Oletko homo iphonus?

Anonyymi

Muistan sen kun älypuhelimet facet yms. tuli. Jengi oli ihan pähkinöinä niistä. Maailma mullistui ja yhtäkkiä kaikki maailman tieto, turha ja vähemmän turha, olikin porukalla taskussa. Tuli aivan älytön virtuaalinen nousuhumala, mikä nyt näyttäisi olevan jonkinlainen kestohumala. Kestohumala, mikä on surkastuttanut aika pahasti suurimman ihmisten osan aivoista. Kaiken voi nopeasti googlata, eikä mitään tarvi enää muistaa tai ymmärtää. Googlen tuoma tieto riittää. Odottelen mielenkiinnolla sitä, että milloin iskee darra... :)

Kun muistelen itseäni, niin pysyttelin pois internetin ihmeellisestä maailmasta. Taisin hommata vasta joskus 2007 ensimmäisen koneeni ja nettiliittymän. Ja olihan se hienoa kun löysin youtuben ja se musiikin määrä siinä. Ennen vanhaan joutu pitkin divareita metsästää kaikenlaista, mutta nyt olikin yhtäkkiä kaikki harvinaisuudet kuunneltavissa netissä. Minä kun en ikinä ole erityisemmin välittänyt omistamisesta, en edes harvinaisten levyjen yms. Se musiikki itsessään ollut kuitenkin se tärkein juttu...

Ensimmäisen älykännynkin ostin viimeisimpinä frendeistäni. Jotain 2014 tai 2015. Enkä edelleenkään välitä käyttää sitä nettisurffailuun tai jotain. Mutta kätevä taas musan kuuntelussa. Joko luurit päässä tai sit snadilla kaiuttimella duunissa. Vituttaa esimerkiksi sättäillä kännykällä, liian vaivalloista kirjoittaa sillä. Mieluummin koneella...

Niin ja sit itse asiaan. Kuinka paljon kännykkä ja/tai kone vie aikaasi vuorokaudessa? Ja joo... Uskon, että tähän vastataan rehellisesti... :D

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/tiede/hyvasti-homo-sapiens-alypuhelin-loi-lyhyessa-ajassa-uuden-ihmislajin-homo-iphonuksen-joka-muistuttaa-fyysisesti-edeltajaansa/?shared=1088037-e1318545-999&fbclid=IwAR2CmqD58HuNSFco09-Th1YVvMYdiBVV3BRRF6rFHBBTAMyB05sd5x5mN9M

44

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bluetooth -kuulokkeet on kyllä parasta vähään aikaan.

      Tuon vaan halusin sanoa.

      • Anonyymi

        Niin munkin mielestä ja ne kaiuttimetkin... :)

        Mut ei taida kenelläkään muullakaan olla mitään sanottavaa aiheeseen... :(


    • minuahan yritettiin vihkiä Internetin Ihmeelliseen Maailmaan jo yläasteen ATK-tunneilla noin vuonna 1998,
      ei tosin hirveemmin kiinnostanu ku ei yhtään tienny mitä siellä olis teheny, vähän kävin jossain kissin chatissa ja oma kotisivu piti tehä (minkä osoite oli jumalattoman pitkä litania ja sisältönä oli lähinnä se joku tanssiva tikku-ukko jamitäniitänytoli..)

      ja ehänmää koskaan oikeen oppinu et mitä netisä niinku pitäis tai vois tehä, exän kanssa hankitussa pöytäkoneessa oli netin aloitussivuna suomi24 joskus 2000-luvun alkupuolella, ku netin käynnistymistä ootellesa ehti hyvin keittää kaffet ja käyä röökillä.. (hitto niitä modeemin piippausääniä on joskus ikävä!)

      nykyään tuo älykänny on mulle vähä niinku tupakka, se kaivetaan taskusta heti ku on luppoaikaa tai tekemisen/motivaation puute..
      tosin sovellusten määrän oon pitäny minimissä, fb:n, uutiset, keskustelupalstat jne.. katon selaimen kautta.
      kartta ja hsl:n reittiopas/lipunosto-sovellus on tärkeimmät ja tarpeellisimmat, ku edelleenki oon vähän ummikkona täällä pk-seudulla
      ja musiikkitiedostot! ei niin paskaa hommaa etteikö siitä Rammsteinin avulla selviäis,

      minen oo diginatiivi, oon digifossiili

      • Anonyymi

        Rammstein on paska bändi. Visuaalisesti ehkä aika näyttävä livenä, muuten ei mistään kotoisin. Minä olen enemmän sen industrialin Pyhän Kolmiyhteyden miehiä. Eli NIN, White(Rob) Zombie ja Ministry... :)

        https://www.youtube.com/watch?v=AeUwikDrA9I


      • Anonyymi kirjoitti:

        Rammstein on paska bändi. Visuaalisesti ehkä aika näyttävä livenä, muuten ei mistään kotoisin. Minä olen enemmän sen industrialin Pyhän Kolmiyhteyden miehiä. Eli NIN, White(Rob) Zombie ja Ministry... :)

        https://www.youtube.com/watch?v=AeUwikDrA9I

        Mulla taas Rammsteinin musiikki menee visuaalisuuden edelle,
        Siis onhan niitten livevedot näyttäviä, mut viimeks ku itte näin ne provinssissa, nii jäi se vaikutelma et kiertävän sirkuksen leipääntyneet esiintyjät siinä jauhaa samaa settiä keikasta toiseen..

        Valitettavasti,

        Tosin Engel oli huikee sillon.


    • Jos et usko vastauksia, ei kannata vastata. Heitä itse jokin arvio.

      • Anonyymi

        No jos palstaa tarkastelee, niin aika ison osan ajastanne nämä tietokoneet ja älylaitteet vie... :D


      • Anonyymi kirjoitti:

        No jos palstaa tarkastelee, niin aika ison osan ajastanne nämä tietokoneet ja älylaitteet vie... :D

        Ja se on ongelma sinulle koska..........


      • Anonyymi
        Kaskenpolttaja kirjoitti:

        Ja se on ongelma sinulle koska..........

        Eihän se minun ongelmani ole, vaan teidän, joiden aika menee palstaillessaan ja älykännyä yms räplätessään... :D

        Minä vaan bongasin hyvän artikkelin Suomen Kuvalehdestä ja ajattelin tehdä aloituksen siitä. Pertsakin kaipaillut tasokkuutta ja laatua palstalle. No tässä nyt on ainakin minun mielestäni erittäin hyvä, tasokas ja laadukas aloitus. Kun tämä digiaika koskee meitä kaikkia, ei voida millään välttää sitä. Ja tosiaan kiinnostaa, että ymmärtävätkö palstalaiset minkä kanssa ollaan tekemisissä ja minkälainen maailma se virtuaalimaailma oikeasti on?

        Ja se kuitti oli ihan vaan siitä syystä, että palsta on täynnä selittelijöitä ja todellisuuden kieltäjiä... :D


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se minun ongelmani ole, vaan teidän, joiden aika menee palstaillessaan ja älykännyä yms räplätessään... :D

        Minä vaan bongasin hyvän artikkelin Suomen Kuvalehdestä ja ajattelin tehdä aloituksen siitä. Pertsakin kaipaillut tasokkuutta ja laatua palstalle. No tässä nyt on ainakin minun mielestäni erittäin hyvä, tasokas ja laadukas aloitus. Kun tämä digiaika koskee meitä kaikkia, ei voida millään välttää sitä. Ja tosiaan kiinnostaa, että ymmärtävätkö palstalaiset minkä kanssa ollaan tekemisissä ja minkälainen maailma se virtuaalimaailma oikeasti on?

        Ja se kuitti oli ihan vaan siitä syystä, että palsta on täynnä selittelijöitä ja todellisuuden kieltäjiä... :D

        No tuota...ajatteletko sinä että sinun tehtäväsi on kuittailla selittelijöille ja todellisuudenkieltäjille?


      • Anonyymi
        Kaskenpolttaja kirjoitti:

        No tuota...ajatteletko sinä että sinun tehtäväsi on kuittailla selittelijöille ja todellisuudenkieltäjille?

        Miksei?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksei?

        Sepä onkin hyvä kysymys.


    • Anonyymi

      Eli ei kenelläkään vieläkään mitään sanottavaa aiheeseen?

      Ok. Kerron jotain ihan tästä parin viikon takaa. Näin pitkästä aikaa yhden helvetin hyvän lapsuuden frendin. Kävi kyläilemässä. Tehtiin Kalliokierros. Terdeltä toiselle ja niin pois päin. Hän teki saman huomion kuin minäkin. Paljon oli ihmisiä liikenteessä ja pariskuntiakin. Ja surullisinta oli liian monen pariskunnan tapauksessa, ne jotka olivat ihan kahdestaan terasseilla, oli se kun siinä ne vaan istuivat vastakkain oluet edessä ja kummatkin selailivat kännykkää. Eli kaikki se, mitä älykänny tarjosi, oli tärkeämpää kuin kumppani ja hänen kanssa vietetty aika vapaalla. Itse en oikein tiennyt, että itkiskö vaiko nauraisko siinä...

      Onko ihme, että ei tänäpäivänä ihmissuhteet meinaa onnistua ja toimia...?

      • Joo. Ennen sosiaalisista ihmisistä on tullut vielä "sosiaalisempia," mutta se kanavoituu sosiaaliseen mediaan.

        Meitä epäsosiaalisia asia ei niin koske, koska ilman älylaitetta kumppanin voisi haudata lehden, kirjan, telkun tai vaikka pasianssin alle.


      • Jos ne teksitteli toisilleen? 😄


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        Joo. Ennen sosiaalisista ihmisistä on tullut vielä "sosiaalisempia," mutta se kanavoituu sosiaaliseen mediaan.

        Meitä epäsosiaalisia asia ei niin koske, koska ilman älylaitetta kumppanin voisi haudata lehden, kirjan, telkun tai vaikka pasianssin alle.

        Itse kun olen ulkona, kaivan kännykän taskusta ainoastaan kellon katsomiseen. Tai ok, jos satun odottamaan yksinään jotain, saatan ajan kuluksi selailla sillä nettiä. sitäkin aika harvoin. Yleensä luurit päässä kuuntelen musiikkia ja tsiigaan ihmisiä. Sekin on usein paljon mielenkiintoisempaa, siis kun katsoo ihmisten elekieltä yms, kuin se jatkuva sosiaalinen media ja muu paska.

        Mutta silloin kun on juttuseuraa, kyllä se juttuseura(ellei satu olemaan ihan dorka) mun huomion saa. Sama on ollut myös naisten kanssa. Kyllä heidän seura on ollut aina tärkeämpi kuin älykännyn.

        Mutta joo. Laitteiden älykkääksi tulon myötä ihmiset ovat kymmenessä vuodessa tyhmentyneet aika radikaalisti. Eikä suunta näyttäisi olevan muuttumassa... :(


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Jos ne teksitteli toisilleen? 😄

        Sitä minäkin mietin. Et jos ne ovatkin oppineet pois puhekyvyn ja jäljelle on jäänyt vaan se mese- whatsupkyky mikä lie... :D


      • Anonyymi

        Ihan puppua, et ihmiset tyhmentyneet. Ei ne ennen ollut yhtään parempaa seuraa. Hyvä että on omaa tekemistä puhelimella, niin vähemmän keskitytään muitten tekemisien kyttäämiseen.

        Mulla aikaa menee Netflix, face, nettisshoppailu, joskus palsta, ehkä kolme tuntia yhteensä päivässä tauoilla tekemisien välissä. Tähän en laske musan kuuntelua utubesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan puppua, et ihmiset tyhmentyneet. Ei ne ennen ollut yhtään parempaa seuraa. Hyvä että on omaa tekemistä puhelimella, niin vähemmän keskitytään muitten tekemisien kyttäämiseen.

        Mulla aikaa menee Netflix, face, nettisshoppailu, joskus palsta, ehkä kolme tuntia yhteensä päivässä tauoilla tekemisien välissä. Tähän en laske musan kuuntelua utubesta.

        Ai eikö?

        Kaupungilla ei voi olla törmäämättä kännyääliöihin. Joko jalankulkijoina, pyöräilijöinä, autoilijoina, sähköpotkulautailijoina... Ja niitä, vittu, riittää. Ehtymätön luonnonvara... :D

        Joskus ihmettelen, että on niinkin vähän liikenneonnettomuuksia...

        Mä oon jopa monesti fillaroidessaan kysellyt ja ärähdellyt niille kännykkäpyöräilijöille, et onko ne oikeestikin niin vitun tyhmiä tai esittääkö ne vaan sellaista...?


    • On se hyvä, että on tämä netti, täällä voi sitten haukkua älylaitteiden käyttäjiä ja netissä roikkujia :D

      • Anonyymi

        Taisi osua ja aika pahastikin... :D


      • Anonyymi kirjoitti:

        Taisi osua ja aika pahastikin... :D

        En tiedä minkä olisi pitänyt osua?

        Minun aikani on minun aikaani ja jos haluan viettää koneella 24/7 se on minun aikaani.Minun ei tarvitse hyväksyttää sitä kenelläkään. Saan jo ihan itse tehdä päätöksiäni :)


      • Anonyymi
        Kaskenpolttaja kirjoitti:

        En tiedä minkä olisi pitänyt osua?

        Minun aikani on minun aikaani ja jos haluan viettää koneella 24/7 se on minun aikaani.Minun ei tarvitse hyväksyttää sitä kenelläkään. Saan jo ihan itse tehdä päätöksiäni :)

        Ok. Mut aloituksen aiheesta ei kuitenkaan taida olla mitään järjellistä sanottavaa?

        Ja jossain toisessa keskustelussa kehuit itseäs palstan älykkäimmäksi. Jotenkin rohkenen epäillä... :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Mut aloituksen aiheesta ei kuitenkaan taida olla mitään järjellistä sanottavaa?

        Ja jossain toisessa keskustelussa kehuit itseäs palstan älykkäimmäksi. Jotenkin rohkenen epäillä... :D

        Ja pliis, älä floodaa tätä aloitusta täyteen turhalla jankkauksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Mut aloituksen aiheesta ei kuitenkaan taida olla mitään järjellistä sanottavaa?

        Ja jossain toisessa keskustelussa kehuit itseäs palstan älykkäimmäksi. Jotenkin rohkenen epäillä... :D

        Minä vain totesin tosiasian. Kiva, että kommenttini jäävät mieleesi :)

        Näillä älylaitteilla on hyviä puolia ja huonoja puolia kuten on aika monella asialla. Itse olen melko tuore älylaitteiden käyttäjä. Olisiko joku seitsemisen vuotta kun aloittelin ja muutama vuosi meni pelätessä, että koneet räjähtävät.

        Itse näen toki ne ongelmat. Helposti kynnys lähteä ulos nousee ja nousee. Elämä kapeutuu kapeutumistaan.
        Ja se toinen puoli asiaa on se, että netti myös mahdollistaa paitsi sen tiedon nopean löytämisen, myös vaikka musiikin kuuntelun, kuten jo aloituksessa mainittii. Ja juutuuppi on täynnä kaikkea mukavaa vaikka miltä alalta. Ja näin kädentaitajana arvostan myös sitä mahdollisuutta löytää uusia vinkkejä moniin juttuihin.

        Itse käytän konetta jasen välityksellä vaikka näitä keskustelupalstoja "oppimateriaalinen" ihmissuhteista ja ilmiöistä. Missäpä muualla on näin laaja kirjo materiaalia?

        Ja vielä yksi näkökulma koneen käytöstä....kun mieli on raskas, pää täynnä ajatuksia, voimat lopussa, seikkailu netin syövereissä saa ajatukset hetkeksi tai vaikka kahdeksi hetkeksi pois niistä raskaista jutuista.
        Itse olen löytänyt pelit. Rakentelen nyt farmia ja olen osa yhteisöä. Tutustun uusiin ihmisiin ja olen käynyt monia hienoja keskusteluja ihmisten kanssa, joita en tunne. Tai joista tulee tuttuja näin netin välityksellä. Joku saattaa sanoa, ettei se ole todellista elämää, olen toista mieltä. Minä olen saanut paljon positiivista palautetta, olen saanut tukea, kannustusta , lohdutusta...
        Toki saan niitä tuolla kulkiessanikin, mutta myös sillä on minulle merkitystä mitä kaikkea saan netin kautta.

        Mahdoinko vastata aloitukseen?
        Ai niin ..en tietenkään... siis käytän aikaani koneella...hetkinen, kello soi yhdeksältä...puolisen tuntia pissalla käyntiin ja aamupalan laittoon....sitten kone auki ja toiseen aamuteevee auki. Illalla ...yöllä nukkumaan siinä yhden , kahden pintaan, joskus saattaa lipsahtaa kolmeenkin....mitenkäs monta tuntia siitä tuleekaan?
        Sitten on päiviä, etten kerkiä olemaan koneella kovinkaan paljoa.
        Toki pitäisi siivota, tiskata, pyykätä, ommella, kutoa sukkaa, väännellä rautalankaa....välillä sitä teenkin tässä samalla ja muutamaa muutakin asiaa.
        Jokohan minä nyt vastasin aloitukseen?

        -kaskenpolttaja

        Ai niin...musiikkia en koneella juuri kuuntele, paitsi näitä linkkejä, joita tänne laitetaan :)


    • Anonyymi

      Mietitään vaikkapa sitä nettiaikaa palstan perspektiivistä.

      Täälläkin on moni vuosien aikana harjaantunut kohtalaisen hyväksi kirjalliseksi keskustelijaksi. Se on netissä ja palstalla varsin helppoa. Kukaan ei näe sun ilmeitä, eleitä ja sulla on aikaa ajatella mitä näppikseltäs ulos päästät. Ja sitten ne samat kirjalliset keskustelijat(palstalaiset erityisesti) ovat aika kovia neuvomaan muita ihmissuhteissa yms. Mutta todellisuus taitaa heidän tapauksessa kuitenkin olla se, että jos pitäisi muiden ihmisten kanssa keskustella ihan oikeasti puhumalla, loppuu heidän taidot siihen. Puhuminen ja anonyymina keskustelupalstalla kirjoittelu ovat täysin eri asioita. Toki kirjoittaminen on aika hyvä tapa prosessoida omia ajatuksia. Se tosin edellyttää sitä, että myös lukee kirjoittamaansa Ajatuksella... :)

      Keskusteleminen tosielämässä puhumalla on taas aika vaativa laji nykyihmiselle. Siinä pitää reagoida nopeasti, omata tilannetajua, lukea muiden ilmeitä ja kaikkea. Helpompi on ottaa se kännykkä käteen ja räplätä sitä. Ja ehkä siinä samalla lähettää muutama viesti vierustoverille... :D

      • Miksipä ihminen ei käyttäisi kaikenlaisia keinja tutustumiseen? Vaikka sitten tekstiviestejä....jos se ei toimi, ei häviä mitään, jos se taas toimii ja saa paluuviestin, siitä on hyvä jatkaa. :)


    • Minä en älylaitteita mukana kantele. Just siks kun ne ei kiinnosta. Voin sitten illalla vilkasta, missä ne on, mutta en välttämättä ota mitään härpäkettä edes päiväksi mukaan. Just sen takia, että on tarpeeksi idiootteja, jotka ei muuta teekään kuin tuijottaa typerää näyttöä!

      • Anonyymi

        Kantsii lukea se artikkelikin, jos et lukenut... :)

        Sama vinkki muillekin... :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kantsii lukea se artikkelikin, jos et lukenut... :)

        Sama vinkki muillekin... :)

        Juu, en sillä hetkellä lukenut, mutta nyt luin ja oli perskutin hyvä artikkeli. Kiitos nostosta. Hyvä aloitus.

        Älylaite saa minut kaikin puolin huolestuneeksi.
        Taivaan kiitos sain oman lapsuuden ilman sitä.

        Nykyisin se annetaan jo vauvalle. :(

        Mietittäis meidän aivoja enempi! Äidinkielen osaamisaste huolestutti ensin, mutta nyt jo ihan kaikki...

        Ihmisestä tulee patalaiska helpon tien kulkija; kaikki tieto, tai ainakin se oletus siitä, on taskussa.

        Lisäksi laitteet aiheuttaa aivosumua ja ajatuksen puuroutumista ja jumalattomasti ylimääräistä ärsykettä, häiriötekijää ja aivot ovat koko ajan reagointivalmiudessa.

        Joo. Vastustan.
        Elämästä tulee tuon kapineen takia yhtä hullun myllyä!


      • misspönttöuuni kirjoitti:

        Juu, en sillä hetkellä lukenut, mutta nyt luin ja oli perskutin hyvä artikkeli. Kiitos nostosta. Hyvä aloitus.

        Älylaite saa minut kaikin puolin huolestuneeksi.
        Taivaan kiitos sain oman lapsuuden ilman sitä.

        Nykyisin se annetaan jo vauvalle. :(

        Mietittäis meidän aivoja enempi! Äidinkielen osaamisaste huolestutti ensin, mutta nyt jo ihan kaikki...

        Ihmisestä tulee patalaiska helpon tien kulkija; kaikki tieto, tai ainakin se oletus siitä, on taskussa.

        Lisäksi laitteet aiheuttaa aivosumua ja ajatuksen puuroutumista ja jumalattomasti ylimääräistä ärsykettä, häiriötekijää ja aivot ovat koko ajan reagointivalmiudessa.

        Joo. Vastustan.
        Elämästä tulee tuon kapineen takia yhtä hullun myllyä!

        Joo, kommentistani tuossa yllä sen heti näkeekin; lausejärjestys p.rseellään kun väärään laitteeseen keskittyy!


    • Anonyymi

      Mikäköhän siinäkin on, että oikeasti hyvät jutut synnyttävät täällä harvoin vilkasta keskustelua?

      (Ehkä ne on niin tyhjentäviä ettei kukaan keksi oikein mitään lisättävää)

      Se on harmi, mutta meidän kaikkien vika varmaan. Homo kaksnelonensis elää vastakkainasetteluista ja jankkauspaskasta.

      -flowersreally-

      • Anonyymi

        Mut joo, kyllä mäkin tota mietin just joku aika sitten kun tuttavan alle 2-vuotias tytär sai kauhean raivarin kun ei saanut katsoa äitinsä puhelimelta jotain animaatiota ruokailun aikana. Hc-i-generation in the making.

        -flowersreally-


      • Anonyymi

        Oma villi arvaus on se, että suurin osa palstalaisista arvioi älykkyytensä roimasti yläkanttiin. Se, että osaa käyttää tietokonetta ja älykännyä sekä googlea, ei tee vielä kenestäkään älykästä(osaanhan minäkin)... :D

        Mut tosissaan. Suurin osa täällä vakkariporukasta elää omassa pienessä suomi24 kuplassa. Ja kaikki, mikä on sen kuplan ulkopuolella, on heille vähintäänkin kvanttifysiikkaa... :)

        Se luola ja ne varjot siinä... :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mut joo, kyllä mäkin tota mietin just joku aika sitten kun tuttavan alle 2-vuotias tytär sai kauhean raivarin kun ei saanut katsoa äitinsä puhelimelta jotain animaatiota ruokailun aikana. Hc-i-generation in the making.

        -flowersreally-

        Mä en omaa skidiä kyllä hirveesti rajoittanut siinä. Keskusteltiin kyllä aika paljon aiheesta ja annoin asioiden mennä omalla painolla. Mut en ikinä tyrkännyt sille älykännyä tai läppäriä käteen saadakseen sitä kuuluisaa "omaa aikaa".

        En osaa sanoa, että menikö asia perille, mutta tekee hän paljon muutakin kuin räplää kännykkää ja läppäriä. Tykkää esimerkiksi lukea ja ihan oikeitakin kirjoja... :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oma villi arvaus on se, että suurin osa palstalaisista arvioi älykkyytensä roimasti yläkanttiin. Se, että osaa käyttää tietokonetta ja älykännyä sekä googlea, ei tee vielä kenestäkään älykästä(osaanhan minäkin)... :D

        Mut tosissaan. Suurin osa täällä vakkariporukasta elää omassa pienessä suomi24 kuplassa. Ja kaikki, mikä on sen kuplan ulkopuolella, on heille vähintäänkin kvanttifysiikkaa... :)

        Se luola ja ne varjot siinä... :)

        Eikö suurin osa ihmisistä arvioi älykkyytensä yläkanttiin?

        -flowers-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä en omaa skidiä kyllä hirveesti rajoittanut siinä. Keskusteltiin kyllä aika paljon aiheesta ja annoin asioiden mennä omalla painolla. Mut en ikinä tyrkännyt sille älykännyä tai läppäriä käteen saadakseen sitä kuuluisaa "omaa aikaa".

        En osaa sanoa, että menikö asia perille, mutta tekee hän paljon muutakin kuin räplää kännykkää ja läppäriä. Tykkää esimerkiksi lukea ja ihan oikeitakin kirjoja... :)

        Mä en kyllä osais keskustella alle kaksivuotiaan kanssa.

        -flowers-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mä en omaa skidiä kyllä hirveesti rajoittanut siinä. Keskusteltiin kyllä aika paljon aiheesta ja annoin asioiden mennä omalla painolla. Mut en ikinä tyrkännyt sille älykännyä tai läppäriä käteen saadakseen sitä kuuluisaa "omaa aikaa".

        En osaa sanoa, että menikö asia perille, mutta tekee hän paljon muutakin kuin räplää kännykkää ja läppäriä. Tykkää esimerkiksi lukea ja ihan oikeitakin kirjoja... :)

        Mä olin kerran juuri alkamassa luennoimaan sukulaiskakaralle, kun se oli kaverinsa kanssa jossain minecraftissa hakannut mörköjä ja rakentanut jotain palatsia tai pilvilinnaa, että se minecraftin maailma on niin iso, että vaikka teette miten ison palatsin niin ihan varmasti jossain on isompi ja että tuo on homma mikä ei koskaan tule valmiiksi että kannattaisko lopettaa jo hyvän saan aikana kun kesken se jää kuitenkin niin kuin kaikki maailmassa ja ihmisen elämässä.

        Mutta sitten ne meni pelaamaan lautapeliä, niin jäi sitten hyvä luento tai saarna pitämättä. Et en mä nyt sitten tiedä että kenellä siinä olsi se kuuluisa peiliin katsomisen paikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö suurin osa ihmisistä arvioi älykkyytensä yläkanttiin?

        -flowers-

        Taitaapi olla niin. Itse olen kyllä arvioinut omani alakanttiin. Mukava aina välillä yllättyä kun huomaa, ettei olekaan niin tyhmä kuin luuli olevansa... :)

        Tosin enää en arvioi mihinkään kanttiin. Tiedän aika tarkkaan mitä olen ja mitä en... :)

        Heh, ja ne alle 2-vuotiaat... Kyllä se keskustelutaito heidän kummasti löytyy kun ne on omia :). Enää en tosin osaisi itsekään... :)

        Silloin kun oma oli vielä parivuotias, oli se nettihypetys vasta tulossa. Eli ei ollut vielä huolta älylaitteista ja tietokoneista. DVDt tosin oli aika tärkeässä roolissa. Ja satukirjat iskän lukemana. Ei siitä tosin kovin montaa vuotta mennyt kun se nettihypetys sit alkoi. Ja sen jälkeen tulikin keskusteltua maailmasta ja ihmisistä enemmän. Sopivasti annostellen toki... :)


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        Mä olin kerran juuri alkamassa luennoimaan sukulaiskakaralle, kun se oli kaverinsa kanssa jossain minecraftissa hakannut mörköjä ja rakentanut jotain palatsia tai pilvilinnaa, että se minecraftin maailma on niin iso, että vaikka teette miten ison palatsin niin ihan varmasti jossain on isompi ja että tuo on homma mikä ei koskaan tule valmiiksi että kannattaisko lopettaa jo hyvän saan aikana kun kesken se jää kuitenkin niin kuin kaikki maailmassa ja ihmisen elämässä.

        Mutta sitten ne meni pelaamaan lautapeliä, niin jäi sitten hyvä luento tai saarna pitämättä. Et en mä nyt sitten tiedä että kenellä siinä olsi se kuuluisa peiliin katsomisen paikka.

        Siis onhan se kaikki ihan ok, mutta ongelma on siinä, että jotkut pennut saattaa jämähtää siihen pelimaailmaan. En minä lähtisi kieltämään ja rajoittamaan mitään, mutta vanhempana kyllä muistuttaisin, että muutakin maailmaa ja elämää on kuin se virtuaalimaailma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaapi olla niin. Itse olen kyllä arvioinut omani alakanttiin. Mukava aina välillä yllättyä kun huomaa, ettei olekaan niin tyhmä kuin luuli olevansa... :)

        Tosin enää en arvioi mihinkään kanttiin. Tiedän aika tarkkaan mitä olen ja mitä en... :)

        Heh, ja ne alle 2-vuotiaat... Kyllä se keskustelutaito heidän kummasti löytyy kun ne on omia :). Enää en tosin osaisi itsekään... :)

        Silloin kun oma oli vielä parivuotias, oli se nettihypetys vasta tulossa. Eli ei ollut vielä huolta älylaitteista ja tietokoneista. DVDt tosin oli aika tärkeässä roolissa. Ja satukirjat iskän lukemana. Ei siitä tosin kovin montaa vuotta mennyt kun se nettihypetys sit alkoi. Ja sen jälkeen tulikin keskusteltua maailmasta ja ihmisistä enemmän. Sopivasti annostellen toki... :)

        Hmmm..

        -flowers-


    • Känny ei vie aikaa juuri ollenkaan, tietokone vähintään tunnin päivässä

    • Anonyymi

      Hmm...maailmassa ei ole mitään ilmaista, ei edes suomi24 palsta. Tänne kun tulet ja klikkaat vaikka peukkua menevät tietosi rekisteröityinä koottuun paikkaan johon menevät muistakin saiteista lähettämäsi tiedot. Applen ja Googlen yhteistyö on tuottanut melkoisen tietokirjaston lähes jokaisesta internetin käyttäjästä.
      Harvalla on mitään salattavaa mutta ihan jokaisen osalta voidaan jo tunnistaa se mitä syötte, milloin heräätte, mistä olette kiinnostuneita, mitä teette mihinkin aikaan, missä asutte, kenen kanssa, asutko yksin, onko sinulla autoa jne. Tämä on ilmaispalvelujen maksu ja sen moni on valmis maksamaan.

      • No jos joku noista tiedoista onnelliseksi tulee, niin siitäpä sitten vaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1960
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1529
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      139
      1373
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1308
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1230
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      271
      1039
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      982
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      947
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      116
      933
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      48
      771
    Aihe