Ylikuolleisuus Euroopassa alkuvuodesta

Anonyymi

8

77

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mikä mahtaisi olla numero, jos mitään rajoitustoimia ei olisi tehty?

• Anonyymi

Jonkin verran se väistämättä näkyy, alueelliset erot ovat suuria, voi johtua alueiden erilaisista ikärakenteista, väkimääeistä ja terveydenhoidon kapasiteetin riittävyydestäkin jopa.

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0238678#sec010

On tutkittu, ja arvioitu, että ilmaantumismäärät vaikuttaisivat kehittyneissä länsimaissa suurinpiirtein siten, että 1 prosenttiyksikön nousu ilmaantuvuudessa vähentää 0,1% odotettavissaolevaa elinaikaa. Eli jos keski-ikä on vaikka 78 vuotta, 10% ilmaantuvuus populaatiossa pudottaisi vajaan vuoden keskimääräisen odotettavissaolevan eliniän pituutta.

Vapaasti googlettimella suomennettuna katkelma keskustelu ja pättelmät osasta:

"Jos todelliset ikäkohtaiset infektiokuolleisuusluvut ovat lähellä arvioitua kontrolliarvon ylärajaa ja infektioiden esiintyvyys saavuttaa 70%, COVID-19: n vaikutus elinajanodotteeseen olisi samanlainen kuin Yhdysvalloissa vuonna 1918 pidetyn influenssapandemian [ 18]. Jopa edistyneimmissä maissa tämä todennäköisesti alentaa elinajanodotetta alle 70 vuoteen, mikä vastaa Länsi-Euroopan elinajanodotetta 60 vuotta sitten."

Epidemian pituudella ja torjunnan onnistumisella on iso vaikutus skenaarioon. Ylläolevassa huomio siihen, että kyseessä voisi olla nk worst case scenario, joka on hoidettavissa ihan vaan toimimalla oikein. Rokotteet ja hoidot auttavat toki asiaan, mutta ovat melko kallis, joskin voivat lopulta olla ehkä ainoa oikeasti tehokas tapa.

• Anonyymi

Venäjä: Korjasi arviota koronaan kuolleista. Tähän mennessä raportoitu määrä oli noin 55 000 kuollutta, mutta tänään maanantaina 28.12.2020 lukemaa korjattiin 186 000:een. Kuolleisuus on ollut noin 230 000 suurempi, kuin normaalisti, josta määrästä arvioitiin noin 81% selittyvän koronalla.

Suomi: Kuolleisuus on noin 1 000 - 1 100 kuolemaa suurempi, kuin normaalisti. Kuolleisuus on ollut tasaisessa kasvussa väestön ikääntymisen takia, ja vuosien välillä voi olla heittoa. Virallisesti koronaan kuolleita on 28.12.2020 päivätyn lukeman mukaan 546. Venäjän tyyliin tehtynä lukema asettuisi jonnekin 800-850 välille. On kuitenkin oletettavaa, että Suomessa kuolinsyy on ehjä hieman tarkemmin määritelty, kuin Venäjällä, joka tapauksessa määrä ei kasva kolminkertaiseksi, kuten Venäjällä. Oletettavaa kuitenkin on, että Suomen raportoitu tartuntamäärä on rajusti alakanttissa.

• Anonyymi

Monenkin maan kohdalla ne kokonaiskuolleisuudessa ylikuolleisuutena näkyvät tapaukset eivät kaiketi välttämättä suoraan johdu koronaviruksesta, vaan esimerkiksi ja mahdollisesti koronaryysiksen aiheuttamasta terveydenhuollon ylikuormittumisesta, mikä saattaa johtaa hoidettavienkin tautien diagnosointien ja hoitojen viivästyksiin, ja tätä kautta kuolemaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Monenkin maan kohdalla ne kokonaiskuolleisuudessa ylikuolleisuutena näkyvät tapaukset eivät kaiketi välttämättä suoraan johdu koronaviruksesta, vaan esimerkiksi ja mahdollisesti koronaryysiksen aiheuttamasta terveydenhuollon ylikuormittumisesta, mikä saattaa johtaa hoidettavienkin tautien diagnosointien ja hoitojen viivästyksiin, ja tätä kautta kuolemaan.

Toisaalta rajoitustoimet ovat vähentäneet myös muiden tarttuvien tautien ilmaantumista, joka on alentanut kokonaiskuolleisuutta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toisaalta rajoitustoimet ovat vähentäneet myös muiden tarttuvien tautien ilmaantumista, joka on alentanut kokonaiskuolleisuutta.

Juuripa näinkin.
        Käytännössä Suomessa jää koronarajoitusten vuoksi mm. tämän talven kausi-infulenssa väliin, se yksistään vähetää tältä osin kuolleisuuttaa sadoilla ihmisillä kun sitä verrataan normaalitalveen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juuripa näinkin.
        Käytännössä Suomessa jää koronarajoitusten vuoksi mm. tämän talven kausi-infulenssa väliin, se yksistään vähetää tältä osin kuolleisuuttaa sadoilla ihmisillä kun sitä verrataan normaalitalveen.

Kausi-influenssojen tapausmäärät vaihtelee suuresti muutenkin. Ei ole mitään vakiomäärää kausi-influenssatapauksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5199
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3420
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2802
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2608
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1871
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1381
    Aihe