Kantasolu todistaa passiivisesta DNA:sta

Kampelatutkijan koulutusta, osa 2.

Kantasolu on erilaistumaton solu, jolla ei ole tehtävää eikä identiteettiä. Silti sillä on DNA kokonaisuudessaan. Se ei osaa tuottaa proteiineja eikä RNA-molekyylejä. Sillä on perusvalmiudet aineenvaihduntaan ja solunjakautumiseen, mutta identiteetti puuttuu. Ihmisen kantasolu voidaan ohjelmoida lähes miksi tahansa solutyypiksi, joita kehossamme on yli 250 erilaista. Ihmisen kantasolusta löytyy mm. DNA-jakso, jota solu käyttää mm. HDAC8-entsyymin tuotantoon, mutta kantasolu ei sitä tuota, vaikka DNA:ta olisi tarjolla.

Kysymys palstan trollille, Kampelatutkijalle:

Miten kantasolu tulee ohjelmoida, jotta se alkaisi tuottaa esim. HDAC8-entsyymiä? Mitkä informaatioprofiilit tulee olla paikoillaan?

Saa suorittaa, jos osaa.

9

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miksi kampelatutkija olisi trolli koska kouluttaa sinua koko ajan ja korjaa virheitäsi?
      Huomattavasti sinua älykkäämpi ja terveempi.

      • Jos sillä on DNA kokonaisuudessaan, miksei se tuota proteiineja? Et osaa vastata.


      • RaamattuOnTotuus kirjoitti:

        Jos sillä on DNA kokonaisuudessaan, miksei se tuota proteiineja? Et osaa vastata.

        tarvitaanko siihen jonkinlainen jumaluus tai noita tekemään taikoja?


      • Anonyymi
        RaamattuOnTotuus kirjoitti:

        Jos sillä on DNA kokonaisuudessaan, miksei se tuota proteiineja? Et osaa vastata.

        Ollaanko tässä taas evoluutiota kumoamassa?

        Ei tämä sekopäiden palsta taida olla sellainen foorumi, jolla se tapahtuu mutta varmaan sinä jotain fantasiaasi tällä sekoilullasi tyydytät.


      • RaamattuOnTotuus kirjoitti:

        Jos sillä on DNA kokonaisuudessaan, miksei se tuota proteiineja? Et osaa vastata.

        ”Jos sillä on DNA kokonaisuudessaan, miksei se tuota proteiineja? Et osaa vastata.”

        Voi HerraJumala tätä tollouden määrää...en todellakaan osaa vastata tähän aivopieruun. Hedelmöittynyt munasolu alkaa kehittyä alkioksi solunjakautumisten kautta ja tämä edellyttää tietysti proteiinien tuottamista aivan ensimmäisestä jakautumisesta lähtien. Miltä tuntuu kompuroida näin fataalilla tavalla? Sinähän olet pelkkä pelle.


      • Anonyymi
        Kampelatutkija kirjoitti:

        ”Jos sillä on DNA kokonaisuudessaan, miksei se tuota proteiineja? Et osaa vastata.”

        Voi HerraJumala tätä tollouden määrää...en todellakaan osaa vastata tähän aivopieruun. Hedelmöittynyt munasolu alkaa kehittyä alkioksi solunjakautumisten kautta ja tämä edellyttää tietysti proteiinien tuottamista aivan ensimmäisestä jakautumisesta lähtien. Miltä tuntuu kompuroida näin fataalilla tavalla? Sinähän olet pelkkä pelle.

        "Hedelmöittynyt munasolu alkaa kehittyä alkioksi solunjakautumisten kautta ja tämä edellyttää tietysti proteiinien tuottamista aivan ensimmäisestä jakautumisesta lähtien."

        Solunjakautuminen alkaa ennekuin uuden yksilön oma perimä alkaa edes toimia, joten millä geenillä aloitetaan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Hedelmöittynyt munasolu alkaa kehittyä alkioksi solunjakautumisten kautta ja tämä edellyttää tietysti proteiinien tuottamista aivan ensimmäisestä jakautumisesta lähtien."

        Solunjakautuminen alkaa ennekuin uuden yksilön oma perimä alkaa edes toimia, joten millä geenillä aloitetaan?

        ”...joten millä geenillä aloitetaan?”

        Aika paljon geenien aktiivisuus lisääntyy heti hedelmöittymisestä alkaen. DUX4 vaikuttaa olevan tärkeä säätelygeeni.

        ”Surprisingly, already before zygote pronuclear fusion we observed drastic changes in the transcriptome compared to the unfertilized egg: 1,804 gene transcripts and 32 repeat elements become more abundant, among these the double-homeobox gene DUX4. Several genes previously identified as DUX4 targets, such as CCNA1, KHDC1L and ZSCAN4, as well as several members of the RFPLs, TRIMS and PRAMEFs1 were accumulated in 4-cell stage blastomeres, suggesting DUX4 as an early regulator.”

        https://www.biorxiv.org/content/biorxiv/early/2017/04/02/123208.full.pdf


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Hedelmöittynyt munasolu alkaa kehittyä alkioksi solunjakautumisten kautta ja tämä edellyttää tietysti proteiinien tuottamista aivan ensimmäisestä jakautumisesta lähtien."

        Solunjakautuminen alkaa ennekuin uuden yksilön oma perimä alkaa edes toimia, joten millä geenillä aloitetaan?

        Tässä on mielenkiintoisia havaintoja myös ROT:lle ”jatkotutkimuksia” varten. Body-plan alkaa muodostua alkion geenien ohjaamana jo 8-soluvaiheessa.

        ”By comparing the two most transcript-rich blastomeres with the two most transcript-poor blastomeres in each 8-cell embryo a polarized pattern of 155 accumulated transcripts and repeats in the transcript-rich blastomeres was revealed. Interestingly, five PRAMEF genes (4, 5, 6, 9/15) recognized as DUX4 targets at 4-cell stage, were found enriched in the polarized 8-cell stage blastomeres.”

        ”Moreover, we detected signs of embryo polarity already at the 8-cell stage.”

        https://www.biorxiv.org/content/biorxiv/early/2017/04/02/123208.full.pdf


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1623
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe