Jos pizzaa pitää uunissa 150 asteessa 20 minuuttia, niin saako se saman määrän energiaa kuin jos pitäisi 200 asteessa 15 minuuttia?
Pizzan lämmitys
15
616
Vastaukset
- Anonyymi
Jos oletetaan lämmön siirtyvän vain johtumalla
Energia siirtynee nopeudella (T1 - T2) * lämmönjohtavuus (tai jaettuna resistanssilla)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lämmönjohtavuus
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lämpöresistanssi
Lämpotila nousee riippuen ominaislämpökapasiteetista
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ominaislämpökapasiteetti
jolloin hetkellinen energian siirtyminopeus pienenee koko ajan lämpötilan noustessa.
Olisiko tuossa analogia sähköpiiriin jossa kondensaattoria ladataa vastuksen kautta eri jännitteillä? Varaus (As) olisi energia, vastus eri resistanssi vastaa toisiaan ja virta (A) olisi energian siirtonopeus sekä lämpötilaero jännite-ero. Saattaa olla paremmin mielessä sähköfysiikka
https://www.youtube.com/watch?v=iPo-onmZeVw
tuosta ehkä voisi päätellä jotain - Anonyymi
Ei saa.
Energiaa siirtyy sekä lämpösäteilyn että johtumisen avulla. Lämpötilan nousu 1.56 - kertaistaa lämpösäteilyn kautta pizzan suuntaan siirtyvän tehon (verrannollinen absoluuttisen lämpötilan neljänteen potenssiin). Pizzan pinnan lämpötilan muutos vastaavasti kasvattaa sen säteilemän lämpötehon määrää. - Anonyymi
Pitsan saama lämpöenergia on teho*aika, teho puolestaan on h*deltaT, jossa h on kokonaislämmönsiirtokerroin ja deltaT = uuninT - pitsan keskiT. Olkoon pitsan keskimääräinen lämpötila molemmissa tapauksissa (20 100)/2 = 60°C. Tuskinpa se yli 100 asteen lämpenee.
→ h*(150 - 60)*20 = 1800*h
→ h*(200 - 60)*15 = 2100*h
Jälkimmäinen tulos on edellistä suurempi, joten pitsa saa enemmän lämpöenergiaa 200 asteisessa uunissa, vaikka sitä pidetään siellä vain 15 min. Lämmönsiirtokerroin pysyy jokseenkin vakiona. Lämpötilan nollakohta on kuitenkin mielivaltaisesti valittu, joten olisi ollut silkkaa sattumaa jos energian määrä olisi ollut sama.
- Anonyymi
Näinpä. Fahrenheit - asteikolla katsottuna
alkuperäinen lämpötila 302°F astetta
korkeampi lämpötila 392°F astetta
Se oikea ei-mielivaltainen asteikko olisi absoluuttinen eli lämpötilat ilmoitettuna kelvineinä:
alkuperäinen lämpötila 423 K
korkeampi lämpötila 473 K
Uunin sisäpinnan lähettämän lämpösäteilyn teho skaalaantuu tuon absoluuttisen lämpötilan neljännen potenssin mukaan. Pizzan pinnasta ulospäin lähtevän säteilyn määrä riippuu juuston lämpötilasta kun sen emissiivisyys on kuitenkin noin ykkösen luokkaa. - Anonyymi
Juustot voi emittoida huitsin nevadaan jo ennen koko prosessia. Yäks.
- Anonyymi
a) se on PITSA
b) PITSAA pidetään 300 asteisessa kiviuunissa 5-7 minuuttia. Kaikissa muissa tapauksissa ei puhuta pitsasta vaan roiskeläpästä.- Anonyymi
kenraali kirjoitti:
Millä hetkellä tarkalleen pizza muuttuu taikinasta pizzaksi?
Tai pizzasta pazkagzi...
- Anonyymi
Se nyt ainakin on tiedossa, että lautaset muuttuvat likaisiksi välittömästi kun työkalut kädestään pudottaa. Kenties jopa pazkaisigsi.
- Anonyymi
300-asteessa ei kannata kyllä paistella mitään. Se tuhoaa ravintoaineet.
- Anonyymi
Kannattaa lukea pakkauksen käyttöohje ja tehdä sen mukaan.
- Anonyymi
Ei taida jauhopussissa olla käyttöohjeita kaikelle mitä jauhoista voi tehdä :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei taida jauhopussissa olla käyttöohjeita kaikelle mitä jauhoista voi tehdä :)
Jos niin on niin vaihda jauhot sellaisiin missä on ohjeet.
USA:ssa ohjeettomien jauhojen myyjä istuu äkkiä linnassa ja maksaa mahtavat korvaukset palaneen pizzan tekijälle. - Anonyymi
Entäs jos itse niittää omasta pellosta viljan ja käyttää taikinan tekoon. Pitääkö itse kirjoittaa ohjeet vai voiko viralliset sellaiset tulostaa esimerkiksi suomi24 keskustelupalstalta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291343
- 100871
- 75703
- 51595
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa13501ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40474Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153451Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30407Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;175384- 25381