Luin mielenkiintoisen uutisen, jossa 2 turkulaista kulkee mieluummin junalla Tukholmaan kuin laivalla. Syynä pienemmät hiilidioksidipäästöt.
https://yle.fi/uutiset/3-10823799
Nyt ei oteta poliittisesti kantaa, vaan pyytäisin arvioita siitä, kumpi tapa matkustaa tuottaa enemmän hiilidioksidia.
Keskimääräisen matkustajan paino voisi olla 75 kiloa.
Empiirisesti ajateltuna pitäisi ottaa huomioon, että laiva kulkee joka tapauksessa. Jos nämä 2 matkustajaa kulkevat laivalla, massan lisäys on 150 kiloa, jonka pitää liikkua laivan mukana. Junalla kulkiessa 150 kilon massa siirtyy junaan, ja laivan mukana kulkeva massa on 150 kiloa pienempi.
Pullovettä ja eväitä kuluu junalla matkustaessa 4 kertaa enemmän kuin laivalla matkustaessa, koska matka kestää 4 kertaa kauemmin. Matkaan kuulunee myös ainakin 1 hotelliyö keskuslämmityksineen, ilmastointeineen, siivouksineen, nettivarauksineen jne.
Junamatka alkaa 7.6. klo 18:05 ja päättyy kahden yön jälkeen 9.6. klo 13:40.
Laivamatka alkaa 9.6. klo 8:20 ja on perillä Tukholmassa samana päivänä klo 18:15.
Itse en millään voi uskoa, että kahden matkustajan aiheuttama hiilijalanjälki olisi yhtään suurempi laivalla matkustaessa kuin junalla matkustaessa. Jo pitkä matkustusaika lisää hiilijalanjälkeä. Hotellivaraus syö energiaa, kännykän lataukset, vaatteiden kuluminen jne.
Laskekaa!
75 kiloa painavan hiilidioksidipäästö laivassa
83
219
Vastaukset
- Anonyymi
Höyryjunalla kulkiessa kengänpohjiin todellakin saattaa tarttua hiilimuruja jotka sitten myöhemmin jostain kummallsesta syystä ilmenevät hiilijalanjälkinä olohuoneen matossa.
Suosittelen laivamatkaa. - Anonyymi
Mielestäni pitää ottaa huomioon myös uloshengitysilman hiilidioksidi. Pitemmän matkustusajan aikana hengittäessä syntyy huomattavasti enemmän hiilidioksidia kuin lyhyemmällä matkustusajalla. Lisäksi junan vaihto, matkalaukun kanto hotelliin jne lisää elimistön kuormitusta ja täten synnyttää lisää hiilidioksidia.
- Anonyymi
Paitsi tietenkin jos laivan tanssilattialla laittaa jalalla koreaksi, niin siinä syntyy hiilidioksidia. Seisovasta pöydästä saattaa seurata ilmastosopimusten vastaisia metaanipäästöjä.
- Anonyymi
Mitä väliä sillä on, sama hiili absorboituu ilmasta ruoantuotannossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä väliä sillä on, sama hiili absorboituu ilmasta ruoantuotannossa.
No sitä sitten että jos laihtuu pysyvästi, se hiili jää kiertämään ilmakehään ja kulkeutuu lopulta sun PIIMÄÄN!
- Anonyymi
Kuinka paljon laiva painaa? Kuinka paljon kuluu polttoainetta Turusta Tukholmaan? Tuosta kun laskee 75 kilon vaikutuksen, niin näkee, kuinka paljon polttoainetta 75 kiloa kuluttaa. Siitä voi sitten laskea hiilidioksidimäärän.
- Anonyymi
Pitäisi siis laskea laivan lastin lisääntymisen aiheuttama hiilidioksidipäästön lisääntyminen. Hakusanaksi googleen tämä:
gCO2/tonne-km
Merikuljetuksissa on rahtilaivoille ehdotettu lyhyemmille matkoille hiilidioksidipäästölle arviota 16 grammaa per 1000 kg rahtia kilometriä kohti. Tuon perusteella 75 kg rahtia kuluttaisi kilometriä kohti 1.2 grammaa hiilidioksidia rahtina kuljetettuna. Matha Helsingistä Tukholmaan on luokkaa 400 kilometriä eli puhutaan suuruusluokasta 500 ... 1000 grammaa hiilidioksidia kun risteilyalus tuhlaa energiaa rahtilaivaan verrattuna.
Junamatka sujuu pitkälti sähkön avulla joten mitä enemmän vesivoimaa ja ydinvoimaa käytössä sitä vähemmän hiilidioksidipäästöjä. Tuulivoimaa ei oikein voi tässä huomioida kun junien pitää kulkea myös tyynellä pakkassäällä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitäisi siis laskea laivan lastin lisääntymisen aiheuttama hiilidioksidipäästön lisääntyminen. Hakusanaksi googleen tämä:
gCO2/tonne-km
Merikuljetuksissa on rahtilaivoille ehdotettu lyhyemmille matkoille hiilidioksidipäästölle arviota 16 grammaa per 1000 kg rahtia kilometriä kohti. Tuon perusteella 75 kg rahtia kuluttaisi kilometriä kohti 1.2 grammaa hiilidioksidia rahtina kuljetettuna. Matha Helsingistä Tukholmaan on luokkaa 400 kilometriä eli puhutaan suuruusluokasta 500 ... 1000 grammaa hiilidioksidia kun risteilyalus tuhlaa energiaa rahtilaivaan verrattuna.
Junamatka sujuu pitkälti sähkön avulla joten mitä enemmän vesivoimaa ja ydinvoimaa käytössä sitä vähemmän hiilidioksidipäästöjä. Tuulivoimaa ei oikein voi tässä huomioida kun junien pitää kulkea myös tyynellä pakkassäällä.Sinulle tuli pilkkuvirhe. Sekoitit grammat ja kilogrammat.
75 kiloa vie 0,0012 grammaa X 400 eli 0,48 grammaa Turusta Tukholmaan. - Anonyymi
Junamatka sujuu sähköllä, joka on aina jostain muusta pois riippumatta millä sähkö on tuotettu. Jos halutaan laivojen kulkevan sähköllä, ydinvoimalla toimiva matkustajalaiva voisi olla ratkaisu.
- Anonyymi
Viking Line on tilannut Kiinasta uuden laivan, joka painaa 63 000 tonnia eli 63 miljoonaa kiloa.
https://www.is.fi/matkat/art-2000005391539.html
Kiinassa ei ilmastosopimukset ole voimassa, mutta ei oteta nyt laivan valmistuksesta aiheutunutta hiilidioksidia mukaan laskelmaan.
Tämän mukaan kulutus olisi 57 000 kiloa polttoainetta Turusta Tukholmaan:
http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=13255.0
Näin ollen 75 kiloinen ihminen kuluttaa tuosta määrästä 68 grammaa ( 75/63000000) X 57000 kg = 0,068 kg
Äkkiseltään sanoisin melko mukavaksi hyötysuhteeksi tuolle matkalle.- Anonyymi
Onko tuo joku höyrylaiva jossa poltetaan hiiltä ja sitten konemestari tekee hiilijalanjälkiä.
- Anonyymi
68 grammaa polttoainetta tarkoittaisi noin kolminkertaista määrää hiilidioksidia eli luokkaa 200 - 250 grammaa 300 kilometrille. Se olisi rahtilaivallekin hyvä suoritus lastin kilogrammaa ja kilometriä kohti.
Muttamutta. Eipäs nuolaista ennenkuin tipahtaa. Laivan kilogrammoille ei voi laskea kulutusta kun se ei ole hyötykuormaa vaan osa liikennevälinettä.
Jos laivassa kulkisi vain yksi matkustaja Turusta Tukholmaan niin laiva kuluttaisi tuolla matkalla 57 tonnia polttoainetta ja päästäisi noin 170 tonnia hiilidioksidia ilmaan. Siitä sen yhden matkustajan osuus olisi tietenkin 100% eli 170 tonnia. Tuhannen matkustajan tapauksessa päästö olisi 170 kiloa hiilidioksidia per kuljetettu henkilö.
Ei enää ollenkaan mukava luku. - Anonyymi
No jos siellä laivalla olisi vaikka tuhat matkustajaa niin kuinka pitkälle se laiva seilaisi 68 kilolla polttoainetta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
68 grammaa polttoainetta tarkoittaisi noin kolminkertaista määrää hiilidioksidia eli luokkaa 200 - 250 grammaa 300 kilometrille. Se olisi rahtilaivallekin hyvä suoritus lastin kilogrammaa ja kilometriä kohti.
Muttamutta. Eipäs nuolaista ennenkuin tipahtaa. Laivan kilogrammoille ei voi laskea kulutusta kun se ei ole hyötykuormaa vaan osa liikennevälinettä.
Jos laivassa kulkisi vain yksi matkustaja Turusta Tukholmaan niin laiva kuluttaisi tuolla matkalla 57 tonnia polttoainetta ja päästäisi noin 170 tonnia hiilidioksidia ilmaan. Siitä sen yhden matkustajan osuus olisi tietenkin 100% eli 170 tonnia. Tuhannen matkustajan tapauksessa päästö olisi 170 kiloa hiilidioksidia per kuljetettu henkilö.
Ei enää ollenkaan mukava luku.Aivan. Eli laivan pitää kulkea mahdollisimman täysinäisenä, jotta hyötysuhde/matkustaja paranee. Pitää kuitenkin muistaa myös se, että laivan pääasiallinen lasti on rahtia, näin ollen se, että jää pois laivasta ja menee muita reittejä itse asiassa lisää hiilijalanjälkeä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko tuo joku höyrylaiva jossa poltetaan hiiltä ja sitten konemestari tekee hiilijalanjälkiä.
Konemestarit tekee 3 jälkeä jaksossa, 2 eteen ja 1 taakse rytmissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
68 grammaa polttoainetta tarkoittaisi noin kolminkertaista määrää hiilidioksidia eli luokkaa 200 - 250 grammaa 300 kilometrille. Se olisi rahtilaivallekin hyvä suoritus lastin kilogrammaa ja kilometriä kohti.
Muttamutta. Eipäs nuolaista ennenkuin tipahtaa. Laivan kilogrammoille ei voi laskea kulutusta kun se ei ole hyötykuormaa vaan osa liikennevälinettä.
Jos laivassa kulkisi vain yksi matkustaja Turusta Tukholmaan niin laiva kuluttaisi tuolla matkalla 57 tonnia polttoainetta ja päästäisi noin 170 tonnia hiilidioksidia ilmaan. Siitä sen yhden matkustajan osuus olisi tietenkin 100% eli 170 tonnia. Tuhannen matkustajan tapauksessa päästö olisi 170 kiloa hiilidioksidia per kuljetettu henkilö.
Ei enää ollenkaan mukava luku.Ei vaan 0,68 grammaa koko matkalle Turku - Tukholma! Ei mitään satoja grammoja! Tuollainen laiva seilaa pitkälti inertialla!
- Anonyymi
''... laivan, joka painaa 63 000 tonnia eli 63 miljoonaa kiloa.''
Ei edes lähellä;) GT on tilavuusmitta.
Ko. kiulun paino on tarkoin varjeltu salaisuus mutta vertailun vuoksi Silja Serenade painaa n.27 000t
- Anonyymi
Keinotekoisesti aikaansaatua hypotermiaa on käytetty tehohoidossa jo vuosia.
Riippumatta matkustustavasta matkustajat voitaisiin lääkitä tajuttomiksi ja vaivuttaa hypotermiaan matkan ajaksi, koska hypotermiassa hiilidioksidin tuotto jää jopa puoleen normaalista. Tuulisähköllä toimiva robotti ruokkisi matkustajat nenämahaletkun kautta juuri ennen maihinnousua, jotta matkustajat voitaisiin pitää mahdollisimman pitkään hypotermiassa.
Matkustajat makaisivat matkan ajan sarkofageissa turvassa. Jos laiva uppoaisi, sarkofagit jäisivät pinnalle ja toimisivat pelastuslauttoina.
Junaankin mahtuisi 10 -kertainen määrä matkustajia, koska sarkofagit voi pinota päällekkäin. - Anonyymi
Vai että turkulaiset maailmalla...
Kun se laiva nyt kaikesta huolimatta kulkee, niin laivalla vaan, ei se turkulaisenkaan vaikutus nyt niin suuri ole, vaikka suuret luulot itsestään :-)- Anonyymi
Jos matkustajat loppuvat niin laivalinja lopetetaan oitis. Laivan kaikki polttoainemenekki ja muut käyttökulut aiheutuvat siitä että on matkustajia tai rahtia kuljetettavaksi.
Viro juurikin alentaa viinaveroa ja Suomi nostaa viinaveroa. Siitä aiheutuu sekä säästöä että kustannusta. Säästöä tulee siitä ettei enää tarvitse hakea juomia Latviasta asti ja menoa siitä, että yhä useampi hakee viinansa Virosta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos matkustajat loppuvat niin laivalinja lopetetaan oitis. Laivan kaikki polttoainemenekki ja muut käyttökulut aiheutuvat siitä että on matkustajia tai rahtia kuljetettavaksi.
Viro juurikin alentaa viinaveroa ja Suomi nostaa viinaveroa. Siitä aiheutuu sekä säästöä että kustannusta. Säästöä tulee siitä ettei enää tarvitse hakea juomia Latviasta asti ja menoa siitä, että yhä useampi hakee viinansa Virosta.Ahaa, nämä turkulaiset pyrkivät siihen, että kaikki alkavat käyttämään 3 päivän maareittiä laivareitin sijaan. Tai sitten halusivat päästä lehteen moraaliposeeraamaan, koska jos siitä ei kirjoiteta, sitä ei tapahtunut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos matkustajat loppuvat niin laivalinja lopetetaan oitis. Laivan kaikki polttoainemenekki ja muut käyttökulut aiheutuvat siitä että on matkustajia tai rahtia kuljetettavaksi.
Viro juurikin alentaa viinaveroa ja Suomi nostaa viinaveroa. Siitä aiheutuu sekä säästöä että kustannusta. Säästöä tulee siitä ettei enää tarvitse hakea juomia Latviasta asti ja menoa siitä, että yhä useampi hakee viinansa Virosta.Heh joo, turkulaiset varmaan luulevat olevansa maailman napa ja että nyt kaikki alkavat ajaa Tornion kautta Tukholmaan. Heh heh heh hee!
- Anonyymi
<<< Merikuljetuksissa on rahtilaivoille ehdotettu lyhyemmille matkoille hiilidioksidipäästölle arviota 16 grammaa per 1000 kg rahtia kilometriä kohti. <<<
Huvikäytössä, jossa rahdin kuljetus ei ole pääasia, koko aluksen paino tulee jakaa makustajien lukumäärän mukaan.
Ymmärränkö oikein?
Jos aluksen kuivapaino on 50 000 tonnia, ja se ottaa 1000 matkustajaa, yhden matkustajan laskennalliseksi painoksi tulee 50 tonnia. Päästö on Tukholmaan hupikäytössä 50 tn * 16 g/tn-km * 320 km = 256 000 grammaa per hlö.
Mitä enemmän hyötyrahtia, sen pienempi luku, mutta hupikäytössä luku on todella kamala. - Anonyymi
Nämä ihmiset eläessään päästelevät hiilidioksidia joka tapauksessa kahdessa päivässä saman määrän, olivatpa he laivassa tai junassa tai jäävät kotiin Turkuun.
Viinapullot sitävastoin eivät aiheuttaisi päästöjä jäädessään kotimaahan, sensijaan että tekevät edestakaisen matkan käydessään Baltiassa halventumassa ja niiden maiden verotettavana. - Anonyymi
Tässä Ylen artikkelissa junalla kulkemisen väitetään olevan kokonaan päästötöntä, mitä se ei suinkaan ole. Kuvitellaan, että sähkö joka tulee töpselistä, olisi aina päästötöntä. Miten hyvin ydin-, tuuli- ja vesivoimalla tuotettua sähköä riittää kaikille, jotka uskovat ostavansa päästötöntä sähköä.Laivoille riittää että niillä on lähtö ja määränpääpaikassa satama. Juna taas tarvitsee valtavan verkoston koko matkalle. VR luonnollisesti viherpesee omat lukunsa, onhan ne junatkin maalattu vihreiksi. Erään artikkelin mukaan pelkkä sähkönkulutus on VR:llä 5 kertainen verrattuna siihen mitä heidän junansa vievät laskelmien mukaan. Mikä lie on sitten todellisuus, mutta jokatapauksessa juna on paljon enemmän päästöjä aiheuttava kuin mitä julkisessa datassa annetaan ymmärtää.
Laivamatka Turku-Tukholma aiheuttaa joka tapauksessa alle 100 g hiilidioksidipäästöt/hlö, kuten tässäkin keskustelussa on aiemmin laskettu.
Täytyykin alkaa matkustamaan lavalla enemmän ihan vain tukeakseni varustamoita. - Anonyymi
Ihmettelen kovin miksi pääministeri Rinne ja hänen virolaiskolleegansa vastustavat yksityisellä rahalla tehtävää Angry Birds-tunnelia. Ikään kuin ilmaston kannalta olisi parempi jarrutella kymmeniä vuosia hanketta, joka tähtää lentoliikenteen vähentämiseen.
Nimittäin co2-päästöjen kannalta on vissi ero meneekö Helsingin keskustasta ensin taksilla Hki-Vantaalle, sieltä flygarilla Berliinin lentokentälle ja jälleen taksilla Berliinin keskustaan, vai hyppääkö Helsingissä Brysselin yöjunaan ja pääsee suoraan Berliinin keskustaan.
Ja samalla radallahan kulkee myös rahti. Itämeri kiittää.- Anonyymi
Ei onnistu matkustaminen Helsingistä Berliiniin tai Brysseliin yhdellä ja samalla junalla. Viimeistään Puolassa tulee eteen junan vaihto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei onnistu matkustaminen Helsingistä Berliiniin tai Brysseliin yhdellä ja samalla junalla. Viimeistään Puolassa tulee eteen junan vaihto.
Junaa ei tarvitse vaihtaa, koska Rail Baltica, mutta ei tosiaan pääse Helsingistä, sillä rata (1 435 mm raideleveys) tulee kulkemaan Espoon eikä Helsingin kautta.
Joku voisi laskea tai selvittää paljonko joku Pendoliino tuottaa hiilipäästöjä per matkustajakilometri Suomen nykyisillä sähköenergian lähteillä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Junaa ei tarvitse vaihtaa, koska Rail Baltica, mutta ei tosiaan pääse Helsingistä, sillä rata (1 435 mm raideleveys) tulee kulkemaan Espoon eikä Helsingin kautta.
Joku voisi laskea tai selvittää paljonko joku Pendoliino tuottaa hiilipäästöjä per matkustajakilometri Suomen nykyisillä sähköenergian lähteillä.Viimeistään Espoossa täytyy junaa vaihtaa.
- Anonyymi
Tietenkään 75 kg lisääminen laivaan ei muuta päästöjä lainkaan, mutta laivan liikkuminen täytenäkin aiheuttaa varsin suuret päästöt. Ajavat turhan kovaa tehokkaaseen merikuljetukseen nähden. Taitaa olla Tax Freessä yhtä paljon massaa kuin matkustajissa? Lisäksi valtava määrä henkilökuntaa. Suuren osan vuotta laivat ovat alle 50% käyttöasteella. Monen matkustajan mukana tulee myös 1500 kg auto.
Pidemmän aikavälin päästöjä tietysti pitää katsoa niin, että kuljetukset optimoidaan eli liikenteen vähentyessä laivat pienenee, kulkevat harvemmin tai hitaammin.
Kyllähän ensikatsomalta laivojen kovat päästölukemat yllättivät, mutta eipä tuo hiukan ajateltuna ole mitenkään yllättävää.
Melko sama juttu lentokoneessa. Ei se yksittäinen matkustaja päästöjä miksikään muuta. Aika mitätön siinäkin on hyötykuorman suhde kokonaismassaan. Ainoa järkevä tapa on laskea kokonaispäätlö matkustajille jaettuna.- Anonyymi
Juuri sen vuoksi kannattaa suosia laivaa, koska yhden matkustajan vaikutus on niin vähäinen. Laivojen on joka tapauksessa pakko kulkea, koska säästetty aika on logistiikassa tärkeintä, kuskin pakollinen vuorokausilepokin hoituu laivassa. Katkeamaton kylmäketju vaatii myös ajallista säästöä. Jos rekka lähtee kiertämään Lapin kautta, kustannukset nousee pilviin, lisäksi dieselrekalla päästöt ovat suuremmat kuin laivassa.
Nyt kun kuitenkin rekat laivaa käyttävät jatkossakin, on vain järkevää itsekin käyttää laivaa, koska kuten todettua, yhden ihmisen massan lisäys on merkityksetöntä.
Vaikka kuinka kuvittelisit, että itkupotkuraivari ja Lapin kautta kiertäminen muuttaisi kuviota, niin ei muuta. Laivat kulkee jatkossakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri sen vuoksi kannattaa suosia laivaa, koska yhden matkustajan vaikutus on niin vähäinen. Laivojen on joka tapauksessa pakko kulkea, koska säästetty aika on logistiikassa tärkeintä, kuskin pakollinen vuorokausilepokin hoituu laivassa. Katkeamaton kylmäketju vaatii myös ajallista säästöä. Jos rekka lähtee kiertämään Lapin kautta, kustannukset nousee pilviin, lisäksi dieselrekalla päästöt ovat suuremmat kuin laivassa.
Nyt kun kuitenkin rekat laivaa käyttävät jatkossakin, on vain järkevää itsekin käyttää laivaa, koska kuten todettua, yhden ihmisen massan lisäys on merkityksetöntä.
Vaikka kuinka kuvittelisit, että itkupotkuraivari ja Lapin kautta kiertäminen muuttaisi kuviota, niin ei muuta. Laivat kulkee jatkossakin.Taatusti laivaliikenne hiljenee, jos matkustajamäärät alenevat. Nythän nuo laivat on tehty lähinnä henkilöliikennettä varten ja varsin merkittävä osa rahdistakin on henkilöautoja. Tilanne on täysin toinen rahtilaivoilla.
Eikö tuo jo näy siinä, että Naantali-kapellskär -väliä ajaa nykyään rahtilaiva, johon menee 4-kertainen määrä rekkoja ja 1/4 matkustajista Turun ja Helsingin ruotsinlaivoihin verrattuna? Helsinki - Tukholma reitti ja Ahvenanmaalla pysähtyminen on rahtiliikenteen kannalta täysin järjetöntä.
Näkyy myös siinä, miten valtava liikenne Helsinki-Tallinna reitillä on. Taatusti sitä ei selitä rahtiliikenne.
- Anonyymi
"Laivamatka Turku-Tukholma aiheuttaa joka tapauksessa alle 100 g hiilidioksidipäästöt/hlö, kuten tässäkin keskustelussa on aiemmin laskettu."
Alus kuluttaa 6 tonnia raskasta polttoöljyä tunnissa. Matka Turusta Tukholmaan kestää 10 tuntia eli 60 tonnia raskasta polttoöljyä yhteen matkaan.
Kilosta polttoöljyä muodostuu palamistuloksena noin 2,7 kg hiilidioksidia eli matka tuottaa 162 000 kiloa hiilidioksidia.
Laiva tekee matkaa sekä ihmisten että rahdin vuoksi. Jos laiva tekisi matkaa vain ihmisten vuoksi, täydellä (miehistö- ja) matkustajamäärällä (2800 hlö) Viking Grace tuottaa 58 kiloa hiilidioksidia. Vajaalla matkustajamäärällä arvo on vielä suurempi.
Tuolla hiilidioksidimäärällä Volkswagen Golfilla (bensa 1,0 TSI - 128 g CO2/km) voisi matkata 453 kilometria yksin ajaessa ja neljällä henkilöllä noin 1500 kilometria.- Anonyymi
<<< Laiva tekee matkaa sekä ihmisten että rahdin vuoksi. Jos laiva tekisi matkaa vain ihmisten vuoksi, täydellä (miehistö- ja) matkustajamäärällä (2800 hlö) Viking Grace tuottaa 58 kiloa hiilidioksidia. Vajaalla matkustajamäärällä arvo on vielä suurempi. <<<
Siis 58 kiloa hiilidioksidia per henkilö. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
<<< Laiva tekee matkaa sekä ihmisten että rahdin vuoksi. Jos laiva tekisi matkaa vain ihmisten vuoksi, täydellä (miehistö- ja) matkustajamäärällä (2800 hlö) Viking Grace tuottaa 58 kiloa hiilidioksidia. Vajaalla matkustajamäärällä arvo on vielä suurempi. <<<
Siis 58 kiloa hiilidioksidia per henkilö.Pilkkuvirhe. Oikea luku on 0,58 grammaa/henkilö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pilkkuvirhe. Oikea luku on 0,58 grammaa/henkilö.
Täällä on VTT:n määrittämät päästöt: http://lipasto.vtt.fi/yksikkopaastot/index.htm
Saavat tulokseksi 100-140 g/km/henkilö. Kaasuköyttöiselle tuo pienempi. Jotain outoa kyllä luvuissa on kun laivan kokonaiskulutusta käyttöastekorjatulla matkustasjamäärällä jakamalla ei pääse samaan, vaan suurempaan arvoon. Olisikohan jotenkin jyvitetty tavaraliikenteelle loput?
Matkustajissa taitaa myös olla mukana koko henkilökuntakin, vaikka eiväthän heidän kuljettaminen mitään hyödytä, kuen eivät ole matkalla mihinkään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pilkkuvirhe. Oikea luku on 0,58 grammaa/henkilö.
Ei ole pilkkuvirhettä.
Muuta aluksi 60 tonnia raskasta polttoöljyä hiilidioksidiksi ja vedeksi ( rikki muut).
Todella iso määrä hiilidioksidia, jos se lasketaan vain matkustajille, ei rahdille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole pilkkuvirhettä.
Muuta aluksi 60 tonnia raskasta polttoöljyä hiilidioksidiksi ja vedeksi ( rikki muut).
Todella iso määrä hiilidioksidia, jos se lasketaan vain matkustajille, ei rahdille.Tuossa VTT:n laskelmassa laiva kulkee vajaatäytöllä (50%). Laivan pitäisi kulkea täydellä lastilla, jotta hyötysuhde olisi parempi.
Matkustajaliikenne on vain yksi osa laivan funktiota. Eräs merkittävimmistä laivalla kuljetettavista asioista on rekat. Rekoissa tavaran pitää kulkea mahdollisimman nopeasti paikasta toiseen, siksi Haaparannan kautta kiertäminen ei tule koskaan kysymykseen tulevaisuudessakaan.
On siis aivan turhaa unelmoida hitaista rahtilaivoista, se ei ole edes realistinen vaihtoehto. Ja koska laivat kulkevat jatkossakin, rahdin mukaan kannattaa lastata myös matkustajia.
Sitäpaitsi ilmaston lämpeneminen ei välttämättä edes ole mikään paha juttu. Kun luonto muuttuu, yksi aina kärsii ja toinen hyötyy. Rannikko siirtyy hiukan ja ihmiset muuttavat sisämaahan, so? Ja hyvää se lämpö tekee täällä pohjoisessakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täällä on VTT:n määrittämät päästöt: http://lipasto.vtt.fi/yksikkopaastot/index.htm
Saavat tulokseksi 100-140 g/km/henkilö. Kaasuköyttöiselle tuo pienempi. Jotain outoa kyllä luvuissa on kun laivan kokonaiskulutusta käyttöastekorjatulla matkustasjamäärällä jakamalla ei pääse samaan, vaan suurempaan arvoon. Olisikohan jotenkin jyvitetty tavaraliikenteelle loput?
Matkustajissa taitaa myös olla mukana koko henkilökuntakin, vaikka eiväthän heidän kuljettaminen mitään hyödytä, kuen eivät ole matkalla mihinkään.hkm= hektokilometri eli 100 km. Pilkkuvirhe mikä pilkkuvirhe.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
hkm= hektokilometri eli 100 km. Pilkkuvirhe mikä pilkkuvirhe.
Alus kuluttaa 6 tonnia raskasta polttoöljyä tunnissa. Matka Turusta Tukholmaan kestää 10 tuntia eli 60 tonnia raskasta polttoöljyä yhteen matkaan.
Kilosta polttoöljyä muodostuu palamistuloksena noin 2,7 kg hiilidioksidia eli matka tuottaa 162 000 kiloa hiilidioksidia.
Tuossa ei ole mitään pilkkuvirhettä. Tuo CO2-määrä jaetaan matkustajien kesken (max. 2800 matkustajaa), mikäli sitä ei saada kohdistettua (hyöty)rahtiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alus kuluttaa 6 tonnia raskasta polttoöljyä tunnissa. Matka Turusta Tukholmaan kestää 10 tuntia eli 60 tonnia raskasta polttoöljyä yhteen matkaan.
Kilosta polttoöljyä muodostuu palamistuloksena noin 2,7 kg hiilidioksidia eli matka tuottaa 162 000 kiloa hiilidioksidia.
Tuossa ei ole mitään pilkkuvirhettä. Tuo CO2-määrä jaetaan matkustajien kesken (max. 2800 matkustajaa), mikäli sitä ei saada kohdistettua (hyöty)rahtiin.Suurin osa hyötykuormasta on rahtia. Matkustajat ovat sivuosassa. Laiva kulkee joka tapauksessa, joten mahdollisimman täysi laiva parantaa hyötysuhdetta. Laivamatkustus on ympäristöteko.
Junan ympärilleen vaatima infrastruktuuri lienee "unohdettu" tässä keskustelussa. Ratojen ylläpito, kunnostus, asematason infra, liikenteen ohjaus, tasoristeykset, junan sisäinen infra jne pitkältä matkalta lisää junamatkan hiilijalanjälkeä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suurin osa hyötykuormasta on rahtia. Matkustajat ovat sivuosassa. Laiva kulkee joka tapauksessa, joten mahdollisimman täysi laiva parantaa hyötysuhdetta. Laivamatkustus on ympäristöteko.
Junan ympärilleen vaatima infrastruktuuri lienee "unohdettu" tässä keskustelussa. Ratojen ylläpito, kunnostus, asematason infra, liikenteen ohjaus, tasoristeykset, junan sisäinen infra jne pitkältä matkalta lisää junamatkan hiilijalanjälkeä.Olisiko laivan kulutus rahtikiloa kohti sama jos se olisi rahtilaiva eli kuljettaisi rekkojen sijaan kontteja?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisiko laivan kulutus rahtikiloa kohti sama jos se olisi rahtilaiva eli kuljettaisi rekkojen sijaan kontteja?
Ei olisi. Periaatteessa. Huonoin tilanne on kuitenkin silloin, kun laiva kulkee ilman kuormaa ja ilman ihmisiä eli paras kokonaistilanne on silloin, kun alus on täynnä ihmisiä ja täynnä hyötyrahtia.
Syväymä tai syväys eli uppouma vaikuttaa kulutukseen aluksen nopeuden kautta. Kuinka syvällä alus siis ui. Jos laivan kuivapainoon, sovimme 50 000 tonnia) lisätään rekan nupin paino (sovimme 10 tn), sata rekkaa tuo lisäpainoa tuhat tonnia. 10 sentin syväyksen kasvu nostaa polttoaineen kulutusta tyypillisesti 2 %:lla.
Tallinnan ja Helsingin välillä, esimerkiksi, rahti- ja autojenkuljetuskapasiteetista on käytössä vain vajaat 30 prosenttia. Turku-Tukholma välillä käytössä on enemmän.
Hyvä kysymys, hyvä avaus, ei helppoja vastauksia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei olisi. Periaatteessa. Huonoin tilanne on kuitenkin silloin, kun laiva kulkee ilman kuormaa ja ilman ihmisiä eli paras kokonaistilanne on silloin, kun alus on täynnä ihmisiä ja täynnä hyötyrahtia.
Syväymä tai syväys eli uppouma vaikuttaa kulutukseen aluksen nopeuden kautta. Kuinka syvällä alus siis ui. Jos laivan kuivapainoon, sovimme 50 000 tonnia) lisätään rekan nupin paino (sovimme 10 tn), sata rekkaa tuo lisäpainoa tuhat tonnia. 10 sentin syväyksen kasvu nostaa polttoaineen kulutusta tyypillisesti 2 %:lla.
Tallinnan ja Helsingin välillä, esimerkiksi, rahti- ja autojenkuljetuskapasiteetista on käytössä vain vajaat 30 prosenttia. Turku-Tukholma välillä käytössä on enemmän.
Hyvä kysymys, hyvä avaus, ei helppoja vastauksia.Rekoissa on paljon turhaa painoa ja ennen kaikkea tilavuutta. Paljon tehokkaampaa on käyttää merikuljetuksessa konttilaivoja ja vielä tehokkaampaa pakata laivaan bulkkina. Silloin siis laivaan saadaan hyötylastia enemmän. Rekan ja kuskin kuljettaminen on aika turhaa, mutta tietysti lyhyillä matkoilla se parantaa logistiikkaa.
Laivan koon kasvattaminen alentaa merkittävästi yksikkökustannuksia. Päästöt alenevat merkittävästi vauhtia tiputtamalla, mutta kysyntä ajaa tuon ohi ja taas laivat ajavat kovaa vauhtia (2010 -luvun alussa hidastuivat selvästi kysynnän hiipuessa ja öljyn kallistuessa). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei olisi. Periaatteessa. Huonoin tilanne on kuitenkin silloin, kun laiva kulkee ilman kuormaa ja ilman ihmisiä eli paras kokonaistilanne on silloin, kun alus on täynnä ihmisiä ja täynnä hyötyrahtia.
Syväymä tai syväys eli uppouma vaikuttaa kulutukseen aluksen nopeuden kautta. Kuinka syvällä alus siis ui. Jos laivan kuivapainoon, sovimme 50 000 tonnia) lisätään rekan nupin paino (sovimme 10 tn), sata rekkaa tuo lisäpainoa tuhat tonnia. 10 sentin syväyksen kasvu nostaa polttoaineen kulutusta tyypillisesti 2 %:lla.
Tallinnan ja Helsingin välillä, esimerkiksi, rahti- ja autojenkuljetuskapasiteetista on käytössä vain vajaat 30 prosenttia. Turku-Tukholma välillä käytössä on enemmän.
Hyvä kysymys, hyvä avaus, ei helppoja vastauksia.Ei kannata oleskella auringossa ilman päähinettä:)))
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kannata oleskella auringossa ilman päähinettä:)))
No miksi oleskelet?
- Anonyymi
Merkittävä osa Helsingin ja Tallinnan välisestä merikuljetuskapasiteetista käytetään alkoholituotantomme kuljettamiseksi edestakaisin Suomesta Viroon ja takaisin. Lasti ja sen ostaja kulkevat menomatkat eri aikoina ja palaavat takaisin yhdessä. Lasti verotetaan Virossa ja se halpenee ostajalle tässä useita työllistävässäkin edestakaisessa kuljetuskäsittelyssä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
hkm= hektokilometri eli 100 km. Pilkkuvirhe mikä pilkkuvirhe.
Väärin tulkittu. Hkm tarkoittaa henkilökilometriä. Sen yläpuolella on koko aluksen co2-tuotto laivakilometri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärin tulkittu. Hkm tarkoittaa henkilökilometriä. Sen yläpuolella on koko aluksen co2-tuotto laivakilometri.
Henkilön paino pitää jakaa laivan kokonaispainolla lasti mukaanlukien, ja tästä saatu osamäärä kerrotaan koko laivamatkan kokonaispäästöllä. Tuo sinun lukemasi sälyttää liikaa yhden matkustajan vastuulle, koska tuossa virheellisesti ei huomioida laivan omaa painoa eikä henkilökunnan painoa.
Mutta laiva on käytännössä silta - osa infrastruktuuria ja kulkee joka tapauksessa. Siksi laivan ja lastin paino henkilökuntineen, rekkoineen jne pitää huomioida. On yksittäisestä matkustajasta riippumatonta, kulkeeko laiva vai ei, koska pääasiallisin kuorma on rahtia. Jokaikisellä maantiesillallakin on tietty hiilijalanjälki, mutta ei se tarkoita, että hiilijalanjälki olisi pienempi jos välttää sillan käyttöä! Päinvastoin! Sillan aiheuttama hiilijalanjälki on sitä pienempi/sillan ylittävä kilo, mitä enemmän siltaa käytetään.
Yhden matkustajan osuus painosta on niin yhdentekevä, ettei ole mielekästä edes laskea. Tämän viestin aiheuttama hiilijalanjälki on suurempi kuin yhden matkustajan osuus laivamatkan hiilijalanjäljestä. Näin ollen laivamatkan hyötysuhde on sitä parempi, mitä enemmän siinä on matkustajia ja laivamatkustus on näin ollen ympäristöteko.
- Anonyymi
Hyviä näkökohtia edellä. Ei tule viherhiipparille varmaan heti mieleen.
- Anonyymi
Tuo lehtijutun apurahatutkija käy 3 -6 kertaa vuodessa Unkarissa junalla! Kuinka paljon hänellä on vuodessa lomaa!?
- Anonyymi
Jaahas, kysymykseni junan ilmanvastuksesta oli ylläpidolle liikaa. Nähtävästi sana Hyperloop ajoi ylläpitäjän hermoromahduksen partaalle?
Kysymykseni oli kuinka suuri osa junan energiasta menee noin palttiarallaa ilmanvastuksen voittamiseen? - Anonyymi
Voi olla muita syitä junalla kulkemiseen, muttei uskalla sanoa.
Esimerkiksi ottaneet selkoa paljonko kyseinen laiva vie polttoainetta edestakaisella matkalla.
Selvittäneet polttoaineen tonni-hinnan, jakaneet kustannukset matkustajien ja henkilökunnan määrällä, miettineet hiukan laivan ylläpitokuluja miehistön palkkoineen ja siis laskeneet sen summan mitä matkustajan lipun oikeasti pitäisi maksaa jotta kulut on katettu.
Sitten verranneet sitä lipun hintaan ja tullut moraalinen dilemma.
Syy miksi itse lakkasin kulkemasta Tallinkilla sen jopa 3 euron lippuineen. En osallistu rikolliseen toimintaan.- Anonyymi
Mitäs rikollista siinä on että ravintola päästää asiakkaat sisään ihan nimellisellä maksulla. Niin tekee moni helsinkiläisravintolakin ja käyttää samalla valaistukseen ja jääkaappeihin ja ties mihin sysimustalla kivihiilienergialla tuotettua sähköä.
- Anonyymi
Taloudellisesti ja ympäristövaikutuksien vuoksi kannattaisi rakentaa Viroon edestakainen luuppiputki jota pitkin alkoholituotantomme tekisi vaivattomimmin mutkan Viron kautta ja siten laskisi sen hinnan suomalaisasiakkaalle.
- Anonyymi
Turku -> Tukholma -> Riika -> Tallinna -> Turku kierroksen saa kartasta katsottuna aika hyvin ympyrän malliselle radalle. Siinä voitaneen hyödyttää hiukkaskiihdyttimistä tuttua teknologiaa. Ehkäpä yöaikaan kun ei ole muuta liikennettä putkessa voitaisiin tehdä hiukkaskiihdytyskokeita.
- Anonyymi
Baltian maat varmaan rahoittaisivatkin putkea koska käynnistyttyään se toisi heille verotuloja kuin tyhjää vaan, eikä upotettua putkea edes näkisi, tosin työpaikkoja se vähentäisi heiltä nykyiseen työllistävään edestakaisten kuljetusten ja myymälöiden logistiikkaan verrattuna.
- Anonyymi
Mikäli on uskominen Sitraa ja konsulttiyhtiö D-mattia, niin laivalla matkustaminen tuottaa yhtä paljon päästöjä kuin lentomatkustaminen.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006148217.html- Anonyymi
Ei riitä että mainitaan konsulttiyhtiön nimi. Tulokset ja kaikki data pitää saada pöytään, niin nähdään, mitä on otettu huomioon ja mitä ei. Tuo tutkimushan voi olla VR:n rahoittama?
ja pitää ottaa huomioon myös laivamatkan säästämä aika ja sen vaikutus liikkumiselle. kaikkea ei voi mitata hiilidioksidissa. Koska joka tapauksessa tuolla seilataan, niin purkkien pitäisi olla mahdollisimman täynnä matkustajia ja rahtia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei riitä että mainitaan konsulttiyhtiön nimi. Tulokset ja kaikki data pitää saada pöytään, niin nähdään, mitä on otettu huomioon ja mitä ei. Tuo tutkimushan voi olla VR:n rahoittama?
ja pitää ottaa huomioon myös laivamatkan säästämä aika ja sen vaikutus liikkumiselle. kaikkea ei voi mitata hiilidioksidissa. Koska joka tapauksessa tuolla seilataan, niin purkkien pitäisi olla mahdollisimman täynnä matkustajia ja rahtia.Kai siinä kaikki on otettu huomioon. Eihän tuollaista kannattaisi muuten edes julkaista.
Polkupyörän hiilipäästöt per matkustajakilometri näytti grafiikan mukaan olevan 0,00001 grammaa.
Laivamatkan päästöt ovat polkupyörään verrattuna miltei 30 miljoona kertaa enemmän.
Tuo kannattaisi päättäjien ottaa huomioon, kun asettelevat haittaveroja eri liikkumismuodoille. Varustamotukien maksaminen vaikuttaa tuossa valossa hullunkuriselta. Veronmaksajat tukevat saastuttamista? Onko järkee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kai siinä kaikki on otettu huomioon. Eihän tuollaista kannattaisi muuten edes julkaista.
Polkupyörän hiilipäästöt per matkustajakilometri näytti grafiikan mukaan olevan 0,00001 grammaa.
Laivamatkan päästöt ovat polkupyörään verrattuna miltei 30 miljoona kertaa enemmän.
Tuo kannattaisi päättäjien ottaa huomioon, kun asettelevat haittaveroja eri liikkumismuodoille. Varustamotukien maksaminen vaikuttaa tuossa valossa hullunkuriselta. Veronmaksajat tukevat saastuttamista? Onko järkee.No sitten vaan kylmää dataa pöytään, on se nyt merkillistä ettei dataa löydy. Pelkkä tutkimustulos on täysin arvoton.
Joka tapauksessa pitää ottaa huomioon nopean meriyhteyden merkitys taloudelle, koska Suomi on käytännössä saari.
Pähkähullua vaatia meriyhteyden katkaisua ja vaatia, että kaikki alkaisivat kulkemaan junalla sen väitetyn ekologisuuden vuoksi (VR ei kylläkään edes ole ekologinen vaihtoehto). Sama kuin vaatisi työmatka-autoilun lopettamista ja että kaikki jatkossa kävelisivät töihin.
Laivaliikenne ei lopu ennen kuin saadaan silta tai tunneli. Siihen asti laivamatkustus on ekoteko, koska mahdollisimman täysi laiva parantaa hyötysuhdetta. - Anonyymi
Tulee mieleen, että voisiko junatunneleiden sijasta rakentaa merenpohjaan junille putket, ja tulisivatko putket edullisemmaksi ja saisiko niistä yhtä turvalliset kuin tunneleista. Putkijunat voisivat olla pienempiä kuin perinteiset junat, jos se olisi käytännöllisempää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulee mieleen, että voisiko junatunneleiden sijasta rakentaa merenpohjaan junille putket, ja tulisivatko putket edullisemmaksi ja saisiko niistä yhtä turvalliset kuin tunneleista. Putkijunat voisivat olla pienempiä kuin perinteiset junat, jos se olisi käytännöllisempää.
Putkijunasukkulat voisivat kulkea viinaputkessa virtauksen mukana.
- Anonyymi
Helsinki-Turku-Kemi laivayhteydelle olisi tarvetta. Itse käyttäisin varmasti pohjoiseen matkustaessa.
- Anonyymi
Laiva painaa niin paljon ja veden vastus on niin suuri, ettei kahden matkustajan lisäkulutusta kannata edes yrittää laskea. Toisaalta, mitä enemmän matkustajia, sitä vähemmän polttoainetta kuluu matkustajaa kohden.
- Anonyymi
Juuri näin! Siksi kannattaa aina itse käyttää laivaa.
- Anonyymi
Täysi juna, täyteen ahdettu (rahti)laiva, täysi lentokone, täysi bussi ja täysi henkilöauto. Se on tarkoituksenmukaista.
Viroon (tai Latviaan) mentäessä täysi pää ja täysi kuorma takaisin päin tullessa (noin 200 litraa väkevät). Se on suomalaisen käsitys tarkoituksenmukaisuudesta.- Anonyymi
Eikun suomalaisen käsitys tarkoituksenmukaisuudesta on sen Suomessa valmistetun kuorman laivaaminen Viroon tai Latviaan joille maksetaan alkoholiverot, ja sitten sen saman kuorman roudaaminen takaisin auto-laiva-yhdistelmällä. Vedenalainen edestakainen viinaputki hoitaisi tuon koko homman. Virtauksen viemänä voitaisiin samassa putkessa kuljettaa samalla rahtiakin sen tarjoamalla ilmaisella kyydillä.
- Anonyymi
Olisikin hyvin eksoottinen ja turismia lisäävä mahdollisuus matkata sukkulassa Suomenlahden ali suomalaisen viinavirran viemänä.
- Anonyymi
Junamatkan nettivaraus, hotellivaraukset ja ennen kaikkea nettisurffaus junamatkan aikana vasta päästöjä aiheuttaakin.
https://yle.fi/uutiset/3-10832413
Laivalla ei tarvita hotellivarausta eikä surffailla netissä. Luonto kiittää laivamatkailijaa. - Anonyymi
Kerran vielä:
Jos laivakuljetus tuottaa 16 gCO2/ 1000kg x km niin 75 kg kuljetus 400 km tuottaa 480 gCO2.
Missä se pilkkuvirhe oli?- Anonyymi
Premissinä 16gCO2/1000kg x km on täysin virheellinen lukema, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, kuten olemme tässä keskustelussa aiemmin jo todenneet.
Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että mitä enemmän laivassa on matkustajia, sitä parempi on laivan hyötysuhde ja sitä pienemmät päästöt. Siksi laivamatkustus on ympäristöteko.
Mutta älä sinä hirveästi kirjoittele nettiin, netin hiilikuorma on suurempi kuin minkä tahansa matkustusmuodon aiheuttama hiilikuorma. - Anonyymi
Muiden sättiminen ei ole vastaus vaikka jokin asiassa ei miellyttäisi.
Asenne kuvaa vain kykenemättömyyttä järjelliseen keskusteluun. - Anonyymi
Jos pilkkuvirhe on, pilkkuvirhe tulee siitä, että CO2-päästö on 16 g/tn-km, mutta laivan painoa ei oteta asiassa huomioon. Suuret ja suurehkot (tyhjät) alukset itse painavat 10 000 tonnista 80 000 tonniin. Rahtialukset voivat ottaa jopa yli 500 000 tonnia nestemäistä rahtia (öljyä) tai yli 100 000 tonnia kuivarahtia.
Hupialukset, jotka kuljettavat vain ihmisiä risteilyillä, ovat laivapuolen CO2-puolen syöpä. Rahtia nolla tonnia mutta aluksen oma paino voin olla 200 000 tonnia. Sen lisäksi osa aluksista käyttää runsasrikkistä polttonestettä ja dumppaavat jätevedet käsittelemättä mereen.
(Suomen) autolautat ovat osittain hyötyä ja osittain hupia, mutta niin tai näin, täysi alus on aina parempi kuin tyhjä alus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muiden sättiminen ei ole vastaus vaikka jokin asiassa ei miellyttäisi.
Asenne kuvaa vain kykenemättömyyttä järjelliseen keskusteluun.Mistä ihmeen sättimisestä puhut? Se koira tosin älähtää johon kalikka kalahtaa, vaikka en kyllä kalikkaa edes heittänyt, mutta sait itkupotkuraivarit asiallisesta keskustelusta.
Kuten aiemmin yhdessä totesimme, ainoa tapa laskea yhden 75 kiloisen matkustajan vaikutus on jakaa 75kg laivan painolla täydessä lastissa ja kertoa tämä osamäärä matkan kokonaispäästöillä. Tämä on ainoa tapa laskea asia, koska laiva kulkee joka tapauksessa ja tämä on fysiikka-keskustelu eikä mikään poliittinen foorumi.
Mutta kuten aiemminkin jo totesimme, tämän keskustelun hiilijalanjäljellä olisi tehty jo monta laivamatkaa, joten pyydän malttia kommentteihin. - Anonyymi
Taitavat olla aika vähissä semmoiset laivat joiden höyrypannua lämmitellään hiilellä, joten hiilijalanjäljet eivät ole oikein tätä päivää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitavat olla aika vähissä semmoiset laivat joiden höyrypannua lämmitellään hiilellä, joten hiilijalanjäljet eivät ole oikein tätä päivää.
Kännykkä on jokaisen cityvihreän perusvaruste. Kannattaisi hiukan miettiä sitä kännykän käyttöä, koska se saastuttaa enemmän kuin lentäminen.
https://yle.fi/uutiset/3-10832413 - Anonyymi
Olen ymmärtänyt että 5G:n myötä nettiyhteys tulee hiljalleen lähes kaikkiin sähkölaitteisiin, ja niillä on kaikilla sitten hiilijalanjälkensäkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen ymmärtänyt että 5G:n myötä nettiyhteys tulee hiljalleen lähes kaikkiin sähkölaitteisiin, ja niillä on kaikilla sitten hiilijalanjälkensäkin.
Entäs jos heittää kännykän jorpakkoon ja kävelee paljain jaloin. Sitten ei tule hiilijalanjälkiä. Hanasaaressa hiilikasa on aidatulla alueella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entäs jos heittää kännykän jorpakkoon ja kävelee paljain jaloin. Sitten ei tule hiilijalanjälkiä. Hanasaaressa hiilikasa on aidatulla alueella.
Muuten hyvä idea, mutta älä kävele päällystettyjä katuja äläkä siltoja pitkin, koska jos olet ainoa kävelijä sillalla, niin olet yksin vastuussa sillan rakentamisesta aiheutuneesta hiilijalanjäljestä! Päästösi voivat olla miljoonia tonneja!
Tien vieressä luonnon heinikossa voit kävellä ja ylittää vesistöt uimalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muuten hyvä idea, mutta älä kävele päällystettyjä katuja äläkä siltoja pitkin, koska jos olet ainoa kävelijä sillalla, niin olet yksin vastuussa sillan rakentamisesta aiheutuneesta hiilijalanjäljestä! Päästösi voivat olla miljoonia tonneja!
Tien vieressä luonnon heinikossa voit kävellä ja ylittää vesistöt uimalla.Helpointa on kieltää sillanrakentajia sotkemasta kenkiään hiiliin niin ei siltaa rakennettaessa tule mitään hiilijalanjälkiä. Parasta kun keittävät kahvinsa sähköllä eivätkä tee nuotioita. Ja maailma pelastuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helpointa on kieltää sillanrakentajia sotkemasta kenkiään hiiliin niin ei siltaa rakennettaessa tule mitään hiilijalanjälkiä. Parasta kun keittävät kahvinsa sähköllä eivätkä tee nuotioita. Ja maailma pelastuu.
Sähkössä ei ole yhtään hiiltä. Miksi maailman energiatuotantoon ei käytetä pelkkää sähköä?
- Anonyymi
Mutta miten tämä keskustelu muka liittyy maahanmuuttoon?
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?
Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https3614314En sitten aio sinua odotella
Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e831809Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"
Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan641549- 441546
En vain ole riittävä
Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o291370Oon pahoillani että
Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(591341Kuka sinä oikeen olet
Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej531333Persut vajosivat pinnan alle
Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka2051325- 281215
Hei, vain sinä voit tehdä sen.
Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change81208