Tietotekniikka- eli ATK-kysymys: Miksi laitteeni paikantuu aina Ouluun ja Pohjanmaalle vaikka olen Kuhmossa tai Joensuussa? Kuka asuu Oulussa?
Sinkut ovat nopeita liikkumaan
25
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Käytät prepaid liittymää ja siten ip osoitteesi paikantaminen on hankalaa.
- Anonyymi
Miksi joudun katsomaan Kiuruveden metsoloita, Keisalan tilan uutisia ja Rassoojaa vaikken koskaan niitä edes katso?
- Anonyymi
Prepaid? Ei kuulu tapoihin.
- Anonyymi
Onko mokkula? Mokkulat tekee noin ainakin.
- Anonyymi
Ei.
Jos oot kännykällä, sulla ei ole varmaan GPS-paikannus päällä?
- Anonyymi
Näyttää siltä, että ihan muut paikantavat laitettani kuin minä. Kaikki suositukset tulevat niin kuin mieskäyttäjälle vaikka mies ei laitetta käytä.
- Anonyymi
Lisäksi näyttöön tulee välillä päällekkäisnäyttöä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäksi näyttöön tulee välillä päällekkäisnäyttöä.
Heitä seinään se laita ja hommaa uusi.
-harmiseikirj- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heitä seinään se laita ja hommaa uusi.
-harmiseikirj-No nythän sinä! No EN! ....sehän on ihan uusi :(
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No nythän sinä! No EN! ....sehän on ihan uusi :(
Laitoin toiseen ketjuun ohjelinkit, alkaa taittumaan niillä. Tuo jonkun petteri järvis -juttu kyllä hurja, että appleissa ei olisi edes gps:ää kaikissa, sehän on ihan kivikautista hommaa. Jos se on apple käy vaihtamassa adroidiin, ne pelaa :)
Anonyymi kirjoitti:
Laitoin toiseen ketjuun ohjelinkit, alkaa taittumaan niillä. Tuo jonkun petteri järvis -juttu kyllä hurja, että appleissa ei olisi edes gps:ää kaikissa, sehän on ihan kivikautista hommaa. Jos se on apple käy vaihtamassa adroidiin, ne pelaa :)
-harmiseikirj-En halua tarkkaa paikannusta, mutta en myöskään Ouluun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En halua tarkkaa paikannusta, mutta en myöskään Ouluun.
Laita se feikksisijaintisovellus ja merkkaa ittes vaikka ivaloon :)
Anonyymi kirjoitti:
Laita se feikksisijaintisovellus ja merkkaa ittes vaikka ivaloon :)
-harmiseikirj-Mistä sinä tiedät, että minä olen sinne menossa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä sinä tiedät, että minä olen sinne menossa?
En tiennyt, nyt tiedän :D Laita talvirattaat alle sitten, siellä taitaa olla jo täysi talvi :)
Anonyymi kirjoitti:
En tiennyt, nyt tiedän :D Laita talvirattaat alle sitten, siellä taitaa olla jo täysi talvi :)
-harmiseikirj-Viikko sitten laitoin... Olin eka :)
(IL toimii, olen ymmälläni).. :O - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
-harmiseikirj-Ennustaja sitten. 🤔
- Anonyymi
Petteri Järvisen havaintoja digimaailmasta
"Moni on varmaan huomannut, että mobiililaite paikantaa joskus itsensä ihan väärään paikkaan. Itselleni kävi näin viimeksi kaksi päivää sitten. Olin Espoon Tapiolassa, mutta puhelin väitti sijainniksi Helsingin ja tarjosi paikkoja Tähtitorninmäeltä.
Väärä paikannus oli arvoitus, koska olin ulkona ja GPS:n olisi pitänyt helposti napata tarkka sijainti taivaan satelliiteista.
Googlen kaltaiset jenkkiyritykset eivät kerro yksityiskohtia palvelujensa tekniikasta, joten me käyttäjät voimme vain arvailla, mistä on kyse. Siispä arvailen.
Applen iPod Touch ja ne iPad-mallit, joissa ei ole GPS:ää, pystyvät silti paikantamaan itsensä. Paikannus perustuu tunnettuihin wifi-tukiasemiin, joiden sijainnin Google on kartoittanut esimerkiksi Street View -kuvausten yhteydessä. Laite kuuntelee lähistöllä erottuvia wifi-verkkoja ja pystyy haarukoimaan sijaintinsa niistä.
Wifi-asemien sijaintitietokanta vanhenee, joten sitä ilmeisesti päivitetään koko ajan käyttäjien puhelinten avulla. Meistä jokaisen puhelin kuuntelee tukiasemia ja päivittää tietokantaa, jotta muut voivat määrittää sijaintinsa niiden perusteella.
Todennäköistä on, että jos puhelimen lähistöllä on yksi tai useampia tukiasemia, jotka on aiemmin paikannettu Helsingin Tähtitorninmäelle, puhelin luulee tutut tukiasemat nähdessään olevansa siellä. Mutta miksi tukiasemat olisivat liikkuneet? Luultavasti päivitysalgoritmi ei erota, mikä on oikea, kiinteä tukiasema, ja minkä takana on vain tilapäiseksi tukiasemaksi asetettu puhelin.
Jos siis Tähtitorninmäellä aiemmin tukiasemana toiminut puhelin havaitaan Tapiolassa, puhelin luulee olevansa Tähtitorninmäellä. Tällainen virhe on todennäköisin silloin, kun puhelin on ollut pitkään paikassa, missä normaali paikannus ei onnistu, kuten metrossa, junassa, maanalaisessa parkkihallissa tai lentokoneessa.
Jokin aika sitten huolestunut lentomatkustaja kysyi asiasta neuvoa, koska Finnairin lennolla USA:sta Suomeen hänen puhelimensa paikantui Venäjälle -- vieläpä maan verkkovalvontaa tekevään virastoon. Melkoinen yllätys! Mahdollisesti samassa koneessa oli ko. viraston työntekijä, jonka puhelin oli jäänyt tukiasematilaan. Ehkä edes tukiasematilaa ei tarvita, puhelimen wifin probe-signaalit saattavat riittää.
Mutta miksi puhelin käyttää wifi-paikannusta, vaikka Tapiolan aukiolla kuuluu vahva GPS-signaali? Luultavasti syy on virrankulutuksessa: GPS vie sen verran sähköä, että jatkuva käyttö söisi turhaan akkua. Wifi-signaalien avulla saadaan riittävä paikkatieto ja GPS:ään turvaudutaan vain, kun tarvitaan tarkka sijainti esimerkiksi valokuviin tai kuntoiluohjelmiin.
Paikannus on monimutkainen toiminto, jota Android-puhelin kuvaa vain ylimalkaisesti:
GPS:n ja wifin lisäksi käytetään paikannustieto muodostetaan myös mobiiliverkkojen ja jopa anturien (?) datan perusteella. Tulokset voivat olla yllättäviä. Tämä saattaa selittää oudot sijaintitiedot Putinin vierailun yhteydessä.
Kun seuraavan kerran saat oudon paikannuksen, kokeile sammuttaa wifi kokonaan (tai ota hetkeksi käyttöön lentotila) ja katso, korjautuuko sijaintitieto. Itselläni se auttoi, paikka siirtyi Tapiontorille Espooseen. Paikannus vaatii, että nettiyhteys toimii, joten lentokonetilaa ei voi käyttää. Finnairin tapauksessa netti toimi satelliitin kautta, mutta GPS ei saanut signaalia koneen kuoren läpi.
Ärsyttävintä on, että hapuilemme pimeässä. Luotamme elämämme ja tietomme jenkkiteknologian varaan tietämättä, miten se oikeasti toimii. Se on melkeinpä pelottavaa.
Oletko itse havainnut outoja paikannuksia? Kokeile ensi kerralla wifin sammuttamista."- Anonyymi
Olen sammuttanut ja hlvetti kun en ole viiteen vuoteen Oulussa edes käynyt! Joten ei toimi selitys.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen sammuttanut ja hlvetti kun en ole viiteen vuoteen Oulussa edes käynyt! Joten ei toimi selitys.
Ei sinun tarvitsekaan käydä Oulussa. Laitteesi vain tekee paikannuksen väärään tukiasemaan.
Mobiilidata käyttää verkko-osoitteen uudelleenohjausta, etteivät rajalliset IPV4 -osoitteet loppuisi kesken. Tällöin oma senkertainen IP-osoite voidaan "paikantaa" minne tahansa Suomeen.
Tämä ei kyllä selitä sitä, miksi minun kiinteä verkkoyhteyteni joskus näyttäisi minunkin olevan juuri Oulussa. Tämä johtuu ilmeisesti siitä, että käytän "vanhanaikaisesti" edelleen operaattorin välityspalvelinta yhteysasetuksissa. Minä pidän tästä puhelinmodeemiajan jäänteestä osittain juuri siksi, että minua ei voida ulkopuolelta jäljittää IP-osoitteen perusteella.
Tarkastin, että nyt olen muka Helsingin keskustassa, kuten yleensäkin, enkä Oulun. ; )- Anonyymi
Tervetuloa Ouluun (huokaus)..
-ap Anonyymi kirjoitti:
Tervetuloa Ouluun (huokaus)..
-apKiitos kiitos! :D
Ookkonää Oulusta? Pelkääkkönää polliisia?
Itse en poliisia pelkää, mutta mitä minä Oulussa muuta kuin että kaunis kaupunki?- Anonyymi
Kollimaattori kirjoitti:
Kiitos kiitos! :D
Ookkonää Oulusta? Pelkääkkönää polliisia?
Itse en poliisia pelkää, mutta mitä minä Oulussa muuta kuin että kaunis kaupunki?Mua ei kiinnosta Oulu pätkääkään. Ja tämä oululainen saisi lopettaa pelleilynsä.
- Anonyymi
Hyvä Oulu! Vaikka hieman huolestuttaakin miksi aina Oulu.
Kai olet salannut verkkosi on salasanalla?
On kyllä ohjelmia, jotka estävät koneen sijainnin/ip osoitteen näkymästä ulkopuolisille. Tämä suosittua etenkin heillä, jotka tykkäävät kierrellä Tor verkossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?861839Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,181147Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.991135Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol79992Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia
https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot154869- 93859
Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs54771Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt51764Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv56719- 53694