Väistämisääntö yksisuuntaisella kadulla?

Mikko6246

Ongelma:
Helsingissä Mallaskosken tunnelin muuttuessa Uudenmaankaduksi yksisuuntaisella kadulla on kaksi kaistaa. Albertinkadun risteyksen jälkeen nämä kaksi kaistaa sulautuvat käytännössä yhdeksi tai ainakin niin, että siinä ei kahta autoa mahdu rinnan menemään. Ei myöskään ole selvää, että jompi kumpi kaista päättyisi.

En löydä mistään vastausta: kumpi väistää tässä tilanteessa, oikeaa vai vasenta kaistaa ajava? Minusta oikeaa kaistaa ajavalla on etuajo-oikeus. Olenko väärässä vai oikeassa?

51

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dippadaadappadii

      Oikeassa olet, ei epäilystäkään asiassa.

    • Olet väärässä. Kuvaamassasi tilanteessa kummallakaan ei ole etuajo-oikeutta.

      • nyt.vänkätään

        Aloittaja on oikeassa.

        (jätän tarkoituksella "huomaamatta", että Rotta puhuu etuajo-oikeudesta jollaista ei siis ole, vaan on väistämisvelvollisuus, koska taas vaikuttaa olevan kova tarve päästä vänkäämään jostain moneen kertaan käsittelystä asiasta, joten autetaan vähän)


      • nyt.vänkätään kirjoitti:

        Aloittaja on oikeassa.

        (jätän tarkoituksella "huomaamatta", että Rotta puhuu etuajo-oikeudesta jollaista ei siis ole, vaan on väistämisvelvollisuus, koska taas vaikuttaa olevan kova tarve päästä vänkäämään jostain moneen kertaan käsittelystä asiasta, joten autetaan vähän)

        Aloittaja on väärässä. Kummallakaan ei ole etuajo-oikeutta, molemmat ovat väistämisvelvollisia.

        Sekoitat nyt vanhaan tieliikennelakiin, jossa oikean kaistan katsottiin jatkuvan näissä tilanteissa. Nykyisessä laissa tuollaista sääntöä ei ole. Seuraavasta en osaa sanoa, mutta se ei vielä ole voimassa.


      • nyt.vänkätään
        TheRat kirjoitti:

        Aloittaja on väärässä. Kummallakaan ei ole etuajo-oikeutta, molemmat ovat väistämisvelvollisia.

        Sekoitat nyt vanhaan tieliikennelakiin, jossa oikean kaistan katsottiin jatkuvan näissä tilanteissa. Nykyisessä laissa tuollaista sääntöä ei ole. Seuraavasta en osaa sanoa, mutta se ei vielä ole voimassa.

        Aloittaja on oikeassa.

        (mitäs minä sanoin 😁)


      • TheRat kirjoitti:

        Aloittaja on väärässä. Kummallakaan ei ole etuajo-oikeutta, molemmat ovat väistämisvelvollisia.

        Sekoitat nyt vanhaan tieliikennelakiin, jossa oikean kaistan katsottiin jatkuvan näissä tilanteissa. Nykyisessä laissa tuollaista sääntöä ei ole. Seuraavasta en osaa sanoa, mutta se ei vielä ole voimassa.

        Mutta olisiko vasemmanpuoleinen enemmän väistämisvelvollinen, samoin jäljempänä oleva? Entä oikealla jäljempänä oleva? Ehkä molemmat pysähtyvät, mulkoilevat hetken toisiaan, ja sitten toinen lähtee liikkeelle ennen toista.


      • dippadaadappadii
        TheRat kirjoitti:

        Aloittaja on väärässä. Kummallakaan ei ole etuajo-oikeutta, molemmat ovat väistämisvelvollisia.

        Sekoitat nyt vanhaan tieliikennelakiin, jossa oikean kaistan katsottiin jatkuvan näissä tilanteissa. Nykyisessä laissa tuollaista sääntöä ei ole. Seuraavasta en osaa sanoa, mutta se ei vielä ole voimassa.

        Rotta nyt sekoittaa itse. Tuo vanha KKO:n ratkaisu perustui pykälään, joka oli silloin lähes sama kuin nykyisinkin:
        Ajoneuvoa on tiellä kuljetettava niin lähellä ajoradan oikeanpuoleista reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.


      • dippadaadappadii kirjoitti:

        Rotta nyt sekoittaa itse. Tuo vanha KKO:n ratkaisu perustui pykälään, joka oli silloin lähes sama kuin nykyisinkin:
        Ajoneuvoa on tiellä kuljetettava niin lähellä ajoradan oikeanpuoleista reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

        Itse asiassa se KKO:n ratkaisu perustui näin muotoiltuun lakipykälään:
        > Oikeanpuoleisessa liikenteessä kaikissa tasa-arvoisissa
        > tilanteissa oikealta tulevaa on väistettävä.

        Noin vielä ennen vuoden 1981 TLL:ää.


      • TheRat kirjoitti:

        Itse asiassa se KKO:n ratkaisu perustui näin muotoiltuun lakipykälään:
        > Oikeanpuoleisessa liikenteessä kaikissa tasa-arvoisissa
        > tilanteissa oikealta tulevaa on väistettävä.

        Noin vielä ennen vuoden 1981 TLL:ää.

        Ja tuo KKO:n päätöshän on siis vuodelta 1960.
        https://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1960/19600054t

        Täysin vanhentunut.


      • vanhentunutko_täysin
        TheRat kirjoitti:

        Ja tuo KKO:n päätöshän on siis vuodelta 1960.
        https://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1960/19600054t

        Täysin vanhentunut.

        Hmmm... Kuinka pitkän ajan kuluttua KKO:n ennakkopäätökset vanhenevat? Voivatko ne vanhentua myös vain osittain, jos tämä päätös on "täysin vanhentunut"?


      • vanhentunutko_täysin kirjoitti:

        Hmmm... Kuinka pitkän ajan kuluttua KKO:n ennakkopäätökset vanhenevat? Voivatko ne vanhentua myös vain osittain, jos tämä päätös on "täysin vanhentunut"?

        KKO:n päätökset vanhenevat, kun olosuhteet joissa kiistaa lain tulkinnasta ei enää voi tulla. Koska kiista koskee aina tiettyä lainkohtaa, vanhenee päätös kun lainkohta muuttuu tai poistuu.


    • hapannut_ko

      Ennakkopäätös ei vanhene. Sitä käytetään kunnes tulee uudemman lain mukainen uudempi ennakkopäätös.

      Uudessa tieliikennelaissa on taas tarkennettu näitä tilanteita. 2020 kesäkuusta alkaen kaistasääntö on 19§:ssä. Sen mukaan yksisuuntaisella tai muuten samaan suuntaan kulkiessa useammalla kaistalla ajoneuvoa on kuljetettava oikeanpuoleisella kaistalla, tai muulla kaistalla jos siitä ei aiheudu vaaraa tai haittaa.

      Tuon mukaan tilanne olisi tulevassa laissakin tuon vanhan ennakkopäätöksen mukainen.

      • Ennakkopäätöksillä annetaan oikeusohjeita tulevien vastaavanlaisten oikeusriitojen varalle. Kun laki olennaisesti muuttuu, ei vastaavanlaisia oikeusriitoja voi tulla.

        Edelleenkin se, millä kaistalla autoa on kuljetettava, on merkityksetöntä. Olennaista ennen oli se, että oli erikseen määrätty väistämissäännöstä muuallakin.


      • dippadaadappadii
        TheRat kirjoitti:

        Ennakkopäätöksillä annetaan oikeusohjeita tulevien vastaavanlaisten oikeusriitojen varalle. Kun laki olennaisesti muuttuu, ei vastaavanlaisia oikeusriitoja voi tulla.

        Edelleenkin se, millä kaistalla autoa on kuljetettava, on merkityksetöntä. Olennaista ennen oli se, että oli erikseen määrätty väistämissäännöstä muuallakin.

        Onko Rotta mielestäsi laki oleellisesti muuttunut vuoden 1957 jälkeen, kun nyt säädetään ajoneuvon paikasta AJORADALLA, ja vuoden 1957 tieliikenneasetuksessa säädettiin ajoneuvon paikasta TIELLÄ? Luulenpa, että tuo KKO:n ennakkopäätös pätee edelleen.

        Tuollaista Rotan säätämää väistämissääntöä en ole onnistunut vanhasta
        tieliikennelaista tai asetuksista löytämään.


      • dippadaadappadii kirjoitti:

        Onko Rotta mielestäsi laki oleellisesti muuttunut vuoden 1957 jälkeen, kun nyt säädetään ajoneuvon paikasta AJORADALLA, ja vuoden 1957 tieliikenneasetuksessa säädettiin ajoneuvon paikasta TIELLÄ? Luulenpa, että tuo KKO:n ennakkopäätös pätee edelleen.

        Tuollaista Rotan säätämää väistämissääntöä en ole onnistunut vanhasta
        tieliikennelaista tai asetuksista löytämään.

        No onhan se hieman muuttunut. Tätä kohtaa ei löydy nykylaista:
        > Oikeanpuoleisessa liikenteessä kaikissa tasa-arvoisissa
        > tilanteissa oikealta tulevaa on väistettävä.

        Tuo oli juuri se KKO:n päätöksen peruste. Että on se nyt aika olennainen muutos.


      • nyt.vänkätään
        dippadaadappadii kirjoitti:

        Onko Rotta mielestäsi laki oleellisesti muuttunut vuoden 1957 jälkeen, kun nyt säädetään ajoneuvon paikasta AJORADALLA, ja vuoden 1957 tieliikenneasetuksessa säädettiin ajoneuvon paikasta TIELLÄ? Luulenpa, että tuo KKO:n ennakkopäätös pätee edelleen.

        Tuollaista Rotan säätämää väistämissääntöä en ole onnistunut vanhasta
        tieliikennelaista tai asetuksista löytämään.

        No kun aloittajan todettiin olevan oikeassa, niin pitäähän sitä sitten jostain muusta yrittää inttää.

        (tiedän, miten tähän reagoidaan 😁)


      • Hienoa, että kysymystä on selvitelty aina vuoteen 1957 asti. Mutta miten on tänäpäivänä. Tunnelissa on siis kaksi autoa vierekkäisillä kaistoilla, mutta Uudenmaankadulle tultaessa tila ei enää riitä molemmille. Kumpi väistää?


      • käytäntö
        Enevpk1 kirjoitti:

        Hienoa, että kysymystä on selvitelty aina vuoteen 1957 asti. Mutta miten on tänäpäivänä. Tunnelissa on siis kaksi autoa vierekkäisillä kaistoilla, mutta Uudenmaankadulle tultaessa tila ei enää riitä molemmille. Kumpi väistää?

        Se väistää joka ei halua lommoja ja kolaria


      • Enevpk1 kirjoitti:

        Hienoa, että kysymystä on selvitelty aina vuoteen 1957 asti. Mutta miten on tänäpäivänä. Tunnelissa on siis kaksi autoa vierekkäisillä kaistoilla, mutta Uudenmaankadulle tultaessa tila ei enää riitä molemmille. Kumpi väistää?

        Kyllä siinä tila riittää, mutta molemmat pitävät huolta ettei kolahda, jos jostain syystä ei riitä.


      • kumpikampi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Hienoa, että kysymystä on selvitelty aina vuoteen 1957 asti. Mutta miten on tänäpäivänä. Tunnelissa on siis kaksi autoa vierekkäisillä kaistoilla, mutta Uudenmaankadulle tultaessa tila ei enää riitä molemmille. Kumpi väistää?

        Vasenta "kaistaa" ajava väistää, koska hänen "kaistansa" loppuu.


      • kumpikampi kirjoitti:

        Vasenta "kaistaa" ajava väistää, koska hänen "kaistansa" loppuu.

        Molemmat kaistat jatkuvat eteenpäin. Kummankin reunaan on yleensä pysäköity autoja. Kaksi autoa mahtuu normaalisti vieläkin rinnakkain.


      • dippadaadappadii
        TheRat kirjoitti:

        No onhan se hieman muuttunut. Tätä kohtaa ei löydy nykylaista:
        > Oikeanpuoleisessa liikenteessä kaikissa tasa-arvoisissa
        > tilanteissa oikealta tulevaa on väistettävä.

        Tuo oli juuri se KKO:n päätöksen peruste. Että on se nyt aika olennainen muutos.

        "No onhan se hieman muuttunut. Tätä kohtaa ei löydy nykylaista:
        > Oikeanpuoleisessa liikenteessä kaikissa tasa-arvoisissa
        > tilanteissa oikealta tulevaa on väistettävä.
        Tuo oli juuri se KKO:n päätöksen peruste. Että on se nyt aika olennainen muutos. "

        Tuo on itse keksimäsi teksti, jota ei löydy vanhasta tieliikennelaista, joka tuli voimaan 1.12.1957, eikä myöskään tieliikenneasetuksesta, joka tuli voimaan 1.12.1957.
        "Tien" muuttuminen "ajoradaksi" on ainoa muutos vanhasta nykyiseen TLL:ään .


      • 5372
        dippadaadappadii kirjoitti:

        "No onhan se hieman muuttunut. Tätä kohtaa ei löydy nykylaista:
        > Oikeanpuoleisessa liikenteessä kaikissa tasa-arvoisissa
        > tilanteissa oikealta tulevaa on väistettävä.
        Tuo oli juuri se KKO:n päätöksen peruste. Että on se nyt aika olennainen muutos. "

        Tuo on itse keksimäsi teksti, jota ei löydy vanhasta tieliikennelaista, joka tuli voimaan 1.12.1957, eikä myöskään tieliikenneasetuksesta, joka tuli voimaan 1.12.1957.
        "Tien" muuttuminen "ajoradaksi" on ainoa muutos vanhasta nykyiseen TLL:ään .

        Komppaan. Täsmälleen näin.


      • kumpikampi
        TheRat kirjoitti:

        Molemmat kaistat jatkuvat eteenpäin. Kummankin reunaan on yleensä pysäköity autoja. Kaksi autoa mahtuu normaalisti vieläkin rinnakkain.

        Eli ne kaistat vaan kapenee tosi kapeiksi mutta autot mahtuu niille, koska sinä sanot niin?

        No silleen se sitten varmasti on.


      • kumpikampi kirjoitti:

        Eli ne kaistat vaan kapenee tosi kapeiksi mutta autot mahtuu niille, koska sinä sanot niin?

        No silleen se sitten varmasti on.

        Esimerkiksi lumikasat voivat kaventaa katua niin, että kaksi autoa ei mahdu rinnakkain. Jos siis autot kolaroivat kyljittäin, niin eikö liikennevakuutus korvaisi vastapuolen vahinkoja, jos molemmat olisivat samalla tavalla väistämisvelvollisia?


      • kumpikampi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Esimerkiksi lumikasat voivat kaventaa katua niin, että kaksi autoa ei mahdu rinnakkain. Jos siis autot kolaroivat kyljittäin, niin eikö liikennevakuutus korvaisi vastapuolen vahinkoja, jos molemmat olisivat samalla tavalla väistämisvelvollisia?

        No juurihan se kerrottiin, että kaksi autoa mahtuu kuitenkin rinnakkain. Joten eihän siinä voi kolaria tulla. Jossittelut on turhia.


      • dippadaadappadii kirjoitti:

        "No onhan se hieman muuttunut. Tätä kohtaa ei löydy nykylaista:
        > Oikeanpuoleisessa liikenteessä kaikissa tasa-arvoisissa
        > tilanteissa oikealta tulevaa on väistettävä.
        Tuo oli juuri se KKO:n päätöksen peruste. Että on se nyt aika olennainen muutos. "

        Tuo on itse keksimäsi teksti, jota ei löydy vanhasta tieliikennelaista, joka tuli voimaan 1.12.1957, eikä myöskään tieliikenneasetuksesta, joka tuli voimaan 1.12.1957.
        "Tien" muuttuminen "ajoradaksi" on ainoa muutos vanhasta nykyiseen TLL:ään .

        Tuo löytyi Aamulehden uutisesta aikoinaan, mutta ananat varmaan linkin vuoden 1957 tieliikennelakiin ja -asetukseen. Vinkkinä: tuo kohta löytyisi sieltä, missä säädetään oikeanpuoleisesta liikenteestä.


      • kumpikampi kirjoitti:

        Eli ne kaistat vaan kapenee tosi kapeiksi mutta autot mahtuu niille, koska sinä sanot niin?

        No silleen se sitten varmasti on.

        Ne kaistat ovat todella leveitä. Katso vaikka tuosta: https://goo.gl/maps/pAsnQ5Td7ox

        Hyvin tuohon kaksi autoa rinnan mahtuu.


      • TheRat kirjoitti:

        Ne kaistat ovat todella leveitä. Katso vaikka tuosta: https://goo.gl/maps/pAsnQ5Td7ox

        Hyvin tuohon kaksi autoa rinnan mahtuu.

        Mutta muotoilin lisäkysymykseni siten, että lumipenkat kaventavat ajorataa niin, että kaksi autoa ei enää mahdu rinnakkain. Toinen tavanomainen kaventuma syntyy osittain jalkakäytävillä seisovista jakeluautoista, tosin silloinhan ne ovat vain toisella "kaistalla".

        Kysymys siis kuului, kuka maksaa kylkikolarin.


      • kumpikampi
        TheRat kirjoitti:

        Ne kaistat ovat todella leveitä. Katso vaikka tuosta: https://goo.gl/maps/pAsnQ5Td7ox

        Hyvin tuohon kaksi autoa rinnan mahtuu.

        Kommentoin tilannetta, jossa kaistat kapenevat niin, että kaksi autoa ei mahdu rinnan (luki "... tila ei enää riitä molemmille"). Mutta jos kerran sinä sanot, että mahtuu, niin sitten varmasti mahtuu, vaikka ne autoilijat siellä kadulla olisi toista mieltä.

        Turha tästä enää on jankata.


      • neljä_kaistaa
        TheRat kirjoitti:

        Ne kaistat ovat todella leveitä. Katso vaikka tuosta: https://goo.gl/maps/pAsnQ5Td7ox

        Hyvin tuohon kaksi autoa rinnan mahtuu.

        Tuossahan mahtuu helposti neljä autoa rinnakkain, joten siinä on Rotan ohjeiden mukaan tilaanteesta riippuen esim. neljä kapeaa kaistaa.


      • kumpikampi kirjoitti:

        Kommentoin tilannetta, jossa kaistat kapenevat niin, että kaksi autoa ei mahdu rinnan (luki "... tila ei enää riitä molemmille"). Mutta jos kerran sinä sanot, että mahtuu, niin sitten varmasti mahtuu, vaikka ne autoilijat siellä kadulla olisi toista mieltä.

        Turha tästä enää on jankata.

        Sinä kommentoit tilannetta, jossa toinen kaista päättyy. Se on tämän keskustelun kannalta aika epäolennaista. Väitit näin:
        > Vasenta "kaistaa" ajava väistää, koska hänen "kaistansa" loppuu.


      • kumpikampi
        TheRat kirjoitti:

        Sinä kommentoit tilannetta, jossa toinen kaista päättyy. Se on tämän keskustelun kannalta aika epäolennaista. Väitit näin:
        > Vasenta "kaistaa" ajava väistää, koska hänen "kaistansa" loppuu.

        Tilanne, jota kommentoin, on kaikkien luettavissa.

        Mutta kun kerran sillä ei ole merkitystä, loppuuko tila autoilijoiden mielestä vai ei, koska sinä olet sanonut, ettei lopu, niin ei kai tätä tarvitse jatkaa?


      • 5372
        neljä_kaistaa kirjoitti:

        Tuossahan mahtuu helposti neljä autoa rinnakkain, joten siinä on Rotan ohjeiden mukaan tilaanteesta riippuen esim. neljä kapeaa kaistaa.

        Jos ei pysäköityjä autoja olisi, niin ilman maalausten tai merkkien rajoitusta tuossa mahtuisi rinnan 4 autojonoa, joten 4 kaistaa.
        Tarkasti ryhmittyneinä 1 vasemmalle ja 1 oikealle, niin 2 mahtuu ajamaan keskeltä suoraan = 4 kaistaa.


      • neljä_kaistaa
        5372 kirjoitti:

        Jos ei pysäköityjä autoja olisi, niin ilman maalausten tai merkkien rajoitusta tuossa mahtuisi rinnan 4 autojonoa, joten 4 kaistaa.
        Tarkasti ryhmittyneinä 1 vasemmalle ja 1 oikealle, niin 2 mahtuu ajamaan keskeltä suoraan = 4 kaistaa.

        Eli tästä päästään taas Rotan lempiaiheeseen, eli leveäkaistatiet. Tienpitäjähän on tarkoittanut, että siinä on kaksi tavallista leveämpää kaistaa. Rotta taas on päättänyt, että siihen mahtuu hyvin neljä autoa rinnakkain, joten kaksikaistainen leveäkaistatie onkin neljäkaistainen kapeakaistatie.


      • KahtaRinnakkain
        neljä_kaistaa kirjoitti:

        Eli tästä päästään taas Rotan lempiaiheeseen, eli leveäkaistatiet. Tienpitäjähän on tarkoittanut, että siinä on kaksi tavallista leveämpää kaistaa. Rotta taas on päättänyt, että siihen mahtuu hyvin neljä autoa rinnakkain, joten kaksikaistainen leveäkaistatie onkin neljäkaistainen kapeakaistatie.

        Ajoradassa on todellakin niin monta kaistaa rinnakkain samaan ajosuuntaan kuin siihen hyvin ja turvallisesti mahtuu. Kaistoja ei välttämättä tarvitse millään maalauksilla merkitä tai osoittaa. Kaupungeissa on usein katuja joissa on useampi kaista ilman kaistaviivoja. Näiden oikeaoppinen käyttö tosin vaatii sen, että ulommaista autoa ajetaan mahdollisimman oikeassa reunassa. Moni deletoi kahden kaistan käytön niin, että joku ajaa keskiviivan tuntumassa, joku ajaa keskellä kahta kaistaa mutta jotkut ymmärtävät ja tietävät, että ajoneuvoa on kuljetettava ajoradan oikeassa reunassa ja tämä mahdollistaa sen, että kaistalle mahtuu kaksi autoa hybin rinnakkain. Näin opetettiin aikanaan autokoulussa, näin opetettiin armeijan autokomppaniassa ja näin opetettiin myös entisen Liikkuvan Poliisin ylikomisarion pitämällä, ammattiini liittyvällä kurssilla. Todella harva autoilija tätä tiedostaa.


      • 5372
        neljä_kaistaa kirjoitti:

        Eli tästä päästään taas Rotan lempiaiheeseen, eli leveäkaistatiet. Tienpitäjähän on tarkoittanut, että siinä on kaksi tavallista leveämpää kaistaa. Rotta taas on päättänyt, että siihen mahtuu hyvin neljä autoa rinnakkain, joten kaksikaistainen leveäkaistatie onkin neljäkaistainen kapeakaistatie.

        Eiköhän tienpitäjä ole tarkoittanut leveäkaistatien ensisijaisesti eräiden lentokonetyyppien varalasku- ja osaa kätkemispaikaksi. Hajautettu toiminta on nykyään välttämätöntä.

        Käytetään vaan autolla tehokkaasti kaikkea sitä tilaa mitä käytettävissä on. Se ei ole keneltäkään pois.


      • cr-v
        5372 kirjoitti:

        Eiköhän tienpitäjä ole tarkoittanut leveäkaistatien ensisijaisesti eräiden lentokonetyyppien varalasku- ja osaa kätkemispaikaksi. Hajautettu toiminta on nykyään välttämätöntä.

        Käytetään vaan autolla tehokkaasti kaikkea sitä tilaa mitä käytettävissä on. Se ei ole keneltäkään pois.

        Ei tuo taida olla se ensisijainen tarkoitus, vaikka osa leveäkaistateistä varalaskupaikoiksi sopiikin. Leveäkaistateitä ei tehdä enempää, koska liian moni ei osaa ajaa sellaisella. Niiden sijaan tehdään ohituskaistateitä joissa on keskikaiteet (vaikkei moni osaa ajaa niilläkään).


      • Ruiseri
        TheRat kirjoitti:

        Molemmat kaistat jatkuvat eteenpäin. Kummankin reunaan on yleensä pysäköity autoja. Kaksi autoa mahtuu normaalisti vieläkin rinnakkain.

        Niin mahtuu kesällä, kun kummallakin kaistalla ajaa tolkun ihminen.

        Talvella ei luultavasti mahdu, kun autot on parkkeerattu liian kauas reunasta.


      • mitä_ihmettä
        KahtaRinnakkain kirjoitti:

        Ajoradassa on todellakin niin monta kaistaa rinnakkain samaan ajosuuntaan kuin siihen hyvin ja turvallisesti mahtuu. Kaistoja ei välttämättä tarvitse millään maalauksilla merkitä tai osoittaa. Kaupungeissa on usein katuja joissa on useampi kaista ilman kaistaviivoja. Näiden oikeaoppinen käyttö tosin vaatii sen, että ulommaista autoa ajetaan mahdollisimman oikeassa reunassa. Moni deletoi kahden kaistan käytön niin, että joku ajaa keskiviivan tuntumassa, joku ajaa keskellä kahta kaistaa mutta jotkut ymmärtävät ja tietävät, että ajoneuvoa on kuljetettava ajoradan oikeassa reunassa ja tämä mahdollistaa sen, että kaistalle mahtuu kaksi autoa hybin rinnakkain. Näin opetettiin aikanaan autokoulussa, näin opetettiin armeijan autokomppaniassa ja näin opetettiin myös entisen Liikkuvan Poliisin ylikomisarion pitämällä, ammattiini liittyvällä kurssilla. Todella harva autoilija tätä tiedostaa.

        >> "Ajoradassa on todellakin niin monta kaistaa rinnakkain samaan ajosuuntaan kuin siihen hyvin ja turvallisesti mahtuu."

        Missä kohtaa laissa on tuollainen määritelmä?


      • lukee.laissa
        mitä_ihmettä kirjoitti:

        >> "Ajoradassa on todellakin niin monta kaistaa rinnakkain samaan ajosuuntaan kuin siihen hyvin ja turvallisesti mahtuu."

        Missä kohtaa laissa on tuollainen määritelmä?

        TLL määrittelee näin nikkään: "ajokaistalla tiemerkinnöin osoitettua tai muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa taikka pyöräkaistaa;"
        Eli tuosta on tulkittavissa, jotta milloin ajoradalla on riittävästi leveyttä kahden auton ajaa rinnan, niin silloin siinä pippeli on kaksi kaistaa vierekkäin, vaikka merkinnät ei niin sanoisikaan.


      • mikä-on-riitävä
        lukee.laissa kirjoitti:

        TLL määrittelee näin nikkään: "ajokaistalla tiemerkinnöin osoitettua tai muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa taikka pyöräkaistaa;"
        Eli tuosta on tulkittavissa, jotta milloin ajoradalla on riittävästi leveyttä kahden auton ajaa rinnan, niin silloin siinä pippeli on kaksi kaistaa vierekkäin, vaikka merkinnät ei niin sanoisikaan.

        "riittävän leveää", hmm... Mikä toiselle on riittävän leveä ei välttämättä toiselle sitä ole.

        Tulkitsen että monelle ei ole koskaan riittävän leveä koska heidän ajo heiluu ja hoippuu.


      • näin.sitä.pitää
        cr-v kirjoitti:

        Ei tuo taida olla se ensisijainen tarkoitus, vaikka osa leveäkaistateistä varalaskupaikoiksi sopiikin. Leveäkaistateitä ei tehdä enempää, koska liian moni ei osaa ajaa sellaisella. Niiden sijaan tehdään ohituskaistateitä joissa on keskikaiteet (vaikkei moni osaa ajaa niilläkään).

        Ei osaa ei. Voi vaikka antaa tilaa vaikka se on mahdotonta.


      • neljä_kaistaa
        lukee.laissa kirjoitti:

        TLL määrittelee näin nikkään: "ajokaistalla tiemerkinnöin osoitettua tai muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa taikka pyöräkaistaa;"
        Eli tuosta on tulkittavissa, jotta milloin ajoradalla on riittävästi leveyttä kahden auton ajaa rinnan, niin silloin siinä pippeli on kaksi kaistaa vierekkäin, vaikka merkinnät ei niin sanoisikaan.

        Entä jos tarkoitus todella on tehdä kaistoista normaalia leveämmät? Miten se tehdään, muuten kuin jättämällä merkitsemättä kaista kaistamaalauksilla useaksi kapeaksi kaistaksi? Ja sitten kuitenkin joku tulkitsee, että "tässähän on useampia kaistoja kun tuohon kerran viereen mahtuu".


      • sulle.neuvo
        näin.sitä.pitää kirjoitti:

        Ei osaa ei. Voi vaikka antaa tilaa vaikka se on mahdotonta.

        Työnnä se tila vaikka prrseeseesi.


      • näin.sitä.pitää
        sulle.neuvo kirjoitti:

        Työnnä se tila vaikka prrseeseesi.

        Miksi menet henkilökohtaisuuksiin ja sitten vielä se että en ole mielestäni tuollaista hyökkäystä ansainnut? Puhun järkevästi ja sitten sinä olet tullut luokseni rähjäämään. Elämä on ihan hyvä juttu vaikka se ei siis ole mikään muu kuin normaali asia jokaiselle ihmiselle ja henkilö ja sielu.


    • 5372

      Nopeana kirjoittajana lätkäisin tämän:

      1957

      14. § 1. Ajoneuvoa on tiellä kuljetettava niin lähellä oikeanpuoleista reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista ja, missä ajoradan leveys sen sallii, kokonaan sen oikeanpuoleisella osalla. Vasenta puolta saa käyttää vain ohitukseen noudattamalla, mitä siitä on muutoin määrätty, tai milloin oikea puolisko on tilapäisen esteen sulkema.
      Ajoneuvolla on kuitenkin aina....

      2. Milloin ajoradan puoliskolla tai yksisuuntaisella ajoradalla on tilaa kahdelle tai useammalle rinnakkain kulkevalle ajoneuvolle, ajoneuvon on ajettava ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevaa vapaata ajokaistaa.
      Hitaammin kulkevien....
      Kuorma-auton....

      Ei ole Rotan tekstiä.
      ***

      Vuoden -60 KKO-päätöstä ei voi suoraan viedä tähän, koska siinä ajorata/tie kapeni.
      Uudenmaankadulla ei kapene ajorata vaan molemmin puolin pysäköidyt autot ( tilapäisiä esteitä kuten lumipenkka tai katutyön puomi ) kaventavat vapaata tilaa. Leveillä autoilla voi tulla välillä ahasta.

      • 5372

        Hyvä linkki. Dak.

        Alin kuva on hyvä. Katu muuttuu kesken kaiken vinopysäköinniksi. Ajorata kapenee, kun ruudut eivät ole ajorataa.
        "2) ajoradalla ajoneuvoliikenteelle tarkoitettua, yhden tai useamman ajokaistan käsittävää tien osaa, pyörätietä lukuun ottamatta"

        Tuohon soveltuu vuoden -60 KKO siten, että autojen tulosuunnasta katsoen oikea kaista jatkaa.
        Käytännössä taitaa olla enemmän niin, että vasenta kaistaa ajavat runnovat itsensä ensin.


    • Oma_vika

      Käytännössä yksisuuntaisella kadulla autonsa kyljittäin yhteen ajavat maksavat omat vaurionsa ja oikeudenkäyntikulunsa, jos mennään leivättömän pöydän ääreen. Tästä poiketaan vain, jos jompikumpi kaistoista selkeästi on tukossa, silloin siltä kaistalta tuleva kaistanvaihtajana vastaa osumasta.

      Ja kuten oikeustapauksissa muutenkin, näyttö ratkaisee. Ei netistä löytyvät mielipiteet.

      • eikö.näin

        Eikös se mene kuitenkin niin, että liikennevakuutus maksaa puolet vastapuolen vahingoista ja
        puolet jää itselle maksettavaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe