Tämmönen tilastotieto Euroopasta ajalta tammikuu - syyskuu 2020: ylikuolleisuus n. 250 000 verrattuna samalla ajalla vuosiin 2016-2019.
Huom. mukana ei ent. Neuvostoliiton eikä Jugoslavian maat, eikä Irlanti.
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Weekly_death_statistics&stable
Ylikuolleisuus Euroopassa alkuvuodesta
8
77
Vastaukset
- Anonyymi
Mikä mahtaisi olla numero, jos mitään rajoitustoimia ei olisi tehty?
- Anonyymi
Todennäköisesti isompi. Tuossa vielä ylikuolleisuusdataa USA:sta, graafinen esitys löytyy sivun puolivälistä.
https://www.cdc.gov/nchs/nvss/vsrr/covid19/excess_deaths.htm
- Anonyymi
Jonkin verran se väistämättä näkyy, alueelliset erot ovat suuria, voi johtua alueiden erilaisista ikärakenteista, väkimääeistä ja terveydenhoidon kapasiteetin riittävyydestäkin jopa.
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0238678#sec010
On tutkittu, ja arvioitu, että ilmaantumismäärät vaikuttaisivat kehittyneissä länsimaissa suurinpiirtein siten, että 1 prosenttiyksikön nousu ilmaantuvuudessa vähentää 0,1% odotettavissaolevaa elinaikaa. Eli jos keski-ikä on vaikka 78 vuotta, 10% ilmaantuvuus populaatiossa pudottaisi vajaan vuoden keskimääräisen odotettavissaolevan eliniän pituutta.
Vapaasti googlettimella suomennettuna katkelma keskustelu ja pättelmät osasta:
"Jos todelliset ikäkohtaiset infektiokuolleisuusluvut ovat lähellä arvioitua kontrolliarvon ylärajaa ja infektioiden esiintyvyys saavuttaa 70%, COVID-19: n vaikutus elinajanodotteeseen olisi samanlainen kuin Yhdysvalloissa vuonna 1918 pidetyn influenssapandemian [ 18]. Jopa edistyneimmissä maissa tämä todennäköisesti alentaa elinajanodotetta alle 70 vuoteen, mikä vastaa Länsi-Euroopan elinajanodotetta 60 vuotta sitten."
Epidemian pituudella ja torjunnan onnistumisella on iso vaikutus skenaarioon. Ylläolevassa huomio siihen, että kyseessä voisi olla nk worst case scenario, joka on hoidettavissa ihan vaan toimimalla oikein. Rokotteet ja hoidot auttavat toki asiaan, mutta ovat melko kallis, joskin voivat lopulta olla ehkä ainoa oikeasti tehokas tapa. - Anonyymi
Venäjä: Korjasi arviota koronaan kuolleista. Tähän mennessä raportoitu määrä oli noin 55 000 kuollutta, mutta tänään maanantaina 28.12.2020 lukemaa korjattiin 186 000:een. Kuolleisuus on ollut noin 230 000 suurempi, kuin normaalisti, josta määrästä arvioitiin noin 81% selittyvän koronalla.
Suomi: Kuolleisuus on noin 1 000 - 1 100 kuolemaa suurempi, kuin normaalisti. Kuolleisuus on ollut tasaisessa kasvussa väestön ikääntymisen takia, ja vuosien välillä voi olla heittoa. Virallisesti koronaan kuolleita on 28.12.2020 päivätyn lukeman mukaan 546. Venäjän tyyliin tehtynä lukema asettuisi jonnekin 800-850 välille. On kuitenkin oletettavaa, että Suomessa kuolinsyy on ehjä hieman tarkemmin määritelty, kuin Venäjällä, joka tapauksessa määrä ei kasva kolminkertaiseksi, kuten Venäjällä. Oletettavaa kuitenkin on, että Suomen raportoitu tartuntamäärä on rajusti alakanttissa.- Anonyymi
Monenkin maan kohdalla ne kokonaiskuolleisuudessa ylikuolleisuutena näkyvät tapaukset eivät kaiketi välttämättä suoraan johdu koronaviruksesta, vaan esimerkiksi ja mahdollisesti koronaryysiksen aiheuttamasta terveydenhuollon ylikuormittumisesta, mikä saattaa johtaa hoidettavienkin tautien diagnosointien ja hoitojen viivästyksiin, ja tätä kautta kuolemaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monenkin maan kohdalla ne kokonaiskuolleisuudessa ylikuolleisuutena näkyvät tapaukset eivät kaiketi välttämättä suoraan johdu koronaviruksesta, vaan esimerkiksi ja mahdollisesti koronaryysiksen aiheuttamasta terveydenhuollon ylikuormittumisesta, mikä saattaa johtaa hoidettavienkin tautien diagnosointien ja hoitojen viivästyksiin, ja tätä kautta kuolemaan.
Toisaalta rajoitustoimet ovat vähentäneet myös muiden tarttuvien tautien ilmaantumista, joka on alentanut kokonaiskuolleisuutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisaalta rajoitustoimet ovat vähentäneet myös muiden tarttuvien tautien ilmaantumista, joka on alentanut kokonaiskuolleisuutta.
Juuripa näinkin.
Käytännössä Suomessa jää koronarajoitusten vuoksi mm. tämän talven kausi-infulenssa väliin, se yksistään vähetää tältä osin kuolleisuuttaa sadoilla ihmisillä kun sitä verrataan normaalitalveen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuripa näinkin.
Käytännössä Suomessa jää koronarajoitusten vuoksi mm. tämän talven kausi-infulenssa väliin, se yksistään vähetää tältä osin kuolleisuuttaa sadoilla ihmisillä kun sitä verrataan normaalitalveen.Kausi-influenssojen tapausmäärät vaihtelee suuresti muutenkin. Ei ole mitään vakiomäärää kausi-influenssatapauksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445199Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243420Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982802Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552608- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261871Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161381