulta varaosat "täydestä arvosta" ja antoi loppulaskusta 10% alennuksen.
Eli liike teki ihan tervettä hyväkatteista kauppaa vielä korjauksellasikin.
Pitäis ostajan ilmeisesti tehdä kunnon pitkä koeajolenkki ja osata itse lukea vikakoodit sen jälkeen. - Kokemustaon
Möikö liike auton sinulle viallisena kertoen noista vioista vai ei? Siinä oikeastaan se perimmäinen kysymys. Autoliikkeellä on vastuu kertoa auton vioista. Nämähän selkeästi ovat olleet jo olemassa myyntihetkellä. Kuluttajaneuvonnasta et apua saa.
- VastaanTuhansilla
"Kuluttajaneuvonnasta et apua saa. "
Saihan tuo nytkin apua, suosituksen että liike ottaa osaa 20% korjauksiin, joka on noin paljon ajettuun vanhaan autoon todella hyvin. Mitä te ihmiset sekoilette???
Miksi et ymmärrä, että auto on yli 10 vuoden ikäinen, joten siinä voi jo olla vikoja.
Se ei siis todellakaan ole uusi.
Minun mielestä on täysin kohtuutonta, että nämä muutamat jampat kuvittelevat
saavansa viattoman auton pikkurahalla.
Miksi eivät sitten osta uudempaa - ehkä viattomampaa autoa?
Mikäli autoliikkeet korjaisivat kaikki havaitsemansa viat vaihtoautoistaan, niiden
hinta kohoaisi sellaiselle tasolle, ettei kukaan niitä ostaisi.
Siksi lähtökohtana on se, että ostaja korjaa.- päälykäin.en
Samaa mieltä, autoliikkeille on edullisempaa siirtää viat seuraavalle ostajalle!
- HÖZLDHAÄ
"hinta kohoaisi sellaiselle tasolle, ettei kukaan niitä ostaisi"
sehän olisi vaan positiivista jos ei kukaan niitä ostaisi HÖZLDHAÄ kirjoitti:
"hinta kohoaisi sellaiselle tasolle, ettei kukaan niitä ostaisi"
sehän olisi vaan positiivista jos ei kukaan niitä ostaisiKenen etu tämä olisi?
- TT.N
ZJJ kirjoitti:
Kenen etu tämä olisi?
Se olisi kuluttajan etu!
Koska lähtökohtana ei voi olla, että ostaja korjaisi ne viat mistä myyjä ei ollut kertonut eli salannut viat! TT.N kirjoitti:
Se olisi kuluttajan etu!
Koska lähtökohtana ei voi olla, että ostaja korjaisi ne viat mistä myyjä ei ollut kertonut eli salannut viat!Hyvä!
Miksi et ryhdy itse autokauppiaaksi?
Silloin saat omalla kustannuksella korjata vaihtona tulleet romut!
- PienliikeKusettaaAina
Ilmeisesti ostit auton pienestä jobbariliikkeestä.
- ståhlberg
ei ole väliä onko pieni tai iso liike , tiedän tapauksen missä suomen suurin autoliike kusetti asiakasta. emoyhtiön liikevaihto lähes 70 miljardia euroa
- MerkkiliikeVastaantulo
"Ostin vanhahkon auton merkkiliikkeessä, my08, ajettu 283tkm, hintaa jäi suoralla ostolla toimituskuluineen 10400€."
- sormipoisnenästä
ståhlberg kirjoitti:
ei ole väliä onko pieni tai iso liike , tiedän tapauksen missä suomen suurin autoliike kusetti asiakasta. emoyhtiön liikevaihto lähes 70 miljardia euroa
"liikevaihto lähes 70 miljardia euroa "
On muuten liikevaihto kohillaan. Tuosta ei tarvii raapaista promille voittoa, niin sekin on
70 000 000 euroa vuodessa...
Voi myydä asiakkaille autoja netto 1% kate, niin ollaan reilusti tavoitetta edellä.
- Yep
Ko. merkin liike/ketju, käteisalennus ostettaessa 500€, myytiin viattomana, vikojen korjaustarpeet samassa ketjussa määritelty ihan normihintaan tehtäväksi. Tietysti ne voi muuallakin tehdä.
Vastaantulo ekassa huollossa 50€, seuraavasta se olisi 20% eli 326€. Mielestäni kuluttajansuoja tässä tapauksessa on liikkeen puolella, koska ostajalle jää 80%.
Ostin uuden auton vuonna 2016 liisarin jälkeen, ostin myös uuden kakkosauton vuonna 2017, nyt teki mieli ostaa vanhempi. Toki käytetty on aina käytetty, mutta ei niissä pakosta tarvisi valmiita piilovikoja olla, mitkä joutuu 80% omaan piikkiin laittamaan.- Kuluttajaneuvontaa
"Mielestäni kuluttajansuoja tässä tapauksessa on liikkeen puolella, koska ostajalle jää 80%."
Sinun mielestäsi. Joidenkin muiden, tässäkin sanansa sanoneen mielestä, tuokin 20% on kohtuuton osanoton vaatimus noin vanhaan ja paljon ajettuun autoon. Kuluttajansuoja ei ole takuu. Vanhoissa autoissa on aina vikoja ja puutteita sekä uudesta poikkeavia ominaisuuksia, johon ostajan pitää ymmärtää varautua. - oikeusturvaako
Ei suomessa ole kuluttajansuojaa autokaupoissa, autokauppariidoissa on niin pienet piirit jotka päättävät asioista. AKL on vahvasti mukana ajamassa etujaan eli autoliikkeiden etuja.
Sen näkee kuluttajariitalautakunnan jaostojen jäsenistä, kun vertaa niitä AKL: n hallitukseen.
Yksi vahva vaikuttaja on myös lautakunnan ylitarkastaja joka tuo kokoukseen valmiin esityksen hyväksyttäväksi.
- Nolladolerassi
Jos et laita puskuriin vähintään 1000 euroa välittömien korjausten varalle, niin olet ostanut liian kalliin auton.
Muistisääntö on, että 300000km ajettu auto on kuluttajasuojan puolesta loppuun käytetty ja jos autokauppa tulee sentinkään vastaan, niin se on vain bonusta kaupan päälle. Harmi jos et tätä tiennyt jo.
Käytetty auto kannattaakin ostaa tällä mentaliteetilla:
"Menetän uuden auton ostaessani varmasti 25000 euroa ensimmäisen 5-omistusvuoden aikana, joten jos ostan vanhemman sisäänajetun auton, niin sen korjausten summa todennäköisesti on pienempi kuin 25000 euroa ensimmäisen 5-vuoden aikana."
Hyvin todennäköisesti 5-vuotta vanha auto vaatii vain perushuollot ja halpoja osien vaihtoja, kuten jarruja, puslia jne. kuluvia osia. Näistä et ikinä saa 25000 euron summaa aikaiseksi, ellei sitten käy todella huono tuuri. Mietippä... sinulla on teoriassa varaa pistää keskimäärin 1000 euroa jokaisena vuotena korjauksiin seuraavan 25-vuoden aikana. Eikä sinun tarvitse edes maksaa koko hintaa jo ensimmäisen 5-vuoden sisällä pankille. Jos ei ole varaa, niin miksi et ajaisi bussilla?
10-vuotias auto lähtee yleensä sillä hinnalla, jonka saisit kun irrottelet osat ja myyt ne erikseen. On siis hienoa että saat ne valmiiksi koottuna pakettina SAKAn tai KAMUXin joppareilta. Tässä tapauksessa autoon voi tulla jo kalliimpiakin korjauksia, mutta harvoin niistäkään uuden auton hintaa saa aikaiseksi. Tässä vaiheessa olet lähtökohtaisesti säästänyt 35000 euroa ostaessasi vanhan. Luuletko vielä että tuo säästö tulee ihan ilmaiseksi... ei yleensä tule.
Tärkeämpää kuin valittaminen on vanhan auton ongelmien ennaltaehkäiseminen. Hajonnut auto maksaa yleensä enemmän korjata kuin ajoissa korjattu. Laita siis euroa pöytään iloisena.
Mutta perehtyä pitää, sillä ihan mitä tahansa autoa ei kannata ostaa. Nettiautosta näkee helposti miten paljon haluamallasi autolla on mahdollisesti päästy ajamaan. Jos siellä myydään autoa, jossa on 500000km mittarissa ja ostat vastaavan kohteen 250000km mittarilla, niin voit melkein olettaa, että jos kohteen huoltohistoria on ehyt, niin noudattamalla huoltoja itsekin ja korjaamalla tyyppiviat etukäteen voit säästää pitkän sentin autoiluharrastuksessasi. Tässä apuna toimii korjaamo, joka tuntee kyseiset autot. Voi tuntua, että korjaamo huijaa, mutta heidän bisnes on sinun autosi tielläpitäminen turvallisesti. Jokainen korjaus ja huolto on vain lisää tulevia ajokilometrejä, eikä sitä uutta autoa tarvi ostaa vieläkään.- Nolladoleranssi
Lisäksi vielä muistisääntönä on ettei myyjällä ole mitään tiedonantovelvollisuutta autosta eikä rekisteriotetta tarvitse antaa eikä mitään autoon tehtyjä muutoksia tarvitse kertoa, tästä on kuluttajariitalautakunnan päätös.
- Samperi_myi
Kannattaa ostaa yksityiseltä ja tingata. Saat viat paljon halvemmalla, varsinkin kun volvo on kyseessä.
- KOMsii_KOMsaa
LAKI ei ole kenenkään puolella. LAKIA tulkiten kuluttajaneuvontakin toimii, ketään suosimatta.
SE, että tämä(kään) lakien viidakko ei suinkaan ole mitenkään yksiselitteisen suoraviivaisen helppo tulkittava, saattaa joskus epämieluisan suosituksen saanutta TAKUU-USKOVAISTA (laista ja sen tulkinnoista mitään ymmärtämättömän "takuuhan pitää olla" luulottelija) harmittaa.
YHTÄLAILLA lakia on tulkittu toiseenkin suuntaan. Joskus on aika törkeän käsittämättömästi autoliikkeen syyksi ja kustannettavaksi täysin järjettömiä suosituksia jaeltu ikälopun vanhoihin ja/tai useita maailmanympärimatkoja mittarissa oleviin autoihin ja niiden vikaantumisiin. - vittumikäpiipittäjä
Mitä ihmettä sinä valitat? Nuo ovat ihan normaaleja pikku huoltoja vanhaan autoon. Autoliike on hyvittänyt sinua, vaikka ei olisi ollut välttämätöntä. Kestä kuin mies ja laita auto kuntoon ja aja menemään hyvin huolletulla autolla!
- mikko.pasi.moi
Siinä se oli kuluttajansuoja!
Salatut virheet vaan eteenpäin kiertoon!
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/autokaupoissa-isot-riidat-toistuvat/db68ec78-1b9a-38a3-bd9f-d7999ef98c7e - huutava.mikko.pasi
mikko.pasi.moi kirjoitti:
Siinä se oli kuluttajansuoja!
Salatut virheet vaan eteenpäin kiertoon!
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/autokaupoissa-isot-riidat-toistuvat/db68ec78-1b9a-38a3-bd9f-d7999ef98c7eKuluttajansuojahan TOIMI VARSIN HYVIN tässäkin tapauksessa, kun vikoihin edellytettiin suosittelemalla myyjäliikkeen ottavan osaa 20%. Erittäin paljon osanotoksi onkin suositeltu, mielestäni, ottaen huomioon auton ikä yli 11-vuotta ja runsas ajomäärä 283000km.
- IttePitääSuojautua
Mikähän taho suojelisi autokauppiaita näiltä takuu-uskovaisilta Untamoilta?
- kuosmanen
Se taho on kuluttajariitalautakunta, jos olet akl:n jäsen.
- KuluKalletJärkiintyy
Tästä on hyvä jatkaa, kun kuluttajaneuvonta alkaa vähitellen tulla järkiinsä käytettyjen autojen vikojen suosituksissaan; toki tässä tapauksessa vielä ollaan ihan ylärajoilla, kun auto jo noinkin vanha ja runsaasti ajettu.
Suunta on kuitenkin oikea; "ennenvanhaan" näistä vanhoista paskoistakin joutui liikkeet jopa 50% velvollisuuksiin, nyt 20%... ehkä järki voittaa ja 0% ikä/ajomäärä huomioiden on huomisen tulevaisuutta?- KeksittyjäVikoja
Kyllä, suuntaus on oikea.
Kokemuksia valitettavasti on siitäkin, ettei kuluttajaneuvonta ole ollut aina ihan "kartalla".
Tosin suurin osa näistä "hömppäsuosituksista" on perustuneet ostajan/asiakkaan jopa suoranaiseen VALEHTELUUN/ASIOIDEN VÄÄRISTELYYN kuten esim. olemattomiin/keksittyihin vikakoodeihin tai muihin oletuksiin "saattaa olla kallistakin vikaa", joiden perusteella (kaverin korjaamo ja/tai ylilaskutuksiin/turhiin osien vaihtoihin alttiit merkkikrjaamot) on yritetty saada myyjäliikettä rahojen palautuksiin tai TURHIEN/KALLIIDEN korjauksien osanottoon. On ollut ilo huomata, että kuluttajaneuvontakaan ei kaikkea "niele" eikä suosittele yhtään mitään, ennen kuin on kuullut myös myyjän mielipiteen asiasta.
- Eivät_olleet
viat keksittyjä, vaan saman ketjun asentajan määrittämiä.
Hyvä oppimistilaisuushan tämä oli, huolsin / korjasin itse murto-osalla kustannusarviosta. Periaatekysymys sinänsä, en halunnut kallista korjausta samalle ketjulle enää maksaa.
Pinkka on ihan kunnossa, joten jätän nämä räkänokkien ”puskuriin jättämis” ja ”aja bussilla” uikutukset huomioimatta. Mikäli mieli tekee uutta ajokkia, voin sen tuohon pihaan käteisellä laittaa. Enkä ole edes kommunisti, päin vastoin sieltä äärioikealta.- hävettääkönyt
"Pinkka" ei tosiaankaanole kunnossa, jos ostelee lähes loppuunajettuja taskurahan autoja(eli vanha hyvin kiillotettu premium, jotta naapurit luulis et "pinkka" on kunnossa) ja vielä itkee kuin pikkulapsi kun ikälopussa vehkeessä ilmenee kulumavikoja (joka lienee itsestäänselvää jokaiselle täysijärkiselle)
"Mikäli mieli tekee uutta ajokkia, voin sen tuohon pihaan käteisellä laittaa"
Tuota nyt et usko edes itsekkään, ostat vanhan loppuunajetun auton ja kehut kuinka voisit ostaa uudenkin käteisellä... Nyt pikku-ulisko painu munakarvoja kasvattelemaan, ehkä sinustakin vielä joskus kasvaa mies, mutta juttujesi perusteella todennäköisin vaihtoehto on että ei kasva. - e.g.o
Maailman rikkaimmat eivät ajele uusilla autoilla.
Esim. edesmennyt Ikean perustaja Ingvar Kamprad, omaisuus 47 miljardia euroa,
vuonna 2006 hän kertoi Aftonbladetille ajavansa vuoden -93 volvolla ja bussilla hyödyntävänsä eläkeläisalennusta.
Toisaalta hän myös omisti luksustaloja Ranskassa sekä Sveitsissä. - suomalaisetkusipäitä
e.g.o kirjoitti:
Maailman rikkaimmat eivät ajele uusilla autoilla.
Esim. edesmennyt Ikean perustaja Ingvar Kamprad, omaisuus 47 miljardia euroa,
vuonna 2006 hän kertoi Aftonbladetille ajavansa vuoden -93 volvolla ja bussilla hyödyntävänsä eläkeläisalennusta.
Toisaalta hän myös omisti luksustaloja Ranskassa sekä Sveitsissä.Tosin edesmennyt Ikean perustaja Ingvar Kamprad, omaisuus 47 miljardia euroa, ei kertonut itkevänsä netissä silmät punaisina, hänelle 13 vuotta vanhaa volvoa joskus myynyttä tahoa kunnostelemaan hänelle autoa ilmaiseksi uusilla osilla, mikäli siihen kulumisen aiheuttamaa vikaa tuli. Toisaalta hänellä oli oikeasti rahaa, sekä järkeä, toisin kuin täällä varakkaina esiintyvillä "käteisellä" ostajilla...
- Sorry_nyt_kauheasti
Mutta kommenttiesi puolesta vaikutat keskustelun ainoalta kxsipäältä. Jos toisilla on varaa laittaa ja sinulla ei ja se ottaa noin koville, suosittelen hankkimaan ammattiapua. Tai sitten tekemään jotain sen eteen, että varakkuutta alkaa kertyä, oletko harkinnut työntekoa? Ethän missään nimessä voi olla kateellinen etenkään vanhasta autonromusta, kun ei sillä voi naapureillekaan feikata ja varakkaana esiintyä?
Järkipuolta voitaneen käsitellä seuraavaksi? - ostaisitkotältäauton
suomalaisetkusipäitä kirjoitti:
Tosin edesmennyt Ikean perustaja Ingvar Kamprad, omaisuus 47 miljardia euroa, ei kertonut itkevänsä netissä silmät punaisina, hänelle 13 vuotta vanhaa volvoa joskus myynyttä tahoa kunnostelemaan hänelle autoa ilmaiseksi uusilla osilla, mikäli siihen kulumisen aiheuttamaa vikaa tuli. Toisaalta hänellä oli oikeasti rahaa, sekä järkeä, toisin kuin täällä varakkaina esiintyvillä "käteisellä" ostajilla...
"hänelle 13 vuotta vanhaa volvoa joskus myynyttä tahoa"
mistä sait päähäsi, että Kamprad oli ostanut 13 vuotta vanhan auton?
ei aftonbladetin jutussa niin kerrottu.
hän oli voinut ostaa sen uutenakin jolla ajoi vielä 13 vuotta myöhemmin!
tai jos oli ostanut käytettynä aiemmin, niin oli vaan sattunut harvinainen tuuri, että myyjä olikin ollut rehellinen mikä on kuitenkin aika epätodennäköistä. - suomalaisetkusipäitä
ostaisitkotältäauton kirjoitti:
"hänelle 13 vuotta vanhaa volvoa joskus myynyttä tahoa"
mistä sait päähäsi, että Kamprad oli ostanut 13 vuotta vanhan auton?
ei aftonbladetin jutussa niin kerrottu.
hän oli voinut ostaa sen uutenakin jolla ajoi vielä 13 vuotta myöhemmin!
tai jos oli ostanut käytettynä aiemmin, niin oli vaan sattunut harvinainen tuuri, että myyjä olikin ollut rehellinen mikä on kuitenkin aika epätodennäköistä."hänelle 13 vuotta vanhaa volvoa joskus myynyttä tahoa"
Meinaatko että ingvarille ei ole koskaa kukaan myynyt artikkelin kirjoitushetkellä 13v vanhaa volvoa?
Tunnetko käsitettä joskus? Ymmäesitkö lukemasi?
Anteksi viiveellä tullutta vastinetta, toiset käyvät työssä, maksaakseen veroja, joille mm. sinutkin elätetään. - Ilmeisesti
Lääkitys alkaa jo vaikuttaa tai muutama annos tullut kumottua, sen verran näyttää kxsipäällä kirjoitusvirheitä jo tulevan
- Hävettää
Koen nimittäin suunnatonta myötähäpeää puolestasi. Älä yleistä asioita ja yritä olla niin kaikkitietävä, sä et tiedä mun pinkastani yhtään mitään.
Voit toki nostaa egoasi uudella autolla ja toivoa, että sulle kasvaa munat jonain päivänä... - haistajobbarivitu
Turha on autoliikkeenkään kuvitella saavansa uutta ja viatonta autoa pikkurahalla. Itse sain ujutettua kansivikaisen sohlon vaihdossa hah hah
- ktzvaan
...se kyllä huomattiin ja annettiin vain sinun uskoa tekeväsi ovelakin kauppa, myytävän hinnassa vaihdokin vika huomioituna. Hyvä kauppa.
- äteritsiputeritsi
Hevoskaupassa on tapana viedä ostettava kohde eläinlääkärille tutkittavaksi ja käydä kauppaa tämän lausunnon pohjalta. Mielestäni nykyautojen tutkiminen on kuitenkin paljon helpompaa koska monia asioita voidaan nähdä jo tietokeneen sisällöstä, päinvastoin kuin hevosesta. Jos ostaa auton ilman asiantuntijan tarkastusta on luonnollista että tyhmyydestä sakotetaan.
- Piupalipaupali
Ilmeisesti merkkiliikkeestä ostettu? Jännä homma, että ei takaa sekään enää mitään, näköjään tärkeintä, että asiakkaalta saadaan rahat pois.
Mikä liike / toimipiste?- KäytetyssäEIoleTAKUUTA
"Ilmeisesti merkkiliikkeestä ostettu? Jännä homma, että ei takaa sekään enää mitään..."
Niinhän siinä heti aloituksessa mielensäpahoittaja kertoi:
"Ostin vanhahkon auton merkkiliikkeessä..."
Ja mikähän "jännä homma"? Mitä merkkiliikkeestä ostamisen pitäisi taata? Merkkiliikkeestä ostamisen takuuna on ainoastaan pienliikkeitä huomattavasti korkeampi hintalappu autoissa.
Asiallisesti toiminut merkkiliike kuitenkin, kun heti tarjoutui vastaantuloon vanhan paljon ajetun auton vikaan "lupasivat oikein 10% osallistua talkoisiin" joka on mielestäni oikein hyvä tarjous. Mielensäpahoittaja kuitenkin valitti vielä kuluttajalakia tulkitsevalle kuluttajaoikeusneuvojalle, joka nyt suosittelee osanottoa 20% "Tätä ihmetellen, kuluttaja-asiamiehen mielipide, liikkeen osuus 20%?!?", jossa ei mitään järkeä sitten enää olekaan.
Olipa jännä homma tosiaan, että kuluttajaoikeusneuvonta oli noinkin pihalla suositusta antaessaan? Vanhaan paljon ajettuun autoon 0% olisi ollut järkevä suositus tai "ota ennen kuin peruvat tarjouksensa" 10% vastaantulon nopean hyväksymisen susittelu.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 894220
Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1032383Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?342348Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell972124Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281907- 321885
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91587Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei1881550- 291548
- 751304