Kumppanini pitää minua lihavana ja polkee itsetuntoa

Anonyymi

Avopuolisoni on ilmeisesti näreissään kun olen kahdessa vuodessa saanut muutaman kilon lisää. Suhteemme alkuaikoina olin tosi hoikassa kunnossa ja nykyään olen normaalipainon keskivaiheilla painoindeksin mukaan. Tuli maininneeksi että voisin ehkä yrittää vähän parempia elämäntapoja ettei painoa tulisi liikaa, meinasin kokeilla keittokuuria ja olin hyvällä mielin omista suunnitelmista. Liikuntaakin suunnittelin lisääväni, vaikka käyn päivittäin lenkillä ja teen toisinaan raskaitakin hommia.

Puolisoni on alkanut puhumaan mulle siitä miten olin ennen paremman näkönen, kommentoi missä mulla näkyy läskit, päättää mitä laitan päälle ettei läskit korostu, tökkii makkaroita ja kommentoi perään milloin aloitan salilla käynnit tai keittokuurit. Näistä mitään hän ei tee hyväntahtoisesti tai huumorin piikkiin. Lisäksi lähes aina nämä teot hän tekee vähän vaivihkaa, ei kerro että kyse on läskeistä, mutta sen vain tietää, monesti kuitenkin se liikunta, syöminen ja laihduttaminen mainitaan pian esim läskistä puristamisen jälkeen. Jos sanon asiasta vastaan, yleisesti vastaus on "olit paremman näkönen kun olit laihempi.".

Tämä kaikki on polkenut mun itsetunnon nollaan, pidän itseäni lihavana, masennus puhkesi enkä halua mennä minnekään koska pidän itseäni lihavana ja epämiellyttävänä. Seksielämä on kuollut. Asun jättihupparissa joka suojaa minua läskien tökkimiseltä ja puristelulta. Laskin että painoindeksin olisi 22,8, lisäksi lihasrakenteeni on hyvä, joka lisää painoa myös. Minulle hän taas on aina sama oma itsensä vaikka meidän suhteen aikana hän on lihonut huomattavasti enemmän, painoindeksi noin 28 - 29. Mulla ei vaan ole mitään tarvetta puuttua hänen lihomiseen niin kauan kuin pysytään terveillä rajoilla. Lisäksi hän syö mitä vain, mutta itse en saa syödä mitään herkkuja tai raskasta ruokaa. En ymmärrä miksi minun tilani olisi yhtään sen erikoisempi kuin hänen.

Haluaisin ehkä kuulla muiden ajatuksia ja ehkä kokemuksia samanlaisesta aiheesta. En oikein voi ystävillenikään puhua, sillä meillä on yhteinen ystäväpiiri ja en halua "mustamaalata" kumppanini hänen ystävilleen. Onko mitään keinoa saada tätä loppumaan? En halua alistua liikkumaan ja elämään terveellisesti kun se noin painostetaan, vaikka tekisin sitä oma-aloitteisesti hyvinkin mielellään.

20

79

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tuo on kyllä ikävä asia. Kumppanillasi on tietynlainen mielikuva minkalainen sinun pitäisi olla. Voisit mainita, ettet ole "auto" tai "koriste-esine" vaan ihminen. Kerro hänelle, että se loukkaa. Vaadi nollatoleranssia kiusaamiselle. Turhaan masennut kumppanin sanoista, vastaa samalla mitalla ja kysy miltä tuntuu. Liian alistuva asenne vie sinulta itsetunnon. Painoindeksi on kuitenkin normaali.
      Miehelläsi voi olla itsellä itsetunto ongelma, se näkyy toisten nälvimisenä.

• Anonyymi

Karsea tyyppi, henkistä väkivaltaa. En tuhraisi aikaani moiseen.

• Anonyymi

"Onko mitään keinoa saada tätä loppumaan? "

Sanot, ettet kuuntele enää hitustakaan painosi arvostelua. Sinä lisäksi päätät mitä syöt ja puet päällesi. Sinulla on siihen itsemääräämisoikeus. Ellei tämä kelpaa miehelle, eroa. Tosin itse olisin jo eronnut muutenkin. Mitään tasapuolista tunnesuhdetta teidän suhteessa ei ole. Mies kohtelee sinua kuin omaisuuttaan. Henkistä väkivaltaa tosiaan.

• Anonyymi

Jätä tuollainen sika.

• Anonyymi

Minun exäni oli samanlainen idiootti, haukkui minua läskiksi ja tyhmäksi, vaikka olin paremmin koulutettu ja tienasin hiukan enempi, kun hän.
      Tavatessamme olin 48 kiloinen vaatekoko oli XS tai S ja painoa tuli hiukan lisää painoin sillon vajaa54 kg ja vaatekokoni oli ja on edelleen 36 ja S ,olen 160 cm pitkä, en ole koskaan ollut mikään läski.
      Jätin moisen miehen.

• Anonyymi

Kukaan, siis ei kukaan, koskaan, heitä kasvoillesi lokaa, ellet Sinä itse salli sitä tehtävän!
      Ellei tuo valitsemasi yksinkertainen ja ilkeä mies tajua viestiensä typeryyttä ja käytoksensä ala-arvoisuutta, Sinulla on kaikki maailman valta antaa tuon idiootin poistua näkopiiristäsi. Vain, ole hyvä, laske se menemään ja kiusaamaan muita halukkaita. Sinun ei tarvitse olla idiootin kiusauksen kohde!

Sinä, hyväksyessäsi idiootin käytoksen:

et ole kiltti! Kiltteys ei sovi kahden täysijärkisen vuorovaikutukseen.

Tavataan se uudestaan: Sinun ei tarvitse ottaa vastaan kaikkea lokaa jota valitsemasi idiootti kaataa päällesi!

Vain laske idiootti menemään!

• Anonyymi

lisäksi, marttyyrimaisuus kuulostaa tosi asiaankuulumattomalta! Sillä ei Sinun tapuksessa ole mitään arvoa! Vaikka onkin niin helppo valittaa ja syyttää toista, Sinä itse kuitenkin olet tehnyt väärän valinnan. Vain sinä itse voit korjata tuon valittamisen ja marttyyrimaaisuuden sijaan. Ainoa millä on arvoa, on tehdä täysi muutos ystäviesi , avokkiesi, valinnan suhteen. Korkeatasoempiakin kun on olemassa.

• Anonyymi

Voihan tuon hienovairaisestikin hoitaa, avopuolisoni on myös ylipainoinen/lihonut reilusti viimeisien vuosien aikana ja se vei multa seksihalut. Naisella ei ole ollut juuri halua tiputtaa kiloja, ei siinä mitään näyttää selaiselta kun haluaa, mua vaan ei sytytä. Eihän siitä tarvitse toista haukkua mut pieni kritiikki voi pelastaa tilanteen jos toinen herää et okei vähän kiloja pois ja toistakin taas kiinnostaa. Oma terveys pitäis olla ensisijainen kohde, suomessakin kun noita ylipainoisia on jo joka kolmas aikuinen ja nuoret seuraa perässä.

• Anonyymi

Miksi et vastaa samalla mitalla. 28-29 bmi on jo melkoinen läski.

• Hmm...Miehesi vaikuttaa olevan narsisti.
      Kaikkien ihmisten pitäisi elää terveellisesti..Harrastaa liikuntaa, syödä kulutuksen mukaan. On parempi puuttua siihen omaan lihomiseen sen alkuvaiheessa kuin havahtua todellisuuteen sitten 30kg myöhemmin.

Ja kyllä, miehesikin on ylipainoinen.. Kuitenkin se tapa miten hän esittää asiansa sekä tökkii sinua sormella on niin inhottava sekä narsistinen, että itse katson tuon olevan vakava merkki katsella miellyttävämpää tulevaisuutta jossain toisessa osoitteessa.

• Anonyymi

"Ja kyllä, miehesikin on ylipainoinen.. "

Miten niin KIN? Ap ei ole ylipainoinen painoindeksillään 22,8.

• Anonyymi kirjoitti:

"Ja kyllä, miehesikin on ylipainoinen.. "

Miten niin KIN? Ap ei ole ylipainoinen painoindeksillään 22,8.

Kyllä tuo indeksi tarkoittaa naisella , että jokunen ylimääräinen kilo on kertynyt -joskaan tilanne ei ole vielä huolestuttava..

• Anonyymi

Sinulla on törkeä mies ap. Hankkiudu hänestä pian eroon, tai menetät itsesi.

• Anonyymi

Hankkiuduin hänestä lopussaan eroon, motivaatio itsestään huolehtimikseenkin palasi kun suhteessa jäin vain epävarmaan kuoreen, enkä halunnut tehdä mitään liikuntaa sillä pelkäsin että minua aletaan patistamaan urheilemaan jatkuvasti. Sellainen ahdistaa kun tietää että toisella on vain pinnalliset taka-ajatukset, enkä voinut nauttia mistään. Nyt olen taas onnellinen vaikka surkeasta itsetunnosta kärsin kyllä edelleen, mutta parempaan päin hiljalleen!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hankkiuduin hänestä lopussaan eroon, motivaatio itsestään huolehtimikseenkin palasi kun suhteessa jäin vain epävarmaan kuoreen, enkä halunnut tehdä mitään liikuntaa sillä pelkäsin että minua aletaan patistamaan urheilemaan jatkuvasti. Sellainen ahdistaa kun tietää että toisella on vain pinnalliset taka-ajatukset, enkä voinut nauttia mistään. Nyt olen taas onnellinen vaikka surkeasta itsetunnosta kärsin kyllä edelleen, mutta parempaan päin hiljalleen!

Jee hyvä sinä!!! Kyllä sulla itsetuntoa löytyy, kun oli voimaa jättää tollanen mies. Niin moni jää vaan kärsimään. Hyvä sinä urhea nainen!

• Anonyymi

Voi hemmettei teidän keittokuuri ja parit kilot. Puolisosi on paska idiootti heitä mäkeen. Mun nainen alko puhuu että on lihonut mut sanoin että tykkään siitä ei haittaa jos lihoot 10 kiloo mut voin auttaa treenaamaan.

Ostin sitten 3 kk kortit salille ja käytiin siellä 4 kertaa viikossa ja muija oli tyytyväinen. Itsellä urheilutaustaa, salibandyä pelasin 25 v seuratasolla, jalista ja juoksua, mitaleita olen voittanut ja nykyään kuntoilen, salilla käydään ja kuntopyörän ostimme kotiin, sillä poljettu 351 km tässä kuussa itse ja tyttöystävä suunnilleen saman verran koska pistämme vihkoon kaikki kilsat mitä mittariin tulee ja aika myös kauanko polkee niin voi seurata sitten edistystä.

Tavoite kuukaudessa on 400 km polkea, minusta on hyvä määrä ja tässä vielä aikaa vajaa viiko joten 400 km tulee täyteen. Ja poljemme 40 minsaa kumpikin aina niin ohjelma toimii. Noin 2,5 kuukautta ollut kuntopyörä kotonamme mut salille taas tässä joulukuussa niin tulee vaihtelua.

• Anonyymi

Urheilu on tietysti ihan hyvä, mutta kyllä painonhallinnan pitäisi lähteä syömisen hallinnasta.

• Anonyymi

Hei! AP laittaa kuulumisia. Löysin uuden rakkauden ja nyt tiedän mitä on kun toinen ihminen rakastaa juuri sellaisena kuin on. Tuntuu hyvältä kun kumppani rakastaa niitä asioita ulkonäössä joita on ennen pitänyt itsessään virheitä, koska eksä opetti opetti mm."jenkkakahvojen" sun muiden pehmeämpien kohtien olevan piilotettava asia. Sillä on valtava ero miten toinen koskee ja katsoo. Nykyinen kumppani ei ole koskaan sanonut mitään negatiivista ulkonäköön koskien, ei toki ylistäkään jota en kaipaakaan mutta näen että toinen hymyilee lempeästi tai viettelevästi jos esimerkiksi vaihdan vaatteita. Se tuntuu todella hyvälle, olisinpa tiennyt aiemmin mitä sen kuuluu olla parisuhteessa, tiesin vain mikä tuntuu pahalta.

Jos kukaan lukija kokee olevansa yhtään samassa tilassa niin Komppaan kommentoijia: Jätä se sika! Et tule katumaan, elämää ei kuulu jättää muiden poljettavaksi!

Ja korjaus! En huomannut aiemmin korjata, mutta kaikki lukijat päättelivät olevani nainen. En ole, eksäni ei myöskään ollut mies. Stereotyyppisesti varmasti toki yleisempää että tilanne on toisinpäin.

Terveisin; käsittämättömän onnellinen kaveri

• Anonyymi

Ihmisen ulkonäön ja painon kommentointi on niitä asioita, mitkä jättää jälkensä. Ei ihmisen tarvitse olla mitenkään pinnallinen, että tommoset tölväsyt oikeesti tuntuu. Erityisesti nuoruudessa kommentit on ikäviä, sanotaan että vaikka joidenkin mielestä ihan harmittoman heitot voi jäädä nuoren mieleen. Tuo aiemmin ketjussa puhunut mies, joka kannusti puolisonsa mukaan salille vain kannustuksen vuoksi, kuulosti todella fiksulta ja oli kivan kuuloinen viesti. Edelleenkään en ymmärrä, miksi ihmisten ulkonäöstä saa kommentoida. Itse olen kokenut pituuden suhteen vähän samaa kuin viime viikon hesarissa tuo 190cm pitkä, kaunis ja naisellinen nainen, vaikka itse nykymittapuulla olen huomattavasti lyhyempi 175cm. Minulle on ihan kadulla kommentoitu, että miten sinulla voi olla noin pitkät jalat ym. Tykkään pitää korollista kenkiä, enkä aio olla käyttämättä vain koska joitain häiritsee pituuteni.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihmisen ulkonäön ja painon kommentointi on niitä asioita, mitkä jättää jälkensä. Ei ihmisen tarvitse olla mitenkään pinnallinen, että tommoset tölväsyt oikeesti tuntuu. Erityisesti nuoruudessa kommentit on ikäviä, sanotaan että vaikka joidenkin mielestä ihan harmittoman heitot voi jäädä nuoren mieleen. Tuo aiemmin ketjussa puhunut mies, joka kannusti puolisonsa mukaan salille vain kannustuksen vuoksi, kuulosti todella fiksulta ja oli kivan kuuloinen viesti. Edelleenkään en ymmärrä, miksi ihmisten ulkonäöstä saa kommentoida. Itse olen kokenut pituuden suhteen vähän samaa kuin viime viikon hesarissa tuo 190cm pitkä, kaunis ja naisellinen nainen, vaikka itse nykymittapuulla olen huomattavasti lyhyempi 175cm. Minulle on ihan kadulla kommentoitu, että miten sinulla voi olla noin pitkät jalat ym. Tykkään pitää korollista kenkiä, enkä aio olla käyttämättä vain koska joitain häiritsee pituuteni.

Tätähän se on että ihmiset ei erota sitä että niitä piirteitä joita yleisesti pidetään kauneusihanteena median perusteella voi yhtälailla satuttaa toista, jos siitä mainitsee kuten esim ylipainosta puhuminen.
        Mulla on pari hoikkaa kaveria jotka loukkaantuu siitä jos joku mainitsee niiden hoikkuuden, toinen näistä haluaisi kasvattaa lihasmassaa jota ei vaan meinaa syntyä ja sitä satuttaa se että toiset ylistää kun hän on niin hoikka. Sama varmasti tuon pituus asian kanssa, mallit ja muut median kauneusihanteelliset naiset "kuuluu" olla pitkiä ja sitä ominaisuutta ylistetään vaikka pitkä ihminen itse voi haluta ettei sitä huomioitaisi.
        Ihanteellista olisi jos jokainen antaisi toisen olla just semmonen kuin on ilman että tarvitsisi edes pään sisällä ajatella että onpa toisella ihmisellä jotain huomioitavaa ulkonäössä. Tämä tuskin tulee tosin olemaan koskaan mahdollista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      179
      1492
    2. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      43
      1071
    3. No nytkö tuli lähtö Orpolle?

Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall
      Maailman menoa
      194
      921
    4. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      38
      755
    5. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      680
    6. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      21
      670
    7. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      29
      663
    8. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      37
      663
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      607
    10. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      17
      603
    Aihe