Tekisitkö töitä pelkällä työttömyyskorvauksella?

Anonyymi

Pitääkö se hyväksyä palkaksi vai haluatko oikeesti palkkaa. Mitä mieltä olet kuntouttavista töistä, pitääkö työkykyisen suostua kuntouttavaan työhön työttömyyskorvauksella?

79

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No joku korvaus kun vaan tulis kuluista käydä töissä. Tietty jos se olis tuossa lähellä.... 2-3 km max, niin mikä ettei. Menishän päivä mukavemmin. 😊👌

• Anonyymi
    • Tehä hommia jollekki yksityiselle veronmaksajan laskuun..

Ei niillä ole mitään aikomustakaan palkata hommiin... Sehän olis ihan hölmöläisten hommaa kun valtio kustantaa aina uudet orjat.

Tehhäänkö muissa hommia ilman liksaa jonain ihmeen harjoittelijana?

• Anonyymi

Työstä pitää ehdottomasti saada oikea palkka ! Ei kenenkään pidä suostua siihen, että työstä saisi vain saman rahan kuin työttömänä ollessa. Jos ei OIKEAA palkkaa, niin laiskottelu on paras vaihtoehto.

• Anonyymi

Täällä toinen samanlainen. On turhaa hakea työtä, kun aina on tarjolla 9 €/pv, joka ei riitä työpäivän matkakustannuksiin.

Esim. palkka 9 €/pv - matkakustannukset 13 €/pv = -4 €/pv
        Työnteon pitää olla kannattavaa!

• Anonyymi

Niin. Aika omituinen tilanne, jos työssäkäynti tuottaa tappiota. Työssäkäynnin pitää olla kannattavaa, muussa tapauksessa kutsuu laiskottelu. No kävelylenkeillä toki voi käydä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täällä toinen samanlainen. On turhaa hakea työtä, kun aina on tarjolla 9 €/pv, joka ei riitä työpäivän matkakustannuksiin.

Esim. palkka 9 €/pv - matkakustannukset 13 €/pv = -4 €/pv
        Työnteon pitää olla kannattavaa!

Kyllähän tohon 9 euroon tulee lisäksi perupäivärahakin, joka on muistaakseni 16,50 euroa/pv.

• Anonyymi

Postissa työntekijöiden palkka alenee 660 eurolla. Ottaisin heti loparit. Työkkäri yrittänyt saada minua ilmaiseen työhön. En tee töitä työttömyysrahalla.

• Anonyymi

Kuka niitä 9 euron päiväpalkka töitä teille tarjoaa niin usein. Itse en tekisi enää, olen tehnyt eikä ollut mitään hyötyä. Tyäkkäris niitä tarjoo koska kunnat joutuu maksaa sakkomaksua työtyömästä joten niitä tarjotaan kaikille työkykyisillekkin, puuhapajalle laskemaan tulitikkuja tai muuta hommaa josta ei ole mitään hyötyä työllistymisessä. Jos työtön ottaa työn vastaan niin valtio maksaa koko työttömyyskorvauksen, jos ei ota niin kunta jotuuu maksamaan tai jotenkin niin se menee. Siellä työkkärissä ne uhkailee karensseilla

• Oon tehnyt. Opiskellessa tehtiin samaa työtä, kun muutkin ja saatiin se reilu kuussataa kouraan kuukaudessa. 9 e ei maksettu, mutta sai ruoan koululla kelakorttia/ajokorttia vastaan. Mitä vilautettiin laitteessa, lukijassa.

Harmi vaan että söin ehkä kymmenen kertaa koko koulutuksen aikana. Mutta ruokarahan sai anoa kelasta halutessaan, jos kustansi ruokansa itse työharjoittelussa.

Toista vuotta sillä mentiin. Ja työkokeilussa oon ollut, useilla kursseilla työttömänä. Mä koitan aina jotenkin opiskella tai "sivistää" itseeni työttömänä. Ettei mee siihin, että olis vaan jouten ja tylsistyis eikä lopulta kykene enää mihkään töihin lähteekään.

Kun tarpeeks vieraantuu oravanpyörästä.😃

• Kyllähän se reilu kuussataa kuukaudessa on pikkunen summa, kun kaikki siitä kustantaa. Mulla se raha riitti silti. Harjoitteluihin matkat oli päivittäin 2-72km , riippui missä kävi työharjoittelussa.

Ja yleensä puhuttiin vähintään 4 viikon jaksosta yhdessä paikassa. Usein kuitenkin sen 2 kk per paikka, plus koululla läsnäolopäivät. Iltakoulu työpäivän ohessa jne. Välillä tuli 100 km päivässä ajeltua reilun viikon verran..

Kyllähän tuo menee, jos asuu vanhempien tai palkkaa saavan puolison kanssa.

• Anonyymi

Tuo on ehkä vähän eri asia mitä mietin tuossa alempana. Jos opiskelee uuteen ammattiin, niin harjoittelujaksot voi olla ok tehdä palkatta. Tosin jotkut maksaa siitäkin harjoittelijan palkkaa. Noi harjoittelut on muuttuneet vuosien saatossa. Nyt käytetään opetuksen sijasta paljon työssä oleskelua. Ennen tehtiin tosiaan palkkatyötä ammattialoilla ja saatiin se luettua opiskeluun kuuluvaksi harjoitteluksi.

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Tuo on ehkä vähän eri asia mitä mietin tuossa alempana. Jos opiskelee uuteen ammattiin, niin harjoittelujaksot voi olla ok tehdä palkatta. Tosin jotkut maksaa siitäkin harjoittelijan palkkaa. Noi harjoittelut on muuttuneet vuosien saatossa. Nyt käytetään opetuksen sijasta paljon työssä oleskelua. Ennen tehtiin tosiaan palkkatyötä ammattialoilla ja saatiin se luettua opiskeluun kuuluvaksi harjoitteluksi.

xLiner

Juu, kyllä tuo opiskelu on eri asia. Lasken siitä olevan hyötyä, työstä minkä teen opiskellessa uuteen ammattiin. Ja onkin, nyt olen palkkatöissä mm. sen ansiosta että opiskelujen harjoittelujaksoilla ( mitä oli pääosin koko koulutus) tulin tutuksi ja mua suositeltiin ja kyseltiin töihin.

Eli sain jalan oven väliin.

Työkokeiluissa olen ollut myös. Nekin omaehtoisesti tosin aina.

• Abrakadabra kirjoitti:

Juu, kyllä tuo opiskelu on eri asia. Lasken siitä olevan hyötyä, työstä minkä teen opiskellessa uuteen ammattiin. Ja onkin, nyt olen palkkatöissä mm. sen ansiosta että opiskelujen harjoittelujaksoilla ( mitä oli pääosin koko koulutus) tulin tutuksi ja mua suositeltiin ja kyseltiin töihin.

Minusta pitkäaikainen työttömyys pitäs olla muutenkin jotenkin vastikkeellista, että ihminen ei vain loju vuotta himassa toimettomana ja nosta päivärahaa.

Jotkut kun ei tekis mitään minkään rahan eteen, niin yhteiskunnan perse ei kestä elintaso löllöttelijöitåkään. Jotakin vois tehhä leipänsä eteen..

• Anonyymi
        Abrakadabra kirjoitti:

Minusta pitkäaikainen työttömyys pitäs olla muutenkin jotenkin vastikkeellista, että ihminen ei vain loju vuotta himassa toimettomana ja nosta päivärahaa.

Jotkut kun ei tekis mitään minkään rahan eteen, niin yhteiskunnan perse ei kestä elintaso löllöttelijöitåkään. Jotakin vois tehhä leipänsä eteen..

Mä luulen, ettei niistä kotona löllöttelijöistä oikeasti olisi nykyajan työpaikkoihin. Meno niissä on niin kovaa ja raadollista, ei siellä voi nojailla seiniin ja lepäillä tai sanoa ettei tee. Vaatisi aika pitkän kuntoutusjakson, että edes peruskunto riittäisi. Mä antaisin sen porukan muhia kotonaan, poissa häiritsemästä toisten työntekoa ja pilaamasta vähäistäkin hyvää työilmapiiristä.

Toistaalta voisi katsoa jotain kunnallista työtä sellaisille... Onhan noita suojatyökeskuksiakin, jotain sellaisen ja "oikean" työn tekemisen väliin. Sairaat tietty erikseen, mutta kynnelle kykeneville tekemistä!

xL

• Anonyymi
        Abrakadabra kirjoitti:

Aivan varmasti paljon riippuu itsestä. Sen harjoittelupaikan kun hankkii itse kiinnostuksensa mukaan, niin on varmempaa päästäkin töihin sitä kautta, kun vielä hoitaa hommansa hyvin. Jos joku muu joutuu määräämään sut jonnekin, niin ei varmasti kiinnosta työnantajaakaan palkata sellaista.

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Mä luulen, ettei niistä kotona löllöttelijöistä oikeasti olisi nykyajan työpaikkoihin. Meno niissä on niin kovaa ja raadollista, ei siellä voi nojailla seiniin ja lepäillä tai sanoa ettei tee. Vaatisi aika pitkän kuntoutusjakson, että edes peruskunto riittäisi. Mä antaisin sen porukan muhia kotonaan, poissa häiritsemästä toisten työntekoa ja pilaamasta vähäistäkin hyvää työilmapiiristä.

Toistaalta voisi katsoa jotain kunnallista työtä sellaisille... Onhan noita suojatyökeskuksiakin, jotain sellaisen ja "oikean" työn tekemisen väliin. Sairaat tietty erikseen, mutta kynnelle kykeneville tekemistä!

xL

Juu mutta juurikin jotain mistä vielä suoriutuu. Vähän väärin,kun osa porukasta oikeesti tekis töitä kun vaan sais. Ja osa ei menis kirveelläkään töihin, kunhan vaan rahaa tulee.

Epäreilua.

• Anonyymi

Poikani oli aktiivimallin aikaan töissä (pakkotöissä) 6 kk saadakseen korvausta. Työmatka vaihteli 20-50 km välillä, onneksi osa matkakustannuksista korvattiin, mutta ruokailu oli omalla vastuulla. :::Aivan älytöntä hommaa oli sitten koulutustasoltaan mikä tahansa, asentaja tai ekonomi ja siihen väliin sopii vielä monta muuta ammattia. Ei olisi pärjännyt ilman vanhempien apua. 10 x älytöntä touhua.

• Anonyymi

Työtön mies voi muuttaa äidilleen asumaan. Näin pieni korvaus voidaan lopettaa.
        Tämähän on tulevassa hallitusriihessä pöydällä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kirjoittaja ei maininnut missä hänen poikansa asuu. Voi olla, että hän asuu jo äitinsä luona. Työpaikka tuskin kuitenkaan oli äidin asunnossa. Ihan yhtä mahdollista siis, että äidin luona asuessa työmatka olisi vieläkin pidempi. Kaikilla ei myöskään ole vanhempia, joiden luona asua. Ihan älytön ajatus, että aikuisen ihmisen kuuluisi asua vanhempiensa luona, jotta hänellä on varaa käydä "tukitöissä".

Usein näissä tukijutuissa on se älyttömyys, että ihmisiä siirretään käytännössä vain yhdestä tukimuodosta toiseen. Tai vaikka nuo Posti palkkasuhmuroinnit ... työntekijät siirretään niin matalalle palkalle, että tarvitsevat/saavat esim. asumistukea selvitäkseen. Sitten maksetaan valtiolle osinkoja, niistä samoista "säästöistä" jotka valtio tuilla käytännössä mahdollistaa. Järki hoi!!!!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kukaan päättäjä voi määrätä, että työttömän pitäisi muuttaa äitinsä luo asumaan. Mutta jos työttömällä olisi harjoittelupaikkaan liian pitkä matka omasta kodistaan, niin HARJOITTELUPAIKAN JOHTAJAN OLISI AIHEELLISTA TARJOTA HARJOITTELIJALLE ASUINPAIKKA OMASTA KODISTAAN ! Miksi ei johtaja sitten anna tätä mahdollisuutta ? Syynä JOHTAJAN ITSEKKYYS !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kirjoittaja ei maininnut missä hänen poikansa asuu. Voi olla, että hän asuu jo äitinsä luona. Työpaikka tuskin kuitenkaan oli äidin asunnossa. Ihan yhtä mahdollista siis, että äidin luona asuessa työmatka olisi vieläkin pidempi. Kaikilla ei myöskään ole vanhempia, joiden luona asua. Ihan älytön ajatus, että aikuisen ihmisen kuuluisi asua vanhempiensa luona, jotta hänellä on varaa käydä "tukitöissä".

Usein näissä tukijutuissa on se älyttömyys, että ihmisiä siirretään käytännössä vain yhdestä tukimuodosta toiseen. Tai vaikka nuo Posti palkkasuhmuroinnit ... työntekijät siirretään niin matalalle palkalle, että tarvitsevat/saavat esim. asumistukea selvitäkseen. Sitten maksetaan valtiolle osinkoja, niistä samoista "säästöistä" jotka valtio tuilla käytännössä mahdollistaa. Järki hoi!!!!

Jos edes toinen vanhempi on elossa työtön parisuhteeseen kelpaamaton mies
        voi ja kuuluu asua kotonaan.
        Yhteiskunta säästää kun ei asumistukia jne tarvitse maksaa. Järjen käyttö sallittu.
        Rinne herää!

• Anonyymi

Työttömyyskorvausta vastaan tekisin töitä. Mut siitä työstä pitäisi saada kohtuullinen korvaus. Eli jos vaikka työttömyyskorvaus olis 600€ niin 6 päivää töitä.

Vastaavasti voisin vaatia myös Kelaan ammattitaitoista työvoimaa.
      Kelahan toimii mielestäni tällä hetkellä lainvastaisesti. Suomen lain mukaanhan ihminen on syytön kunnes toisin todistetaan. Kelassa taas pitää todistaa syyttömyytesi, esim. työttömyyteen.

Eikä koskaan kelan kyykyttäjät ole edes tienneet mitä papereita he edes tahtovat.

Asiaan voisi saada joskus parannusta, jos esim. eduskuntapudokkaat pistettäisiin myös kerjäämään kelan luukulta peruspäivärahaa.

• Kiva suuntaus..
      "Noin 700 työntekijän palkka ja työehdot heikkenevät. Palkat alenevat keskimäärin 30 %, enimmillään jopa 50 %. Samaan aikaan Posti tekee voittoa, maksaa johtajalleen 82 000 e/kk, sekä lisäksi maksaa valtiolle osinkoja 28 miljoonaa euroa."

• Anonyymi

Joissain tilanteessa vain ei ole vaihtoehtoja ja joutuu joustamaan periaatteistaan? Jos haluaa parempaa yhteiskunnalta, eikä vain niitä murusia, joilla just pärjää, silloin on syytä ryhtyä toimeen niihin mitä on tarjolla sillä hetkellä.

Lähtökohtana hyvä funtsia asioita, jotka kokee tärkeiksi ja sen pohjalta aloittaa ns. pohjalta ja löytää siten ulospääsy suosta, eikä tarpoa vain suossa päivästä toiseen. Näin itse ajattelen ja pyrin siten parempaan huomiseen, ku maailmantilannekin on huolestuttava, eikä niitä ilmaisia lounaita ainakaan hyviä sellaisia ole tarjolla.

• Anonyymi

Työ on työtä (työsuhde) ja kuntouttava työtoiminta on nimensä mukaisesti työtoimintaa (ei työsuhdetta) joka on kyllä aika kaukana "oikeista" töistä. Eli miksi "puuhastelusta" pitäisi maksaa oikeaa palkkaa. Ja tuon yhdeksän euron lisäksihän tulee se työttömyyskorvaus ja valtio maksaa matkat halvimman kulkumuodon mukaan.

• Anonyymi

Kukaan ei maksa matkoja. Puuhastelusta ei aina ole kysymys. Tiedän erään tyypin joka on joutunut opettamaan opettajaa aikuiskoulutuskeskuksessa koska omaa erittäin hyvän ammattitaidon alalle.
        Töihin ei oteta, yli 50v mies, vain työkokeiluihin 9e/ päivä ilman matkakorvauksia, töihin joita osaa paremmin kuin työpaikan ns. nuorempi ammattimies.
        Kun tulee taas kiireitä työpaikalla, otetaan seuraava ammattitaitoinen "työnkokeilija" töihin ilmaiseksi.
        Syynä se että on hiukan hidas liikkeissään kuten Hämäläiset.

Veikkaisin että Postin pääjohtajan virkaankin löytyisi pätevämpiä henkilöitä kuin nykyinen joille riittäisi hyvin puolet pienempikin palkka kuin nykyiselle.

• Anonyymi

Johtajien bruttopalkoiksi riittäisi korkeintaan 3285 euroa kuukaudessa. Näin kun toimittaisiin, niin johtajista karsiutuisivat pois ne, jotka roikkuvat johtajanpaikoilla vain palkan takia.

• 9 euroo olis hyvä jos työpaikka olis tuossa 5 km säteellä. itse en suostuisi maksamaan matkakuluja tuosta 9 eurosta vaan se pitää jäädä työttömälle kokonaan jos töitä pitää tehdä. Olen ollutkin 9 euron orjatöissä, en tehnyt siellä työpaikalla mitään kunnon töitä. Ihan humpuukkia ja kannattaa katsoa ettei sillä joudu tekemään jonkun palkallisen töitä.

• Anonyymi

Työkokeilijalle voi vittuilla ja delegoida omia duunejaan.
        Jos työ ei maistu niin valitus TE tädille, napsauttaa karenssin.
        Työtön oppii olemaan.

• Anonyymi

Kuntouttavaa sopii tehdä työttömyyskorvausta vastaan. Kuntoutuksellahan koitetaan saada tekijä työntekokuntoon. Sitten voi maksaa palkkaa, kun tyyppi on työkuntoinen ja tekee määrätyn tuloksen palkkansa eteen. Tuollaiset harjoittelijat vievät aina yhden ammattilaisen työajasta suuren osan, kun täytyy katsoa perään ja opastaa. Ja vielä huomioida kaikki rajoitteet. Mä en ole aivan varma, onko tuo kuntoutustyöllistäminen työpaikoilla hyväksi. Moni pitkään kotona makoillut on jo päivärytmiltään niin sekaisin, että työkkäri voisi järjestää parin kk:n vuorokausirytmin säännöllistämiskuntoutuksen. Jokainen paikan päälle joka arkiaamu klo 7:00 ja työntekoa tai kurssitusta. Eikä mitään nojailua, vaan aktiivista tekemistä. Vaikkapa liikuntaa ja jumppaa huonokuntoisille fysioterapeutin ohjauksessa, ruuanlaittoa, siivousta ja rahasuunnittelua omien tulojen mukaan. Elämänhallintaa.

xLiner

• Anonyymi

"Sitten voi maksaa palkkaa, kun tyyppi on työkuntoinen ja tekee määrätyn tuloksen palkkansa eteen. Tuollaiset harjoittelijat vievät aina yhden ammattilaisen työajasta suuren osan, kun täytyy katsoa perään ja opastaa."

Kerro olettamuksiasi vasta sitten kun tiedät miten todellisuudessa toimitaan.

• Anonyymi

Hei, on olemassa ERILAISIA TYÖAIKOJA ! Jos esimerkiksi linja-autokuskilla on iltapainotteiset ajosarjat, jotka alkavat noin klo 14.00-15.00 , ja päättyvät noin klo 22.00-24.00 , niin olisi aika omituista, että kyseiset kuskit tulisivat työpaikalle klo 7.00

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Sitten voi maksaa palkkaa, kun tyyppi on työkuntoinen ja tekee määrätyn tuloksen palkkansa eteen. Tuollaiset harjoittelijat vievät aina yhden ammattilaisen työajasta suuren osan, kun täytyy katsoa perään ja opastaa."

Kerro olettamuksiasi vasta sitten kun tiedät miten todellisuudessa toimitaan.

Mä tiedän oman alani.

Kerro sinä omasi, jos ei mun osunut. Jossainhan voi olla erilaistakin.

xL

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hei, on olemassa ERILAISIA TYÖAIKOJA ! Jos esimerkiksi linja-autokuskilla on iltapainotteiset ajosarjat, jotka alkavat noin klo 14.00-15.00 , ja päättyvät noin klo 22.00-24.00 , niin olisi aika omituista, että kyseiset kuskit tulisivat työpaikalle klo 7.00

Noi iltaherätykset eivät taida olla vaikeimmillekaan tapauksille ongelmia. Aamuherätykset kuulemma ovat. Eipä se bussikuskikaan voi hommiaan hoitaa, jos työajalla on vuorokausirytmin mukaan yöuniaika.

xL

• Anonyymi

Linja-autonkuljettajien piireissä aamuvirkut kuljettajat haluavat herätä aamuviideltä, ja tulla töihin aikaisin. He eivät halua ajaa iltavuorosarjoja. Iltavirkut kuljettajat taas mielellään ajavat iltasarjoja, mutta kyllä he tarvittaessa lähtevät ajamaan myös aamusarjoja.

• Anonyymi

Myöskin pakollisia jumppatunteja pitäisi määrätä lapsilisiä saaville naisille, jos on aikaa vetää sidukaa ja tuijottaa salkkareita on myöskin aikaa laihduttaa ja jumpata.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Myöskin pakollisia jumppatunteja pitäisi määrätä lapsilisiä saaville naisille, jos on aikaa vetää sidukaa ja tuijottaa salkkareita on myöskin aikaa laihduttaa ja jumpata.

Miehet ovat huonokuntoisempia ja lihavampia, vaikkeivät edes synnytä.

xL

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Noi iltaherätykset eivät taida olla vaikeimmillekaan tapauksille ongelmia. Aamuherätykset kuulemma ovat. Eipä se bussikuskikaan voi hommiaan hoitaa, jos työajalla on vuorokausirytmin mukaan yöuniaika.

xL

No vaikeimmille tapauksille eivät aamuherätykset ole ongelma, vaan vaikeimpien tapausten perusongelma lienee työhaluttomuus. Tai toinen äärimmäisyys: Levottomuudesta johtuva yliaktiivinen juokseminen pitkin työpaikkaa sinne sun tänne. Ja työpaikan työilmapiirin häirintä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No vaikeimmille tapauksille eivät aamuherätykset ole ongelma, vaan vaikeimpien tapausten perusongelma lienee työhaluttomuus. Tai toinen äärimmäisyys: Levottomuudesta johtuva yliaktiivinen juokseminen pitkin työpaikkaa sinne sun tänne. Ja työpaikan työilmapiirin häirintä.

Työhaluttomuus ei ole mikään ongelma. Jos tulee toimeentulotuella toimeen, niin ihan ok mulle. Meillä kaikilla on se vaihtoehto ja se on oikein hyvä kaikkien osapuolten kannalta.

Vajakit ja vammaiset eivät nyt muutenkaan sovellu tavalliseen työelämään. Heille on omat paikkansa työkeskuksissa... Tosin lievästi vammaisia, esim. downin syndroomaisia näkyy nykyään kaupoissa töissä 👍 Tekevät lyhempää päivää ja yksinkertaisempia hommia, mutta aivan ihania asiakaspalvelijoita, kun asenne ja työhalut ovat kohdallaan 🧡🤗

xL

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miehet ovat huonokuntoisempia ja lihavampia, vaikkeivät edes synnytä.

xL

Niin toiset naiset synnyttävät ja toiset taas eivät, mitä sitten? Ei se muuta sitä että tukia nauttiakseen pitäisi olla kondiksessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin toiset naiset synnyttävät ja toiset taas eivät, mitä sitten? Ei se muuta sitä että tukia nauttiakseen pitäisi olla kondiksessa.

Nautitko itse tuista?

xL

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miestenkin pitäisi sitten olla.

xL

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mä tiedän oman alani.

Kerro sinä omasi, jos ei mun osunut. Jossainhan voi olla erilaistakin.

xL

Okei, jos joudut työttömäksi etkä saa mistään töitä vaikka olet alasi ammattilainen, alaa et kertonut vaikka niin väität..työttömänä sut määrätään 9 e päiväpalkalla harjoittelemaan työntekoa jollekin työpaikalle, pyöritkö siltikin siellä vain jaloissa? Sitten et osaa työtäsi jos niin teet.

Ala on cnc-koneistus, entä sun?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Okei, jos joudut työttömäksi etkä saa mistään töitä vaikka olet alasi ammattilainen, alaa et kertonut vaikka niin väität..työttömänä sut määrätään 9 e päiväpalkalla harjoittelemaan työntekoa jollekin työpaikalle, pyöritkö siltikin siellä vain jaloissa? Sitten et osaa työtäsi jos niin teet.

Ala on cnc-koneistus, entä sun?

Mun ei tarvitse koskaan mennä "harjoittelemaan" omaa alaani. Alaa en kerro.

Jos sun täytyy siellä töissäsi opastaa ja vahtia jotakin harjoittelijaa, niin teetkö omat hommasi nopeammin vai hitaammin siinä sivussa? Mä en ole vielä alaa nähnyt, missä osaamaton ei haittaisi toisten tekemistä. Ammattilainen taas ei tee töitä ilmaiseksi missään. Paitsi ehkä jos kuntoutuu takaisin työelämään?

xL

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mun ei tarvitse koskaan mennä "harjoittelemaan" omaa alaani. Alaa en kerro.

Jos sun täytyy siellä töissäsi opastaa ja vahtia jotakin harjoittelijaa, niin teetkö omat hommasi nopeammin vai hitaammin siinä sivussa? Mä en ole vielä alaa nähnyt, missä osaamaton ei haittaisi toisten tekemistä. Ammattilainen taas ei tee töitä ilmaiseksi missään. Paitsi ehkä jos kuntoutuu takaisin työelämään?

xL

"Kerro sinä omasi, jos ei mun osunut."

Onko ainoastaan XL-naiset sellaisia jotka eivät paljasta omaa alaansa? Onko se syöminen?

Koita ymmärtää etteivät kaikki ole ammattitaidottomia jotka pakotetaan töihin 9e päivä. Naurettavaa sanoa ettei ammattilaisten tarvitse suostua sellaiseen.
        Vaikka sun ei tarvitsekaan niin jonkun tarvitsee. Ei minunkaan tarvitse mutta tiedän että joidenkin pitää joten avaa sinäkin jo silmäsi ja palstaile vähemmän, surkeaa on jos aamulla klo. 05.00 ensimmäinen asia on avata sinkkupalsta.

Lihavuus ja tyhmyys taitaa kulkea käsi kädessä. Oman alan salaaminen kuuluu siihen myös, ihan kuin ketään kiinnostaisi joku laitoshoitajan ammatti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Kerro sinä omasi, jos ei mun osunut."

Onko ainoastaan XL-naiset sellaisia jotka eivät paljasta omaa alaansa? Onko se syöminen?

Koita ymmärtää etteivät kaikki ole ammattitaidottomia jotka pakotetaan töihin 9e päivä. Naurettavaa sanoa ettei ammattilaisten tarvitse suostua sellaiseen.
        Vaikka sun ei tarvitsekaan niin jonkun tarvitsee. Ei minunkaan tarvitse mutta tiedän että joidenkin pitää joten avaa sinäkin jo silmäsi ja palstaile vähemmän, surkeaa on jos aamulla klo. 05.00 ensimmäinen asia on avata sinkkupalsta.

Lihavuus ja tyhmyys taitaa kulkea käsi kädessä. Oman alan salaaminen kuuluu siihen myös, ihan kuin ketään kiinnostaisi joku laitoshoitajan ammatti.

Ketään ei pakoteta ilmaiseksi töihin. Oma ongelma, jos on ajanut asiansa siihen pisteeseen ettei itse näe muuta vaihtoehtoa.

Mistäs tuollainen hetkellinen palstalla poikkeaja tietää mun palstalla olemiset..? 😂

xL

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Linja-autonkuljettajien piireissä aamuvirkut kuljettajat haluavat herätä aamuviideltä, ja tulla töihin aikaisin. He eivät halua ajaa iltavuorosarjoja. Iltavirkut kuljettajat taas mielellään ajavat iltasarjoja, mutta kyllä he tarvittaessa lähtevät ajamaan myös aamusarjoja.

Bussikuskit kuolevat 10v nuorempina johtuen epäsäännöllisestä työajasta.
        Sydän ei kestä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Työhaluttomuus ei ole mikään ongelma. Jos tulee toimeentulotuella toimeen, niin ihan ok mulle. Meillä kaikilla on se vaihtoehto ja se on oikein hyvä kaikkien osapuolten kannalta.

Vajakit ja vammaiset eivät nyt muutenkaan sovellu tavalliseen työelämään. Heille on omat paikkansa työkeskuksissa... Tosin lievästi vammaisia, esim. downin syndroomaisia näkyy nykyään kaupoissa töissä 👍 Tekevät lyhempää päivää ja yksinkertaisempia hommia, mutta aivan ihania asiakaspalvelijoita, kun asenne ja työhalut ovat kohdallaan 🧡🤗

xL

Toimeentulotuki kaikkine mahdollisine lisätukineen on käytännössä parempi raha, kuin työttömyystuki. Jos on tullut toimeen työttymyystuella, niin toimeentulotuki on ruhtinaallinen raha. Omasta mielestäni tämä on ihan järjetön järjestys. Jokainen juoppokin saa käytännössä enemmän rahaa käteen, kuin ihminen joka yrittää aktiivisesti työllistyä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ketään ei pakoteta ilmaiseksi töihin. Oma ongelma, jos on ajanut asiansa siihen pisteeseen ettei itse näe muuta vaihtoehtoa.

Mistäs tuollainen hetkellinen palstalla poikkeaja tietää mun palstalla olemiset..? 😂

xL

Kellonajasta näkee koska olet kommentin kirjoittanut. Aika vähän näkee kommentteja klo. viiden jälkeen aamulla. Syystäkin.
        Olet kai korkeintaan lähihoitaja, tuolla älykkyydellä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toimeentulotuki kaikkine mahdollisine lisätukineen on käytännössä parempi raha, kuin työttömyystuki. Jos on tullut toimeen työttymyystuella, niin toimeentulotuki on ruhtinaallinen raha. Omasta mielestäni tämä on ihan järjetön järjestys. Jokainen juoppokin saa käytännössä enemmän rahaa käteen, kuin ihminen joka yrittää aktiivisesti työllistyä.

Voihan korvauksillakin oleva hakea myös täydentävää toimeentulotukea.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voihan korvauksillakin oleva hakea myös täydentävää toimeentulotukea.

Hyvin harvoin olisi oikeutettu kaikkiin niihin "lisiin" mitä toimentulotuen oikea asiakas on. Eikä sen nyt todellakaan kuuluisi mennä niin, että esim. alkoholisti saa rahat itsestään ja työttömäksi joutunut joutuu tappelemaan joka pennistä ja todistelemaan tarvettaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvin harvoin olisi oikeutettu kaikkiin niihin "lisiin" mitä toimentulotuen oikea asiakas on. Eikä sen nyt todellakaan kuuluisi mennä niin, että esim. alkoholisti saa rahat itsestään ja työttömäksi joutunut joutuu tappelemaan joka pennistä ja todistelemaan tarvettaan.

Toi on aivan paskapuhetta. Miten työtön muka joutuu tappelemaan joka pennistä, senkun lähettää netissä lomakkeen. Korvauksissa ei edes kysellä mitään tililappuja niinkun toimeentulotukea hakiessa, josta vielä vähennetään kaikki "ylimääräinen".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toi on aivan paskapuhetta. Miten työtön muka joutuu tappelemaan joka pennistä, senkun lähettää netissä lomakkeen. Korvauksissa ei edes kysellä mitään tililappuja niinkun toimeentulotukea hakiessa, josta vielä vähennetään kaikki "ylimääräinen".

Et selvästikään ole tietoinen näiden tukien suuruudesta. Täysimääräinen toimeentulotuki on faktisesti suurempi, kuin työttömyyspäiväraha. Toimeentulotuen asiakkaan on myös mahdollista saada vuokransa maksettuna täysimääräisenä. Asumistukihan ei ole täysimääräisenä. En jaksa alkaa luettelemaan tähän kaikkia niitä juttuja, jotka toimetulotuen saajan on mahdollista saada maksatettua. Toimeentulotuki on ruhtinaallinen työttömän saamaan korvaukseen verrattuna. Mielestäni tämä on järjetöntä. Jos alkaisin nyt ryppäämään ja laitan elämäni lekkeriksi, niin käytettävissä olevat rahavarani nousisivat useamman stasen kuussa. Usko tai älä.

• Anonyymi

Kenenkään ei pidä suostua tekemään toiselle tuottoa ilman kunnon korvausta, jos kyseessä on jokin hyväntekeväisyys tms. niin sitten. Jos niin sitten ei todellakaan pidä olla samat vaatimukset ja ajat kuin palkallisella.

• Anonyymi

Jotain yleishyödyllistä voisin tehdä, en mitää voittoa tavoittelevassa yrityksessä.
      Kerta yhteiskunta palkan maksaa niin sitten työnkin pitää yhteiskuntaa hyödyttää. Hyväntekeväisyysorganisaatiossa, voittoa tavoittelemattomassa kiinteistönhuoltoyhtiössä, julkisella sektorilla tai muussa vastaavassa paikassa. Mieluiten sellaista työtä tekisin muutenkin ihan oikeassa palkkatyössä sitten valmistuttuani. Kesätyöt ovat tällaisia olleet ja olen kyllä nauttinut siitä, että hirveää painetta takoa jättivoittoja osakkeenomistajille ei kaadeta työntekijöiden niskaan.

Eikä semmoinen vapailla markkinoilla toimiva firma joka ei ilman ilmaista työvoimaa pärjää ansaitsekaan pärjätä.

• Anonyymi

Vastustakaa orjatyötä sillä sitä se on jos palkkaa ei saa. Orjatyössä on kyse ainoastaan siitä kuka maksaa työttömälle korvauksia, joko kunta tai valtio mutta loppujen lopuksi se on se sama maksaja. Sitä ne ei työkkärissä ikinä kerro miksi työttömän pitäisi tehdä ilmaiseksi töitä jollekkin rikkkaalle yrittäjälle.

• Anonyymi

Kannattaa kysyä työkkärissä se kysymys riittävän monta kertaa ! Siis se kysymys, miksi pitää tehdä ilmaista työtä jollekin ahneelle yrittäjälle. Muuten, ihmettelen, miksi jonkun ahneen yrittäjän tyttäret tai pojat kehtaavat näyttää naamaansa KUNNOLLISILLE ihmisille ! Yäk ! Yäk! Yäk!

• Anonyymi

Kannattaa alkaa itse *rikkaaksi yrittäjäksi*.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rikkaat yrittäjät eivät tarvitse tukityöllistettyä ilmaistöihin. Vain konkurssin partaalla olevat tekevät niin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu, jostain syystä moni kuvittelee, että yrittäjät ovat hurjan rikkaita. Oikeasti yrittäjän oma palkka on useimmiten samaa luokkaa kuin työsuhteessa olevien palkka, koska yrittäjällä on kaikenlaisia kuluja, joista moni ei tiedä juuri mitään.

• Vapaa-aikani on liian arvokasta tuohon...Tosin en ole koskaan ollut työttömänä, joten eipä tuota tarvitse miettiä. Lähinnä mietin, et koska olisin valmis lopettamaan työelämässä.

• Anonyymi

Joko sovit työnantajasi kanssa kuuden tunnin työpäivästä vai oliko se pelkkää uhoa? Kannattaa sitten kysellä toisista työpaikoista, aika monelle työnantajalle sopii lyhempi työviikko.

xL

• Anonyymi

Etköhän kuitenkin oikeasti ole eläkkeellä tai sopan rahalla.

• Anonyymi kirjoitti:

Joko sovit työnantajasi kanssa kuuden tunnin työpäivästä vai oliko se pelkkää uhoa? Kannattaa sitten kysellä toisista työpaikoista, aika monelle työnantajalle sopii lyhempi työviikko.

xL

En usko, että se on taloudellisesti kannattava siirto, koska palkka todennäköisesti tippuu tunteja enemmän tavalla taikka toisella.
        Lienee fiksumpaa jatkaa nykyisellään ja yksinkertaisesti lopettaa kokonaan työelämässä kun katsoo, että massia on riittävästi.. Niin ja sittenhän saa vielä ansiosidonnaisia pari vuotta ja siitä eteenpäin työttömyyskorvausta....Laittaa valtio maksamaan mun verorahat takas tavalla taikka toisella. Mähän en mamuja elätä.

• Anonyymi
        blade83 kirjoitti:

En usko, että se on taloudellisesti kannattava siirto, koska palkka todennäköisesti tippuu tunteja enemmän tavalla taikka toisella.
        Lienee fiksumpaa jatkaa nykyisellään ja yksinkertaisesti lopettaa kokonaan työelämässä kun katsoo, että massia on riittävästi.. Niin ja sittenhän saa vielä ansiosidonnaisia pari vuotta ja siitä eteenpäin työttömyyskorvausta....Laittaa valtio maksamaan mun verorahat takas tavalla taikka toisella. Mähän en mamuja elätä.

Sähän elätät mamuja koko ajan. Jos tienaat vähemmän, elätät vähemmän.. :D

Niin että otahan loparit!

xL

• Anonyymi

Ennen pitkää se käy vahvasta tunnistautumisesta jopa ilman sähköäkin, joten eläkää varpaillanne.

• Anonyymi

Sen takia voi hyvin jäädä yhteiskuntabussista ja muutetaanhan noita muitakin sääntöjä jo joka paikassa.

• Anonyymi

Kyllä mä varmasti tekisin.

• Anonyymi

Työstä pitää saada asiallinen palkka. Mihin on hävinnyt se rohkeus, joka ihmisillä oli vielä 1970-luvulla? Silloin ihmiset osasivat pitää puolensa, eikä kukaan edes ehdottanut mitään palkkojen alennuksia.

• Anonyymi

Postin tj on tehnyt hurjasti.

• Anonyymi

Minusta ei voida ajatella, että ihmisellä olisi oikeus olla vuosikausia (vuosikymmeniä?) vain työttömänä tekemättä mitään. Kyllä yhteiskunnallakin on oikeus vaatia jotain hyvitystä niistä rahoista, joita maksaa pitkäaikaistyöttömille.

Aikoinaan 90-luvun lamavuosina valmistuin kauppaopistosta. Oli pakko tehdä "ilmaista" hommaa, jotta sai alan työkokemusta. Ensimmäinen itse saatu työpaikka oli orjapalkalla orjaraadantaa, mutta sain siitä riittävästi työkokemusta, jonka jälkeen työllistyin parempiin hommiin ja palkkakin lähti onneksi nousemaan.

Olin yli 10-v töissä pikkufirmassa, jossa en enää viimeisinä vuosina oikein oppinut mitään uutta. Luin töiden ohessa tradenomiksi ja kun työnantaja meni konkurssiin, oli taas aika hakea uutta työtä. Piti saada työkokemusta uusista ohjelmistoista, joten menin puoli-ilmaiseksi töihin vain siksi, että sain arvostetusta työpaikasta tarvitsemaani työkokemusta.

Olen nytkin työelämässä. Palkka ei ole vieläkään mikään huippuhyvä, mutta omistusasunto löytyy. Kyllä tämä vaatii edelleen sitä, että pitää huolehtia ammattitaidon säilymisestä ja pitää olla halu oppia uutta. Aika usein työkokemuksen kartuttaminen ja työllistymisen kannalta tarpeellisen osaamisen saaminen (itselläni se tarkoittaa esim. riittävää kielitaitoa, tietokoneohjelmistoja, toiminnanohjausjärjestelmiä) vie aikaa eikä se tapahdu viikoissa eikä välttämättä kuukausissakaan. Varsinkin jos on töissä pitkään samassa työssä, pitäisi huolehtia siitä, että ammattitaito pysyy ajantasalla.

Kannatan ehdottomasti sitä, että kouluttautuminen ja työkokemuksen saaminen pitää tapahtua jollain keinoin. Joskus ei ole muuta vaihtoehtoa kuin se, että se tapahtuu pelkällä työttömyyskorvauksella.

• Anonyymi

Niin- ei ihmisen pidä olla vuosikausia tekemättä mitään, mutta... sano se TYÖNANTAJILLE, jotta ymmärtävät palkata työpaikkaansa muitakin kuin heikon koulutustason omaavia sukulaisiaan.

• Anonyymi

Lopettakaa luuserit ruikutus.

Perseet ylös sängystä ja hakemaan töitä!

• Anonyymi

Menin takaisin kouluun ihan vaan että pääsee työkkärin kyykytyksestä eroon.
      No ei ole kivaa tämäkään, ennen sai työttömyystukea, nyt nostan lainaa.
      H*lvetti.. ei voi voittaa.. Varmaan valmistuttuani teen sitten töitä pelkällä työttömyyskorvauksella.

• Anonyymi

Nämä tukityöt, työkokeilut, ym. ovat kaksipiippuinen juttu. Toisaalta on hyvä, että on olemassa erilaisia keinoja hankalasti työllistyvien työllistymisen tukemiseen. Monissa tilanteissa tuki on ensialkuun tarpeen ja se voi merkittävästi edistää työllistymistä. Nämä erilaiset tukitoimet ovat auttaneet monta työtöntä kiinni työnsyrjään.

Ongelma syntyy kuitenkin heti, kun järjestelmää aletaan käyttää hyväksi ja sitähän käytetään ja paljon. Järjestelmää hyväksikäyttävät yksityiset toimijat ja tämä vääristää markkinoita. Yksi suurimpia hyväksikäyttäjiä ovat kuitenkin kunnat. Tunnen ihmisiä, jotka ovat pahimmillaan tehneet lähes 10 VUOTTA työtä näiden erilaisten "tukityömuotojen" verkossa. Pahimmassa tapauksessa ihminen on sopivan ajan kuluttua käytännössä tukityöllistetty takaisin siihen työhön, josta hänet on aiemmin irtisanottu. Kaikki nämä ihmiset ovat täysiä ammattilaisia siinä työssä, jota he aina pätkissä työkokeilevat ja tukityöllistyvät. Käytännössä he eivät siis kokeile mitään, vaan tekevät täyttä työtä, ilmaisena työvoimana. Laitontahan tällainen on, mutta työnantaja laskee sen varaan, että yksittäisellä työntekijällä ei ole voimavaroja ja taloudellista mahdollisuutta lähteä käräjöimään. Ihan täysin samaa tekevät myös muutamat valtiolliset toimijat. Kaikkein uskomattominta itelleni on juuri se kuinka röyhkeästi myös julkishallinnolliset toimijat hyväksikäyttävät järjestelmää.

• Anonyymi

Hyvä kirjoitus.

Olen kuullut, että valvontavelvollisuus noiden hyväksikäyttävien yritysten osalta on lakkautettu, siis käytännössä se on nykyään hyväksyttävää. Mun mielestäni se valvonta pitäisi palauttaa ja järjestelmää väärin käyttävät laittaa maksamaan saamansa hyöty takautuvastikin.

xL

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä kirjoitus.

Olen kuullut, että valvontavelvollisuus noiden hyväksikäyttävien yritysten osalta on lakkautettu, siis käytännössä se on nykyään hyväksyttävää. Mun mielestäni se valvonta pitäisi palauttaa ja järjestelmää väärin käyttävät laittaa maksamaan saamansa hyöty takautuvastikin.

xL

Hyvä kirjoitus oli mutta sun mielestä??? Takki kääntyy kun huomasit ettet itse tiedä mistään mitään.
        Missä on nyt ne puheet rasitteena olevista 9e päivätyöläisistä?
        Typerys ajattelee kuten sinä: Jos omalla työpaikalla joutuu opastamaan tukityöllistettyä, on se samoin koko maassa, xl naisena tiedän sen.

• Anonyymi

Toisin kuin jossain tuossa yllä sanottiin (niin ainakin ymmärsin) niin kuntouttavaa työtoimintaa ei saa järjestää yrityksissä eikä edes esim. voittoa tavoittelevissa säätiöissä. Eli jäljelle jää kunnat, kuntayhymät, seurakunnat ja rekisteröidyt järjestöt ja säätiöt jotka eivät tavoittele voittoa. Jäikö joku pois?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      83
      3546
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      80
      3226
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3062
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      70
      2720
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2222
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      65
      1802
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      26
      1761
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1735
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1699
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1658
    Aihe