Hei gastriittia potevat, voitteko syödä lihaa ilman mahavaivoja ?

Anonyymi

Minulla on vain lievä gastriitti (mahahaava), mutta epäilen, että lihansyönti aiheuttaa ruoansulatusvaivoja, vai voiko maha tulla kipeäksi yleensä syömisestä,
syö mitä vain, jos on gastriittia ? Syön yhden Somac 20 mg vuorokaudessa.

12

497

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei kellään ole siis gastriittia eikä kokemuksia mitkä ruuat eivät tee hyvää mahalle.

• Anonyymi

Minulla todettu gastriittia jo vuosia sitten.Mausteiset ruoat,sipulit,paprika,omena,appelsiini tässä muutama esimerkki mitkä minulla ainakin aiheuttaa vaivoja , mutta minulla myös tuo ärtynyt suoli, joten vaikeaa erottaa kumpi vaiva kulloinkin kyseessä? Olen ollut siinä käsityksessä ettei gastriittia ole mahahaava!Minä syön 40mg omeprazolia joka päivä (lääkäriin mukaan just suojaamaan mahahaavan tuloa??)Nyt olen menossa kolonosskopianan pyysin myös gastroskopiaa sanottiin ettei tarvetta, koska siellä viimeksi vain tuota gastriittia?!! Välillä en oikein ymmärrä näitä juttuja:jos sattuu molemmat vatsa ja suolisto niin näkyykö tossa tossa kolonosskopiassa sitten enemmän?Niin ja tuosta ruoka puolesta en myöskään voi syödä mitään rasvassa paistettua esim.lihaa puhumattakaan burgeri aterioista.Ja totta jos vatsa/,suoli oikein huonona ihan sama vaikka juot vettä niin sattuu!! Ainakin minulla.Onko sulle tehty noi tähystyksen? Kaurapuuroa syön pahoina aikoina useammankin päivän, mutta siis mulla myös tuo suoli vaiva Aika sekava tää mun teksti , mutta koita poimia jotain josta hyötyä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla todettu gastriittia jo vuosia sitten.Mausteiset ruoat,sipulit,paprika,omena,appelsiini tässä muutama esimerkki mitkä minulla ainakin aiheuttaa vaivoja , mutta minulla myös tuo ärtynyt suoli, joten vaikeaa erottaa kumpi vaiva kulloinkin kyseessä? Olen ollut siinä käsityksessä ettei gastriittia ole mahahaava!Minä syön 40mg omeprazolia joka päivä (lääkäriin mukaan just suojaamaan mahahaavan tuloa??)Nyt olen menossa kolonosskopianan pyysin myös gastroskopiaa sanottiin ettei tarvetta, koska siellä viimeksi vain tuota gastriittia?!! Välillä en oikein ymmärrä näitä juttuja:jos sattuu molemmat vatsa ja suolisto niin näkyykö tossa tossa kolonosskopiassa sitten enemmän?Niin ja tuosta ruoka puolesta en myöskään voi syödä mitään rasvassa paistettua esim.lihaa puhumattakaan burgeri aterioista.Ja totta jos vatsa/,suoli oikein huonona ihan sama vaikka juot vettä niin sattuu!! Ainakin minulla.Onko sulle tehty noi tähystyksen? Kaurapuuroa syön pahoina aikoina useammankin päivän, mutta siis mulla myös tuo suoli vaiva Aika sekava tää mun teksti , mutta koita poimia jotain josta hyötyä!

Vielä lisäys savustettu kala !!! Yksi pahimpia minulle, tavallinen ruskea kastike närästää kauheasti samoin lanttu ,ihan mikä vaan merkkinen jogurtti (ei ole laktoosi vaivaa) ,myöskään tuoresalaatit ei käy.Mutta kaikki pitää itse kokeilla mikään sopii.Joskus myös ihan hyviä jaksoja voi syödä "kaikkea'Jaksamista!

• Anonyymi

Gastriitti tarkoittaa, että mahalaukun limakalvo on tulehtunut.
      Omeprazolit tai Somacit suojaa limakalvoa mahan suolahapoilta,
      myös jo alkuvaiheessa, jos näyttää että limakalvo ei ole ihan kunnossa.

Ärtyneen suolen oireyhtymä on suolistossa, mutta ehkä kaikilla ei sitä ole
      vaikka lääkäri sanoo, kun lääkärit ei halua lähettää jatkotutkimukseen,
      kaikkia mahavaivaisia, ennenkuin tilanne huononee,
      koska tutkimukset on kallista yhteiskunnalle.

Terveyskeskuslääkäri väitti 10 vuotta minulla olevan
      ärtyneen suolen oireyhtymä,
      ja koska suolistoni oli kipeä, enkä saanut terveyskeskuksesta lähetettä
      tutkimuksiin, maksoin tutkimuksen itse yksityisellä gastroenterologilla,
      sisätautilääkärillä, joka totesi heti tutkimuksen jälkeen, ettei minulla
      ole mitään ärtyneen suolen oireyhtymää !
      Suolisto on ihan kunnossa, mutta se on poikkeavan mutkallinen ja
      siellä on divertikkeleitä ja kiinnikkeitä, jotka kaikki yhdessä aiheuttavat
      vaikeaa ummetusta, joka aiheuttaa vatsakipua.

Eli suoliston osalta vaikeudet jatkuvat ja mahalaukunkin,
      kun ei tiedä mitä enää voisi syödä, kaikesta tulee mahakipuja
      ja on tullut myös ongelma saako riittävästi kaikkia ravintoaineita ja
      vitamiineja. Siksi juon NutriDrink Protein-juomaa pullon päivässä
      jossa on hitusen kaikkia vitamiineja ja hivenaineita
      tai Valion ProFeel-proteiinijuomaa.
      Kun ei voi syödä lihaa eikä paljon kalaakaan
      tulee proteiinivaje. Proteiinin on tärkeä elimistölle.
      Sitä saisi mm. pavuista, mutta mahani ei kestä niitäkään.

Jugurtteja en minäkään voi syödä, koska sappikin joskus vaivaa
      ja sappivaivalle ei sovi jugurtit, varsinkaan rasvapitoiset,
      eikä kerma. Niitä ilman voin elää ihan hyvin onneksi.

Hedelmiä en pysty syömään ollenkaan mahavaivojen takia, hedelmien sokeri
      alkaa ikäänkuin käymään suolistossa aiheuttaen ilmavaivoja,
      jotka nekin aiheuttaa kipuja,
      mutta joskus yritän syödä ylikypsäksi haudutettuja vihanneksia
      vitamiinien takia vaikka siitä saan kärsiä pari päivää.

Purkista otan monivitamiinipilleerin joka päivä.
      B-vitamiineja en saa ollenkaan ruuasta ja nekin on tärkeitä.

Tsemppiä sinullekin !

• Anonyymi

No minulle viime kolonosskopiassa sanottiin olevan myös diverdiggeleitä kärsin myös tuosta ummetuksesta , mutta välillä muuttuu ripuliksi ja molemmat aiheuttaa kipuja.Onko sinulle tehty gastroskopia jos on niin mitä siinä löytyi?Minä olen sen verran varmaan tyhmä etten oikein vieläkään ymmärrä tuota vatsan ja suoliston kivun eroa kipu "joskus" alkaa minulla tuosta ylhäältä ja sitten siirtyy koko vatsan alueelle ja lopputulos on ripuli tai ummetus tai molemmat"yhdistettynä" !! Sappi poistettu jo vuosia sitten.Mitä se lääkäri käski sun tehdä , oppia vaan elämään sen kanssa on ollut tyypillinen vastaus minulle!!! Ei kai sitä sitten muutakaan keinoa ole , muttakurjalta tuntuu.Kestääkö sun vaivasi noi purkista otetut vitamiinit mulla tuottaa nekin vaikeuksia.No jospa tuo skopia antaisi taas jotain lisä tietoa tai ainakin vähän mielen rauhaa?! Mitenkäs ketjun aloittajalla menee?

• Anonyymi

Onkos Helikobakteeri testattu? Se on vatsahaavan pääasiallisin syy.

• Anonyymi

On katsottu samoin keliakia ja laktoosi tulokset normaalit.Vuoden kyllä ollut kova stressi mikä ei todellakaan hyväksi vatsalle sekään.

• Anonyymi

Minulla on nyt jossain ruoansulatuskanavassa verenvuotoa.
      (ilmenee ulosteessa)
      Torstaina menen peräsuolen tähystykseen taas (edelliset 2018 ja 2019)
      sekä gastroskopiaan taas, (edelliset tehtiin 2016, 2014, 1998 jolloin löydettiin myös helico)

Saattaa olla vain peräpukamia nyt (taas) ja toivonkin, ettei muuta ole,
      mutta gastroskopia on pakko tehdä mahalaukun koventuneiden
      kipukohtauksien takia, ehkä gastriitti on pahentunut.
      Pelkään mahalaukun syöpääkin.

Gastriitti on todettu joka gastroskopiassa hieman pahentuneeksi.
      Yritän olla pahentamatta sitä ärsyttävillä ruuilla
      ja Somac'illa.
      Ruokavalioni on mennyt niin suppeaksi, että siitä ei ole enää varaa
      supistaa, koska on tärkeää saada erilaisia ravintoaineita.

Otan vitamiinit ruoan kanssa, koska mm. C-vitamiini saa mahan polttelemaan
      yksin otettuna. Muutenkin vitamiinit on kai hyödyllisintä ottaa ruuan kanssa.

Luin, että B-vitamiini olisi hyvä ottaa illalla,
      koska mahahapot on happamimmillaan ja silloin B-vitamiini imeytyisi parhaiten.
      Kunhan tulee otettua, ei aina jaksa kaikkea niin tarkkaan ajatella,
      gastriitti määrää muutenkin liikaa elämää,
      kun on lähes vatsavaivoja.

Mahalaukun vaivojen lisäksi minullakin on suolistovaivoja eli alavatsakin kipuilee,
      usein molemmat yht'aikaa.
      Hermot ja stressiehkä lisäävät vaivoja.
      Se on kierre, mistä ei näy ulospääsyä.

• Anonyymi

Piti kirjoittaa: ...gastriitti määrää muutenkin elämää, kun on lähes a i n a vatsavaivoja jne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Piti kirjoittaa: ...gastriitti määrää muutenkin elämää, kun on lähes a i n a vatsavaivoja jne.

Aivan kyllä nää vaivat TODELLA määrä elämää , välillä on aikoja että on niinkuin tavallaan kodissa"vankina"jos ummetus pelkää ilmavaivoja esim.kauppareissulla, ei huvita lähteä,jos ripuli ei uskalla lähteä!! Sosiaalinen elämä jää vähille.Kun luin noita sun vuosilukuja ,ajattelin itseäni minulla ja tehty ensimmäiset tähystykset 90-luvulla,sillä välillä lohdutan itseäni, että kun vaivoja näin pitkään, niin silti olen vielä tässä elämässä, mutta tuo syövän pelko jyllää minunkin päässäni!!! Minulla kipuilee välillä myös kylkien kohdistakin .Kun sanoit alavatsan kipuja suoliston vaivaksi niin eikös tuo paksusuoli kierrä koko vatsan alueelle? Mulla ja ihan kauhea stressi tästä vaivasta vaikka vuosia niitä enempi/vähempi ollutkin siis kierteessä ollaan tosiaan!!!!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aivan kyllä nää vaivat TODELLA määrä elämää , välillä on aikoja että on niinkuin tavallaan kodissa"vankina"jos ummetus pelkää ilmavaivoja esim.kauppareissulla, ei huvita lähteä,jos ripuli ei uskalla lähteä!! Sosiaalinen elämä jää vähille.Kun luin noita sun vuosilukuja ,ajattelin itseäni minulla ja tehty ensimmäiset tähystykset 90-luvulla,sillä välillä lohdutan itseäni, että kun vaivoja näin pitkään, niin silti olen vielä tässä elämässä, mutta tuo syövän pelko jyllää minunkin päässäni!!! Minulla kipuilee välillä myös kylkien kohdistakin .Kun sanoit alavatsan kipuja suoliston vaivaksi niin eikös tuo paksusuoli kierrä koko vatsan alueelle? Mulla ja ihan kauhea stressi tästä vaivasta vaikka vuosia niitä enempi/vähempi ollutkin siis kierteessä ollaan tosiaan!!!!

Hei, olin siis lekurissa, anteeksi brutaaliuteni, oli peräpukamia, ne "hirtettiin"
        ja toivottavasti niitten parannuttua vähän helpottaisi ja tehtiin mahalaukun tähysty,
        siellä ei ollut uutta.
        Gastriitti pysynyt samanlaisena, muu mahan limakalvo kunnossa.
        Lääkäri sanoi paksusuolesta, (joka on siis aikaisemmin tähystetty)
        että se on koko matkaltaan niin kiemurainen,
        että se aiheuttaa kipuja eikä se siitä paremmaksi muutu, sitä on vaan kestettävä.
        Se kiertää koko vatsan ja sitä on noin 1,5 metriä.
        Paskusuolen mutkat nousevat kylkiä kohti ja vaaka-tasossa paksusuoli kulkee alimpien kylkiluitten kohdalla tai vähän alapuolella, kyllä paksunsuolen kivut kyljissäkin voivat tuntua. Minulla ainakin.

Syövän pelko on mielessä melkein aina, kun vatsa on jatkuvasti kipeä.
        Sitä ei tahdo saada päästään pois.
        Kun vielä toitotetaan kuinka yleinen syöpä on, joka kolmas
        suomalainen sairastuu syöpään elämänsä varrella,
        niin pelottaa vielä enemmän.
        Ymmärrän sinua !

• Anonyymi

Krooniset vatsaongelmat voivat pilata ihmisen koko elämän.
      Ei ole enää sosiaalistakaan elämää.
      Ei voi syödä eikä juoda juuri mitään.
      Ei ole mitään elämässä enää
      kuin erakoituminen.
      Vatsaongelmista alkaa tulla mielenterveysongelma.
      Masentuu ja ahdistuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      4651
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      498
      2447
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      142
      2011
    4. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      18
      1929
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      81
      1586
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1505
    7. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      12
      1256
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      102
      994
    9. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      124
      852
    10. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      40
      849
    Aihe