Tiede ja usko. Onko ristiriitaa olemassa? Paljon riippuu siitä, mitä tiedolla ja uskolla tarkoitetaan. Piispat siteeraavat Albert Einsteinia uutuuskirjansa takakannessa (Tieteiden lahja, Suomen piispojen puheenvuoro): ”Tiede ilman uskontoa on rampa, uskonto ilman tiedettä on sokea.” Piispat eivät kuitenkaan jatka sitaattia, jossa Einstein kertoo oman näkemyksensä: ”Ponnistellessaan eettisen hyvän eteen uskonnon opettajilla täytyy olla rohkeutta luopua persoonallisen Jumalan ideasta, luopua tuosta pelon ja toivon lähteestä, joka ennen antoi niin valtavan mahdin pappien käsiin.” Einsteinin mielestä tiede on tehnyt kaikki järjestäytyneet uskonnot oppeineen ja oikkuineen mahdottomiksi; hän oli eräänlainen panteisti filosofi Baruch Spinozan hengessä. Suomen piispat lukevat siis Einsteinia kuin fundamentalistit Raamattua. He ottavat lauseen sieltä ja toisen täältä ja kehittelevät kyhäelmästään mieleisensä uskonnon.
Albert Einsteinko uskovainen?
71
106
Vastaukset
Albert Einstein oli ateisti.
ttps://fi.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein#Suhde_uskontoonAinoa viite, jonka perusteella Einstein voisi olla uskovainen on tuo kuva:
ttps://upload.wikimedia.org/wikipedia/fi/thumb/9/95/Albert_Einstein_näyttää_kieltä.jpg/800px-Albert_Einstein_näyttää_kieltä.jpg- Anonyymi
Voiko tieteenharrastaja tai tiedemies ylipäätään olla uskovainen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voiko tieteenharrastaja tai tiedemies ylipäätään olla uskovainen?
Voi mutta tuskin nyt sentäs persoonallisiin jumaliin uskoo mutta joihinkin uskontoihin hyvinkin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi mutta tuskin nyt sentäs persoonallisiin jumaliin uskoo mutta joihinkin uskontoihin hyvinkin
Kyllä Isaac Newtonkin oli jokin sortin hörhö vaikka tiedemies olikin.
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä Isaac Newtonkin oli jokin sortin hörhö vaikka tiedemies olikin.
Vaan eipä ollut mikään kristitty, toisin kuin monesti tiedettä uskon pönkitykseen käyttämään pyrkivät kristityt väittävät. Newton oli areiolainen, kauhea vääräoppinen, joka olisi joutanut - siis aikalaisten kristittyjen mielestä - roviolle, jos olisi jäänyt kiinni.
- Anonyymi
usko.vain.en kirjoitti:
Vaan eipä ollut mikään kristitty, toisin kuin monesti tiedettä uskon pönkitykseen käyttämään pyrkivät kristityt väittävät. Newton oli areiolainen, kauhea vääräoppinen, joka olisi joutanut - siis aikalaisten kristittyjen mielestä - roviolle, jos olisi jäänyt kiinni.
Newton samoin kuin Einstein ei ollut ateisti. Ei tarvitse olla nimikristitty uskoakseen.
Anonyymi kirjoitti:
Newton samoin kuin Einstein ei ollut ateisti. Ei tarvitse olla nimikristitty uskoakseen.
Enstein ei uskonut yhtään samalla tavalla kuin monoteisti Newton, ja molemmat olivat joka tapauksessa kaukana nimikristityistäkin, Einstein varsinkin. Einsteinia saattoi kuvata joidenkin runollisempien puheittensa perusteella spinozalaiseksi panteistiksi, mutta ei hänkään mihinkään persoonalliseen jumaluuteen uskonut, ja on sen suoraan sanonut. Einstein itse määritteli itsensä agnostikoksi, joka tosin ei ole missään ristiriidassa teismin tai ateisminkaan kanssa, koska agnostismissa on kyse tietoteoreettisesta kannanotosta eikä uskosta tai sen puutteesta sinänsä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voiko tieteenharrastaja tai tiedemies ylipäätään olla uskovainen?
Suora vastaus on ei ja syy on yksinkertainen usko ja Jumala ei sovi samaan kulhoon tieteen kanssa ja niistä on valittava vain toinen. Kaikki maailman vaikutusvaltaisimmat ja merkittävimmät tieteen tekijät filosofi Thalesista Newtoniin ja Galileista Hawkingiin ovat olleet ateisteja ja torpanneet uskovaisuuden täysin.
- Anonyymi
usko.vain.en kirjoitti:
Enstein ei uskonut yhtään samalla tavalla kuin monoteisti Newton, ja molemmat olivat joka tapauksessa kaukana nimikristityistäkin, Einstein varsinkin. Einsteinia saattoi kuvata joidenkin runollisempien puheittensa perusteella spinozalaiseksi panteistiksi, mutta ei hänkään mihinkään persoonalliseen jumaluuteen uskonut, ja on sen suoraan sanonut. Einstein itse määritteli itsensä agnostikoksi, joka tosin ei ole missään ristiriidassa teismin tai ateisminkaan kanssa, koska agnostismissa on kyse tietoteoreettisesta kannanotosta eikä uskosta tai sen puutteesta sinänsä.
Nykyinen katolinen ja luterilainen valtakirkko ovat hyväksyneet Spinonzan Jumalan opikseen ja ortodoksinen kirko jo ehkä aiemmin. Laitalahkot eivät tätä kuitenkaan hyväksy vaan pitävät tätä muutosta fyysisestä ruumiilisesta Jumalasta ei-fyysiseen hengelliseen Jumalaan suorastaan rienaavana harhaoppina
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyinen katolinen ja luterilainen valtakirkko ovat hyväksyneet Spinonzan Jumalan opikseen ja ortodoksinen kirko jo ehkä aiemmin. Laitalahkot eivät tätä kuitenkaan hyväksy vaan pitävät tätä muutosta fyysisestä ruumiilisesta Jumalasta ei-fyysiseen hengelliseen Jumalaan suorastaan rienaavana harhaoppina
Ainakin Suomen piispat ja papit ovat lukeneet Spinonzansa hyvin. Juuri oli sunnuntaina messu jossa pappi puhui miten Jumala on kaiken olemassa olon mahdollistava voima ja siten koko olemassa olevan maailman sielu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin Suomen piispat ja papit ovat lukeneet Spinonzansa hyvin. Juuri oli sunnuntaina messu jossa pappi puhui miten Jumala on kaiken olemassa olon mahdollistava voima ja siten koko olemassa olevan maailman sielu.
Ilmiö tai oikeastaan oppi jota tarkoitat kutsutaan panenteismiksi. Oppi on vaikuttanut ordotoksisesaa kirkossa jo pitkään ennen kuin Spinonza edes oli syntynyt.
- Anonyymi
Einstein myös sanoi että hänen teoriansa ovat vain teorioita. Mikä mahdollisesti pelottaa P.K.K.U.A .toispuolisessa? Onko kenties tullu tehtyä jotain mitä ei olis pitänyt? Mutta ainoastaan murha, raiskaus,pedofilia..sun muut vois olla sellasia Syntejä että pitäisi pelätä. Mutta niistäkin kai voisi saada anteeksi mutta pelko taitaa olla kovempi kuin anteeksipyyntö. Universumi jatkaa radallaan ja ei ihminen noin muutenkaan kauhean kauan elä.
- Anonyymi
usko.vain.en kirjoitti:
Enstein ei uskonut yhtään samalla tavalla kuin monoteisti Newton, ja molemmat olivat joka tapauksessa kaukana nimikristityistäkin, Einstein varsinkin. Einsteinia saattoi kuvata joidenkin runollisempien puheittensa perusteella spinozalaiseksi panteistiksi, mutta ei hänkään mihinkään persoonalliseen jumaluuteen uskonut, ja on sen suoraan sanonut. Einstein itse määritteli itsensä agnostikoksi, joka tosin ei ole missään ristiriidassa teismin tai ateisminkaan kanssa, koska agnostismissa on kyse tietoteoreettisesta kannanotosta eikä uskosta tai sen puutteesta sinänsä.
<<Einstein itse määritteli itsensä agnostikoksi, joka tosin ei ole missään ristiriidassa teismin tai ateisminkaan kanssa, koska agnostismissa on kyse tietoteoreettisesta kannanotosta eikä uskosta tai sen puutteesta sinänsä.<<
Niinkö??
"Olen syvästi uskonnollinen uskonnoton. Tämä on jokseenkin uudenlainen uskonto."[39]
Lähde: wikisitaatit - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suora vastaus on ei ja syy on yksinkertainen usko ja Jumala ei sovi samaan kulhoon tieteen kanssa ja niistä on valittava vain toinen. Kaikki maailman vaikutusvaltaisimmat ja merkittävimmät tieteen tekijät filosofi Thalesista Newtoniin ja Galileista Hawkingiin ovat olleet ateisteja ja torpanneet uskovaisuuden täysin.
Tesla oli hyvinkin uskovainen.
Anonyymi kirjoitti:
<<Einstein itse määritteli itsensä agnostikoksi, joka tosin ei ole missään ristiriidassa teismin tai ateisminkaan kanssa, koska agnostismissa on kyse tietoteoreettisesta kannanotosta eikä uskosta tai sen puutteesta sinänsä.<<
Niinkö??
"Olen syvästi uskonnollinen uskonnoton. Tämä on jokseenkin uudenlainen uskonto."[39]
Lähde: wikisitaatit"Niinkö??"
Niin.
"He clarified, however, that "I am not an atheist", preferring to call himself an agnostic, or a "deeply religious nonbeliever". When asked if he believed in an afterlife, Einstein replied, "No. And one life is enough for me." - Wiki
Onko sinulla joku ongelma sen asian kanssa, että Einstein on kuvaillut itseään sekä agnostikoksi että uskonnottomaksi epäuskovaksi? Mikä on pointtisi? Einstein on sanonut yhtä ja toista, tarkoittaen ties mitä. Miksi tätä asiaa pitää vatvoa? Mitä merkitystä tällä on?usko.vain.en kirjoitti:
"Niinkö??"
Niin.
"He clarified, however, that "I am not an atheist", preferring to call himself an agnostic, or a "deeply religious nonbeliever". When asked if he believed in an afterlife, Einstein replied, "No. And one life is enough for me." - Wiki
Onko sinulla joku ongelma sen asian kanssa, että Einstein on kuvaillut itseään sekä agnostikoksi että uskonnottomaksi epäuskovaksi? Mikä on pointtisi? Einstein on sanonut yhtä ja toista, tarkoittaen ties mitä. Miksi tätä asiaa pitää vatvoa? Mitä merkitystä tällä on?Oho. Korjaan siis, että "uskonnolliseksi epäuskovaksi". Mieti muuten vähän sitäkin termiä, että mitä se oikein tarkoittaa, jos mitään. Noista Einsteinin jutuista on turhaa tehdä mitään mystiikkaa sen enempää kuin kenenkään sutkautuksista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voiko tieteenharrastaja tai tiedemies ylipäätään olla uskovainen?
Ehkä harrastajana ollessaan mutta ei tiedemiehenä.
Eihän kaikki järjellistä ihmisyyttä vähänkään ymmärtävätkään ole uskossa jo pelkästään kristittyjenkin laittomuuksista tietoisina...
Ensinäkin Jeesus kieltää uskomasta.
Lain antaneen Jeesuksen antama kielto Matteuksen evankeliumia:
24:23 Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
24:24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin."
-
Eikö Jeesus jo ennakkoon Barjeesuksineen profettaan uskomista kieltänyt?
"Apostolien teot:13:6 Ja kun he olivat vaeltaneet kautta koko saaren Pafoon asti, tapasivat he erään juutalaisen miehen, noidan ja väärän profeetan, jonka nimi oli Barjeesus."
-
Kiellon rikkomisen seuraus...
Matteuksen evankeliumia: 7:23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
Matteuksen evankeliumia:23:33 Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?
Kaikkivaltiaan Jeesuksen anatama tuomio:
Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan:
25:41 "Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen."
-
Uskovapaus on Lailla suojattu oikeus mutta sekään ei anna oikeutta eksyttää toisia vääriä totuuksia antamalla. - Anonyymi
usko.vain.en kirjoitti:
Vaan eipä ollut mikään kristitty, toisin kuin monesti tiedettä uskon pönkitykseen käyttämään pyrkivät kristityt väittävät. Newton oli areiolainen, kauhea vääräoppinen, joka olisi joutanut - siis aikalaisten kristittyjen mielestä - roviolle, jos olisi jäänyt kiinni.
Newton ei ollut kristitty, ei areiolainen, ei mikään uskovainen tai hörhö. Newton oli sivistynyt ja älykäs tiedemies jolla ei ollut aikaa saduille ja taikauskolle tutkiessaan painovoimaa.
Anonyymi kirjoitti:
Newton ei ollut kristitty, ei areiolainen, ei mikään uskovainen tai hörhö. Newton oli sivistynyt ja älykäs tiedemies jolla ei ollut aikaa saduille ja taikauskolle tutkiessaan painovoimaa.
Väitteeni Newtonin areiolaisuudesta perustui eräisiin viitteisiin. Tarkemmin katsottuna, hän oli monoteistinen ei-trinitaristi. Hän ehdottomasti oli uskovainen, ja jokainen nyt voi sitten omalla kohdallaan miettiä oliko hän hörhö siksi tai muusta syystä. Toki hän oli sivistynyt ja älykäs tiedemies, mutta nämä asiat eivät välttämättä ole toisiaan poissulkevia, joskin joissain tapauksissa ovat.
Anonyymi kirjoitti:
Suora vastaus on ei ja syy on yksinkertainen usko ja Jumala ei sovi samaan kulhoon tieteen kanssa ja niistä on valittava vain toinen. Kaikki maailman vaikutusvaltaisimmat ja merkittävimmät tieteen tekijät filosofi Thalesista Newtoniin ja Galileista Hawkingiin ovat olleet ateisteja ja torpanneet uskovaisuuden täysin.
min tähen tottuuvvest vielkiiv vaejjetaa!!!
ihmiskunnan tuhoesin, suurin syöpäkasvaenj on uskonnot jumal-valheineen, satu-olennoenee. sinäkö älyllisest epärehelline ettäesjpesäke!!!- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voiko tieteenharrastaja tai tiedemies ylipäätään olla uskovainen?
Voi, koska tiede ei ota kantaa asioihin, joita ei voi tutkia. Tieteilijä ei kuitenkaan voi olla tiedevastainen, joten kreationismiin ja rokotevastaisuuteen aivopestyistä lapsista tuskin tulee tiedemiehiä. Islamissahan nämä ovat yleisempiä olleet kuin kristinuskossa, mutta ehkä kohta kristinuskokin menee kohti samaa tasoa tiedevastaisuudessa. Islamilaisia videoita kun katsoo niin huomaa, että monet fundamentalistikristityt käyttävät samoja lähteitä ja samanlaisia väitteitä.
Moni tiedemies on kuitenkin teisti, katolilaisuus ei esimerkiksi ole ongelma tai hindulaisuus. - Anonyymi
usko.vain.en kirjoitti:
Oho. Korjaan siis, että "uskonnolliseksi epäuskovaksi". Mieti muuten vähän sitäkin termiä, että mitä se oikein tarkoittaa, jos mitään. Noista Einsteinin jutuista on turhaa tehdä mitään mystiikkaa sen enempää kuin kenenkään sutkautuksista.
<<Mieti muuten vähän sitäkin termiä, että mitä se oikein tarkoittaa, jos mitään.<<
Aivan sitä samaa se tarkoittaa Einsteinillä kuin minullakin, olemme maailman uskovaisimmat ihmiset ilman uskontoa, joka on kokolailla uusi uskonto. Voi olla että Einsteinin unelma tässäkin kohta toteutuu - kuten kenttäteorioiden yhtenevyyden löytymisessä - ja tästä tulee myös virallinen uskonto, ainakin tuulet puhaltavat nyt piispojenkin julkilausuman mukaan siihen suuntaan, ja paavi onkin jo mielipiteensä asiasta lausunut moneen otteeseen, ja mikäli näin tulee tapahtumaan, on se yksin Albert Einsteinin ansiota. - Anonyymi
usko.vain.en kirjoitti:
Väitteeni Newtonin areiolaisuudesta perustui eräisiin viitteisiin. Tarkemmin katsottuna, hän oli monoteistinen ei-trinitaristi. Hän ehdottomasti oli uskovainen, ja jokainen nyt voi sitten omalla kohdallaan miettiä oliko hän hörhö siksi tai muusta syystä. Toki hän oli sivistynyt ja älykäs tiedemies, mutta nämä asiat eivät välttämättä ole toisiaan poissulkevia, joskin joissain tapauksissa ovat.
Tiede ja uskonto eivät sovi samaan kulhoon. On valittava joko toinen, mutta et voi valita kumpaakaan. Fiksuimmat valitsevat tieteen ja hylkäävät kaiken huuhaan. Niin teki Newton kuten kaikki muutkin merkittävimmät tieteen tekijät. Tieteen ja uskonnon vastakkainasettelu on kiistämätön tosiasia.
Anonyymi kirjoitti:
Tiede ja uskonto eivät sovi samaan kulhoon. On valittava joko toinen, mutta et voi valita kumpaakaan. Fiksuimmat valitsevat tieteen ja hylkäävät kaiken huuhaan. Niin teki Newton kuten kaikki muutkin merkittävimmät tieteen tekijät. Tieteen ja uskonnon vastakkainasettelu on kiistämätön tosiasia.
Ei taida perustua mihinkään tuo väite, että Newton olisi uskonnon hylännyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiede ja uskonto eivät sovi samaan kulhoon. On valittava joko toinen, mutta et voi valita kumpaakaan. Fiksuimmat valitsevat tieteen ja hylkäävät kaiken huuhaan. Niin teki Newton kuten kaikki muutkin merkittävimmät tieteen tekijät. Tieteen ja uskonnon vastakkainasettelu on kiistämätön tosiasia.
Ilmeisesti et pidä Einsteiniä fiksuna, kun hän on sanonut näin?
<<"Luonnontiede ilman uskontoa on rampa, uskonto ilman luonnontiedettä on sokea."[39]<<
- Anonyymi
Eipä ole juuri ristiriitaa - ainakaan, jos uskomme virallisluonteista uskonnonopetusta. Ja miksipä emme uskoisi? :)
"Usko ja tieto eivät ole vaihtoehtoisia tarkastelutapoja."
http://www02.oph.fi/etalukio/uskonto/kurssi3/sivu_3_1_1.html- Anonyymi
Onpas aikamoista diipadaapaa.
- Anonyymi
Piispat yrittävät kirjassaan vetää kotiinpäin ja tehdä Einsteinistakin uskovaisen. Hahhahhaa!
- Anonyymi
No ei, vaan piispat ovat nyt ymmärtäneet, että mikä on koko jutun juoni. Älkää latistako uskovaisuutta juutalaiskirjanoppineisuuteen ja syntisyyteen, joka on pakanuutta ihmisuhrikultilla pahimmillaan. Ja vaikka Jeesus tässä kultissa olikin ihmisuhrina, se ei poista sitä tosiasiaa, että Einsteinin ohella (ja tavalla) hän oli maailman älykkäimpiä ihmisiä kertoessaan kvanttifysiikasta jo 2000 vuotta sitten meidän universumimme todellisuutena. Ja kun teillä on litteät aivot - aivan kuten muinoin uskovaisten mielestä oli maapallo - niin ettehän te pysty nyt edes hahmottamaan, että minkälainen olisi Jumala, joka ei ole persoonallinen, fyysinen, parrakas herra pilven päällä, jolla on jo vanhuuttaankin huono näkö, vaan se olisikin yliälyllinen Jumala säätelemässä laeillaan koko maailmankaikeutemme toimintaa atominytimien kautta syy-seuraussuhteella. Nimittäin siellä se voima juuri piilee tieteellisesti - atominytimen reaktion seurauksen valinnassa, jota valintasyytä ei tiedetä, mutta sen ohi on pystytty menemään jo seuraavalle tasolle pohdiskelemaan, että olemmekohan me vain hologrammissa olevia tietokonepelihahmoja. Ihan sama - Jumala meillä tuossakin tapauksessa olisi.
- Anonyymi
Tiede perustuu tutkittuhin ja havaittuihin tosiasioihin. Jumalasta tai jumalista ei ole mitään todisteita.
- Anonyymi
Toiminnasta on, joka tapahtuu atominytimen reaktion lopputuloksen valinnalla, mutta ei tiedetä mikä saa aikaiseksi tuon seurauksen valinnan - onko kyseessä sattuma vai tarkoitus. Tänä päivänä tiedetään, että sattumasta ei ole kyse, vaan puhutaan aukkojen Jumalasta. Tässä on havaittu tosiasia tapahtumana - seurauksen valinta - vaikkapa ns. Jumalan älyllisestä toiminnasta, josta Jeesus sanoi, ettei hiuskaan putoa sinunkaan päästäsi, ettei taivasten valtakunnan Isä sitä tietäisi. Ja se taivasten valtakunta(suuri tietoisuuden älyllinen yhtenäiskenttä tieteellisesti) oli hänen mukaan meissä ja meidän ympärillämme. Ja jos meillä olisi toisenlainen todiste, joka ei todistaisi Jumalan luoman materian ja todellisuuden toiminnasta, niin ei se mikään todiste Jumalasta silloin olisikaan. Näin lähellä on Jumala sinuakin. Tämä on se piispojen puhuma tieteiden lahja uskonnolle: totuus. Mutta Jumala on niin lähellä uskovaistakin tässä tapauksessa - Jumala jota ei voikaan siirtää taivaaseen ja rajan tuolle puolen - että viimeisenä tosi uskovainen hyväksyy tällaisen tieteellisen lahja. Ja samasta syystä luultavasti ateistit valitsevat puuhun takaisin kiipeämisen mieluimmin.
Joku aika sitten myyntiin tullessa Einsteinin yksityisessä kirjeessä hän tykittää hyvin suoraan eikä Einsteinin ateistisuudesta ja epäilyä:
"Uskonnot ovat lapsellista taikauskoa. Sana Jumala merkitsee minulle ainoastaan ilmausta ihmisen heikkoudesta. Raamattu on kokoelma kunnioitettavia mutta alkukantaisia legendoja, jotka ovat samalla melkoisen lapsellisia."- Anonyymi
Juuri näin - tuo persoonallinen parrakas ja huonokuuloinen, ikäloppu Raamatussa puhuva alkeellisen legendan, uskonnon, lapsellisen taikauskon Jumala, ota ihmiset tarvitsevat Jeesuksen Jumala muodossa vielä UT:ssakin omat heikkoutensa hakkaamiseen ristille. Sataprosenttisesti jälleen samaa mieltä Einsteinin kanssa. Ettekö te nyt helkkari vieköön - tai miksi te, kun eivät muutkaan koskaan?! - ymmärrä, että mitä Einstein tarkoittaa. Teillä on tällainen on-off suhde johonkin Jumala-sanaan: Jumala on Mooseksen puhuva Jumalan kuva, tai sitten Jumalaa ei ole. Niin Eisteinen, minun, Michio Kakun kuin Jeesuksen mukaan se taivasten valtakunnan Isä on jotakin aivan muuta. Siksi Jeesus vastusti Jahven uhrikulttia ja sanoi, että lait ja profeetat ovat voimassa vain siihen asti, kun taivasten valtakunnasta (tietoisuuden älyllinen yhteinäskenttä) saarnataan/julistetaan (en muista mikä sana siinä Raamatussa on) - jokohan olisi nyt sen aika? Vai vieläkö tarvitaan kauan, että ihmiskunta ymmärtää, että mistä niin Jeesus kuin Einsteinkin puhui? Ja minäkin vaatimattomasti heidän jälkeensä.
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin - tuo persoonallinen parrakas ja huonokuuloinen, ikäloppu Raamatussa puhuva alkeellisen legendan, uskonnon, lapsellisen taikauskon Jumala, ota ihmiset tarvitsevat Jeesuksen Jumala muodossa vielä UT:ssakin omat heikkoutensa hakkaamiseen ristille. Sataprosenttisesti jälleen samaa mieltä Einsteinin kanssa. Ettekö te nyt helkkari vieköön - tai miksi te, kun eivät muutkaan koskaan?! - ymmärrä, että mitä Einstein tarkoittaa. Teillä on tällainen on-off suhde johonkin Jumala-sanaan: Jumala on Mooseksen puhuva Jumalan kuva, tai sitten Jumalaa ei ole. Niin Eisteinen, minun, Michio Kakun kuin Jeesuksen mukaan se taivasten valtakunnan Isä on jotakin aivan muuta. Siksi Jeesus vastusti Jahven uhrikulttia ja sanoi, että lait ja profeetat ovat voimassa vain siihen asti, kun taivasten valtakunnasta (tietoisuuden älyllinen yhteinäskenttä) saarnataan/julistetaan (en muista mikä sana siinä Raamatussa on) - jokohan olisi nyt sen aika? Vai vieläkö tarvitaan kauan, että ihmiskunta ymmärtää, että mistä niin Jeesus kuin Einsteinkin puhui? Ja minäkin vaatimattomasti heidän jälkeensä.
EInstein ei puhunut mistään "tietoisuden yhtenäiskentästä" vielä vähemmän siitä puhutaan Raamatussa.
- Anonyymi
Kilgore.Trout kirjoitti:
EInstein ei puhunut mistään "tietoisuden yhtenäiskentästä" vielä vähemmän siitä puhutaan Raamatussa.
Ei tietenkään puhunut, vaan se oli hänen etsimänsä - kenttäteorioiden yhtenevyys. Ja Jeesuksen puhuma taivasten valtakunta, joka on meissä ja meidän ympärillämme on sama kuin tieteen puhuma kenttäteorioiden yhtenevyys, joka löytyy suuresta, älyllisesti tietoisuuden yhtenäiskentästä, josta mekin koostumme. Ihan voit vaikka todeta itsellesi, että on asioita joita et vain ymmärrä, kun et ymmärrä. Tosin tämänkin johtopäätöksen tekemiseen tarvitaan järkeä.
Anonyymi kirjoitti:
Ei tietenkään puhunut, vaan se oli hänen etsimänsä - kenttäteorioiden yhtenevyys. Ja Jeesuksen puhuma taivasten valtakunta, joka on meissä ja meidän ympärillämme on sama kuin tieteen puhuma kenttäteorioiden yhtenevyys, joka löytyy suuresta, älyllisesti tietoisuuden yhtenäiskentästä, josta mekin koostumme. Ihan voit vaikka todeta itsellesi, että on asioita joita et vain ymmärrä, kun et ymmärrä. Tosin tämänkin johtopäätöksen tekemiseen tarvitaan järkeä.
Juu ei ollut. Usko mihin new-age diibadaabaan vaan, mutta älä valehtele että Einstein liittyy asiaan mitenkään.
- Anonyymi
Suomen piispat ovat fundamentalistien kanssa nyt samassa kelkassa.
Einstein oli uskovainen omalla tavallaan. Suotakoon se hänelle. Jos olisi käyttänyt enemmän aikaansa uskoon liittyen, olisi voinut päätyä toisenalaiseen uskoon. Eräs osoitus Einsteinen rajoittuneisuudesta oli hänen kivulias suhteensa kvanttifysiikkaan. Hänessä heijastui juutalainen perintö. Näyttää siltä, että hänelle kristinuskon persoonallinen jumala oli kuin kvanttifysiikan epädeterminismi, eihän sellaista saa olla olemassa! Kuka voi ennustaa persoonallisen jumalan toimia? Jumala ei heitä noppaa! Ei saa, ei saa, Jumala on laki ja järjestys.
Einsteinille "jumala" oli eräänlainen universumin perusperiaate joka pitäisi voida deterministisesti määrittää ja matemaattisesti ennakoida. Kvanttifysiikan satunnaisuus rikkoi tämän ajatusrakennelman.
- Anonyymi
KTS kirjoitti:
Einsteinille "jumala" oli eräänlainen universumin perusperiaate joka pitäisi voida deterministisesti määrittää ja matemaattisesti ennakoida. Kvanttifysiikan satunnaisuus rikkoi tämän ajatusrakennelman.
Edes yksi järkevä kommentti! Ja koko deterministisesti määritelty maailmakin kaatui jo noin 100 vuotta sitten, kun nämä deterministiseksi määritellyt luonnonlait muuttuivatkin vain tilastollisiksi todennäköisyyksiksi. Tämä mahdollistaa tieteen piiriin myös kaikki ihmeet.
Eli universumin perusperiaate muuttui aina vain ongelmallisemmaksi, mutta Einstein uskoi, ettei 'Jumala heitä universumilla noppaa'. Ja tästä koko Einsteinin usko-ongelma on syntynyt. On löydyttävä selitys.
Einsteinille se oli kenttäteorioiden yhtenevyys. Tarkoitti sitä, että kun (karrikoidusti) mikroskooppiin katsottiin vasemmalla silmällä näkyi aaltoliikettä, mutta kun tutkija ummisti vasemman silmän ja katsoi vain oikealla silmällä, niin mikroskoopissa vilistikin aaltoliikettä. Mysteeri!
Tutkinta eteni aina vain pienempiin ja pienempiin atomin osiin atomin sisällä, ja löytyi kenttäteorioiden yhtenevyys, löytyi älyllinen tietoisuuden yhtenäiskenttä, joka yhdistää hengen ja materian - elämmekin todellisuudessa ajatusuniversumissa!
Materiaosuutta edustaa 'Einstein' (kvanttifysiikka) ja hengen osuutta 'Jeesus' (uskonto) - kun nämä pystyttiin yhdistämään, löytyi 'taivasten valtakunta' (Jeesus), joka on meissä ja meidän ympärillämme eli älyllinen tietoisuuden yhtenäiskenttä (Einstein). Ja se Jumalakin, joka tietää, jos hiuskarvakaan päästämme putoaa, koska viimeisimmän kvanttifysiikan mukaan tämä hengen ja aineen yhdistelmätodellisuus toimii joidenkin korkeamman älyn luomien sääntöjen puitteissa, jota kutsutaan Jumalaksi (kvanttifyysikko Michio Kaku).
Ja tämä oli nyt sitten vain puhdasta tiedettä, ja uskonnon asia on sitten laittaa nämä Jumala-palikat tässä järjestelmässä oppinormein kohdalleen. Mutta nekin ovat selvät - vaatii vain enää pientä hiomista piispojen tasolla, josta on jo annettu ennakkolausunto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edes yksi järkevä kommentti! Ja koko deterministisesti määritelty maailmakin kaatui jo noin 100 vuotta sitten, kun nämä deterministiseksi määritellyt luonnonlait muuttuivatkin vain tilastollisiksi todennäköisyyksiksi. Tämä mahdollistaa tieteen piiriin myös kaikki ihmeet.
Eli universumin perusperiaate muuttui aina vain ongelmallisemmaksi, mutta Einstein uskoi, ettei 'Jumala heitä universumilla noppaa'. Ja tästä koko Einsteinin usko-ongelma on syntynyt. On löydyttävä selitys.
Einsteinille se oli kenttäteorioiden yhtenevyys. Tarkoitti sitä, että kun (karrikoidusti) mikroskooppiin katsottiin vasemmalla silmällä näkyi aaltoliikettä, mutta kun tutkija ummisti vasemman silmän ja katsoi vain oikealla silmällä, niin mikroskoopissa vilistikin aaltoliikettä. Mysteeri!
Tutkinta eteni aina vain pienempiin ja pienempiin atomin osiin atomin sisällä, ja löytyi kenttäteorioiden yhtenevyys, löytyi älyllinen tietoisuuden yhtenäiskenttä, joka yhdistää hengen ja materian - elämmekin todellisuudessa ajatusuniversumissa!
Materiaosuutta edustaa 'Einstein' (kvanttifysiikka) ja hengen osuutta 'Jeesus' (uskonto) - kun nämä pystyttiin yhdistämään, löytyi 'taivasten valtakunta' (Jeesus), joka on meissä ja meidän ympärillämme eli älyllinen tietoisuuden yhtenäiskenttä (Einstein). Ja se Jumalakin, joka tietää, jos hiuskarvakaan päästämme putoaa, koska viimeisimmän kvanttifysiikan mukaan tämä hengen ja aineen yhdistelmätodellisuus toimii joidenkin korkeamman älyn luomien sääntöjen puitteissa, jota kutsutaan Jumalaksi (kvanttifyysikko Michio Kaku).
Ja tämä oli nyt sitten vain puhdasta tiedettä, ja uskonnon asia on sitten laittaa nämä Jumala-palikat tässä järjestelmässä oppinormein kohdalleen. Mutta nekin ovat selvät - vaatii vain enää pientä hiomista piispojen tasolla, josta on jo annettu ennakkolausunto.Minä siellä edellä rakentelin jo kenttäteorioiden yhtenevyyden ennen aikojaan:
<<Einsteinille se oli kenttäteorioiden yhtenevyys. Tarkoitti sitä, että kun (karrikoidusti) mikroskooppiin katsottiin vasemmalla silmällä näkyi AALTOLIIKETTÄ, mutta kun tutkija ummisti vasemman silmän ja katsoi vain oikealla silmällä, niin mikroskoopissa vilistikin AALTOLIIKETTÄ. Mysteeri!<<
Todellisuudessa siellä siis vilistikin kvantteja, paketteja ennen kuin tuo yhtenevyys löytyi. Tästä - vielä kerran - selvästi ja tarkasti kertoo suomeksi tekstitetyssä videossa kvanttifyysikko John Hagelin. Vain 9 minuuttia, jaksaa katsoa kun Einsteinin unelma toteutui.
https://www.youtube.com/watch?v=HUlDiua2BcA
- Anonyymi
Otetaas tähän muutama Einsteinin lainaus, mitkä kuvaavat hänen suhdetta uskontoon.
”Minulle juutalainen uskonto, kuten kaikki muutkin uskonnot, on lapsellisten taikauskojen ruumiillistuma. Edes hienostuneet tulkinnat eivät voi tätä muuttaa."
”Sana Jumala ei ole minulle mitään muuta kuin inhimillisen heikkouden ilmaisu ja tuote; Raamattu on kokoelma kunniallisia, mutta silti alkukantaisia legendoja, jotka ovat melko lapsellisia."
”Uskonnollisisista vakaumuksistani lukemanne oli tietysti valhe, jota toistetaan järjestelmällisesti. En usko henkilöityneeseen Jumalaan enkä ole sitä koskaan kieltänyt vaan ilmaissut sen selvästi. Jos sisälläni on jotakin, jota voidaan sanoa uskonnolliseksi, niin se on maailman rakenteen rajaton ihailu sellaisena kuin luonnontiede pystyy sen paljastamaan."”Uskonnollisisista vakaumuksistani lukemanne oli tietysti valhe, jota toistetaan järjestelmällisesti."
Einstein oli tuossakin oikeassa, kuten taas on huomattu.
Uskovaiset yrittää edelleenkin valehdella Einsteinin kuuluvan omaan uskonlahkoonsa.
Itse olen vuosien aikana laittanut noita sitaatteja etenkin helluntailais-palstalle, kun he siellä ovat väittäneet Einsteiniä uskovaiseksi.- Anonyymi
Pe.ku kirjoitti:
”Uskonnollisisista vakaumuksistani lukemanne oli tietysti valhe, jota toistetaan järjestelmällisesti."
Einstein oli tuossakin oikeassa, kuten taas on huomattu.
Uskovaiset yrittää edelleenkin valehdella Einsteinin kuuluvan omaan uskonlahkoonsa.
Itse olen vuosien aikana laittanut noita sitaatteja etenkin helluntailais-palstalle, kun he siellä ovat väittäneet Einsteiniä uskovaiseksi.Einstein kieltämättä sekoitti pakkaa kutsumalla luontoa kokonaisuudessaan eli universumia ”Jumalaksi”, vaikka hän ei tarkoittanut ajattelevaa, persoonallista henkiolentoa vaan universumia sellaisena kuin sen havaitsemme ilman mitään yliluonnollista. Tämä tekee hänestä panteistin.
"Uskon Spinozan Jumalaan, joka paljastaa itsensä olemassaolon järjestyneessä harmoniassa, en Jumalaan, jota kiinnostavat ihmisten kohtalot ja toimet." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Einstein kieltämättä sekoitti pakkaa kutsumalla luontoa kokonaisuudessaan eli universumia ”Jumalaksi”, vaikka hän ei tarkoittanut ajattelevaa, persoonallista henkiolentoa vaan universumia sellaisena kuin sen havaitsemme ilman mitään yliluonnollista. Tämä tekee hänestä panteistin.
"Uskon Spinozan Jumalaan, joka paljastaa itsensä olemassaolon järjestyneessä harmoniassa, en Jumalaan, jota kiinnostavat ihmisten kohtalot ja toimet."<<<Einstein kieltämättä sekoitti pakkaa kutsumalla luontoa kokonaisuudessaan eli universumia ”Jumalaksi”, vaikka hän ei tarkoittanut ajattelevaa, persoonallista henkiolentoa vaan universumia sellaisena kuin sen havaitsemme ilman mitään yliluonnollista. Tämä tekee hänestä panteistin.<<<
Väärin. Jo 100 vuotta on tiedetty, ettei maailma toimi kuin höyrykone, koska tutkimukset etenivät pisteseen, jossa faktoiksi luullut luonnonlait muuttuivat vain tilastollisiksi todennäköisyyksiksi. Jos tuo toimisi pelkän sattuman varassa, eläisimme kaaoksessa - sillä on pakko olla älyllinen järjestys ja perusta, päätteli Einstein: tästä syystä Einstein sanoi, ettei Jumala heitä Universumilla noppaa (miksi muuksi tuon järjestelmän 'älyä' voidaan sanoa kuin Jumalaksi tässä tapauksessa?), josta tämä onko Einstein uskovainen vai eikö ollut - juttu juontaa.
- Anonyymi
Nämä kaksi asiaa ei poista mahdollisuuksia toisen olemassa olosta. Koska ihmiset ymmärtävät tämän? Kaksi pahinta ääripäätä mitä tiedän on ääriateistit ja äärifundamentalistit "ne uskonnolliset"jotka kumpikin näyttävän lukea "raamattua" kuin piru raamattua. ON SE JÄNNÄ. Mitä helkkaria mä näitä palstoja edes luen?Jotkut täällä hulluja toiset taitaa saada vähän rahaa tännekin kirjottelusta? Kyllä ihminen on yks pahin kaikista
- Anonyymi
Kepler, Newton ja Einstein: Kabbalisteja!
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kabbala
Jos tahdot tietään oikein TIEDEMIEHEN niin sitten lue Teslaa:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla
Lopunaikana pimeys tehdään valkeudeksi, ja valkeus pimeydeksi.
Totuus valheeksi ja valhe totuudeksi.
Joten itkekää ja valittakaa.
Tule Herra Jeesus."Lopunaikana pimeys tehdään valkeudeksi, ja valkeus pimeydeksi.
Totuus valheeksi ja valhe totuudeksi."
Niinhän sinä teet, vaikka ei lopunaika olekaan.
Jumalaan uskomisesi käy kyllä lopunaikaa kun väkisin ja itkien turhaan etsit todisteita lopunajasta.
- Anonyymi
Aloitus osoittaa kuinka filunkeja piispatkin ovat. He näkisivät kuuluisan tiedemiehen heidän uskoaan puolustamassa etteivät näyttäisi aivan hörhöveikoilta. Tähän päästäkseen he lukevat vain osan Einsteinin tekstistä ja toivovat että muutkin tekisivät samoin.
Joku rabbi on väittänyt Einsteinin sanoneen nuorena uskoneensa Spinozan Jumalaan.
Hyvinkin mahdollista, koska filosofi matemaatikko Baruch Spinoza oli kuin 1600-luvun Einstein.
Spinozan Jumala ei ollut mikään persoona, vaan luonto.
Hän piti luontoa suurimpana voimana, kuten Einsteinkin.
Spinosa oli suvultaan myös juutalainen, mutta joutui kirjoitustensa takia juutalaisten "suureen pannaan".
Jumala-vastaisten mielipiteiden takia hän sai myös kristittyjen vihat pääleen ja hänen kirjallisuutensa oli tuhottavien listalla vielä 100 vuotta kuolemansa jälkeenkin.- Anonyymi
Pe.ku kirjoitti:
Joku rabbi on väittänyt Einsteinin sanoneen nuorena uskoneensa Spinozan Jumalaan.
Hyvinkin mahdollista, koska filosofi matemaatikko Baruch Spinoza oli kuin 1600-luvun Einstein.
Spinozan Jumala ei ollut mikään persoona, vaan luonto.
Hän piti luontoa suurimpana voimana, kuten Einsteinkin.
Spinosa oli suvultaan myös juutalainen, mutta joutui kirjoitustensa takia juutalaisten "suureen pannaan".
Jumala-vastaisten mielipiteiden takia hän sai myös kristittyjen vihat pääleen ja hänen kirjallisuutensa oli tuhottavien listalla vielä 100 vuotta kuolemansa jälkeenkin.Biblia (1776)
Joh. 16:13 Vaan kuin se tulee,
totuuden Henki,
hän johdattaa teitä kaikkeen totuuteen;
sillä ei hän puhu itsestänsä,
vaan mitä hän kuulee,
sitä hän puhuu,
ja tulevaisia hän teille ilmoittaa.
Tämän mukaan Darvinin lajien synty oppi on täyttä soopaa ja kaikki muutkin teoriat, jotka ovat totuuden vastaisia -eivät ole tiedettä. Pe.ku kirjoitti:
Joku rabbi on väittänyt Einsteinin sanoneen nuorena uskoneensa Spinozan Jumalaan.
Hyvinkin mahdollista, koska filosofi matemaatikko Baruch Spinoza oli kuin 1600-luvun Einstein.
Spinozan Jumala ei ollut mikään persoona, vaan luonto.
Hän piti luontoa suurimpana voimana, kuten Einsteinkin.
Spinosa oli suvultaan myös juutalainen, mutta joutui kirjoitustensa takia juutalaisten "suureen pannaan".
Jumala-vastaisten mielipiteiden takia hän sai myös kristittyjen vihat pääleen ja hänen kirjallisuutensa oli tuhottavien listalla vielä 100 vuotta kuolemansa jälkeenkin.Einsteinin viehtymys deteminismiin tulee esiin juuri Spinozan fanittamisessa. Spinoza otti lähtökohdakseen jo Aristoteleelta tutun substanssin määrittelyn sellaiseksi, “mikä on olemassa itsestään ja järjestyy itsensä kautta ja joka voidaan käsittää kaikesta muusta irrallaan”.
Ja koska kaikki on substanssin ilmentymää ja substanssin osa, voidaan substanssi nimetä Jumalaksi. Kaikki, mikä tapahtuu, johtuu siis Jumalasta. Spinozan ykseysoppi (monismi) siis johtaa ehdottomaan determinismiin – ei ole vapaata tahtoa, koska kaikki on Jumalasta lähtöisin, myös se kuvitelma, että minä voisin nyt todella vapaasti päättää, mihin suuntaan päätäni käännän. Mitään vapaata ei ole, edes Jumalalla, sillä vaikka Jumalaa ei mikään rajoita ulkoapäin, Jumala on maailma ja päinvastoin ja ne määrittävät toinen toisensa. Jumalan “tahdosta” puhuminen on Spinozan mielestä turhaa antropomorfismia ja älyllistä sekamelskaa.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Biblia (1776)
Joh. 16:13 Vaan kuin se tulee,
totuuden Henki,
hän johdattaa teitä kaikkeen totuuteen;
sillä ei hän puhu itsestänsä,
vaan mitä hän kuulee,
sitä hän puhuu,
ja tulevaisia hän teille ilmoittaa.
Tämän mukaan Darvinin lajien synty oppi on täyttä soopaa ja kaikki muutkin teoriat, jotka ovat totuuden vastaisia -eivät ole tiedettä.Maailman ihmiskuntaa rasittaa yli 11-miljoonaan eri uskonnollisten kulttuureiden jumalia.
Yhteistä niille kaikille on, että yksikään niistä ole maailman kaikkeutta luonut. - Anonyymi
KTS kirjoitti:
Einsteinin viehtymys deteminismiin tulee esiin juuri Spinozan fanittamisessa. Spinoza otti lähtökohdakseen jo Aristoteleelta tutun substanssin määrittelyn sellaiseksi, “mikä on olemassa itsestään ja järjestyy itsensä kautta ja joka voidaan käsittää kaikesta muusta irrallaan”.
Ja koska kaikki on substanssin ilmentymää ja substanssin osa, voidaan substanssi nimetä Jumalaksi. Kaikki, mikä tapahtuu, johtuu siis Jumalasta. Spinozan ykseysoppi (monismi) siis johtaa ehdottomaan determinismiin – ei ole vapaata tahtoa, koska kaikki on Jumalasta lähtöisin, myös se kuvitelma, että minä voisin nyt todella vapaasti päättää, mihin suuntaan päätäni käännän. Mitään vapaata ei ole, edes Jumalalla, sillä vaikka Jumalaa ei mikään rajoita ulkoapäin, Jumala on maailma ja päinvastoin ja ne määrittävät toinen toisensa. Jumalan “tahdosta” puhuminen on Spinozan mielestä turhaa antropomorfismia ja älyllistä sekamelskaa.Sinulta oli hyvä kommentti edellä, mutta näemmä ajatukseksi jäikin kesken.
<<Spinozan ykseysoppi (monismi) siis johtaa ehdottomaan determinismiin – ei ole vapaata tahtoa, koska kaikki on Jumalasta lähtöisin, myös se kuvitelma, että minä voisin nyt todella vapaasti päättää,<<
Myönnän, etten tunne Spi... oppia, mutta tunnen Einsteinin ja hänen ajattelun ja (atomitason tutkimusten mukaanhan sattuu merkillinen, meistä riippumaton seurauksen valinta, kyllä), mutta meillä on täysi vapaus valita miten elämme, mitä teemme, mutta me emme pääse valitsemaan (paitsi tietysti ylliluonnollisilla kyvyillä) tapahtuman seurausta. Olemme sokeita näkemään seuraukset, koska emme pysty katsomaan tulevaisuuteen - siis isommassa mittakaavassa - me nousemme onnettomuusjunaan tietämättä, että tapahtuu onnettomuus ja kuolemme, paitsi tilastollisesti on tiedossa, että kyseiseen junaan nousee vähemmän ihmisiä kuin yleensä. Miksi?
Ja juuri tästä syystä - kun elämme ajatusuniversumissa - Jumala katsoi viisaammaksi sitoa meidät materiaan, koska emme erota hyvää ja pahaa, ja olemme 'alhaisin tuntein' varustettuja olioita. Vain 'tekemällä parannus' - kuten Jeesus sanoi - voittamalla siis alhaiset tunteet, pystymme voittamaan myös materian 'sitovuuden', joka lisää vapauttamme - lopullinen vapaus on 'ikuisen elämän' me itse voimme saavuttaa siinä vaiheessa, kun voimme valita myös 'syylle seurauksen'. Me emme nouse siihen onnettomuusjunaan, koska tiedämme, että se joutuu onnettomuuteen ja kuolisimme.
Jeesus sanoi, ”Olette löytäneet alun, ja sitten etsitte loppua? Ymmärtäkää, loppu tulee olemaan siellä missä on alku. Onnittelut sille, joka seisoo alussa: hän tulee tuntemaan lopun eikä maista kuolemaa.”
”Onnittelut sille joka tuli olemaan ennen olemaan tulemista. Jos te tulette opetuslapsikseni ja kiinnitätte huomionne puheisiini, nämä kivet palvelevat teitä. Sillä paratiisissa on teitä varten viisi puuta; ne eivät muutu kesällä eivätkä talvella, ja niiden lehdet eivät putoa. Joka ne tuntee ei maista kuolemaa.”
Nämä ovat Jeesuksen lauseita nyt liittyen tähän samaan asiaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulta oli hyvä kommentti edellä, mutta näemmä ajatukseksi jäikin kesken.
<<Spinozan ykseysoppi (monismi) siis johtaa ehdottomaan determinismiin – ei ole vapaata tahtoa, koska kaikki on Jumalasta lähtöisin, myös se kuvitelma, että minä voisin nyt todella vapaasti päättää,<<
Myönnän, etten tunne Spi... oppia, mutta tunnen Einsteinin ja hänen ajattelun ja (atomitason tutkimusten mukaanhan sattuu merkillinen, meistä riippumaton seurauksen valinta, kyllä), mutta meillä on täysi vapaus valita miten elämme, mitä teemme, mutta me emme pääse valitsemaan (paitsi tietysti ylliluonnollisilla kyvyillä) tapahtuman seurausta. Olemme sokeita näkemään seuraukset, koska emme pysty katsomaan tulevaisuuteen - siis isommassa mittakaavassa - me nousemme onnettomuusjunaan tietämättä, että tapahtuu onnettomuus ja kuolemme, paitsi tilastollisesti on tiedossa, että kyseiseen junaan nousee vähemmän ihmisiä kuin yleensä. Miksi?
Ja juuri tästä syystä - kun elämme ajatusuniversumissa - Jumala katsoi viisaammaksi sitoa meidät materiaan, koska emme erota hyvää ja pahaa, ja olemme 'alhaisin tuntein' varustettuja olioita. Vain 'tekemällä parannus' - kuten Jeesus sanoi - voittamalla siis alhaiset tunteet, pystymme voittamaan myös materian 'sitovuuden', joka lisää vapauttamme - lopullinen vapaus on 'ikuisen elämän' me itse voimme saavuttaa siinä vaiheessa, kun voimme valita myös 'syylle seurauksen'. Me emme nouse siihen onnettomuusjunaan, koska tiedämme, että se joutuu onnettomuuteen ja kuolisimme.
Jeesus sanoi, ”Olette löytäneet alun, ja sitten etsitte loppua? Ymmärtäkää, loppu tulee olemaan siellä missä on alku. Onnittelut sille, joka seisoo alussa: hän tulee tuntemaan lopun eikä maista kuolemaa.”
”Onnittelut sille joka tuli olemaan ennen olemaan tulemista. Jos te tulette opetuslapsikseni ja kiinnitätte huomionne puheisiini, nämä kivet palvelevat teitä. Sillä paratiisissa on teitä varten viisi puuta; ne eivät muutu kesällä eivätkä talvella, ja niiden lehdet eivät putoa. Joka ne tuntee ei maista kuolemaa.”
Nämä ovat Jeesuksen lauseita nyt liittyen tähän samaan asiaan.KTS, sinulla on pelikenttä väärinpäin, jolloin päädyt täydellisen rajoittuneisuuden tilaan, käänne kolikko toisin päin (Einsteinin sanoin, jos teoria ja tosiasiat eivät sovi yhteen, muuta tosiasiat), niin päädyt täydellisen rajattomaan tilaan, rajattomiin potentiaaleihin, kuten kvanttifyysikko videolla sanoo, koska elämme ajatusuniversumissa. Pidät materiaa sitovana (tosiasiana), jota se ei ole.
- Anonyymi
Einstein poloinen. Etsikon aika on eletty ja ohi ja nyt on myöhäinen saavuttanut hänet. On aika odottaa viimeistä tuomiota. "Ette te tosin tuomitse, mutta joka ei usko, se on jo tuomittu..." "Joka harhailee, eikÄ pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa". (Raamatusta)
Sitä polkua kulkemalla tulee iankaikkinen ero Jumalasta.
Ulkopuolella ei ole hyvä olla. Raamatun viimeisessä kirjassa, Ilmestyskirjassa, kerrotaan tästä lisää. Onneksi on Raamatun mukaan niin, että "etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan" ja synnin taakoista kärsivä voi löytää avun ja tunnolleen Jumalan rauhan, joka kestää myös viimeisellä tuomiolla. Muut rauhat eivät kestä. Myös paatumuksen rauha on hatara kuin sannalle rakennettu. Jokaiselle meitä on annettu valittavaksi kaksi tietä. " Minä astean eteesi kaksi tietä,; elämän ja kuoleman. Valitse elämä". (Raamattu)
Viimeisinä aikoina evankeliumi julistetaan kaikkialle maailmaan. Internet on mahdollistanut kuulla evankeliumin ilosanomaa kaikkialla. Mutta tulee myös se aika, että ovet katua vasten suljetaan ja myllyn ääni lakkaa ja jauhajat ovat joutilaina. Lue se Raamatusta. Löytyykö myös googlaamalla? Se on yksi lopun ajan merkkeijä Raamatussa. Silloin ihmiset kulkevat ja yrittävät löytää oikeaa uskoa, mutta eivät enää löydä. Kannattaa etsiä silloin kun "armon aurinko vielä paistaa Kristuksen kasvoista tunnonvalkeudeksi meidän sisimmässämme". (Raamattu) "Sillä tulee aika, etteivät he voi terveellistä oppia sietää, vaan valitsevat korvasyyhynsä jälkeen opettajat".
Nykyään näkee ainakin Suomessa uuspakanallisuuden kylmien viimojen jo lähestyvän.- Anonyymi
"Nykyään näkee ainakin Suomessa uuspakanallisuuden kylmien viimojen jo lähestyvän."
Asenneilmastonmuutos tuo tullessaan uuden valistuksenajan lämpimän tuulahduksen sivistystä. Mikä tosin saa hihhulin veren seisahtamaan, sivistys ja jumalusko kun eivät ole oikein parhaita kavereita keskenään. Ehkä valistuksen virkistävä tuulahdus tuntuu siksi hihhulista kylmältä viimalta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Nykyään näkee ainakin Suomessa uuspakanallisuuden kylmien viimojen jo lähestyvän."
Asenneilmastonmuutos tuo tullessaan uuden valistuksenajan lämpimän tuulahduksen sivistystä. Mikä tosin saa hihhulin veren seisahtamaan, sivistys ja jumalusko kun eivät ole oikein parhaita kavereita keskenään. Ehkä valistuksen virkistävä tuulahdus tuntuu siksi hihhulista kylmältä viimalta?Riippuu sivistyksen tasosta, älystä ja jumaluskon laadusta.
- Anonyymi
Mitä mieltä olette Darwinista? Biologian opettajani sanoi että Darwin oli uskovainen. Hän siis uskoi Jumalaan. Pitääkö se paikkansa?
- Anonyymi
Ei hän ainakaan kreationisti ollut
Charles Darwinista jos on kyse, niin hän luonnehti itseään näin:
"In my most extreme fluctuations I have never been an atheist in the sense of denying the existence of a God.— I think that generally (& more and more so as I grow older) but not always, that an agnostic would be the most correct description of my state of mind." - Wiki
Tuossa nyt sitten on tämä näköjään ikuisuuskysymys, että mitä teismi/ateismi tarkoittaa ja mitä agnostismi tarkoittaa. Ennen wanhaan on ilmeisesti ajateltu, että ateismi on jumalankieltämistä. Uudempien sanakirjamääritelmie mukaan ateismilla tarkoitetaan ainakin sitä, että ei vain uskota jumaliin. Ateismia voidaan kuitenkin jakaa heikkoon/vahvaan eli negatiiviseen/positiiviseen ateismiin eli siihen, että katsotaanko vain, ettei jumalten puolesta ole näyttöä, vai katsotaanko jopa, että on näyttöä niitä vastaan.
Agnostismi puolestaan on ihan eri kategorian kannanotto, eli tietoteoreettinen kannanotto; voidaako jotain tietää. Minusta on ainakin ihan pässinlihaa, että on eri asia sanoa, että uskooko johonkin vai ei, tai sanoa, että uskooko jotain voitavan tietää vai ei. Nyt jos Darwin on sanonut, ettei hän ole ateisti, niin vanhassa merkityksessä se tarkoittaa vain sitä, että hän ei ole jumalankieltäjä, eli ei ainakaan väitä, ettei Jumalaa/jumalia ole. Uudemmassa merkityksessä tuon voisi tulkita, että jos hän EI OLE ATEISTI, niin sitten hän on teisti eli jumaluskoinen.
En kyllä usko Darwinin sitä tarkoittaneen, vaan katson hänen agnostismilla tarkoittaneen, ettei hän ota kantaa suuntaan tai toiseen. Ei hän sitäkään erikseen tuossa lainauksessa maininnut, että olisi teisti. Mutta kun hän puhuu asian fluktuaatioista, niin siitä voi päätellä, että hän kyllä on ollut teisti jossain vaiheessa, mikä ei hänen aikaansa suinkaan ollut tavatonta.
Tämän takia minä paasaan tästä asiasta, että pitäisi pysty määrittelemään itsensä akselilla teismi/ateismi, ja akselilla gnostismi/agnostismi erikseen, koska vain siten voidaan tietää mitä uskoo ja mitä katsoo voitavan olla tiedettävissä. Sellainen "en usko jumaliin, mutta en ole ateisti" on oxymoroni, sama kuin sanoisi, että "autoilen, mutta kuljen aina vain jalan".
Mikä siinä on, etteivät ihmiset muka osaa sanoa, että uskovatko vai eivätkö he usko? Mikseivät he osaa sanoa näkemystään, että voidaanko asia tietää vai eikö voida? Jokainen osaa sanoa uskooko tonttuihin, maahisiin tai menninkäisiin. Miksi jumaluudesta ei osata sanoa noin? No siksi, kun ateismin vanhan, ääriteistien mustamaalaaman määritelmän mukainen mörkö vielä vainoaa tätäkin aikaa. Toivottavasti tämä on sukupolvikysymys, ja lopulta ihmiset oppivat käyttämään käsitteitä sikäli kuin ne nykyisin tunnetaan, eikä siten kun ne tunnettiin jossain 1800-1900-luvun uskonnollisessa propagandassa.usko.vain.en kirjoitti:
Charles Darwinista jos on kyse, niin hän luonnehti itseään näin:
"In my most extreme fluctuations I have never been an atheist in the sense of denying the existence of a God.— I think that generally (& more and more so as I grow older) but not always, that an agnostic would be the most correct description of my state of mind." - Wiki
Tuossa nyt sitten on tämä näköjään ikuisuuskysymys, että mitä teismi/ateismi tarkoittaa ja mitä agnostismi tarkoittaa. Ennen wanhaan on ilmeisesti ajateltu, että ateismi on jumalankieltämistä. Uudempien sanakirjamääritelmie mukaan ateismilla tarkoitetaan ainakin sitä, että ei vain uskota jumaliin. Ateismia voidaan kuitenkin jakaa heikkoon/vahvaan eli negatiiviseen/positiiviseen ateismiin eli siihen, että katsotaanko vain, ettei jumalten puolesta ole näyttöä, vai katsotaanko jopa, että on näyttöä niitä vastaan.
Agnostismi puolestaan on ihan eri kategorian kannanotto, eli tietoteoreettinen kannanotto; voidaako jotain tietää. Minusta on ainakin ihan pässinlihaa, että on eri asia sanoa, että uskooko johonkin vai ei, tai sanoa, että uskooko jotain voitavan tietää vai ei. Nyt jos Darwin on sanonut, ettei hän ole ateisti, niin vanhassa merkityksessä se tarkoittaa vain sitä, että hän ei ole jumalankieltäjä, eli ei ainakaan väitä, ettei Jumalaa/jumalia ole. Uudemmassa merkityksessä tuon voisi tulkita, että jos hän EI OLE ATEISTI, niin sitten hän on teisti eli jumaluskoinen.
En kyllä usko Darwinin sitä tarkoittaneen, vaan katson hänen agnostismilla tarkoittaneen, ettei hän ota kantaa suuntaan tai toiseen. Ei hän sitäkään erikseen tuossa lainauksessa maininnut, että olisi teisti. Mutta kun hän puhuu asian fluktuaatioista, niin siitä voi päätellä, että hän kyllä on ollut teisti jossain vaiheessa, mikä ei hänen aikaansa suinkaan ollut tavatonta.
Tämän takia minä paasaan tästä asiasta, että pitäisi pysty määrittelemään itsensä akselilla teismi/ateismi, ja akselilla gnostismi/agnostismi erikseen, koska vain siten voidaan tietää mitä uskoo ja mitä katsoo voitavan olla tiedettävissä. Sellainen "en usko jumaliin, mutta en ole ateisti" on oxymoroni, sama kuin sanoisi, että "autoilen, mutta kuljen aina vain jalan".
Mikä siinä on, etteivät ihmiset muka osaa sanoa, että uskovatko vai eivätkö he usko? Mikseivät he osaa sanoa näkemystään, että voidaanko asia tietää vai eikö voida? Jokainen osaa sanoa uskooko tonttuihin, maahisiin tai menninkäisiin. Miksi jumaluudesta ei osata sanoa noin? No siksi, kun ateismin vanhan, ääriteistien mustamaalaaman määritelmän mukainen mörkö vielä vainoaa tätäkin aikaa. Toivottavasti tämä on sukupolvikysymys, ja lopulta ihmiset oppivat käyttämään käsitteitä sikäli kuin ne nykyisin tunnetaan, eikä siten kun ne tunnettiin jossain 1800-1900-luvun uskonnollisessa propagandassa."...an atheist in the sense of denying the existence of a God." Wiki, Darwin
Tuosta kohtaa muuten voi tulkita, että Darwin irtisanoutuu yksinomaan positiivisesta ateismista, mikä kyllä jättää edelleen mahdolliseksi negatiivisen ateismin, eli vain uskon puuttumisen jumaliin. Näyttöä jumalia vastaan Darwin sitä vastoin ei näe, tuon mukaan. Olisi pitänyt lukea tuo tarkemmin jo edellä, niin ei olisi erillistä tarkennusta tarvinnut tehdä.
Einstein oli juutalainen, joten todennäköisesti hänellä ei olisi ollut pelastavaa uskoa mikäli olisi omaksunut sen todennäköisimmän uskon. Ei omaksunut, eikä kääntynyt messiaaniseksi juutalaiseksikaan.
Einstein Jumalasta:
"Sana Jumala merkitsee minulle ainoastaan ilmausta ihmisen heikkoudesta. Raamattu on kokoelma kunnioitettavia mutta alkukantaisia legendoja, jotka ovat samalla melkoisen lapsellisia"
Juutalaisista:
"Heillä ei ole mitään erityisominaisuuksia muihin ihmisiin nähden. Minulle juutalainen uskonto on kuten kaikki muutkin: lapsellisten taikauskojen ruumiillistuma"
Mutta eikös nämä ole ruodittu jo moneen kertaan?Juutalaiseen uskoon kuuluu ainoastaan pelastuminen maan päällä ja niinsanotut messiaaniset juutalaiset ovat uskoltaan kristittyjä.
- Anonyymi
Kaikki on ruodittu monta kertaa, mutta kuten Einstein sanoi, jos teoria ja tosiasiat eivät sovi yhteen, muuta tosiasiat. Kokeile sitä:
<<Einstein oli juutalainen, joten todennäköisesti hänellä ei olisi ollut PELASTAVAA uskoa mikäli olisi omaksunut sen todennäköisimmän uskon. Ei omaksunut, eikä kääntynyt messiaaniseksi juutalaiseksikaan.<<
Mitä on PELASTUS? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki on ruodittu monta kertaa, mutta kuten Einstein sanoi, jos teoria ja tosiasiat eivät sovi yhteen, muuta tosiasiat. Kokeile sitä:
<<Einstein oli juutalainen, joten todennäköisesti hänellä ei olisi ollut PELASTAVAA uskoa mikäli olisi omaksunut sen todennäköisimmän uskon. Ei omaksunut, eikä kääntynyt messiaaniseksi juutalaiseksikaan.<<
Mitä on PELASTUS?Se on kuviteltu pelastuminen kuviteltuun taivaaseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on kuviteltu pelastuminen kuviteltuun taivaaseen.
Helvetti unohtui. Pelastus on siis kuviteltu pelastus kuvitellusta helvetistä kuviteltuun taivaaseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helvetti unohtui. Pelastus on siis kuviteltu pelastus kuvitellusta helvetistä kuviteltuun taivaaseen.
Niin, Jeesuksen mukaan eläessä, koska tuo kuviteltu taivas on meissä ja meidän ympärillämme (älyllinen tietoisuuden suuri yhtenäiskenttä, josta koostumme atomitasolla, kuten kaikki materia) - taivasten valtakunta, kuten hän sanoi. Mikä siinä on kuviteltu taivas ja mikä kuviteltu helvetti konkreettisesti?
Sillä mitä tieteentekijät ovat uskoneet ei ole väliä. Uskomukset ovat uskomuksia. Tieteen sankarit ovat sankareita koska ovat pystyneet osoittamaan jotain oleellista siitä miten meitä ympäröivä todellisuus toimii.
Emme pidä Newtonin fysiikkaa pätevänä, koska sen laati mies nimeltä Newton, emme pidä evoluutioteoriaa selityksenä lajien synnylle koska sen ydinajatukset on ensimmäisenä meille ilmoittanut Darwin emmekä usko suhteellisuusteoriaan vain tai etupäässä siksi että se on Einsteinin nerouden tulos. Me pidämme kaikkia noita tieteen tuloksia pätevinä koska ne sopivat kaikkeen siihen havaintoaineistoon joita tiede on kerännyt ennen ja jälkeen noiden teorioiden julkaisemisen. Niitä on testattu ja haastettu lukuisien muiden tieteentekijöiden toimesta ja ne ovat osoittautuneet kestäviksi (no Newton tietyissä rajoissa mutta ei anneta sen häiritä).
Tieteessä ei totuuden kriteeri ei ole "profeettojen" arvovalta, vaan todellisuus. Toisaalta ansioituneidenkin tieteentekijöiden mielipiteet ovat vain mielipiteitä jos hän ei ole niitä osoittanut päteviksi. Esimerkiksi Newtonin uskonnolliset käsitykset olivat aika outoja, mutta se ei vähennä hänen laatimiensa fysiikan kaavojen arvoa, koska hänen fysiikkansa on osoittautunut toimivaksi (joskin vajavaiseksi). Eikä se, että Newton teki hyvää fysiikkaa todista mitenkään että hänen perustelemattomat käsityksensä metafysiikasta olisivat totta.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1256590Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631604142Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen513389Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4902944Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2851940Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde341626- 881453
Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja141433Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1741409Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151386