https://www.facebook.com/groups/sahkoautot.nyt/permalink/10158146206409685/
Latauslaitteet eivät toimi luotettavasti. Paitsi Teslan. Asiaan pitää saada korjaus ja nopeasti.
Sähköautoilun todellinen ongelma Suomessa
112
1629
Vastaukset
- Anonyymi
Tuohan oli ilmiselvästi Teslakuskin pätemiskirjoitus siitä kuinka Teslalla on yksityinen latausverkosto ja muilla ei. Ja kuinka hän saa käyttää sitä mutta muut ei.
Ja sitten kun hän joutuu käyttämään köyhien palveluita niin se ei ole yhtä hyvä kuin Teslan.
Muut kirjoittivat ettö hyvinhän lataus toimii. Se on varmaan niin että Teslaa ei hirveästi kiinnosta panostaa siihen että Tesla toimii luotettavasti köyhienkin verkossa. - Anonyymi
Ongelma ja pullonkaula ovat akut. Lataus kestää liian kauan ja toimintasäde on liian lyhyt. Jos vertaa diesel autoon, niin tankkaus kestää joitakin minuutteja ja tankillisella pääsee (riippuen tietenkin tankin koosta) noin 1000 - 1200 km.
- Anonyymi
Mitä väliä kestääkö lataus minuutin vai kuusi tuntia? Kun auton laittaa illalla lataukseen niin sen akku aina täynnä aamulla kun sitä seuraavan kerran tarvitsee.
Anonyymi kirjoitti:
Mitä väliä kestääkö lataus minuutin vai kuusi tuntia? Kun auton laittaa illalla lataukseen niin sen akku aina täynnä aamulla kun sitä seuraavan kerran tarvitsee.
Kurjaa jos joutuu pitemmillä matkoilla yöpyyn;
"Kun auton laittaa illalla lataukseen niin sen akku aina täynnä aamulla kun sitä seuraavan kerran tarvitsee."- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Kurjaa jos joutuu pitemmillä matkoilla yöpyyn;
"Kun auton laittaa illalla lataukseen niin sen akku aina täynnä aamulla kun sitä seuraavan kerran tarvitsee."Kai sen voi noinkin ymmärtää kun kovasti sitä yrittää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kai sen voi noinkin ymmärtää kun kovasti sitä yrittää.
Mitä ymmärtämistä siinä on? Jos on pitkää matkaa, niin ei sitä niin vaan pysähdytä lataamaan missä vaan ja miten vaan. Sähköauto sopii juuri tuollaiseen lyhyeen käyttösäteeseen, jossa lataamisen voi hoitaa yön aikana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kai sen voi noinkin ymmärtää kun kovasti sitä yrittää.
"kaha53" on väärinymmärtämisen ja saivartelun maailmanmestari.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä ymmärtämistä siinä on? Jos on pitkää matkaa, niin ei sitä niin vaan pysähdytä lataamaan missä vaan ja miten vaan. Sähköauto sopii juuri tuollaiseen lyhyeen käyttösäteeseen, jossa lataamisen voi hoitaa yön aikana.
Nyt puhut aivan pehmoisia ja todistaa sen. Tässä ajetaan naapurimaassavakiosähkiksellä liikenteen seassa 1.000km reilussa 10 tunnissa. Eli kaikkea muuta kuin lyhyttä pätkää ja tuntikausien odottelulla.
Jos tuo ei riitä niin sitten on kyseessä typerä nillittäjä.
https://www.youtube.com/watch?v=koPcwHJ4aSk&list=PLqKx2qnB8Xv7JYxuVkc5gSVJNWxaJmUNF&index=25 Anonyymi kirjoitti:
Nyt puhut aivan pehmoisia ja todistaa sen. Tässä ajetaan naapurimaassavakiosähkiksellä liikenteen seassa 1.000km reilussa 10 tunnissa. Eli kaikkea muuta kuin lyhyttä pätkää ja tuntikausien odottelulla.
Jos tuo ei riitä niin sitten on kyseessä typerä nillittäjä.
https://www.youtube.com/watch?v=koPcwHJ4aSk&list=PLqKx2qnB8Xv7JYxuVkc5gSVJNWxaJmUNF&index=25Tuo on satua, vaatisi yli 100 km/h keskinopeuden ja se on mahdotonta Suomessa ja myös Ruotsissa.
Anonyymi kirjoitti:
Kai sen voi noinkin ymmärtää kun kovasti sitä yrittää.
Mikä sun sanastossa on illan ja aamun välillä, kun yö ei kelpaa???
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Mikä sun sanastossa on illan ja aamun välillä, kun yö ei kelpaa???
Sinä nyt haluat jatkaa nillitys-jänkäystä. Tiedät vallan hyvin että kotona ladataan yön yli kaikessa rauhassa ja reissun päällä pikalatureilla.
Sun yrityksesi olla hassunhauska ei taaskaan oikein vedä. Kannattaisi harkita jotain toista uraa. Anonyymi kirjoitti:
Sinä nyt haluat jatkaa nillitys-jänkäystä. Tiedät vallan hyvin että kotona ladataan yön yli kaikessa rauhassa ja reissun päällä pikalatureilla.
Sun yrityksesi olla hassunhauska ei taaskaan oikein vedä. Kannattaisi harkita jotain toista uraa.Lataan kotona yönaikana, mutta en pysty matkalla siihen. Kaveri kertoi matkoillakin lataavansa kotona ja näin ollen latausnopeudella ei ole väliä, mitäs järkevää siihen voi kommentoida?
Minusta tuntuu kummalliselta, että ensin kehutaan sähköauton oivallisuutta ja paremmuutta polttisautoon verrattuna ja sitten kommentoidaan jotain älytöntä kotilatauksesta matkoilla.
Itse olen ajellut ladattavalla syksystä -18 ja pyrin kertomaan ladattavasta autosta totuuden.
Sähköauton lataus on ongelmallista kerrostaloiss asuville ja niille joiden auto on kadunvarressa yöt. Lataus on ongelmallista yleisistä latureista, koska ne voivat olla varattuna/rikki, kun itse tarvitsisi ladata, koska latureita ei voi olla järjetöntä määrää, koska pelkän latauksen myynti ei kannata.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Lataan kotona yönaikana, mutta en pysty matkalla siihen. Kaveri kertoi matkoillakin lataavansa kotona ja näin ollen latausnopeudella ei ole väliä, mitäs järkevää siihen voi kommentoida?
Minusta tuntuu kummalliselta, että ensin kehutaan sähköauton oivallisuutta ja paremmuutta polttisautoon verrattuna ja sitten kommentoidaan jotain älytöntä kotilatauksesta matkoilla.
Itse olen ajellut ladattavalla syksystä -18 ja pyrin kertomaan ladattavasta autosta totuuden.
Sähköauton lataus on ongelmallista kerrostaloiss asuville ja niille joiden auto on kadunvarressa yöt. Lataus on ongelmallista yleisistä latureista, koska ne voivat olla varattuna/rikki, kun itse tarvitsisi ladata, koska latureita ei voi olla järjetöntä määrää, koska pelkän latauksen myynti ei kannata."Kaveri kertoi matkoillakin lataavansa kotona ja näin ollen latausnopeudella ei ole väliä, mitäs järkevää siihen voi kommentoida?"
Jokainen ymmärtää kuinka väkisin haettu väärinymmärtäminen sun juttusi on. Kaikki täyspäiset ymmärtävät että sanomani oli se että tienpäällä pikalataaminen on niin pienessä sivuroolissa ettei sen pituudella ole merkitystä. Jotkut eivät tarvitse pikalatusta koskaan ja kun nykyautot ahmaisevat sen 250km puolessa tunnissa niin nopeus on aivan riittävä.
Väitätkö tosissasi että olet niin puusilmä ettet tätä viestiäni ymmärtänyt? Kaikki muut ymmärsivät. Anonyymi kirjoitti:
"Kaveri kertoi matkoillakin lataavansa kotona ja näin ollen latausnopeudella ei ole väliä, mitäs järkevää siihen voi kommentoida?"
Jokainen ymmärtää kuinka väkisin haettu väärinymmärtäminen sun juttusi on. Kaikki täyspäiset ymmärtävät että sanomani oli se että tienpäällä pikalataaminen on niin pienessä sivuroolissa ettei sen pituudella ole merkitystä. Jotkut eivät tarvitse pikalatusta koskaan ja kun nykyautot ahmaisevat sen 250km puolessa tunnissa niin nopeus on aivan riittävä.
Väitätkö tosissasi että olet niin puusilmä ettet tätä viestiäni ymmärtänyt? Kaikki muut ymmärsivät.Mitä auttaa se 250 km puolessa tunnissa, kun laturi on varattu?
Tienpäällä lataaminen on 100% tärkeätä kun on matkalla Asta Bhen.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Mitä auttaa se 250 km puolessa tunnissa, kun laturi on varattu?
Tienpäällä lataaminen on 100% tärkeätä kun on matkalla Asta Bhen.Juuri näin. Järkevä toimintasäde ja lataus taitavat edelleen olla haasteita sähköautoissa. Toyotalla on ilmeisesti tulossa uutta tekniikkaa tähän liittyen. Saas nähdä milloin julkaistaan. https://www.ksml.fi/teemat/3190655
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä väliä kestääkö lataus minuutin vai kuusi tuntia? Kun auton laittaa illalla lataukseen niin sen akku aina täynnä aamulla kun sitä seuraavan kerran tarvitsee.
Eihän sillä ole väliä jos toimintasäde on tuon 1000...1200km. Lataa yöllä ja ajaa päivällä.
- Anonyymi
ja kun tulee -30 niin polttomoottoreita ikävä?
äkkiä vetyautot suomeen- Anonyymi
-30C? Polttomoottoriautolla kun jo -10C kyrsi. Sähköauto onneksi toimii hyvin -40C pakkasessa ja lämpenee 5 minuutissa 21C. En ole muuten sähköautoon siirtymisen jälkeen palellut autossa kertaakaan, vaikka ei ole mitään erillistä lämmitintä (ja sähköautohan ei tarvitse mitään lohkolämmitintä myöskään).
- Anonyymi
Sähköautolla pitää suunnitella reittivalinnat huolella ennenkuin lähtee pidemmälle matkalle. Ei voi noin vain lähteä äkkilähdöllä johonkin suuntaan, jos ei tiedä onko matkan varrella latauspisteitä. Ehkä tuo tilanne josssain vaiheessa paranee mutta siihen menee todennäköisesti aikaa vielä useita vuosia.
- Anonyymi
Sähköauto tietää missä latauspisteet ovat ja kertoo sinulle minne mennä lataamaan kun sen aika on. App kertoo myös onko latauspiste vapaa vai ei.
Pitäisikö päivittää ajattelutapansa pois siitä vanhasta ajasta kun apukuski luki karttakirjasta reitin ja nalkutti kun kuski ajoi ohi risteyksestä.
Herätkää tähän päivään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauto tietää missä latauspisteet ovat ja kertoo sinulle minne mennä lataamaan kun sen aika on. App kertoo myös onko latauspiste vapaa vai ei.
Pitäisikö päivittää ajattelutapansa pois siitä vanhasta ajasta kun apukuski luki karttakirjasta reitin ja nalkutti kun kuski ajoi ohi risteyksestä.
Herätkää tähän päivään.Niin se kertookin, mutta et voi ajaa patterikärryllä minne tahanssa jos appi kertoo että latauspistettä ei lähimainkaan siellä päin minne oli alkuperäinen suunnitelma toimintasäteen ulkopuolella.
Eli polttiksella on vielä toistaiseksi helpompi ajella sinne minne huvittaa varsinkin jos takakontissa on muutama varakanisteri. Tilanne varmaan muuttuu vuosien saatossa, mutta toistaiseksi on helpompi lähteä polttiksella pihasta ilman appeja ja mappseja määränpäänä "tuntematon!. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauto tietää missä latauspisteet ovat ja kertoo sinulle minne mennä lataamaan kun sen aika on. App kertoo myös onko latauspiste vapaa vai ei.
Pitäisikö päivittää ajattelutapansa pois siitä vanhasta ajasta kun apukuski luki karttakirjasta reitin ja nalkutti kun kuski ajoi ohi risteyksestä.
Herätkää tähän päivään.En minä ainakaan Tampereelta Sodankylään silloin tällöin ajavana ennätä odottelemaan monta tuntia jonkun latauspisteen vieressä notkuen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin se kertookin, mutta et voi ajaa patterikärryllä minne tahanssa jos appi kertoo että latauspistettä ei lähimainkaan siellä päin minne oli alkuperäinen suunnitelma toimintasäteen ulkopuolella.
Eli polttiksella on vielä toistaiseksi helpompi ajella sinne minne huvittaa varsinkin jos takakontissa on muutama varakanisteri. Tilanne varmaan muuttuu vuosien saatossa, mutta toistaiseksi on helpompi lähteä polttiksella pihasta ilman appeja ja mappseja määränpäänä "tuntematon!."määränpäänä "tuntematon!."
Jos harrastaa tuollaista. Kovin moni ei. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En minä ainakaan Tampereelta Sodankylään silloin tällöin ajavana ennätä odottelemaan monta tuntia jonkun latauspisteen vieressä notkuen.
Pikalatauksella saa autoon puolessa tunnissa reilut 250 km lisää matkaa. Olisiko aika palata tälle planeetalle ja tähän päivään? Nämä "monta tuntia" jutut on aivan ufoja eikä niissä ole mitään uskottovuutta.
Provoilussakin pitää olla jotain tolkkua jotta ne toimisivat.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pikalatauksella saa autoon puolessa tunnissa reilut 250 km lisää matkaa. Olisiko aika palata tälle planeetalle ja tähän päivään? Nämä "monta tuntia" jutut on aivan ufoja eikä niissä ole mitään uskottovuutta.
Provoilussakin pitää olla jotain tolkkua jotta ne toimisivat.."Pikalatauksella saa autoon puolessa tunnissa reilut 250 km lisää matkaa."
Varmasti saat siihen omaan autoosi mutta jos joudut odottamaan laturin vapautumista vaikka tunnin. Luulen että se on tätä päivää monelle jo tulevassa joululiikenteessä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Pikalatauksella saa autoon puolessa tunnissa reilut 250 km lisää matkaa."
Varmasti saat siihen omaan autoosi mutta jos joudut odottamaan laturin vapautumista vaikka tunnin. Luulen että se on tätä päivää monelle jo tulevassa joululiikenteessä.Mä taas luulen että joululiikenteessä saa ajella ja latailla aika omassa rauhassaan.
Ja muutenkin on kyllä köyhä argmentti. Ensinnäkin joulu on vain kerran vuodessa ja vastaavia ryysipäiviä ei montaa ole vuodessa. Ja meitä on valtaosa jotka eivät ryntää tienpäälle viettämään juhlapyhiä. Ja ne jotka ovat pakotettuja ajamaan juhlapyhinä osaavat kyllä ajoittaa matkan ruuhkahuippujen ulkopuolelle jos tuollainen pelottaa. On sopuliajattelua änkeä siihen pahimpaan ruuhkaan, itse en menisi polttiksellakaan siihen aikaan.
Ja sitten vielä se isoin pointti. Ajatellaan että mulle kävisi niin että kun änkeän ruuhan huipulla lataamaan autoani (sokkona katsomatta appista onko vapaata) niin siellä olisikin kerran viidessä vuodessa joku toinen jo lataamassa. Voi herrajumala, olisihan se kaamea paikka. Menisi yöunet ja koko joulu pilalle. Joutuisin hirveän pettymyksen vallassa myymään sähkiksen pois alihintaan ja joisin itseni rappiolle.
No eivddu varmaan, minä en heittäisi kaikkea hyvää sähkiksessä pois vain siksi että voisi kerran viidessä vuodessa tulla tällainen tilanne että joutuisi odottamaan tunnin. Aivan sama kun olisin sanonut nykyiselle vaimolle aikoinani että sori ei voida alkaa seurustelemaan kun on mahdollista että joudun joskus odottamaan sun pakkaamistasi eikä päästä jouluruuhkaan ajoissa mun minuuttiaukataulun mukaisesti.
Oikeesti, tällaiset argumentit on niin huonoja. Anonyymi kirjoitti:
Sähköauto tietää missä latauspisteet ovat ja kertoo sinulle minne mennä lataamaan kun sen aika on. App kertoo myös onko latauspiste vapaa vai ei.
Pitäisikö päivittää ajattelutapansa pois siitä vanhasta ajasta kun apukuski luki karttakirjasta reitin ja nalkutti kun kuski ajoi ohi risteyksestä.
Herätkää tähän päivään.Äppi ei lisää latureita, äppi ei vapauta latureita, äppi ei kerro onko tietty laturi vapaa silloin kun saavut laturille, jne.
Polttiksella/plugarilla lähdet pisteestä A ja pistät navigaattoriin pisteen B ja ei tarvitse yhtään suunnitella ja voit vielä matkalla päättää, että poiketaas pisteessä C. Syömisen, kaffettelut, ym. voit hoitaa missä tahansa, ei tarvitse miettiä, että voiko siellä tankata ja jos joudut tankkaamaan matkalla, sen voi hoitaa mahdollisella 5 min pissa/tankkaustauolla, ja jos asemalla onkin mittarit varattu, matka-aikaan tulee vain muutaman minuutin viive, helppoa.
Ei pysty sähköauto tähän...Anonyymi kirjoitti:
Pikalatauksella saa autoon puolessa tunnissa reilut 250 km lisää matkaa. Olisiko aika palata tälle planeetalle ja tähän päivään? Nämä "monta tuntia" jutut on aivan ufoja eikä niissä ole mitään uskottovuutta.
Provoilussakin pitää olla jotain tolkkua jotta ne toimisivat..Saa tunnissa reilusti kilsoja pikalatureilta jos se pikalaturi on vapaa, mutta jos siinä on jo joku, niin...
Ihme, että sähköautofanit olettaa, että laturit ovat aina vapaita heille, eivätkö ole koskaan odotelleet tankkausjonossa?
Nythän on helppoa löytää vapaa laturi, koska sähköautoja on vain vajaat 8000 kpl plugarit, joita 40 000 kpl on hinnoittelulla blokattu latureilta.Anonyymi kirjoitti:
Mä taas luulen että joululiikenteessä saa ajella ja latailla aika omassa rauhassaan.
Ja muutenkin on kyllä köyhä argmentti. Ensinnäkin joulu on vain kerran vuodessa ja vastaavia ryysipäiviä ei montaa ole vuodessa. Ja meitä on valtaosa jotka eivät ryntää tienpäälle viettämään juhlapyhiä. Ja ne jotka ovat pakotettuja ajamaan juhlapyhinä osaavat kyllä ajoittaa matkan ruuhkahuippujen ulkopuolelle jos tuollainen pelottaa. On sopuliajattelua änkeä siihen pahimpaan ruuhkaan, itse en menisi polttiksellakaan siihen aikaan.
Ja sitten vielä se isoin pointti. Ajatellaan että mulle kävisi niin että kun änkeän ruuhan huipulla lataamaan autoani (sokkona katsomatta appista onko vapaata) niin siellä olisikin kerran viidessä vuodessa joku toinen jo lataamassa. Voi herrajumala, olisihan se kaamea paikka. Menisi yöunet ja koko joulu pilalle. Joutuisin hirveän pettymyksen vallassa myymään sähkiksen pois alihintaan ja joisin itseni rappiolle.
No eivddu varmaan, minä en heittäisi kaikkea hyvää sähkiksessä pois vain siksi että voisi kerran viidessä vuodessa tulla tällainen tilanne että joutuisi odottamaan tunnin. Aivan sama kun olisin sanonut nykyiselle vaimolle aikoinani että sori ei voida alkaa seurustelemaan kun on mahdollista että joudun joskus odottamaan sun pakkaamistasi eikä päästä jouluruuhkaan ajoissa mun minuuttiaukataulun mukaisesti.
Oikeesti, tällaiset argumentit on niin huonoja.Joulu, Pääsiäinen, Juhannus, kesälomat, syyslomat, kesäviikonloput, hiihtoloma, sukujuhlat, jne ovat vain keran vuodessa ja voin kymmenien vuosien kokemuksella kertoa, että ruuhkaa on. Mediakin varoittaa noista ruuhkista. Jos sinä kökötät kaikki ajat kotona, niin se ei tarkoita, että muut tekisivät samoin. Kesäisin kesämökkipaikoilla on viikonloppuisin mökkiläisiä enemmän kuin paikkakuntalaisia.
Appi ei kerro, että onko se havittelemasi laturi vapaa silloin kun saavut sille laturille.
Polttiskuski tietää, että jos ja kun se tankkauspiste on varattu se jonottaminen kestää minuutin pari. Sähköautoilija ei voi tietää, että kuinka kauan se laturilla oleva on siinä laturilla. Ei tiedä edes sitä, että jonottaako niihin latureille montakin.
"Oikeesti, tällaiset argumentit on niin huonoja." sijoita tuhon pilkun jälkeen "sun".- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Joulu, Pääsiäinen, Juhannus, kesälomat, syyslomat, kesäviikonloput, hiihtoloma, sukujuhlat, jne ovat vain keran vuodessa ja voin kymmenien vuosien kokemuksella kertoa, että ruuhkaa on. Mediakin varoittaa noista ruuhkista. Jos sinä kökötät kaikki ajat kotona, niin se ei tarkoita, että muut tekisivät samoin. Kesäisin kesämökkipaikoilla on viikonloppuisin mökkiläisiä enemmän kuin paikkakuntalaisia.
Appi ei kerro, että onko se havittelemasi laturi vapaa silloin kun saavut sille laturille.
Polttiskuski tietää, että jos ja kun se tankkauspiste on varattu se jonottaminen kestää minuutin pari. Sähköautoilija ei voi tietää, että kuinka kauan se laturilla oleva on siinä laturilla. Ei tiedä edes sitä, että jonottaako niihin latureille montakin.
"Oikeesti, tällaiset argumentit on niin huonoja." sijoita tuhon pilkun jälkeen "sun"."Oikeesti, tällaiset argumentit on niin huonoja." sijoita tuhon pilkun jälkeen "sun".
Oletko oikeasti sitä mieltä että argumenttisi olisi edes vähän tärkeä asia kun valitsee auton käyttövoimaa? Siis se että on mahdollista että joskus voisi joutua odottamaan että pääsisi lataamaan.
Ensinnäkin tuota ei välttämättä koskaan edes tapahdu. Ja pahimmassakin tapauksessakin se tarkoittaisi ainoastaan hetken odotusta.
Tuon rinnalla lillukanvarsikin näyttää isolta tammelta. - Anonyymi
Lähes kaikissa osuuspankeissa on pihalla laturit ja suurimmassa osaa k kaupoista ja lisäksi siellä täälä ei ole ongelma, paitsi polttis hörhöjen mielissä.
Lisäksi voi ostaa laturin joka ottaa voimavirta töpselistä virtaa, nokta töpseleitä on maakunnat pullollaan ja lataus tehoa saa sen verran mitä autossa on DC laturi 6kWh - 22kWh jollei ksu pikalaturja matkalke - Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Äppi ei lisää latureita, äppi ei vapauta latureita, äppi ei kerro onko tietty laturi vapaa silloin kun saavut laturille, jne.
Polttiksella/plugarilla lähdet pisteestä A ja pistät navigaattoriin pisteen B ja ei tarvitse yhtään suunnitella ja voit vielä matkalla päättää, että poiketaas pisteessä C. Syömisen, kaffettelut, ym. voit hoitaa missä tahansa, ei tarvitse miettiä, että voiko siellä tankata ja jos joudut tankkaamaan matkalla, sen voi hoitaa mahdollisella 5 min pissa/tankkaustauolla, ja jos asemalla onkin mittarit varattu, matka-aikaan tulee vain muutaman minuutin viive, helppoa.
Ei pysty sähköauto tähän...Kaha jätä kusemiset pois, säästyy aikaa, laita vaipat. Toiseksi tuunaa toyotaasi isompi tankki, niin ei tarvii läydä alvariinsa tankilla.
Tosin toyota ei ole kyllä oikein auto, kulkuneuvo... - Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Joulu, Pääsiäinen, Juhannus, kesälomat, syyslomat, kesäviikonloput, hiihtoloma, sukujuhlat, jne ovat vain keran vuodessa ja voin kymmenien vuosien kokemuksella kertoa, että ruuhkaa on. Mediakin varoittaa noista ruuhkista. Jos sinä kökötät kaikki ajat kotona, niin se ei tarkoita, että muut tekisivät samoin. Kesäisin kesämökkipaikoilla on viikonloppuisin mökkiläisiä enemmän kuin paikkakuntalaisia.
Appi ei kerro, että onko se havittelemasi laturi vapaa silloin kun saavut sille laturille.
Polttiskuski tietää, että jos ja kun se tankkauspiste on varattu se jonottaminen kestää minuutin pari. Sähköautoilija ei voi tietää, että kuinka kauan se laturilla oleva on siinä laturilla. Ei tiedä edes sitä, että jonottaako niihin latureille montakin.
"Oikeesti, tällaiset argumentit on niin huonoja." sijoita tuhon pilkun jälkeen "sun".Komastuig omaan paskaasi, juuri jerroit viettäväsi siinä tankatessa viisiminuuttia, eli äkkiä ootteket tojossasi 10-20 minuuttia pyhä/juhla päivinä.
Nyt kos noudatat ohjeitani, niin voit sentään kusta vaippoihisi, penkinläppäri täysille, niin on vaippa, kuiva perillä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauto tietää missä latauspisteet ovat ja kertoo sinulle minne mennä lataamaan kun sen aika on. App kertoo myös onko latauspiste vapaa vai ei.
Pitäisikö päivittää ajattelutapansa pois siitä vanhasta ajasta kun apukuski luki karttakirjasta reitin ja nalkutti kun kuski ajoi ohi risteyksestä.
Herätkää tähän päivään.Sähköauto ei tiedä onko se Takahikiän ainoa latauspiste toimintakunnossa ja onko se varattu kun saavut sinne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauto ei tiedä onko se Takahikiän ainoa latauspiste toimintakunnossa ja onko se varattu kun saavut sinne.
Teoriassa noin, nuo Appit eivät tee varauksia etukäteen tai ennusta. Käytännössä reaaliaikainen tieto kuitenkin riittää hyvin koska latauspisteitä per latausasema on useampia.
Anonyymi kirjoitti:
"Oikeesti, tällaiset argumentit on niin huonoja." sijoita tuhon pilkun jälkeen "sun".
Oletko oikeasti sitä mieltä että argumenttisi olisi edes vähän tärkeä asia kun valitsee auton käyttövoimaa? Siis se että on mahdollista että joskus voisi joutua odottamaan että pääsisi lataamaan.
Ensinnäkin tuota ei välttämättä koskaan edes tapahdu. Ja pahimmassakin tapauksessakin se tarkoittaisi ainoastaan hetken odotusta.
Tuon rinnalla lillukanvarsikin näyttää isolta tammelta."Siis se että on mahdollista että joskus voisi joutua odottamaan että pääsisi lataamaan.
Ensinnäkin tuota ei välttämättä koskaan edes tapahdu."
Meinaatko tosissas, että latureita on ympäri Suomen niin paljon, että aina löytyy vapaa laturi, myös ruuhka-aikoina; voin sanoa ettei ole mahdollista.
"Ja pahimmassakin tapauksessakin se tarkoittaisi ainoastaan hetken odotusta."
Kun sähköauton lataus on samalla pysäköintiä, et voi tietää kauanko se kestää.
Selvennykseksi sinulle; Kun huoltoasemalle pysähtyy polttis tankkaamaan, se kestää pari minuuttia ja mittari on vapaa seuraavalle tankkaajalle riippumatta siitä mitä tämä polttiskuski tekee (jatkaako matkaa, menee kaffelle, tms).
Kun samalle asemalle menee sähköauto lataamaan, latauksen kesto (=laturin blokkaaminen) kestää sen latauksen verran tai kaffettelun, syömisen yms. verran. Eli laturin varattuna pitäminen riippuu, mitä se lataaja tekee ja tätähän et voi etukäteen tietää.Anonyymi kirjoitti:
Lähes kaikissa osuuspankeissa on pihalla laturit ja suurimmassa osaa k kaupoista ja lisäksi siellä täälä ei ole ongelma, paitsi polttis hörhöjen mielissä.
Lisäksi voi ostaa laturin joka ottaa voimavirta töpselistä virtaa, nokta töpseleitä on maakunnat pullollaan ja lataus tehoa saa sen verran mitä autossa on DC laturi 6kWh - 22kWh jollei ksu pikalaturja matkalkeNiin ja voihan ostaa pitkän jatkoroikan, niin voi ladata matkoillakin kotipistorasiasta.
Anonyymi kirjoitti:
Kaha jätä kusemiset pois, säästyy aikaa, laita vaipat. Toiseksi tuunaa toyotaasi isompi tankki, niin ei tarvii läydä alvariinsa tankilla.
Tosin toyota ei ole kyllä oikein auto, kulkuneuvo...Ajelen ladattavalla hybridillä, viimeksi olen käynyt tankilla 2 kuukautta sitten (muistaakseni).
Osta sinäkin plugari, niin ei tarvitse purkaa turhautumistaan yleisillä keskustelupalstoilla.Anonyymi kirjoitti:
Pikalatauksella saa autoon puolessa tunnissa reilut 250 km lisää matkaa. Olisiko aika palata tälle planeetalle ja tähän päivään? Nämä "monta tuntia" jutut on aivan ufoja eikä niissä ole mitään uskottovuutta.
Provoilussakin pitää olla jotain tolkkua jotta ne toimisivat.."Pikalatauksella saa autoon puolessa tunnissa reilut 250 km lisää matkaa."
Olettaen, että laturi on vapaa, jos siinä on jo joku, niin paljonko tulee lisää matka-aikaan riippu tasan siitä edelläolevasta lataajasta, että kauanko hän aikoo olla siinä pysäköitynä latailemassa.Anonyymi kirjoitti:
Komastuig omaan paskaasi, juuri jerroit viettäväsi siinä tankatessa viisiminuuttia, eli äkkiä ootteket tojossasi 10-20 minuuttia pyhä/juhla päivinä.
Nyt kos noudatat ohjeitani, niin voit sentään kusta vaippoihisi, penkinläppäri täysille, niin on vaippa, kuiva perilläÄlä muuta sano, sulla on virheetön oikeinkirjoitus ja älylliset kommentit...
Anonyymi kirjoitti:
Teoriassa noin, nuo Appit eivät tee varauksia etukäteen tai ennusta. Käytännössä reaaliaikainen tieto kuitenkin riittää hyvin koska latauspisteitä per latausasema on useampia.
Muttei niitä pikalatureita taida olla kovinkaan montaa per latauspaikka ja yleensä voi ladata vain joko CCS tai Chademo, muttei yhtäaikaa. Joissakin jopa type 2 ja pikalataus ei onnistu yhtäaikaa.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Muttei niitä pikalatureita taida olla kovinkaan montaa per latauspaikka ja yleensä voi ladata vain joko CCS tai Chademo, muttei yhtäaikaa. Joissakin jopa type 2 ja pikalataus ei onnistu yhtäaikaa.
Sinä se jaksat pyöriä lillukanvarsiakin pienemmissä asioissa.
Oikeasti, tuollaisilla asioilla ei ole hevonvitunhumpan merkitystä oikeassa elämässä. Ainoastaan jos tykkää pyörittää omassa päässään erilaisia uhkakuvia. Itse en ole koskaan uhrannut aikaani tuollaisten turhien asioiden pohtimiseen. Jos joskus joutuu sitten odottamaan niin lupaan tulla tänne nettiin itkemään siitä. Menisi odotusaika rattoisasti. - Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
"Siis se että on mahdollista että joskus voisi joutua odottamaan että pääsisi lataamaan.
Ensinnäkin tuota ei välttämättä koskaan edes tapahdu."
Meinaatko tosissas, että latureita on ympäri Suomen niin paljon, että aina löytyy vapaa laturi, myös ruuhka-aikoina; voin sanoa ettei ole mahdollista.
"Ja pahimmassakin tapauksessakin se tarkoittaisi ainoastaan hetken odotusta."
Kun sähköauton lataus on samalla pysäköintiä, et voi tietää kauanko se kestää.
Selvennykseksi sinulle; Kun huoltoasemalle pysähtyy polttis tankkaamaan, se kestää pari minuuttia ja mittari on vapaa seuraavalle tankkaajalle riippumatta siitä mitä tämä polttiskuski tekee (jatkaako matkaa, menee kaffelle, tms).
Kun samalle asemalle menee sähköauto lataamaan, latauksen kesto (=laturin blokkaaminen) kestää sen latauksen verran tai kaffettelun, syömisen yms. verran. Eli laturin varattuna pitäminen riippuu, mitä se lataaja tekee ja tätähän et voi etukäteen tietää."Kun samalle asemalle menee sähköauto lataamaan, latauksen kesto (=laturin blokkaaminen) kestää sen latauksen verran tai kaffettelun, syömisen yms. verran. Eli laturin varattuna pitäminen riippuu, mitä se lataaja tekee ja tätähän et voi etukäteen tietää."
Varmaan noin, mutta edelleen pelkkää tyhjää spekulointia jolla ei juurikaan ole yhteyttä oikean elämän automatkailuun. Voihan noin joskus käydä mutta mitä sitten?
Teet jankkaamalla lillukanvarsista härkäsiä. - Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Niin ja voihan ostaa pitkän jatkoroikan, niin voi ladata matkoillakin kotipistorasiasta.
No onpa taas ajatusten tonava vauhdissa.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Ajelen ladattavalla hybridillä, viimeksi olen käynyt tankilla 2 kuukautta sitten (muistaakseni).
Osta sinäkin plugari, niin ei tarvitse purkaa turhautumistaan yleisillä keskustelupalstoilla.Kuka haluaa Toyotaa, pidä tunkkisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä se jaksat pyöriä lillukanvarsiakin pienemmissä asioissa.
Oikeasti, tuollaisilla asioilla ei ole hevonvitunhumpan merkitystä oikeassa elämässä. Ainoastaan jos tykkää pyörittää omassa päässään erilaisia uhkakuvia. Itse en ole koskaan uhrannut aikaani tuollaisten turhien asioiden pohtimiseen. Jos joskus joutuu sitten odottamaan niin lupaan tulla tänne nettiin itkemään siitä. Menisi odotusaika rattoisasti.Toi kaha taitaa olla ns. Toyota hörhö....
Anonyymi kirjoitti:
"Kun samalle asemalle menee sähköauto lataamaan, latauksen kesto (=laturin blokkaaminen) kestää sen latauksen verran tai kaffettelun, syömisen yms. verran. Eli laturin varattuna pitäminen riippuu, mitä se lataaja tekee ja tätähän et voi etukäteen tietää."
Varmaan noin, mutta edelleen pelkkää tyhjää spekulointia jolla ei juurikaan ole yhteyttä oikean elämän automatkailuun. Voihan noin joskus käydä mutta mitä sitten?
Teet jankkaamalla lillukanvarsista härkäsiä.Et nähtävästi ole matkustellut ruuhka-aikoina. Tankkaus kestää pari minuuttia, eli tunnissa pääsee tankkaamaan n. 20 autoa/tankkauspiste. Yhdestä pikalaturista lataa 1 tai 2 autoa tunnissa. Tankkauspisteilläkin on silloin tällöin ruuhkaa, niin ihan loogista, että latauspaikoilla on enemmän ruuhkia sitten kun sähköautoja alkaa olemaan.
Anonyymi kirjoitti:
Kuka haluaa Toyotaa, pidä tunkkisi.
Jos on paha olo, niin älä tule sitä tänne purkamaan, vaan hae apua.
Anonyymi kirjoitti:
Sinä se jaksat pyöriä lillukanvarsiakin pienemmissä asioissa.
Oikeasti, tuollaisilla asioilla ei ole hevonvitunhumpan merkitystä oikeassa elämässä. Ainoastaan jos tykkää pyörittää omassa päässään erilaisia uhkakuvia. Itse en ole koskaan uhrannut aikaani tuollaisten turhien asioiden pohtimiseen. Jos joskus joutuu sitten odottamaan niin lupaan tulla tänne nettiin itkemään siitä. Menisi odotusaika rattoisasti.Reilun kahden vuoden aikana kun olen ajellut ladattavalla hybridilla olisin joutunut odottamaan useankin kerran, jos olisin halunnut ladata, koska laturi oli varattu ja ainoa vapaa oli asiointilaturi jossa lataus kestää tunteja.
Tällä että voi joutuakin odottelemaan matkustaessa on minulle merkitystä, koska joutuu huomioimaan mahdollisen odottelun, jos on oltava määränpäässä tiettynä ajankohtana.
Tämä on oikeata elämää. Se on haaveilua, että haaveilee laturien olevan aina vapaina kun matkustelee sähköautolla.Anonyymi kirjoitti:
"Kun samalle asemalle menee sähköauto lataamaan, latauksen kesto (=laturin blokkaaminen) kestää sen latauksen verran tai kaffettelun, syömisen yms. verran. Eli laturin varattuna pitäminen riippuu, mitä se lataaja tekee ja tätähän et voi etukäteen tietää."
Varmaan noin, mutta edelleen pelkkää tyhjää spekulointia jolla ei juurikaan ole yhteyttä oikean elämän automatkailuun. Voihan noin joskus käydä mutta mitä sitten?
Teet jankkaamalla lillukanvarsista härkäsiä.Jos varaa tiettyyn matkaan aikaa vaikka 6 tuntia, mutta joutuukin odottelemaan matkalla varatun laturin vapautumista tunnin pari, niin se oletettu 6 tuntia venyykin äkkiä 8 tunniksi jolloin ehkä myöhästyy 2 tuntia.
Jos oma oikean elämän matkailu pyörii kotinurkissa, jolloin voi ladata aina kotona, niin silloin sähköauto on ihanteellinen. Pitkillä matkoilla joudut lataamaan ja silloin varsinkin ruuhka-aikoina voi se laturi, jolla aioit ladata, ollakin varattu.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Et nähtävästi ole matkustellut ruuhka-aikoina. Tankkaus kestää pari minuuttia, eli tunnissa pääsee tankkaamaan n. 20 autoa/tankkauspiste. Yhdestä pikalaturista lataa 1 tai 2 autoa tunnissa. Tankkauspisteilläkin on silloin tällöin ruuhkaa, niin ihan loogista, että latauspaikoilla on enemmän ruuhkia sitten kun sähköautoja alkaa olemaan.
Sähköautojen yleistyessä tuosta voi laskeskella kuinka monta latauspistettä tuollaisella isommalla päätien asemalla pitäisi olla jotta päästään ruuhka-aikana samaan palvelutasoon "tankkauskapasiteetissa" kuin mitä bensan/dieselin se noin 8-12 tankkauspistettä tarjoaa, kun huomioidaan että lataus vie aikaa esim. 30 min ja "perinteinen" tankkaus ehkä 3 min.
Sen jälkeen voi miettiä kuinka todennäköistä on että vaadittavaan latauspisteiden määrään investoitaisiin vain ruuhkahuippujen hoitamiseksi (etenkin jos halutaan että riittävän tehokas lataus on käytettävissä käyttäjämäärästä riippumatta). - Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Et nähtävästi ole matkustellut ruuhka-aikoina. Tankkaus kestää pari minuuttia, eli tunnissa pääsee tankkaamaan n. 20 autoa/tankkauspiste. Yhdestä pikalaturista lataa 1 tai 2 autoa tunnissa. Tankkauspisteilläkin on silloin tällöin ruuhkaa, niin ihan loogista, että latauspaikoilla on enemmän ruuhkia sitten kun sähköautoja alkaa olemaan.
Patteriautoja oli kesäkuussa 6400, nyt määrä ehkä vajaat 8000.
Julkisia latausasemia noin tuhat, joten vaikeaa on ruuhkaa saada aikaiseksi. Mutta tilanne on ihan eri sitten, kun patteriautoja on edes 5 % autokannasta eli vajaat 160 000. Jep, 20 kertainen määrä nykyiseen verrattuna. Vaikka latausasemien määrä kasvaa, niin varmasti alkaa tulla ruuhkia suosituimpiin latauspaikkoihin. Myös tämä 2 autoa tunnissa jää haaveeksi jos ja kun jengi unohtaa tai "unohtaa" autonsa latausasemalle pitkäksi aikaa.
Siihen unohteluun auttaisi aikaveloitus, mutta sehän on patteriautoilijan paha niellä, kun koko homman idena on julistaa "katsokaa miten älykäs olen, kun autoiluni maksaa vain 1,80 €/100 km".
Patteriautonhan tunnestusti saa joulupukilta, samoin uudet renkaat joka kolmas vuosi. - Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Jos varaa tiettyyn matkaan aikaa vaikka 6 tuntia, mutta joutuukin odottelemaan matkalla varatun laturin vapautumista tunnin pari, niin se oletettu 6 tuntia venyykin äkkiä 8 tunniksi jolloin ehkä myöhästyy 2 tuntia.
Jos oma oikean elämän matkailu pyörii kotinurkissa, jolloin voi ladata aina kotona, niin silloin sähköauto on ihanteellinen. Pitkillä matkoilla joudut lataamaan ja silloin varsinkin ruuhka-aikoina voi se laturi, jolla aioit ladata, ollakin varattu.Toivon että latauskapasiteetti kasvaa sähköautojen yleistyessä, sillä ihan oman kokemuksen pohjalta voin sanoa että ei ole erityisen mieltä ylentävää tulla huoltoasemalle huomatakseen että kaikki latauspisteet ovat käytössä (tai eivät toimi) ja range on siinä hilkulla että pääsisikö enää seuraavalle asemalle. Muutaman kerran kun perheen kanssa odottelet huoltiksen pihassa epämääräisen ajan latauspisteen vapautumista ja sen jälkeen itse lataukseen kuluvan ajan niin tunnelma on valmis... Toki normaalikäytössä kotinurkilla/lähialueilla tuo ei ole mikään ongelma mutta pidemmät reissut pitää suunnitella huolella etukäteen ja tehdä myös plan b ja plan c.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Jos varaa tiettyyn matkaan aikaa vaikka 6 tuntia, mutta joutuukin odottelemaan matkalla varatun laturin vapautumista tunnin pari, niin se oletettu 6 tuntia venyykin äkkiä 8 tunniksi jolloin ehkä myöhästyy 2 tuntia.
Jos oma oikean elämän matkailu pyörii kotinurkissa, jolloin voi ladata aina kotona, niin silloin sähköauto on ihanteellinen. Pitkillä matkoilla joudut lataamaan ja silloin varsinkin ruuhka-aikoina voi se laturi, jolla aioit ladata, ollakin varattu."Jos varaa tiettyyn matkaan aikaa vaikka 6 tuntia, mutta joutuukin odottelemaan matkalla varatun laturin vapautumista tunnin pari, niin se oletettu 6 tuntia venyykin äkkiä 8 tunniksi jolloin ehkä myöhästyy 2 tuntia."
Myöhästyy mistä? Ainoa asia mistä myöhästytään on duunijutut. Kaikista muista asioista ollaan vaan perillä myöhemmin kuin mitä on alunperin ajatellut.
Näissä ruuhkahuipuissa ei olla menossa duuniin. Ruuhkahuiput liittyvät vapaa-ajan viettoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toi kaha taitaa olla ns. Toyota hörhö....
Joku hörhö poronmunanpurija kuusamosta. Tuttu näiltä palstoilta monen vuoden ajan. Ja aina samat lillukanvarsi ym. sanaan tarttumiset jutuissa. Tuon jutut kannattaa jättää omaan arvoonsa.
Anonyymi kirjoitti:
"Jos varaa tiettyyn matkaan aikaa vaikka 6 tuntia, mutta joutuukin odottelemaan matkalla varatun laturin vapautumista tunnin pari, niin se oletettu 6 tuntia venyykin äkkiä 8 tunniksi jolloin ehkä myöhästyy 2 tuntia."
Myöhästyy mistä? Ainoa asia mistä myöhästytään on duunijutut. Kaikista muista asioista ollaan vaan perillä myöhemmin kuin mitä on alunperin ajatellut.
Näissä ruuhkahuipuissa ei olla menossa duuniin. Ruuhkahuiput liittyvät vapaa-ajan viettoon.Etkö koskaan ole ollut häissä, hautajaisissa, synttäreillä, teatterissa, festareilla, jne...
Kyllä noihin vapaa-ajan viettoihin täytyy olla ajoissa, ei voi olla tunteja myöhässä.
Elämässä on muutakin kuin työ.Anonyymi kirjoitti:
Joku hörhö poronmunanpurija kuusamosta. Tuttu näiltä palstoilta monen vuoden ajan. Ja aina samat lillukanvarsi ym. sanaan tarttumiset jutuissa. Tuon jutut kannattaa jättää omaan arvoonsa.
Miksi sitten et ole jättänyt omaan arvoon, vaan kommentoit täällä?
Kukaan ei lue Seiskaa, mutta levikki satojatuhansia...Anonyymi kirjoitti:
Sähköautojen yleistyessä tuosta voi laskeskella kuinka monta latauspistettä tuollaisella isommalla päätien asemalla pitäisi olla jotta päästään ruuhka-aikana samaan palvelutasoon "tankkauskapasiteetissa" kuin mitä bensan/dieselin se noin 8-12 tankkauspistettä tarjoaa, kun huomioidaan että lataus vie aikaa esim. 30 min ja "perinteinen" tankkaus ehkä 3 min.
Sen jälkeen voi miettiä kuinka todennäköistä on että vaadittavaan latauspisteiden määrään investoitaisiin vain ruuhkahuippujen hoitamiseksi (etenkin jos halutaan että riittävän tehokas lataus on käytettävissä käyttäjämäärästä riippumatta).Huoltoasemalla käy lähiasukkaat tankkaamassa, mutta jos siirtyvät sähköautoihin, niin eivät käy lataamassa, koska lataavat kotona. Haluaako yrittäjä investoida latureihin, joita käyttävät vain ohikulkijat?
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Miksi sitten et ole jättänyt omaan arvoon, vaan kommentoit täällä?
Kukaan ei lue Seiskaa, mutta levikki satojatuhansia...Hei ymmärtämätön nuija! Suuri osa täälläkin on ihan tervettä keskustelua pl. Sinä ja muutama muu.
Anonyymi kirjoitti:
Hei ymmärtämätön nuija! Suuri osa täälläkin on ihan tervettä keskustelua pl. Sinä ja muutama muu.
Jos olen mielestäsi ymmärtämätön nuija, miksi kommentoit/ luet kommenttejani?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei ymmärtämätön nuija! Suuri osa täälläkin on ihan tervettä keskustelua pl. Sinä ja muutama muu.
kaha53:n kommentit on ihan asiallisia ja järkeenkäypiä toisin kuin vastaväittäjien joilla totuus menee niin pahasti ihon alle että pitää alkaa solvaamaan.
Sillä tavalla myöntää että on hävinnyt väittelyn. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kaha53:n kommentit on ihan asiallisia ja järkeenkäypiä toisin kuin vastaväittäjien joilla totuus menee niin pahasti ihon alle että pitää alkaa solvaamaan.
Sillä tavalla myöntää että on hävinnyt väittelyn.Kaha, anonyyminä on helppo itseään puolustella.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Jos on paha olo, niin älä tule sitä tänne purkamaan, vaan hae apua.
Eli arvaus osui tojo teroon...
Onko oiken blugi malli vai itsetyydyttävä atkinson? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaha, anonyyminä on helppo itseään puolustella.
Minulla ei ole mitään tekemistä nimim. kaha53:n kanssa. Olen tällainen vanhemman polven diesel-autoilija joka on kiinnostunut kaikesta tekniikasta, myös sähköautoista.
Ihmetyttää vaan joidenkin sähköautoilijoiden fanaattinen suhtautuminen valintaansa. Mitään heikkouksia ei myönnetä eikä arvostelua sallita muiltakaan.
Ja vaikka tässä puhutaan matkalataamisen mahdollisista ongelmista niin jotkut on ratkaisseen ne lataamalla kotipihassaan. Heidän ansioksi on tosin laskettava että myöntävät ettei näillä vielä kannata lähteä pidemmälle reissuun vaan on hyvä palata illaksi kotiin. Anonyymi kirjoitti:
Minulla ei ole mitään tekemistä nimim. kaha53:n kanssa. Olen tällainen vanhemman polven diesel-autoilija joka on kiinnostunut kaikesta tekniikasta, myös sähköautoista.
Ihmetyttää vaan joidenkin sähköautoilijoiden fanaattinen suhtautuminen valintaansa. Mitään heikkouksia ei myönnetä eikä arvostelua sallita muiltakaan.
Ja vaikka tässä puhutaan matkalataamisen mahdollisista ongelmista niin jotkut on ratkaisseen ne lataamalla kotipihassaan. Heidän ansioksi on tosin laskettava että myöntävät ettei näillä vielä kannata lähteä pidemmälle reissuun vaan on hyvä palata illaksi kotiin.Minäkin olen aloittanut autoilun jo 70-luvulla. Vaikka minua monet solvaavat tojoteroksi, niin en ole ikinä omistanut Toyotaa, vaikka automerkkejä on ollut kymmeniä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla ei ole mitään tekemistä nimim. kaha53:n kanssa. Olen tällainen vanhemman polven diesel-autoilija joka on kiinnostunut kaikesta tekniikasta, myös sähköautoista.
Ihmetyttää vaan joidenkin sähköautoilijoiden fanaattinen suhtautuminen valintaansa. Mitään heikkouksia ei myönnetä eikä arvostelua sallita muiltakaan.
Ja vaikka tässä puhutaan matkalataamisen mahdollisista ongelmista niin jotkut on ratkaisseen ne lataamalla kotipihassaan. Heidän ansioksi on tosin laskettava että myöntävät ettei näillä vielä kannata lähteä pidemmälle reissuun vaan on hyvä palata illaksi kotiin."Ja vaikka tässä puhutaan matkalataamisen mahdollisista ongelmista niin jotkut on ratkaisseen ne lataamalla kotipihassaan. "
Tähän mennessä vakavimman pään matkalatauksen ongelma on ollut se että latauspiste SAATTAA olla varattu ja joutuu odottamaan vuoroaan.
Latausasemia on ympäri Suomen riittävän tiheästi ja ne ovat varmatoimisia. Pikalatauksen latausajat ovat hyvällä tasolla.
Aloituksen kaveri on Teslakuski joka haluaa vain elvistellä sillä että hänen teslan kanssa muut latausasemat eivät toimi yhtä saumattomasti kuin teslan omat.
Ovatko nämä kaha-ukkojen lillukanvarret oikeita ongelmia vai väkisin kaivettuja? Minä lasken ne jonkun pitkästyneen sielun ajankulukseen kaivamina jotta saa pidettyä "keskustelua" yllä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pikalatauksella saa autoon puolessa tunnissa reilut 250 km lisää matkaa. Olisiko aika palata tälle planeetalle ja tähän päivään? Nämä "monta tuntia" jutut on aivan ufoja eikä niissä ole mitään uskottovuutta.
Provoilussakin pitää olla jotain tolkkua jotta ne toimisivat..Entäs jos se Kempeleen Mäkkärin latausasema on käytössä niin seuraava pikalataus on vasta Oloksella 400km päässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entäs jos se Kempeleen Mäkkärin latausasema on käytössä niin seuraava pikalataus on vasta Oloksella 400km päässä.
Aika ohuita alkaa olemaan näiden polttisjannujen tekosyyt. Nyt mennään jo siinä että etsitään joku korvessa oleva latausasema ja leikitään että molemmat latauspisteet on varattu koko päivän. Ja tuo kommentti 400km päässä olevasta pikalatauksesta on sekin täysin urpo koska latasuasemia on molempiin suuntaan Kempeleeltä aivan vieressä.
On kyllä todella köyhät eväät jo sähköautojen dissauksessa. Aika pohjia kaavitaan ja silloinkin saadaan aikaan vain tällaista piipitystä ja tyhjää nillitystä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teoriassa noin, nuo Appit eivät tee varauksia etukäteen tai ennusta. Käytännössä reaaliaikainen tieto kuitenkin riittää hyvin koska latauspisteitä per latausasema on useampia.
Voit varata etukäteen pientä maksua vastaan. Lataus alkaa kun apista laittaa päälle että nyt olen laturilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Patteriautoja oli kesäkuussa 6400, nyt määrä ehkä vajaat 8000.
Julkisia latausasemia noin tuhat, joten vaikeaa on ruuhkaa saada aikaiseksi. Mutta tilanne on ihan eri sitten, kun patteriautoja on edes 5 % autokannasta eli vajaat 160 000. Jep, 20 kertainen määrä nykyiseen verrattuna. Vaikka latausasemien määrä kasvaa, niin varmasti alkaa tulla ruuhkia suosituimpiin latauspaikkoihin. Myös tämä 2 autoa tunnissa jää haaveeksi jos ja kun jengi unohtaa tai "unohtaa" autonsa latausasemalle pitkäksi aikaa.
Siihen unohteluun auttaisi aikaveloitus, mutta sehän on patteriautoilijan paha niellä, kun koko homman idena on julistaa "katsokaa miten älykäs olen, kun autoiluni maksaa vain 1,80 €/100 km".
Patteriautonhan tunnestusti saa joulupukilta, samoin uudet renkaat joka kolmas vuosi.Ei takuulla unohda autoaan laturille! Ensinnäkin pikalataus maksaa aikaa. Toiseksi jos jäät laturille pihuhakiinni kun lataus on loppunut alkaa mennä sakkomaksuja varaamisesta. Sakkomaksu on MINUUTTI pohjainen.
- Anonyymi
Sähköauton omistavat tai mieliset kertovat kaikenmaailman sontaa.
Ensin taulukko Ruotsin ajonopeuksista.
Bymæssig bebyggelse 50 km/t
Mindre veje 70 km/t
Landeveje,hvis skiltet 90 km/t
Motorveje 110 km/t
Vaikka autolla ajaisi 110 km tunnissa, ei kymmenessä tunnissa aja muun liikenteen seassa 1000 km. Ei aja polttiksellakaan. Käytännön tilanne, kuten Suomessa.
Tukholmasta lähdetään pohjoiseen 1000 km päähän. Eiväthän nämä pallopäät ole koskaan ajaneet näitä teitä, joita kaikki eivät uskalla ajaa moottoripyörällä millään nopeudella.
Vaskikellossa kerran pyörän sellään noussut kysyi mistä tulen. Kerroin tulevani Kilpisjärveltä Ruotsin joenrannan teitä pitkin Haaparantaan. Kaveri sanoi olleensa viidellä pyörällä menossa Haaparannasta yköspäin, kun he kääntyivät takaisin. Kaikki eivät uskaltaneet ajaa tuota tietä. Sitä saisi muistaakseni ajaa autolla 90 km/h, mutta kuka on niin hullu.
Täällä Suomessa pidetään ilmeisesti normaalina ajaa 1000 km edestakaisin Helsingin ja Turun välistä tietä. Kun mittarissa on tuhat kilometriä, niin tankataan.
Millä sähkiksellä? Nissan Leafillä ilmeisesti, sillä sitä on täällä hehkutettu.
Nämä sairaat ihmiset kirjoittavat e-autoista sellaista sontaa, että oksettaa eli palataan ensimmäiseen lauseeseen.
Kymmenen astetta pakkasta, talvirenkaat autossa, viisi matkustavaa tai ainakin kuorma, kattoteline ja siinä suksiboksi. Ajettuani kerran 130 km/h ei riittänyt 100 kilometrin keskinopeuteen. Oli tankattava, syötävä ja käytävä kerran vessassa. Välillä oli nopeus jopa 160 km/h pienen matkan ennen aamuliikennettä. Saksassa pääsee lähelle keskinopeutta, joskin silloinkin 10 - 20 km alle.- Anonyymi
Tuo on ajettu Norjassa, ei Ruotsissa. Katso tämä video niin näet miten homma hoidetaan. Aikaa menee 10 tuntia 40 minuuttia.
https://youtu.be/koPcwHJ4aSk
Vaikka tuota pyörittelee mitenpäin tahansa niin ei varmaan kukaan pysty väittämään etteikö sähköauto soveltuisi reippaisiin päivätaipaleisiin riittävällä keskinopeudella.
Ja myös niin että jos ei halua mahdollisimman lyhyttä matka-aikaa niin leppoisasti ajelemalla Helsingistä Rovaniemelle pääsee päivässä kahdella tai kolmella 30min ruoka/kusi/kahvi/jaloittelutauolla. Varsin sopiva määrä stoppeja koko päivän reissulla.
Helppo rasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on ajettu Norjassa, ei Ruotsissa. Katso tämä video niin näet miten homma hoidetaan. Aikaa menee 10 tuntia 40 minuuttia.
https://youtu.be/koPcwHJ4aSk
Vaikka tuota pyörittelee mitenpäin tahansa niin ei varmaan kukaan pysty väittämään etteikö sähköauto soveltuisi reippaisiin päivätaipaleisiin riittävällä keskinopeudella.
Ja myös niin että jos ei halua mahdollisimman lyhyttä matka-aikaa niin leppoisasti ajelemalla Helsingistä Rovaniemelle pääsee päivässä kahdella tai kolmella 30min ruoka/kusi/kahvi/jaloittelutauolla. Varsin sopiva määrä stoppeja koko päivän reissulla.
Helppo rasti.Olisi se hyvä, kun Sanna laittaisi ajokilometrit maksuun, vaika 30 senttiä km, niin loppuis helsinki lappia ajot joka viikonloppu 95% suomalais perheiltä, ainakin täällä palstalla naukuvilt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on ajettu Norjassa, ei Ruotsissa. Katso tämä video niin näet miten homma hoidetaan. Aikaa menee 10 tuntia 40 minuuttia.
https://youtu.be/koPcwHJ4aSk
Vaikka tuota pyörittelee mitenpäin tahansa niin ei varmaan kukaan pysty väittämään etteikö sähköauto soveltuisi reippaisiin päivätaipaleisiin riittävällä keskinopeudella.
Ja myös niin että jos ei halua mahdollisimman lyhyttä matka-aikaa niin leppoisasti ajelemalla Helsingistä Rovaniemelle pääsee päivässä kahdella tai kolmella 30min ruoka/kusi/kahvi/jaloittelutauolla. Varsin sopiva määrä stoppeja koko päivän reissulla.
Helppo rasti.Lappiin pääsee myös ilman taukoja, kun ajaa tuon sähköauton sähköjunaan. Syö, ja juo hyvin matkan aikana, ja herää virkeänä seuraavaan aamuun, kun pitää ajaa taas autoa.....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lappiin pääsee myös ilman taukoja, kun ajaa tuon sähköauton sähköjunaan. Syö, ja juo hyvin matkan aikana, ja herää virkeänä seuraavaan aamuun, kun pitää ajaa taas autoa.....
Sama onnistuu polttiksellakin, mutta autojuna-asemia on vaan melko harvassa. ja paikkoja yleensä rajallisesti. Varsinkin joululomasesonki taitaa olla jo loppuunmyyty. Tulee kalliimmaksi ajaa ensin 200km. autojuna-asemalle, ja maksaa sen lisäksi auto-junalippu. Kun ajelee omalla autolla läpi Suomen näkee samalla muitakin paikkakuntia, ja niiden nähtävyyksiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sama onnistuu polttiksellakin, mutta autojuna-asemia on vaan melko harvassa. ja paikkoja yleensä rajallisesti. Varsinkin joululomasesonki taitaa olla jo loppuunmyyty. Tulee kalliimmaksi ajaa ensin 200km. autojuna-asemalle, ja maksaa sen lisäksi auto-junalippu. Kun ajelee omalla autolla läpi Suomen näkee samalla muitakin paikkakuntia, ja niiden nähtävyyksiä.
No just joo. Mun lemppari Hki-Levi reitillä on Äänekoski-Kempele väli. On niin Vdusti tsiigattavaa.
Ja nyt niiden nähtävyyksien katseluun on kyllä aikaa mutta puolen tunnin lataustauko pilaa koko vuoden matkat. Ootte te hassuja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No just joo. Mun lemppari Hki-Levi reitillä on Äänekoski-Kempele väli. On niin Vdusti tsiigattavaa.
Ja nyt niiden nähtävyyksien katseluun on kyllä aikaa mutta puolen tunnin lataustauko pilaa koko vuoden matkat. Ootte te hassuja.Onko siinä Hki-levi reitillä aikaa käydä kaupunkien keskustoissa kaupoissa tai kahvilla /syömässä ravintoloissa.? Epäilen että ei taida olla. Keski-suomen pikku kylissä kiva piipahtaa matkalla pohjoiseen, mutta harvoissa löytyy latauspaikkoja patterikärryille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko siinä Hki-levi reitillä aikaa käydä kaupunkien keskustoissa kaupoissa tai kahvilla /syömässä ravintoloissa.? Epäilen että ei taida olla. Keski-suomen pikku kylissä kiva piipahtaa matkalla pohjoiseen, mutta harvoissa löytyy latauspaikkoja patterikärryille.
"Keski-suomen pikku kylissä kiva piipahtaa matkalla pohjoiseen, mutta harvoissa löytyy latauspaikkoja patterikärryille."
Ihan ok. Navigaattori kyllä näyttää missä on latauspaikkoja. Sellaiset sitten ohitetaan joissa ei ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko siinä Hki-levi reitillä aikaa käydä kaupunkien keskustoissa kaupoissa tai kahvilla /syömässä ravintoloissa.? Epäilen että ei taida olla. Keski-suomen pikku kylissä kiva piipahtaa matkalla pohjoiseen, mutta harvoissa löytyy latauspaikkoja patterikärryille.
Tarkoitin kyllä oikeastaan sitä näkymää jonka tuolla välillä näkeen nelostien molemmin puolin eli pääosin pusikkoa ja välillä vähän metsää. Tylsiä loppumattomia suoria.
Jos tykkää tuijottaa tuota näkymää tuntikausia lomalla eikä malta pitää paria kolmen vartin taukoa ladatakseen itsensä ja auton niin se on jonkun toisen kuin minun juttu.
Ja sen saman pusikkotuijotuksen joutuu tekemään paluumatkallakin ja lisämietteenä viikon pyykkien peseminen kotiin päästyä ja duuniin palaaminen seuraavana päivä.
Jossain Pihtiputaan kohdalla viimeistään tulee mieleen että ois ehkä sittenkin pitänyt laittaa ne muutama kymppi autojuna-lippuun. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitin kyllä oikeastaan sitä näkymää jonka tuolla välillä näkeen nelostien molemmin puolin eli pääosin pusikkoa ja välillä vähän metsää. Tylsiä loppumattomia suoria.
Jos tykkää tuijottaa tuota näkymää tuntikausia lomalla eikä malta pitää paria kolmen vartin taukoa ladatakseen itsensä ja auton niin se on jonkun toisen kuin minun juttu.
Ja sen saman pusikkotuijotuksen joutuu tekemään paluumatkallakin ja lisämietteenä viikon pyykkien peseminen kotiin päästyä ja duuniin palaaminen seuraavana päivä.
Jossain Pihtiputaan kohdalla viimeistään tulee mieleen että ois ehkä sittenkin pitänyt laittaa ne muutama kymppi autojuna-lippuun.Enpä edes tunne ketään, joka käy Lapissa muulla kuin lentokoneella. Paljon helpompaa. Esim. Kakslauttaseen hakee hotellin minibussi kentältä.
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on ajettu Norjassa, ei Ruotsissa. Katso tämä video niin näet miten homma hoidetaan. Aikaa menee 10 tuntia 40 minuuttia.
https://youtu.be/koPcwHJ4aSk
Vaikka tuota pyörittelee mitenpäin tahansa niin ei varmaan kukaan pysty väittämään etteikö sähköauto soveltuisi reippaisiin päivätaipaleisiin riittävällä keskinopeudella.
Ja myös niin että jos ei halua mahdollisimman lyhyttä matka-aikaa niin leppoisasti ajelemalla Helsingistä Rovaniemelle pääsee päivässä kahdella tai kolmella 30min ruoka/kusi/kahvi/jaloittelutauolla. Varsin sopiva määrä stoppeja koko päivän reissulla.
Helppo rasti.Joo Norjassa. Norjan nopeudet eri teillä
Kaupunkialue: 50km/h
Moottoriliikennetiet: 80 km/h
Moottoritiet: 90km/h
https://www.autoeurope.fi/kuljettajan-opas-norja/
Ei pidä uskoa ihan kaikkea, mitä juutupe näyttää.....Anonyymi kirjoitti:
No just joo. Mun lemppari Hki-Levi reitillä on Äänekoski-Kempele väli. On niin Vdusti tsiigattavaa.
Ja nyt niiden nähtävyyksien katseluun on kyllä aikaa mutta puolen tunnin lataustauko pilaa koko vuoden matkat. Ootte te hassuja.Jos ajelee muulla kun sähköautolla, niin voi vaihteeksi ajaa sinne Leville vaikka Kuopion kautta. Ruuhka-aikaan on nopeampikin kuin 4-tie ja ei ole niin paljoa rekkoja.
Anonyymi kirjoitti:
Onko siinä Hki-levi reitillä aikaa käydä kaupunkien keskustoissa kaupoissa tai kahvilla /syömässä ravintoloissa.? Epäilen että ei taida olla. Keski-suomen pikku kylissä kiva piipahtaa matkalla pohjoiseen, mutta harvoissa löytyy latauspaikkoja patterikärryille.
Kuopion autta ei ole niin montaa laturia, mutta näkee kultaisen poron, eikä ole rekkoja niinpaljoa kuin 4-tiellä.
Anonyymi kirjoitti:
"Keski-suomen pikku kylissä kiva piipahtaa matkalla pohjoiseen, mutta harvoissa löytyy latauspaikkoja patterikärryille."
Ihan ok. Navigaattori kyllä näyttää missä on latauspaikkoja. Sellaiset sitten ohitetaan joissa ei ole.Jos range loppu, niin ei taida laturin ohitus onnistua. Ja se navi ei kerro, että onko laturi vapaana silloin kun saavut siihen laturille, siihen voinut tulla joku pari minuuttia enen sinua.
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitin kyllä oikeastaan sitä näkymää jonka tuolla välillä näkeen nelostien molemmin puolin eli pääosin pusikkoa ja välillä vähän metsää. Tylsiä loppumattomia suoria.
Jos tykkää tuijottaa tuota näkymää tuntikausia lomalla eikä malta pitää paria kolmen vartin taukoa ladatakseen itsensä ja auton niin se on jonkun toisen kuin minun juttu.
Ja sen saman pusikkotuijotuksen joutuu tekemään paluumatkallakin ja lisämietteenä viikon pyykkien peseminen kotiin päästyä ja duuniin palaaminen seuraavana päivä.
Jossain Pihtiputaan kohdalla viimeistään tulee mieleen että ois ehkä sittenkin pitänyt laittaa ne muutama kymppi autojuna-lippuun.Jos ajelee muulla kun sähköautolla, niin voi ajaa Kuopion kautta, maisemat ihan erilaiset, ei ole rekkoja niin paljoa ja näkee kultaisen poron.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Jos ajelee muulla kun sähköautolla, niin voi ajaa Kuopion kautta, maisemat ihan erilaiset, ei ole rekkoja niin paljoa ja näkee kultaisen poron.
Miksei muka voisi ajaa Lappiin sähköautolla Kuopion kautta?
Anonyymi kirjoitti:
Miksei muka voisi ajaa Lappiin sähköautolla Kuopion kautta?
Voi varmaankin ajaa, mutta en ole lukenut, että moni olisi, koska yleisimmät matkakertomukset on olleet 4-tietä Lappiin. Itä-Suomessa ja Kainuussa on vähän pikalatureita. Viimeisinkin lukemani matkakertomus Tampereelta Kuusamoon Rukalle meni Oulun kautta.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Voi varmaankin ajaa, mutta en ole lukenut, että moni olisi, koska yleisimmät matkakertomukset on olleet 4-tietä Lappiin. Itä-Suomessa ja Kainuussa on vähän pikalatureita. Viimeisinkin lukemani matkakertomus Tampereelta Kuusamoon Rukalle meni Oulun kautta.
Kirjoitit siis täyttä palturia "Jos ajelee muulla kun sähköautolla, niin voi ajaa Kuopion kautta"
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoitit siis täyttä palturia "Jos ajelee muulla kun sähköautolla, niin voi ajaa Kuopion kautta"
Jos ajelee sähköautolla, niin matka-aika venyy kohtuuttoman pitkäksi Kuopion kautta (ainakin monella mallilla). Väli Kajaani-Kuusamo on monelle sähkikselle "vaikea".
Voihan sinne Lappiin mennä vaikka kävellen ja vaikka minkä kautta.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Jos ajelee sähköautolla, niin matka-aika venyy kohtuuttoman pitkäksi Kuopion kautta (ainakin monella mallilla). Väli Kajaani-Kuusamo on monelle sähkikselle "vaikea".
Voihan sinne Lappiin mennä vaikka kävellen ja vaikka minkä kautta.Voisinhan sähköauton hankkia,mutta missä sitä lataisi?
Taloyhtiössä vain lämmityspaikkoja,niissä lappu päällä ,sähköauton lataaminen
kielletty. Taloyhtiö valmistunut 12/2019.
Kotikaupungissa 31000 asukasta , yksi lataustolppa , 2x22kwh. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisinhan sähköauton hankkia,mutta missä sitä lataisi?
Taloyhtiössä vain lämmityspaikkoja,niissä lappu päällä ,sähköauton lataaminen
kielletty. Taloyhtiö valmistunut 12/2019.
Kotikaupungissa 31000 asukasta , yksi lataustolppa , 2x22kwh.Miten sun latauskyvyttömyys vaikuttaisi mitenkään kenenkään muun latausmahdollisuuteen? Toiset meistä ovat pelissä mukana ja yoiset ovat ulkona. Elämä on.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Jos ajelee sähköautolla, niin matka-aika venyy kohtuuttoman pitkäksi Kuopion kautta (ainakin monella mallilla). Väli Kajaani-Kuusamo on monelle sähkikselle "vaikea".
Voihan sinne Lappiin mennä vaikka kävellen ja vaikka minkä kautta.Sähköautolla kolme vuotta suomea 60 000km vuodessa työni puolesta kiertäneenä voin todeta, että kaikenlaista voi toki autoillessa sattua ja voi myös nostella mielikuvitusmörköjä esiin, onko se mitenkään todellista elämää, on toinen juttu.
Itselläni, joka toki on pieni otos autoilijoista, on pikalaturi ollut toimimaton kerran (toimiva löytyi 20 km.n päästä), ja kaksi kertaa joutunut odottelemaan alle 10 minuuttia laturille pääsemistä, muuten nyt mittarissa olevan liki 180 000 km.n sähköautomatkani mennyt täysin ongelmitta, eli mitään ajoa estävää tapahtumaa ei ole tapahtunut.
Toista oli sähköautoa edeltävien dieseleiden kanssa. Saman 3 - vuoden periodilla matkani pysähtyi totaalisesti viisi kertaa joiden takia vietin ylimääräisiä hotelli öitä, kerran tulin kotiin junalla, auto lavetilla, jouduin vaihtamaan autoa kerran 120 000km.n kohdalla koska vikatiheys oli kestämätön, seuraavakin (eri merkkinen) alkoi oikuttelemaan 50tkm.n kohdilla.
Myös minulla oli suuria ennakkoluuloja sähköautolla pärjäämisen kanssa, ei ole enää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautolla kolme vuotta suomea 60 000km vuodessa työni puolesta kiertäneenä voin todeta, että kaikenlaista voi toki autoillessa sattua ja voi myös nostella mielikuvitusmörköjä esiin, onko se mitenkään todellista elämää, on toinen juttu.
Itselläni, joka toki on pieni otos autoilijoista, on pikalaturi ollut toimimaton kerran (toimiva löytyi 20 km.n päästä), ja kaksi kertaa joutunut odottelemaan alle 10 minuuttia laturille pääsemistä, muuten nyt mittarissa olevan liki 180 000 km.n sähköautomatkani mennyt täysin ongelmitta, eli mitään ajoa estävää tapahtumaa ei ole tapahtunut.
Toista oli sähköautoa edeltävien dieseleiden kanssa. Saman 3 - vuoden periodilla matkani pysähtyi totaalisesti viisi kertaa joiden takia vietin ylimääräisiä hotelli öitä, kerran tulin kotiin junalla, auto lavetilla, jouduin vaihtamaan autoa kerran 120 000km.n kohdalla koska vikatiheys oli kestämätön, seuraavakin (eri merkkinen) alkoi oikuttelemaan 50tkm.n kohdilla.
Myös minulla oli suuria ennakkoluuloja sähköautolla pärjäämisen kanssa, ei ole enää."Toista oli sähköautoa edeltävien dieseleiden kanssa."
Nyt valehtelet!
Olen sentäs ajanut omalla dieselillä 6 vuoden aikana vähän yli 300 kKm eikä ole koskaan ollut ongelmia!
Kun pitää auton kunnossa huolloilla ei ongelmia tule! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Toista oli sähköautoa edeltävien dieseleiden kanssa."
Nyt valehtelet!
Olen sentäs ajanut omalla dieselillä 6 vuoden aikana vähän yli 300 kKm eikä ole koskaan ollut ongelmia!
Kun pitää auton kunnossa huolloilla ei ongelmia tule!Ei minulla ole syytä puppua kirjoitella saati valehdella. Sairaan kalliit määräaikaishuollot teetin ajallaan mutta ongelmaa toisen perään melkein jatkuvasti. Sähköautoa olen huollattanut kaksi kertaa, lisäksi kerran käynyt eturipustuksen ja oven kahvan korjauksessa.
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautolla kolme vuotta suomea 60 000km vuodessa työni puolesta kiertäneenä voin todeta, että kaikenlaista voi toki autoillessa sattua ja voi myös nostella mielikuvitusmörköjä esiin, onko se mitenkään todellista elämää, on toinen juttu.
Itselläni, joka toki on pieni otos autoilijoista, on pikalaturi ollut toimimaton kerran (toimiva löytyi 20 km.n päästä), ja kaksi kertaa joutunut odottelemaan alle 10 minuuttia laturille pääsemistä, muuten nyt mittarissa olevan liki 180 000 km.n sähköautomatkani mennyt täysin ongelmitta, eli mitään ajoa estävää tapahtumaa ei ole tapahtunut.
Toista oli sähköautoa edeltävien dieseleiden kanssa. Saman 3 - vuoden periodilla matkani pysähtyi totaalisesti viisi kertaa joiden takia vietin ylimääräisiä hotelli öitä, kerran tulin kotiin junalla, auto lavetilla, jouduin vaihtamaan autoa kerran 120 000km.n kohdalla koska vikatiheys oli kestämätön, seuraavakin (eri merkkinen) alkoi oikuttelemaan 50tkm.n kohdilla.
Myös minulla oli suuria ennakkoluuloja sähköautolla pärjäämisen kanssa, ei ole enää.Ei minulla ole mitään ennakkoluuloja sähköautoa kohtaan, koeajoin ladattavaa hybridiä jo kymmenisen vuotta sitten.
Minun ajoprofiiliin/lompakolle ei sovi täyssähkö, siksi olen ajellut syksystä -18 plugarilla.
Ainoa noin huono pollttis kuin sinun omistamasi polttikset on olleet oli jenkkiauto vm. 1989.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Ei minulla ole mitään ennakkoluuloja sähköautoa kohtaan, koeajoin ladattavaa hybridiä jo kymmenisen vuotta sitten.
Minun ajoprofiiliin/lompakolle ei sovi täyssähkö, siksi olen ajellut syksystä -18 plugarilla.
Ainoa noin huono pollttis kuin sinun omistamasi polttikset on olleet oli jenkkiauto vm. 1989.No minkälainen on ajoprofiilisi jossa sähköauto ei toimi?
Anonyymi kirjoitti:
No minkälainen on ajoprofiilisi jossa sähköauto ei toimi?
Pitää olla 4-veto, pitää olla koukku (1200-1500kg), pitää päästä 400-500 km yhdellä latauksella, ei saa maksaa yli 50 000€.
- Anonyymi
Suurin ongelma on tämä sosialidemokraattinen kansa, joka aina olettaa, että joku muu rakentaa sen latausinfrankin ja mieluummin verovaroin.
- Anonyymi
Oma talo omalla tontilla. Kun tarvitsin latauspisteen niin viimeisenä tuli mieleen kysellä demareilta. Itse ostin omilla rahoilla.
Ei siihen tarvittu kenenkään muun rahaa ja siitäkin rahasta olin maksanut aika isosti tuloveroa.
Kun joku kaupallinen toimija rakentaa latauspisteen niin sekin maksaa kustannukset itse. Kerro missä on yhteiskunnan verovaroilla rakentamia latauspisteitä. Sellaisia ei yksinkertaisesti ole olemassa.
Mainitse aluksi vaikka yksi verovaroilla rakennettu latausasema niin päästään alkuun. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oma talo omalla tontilla. Kun tarvitsin latauspisteen niin viimeisenä tuli mieleen kysellä demareilta. Itse ostin omilla rahoilla.
Ei siihen tarvittu kenenkään muun rahaa ja siitäkin rahasta olin maksanut aika isosti tuloveroa.
Kun joku kaupallinen toimija rakentaa latauspisteen niin sekin maksaa kustannukset itse. Kerro missä on yhteiskunnan verovaroilla rakentamia latauspisteitä. Sellaisia ei yksinkertaisesti ole olemassa.
Mainitse aluksi vaikka yksi verovaroilla rakennettu latausasema niin päästään alkuun."Kerro missä on yhteiskunnan verovaroin rakentamia latauspisteitä."
ARA tukee taloyhtiöitä latauspisteiden rakentamiseksi 35-50% ja avustuksia on haettu niin paljon että vuoden 2020 määrärahat on käytetty loppuun.
Vuoteen 2024 mennessä on latauspisteitä oltava kaikissa ei asuinkäyttöön tarkoitetuissa rakennuksissa jos pysäköintipaikkoja on vähintään 20 kappaletta. esim. virastot, koulut, sairaalat ym. - Anonyymi
Vuonna 2018 Suomen sosiaaliturvan menot olivat 70,2 miljardia euroa ja kasvoivat reaalisesti 0,6 prosenttia edellisvuodesta. Asukasta kohden menot olivat 12 727 euroa.
https://thl.fi/fi/tilastot-ja-data/tilastot-aiheittain/sosiaali-ja-terveydenhuollon-resurssit/sosiaaliturvan-menot-ja-rahoitus
Minä itkisin mieluummin oikeasta ongelmasta. Latauspaikkoihin verorahoja menee muutama euro asukasta kohden.
Tuo melkein 13 tonnin maksu asukasta kohden puolittuisi helposti, kun nämä sähköautoista itkijät menisivät töihin, lopettaisivat viinan ja huumeiden ja tupakan käytön ja pitäisivät itsestään muutenkin huolta. Silloin sairaalloinen kateuskin helpottaisi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kerro missä on yhteiskunnan verovaroin rakentamia latauspisteitä."
ARA tukee taloyhtiöitä latauspisteiden rakentamiseksi 35-50% ja avustuksia on haettu niin paljon että vuoden 2020 määrärahat on käytetty loppuun.
Vuoteen 2024 mennessä on latauspisteitä oltava kaikissa ei asuinkäyttöön tarkoitetuissa rakennuksissa jos pysäköintipaikkoja on vähintään 20 kappaletta. esim. virastot, koulut, sairaalat ym.ARA ei tue sähköautoilua vaan se on isompi rakentamiseen ja saneeraamiseen liittyvä paketti.
"ARA:N ENERGIA-AVUSTUS 2020-2022
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA) edistää laadukasta, ekologista ja kohtuuhintaista asumista. Tähän tarkoitukseen ARA muun muassa myöntää avustuksia ja tukia. Vuoden 2020 alusta lähtien ARA:lta on ollut mahdollista hakea energia-avustusta asuinrakennusten energiatehokkuutta parantaviin korjaushankkeisiin vuosien 2020-2022 aikana. ARA myöntää avustusta, kun tarvittavien korjausten tai rakennustöiden hyöty energiatehokkuuteen nähden on tarpeeksi suuri. Avustus kattaa maksimissaan 50 % hankkeen hyväksyttävistä kustannuksista (sisältäen toteutuneet suunnittelukustannukset).
Energia-avustus on suunnattu omakotitaloille, taloyhtiöille sekä ARA-yhteisöille, kuten asumisoikeusyhtiöille yms. Avustuksen hakuprosessi on sama eri rakennustyypeillä. Energia-avustushakemuksen sisältö ja vaatimukset kuitenkin vaihtelevat rakennuksen tyypin ja rakennusajankohdan mukaan. Hakemuksen liitteineen tulee olla lähetettynä ARA:an ennen töiden aloittamista. Mikäli hankkeeseen on myönnetty muuta julkista tukea, energia-avustusta ei myönnetä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kerro missä on yhteiskunnan verovaroin rakentamia latauspisteitä."
ARA tukee taloyhtiöitä latauspisteiden rakentamiseksi 35-50% ja avustuksia on haettu niin paljon että vuoden 2020 määrärahat on käytetty loppuun.
Vuoteen 2024 mennessä on latauspisteitä oltava kaikissa ei asuinkäyttöön tarkoitetuissa rakennuksissa jos pysäköintipaikkoja on vähintään 20 kappaletta. esim. virastot, koulut, sairaalat ym."Vuoteen 2024 mennessä on latauspisteitä oltava kaikissa ei asuinkäyttöön tarkoitetuissa rakennuksissa jos pysäköintipaikkoja on vähintään 20 kappaletta."
Tuo on kyllä lähtöisin hallitukselta itseltään. En usko että sähköautoilijoita paljoa kiinnostaa latauspaikat joissain valtion tai kunnan rakennuksissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Vuoteen 2024 mennessä on latauspisteitä oltava kaikissa ei asuinkäyttöön tarkoitetuissa rakennuksissa jos pysäköintipaikkoja on vähintään 20 kappaletta."
Tuo on kyllä lähtöisin hallitukselta itseltään. En usko että sähköautoilijoita paljoa kiinnostaa latauspaikat joissain valtion tai kunnan rakennuksissa.Kyse ei ole sähköautoilijoiden mielenkiinnosta.
Tuolla edellä pyydettiin esimerkkejä verovaroin kustannettavista latauspisteistä. - Anonyymi
Kuulehhan sosiaalidemokraattien, kunigatra on sitä latausinfraa ja sähköautoja kansalle vouhottamassa, etkö tosiaan ole hereillä, mitä Sanna puuhailee?
Anonyymi kirjoitti:
Vuonna 2018 Suomen sosiaaliturvan menot olivat 70,2 miljardia euroa ja kasvoivat reaalisesti 0,6 prosenttia edellisvuodesta. Asukasta kohden menot olivat 12 727 euroa.
https://thl.fi/fi/tilastot-ja-data/tilastot-aiheittain/sosiaali-ja-terveydenhuollon-resurssit/sosiaaliturvan-menot-ja-rahoitus
Minä itkisin mieluummin oikeasta ongelmasta. Latauspaikkoihin verorahoja menee muutama euro asukasta kohden.
Tuo melkein 13 tonnin maksu asukasta kohden puolittuisi helposti, kun nämä sähköautoista itkijät menisivät töihin, lopettaisivat viinan ja huumeiden ja tupakan käytön ja pitäisivät itsestään muutenkin huolta. Silloin sairaalloinen kateuskin helpottaisi.Alkoholiveron tuotto valtiolle oli 1 500 mlj. euroa ja tupakkavero 930 mlj. euroa.
Miksi tiettyä yksityisautoilua pitäisi tukea verorahoilla, kun taasen tiettyä yksityisautoilua verotetaan älyttömästi 8 miljardia/vuosi.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Alkoholiveron tuotto valtiolle oli 1 500 mlj. euroa ja tupakkavero 930 mlj. euroa.
Miksi tiettyä yksityisautoilua pitäisi tukea verorahoilla, kun taasen tiettyä yksityisautoilua verotetaan älyttömästi 8 miljardia/vuosi.Minä pidän täysin järkevänä toimintana ohjata verotuksella uusien autojen hankintaa ladattaviib autoihin nimenomaan tukemalla ladattavien hankintaa.
Samoin on järkevää laittaa vanhimmalle paljon saastuttavale kalustolle lisämaksuja jotta ne saadaan pois liikenteestä. tai ainakin ajamaan vähemmän kilometrejä.
Pienemmät päästöt ovat kaikille positiivinen asia. Anonyymi kirjoitti:
Minä pidän täysin järkevänä toimintana ohjata verotuksella uusien autojen hankintaa ladattaviib autoihin nimenomaan tukemalla ladattavien hankintaa.
Samoin on järkevää laittaa vanhimmalle paljon saastuttavale kalustolle lisämaksuja jotta ne saadaan pois liikenteestä. tai ainakin ajamaan vähemmän kilometrejä.
Pienemmät päästöt ovat kaikille positiivinen asia.Kun joku nyt ajelee 6000 € (suomalaisen auton keskihinta) autolla ja luulet, että jos korotetaan polttoaineveroa (sehän korottaa auton kuluja, korottaa tuotteiden hintoja), niin hän rientää kauppaan ostamaan uuden sähköauton????
Bensassakin on veroa 76 snt. Korotettiin juuri elokuun alussa, muttei näy kyllä, että olisi aiheuttanut ryntäystä täyssähköautoihin. (kesäkuussa rekisteröitiin 274 sähköautoa, heinäkuussa 226 ja marraskuussa 267).
En ymmärrä logiikkaa, että veroja korottamalla kansalaisilla on enemmän rahaa käytössä.???- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Kun joku nyt ajelee 6000 € (suomalaisen auton keskihinta) autolla ja luulet, että jos korotetaan polttoaineveroa (sehän korottaa auton kuluja, korottaa tuotteiden hintoja), niin hän rientää kauppaan ostamaan uuden sähköauton????
Bensassakin on veroa 76 snt. Korotettiin juuri elokuun alussa, muttei näy kyllä, että olisi aiheuttanut ryntäystä täyssähköautoihin. (kesäkuussa rekisteröitiin 274 sähköautoa, heinäkuussa 226 ja marraskuussa 267).
En ymmärrä logiikkaa, että veroja korottamalla kansalaisilla on enemmän rahaa käytössä.???"En ymmärrä logiikkaa, että veroja korottamalla kansalaisilla on enemmän rahaa käytössä.???"
Luepa nyt tarkemmin äläkä taas ala tunkemaan sanoja suuhuni. Kirjoitin että uusiaen autojen hankintaa ohjataan verotuksella. Sinä puhut autokannan uusitumisen nopeuttamisesta mikä on täysin eri asia. En tiedä oletko niin tyhmä ettet erota näitä toisistaan vai haluatko tahallasi olla ymmärtämättä että pääsisit vänkäämään.
Vanhoista autoista kirjoitin että verotus ohjaa ojamaan vanhoilla saastuttavilla autoilla vähemmän jos ei ole varaa ostaa sähköautoa. Se on hyvä asia.
Joka tapauksessa sun vastineessa puhutaan aivan eri asiasta kuin mitä kirjoitin. Luulen että tahallasesti jotta pääsisit vänkäämään. Se on selkeästi sun juttu, aiheella ei niin väliä, kunhan pääsee vänkäämään. Ja jos ei ole oikeasti vänkäyksen paikka nioin sitten vääristellään toisen sanomisia niin paljon että se vänkäämisen paikka saadaan aikaiseksi. - Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Kun joku nyt ajelee 6000 € (suomalaisen auton keskihinta) autolla ja luulet, että jos korotetaan polttoaineveroa (sehän korottaa auton kuluja, korottaa tuotteiden hintoja), niin hän rientää kauppaan ostamaan uuden sähköauton????
Bensassakin on veroa 76 snt. Korotettiin juuri elokuun alussa, muttei näy kyllä, että olisi aiheuttanut ryntäystä täyssähköautoihin. (kesäkuussa rekisteröitiin 274 sähköautoa, heinäkuussa 226 ja marraskuussa 267).
En ymmärrä logiikkaa, että veroja korottamalla kansalaisilla on enemmän rahaa käytössä.???Väärin lukevan/ymmärtäjän maailmanmestari taas vauhdissa.
Ei kukaan edelleenkään pakota ketään ostamaan uutta autoa vaan uuden auton muutenkin ostavaa kannustetaan ostamaan sähköauto.
Se ettei kannustus pure, johtuu edelleen sähköautojen vähäisestä merkki, malli ym. saatavuudesta. Moni merkki myy eioota vielä ainakin vuoden, suomalaisten suosimaa farkkua ei tehdä lainkaan, tilausajat monella merkillä vuosi ym.
Lisäksi on supisuomalaisia muutosvastaisia jääriä jostain kuusamon perukoilta joiden mielestä sähköautot ovat perseestä, vaik`eivät niistä mitään ymmärrä, olettavat vain.
Tällaisten jäärien takia myös taloyhtiöiden lämpötolppia ei muuteta latauskäyttöön sopivaksi, joka tietysti vähentää näissä asunnoissa asuvien sähköauton ostohalukkuutta. Anonyymi kirjoitti:
Väärin lukevan/ymmärtäjän maailmanmestari taas vauhdissa.
Ei kukaan edelleenkään pakota ketään ostamaan uutta autoa vaan uuden auton muutenkin ostavaa kannustetaan ostamaan sähköauto.
Se ettei kannustus pure, johtuu edelleen sähköautojen vähäisestä merkki, malli ym. saatavuudesta. Moni merkki myy eioota vielä ainakin vuoden, suomalaisten suosimaa farkkua ei tehdä lainkaan, tilausajat monella merkillä vuosi ym.
Lisäksi on supisuomalaisia muutosvastaisia jääriä jostain kuusamon perukoilta joiden mielestä sähköautot ovat perseestä, vaik`eivät niistä mitään ymmärrä, olettavat vain.
Tällaisten jäärien takia myös taloyhtiöiden lämpötolppia ei muuteta latauskäyttöön sopivaksi, joka tietysti vähentää näissä asunnoissa asuvien sähköauton ostohalukkuutta.En asu Kuusamossa, vaikka sitä jankutat, ajelen ladattavalla, sinä, et; kumpikohan meistä on jäärä?
Anonyymi kirjoitti:
"En ymmärrä logiikkaa, että veroja korottamalla kansalaisilla on enemmän rahaa käytössä.???"
Luepa nyt tarkemmin äläkä taas ala tunkemaan sanoja suuhuni. Kirjoitin että uusiaen autojen hankintaa ohjataan verotuksella. Sinä puhut autokannan uusitumisen nopeuttamisesta mikä on täysin eri asia. En tiedä oletko niin tyhmä ettet erota näitä toisistaan vai haluatko tahallasi olla ymmärtämättä että pääsisit vänkäämään.
Vanhoista autoista kirjoitin että verotus ohjaa ojamaan vanhoilla saastuttavilla autoilla vähemmän jos ei ole varaa ostaa sähköautoa. Se on hyvä asia.
Joka tapauksessa sun vastineessa puhutaan aivan eri asiasta kuin mitä kirjoitin. Luulen että tahallasesti jotta pääsisit vänkäämään. Se on selkeästi sun juttu, aiheella ei niin väliä, kunhan pääsee vänkäämään. Ja jos ei ole oikeasti vänkäyksen paikka nioin sitten vääristellään toisen sanomisia niin paljon että se vänkäämisen paikka saadaan aikaiseksi.Haluat lisätä veroja vanhoille autoille, että ne ajaisivat vähemmän. Ne samat verot siirtyy sitten joskus sähköautoihin; meillä on edelleen voimassa 1958 väliaikaiseksi kaavailtu autovero.
Polttoaineveroa korotettiin elokuun alussa ja se nosti monien tuotteiden hintoja, eikö se vaikuta meihin kaikkiin, kun "leipä" maksaa kaupassa enemmän?
Muualla maailmassa hyödytään, kun öljyn markkihinta on alhaalla, meillä Suomesa öljyn hinta ei juuri vaikuta polttoaineen hintoihin, koska vero ei ole prosenttuaalinen, vaan kiinteä. Polttoaineveron korotukset huonontavat suomalaisen teollisuuden kilpailukykyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663085
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai262163Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681739Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t251597Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161341- 281311
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61236Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281190Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101147Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu621041