Hiljainen pääsiäisviikko

Anonyymi

Eilen kristityt viettivät Palmusunnuntaita, sen päivän muistoksi kun kansa "Hoosianna!"-huudoin kruunasi Hänet kuninkaakseen. (Mutta jo seuraavana torstaina oli osalla kansa kaikkivaltiasta jo aivan toiset fiilikset.) Vox populi. Sic transit gloria mundi.

Johanneksen evankeliumi 12. luku: 1-19
https://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Joh. 12:1&rnd=1617013490427

Maria voitelee Jeesuksen jalat nardusvoiteella:

1 Kuusi päivää ennen pääsiäistä Jeesus saapui Betaniaan, jossa Lasarus asui, hän, jonka Jeesus oli herättänyt kuolleista.
2 Siellä valmistettiin hänelle ateria, ja Martta palveli, mutta Lasarus oli yksi niistä, jotka olivat aterialla hänen kanssaan.
3 Niin Maria otti naulan oikeata, kallisarvoista nardusvoidetta ja voiteli Jeesuksen jalat ja pyyhki ne hiuksillaan; ja huone tuli täyteen voiteen tuoksua.
4 Silloin sanoi yksi hänen opetuslapsistaan, Juudas Iskariot, joka oli hänet kavaltava:
5 "Miksi ei tätä voidetta myyty kolmeensataan denariin ja niitä annettu köyhille?"
6 Mutta tätä hän ei sanonut sentähden, että olisi pitänyt huolta köyhistä, vaan sentähden, että hän oli varas ja että hän rahakukkaron hoitajana otti itselleen, mitä siihen oli pantu.
7 Niin Jeesus sanoi: "Anna hänen olla, että hän saisi toimittaa tämän minun hautaamispäiväni varalle.
8 Sillä köyhät teillä aina on keskuudessanne, mutta minua teillä ei ole aina."

9 Silloin suuri joukko juutalaisia sai tietää, että hän oli siellä; ja he menivät sinne, ei ainoastaan Jeesuksen tähden, vaan myöskin nähdäkseen Lasaruksen, jonka hän oli herättänyt kuolleista.
10 Mutta ylipapit päättivät tappaa Lasaruksenkin,
11 koska monet juutalaiset hänen tähtensä menivät sinne ja uskoivat Jeesukseen.

Jeesus ratsastaa aasilla Jeruslemiin:
12 Seuraavana päivänä, kun suuri kansanjoukko, joka oli saapunut juhlille, kuuli, että Jeesus oli tulossa Jerusalemiin,
13 ottivat he palmupuiden oksia ja menivät häntä vastaan ja huusivat: "Hoosianna, siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen, Israelin kuningas!"
🌿🥀🦌👑✨🌿

14 Ja saatuansa nuoren aasin Jeesus istui sen selkään, niinkuin kirjoitettu on:
15 "Älä pelkää, tytär Siion; katso, sinun kuninkaasi tulee istuen aasin varsan selässä".

16 Tätä hänen opetuslapsensa eivät aluksi ymmärtäneet; mutta kun Jeesus oli kirkastettu, silloin he muistivat, että tämä oli hänestä kirjoitettu ja että he olivat tämän hänelle tehneet.
17 Niin kansa, joka oli ollut hänen kanssansa, kun hän kutsui Lasaruksen haudasta ja herätti hänet kuolleista, todisti hänestä.
18 Sentähden kansa menikin häntä vastaan, koska he kuulivat, että hän oli tehnyt sen tunnusteon.

19 Niin fariseukset sanoivat keskenään: "Te näette, ettette saa mitään aikaan; katso, koko maailma juoksee hänen perässään".

Fariseuksia ahdistaa. Kaik' männee toisin ku suunnitellaa.

Kuinka muuten kävi Lasaruksen? Tappoivatko ylipapit sitten hänetkin? Muist. olen kuullut eräältä suomal. ortodoksilta, että kristittyjen laajemman vainon alettua, nämä sisarukset, yhdessä N. Marian kanssa pakenivat Euroopan puolelle. Nyk. Turkin ja Kreikan alueille?

Kristittyjen "Hiljaisella viikolla" on tarkoitus muistella kaikkia näitä tapahtumia. Itseäni ahdistaa, mutta pitää vaan ottaa tyynesti. Tämä on nk. aidosti kristittyjen osa:

Joh. 15: 17-21
17 Sen käskyn minä teille annan, että rakastatte toisianne.

18 Jos maailma teitä vihaa, niin tietäkää, että se on vihannut minua ennen kuin teitä.
19 Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa.

20 Muistakaa se sana, jonka minä teille sanoin: 'Ei ole palvelija herraansa suurempi'. Jos he ovat minua vainonneet, niin he teitäkin vainoavat; jos he ovat ottaneet vaarin minun sanastani, niin he ottavat vaarin teidänkin sanastanne.
21 Mutta kaiken tämän he tekevät teille minun nimeni tähden, koska he eivät tunne häntä, joka on minut lähettänyt.
~

19

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

Mikä ettei. Hyvä huijari alun perin.
        Hyvin veti sovitun roolinsa kuollutta esittäessään, hajua myöten.

• Anonyymi

Titanium kaikissa kristityistä kirkoissa on alkuapostolit ja evankeliumit sekä historia betlehemistä joulu ja muut. Latinan kieli oli siihen aikaan pääkieli.

• Anonyymi

Muinoin Jeesus ratsasti aasilla - nyt näköjään aasit Jeesuksella.

• Anonyymi

Juu, noin se on ja suorastaan kuuluu olla.
        Näin on määrätty.

Mielipiteesi on suorastaan profeetallinen.
        Ettet vain myös sinä ole tuon Jeesuksen seuraajia?... 🤔

• Anonyymi

Pääsiäisajan Virsi 63: Oi, rakkain Jeesukseni:
      https://youtu.be/_C5Nk65EFWs

Kuvattu Vaasan suomalaisessa seurakunnassa.

Kauan sitten, myös tuolla Vaasan kirkossa kävin joskus hiljentymässä, käydessäni erään henkilön nk. tapaajana Vaasan lääninvankilassa.

• Anonyymi

Hoosianna kuuluukin ennen Jeesuksen pidätystä ja kavallusta sekä ristiin naulitsemista koska niin se meni . Jouluna taas Jeesus vasta syntyy . Pääsiäinen on ristin ja ylösnousemuksen ilosanoma.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hoosianna kuuluukin ennen Jeesuksen pidätystä ja kavallusta sekä ristiin naulitsemista koska niin se meni . Jouluna taas Jeesus vasta syntyy . Pääsiäinen on ristin ja ylösnousemuksen ilosanoma.

No juu. Tätä on moni ihmetellyt.

Adventti on Jeesuksen syntymän / toisentulemisen / Jeesuksen odotuksen juhlapäivä. Tämä on kirkkokalenterissa kirkkovuoden alku. Tuolloin, tässä Kristuksen tulemuksen odotuksessa lauletaan Hoosianna. Ei se ole kiellettyä laulaa sitä vaikka joka päivä. Kyseessä taivaallisen Kuninkaan tervehtiminen.

Sitten Jouluna Jeesus syntyy...

Alkujaan Hoosianna laulettiin Jeesukselle kuusi päivää ennen Hänen sovituskuolemaansa, tuolloin juutalaiset julistivat Hänet Kuninkaakseen. Tosin jo vajaan viikon päästä kielsivät...

Se ei kuulu meille. Meille kullekin kuuluu, kuinka kukin itse Häneen suhtaudumme.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juuri noin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei Raamattu kiellä laulamasta sitä minä päivänä tahansa! Saa tuon laulaa adventtinakin. Ei se ole mikään laki, että se pitää laulaa VAIN juuri ennen Pääsiäistä. Tuolloiset juutalaiset eivät ajatelleet sitä pääsiäislauluna! Mutta saa laulaa!

Tosin on kylläkin ja hengellisesti niin, että Raamatussa tuo tarkoituksella tapahtui juuri ennen Pääsiäistä, eli tuo Suuren Kuninkaan ylistyslaulu suoraan kuuluu sen tapahtumiin: tuolla laululla juutalaiset julistivat Jeesuksen juutalaisten Kuninkaaksi ja jo muutaman päivän kuluttua Hänet tapettiin. Eli tietämättä annettiin uhrikuolemaan koko maailman syntien edestä. Vain ylipappi Kaifaksella oli tästä profeetallinen aavistus, jota hän (tuo suuri, viisas!) itse ei ymmärtänyt (49-50):

Joh. 11: 45-53 (Heti Lasaruksen kuolleista herättämisen jälkeen):
        45 Niin useat juutalaisista, jotka olivat tulleet Marian luokse ja nähneet, mitä Jeesus teki, uskoivat häneen.

46 Mutta muutamat heistä menivät fariseusten luo ja puhuivat heille, mitä Jeesus oli tehnyt.
        47 Niin ylipapit ja fariseukset kokosivat neuvoston ja sanoivat: "Mitä me teemme, sillä tuo mies tekee paljon tunnustekoja?
        48 Jos annamme hänen näin olla, niin kaikki uskovat häneen, ja roomalaiset tulevat ja ottavat meiltä sekä maan että kansan."

49 Mutta eräs heistä, Kaifas, joka sinä vuonna oli ylimmäinen pappi, sanoi heille: "Te ette tiedä mitään
        50 ettekä ajattele, että teille on parempi, että yksi ihminen kuolee kansan edestä, kuin että koko kansa hukkuu".

51 Mutta sitä hän ei sanonut itsestään, vaan koska hän oli sinä vuonna ylimmäinen pappi, hän ennusti, että Jeesus oli kuoleva kansan edestä,
        52 eikä ainoastaan tämän kansan edestä, vaan myös kootakseen yhdeksi hajalla olevat Jumalan lapset.

53 Siitä päivästä lähtien oli heillä siis tehtynä päätös tappaa hänet.

Neropatti.

Juutalaiset julistivat Hänet Kuninkaakseen, eli Hän, Jeesus Kristus Oli / On Kuningas. Mutta kuitenkin sitten kieltämällä Hänet, Hänen kuninkuutensa otettiin pois heiltä / he heittivät sen pois ja näin Kristuksesta tuli koko maailmaan niiden Kuningas, jotka uskovat Häneen.

Kristitty on ihminen joka uskoo ja tunnustaa Kristuksen jumaluuden ja herruuden omassa elämässään.

Room. 10: 8-11
        8 Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.

9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
        10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.

11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".

Tuollainen tiukka rajaaminen on vapaidensuuntien "fundamentalismia", jolla he kierolla tavalla ovat estämässä, että jotain asiaa ei saisikaan tehdä jonain muuna kuin määrättynä päivänä, "kun Raamatussa ei tuolloin niin tehty / tehtiin vain näin", eli: "kirjain kuolettaa"/ tappaa itse asian hengen, tarkoituksen.

Henki taas tekee eläväksi kristityksi. 🕊

Haluavat pilkata kristittyjä, johtamalla eksytettäviä nk. lain alle. Saako ainoastaan Pitkänäperjantaina todistaa: "Totisesti, Hän oli / On Jumalan Poika!"? Tiukan fundamentalistipilkkaajan mukaan, ei.

En väitä että ed. kirjoittaja edustaisi vapaitasuuntia, mutta ajattelutapa tuossa kirjoituksessa on jotenkin sama.

Jos tänä Pääsiäisenä / milloin vain tulee (esim. Alfa-kanavalta) elokuva "Johanneksen evankeliumi" (suomeksi tekstitettynä), suosittelen katsomaan. On paras Jeesus-elokuva, jonka olen nähnyt. Jeesusta esittävä näyttelijä on kuin Jeesus Itse, sellainen kuin ainakin itse Hänet oletan!

The Gospel Of John / Johanneksen Evankeliumi (2003):
        https://www.youtube.com/watch?v=ofhAbDfxQCA 👑

Tässä tuo hieno, engl.kielinen elokuva, myös engl.kielisellä tekstityksellä (on helpompi seurata, mitä puhuvat). Suomenkielisellä tekstityksellä en löydä netistä.

• Anonyymi kirjoitti:

No juu. Tätä on moni ihmetellyt.

Adventti on Jeesuksen syntymän / toisentulemisen / Jeesuksen odotuksen juhlapäivä. Tämä on kirkkokalenterissa kirkkovuoden alku. Tuolloin, tässä Kristuksen tulemuksen odotuksessa lauletaan Hoosianna. Ei se ole kiellettyä laulaa sitä vaikka joka päivä. Kyseessä taivaallisen Kuninkaan tervehtiminen.

Sitten Jouluna Jeesus syntyy...

Alkujaan Hoosianna laulettiin Jeesukselle kuusi päivää ennen Hänen sovituskuolemaansa, tuolloin juutalaiset julistivat Hänet Kuninkaakseen. Tosin jo vajaan viikon päästä kielsivät...

Se ei kuulu meille. Meille kullekin kuuluu, kuinka kukin itse Häneen suhtaudumme.

Ei ole mitään erityistä hoshia na laulua, sanayhdistelmä tarkoittaa "auta JHWH " eikä sillä julisteta ketään kuninkaaksikaan. Ei ole mitään UT:n ulkopuolista tietoa että periferiasta tullutta pikkupiirin johtajaa olisi sen paremmin kannatettu kuin ja parin päivän päästä vihattu. Mikä suuntaus olisi kannattanut tuntemattoman galilealaisen julistamista kesken kaiken kuninkaaksi? Pitää erottaa kristinuskon teologia todellisista tapahtumista.

• Anonyymi
        dikduk kirjoitti:

Ei ole mitään erityistä hoshia na laulua, sanayhdistelmä tarkoittaa "auta JHWH " eikä sillä julisteta ketään kuninkaaksikaan. Ei ole mitään UT:n ulkopuolista tietoa että periferiasta tullutta pikkupiirin johtajaa olisi sen paremmin kannatettu kuin ja parin päivän päästä vihattu. Mikä suuntaus olisi kannattanut tuntemattoman galilealaisen julistamista kesken kaiken kuninkaaksi? Pitää erottaa kristinuskon teologia todellisista tapahtumista.

Jeesus ei ollut sillä alueella varsin "tuntematon". Hänet kyllä tunnettiin ja Hänestä puhuttiin ja suuret kansanjoukot seurasivat Häntä.

Hänen kuninkuudestaankin puhuttiin, sitä mietittiin, ihmeteltiin, pohdittiin, pelättiin ja vihattiin. Jopa roomalaiset tunsivat nuo puheet "juutalaisten kuninkaasta".

Aika tunnettu Hän oli, koska juutalaiset rabbit jopa kirjoittivat Hänen ja Hänen seuraajiensa vastaisia väkivallan kehoituksia sekä pilkkakirjoituksia peräti pyhiin kirjoihinne, talmudeihinne.

• Anonyymi kirjoitti:

Jeesus ei ollut sillä alueella varsin "tuntematon". Hänet kyllä tunnettiin ja Hänestä puhuttiin ja suuret kansanjoukot seurasivat Häntä.

Hänen kuninkuudestaankin puhuttiin, sitä mietittiin, ihmeteltiin, pohdittiin, pelättiin ja vihattiin. Jopa roomalaiset tunsivat nuo puheet "juutalaisten kuninkaasta".

Aika tunnettu Hän oli, koska juutalaiset rabbit jopa kirjoittivat Hänen ja Hänen seuraajiensa vastaisia väkivallan kehoituksia sekä pilkkakirjoituksia peräti pyhiin kirjoihinne, talmudeihinne.

Talmudeita, kumpaakaan kokoelmaa ei tuohon aikaan vielä ollut, eikä ole olemassa yhtään mainintaa Jeesuksesta hänen omalta ajaltaan, sen paremmin juutalaisissa kuin roomalaisissa lähteissä. Jos hän olisi ollut tunnettu joku lähde olisi hänestä maininnut .

Talmudit sen Mishna kuin Gemara eivät ole pyhiä tekstejä ja niissä olevat maininnat Jeesuksesta ovat ajalta jolloin kirkko ja kirkkoisät olivat jo aloittaneet juutalaisvastaisen kampanjansa jonka avulla rajoitettiin juutalaisten mahdollisuutta elää normaalia elämää alueilla joilla kirkko oli vallassa sekä yritettiin kaikin tavoin tehdä juutalaisista ja juutalaisuudesta yleinen vihan ja inhon kohde. Nyt kristityt pääsääntöisesti ymmärtävät asiat toisin, ei se että uskotaan eri jumalaan ole syy vainota tai vihata ketään .

• Anonyymi
        dikduk kirjoitti:

Talmudeita, kumpaakaan kokoelmaa ei tuohon aikaan vielä ollut, eikä ole olemassa yhtään mainintaa Jeesuksesta hänen omalta ajaltaan, sen paremmin juutalaisissa kuin roomalaisissa lähteissä. Jos hän olisi ollut tunnettu joku lähde olisi hänestä maininnut .

Talmudit sen Mishna kuin Gemara eivät ole pyhiä tekstejä ja niissä olevat maininnat Jeesuksesta ovat ajalta jolloin kirkko ja kirkkoisät olivat jo aloittaneet juutalaisvastaisen kampanjansa jonka avulla rajoitettiin juutalaisten mahdollisuutta elää normaalia elämää alueilla joilla kirkko oli vallassa sekä yritettiin kaikin tavoin tehdä juutalaisista ja juutalaisuudesta yleinen vihan ja inhon kohde. Nyt kristityt pääsääntöisesti ymmärtävät asiat toisin, ei se että uskotaan eri jumalaan ole syy vainota tai vihata ketään .

Tjaa, tjaa. Kumpi oli ensin, muna vai kana? 🥚?🐔
        Antikristillisyys vai antisemitismi?

Tätä kiistaa ei kannata jatkaa. Ainakaan Kiirastorstai-iltana, jolloin Jeesus Nasaretilainen kavallettiin ja pidätettiin, vietiin häpäistäväksi, pahoinpideltäväksi ja kidutettavaksi. Niin, ja minkä vuoksi?

Jeesus Nasaretilainen Juutalaisten Kuningas (huomaa 👑!)
        https://images.app.goo.gl/JbaNdW6Kk7HTMkcQ7

Mutta... Näin täytyi tapahtua. Hän Itse suostui tähän.
        Tämä oli Jumalan tahto. Hän Itse ristillä, kruunu päässä.

• Anonyymi kirjoitti:

Tjaa, tjaa. Kumpi oli ensin, muna vai kana? 🥚?🐔
        Antikristillisyys vai antisemitismi?

Tätä kiistaa ei kannata jatkaa. Ainakaan Kiirastorstai-iltana, jolloin Jeesus Nasaretilainen kavallettiin ja pidätettiin, vietiin häpäistäväksi, pahoinpideltäväksi ja kidutettavaksi. Niin, ja minkä vuoksi?

Jeesus Nasaretilainen Juutalaisten Kuningas (huomaa 👑!)
        https://images.app.goo.gl/JbaNdW6Kk7HTMkcQ7

Mutta... Näin täytyi tapahtua. Hän Itse suostui tähän.
        Tämä oli Jumalan tahto. Hän Itse ristillä, kruunu päässä.

Historiaa voidaan tutkia ja tuntea, mutta sen pohja mitä ja miksi jokin uskonto opettaa mitä opettaa, on eri asia, siinä vain uskotaan. Uskontoina juutalaisuus ja kristinusko ovat täysin erilaiset, juutalaisuudessa on yksi jumala joka on kaikkivaltias, joka ei inkarnoidu ihmiseksi eikä kuole.
        Kristinuskon jumala on kolmipersoonainen, mutta yhdistelmää silti kutsutaan yhdeksi jumalaksi . Yksi osa kolmesta inkarnoituu juutalaismieheksi koska tämä jumala ei voi antaa ihmisille syntejä anteeksi jollei kuole uhrina itse itselleen. Tämä teologisesti tarpeellinen kuolema laitetaan tapahtumaan miehitetyssä Juudeassa ja siitä syytetään juutalaisia, ei tuomion antajia tai toimeenpanijoita. Toisaalta miksi syytää ketään tapahtuihan vain sen mitä inkarnoitunut jumala tuli etsimäänkin? Luoduthan oli tässä siis määrätty joka tapauksessa tappamaan ihmiseksi tullut jumala.

Rooman käyttämään tappamiseen ristiinnaulitsemalla on kuollut vähintäin kymmeniä tuhansia ihmisiä, ei vain Jeesus ja miljoonat ja miljoonat ihmiset ovat elämässään ja kuolemassaan kärsineet häntä enemmän eikä heistä kukaan ole vironnut eloon parin päivän päästä ja sen jälkeen siirtynyt olemaan jumala taivaassa.
        Kruunu päässä? Inkarnoitunut jumala, juutalaisten kuningas jonka perintönä oli kristinuskon endemineen juutalaisviha, tosin eivät monet muutkaan kansat ole päässeet sen helpommin osa on jopa tuhottu kun eivät ole halunneet on kääntyä kristityiksi. Kokonaisia kulttuureja on näin hävitetty.

• Anonyymi

Matteus 26: 1-16 📖
      1 Ja kun Jeesus oli lopettanut kaikki nämä puheet, sanoi hän opetuslapsillensa:
      2 "Te tiedätte, että kahden päivän perästä on pääsiäinen; silloin Ihmisen Poika annetaan ristiinnaulittavaksi".

3 Silloin ylipapit ja kansan vanhimmat kokoontuivat Kaifas nimisen ylimmäisen papin palatsiin
      4 ja neuvottelivat, kuinka ottaisivat Jeesuksen kiinni kavaluudella ja tappaisivat hänet.
      5 Mutta he sanoivat: "Ei juhlan aikana, ettei syntyisi meteliä kansassa".

6 Kun Jeesus oli Betaniassa pitalisen Simonin asunnossa,
      7 tuli hänen luoksensa nainen, mukanaan alabasteripullo täynnä kallisarvoista voidetta, minkä hän vuodatti Jeesuksen päähän hänen ollessaan aterialla.
      8 Mutta sen nähdessään hänen opetuslapsensa närkästyivät ja sanoivat: "Mitä varten tämä haaskaus?
      9 Olisihan sen voinut myydä kalliista hinnasta ja antaa rahat köyhille."

10 Kun Jeesus sen huomasi, sanoi hän heille: "Miksi pahoitatte tämän naisen mieltä? Sillä hän teki hyvän työn minulle.
      11 Köyhät teillä on aina keskuudessanne, mutta minua teillä ei ole aina.
      12 Sillä kun hän valoi tämän voiteen minun ruumiilleni, teki hän sen minun hautaamistani varten.
      13 Totisesti minä sanon teille: missä ikinä kaikessa maailmassa tätä evankeliumia saarnataan, siellä sekin, minkä hän teki, on mainittava hänen muistoksensa."

14 Silloin meni yksi niistä kahdestatoista, nimeltä Juudas Iskariot, ylipappien luo
      15 ja sanoi: "Mitä tahdotte antaa minulle, niin minä saatan hänet teidän käsiinne?" Ja he maksoivat hänelle kolmekymmentä hopearahaa.
      16 Ja siitä hetkestä hän etsi sopivaa tilaisuutta kavaltaaksensa hänet.
      🌿🥀

• Anonyymi

Matteus 26: 17-30 📖
        17 Mutta ensimmäisenä happamattoman leivän päivänä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Mihin tahdot, että valmistamme pääsiäislampaan sinun syödäksesi?"
        18 Niin hän sanoi: "Menkää kaupunkiin sen ja sen luo ja sanokaa hänelle: 'Opettaja sanoo: Minun aikani on lähellä; sinun luonasi minä syön pääsiäisaterian opetuslasteni kanssa'."
        19 Ja opetuslapset tekivät, niinkuin Jeesus oli heitä käskenyt, ja valmistivat pääsiäislampaan.

20 Ja kun ehtoo tuli, asettui hän aterialle kahdentoista opetuslapsensa kanssa.
        21 Ja heidän syödessään hän sanoi: "Totisesti minä sanon teille: yksi teistä kavaltaa minut".
        22 Silloin he tulivat kovin murheellisiksi ja rupesivat toinen toisensa perästä sanomaan hänelle: "Herra, en kai minä ole se?"
        23 Hän vastasi ja sanoi: "Joka minun kanssani pisti kätensä vatiin, se kavaltaa minut.
        24 Ihmisen Poika tosin menee pois, niinkuin hänestä on kirjoitettu, mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta Ihmisen Poika kavalletaan! Parempi olisi sille ihmiselle, että hän ei olisi syntynyt."
        25 Niin Juudas, joka hänet kavalsi, vastasi ja sanoi: "Rabbi, en kai minä ole se?" Hän sanoi hänelle: "Sinäpä sen sanoit".

26 Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini".
        27 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki;
        28 sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.

29 Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa."
        30 Ja veisattuaan kiitosvirren he lähtivät Öljymäelle.
        🌿🍞🍷

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sanoisit

juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1633
    2. Mitä hyvää

Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      655
    5. Koillis motor

Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe