Sähköauto ja matka-ajo

Anonyymi

Olen mielenkiinnosta tehnyt kyselyä työkavereilta, tutuilta ja sukulaisilta (yhteensä yli 100 henkilöä) moniko on ajanut viimeisen vuoden aikana yli 500 km.n matkaa yhden päivän aikana. Tulos: 4 henkilöä. Heiltä kysyin piditkö taukoa ajossa ja kuinka kauan suurin piirtein. Tulos 1 henkilö ajanut yhdellä pysähdyksellä ja ruokaillut matkalla Helsingistä Ouluun. Kaksi pitänyt kaksi kahvitaukoa . Yksi ajanut Helsingistä saariselälle ja pitänyt 4 taukoa.

Otos on toki pieni, mutta ei tuo voi ihan sattumaakaan olla.
Usein tuodaan sähköauton ongelmaksi matka-ajo ja latausaika pikalaturilla. Tämä on otoksen mukaan oikeasti erittäin harvalle ongelma.
Tästä voi päätellä että heille kaikille sopisi sähköauto jos kotona on latausmahdollisuus. Kotilatauksen puute on siis pääasiallinen sähköauton ongelma. Tuon korjaamiseksi tarvittaisiin vain ja ainoastaan tahtoa ja yhteistyökykyä.
Sähköautojen hinnat ovat vielä korkeammat mutta ne ovat jo alenemassa.

87

335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aika turhaa miettiä kuinka monelle sähköauto sopii. Jokainen kuluttaja tekee omalla kohdallaan päätöksen millä käyttövoimalla toimivan auton ostaa.

      • Anonyymi

        Ei se noin mene! Kyllä yhden mielipiteen pitää hallita meitä kaikkia!

        Ein Reich Ein Volk Ein !Führer


      • Anonyymi

        Näinhän se on. Ei tuolla kyselyllä yritettykään kenenkään mielipidettä kääntää vaan todeta latausajan haitta pitkälti mielikuvituksen ja asenteen tuotteeksi.
        Tietysti jos esim. vanhalla leafilla lähtee matkaa taittamaan täytyy olla hieman seikkailumieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se on. Ei tuolla kyselyllä yritettykään kenenkään mielipidettä kääntää vaan todeta latausajan haitta pitkälti mielikuvituksen ja asenteen tuotteeksi.
        Tietysti jos esim. vanhalla leafilla lähtee matkaa taittamaan täytyy olla hieman seikkailumieltä.

        Tai jos lähtee Vw Upilla, kannattaa varata 500 km matkaan pari päivää ja selvitellä useita latausasemia. Näin talvella ajomatka jää60-70 km yhdellä latauksella.


    • Anonyymi

      Kaikille omakotitalo asujille tuo sähköauto sopisi kuin tikku silmään, turhaa vinkua yhteiskuntaa rakentamaan kallista latausinfraa. Lisäksi tiiviissä kerrostaloalueessa voisi olla keskeisellä paikalla yksi muutaman auton latauspiste. Nim. Kyntäjän poika

      • Anonyymi

        Mah t uuhan tselankin p i eneen konttiin agrigaaatti
        Kun tekee pienen reiän t akaluukkuun voi ladata jopa ajon aikan.


        Te k isi k y llä mieli sä j köautoa kun on pihalla pääkeskus jossa 3x35 A. Otettavissa auton lataukseen.
        Mutta kun b iel ä pitää maksaa talovelakaa t untuu 100 000€ sijoi y us autoon suurelta.
        Millä j intaa saa halvimmillaan sähköauton tai latatus plugin hbridin jolla pääsisi sähköllä 50-100 km. Ilma n agrikaattia


    • Aika kummallinen otos, kun kukaan 100 sta ei ole ajanut yhden päivän aikana niin, että olisi ajanut 250-300 km päähän ja samana päivänä takaisin.
      Oletetaan, että auton range on kelissä kuin kelissä 300 km, mutta kun järkevällä latausajalla siitä käytetään pitkällä matkalla 10-80% eli 70%. Todellinen range siis 210 km. Lataamaan joudut mennen tullen ja jos laturit ei osu puoliväliin, niin joudut lataamaan useamminkin.

      • Anonyymi

        Juu, ei kukaan tällaisesta matkasta maininnut joten harvinaista tosielämässä lienee. Sukuloimassa käydessä yleensä yövytään.
        Auton voi ladata 100% lähtiessä jolla hyvällä sähköautolla ajaa 300 km myös talvella, Pääsääntöisesti perillä on jonkinlainen latausmahdollisuus ja muutama kymmenen minuutin tauko pikalaturilla tullessa ei satunnaisen matkailijan matkaa haittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, ei kukaan tällaisesta matkasta maininnut joten harvinaista tosielämässä lienee. Sukuloimassa käydessä yleensä yövytään.
        Auton voi ladata 100% lähtiessä jolla hyvällä sähköautolla ajaa 300 km myös talvella, Pääsääntöisesti perillä on jonkinlainen latausmahdollisuus ja muutama kymmenen minuutin tauko pikalaturilla tullessa ei satunnaisen matkailijan matkaa haittaa.

        Kaikki matkailijat eivät yövy omakotitaloissa.
        Maallakin b oi olla niin onnettomat sähköliittymät t t ämauto n lataus ei onnistu ja mummukin huolissaan suresta säjklaskusta.

        Kun lataat talvella mummun sähköl l ä ja se saa seraavan laskun niin kyllä on k allista se sä j köau y iåon lataus.äkun viimeaskukin kesällä olivaan ihan b ähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki matkailijat eivät yövy omakotitaloissa.
        Maallakin b oi olla niin onnettomat sähköliittymät t t ämauto n lataus ei onnistu ja mummukin huolissaan suresta säjklaskusta.

        Kun lataat talvella mummun sähköl l ä ja se saa seraavan laskun niin kyllä on k allista se sä j köau y iåon lataus.äkun viimeaskukin kesällä olivaan ihan b ähän.

        Kannattaisiko vähän oikolukea kirjoituksiasi, jos et itse saa tekstistäsi selvää, ei muutkaan saa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki matkailijat eivät yövy omakotitaloissa.
        Maallakin b oi olla niin onnettomat sähköliittymät t t ämauto n lataus ei onnistu ja mummukin huolissaan suresta säjklaskusta.

        Kun lataat talvella mummun sähköl l ä ja se saa seraavan laskun niin kyllä on k allista se sä j köau y iåon lataus.äkun viimeaskukin kesällä olivaan ihan b ähän.

        Eikö sille mummulle voi maksaa sähköstä?

        Miksi ajaisin eestaas 300km päivässä? En ole varmaan koskaan ajanut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juu, ei kukaan tällaisesta matkasta maininnut joten harvinaista tosielämässä lienee. Sukuloimassa käydessä yleensä yövytään.
        Auton voi ladata 100% lähtiessä jolla hyvällä sähköautolla ajaa 300 km myös talvella, Pääsääntöisesti perillä on jonkinlainen latausmahdollisuus ja muutama kymmenen minuutin tauko pikalaturilla tullessa ei satunnaisen matkailijan matkaa haittaa.

        Sä aina yövyt, kun käyt sukuloimassa/vierailulla kauempana? Sulla esim 4 henkinen perhe ja te yövytte, kun käytte vaikka mummolla/kaverilla, joka asuu yksiössä.
        Yöpyminen määränpäässä ei kuitenkaan varmista sähköauton latausta. Latausajoista sen verran, että jos lataat täyteen (100%), niin aika monella sähköautolla lataus venähtää tuntiin/tunteihin.
        Jos kukaan ei aja 250-300 km päähän vuorokaudessa, niin mistä ne isot ruuhkat sitten syntyy Jouluna, Pääsiäisenä, Juhannuksena, hiihtolomilla (nekin jouduttiin porrastamaan ruuhkien takia)? Helsingistä Jyväskylään on 270 km, mutta kovat ruuhkat on vielä Jyväskylä Oulu välilläkin. Hki-Kuopio väli 400 km. Kovat ruuhkat Pääsiäisenä ja hiihtolomilla Kuopio-Kuusamo välilläkin.
        Kävin kesällä Särkänniemessä, satoja, ehkä tuhansia autoja oli parkissa. Minkäänlaista latausta ei ollut tarjolla ja tuskin ne kaikki nyt ihan lähikunnista oli.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Sä aina yövyt, kun käyt sukuloimassa/vierailulla kauempana? Sulla esim 4 henkinen perhe ja te yövytte, kun käytte vaikka mummolla/kaverilla, joka asuu yksiössä.
        Yöpyminen määränpäässä ei kuitenkaan varmista sähköauton latausta. Latausajoista sen verran, että jos lataat täyteen (100%), niin aika monella sähköautolla lataus venähtää tuntiin/tunteihin.
        Jos kukaan ei aja 250-300 km päähän vuorokaudessa, niin mistä ne isot ruuhkat sitten syntyy Jouluna, Pääsiäisenä, Juhannuksena, hiihtolomilla (nekin jouduttiin porrastamaan ruuhkien takia)? Helsingistä Jyväskylään on 270 km, mutta kovat ruuhkat on vielä Jyväskylä Oulu välilläkin. Hki-Kuopio väli 400 km. Kovat ruuhkat Pääsiäisenä ja hiihtolomilla Kuopio-Kuusamo välilläkin.
        Kävin kesällä Särkänniemessä, satoja, ehkä tuhansia autoja oli parkissa. Minkäänlaista latausta ei ollut tarjolla ja tuskin ne kaikki nyt ihan lähikunnista oli.

        Onpas taas kommentti. Jos ja jos ja jos....
        En ole tähän ketjuun ennen kommentoinut, mutta pakko vastata. En aja sähköautolla.

        No jos mummoni tai kaverini asuisi 300 km.n päässä niin en todellakaan siellä vaan päiväsiltään kävisi, ottaisin hotellin mieluummin jos ei muuta yöpymispaikkaa löydy. Ajomatkoihin kuluisi 8 tuntia...ei kiitos.
        Ihmisiä liikkuu juhlapyhinä, mutta et voi tietää minkä matkan mikin auto kulkee, ruuhkia syntyy lyhyilläkin matkoilla esim. työmatka-ajot. Oletatko ehkä ettei sieltä Jyväskylästä ketään lähde pohjoiseen??
        Luuletko tosiaan että kaikki autoilijat ovat tulleet yli 300km.n päästä sinne särkänniemeen ja lähtevät saman tien sieltä kotiinsa?
        Ootko ihan oikeesti tolkuissasi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onpas taas kommentti. Jos ja jos ja jos....
        En ole tähän ketjuun ennen kommentoinut, mutta pakko vastata. En aja sähköautolla.

        No jos mummoni tai kaverini asuisi 300 km.n päässä niin en todellakaan siellä vaan päiväsiltään kävisi, ottaisin hotellin mieluummin jos ei muuta yöpymispaikkaa löydy. Ajomatkoihin kuluisi 8 tuntia...ei kiitos.
        Ihmisiä liikkuu juhlapyhinä, mutta et voi tietää minkä matkan mikin auto kulkee, ruuhkia syntyy lyhyilläkin matkoilla esim. työmatka-ajot. Oletatko ehkä ettei sieltä Jyväskylästä ketään lähde pohjoiseen??
        Luuletko tosiaan että kaikki autoilijat ovat tulleet yli 300km.n päästä sinne särkänniemeen ja lähtevät saman tien sieltä kotiinsa?
        Ootko ihan oikeesti tolkuissasi.

        150km 150 km = 300 km. Tuskin 150-200 km päässä Särkänniemestä kävijät yöpyvät Tampereella.
        Juhlapyhinä, joista mainitsin on aika vähällä työmatka-ajoa.
        Jos tulee 300 kilometrin päästä ja lähtee sitten samana päivänä kotiinsa, niin ajoa tulee 600 km.
        Itse et ainakaan matematiikassa ole tolkuissasi.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        150km 150 km = 300 km. Tuskin 150-200 km päässä Särkänniemestä kävijät yöpyvät Tampereella.
        Juhlapyhinä, joista mainitsin on aika vähällä työmatka-ajoa.
        Jos tulee 300 kilometrin päästä ja lähtee sitten samana päivänä kotiinsa, niin ajoa tulee 600 km.
        Itse et ainakaan matematiikassa ole tolkuissasi.

        "Aika kummallinen otos, kun kukaan 100 sta ei ole ajanut yhden päivän aikana niin, että olisi ajanut 250-300 km päähän ja samana päivänä takaisin."

        Ite pölvästi kirjoitit tuon edellä olevan! Ja siitä väittelet.
        Nytkö ajetaankin vaan 150km.n päähän, koita pölvästi päättää! Sehän onnistuu melkein kaikilla nyt myynnissä olevilla sähköautoilla lataamatta! Mikä ongelma?


    • Anonyymi

      Minä ihmettelen vain sitä että mikä ihmeen sähköautovouhotus ihmisillä pitää muille olla.
      Eiköhän jokainen itse sen auton valitse ja osta parhaiten sopivan auton.
      Periaatteessa itsellekkin sähkäri kävis.ei vuodessa tule kuin 6-8 pitempää reissua tehtyä ja mitä nyt aattelee niin kauimmat paikat on n.400km päässä missä käydään.
      Rajoituksena on tietenkin sähkötolppa jossa 2 tunnin ajastin.
      Toki tämäkin olis muutettavissa jos halua olis selvittää asioita.
      Se ehkä on vaan niin helppo...ainakin kun tottunut että lorauttaa sen tankin täyteen niin saa olla huoletonna parhaimmillaan viikkoja kun tankillisella lähemmäs 1000km pääsee.
      Taikka jos hoksaa perheen kanssa yhtäkkiä että lähetäämpä käymään joku reissu niin ei mene kuin muutama minuutti niin tankki jälleen täynnä.
      Sähkärillä jos range vähissä niin odotat tunteja.
      Tämähän tietenkin olis tottumus kysymys että aina kun laitat auton parkkiin niin pistät lataumaan.
      Polttisautolla ajat sen tankillisen ja tankkaat sitten täyteen ja niitä asemia on paljon missä tankata.
      Eihän tämä vaatis kuin asenteen muutoksen ja vähän enemmän viitseliäisyyttä ja reittien suunnittelua.
      Mutta kun oppinut tähän niin...
      Meillä 2 autoa ja toista olen kyllä harkinnut jossakin vaiheessa vaihtaa sähkäriin,mutta tuo tuputus sähkäreistä ja kun tuntuu että se on ainut ja paras niin vähän itseä tökkii.
      Kertokaa rehellisiä kokemuksia ja talven oikeat ranget,onko autot lämpimiä yms positiivisia ja niitäkin negatiivisia kokemuksia niin meistä polttistyypeistä voi se toinen auto vaikka vaihtuakkin sähköön.ei sitä tuputusta ja polttisten haukkumista.
      Kiitos.

    • Anonyymi

      " tuo tuputus sähkäreistä ja kun tuntuu että se on ainut ja paras niin vähän itseä tökkii."

      Tuo ainut-ajatus on puhtaasti sun omasta päästäsi. Ei kukaan ole koskaan sanonut että sähköautot olisivat ainut tai kaikille paras vaihtoehto. Puhtaasti sun päässä syntynyt ajatus ja tulkinta.

    • Anonyymi

      Kyllä on kova tarve yrittää vääntää lataaminen ja range ihan turhaksi kysymykseksi.
      Kyllä autolla pitää päästä kerralla 50km ja 2 min pysähdyksellä toiset jos on tarve.
      Älytöntä jos pitää suunnitella aikataulut auton latausta varten ja reitit myös sen mukaan mistä löytyy töpseleitä. Eli perheessä pitää olla silloin 2 autoa joista toinen sähkis ja toinen polttis jos elämässä on kulkua muuallakin kun pyhässä kolmiossa, koti, marketti, terveyskeskus.

      • Anonyymi

        Se todellakin on turha kysymys/pelko ainakin 90%. lle auto käyttäjistä.
        Kaikilla sähköautoilla pääsee 50 km??
        Enemmän polttomoottorin tankkaukseen menee aikaa kuin sähköauton lataukseen. Latausliittimen kiinni laittamiseen menee 5 sekuntia ja aamulla toiset 5 sekuntia irrottamiseen, jos haluaa sen tehdä päivittäin (pakottavaa tarvettahan kenelläkään siihen ei ole, mutta totuttu tapa, niin tankki aina aamuisin täysi) menee viikossa 1 minuutti ja 10 sekuntia. Sinä sitä vastoin poikkeat huoltoasemalle tankkaat ja maksat kortilla, väitän että aikaa menee 7- 10 minuuttia kaikkineen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se todellakin on turha kysymys/pelko ainakin 90%. lle auto käyttäjistä.
        Kaikilla sähköautoilla pääsee 50 km??
        Enemmän polttomoottorin tankkaukseen menee aikaa kuin sähköauton lataukseen. Latausliittimen kiinni laittamiseen menee 5 sekuntia ja aamulla toiset 5 sekuntia irrottamiseen, jos haluaa sen tehdä päivittäin (pakottavaa tarvettahan kenelläkään siihen ei ole, mutta totuttu tapa, niin tankki aina aamuisin täysi) menee viikossa 1 minuutti ja 10 sekuntia. Sinä sitä vastoin poikkeat huoltoasemalle tankkaat ja maksat kortilla, väitän että aikaa menee 7- 10 minuuttia kaikkineen.

        Sehän pitää laskea että kummalla menee vähemmän aikaa saada esim 500km rangea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän pitää laskea että kummalla menee vähemmän aikaa saada esim 500km rangea.

        Sähköauton lataukseen menee minulta tuo 1min 10sek viikossa ja rangea tulee tarvittaessa yli 6000km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauton lataukseen menee minulta tuo 1min 10sek viikossa ja rangea tulee tarvittaessa yli 6000km.

        Sinulla voi mennä..se hyvä jos sillä selviät.
        Minulla saattaa tulla päivässä se 600-700 km välillä niin nykyisellä menee tankillisella tuo eli meniskö 3 min.
        Sähkärillä taitaa tunneissa olla aika.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se todellakin on turha kysymys/pelko ainakin 90%. lle auto käyttäjistä.
        Kaikilla sähköautoilla pääsee 50 km??
        Enemmän polttomoottorin tankkaukseen menee aikaa kuin sähköauton lataukseen. Latausliittimen kiinni laittamiseen menee 5 sekuntia ja aamulla toiset 5 sekuntia irrottamiseen, jos haluaa sen tehdä päivittäin (pakottavaa tarvettahan kenelläkään siihen ei ole, mutta totuttu tapa, niin tankki aina aamuisin täysi) menee viikossa 1 minuutti ja 10 sekuntia. Sinä sitä vastoin poikkeat huoltoasemalle tankkaat ja maksat kortilla, väitän että aikaa menee 7- 10 minuuttia kaikkineen.

        Ajan ladattavalla hybridillä, asun omakotitalossa, eli latausjohto valmiina seinällä ja olen kellottanut molemmat; lataus aloitus 20 s. lopetus 30 s. Tankkaus 2-3 min riippuen siitä miten tyhjä tankki on tankkauksen alussa.
        Jos ajaa sen keskimääräisen matkan kuukudessa eli n. 1200 km, niin tankkaukseen menee
        4 -5 min ja lataukseen jos lataa joka toinen päivä menee 12 min.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauton lataukseen menee minulta tuo 1min 10sek viikossa ja rangea tulee tarvittaessa yli 6000km.

        Sä ajelet vaan sellasta nurkka-ajoa; reilut 300 000km/vuosi....


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Ajan ladattavalla hybridillä, asun omakotitalossa, eli latausjohto valmiina seinällä ja olen kellottanut molemmat; lataus aloitus 20 s. lopetus 30 s. Tankkaus 2-3 min riippuen siitä miten tyhjä tankki on tankkauksen alussa.
        Jos ajaa sen keskimääräisen matkan kuukudessa eli n. 1200 km, niin tankkaukseen menee
        4 -5 min ja lataukseen jos lataa joka toinen päivä menee 12 min.

        Nyt täytyy kysyä mihin sulla menee melkein puoli minuuttia pistokkeen kiinni tökkäämiseen ja vielä enemmän irrottamiseen, räpellätkö kännykkääkin noin kauan, näössäsikö vikaa ja kepillä etsit pistokkeelle reikää? 2-3 minuutin tankkauskaan ei onnistu kun lasket ajan huoltoasemalle poikkeamisineen ja maksamisineen.
        Täysin typerä puheen, saati väittelyn aihe.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauton lataukseen menee minulta tuo 1min 10sek viikossa ja rangea tulee tarvittaessa yli 6000km.

        Sähköauton lataukseen menee minulta tuo 1min 10sek viikossa ja rangea tulee tarvittaessa yli 6000km.


        Mikä sähköauto kulkee 6000 km minuutin ja kymmenen sekunnin latauksella?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt täytyy kysyä mihin sulla menee melkein puoli minuuttia pistokkeen kiinni tökkäämiseen ja vielä enemmän irrottamiseen, räpellätkö kännykkääkin noin kauan, näössäsikö vikaa ja kepillä etsit pistokkeelle reikää? 2-3 minuutin tankkauskaan ei onnistu kun lasket ajan huoltoasemalle poikkeamisineen ja maksamisineen.
        Täysin typerä puheen, saati väittelyn aihe.

        Asun omakotitalossa ja latausjohto roikkuu seinällä. Otan latausjohdon seinältä, menen latausluukun kohdalle ja avaan luukun ja sisältä vielä luukun ja tökkään pistokkeen kiinni. Irrotus taasen vie pidempään, koska joudun kelaamaan johdon. Jos joutuisi vielä pitämään latausjohtoa takakontissa, niin ajat olisivat huomattavasti pidempiä. Latausverkosto nyt ryhmässä joku sähköautoilija kertoi ajoiksi 40 ja 45 s. koska latausjohto oli takakontissa.
        En juurikaan koskaan lähde huoltoasemalle varta vasten, vaan tankkaan marketin kylmäasemalta, samalla kun käyn kaupassa.
        Voit kokeilla itse, kyllä antamani luvut ovat aika oikeita, ei ehkä sekunnilleen. Tankkausajan pituus riippuu siitä kuinka täynnä tankki on ennen tankkausta.


    • Anonyymi

      Kuka rakentaa latauspaikat. Hallitus ei voi pakottaa edes huoltoasemia rakentamana yhtään latauspaikkaa. Ja jos rakentavat niin hinnat ei ole todellakaan sitä mitä maksaisit kotona ladatessa huomasin sen Norjassa käydessä(kaverilla sähkörottelo nissan leaf). Siellä hinta meni 12 kertaa sen mitä maksaa kotisähköstä kun latasin muualla. Sama tulee tännekkin jos hallitus pakottaisi latausasemia tekemään ei hallitus voi rajoittaa millään lailla paljon niistä revitään rahaa autoilijalta, kuten ei se voi rajoittaa bensan myyntiäkään eli kyllä voi bensalitrasta pyytää vaikka 100€ litra ja laillista on.
      Ja eräs joka pitää huomioida Teslan latausasemissa ei tule ikinä lupaa ladata kuin Tesloja.Eli jos ei Teslaa et käytä Teslan latausasemaa vaikka olisi adapterit sun muut sillä ei aukea ilman Teslan omaa appia ja se rekisteröidään vain Teslan omistajalle.Jos antaa toiselle niin menettää pysyvästi sen oikeuden.
      Norja yritti jo uhkailemalla jotta Tesla avaisi muillekkin latausmahdollisuuden niin Tesla ilmoitti vain jos alatte yrittään se lopettaa kaikki latausasemat kokonaan.

      • Anonyymi

        Jo tuosta näkee että toimittajien keskinäinen riitely ja pyrkimys monopoliasemaan heikentää koko luottamusta koko sähköautoinfraan ja sen kehitykseen.

        Vetyautotkin muuntavat polttokennojen avulla käyttövoiman tavallaan sähköksi, eli itse en Teslaa osta varmaan ikinä, mutta vetyauton kohdalla tilanne voisi olla jo harkittavaakin.

        Amerikassa on nyt vetytankkausasemia rekkoja varten noin 400 toimivaa asemaa, ja Nikola rekkojen ennakkotilausmäärä on 4 miljardia dollaria.

        Amerikka tullee näyttämään suunnan ja tahdin, ja toiset marssivat hitaasti perässä.

        Teslan kaltaiset palovaaralliset lithium-ion sähköautot ovat vain välivaihe.


      • Anonyymi

        "Kuka rakentaa latauspaikat."
        Latauspaikkoja syntyy suomessa kuin sieniä sateella.
        Kysynnän ja tarjonnan laki toimii latausinfrassakin.
        Kuka niitä sitten on rakentanut? Fortum, Virta (omistajina monet energiayhtiöt), K-yhtymä, OP, Plugit, parkkisähkö, ABC, ym, ym. Valtiolta on näille tullut parinkymmenen % avustus.
        Eli yritykset niitä rakentavat ihan bisnesmielessä.
        Pikalaturit on ihan hyvä olla maksullisia ja saavat sähköautoilijoiden mielestä maksaa vaikka bensan verran. Kannattaa muistaa että sähköauto ladataan 90% kotona, eli satunnainen pikalaturin käyttö ei paljoa hetkauta.

        Teslan latausasemat tunnistavat auton, siis teslan. Ei siinä appeja tarvitse, eikä siis ole mahdollista luovuttaa latausoikeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo tuosta näkee että toimittajien keskinäinen riitely ja pyrkimys monopoliasemaan heikentää koko luottamusta koko sähköautoinfraan ja sen kehitykseen.

        Vetyautotkin muuntavat polttokennojen avulla käyttövoiman tavallaan sähköksi, eli itse en Teslaa osta varmaan ikinä, mutta vetyauton kohdalla tilanne voisi olla jo harkittavaakin.

        Amerikassa on nyt vetytankkausasemia rekkoja varten noin 400 toimivaa asemaa, ja Nikola rekkojen ennakkotilausmäärä on 4 miljardia dollaria.

        Amerikka tullee näyttämään suunnan ja tahdin, ja toiset marssivat hitaasti perässä.

        Teslan kaltaiset palovaaralliset lithium-ion sähköautot ovat vain välivaihe.

        "Vetyautotkin muuntavat polttokennojen avulla käyttövoiman tavallaan sähköksi, eli itse en Teslaa osta varmaan ikinä, mutta vetyauton kohdalla tilanne voisi olla jo harkittavaakin."

        Vedyn tekemiseen käytetään enemmän sähköenergiaa kuin siitä polttokennossa saa ulos ja se maksaa kuten bensa, tuon sähkön voi ladata suoraan sähköautoon pienellä hinnalla.
        Vedyn tankkaaminen on ongelma suuren yli 300 bar.in paineen takia, vetyasema maksaa yli miljoonan, pikalatausasema noin 20 000€. Vetyautoon täytyy vety- painetankki vaihtaa 5- vuoden välein. Vetyautot eivät ole järkeviä talvisiin olosuhteisiin "pakokaasun" eli veden jäätymisen vuoksi autoon sekä teille.
        Sähköauto on todellakin järkevämpi, raskaan liikenteen käyttöön vedyllä on hyötynsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vetyautotkin muuntavat polttokennojen avulla käyttövoiman tavallaan sähköksi, eli itse en Teslaa osta varmaan ikinä, mutta vetyauton kohdalla tilanne voisi olla jo harkittavaakin."

        Vedyn tekemiseen käytetään enemmän sähköenergiaa kuin siitä polttokennossa saa ulos ja se maksaa kuten bensa, tuon sähkön voi ladata suoraan sähköautoon pienellä hinnalla.
        Vedyn tankkaaminen on ongelma suuren yli 300 bar.in paineen takia, vetyasema maksaa yli miljoonan, pikalatausasema noin 20 000€. Vetyautoon täytyy vety- painetankki vaihtaa 5- vuoden välein. Vetyautot eivät ole järkeviä talvisiin olosuhteisiin "pakokaasun" eli veden jäätymisen vuoksi autoon sekä teille.
        Sähköauto on todellakin järkevämpi, raskaan liikenteen käyttöön vedyllä on hyötynsä.

        Kova paine on kyllä hengenvaarallinen ongelma. Volkswagenilla tietävät.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kuka rakentaa latauspaikat."
        Latauspaikkoja syntyy suomessa kuin sieniä sateella.
        Kysynnän ja tarjonnan laki toimii latausinfrassakin.
        Kuka niitä sitten on rakentanut? Fortum, Virta (omistajina monet energiayhtiöt), K-yhtymä, OP, Plugit, parkkisähkö, ABC, ym, ym. Valtiolta on näille tullut parinkymmenen % avustus.
        Eli yritykset niitä rakentavat ihan bisnesmielessä.
        Pikalaturit on ihan hyvä olla maksullisia ja saavat sähköautoilijoiden mielestä maksaa vaikka bensan verran. Kannattaa muistaa että sähköauto ladataan 90% kotona, eli satunnainen pikalaturin käyttö ei paljoa hetkauta.

        Teslan latausasemat tunnistavat auton, siis teslan. Ei siinä appeja tarvitse, eikä siis ole mahdollista luovuttaa latausoikeutta.

        Autot tankataan 100% huoltoasemilla ja pelkkä bensan myynti ei ole hyvä bisnes, ei taida olla montaakaan huoltoasemaa, jossa myytäisiin vaan polttoainetta.
        Kerroit, että sähköautot ladataan 90% kotona, eli vain 10 % lataa asemilla ja se on mielestäsi hyvä bisnes. Outo logiikka sulla?


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Autot tankataan 100% huoltoasemilla ja pelkkä bensan myynti ei ole hyvä bisnes, ei taida olla montaakaan huoltoasemaa, jossa myytäisiin vaan polttoainetta.
        Kerroit, että sähköautot ladataan 90% kotona, eli vain 10 % lataa asemilla ja se on mielestäsi hyvä bisnes. Outo logiikka sulla?

        "10 % lataa asemilla ja se on mielestäsi hyvä bisnes. Outo logiikka sulla?"
        Niin, se vaatiikin hieman ymmärtämystä bisnekseen. Pikalatausasemat ovat yleisesti kauppakeskusten parkkipaikoilla, kuten nyt esim. K-yhtymä, joka satsaa voimalla latausinfraan, myös Lidl on tuonut paljon pikalatureita pihoilleen. Eli esim. mökkimatkaajat ja muutkin pitkänmatkan sähköautoilijat ostavat tarvikkeensa samalla kun auto latautuu, eli kaupat saavat varmoja asiakkaita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "10 % lataa asemilla ja se on mielestäsi hyvä bisnes. Outo logiikka sulla?"
        Niin, se vaatiikin hieman ymmärtämystä bisnekseen. Pikalatausasemat ovat yleisesti kauppakeskusten parkkipaikoilla, kuten nyt esim. K-yhtymä, joka satsaa voimalla latausinfraan, myös Lidl on tuonut paljon pikalatureita pihoilleen. Eli esim. mökkimatkaajat ja muutkin pitkänmatkan sähköautoilijat ostavat tarvikkeensa samalla kun auto latautuu, eli kaupat saavat varmoja asiakkaita.

        Tankkauspisteetkin on kauppojen parkkipaikoilla monesti. Kaupoilla nyt jo varmoja asiakkaita, ilman ainuttakaan laturia.
        On paljon kauppoja, missä en ole koskaan asioinut. Jos nämä kaupat asentaisivat latauspisteen, josta saisin ladata ilmaiseksi, voisin käydä lataamassa, mutta en kuitenkaan asioisi ko. kaupassa.
        Jos joku ei ole koskaan käynyt K-ryhmän kaupoissa tai LIDLssä, niin en usko, että hän alkaa asioimaan näissä, koska on latauspiste.


    • Anonyymi

      Ihme vuodatusta. Kotilataus ob sähköautun perusta. Kiva lisä on ilmaiset lataukset kauppakeskuksissa.
      Missä sulla polttismiehellä on ongelma tässä asiassa? Jos on ongelma niin aja edeleen polttiksella. Sähköautoihin siirtyvät ne joillaei ole sun ongelmiasi.
      Ja 100 km maksaa 1,1 euroa.

      • Toi 1,1€/100km todistaa, että joko ajelet isin piikkiin tai et omista autoa.


    • Anonyymi

      Kumpaan sulla menee enemmän rahaa., asumiseen vai autoiluun?

    • Anonyymi

      Kaikenkaikkiaan ihmeellisintä on ajatus että jonkun käyttövoiman pitäisi olla käypäinen kaikille ja kaikkiin tarkoituksiin että joku yksilö voisi sellaista käyttää. Demarismia puhtaimmillaan.
      Itse en funtsi jonkun peräkylän poikamiehen autontarpeita ja latausmahdollisuuksia kun valitsen autoa itselleni ja perheelleni.

    • Anonyymi

      Ei sähköautoissa mitään vikaa ole. Itselle kävisi kakkosautoksi aivan mainiosti. Voisi siten itse harkita, ajaako ajot sähköllä, vai tarvitseeko polttomoottoria matkan tekoon.
      Sattuu vain olemaan siten, että itsellä on molemmat, ykkös- sekä kakkosauto polttiksia. Rahaa ei ole liiemmälti mielekästä laittaa autoihin, kun nykyisilläkin pääseen vielä pitkään.
      Ehkä sekin aika vielä koittaa, että hankin sähköauton, mutta vielä sen aika ei ole. Turhaa siis miettiä sitä, kuinka pitkälle sillä pääsisi ja pääsisikö vielä takaisinkin. Monelle auto on vähän liiankin tärkeä laite, mutta myönnettävä se on, että ilman autoa elämä tulisi hieman hankalammaksi. Yks lysti, mikä on auton energianlähde, kulku on pääasia.

      • Anonyymi

        "Ei sähköautoissa mitään vikaa ole. Itselle kävisi kakkosautoksi aivan mainiosti."
        Yleisesti käynyt niin, että siitä sähköautosta tuleekin se ykkösauto ja polttis makaa pihassa kun kukaan ei halua sillä enää ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei sähköautoissa mitään vikaa ole. Itselle kävisi kakkosautoksi aivan mainiosti."
        Yleisesti käynyt niin, että siitä sähköautosta tuleekin se ykkösauto ja polttis makaa pihassa kun kukaan ei halua sillä enää ajaa.

        Ongelma voi kyllä olla se, että kakkosautoksi ostetaan halvin pikkukinneri. Sähköautoista sellainen olisi Seat Mii. Ei se kaikilta osin ihan samassa sarjassa kilpaile kuin vaikka Octavia tai Superb, isoista mersuista puhumattakaan.


    • Anonyymi

      En ymmärrä miksi jotkut tässäkin ketjussa valittaa sähköautojen tuputuksesta mutta silti itse hakeutuu sähköautoketjuja kommentoimaan.

      Mistä moinen?

      Jos ei itselle sovi niin miksi asiaa pitää edes kommentoida vai eikö olekaan OK että kukin valitsee auton omilla preferensseillään?
      Saa vähän sellaisen vaikutelman että on ok valita auto omista syistä jos se on polttomoottoriauto mutta jos valtisee sähköauton, se onkin heti ongelmavalinta.
      ..ja ei minulla ei ole edes hybridiä. Ihmettelen vain.

      • Anonyymi

        Älä vääristele. Kysy poliitikoilta, mikä on oikein ja mikä väärin. Hehän sen tietävät ja erottelevat hyvät pahiksista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä vääristele. Kysy poliitikoilta, mikä on oikein ja mikä väärin. Hehän sen tietävät ja erottelevat hyvät pahiksista.

        "Kysy poliitikoilta, mikä on oikein ja mikä väärin. Hehän sen tietävät ja erottelevat hyvät pahiksista."

        Me kansalaiset valitsemme vaaleilla poliitikot. Ilman kansan antamia ääniä poliitikko on pelkä tyhjä yritys. Tällä hetkellä kansan vahva tahto on vähentää liikenteen päästöjä. Ei ole sattumaa että hallitukseen päätyivät sitä asiaa ajavat puolueet. Me kansalaiset äänestimme enemmistönä tämän asian puolesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kysy poliitikoilta, mikä on oikein ja mikä väärin. Hehän sen tietävät ja erottelevat hyvät pahiksista."

        Me kansalaiset valitsemme vaaleilla poliitikot. Ilman kansan antamia ääniä poliitikko on pelkä tyhjä yritys. Tällä hetkellä kansan vahva tahto on vähentää liikenteen päästöjä. Ei ole sattumaa että hallitukseen päätyivät sitä asiaa ajavat puolueet. Me kansalaiset äänestimme enemmistönä tämän asian puolesta.

        Paitsi että tällä hetkellä ei ole demokraattisesti valittu hallitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi että tällä hetkellä ei ole demokraattisesti valittu hallitus.

        Miksei olisi demokraattisesti valittu? Hallituspuolueilla on enemmistö demokraattisesti vapaissa vaaleissa valitussa eduskunnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei olisi demokraattisesti valittu? Hallituspuolueilla on enemmistö demokraattisesti vapaissa vaaleissa valitussa eduskunnassa.

        Ei ole.


    • Anonyymi

      Samalla logiikalla voitaisiin kaikien autojen huippunopeus rajoittaa arvoon130 km/h.
      Yli 1 20km/h ei Suomessa voi laillisesti ajaa yleisillä teillä.

      Sähköauto on hieno keksintö, puuttuu vain toimiva akku, sähkön jakelukapasiteetti ja latauspisteet.

      Biokaasulla ja biodieselillä voidaan liikenteen päästöt pudottaa nopeasti riittävän alas, jos tahtoa olisi. Tukijussit kaasya tuottamaan, biodieselin valkistuskaoasiteetti ylös ja kummallekin polttoaineelle kattava jakeluverkko. Biodieselilöä toimisi myös raskas liikenne.

      • Anonyymi

        Biodiesel- ja kaasu on joo ihan hyvä, mutta kun suomesta ei löydy jätettä läheskään niin paljon kuin autoliikenne vaatisi. Nyt jo käytetään palmuöljyn jätteitä jota laivataan maailman toiselta puolen. Onko tuo mielestäsi mielekästä? Palmukasvatus on epäegologista ja laivaus vielä enemmän.
        Kaikki saatavilla oleva suomen jätteistä tehty biopolttoaine pitäisi käyttää raskaassa liikenteessä ja lentokoneissa tai vaihtoehtoisesti polttaa se hyvällä hyötysuhteella sähköksi.
        Polttomoottori on mennyttä aikaa huonon hyötysuhteensa takia, sähköautot ovat nykyaikaa ja tulevaisuutta ja sille et voi mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Biodiesel- ja kaasu on joo ihan hyvä, mutta kun suomesta ei löydy jätettä läheskään niin paljon kuin autoliikenne vaatisi. Nyt jo käytetään palmuöljyn jätteitä jota laivataan maailman toiselta puolen. Onko tuo mielestäsi mielekästä? Palmukasvatus on epäegologista ja laivaus vielä enemmän.
        Kaikki saatavilla oleva suomen jätteistä tehty biopolttoaine pitäisi käyttää raskaassa liikenteessä ja lentokoneissa tai vaihtoehtoisesti polttaa se hyvällä hyötysuhteella sähköksi.
        Polttomoottori on mennyttä aikaa huonon hyötysuhteensa takia, sähköautot ovat nykyaikaa ja tulevaisuutta ja sille et voi mitään.

        Polttomoottorin hyötysuhde on samaa luokkaa sähköauton kanssa, ja jopa voittaa, kun akunvalmistus huomioidaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttomoottorin hyötysuhde on samaa luokkaa sähköauton kanssa, ja jopa voittaa, kun akunvalmistus huomioidaan.

        Onpas taas heitto. Ei taida polo ymmärtää mitä tarkoittaa moottorin hyötysuhde.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpas taas heitto. Ei taida polo ymmärtää mitä tarkoittaa moottorin hyötysuhde.

        Ei vaan sinä et ymmärrä, reppana uskis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpas taas heitto. Ei taida polo ymmärtää mitä tarkoittaa moottorin hyötysuhde.

        Sähkövajukki sensuroi vastaukset itselleen, epärehellinen pelkuri kun on


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Biodiesel- ja kaasu on joo ihan hyvä, mutta kun suomesta ei löydy jätettä läheskään niin paljon kuin autoliikenne vaatisi. Nyt jo käytetään palmuöljyn jätteitä jota laivataan maailman toiselta puolen. Onko tuo mielestäsi mielekästä? Palmukasvatus on epäegologista ja laivaus vielä enemmän.
        Kaikki saatavilla oleva suomen jätteistä tehty biopolttoaine pitäisi käyttää raskaassa liikenteessä ja lentokoneissa tai vaihtoehtoisesti polttaa se hyvällä hyötysuhteella sähköksi.
        Polttomoottori on mennyttä aikaa huonon hyötysuhteensa takia, sähköautot ovat nykyaikaa ja tulevaisuutta ja sille et voi mitään.

        Kyllä sitä biomassaa Suomesta löytyy, kun pannaan tukiijussit sitä tuottamaan. Olis mielekästä hommaa niillekin.


    • Anonyymi

      "Sähköauto on hieno keksintö, puuttuu vain toimiva akku, sähkön jakelukapasiteetti ja latauspisteet."

      Täyttä tuubaa. Nykytekniikallakin yhdellä latauksella pääsee yli 500km ja sen latauksen voi tehdä kotona. Missä ongelma? Akku toimii ja latauspiste on kotona.
      sun sanomisissa ei ole mitään järkeä.

      • Anonyymi

        Unohtui sanoa että sähköautolla 100 km ajaminen maksaa noin yhden euron. Polttiksella 7-10 euroa.
        Vaikka ei ole toimivaa akkua, sähkön jakelukapasiteettia tai latauspisteitä. Ihme juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unohtui sanoa että sähköautolla 100 km ajaminen maksaa noin yhden euron. Polttiksella 7-10 euroa.
        Vaikka ei ole toimivaa akkua, sähkön jakelukapasiteettia tai latauspisteitä. Ihme juttu.

        Nyt on sekopää taas kerran äänessä. Sähköllä se maksaa 3e, tai isolla enemmän, 5:kin euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on sekopää taas kerran äänessä. Sähköllä se maksaa 3e, tai isolla enemmän, 5:kin euroa.

        Teillä päin kallista sähköä... kerropa paikkakuntasi sähkön hinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teillä päin kallista sähköä... kerropa paikkakuntasi sähkön hinta.

        0,15c/kwh varsin keskimääräinen kautta maan, kalleimmilla paikoilla varmasti 20c ylittyy. Eikä tuo mene akkuun ilman hävikkiä, eikä akusta kaikki mene liike-energiaksi, vaan on myös phantom drainia reippaasti. Hävikkien ja vaadittavien latauslaitteiden takia voidaan hyvin laskea hinnaksi 20c/kwh.
        30kwh/100km taas on isoilla autoilla ja etenkin talvella ihan normaali kulutuslukema.
        Näistä tulee 6e/100km. Eikä vielä ole edes huomioitu maksullisia pikalatauksia, joilla hintaa voi tulla vaikka 30e/100km.
        Toki sitten pienellä sähköautolla voi päästä kesällä 15kwh/100km kulutuksiin, jolloin hintaa 3e/100km kotona ladaten.


      • Anonyymi

        Tosielämässä pääsee 300km, ja silloinkin viimeiset 30 km menee latauspisteen etsimiseen.

        Omakotiasukkailla voi olla sähköauton latauspiste pihassa. Muilla korkeintaan hybridin lataamiseen riittävä teho käytössä, ja silloinkin tulee sähköstä pula, jos yli viisi hybridiä yhtiössä.

        Jos omakotialueella sähkiksiä valtaosa, alkaa katujen aukikaivuut, kun sähkönjakelua sen viimeisen kilometrin osalta pitää vahvistaa. Siinä sitä hiilijalanjälkeä sitten syntyy...

        Se siitä sähköautohörhöjen järkeilystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        0,15c/kwh varsin keskimääräinen kautta maan, kalleimmilla paikoilla varmasti 20c ylittyy. Eikä tuo mene akkuun ilman hävikkiä, eikä akusta kaikki mene liike-energiaksi, vaan on myös phantom drainia reippaasti. Hävikkien ja vaadittavien latauslaitteiden takia voidaan hyvin laskea hinnaksi 20c/kwh.
        30kwh/100km taas on isoilla autoilla ja etenkin talvella ihan normaali kulutuslukema.
        Näistä tulee 6e/100km. Eikä vielä ole edes huomioitu maksullisia pikalatauksia, joilla hintaa voi tulla vaikka 30e/100km.
        Toki sitten pienellä sähköautolla voi päästä kesällä 15kwh/100km kulutuksiin, jolloin hintaa 3e/100km kotona ladaten.

        No se nyt on ihan omaa tyhmyyttä maksaa 20c kilowattitunnilta sähköstä, kannattaisi varmaan kilpailuttaa.


      • Ainoastaan Teslan kalleimmilla malleilla pääsee ton 500 km ja sekin ilmoitettu NEDC, WLTP antaisi paljon lyhyemmän rangen ja kelissä kuin kelissä vielä lyhyemmän. Pitkällä matkalla käytetään kuitenkin akusta 10% -80% välistä energiaa, koska latausajat venähtää muuten hirveän pitkiksi, koska akku ei ota täyttä latausta alle 10%, eikä yli 80%.
        Summa sumarum; millään sähköautolla ei pääse tota 500 km käytännössä kelissä kuin kelissä Suomessa.
        Sanomisessas ei ole totuutta nimeksikään.


    • Anonyymi

      https://www.is.fi/autot/art-2000005601500.html


      – Jos kaikki Suomen liikenteessä olevat henkilöautot muutettaisiin kerralla sähköautoiksi, sähköenergian kulutus kasvaisi noin 10 prosenttia. Näin ollen 250 000 sähköautoa – noin nyt vaikka aluksi – kasvattaisi sähköenergian kulutusta vain yhden prosentin verran, toppuuttelee asiantuntija Esa Niemelä Energiateollisuus ry:stä.


      Taas kerran hysteerikot on ammuttu alas.

      • Anonyymi

        Voi miten suomalainen voikaan virhertää. Ja miten politikot tekevätkään niin hienoja vihreitä päätöksiä. Toisia-asia on kuitenkin, että autoilijat maksavat muutoksen. Joku kuvittelee voittavansa ja joku häviävänsä. Kellään ei ole tosiasiassa mitään sitä vastaan, että ajelisi mahdollisimman ympäristöystävällisellä autolla, mikäli homma todella toimisi. Mutta, kun ei toim kuin olemattomassa mitassa. Milloin sitten toimii kuten pitäisi toimia, ei kukaan tiedä. Kannattaa niin helvetisti kehua sähköautoja vaikka vanhat polttikset ajetaan joka tapauksessa jossakin päin maapalloa loppuunsa saakka vai maksaako valtiot lopetuspalkkioita vaiko määrää hirveät sakot. Kannattaa niin helvetisti olla satsaamatta biopolttoaineisiin ja
        kurjistetaa polttariautoilijat. Näin näyttävät uhoilevan sähkäripiipertäjät. Ei kovin nättiä ajattelua!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi miten suomalainen voikaan virhertää. Ja miten politikot tekevätkään niin hienoja vihreitä päätöksiä. Toisia-asia on kuitenkin, että autoilijat maksavat muutoksen. Joku kuvittelee voittavansa ja joku häviävänsä. Kellään ei ole tosiasiassa mitään sitä vastaan, että ajelisi mahdollisimman ympäristöystävällisellä autolla, mikäli homma todella toimisi. Mutta, kun ei toim kuin olemattomassa mitassa. Milloin sitten toimii kuten pitäisi toimia, ei kukaan tiedä. Kannattaa niin helvetisti kehua sähköautoja vaikka vanhat polttikset ajetaan joka tapauksessa jossakin päin maapalloa loppuunsa saakka vai maksaako valtiot lopetuspalkkioita vaiko määrää hirveät sakot. Kannattaa niin helvetisti olla satsaamatta biopolttoaineisiin ja
        kurjistetaa polttariautoilijat. Näin näyttävät uhoilevan sähkäripiipertäjät. Ei kovin nättiä ajattelua!

        Miksi pitää jatkuvasti tuputtaa noita sähköautoja, kun on mahdollista ajaa ympäristöystävällisesti myös kaasulla? Muutoksen voi tedä myös vanhoihin autoihin, eikä maksa paljonkaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pitää jatkuvasti tuputtaa noita sähköautoja, kun on mahdollista ajaa ympäristöystävällisesti myös kaasulla? Muutoksen voi tedä myös vanhoihin autoihin, eikä maksa paljonkaan!

        Maakaasu on fossiilinen tuote kuten kaikki öljytuotteet, biokaasua ei kotimaisista jätteistä synny läheskään tarpeeksi.
        Kun ostat jakeluasemalta biokaasua, saat säiliöösi pääasiassa maakaasua koska vähäinen biokaasu ajetaan maakaasuputkeen.


      • Anonyymi

        Norjassa sähköautojen myynti on kyykännyt ja syynä on puutteellinen latausverkosto. Meillä ei kovinkaan monella ole todellisuudessa latausmahdollisuutta, ei nykyisillä lämmitystolpilla oikeasti tee mitään kun kapasiteetti ei riitä ja taloyhtiöiden pitäisi tehdä mittavat kaapeloinnit ja sähkökeskus laajennukset, ei ihan ilmaista.


      • Anonyymi

        Yrittäkää hyvät ihmiset tajuta, että se lataussähkö on saatava lqtauspisteisiin, joita ei ole.

        Omakotiasukas sellaisen voi helposti tehdä, mutta kaikilla muilla se on hankalaa.

        Minulla on kokemus uudehkosta rivitaloyhtiöstä, jossa jokaiselle osakkaalle on lämmityspaikka. Kun yksi osakas hankki lataushybridin, selvisi, että vain kolmasosalle paikoista riittää tehoa edes hybridin lataamiseen.

        Entäs yhtiöt, joissa lämmitypaikkaakaan ei ole kaikille osakkaille olemassa? Entäs kerrostaloyhtiöt, joissa parkkipaikkoja on vai murto- osalle asunnoista? Kadunvarteenko niitä latauspaikkoja tehdään? Kuka tekee, kuka maksaa?

        Latauspaikkojen lisääntyessä tulee vastaan jakeluverkon "viimeisen kilometrin" kapasiteetti. Kaivureille tulee töitä, kun laitetaan entistä vankempaa kaapelia maahan ja rakennetaan uudet jakelumuuntajat. Hiilijalanjälkeä syntyy ja rahaa palaa. Siirtohinnat kiittää.


    • Anonyymi

      Sähköt pois koko maapallolta 10:ksi vuodeksi, katsotaan sitten miten ihmiset pärjäävät, heikot sähkönvaraiset tietysti kuolevat pois, vahvimmat jäävät, näin vähennämme maapallon ylikansoitustakin.

    • Anonyymi

      Tosin tuo 500km on utopiaa talvella ja kovilla nopeuksilla, jos lastiakin on. 200-300km realismia. Eikä aina edes 200k.

      • Anonyymi

        Sähköautopiipertäjillä karkaa jo mopo käsistä. Biokaasuakaan ei heidän mukaansa saa tehtyä oikein mistään. Totuus on kuitenkin ihan toisen näköinen. Tuotantoon aletaan vasta satsata. Bioraaka-aineita on maailma pullollaan ja ne joka tapauksessa osallistuvat hiilen kiertoon menevät ne polttarimoottoriin tai eivät. Sama tilanne biodieselin kohdalla. Kysymys on ainoastaan fossiilienergian käytön vähentämisestä ja lopettamisesta ei mistään muusta. Sähköautot eivät maailmaa pelasta.


    • Anonyymi

      Miten tuommoinen sähköauto..kun esim täältä ajan lentokentälle ja olen 4-5 päivää työmatkalla..lentokentälle 140km matkaa ja jos sattuu kovat pakkaset tulemaan..tai jos auto muuten seisoo päiviä pakkasessa niin kuin se purkaa varausta vai tuleeko muita ongelmia.
      Tesla model 3 olis kiinnostava peli.

    • Anonyymi

      Vuonna 6 Torniosta Turkuun ja takaisin, lähtiessä tankki täynnä, välitankkaus Vaasan huippeilla, pari päivää ajelua turuilla ja toreilla, paluumatkalla Vaasassa tankki täyteen ja Torniossa bensaa oli viikon työmatkoihin. Nissan Cherry 1,5 -83, 850 kg kevyen kinnerin keskikulutus oli 5,2 ajamallani 200 tkm matkalla ja noilla pitkillä vedoilla varmasti alle 5. Eka japsi jossa oli euromittaiset etujakkarat. Eihän tuo ajaminen nautintoa ollut, aavikkolaatikolla oli pakko ajaa 4:lla pakkasilla koska ikkunat jäätyivät 5:lla koneen lämmön kadotessa tuulilasiin ja kevyt kikotin oli huikea lumisella tiellä. Pitkillä vedoilla keskinopeus oli kumminkin 100 tuli lunta tai ei, kikkare kulki yli 160 ja siitä otettiin ilo irti sään salliessa.

    • Anonyymi

      Olet aivan oikeassa siinä, että sähköautoilun suurin ongelma on latauspaikkojen puute.

      Kyselepä seuraavaksi sitä, kuinka moni pystyy helposti järjestämään sähköautolle vaikkapa 10 kW latauspisteen kotipihaansa. Jos kyselet omakotiasujilta, niin varmaan aika moni. Jos kyselet rivi- ja kerrostaloasukkailta niin viisi sadasta olisi jo yllättävän paljon.

      • Anonyymi

        Suurin osa sähköautoilijoista lataa autoaan kotona alle 3kW teholla vaikka saisikin esim. 11kW.
        Syy on semmoinen ihmeellisyys jota sähköauto kriitikot eivät ymmärrä eikä usko, koska oletukset ja tosiasioiden sivuuttaminen on polttomoottori-uskon perusta.
        Se syy on: Koska ei tarvitse! Yön aikana lataa 3kW.lla aina tarpeeksi jotta akku aamulla täysi.
        Allekirjoittanut ajoi viime vuonna 34 000 km. Lataukset 10A (2,3kW teholla) virralla öisin, kaksi kertaa latasin pikalaturilla vuoden aikana, muita yleisiä latauksia en käyttänyt. Joka aamu oli kuitenkin n. 400km verran akussa sähköä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa sähköautoilijoista lataa autoaan kotona alle 3kW teholla vaikka saisikin esim. 11kW.
        Syy on semmoinen ihmeellisyys jota sähköauto kriitikot eivät ymmärrä eikä usko, koska oletukset ja tosiasioiden sivuuttaminen on polttomoottori-uskon perusta.
        Se syy on: Koska ei tarvitse! Yön aikana lataa 3kW.lla aina tarpeeksi jotta akku aamulla täysi.
        Allekirjoittanut ajoi viime vuonna 34 000 km. Lataukset 10A (2,3kW teholla) virralla öisin, kaksi kertaa latasin pikalaturilla vuoden aikana, muita yleisiä latauksia en käyttänyt. Joka aamu oli kuitenkin n. 400km verran akussa sähköä.

        Sulla menee yli vuorokausi ladata 400 km 2,3kW teholla.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Sulla menee yli vuorokausi ladata 400 km 2,3kW teholla.

        Tämähän se juurikin on mitä yksinkertaiset sähköauto kriitikot toistaa. En ole koskaan tullut kotiin täysin tyhjällä akulla, ja vaikka tulisikin en todellakaan seuraavana päivänä ole lähdössä 400km.n reissulle. Tuollainen reissu elämä on erittäin harvan arkipäivää joten he ajelkoon dieselillä tai millä haluavat. Se on kuitenkin todella huono kritiikki sähköautoja kohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämähän se juurikin on mitä yksinkertaiset sähköauto kriitikot toistaa. En ole koskaan tullut kotiin täysin tyhjällä akulla, ja vaikka tulisikin en todellakaan seuraavana päivänä ole lähdössä 400km.n reissulle. Tuollainen reissu elämä on erittäin harvan arkipäivää joten he ajelkoon dieselillä tai millä haluavat. Se on kuitenkin todella huono kritiikki sähköautoja kohtaan.

        Sähköauto sopii pienelle osalle autoilijoita, ja niillekin huonosti.
        Valta enemmistölle, ajomatkoista riippumatta, joko bensa tai diesel on ainoa järkevä vaihtoehto.
        Sähköautot ei tässä kehitysvaiheessaan ja tiedossa olevien ongelmiensa(akku) takia tule merkittävästi yleistymään seuraavien vuosikymmenien aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämähän se juurikin on mitä yksinkertaiset sähköauto kriitikot toistaa. En ole koskaan tullut kotiin täysin tyhjällä akulla, ja vaikka tulisikin en todellakaan seuraavana päivänä ole lähdössä 400km.n reissulle. Tuollainen reissu elämä on erittäin harvan arkipäivää joten he ajelkoon dieselillä tai millä haluavat. Se on kuitenkin todella huono kritiikki sähköautoja kohtaan.

        Tässä on se polttisfanien sokea piste. Puhutaan suu vaahdossa 500km päivätaipaleista.
        Suomi on pullollaan ihmisiä joille tuollaiset taipaleet ovat täysin vieras käsite ja joilla on mahdollisuus ladata auto kotona.
        Ei ole oleellista kuinka monelle sähköauto ei sovi. Oleellista on kuinka monella sähköauto sopii. Näitä kuluttajia on satoja tuhansia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämähän se juurikin on mitä yksinkertaiset sähköauto kriitikot toistaa. En ole koskaan tullut kotiin täysin tyhjällä akulla, ja vaikka tulisikin en todellakaan seuraavana päivänä ole lähdössä 400km.n reissulle. Tuollainen reissu elämä on erittäin harvan arkipäivää joten he ajelkoon dieselillä tai millä haluavat. Se on kuitenkin todella huono kritiikki sähköautoja kohtaan.

        Jos sulla on Tesla (ainoo, millä pääsee 400 km kelissä kuin kelissä), niin lataus 2,3kW teholla 10% - 85%, jolloin pääset sen 400 km, kestää yli vuorokauden. Järkevässä ajassa 12 h saat rangea 160 km, eli akku pitäisi olla puolillaan, kun tuut kotiin, että 12 tunnin latauksella range olisi 400 km.
        Siihen, että ajaa 400 km ei tarvi muuta, kuin käy 200 km päässä kotoa. Aika moni ajelee tuollaisia teissuja useammankin vuodessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on se polttisfanien sokea piste. Puhutaan suu vaahdossa 500km päivätaipaleista.
        Suomi on pullollaan ihmisiä joille tuollaiset taipaleet ovat täysin vieras käsite ja joilla on mahdollisuus ladata auto kotona.
        Ei ole oleellista kuinka monelle sähköauto ei sovi. Oleellista on kuinka monella sähköauto sopii. Näitä kuluttajia on satoja tuhansia.

        Särkänniemi, Linnanmäki, Tuuri, Ruka, Levi kävijöitä vuodessa satoja tuhansia. Ei ne kaikki kävijät ole siitä lähiympäristöstä.
        Jos 500 km on täysin vieras käsite, niin se tarkoittaa, että ei ole koskaan käynyt 250 päässä kotoa.
        Täyssähköautoja on myyty kohta 10 vuotta ja niitä Suomessa liikenteessä reilut 4 000kpl. Luku on aika kaukana sun luulemasta sadoista tuhansista.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Poliisien duuni on olla tienpäällä. Meidän muiden duuni on aivan jotain muuta. Me vain ajamme duuniin ja sitten illalla kotiin.
        Jos 300km:n range ei riitä siihen niin ihminen on tehnyt huonoja valintoja.Ratin takana vietetty aika on elämän tuhlausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poliisien duuni on olla tienpäällä. Meidän muiden duuni on aivan jotain muuta. Me vain ajamme duuniin ja sitten illalla kotiin.
        Jos 300km:n range ei riitä siihen niin ihminen on tehnyt huonoja valintoja.Ratin takana vietetty aika on elämän tuhlausta.

        Toden totta. Poliisi oli tehnyt huonoja valintoja. Viitisensataa sähköautoa korvataan dieseleillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toden totta. Poliisi oli tehnyt huonoja valintoja. Viitisensataa sähköautoa korvataan dieseleillä.

        Joojoo. Sähköauto ei sovi poliisille. Eipä sillä ole paljoakaan tekemistä taviksen autontarpeen kanssa.
        Että sinänsä täysin merkityksetön höpötys sinulta.


    • Anonyymi

      "Sähköauto sopii pienelle osalle autoilijoita, ja niillekin huonosti.
      Valta enemmistölle, ajomatkoista riippumatta, joko bensa tai diesel on ainoa järkevä vaihtoehto."
      Sanopa miten kotona sähkön lataaminen olisi huono vaihtoehto. 100km maksaa noin 1,5-2,0 euroa. Fossiilsella sama matka maksaa 6-9 euroa koska valtio imee isot verot polttoaineesta.
      Sano miksi verojen maksaminen maittaa sinulle noin hyvin. Mä mieluummin ajan fiksummin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      98
      5189
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      3385
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3195
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      438
      2439
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      249
      1502
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1281
    7. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      81
      1260
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1227
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1188
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      133
      1108
    Aihe