Vain sähköautoilla on tulevaisuutta

Anonyymi

Tästä näette minne kehitys on menossa ja kuinka kovaa. Kun tuota sähköautojen eli täyssähköautojen ja ladattavien hybridien kehityskulkua jatketaan vuoteen 2025 niin voi todeta ettei silloin ole enää muille autoille sijaa.

Kaikki on nähtävissä tästä kun osaa katsoa.

http://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot

88

86

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En osannut katsoa .

    • Anonyymi

      Kuten jo kirjoitettua:

      Kuka on palkannut lobbarit foorumille?

      Jokainen palstalla vieraillut on varmasti huomannut, miten agressiivisesti palstalla 24/7 hyökätään sähköautokriittisia mielipiteitä vastaan. Samalla ...

      • Anonyymi

        Kukaan ei ole hyökännyt sähköautokriittisiä mielipiteitä vastaan. P***apuhetta vastaan kylläkin. Kritiikki ei ole kritiikkiä jos siltä puuttuu pohja. Jostain syystä osa polttisfanaatikkoja eivät kykene ymmärtämään muuttuvaa tilannetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei ole hyökännyt sähköautokriittisiä mielipiteitä vastaan. P***apuhetta vastaan kylläkin. Kritiikki ei ole kritiikkiä jos siltä puuttuu pohja. Jostain syystä osa polttisfanaatikkoja eivät kykene ymmärtämään muuttuvaa tilannetta.

        "Jostain syystä osa polttisfanaatikkoja eivät kykene ymmärtämään muuttuvaa tilannetta."

        -Mikäs tilanne on mielestäsi muuttunut? Eikös sähköautojen ranget ja hinnat ole edelleen pilvissä suhteutettuna vastaavan suorituskyvyn polttomoottoriautoon? Vasta tuossa joku tarjosi Tesla Moldel kolmosta joka karvalakkimallinakin maksaa yli 60.000 euroa.

        Paremminkin voisi sanoa, että sähköautojehovat eivät oikein ymmärrä mikä on se todellinen "muuttunut tilanne" todellisuudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jostain syystä osa polttisfanaatikkoja eivät kykene ymmärtämään muuttuvaa tilannetta."

        -Mikäs tilanne on mielestäsi muuttunut? Eikös sähköautojen ranget ja hinnat ole edelleen pilvissä suhteutettuna vastaavan suorituskyvyn polttomoottoriautoon? Vasta tuossa joku tarjosi Tesla Moldel kolmosta joka karvalakkimallinakin maksaa yli 60.000 euroa.

        Paremminkin voisi sanoa, että sähköautojehovat eivät oikein ymmärrä mikä on se todellinen "muuttunut tilanne" todellisuudessa.

        Karvalakki-Tesla maksaa n. 47800€ hankintatuella. Vastaavaa saa 5 vuoden päästä uutena alle 30k€.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Karvalakki-Tesla maksaa n. 47800€ hankintatuella. Vastaavaa saa 5 vuoden päästä uutena alle 30k€.

        Kertomasi hinta 5 vuoden päästä, on vain sinun omassa päässä syntynyt ajatus, ehkä haave, ei muuta !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertomasi hinta 5 vuoden päästä, on vain sinun omassa päässä syntynyt ajatus, ehkä haave, ei muuta !

        Jaa. Katsotaanpa asiaa uudestaan 2025. Ehkä aikaisemminkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Karvalakki-Tesla maksaa n. 47800€ hankintatuella. Vastaavaa saa 5 vuoden päästä uutena alle 30k€.

        "Karvalakki-Tesla maksaa n. 47800€ hankintatuella. Vastaavaa saa 5 vuoden päästä uutena alle 30k€."

        -Onko kyseesä sähköautopropaganda vai kykenetkö mitenkään todistammaan hahasta kiskaistua arvaustasi?

        V= Et pysty. Sähköautojehovana kirjoittelet tuulesta temmattua omaa agendaasi.

        Jos olet kuitenkin eri meiletä niin pistämä uskottava lähdelinkki ennakoitujen Tesla-hintojen osalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Karvalakki-Tesla maksaa n. 47800€ hankintatuella. Vastaavaa saa 5 vuoden päästä uutena alle 30k€."

        -Onko kyseesä sähköautopropaganda vai kykenetkö mitenkään todistammaan hahasta kiskaistua arvaustasi?

        V= Et pysty. Sähköautojehovana kirjoittelet tuulesta temmattua omaa agendaasi.

        Jos olet kuitenkin eri meiletä niin pistämä uskottava lähdelinkki ennakoitujen Tesla-hintojen osalta.

        En puhu Teslasta, sanoin vastaavia. Muitakin valmistajia on!

        Lähinnä kyse on akkujen ja muiden komponenttien hintakehityksestä, logistiikan paranemisesta (=volyymi) ja kilpailusta. Akkujen hinta siis nykyisellä hintakehityksellä n. puolittuu tuohon mennessä. Muiden komponenttien tuotantoerät kasvavat, mikä on aina tähän mennessä pudottanut hintoja.

        Sähköautossa on polttomoottoriin verrattuna vähemmän osia, joten all other things equal, niistä tulee ennen pitkää halvempia. Lähes ainoa mahdollisesti rajoittava tekijä on litiumin saatavuus, mutta eiköhän siihen keinot löydy, kun kysyntä kasvaa riittävästi. Se on kuitenkin melko yleinen metalli. Maametalleja, nikkeliä ja kobolttia ei näihin kansanautoihin juuri tarvita. Tosin suorituskykyisimpiin malleihin niitä menee. Kansanautoissa tullaan käyttämään LiFePo kemiaa ja induktiomoottoreita, se riittää perustallaajalle.

        30 k€ 2025 ei ole edes erityisen vaikea saavuttaa. Tuohon kun melkein pääsisi jo tämän päivän hintatasolla karsimalla turhakkeet pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jostain syystä osa polttisfanaatikkoja eivät kykene ymmärtämään muuttuvaa tilannetta."

        -Mikäs tilanne on mielestäsi muuttunut? Eikös sähköautojen ranget ja hinnat ole edelleen pilvissä suhteutettuna vastaavan suorituskyvyn polttomoottoriautoon? Vasta tuossa joku tarjosi Tesla Moldel kolmosta joka karvalakkimallinakin maksaa yli 60.000 euroa.

        Paremminkin voisi sanoa, että sähköautojehovat eivät oikein ymmärrä mikä on se todellinen "muuttunut tilanne" todellisuudessa.

        Karvalakki model 3 maksaa 49000. Siihen saa valtion tuenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Karvalakki model 3 maksaa 49000. Siihen saa valtion tuenkin.

        ... Eli sama suomeksi, osa autoverosta palautetaan "tukena".


    • Anonyymi

      Olen pro-sähköauto, mutta tällaiset flametukset ovat turhia ja lapsellisia. Suomen autokannasta uusiutuu vain noin 5% vuodessa. Sähköautojen osuus kasvaa pikkuhiljaa ja kaikkien käyttövoimien yhteiselo jatkuu vielä monta vuosikymmentä.
      Tällaiset "vain-yksi-voi-elää" tyyppiset kirjoitukset ovat todella lapsellisia. Niin sähkis kuin polttispuoleltakin. Aikuistukaa.

      • Anonyymi

        Musta-valkoisuus kuuluu lapsuuteen ja nuoruuteen. Myös vähemmän koulutetut aikuiset on ajattelussa enemmän joko-tai ihimisiä.

        Ehkä tämä selittää asiaa.


    • Anonyymi

      Kerran sitä Ford yritti, kun teki sähköauton 1800 luvulla, mutta ei tullut jäädäkseen. Olihan niitä muitakin.

    • Anonyymi

      Niin ja Saksa aloittaa massiiviset tuet id 3 ostajille. Jopa 9 000€ sulaa Saksassa hinnasta pois veroalen ja suoran tuen vuoksi.

      Se - 9000€ tekee sellaisen tempun että sähköauto tulee samoihin hintoihin polttisten kanssa! Ja koko kaavan plussalle vetää se fakta että sähkö on halvempaa tankata kuin bensa/diesel

      • Anonyymi

        Tuen saa myös halvimmalle Teslalle. Kalliimmille ID.3:ille ei tukea muuten saa.


      • Anonyymi

        "Ja koko kaavan plussalle vetää se fakta että sähkö on halvempaa tankata kuin bensa/diesel"

        -Kyllä, varsinkin sitten kun koko latausinfran vaatimat uudistukset on rakennettu ja kuoletettu.. Kuten tuossa toisaalla kerrottiin, super-hyperlaturin teholla vaihtoehtoisesti syöttää kokonaista kerrostalokorttelia. Siis sellainen yhtä autoa kerrallaan lataava super-hyper-laturi.

        Kiinteistöliiton laskelmien mukaan hyvänkin perusvalmiuden omaavissa uusissa kerrostaloissa latausinfran kulut lähtevät laukalle noin viidennen latauspisteen jälkeen.

        Omassa alle 30 huoneiston tallin ja pihapaikan sisältävässä taloyhtiösysteemissä esimerkiksi "kaikki-menee-uusiksi-pääkeskuksesta-alkaen" aikanaan. Itse syöttökaapeli muuntajalta on jostain hölmöstä syystä tolkuttoman järeä ja vastaavasta kyllä sähkösuunnittelijaa harjattaisiin tänä päivänä. Eli muuntajasyöttöä ei ainoana tarvitse uusia ja sekin säästyy ainoastaan alkuperäisen hölmön mitoituksen ja suunnittelun takia.

        Mainittakoon, että asukkaat maksavat omasta pussistaan nuo investoinnit. Samalla luonnollisesti alkuvuosien "edullinen" sähköautoilu ei enää olekaan niin taivaallisen edullista kun mukana on latausinfran perusparantamiskulut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja koko kaavan plussalle vetää se fakta että sähkö on halvempaa tankata kuin bensa/diesel"

        -Kyllä, varsinkin sitten kun koko latausinfran vaatimat uudistukset on rakennettu ja kuoletettu.. Kuten tuossa toisaalla kerrottiin, super-hyperlaturin teholla vaihtoehtoisesti syöttää kokonaista kerrostalokorttelia. Siis sellainen yhtä autoa kerrallaan lataava super-hyper-laturi.

        Kiinteistöliiton laskelmien mukaan hyvänkin perusvalmiuden omaavissa uusissa kerrostaloissa latausinfran kulut lähtevät laukalle noin viidennen latauspisteen jälkeen.

        Omassa alle 30 huoneiston tallin ja pihapaikan sisältävässä taloyhtiösysteemissä esimerkiksi "kaikki-menee-uusiksi-pääkeskuksesta-alkaen" aikanaan. Itse syöttökaapeli muuntajalta on jostain hölmöstä syystä tolkuttoman järeä ja vastaavasta kyllä sähkösuunnittelijaa harjattaisiin tänä päivänä. Eli muuntajasyöttöä ei ainoana tarvitse uusia ja sekin säästyy ainoastaan alkuperäisen hölmön mitoituksen ja suunnittelun takia.

        Mainittakoon, että asukkaat maksavat omasta pussistaan nuo investoinnit. Samalla luonnollisesti alkuvuosien "edullinen" sähköautoilu ei enää olekaan niin taivaallisen edullista kun mukana on latausinfran perusparantamiskulut.

        Ehkäpä sähköautoista ja latureista tulee fiksuja, ja autot osaavat ladata kun sähkö on halpaa ja syöttää virtaa verkkoon kun kWh hinta on korkea. V2C, siis. Sähkön myyntivoitolla voi sitten vaikkapa kustantaa infraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkäpä sähköautoista ja latureista tulee fiksuja, ja autot osaavat ladata kun sähkö on halpaa ja syöttää virtaa verkkoon kun kWh hinta on korkea. V2C, siis. Sähkön myyntivoitolla voi sitten vaikkapa kustantaa infraa.

        "...V2C..." Piti tietysti sanoa V2G.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja koko kaavan plussalle vetää se fakta että sähkö on halvempaa tankata kuin bensa/diesel"

        -Kyllä, varsinkin sitten kun koko latausinfran vaatimat uudistukset on rakennettu ja kuoletettu.. Kuten tuossa toisaalla kerrottiin, super-hyperlaturin teholla vaihtoehtoisesti syöttää kokonaista kerrostalokorttelia. Siis sellainen yhtä autoa kerrallaan lataava super-hyper-laturi.

        Kiinteistöliiton laskelmien mukaan hyvänkin perusvalmiuden omaavissa uusissa kerrostaloissa latausinfran kulut lähtevät laukalle noin viidennen latauspisteen jälkeen.

        Omassa alle 30 huoneiston tallin ja pihapaikan sisältävässä taloyhtiösysteemissä esimerkiksi "kaikki-menee-uusiksi-pääkeskuksesta-alkaen" aikanaan. Itse syöttökaapeli muuntajalta on jostain hölmöstä syystä tolkuttoman järeä ja vastaavasta kyllä sähkösuunnittelijaa harjattaisiin tänä päivänä. Eli muuntajasyöttöä ei ainoana tarvitse uusia ja sekin säästyy ainoastaan alkuperäisen hölmön mitoituksen ja suunnittelun takia.

        Mainittakoon, että asukkaat maksavat omasta pussistaan nuo investoinnit. Samalla luonnollisesti alkuvuosien "edullinen" sähköautoilu ei enää olekaan niin taivaallisen edullista kun mukana on latausinfran perusparantamiskulut.

        "Kiinteistöliiton laskelmien mukaan hyvänkin perusvalmiuden omaavissa uusissa kerrostaloissa latausinfran kulut lähtevät laukalle noin viidennen latauspisteen jälkeen."

        Joo, kiinteistöliiton laskelmat perustuvatkin keskinopeisiin type 2 latauslaitteisiin jopa 22kW teholla joita käytetään kauppakeskusten julkisina latureina.
        Tuossahan ei ole mitään järkeä asuintalon lataus systeemiksi.
        Shuko pistokkeet 8A virranannolla riittää jolloin talon sähköille ei tarvitse tehdä yleensä mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kiinteistöliiton laskelmien mukaan hyvänkin perusvalmiuden omaavissa uusissa kerrostaloissa latausinfran kulut lähtevät laukalle noin viidennen latauspisteen jälkeen."

        Joo, kiinteistöliiton laskelmat perustuvatkin keskinopeisiin type 2 latauslaitteisiin jopa 22kW teholla joita käytetään kauppakeskusten julkisina latureina.
        Tuossahan ei ole mitään järkeä asuintalon lataus systeemiksi.
        Shuko pistokkeet 8A virranannolla riittää jolloin talon sähköille ei tarvitse tehdä yleensä mitään.

        "Shuko pistokkeet 8A virranannolla riittää jolloin talon sähköille ei tarvitse tehdä yleensä mitään"

        -kaupallisen toimijan suorittama sähköautojen latausselvitys taloyhtiössämme antoi kustannusarvion kolmelle tehotasolle:

        -1,8kW

        -2,3kW

        -2,6kW

        -Arviossa ei ollut mukana edes yhtä 11kW latauspistettä. Jos kaikille autopaikoille lataus joudutaan tekemään niin se tosiaan tarkoittaa mainitsemaani "kaikki-menee-uusiksi-pääkeskuksesta-alkaen".

        -Olen kiinteistöliiton lehden ja uutiskirjeiden jakelussa mukana ja en ole koskaan nähnyt sellaista sähköautojen latausssuunnitelmaa kerrostalolle, jossa lataukset hoidettaisiin 22kW latureilla. paremminkin päinvastoin, lataukset suoritetaan just sillä omalla parkkipaikalla ja "hitaasti". Jopa tuolla 1,8kW teholla kyetään keskiverto autoilijan keskimääräiset kilometrit lataamaan yön aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkäpä sähköautoista ja latureista tulee fiksuja, ja autot osaavat ladata kun sähkö on halpaa ja syöttää virtaa verkkoon kun kWh hinta on korkea. V2C, siis. Sähkön myyntivoitolla voi sitten vaikkapa kustantaa infraa.

        "Ehkäpä sähköautoista ja latureista tulee fiksuja, ja autot osaavat ladata kun sähkö on halpaa"

        -Eikös tuo osata periaatteessa jo tänään? Mutta onko nykyään enää kellonaikaan tms perustuvaa edullisempaa "yösähköä"?

        " ja syöttää virtaa verkkoon kun kWh hinta on korkea"

        -Tuota on tosiaan väläytelty ruusunhohtoisena tulevaisuuden kuvana. Miljoonan sähköauton akkujen tehoreservi...

        Päällimmäisenä mieleen nousee, miten lisääntyvä lataaminen-purkaminen vaikuttaa akun elinikään??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkäpä sähköautoista ja latureista tulee fiksuja, ja autot osaavat ladata kun sähkö on halpaa ja syöttää virtaa verkkoon kun kWh hinta on korkea. V2C, siis. Sähkön myyntivoitolla voi sitten vaikkapa kustantaa infraa.

        Et ole ihan tässä maailmassa.
        Jos autojen akuista syötettäisiin virtaa verkkoon, kävisi monelle niin että eipä ole akussa virtaa kun piti lähteä esimerkiksi töihin.
        Mutta jatka vaan hullujen ideoiden pohtimista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole ihan tässä maailmassa.
        Jos autojen akuista syötettäisiin virtaa verkkoon, kävisi monelle niin että eipä ole akussa virtaa kun piti lähteä esimerkiksi töihin.
        Mutta jatka vaan hullujen ideoiden pohtimista.

        Voi kamalaa. V2G teknologioissa kun ei tietenkään voi määrätä paljonko akun varauksen minimi ja maksimi voivat olla. Tai että tiettyyn aikaan pitää olla tämän verran varausta. Paitsi että voi. Mitä vikaa siinä, että töpselissä oleva auto automaattisesti vaikkapa ostaa sähköä 50 kWh 1c/kWh (50c) ja myy kulutushuipun aikaan 30 c/kWh (15€)?

        https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle-to-grid


    • Anonyymi

      IL: Miksi sähköautolla ei voi vetää peräkärryä?

      Asiantuntija kertoi Yle:lle, mitä koetta useimmat täyssähköautot eivät läpäise.

      Jos täyssähköautolla haluaa vetää kärryä, ovat vaihtoehdot vähissä ja verraten hinnakkaita. Käytännössä riittävää vetokykyä löytyy autoliikkeistä tällä hetkellä saatavista täyssähköautoista vain muutamasta Tesla-mallista, Audi e-tronista, Jaguar I-Pacesta sekä piakkoin myös Mercedes-Benz EQC:stä.

      Viranomaisten asettamat tekniset vaatimukset rajoittavat sähköautojen vetokykyjä sanoo Traficomin asiantuntija.

      Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ajoneuvotekniikan johtava asiantuntija Otto Lahti kertoo Ylelle, sähköautojen akilleen kantapää on täydellä kuormalla tehtävä mäkilähtö jyrkkään 12 prosentin ylämäkeen, joka pitää suorittaa hyväksytysti myös täydellä perävaunukuormalla – mikäli sellainen on autoon sallittu.

      – Polttomoottorien kohdalla moottorin ja vaihteiston välissä on kytkin tai momentinmuunnin, mikä luistaa liikkeellelähdössä ja muuntaa moottorin momentin riittäväksi tarvittavaan liikkeellelähtömomenttiin nähden. Sähkömoottorin osalta kytkintä ei yleensä ole, jolloin moottorin pitää tuottaa riittävä liikkeellelähtömomentti suoraan, Lahti sanoo Ylen jutussa.

      Teknisesti sähkömoottorin ja siihen liittyvän elektroniikan mitoitus kyseisen kokeen läpäiseväksi ei ole suinkaan mitenkään mahdotonta, mutta useimmat valmistajat eivät ole halunneet kustannussyistä satsata perävaunun vetoon, sillä maailmanlaajuisilla automarkkinoilla koukkujen ja vetokyvyn kysyntä on kokonaisuutena vähäistä. Ja ennen kaikkea paljon vähäisempää kuin esimerkiksi Suomessa keskimäärin.

      Käytännössä sähköautoilun ja vetokyvyn voikin tällä hetkellä yhdistää lähinnä vain ladattavalla hybridillä, joista useimpien sallitut vetomassat ovat ainakin kevyempään käyttöön riittäviä.

      • Anonyymi

        Ts. kaikki kunnon sähköautot voivat vetää peräkärryä. Jokainen Teslan malli esimerkiksi. Tesla Model X:n vetokyky lienee parempi kuin yhdessäkään vastaavan kokoluokan polttomoottoriautossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ts. kaikki kunnon sähköautot voivat vetää peräkärryä. Jokainen Teslan malli esimerkiksi. Tesla Model X:n vetokyky lienee parempi kuin yhdessäkään vastaavan kokoluokan polttomoottoriautossa.

        "Tesla Model X vetokyky..."

        -Etkö tosiaan näe mitää paradoksia siinä, että sähköauto-verrokiksi pitää asettaa 110.000€ hntainen Tesla, että siitä on kilpailijaksi vaikka viiden tonnin neliveto-CRV:lle?

        Funktioon "vetokyky" liittyy myös tekijä "vetomatka". Arvelen, ettet ole kovin kiinnostunut hehkuttamaan sitä tässä asiayhteydessä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tesla Model X vetokyky..."

        -Etkö tosiaan näe mitää paradoksia siinä, että sähköauto-verrokiksi pitää asettaa 110.000€ hntainen Tesla, että siitä on kilpailijaksi vaikka viiden tonnin neliveto-CRV:lle?

        Funktioon "vetokyky" liittyy myös tekijä "vetomatka". Arvelen, ettet ole kovin kiinnostunut hehkuttamaan sitä tässä asiayhteydessä?

        Jaa, että nyt sähköautolla voikin vetää peräkärryä, kun aikaisemmin annoit ymmärtää ettei se onnistu lainkaan.

        2000 kg vetokuormalla Model X:n rangesta häviää varmaan n. puolet. Oletko nyt onnellinen? Mikä koko hommassa on edes pointti? Jos haluat vetää kuormia lappiin, osta sitten siihen sopiva auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, että nyt sähköautolla voikin vetää peräkärryä, kun aikaisemmin annoit ymmärtää ettei se onnistu lainkaan.

        2000 kg vetokuormalla Model X:n rangesta häviää varmaan n. puolet. Oletko nyt onnellinen? Mikä koko hommassa on edes pointti? Jos haluat vetää kuormia lappiin, osta sitten siihen sopiva auto.

        "Ts. kaikki kunnon sähköautot voivat vetää peräkärryä. "

        Siinä ja siinä näyttää olevan. Sitten kun laittaa 110.000 € likoon niin auttavasti näyttäisi onnistuvan.

        "2000 kg vetokuormalla Model X:n rangesta häviää varmaan n. puolet. "

        -Oliko tästä tutkimustuloksia olemassa vai onko tämäkin pelkkää sähköautojehovien propagandaa tai toiveajattelua?

        ps. vetokykyistä hybridiä tsiikailen seuraavaksi ja himppasen huvittaa nämä " kaikki kunnon sähköauto" -jutut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tesla Model X vetokyky..."

        -Etkö tosiaan näe mitää paradoksia siinä, että sähköauto-verrokiksi pitää asettaa 110.000€ hntainen Tesla, että siitä on kilpailijaksi vaikka viiden tonnin neliveto-CRV:lle?

        Funktioon "vetokyky" liittyy myös tekijä "vetomatka". Arvelen, ettet ole kovin kiinnostunut hehkuttamaan sitä tässä asiayhteydessä?

        Aika harvassa polttiksessakaan on vetokoukuua vaikka sellaisen voisi asentaa. Ei ole vetokoukku kovin tärkeä asia suurimmalle osalle kuluttajista. Ei vie sähköautoilua maalta merelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika harvassa polttiksessakaan on vetokoukuua vaikka sellaisen voisi asentaa. Ei ole vetokoukku kovin tärkeä asia suurimmalle osalle kuluttajista. Ei vie sähköautoilua maalta merelle.

        "Ei ole vetokoukku kovin tärkeä asia suurimmalle osalle kuluttajista."

        -Mutta osalle on ja heidän kannaltaan se on selkeä heikkous tai jopa puute sähköautoissa.

        Arvelisin että lähes jok ikinen omakotiasuja arvostaa mahdollisuutta siirtää autolla muutakin kuin omaa ahteriaan. Näitä omakotitaloja näyttäisi olevan Tilastokeskuksen vuoden 2020 tilastossa noin 1.173.000 kappaletta.

        Toki tästäkään ei ole varsinaista tutkimustietoa, pelkkiä kahvipöytäjuttuja. Jos kahvipöytäheitto osuu edes sinne päin, niin koukuttomia täyssähköautoja dissaavia tulee löytymään tuhannen divisioonan edestä, noin armeijatermeillä lausuttuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei ole vetokoukku kovin tärkeä asia suurimmalle osalle kuluttajista."

        -Mutta osalle on ja heidän kannaltaan se on selkeä heikkous tai jopa puute sähköautoissa.

        Arvelisin että lähes jok ikinen omakotiasuja arvostaa mahdollisuutta siirtää autolla muutakin kuin omaa ahteriaan. Näitä omakotitaloja näyttäisi olevan Tilastokeskuksen vuoden 2020 tilastossa noin 1.173.000 kappaletta.

        Toki tästäkään ei ole varsinaista tutkimustietoa, pelkkiä kahvipöytäjuttuja. Jos kahvipöytäheitto osuu edes sinne päin, niin koukuttomia täyssähköautoja dissaavia tulee löytymään tuhannen divisioonan edestä, noin armeijatermeillä lausuttuna.

        No jopas on hassusti, minulle kun omakotitaloasujana riittää Tesla Model 3:n 910 kg vetokyky aivan täysin, vaikka sillä puolittuisi range 200 km:iin. Tämä nimittäin riittää vallan mainiosti jossain rautakaupassa käyntiin ja takaisin. 100 km:kin riittäisi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei ole vetokoukku kovin tärkeä asia suurimmalle osalle kuluttajista."

        -Mutta osalle on ja heidän kannaltaan se on selkeä heikkous tai jopa puute sähköautoissa.

        Arvelisin että lähes jok ikinen omakotiasuja arvostaa mahdollisuutta siirtää autolla muutakin kuin omaa ahteriaan. Näitä omakotitaloja näyttäisi olevan Tilastokeskuksen vuoden 2020 tilastossa noin 1.173.000 kappaletta.

        Toki tästäkään ei ole varsinaista tutkimustietoa, pelkkiä kahvipöytäjuttuja. Jos kahvipöytäheitto osuu edes sinne päin, niin koukuttomia täyssähköautoja dissaavia tulee löytymään tuhannen divisioonan edestä, noin armeijatermeillä lausuttuna.

        Peräkärry 1500e, vetokoukku 1000e. Tarvitset niitä noin 4 kertaa vuodessa. Pakettiauton vuokra 2 tunniksi 40e, vuodessa 160e. Eli 10 vuotta vuokraat pakua kärryn ja koukun hinnalla. Vaihdat autoa muutaman kerran 10 vuodessa jolloin pulitat lisää 2000e koukuista. Onko järkee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jopas on hassusti, minulle kun omakotitaloasujana riittää Tesla Model 3:n 910 kg vetokyky aivan täysin, vaikka sillä puolittuisi range 200 km:iin. Tämä nimittäin riittää vallan mainiosti jossain rautakaupassa käyntiin ja takaisin. 100 km:kin riittäisi!

        "No jopas on hassusti, minulle kun omakotitaloasujana riittää Tesla Model 3:n 910 kg vetokyky aivan täysin, vaikka sillä puolittuisi range 200 km:iin"

        Yhteenvetona sähköautoa käyttävältä:

        -Sallittu perävaunupaino on mainitussa sähköautotapauksessa Tesla Model 3 (kirjoittajan ilmoittama) 910kg. Se on siis 10kg parempi kuin esimerkiksi Fiat Uno 70:ssä ja hän kertoi sen riittävän hänelle. Ok, tarpeet eri asioille ovat tunnetusti korostetun yksilöllisiä.

        -Edellinen kirjoittaja arvioi rangen romahtavan jo tuolla kuormalla noin 200 kilometriin ja että se riittää hänelle. Ok, tarpeet eri asioille ovat tunnetusti korostetun yksilöllisiä ja samoin tässä.

        Moni kirjoittaja on toistanut lukemattomia kertoja, että jos jokin sähköauton ominaisuus ei sinulle riitä, niin älä tietenkään osta silloin sähköautoa. Älä myös tuputa polttista ainoana oikeana vaihtoehtona muille, koska tunnetusti autoilun tarpeet eri asioille ovat korostetun yksilöllisiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ts. kaikki kunnon sähköautot voivat vetää peräkärryä. Jokainen Teslan malli esimerkiksi. Tesla Model X:n vetokyky lienee parempi kuin yhdessäkään vastaavan kokoluokan polttomoottoriautossa.

        Model S ei saa vetokoukkua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aika harvassa polttiksessakaan on vetokoukuua vaikka sellaisen voisi asentaa. Ei ole vetokoukku kovin tärkeä asia suurimmalle osalle kuluttajista. Ei vie sähköautoilua maalta merelle.

        Nettiautosta katsottuna reilussa 1/3 on vetokoukku.


    • Anonyymi

      https://www.msn.com/fi-fi/talous/uutiset/viesti-asuntovelallisille-korkojen-nousua-ei-näköpiirissä-ehkä-vuosikymmeniin-–-mutta-suomen-luottoluokitus-voi-iskeä-asuntolainan-ottajiin/ar-BB16yOUg?li=BBr5KbI
      Kunnekka tuota päänsä painaa sitten. Siellä tulevaisuudessa. https://m.youtube.com/watch?v=0b4XKW75fHA

    • Anonyymi

      "Arvelisin että lähes jok ikinen omakotiasuja arvostaa mahdollisuutta siirtää autolla muutakin kuin omaa ahteriaan. Näitä omakotitaloja näyttäisi olevan Tilastokeskuksen vuoden 2020 tilastossa noin 1.173.000 kappaletta."

      Noin voit arvella. Silti vain pienelle osalla näistä omakotiasujista on polttiksessa peräkoukku.

      • Anonyymi

        "Silti vain pienelle osalla näistä omakotiasujista on polttiksessa peräkoukku."

        -Onko kyseesä sähköautojehovan propagandasta vai voitko esittää jotai uskottavaa lähdeviitettä väitteellesi?


      • Annappas omalle arvelullesi linkki. Nettiautosta katsottuna melkein 40% on koukku.


    • Anonyymi

      Fiatin sähköautokonseptissa ja suunnitelmissa ovat tavoitteet korkealla. Uutisjutussa on väriä sisätilakuvassa ja Fiatin visioissa toimivuutta:

      https://www.is.fi/autot/art-2000006566552.html

      Kuinka sitten käytännössä toteutuu, kiinnostavaa seurata.

      🐼

    • Anonyymi

      Sähköautojen huonot puolet:
      - kalliit vakuutusmaksut ?
      - lataus kestää pitkään !
      - vaihtoarvo ?
      - akuston hinta, jos itse olet syypää sen hajoamiseen (ajat esim. kiveen)
      - herkästi syttyvä, sammuttaminen vaikeaa
      - kallis ostaa

      • Anonyymi

        "kalliit vakuutusmaksut": Liittynee hintaan?
        "lataus kestää pitkään": Ne ladataan yleensä yöllä tai työpaikalla?
        "vaihtoarvo": Riippuu vahvasti mallista, mutta eräät sähköautot ovat myös parhaita vaihtoarvoltaan.
        "akuston hinta, jos syypää hajoamiseen": Paha sanoa, riippuu vahvasti valmistajasta. Akustoja ei ole helppoa hajottaa. Vakuutus?
        "herkästi syttyvä": Syttyy vähemmän herkästi verrattuna polttomoottoriautoihin. Sammuttaminen tosin on vaikeaa.
        "kallis ostaa": Tämä ratkeaa ajan kanssa. Halpenevat koko ajan.


      • Anonyymi

        Vakuutusmaksut saman kokoiset verrattuna saman koko jateholuokan polttiksiin.
        Tankkaamiseen käytät enemmän omaa aikaasi kuin minä autoni lataamiseen.
        Enemmän olisin huolissani polttiksen vaihtoarvosta.
        Vakuutukset korvaa kiveen ym. ajamiset.
        Polttis syttyy 10 kertaa todennäköisemmin kuin sähköauto, todistetusti.
        Kalleus on suhteellista, osta saman teholuokan polttis kuin esim. Tesla. Polttis on kalliimpi ja käyttökulut huimat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vakuutusmaksut saman kokoiset verrattuna saman koko jateholuokan polttiksiin.
        Tankkaamiseen käytät enemmän omaa aikaasi kuin minä autoni lataamiseen.
        Enemmän olisin huolissani polttiksen vaihtoarvosta.
        Vakuutukset korvaa kiveen ym. ajamiset.
        Polttis syttyy 10 kertaa todennäköisemmin kuin sähköauto, todistetusti.
        Kalleus on suhteellista, osta saman teholuokan polttis kuin esim. Tesla. Polttis on kalliimpi ja käyttökulut huimat.

        Uusia polttomoottoriautoja ei juuri syty palamaan, mutta sähköautoja palaa harvase viikko!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "kalliit vakuutusmaksut": Liittynee hintaan?
        "lataus kestää pitkään": Ne ladataan yleensä yöllä tai työpaikalla?
        "vaihtoarvo": Riippuu vahvasti mallista, mutta eräät sähköautot ovat myös parhaita vaihtoarvoltaan.
        "akuston hinta, jos syypää hajoamiseen": Paha sanoa, riippuu vahvasti valmistajasta. Akustoja ei ole helppoa hajottaa. Vakuutus?
        "herkästi syttyvä": Syttyy vähemmän herkästi verrattuna polttomoottoriautoihin. Sammuttaminen tosin on vaikeaa.
        "kallis ostaa": Tämä ratkeaa ajan kanssa. Halpenevat koko ajan.

        "Akustoja ei ole helppoa hajottaa. Vakuutus?" Tässä on yksi lisää mikä nostaa vakuutusmaksuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusia polttomoottoriautoja ei juuri syty palamaan, mutta sähköautoja palaa harvase viikko!

        Suomessa syttyy polttomoottoriautoja palamaan 2000-3000 vuodessa. Tästä tulee päivää kohti 5-8. Ei kovin harvinaista.


    • Anonyymi

      Sähköautoista ei ole jokamiehen ja naisen kulkuvälineeksi ennen kuin akkuteknologia kehittyy niin paljon, että myös lentokoneet muuttuu sähköisiksi ja akulla pystytään lentämään pitkän matkan reittilentoja.

      Raakaöljyn jalostuksessa saadaan lentopetrolia. Valitettavasti sitä saadaan vain 10 % bensiinin jalostuksen yhteydessä. Jostakin on saatava vaihtoehtoista polttoainetta lentokoneille vaikkapa biokomponenteista. Nykymuodossaan siirtyminen täysin kokonaan sähköautoiluun on täysin mahdottomuus, siihen menee ainakin 20 vuotta, teknologiat on kesken vähän joka puolella.

      • Anonyymi

        Nämä "kaikki siirtyvät sähköautoihin"-jutut ovat todella typeriä. Kun tietää että autokannasta uusiutuu vuodessa vain viisi prosenttia niin "kaikkien" siirtyyminen on joka tapauksessa 20-30 vuotta kestävä rupeama vaikka sähköautoista tulisi valtavirtaa huomenna. Kuinka huono pitää olla matematiikassa että ei ymmärrä näin yksinkertaista laskutoimitusta?

        Sähköautot yleistyvät pikkuhiljaa ja alkaen omakotitalojen asukkaista. Kerrostaloissa ilmiö yleistyy ehkä joskus 10 vuoden päästä ja pikkuhiljaa.
        Koettakaa ymmärtää tällaiset matemaattiset perusasiat ennenkuin aloitatte hillumisen siitä kuinka polttikset tapetaan pois huomenna.


      • Anonyymi

        Täysin turha miettiä vuonna 2020 tällaisia juttuja. Polttishysteerikot taas vauhdissa. Suomen autokannasta on puolet sähköautoja aikaisintaan joskus 2035 tai 2040. Tässä ehtii tapahtua monta asiaa ennenkuin ollaan tuolla. Menee täysin turhien asioiden pohtimiseksi koska on todennäköistä että hyvin moni nyt pätevä totuus menee täysin uusiksi seuraavan 15 vuoden aikana.


    • Anonyymi

      Niin kauan kuin on hybridejä, on myös muita polttomoottoriautoja!

    • Anonyymi

      Vuonna 2030 on myynnissä uusina autoina ainostaan sähköautoja.

      Mukava nähdä kun huoltoasemat ja autokorjaamot alkavat kuolla pois.

      • Anonyymi

        "Vuonna 2030 on myynnissä uusina autoina ainostaan sähköautoja. Mukava nähdä kun huoltoasemat ja autokorjaamot alkavat kuolla pois."

        -Varsin yksisilmäinen näkemys sinulla. Saatko jostain palkkaa noiden *ska-juttujen jatkuvasta levittämisestä??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vuonna 2030 on myynnissä uusina autoina ainostaan sähköautoja. Mukava nähdä kun huoltoasemat ja autokorjaamot alkavat kuolla pois."

        -Varsin yksisilmäinen näkemys sinulla. Saatko jostain palkkaa noiden *ska-juttujen jatkuvasta levittämisestä??

        Euroopassa tuo varmaan toteutuu joissakin maissa joskus 2030-2035. Muualla maailmassa tuollaisia suunnitelmia ei juurikaan ole.
        sen sijaan on odotettavissa hyvin voimakasta ohjausta vanhempien polttisautojen käyttömaksujen kautta. Tavoitteena ei ole pakottaa ihmisiä sähköautoihin mutta hävittää vanhat saastepesät uusilla vähempipäästöisillä autoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vuonna 2030 on myynnissä uusina autoina ainostaan sähköautoja. Mukava nähdä kun huoltoasemat ja autokorjaamot alkavat kuolla pois."

        -Varsin yksisilmäinen näkemys sinulla. Saatko jostain palkkaa noiden *ska-juttujen jatkuvasta levittämisestä??

        Ei täällä kukaan muu maksa höpinöistä mitään paitsi venäjä. Ja heidän intresseissään on mahdollisimman suuri öljyn ja kaasun kulutus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei täällä kukaan muu maksa höpinöistä mitään paitsi venäjä. Ja heidän intresseissään on mahdollisimman suuri öljyn ja kaasun kulutus.

        Napakymppi. Tämä on juuri yksi syy polttislobbaukseen; venäjän trollitehdas. Ei niillä kavereilla meidän etu ole mielessä!


    • Anonyymi

      Afrikassa, Intiassa, ja monissa muissa ns. kolmansissa maissa tuskin koskaan tullaan siirtymään sähköautoihin. Ellitillä voi olla sähköautoja, mutta polttomoottoriautot eivät häviä mihinkään, jos polttomoottoriautojen valmistus loetetaan käy niin kuin Kuubassa vanhoilla romuilla ajetaan ja korjataan.

      • Anonyymi

        Niinhän sitä sanottiin mensta muustakni asiasta ettei koskaan...
        - moniventtiilikoneet
        - down-sizing
        - automattivaihteet
        - kännykät
        - streaming palvelut

        Kaikistä näistä on sanottu ettei koskaan tule tapahtumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän sitä sanottiin mensta muustakni asiasta ettei koskaan...
        - moniventtiilikoneet
        - down-sizing
        - automattivaihteet
        - kännykät
        - streaming palvelut

        Kaikistä näistä on sanottu ettei koskaan tule tapahtumaan.

        "- down-sizing"

        -muistaakseni VW on ilmoittanut rajan tulleen vastaan. pikkukoneesta kun ei saa ison koneen suorituskykyä ilman kestävyysongelmia.

        - automattivaihteet"

        -onkos ikinä mikää autovalmistaja ollut syvemmällä suossa yksittäisen teknisen ratkaisun kanssa kuin VW on/oli kaksoiskytkinautomaattinsa kanssa? Mikä niissä muuten oli ongelmana ja joko ne toimivat kiukuttelematta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "- down-sizing"

        -muistaakseni VW on ilmoittanut rajan tulleen vastaan. pikkukoneesta kun ei saa ison koneen suorituskykyä ilman kestävyysongelmia.

        - automattivaihteet"

        -onkos ikinä mikää autovalmistaja ollut syvemmällä suossa yksittäisen teknisen ratkaisun kanssa kuin VW on/oli kaksoiskytkinautomaattinsa kanssa? Mikä niissä muuten oli ongelmana ja joko ne toimivat kiukuttelematta?

        Se etä downsizing raja on tullut vastaan ei tarkoita missään nimessä sitä että down-sizing-koneet olisivat jotenkin epäonnistuneet. Päinvastoin down-sizing koneet ovat syrjäyttäneet vanhat vaparit miltei tyystin ja minkäälaista paluuta vaparivinguttimiin ei ole näköpiirissä.
        Vain Toytoa on jämähtynyt vaparimaailmaan, ei juuri mikää muu valmistaja.

        Jos puhutaan VW:n DSG-suosta niin pitää muistaa että VW on noussut DSG-aikakaudella keskikastista maailman suurimmaksai autonvalmistajaksi joka on takonut miljarditulosta koko tämän ajan. Jopa päästöhuijauksen pahimpina vuosia VW:n tulos oli aina vahva ja myyntikäyrät osoittivat ylöspäin. Aika moni valmistaja tavoittelee tuollaista "suota", mutta vain yksi pystyy olemaan kunigas..


      • Anonyymi

        Intiassa näkee liikenteessä paljon kaasuautoja. Kehittyvissä maissa olisi iso askel parempaan suuntaan jos bensakoneisiin asennettaisiin kaasu-konversiosarja ja uusissa autoissa kaasuautoja suosittaisiin ja bensa-autoja rankaistaisiin.


    • Anonyymi

      Sähköautot ovat vielä puolivalmiita tekeleitä, mutta jonkunhan niitäkin on ostettava, että päästään teknikassa eteenpäin. Moni vierastaa sähköutojen automaattivaihteistoja, kun on manuaaliin tottunut. Vetokoukkukin askarruttaa saako sen autoon ja lataustapojakin on monenlaisia.

      • Anonyymi

        Harva tällaista puolivalmista tekelettä ajanut haluaa enää polttomoottorilla ajaa.


      • Anonyymi

        Ensinnäkin sähkömoottorit vanhempi keksintö kuin polttomottorit ja niitä on aina tehty paljon enemmän kuin polttomoottoreita. Kypsempää tekniikka ja koeteltua monissa liemissä mihin pilttomoottorin käyttövarmuudella ei ole mitään asiaa.
        Toisekseen sähköautoissa ei ole stomaattivsihteistoa vaan niissä on yksi kiinteä välitys.
        Kaiken puolin huolettomsmpaa kuin polttikset.


    • Anonyymi

      Aikoinaan kun tuli väritelevisiot niin ne teilattiin tyystin kalliina ja ei niillä tee mitään, mustavalkoinen televisio on paljon parempi. Ei ikinä. Infrapunalla toimiva kaukosäädin oli jotain ihmeellistä. Kun tuli VHS nauhurit, niitä ei enää vastaan pistetty, ne kuluttajat hyväksyi samantien. Sähköautojen ja polttomoottoriautojen vastakkainasettelussa on jotain samaa, kaikkea uutta korvaavaa tekniikkaa aluksi vastustetaan, kunnes se yleistyy.

      • Anonyymi

        Näistä moni kirjoitus on elämäntapa-nillittäjien kirjotuksia joiden elämä on juuttunut Toyota-tasolle. Jos muilla on tarjolla jotain mitä Toyota ei osaa tehdä niin siitä seuraa vuosia kestävä meganillitys.


      • Sähköauto korvasi höyryauton, muttei yleistynyt. Polttomoottoriauto korvasi sähköauton ja on yleistynyt.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Sähköauto korvasi höyryauton, muttei yleistynyt. Polttomoottoriauto korvasi sähköauton ja on yleistynyt.

        Miten erilainen maailma olisi nyt, jos litium-akut olisi keksitty 150 vuotta sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten erilainen maailma olisi nyt, jos litium-akut olisi keksitty 150 vuotta sitten.

        Miten paljon erilainen olisi maailma, jos Nicola Teslaa ei olisi murhattu ? Autot kulkisi sähköllä ja ne saisivat sähkönsä livenä ilmakehästä ilman erillistä latausta ja kaikki muukin sähkö tulisi langattomasti taloihin jne..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näistä moni kirjoitus on elämäntapa-nillittäjien kirjotuksia joiden elämä on juuttunut Toyota-tasolle. Jos muilla on tarjolla jotain mitä Toyota ei osaa tehdä niin siitä seuraa vuosia kestävä meganillitys.

        "Näistä moni kirjoitus on elämäntapa-nillittäjien kirjotuksia joiden elämä on juuttunut Toyota-tasolle. "

        Jälleen kerran tässä se oma erinomaisuus tirisee suorastaan ulos korvista. Jopas osaa joku olla täynnä omaa erinomaisuuttaan. Kannattaa kuitenkin muistaa se satu puhkuvasta sammakosta....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Näistä moni kirjoitus on elämäntapa-nillittäjien kirjotuksia joiden elämä on juuttunut Toyota-tasolle. "

        Jälleen kerran tässä se oma erinomaisuus tirisee suorastaan ulos korvista. Jopas osaa joku olla täynnä omaa erinomaisuuttaan. Kannattaa kuitenkin muistaa se satu puhkuvasta sammakosta....

        En häpeä menestymistäni. En myöskään kiellä ettenkö tuntisi ylemmyydentunnetta sellaisia kohtaan jotka dissaavat jotain asiaa vain siksi että se ei ole heidän resursseillaan saavutettavissa. Puhun sekä älyllisistä että taloudellisista resursseista.
        Teidän pettymys itseenne on niin pateettista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten erilainen maailma olisi nyt, jos litium-akut olisi keksitty 150 vuotta sitten.

        Polttomoottori tai muu vastaava olisi pitänyt keksiä kuitenkin, koska mistä sitä sähköä olisi saatu niihin litiumakkuihin.
        Kaikki voimalaitokset, tiet, rautatiet, yms on rakennettu polttomoottorikäyttöisillä koneilla.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Polttomoottori tai muu vastaava olisi pitänyt keksiä kuitenkin, koska mistä sitä sähköä olisi saatu niihin litiumakkuihin.
        Kaikki voimalaitokset, tiet, rautatiet, yms on rakennettu polttomoottorikäyttöisillä koneilla.

        On niin pölvästimäistä edes alkaa miettimään maailmaa yhden käyttövoiman ja konseptin varaan. Maailma on aina perustunut useaan eri käyttövoimaan ja niin tulee olemaan jatkossakin. Voimasuhteet vain tulevat muuttumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En häpeä menestymistäni. En myöskään kiellä ettenkö tuntisi ylemmyydentunnetta sellaisia kohtaan jotka dissaavat jotain asiaa vain siksi että se ei ole heidän resursseillaan saavutettavissa. Puhun sekä älyllisistä että taloudellisista resursseista.
        Teidän pettymys itseenne on niin pateettista.

        "Teidän pettymys itseenne on niin pateettista."

        Erehdyt pahemman kerran, satun nimitäin olemaan erittäin sähköautomyönteinen, mutta samalla ymmärrän sen rajoitukset tiettyjen tarpeiden osalta. Uskallan myös sanoa ymmärtäväni sähköautokokonaisuuteen liittyvän problematiikan sinua paremmin. Mitä tulee rahoilla leveilyyn, niin uskoisin noin 99,99 % maailman ihmisistä pitävän sitä lapsellistakin lapsellisempana puuhasteluna. Mutta kukin tyylillään...

        Se pitää myös sanoa toiseen kertaan, että perusteettomasti omaa erinomaisuuttasi puhkuvat ja omaa täydellisyyttäsi ylistävät lausuntosi aiheuttavat myötähäpeää muiden lukijoiden piirissä. Varsinkin kun mitään mitään konkreettista perustetta noille luuloillesi ei ainakaan vielä ei ole ollut havaittavissa.

        Miksi piilotelet järkesi suurta valoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Teidän pettymys itseenne on niin pateettista."

        Erehdyt pahemman kerran, satun nimitäin olemaan erittäin sähköautomyönteinen, mutta samalla ymmärrän sen rajoitukset tiettyjen tarpeiden osalta. Uskallan myös sanoa ymmärtäväni sähköautokokonaisuuteen liittyvän problematiikan sinua paremmin. Mitä tulee rahoilla leveilyyn, niin uskoisin noin 99,99 % maailman ihmisistä pitävän sitä lapsellistakin lapsellisempana puuhasteluna. Mutta kukin tyylillään...

        Se pitää myös sanoa toiseen kertaan, että perusteettomasti omaa erinomaisuuttasi puhkuvat ja omaa täydellisyyttäsi ylistävät lausuntosi aiheuttavat myötähäpeää muiden lukijoiden piirissä. Varsinkin kun mitään mitään konkreettista perustetta noille luuloillesi ei ainakaan vielä ei ole ollut havaittavissa.

        Miksi piilotelet järkesi suurta valoa?

        "Uskallan myös sanoa ymmärtäväni sähköautokokonaisuuteen liittyvän problematiikan sinua paremmin. "
        Kuluttaja tekee päätöksensä vain omista lähtökohdistaan. Miksi hän miettisi jotain sähköautokonaisuutta?
        Aivan hölmö ajatuksenakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On niin pölvästimäistä edes alkaa miettimään maailmaa yhden käyttövoiman ja konseptin varaan. Maailma on aina perustunut useaan eri käyttövoimaan ja niin tulee olemaan jatkossakin. Voimasuhteet vain tulevat muuttumaan.

        "Erehdyt pahemman kerran, satun nimitäin olemaan erittäin sähköautomyönteinen,"
        Tämä postauksessa kyllä korostin erinomaisuuttani. Ihmittelen kuitenkin sitä miten alunperin olet saanut päähäsi sähköautoista kirjoittamieni postauksien kertovan jotain minusta itsestäni. Olen kirjoittanut vain autoista ja niiden ominaisuuksista.
        Ja mitä tekemistä sinun sähköauto-mielipiteelläsi on minun kirjoituksieni kanssa? Minulle aivan yhdentekevä asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Teidän pettymys itseenne on niin pateettista."

        Erehdyt pahemman kerran, satun nimitäin olemaan erittäin sähköautomyönteinen, mutta samalla ymmärrän sen rajoitukset tiettyjen tarpeiden osalta. Uskallan myös sanoa ymmärtäväni sähköautokokonaisuuteen liittyvän problematiikan sinua paremmin. Mitä tulee rahoilla leveilyyn, niin uskoisin noin 99,99 % maailman ihmisistä pitävän sitä lapsellistakin lapsellisempana puuhasteluna. Mutta kukin tyylillään...

        Se pitää myös sanoa toiseen kertaan, että perusteettomasti omaa erinomaisuuttasi puhkuvat ja omaa täydellisyyttäsi ylistävät lausuntosi aiheuttavat myötähäpeää muiden lukijoiden piirissä. Varsinkin kun mitään mitään konkreettista perustetta noille luuloillesi ei ainakaan vielä ei ole ollut havaittavissa.

        Miksi piilotelet järkesi suurta valoa?

        "Mitä tulee rahoilla leveilyyn, niin uskoisin noin 99,99 % maailman ihmisistä pitävän sitä lapsellistakin lapsellisempana puuhasteluna. Mutta kukin tyylillään..."

        Tämä on kyllä täysin sun omasta mielikuvituksesta lähtenyt juttu. Olen aivan tavallinen asuntovelallinen suomalainen. Ei mulla olisi edes eväitä alkaa rahoilla leveilemään. Enkä ole sitä koskaan tehnytkään.
        Tämä kommentti on täysi huti sinulta.

        Menestyksellä olen viitannut siihen että mulla on vakaa elämä, kiva koti, rakastava perhe ja teen työtä josta pidän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mitä tulee rahoilla leveilyyn, niin uskoisin noin 99,99 % maailman ihmisistä pitävän sitä lapsellistakin lapsellisempana puuhasteluna. Mutta kukin tyylillään..."

        Tämä on kyllä täysin sun omasta mielikuvituksesta lähtenyt juttu. Olen aivan tavallinen asuntovelallinen suomalainen. Ei mulla olisi edes eväitä alkaa rahoilla leveilemään. Enkä ole sitä koskaan tehnytkään.
        Tämä kommentti on täysi huti sinulta.

        Menestyksellä olen viitannut siihen että mulla on vakaa elämä, kiva koti, rakastava perhe ja teen työtä josta pidän.

        Menestyksellä olen viitannut siihen..."

        -Vastasit oikein kolme kertaa, puolentoista tunnin sisällä, kiitos! Vaikuttaa siltä, että osuin keskelle hillosilmää suoraan napakymppiin?

        Ei mulla muuta tällä kertaa.


    • Anonyymi

      Sähköauto sopii joillekin kaupunkilaisille ei oikein muualle. Onnksi on toyota prius.

      • Anonyymi

        Miksi sähköauto ei sopisi maalla asuvalle? Onhan se mukavaa kun ei tarvitse lähteä tankkaamaan autoa erikseen monen kilometrin päähän vaan lataaminen onnistuu kotipihassa.
        Vetokoukku tietty on sellainen juttu jota ei saa kaikkiin sähköautoihin, mutta ei se näytä olevan kovin tärkeä juttu. Suurimmassa osassa polttiksiakaan omistaja ei ole nähnyt tarpeelliseksi sellaista asentaa.


      • Anonyymi

        Paljon saa muuten Priusilla vetää?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sähköauto ei sopisi maalla asuvalle? Onhan se mukavaa kun ei tarvitse lähteä tankkaamaan autoa erikseen monen kilometrin päähän vaan lataaminen onnistuu kotipihassa.
        Vetokoukku tietty on sellainen juttu jota ei saa kaikkiin sähköautoihin, mutta ei se näytä olevan kovin tärkeä juttu. Suurimmassa osassa polttiksiakaan omistaja ei ole nähnyt tarpeelliseksi sellaista asentaa.

        Nettiautosta katsottuna vetokoukku on n. 40% vaihtoautoista ja kaikki myyjät ei ilmoita sitä vetokoukkua.
        Autohan tankataan kaupassakäynnin yhteydessä.


    • Anonyymi

      uudessa mallissa taisi olla luokkaa 700kg

    • Anonyymi

      ennemmin pelkkä patteriauto kun ompelukonevalmistajan bensiini kitkuttimella varustettu patteriauto

      • Anonyymi

        Tää on taas näitä ala-asteen tasolle jääneitä. "Sininen väri on parempi kuin ruskea koska se on sininen ja tykkään sinisestä. Kaikkien pitää siksi käyttää sinistä."


    • Anonyymi

      Kalliita ja käytettävyys huono = rahat menee autossa.

      • Anonyymi

        Käytettävyys huono? Kerran erehdyin Teslaa kokeilemaan, nalkkiin jäin. Käyttökokemus on erinomainen. Hyvä ohjattavuus, kiihtyy nätisti, eikä edes tarvitse käydä tankkaamassa. Piuha kiinni seinään vain illalla. Kallis se kyllä on.


    • Anonyymi

      Fiksuimmat ovat ymmärtäneet aloituksen totuuden. Vuonna 2025 ostetaan pääasiassa täyssähköautoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      152
      8953
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2669
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      29
      2450
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      52
      2449
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1855
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1837
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1733
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      46
      1275
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1197
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1136
    Aihe