Kuka on palkannut lobbarit foorumille?

Anonyymi

Jokainen palstalla vieraillut on varmasti huomannut, miten agressiivisesti palstalla 24/7 hyökätään sähköautokriittisia mielipiteitä vastaan. Samalla nousee samalla kaavalla pintaan avauksia esimerkiksi huoltoasemien tarpeettomuudesta.

Onko sattumaa? Systemaattisesta kirjoittelusta päätellen ei varmastikaan.

Kenen intresseissä on kuristaa patteriautokritiikkiä??

107

560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minä mistään lobbareista tiedä. Mutta onhan se vähän turhauttavaa kun sähköauton omistajille tullaan yhä uudestaan varmana tietona kertomaan, että ei niillä talvella mitään tee tai että ei sellaista ole kenenkään järjellistä hankkia kun niitä ei saa mistään käytettynä 500 eurolla.

      Puheenvuorot voisivat kyllä olla vähän maltillisempia puolin ja toisin. Nykyisestä normaalista ohi huutamisesta tuskin on iloa kenellekään, ellei kirjoittaja sitten jostain syystä tunne tarvetta kuulua johonkin tiettyyn leiriin ja alleviivata sitä kaikille.

      • Anonyymi

        Syytä olisi listata plussat ja miinukset ja sitten jokainen arvioi asian ihan itse. Sellainen häiritsee myös se että liian kärjistetysti kirjoitellaan asioista.


    • Anonyymi

      -Miksi olla sähköautokriittinen?
      -Mitä haittaa sähköautoista voi kenellekään olla?
      -Jos ei sähköauto käy sinulle kotilatauksen puutteen tai muun henkilökohtaisen asian takia niin muuttaako se sähköauton kaikille huonoksi? Eihän kaikki perinteisetkään autot sovellu kaikille.

      • Anonyymi

        Akut menee rikki, kamalan kalliita vaihtaa, ei toimi talvella, ei pääse Hangosta Nuorgamiin yhdellä latauksella, sähköautot saastuttavat enemmän elinkaaren aikana kuin polttomoottorit. Ja toki pitää mainostaa miten koko asuinseudulle ei saa latausmahdollisuutta.

        Noista on totta vain lapinreissu (mutta vain pienelle murto-osalle väestöstä) ja osittain akkujen kalleus. Tosin nyt saa kokonaisen sähköauton sillä mainostetulla 30 t€:llä. Tai jopa 20 t€. Akkujen valmistuskustannukset ovat romahtaneet alle 100€/kWh, vaikka se ei *vielä* näy kuluttajille.

        Lapin osalta ei ymmärretä, että pitkät matkat ovat suurimmalle osalle ihmisistä harvinaisia. Ja näitä ei kenellekään pakoteta. Ne jotka kokevat pitkien matkojen ajon pysäytyksittä tarpeelliseksi ostakoot dieselin tms.

        Niissä autoissa joissa akkujen jäähdytys yms. on hoidettu oikein akut pääsääntöisesti kestävät nykyistä dataa ekstrapoloiden koko normaalin 15-20 vuoden elinkaaren yli 75% kapasiteetilla, ja pääsevät sen jälkeen sähkövarastokäyttöön.

        Viimeiseksi... on totta, että käytettyjen markkinoille hyviä sähköautoja saa vielä odottaa kauan. Näin valitettavasti on aina teknologian murrosvaiheissa.


      • Anonyymi

        -En ole sähköautokriittinen, ainoastaan polttomoottoriauton puolesta
        -Ei sähköautosta (siis siitä ajoneuvosta) ole haittaa kenellekään, ainoastaan politiikasta
        -Kaikki olisi ihan OK jos ilmapiiri ei olisi vaikkapa tällä palstalla niin polttislynkkamismielinen.

        Esim. polttoaineveronkorotusteen vaatiminen, ilmaisten latauspaikkojen vaatiminen,
        ja muuta vastaavaa...

        Kukin ostakoon ja ajakoon haluamansa laisensa laitteella dissaamatta muulla käyttövoimalla ajavia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        -En ole sähköautokriittinen, ainoastaan polttomoottoriauton puolesta
        -Ei sähköautosta (siis siitä ajoneuvosta) ole haittaa kenellekään, ainoastaan politiikasta
        -Kaikki olisi ihan OK jos ilmapiiri ei olisi vaikkapa tällä palstalla niin polttislynkkamismielinen.

        Esim. polttoaineveronkorotusteen vaatiminen, ilmaisten latauspaikkojen vaatiminen,
        ja muuta vastaavaa...

        Kukin ostakoon ja ajakoon haluamansa laisensa laitteella dissaamatta muulla käyttövoimalla ajavia.

        Polttislynkkamismielinen? Ehkäpä se johtuu siitä, että jotkut ovat kokoneet elämäntehtäväkseen levittää sähköauto-FUD:ia. FUD = fear, uncertainty, doubt. Eli suomeksi pelkoa, epävarmuutta ja epäröintiä. Eli puhuvat paskaa.

        Kuka täällä muuten on vaatinut polttoaineverokorotuksia tai latauspaikkoja? Paremminkin toisin päin. Tai siis yksi syistä miksi itse ajan sähköautolla on juuri todennäköiset veronkorotukset, yms. "ilmastotalkoot". En muuten ole erityisen kiinnostunut ekologisista näkökohdista, vaan ajo- ja käyttömukavuudesta ja 10 vuoden tähtäimellä järkisyistä; kokonaiskustannuksista ja jälleenmyyntiarvosta. (Joo, ja tiedän, että sähköautojakin aletaan varmasti verottamaan enemmän, mutta olen varma siitä että polttomoottoreita verotetaan tulevaisuudessa vieläkin huomattavasti rankemmalla kädellä.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        -En ole sähköautokriittinen, ainoastaan polttomoottoriauton puolesta
        -Ei sähköautosta (siis siitä ajoneuvosta) ole haittaa kenellekään, ainoastaan politiikasta
        -Kaikki olisi ihan OK jos ilmapiiri ei olisi vaikkapa tällä palstalla niin polttislynkkamismielinen.

        Esim. polttoaineveronkorotusteen vaatiminen, ilmaisten latauspaikkojen vaatiminen,
        ja muuta vastaavaa...

        Kukin ostakoon ja ajakoon haluamansa laisensa laitteella dissaamatta muulla käyttövoimalla ajavia.

        (Jatko edelliseen) Ja lisäksi, komppaan, kukin ostakoon kulkupelinsä haluamallansa käyttövoimalla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akut menee rikki, kamalan kalliita vaihtaa, ei toimi talvella, ei pääse Hangosta Nuorgamiin yhdellä latauksella, sähköautot saastuttavat enemmän elinkaaren aikana kuin polttomoottorit. Ja toki pitää mainostaa miten koko asuinseudulle ei saa latausmahdollisuutta.

        Noista on totta vain lapinreissu (mutta vain pienelle murto-osalle väestöstä) ja osittain akkujen kalleus. Tosin nyt saa kokonaisen sähköauton sillä mainostetulla 30 t€:llä. Tai jopa 20 t€. Akkujen valmistuskustannukset ovat romahtaneet alle 100€/kWh, vaikka se ei *vielä* näy kuluttajille.

        Lapin osalta ei ymmärretä, että pitkät matkat ovat suurimmalle osalle ihmisistä harvinaisia. Ja näitä ei kenellekään pakoteta. Ne jotka kokevat pitkien matkojen ajon pysäytyksittä tarpeelliseksi ostakoot dieselin tms.

        Niissä autoissa joissa akkujen jäähdytys yms. on hoidettu oikein akut pääsääntöisesti kestävät nykyistä dataa ekstrapoloiden koko normaalin 15-20 vuoden elinkaaren yli 75% kapasiteetilla, ja pääsevät sen jälkeen sähkövarastokäyttöön.

        Viimeiseksi... on totta, että käytettyjen markkinoille hyviä sähköautoja saa vielä odottaa kauan. Näin valitettavasti on aina teknologian murrosvaiheissa.

        Matka-ajossa välillä lataamalla akut ladataan 80 % lataukseen ja Saksassa nopeat lataukset maksavat lähes saman kuin bensiiniä tankkaamalla. Erona sähköauton kauan paikallaan pysyminen ja kuka maksaa palkkakulun seisomisesta.

        0,75 x 0,80 = 0,60 eli maksimissaan akuissa on 60 % virtaa. Näin tilanne kylmässä Suomessa jälleen muuttuu. Tätä kenties puolitusta, en viitsi edes laskea. Edustajana todennäköisesti et saa käyttää sähköautoa, ellet ole nurkka-ajossa. Eihän noilla autoilla ole välttämättä päästy uutenakaan Helsinki - Hämeenlinna matkaa motaria pitkin.


      • Anonyymi

        "-Mitä haittaa sähköautoista voi kenellekään olla?"

        Asun suhteellisen pienessä kerrostalossa ja teetetyn sählöautojen latauskartoituksen mukaan, jos valtaosa talon ihmisistä ajaisi sähköautolla, tarkoittaisi se seuraavaa:

        -taloyhtiön pääkeskuksen täydellistä uudistamista
        -nousujohtojen uudistamista pihapaikoille sekätallipaikoille
        -edellämainittujen sähköistyksen täydellistä uudistamista.

        Kaivuu- ja asfaltointi jne lisätöineen pikku kerrostalolle hintaa kertyy 100.00€
        -Ei muuten nostattanut yhtiökokouksessa huraa-huutoja...

        -Itse olen kääntänyt sen karvaisimman takin osin toista päin, mikä liittyy sähköautoiluun. Tarve kiskoa traileria tosin vielä tekee sen, että neliveto plugari näyttää vielä ainoalle vaihtoehdolle. Katseet kääntyvät kohti uutta Suzukia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "-Mitä haittaa sähköautoista voi kenellekään olla?"

        Asun suhteellisen pienessä kerrostalossa ja teetetyn sählöautojen latauskartoituksen mukaan, jos valtaosa talon ihmisistä ajaisi sähköautolla, tarkoittaisi se seuraavaa:

        -taloyhtiön pääkeskuksen täydellistä uudistamista
        -nousujohtojen uudistamista pihapaikoille sekätallipaikoille
        -edellämainittujen sähköistyksen täydellistä uudistamista.

        Kaivuu- ja asfaltointi jne lisätöineen pikku kerrostalolle hintaa kertyy 100.00€
        -Ei muuten nostattanut yhtiökokouksessa huraa-huutoja...

        -Itse olen kääntänyt sen karvaisimman takin osin toista päin, mikä liittyy sähköautoiluun. Tarve kiskoa traileria tosin vielä tekee sen, että neliveto plugari näyttää vielä ainoalle vaihtoehdolle. Katseet kääntyvät kohti uutta Suzukia...

        Siis 100.000€


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Matka-ajossa välillä lataamalla akut ladataan 80 % lataukseen ja Saksassa nopeat lataukset maksavat lähes saman kuin bensiiniä tankkaamalla. Erona sähköauton kauan paikallaan pysyminen ja kuka maksaa palkkakulun seisomisesta.

        0,75 x 0,80 = 0,60 eli maksimissaan akuissa on 60 % virtaa. Näin tilanne kylmässä Suomessa jälleen muuttuu. Tätä kenties puolitusta, en viitsi edes laskea. Edustajana todennäköisesti et saa käyttää sähköautoa, ellet ole nurkka-ajossa. Eihän noilla autoilla ole välttämättä päästy uutenakaan Helsinki - Hämeenlinna matkaa motaria pitkin.

        Mikä ihme tuo * 0,75 on? Jos virtaa on 80%, virtaa on 80%. Ei siinä mitään kertoimia tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis 100.000€

        Suolainen hinta kieltämättä. Montako osakasta? Vaikka sähköautoja kannatan, jättäisin tuon maksamatta 2020. Ehkä 2025, riippuen miten sähköautojen osuus uusista kasvaa.

        Olen kiitollinen omalle 11 kW latausmahdollisuukselleni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "-Mitä haittaa sähköautoista voi kenellekään olla?"

        Asun suhteellisen pienessä kerrostalossa ja teetetyn sählöautojen latauskartoituksen mukaan, jos valtaosa talon ihmisistä ajaisi sähköautolla, tarkoittaisi se seuraavaa:

        -taloyhtiön pääkeskuksen täydellistä uudistamista
        -nousujohtojen uudistamista pihapaikoille sekätallipaikoille
        -edellämainittujen sähköistyksen täydellistä uudistamista.

        Kaivuu- ja asfaltointi jne lisätöineen pikku kerrostalolle hintaa kertyy 100.00€
        -Ei muuten nostattanut yhtiökokouksessa huraa-huutoja...

        -Itse olen kääntänyt sen karvaisimman takin osin toista päin, mikä liittyy sähköautoiluun. Tarve kiskoa traileria tosin vielä tekee sen, että neliveto plugari näyttää vielä ainoalle vaihtoehdolle. Katseet kääntyvät kohti uutta Suzukia...

        -Taloyhtiössäsi on tehty se yleinen virhe, että latausteho on laskettu liian suureksi/auto, eli laskettu, että kaikille autoille tulee ns. keskitehoinen type 2 latauslaite. Tällaistahan ei tarvita vaan riittää normaali supershuko josta saa ladattua 8A virralla yön (12h) aikana 22kWh eli reilu 100km ajomatkaa. se riittää täysin yli 90% autoilijoista, pidemmän päivämatkan autoilijat lataavat sitten kerran viikossa pikalaturilla lisää.

        Mistäs sitä plugaria aiot ladata?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "-Mitä haittaa sähköautoista voi kenellekään olla?"

        Asun suhteellisen pienessä kerrostalossa ja teetetyn sählöautojen latauskartoituksen mukaan, jos valtaosa talon ihmisistä ajaisi sähköautolla, tarkoittaisi se seuraavaa:

        -taloyhtiön pääkeskuksen täydellistä uudistamista
        -nousujohtojen uudistamista pihapaikoille sekätallipaikoille
        -edellämainittujen sähköistyksen täydellistä uudistamista.

        Kaivuu- ja asfaltointi jne lisätöineen pikku kerrostalolle hintaa kertyy 100.00€
        -Ei muuten nostattanut yhtiökokouksessa huraa-huutoja...

        -Itse olen kääntänyt sen karvaisimman takin osin toista päin, mikä liittyy sähköautoiluun. Tarve kiskoa traileria tosin vielä tekee sen, että neliveto plugari näyttää vielä ainoalle vaihtoehdolle. Katseet kääntyvät kohti uutta Suzukia...

        No mitä haittaa Sinulle on sähköautoista, sekö, ettet voi ladata kotipihallasi? Miten muiden sähköautoilusta on haitta sinulle?


    • Anonyymi

      Kuvitelma, että korvaamalla aina jokin käyttökelpoinen pitkäikäinen tekniikka kokonaan ihan uudenlaisella, kalliilla ja muita luonnonvaroja kuluttavalla pelastaa maailman, säästää energiaa ja vähentää päästöjä on täysin absurbi. Romua ja jätettä siinä aina vain tulee lisää ja lisää. Yksi ihminen per auto sillä kulkee kuten ennenkin ja käyttää sähköautossaankin fossiilisella tuotettua sähköä. Suomessa pitäisi ensin sähköntuotanto saattaa ajantasalle ja sitten voidaan miettiä mihin kaikkeen sähköä voidaan turvallisesti ja taloudellisesti käyttää. Nyt ollaan vielä kivihiilen, maakaasun ja Venäjän rapistuneiden ydinvoimaloiden varassa.

      • Anonyymi

        Tässä hyvä esimerkki polttistrollista. FUD:ia, ei faktapohjaa.


      • Anonyymi

        Tässäkin kommentissa näkyy hyvin yleinen sähköautokriittisen suuri oletusten, ja vähäisen tiedon määrä


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä ydinjätteen osuus? Sekin on tavallaan päästöjä vaikka on jätteen muodossa.

        -Sähköautoilija voi ostaa täysin päästötöntä sähköä halutessaan.
        -Jos kaikki suomen autot olisivat huomenna sähköautoja niiden osuus sähkönkäytöstä olisi alle 10%. Eli taitaa ydinvoimaongelma olla muualla kuin sähköautoissa. Enemmän huolissani olisin nesteen jalostamon sähkönkäytöstä jossa käytetään energiaa tänään yhtä paljon kuin jos kaikki autot olisi sähköautoja... Niin tuolla valmistetaan sitä "päästötöntä" polttoainetta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä hyvä esimerkki polttistrollista. FUD:ia, ei faktapohjaa.

        "Tässä hyvä esimerkki polttistrollista. FUD:ia, ei faktapohjaa."

        -Varsin ylimielisesti ohitettu mielestäni laajalti asiallisia argumenttejä sisältänyt kannannotto. Miksi et voinut vastata asiallisesti ja väitteitä yksilöiden kumoten???

        Juuri tälläisia kirjoituksia avaaja on selvästi tarkoittanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        -Sähköautoilija voi ostaa täysin päästötöntä sähköä halutessaan.
        -Jos kaikki suomen autot olisivat huomenna sähköautoja niiden osuus sähkönkäytöstä olisi alle 10%. Eli taitaa ydinvoimaongelma olla muualla kuin sähköautoissa. Enemmän huolissani olisin nesteen jalostamon sähkönkäytöstä jossa käytetään energiaa tänään yhtä paljon kuin jos kaikki autot olisi sähköautoja... Niin tuolla valmistetaan sitä "päästötöntä" polttoainetta...

        "-Sähköautoilija voi ostaa täysin päästötöntä sähköä halutessaan."

        Väittämässä on kyse sähköauto-FUD:sta. Kas kun todellisuudessa kukaan ei voi valita, mistä se sähkö pistorasiaan todellisuudessa tulee ja valtakunnassa ei ole kuin yksi ainoa yhteinen kantaverkko, joka jakaa sähkön suomalaisille generointipaikasta riippumatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "-Sähköautoilija voi ostaa täysin päästötöntä sähköä halutessaan."

        Väittämässä on kyse sähköauto-FUD:sta. Kas kun todellisuudessa kukaan ei voi valita, mistä se sähkö pistorasiaan todellisuudessa tulee ja valtakunnassa ei ole kuin yksi ainoa yhteinen kantaverkko, joka jakaa sähkön suomalaisille generointipaikasta riippumatta.

        "Kas kun todellisuudessa kukaan ei voi valita, mistä se sähkö pistorasiaan todellisuudessa tulee"
        Juu ei.
        Mutta ajattelepa niin että haluat ostaa kaupasta vaikka muropaketin. Samassa kaupassa on 10 eri valmistajan muroja tarjolla, valitset tietenkin niistä sen kotimaisen ja luonnonmukaisesti viljellystä viljasta valmistetun tuotteen. No, kun kaikki ihmiset olisi valveutuneita niin pian siinä kaupassa ei myytäisi muuta kuin niitä ostamiasi muroja.
        Samasta kaupan ovesta ne eri tuottajien murot kulkee kuten sähkö töpselistä.

        Ja tosiaan, on absurdia perustella sähköautojen käyttämän sähkön puhtaudesta yhtään mitään varsinkin suomessa jossa sähkö on maailman puhtaimpia, kuten edellä joku maininnut sähkö kyllä menee ihan muualle kuin sähköautoihin, mikset ole huolissasi kotitalouksien suuresta sähkönkulutuksesta ja sen päästöistä koska itsekin sitä käytät? Teollisuus on pienentänyt energiankäyttöään paljon viime aikoina, mitenkäs Sinä?

        Tutustupa öljyn jalostuksen koko ketjun päästöihin., siinä sinulle ihmettelemistä. Akut voidaan kierrättää 90% mutta öljyntuotannosta ei kierrätetä juuri mitään vaan poltetaan pääasiassa savuna ja lämpönä harakoille..

        Ja tuossa vielä yliopistojen tekemä puolueeton tutkimus eri autojen elinkaaripäästöistä likaisella usa.n sähköllä.
        http://carboncounter.com/
        Tuokin on jo vanhaa tietoa eli akkutehtaat ovat tuon tutkimuksen jälkeen pienentäneet tuotantoketjujensa päästöjä.

        Sähköautojen puolustajat perustavat väitteensä yleensä faktoihin, ei uskomuksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        -Sähköautoilija voi ostaa täysin päästötöntä sähköä halutessaan.
        -Jos kaikki suomen autot olisivat huomenna sähköautoja niiden osuus sähkönkäytöstä olisi alle 10%. Eli taitaa ydinvoimaongelma olla muualla kuin sähköautoissa. Enemmän huolissani olisin nesteen jalostamon sähkönkäytöstä jossa käytetään energiaa tänään yhtä paljon kuin jos kaikki autot olisi sähköautoja... Niin tuolla valmistetaan sitä "päästötöntä" polttoainetta...

        Kaikki sähkö menee yhteen ja samaan sähköverkkoon, tuotettiin se sitten millä menetelmällä tahansa. Se että hankkii mukamas jotain ekologista sähköä, on suurta kusetusta. Vaikka jokainen nyt yhtä-äkkiä siirtyisi ekologisen sähkön ostajaksi, niin ei takuulla riittäisi kaikille ja vaje katettaisiin muulla tuotannolla, kuten esim. ydinvoimalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki sähkö menee yhteen ja samaan sähköverkkoon, tuotettiin se sitten millä menetelmällä tahansa. Se että hankkii mukamas jotain ekologista sähköä, on suurta kusetusta. Vaikka jokainen nyt yhtä-äkkiä siirtyisi ekologisen sähkön ostajaksi, niin ei takuulla riittäisi kaikille ja vaje katettaisiin muulla tuotannolla, kuten esim. ydinvoimalla.

        Asian voi mieltää olevan noin jo nyt. Uusiutuvien energialähteiden osuus on vähän vajaa puolet. Tälläkin hetkellä reilu puolet sähköstä joudutaan tuottamaan muulla tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki sähkö menee yhteen ja samaan sähköverkkoon, tuotettiin se sitten millä menetelmällä tahansa. Se että hankkii mukamas jotain ekologista sähköä, on suurta kusetusta. Vaikka jokainen nyt yhtä-äkkiä siirtyisi ekologisen sähkön ostajaksi, niin ei takuulla riittäisi kaikille ja vaje katettaisiin muulla tuotannolla, kuten esim. ydinvoimalla.

        Tuo on asiaa ymmärtämättömän kirjoitus. Voimalat eivät voi myydä verkkoon enempää sähköä kuin mitä ne tuottavat. Ts. Tiedetään hyvin tarkkaan mistä voimalasta ja kuinka paljon sähköä verkossa on käytössä. Jos tuulivoimaa ei sinä päivänä tuoteta, ei sitä voi myydäkään.

        Olen ollut Fortumilla duunissa ja tiedän tarkkaan miten tuo homma toimii ja voin varmuudella sanoa että edellisen kirjoittajan teksti on aivan puutaheinää.


    • Anonyymi

      Ensirekisteröitävien autojen keskihinta (2019) oli Suomessa 32 800 euroa. Tästä on pitkä matka täyssähköautoon ja vielä pidempi lataushybridiin. Lisäksi olennaista ostettavassa autossa on sen soveltuvuus ostajan kuljetustarpeisiin. Ei siis se, onko auto täyssähköinen vai bensiinikäyttöinen.

      32 800 eurolla saa hyvän polttomoottorikäyttöisen perheauton, jossa on reilusti tilaa. Sähköauton osalta tämä ei ole kirkossa kuulutettua.

    • Anonyymi

      Suuri osa sähköautoista on ns työsuhdeautoja. Taviskansa ajaa keskimäärin 6000 euron autoilla ja vielä pitkään.

      • Anonyymi

        "Suuri osa sähköautoista on ns työsuhdeautoja. Taviskansa ajaa keskimäärin 6000 euron autoilla ja vielä pitkään."

        Puhut nyt aika hyväosaisesta kansanosasta kun väität, että tavikset ajelevat 6000 €
        maksavilla autoilla. Monet pienipalkkaisessa työssä olevat ihmiset ajelevat autoilla, joiden hankintahinta on luokkaa 500 - 3000 €.

        Ladattavilla hybridiautoilla elvistelevät työsuhdeautoilijat eivät ymmärrä sitä, että köyhä kansa siirtyy sähköautoihin arviolta 20 vuoden kuluttua, jos sittenkään. 1000 € maksavassa käytetyssä sähköautossa akku on satavarmasti rikki, joten sellainen ajopeli on käyttökelvoton romu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suuri osa sähköautoista on ns työsuhdeautoja. Taviskansa ajaa keskimäärin 6000 euron autoilla ja vielä pitkään."

        Puhut nyt aika hyväosaisesta kansanosasta kun väität, että tavikset ajelevat 6000 €
        maksavilla autoilla. Monet pienipalkkaisessa työssä olevat ihmiset ajelevat autoilla, joiden hankintahinta on luokkaa 500 - 3000 €.

        Ladattavilla hybridiautoilla elvistelevät työsuhdeautoilijat eivät ymmärrä sitä, että köyhä kansa siirtyy sähköautoihin arviolta 20 vuoden kuluttua, jos sittenkään. 1000 € maksavassa käytetyssä sähköautossa akku on satavarmasti rikki, joten sellainen ajopeli on käyttökelvoton romu.

        Vai käyttökelvottomia romuja. Hienoa kuitenkin, että tiedät kaiken 20 vuoden päähän! Olet varmasti akkuinsinööri koulutukselta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vai käyttökelvottomia romuja. Hienoa kuitenkin, että tiedät kaiken 20 vuoden päähän! Olet varmasti akkuinsinööri koulutukselta.

        Montako yli 20 vuotta vanhaa akkukäyttöistä laitetta sinulla on, ,jotka toimivat kuten uutena?
        Ei tarvitse olla akkuinsinööri kun huomaa, että akkukäyttöisten laitteiden akut vanhemmiten huononevat.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Montako yli 20 vuotta vanhaa akkukäyttöistä laitetta sinulla on, ,jotka toimivat kuten uutena?
        Ei tarvitse olla akkuinsinööri kun huomaa, että akkukäyttöisten laitteiden akut vanhemmiten huononevat.

        Taas on oletusta roppakaupalla enemmän kuin tietoa.
        Akkukäyttöisissä työkaluissa ym. akkulaitteissa ei latausta, lämmönhallintaa ym. tarkkailla tai säädetä millään lailla ja on vain hyvä asia valmistajalle että akut käyvät kaupaksi.
        Autonvalmistaja haluaa myydä autojaan 8-vuoden akkutakuun jälkeenkin joten akuista pidetään huolta ihan auton elektroniikan avulla.
        On todistettu että nykyaikainen sähköauton akku kestää pidempään kuin muu auto siinä ympärillä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Taas on oletusta roppakaupalla enemmän kuin tietoa.
        Akkukäyttöisissä työkaluissa ym. akkulaitteissa ei latausta, lämmönhallintaa ym. tarkkailla tai säädetä millään lailla ja on vain hyvä asia valmistajalle että akut käyvät kaupaksi.
        Autonvalmistaja haluaa myydä autojaan 8-vuoden akkutakuun jälkeenkin joten akuista pidetään huolta ihan auton elektroniikan avulla.
        On todistettu että nykyaikainen sähköauton akku kestää pidempään kuin muu auto siinä ympärillä.

        Nykyaikaisia sähköautoja ei ole ollut vielä 10 vuotta, joten ei ole voitu todistaa akun kestävyysväittämääsi.
        Nettiautossakin on melkein 9 000 kpl autoja myynnissä, joiden ikä 20v tai yli.
        Kuinka kauan kestää auto siinä ympärillä? Juhannuksena katselin kaihoten 1961 mallista Cadillacia, joka oli kuin uusi.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Nykyaikaisia sähköautoja ei ole ollut vielä 10 vuotta, joten ei ole voitu todistaa akun kestävyysväittämääsi.
        Nettiautossakin on melkein 9 000 kpl autoja myynnissä, joiden ikä 20v tai yli.
        Kuinka kauan kestää auto siinä ympärillä? Juhannuksena katselin kaihoten 1961 mallista Cadillacia, joka oli kuin uusi.

        Silti sinä voit verrata jotain akkutyökaluja sähköautoihin? Vertaatko myös bensatrimmeriä bensa-autoon?

        Litiumakkuja tuhoava dendriittien kasvu on melko ymmärretty ilmiö tänä päivänä. Siihen vaikuttaa ei pelkästään akun kemia (joka on muuten sähköautojen akuissa melko erilainen!) ja vahvasti myös lämpötila.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Silti sinä voit verrata jotain akkutyökaluja sähköautoihin? Vertaatko myös bensatrimmeriä bensa-autoon?

        Litiumakkuja tuhoava dendriittien kasvu on melko ymmärretty ilmiö tänä päivänä. Siihen vaikuttaa ei pelkästään akun kemia (joka on muuten sähköautojen akuissa melko erilainen!) ja vahvasti myös lämpötila.

        Miksi ei voi verrata eri bensamoottoreita toisiinsa?? Nykyaikaiset akkulaturitkin lataa älykkäästi akkuja. Lämmönhallinta on monessakin sähkötyökalussa, eli kun akku lämpiää liiaksi, niin laite sammuu.
        Ei ole vielä keksitty ikuista akkua.


    • Anonyymi

      Teslan sähköautoja tuodaan maahan käytettynä paljon enemmän kuin myydään täällä uutena. Ei se paikasta toiseen siirtäminen vielä kasvata kokonaismäärää Euroopan tasolla.

      • Teslaa ensirekisteröitiin Suomessa tammi-toukokuussa 405 kpl ja samalla aikavälillä Teslaa tuotiin maahan käytettynä 170 kpl.
        Olen aina ihmetellyt ihmisiä, jotka kommentoivat asiaa, josta heillä ei ole tuon taivaallista käsitystä. Faktathan on helppo tarkistaa netistä, niin ei tarvi nolata itseään.


    • Anonyymi

      Sanoisin että tämä avaus kuvaa ilmiötä jota minä kutsun polttishysteerikoiksi.
      Kirjoituksista jää sellainen fiilis että kirjoittaja pelkää että kaikki bensa-autot paalataan väkipakolla huomenna ja kaikkien on pakko ostaa uusi sähköauto ja lisäksi 10.000 eurom pikalatausasema kotiin. Muuta selitystä en tuolle hysterialle näe.

      Sähköautojen myynti kasvaa prosentiaalisesti paljon mutta tulee olemaan marginaalissa vielä pitkään. Älkää suotta menkö paniikkiin. Polttisautojen tappaminen pois liikenteestä kestää 30-40 vuotta. Suurinpiirtein kaikki tästä vanhanliiton porukasta puskevat koiranputkea siinä vaiheessa. Tulevat 30 vuotta voi vapaasti ajaa polttiksilla ja niitä saa halvalla aivan tavallinen köyhäkin.
      Kukaan ei pakota teitä luopuman polttiksestanne.
      Miksi siis näette sähköauton jonain mörkönä? En ymmärrä. Miten se teihin sattuu jos naapui ostaa ladattavan?

      • Anonyymi

        Näinpä. On sitten eri asia ajaako kukaan meistä Suomessa omalla autolla 20 vudoen päästä jos nämä vihervassut jatkaa touhujaan. Kaikkien pitää siirtyä bussin ja taksin käyttäjiksi ja muuttaa asumaan betonikuutioon. Tämä jota elämimillä olisi luonnolliset olosuhteet. Ihminen ei tietysti ole eläin joten ihminen voidaan sulloa 20m2 kopperoon keskellä kivierämaata muiten kuutioasukkien joukkoon.
        Vain puolueen johto saa matkustaa autolla esittelemään ajatuksiaan eri kivierämaakampusten asukeille jotka suojelevat maailmaa betonin voimalla.


    • Anonyymi

      Montako päivää sähköautolla voi vielä ajella, kun iskee sähkökatko illalla ja tyhjää akkua piti yöllä ladata. Tiistaina meni isolta joukolta taas sähköt ja palaavat jo ehkä tänään.

      • Anonyymi

        Entäs tyhjän tankin tankkaaminen huoltsikalla ilman sähköä, yhtä vaikeaa...
        Fiksulla autoilijalla akku ei ole käytännössä milloinkaan tyhjä enempää kuin tankkikaan.
        Taitaa sähköautokammo olla suuri?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs tyhjän tankin tankkaaminen huoltsikalla ilman sähköä, yhtä vaikeaa...
        Fiksulla autoilijalla akku ei ole käytännössä milloinkaan tyhjä enempää kuin tankkikaan.
        Taitaa sähköautokammo olla suuri?

        Jos toimintamatka on talvella vain reilut 200 km, niin kyllä on stressaavaa lähteä pidemmälle matkalle, kun jo lähtiessä pitää miettiä latauspaikat ja saako ladattua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos toimintamatka on talvella vain reilut 200 km, niin kyllä on stressaavaa lähteä pidemmälle matkalle, kun jo lähtiessä pitää miettiä latauspaikat ja saako ladattua.

        Käytä sitten jotain kylmään sopivaa sähköautoa, jossa on tehokas ilmalämpöpumppu. Eli ei esim. Tesla Model 3:ea. Model Y:stä moinen löytyy. Samoin varmaan joistain Nissan Leafeista, en tosin tiedä miten hyvä toteutus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Entäs tyhjän tankin tankkaaminen huoltsikalla ilman sähköä, yhtä vaikeaa...
        Fiksulla autoilijalla akku ei ole käytännössä milloinkaan tyhjä enempää kuin tankkikaan.
        Taitaa sähköautokammo olla suuri?

        Huoltsikoilla on aggregaatit tankit täynnä, jotta homma toimii sähkökatkon aikanakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos toimintamatka on talvella vain reilut 200 km, niin kyllä on stressaavaa lähteä pidemmälle matkalle, kun jo lähtiessä pitää miettiä latauspaikat ja saako ladattua.

        Jos on tarvetta pidemmille matkoille niin osta sähköauto jossa on pidempi kapasiteetti tai pysy polttiksissa. Sun case on vain sun case. Ei vaikuta muiden kuluttajien tarpeisiin tai valintoihin pätkän vertaa.
        Ei kukaan ole koskaan sanonut että sähköauto olisi kaikille paras tai edes mahdollinen vaihtoehto. Monelle se on ja onhan se jo nähty että kaikki Suomeen saatavat sähköautot menevät kuin kuumille kiville. Määrät ovat kuitenkin pieneiä ja valtavirtaa sähköautot ovat vasta monen vuoden päästä.
        Älä panikoi sähköautoista vaan ajele polttiksella jos se on sulle paras.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytä sitten jotain kylmään sopivaa sähköautoa, jossa on tehokas ilmalämpöpumppu. Eli ei esim. Tesla Model 3:ea. Model Y:stä moinen löytyy. Samoin varmaan joistain Nissan Leafeista, en tosin tiedä miten hyvä toteutus.

        "Tesla Model 3"

        Vai tuota tarjottiin vaihtoehdoksi?

        Nettiautossa käytettyjen Tesla kolmosten halvin on 4.7.2020 noin 57.000€.

        Siinäpä on kansan syville riveille ratkaisu päästä eroon polttisautosta ja siirtyä ajelemaan käytetyillä Tesloilla.

        Hyvää päivää taas.......


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tesla Model 3"

        Vai tuota tarjottiin vaihtoehdoksi?

        Nettiautossa käytettyjen Tesla kolmosten halvin on 4.7.2020 noin 57.000€.

        Siinäpä on kansan syville riveille ratkaisu päästä eroon polttisautosta ja siirtyä ajelemaan käytetyillä Tesloilla.

        Hyvää päivää taas.......

        Koska persaukiset ovat uusia autoja ostaneet, ja miksi nyt pitäisi heidän sellainen ostaa?
        Jos ei lompakko kestä ajat sillä mihin kestää, älytöntä ruikuttamista, olisit hoitanut elämäsi paremmin. Niin me sähköautoilijat olemme tehneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska persaukiset ovat uusia autoja ostaneet, ja miksi nyt pitäisi heidän sellainen ostaa?
        Jos ei lompakko kestä ajat sillä mihin kestää, älytöntä ruikuttamista, olisit hoitanut elämäsi paremmin. Niin me sähköautoilijat olemme tehneet.

        "Koska persaukiset ovat uusia autoja ostanee.."

        Et selvästikään tajunnut kirjoituksen pointtia. Tuolla aikaisempi kirjoittaja tarjoaa sähköautojen "range" -ongelmaan ratkaisuksi tuota Tesla Model 3 mallia.

        Enempi asioista perillä olevat ihmiset ymmärtävät kirjoituksesta, ettei Tesla Model 3 käy kyseeseen koko kansan ratkaisuna, kun jo käytetystä ('patteriaustosta') joutuu maksamaan lähes 60.000 euroa. Eihän siinä kyse ollut siitä, ettei rahaa olisi; vaan siitä miten heikkoon ja hintavaan vaihtoehtoon joutuu sortumaan, jos haluaa sitä asiallista rangea.

        Kannattaisi lukea kirjoitukset enempi ajatuklsella, ennen kuin kirjoittaa tunnekuohussaan kehnsti harkitun ja alatyylisen vastauksen.


    • Anonyymi

      Sanokaas sähköautointoilijat, että kuinka pitkälle sitä jollakin saksalaisella tai korealaisella sähköautolla vuorokaudessa pääsee. Jos lähden vaikka Tukholmasta tai nykyisin myös Tallinnasta täydellä akulla kohti Välimerta ja sieltä Etelä-Espanjaa, niin miten matka etenisi. Voisin sitten verrata, kun on tullut useamman kerran Ruotsin kautta matka tehtyä polttisautoilla. Rödby-Puttgarden väli lautalla Helsinki-Tukholma välin lisäksi.

      • Anonyymi

        Käytä silloin jotain muuta, vuokraa vaikka. Horses for courses. Terveisin, sähköautoilija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytä silloin jotain muuta, vuokraa vaikka. Horses for courses. Terveisin, sähköautoilija.

        Mitäs vuokraat, kun polttikset kielletään. Mitä tekee autoilla, jotka eivät sovellu oikeaan ajamiseen.


      • Anonyymi

        Mitä tekemistä tuollaisella kysyksellä yhtäään minkään kanssa? Täysin nolla-arvoinen koska ei kosketa millään tapaa kuin yhtä promillea kuluttajista, jos niinkään montaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs vuokraat, kun polttikset kielletään. Mitä tekee autoilla, jotka eivät sovellu oikeaan ajamiseen.

        Polttiksien kieltämiseen on matkaa monta vuosikymmentä. Turhaan panikoit. Vedä henkeä ja rauhoitu. Juo vaikka lämmintä maitoa.


      • Sähköauto nyt fbryhmässä muistaakseni luin kertomuksen, jossa kaveri oli ajanut sähköautolla 24h ja matkaa tuli 2025km. Matkalla autoa ladattiin toistakymmentä kertaa.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Sähköauto nyt fbryhmässä muistaakseni luin kertomuksen, jossa kaveri oli ajanut sähköautolla 24h ja matkaa tuli 2025km. Matkalla autoa ladattiin toistakymmentä kertaa.

        2025 km/24h = 84 km/h keskinopeus?!


      • Anonyymi kirjoitti:

        2025 km/24h = 84 km/h keskinopeus?!

        Niinkuin kirjoitin se oli jonkun sähköautoilijan kirjoitus, ehkä oli ajanut paljon 100 ja 120 km/h alueella. Tai sitten ei ollut totta koko kirjoitus, kun siinä yritettiin näyttää, että sähköauto pystyy samaan kuin polttiskin.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Niinkuin kirjoitin se oli jonkun sähköautoilijan kirjoitus, ehkä oli ajanut paljon 100 ja 120 km/h alueella. Tai sitten ei ollut totta koko kirjoitus, kun siinä yritettiin näyttää, että sähköauto pystyy samaan kuin polttiskin.

        Kyllähän se pystyykin niin kauan kun akuissa on virtaa. Parin vuoden päästä joku varmaan ajaa vastaavan uudella 200 kWh Tesla Roadsterilla, sillä kun tulee olemaan 1000 km range.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän se pystyykin niin kauan kun akuissa on virtaa. Parin vuoden päästä joku varmaan ajaa vastaavan uudella 200 kWh Tesla Roadsterilla, sillä kun tulee olemaan 1000 km range.

        En usko tuohon 1000km rangeen parin vuoden päästä.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän se pystyykin niin kauan kun akuissa on virtaa. Parin vuoden päästä joku varmaan ajaa vastaavan uudella 200 kWh Tesla Roadsterilla, sillä kun tulee olemaan 1000 km range.

        Kulutus 25-30 kWh/100km.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jaa. Kyllä Tesla tuon osalta on aina pitänyt sanansa rangen osalta. Aikataulujen... no tämä on siis tulossa 2022.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster_(2020)

        Parin vuoden päästä nähdään, kumpi oli oikeassa.
        Eikös Seminkin valmistus pitänyt alkaa 2019.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Parin vuoden päästä nähdään, kumpi oli oikeassa.
        Eikös Seminkin valmistus pitänyt alkaa 2019.

        Tesla vaikuttaa valmistavan sen mukaan mistä eniten rahaa saa ottaen rajoitteet huomioon. Yhden Tesla Semin akut riittävät 15-20 Model 3:sen (tai Model Y:n) valmistukseen. Veikkaan massatuotteiden tuovan enemmän rahaa taloon.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Parin vuoden päästä nähdään, kumpi oli oikeassa.
        Eikös Seminkin valmistus pitänyt alkaa 2019.

        Niin, ja en ole kovin järkyttynyt, mikäli Elon Muskin aikataululupaukset eivät pidä. (Naurua)


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Sähköauto nyt fbryhmässä muistaakseni luin kertomuksen, jossa kaveri oli ajanut sähköautolla 24h ja matkaa tuli 2025km. Matkalla autoa ladattiin toistakymmentä kertaa.

        Löysin tällaisen, Bjørn Nyland 1000km challenge: https://i.imgur.com/d4oTyik.png

        Eli näyttää 1000 km onnistuvan Tesloilla, Audeilla yms. 10-11 tunnissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2025 km/24h = 84 km/h keskinopeus?!

        "2025 km/24h = 84 km/h keskinopeus?!"

        -Keskinopeus kasvaa tuosta huimasti, kun ajasta otetaan pois lataukseen tärvääntyvä aika.


      • Anonyymi

        Tesla repii sellaiset 1700-n2000 km 24tunnissa. 5 v vanha pikku akku tuon 1700 uudemmat itseasiassa yli 2000 km.


    • Anonyymi

      Ettei totuus unohtuisi. Käytettyjä autoja myydään 6 x uusien autojen määrä ja uudet sähköautot maksavat 1,5 x polttisautojen hinta. Sähköautojen yksityisomistus tulee olemaan marginaalista vielä pitkään, sillä sähköautojen kokonaiskulut 15-18 tkm vuodessa ajavalle ovat kaikkein korkeimmat.

      • Anonyymi

        Ja taas unohdettiin, että halvat sähköautot ovat enää muutaman vuoden, ehkä viiden päässä. Polttikset ovat pian se kalliimpi vaihtoehto. Toki silti menee vielä kauan kunnes autokanta on uusiutunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja taas unohdettiin, että halvat sähköautot ovat enää muutaman vuoden, ehkä viiden päässä. Polttikset ovat pian se kalliimpi vaihtoehto. Toki silti menee vielä kauan kunnes autokanta on uusiutunut.

        Halvat sähköautot sopivat Kehä 1 sisäpuolelle, ei niillä peltirummuilla ole asiaa ulkopuolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Halvat sähköautot sopivat Kehä 1 sisäpuolelle, ei niillä peltirummuilla ole asiaa ulkopuolelle.

        Mitä järkeä tuossa on? Jätetään myös halvat polttikset sitten? Vastaavantasoinen auto tulee olemaan halvempi sähköversiona kuin polttomoottorilla varustettuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja taas unohdettiin, että halvat sähköautot ovat enää muutaman vuoden, ehkä viiden päässä. Polttikset ovat pian se kalliimpi vaihtoehto. Toki silti menee vielä kauan kunnes autokanta on uusiutunut.

        "Ja taas unohdettiin, että halvat sähköautot ovat enää muutaman vuoden, ehkä viiden päässä."

        Unohdettiinko, vai onko kyseessä velkästään patteriautopropaganda?

        Jos ei ole, niin uskon, että hyvinkin helposti pystyt esittämään asiallisen lähdeviitteen, jossa uskottavasti ennustetaan tuo maalailemasi "halvan" sähköauton tuleminen.

        Kas kun kaikki tähän saakka nähty kertoo asiasta ihan muuta.

        Asiallisia ja uskotavia kommentteja, kiitos!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja taas unohdettiin, että halvat sähköautot ovat enää muutaman vuoden, ehkä viiden päässä."

        Unohdettiinko, vai onko kyseessä velkästään patteriautopropaganda?

        Jos ei ole, niin uskon, että hyvinkin helposti pystyt esittämään asiallisen lähdeviitteen, jossa uskottavasti ennustetaan tuo maalailemasi "halvan" sähköauton tuleminen.

        Kas kun kaikki tähän saakka nähty kertoo asiasta ihan muuta.

        Asiallisia ja uskotavia kommentteja, kiitos!

        Jos tuo olisi "propagandaa", mitä sillä kukaan voittaisi? Joitain syitä halpenemiselle: Akkujen hinnat putoavat n. 19% vuodessa. Massatuotanto pudottaa keskimääräistä valmistushintaa. Induktiomoottoreissa ei tarvita maametalleja. Integraation jatkuva lisääntyminen pudottaa osien määrää. LiFePo akkukemia on halpaa massatuottaa edullisten massamarkkinasähköautojen käyttöön.

        Sähköauto on pidemmän päälle halvempaa valmistaa kuin polttomoottorilla varustettu, yksinkertaisesti koska osia on vähemmän.

        Vaikka akussa onkin litiumia alle 2% painosta, tällä hetkellä litiumin tuotanto muodostaa suurimman riskin. Maametalleista (kuten neodymium) riskiä ei ole massamarkkinoiden kannalta, ne eivät ole kriittisiä.

        Lähteitä on paljon, ja niitä on todella helppoa löytää Googlella. Tässä kuitenkin yksi linkki, josta näet tärkeimmän komponentin hintakehityksen: https://www.forbes.com/sites/robday/2019/12/03/low-cost-batteries-are-about-to-transform-multiple-industries/

        2020 akkujärjestelmän kWh-hinta on jo pudonnut alle $100.

        Ihan mielenkiinnosta, kertoisitko vielä mitä olet nähnyt joka kertoo jotain muuta. Ja jos asiallisuutta muilta kaipaat, olisit voinut näyttää esimerkkiä ja jättää passiivis-aggressiivisuuden pois.


    • Anonyymi

      Minä ajan dieseleillä niin kauan, kun alvitonta voi tankata omalla takapihalla.

      • Anonyymi

        Minäkin ajaisin, jos takapihalla olisi pumppu! No, autotallissa voi ainakin ladata, kätevää kun ei tarvitse huoltoasemista välittää. Terveisin sähköautoilija.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin ajaisin, jos takapihalla olisi pumppu! No, autotallissa voi ainakin ladata, kätevää kun ei tarvitse huoltoasemista välittää. Terveisin sähköautoilija.

        Elämäsi siis pyörii pelkästään autotallisi ympärillä, mutta jotkut käyvät kauempanakin kuin ihan kotonurkissa.
        Ei kannata niitä huoltoasemia pelätä, useassa niistä voi ladatakin sitä sähköautoa.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Elämäsi siis pyörii pelkästään autotallisi ympärillä, mutta jotkut käyvät kauempanakin kuin ihan kotonurkissa.
        Ei kannata niitä huoltoasemia pelätä, useassa niistä voi ladatakin sitä sähköautoa.

        Joo, kaikki kun eivät ole myyntitykkejä tai kierteleviä remontti-reiskoja.

        95 % käy samassa kiinteässä työpaikassa alle 50 km päässä päivästä toiseen ja saapuu kotiin kerros/rivari/omakotitalon pihaan. Kaikkiin noihin paikkoihin saadaan laturit, kun riittävä tarve tulee.

        Lomalla muutama pidempi reissu ja silloin varmasti on aikaa käydä jossain auto lataamassa tarpeen vaatiessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo, kaikki kun eivät ole myyntitykkejä tai kierteleviä remontti-reiskoja.

        95 % käy samassa kiinteässä työpaikassa alle 50 km päässä päivästä toiseen ja saapuu kotiin kerros/rivari/omakotitalon pihaan. Kaikkiin noihin paikkoihin saadaan laturit, kun riittävä tarve tulee.

        Lomalla muutama pidempi reissu ja silloin varmasti on aikaa käydä jossain auto lataamassa tarpeen vaatiessa.

        Joku tekee niitä pitempiä reissuja enempi joku vähempi. Onhan niitä loma-aikoja; kesä-, syys-, pääsiäis-, talvi-, jne ja monella mökkikin kauempana.
        Eri asia on pysähtyä, kun itselle sopii; tympeä pysähtyä, kun auto sitä pysähdystä vaatii.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Joku tekee niitä pitempiä reissuja enempi joku vähempi. Onhan niitä loma-aikoja; kesä-, syys-, pääsiäis-, talvi-, jne ja monella mökkikin kauempana.
        Eri asia on pysähtyä, kun itselle sopii; tympeä pysähtyä, kun auto sitä pysähdystä vaatii.

        Kaikki eivät voi tietää, pitääkö huomenna ajaa 200 km, 400 km vai jotakin paljon enemmän, se kun riippuu asiakkaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, kaikki kun eivät ole myyntitykkejä tai kierteleviä remontti-reiskoja.

        95 % käy samassa kiinteässä työpaikassa alle 50 km päässä päivästä toiseen ja saapuu kotiin kerros/rivari/omakotitalon pihaan. Kaikkiin noihin paikkoihin saadaan laturit, kun riittävä tarve tulee.

        Lomalla muutama pidempi reissu ja silloin varmasti on aikaa käydä jossain auto lataamassa tarpeen vaatiessa.

        "95 % käy samassa kiinteässä työpaikassa alle 50 km päässä päivästä toiseen ja saapuu kotiin kerros/rivari/omakotitalon pihaan"
        Onko useimpien työura todella noin tylsä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "95 % käy samassa kiinteässä työpaikassa alle 50 km päässä päivästä toiseen ja saapuu kotiin kerros/rivari/omakotitalon pihaan"
        Onko useimpien työura todella noin tylsä?

        Se ettei tarvitse tienata leipäänsä perseellään eli ajamalla ympäriinsä on luxusta. Kaikki autossa istuttu aika on tekemisestä pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki eivät voi tietää, pitääkö huomenna ajaa 200 km, 400 km vai jotakin paljon enemmän, se kun riippuu asiakkaista.

        Niin. Mikään ei sovi kaikille. Sähköautotkin sopivat vain 95%:lle ihmisistä. Tai ihan sama onko se 80% vai mitä ikinä. Pointtina on, että loppupeleissä harva ajaa päivässä yli 100 km. Erittäin harva yli 300 km. Hankintoja ei ole mitään järkeä optimoida sen mukaan mitä tekee yhtenä päivänä vuodesta, jos lopputulos on huonompi 364 muuna päivänä.

        Niin, ja jokainen saa ostaa ihan mitä huvittaa. Mutta jos uutta ostamassa, älkää sitten valittako kun polttiksien käytöstä tehdään kallista ja niiden jälleenmyyntiarvo romahtaa. Kaikki viittaa siihen, että näin tulee käymään, kun sähköautot halpenevat riittävästi.

        Ylimenokausi voi valitettavasti olla vähävaraisille karu. Mutta ennen pitkää niitäkin saa käytettyinä nykyisiä vastaavilla hinnoilla.

        Vielä kerran: jos on tarve ajaa pitkiä matkoja tai mikä tahansa syy jonka vuoksi mielestäsi polttikset ovat *sinulle* parempia, osta sellainen ja kanna päätöksen seuraukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "95 % käy samassa kiinteässä työpaikassa alle 50 km päässä päivästä toiseen ja saapuu kotiin kerros/rivari/omakotitalon pihaan"
        Onko useimpien työura todella noin tylsä?

        "Onko useimpien työura todella noin tylsä?"

        Jos joku pitää työmatkaa työuran jännimpänä juttuna niin ei voi olla kovin mielenkiintoinen duuni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ettei tarvitse tienata leipäänsä perseellään eli ajamalla ympäriinsä on luxusta. Kaikki autossa istuttu aika on tekemisestä pois.

        Samassa duunipaikassa ei kannata vanhentua yli 5 vuotta, muuten käy kuin niille monille noin 50 vuotiaille, jotka saneerataan firmasta ulos ja eivät kelpaa enää mihinkään uuteen duuniin, kun on liian suppea osaaminen. Jokainen tekee kuten haluaa ja nauttii siitä samasta työmatkastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Mikään ei sovi kaikille. Sähköautotkin sopivat vain 95%:lle ihmisistä. Tai ihan sama onko se 80% vai mitä ikinä. Pointtina on, että loppupeleissä harva ajaa päivässä yli 100 km. Erittäin harva yli 300 km. Hankintoja ei ole mitään järkeä optimoida sen mukaan mitä tekee yhtenä päivänä vuodesta, jos lopputulos on huonompi 364 muuna päivänä.

        Niin, ja jokainen saa ostaa ihan mitä huvittaa. Mutta jos uutta ostamassa, älkää sitten valittako kun polttiksien käytöstä tehdään kallista ja niiden jälleenmyyntiarvo romahtaa. Kaikki viittaa siihen, että näin tulee käymään, kun sähköautot halpenevat riittävästi.

        Ylimenokausi voi valitettavasti olla vähävaraisille karu. Mutta ennen pitkää niitäkin saa käytettyinä nykyisiä vastaavilla hinnoilla.

        Vielä kerran: jos on tarve ajaa pitkiä matkoja tai mikä tahansa syy jonka vuoksi mielestäsi polttikset ovat *sinulle* parempia, osta sellainen ja kanna päätöksen seuraukset.

        "Hankintoja ei ole mitään järkeä optimoida sen mukaan mitä tekee yhtenä päivänä vuodesta, jos lopputulos on huonompi 364 muuna päivänä."

        -Ja siitä huolimatta suomenmaasta löytyy satoja tuhansia autoja joilla saa 200km/h nopeuden puhki, vaikkei suurin osa ole ikinä edes nähnyt autoa, joka kulkisi niin lujaa.

        Tilanteen absurdiutta lisää se, että Suomessa on yleinen 120km/h nopeusrajoitus moottoriteillä kesäisin ja 100km/h talvisin. Siitä huolimatta esimerkiksi isompia ja pienempiä bemareita on joka paikka pullollaan. Kuinka moni tarvitsee 250km/h nopeutta ikinä ja missään?

        Siitä huolimatta tuosta mahdollisuudesta moni maksa hunajaa.

        Olisikin varsin yllättävää, jos autoileva Suomi yht'äkkiä alkaisikin "optimoimaan" autoilunsa todellisia tarpeita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samassa duunipaikassa ei kannata vanhentua yli 5 vuotta, muuten käy kuin niille monille noin 50 vuotiaille, jotka saneerataan firmasta ulos ja eivät kelpaa enää mihinkään uuteen duuniin, kun on liian suppea osaaminen. Jokainen tekee kuten haluaa ja nauttii siitä samasta työmatkastaan.

        "Samassa duunipaikassa ei kannata vanhentua yli 5 vuotta, muuten käy kuin niille monille noin 50 vuotiaille,"

        Yli 50 vuotiaat saneerataan ulos joka tapauksesa oli henklö vaihtanut työpaikka 5 vuoden välein tai ei!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Samassa duunipaikassa ei kannata vanhentua yli 5 vuotta, muuten käy kuin niille monille noin 50 vuotiaille,"

        Yli 50 vuotiaat saneerataan ulos joka tapauksesa oli henklö vaihtanut työpaikka 5 vuoden välein tai ei!

        Riippuu pitkälti siitä, kummalla puolella pöytää itse istuu. Siihen voi itse vaikuttaa.


    • Anonyymi

      Sähköautojen hankintatukihaaveille käy kuin Rinteen vappusataselle.

      • Anonyymi

        So what? Niiden valmistus halpenee nopeasti, ei niihin mitään tukia tarvita.


      • Anonyymi

        Hankintatuki on 2000. Ei sen emempää eikä vähempää. Hyvin konkreeytinen eikä pelkkää poliitikon höpötystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hankintatuki on 2000. Ei sen emempää eikä vähempää. Hyvin konkreeytinen eikä pelkkää poliitikon höpötystä.

        Saksassa jopa 9000 euroa.


    • Anonyymi

      Nämä lapinmatkaajat varmaan ostaa kuorma-auton pihaan jos vaikka pitäisi jokusen voden päästä muutta uuteen asuntoon. Onhan se tyhmää että pitää vuokrata kuorma-auto muuttokuormaa varten.

      • Anonyymi

        Teslalla hoituu muuttokuormat näppärästi. Teli-Muuli perään ja menoksi.


    • Anonyymi

      Patteripettereillä on ollut käynnissä disinformaatiokampanja. Taivoitteena on tietenkin ollut patteriautojen ylistäminen ja yleisen mielipiteen kallistaminen sille kannalle, että patteriautoille on välttämätöntä jakaa avokätistä hankitatukea JA talouyhtiöille pitää asettaa velvoite rakentaa latauspisteitä.

      Olisihan se petterin kiva saada alle upouusi auton... jonka kulut kuuluvat muiden maksettavaksi!

      "Yllättäen" patteripetterit aloittivat vinkumisen "toi kuisaa", kun heidän valheensa osoitettiin valheiksi.

      Patteriuskovaiset ovat kuin muutkin uskovaiset. Omasta mielestään oikeassa ja muut väärässä. Muilla ei ole oikeutta pilkata patteriuskovaisen uskontoa, mutta patteriuskovaisella pitää olla oikeus sanella muille, miten heidän kuuluu elää. Koska patteriuskovaiset nyt vaan ovat muita parempia.

      • Anonyymi

        Höpöhöpö. Polttisjehova siellä? Eivät sähköautot muutaman vuoden päästä tarvitse mitään hankintatukea. Päinvastoin, polttikset tulevat tarvitsemaan (mutta eivät tietenkään saa). Eikä mua kiinnosta tippaakaan mitkä taloyhtiöt ottavat tulevaisuuden tarpeet huomioon ja mitkä eivät.


    • Anonyymi

      Sähköautot ovat tällä hetkellä tarkoitettukin vain pätkäajoon!!!

      • Anonyymi

        Mihin ajoon polttikset on sitten tarkoitettu, kun useimmilla ajetaan vain 15-18 tkm vuodessa, pikkuautoilla vieläkin vähemmän? Ajetaanko niillä 2-3 kk vuodessa pitkiä matkoja ja loput kuukaudet seisovat pihalla tai tallissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin ajoon polttikset on sitten tarkoitettu, kun useimmilla ajetaan vain 15-18 tkm vuodessa, pikkuautoilla vieläkin vähemmän? Ajetaanko niillä 2-3 kk vuodessa pitkiä matkoja ja loput kuukaudet seisovat pihalla tai tallissa?

        "Mihin ajoon polttikset on sitten tarkoitettu,"

        Höh, normaaliajoon tietysti, tahko!


    • Anonyymi

      Eivät kaikki kirjoitukset ole agressivisiä ja hyökkääviä. Melkoinen osa kirjoituksista on pelkästään ylimielisiä ja omaa erinomaisuuttaan pursuvia. Ja käytännössä kaikki nuo ovat näitä sähköautojehovia, jotka noin käyttäytyvät.

      Eriskummallinen foorumi tulla pätemään.

      • Anonyymi

        Monen mielestä jonkun esittämä todistettu fakta on ylimielisiä ja omaa erinomaisuuttaan pursuvia koska itse kokee tulevansa nolatuksi olettamuksiensa kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monen mielestä jonkun esittämä todistettu fakta on ylimielisiä ja omaa erinomaisuuttaan pursuvia koska itse kokee tulevansa nolatuksi olettamuksiensa kanssa.

        Moni polttisfani "perustelee" 10-20 vuotta vanhoilla tiedoilla. Akkujen yhä jatkuva kehitys on ollut huimaa, eikä paljon yli vuoden vanhoilla tiedoilla ole merkitystä.

        Polttomoottoritkin toki kehittyvät, mutta hyvin hitaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monen mielestä jonkun esittämä todistettu fakta on ylimielisiä ja omaa erinomaisuuttaan pursuvia koska itse kokee tulevansa nolatuksi olettamuksiensa kanssa.

        "Monen mielestä jonkun esittämä todistettu fakta ..."

        -Ei ollut kyse "todistetusta faktasta" sillä sehän on keskustelua parhaimmillaan, luulot vastaan todistetut faktat, kyllä!

        Kyse on näistä snobbailijoista, jotka kuittaavat yksilöidyt, jäsennellyt ja hyvinkin perustellut kysymykset omaa erinmaisuutta pursuavalla töksäytyksellä vaikka "hysteriaa" tai "polttispellen vanhaa tietoa" sanallakaan perustelematta.

        Ja näitä omaan egoonsa tukehtuvias palstalla riittää ja enemmän kuin millään muulla S24 foorumilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Monen mielestä jonkun esittämä todistettu fakta ..."

        -Ei ollut kyse "todistetusta faktasta" sillä sehän on keskustelua parhaimmillaan, luulot vastaan todistetut faktat, kyllä!

        Kyse on näistä snobbailijoista, jotka kuittaavat yksilöidyt, jäsennellyt ja hyvinkin perustellut kysymykset omaa erinmaisuutta pursuavalla töksäytyksellä vaikka "hysteriaa" tai "polttispellen vanhaa tietoa" sanallakaan perustelematta.

        Ja näitä omaan egoonsa tukehtuvias palstalla riittää ja enemmän kuin millään muulla S24 foorumilla.

        Hihat palavat helposti, kun toinen osapuoli ei edes vaivaudu ottamaan asioista selvää. Aina sama
        * "sähköauto saastuttaa elinkaaren aikana enemmän" (60-80t km kohdalla pienikulutuksinen polttis saastuttaa enemmän ja akut voi nykyteknologialla kierrättää 91%:sesti)
        * "sähköautojen arvo putoaa nopeasti" (Tilastot näyttävät jotain ihan muuta, tosin hyvin mallikohtaista niin kuin polttiksillakin)
        * "akkujen kapasiteetti häviää" (Kapasiteettiä häviää lähinnä ensimmäisinä vuosina, sen jälkeen lasku taittuu, 10 vuoden kohdalla 90% jäljellä. Nykytekniikalla akku yleensä säilyy toimintakuntoisena koko normaalin henkilöauton elinkaaren läpi.)
        * "akut ovat kalliita" (Autokäyttöön sopivien akkujen hinta on pudonnut neljäsosaan viidessä vuodessa. Nyt, 2020, 50 kWh akun kulut on noin 5000€. Kehitys jatkuu.)
        * "sähköautojen range ei riitä" (300 km riittää noin 90% autoilijoista. Älkää ostako sähköautoa ilman lämpöpumppua jos talvirange on tärkeää. Akkujen kapasiteetti kasvaa jatkuvasti tiiviin tuotekehityksen ansiosta.)

        Toisaalta sitten on se mutta en *mä* voi ladata. Range ei riitä mulle. Liian kallis. Tai joku muu henkilökohtainen valitus. Huokaus. Ostakaa sitten polttis, ei kukaan pakota sähköautoa ostamaan.


    • Anonyymi

      Näiden polttisfanien ainoa argumentti on kertoa käyttötapauksia mihin sähköauto ei sovi.
      Ymmärrättekö toopet että ne eivät kosketa millään tapaa ketään muuta kuin sitä yhtä kuluttajaa jolla on tällaisia "pitkää matkaa arvaamatta 1.000km yhtäsoittoa". Ei kukaan ole koskaan sanonut että sähköauto olisi paras kaikille. Tuollaiset tarpeet omaavan on parempi jatkaa polttiksella.
      On paljon kuluttajia joilla ei koskaan tule tuollaisia autoilutarpeita ja heille sähköauto on oiva peli.
      Ja polttishysteerikoille tiedoksi, ei teitä kukaan pakota sähköautoilijaksi, saatte ajaa vapaasti polttiksilla niin pitkään kun haluatte. En ymmärrä mikä tarve teillä on tulla nillitäämään sähköautoista.

      • Anonyymi

        Jos sähköauto on käyttötarkoitukseesi sopiva, niin hyvä niin. Jos toiselle ei ole niin, sitten se ei ole. Samaa nillitystä on kaikilla palstoilla. Nillitetään dieseleistä, nillitetätään sähköautoista, nillitetään eri automerkeistä jne. Suomalaiset ovat yhtä isoa joukkoa nillittäjiä ja mielensä pahoittajia.


    • Anonyymi

      Täällä hölistään tulevasta faktatietona ??
      Mistähän se kertoo ?

      • Anonyymi

        Tota noin. Kun puhutaan tulevaisuudesta, asia ei voi olla (vielä) fakta. Ehkä tulevaisuudessa on, ehkä ei. Kommentissasi ei ole mitään pointtia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe