Persoonallisuushäiriöstä kysymys

miu**

Luin jostain, että persoonallisuushäiriöisen (lähinnä kai narsistin) ajatusmalleissa on pieniä epäloogisuuksia. Tiedostaako henkilö itse nämä epäloogisuudet, ja millaisia ne ihan konkreettisesti ovat?

12

3287

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tara

ne tiedostaa itse millaisia ne on tai ainakaan ne ei halua tiedostaa.
      Terapeuttini kertoi, että usein narsistit siirtää usein "tahtomattaan" omia epämiellyttäviä luonteenpiirteitään toiseen sanomalla toiselle esim. että olet itserakas, vaikka toinen ei olisikaan. Tuon huomasin ex:stäni. Hän väitti esim., että olen tunteeton, vaikka oli sitä tosiaan itse.

• etsijä

onko suomenkielistä mitään hyvää kirjaa joka kertoo aiheesta?

• fin

• Psyke

diagnoosiksi on annetttu luonnevika, mikä niistä tahaansa, niin kyseinen ihminen ei voi tunnistaa tuota projisointia, eikä siis voi nähdä itsessään niitä piirteitä mitkä hänessä on.

• tara
        Psyke kirjoitti:

diagnoosiksi on annetttu luonnevika, mikä niistä tahaansa, niin kyseinen ihminen ei voi tunnistaa tuota projisointia, eikä siis voi nähdä itsessään niitä piirteitä mitkä hänessä on.

tekeekin sitä "siirtoa" alitajuisesti" tiedostamatta ei siis ajattelemalla, että kun kerta olen itserakas, väitänpä, että tuo toinen onkin itserakas.

• keiju
        etsijä kirjoitti:

onko suomenkielistä mitään hyvää kirjaa joka kertoo aiheesta?

lue se! Siinä on mielenkiintoista tietoa narsismista! Lisäksi käy osoitteessa http://www.narsistienuhrientuki.info/index.php?alasivu=180&valikko=2

• aspergerin

Esimerkiksi erottaa narsistisesta- tai muusta persoonallisuushäiriöisestä.

Onko niissä kaikissa kysymys aivojen välittäjäaineiden puutteellisesta toiminnasta?

Täällä netissäkin esiintyy "asiantuntijoina" täysin maallikkoja, jotka lyövät mm
      psykopaatin leimoja luettuaan ehkä jonkin kirjan tai muutamia artikkeleita
      nettitietojen lisäksi.

Innokkaimmat soittelevat kotipuhelimiin: mitä psykopaatti... tyyliin!
      Huh huh

AS-mies

• TurhaSe

Olen pohtinut samaa, hyvin paljon.

Aspergerilla ja narsistisella pers.häiriöisellä on käytöksessään niin paljon yhteneväisyyksiä, että ammattilaisellakin pitäisi olla vuosien KOKEMUS, pystyäkseen lausumaan ja erottamaan diagnoosit toisistaan.

Jonain päivänä löydetään yhteinen kemiallinen virhetoiminto tai puute, sekä aspergerien (ym vastaavien häiriöiden),narsistien että skitsofreenikkojen aivoista. Sen jälkeen lääketehtaat lähtevät tutkimuksiin rahoittajiksi ja lääke saadaan nopeasti markkinoille. Sitten vasta heidän elämänsä helpottuu, kuten teki insuliini diabetikoille.

JenniJoutava

• assie
        TurhaSe kirjoitti:

Olen pohtinut samaa, hyvin paljon.

Aspergerilla ja narsistisella pers.häiriöisellä on käytöksessään niin paljon yhteneväisyyksiä, että ammattilaisellakin pitäisi olla vuosien KOKEMUS, pystyäkseen lausumaan ja erottamaan diagnoosit toisistaan.

Jonain päivänä löydetään yhteinen kemiallinen virhetoiminto tai puute, sekä aspergerien (ym vastaavien häiriöiden),narsistien että skitsofreenikkojen aivoista. Sen jälkeen lääketehtaat lähtevät tutkimuksiin rahoittajiksi ja lääke saadaan nopeasti markkinoille. Sitten vasta heidän elämänsä helpottuu, kuten teki insuliini diabetikoille.

JenniJoutava

on usein lapsuudessa ongelmia, esim. äiti-lapsi suhteessa ym. Narsistiksi ei yleensä synnytä kuten esim. aspergeriksi vaan jokaisessa ihmisessä olevan narsismi lähtee kehittymään väärin.
        Tuskin lääkitys narsistia auttaa, vaikka sellainen keksittäisiinkin. Narsistin mielestä hänessä itsessään ei ole mitään vikaa, vaan muissa on vikaa. Enpä usko, että kovin helpolla suostuisivat ottamaan mitään lääkkeitä, kun ei heissä mitään vikaa ole. Ei ex:ni ainakaan olisi suostunut mihinkään lääkitykseen. Minähän se kaiken pahan alku ja juurin olin ja lopulta tosiaan tarvitsin lääkitystä, kun en jaksanut enää sitä piinaajaa.

Itse olen virallisoitu diagnisoitu asperger.

Eikös skitsofrenikoiden avoista ole jo löydetty mahdollinen aiheuttahja, liikaa dopamiinia. Kun taas esim. ADHD ihmisillä on liian vähän dopamiinia (aiheuttaa keskittymishäiriöitä) ja aspergerit taas ovat "sukua" ADHD ihmisille, ei skitsofrenikoille, vaikka saattavat käyttäytyäkin kuin skitsofrenikot.

• Eikös AD/HD:ta sairastavalla voi myöskin ilmetä narsistisia piirteitä?

• Psyke

että voi. Paremminkin infantiileja, lapsellisia, kehittymättömän piirteitä. Ja se on aivan toinen asia.

• piirteitä

Narsisti luulee olevansa jotenkin aivan ainutlaatuinen ja siksi vaatii erityiskohtelua. Vastoinkäymiset hän tulkitsee hyökkäyksenä itseään vastaan, koska kykenee ajattelemaan asioista vain ja ainostaan itsensä kautta, eli ei siis tunne rajojaan. Hän ei tiedä mihin toisen minuus loppuu ja oma alkaa. Tästä varmaan johtuu se epäloogisuuden tunne minkä saa kun joutuu narsistin kanssa tekemisiin. Hän ylittää rajoja joita normaali ihminen ei ylittäisi ja se tietystikin hämmentää kanssakäymisessä. Itse narsisti ei tätä useinkaan huomaa, mutta vaikka huomaisikin, pitää sitä normaalina.

Narsisti on myös huono kantamaan vastuuta ja aina kun tilanne sallii hän on vyöryttämässä sitä jonkun toisen niskaan. Psykopaatti sanana antaa ymmärtää, että aina on kysymys agressiivisesta ja päällekäyvästä henkilöstä. Näin ei välttämättä ole, vaan narsismi voi naamioitua keinotekoisen empatian taakse. Pidemmän päälle sekin kuitenkin aina paljastuu jossain vaiheessa. Useimmiten tällainen tyyppi "räjähtelee" tietyn kaavan mukaisesti, kun ne naamarit alkavat pettää ja silloin yleensä tulee kaikki kerralla ulos, mitä hän ajattelee tai on ajatellut. Itse hän ei tätä huomaa vaan on tällaisen räjähdyksen jälkeen, aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut, tai voi jopa kieltää koko tapahtuman.

Kannattaa tutustua narsistinuhrientuki infoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1826
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1272
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      919
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      848
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      761
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      752
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      701
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      683
    Aihe