Nollasopimuksesta irti ja toinen tilalle

Anonyymi

Auttakaapa ajatusta oikeaan suuntaan. Olen tilapäinen työntekijä, kaksi viimeistä viikkoa työtä onkin yht'äkkiä ollut nolla tuntia (0), niitä edeltäneellä viikolla yksi työvuoro. Aiemmin täysiä viikkoja, joten olen voinut kerryttää päiviä työssäoloehtoa varten.

Aloitan tänään taksinkuljettajana, jota olin suunnitellut tekeväni vain viikonloppuisin vuoron, kaksi kerrallaan. Nyt minulla on aikaa ottaa näitä työvuoroja vaikka kuudelle päivälle viikossa.

Olen saanut soviteltua päivärahaa ja kuluvalta jaksolta en siis paljon muuta tule saamaankaan. Missä vaiheessa minun kannattaisi ilmoittaa ensimmäiseen firmaan, että laittavat työtodistuksen tulemaan? Työssäoloehdon täyttymisen kannalta ei heidän "kirjoillaan" olosta ole minulle mitään hyötyä. Toisaalta nykyisessä tilanteessa TE-toimisto ei osoita minulle mitä tahansa kurssia tms. jolle osallistuminen on pakollista (mutta mahdollisesti melko hyödytöntä). Toisaalta heille riittäisi varmaan ilmoitus siitä, että vaihdan taksinkuljettajaksi.

Mutta karenssi. Onko sellainen tulossa, jos nollasopimuslainen "irtisanoutuu" ja tilalla on taksinajoa, jota varten tehtäneen samanlainen sopimus (en tiedä vielä)? Tällä on merkitystä, jos välillä on hiljaisempia aikoja (siis ei työvuoroja), mutta karenssin vuoksi en voikaan saada soviteltua päivärahaa.

11

187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kait sitä saa ihminen vaihtaa työpaikkaa jos niin haluaa,mikä olennaisinta,sinullehan jää työpaikka vaikka irtisanoudutkin.Mene sinne te-palveluiden oma-asiointi osioon ja selvitä tilanne.

    • Anonyymi

      Hanki ensin työsopimus,joko todistajan kuullen suullinen,tai kirjallinen,uudelta työnantajalta. Ja aloita se uusi työ,sitten sanot itsesi vasta irti,kun vuorosi ovat uudesta työstä tiedossa. Älä mee kusetukseen.
      Jos pidät nollasopparin kunnes uusi työ vakiintuu,niin muista- nollaa luvatessasi voit kieltäytyä vuoroista ja ajaa taksia. Ellei se nollasopimus ole samalle alalle,muutoin rikot kilpailukielto,joka on työsopimuslain juttuja. Samalle alalle et siis voi toista työtä tehdä. Eri alalle ok.

      • Anonyymi

        Kyllä työntekijä itse voi valita työpaikkansa eikä valtio.


      • Anonyymi

        Kiitos vastauksesta. Muuten kaikki tuttua ja ennakoituakin, mutta voiko työvuoroista siis kieltäytyä, eikä siitä hyvästä pureta työsopimusta?

        Tällä välin luin interwebistä, että kun 12 viikkoa ovat olleet tarjoamatta työtä, niin työntekijä voi jättää koko epämiellyttävyyden taakseen ilman karenssia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Muuten kaikki tuttua ja ennakoituakin, mutta voiko työvuoroista siis kieltäytyä, eikä siitä hyvästä pureta työsopimusta?

        Tällä välin luin interwebistä, että kun 12 viikkoa ovat olleet tarjoamatta työtä, niin työntekijä voi jättää koko epämiellyttävyyden taakseen ilman karenssia.

        Työvuoroista voi kieltäytyä, eli kerrot vaan työnantajalle ennen työvuorolistan laatimista, milloin et voi ottaa vuoroja.
        https://motiivilehti.fi/lehti/artikkeli/nollatuntisopimus-on-nyt-vaihteleva-tyoaika-jhln-tyo-nollatuntisopimuslaisten-puolesta-jatkuu/

        Karenssiin tarkennus.
        Henkilöllä on pätevä syy erota työstä jos työtä ei 12 kalenteriviikon aikana välittömästi ennen irtisanoutumista ole ollut tarjolla siten, että työtä voitaisiin lukea hänen työssäoloehtoonsa, eikä työsopimuksessa ole sovittu säännöllisestä työn tekemisestä;

        https://ytk.fi/pulssi/blogi/nollatuntisopimuksia-koskevia-lainkohtia-tulee-voimaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Muuten kaikki tuttua ja ennakoituakin, mutta voiko työvuoroista siis kieltäytyä, eikä siitä hyvästä pureta työsopimusta?

        Tällä välin luin interwebistä, että kun 12 viikkoa ovat olleet tarjoamatta työtä, niin työntekijä voi jättää koko epämiellyttävyyden taakseen ilman karenssia.

        Mikäli työsopimuksessasi lukee tyyliin, 0-(toinen luku), niin siinähän lupaat tehdä miten monta tuntia vähintää, jossain jaksossa? Nolla. Tietenkin se tarkoittaa nollaa euroa palkassa. Tällaisella sopparilla työnantaja ottaa hänkin riskin- juuri tuon että teet toisenkin työsopimuksen muualle, etkä ole aina hänen käytettävissään.
        Mikäli soparissasi lukee viikko-, tai jaksotyöaikana/tms muuta kuin 0 h, tai 0-(jokin luku) on vain viisainta pysyä, ja tehdä se itselleen selväksi että seuraavalla krt kun teet työsopimusta, joko otat vapauden takia nollaa, minimissään siihen. Tai senverraan tunteja että pärjäät.
        Ei työsopimus ole kuin kahden tahon sopimus, ja just sellainen miksi se on tehty- oppiipahan työnantajakin jotain, mikäli haluaa pitää ihmisen työssä. Että toimii reilusti. Nolla kun on myös työläisellä nolla maitopurkkia, nolla leipäpalaa, nolla bensalitraa, nolla voipakettia, nolla talvitakkia, nolla asuntolainan/osakeasunnossa nolla vastikkeen maksua.
        Minä olen nolla. Mutta- työnantajalla johon luottaminen ei ole turhaa ollut, teen liki täyttä työaikaa. Soviteltua en enää saa.


    • Anonyymi

      Ei nollasopimusta tarvitse irtisanoa. Tietenkin sen voi irtisanoa, jos haluaa, mutta tässä karenssien maassa ei kannata ottaa riskiä. Ikinä tiedä mitä työkkärin tädit keksii.

      • Anonyymi

        Kyllä työsopimuksen voi irtisanoa jos itse haluaa.


    • Anonyymi

      Minulla on myöskin 0 tuntisopimus määräaikaisena, eli siitä pääsee eroon kun määräaika loppuu. Ei siis tule karenssia. Siinäkin kyllä lukee, että samaa työtä ei saa tehdä sopimuksen voimassaolo aikana.

      • Anonyymi

        Onkohan oma sopimukseni kuitenkin vielä eri asia, koska olen "tilapäinen, jonka työsuhde kestää aina yhden työvuoron"?

        Toiseksi tulonlähteeksi keksimäni taksinkuljettajuus on kokonaan toista toimialaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan oma sopimukseni kuitenkin vielä eri asia, koska olen "tilapäinen, jonka työsuhde kestää aina yhden työvuoron"?

        Toiseksi tulonlähteeksi keksimäni taksinkuljettajuus on kokonaan toista toimialaa.

        Eli nollasopimus, tarvittaessa kutsuttava. Tuuraaja, ekstra- vähimmäistunteja ei ole, niin nollasopimushan se on. Jos soppariin on yksilöity tietyltä ajalta, on määräaikainen- silloin et voi luistaa olemasta väijykone. Nimimerkillä kerranollutmoisessa vähillätunneilla, eikiitosikinäenää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe