Mitä ateismi on?

keskusteleva

Keskustelu on vaikeaa, kun edes perusasioista ei ole yksimielisyyttä. Edellä väiteltiin ateismista. Minkäänlainen määritelmä ei tuntunut sopivan. Vai onko ateismi juuri sitä, että kaikki kiistetään, yleisesti tunnetut määritelmätkin? Tässä tietosanakirjojen antia:

Ateisti= jumalankieltäjä
ateismi= jumalankieltäminen, jumalattomuus
ateistinen= Jumalan kieltävä
(Nykysuomen Sivistyssanakirja, WSOY)

Ateismi= käsitys, joka kieltää Jumalan tai jumalien olemassaolon ja heidän persoonallisen vaikutuksensa maailmanjärjestykseen. Ateistista uskonnollisuutta edustaa perinteinen hinajana-buddhalaisuus, joka kieltää kaiken jumaluuden. Ateistisia käsityksiä esittivät jo useat varhaisista Kreikan filosofeista. Myöh. ovat ateismia pyrkineet perustelemaan filosofisesti lähinnä materialistiselta pohjalta erityisesti ransk. Lamettrie ja Holbach sekä saks. Ludwig Feuerbach, Karl Marx ja Ernst Haeckel. Positivismi katsoi, että olettamus Jumalan olemassaolosta ei ole mahdoton, mutta ei myöskään perusteltavissa. Nyk. filos. suunnista sisältää eksistentialismi erityisesti ransk. Sartren edustamassa muodossa ateistisia piirteitä. Kommunismi on sisällyttänyt tavoitteisiinsa ateistisen maailmankatsomuksen levittämisen.
ateisti= ateismin kannattaja, jumalankieltäjä.
ateistinen= ateismin mukainen.
(Facta 2001, WSOY)

8

709

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nassen
    • ppp

      Yleensä ateistit itse käsittävät itsensä henkilöiksi, jotka eivät usko jumaliin.


      Encarta Encyclopedia:
      "Atheism, the denial of or lack of belief in the existence of a god or gods."


      Wikipedia kertoo mielestäni tämän parhaiten:
      "Ateismi määritellään usein jumalauskon puuttumiseksi, jumalan mahdollisuuden huomiottajättämiseksi tai jumalankieltämiseksi. Ateistit itse eivät yleensä kannata viimeistä määritelmää, koska kukaan ei ole erikseen kieltänyt jokaista keksittyä jumalaa. Ateismin kannattaja on ateisti."


      Mr. Korpela:
      "ateismi [ate'ismi] jumalauskon puuttuminen, käsitys, jonka mukaan Jumalaa t. jumalia ei ole olemassa ¶"

      • Olen aina käsittänyt, että ateismi tarkoittaa ihmistä joka ei usko jumalaan!


    • Kieltääkö kristitty ei-kristillisten jumalien olemassalon? Onko kristitty ateisti?

      • keskusteleva

        En ole tajunnut, miten ateisteilla on pokeria kyseenalaistaa yleisesti tunnustettuja auktoriteetteja: asiantuntijoita, tietosanakirjoja jne. Mutta sehän johtuu siitä, että kyseenalaistettuaan Jumalan, he ovat tulleet itse omiksi jumalikseen. Heille on totta vain oma napa ja se, minkä he itse haluavat. Turhauttavaa!


      • keskusteleva kirjoitti:

        En ole tajunnut, miten ateisteilla on pokeria kyseenalaistaa yleisesti tunnustettuja auktoriteetteja: asiantuntijoita, tietosanakirjoja jne. Mutta sehän johtuu siitä, että kyseenalaistettuaan Jumalan, he ovat tulleet itse omiksi jumalikseen. Heille on totta vain oma napa ja se, minkä he itse haluavat. Turhauttavaa!

        Vie olkiukkosi muualle. Jos inhoat ateisteja niin syvästi, niin miksi roikut ateistien palstalla? Yrität käännyttää meitä? Muuttaa meitä? Saada meistä muokattuja sinun kuvaksesi?

        Tiedätkö edes, miksi olet täällä?


      • USKOMATONta
        keskusteleva kirjoitti:

        En ole tajunnut, miten ateisteilla on pokeria kyseenalaistaa yleisesti tunnustettuja auktoriteetteja: asiantuntijoita, tietosanakirjoja jne. Mutta sehän johtuu siitä, että kyseenalaistettuaan Jumalan, he ovat tulleet itse omiksi jumalikseen. Heille on totta vain oma napa ja se, minkä he itse haluavat. Turhauttavaa!

        Ymmärrän!
        En ole tajunnut, miten uskovilla on pokeria kyseenalaistaa yleisesti tunnustettuja auktoriteetteja: asiantuntijoita, tietosanakirjoja jne. Mutta sehän johtuu siitä, että kyseenalaistettuaan tiedon, he ovat tulleet itse omiksi jumalikseen. Heille on totta vain oma napa ja se, minkä he itse haluavat. Turhauttavaa

        Veit sanat suustani!


      • pppp
        keskusteleva kirjoitti:

        En ole tajunnut, miten ateisteilla on pokeria kyseenalaistaa yleisesti tunnustettuja auktoriteetteja: asiantuntijoita, tietosanakirjoja jne. Mutta sehän johtuu siitä, että kyseenalaistettuaan Jumalan, he ovat tulleet itse omiksi jumalikseen. Heille on totta vain oma napa ja se, minkä he itse haluavat. Turhauttavaa!

        "Heille on totta vain oma napa ja se, minkä he itse haluavat."

        Jälkimmäinen tuntuisi kuvaavan paljon paremmin uskovia. Halutaan jonkun kivan jumalan olevan olemassa, joten *PIM*: senhän on pakko olla totta, koska se on niin kivaa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe