Kolme kertaa aiemmin laitoin tän persukin kolumnin tänne maalaisista, mutta aina se poistettiin..
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/082519d5-08e8-4855-8b5e-a982c0dab57f
Muistan kun nuorena ( toisen polven stadilaisena) en edes osannut ajatella että jotkut böndet kokisivat alemmuutta stadilaisiin nähden... No sitten jossain festareilla törmäsiin ilmiöön: " Mikäs luulet olevas, kun olet helesinkistä.."
On se vissiin oikeesti pyhä lehmä
53
<50
Vastaukset
Mie laitoin ny tän talateen..
Ettäpäs tiijätte.Niinhän se on, että maaltahan ne sapuskat tulee kaupunkilaisten pöytään. Kuten myös juomat. Jos maalaisilta viedään vähätkin tulot, niin kyllä siitä kaupunkilaisetkin kärsivät, kun saa maksaa entistä enemmän saadakseen pötyä pöytään.
Porukoiden naapurissa isäntä myi lehmät pois ja siirtyi lihakarjan tuotantoon, kun kuluja tuli enemmän mitä maidosta sai tuloja. Pienviljelijät eivät elä pelkällä viljelyllä, vaan jos sillä haluaa tulla toimeen pitää olla kymmeniä ellei satoja hehtaareja viljelymaata. Maanviljelijän tulot riippuvat satokaudesta, ja siitä millainen sää satokauden ajan on. Ei saa olla liian kuivaa, jolloin viljat ja muut viljeltävät kasvit eivät kasva ja tulee huono sato. Jos taas sataa liikaa, sato homehtuu peltoon eikä taaskaan saada kunnon satoa.
Se kuka kuvittelee ruuan ja juomien tulevan pelkästään kaupasta, ei todellakaan tiedä mistään mitään. Pari syksyä sitten osa viljelijöiden sadosta jäi korjaamatta pellosta jatkuvan sateen vuoksi. Pellot olivat litimärkiä, eivätkä kestäneet raskaita koneita, saati että kaatosateessa olisi ylipäätään pystytty mitään korjaamaan. Huonosta syksystä ja korjaamatta jääneestä sadosta johtui seuraavan talven ruuan kallistuneet hinnat.
Jos joku typeränä ehdottaa, että jos pellot ei koneita kestä, niin pitää sitten kerätä sato käsin, on ensimmäisenä ilmoittautumassa vapaaehtoisena, kun /- 10 kertaa jalkapallokentän kokoiselle pellolle haetaan väkeä työtä tekemään. Työ kestää koneilla useita päiviä, ellei jopa kuukauden tai kaksi -riippuu siitä kuinka monta hehtaaria on viljelijällä peltoja, niin käsin se tekee ties kuinka pitkään.
Olen maatilalta kotoisin, joten tiedän kyllä mistä puhun.Wwuwuw kirjoitti:
Onko tuota joku kyseenalaistanut?
Ei ainakaan vielä, mutta ei kaikki tiedä mistä syömänsä ruoka on lähtöisin. Lähinnä toi viimenen kappale oli siksi, ettei kukaan väitä että en tiedä mistä puhun.
Lauruska kirjoitti:
Ei ainakaan vielä, mutta ei kaikki tiedä mistä syömänsä ruoka on lähtöisin. Lähinnä toi viimenen kappale oli siksi, ettei kukaan väitä että en tiedä mistä puhun.
En oikeasti usko että joku ei tietäisi mistä maitoa tai lihaa saadaan.. 🤔
Wwuwuw kirjoitti:
Tai sitten vastaavasti niitä " koneita"..
Wwuwuw kirjoitti:
Tai sitten vastaavasti niitä " koneita"..
Kyllä mä uskon että suuremmassa kaupungissa ja etenkin kehä kolmosen sisäpuolella on nuoremmassa polvessa vielä niitä, jotka kuvittelevat että maito tulee kaupasta, juusto tai kananmuna majoneesista puhumattakaan on vegaanista jne.
Lauruska kirjoitti:
Kyllä mä uskon että suuremmassa kaupungissa ja etenkin kehä kolmosen sisäpuolella on nuoremmassa polvessa vielä niitä, jotka kuvittelevat että maito tulee kaupasta, juusto tai kananmuna majoneesista puhumattakaan on vegaanista jne.
Jaa..
No, mä en usko.
Toisekseen mä oon aina kunnioittanut maaseutujen duunia siinä missä muittenkin, miksen olisi? Lihaa en syö, mutta vastaavasti sitten kuitenkin kasviksia..Wwuwuw kirjoitti:
Jaa..
No, mä en usko.
Toisekseen mä oon aina kunnioittanut maaseutujen duunia siinä missä muittenkin, miksen olisi? Lihaa en syö, mutta vastaavasti sitten kuitenkin kasviksia..Sama kuin väittäisi että maalaiset luulee sähkön tulevan seinästä...
- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
Lapset eivät välttämättä tiedä kaikkea.
Eräskin lapsi 5v, jota ystäväni aikoinaan hoiti. Hän oli aivan hämmästynyt miten pizzaa voi muka tehdä itse eri aineksista ja paistaa omassa uunissa 😮 Ei uskonut ennenkuin näki. Anonyymi kirjoitti:
Lapset eivät välttämättä tiedä kaikkea.
Eräskin lapsi 5v, jota ystäväni aikoinaan hoiti. Hän oli aivan hämmästynyt miten pizzaa voi muka tehdä itse eri aineksista ja paistaa omassa uunissa 😮 Ei uskonut ennenkuin näki.No pikkulapset juu...Haikarahan nekin tuo..😊
- Anonyymi
Lauruska kirjoitti:
Siis ihanko vilpittömästi uskot että Suomessa ei porukka tiedä mistä ruoka tulee? Ihan niin vieraantuneita suomalaiset ei ole todellisuudesta, etteikö kaupungin ituhipitkin tietäisi ettei se jauheliha ilmesty kaupan hyllylle taivaasta. Ja ne useimmat vegaanista ruokavaliota noudattavat tietävät varsin tarkasti mitä heidän ruuissaan on, etenkin nuoret vegaanit tutkivat perinpohjaisesti ruokavalioonsa sopivat tuotteet.
Porukka jaksaa aina kiukutella että "kaupunkilaiset vaan hakee ruokansa kaupasta". Ettäkö maalaiset ei itse koskaan käy mitään kaupasta hakemassa? Jokainen kehä kolmosen ulkopuolella asuva tuottaa itse omat maidot, juustot, leivät, munat, lihat, tekee vaatteensa, rakentaa talonsa, ajaa heppakärryillä kun ei suostu kaupasta autoakaan ostamaan, kun ei itse osaa sitä alusta asti valmistaa...?
Hohhoijaa. Hesalaisten mielestä olisin "maalainen" koska asun pikkupaikkakunnalla kaukana pääkaupungista. Maalaisten mielestä olisin varmaan "kaupunkilainen" koska en tuota itse mitään syötävää vaan ostan kaikki elintarvikkeet marketista. Ei me kaikki "maalla" asuvat kasvateta kauraa tai lehmiä. - Anonyymi
Lauruska kirjoitti:
Tähän on kyllä pakko sanoa, että kylle ne vegaanit tietävät vallan hyvin mikä on vegaanista. Usko pois. Ne tietävät sen monin verroin paremmin kuin sinä tai minä. Siellä on paljon sellaisia juttuja, joita ei tavallinen sekasyöjä tule edes ajatelleeksi
- Anonyymi
Ei suinkaan tule. Terveimmät ihmiset asuvat pääkaupunkiseudulla, eli suomalaisen tukijussin ja poromiehen tuottaman sonnan kulutus on varsin vähäistä.
- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
Juotko aikuisena ihmisenä maito? Etkö tiedä sen sopivan lähinnä vasikoille ja vauvoille, jos niillekään.
- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
Jaa..
No, mä en usko.
Toisekseen mä oon aina kunnioittanut maaseutujen duunia siinä missä muittenkin, miksen olisi? Lihaa en syö, mutta vastaavasti sitten kuitenkin kasviksia..Miksi niitä pitäisi kunnioittaa? Ahneita tyhmiä tekopyhän ulkokultaisia itsekeskeisiä julmia taikauskoisia landepaukkuja.
- Anonyymi
Se on silleen, että sekä kaupungin että maaseudun tekee ihmiset. Ei ole joko tai, vaan sekä että.
Ihan eri asia on millaisia ihmisiä asuu kaupungeissa ja maaseudulla, miten yhteisiä asioita hoidetaan, millainen on ilmapiiri sun muuta. On ihan kivoja hyviä maaseutuja - samoin kaupunkeja, mutta on paljon apeuttakin, kyhäilyä, vanhoillisuutta, ennakkoluuloja.
Itse en ole maaseutufani, koska sosiaalinen elämä ihmisten kesken on rajoittunutta. Koska siis niitä ihmisiä on vähän. Ja ne vähät ihmiset ovat usein "tietynlaisia" - eli varsin kuppikuntaisia. Eikä kovin helposti henkevää keskustelua saa aikaiseksi.- Anonyymi
Maaseutu elää pääkaupunkiseudun tulonsiirroilla. Vituttaahan se sinua ettet voi leikkiä enää isäntää.
- Anonyymi
No itse täällä likipitäen maaseudulla susisuolla asuvana ymmärrän maalla asuvien tuohtumisen...
Ei tämä eläminen täällä ole tosiaan samanlaista kuin vaikkapa Hesassa...Täällä jos lähdet vaikka sairaalaan 30 km päähän, sinne on mahdollisuuksia mennä me-pe aikana ehkä kaksi kertaa päivässä ja takaisin myös.... Vaatteita saa ostettua mitä sittarissa tai prismassa on, tai sitten hankkiudu 100 km päähän isompaan kaupunkiin.
Kaikki maksaa helkutisti, tai sitten niitä ei ole....
Kaikki palvelut, kaupat, työt ja muut karkaa vaan pois... Ja kun täällä ei vaan yksinkertaisesti kohta kannata kenenkään asua. Välimatkat on pitkiä ja kohta yksityisautoilu on laissa kielletty.
Itse alan olla sitä mieltä pikkuhiljaa, että kaikkien ihmisten pitäisi ahtautua Helsingin ympärille Suomessa ja sillä siisti... Se ois varmasti helpompaa, halvempaa ja no.... ainakin noita... eikä kenenkään tarttis valittaa... Tilataan ruuat Kiinasta ja sieltä joka ne hoitaa halvimmin ja zillataan vaan... Jotain siirtokuntatyyliin toimivia pikku kaivos-, tai metsäteollisuuskommuuneja vois olla, mihin mentäis sen yhden kaupungin ulkopuolelle puolen vuoden pesteille ja sit puolet lomaa. Tieverkostokin ois kevyempi ylläpitää. Ja kaikki ois keskitetty...vois junilla ja paikallisjunilla ajella sähköllä....sehän tulee töpselistä...- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
No olisko nyt Pikkasen liioittelua.. 🙄
No käyppä joskus vilkaisee ja kokeilee, miten vaikkapa jostain Enonkoskelta saa erikoislääkärin palveluja....miten se toimii...
Tai samalta paikkakunnalta lähtien etsit itsellesi vaikka tietynlaisen vaatteen... kaikki siis erikoisempi, mikä sinulle on sitä, että hyppäät oveltasi ulos, bussipysäkille, metroon ja ajat niillä ytimeen ja samalla voit syödä kaupungissa ituja, käärmettä, pihviä, käydä spinningissä ja tulla illaksi kotiin.
Täällä kun lähtisit paikallisilla, voit joutua yöpymään matkalla jossain... kun ei kulje linja-autot, eikä mitkään... viikonloppuisin liki kaikki seisoo...erikoisliikkeet menee klo 17:00 kiinni.
Mä luulen, että sä oot oikeesti pihalla miten kehäkolmosen ulkopuolella tapahtuu... - Anonyymi
Ääh. Jos sairaala on 30km päässä niin mitä maaseutua se muka on 😂? Haha vielä.
Jos lähin terveyskeskus on 80 km päässä ja sairaalaan 300 km niin sitten ollaan maaseudulla.
Tiedättekö, että Lapin "käsivarressa" on sellaisia muutaman asukkaan kyliä? Esim. Kuttanen Ruotsin rajalla jotain 40 asukasta. Anonyymi kirjoitti:
No käyppä joskus vilkaisee ja kokeilee, miten vaikkapa jostain Enonkoskelta saa erikoislääkärin palveluja....miten se toimii...
Tai samalta paikkakunnalta lähtien etsit itsellesi vaikka tietynlaisen vaatteen... kaikki siis erikoisempi, mikä sinulle on sitä, että hyppäät oveltasi ulos, bussipysäkille, metroon ja ajat niillä ytimeen ja samalla voit syödä kaupungissa ituja, käärmettä, pihviä, käydä spinningissä ja tulla illaksi kotiin.
Täällä kun lähtisit paikallisilla, voit joutua yöpymään matkalla jossain... kun ei kulje linja-autot, eikä mitkään... viikonloppuisin liki kaikki seisoo...erikoisliikkeet menee klo 17:00 kiinni.
Mä luulen, että sä oot oikeesti pihalla miten kehäkolmosen ulkopuolella tapahtuu...No ei nyt liittyny tohon..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä luulen, että sä oot oikeesti pihalla miten kehäkolmosen ulkopuolella tapahtuu...Ja kaikki vaan supistuu kokoajan....kokoajan ihmiset muuttaa isompiin keskuksiin... Maaseutu hiljenee ja ei täällä tosiaan kannata asua....
Mutta toisaalta ehkä joskus joku Koronan tapainen tappaa enemmän ihmisiä, kun kaikki on yhdessä läjässä. Ehkä se on joku luonnollinen tie... Hyvinvointi kasaa ihmiset yhteen ja sitten joku tulivuori, kulkutauti tai muu massatappaja iskee ja karsii... Ei siis toisaalta huono juttu....
Ja muuten mitä tulee johonkin maitoon ja lihaan, niin niitä ei täällä moni ihminen tuota....ne tehdään koneilla jo hyvin pitkälti... elukat vaan koppiin ja kaadetaan päivittäin koneilla ruokaa ja ne on ihan ihmeissään ihmisestä....koneita ne enimmäkseen näkee...saa yksi ihminen hoidettua monisatapäistä karjaa... naputtaa hiirellä paaleja muumuille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kaikki vaan supistuu kokoajan....kokoajan ihmiset muuttaa isompiin keskuksiin... Maaseutu hiljenee ja ei täällä tosiaan kannata asua....
Mutta toisaalta ehkä joskus joku Koronan tapainen tappaa enemmän ihmisiä, kun kaikki on yhdessä läjässä. Ehkä se on joku luonnollinen tie... Hyvinvointi kasaa ihmiset yhteen ja sitten joku tulivuori, kulkutauti tai muu massatappaja iskee ja karsii... Ei siis toisaalta huono juttu....
Ja muuten mitä tulee johonkin maitoon ja lihaan, niin niitä ei täällä moni ihminen tuota....ne tehdään koneilla jo hyvin pitkälti... elukat vaan koppiin ja kaadetaan päivittäin koneilla ruokaa ja ne on ihan ihmeissään ihmisestä....koneita ne enimmäkseen näkee...saa yksi ihminen hoidettua monisatapäistä karjaa... naputtaa hiirellä paaleja muumuille.Noo, sukulaisella on kannattava maatila, vaikkei ole monisatapäistä karjaa. Lehmillä on kiva digitalisaationavetta. On rapsusta jos minkämoista, stereoista kuuluu musaa, lypsyasemalle menevät iloissaan itse. Kesällä voi vapaasti liikkua sisältä ulos. Kyllä lehmien kelpaa. Valitettavasti kaikkien lehmien asema ei ole näin mukava viihtyisä ja turvattu.
Itseasiassa aika monet sukulaiset ovat jyväjemmareita. Kukin omalla tyylillään. Kutsumusammatti ja kyllä sillä pärjää taloudellisestikin, kun osaa laskea. Tietysti hommia pitää paiskia kokoajan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noo, sukulaisella on kannattava maatila, vaikkei ole monisatapäistä karjaa. Lehmillä on kiva digitalisaationavetta. On rapsusta jos minkämoista, stereoista kuuluu musaa, lypsyasemalle menevät iloissaan itse. Kesällä voi vapaasti liikkua sisältä ulos. Kyllä lehmien kelpaa. Valitettavasti kaikkien lehmien asema ei ole näin mukava viihtyisä ja turvattu.
Itseasiassa aika monet sukulaiset ovat jyväjemmareita. Kukin omalla tyylillään. Kutsumusammatti ja kyllä sillä pärjää taloudellisestikin, kun osaa laskea. Tietysti hommia pitää paiskia kokoajan.Joo, nyt voi vielä kannattaa tuokin, mutta entäpä seuraavan sukupolven kohdalla? Aina siitä tulee vain kannattamatonta...ennen lehmiä oli 8-15 per navetta... Mutta ei todellakaan sellainen määrä kannata... Ja veikkaan, ettei teidän sukulaistenkaan navetassa ole vain 20-30 lehmää, vaan on niitä taatusti likemmäksi sata...
Anonyymi kirjoitti:
Mä luulen, että sä oot oikeesti pihalla miten kehäkolmosen ulkopuolella tapahtuu...Karhuille terkkuja. Tuttu paikka muksusta lähtien.
- Anonyymi
Lauruska kirjoitti:
Karhuille terkkuja. Tuttu paikka muksusta lähtien.
No sinne ne meni...terkut...en itse asu siellä, mutta katsoin kartasta sopivan mestan...
- Anonyymi
Muuta hyvä ihminen sinne missä palvelut on. Ei meidän muiden ole sinun huonoista elämäntavoista johtuvia sairauksia varten sairaalaa peräkorpeen kustannettava.
- Anonyymi
No kerro, mikä luulet olevasi?
- Anonyymi
Hauskinta tässä on, että valtaosa kaupungeissa asuvista on ihan ensimmäisen polven maaltamuuttaneita. Sitten möyhötään miten kaupunkilaiset (eli se se oma veli, sisko, serkku, setä ja täti) ovat milloin mitäkin.
- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
Eli mamuja..😯
Just niitä ☺
- Anonyymi
Suurin maaltamuutto tapahtui jo 60-luvulla, suuret ikäluokat, 300 000 perheen jäsenineen teki yli puoli miljoonaa.
Sitte 90- luvulla hävisi 100 000 työpaikkaa maaseudulle 70-luvun puolivälistä luodulya alihankinta- ja vaatetusteollisuudesta.
Pienille paikkakunnille sijoitetut pakolaiset hakeutuvat keskuksiin. - Anonyymi
No ainaki nämä suurten ikäluokkien maalta lähteneet on ollu hyvin vielä turpeeseen sidottuja henkisesti, ehkä liiankin. Ei heistä mitään täysiverisiä urbaaniasukkeja koskaan tullu. Mökille pakenivat. Oma isäki olis ollu huomattavasti onnellisempi kotikonnuillaan, olis ollu enempi tekemistä. Ei se hyödyntäny kaupungin anteja mitenkään.
Sitte heidän jälkeläisensä, täysveriset kaupunkilaiset näitä joille maaseutu näyttäytyy jo aika vieraana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suurin maaltamuutto tapahtui jo 60-luvulla, suuret ikäluokat, 300 000 perheen jäsenineen teki yli puoli miljoonaa.
Sitte 90- luvulla hävisi 100 000 työpaikkaa maaseudulle 70-luvun puolivälistä luodulya alihankinta- ja vaatetusteollisuudesta.
Pienille paikkakunnille sijoitetut pakolaiset hakeutuvat keskuksiin.Tutkipa huvikses lisää tilastoja ja näe mikä prosentti vaikkapa Helsingin asukasluvusta on paljasjalkasia, saatat yllättyä. Siihen kun lisätään ne vasta toisen sukupolven stadilaiset, niin ei sinne hirveästi jää.
- Anonyymi
Mitä sitten? Homo Sapienskin oli alunperin 40 000 hengen yhteisö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pienille paikkakunnille sijoitetut pakolaiset hakeutuvat keskuksiin.Eikö se 60-luvulla johtunut tukijussien vinkumisesta, uskomatonta miten nämä nykyistä esimerkiksi järjetöntä maidon ylituotantoa tukevat elätit vinkuivat 60-luvulla miten pientilatalouden ylituotanto teki maataloudesta Suomessa kannattamatonta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ainaki nämä suurten ikäluokkien maalta lähteneet on ollu hyvin vielä turpeeseen sidottuja henkisesti, ehkä liiankin. Ei heistä mitään täysiverisiä urbaaniasukkeja koskaan tullu. Mökille pakenivat. Oma isäki olis ollu huomattavasti onnellisempi kotikonnuillaan, olis ollu enempi tekemistä. Ei se hyödyntäny kaupungin anteja mitenkään.
Sitte heidän jälkeläisensä, täysveriset kaupunkilaiset näitä joille maaseutu näyttäytyy jo aika vieraana.Ilmeisesti mielestäsi suuria ikäluokkia ei syntynyt kaupungeissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tutkipa huvikses lisää tilastoja ja näe mikä prosentti vaikkapa Helsingin asukasluvusta on paljasjalkasia, saatat yllättyä. Siihen kun lisätään ne vasta toisen sukupolven stadilaiset, niin ei sinne hirveästi jää.
Mitä sitten? Alue on kasvanut hienosti, sata vuotta sitten se oli vaikka Gävleen verrattavissa olevia paskainen satama Itämerellä. Kaupunkistuminen on aina ollut laumaeläimen eli ihmisen päämäärä.
Koko Suomi on yhtälailla maaseutua. Helsinki on säälittävän kokoinen pläntti oikeiden kaupunkien rinnalla.
Kooltaan Tokio on hiukan Savonlinnaa pienempi. ; )
Joskus aikoinaan laskeskelin, että Monacon asukastiheydellä koko Maapallon väestö mahtuisi Suomen maa-alueelle. Monacossa on sentään puistojakin, eikä rakennuskorkeuskaan mitenkään mahdottoman korkea ole.
Laskin samalla, että Suomelle "kuuluva" väestö olisi noin 14,6 miljoonaa asukasta jos koko maailmassa jaettaisiin väestö tasan koko Maapallon maa-alueille.
Ymmärrän, että laskelmani olivat teoreettisia ja avoimia nillittämiselle. ; )- Anonyymi
Mitä nyt jos Itämeren suurimpia satamia, mutta sinähän tietenkin 'tiedät paremmin'.
- Anonyymi
Kollimaattori kirjoitti:
Kooltaan Tokio on hiukan Savonlinnaa pienempi. ; )
Joskus aikoinaan laskeskelin, että Monacon asukastiheydellä koko Maapallon väestö mahtuisi Suomen maa-alueelle. Monacossa on sentään puistojakin, eikä rakennuskorkeuskaan mitenkään mahdottoman korkea ole.
Laskin samalla, että Suomelle "kuuluva" väestö olisi noin 14,6 miljoonaa asukasta jos koko maailmassa jaettaisiin väestö tasan koko Maapallon maa-alueille.
Ymmärrän, että laskelmani olivat teoreettisia ja avoimia nillittämiselle. ; )Yritit olla 'fiksu ja filmaattinen', mutta epäonnistuit surkeasti.
Anonyymi kirjoitti:
Mitä nyt jos Itämeren suurimpia satamia, mutta sinähän tietenkin 'tiedät paremmin'.
Vielä nolompaa. Kyse oli kaupungeista, eikä mistään navetoista.
- Anonyymi
Varmaankin sä siellä festareilla toit esiin ylemmyydentuntoasi ( samaa mitä tällä pslstallakin teet) böndejä kohtaan. Et sä muuten tuollaisia kommentteja olisi saanut.
Olen muuten kuullut, että ne kaikkein omahyväisimmät ja ylemmyydentuntoisimmat ovat juuri toisen polven stadilaisia. Niiden suhtautuminen on kuulemma ihan reilua, jotka ovat useamman sukupolven takaa stadilaisia.- Anonyymi
Olet kuullut väärää tietoa. Ei kannata uskoa kuulopuheita. Se itse maaltamuuttaneiden ryhmä on se "omahyväisin ja ylemmyydentuntoisin" jos joku nyt sellainen oikeasti on. Siihen on ihan looginen selityskin, kun täytyy pyrkiä jotenkin erottautumaan niistä omista juurista ja sinne maalle jääneistä. Toisella sukupolvella tolasta tarvetta ei enää ole. He ovat jo syntyperäisiä ja se heidän identiteettinsä on siellä kaupungissa. Ei siellä maalla ole enää ketään sellaista, josta heidän pitäisi erottautua.
Itsehän en muuten edes asu Helsingissä, eli ei kosketa minua suoraan. Tunnen kuitenkin ihan henkilökohtaisesti paaaaaaaljon ko. ihmisiä, enkä luota kuulopuheeseen. Harvoin moiseen urbaanilegendaan oikeasti edes törmää todellisuudessa. Kyse on enemmän ajattelutapojen erilaisuudesta, kuin mistään omahyväsyydestä ja ylemmyydentuntosuudesta. - Anonyymi
HEH! Typerämpää paskaa en ole lukenut. Onnittelut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet kuullut väärää tietoa. Ei kannata uskoa kuulopuheita. Se itse maaltamuuttaneiden ryhmä on se "omahyväisin ja ylemmyydentuntoisin" jos joku nyt sellainen oikeasti on. Siihen on ihan looginen selityskin, kun täytyy pyrkiä jotenkin erottautumaan niistä omista juurista ja sinne maalle jääneistä. Toisella sukupolvella tolasta tarvetta ei enää ole. He ovat jo syntyperäisiä ja se heidän identiteettinsä on siellä kaupungissa. Ei siellä maalla ole enää ketään sellaista, josta heidän pitäisi erottautua.
Itsehän en muuten edes asu Helsingissä, eli ei kosketa minua suoraan. Tunnen kuitenkin ihan henkilökohtaisesti paaaaaaaljon ko. ihmisiä, enkä luota kuulopuheeseen. Harvoin moiseen urbaanilegendaan oikeasti edes törmää todellisuudessa. Kyse on enemmän ajattelutapojen erilaisuudesta, kuin mistään omahyväsyydestä ja ylemmyydentuntosuudesta.Mistä vitusta olet saanut tyhmään päähäsi kaikki 'maalta muuttaneiden' olevan Helsingissä jotain pohjoisemmasta tulleita. Rannikolla on aina ollut elämää. Pelkästään Viipurista varmasti tuli iso määrä evakkoja Helsinkiin, landelassahan ne olisi leimattu 'ryssiksi'.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä vitusta olet saanut tyhmään päähäsi kaikki 'maalta muuttaneiden' olevan Helsingissä jotain pohjoisemmasta tulleita. Rannikolla on aina ollut elämää. Pelkästään Viipurista varmasti tuli iso määrä evakkoja Helsinkiin, landelassahan ne olisi leimattu 'ryssiksi'.
Olisiko esimerkiksi Solmu Mäkelä voinut tehdä uraa jossakin Urjalassa, Loimaalla tai Kuhmossa. Vastaanotto olisi suunnilleen ollut tyypin kerrottua olevansa alunperin Viipurista, että 'Vitun ryssä, mees ny lähre mäkeen täält'. Suomen maaseutu on melko ankea paikka 'ulkopuolisille' ja siellä asuville.
- Anonyymi
Tykkään kun tähän maalaiset vs kaupunkilaiset vääntöön rientää aina kaikki Untot ja Mallat kuorona huutamaan, että meillä maalla on kaaaiiikilla kaaaaiiiikki niin perkkeleen vaikeaa ja tarvotaan kesälläkin lumikengillä 500km lähimpään kaupunkiin että pääsee Tokmannille jonottamaan ämpäriä :D :D :D
Jos siellä maalla on niin ikävä asua että sitä pitää jatkuvasti narista, niin olisiko mitään muuttaa vaikka ees parisataa kilsaa lähemmäs sitä kylää josta saa Prismasta sukkia ostettua, ettei tarvihe ilman olla ja valittaa :D
Muuttaminen on vaihtoehto ellei jossain elo maistu :D Suurin osa kaupungeissa asuvista on muuttanut sinne pikkukylistä, kun ei ole maaseutu tai kyläelämä kiinnostanut :D Tähän toki aina on vastine että "ei voi töiden/ asunnon/ jonkun muun tekosyyn takia muuttaa mihinkään" ... jos on jossain onneton niin täytyy vaan ottaa se riski ja muuttaa, kyllä Suomessa lääniä riittää niin aivan varmasti voi muuttaa lähemmäs kaupunkien palveluita, ilman että ihan hesan keskustaan tarvihee kuitenkaan :D Enpä nyt tiedä onko tuo sen pyhempi lehmä kuin tänä päivänä muutkaan asiat. Noissakin päätoimijana oli mtk tai sen äänitorvi maaseudun tulevaisuus. Joka paikassa yrittävät tehdä profiilin nostoa kun ovat huomanneet olevansa järjestökentässä pikkuveljen asemassa Suomen yrittäjien rinnalla.
Toki voi siinä joku yksittäinenkin toimija olla mukana. Saattaa tympästä kun työt turvesuolta loppuu, metsää ei saa hakata vaan sitä pitää halata hiilinieluna ja muualta maata ilmoitetaan että on teille ihan oikein että sudet syö teiltä koiratkin pihalta. Tuohon kun lisätään polttonesteiden hinnankorotusten vaikutukset niin se että hallitus kehuu digitalisaatiota ei hirveästi lämmitä. Onhan se tietysti hienoa että aikuisviihde tulee pirttiin paremmalla kuvanlaadulla mutta sillä ei juuri laskuja makseta.
Bonuksena vielä puolue joka perinteisesti on ajanut heidän etujaan kulkee rinnakkain puolueen kanssa joiden poliittisten toimijoiden näkemyksen mukaan maalla ollaan vain insestin ja vaimonhakkaamisen vuoksi niin onhan tuossa sietämistä.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1945741Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1412758- 442267
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2381971- 931969
Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2291345- 751289
Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää111247Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j41187Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa2791165