Vendee Globe

Anonyymi

Jospa välillä palattaisiin kaiken maailman sivupoluilta itse aiheeseen. Muutaman tunnin kuluttua starttaa VG, jossa on seurattavaa kolmeksi kuukaudeksi. Minä ainakin vietän isänpäivääni osin seuraamalla starttia livenä.
https://www.vendeeglobe.org/en/web-tv

106

1550

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Jee, hienoa seurata suoraa lähetystä. Startti myöhästyy ainakin klo 15 Suomen aikaa asti, joten isänpäivän lounaalta ehtii mukaan....

        Huuselan Stark saanut myös näkyvyyttä.
        Bon voyage!


    • Anonyymi

      Onko Huuselalla radioamatööri lisenssiä pitääkseen yhteyksiä kotimaahan?
      Tapio Lehtinen hommasi lisenssin itselleen ja piteli matkaltaan yhteyksiä suomalaisiin radioamatööreihin.

      • Anonyymi

        VG on kalustoltaan tätä päivää myös kommunikaation osalta, siis satelliitipuhelin ja livekuvaa.


    • Anonyymi

      Liikuttuneelta näytti mies. Mitään radioamatöörihommia ei tässä tarvita, kun saa käyttää uusinta tekniikkaa. GGR-kisassa piti pärjätä 60-luvun tekniikalla. Hyvin sekin toimi, mutta onhan se helpompi kommunikoida aina ja milloin vain oman huoltotiimin kanssa suoraan eikä radioamatöörien.

      • Vanhan tekniikan GGR kisassa trackerikin toimi kohtuullisesti. Mahtaako onnistua nykytekniikalla?


    • Anonyymi

      Onko tuohon trackeriä? Pikaguuglauksella ei löytynyt kunnollista.

    • Anonyymi

      Jokin vika. Tekivät uuden, joka toistaiseksi sekin pielessä. Ilmoitelkaa, kun alkaa toimia.

      On noi foilaavat paatit vaan melkosia. Ei taida pursiseuran mökillä toistaiseksi näkyä.

    • Anonyymi

      Moit!

      ..lähdössä näkyi joissain aluksissa sivuilla evät, onko näillä veneillä suurikin nopeusetu evättömiin?
      Wiki imoca sivulta ainakaan saanut vastausta..

      • Anonyymi

        Viime kisassa arvioitiin foiliveneiden olevan maalissa 4 päivää ennen foilittomia. Matka kestää 80 päivää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viime kisassa arvioitiin foiliveneiden olevan maalissa 4 päivää ennen foilittomia. Matka kestää 80 päivää.

        Eka kilpailupäivän youtube raportissa kerrottiin että kun foiliveneen vauhti nousee noin 13-15 solmuun, niin sitten ne "nykäisevät" eroon perinnepaateista , jotka jäävät em vauhtiin. Foileilla pääsee yli 20 solmua mutta tuultakin tarvitaan.


    • Anonyymi

      Trakkeri toimii sovelluskaupan vendee globe -sovelluksessa. Käytän applen kauppaa.

      Stark on nyt fleetin vasemmassa reunassa muiden kaartaessa oikealle. Mielestäni hyvä paikka, mutta jos koko fleet kääntyy, lienen väärässä.

      Tuuli kääntyy enemmän vastaiseksi.

      • Anonyymi

        Fleetissä on aika on selvä jako, foiliveneet ja foilittomat omissa ryhmissään. Foliveneet tietenkin päässeet pidemmälle ja tuulen kääntyessä kaikki vendanneet samaan aikaan.


    • Anonyymi

      Olisipa ollut mukavaa, kun Arilla olisi ollut kilpailukykyinen vene. Nyt maksimisuoritus on fleetin puoliväli.

      • Anonyymi

        On toi Huusela uskomattoman hidas!


    • Trackeri näyttää olevan laite- ja selainriippuva. Androidin appsi käynnistää vain selaimen, ja se toimii puutteellisesti. Win10 Chromessa toiminee kutakuinkin kunnolla: https://www.vendeeglobe.org/en/tracking-map

    • Anonyymi

      Tsekatkaa Virtual Regatta ainakin Androidille. Se on hieno! Näyttää peliltä, mutta siinä voi esim. Valita Huuselan veneen seurattavaksi tai rakentaa oman.

    • Anonyymi

      Sitä mä vaan ihmettelen että miten helkkarissa noi lättäpohjat kestää Kapkaupunki-Kap Horn -välin. Voi olla että tullaan näkemään muutama keskeytys, sano.

      • Anonyymi

        Kippareilla on kypärät päässä ja imee geeliä pussista, kun ei pysty edes vettä keittämään, kun tuulta on yli 10 m/s.


    • Anonyymi

      Onko tuo reitti sellainen jota myös tavallisilla veneillä purjehditaan?

    • Anonyymi

      Nyt toimii webbisivun trakkerikin.

      Aika veikeä varaslähtösääntö. 5 sekunnin varastus toi 5 h pakkopysäyksen ennen tiettyä longitudia.
      Suursaareen samanlainen

      • Anonyymi

        Miksi Suursaaressa pitäisi poiketa normaalista sääntöjen mukaisesta käytännöstä? IMOCA 60 yksinpurjehdittuna ei ole kovinkaan ketterä palaamaan fleetin keskeltä takaisin linjan taakse. Samantapainen käytäntöhän kuin VG:ssä taas on HTR:n tasoituslähdöissä hyvin ymmärrettävästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi Suursaaressa pitäisi poiketa normaalista sääntöjen mukaisesta käytännöstä? IMOCA 60 yksinpurjehdittuna ei ole kovinkaan ketterä palaamaan fleetin keskeltä takaisin linjan taakse. Samantapainen käytäntöhän kuin VG:ssä taas on HTR:n tasoituslähdöissä hyvin ymmärrettävästi.

        Oli pelkkä huuli. Elä ota liian vakavasti.


    • Anonyymi

      Huusela nyt 100 mailia kärjestä, sijalla 23. Mutta on jättänyt muutaman foilerin taakseen. Cape Finisterren kohdalla aika haastava tilanne tuulen vaihtelujen ja kulkurajoitusten liikenteen takia.

      • Anonyymi

        16.11.2020 ero kärkeen on jo tuhat merimailia!!!Käyttääkö Huusela purjeita ollenkaan??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        16.11.2020 ero kärkeen on jo tuhat merimailia!!!Käyttääkö Huusela purjeita ollenkaan??

        Huomenna Ari saa tuulta. Jännä nähdä pääseekö sitten 300 mpk/vrk vauhtiin. Kärki menee 400-500 mpk/vrk nyt, mutta tuskin Ari haluaa tuollaista yrittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomenna Ari saa tuulta. Jännä nähdä pääseekö sitten 300 mpk/vrk vauhtiin. Kärki menee 400-500 mpk/vrk nyt, mutta tuskin Ari haluaa tuollaista yrittää.

        Pääsi 305 mpk/vrk. On eniten 24 h kisan aikana ajaneiden listalla toiseksi viimeinen 1 mpk erolla vikaan. Puolet on päässyt yli 400 ja Le Cam yhtä vanhalla veneellä 435.


    • Anonyymi

      Pari tyyppiä ongelmissa. Toinen, Armel Tripon, palaa Espanjaan korjaamaan J3-keulapurjeen nostinta. Samasta syystä yksi kaveri kääntyi heti alussa takaisin. Ei uskalla 5-metrisessä aallokossa nousta mastoon. Suht. kova keli heti alkuun paljastaa kaluston heikkoudet. Onko kisa siitä suoraan ohi, vai saako vielä palata? Muuten on vielä porukka kasassa, 150 M eroa ekasta viimeiseen.

    • Anonyymi

      Foilaavat eivät mitenkään loista mummiälest. Johtovene ainakin nyt 11.11. klo 9.57 näyttää olevan V and B Mayenne, joka ei taida olla kaikkein radikaalein paatti fleetissä. Huusela pärjää ihan kohtalaisesti. Nostanut vähän sijoitustaan.

      • Anonyymi

        Ei nyt vielä, kun ne luovii. Näyttää luovit menevän suunnilleen 90 asteen kulmassa. Ei ole kummoisia luoviveneitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nyt vielä, kun ne luovii. Näyttää luovit menevän suunnilleen 90 asteen kulmassa. Ei ole kummoisia luoviveneitä.

        Saattaa luovikulmaan vaikuttaa myös iso aallokko ja autopilotilla ajo. Varmaan käsin ohjatessa virtauslankojen mukaan menisi ylemmäs tuuleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattaa luovikulmaan vaikuttaa myös iso aallokko ja autopilotilla ajo. Varmaan käsin ohjatessa virtauslankojen mukaan menisi ylemmäs tuuleen.

        Noissa veneissä autopilotti osaa ajaa paremmin kuin ihminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noissa veneissä autopilotti osaa ajaa paremmin kuin ihminen.

        En usko, jos on skarppi ja taitava ajaja. Virtauslangat näyttävät aika tarkkaan purjeeseen vaikuttavan tuulen purjeen molemmin puolin. Autopilotti mittaa tuulta jostain muualta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko, jos on skarppi ja taitava ajaja. Virtauslangat näyttävät aika tarkkaan purjeeseen vaikuttavan tuulen purjeen molemmin puolin. Autopilotti mittaa tuulta jostain muualta.

        Skarppia ajajaa tuskin löytyy 100:n päivän mittaisessa yksinpurjehduskisassa parin ekan tunnin jälkeen mistään... :)


    • Anonyymi

      Foiliveneet menevät kohta menojaan. Idän veneet on 15 m/s vastatuulessa VMG 2-4, kun lännempänä olevat foilaajat ajaa 10m/s sivutuulessa 16 solmua oikeaan suuntaan. Ari pyrkii lännen puolelle, mutta on myöhässä.

    • Anonyymi

      Monessa veneessä on saman valmistajan joku koukku, johon purje ripustetaan roikkumaan, jotta se ei ole vain fallin varassa. Nyt moni näistä koukuista on jumittunut niin, ettei purjetta saa alas. Ne joutuu kaikki käymään korjaamassa koukun jossain vaiheessa. Saattaa koko kisa vähän lässähtää.

      • Anonyymi

        Koukun sijasta voi kutsua fallin lukoksi maston huipussa


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Suomenlinnan lautan A-hytissä on rankempaa touhuu.


    • Ari ajoi sitten tyyneen, vaikka luulisi, että tietokone laskee jatkuvasti optimaalisen kurssin suhteessa vallitsevaan ja ennustettuun tuuleen ja aallokkoon. Tai sitten ei vaan kerennyt pysytellä tuulessa?

      • Anonyymi

        Ei näytä pärjäävän tässäkään kilpailussa...ainakin alun perusteella!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei näytä pärjäävän tässäkään kilpailussa...ainakin alun perusteella!

        Alku ei lupaa hyvää mutta eipä maratoonillakaan kisa ratkea ensimmäisellä vitosella. Toivotaan että mies ja vene kestävät!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei näytä pärjäävän tässäkään kilpailussa...ainakin alun perusteella!

        Negatiivinen asennevamma. Mieluummin lukisin Aria kannustavia kommentteja.

        Ari on pärjännyt hienosti. Tollaisessa kisassa tyveneen ajaa jossain vaiheessa jokainen paatti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Negatiivinen asennevamma. Mieluummin lukisin Aria kannustavia kommentteja.

        Ari on pärjännyt hienosti. Tollaisessa kisassa tyveneen ajaa jossain vaiheessa jokainen paatti

        Ari pärjää niin kuin on hänen tavoitteensa, joka ei ole pärjätä, vaan päästä maaliin. Näin on ollut kaikissa projekteissa sitten minin, jossa yritti kisatakin.

        Ari on purjehtinut 1174 mpk ja kärki on jo 548 mpk päässä. Kärjessä on foiliton vene, joka ilmeisesti on samaa ikäluokkaa kuin Arin vene. Eihän tuossa puutu kuin 50% vauhdista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Negatiivinen asennevamma. Mieluummin lukisin Aria kannustavia kommentteja.

        Ari on pärjännyt hienosti. Tollaisessa kisassa tyveneen ajaa jossain vaiheessa jokainen paatti

        Riittävä negatiivisuus luo positiivisuutta!


    • Anonyymi

      Jean le Cam menee menojaan. Ei ole edes foileja. Hän on tuolla veneellä jo mennyt maailman ympäri. Kokemus ratkaisee kuten GGR:ssäkin.

    • Anonyymi

      Muistan kun silloin GGR :n aikaan joidenkin kilpailuhenkisten palstalaisten oli vaikeaa seurata Tapion menoa kun pohja oli täynnä salamatkustajia.
      Nyt kannattaa asennoitua siihen, että Arin budjetilla ei voi tehdä mitään riskin ottoa.
      Hänen pitää yrittää saada se vene takaisin kotiin ehjänä, jotta ei velkautuisi loppuelämäkseen.
      Seuratkaamme siis aivan rauhallisesti ja kiihkoilematta kisaa, ilman että verenpaine nousee punaiseen sektoriin D.
      Marebalticum

      • Anonyymi

        Joo tätä ei viitsi edes Arin takia seurata, kun tietää jo etukäteen, että vene on vanhanaikainen ja ennen kaikkea Ari ei edes yritä ja tuskin edes osaisi ottaa siitä läheskään koko potentiaalia irti.

        Tapion lähtiessä oli vielä pieni ajatus, että hän kisaisi, mutta keskittyi lukemaan kirjoja ja seikkailemaan eli kilpailullisesti samanlaista osallistumisurheilua kuin Arin projekti. Ja kaikki tämä siis ennen kuin pohjan kunto alkoi aiheuttamaan ongelmia. Ja itse aiheutettu sekin oli, kun ei pessyt säännöllisesti tai oikeastaan lainkaan pohjaa.

        Ei siinä mitään hienoa, että näitäkin on. Mediasta vaan saa väärän helposti kuvan, että nämä taistelisivat sijoituksistakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo tätä ei viitsi edes Arin takia seurata, kun tietää jo etukäteen, että vene on vanhanaikainen ja ennen kaikkea Ari ei edes yritä ja tuskin edes osaisi ottaa siitä läheskään koko potentiaalia irti.

        Tapion lähtiessä oli vielä pieni ajatus, että hän kisaisi, mutta keskittyi lukemaan kirjoja ja seikkailemaan eli kilpailullisesti samanlaista osallistumisurheilua kuin Arin projekti. Ja kaikki tämä siis ennen kuin pohjan kunto alkoi aiheuttamaan ongelmia. Ja itse aiheutettu sekin oli, kun ei pessyt säännöllisesti tai oikeastaan lainkaan pohjaa.

        Ei siinä mitään hienoa, että näitäkin on. Mediasta vaan saa väärän helposti kuvan, että nämä taistelisivat sijoituksistakin.

        Jean le Camin vene on samanikäinen kuin Arin. Eroa on nyt jo 600 mpk. Ari joutuu veneensä kanssa viettämään merellä viikkoja kauemmin ja kestämään enemmän kovaa tuulta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo tätä ei viitsi edes Arin takia seurata, kun tietää jo etukäteen, että vene on vanhanaikainen ja ennen kaikkea Ari ei edes yritä ja tuskin edes osaisi ottaa siitä läheskään koko potentiaalia irti.

        Tapion lähtiessä oli vielä pieni ajatus, että hän kisaisi, mutta keskittyi lukemaan kirjoja ja seikkailemaan eli kilpailullisesti samanlaista osallistumisurheilua kuin Arin projekti. Ja kaikki tämä siis ennen kuin pohjan kunto alkoi aiheuttamaan ongelmia. Ja itse aiheutettu sekin oli, kun ei pessyt säännöllisesti tai oikeastaan lainkaan pohjaa.

        Ei siinä mitään hienoa, että näitäkin on. Mediasta vaan saa väärän helposti kuvan, että nämä taistelisivat sijoituksistakin.

        Yltiönegatiivinen asennevamma. Sen varassa voi kuvitella tietävänsä mitä vain.


    • Anonyymi

      Katselin juuri Youtubista päiväraporttia 7 jossa jututettiin myös Aria . Näytti hyvävoimaiselta ja - tuuliselta vaikka seilaakin letkan peräpäässä. Ei hän ole antanut periksi.

      • Anonyymi

        Lisäys vielä: Ari on ainoa kisaaja, joka edustaa pohjoismaita tässä kisassa jossa puolet on ranskalaisia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäys vielä: Ari on ainoa kisaaja, joka edustaa pohjoismaita tässä kisassa jossa puolet on ranskalaisia!

        Ni mitä sitten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ni mitä sitten?

        Sitä vaan, että se on aika hieno homma. Arista ylpeä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäys vielä: Ari on ainoa kisaaja, joka edustaa pohjoismaita tässä kisassa jossa puolet on ranskalaisia!

        Ei pelkästään ainoa pohjoismaalainen, vaan myös ensimmäinen pohjoismaalainen osanottaja. Tuli maaliin ensimmäisenä tai viimeisenä, on suoritus huomattava. Ei tietenkään tämän palstan seuraajien keskuudessa, mutta purjehtijoiden keskuudessa kyllä ja ranskalaisten maakrapujenkin.


    • Anonyymi

      Arin kisabudjetti on todennäköisesti paljon pienempi kuin kenenkään muun ko. kisassa. Eli säästellen mennään. Mielenkiintoista seurata, montako venettä saa jäämään taakseen. Näyttää mukana olevan sentään muutama vene, joille Ari pärjää vauhdissakin. Ne, jotka taistelevat sijoituksista, saattavat kokea myös kalustovaurioita, ja sitä kautta matka hidastuu tai jopa päättyy. Yksi ennakkosuosikki on juuri korjattavana, ja vauriot ovat sen verran isot, että nähtäväksi jää jatkuuko kisa.

      • Anonyymi

        Budjetti on todennäköisesti pienempi?Eli,et siis tiedä onko vai ei,ja onko sillä edes vaikutusta kilpailuun?


      • Anonyymi

        Toivottavasti eväät riittää loppuun asti ettei tarvi välillä käydä syömässä ja tankkaamassa jossain satamakuppilassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti eväät riittää loppuun asti ettei tarvi välillä käydä syömässä ja tankkaamassa jossain satamakuppilassa.

        Rantakuppilassa istuvat aina ne tarkkasilmäisimmät ja nopeimmat!


    • Anonyymi

      ..turhaahan se on moittia venettä, joukossa on vanhempiakin sivuilla on esittely veneistä joita voi pyöritellä 3D, vain muutama viime vuonna valmistunteita..
      ..arvel kilpailuhenkisyydestä on tyhjää ajankulua, varmaan Huuselalla on halu saada paras mahdollinen sijoitus, miten muen olisi puhunut sponsoreita?
      ..minusta purjehduksessa on kyse parhaan tullen löytämisestä, ja tuurista pysyykö tullen mukana onko tuulellisesti oikessa paika oikeaan aiaan vai myöhässä..
      kokemusta tarvitaan siinä miten tuuli tulee käyttäymään nouseeko vai laskee vartissa, parissa tunnissa vai ylihuomenna.. Vaikka lentäjän säätntemus on huippuluokaa, saa muutoksineen on jotain erilaista valtamerellä pinnantasossa..
      ..ihan näin Perämeren kulkijana sääarvio voi mennä ihan mäkeen vaikka vuosikmmeniä onkin liikkkunut..

      se uudempien sivusiivellisten slangilla foilillisen etu on pieni, jos sääarvio ei osu nappiin tai tuulten voimakkuus ole riittävä,..

      jonkun verran ihmetyttää jotta kalliissa veneissä on ja nyt joka kymmenellä persin ongelma tai pääpurjeella.. jossakin suunnitellu tai rakentaminen on jäänyt ala-arvoiseksi..?

      • Anonyymi

        Arihan on itse sanonut, että tavoite on vain päästä maaliin. Ei siis kuvittele eikä yritä sijoittua hyvin. Sponsoreille ja medialle sitten voi myydä jotain muunkinlaista mielikuvaa.

        Sijoitukset tulevat tuollaisessa kisassa pääosin venevauhdin ylläpidosta. Tietysi reiteiläkin on merkitistystä, varsinkin kahden tasaista vauhtia ylläpitävän välillä, mutta vauhtiero Arin ja Le Camin välillä on niin valtava, ettei sitä mikään reitinvalinta miksikään muuta.

        Tuo ei tule veneiden eroista vaan kippareiden osaamis- ja riskinottokykyeroista. Aivan eri juttu lähteä kisaamaan kärkisijoista tai edes kaluston mahdollistamista parhaista sijoista kuin purjehtimaan maaliin. Tuossa tulee kymmenien prosenttien ero eli maalissa puhutaan yli kuukauden erosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arihan on itse sanonut, että tavoite on vain päästä maaliin. Ei siis kuvittele eikä yritä sijoittua hyvin. Sponsoreille ja medialle sitten voi myydä jotain muunkinlaista mielikuvaa.

        Sijoitukset tulevat tuollaisessa kisassa pääosin venevauhdin ylläpidosta. Tietysi reiteiläkin on merkitistystä, varsinkin kahden tasaista vauhtia ylläpitävän välillä, mutta vauhtiero Arin ja Le Camin välillä on niin valtava, ettei sitä mikään reitinvalinta miksikään muuta.

        Tuo ei tule veneiden eroista vaan kippareiden osaamis- ja riskinottokykyeroista. Aivan eri juttu lähteä kisaamaan kärkisijoista tai edes kaluston mahdollistamista parhaista sijoista kuin purjehtimaan maaliin. Tuossa tulee kymmenien prosenttien ero eli maalissa puhutaan yli kuukauden erosta.

        Mutta kun optimaalinen venevauhti riippuu dramaattisesti reitinvalinnasta. Siinä on mahdollisuudet vähintään yhtä suureen riskinottoon kuin itse purjehduksessakin. Onnistumisia ja epäonnistumisia on nähty aina, kun noita purjehduksia on pystytty edes lähes reaaliaikaisena seuraamaan. Ja reitinvalinnan riskinä putoaminen pläkään on paljon pahempi kuin joutua myrskyyn.

        Arilla on selkeä tahto paitsi päästä maaliin, myös samalla pärjättä mahdollisimman hyvin. On selvää, että podiumille Arin budjetilla tai kokemuksellakaan ei ylletä. Mutta jo perillepääsy tarkoittaa aiempien kisojen kokemuksen mukaan sijoittumista puolenvälin paremmalle puolen. Sen suhteen sopii muistaa myös Tapion suoritusta, aivan fleetin kärkiporukkaa. Tyypilliseen tapaan täällä jo jaellaan palkintoja, kun ensimmäinen tuhat mailia on purjehdittu ja parikymmentä tuhatta vaikeampia olosuhteita jäljellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun optimaalinen venevauhti riippuu dramaattisesti reitinvalinnasta. Siinä on mahdollisuudet vähintään yhtä suureen riskinottoon kuin itse purjehduksessakin. Onnistumisia ja epäonnistumisia on nähty aina, kun noita purjehduksia on pystytty edes lähes reaaliaikaisena seuraamaan. Ja reitinvalinnan riskinä putoaminen pläkään on paljon pahempi kuin joutua myrskyyn.

        Arilla on selkeä tahto paitsi päästä maaliin, myös samalla pärjättä mahdollisimman hyvin. On selvää, että podiumille Arin budjetilla tai kokemuksellakaan ei ylletä. Mutta jo perillepääsy tarkoittaa aiempien kisojen kokemuksen mukaan sijoittumista puolenvälin paremmalle puolen. Sen suhteen sopii muistaa myös Tapion suoritusta, aivan fleetin kärkiporukkaa. Tyypilliseen tapaan täällä jo jaellaan palkintoja, kun ensimmäinen tuhat mailia on purjehdittu ja parikymmentä tuhatta vaikeampia olosuhteita jäljellä.

        Ei siinä reitinvalinnalla juuri väliä ole, jos samassa tilanteessa toinen ajaa 15-20 kn ja toinen 10-15 kn vauhtia. Siitä se suuri ero tulee. Pläkiin ajoista voi tulla päivien hidastus, vauhdin ylläpidosta kuukauden.

        Le Cam olisi Arin edellä, vaikka se ajaisi Arin vanhalla Class 40:llä. Niin valtava ero tuossa on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arihan on itse sanonut, että tavoite on vain päästä maaliin. Ei siis kuvittele eikä yritä sijoittua hyvin. Sponsoreille ja medialle sitten voi myydä jotain muunkinlaista mielikuvaa.

        Sijoitukset tulevat tuollaisessa kisassa pääosin venevauhdin ylläpidosta. Tietysi reiteiläkin on merkitistystä, varsinkin kahden tasaista vauhtia ylläpitävän välillä, mutta vauhtiero Arin ja Le Camin välillä on niin valtava, ettei sitä mikään reitinvalinta miksikään muuta.

        Tuo ei tule veneiden eroista vaan kippareiden osaamis- ja riskinottokykyeroista. Aivan eri juttu lähteä kisaamaan kärkisijoista tai edes kaluston mahdollistamista parhaista sijoista kuin purjehtimaan maaliin. Tuossa tulee kymmenien prosenttien ero eli maalissa puhutaan yli kuukauden erosta.

        No on siinä tavoite:Mitään en yritä,että silleen!


    • Anonyymi

      ..veneiden esittely, jos kehtaa selata
      https://www.vendeeglobe.org/en/glossary

      ..veneiden numerovahvuuksilla voi leikitellä ja itsesekseen arvuutella, mutta nämä liikkuu tuulen voimalla.. säänmkainen reittisuunnittelu ja tuuri senkaa ratkaisee voittajan..
      ..miten lie maista saatu apiu eronnee sään ja reitinsuunnittelussa kilpailijoilla..
      .tällä hetkellä harmittaa japanilaisen huonotuuri..

      • Anonyymi

        Juuri tuo reittisuunnittelu ja siinä onnistuminen tekee avomerikisasta mielenkiintoisen. Vanha sanonta "olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan" ratkaisee paljon erityisesti kun sääolot ovat vaihtelevat kuten nyt VGn alussa.

        Päiväraportti klo 1230 GMT tuubissa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tuo reittisuunnittelu ja siinä onnistuminen tekee avomerikisasta mielenkiintoisen. Vanha sanonta "olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan" ratkaisee paljon erityisesti kun sääolot ovat vaihtelevat kuten nyt VGn alussa.

        Päiväraportti klo 1230 GMT tuubissa

        ...siis juuri tuo reittisnnittelun onnistminen ja säkä jotta olisi hyvissä vauhdeissa on merkittävämpää kuin onko foilillinen vene vai vuosikymmenen vanhempi...
        siis mukana on pariymmentäi vuotta vanhaa purretta muta uudistettua

        kumms jotta älämölöä pitää tyypit jotka antaa veneelle enempi srvos kin kipparin reittisuunnittelulle, ovatkohan koskaan istuneet purkksrissa?

        ..kahteen kertaan päivään tulee katsottua tilannetta, aamupuurolla ja näin työvuoron päätyttyä.. myös oyutube reportasit..


      • Anonyymi kirjoitti:

        ...siis juuri tuo reittisnnittelun onnistminen ja säkä jotta olisi hyvissä vauhdeissa on merkittävämpää kuin onko foilillinen vene vai vuosikymmenen vanhempi...
        siis mukana on pariymmentäi vuotta vanhaa purretta muta uudistettua

        kumms jotta älämölöä pitää tyypit jotka antaa veneelle enempi srvos kin kipparin reittisuunnittelulle, ovatkohan koskaan istuneet purkksrissa?

        ..kahteen kertaan päivään tulee katsottua tilannetta, aamupuurolla ja näin työvuoron päätyttyä.. myös oyutube reportasit..

        Reittisuunnittelu? Tietokone kai ehdottaa optimaalisen reitin perustuen online tuuli- ja aaltoennusteeseen. Ennuste tarkentuu jatkuvasti ja aika tarkka se ylipäätänsäkin on 96 h eteenpäin, pitemmälle tulevaisuuteen myös historiallinen säädata saa myös painoarvoa. Ei ihminen voi tuollaista tietojärjestelmää voittaa. Mutta itseään ja kalustoaan voi säästää jättämällä menemättä hurjimpiin olosuhteisiin.


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Reittisuunnittelu? Tietokone kai ehdottaa optimaalisen reitin perustuen online tuuli- ja aaltoennusteeseen. Ennuste tarkentuu jatkuvasti ja aika tarkka se ylipäätänsäkin on 96 h eteenpäin, pitemmälle tulevaisuuteen myös historiallinen säädata saa myös painoarvoa. Ei ihminen voi tuollaista tietojärjestelmää voittaa. Mutta itseään ja kalustoaan voi säästää jättämällä menemättä hurjimpiin olosuhteisiin.

        Ei tietokone tiedä, mikä on optimaalinen kullekin veneelle. Jean le Camin esim. arveltiin uskaltautuneen kovempaan tuuleen Theta-myrskyssä, koska hän on jo ollut veneensä kanssa monissa kovissa myrskyissä, ja tietää mitä se kestää. Alex Thomson valitsi konservatiivisemman reitin, koska vene on hänelle uusi. Le Cam hyötyi ilmeisesti kymmeniä meripeninkulmia tällä tempulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietokone tiedä, mikä on optimaalinen kullekin veneelle. Jean le Camin esim. arveltiin uskaltautuneen kovempaan tuuleen Theta-myrskyssä, koska hän on jo ollut veneensä kanssa monissa kovissa myrskyissä, ja tietää mitä se kestää. Alex Thomson valitsi konservatiivisemman reitin, koska vene on hänelle uusi. Le Cam hyötyi ilmeisesti kymmeniä meripeninkulmia tällä tempulla.

        Tietäähän se. Sinne syötetään veneen polaarit ja varmasti voi myös syöttää tiedot vältettävistä olosuhteista, vaikka olisivatkin nopeat, jos vene kestäisi.

        Mutta edelleen ne erot tulee siitä venevauhdista, jossa purjehtijan osaaminen ja riskinhallinta on oleellisinta ja sen jälkeen veneen suorituskyky ja kestävyys.

        Arin riskinhallinta on riskien välttämistä pahasti vauhdin kustannuksella. Kärki taas menee veitsenterällä. Tärkeämpää pysyä hyvässä vauhdissa ja säilyttää mahdollusuus kärkisijoihin kuin varmistaa maaliinpääsyä. Ei heitä kiinnosta tulla maaliin keskikastissa. Mielummin keskeyttävät kalusterikkoon kärkisijoilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietäähän se. Sinne syötetään veneen polaarit ja varmasti voi myös syöttää tiedot vältettävistä olosuhteista, vaikka olisivatkin nopeat, jos vene kestäisi.

        Mutta edelleen ne erot tulee siitä venevauhdista, jossa purjehtijan osaaminen ja riskinhallinta on oleellisinta ja sen jälkeen veneen suorituskyky ja kestävyys.

        Arin riskinhallinta on riskien välttämistä pahasti vauhdin kustannuksella. Kärki taas menee veitsenterällä. Tärkeämpää pysyä hyvässä vauhdissa ja säilyttää mahdollusuus kärkisijoihin kuin varmistaa maaliinpääsyä. Ei heitä kiinnosta tulla maaliin keskikastissa. Mielummin keskeyttävät kalusterikkoon kärkisijoilta.

        Niin, eli ihminen syöttää tuedot tietokoneeseen ja se piirtää reitin. Tietokone ei voi sitä kaikkea tietää. Ratkaisevaa on juuri se, mitä ihminen sinne syöttää, kuten aina ennenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietäähän se. Sinne syötetään veneen polaarit ja varmasti voi myös syöttää tiedot vältettävistä olosuhteista, vaikka olisivatkin nopeat, jos vene kestäisi.

        Mutta edelleen ne erot tulee siitä venevauhdista, jossa purjehtijan osaaminen ja riskinhallinta on oleellisinta ja sen jälkeen veneen suorituskyky ja kestävyys.

        Arin riskinhallinta on riskien välttämistä pahasti vauhdin kustannuksella. Kärki taas menee veitsenterällä. Tärkeämpää pysyä hyvässä vauhdissa ja säilyttää mahdollusuus kärkisijoihin kuin varmistaa maaliinpääsyä. Ei heitä kiinnosta tulla maaliin keskikastissa. Mielummin keskeyttävät kalusterikkoon kärkisijoilta.

        Se purjehtijan venevauhti on itse asiassa vähemmän tärkeää, koska autopilotti ajaa koko matkan. Purjeiden trimmauksessa tuskin on suuria eroja kilpailijoilla. Reitin valinta on keskeinen taito, eli se, mistä arvelee löytyvän parhaat tuulet ja mitä reittiä kannattaa sinne ajaa. Sääennusteet ovat epävarmoja monen päivän päähän, toisin kuin venevauhti, joka on helposti optimoitavissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se purjehtijan venevauhti on itse asiassa vähemmän tärkeää, koska autopilotti ajaa koko matkan. Purjeiden trimmauksessa tuskin on suuria eroja kilpailijoilla. Reitin valinta on keskeinen taito, eli se, mistä arvelee löytyvän parhaat tuulet ja mitä reittiä kannattaa sinne ajaa. Sääennusteet ovat epävarmoja monen päivän päähän, toisin kuin venevauhti, joka on helposti optimoitavissa.

        Ei se vauhti ajamisesta tule, vaan juuri siitä trimmaamisesta, purjeiden valinnasta, evän säädöistä sekä valitusta suunnasta. Riskien välttämistä ja vauhdin hidastusta tulee siitä, että ajaa reivattuna, ei nosta codea tai genaakkeria, välttää tiukkojen kulmien ajamista genaakkerilla, ajaa kryssit piinaten hiljaisempaa vauhtia jne.

        Sekä tietysti nukkuu ja lepää pidempiä pätkiä, jolloin ne trimmaukset ja mahdollisesti tarvittava venda/jiippi/purjeenvaihto jää tekemättä.

        Sitä autopilottiakin voi noissa säätää hyvin monipuolisesti (voiko Arinkin pilottia?). Ne voi laittaa optimoimaan VMG;tä, ajamaan tiettyä vauhtia ja vaikka mitä muuta. Ei siis pelkästään tiettyä kompassisuuntaa tai tuulikulmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se vauhti ajamisesta tule, vaan juuri siitä trimmaamisesta, purjeiden valinnasta, evän säädöistä sekä valitusta suunnasta. Riskien välttämistä ja vauhdin hidastusta tulee siitä, että ajaa reivattuna, ei nosta codea tai genaakkeria, välttää tiukkojen kulmien ajamista genaakkerilla, ajaa kryssit piinaten hiljaisempaa vauhtia jne.

        Sekä tietysti nukkuu ja lepää pidempiä pätkiä, jolloin ne trimmaukset ja mahdollisesti tarvittava venda/jiippi/purjeenvaihto jää tekemättä.

        Sitä autopilottiakin voi noissa säätää hyvin monipuolisesti (voiko Arinkin pilottia?). Ne voi laittaa optimoimaan VMG;tä, ajamaan tiettyä vauhtia ja vaikka mitä muuta. Ei siis pelkästään tiettyä kompassisuuntaa tai tuulikulmaa.

        Jatketaan vielä. Le Cam on purjehtinut saman ikäluokan veneellä juuri viimeiset 24 h 17,4 kn keskivauhdilla 419 mpk.

        Voisin melkein syödä hattuni, jos Ari pääsee koko kisan aikana 400 mpk vuorokauteen. Pääseekö edes 300 mpk? Kai nyt sentään, kun nytkin 250 mpk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se vauhti ajamisesta tule, vaan juuri siitä trimmaamisesta, purjeiden valinnasta, evän säädöistä sekä valitusta suunnasta. Riskien välttämistä ja vauhdin hidastusta tulee siitä, että ajaa reivattuna, ei nosta codea tai genaakkeria, välttää tiukkojen kulmien ajamista genaakkerilla, ajaa kryssit piinaten hiljaisempaa vauhtia jne.

        Sekä tietysti nukkuu ja lepää pidempiä pätkiä, jolloin ne trimmaukset ja mahdollisesti tarvittava venda/jiippi/purjeenvaihto jää tekemättä.

        Sitä autopilottiakin voi noissa säätää hyvin monipuolisesti (voiko Arinkin pilottia?). Ne voi laittaa optimoimaan VMG;tä, ajamaan tiettyä vauhtia ja vaikka mitä muuta. Ei siis pelkästään tiettyä kompassisuuntaa tai tuulikulmaa.

        Niillä on veneellä tiedossa optimikallistumat jne. tavoitevauhdit, joissa täytyy pysyä. Tuskin niissä on suuria eroja tämän tason purjehtijoiden välillä. Juurihan tuo yksi kippari, oliko Sam Davies totesi, että autopilotti ajaa niin taitavasti ja kunnianhimoisesti, paljon paremmin kuin hän itse, että purjeet säädetään autopilotin valintojen mukaan, ei toisinpäin. Tietysti siinä tulee kippareiden välille pieniä eroja, kuka jaksaa keskellä yöt käydä aina vaihtamassa pilotille paremmat purjeet. Kärkipäässä varmasti jokainen jaksaa. Isoin vauhtiero veneiden välillä on toki tehty jo suunnitteluohjelmassa viime vuonna. Aika näyttää, kestääkö Thomsonin huippuunsa viritetty kisakone tällä kertaa. Viimeksi foiliveneet oli jo niin paljon parempia, ettei kyllä hevillä uskoisi le Camin voittoon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, eli ihminen syöttää tuedot tietokoneeseen ja se piirtää reitin. Tietokone ei voi sitä kaikkea tietää. Ratkaisevaa on juuri se, mitä ihminen sinne syöttää, kuten aina ennenkin.

        Kai ne säätiedot menee tietokoneelle ihan automaagisesti ilman mitään "syöttämistä". Koneen laskemaa optimia on perin hankala voittaa, jos ennuste on oikein, kuten se tänäpäivänä on, miten ihmeessä ihminen ennustaisi paremmin kuin supertietokoneiden säämallit. Kai hetkelliset säätiedotkin lisäksi vielä skaalataan veneiden mittausdatan mukaan ihan tismalleen oikeiksi. En siis usko, että reittisuunnittelu olisi jotenkin kilpailijoita erotteleva tekijä tässä kilpailussa.


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Kai ne säätiedot menee tietokoneelle ihan automaagisesti ilman mitään "syöttämistä". Koneen laskemaa optimia on perin hankala voittaa, jos ennuste on oikein, kuten se tänäpäivänä on, miten ihmeessä ihminen ennustaisi paremmin kuin supertietokoneiden säämallit. Kai hetkelliset säätiedotkin lisäksi vielä skaalataan veneiden mittausdatan mukaan ihan tismalleen oikeiksi. En siis usko, että reittisuunnittelu olisi jotenkin kilpailijoita erotteleva tekijä tässä kilpailussa.

        Nämä vielä menevät sellaista vauhtia, että ehtivät reagoida säähän eli kiertää pläkät, myrskyt ja vääränsuuntaiset tuulet. GGR:ssä homma oli vaikeampaa, kun pitäisi olla varsin pitkät ennusteet, jotta ei joudu sumppuun.

        Onhan noilla eri ohjelmia ja varmaankin myös eri säädatoja. Vai antaako järjestäjä säädatat. Sitten eroa tulee myös ennustettavuudesta eli polaarien tarkkuuksista ja siitä miten hyvin polaareissa pysyy. Suunnittelija on varmasti tehnyt peruspolaarit, mutta kärkikilpailijat ovat varmasti noita harjoituksissa hioneet.

        Tuule tuossa varmasti sellaisia kipparin ratkaisuja eli mitä ohjelman ehdottamaa reittiä lähdetään seuraamaan. Helpostihan tuossa voi olla useita varsin poikkeavia reittejä, joissa ohjelman mukaan ei suurta eroa ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, eli ihminen syöttää tuedot tietokoneeseen ja se piirtää reitin. Tietokone ei voi sitä kaikkea tietää. Ratkaisevaa on juuri se, mitä ihminen sinne syöttää, kuten aina ennenkin.

        Niin, ihminen syöttää sinne tiedot jotka tietokone voisi hakea itsekin tietokannasta. En paljon arvosta tällaista ”purjehdusta”. Tietokone kertoo reitin ja osaa kertoa myös optimaaliset purjeet jos niin halutaan, osaa myös ohjata. Ihmisen tehtäväksi jää hommata sponsorirahat ja roikkua veneen mukana ja joskus vedellä muutamaa narua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ihminen syöttää sinne tiedot jotka tietokone voisi hakea itsekin tietokannasta. En paljon arvosta tällaista ”purjehdusta”. Tietokone kertoo reitin ja osaa kertoa myös optimaaliset purjeet jos niin halutaan, osaa myös ohjata. Ihmisen tehtäväksi jää hommata sponsorirahat ja roikkua veneen mukana ja joskus vedellä muutamaa narua.

        Jee jee, ihan kahvinkeittoa ja somessa roikkumista koko kisa. Tännekin ehtivät kirjoittaa, naamioituvat vain laituriseiloreiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jee jee, ihan kahvinkeittoa ja somessa roikkumista koko kisa. Tännekin ehtivät kirjoittaa, naamioituvat vain laituriseiloreiksi.

        Niin se onkin. Toki on fyysisesti raskasta olla askeettisessa veneessä jota tietokone ohjaa tietokoneen tekemän reittisuunnitelman mukaan. Pitää tehdä ruokaa ja nukkua epämukavissa olosuhteissa, roikkua läppärin ääressä ja joskus käydä kannellakin kurjassa säässä. Purjehtimisen kanssa tuolla ei kuitenkaan ole hirveästi tekemistä.


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Kai ne säätiedot menee tietokoneelle ihan automaagisesti ilman mitään "syöttämistä". Koneen laskemaa optimia on perin hankala voittaa, jos ennuste on oikein, kuten se tänäpäivänä on, miten ihmeessä ihminen ennustaisi paremmin kuin supertietokoneiden säämallit. Kai hetkelliset säätiedotkin lisäksi vielä skaalataan veneiden mittausdatan mukaan ihan tismalleen oikeiksi. En siis usko, että reittisuunnittelu olisi jotenkin kilpailijoita erotteleva tekijä tässä kilpailussa.

        Mitä luin yhden kipparin, oliko Pip Hare haastattelusta, niin reitinvalintaa kippari tekee koko ajan. Täytyy päättää oma strategia, yrittääkö pitää maksimaalista vauhtia mahdollisimman pitkään vai päästä hitaampaa vauhtia edullisempaan asemaan jatkoa ajatellen jne. Ei tietokone niitä anna tai päätä. Ehkäpä sellaisen ohjelman voisi tehdä, mutta ei ne ennusteetkaan ole vielä kovin tarkkoja. Ottaahan siinä vaikka riskin, että valitsee optimaalisen reitin, mutta se onkin riskaabeli ja riski toteutuu, jääkin keskuksen väärällä puolelle huonoihin tuuliin jne. Ei siinä tarvitse olla eroa kuin kymmeniä maileja, niin onkin kisa pilalla. Kippari on siinä vielä nyt parempi, mutta varmasti tietotekniikalla saadaan sitäkin parannettua tulevaisuudessa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ihminen syöttää sinne tiedot jotka tietokone voisi hakea itsekin tietokannasta. En paljon arvosta tällaista ”purjehdusta”. Tietokone kertoo reitin ja osaa kertoa myös optimaaliset purjeet jos niin halutaan, osaa myös ohjata. Ihmisen tehtäväksi jää hommata sponsorirahat ja roikkua veneen mukana ja joskus vedellä muutamaa narua.

        Lupaatko pärjätä, jos hommaan sulle sponsorirahat?


    • Anonyymi

      Kunhan veneet pääsevät eteläiselle Jäämerelle, niin sitten veri punnitaan! Ketkä ovat jäljellä Kap Hornin jälkeen, ovat kaikki voittajia sijoituksesta riippumatta.

    • Anonyymi

      Ari mennyt nyt useita päiviä lähietäisyydellä 'CAMPAGNE DE FRANCE':n kanssa. Hyvä homma, sparraus parantaa aina vauhtia! Foiliton vene sekin näyttää olevan.

    • Anonyymi

      Laittas 260hv Evinruden pärssiisiin, ni ois ekana Pariisissa. Heleposti.

    • Anonyymi

      Tänään ap ensimmäinen mastorikko ranskalaiselle CROUSEL- veneelle, oli 7. sijalla. Tuuli ollut navakkaa muttei myrskyä Lähtee koneella ajamaan kohti Kap Verdeä, jonne neljän päivän matka. Karsinta on alkanut...

      • Anonyymi

        Korjaus: vene onkin CORUM


    • Anonyymi

      Huusela liikkuu yhtä solmua, muutama lähellä oleva yhtä hitaasti, mutta muut menevätkin kahdeksaa solmua ja suuri osa paljon kovempaa.

      Miten Huusela ja pari kumppania tähän tilanteeseen ajautuivat? Missä vaiheessa tehtiin väärä päätös? Aika lähellä oleva vene liikkuu kahdeksaa solmua, joten pakko ei ollut tyyneen ajaa.

      • Anonyymi

        Pienimpiä sääilmiöitä ei sääkartoilta näy. Eli siihen pläkään ajaa, vaikka käytettävissä oleva tieto sanoo muuta. Kuten itsekin totesit, ihan lähellä vielä purjehditaan. Pienemmässä mittakaavassa voi veneenmitan etäisyys ratkaista koko kisan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pienimpiä sääilmiöitä ei sääkartoilta näy. Eli siihen pläkään ajaa, vaikka käytettävissä oleva tieto sanoo muuta. Kuten itsekin totesit, ihan lähellä vielä purjehditaan. Pienemmässä mittakaavassa voi veneenmitan etäisyys ratkaista koko kisan.

        Mikä tossa Huuselan paatissa on LYS? Olen meinaan sitä mieltä että vetäisin omalla Finngulffillani hyvin lähelle samoihin kuin hän nyt tuolla.
        Uskon Hjalliksen vedon BOC:ssa olleen nopeampi kuin mihin Huusela yltää. Siis meriajassa tietenkin laskettuna. Hjallis nääs kun veti pirun etelästä. Huusela voisi päästä Salmen Penan aikoihin kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tossa Huuselan paatissa on LYS? Olen meinaan sitä mieltä että vetäisin omalla Finngulffillani hyvin lähelle samoihin kuin hän nyt tuolla.
        Uskon Hjalliksen vedon BOC:ssa olleen nopeampi kuin mihin Huusela yltää. Siis meriajassa tietenkin laskettuna. Hjallis nääs kun veti pirun etelästä. Huusela voisi päästä Salmen Penan aikoihin kyllä.

        Kepeästi varmaan FG:si tempaiset liki pariinkymmeneen solmuun. Ja umpipläkässäkin ainakin kuden solmun keskivauhtia pitäisit. Kyllä taas näitä mäenlaskija jänöjusseja riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tossa Huuselan paatissa on LYS? Olen meinaan sitä mieltä että vetäisin omalla Finngulffillani hyvin lähelle samoihin kuin hän nyt tuolla.
        Uskon Hjalliksen vedon BOC:ssa olleen nopeampi kuin mihin Huusela yltää. Siis meriajassa tietenkin laskettuna. Hjallis nääs kun veti pirun etelästä. Huusela voisi päästä Salmen Penan aikoihin kyllä.

        2,14 on jossain vaiheessa ollut Arin veneen LYS.

        Samalla veneellä Dee Caffari (nainen) purjehti 2008/2009 Vendee Globem 99 vrk:ssa. Saa nähdä pääseekö Ari tavoittelemaansa 100-120 päivään. Voi tehdä tiukkaa päästä alle 120. Kärki vetänee 70-75 vrk ja Ari on jäänyt 9 vrk:ssa jo 1430 mpk eli Arin tavoitekeskivauhdilla jo nyt 6 vrk perässä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        2,14 on jossain vaiheessa ollut Arin veneen LYS.

        Samalla veneellä Dee Caffari (nainen) purjehti 2008/2009 Vendee Globem 99 vrk:ssa. Saa nähdä pääseekö Ari tavoittelemaansa 100-120 päivään. Voi tehdä tiukkaa päästä alle 120. Kärki vetänee 70-75 vrk ja Ari on jäänyt 9 vrk:ssa jo 1430 mpk eli Arin tavoitekeskivauhdilla jo nyt 6 vrk perässä.

        Vai että LYSsi? Tai jospa FinRating DH, sehän on maailman käytetyin soveltuva tasoitusjärjestelmä.


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Vai että LYSsi? Tai jospa FinRating DH, sehän on maailman käytetyin soveltuva tasoitusjärjestelmä.

        LYSiähän tuolle kysyttiin. FinRating DH:ta ei näytä löytyvän, mutta FinRating löytyy:
        http://avarit.org/avarit/certtable/FIN222

        FinRating luvun 1,5406 perusteella oikeampi LYS olisi ollut n. 1,99.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kepeästi varmaan FG:si tempaiset liki pariinkymmeneen solmuun. Ja umpipläkässäkin ainakin kuden solmun keskivauhtia pitäisit. Kyllä taas näitä mäenlaskija jänöjusseja riittää.

        Miten noin hitosti edes voi jäädä?
        LYS:n mukaan seilatessa Gulffilla voisi vetää reiveilläkin, mitä polaareista kattelin.
        Ois kyllä hyvä kun noillakin tuolla ois LYS käytössä. Sillä tulee aina vähiten sitä vakavampaa suunsoittoa kisoissa.
        Oishan se hirveetä kattoo jos Huusela ei pääse Harkimon tai edes Salmen Maestron vauhtiin.. BOC -voittajien vauhtiin ei pääse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten noin hitosti edes voi jäädä?
        LYS:n mukaan seilatessa Gulffilla voisi vetää reiveilläkin, mitä polaareista kattelin.
        Ois kyllä hyvä kun noillakin tuolla ois LYS käytössä. Sillä tulee aina vähiten sitä vakavampaa suunsoittoa kisoissa.
        Oishan se hirveetä kattoo jos Huusela ei pääse Harkimon tai edes Salmen Maestron vauhtiin.. BOC -voittajien vauhtiin ei pääse.

        Eikös Salmella ollut Sirena 44 jatkettuna?

        Route du Rhumissa Ari seilasi tasatahtia First 40.7:n kanssa Class 40 (no C/R-vene samalla rungolla). Ehkä nyt sitten Imoca 60:lla First 50 vauhtia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös Salmella ollut Sirena 44 jatkettuna?

        Route du Rhumissa Ari seilasi tasatahtia First 40.7:n kanssa Class 40 (no C/R-vene samalla rungolla). Ehkä nyt sitten Imoca 60:lla First 50 vauhtia?

        Vastoin kaikkia uskomuksia tosi on se, että Salmi on kovin suomalainen kisamies koskaan. Kuppasella Sirenalla, budjetti liki nollilla, verenmyrkytys handussa jne. ja siltikään ei jäänyt Hjallikselle just yhtään.
        Uskon että vaikkapa jossain Gotland Runtissa Suomesta löytyisi useita venekuntia pesemään Huuselan venekunnan. Liikennelentäjä ei ikinä vedä yli rajojen, moni järjetön normispede taas vetää. Jos jossain startissa pallon ympäri on 25 rajoitteetonta dorkaa ja yksi varovainen, fiksu kaiffari, kuten Huusela, niin yli 15 niistä kohipäistä tulee maaliin ennen sitä varovaista. 5 keskeyttää, pari delaa ja loput diskataan.
        Veikkaus on että Alex joudutaan hakeen mereltä pois Intian/Ranskan laivaston toimesta. Ari tulee maaliin 123 vrk seiluun jälkeen. Hyvä niin.
        Finngulf -mieheltä reissu ottaisi 200 vrk. eikä Intian laivastoa kiinnostaisi hittojakaan jos Seldeni kaatuisi Gulffista missä hyvänsä kohdassa. Tai Sparcraft, ihan sama niille.


    • Anonyymi

      Mikäs itsensä toteuttaja tämä keltainen on, kun vetelee ihan omia linjojaan?

      https://i.imgur.com/k4tRJib.png

      • Anonyymi

        Sillä on ollut ongelmia sen fallilukon kanssa. On kiivennyt mastoon monta kertaa.


    • Anonyymi

      Isabella Jochke johtaa A Huuselaa yli 900 meripenenkulmaa!!!Siis nainen purjehtii kovaa!Huusela häviää akalle???En voi ymmärtää???Huusela voisi pelastaa nahkansa.....en tiedä miten????

      • Anonyymi

        Et ilmeisesti ole vielä päässyt tälle vuosisadalle.
        Tämä kisa on ainakin sellainen, missä naisten aliarvioiminen ei tuota tuloksia.

        Tuo kirjoitustyyli ei todennäköisesti ole hyväksi urakehityksellesi.
        Aivan oman tulevaisuutesi vuoksi sinun kannattaa pitää nuo ajatukset omina tietoinasi.
        Googlaa vaikkapa nimellä Eileen Collins, niin saat hieman syvyyttä naisnäkökantaan D.


    • Anonyymi

      Enemmän länteen hakeutuneilla kilpailijoilla on enemmän vauhtia kuin Huuselalla, joka on idemmässä. Saa nähdä, menevätkö Huuselan ohi.

      • Anonyymi

        Ei johdu sijainnista. Huuselahan kertoi eilen, että nyt menee jo liian lujaa, ja hän pienentää purjeita riskien välttämiseksi.


    • Anonyymi

      Alex Thomsson videossa https://youtu.be/IsAi13LbuBM näyttää millaista tulevaisuuden purjehdus on jo tänään. Kaveri näyttää sen verran kalpealta, että ei ole tainnut käydä ulkona koko reissun aikana.

      Kahden ja puolen kuukauden sisämajoitus pienellä askareella narujen, vinssien ja elektroniikan kera?

      • Anonyymi

        Hyvä, että sillä on tuo kuntopyörä. Ei lihakset surkastu.


      • Anonyymi

        Saaristossa päästään samaan parin vuoden päästä. Ei tartte ulkona käydä. Talven yli voidaan purjehtia tällä tekniikalla.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1795
    2. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      74
      1415
    3. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1392
    4. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      295
      1290
    5. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      28
      1189
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      116
      1132
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1049
    8. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      977
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      899
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      232
      848
    Aihe