Uuden tieliikennelain mukaan kaistojen yhdistyessä pitää noudattaa ns. vetoketju -mallia (https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/201809032201173409).
Mitenköhän tuo käytännössä toimii, jos 2 autoa ajaa rinta rinnan vierekkäin, eikä kummallakaan ole tietoa, että kummalta kaistalta on viimeiseksi menty sille yhdelle jatkuvalle kaistalle??? Olisiko tuossakin oiva mahdollisuus vakuutuspetoksille? Ainakin olen valmis yrittämään...
Kaistojen yhdistyminen ja "vetoketju"
13
135
Vastaukset
- Anonyymi
Aikoinaan kun Tampereen ohitustietä tehtiin (moottoritieksi), oli pääsuunnassa käyössä vain yksi kaista Porin suuntaan, joka tahtoi ruuhkautua iltapäivisin kilometrien pituiseksi jonoksi.
Eräs syy siihen oli, että Pirkkalan rampille syntyi käytäntö, jossa sivulta tulevia päästettiin pitkinä letkoina jonoon (heillä oli kolmio). En tiedä miksi päätietä ajavat toimi näin. Tässä jollain tapaa olisi toiminut juuri tuo vetoketjumalla.
Pahimmillaan päätien ruuhkassa kului aikaa 2 tuntia.
Nopein tapa olikin kiertää pikkuteitä em. rampille, jolloin pääsi suit-sait isoimman ruuhkatulpan kärkeen ja säästi hyvinkin reilu tunnin aikaa. - Anonyymi
Jos sinun asenne on tuota tasoa, niin voi voi. Toivon mukaan maailma opettaa, jos ei muuta niin hiljaa kävelemään.
- Anonyymi
No tuo aloitus on trolli, mutta kyseinen liikennemerkki ei oikein toimi Suomessa. "Vetoketjua" ei haluta noudattaa, se on ollut nähtävissä jo aiemmin. Jos päästät liittymästä tulevien jonosta yhden auton eteesi, niin sieltä perässä on tulossa heti puskurituntumassa muutama muukin (kuten tuossa edellä Pirkkalan tapauksessakin). Vedän jonon heti tiukaksi ettei se toinen auto mahdu enää eteeni ja kun on tarpeeksi iso auto allani niin se onnistuukin hyvin.
- Anonyymi
Ei sitä vetoketju liikennemerkkiä liittymissä käytetä.
- Anonyymi
Olen asunut Ranskassa ja siellä tuollainen vetoketju-käytäntö on jokapäiväistä elämää. Toimii erinomaisesti kun kaikki ymmärtävät että liikenteessä ei tarvitse olla kusipää vaan toisille voi antaa vapaaehtoisesti tilaa.
- Anonyymi
En kyllä kehuisi ranskalaista liikennekulttuuria autojen resuisesta ja lommoisesta kunnosta päätellen...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En kyllä kehuisi ranskalaista liikennekulttuuria autojen resuisesta ja lommoisesta kunnosta päätellen...
Siellä auto ei samanlainen pyhä lehmä kuin Suomessa. Käyttöesine.
Jos siihen tulee lommo niin ei sitä välttämättä korjata kalliilla rahalla.
Suomalaisen autossa lommo ajaa paniikkiin ja vanhastakin autosta korjataan kalliila lommot joilla ei oikeastaan ole mitään merkitystä käytön kannalta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siellä auto ei samanlainen pyhä lehmä kuin Suomessa. Käyttöesine.
Jos siihen tulee lommo niin ei sitä välttämättä korjata kalliilla rahalla.
Suomalaisen autossa lommo ajaa paniikkiin ja vanhastakin autosta korjataan kalliila lommot joilla ei oikeastaan ole mitään merkitystä käytön kannalta.Ilmeisesti ranskalaisilla on huomattavasti paremmat tulot kun on varaa suhtautua elämän toiseksi kalleimpaan hankintaan noin välinpitämättömästi.
Tai ainakin suomalaisittain toiseksi kalleimpaan... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmeisesti ranskalaisilla on huomattavasti paremmat tulot kun on varaa suhtautua elämän toiseksi kalleimpaan hankintaan noin välinpitämättömästi.
Tai ainakin suomalaisittain toiseksi kalleimpaan...Sitäpaitsi, ainakin Suomessa katsastuksesta ei päästetä läpi autoa joka on esim. valaisimiltaan rikki tai suuntaukset pielessä, jne. mitkä helposti rikkoutuvat ranskalaisessa huolimattomassa käsittelyssä...
- Anonyymi
Pääkaupunkiseudulla vielä onnistuu kaistan vaihtaminen vetoketjutyyliin kohtuullisen hyvin, mutta maakunnissa suorastaan kiihdytetään että ei kukaan pääse sinne jonoon väliin ajamaan. Ja rampilta kolmion takaa ei voi ajaa päätietä kulkevan taakse, vaan pitää raivokkaasti kiihdyttää, että pääsee siihen eteen.
- Anonyymi
Olen pistänyt merkille tässä elämän aikana että nyrkkisääntö liikenteessä käyttäytymiseen on se että mitä vähemmän on liikennettä sitä enemmän luolamies-mentaliteetti puskee pintaan.
Siellä missä autoja on paljon niin väkisinkin oppii ymmärtämään että vain yhteispelillä saa liikenteen sujumaan jouhevasti.
- Anonyymi
Ei se voi olla niin vaikeaa. Henkilökohtaiset viestit voi esittää muin tavoin.
Kannatan edellisiä kirjoittajia.
Asian henkilökohtaisesti toteamiseksi kannattaisi tosin vaikkapa vain pistäytyä autolla jossain muussa maassa, jossa autojen lukumäärä on suurempi.
Siellä molemmat kaistat täyttyvät, kapea paikka ohitetaan vuorotellen yksi kerrallaan, eikä kuten meillä nyt, jossa päättyvän kaistaan loppuun ajava tulkitaan aina kiilaajaksi, vaikka hän olisi ulkopaikkakuntalainen, jolle järjestelyt ovat uusia.
Mahdollisesti kärjellään oleva kolmio tulisi tällaisesta paikasta tietyön tms. takia poistaa, kunnes häiriötä ei enää ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1162018Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1581494Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j551357- 551138
Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html1601110Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä75966Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36867- 52864
Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62852- 56811