Alkoholismi on todettu sairaudeksi

Anonyymi

Alkoholisteja ei edelleenkään hoideta niin kuin sairaita. Senverran annetaan ensiapua, että alkoholisti jaksaa taas lääkitä itseään alkoholilla. Jos muita sairaita hoidettaisiin samalla tavalla, siihen puututtaisiin hyvin pian. Ajatellaanpa, jos esim. syöpäpotilasta hoidettaisiin samoin, hoidot aloitettaan ja kun oireet hieman hellittää jätetään potilas ilman seurantaa omanonnensa nojaan. Tilanteeseen missä hän mahdollisesti altistuu uudeleen ja tilanne pahenee entisestään ja tätä samaa kaavaa toistetaan. Kuinka paljon inhimillistä kärsimystä ja mitkä kulut koituu yhteiskunnalle.
Suomi ollaan saatu pikkuhiljaa savuttomaksi, nyt tavoitteeksi sama alkoholin suhteen.
Lea

81

2399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Alkoholistin pitää itse haluta apua, ei puoliso tai kukaan muukaan voi sitä hänelle alkamaan järjestelemään jos holisti ei itse sano hoitohenkilökunnalle haluavansa apua. Alkoholismi on riippuvuus joka on itse aiheutettua, jokainen ihan itse kallistaa pulloa. Syöpä on sairaus joka ei ole itse aiheutettua, toki terveet elämäntavat voivat vaikuttaa positiivisesti tiettyjen syöpien riskiin. Syöpä hoidetaan loppuun asti ellei tilanne ole niin paha että hoidot lopetetaan ja aloitetaan saattohoito. Alkoholisti on katkolla muutaman päivän ja saa lääkkeet että nukkuu eikä pikku-ukot häiritse. Kun olo on hyvä lähdetään kotiin usein alkon kautta. Kotiinpääsytilanteessa alkoholistin on ilmaistava halunsa parantua ja sitoutua lääkitykseen jonka voi valvotusti hakea a klinikalta..rasti ruutuun menetelmällä..jos et hae niin et halua hoitaa alkoholismiasi..ei kukaan tule ovelta hakemaan. Toki lääkkeet voi kotiinkin saada mutta siellä kun ei ole isoveli seuraamassa niin helposti jää lääke ottamatta. Alkoholistilla täytyy olla oma halu parantua, Suomessa ei ole pakkohoitolakia. Nimim. Kokemusta alkoholisteista

      • Anonyymi

        Ei tarvita mitään pakkohoitolakia. Riittää kun alkoholistille annetaan mahdollisuus päästä hoitoon, silloin kun alkoholisti on siihen valmis.
        Nämä köyhien kuntien suosimat "juopon kuntoonlaittoklinikat" saa unohtaa, sillä niissä palaa järkyttävän paljon euroja aivan turhaan. Juoppo kuivitetaan ja puetaan puhtaisiin uutta turneeta varten, kunnes sama juoppo on taas pyöröovilla tulossa uudestaan "hoitoon".

        Yllättävän moni terveysalan ammattilainenkin pitää alkoholismia itseaiheutettuna ongelmana, ja siksi he eivät osaa alkoholismia hoitaakaan. Miljoonia euroja palaa harrastelijoiden puuhasteluihin, ja tämä kaikki on pois sairauden oikeasta hoidosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvita mitään pakkohoitolakia. Riittää kun alkoholistille annetaan mahdollisuus päästä hoitoon, silloin kun alkoholisti on siihen valmis.
        Nämä köyhien kuntien suosimat "juopon kuntoonlaittoklinikat" saa unohtaa, sillä niissä palaa järkyttävän paljon euroja aivan turhaan. Juoppo kuivitetaan ja puetaan puhtaisiin uutta turneeta varten, kunnes sama juoppo on taas pyöröovilla tulossa uudestaan "hoitoon".

        Yllättävän moni terveysalan ammattilainenkin pitää alkoholismia itseaiheutettuna ongelmana, ja siksi he eivät osaa alkoholismia hoitaakaan. Miljoonia euroja palaa harrastelijoiden puuhasteluihin, ja tämä kaikki on pois sairauden oikeasta hoidosta.

        No kerro nyt kun aloitit, mikä on sitä oikeaa hoitoa?


      • Anonyymi

        Ei pelkkä lääke ainoana hoitona alkohomismiin auta. Ei alkoholismiin ole keksitty toimivaa lääkettä. Myllyhoidot ja minnesotahoidot auttaa. En tunne yhtäkään alkoholistia joka olisi toipunut sairaudestaan esimerkiksi Antabuksen tai jonkun muun lääkkeen avulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pelkkä lääke ainoana hoitona alkohomismiin auta. Ei alkoholismiin ole keksitty toimivaa lääkettä. Myllyhoidot ja minnesotahoidot auttaa. En tunne yhtäkään alkoholistia joka olisi toipunut sairaudestaan esimerkiksi Antabuksen tai jonkun muun lääkkeen avulla.

        Söin vuoden Antabusta ja pääsin eroon viinasta. Olen nyt 69-vuotias mies ja ollut kohta 3,5 vuotta täysin raitis. Korkki meni kiinni, kun olin ties kuinka monennen kerran katkaisuhoidossa. Tappelu viinan käytön hillitsemiseksi alkoi jo opiskeluaikoina. Tein täyden työelämän. Olin sieltä kaksi kertaa hoitoonohjattuna. Jotenkin työni onnistuin pitämään, eikä se ollut mitään suojatyötä, mutta kaikki muu ympäriltäni elämässä kyllä tuhoutui. Monta kertaa olin viimeisen kesälomaviikon katkolla, jotta pystyisin taas aloittamaan taas työt.
        Olin 1980-luvulla kuukauden myllyhoidossa, 2000-luvun alussa viikon katkolla ja sen jälkeen pakettiin kuuluvissa A-klinikkatapaamisissa määräajan. Työnanataja toteutti ne hoitoonohjausmenettelyjen mukaan. Eläkkeellä olin kunnan katkolla jatkuvasti, kerran kuuden viikon katkaisussa, Tervalammilla, helsinkiläiset sen tietävät. Kallein katko, jolla eläkkeellä olen ollut oli eräs yksityissairaala. Hoitovuorokausi maksoi silloin melkein 500 euroa, nyt lähes tuplaten. Olin saanut pienen perinnön, joka meni kurkusta alas. Rahaa jäi kuin ihmeen kaupalla hoitoon. Se oli ex tempore. Hoitoon pääsi heti, mihin vuorokauden aikaan tahansa.
        Päästyäni siltä viimeiseksi jääneeltä kunnan katkolta aloin suoraan käymään kotikuntani päidepoliklinikalla kahdesti viikossa, kuten ohjelmaan kuuluu. Antabus annettiin valvotusti vesilasiin sekoitettuna tiistai- ja torstaiaamuna. Muutaman kerran olin naisystäväni mökillä ja sain mukaani antabukset annospaperipusseissa. Otin ne tunnollisesti. Päihdepolin kanssa ei ollut mitään sovittu, mutta kun vuosi alkoi täyttyä, otin puheeksi Antabuksen lopettamisen. Ajatus oli kypsynyt päässäni pitkin syksyä. Heitin tämän "kainalokepiksi" nimittämäni lääkkeen pois, ja siitä asti olen ollut raitis. Erilaisia vaiheita ja muita elämän vaikeuksia on tullut, mutta kertaakaan ei ole ollut lasiin tarttuminen lähelläkään. Pikemminkin tuntunut niissä tilanteissa suorastaan mahdottomalta ja oksettavalta ajatukselta. En käy AA:ssa enkä missään. Vuosien varrella sekin paikka toki on tullut tutuksi A-klinikkojen, A-kiltojen, papin kanssa keskustelujen ym., ym. lisäksi.
        Ilman Antabusta raitistumiseni ei olisi onnistunut millään ilveellä, vaikka sairaalareissut, vakavat viinakrampit, sydämen eteisvärinät, delirium ja tapaturmat olivat pitkin matkaa riittävästi varoitelleet. Join päivittäin ja kunnolla. Ihmeekseni sisuskaluni kestivät rääkin. Antabuksen tukeman ensimmäisen raittiusvuoden aikana fyysinen ja psyykkinen puoleni vahvistui niin, että riippuvuus vain kerta kaikkiaan hävisi. Uin kolmesti viikossa kilometrin (koronan takia nyt kävelen pari kolme km päivässä). Että se siitä antabuksen tehottomuudesta. Mitään muita lääkkeitä tai muita keskushermostoon vaikuttavia aineita alkoholia lukuun ottamatta en ole koskaan elämässäni käyttänyt paitsi silloin katkoilla, jossa antavat ne pakolliset diapamit krampinestoon ja unilääkkeet. Neljän vuorokauden sisään nekin aina ajettiin omasta pyynnöstäni alas asteittain vähentämällä.
        En roiku näillä alkoholiaiheisilla sivuilla. Muutaman kerran vuodessa käyn. Toisen kerran kirjoitin. Arvioikaa te, oliko minulla asiaa.


      • Anonyymi

        Kuinka monen alkoholistin olet nähnyt lopettavan juomisen, edes muutamaksi kuukaudeksi?
        Ajattelin vaan kun nimimerkkisi väittää sinulla olevan kokemusta alkoholisteista, mutta et edes tiedä minkälainen sairaus alkoholismi on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kerro nyt kun aloitit, mikä on sitä oikeaa hoitoa?

        Mahtoko Paavo m. Petäjä olla juoppo kun punotti ja hikoili kuin sika, muulloinkin kun dopinkiselvittelyssä.
        Vaiko urheilumiehiä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka monen alkoholistin olet nähnyt lopettavan juomisen, edes muutamaksi kuukaudeksi?
        Ajattelin vaan kun nimimerkkisi väittää sinulla olevan kokemusta alkoholisteista, mutta et edes tiedä minkälainen sairaus alkoholismi on.

        Mieheni kykeni yhteiselämämme aikana vain 2 viikon taukoihin. Lupauksia rikkoi. Antabuksia veteli milloin huvitti. Laitoin eron vireille josko harkinta-aikana raitistuisi. Kesti 4 kk ja juopottelu alkoi. Se siitä harkinnasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahtoko Paavo m. Petäjä olla juoppo kun punotti ja hikoili kuin sika, muulloinkin kun dopinkiselvittelyssä.
        Vaiko urheilumiehiä

        Mahtoiko olla ravintolan portaalla torttu. Näin kertovat.


    • Anonyymi

      Brändin vastamyrkyksi corona olisi neronleimahdus.

    • Anonyymi

      Viinilasi viikossa on alkoholistin merkki, näin sanoo Suomen Laki.

      • Anonyymi

        alkoholia suuresti käyttävät naiset jostain syystä muuttuvat miesmäisiksi, ihan siis ulkonaisesti, kuten vaikkapa kävelytyyli, tms.


      • Anonyymi

        Kuse viinilasiisi ja pyyhi perseesi Suomen lailla, silloin selviät ja selviydyt


    • Anonyymi

      Tuossa on otsikon ja kirjoituksen välillä ristiriitaa.

    • Anonyymi

      Ei kannata koska elämä ei ole koskaan niin huonosti, että sitä ei voisi vielä viinalla pilata. Kerran alkoholisti aina alkoholisti, ainoa joka auttaa on omatahtoinen lopettaminen.

      • Anonyymi

        "Kerran alkoholisti aina alkoholisti" kukahan idiootti tämän lauseen on alunperin keksinyt.
        Ihan vertailun vuoksi: nikotiini on riippuvuutta aiheuttava , jos tupakoitsija lopetta tupakan polton niin hän on tupakoitsija siitä huolimatta , samalla periaatteella...NIINKÖ!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kerran alkoholisti aina alkoholisti" kukahan idiootti tämän lauseen on alunperin keksinyt.
        Ihan vertailun vuoksi: nikotiini on riippuvuutta aiheuttava , jos tupakoitsija lopetta tupakan polton niin hän on tupakoitsija siitä huolimatta , samalla periaatteella...NIINKÖ!

        Niinpä, kerran sitä ja tätä löpinää voisi jatkaa loputtomiin.
        Jos asiaa lähestyy riippuvuus näkökulmasta, niin sanonta "kerran alkoholisti aina alkoholisti" ei ole totta.
        Tietenkin jokainen saa kutsua itseään vaikka linnunpöntöksi jos kokee asian niin olevan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kerran alkoholisti aina alkoholisti" kukahan idiootti tämän lauseen on alunperin keksinyt.
        Ihan vertailun vuoksi: nikotiini on riippuvuutta aiheuttava , jos tupakoitsija lopetta tupakan polton niin hän on tupakoitsija siitä huolimatta , samalla periaatteella...NIINKÖ!

        Kyllä juuri niin. Yksi tupakka ja taas poltat. Niin se menee!


    • Anonyymi

      Kyllä alkoholisti saa avun ja yhteiskunnan tuen sitten, kun kaikki on mennyt: koti, työ, perhe, terveys. Kun ollaan kesät pusikkpoheemina ja talvet hoitolassa, josta yrittää karata kavereitten hoiviin, joskus siinä onnistuenkin. Kierre alkaa alusta: katkaisu ja hoitopaikka, ja kun aivot on lopulta juotu, niin ei tee enää mieli mukavasta hoitolasta mihinkään, ja sitten voikin siellä terapiassa ja askartelussa viettää loput elämänsä vuodet. Niitä voi kertyä pitkäänkin, kun voimat palaavat ja pahemmilta sairauksilta on välttynyt.
      Omaiset käyvät, mutta kun vanhempi sukupolvi siirtyy tuonpuoleiseen, ei kävijöitä enää oikein riitä, ja viimeiset vuodet ollaan sitten omissa oloissa, ja jos lapsi tai lapsenlapsi tulee käymään, ei potilas häntä tunnista eikä muista.

      • Anonyymi

        Näin siinä käy kun harrastelijat puuhastelee.
        Ikävä kyllä Suomessa terveydenhuoltoalan ammattilaisetkaan eivät tunne sairautta nimeltä alkoholismi. He kyllä voivat puhua alkoholismista sairautena, mutta heidän mutu-logiikkansa mukaan alkoholisti on yhtä kuin puliukko jossain sillan alla. Heidän mutu-logiikkansa ei ymmärrä, että alkoholisti voisi käydä töissä, ajaa autolla ja olla perheellinen.
        Jopa terveydenhuoltoalan ammattilaisillekin alkoholismi on pelkästään sosiaalinen ongelma, joten töissä käyvä tai muuten hyvin toimeentuleva ihminen ei voi olla heidän mielestään alkoholisti.

        Tältä pohjalta he tekevät päätöksiä siitä, kuka halukkaista pääsee hoitoon, ja kuka ei tarvitse lainkaan hoitoa. Heidän mielestään suurin osa näistä voisi vaan ottaa itseään niskasta kiinni, tai ryhtyä muuten kohtuullistamaan juomistaan. Näille työssä käyville he antavat ohjeita ja neuvoja, joissa pitäisi jättää joka toinen drinkki juomatta, tai joka toinen päivä kulkea alkon ohi, poikkeamatta sisään.
        Eli ohjeet ovat sitä samaa mutu-moskaa, kuin ovat käsítyksetkin alkoholismi-sairaudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin siinä käy kun harrastelijat puuhastelee.
        Ikävä kyllä Suomessa terveydenhuoltoalan ammattilaisetkaan eivät tunne sairautta nimeltä alkoholismi. He kyllä voivat puhua alkoholismista sairautena, mutta heidän mutu-logiikkansa mukaan alkoholisti on yhtä kuin puliukko jossain sillan alla. Heidän mutu-logiikkansa ei ymmärrä, että alkoholisti voisi käydä töissä, ajaa autolla ja olla perheellinen.
        Jopa terveydenhuoltoalan ammattilaisillekin alkoholismi on pelkästään sosiaalinen ongelma, joten töissä käyvä tai muuten hyvin toimeentuleva ihminen ei voi olla heidän mielestään alkoholisti.

        Tältä pohjalta he tekevät päätöksiä siitä, kuka halukkaista pääsee hoitoon, ja kuka ei tarvitse lainkaan hoitoa. Heidän mielestään suurin osa näistä voisi vaan ottaa itseään niskasta kiinni, tai ryhtyä muuten kohtuullistamaan juomistaan. Näille työssä käyville he antavat ohjeita ja neuvoja, joissa pitäisi jättää joka toinen drinkki juomatta, tai joka toinen päivä kulkea alkon ohi, poikkeamatta sisään.
        Eli ohjeet ovat sitä samaa mutu-moskaa, kuin ovat käsítyksetkin alkoholismi-sairaudesta.

        " Näille työssä käyville he antavat ohjeita ja neuvoja, joissa pitäisi jättää joka toinen drinkki juomatta, tai joka toinen päivä kulkea alkon ohi, poikkeamatta sisään.
        Eli ohjeet ovat sitä samaa mutu-moskaa, kuin ovat käsítyksetkin alkoholismi-sairaudesta."

        Missä tälläisiä ohjeita jaetaan?
        Oman kokemukseni mukaan ei ainakaan A-klinikalla.
        Itse olen kyllä kuullut vastaavia tarinoita AA palaverien propaganda puheissa, aina niissä yhteyksissä joissa ylistetään 12 askeleen toimivuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Näille työssä käyville he antavat ohjeita ja neuvoja, joissa pitäisi jättää joka toinen drinkki juomatta, tai joka toinen päivä kulkea alkon ohi, poikkeamatta sisään.
        Eli ohjeet ovat sitä samaa mutu-moskaa, kuin ovat käsítyksetkin alkoholismi-sairaudesta."

        Missä tälläisiä ohjeita jaetaan?
        Oman kokemukseni mukaan ei ainakaan A-klinikalla.
        Itse olen kyllä kuullut vastaavia tarinoita AA palaverien propaganda puheissa, aina niissä yhteyksissä joissa ylistetään 12 askeleen toimivuutta.

        No tässä ratkiriemukasta iltalukemista, mutta älä putoa sängystä.

        https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129691/URN_ISBN_978-952-302-596-7.pdf?sequence=1

        Ja ajattele, nämä on kovalla kuukausipalkalla valtion virassa tehtyjä ehdotuksia juomisen vähentämiseen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tässä ratkiriemukasta iltalukemista, mutta älä putoa sängystä.

        https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129691/URN_ISBN_978-952-302-596-7.pdf?sequence=1

        Ja ajattele, nämä on kovalla kuukausipalkalla valtion virassa tehtyjä ehdotuksia juomisen vähentämiseen!

        Ihan on asiallista valistusta. Pitää ottaa huomioon se ettei läheskään kaikki alkoholia käyttävät ole alkoholisteja. Ohjeet on tarkoitettu kaikille niille jotka joskus pohtivat omaa suhdetta alkoholiin.
        Vaikeasti alkoholisoituneille ei tietenkään muuta voi suositella kuin täysraittiutta.
        Jos siihen on halua, pitää sen eteen tehdä itse hyviä valintoja sen sijaan, että alkaa syyttelemään muita omista epäonnistumisistaan.


    • Anonyymi

      Alkoholi ei ole sairaus, vaan alkoholi aiheuttaa erilaisia sairauksia. Linnaan vaan ja vettä leipää ja suolaa parivuotta niin pää se haihtuu.
      Partainsinöörien pikkityttöjen astuminen on sairaus.
      Huumeveikot samoin linnaan kymmenelsi vuodeksi vedelle ja leivälle.

      • Anonyymi

        Venäjällä on rajatkiinni-porukan ihannoima järjestelmä.
        Kovimmat rangaistukset ja vankilaolot, mutta silti Euroopan eniten rikollisuutta.
        Eli... ei toimi!


    • Anonyymi

      Ei hoideta ei. Mutta on Suomessakin jo oikeita alkoholismin hoitoja. Minnesota hoito toimii ylivertaisesti verrattuna pillerijono ja peittelykuntoutuksiin. Itselle tärkeä paikka www.fenix-klinikat.fi josta uusi elämä alkoi ja Raittius kantaa 4v. Myös perhe sai apua ja ymmärrystä ja siksi olemme edelleen kasassa, pelkällä raitistumisella se ei olisi enää ollut mahdollista.

    • Keskity oman juomisesi lopettamiseen. Älä syyllistä muita äläkä yritä hakea tukea, ymmärrystä ja lupaa juomisellesi muualta, esimerkiksi täältä. Itse sinun on loppuviimeksi kaikki tehtävä; raitistuminen on kivinen tie mutta juomisen jatkaminen vielä kivisempi.

    • Anonyymi

      Totuus ja vain totuus on se, että krapulaan ei auta muut kuin bentsot. Kaikki loivennukset ym ovat turhia.

      • Anonyymi

        Olin ystävä alkoholistin kanssa, hänessä oli paljon hyvääkin. Nyt häntä ei enää ole. Teinkö väärin kun olin ystävä, sitä mietin. Koetin kertoa monta, monta kertaa, etten jaksa katsella enää juopottelua. Silti tapailin kun pyysi, siinä oli välittämistä, jonkin verran sääliä kin, kun huomasin miten yksin hän oli. Sanotaan, että alkoholistia ei saa hylätä, ja sekin oli syy. Hän kertoi olevansa pärjääjä, ja hänen juomiseen ei kukaan saa puuttua, tietää rajansa. Nyt häntä ei ole, vain minulla olo, joka osin helpottunut kun, sillä olin kuin panttivanki, onneksi en kovin kauaa. Mutta raskasta aikaa suurin osa, miten olis pitäny toimia, koska mitkään neuvot ei auttanut. Hyvää matkaa hänelle...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin ystävä alkoholistin kanssa, hänessä oli paljon hyvääkin. Nyt häntä ei enää ole. Teinkö väärin kun olin ystävä, sitä mietin. Koetin kertoa monta, monta kertaa, etten jaksa katsella enää juopottelua. Silti tapailin kun pyysi, siinä oli välittämistä, jonkin verran sääliä kin, kun huomasin miten yksin hän oli. Sanotaan, että alkoholistia ei saa hylätä, ja sekin oli syy. Hän kertoi olevansa pärjääjä, ja hänen juomiseen ei kukaan saa puuttua, tietää rajansa. Nyt häntä ei ole, vain minulla olo, joka osin helpottunut kun, sillä olin kuin panttivanki, onneksi en kovin kauaa. Mutta raskasta aikaa suurin osa, miten olis pitäny toimia, koska mitkään neuvot ei auttanut. Hyvää matkaa hänelle...

        Ystäväni kuoli viinaan ja tupakkaan. Liian nuorena. Oli alkoholisti. Ei ollut kai motiivia, en pystynyt auttamaan. Se oli hänen valintansa. Ei pystynyt toimimaan ilman viinaa.
        Otan opiksi, minusta ei tule samanlaista, pysyn kohtuudessa. En siis ole alkoholisti. Vähentäminen on mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin ystävä alkoholistin kanssa, hänessä oli paljon hyvääkin. Nyt häntä ei enää ole. Teinkö väärin kun olin ystävä, sitä mietin. Koetin kertoa monta, monta kertaa, etten jaksa katsella enää juopottelua. Silti tapailin kun pyysi, siinä oli välittämistä, jonkin verran sääliä kin, kun huomasin miten yksin hän oli. Sanotaan, että alkoholistia ei saa hylätä, ja sekin oli syy. Hän kertoi olevansa pärjääjä, ja hänen juomiseen ei kukaan saa puuttua, tietää rajansa. Nyt häntä ei ole, vain minulla olo, joka osin helpottunut kun, sillä olin kuin panttivanki, onneksi en kovin kauaa. Mutta raskasta aikaa suurin osa, miten olis pitäny toimia, koska mitkään neuvot ei auttanut. Hyvää matkaa hänelle...

        Ookkona rasisti kun analysoit ystäviäsi sen kautta että ovatko juoppoja vai ei. Vastaan puolestasi, kyllä olet


    • Anonyymi

      Nyt todetaan alkoholistien olevan sairaita, koska juopottelevat. Niin nyt.
      Niinhän sitä joku aika takaperin oltiin sitä mieltä, että homous on sairaus,
      kunnes se yks kaks ei ollutkaan enää sairaus.
      Nyt kun alkoholistit ovat sairaita ja kohta ne ei yks kaks olekaan enää sairaita, näin se menee. Homous on ollut sairaus, mielestäni se on sitä edelleen, koska en ole tiennyt sellaista lääkettä olleen, joka homouden olisi parantanut.
      Nämä kaksi edellä lueteltuja, ovat edelleen sairaus, jos on tinen, niin on myös noita toinen.

    • Anonyymi

      Alkoholismista puhutaan mielellään sairautena, mutta sairauden edellyttämää hoitoa ei ole juurikaan tarjolla. Katkot on ihan täys vitsi, eikä A-klinikatkaan hoida enää, kuin narkkeja. Pitäis olla 1-3 kk kuntoutusjakso hoitopaikassa.

    • Anonyymi

      1 kk ei riitä. 6kk pitäisi olla jossain lapin tunturin laella mökissä, että katko olisi kunnollinen. Olen ollut itse nyt 25 päivää selvinpäin ja nyt vasta pää toimii ja voi ajatella selkeästi. Kaljaa ja viinaa tekee kuitenkin mieli hetkittäin vieläkin.

      • Anonyymi

        Yksi kuukausi oikeassa hoitolaitoksessa riittää, se on todistettu.

        Sinä olet vain todistanut erään väittämäni oikeaksi, eli lopettaminen on helppoa. Minäkin lopetin juomisen aikoinaan kymmeniä ellen jopa satoja kertoja!
        Mutta yhtä monta kertaa minun piti aina kuitenkin aloittaa juominen uudestaan, ja siinähän se ongelma olikin.

        Oikeanlaisessa hoitolaitoksessa minulle lopulta kerrottiin kuinka vältyn uudelleen aloittamiselta. Ja nyt on vuosia kulunut jo pari kymmentä, eikä mielitekoja enää ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi kuukausi oikeassa hoitolaitoksessa riittää, se on todistettu.

        Sinä olet vain todistanut erään väittämäni oikeaksi, eli lopettaminen on helppoa. Minäkin lopetin juomisen aikoinaan kymmeniä ellen jopa satoja kertoja!
        Mutta yhtä monta kertaa minun piti aina kuitenkin aloittaa juominen uudestaan, ja siinähän se ongelma olikin.

        Oikeanlaisessa hoitolaitoksessa minulle lopulta kerrottiin kuinka vältyn uudelleen aloittamiselta. Ja nyt on vuosia kulunut jo pari kymmentä, eikä mielitekoja enää ole.

        Miksi vaimo tai ystävä on mahdollistaja, juoppo ei usko neuvoja. Eikö juopon tarvii itse ottaa vastuuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi vaimo tai ystävä on mahdollistaja, juoppo ei usko neuvoja. Eikö juopon tarvii itse ottaa vastuuta.

        Juoppo ei kanna vastuuta. Syy on aina muissa. Ja sitten kun vaimo lähtee, on syy silloinkin vaimossa.


    • Anonyymi

      Alkoholismi on sairaus osittain, siksi sitä ei hoideta kunnolla.
      Alkoholismin hoitoon toimisi hyvin lääkkeeksi, että viikottain joku teroittaisi nuppiin, miksi ei voi käyttää alkoholia. Alkoholisti ei välttämättä muista kuukauden hoitojakson ja kuukauden avohoitojakson jälkeen muutakuin alkoholin hyvät puolet, vaikka niitä ei olisi kuin yksi vs 1000 huonoa puolta.
      Siis vaikka olisi mennyt perhe, koti, työpaikka, niin alkoholisti muistaa vain sen, kuinka hyvä olo tulee ensimmäisen pitkän huikan jälkeen. Sitä se ei muista, että se on menoa, josta seuraa kauheuksia, sen ensimmäisen pitkän huikan jälkeen.
      Kyllä tällaista hoitoa tarvittaisiin varsinkin ei toivottomien tapausten kohdalla.
      Ei mitään terapeuttista lässytystä, vaan kunnollinen puhuttelu viikottain.

    • Anonyymi

      Sehän siinä onkin vialla jos tuputetaan alkoholistille yhtenään neuvoja ja puhutaan kuinka pääsisi eroon jne.

      Itse entisenä alkoholistina voin sanoa että se kaikki " info " yleensä on alkoholistilla tiedossa jo omasta takaa, ja ottaahan se sitten päähän ja jopa saa juoppoa syyllistämään itseään entisestään kun hän ajattelee " ihan kuin en jo tietäisi ".

      Useimmiten alkoholisti tuntee itse suurta häpeää juomisestaan ja siitä syystä asian käsittely voi olla ylivoimaisen vaikeaa.

      Ja ne hoidot eivät onnistu ennenkuin alkoholisti on itse valmis tunnustamaan että tarvitsee apua.
      Joku tuolla aiemmin mainitsi että pitkät vankeudet ym. auttaisivat pääsemään alkoholista tai huumeista eroon, ei se ole niin.
      Vaikka olisi kuinka kauan selvin päin niin ihminen ratkeaa uudestaan jos ei ymmärrä itseään ja syytä siihen miksi haluaa olla joistain päihteistä sekaisin.

      Sanoisin, terapiaa, ja lisää terapiaa, hienotunteista lähestymistapaa enemmän sieltä alkoholistin näkökulmasta katsellen, ei ulkopuolisena hyökkäävänä tuomitsijana.

      • Anonyymi

        Suomalainen yhteiskunta menisi vararikkoon ilman juoppoja, jotka pyyteettömästi maksavat veronsa, paiskivat hommia otsansa hiessä ja nussivat naiset tyytyväisiksi kovassa kankkusessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalainen yhteiskunta menisi vararikkoon ilman juoppoja, jotka pyyteettömästi maksavat veronsa, paiskivat hommia otsansa hiessä ja nussivat naiset tyytyväisiksi kovassa kankkusessa.

        No niin, sanopa muuta.
        Jos juoppo paiskii vielä töitä otsa hiessä, niin hänhän maksaa todella paljon veroja.
        Palkasta menee verot, ja lisäksi vielä niistä alkomahooleistakin.

        Aiemmassa mainittu naisten kanssa vehtaaminen saattaakin sitten kostautua, jos tulee kovin paljon elatusmaksuja maksettavaksi. Ei sekään vissiin ihan halpaa ole.


    • Anonyymi

      Alkoholismin hoito on erittäin yksinkertaista.
      Täytyy vaan tietää mistä alkoholismissa oikein on kysymys, ja hoitaa sitten itse sairautta, eikä pelkästään sen oireita.

      • Anonyymi

        Tuossa oot oikeassa että täytyy tietää mistä on kysymys, mutta se on just se mikä ei olekaan erittäin yksinkertaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa oot oikeassa että täytyy tietää mistä on kysymys, mutta se on just se mikä ei olekaan erittäin yksinkertaista.

        Niinpä.
        Yleensähän tuossa keskustelussa lapsi menee pesuveden mukana, kun aletaan etsimään merta edempää vastauksia kysymykselle: "miksi Jeppe juo"? Vaikka vastaus on hyvin yksinkertainen ja helppo löytää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä.
        Yleensähän tuossa keskustelussa lapsi menee pesuveden mukana, kun aletaan etsimään merta edempää vastauksia kysymykselle: "miksi Jeppe juo"? Vaikka vastaus on hyvin yksinkertainen ja helppo löytää.

        Jos vastaus on yksinkertainen ja helppo löytää, niin kerro jokin esimerkki?
        Suomessa on vähintään useampi kymmenen tuhatta, jotka juovat kaikkien normien ohi, samalla kysyen itseltään, miksi tekevät sitä.


    • Anonyymi

      Lex-haavisto ei käy, eikä Se verukkeeksi. Valehtele itelles.

    • Anonyymi

      ""Suomessa on vähintään useampi kymmenen tuhatta, jotka juovat kaikkien normien ohi, samalla kysyen itseltään, miksi tekevät sitä.""

      Olet oikean ongelman äärellä.
      Eräs alkoholismia tunteva päihdehoidon ammattilainen arvioi että Suomesta löytyy ainakin 300.000 työssä käyvää alkoholistia, joista jokainen yrittää epätoivoisesti hallita ja vähentää juomistaan. Pieni osa heistä onnistuu tekemäänkin niin, mutta yleensä vain joksikin aikaa. Ja sitten juominen jatkuu taas entistäkin tiiviimpänä.
      Nämä työssä käyvät alkoholistit jakautuvat tasaisesti eri ammattiryhmiin ja varallisuusluokkiin. Ongelmasta kärsivät yhtälailla pienituloinen kassaneiti tai miljoonabisneksiä pyörittävä insinööri, heiveröinen opettaja tai sporttinen erikoislääkäri, rekkakuski tai pappi jne.

      Suomen virallinen sosiaali- ja terveyshallinto yrittää auttaa heitä naurettavilla ohjeillaan, joista näkyy läpi ettei niiden laatija tunne yhtään sairautta nimeltä alkoholismi. Erilaiset vähentämisohjeet tai juomien laimentamisniksit aiheuttavat alkoholisteissa lähinnä myötähäpeää, ja siksi näitä ohjeita ei kukaan tosissaan otakaan. Jokainen alkoholisti tietää sen, ettei liiallisessa juomisessa ole kyse itsekurista vaan aivan jostain muusta.
      Tämä muu on sairaus nimeltä alkoholismi, eikä sitä voida hoitaa vain oireita hoitamalla. Täytyy hoitaa itse sairautta eli alkoholismia.

    • Anonyymi

      Se syy pitäisi hoitaa joka saa ihmisen juomaan.
      Joku siellä psyykessä saa aikaan sen että täytyy saada pää " sekaisin ", ajatukset turrutettua, tukahdutettua ikävät asiat mielestä pyörimästä.
      Eikä siihen ole mitään yhtä ja ainoaa syytä vaan yhtä monta syytä kuin on ihmisiä joille alkoholi on ongelma.

      Ikävät tunteet on niin helppo turruttaa päihteillä niin ne jäävät mielessä taka-alalle, ja kun alkaa turruttamista käyttää " lääkkeenä " se jää herkästi muka " helpoksi " keinoksi jatkossakin, muuttuu totutuksi tavaksi.
      Nopeasti omaksuu mallin kuinka voi välttää vaikeita asioita, vaikka todellisuudessa juominen vain siirtää niitä.

      Riippuvuus on aluksi ainoastaan psyykkistä mutta kun juominen jatkuu tarpeeksi pitkään ( mikä sitten on kenellekin se tarpeeksi ) niin tulee myös fyysinen riippuvuus mukaan.

      Toipuneena alkoholistina voin sanoa että putken ollessa päällä ei ole kivaa kuunneltavaa kun sanotaan sairaaksi tms.
      Myöskään tuomitseminen ei koskaan auta millään tavalla, monesti se vain pahentaa tilanteita.
      Alkoholisti osaa hyvin syyllistää itse itseään juomisestaan, siihen ei välttämättä tarvita ulkopuolisia lisäämään syyllisyyttä.

      Mielestäni ei riitä hoidoksi se että pääsee jonnekin katkaisemaan ryyppyputken, mukana pitäisi olla alusta alkaen jonkinlaista keskusteluapua jossa keskityttäisiin siihen mikä ihmisen ajaa juomaan.

      Voisin veikata että kukaan ei ole halunnut " unelma-ammatikseen " alkoholistia.
      En usko että kukaan haluaa väen väkisin itselleen alkoholiongelmaa.
      Harvoin alkoholiongelmaa hankitaan, useimmiten siihen ajaudutaan moninaisten tapahtumien ja tilanteiden kautta.

      • Anonyymi

        Niinpä, se syy mikä saa ihmisen juomaan.
        Syy ei suinkaan ole se että lapsena oli niin paljon puisia leikkikaluja, tai että lemmikkikissa jäi auton alle, eikä edes se kun isä hakkasi koivuhalolla. Kaikilla meillä on lapsuudesta traumaattisia kokemuksia ja muistoja, mutta silti vain n. 10% meistä alkaa juomaan alkoholistisesti. Jopa sellaisetkin saattavat alkaa juomaan joiden lapsuus ei edes ollut sieltä pahimmasta päästä.
        Alkoholismin hoidossa on siis aivan turhaa kaivella syitä juomiselle ankarasta lapsuudesta, tai ujoudesta tai liian holhoavasta äidistä, tai edes "seksuaalisesti aktiivisesta" isästä.
        Nämä tällaiset lapsuuden traumat oireilevat aivan muulla tavalla kuin alkoholismina.

        Alkoholismi on sairaus, ja alkoholisti on sairas, oli hän sitten selvin päin, humalassa tai krapulassa. Ja siksi alkoholistille pitääkin aina sanoa että hän on sairas ja tarvitsee apua sairauteensa.
        Jos sinä tosiaan olet toipuva alkoholisti, niin ymmärrät varmaan sen että toipuakseen alkoholistin pitää olla rehellinen itselleen sairaudestaan. Silloin ei ole varaa loukkaantua jos joku nimittelee sairaaksi.

        Alkoholismin hoitoa ei siis ole lapsuuden traumojen perkaaminen, sillä niitähän on meillä jokaisella.
        Ja vielä vähemmän alkoholismin hoitoa on se, kun juoppo otetaan viikoksi katkolle jossa juoppo kuivitetaan, pestään ja puetaan puhtaisiin - uutta turneeta varten. Tätä kutsutaan juomisen mahdollistamiseksi, sillä onhan taas mukava lähteä baanalle kun on hetken levännyt, ja tuntuukin jo ihan siltä niin kuin juominen olisi nyt hanskassa.

        Sinä kirjoitit viimeisessä lauseessasi aivan oikein, että alkoholiongelmaiseksi ajaudutaan!
        Mutta vasta sitten kunhan kriteerit ensin täyttyvät. Eli ensin täytyy sairastaa alkoholismia, sillä vain alkoholisti alkaa juomaan niin kuin alkoholisti juo. Juomalla kukaan ei tule alkoholistiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, se syy mikä saa ihmisen juomaan.
        Syy ei suinkaan ole se että lapsena oli niin paljon puisia leikkikaluja, tai että lemmikkikissa jäi auton alle, eikä edes se kun isä hakkasi koivuhalolla. Kaikilla meillä on lapsuudesta traumaattisia kokemuksia ja muistoja, mutta silti vain n. 10% meistä alkaa juomaan alkoholistisesti. Jopa sellaisetkin saattavat alkaa juomaan joiden lapsuus ei edes ollut sieltä pahimmasta päästä.
        Alkoholismin hoidossa on siis aivan turhaa kaivella syitä juomiselle ankarasta lapsuudesta, tai ujoudesta tai liian holhoavasta äidistä, tai edes "seksuaalisesti aktiivisesta" isästä.
        Nämä tällaiset lapsuuden traumat oireilevat aivan muulla tavalla kuin alkoholismina.

        Alkoholismi on sairaus, ja alkoholisti on sairas, oli hän sitten selvin päin, humalassa tai krapulassa. Ja siksi alkoholistille pitääkin aina sanoa että hän on sairas ja tarvitsee apua sairauteensa.
        Jos sinä tosiaan olet toipuva alkoholisti, niin ymmärrät varmaan sen että toipuakseen alkoholistin pitää olla rehellinen itselleen sairaudestaan. Silloin ei ole varaa loukkaantua jos joku nimittelee sairaaksi.

        Alkoholismin hoitoa ei siis ole lapsuuden traumojen perkaaminen, sillä niitähän on meillä jokaisella.
        Ja vielä vähemmän alkoholismin hoitoa on se, kun juoppo otetaan viikoksi katkolle jossa juoppo kuivitetaan, pestään ja puetaan puhtaisiin - uutta turneeta varten. Tätä kutsutaan juomisen mahdollistamiseksi, sillä onhan taas mukava lähteä baanalle kun on hetken levännyt, ja tuntuukin jo ihan siltä niin kuin juominen olisi nyt hanskassa.

        Sinä kirjoitit viimeisessä lauseessasi aivan oikein, että alkoholiongelmaiseksi ajaudutaan!
        Mutta vasta sitten kunhan kriteerit ensin täyttyvät. Eli ensin täytyy sairastaa alkoholismia, sillä vain alkoholisti alkaa juomaan niin kuin alkoholisti juo. Juomalla kukaan ei tule alkoholistiksi.

        Lapsuuden traumojen perkaaminen ei ole alkoholismin hoitoa, ei suoranaisesti mutta nekin täytyy hoidossa läpi käydä.
        Kysymyshän on juuri siitä että pitäisi saada keinot käsitellä niitä lapsuuden traumoja turvautumatta alkoholiin. Tai mitä ikinä siellä juomisen taustalla onkaan, mitä ihminen haluaa paeta turruttamalla päänsä alkoholilla.

        Ymmärrän täysin että täytyy olla rehellinen ennenkaikkea itselleen, mutta se on just se mikä ei olekaan niin yksiselitteistä.
        Se on oikeasti ihan pirun vaikeaa.

        Alkoholisti joka jatkuvasti selittelee juomiselleen erilaisia syitä, ei ole rehellinen.
        Läheiset luulevat ensimmäiseksi että alkoholisti valehtelee heille, enimmäkseen hän valehtelee itselleen.
        Kun häpeää omaa juomistaan niin onhan se seliteltävä että juo " sen ja sen takia...." , on vaikea myöntää juovansa sen takia että se on muodostunut ongelmaksi, riippuvuudeksi.
        On vaikea myöntää että joku ulkopuolinen on saanut yliotteen ja on itse jäänyt heikommaksi.

        On alkoholisti tai ei niin ihminen joka ei ole itselleen rehellinen, ei voi olla rehellinen toisillekaan.

        Kyllä se alkoholistiksi tuleminen vaatii sen juomisen, silti jotkut jotka juovat eivät tule alkoholisteiksi. Ja kaikki alkoholistit eivät sairastu alkoholismiin.

        Alkoholisti voi olla vaikka hoitaa työnsä, perheensä, ulkoiset kulissit jne.
        Mutta sitten jos koko korttipakka hajoaa eli elämä ei pysy hallinnassa niin voidaan puhua alkoholismista.
        Suurinpiirtein noin ainakin itse ajattelen.

        Olen myös sitä mieltä että se ei hyödytä mitään jos alkoholistille sanoo että hän on sairas, hän tietää sen itsekin. Eri asia on se haluaako hän hyväksyä sen.

        Näissä alkoholia koskevissa asioissa on paljon mielipide-eroja koska jokainen ajattelee alkoholista omalla tavallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapsuuden traumojen perkaaminen ei ole alkoholismin hoitoa, ei suoranaisesti mutta nekin täytyy hoidossa läpi käydä.
        Kysymyshän on juuri siitä että pitäisi saada keinot käsitellä niitä lapsuuden traumoja turvautumatta alkoholiin. Tai mitä ikinä siellä juomisen taustalla onkaan, mitä ihminen haluaa paeta turruttamalla päänsä alkoholilla.

        Ymmärrän täysin että täytyy olla rehellinen ennenkaikkea itselleen, mutta se on just se mikä ei olekaan niin yksiselitteistä.
        Se on oikeasti ihan pirun vaikeaa.

        Alkoholisti joka jatkuvasti selittelee juomiselleen erilaisia syitä, ei ole rehellinen.
        Läheiset luulevat ensimmäiseksi että alkoholisti valehtelee heille, enimmäkseen hän valehtelee itselleen.
        Kun häpeää omaa juomistaan niin onhan se seliteltävä että juo " sen ja sen takia...." , on vaikea myöntää juovansa sen takia että se on muodostunut ongelmaksi, riippuvuudeksi.
        On vaikea myöntää että joku ulkopuolinen on saanut yliotteen ja on itse jäänyt heikommaksi.

        On alkoholisti tai ei niin ihminen joka ei ole itselleen rehellinen, ei voi olla rehellinen toisillekaan.

        Kyllä se alkoholistiksi tuleminen vaatii sen juomisen, silti jotkut jotka juovat eivät tule alkoholisteiksi. Ja kaikki alkoholistit eivät sairastu alkoholismiin.

        Alkoholisti voi olla vaikka hoitaa työnsä, perheensä, ulkoiset kulissit jne.
        Mutta sitten jos koko korttipakka hajoaa eli elämä ei pysy hallinnassa niin voidaan puhua alkoholismista.
        Suurinpiirtein noin ainakin itse ajattelen.

        Olen myös sitä mieltä että se ei hyödytä mitään jos alkoholistille sanoo että hän on sairas, hän tietää sen itsekin. Eri asia on se haluaako hän hyväksyä sen.

        Näissä alkoholia koskevissa asioissa on paljon mielipide-eroja koska jokainen ajattelee alkoholista omalla tavallaan.

        Olin kaveri,paljon juovan kanssa, ja minulle muut sano, älä ole sen juopon kanssa missään yhteydessä. Olin kuitenkin kun hän oli ihan kiva, kun ei juonu liikaa. Pitääkö paljon juova hylätä, kun hän jää yksin, lopettasko juopottelun.
        Onko kaveri syyllinen myös, vaikka en viinaa koskaan vieny, hän myös sano et itse tietää miten elää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin kaveri,paljon juovan kanssa, ja minulle muut sano, älä ole sen juopon kanssa missään yhteydessä. Olin kuitenkin kun hän oli ihan kiva, kun ei juonu liikaa. Pitääkö paljon juova hylätä, kun hän jää yksin, lopettasko juopottelun.
        Onko kaveri syyllinen myös, vaikka en viinaa koskaan vieny, hän myös sano et itse tietää miten elää.

        Ei kukaan voi sanoa toiselle kenen kanssa saa olla ja kenen ei.
        Tai toki voi sanoa mutta asiahan ei muille kuulu, jokaisella on oikeus olla kenen kanssa tahtoo.

        Alkoholistin kanssa voi onnistua ihan hyvin olemaan kaveri mutta parisuhde voi ollakin jo hankalampi.

        Itse join vuosia sitten ja edelleen juttelen vanhojen kavereiden kanssa vaikka osa heistä juo edelleen, suurin osa ei ole enää hengissäkään,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan voi sanoa toiselle kenen kanssa saa olla ja kenen ei.
        Tai toki voi sanoa mutta asiahan ei muille kuulu, jokaisella on oikeus olla kenen kanssa tahtoo.

        Alkoholistin kanssa voi onnistua ihan hyvin olemaan kaveri mutta parisuhde voi ollakin jo hankalampi.

        Itse join vuosia sitten ja edelleen juttelen vanhojen kavereiden kanssa vaikka osa heistä juo edelleen, suurin osa ei ole enää hengissäkään,

        Näin kävi tässäkin, kaveri kuoli. Amen.


      • Anonyymi

        Eihän Alko,-merkkiset liikkeet pysy pystyssä (Heh,hah,) jos ei ole juoppoja asiakkaita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin kaveri,paljon juovan kanssa, ja minulle muut sano, älä ole sen juopon kanssa missään yhteydessä. Olin kuitenkin kun hän oli ihan kiva, kun ei juonu liikaa. Pitääkö paljon juova hylätä, kun hän jää yksin, lopettasko juopottelun.
        Onko kaveri syyllinen myös, vaikka en viinaa koskaan vieny, hän myös sano et itse tietää miten elää.

        Tyhmiä kysymyksiä, tiedät kyllä oikeat vastaukset


      • Anonyymi

        Tuo nyt on aivan kohtuutonta läheisten näkökulmasta. Juoppo on niin allerginen syyllisyydelle, ettei juomisesta saisi mitään sanoa. Juoppo kohtelee puolisoa kuin esinettä, ja se pitäisi vain tyynesti sietää? Pazhkaa.

        Alkoholistihan on niin allerginen omalle syyllisyydelleen että kiistää sen kokonaan ja syyttää puolisoa kaikesta. Muuntelee vaikka totuutta jos ei muuten.

        Alkoholismi on mielen sairaus. Kellekään en soisi kohtaloa juopon puolisona. Juokse vielä kun voit.


    • Anonyymi

      Vitamiinien pillerien syöminen on paha riippuvaisuus, joku kaljan tissuttelu ei ole kai pahimmasta päästä kuin joku nuuska tai kokaiini ja heroiini eniten ihmisiä tappavat kai maailmassa.

      Pillerit ja rokotteet tappavat ihmisiä eniten.

      • Anonyymi

        Läntisissä maissa työikäisten ihmisten yleisin kuolinsyy on alkoholi!
        Alkoholismi on ohittanut miehillä eturauhassyövän, ja naisten kohdalla rintasyövän aiheuttamien kuolemien määrät työikäisessä väestössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Läntisissä maissa työikäisten ihmisten yleisin kuolinsyy on alkoholi!
        Alkoholismi on ohittanut miehillä eturauhassyövän, ja naisten kohdalla rintasyövän aiheuttamien kuolemien määrät työikäisessä väestössä.

        Alkoholi aiheuttaa sairauksia, jotka voivat johtaa kuolemaan.
        Kenenkään kuolintodistuksessa ei lue kuolinsyynä : alkoholi tai alkoholismi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkoholi aiheuttaa sairauksia, jotka voivat johtaa kuolemaan.
        Kenenkään kuolintodistuksessa ei lue kuolinsyynä : alkoholi tai alkoholismi.

        "Kenenkään kuolintodistuksessa ei lue kuolinsyynä : alkoholi tai alkoholismi."

        Kuolinsyyksi voidaan kuitenkin kirjata alkoholimyrkytys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kenenkään kuolintodistuksessa ei lue kuolinsyynä : alkoholi tai alkoholismi."

        Kuolinsyyksi voidaan kuitenkin kirjata alkoholimyrkytys.

        Tuo on täysin totta kyllä.
        Alkoholimyrkytykseen kuolee kuitenkin vähemmän ihmisiä kuin alkoholin aiheuttamiin sairauksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on täysin totta kyllä.
        Alkoholimyrkytykseen kuolee kuitenkin vähemmän ihmisiä kuin alkoholin aiheuttamiin sairauksiin.

        Ja alkoholisti ei kuole alkoholimyrkytykseen, vaan sierrättyneenä kestää valtavia määriä alkoholia. Kuulemani ennätys on yli 6 promillea ja vieläpä naisella.
        Siksi alkoholisti ehtiikin jo sammua ennen myrkytystä, ja myrkytykseen kuoleekin vain harrastelijoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja alkoholisti ei kuole alkoholimyrkytykseen, vaan sierrättyneenä kestää valtavia määriä alkoholia. Kuulemani ennätys on yli 6 promillea ja vieläpä naisella.
        Siksi alkoholisti ehtiikin jo sammua ennen myrkytystä, ja myrkytykseen kuoleekin vain harrastelijoita.

        Ihan kivan lkoholistin tunsin, joi päivittäin ja niin siinä kävi et kuoli, mutta oli muitakin sairauksia useita, miten hän kesti juoda?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan kivan lkoholistin tunsin, joi päivittäin ja niin siinä kävi et kuoli, mutta oli muitakin sairauksia useita, miten hän kesti juoda?

        Onkin hyvä kysymys, miten kestää juoda silloin kun on sairauksia.

        Tosiasiahan on, jos ihminen on alkoholismissaan riittävän " syvällä ", niin hän ei paljon välitä niistä sairauksistaan, eihän hän muuten enää joisi.

        Alkoholismi usein tekee ihmisestä välinpitämättömän, ja se koskee myös häntä itseään samalla tavoin kuin läheisiä ympärillään.

        Alkoholi on myös yksi keino paeta omaa huonoa oloaan ja sairastamistaan.
        Kun pääsee humalan puolelle, niin oma kurja olotila helpottaa, tosin vain siksi aikaa kun humala kestää.
        Krapulassa kaikki onkin jo moninkertaista, ja tuntuu entistä pahemmalta.

        On valitettavaa, että moni alkoholisti tietää, että voi käydä todella huonostikin terveyden kanssa juomisen jatkuessa, mutta mikään ei siltikään juomista pysäytä.

        Ja toiset jotenkin kestävät enemmän ja kauemmin, kuin toiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja alkoholisti ei kuole alkoholimyrkytykseen, vaan sierrättyneenä kestää valtavia määriä alkoholia. Kuulemani ennätys on yli 6 promillea ja vieläpä naisella.
        Siksi alkoholisti ehtiikin jo sammua ennen myrkytystä, ja myrkytykseen kuoleekin vain harrastelijoita.

        Jos joku on tollaset promillet puhaltanut, niin on täytynyt ottaa viinahuikka just ennen puhallusta.
        Muuten on mahdotonta, henki lähtee vähemmistäkin promilleista.
        Tai sitte on ollut mittarissa vikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos joku on tollaset promillet puhaltanut, niin on täytynyt ottaa viinahuikka just ennen puhallusta.
        Muuten on mahdotonta, henki lähtee vähemmistäkin promilleista.
        Tai sitte on ollut mittarissa vikaa.

        Tuo yli 6 promillea on virallinen Suomen ennätys, ja on mitattu vieläpä naiselta.
        Pitkään itseään sierrättänyt Mervi Tapolakin antoi näytteessä lähes 4 promillen pitoisuuden.
        Alkoholisti pystyy pitkään juomalla nostamaan kestävyytensä reilusti yli normaalin "tappavan" rajan. Kuolema seuraakin noista lukemista vasta jos juominen äkisti loppuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo yli 6 promillea on virallinen Suomen ennätys, ja on mitattu vieläpä naiselta.
        Pitkään itseään sierrättänyt Mervi Tapolakin antoi näytteessä lähes 4 promillen pitoisuuden.
        Alkoholisti pystyy pitkään juomalla nostamaan kestävyytensä reilusti yli normaalin "tappavan" rajan. Kuolema seuraakin noista lukemista vasta jos juominen äkisti loppuu.

        Lähelle viittä on ollut veressä suurimmissa rattijuopumuslukemissa.
        Kyllähän se vaatii pitkää tykitystä kirkkaalla, että kävelee yli kolmessa prommillessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Läntisissä maissa työikäisten ihmisten yleisin kuolinsyy on alkoholi!
        Alkoholismi on ohittanut miehillä eturauhassyövän, ja naisten kohdalla rintasyövän aiheuttamien kuolemien määrät työikäisessä väestössä.

        Puoli ryyppyä puolessa tunnissa pitää juopon tiellä, ryyppy tunnissa pudottaa jo ojaan😆. 😗. 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan kivan lkoholistin tunsin, joi päivittäin ja niin siinä kävi et kuoli, mutta oli muitakin sairauksia useita, miten hän kesti juoda?

        Huonosti kesti, koska kuoli


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkoholi aiheuttaa sairauksia, jotka voivat johtaa kuolemaan.
        Kenenkään kuolintodistuksessa ei lue kuolinsyynä : alkoholi tai alkoholismi.

        Kun kuolee Suomessa, joka 10, vainajan kuolinsyyksi merkitään korona, vaikka olis ajanut päin seinää.
        Eu tauti, eli keksitty juttu.


    • On jokseenkin vaikea ymmärtää toteamuksia taikka väitteitä, että alkoholismi on sairaus. Toki jotkut ovat alttiimpia tulemaan riippuvaisiksi alkoholista, mutta se on ominaisuus, ei sairaus. Erään geeniperimän omaavat ovat alkoholille yliherkkiä, eivätkä voi juoda alkoholia ilman voimakkaita reaktioita kehossaan, onko se sairaus? Jos on, silloin suuri osa kiinalaisista on sairaita sillä tavalla. Jos puolestaan alkoholisti ei juo, onko hän silloin sairas vaiko terve?

      Yleisemmin ottaen voidaan puhua riippuvuuksista, addiktioista. Monet ihmisen käyttämät nautinto- ja lääkeaineet saavat aikaiseksi riippuvuuden helpostikin, mutta alkoholi aiheuttaa tietyillä geeniperimillä voimakkaamman taipumuksen riippuvuuteen kuin muilla. Toki alkoholista voi tulla riippuvaiseksi ilman erityistä riippuvuudelle altistavaa geeniperimääkin, riittää kun juo tarpeeksi, sillä alkoholi on jo sellaisenaan riippuvuutta aiheuttava aine. Jos yhtälöön lisätään vielä ihmisen mielihalu, jonka mukaisesti hän nauttii olostaan enemmän juovuksissa kuin selvinpäin, ei riippuvuuden syntymiseen tarvita kummoisia geenejä.

      Onko ihminen sitten sairas ollessaan riippuvainen jostakin aineesta? Henkisesti ehkä. Ihminen saattaa nimittäin yrittää korjata itsessään olevaa psykologista epäkohtaa jonkin aineen tuomalla mielihyvällä, jolloin hänen sairautensa on psykologinen, mutta varsinaiset ulospäin näkyvät oireet ovat väärän lääkityksen eli huumeiden taikka alkoholin aikaansaamia. Tosin fyysistä riippuvuutta aiheuttavien aineiden tapauksissa vieroitusoireet ilmenevät myös henkisinä oireina, kuten ahdistuksena, jota addikti ensisijaisesti lääkitsee addiktiivisella substanssillaan.

      Jos pohditaan Freudin käyttämän määritelmän mukaan henkistä terveyttä ja sairautta, niin hänen mukaansa ihminen, joka kykenee sekä työhön että rakastamaan mutta myös suremaan, on henkisesti terve. Ollessaan kiinni riippuvuudessaan kykenee harva ihminen aidosti rakastamaan taikka suremaan, sillä riippuvuus tekee itsekeskeiseksi. Usein myös työkykykin kärsii, joten riippuvuuttaan ruokkivaa ihmistä voidaan tämän määritelmän perusteella pitää sairaana. Mutta ainoastaan kun hän ruokkii riippuvuuttaan.

      • Anonyymi

        Totta, minulla on kokemusta alkoholistin kaverina. Oli empatiokyvytön muita kohtaan, koko ajan kehu itseään ja muita haukku. Ei huomannut itsessään mitään vikaa, syy oli aina toisissa. Ei pystynyt, eikä halunnut lopettaa juomista. Vatsa oli kuralla, ei syöny kunnolla, joi viinaa joka päivä. Harmi, kun oli pohjimmiltaan ihan mukava, nyt ei enää juo....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, minulla on kokemusta alkoholistin kaverina. Oli empatiokyvytön muita kohtaan, koko ajan kehu itseään ja muita haukku. Ei huomannut itsessään mitään vikaa, syy oli aina toisissa. Ei pystynyt, eikä halunnut lopettaa juomista. Vatsa oli kuralla, ei syöny kunnolla, joi viinaa joka päivä. Harmi, kun oli pohjimmiltaan ihan mukava, nyt ei enää juo....

        Oli laajalta pohjalta tehty analyysi, tutkimuksessa noin yksi ihminen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, minulla on kokemusta alkoholistin kaverina. Oli empatiokyvytön muita kohtaan, koko ajan kehu itseään ja muita haukku. Ei huomannut itsessään mitään vikaa, syy oli aina toisissa. Ei pystynyt, eikä halunnut lopettaa juomista. Vatsa oli kuralla, ei syöny kunnolla, joi viinaa joka päivä. Harmi, kun oli pohjimmiltaan ihan mukava, nyt ei enää juo....

        Nimenomaan kyvytön empatiaan. Alkoholistille muut ovat tarpeen täyttäjiä. Muiden tunteita ei tarvitse ottaa huomioon kun ei niitä edes havaitse. Syy on aina muissa.


    • Anonyymi

      ainakaan maanpäällä, viina vei hautaan...

    • Anonyymi

      Mielestäni alkoholia demonisoidaan ja kiusataan aivan suotta. Samoin on savukkeiden laita. Alkoholin voi käsittää myöskin "rauhoittavana lääkkeenä".

      Olen itse 46 ja juon enää vain noin pari (joskus kolmekin) koria viikossa. (Viime aikoina tosin todennut niiden korien maistuvan sen verran hirveiltä, että vain sisältöön lähinnä keskittynyt)

      Olen suurkuluttaja ollut jo kaiketi siinä 25 vuotta. En tosin omasta mielestäni, kun oon vain 175 cm. korkea. No kaljamahanikin vasta lapsen asteella raskaana.

      Tupakasta en jostain syystä tullut koskaan riippuvaiseksi ja siitä ihan iloinen olen. Se ei vaan jotenkin iskenyt. Joko en polttanut liian tiheään tai en vetänyt tarpeeksi keuhkoihin. En tiedä miksi nikotiini ei juurtunut persoonaani. No tyhmä sitä nyt olisi enää aloittaakaan.

      • Anonyymi

        Pystytkö lopettamaan juomisen? Ei ne määrät vaan tahdonvoima juomisen hallintaan. Kaikki ei pysty. Silloin sitä on riippuvainen, eli alkoholisti.


    • Anonyymi

      Totta, ihmiset on aivan heitteillä. Mitään apua ei saa mistään ja läheiset joutuu seuraamaan voimattomina sivusta, kun toinen tuhoaa itsensä ja kaiken ympärillään. Voi olla hyvin hidasta kuolemaa jos fysiikka vahva. Maksaa myös yhteiskunnalle paljon, kertyy vakava kallis sairaus toisensa perään ja läheisille ikuinen trauma.

      • Anonyymi

        Se on juuri tätä.
        5 pv katkolla ja sitten päästetään kotiin.
        Vapiseva ihminen, jolla muu vakava sairaus.
        Jos ei olisi alkoholismia. Henkilö otettaisiin kroonikko-osastolle.
        Nyt yksin kotiin kuolemaan!


    • Anonyymi

      Viina koukuttaa kaikki käyttäjänsä, riippuu henkilöstä kuinka noppeesti releet kääntyvät aivojen mielihyväkeskuksessa aalkoholismiasentoon. Jotkut tosin ehtivät kuolla vanhuuteen ennenkuin alkoholisoituvat. Omalla kohdalla naksahti jo ekoilla kerroilla teininä.

      • Anonyymi

        Tuo on kyllä suurta shaibaa. Alkoholin liika-ja ongelma käyttö on kiinni henkisistä ja mielen tilasta ja kunnosta. Kun itsensä totuttaa ryyppäämiseen tilaisuuden tullen tai yrittää lieventää jotain tuskaansa, niin siihen jää henkisesti heikko koukkuun ja siitä tulee tapa. Latvalääkäriin kaikki juopot ja alttiit pitäisi toimittaa pidemmäksi aikaa, eikä muuta.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe