Kehonkoostumusmittaukseen? Vai mistä apu?

Anonyymi

Heippa!

Olen tässä vuoden yrittänyt pudottaa painoani. Alkuun paino ei lähtenyt millään, ei sitten millään. Imetin kuitenkin yhä, joten sain paljon kommentteja että painoa olisi hyvä pudottaa vasta kun imetys on ohi. Olen 6kk sitten lopettanut imetyksen, aloittanut kotona treenaamisen ja pudottanut kalorit n 1600-1800 päivä. Mitään ei ole tapahtunut! Tämän lisäksi vedän joka päivä n 30-60min vaunulenkin lasten kanssa. Päivän aikana olen suht aktiivinen lasten kanssa, ulkoillaan ja leikitään.
Olen yhden 6vk treenin maksanut fitclubfinlandille jolla paino nousi 2kg eikä kropassa tapahtunut senteissäkään muutoksia.

Tuntuu että kroppani on jumissa. Vatsa toimii surkeasti vaikka pyrin katsomaan että ruokavalio olisi mahdollisimman monipuolinen. Viljoja en käytä, ne saavat vatsan turpoamaan. Sain nyt vinkiksi mennä kehonkoostumusmittaukseen, mutta mietityttää onko siitä hyötyä?

Alan tosissani olemaan epätoivoinen. Extra kiloja on reilu 10kg ja vatsan seudulla kauhea rinkula. Silloin pari kymppisenä extrat lähti kun jätti sokerin pois ja kävi lenkillä, mutta tuntuu että nyt 30vuotiaana nämä kilot ovat tulleet jäädäkseen.

7

91

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Heips! Mitä kehonkooostumusmittaus hyödyttäisi sinua? Eikö ongelma ole pikemminkin se, mitä pitäisi tehdä, kuin se, mitä on? Mitkään mittaustulokset eivät auta, jollei samassa paketissa saa myös sellisia toimintaohjeita, joilla saa taatusti muutosta aikaan.

      Ajattele positiivisesti: olet synnyttänyt - se saa näkyä kehossa. Useimmilla myös näkyy. Pintarasva ja venynyt iho ei ole terveysriski. Sisäelinrasva se sijaan on. Toiseksi (oletettavasti jonkin taulukon mukaan) 10 kg "liikaa" on aika vähän nykymittapuussa.

      Enemmän haittaa saat aikaan painosta stressaamalla kuin antamalla asian vain olla, ja keskittymällä sen sijan terveyttä tukeviin valintoihin. Oleellisempaa on, että paino ei nouse lisää kuin se, että tavoittelisit painoa, jota tässä elämäntilanteessa ei voi saavuttaa.

      Lisäksi tarvitset energiaa lasten kanssa touhutessa, mistään kehon säästöliekille vievästä dieetistä ei ole hyötyä, päin vastoin. Opetat myös lapsillesi sitä, minkä teet itsellesi. Eli he voivat imeä nk. rintamaidossa laihdutuksen ja tyytymättömyyden kehoonsa.

      Pikkulapsivaihe (noh, ehkä myös murrosikävaihe) voi olla stressaavaakin, ja stressihormonit eivät välttämättä edistä laihdutusta. Tulee muitakin elämänvaiheita, ennätät kyllä varmasti saavuttaa tavoitepainosi, ja ihan kivutta, mutta onko nyt sen aika?

      Meillä naiset ovat lyhyitä. Äiti painoi silti n. 90 kg kolmannen lapsen jälkeen. Keski-iän jälkeen hän on hitaan tasaisesti laihtunut, ja hänellä on vyötäröä paremmassa kuosissa kuin itselläni. Vaikkei käytä hormonikorvaushoitoa. Joskus paino vaan lähtee laskemaan, kun tilanne sille on sopiva. Tiedän jopa lestadiolaisia suurperheen äitejä, joilla vanhemmalla iällä ei mistään näy, että synnytyksiä on ollut paljon. Eli keho palautuu vielä piiiitkäään.

      Ole armollinen itsellesi, tsemppiä!

      • Anonyymi

        Tuota mittausta on minulle suositeltu jotta näkisin ”todellisen kulutustarpeen” ja saisin juurikin ohjeita. Tämä mietityttää kuitenkin jo senkin vuoksi, etten halua kitudieetille. Energiaa tarvitsen lasten kanssa, olet oikeassa! Ja varmasti nuoremman lapsen allergiat ja niiden vuoksi valvominen on tehnyt osansa tähän kaikkeen. Nuoremman ensimmäinen vuosi meni 4-10 herätyksellä per yö. Tähän päälle mieheni työ, jonka vuoksi hän saattaa olla useamman viikon reissussa. Tästä mieheni työstä en kuitenkaan valita, se on se joka mahdollistaa minun kotona oloni lasten kanssa joka on meille kummallekin tärkeää.

        Koitan ajatella positiivisemmin! Tottahan se on, ettei paino ainakaan ole noussut (: liikun oman terveyteni eteen ja ruokailut ovat meillä monipuolisia juurikin lasten vuoksi. Kotoa he oppivat terveelliset elämän tavat.

        Kiitos kuvasta viestistäsi! :)

        Ap


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuota mittausta on minulle suositeltu jotta näkisin ”todellisen kulutustarpeen” ja saisin juurikin ohjeita. Tämä mietityttää kuitenkin jo senkin vuoksi, etten halua kitudieetille. Energiaa tarvitsen lasten kanssa, olet oikeassa! Ja varmasti nuoremman lapsen allergiat ja niiden vuoksi valvominen on tehnyt osansa tähän kaikkeen. Nuoremman ensimmäinen vuosi meni 4-10 herätyksellä per yö. Tähän päälle mieheni työ, jonka vuoksi hän saattaa olla useamman viikon reissussa. Tästä mieheni työstä en kuitenkaan valita, se on se joka mahdollistaa minun kotona oloni lasten kanssa joka on meille kummallekin tärkeää.

        Koitan ajatella positiivisemmin! Tottahan se on, ettei paino ainakaan ole noussut (: liikun oman terveyteni eteen ja ruokailut ovat meillä monipuolisia juurikin lasten vuoksi. Kotoa he oppivat terveelliset elämän tavat.

        Kiitos kuvasta viestistäsi! :)

        Ap

        Kehonkoostumusmittaus ei kerro kulutuksen kannalta muuta oleellista kuin lihasmassan. Hommaa mittanauha ja mittaa vyötärön ympärysmitta säännöllisesti ja pidä ruokapäiväkirjaa niin mäet ihan oikeasti mitä syöt. Yllättävän nopeasti niitä kilokaloreita siihen lautaselle kertyy.


      • Anonyymi

        Käytän YAZIO sovellusta johon kirjaan päivän syömiset. Viljojen pois jättö poisti turvotuksen ja vatsasta melkein 6cm! Mittaan kerran kk (:

        Ap


      • Anonyymi kirjoitti:

        Käytän YAZIO sovellusta johon kirjaan päivän syömiset. Viljojen pois jättö poisti turvotuksen ja vatsasta melkein 6cm! Mittaan kerran kk (:

        Ap

        Myös lääkärikeskus Aavassa Kampissa voi mittauttaa perusenergiankulutuksensa uloshengitysilmasta.


    • Anonyymi

      Olen 75v kuntoileva mies ja seuraan kehon koostumusta vuosittain.
      Suolistosyövän leikkausten jälkeen oli rasva% lähellä miesten maksimia, 20:tä ja vatsaontelom viskeraali oli tapissaan. Aivan ikäluookani ylärajalla.
      Samalla sain tiedon
      -luumassa
      -lihasmassa kokonaisuudessaan ja jäsenittäin sekä lihastasapaino
      -rasvamassa kiloina
      -vatsaontelon viskeraali suhdelukuna
      -kehon nesteet
      -ihannepaino

      Seuraan iän mukanaan tuomaa, väistämätöntä muutosta ja tulosteet ovat lähinnä motivointimerkityksestä.
      Eipä tuosta mitään haittaakaan ole mutta tuskin ohjaa painonpudotuksessa.

    • Anonyymi

      Suosittelen kehonkoostumusmittausta jos teet treeniä/arkiliikuntaa joka vahvistaa lihaksia. Itse aloitin laihdutuksen huhtikuun alussa mutta kesäkuun alussa oli tullut 2kg lisää. Kehonoostumusmittaus näytti että rasvposenti selvästi pienentynyt ja lihasmassa noussut. Käy järkeen koska treenini lihaspainotteista.

      Ilma tuota kehonkoostumusmittausta varmaan olisi mennyt motivaatio liikuntaan ja laihdutukseen. Mutta nyt tiedän että rasvprosentti pienenee ja laihdun vaikka vaaka näyttää enemmän.

      Mittarin voi ostaa myös kotiin, 89e ja oikein kliinisesti validoitu kaikista raajoista mittaava, ei siis niitä huuhaa vain jaloista mittaavia:
      https://www.verkkokauppa.com/fi/product/4096/dkvtx/Omron-BF-511-kehonkoostumusmittari

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      243
      8109
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      14
      2641
    3. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      47
      1975
    4. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1778
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      333
      1741
    6. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1714
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1681
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1649
    9. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      153
      1621
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      348
      1323
    Aihe