Ajatelkaas miten vaikeaa ja kallista olisi elämä jos kaikki sähkökäyttöiset kotikoneet olisivat polttiksia.
Jääkaappi, pakastin, kiertovesipumppu, astianpesukone, maalämpöpumppu, porakone...
Mitä jos kaikkiin noihin pitäisi tilata aika huollosta ja viedä ne öljynvaihtoon joka vuosi. Tai tuhlata omaa aikaa siihen että käy ostamassa öljyt ja filtterit, vaihtaa öljyt ja viedä jäteöljy kaatikselle. Onneksi ne kaikki käyvät sähköllä ja niihin ei tarvitse kiinnittää mitään huomiota vaan käydä puksuttavat ilman mitään huomiota vuosikymmenestä toiseen.
Nyt elämä auton kanssa voi olla yhtä helppoa kuin elämä jääkaapin kanssa, Sähköauto ei vaadi jatkuvaa huoltamista niinkuin polttis. Töpseli seinään ja menoksi. Muuta ei tarvita.
Polttis on maanvaiva
88
68
Vastaukset
- Anonyymi
Erittäin lapsellista kirjoitusta aloittajalta. Ei järjen häivää. Huomaa että on lapsen tasolla. Arkinen elämä on onneksi aikuisten huolehtiessa tuommoisista lapsosista.
- Anonyymi
Milloin olet viimeksi huoltanut pakastimesi? Paljon meni rahaa auton huoltoon viime vuonna?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Milloin olet viimeksi huoltanut pakastimesi? Paljon meni rahaa auton huoltoon viime vuonna?
Sinulla menee pääsi huoltoon paljon rahaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulla menee pääsi huoltoon paljon rahaa.
Olet tosikko, aloittaja puhuu ihan aiheesta.
Jenkeissä ensimmäiset motorisoidut pyykkikoneet toimi polttomoottorilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet tosikko, aloittaja puhuu ihan aiheesta.
Jenkeissä ensimmäiset motorisoidut pyykkikoneet toimi polttomoottorilla.No miten viimeiset toimii... ei mitenkään niihin vanhoihin verrattuna.
Ne vanhat polttomoottorikäyttöiset pelaa vieläkin mutta sähköiset hajoaa parin kolmen vuoden kuluttua ja taas pitää tehdä uusi. Se vasta saastuttaakin . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Milloin olet viimeksi huoltanut pakastimesi? Paljon meni rahaa auton huoltoon viime vuonna?
Mulla meni auton huoltoon n.70 € viime vuonna. Pakastinta ei ole huollettu viime vuonna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla meni auton huoltoon n.70 € viime vuonna. Pakastinta ei ole huollettu viime vuonna.
Eli heitit 70 euroa kankkulan kaivoon. Sähköautolla ajaessa ei olisi mennyt.
Aatteleppa, että ne kodinkoneet olisi akkukäyttöisiä, aika kaaosta olisi, kun akut olis tyhjiä, tai pitäisi uusia, jne.
- Anonyymi
Nykyisin aika moni pienkone kotona on akkukäyttöinen ja niitä joudutaan lataamaan jatkuvasti.
- Anonyymi
Suurin osa sähkökäyttöisistä kotikoneista ovatkin höyrykättöisiä!
- Anonyymi
Niin on ja kun savu pääsee koneesta karkuun, se lakkaa toimimasta. Varmaan moni on huomannut tuon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin on ja kun savu pääsee koneesta karkuun, se lakkaa toimimasta. Varmaan moni on huomannut tuon.
Ei savu vaan höyry. Suurin osa sähköstä tehdään höyryturbiineilla.
- Anonyymi
Sulla on sitten varmaan sähköautossa tosi pitkä jatkojohto jos elämä on samanlaista kuin jääkaapin kanssa?
Vai onko jäakaappi, pakastin, kiertovesipumppu jne. kaikki ladattavilla akuilla jotka pitää säännöllisesti ladata?- Anonyymi
Te olette nyt täysin väärillä jäljillä. Kysymys on polttiksen vaatimasta huoltotarpeesta, ei lataamisesta.
Ei sähköauton lataustarve poikkea mitenkään polttiksen tankkaustarpeesta. Kumpaakin tarvitsee tankata. Sähkiksen lataustarve tulee 300km välein ja polttiksen tankkaustarve 700km välein. Polttista täytyy käyttää tankilla, sähkis latautuu kotipihassa ja on aina käyttövalmis kun autoa tarvitsee.
Se isompi ero on että sähköauto toimii ilman kalliita huoltoja joita polttis tarvii vuosittain. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Te olette nyt täysin väärillä jäljillä. Kysymys on polttiksen vaatimasta huoltotarpeesta, ei lataamisesta.
Ei sähköauton lataustarve poikkea mitenkään polttiksen tankkaustarpeesta. Kumpaakin tarvitsee tankata. Sähkiksen lataustarve tulee 300km välein ja polttiksen tankkaustarve 700km välein. Polttista täytyy käyttää tankilla, sähkis latautuu kotipihassa ja on aina käyttövalmis kun autoa tarvitsee.
Se isompi ero on että sähköauto toimii ilman kalliita huoltoja joita polttis tarvii vuosittain.Useimmissa sähköautoissa huoltoväli näyttää olevan samaa luokkaa kuin polttiksissakin. Toki huollon hinta on todennäköisesti edullisempi kun öljynvaihdot yms. jää pois mutta huoltoon viemisen vaiva on ihan sama.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Useimmissa sähköautoissa huoltoväli näyttää olevan samaa luokkaa kuin polttiksissakin. Toki huollon hinta on todennäköisesti edullisempi kun öljynvaihdot yms. jää pois mutta huoltoon viemisen vaiva on ihan sama.
Teslassa ei edes ole mitään pakollisia huoltoja. Takuu säilyy voimassa vaikka ei tekisi yhtään huoltoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teslassa ei edes ole mitään pakollisia huoltoja. Takuu säilyy voimassa vaikka ei tekisi yhtään huoltoa.
Taitaa olla ainut poikkeus, muissa sähkiksissä huoltovälit samaa luokkaa kuin polttiksissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa olla ainut poikkeus, muissa sähkiksissä huoltovälit samaa luokkaa kuin polttiksissa.
Mitä sähköautossa on huollettavaa? Ilmastointi ja jarrut viiden vuoden välein.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä sähköautossa on huollettavaa? Ilmastointi ja jarrut viiden vuoden välein.
Sisäilmansuodatin lienee lisäksi. Muutenhan määräaikaishuollot uudehkossa autossa on lähinnä tarkastustyyppisiä (valot, jarrut, alustan osat, jne.)
- Anonyymi
Kannattaisiko tämäkin idioottimainen juttu katkaista tähän?
- Anonyymi
Juu, sehän aloituksen pointtikin on, että idioottimaisten polttomoottorien käyttö kannattaisi katkaista tähän.
- Anonyymi
Polttisjannu tuntee itsensä idiootiksi kun ymmärtää miten paljon turha rahanmenoa ja vaivaa polttis aiheuttaa. Ei ihme että keskustelu aiheesta halutaan katkaista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, sehän aloituksen pointtikin on, että idioottimaisten polttomoottorien käyttö kannattaisi katkaista tähän.
Sinäkin suoraan sanoen loistat tyhmyyttä, voi miksi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttisjannu tuntee itsensä idiootiksi kun ymmärtää miten paljon turha rahanmenoa ja vaivaa polttis aiheuttaa. Ei ihme että keskustelu aiheesta halutaan katkaista.
Miten niin? Nykyisellään sähköautot maksavat paljon enemmän. Nimittäin hankintahintakin pitää laskea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinäkin suoraan sanoen loistat tyhmyyttä, voi miksi?
Melkoista trollausta.
Kun joskus täyssähköautoa pääset kokeilemaan, ymmärrät kyllä miksi. Muista, että sähköautoilijat tietävät jo ennestään aiempien kulkupelejensä ongelmat.
Sitä en kiellä, etteikö täyssähkö tuo tiettyjä muita haasteita mukanaan, mutta kokonaisuutena arvioituna valinta on erittäin selvä täyssähköautojen eduksi.
- Anonyymi
Huoltamisesta olen kanssasi eri mieltä. Edellinen bmw diesel käytössäni huoltoväli noin 3 vuotta ja n.30 000km. Nykyinen sähköauto kertaalleen vuosi/30 000 jos haluaa takuun säilyvän, itsellä kilometrejä tulee vajaa 10 000 vuodessa joten bmw vs sähkis huolto 280€ vs 750€ ja tuo suurempi on valohoitoa sähkikselle 3v jaksossa.
Muuten olen toistaiseksi tyytyväinen sähköautoon, mutta katsotaan, kun aikaa kuluu ja kilometrejä tulee reippaammin.- Anonyymi
Noinhan "huoltovapaan" sähköauton kanssa helposti käy.
Sähköauto soveltuu vain harvoille ja valituille, toistaiseksi.
Esimerkiksi vanhoissa kerrostaloissa joissa asuu satoja tuhansia autollisia henkilöitä, sähköauto on täysin pois suljettu vaihtoehto, koska latauspistettä/latauspisteitä ei hirvittävän hintansa takia mikään taloyhtiö halua pysäköinti paikalleen alkaa rakentamaan.
Mitä tekee sähköautolla jos sitä ei pysty kotona lataamaan? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noinhan "huoltovapaan" sähköauton kanssa helposti käy.
Sähköauto soveltuu vain harvoille ja valituille, toistaiseksi.
Esimerkiksi vanhoissa kerrostaloissa joissa asuu satoja tuhansia autollisia henkilöitä, sähköauto on täysin pois suljettu vaihtoehto, koska latauspistettä/latauspisteitä ei hirvittävän hintansa takia mikään taloyhtiö halua pysäköinti paikalleen alkaa rakentamaan.
Mitä tekee sähköautolla jos sitä ei pysty kotona lataamaan?"Mitä tekee sähköautolla jos sitä ei pysty kotona lataamaan?"
Olipa taas tuore kannanotto. Ei kukaan ole koskaan väittänyt että sähköauto olisi paras vaihtoehto KAIKILLE. Ei pakukaan ole paras vaihtoehto kaikille vaikka onkin aivan ylivertainen auto sellaiselle joka ei pienemmällä autolla tule toimeen.
- Anonyymi
Elämä on kuitenkin edelleen ankeeta, kun laivat käyvät edelleen fossiilisilla polttoaineilla, millä nuo sähkäritkin kuskataan asiakkaille. Samoin sähkiksiin tarvittava raaka-aine louhoksilta diesel juniin, tai tehtaille. Lentokoneetkaan ei tiettävästi käy sähköllä, jne....
- Anonyymi
Olisi hyvin ikävää jos tuntuisi siltä ettei omilla olisi mitään merkitystä. Silloin oma elämä ja valinnat olisivat vailla mitään sisältöä.
Kerron sulle salaisuuden. Jokaisen ihmisen jokainen päätös vaikuttavaa maailmaan. Vaikkei sinusta siltä tuntuisikaan. Siitä tulee suuri vastuu joka määrittää meidän jokaisen jättämän perinnön tuleville sukupolville.
Älä jätä lapsillesi kuolevaa maapalloa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisi hyvin ikävää jos tuntuisi siltä ettei omilla olisi mitään merkitystä. Silloin oma elämä ja valinnat olisivat vailla mitään sisältöä.
Kerron sulle salaisuuden. Jokaisen ihmisen jokainen päätös vaikuttavaa maailmaan. Vaikkei sinusta siltä tuntuisikaan. Siitä tulee suuri vastuu joka määrittää meidän jokaisen jättämän perinnön tuleville sukupolville.
Älä jätä lapsillesi kuolevaa maapalloa.Mille ihmeen lapsille?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mille ihmeen lapsille?
Olen pahoillani jos olet sukulinjasi päätepiste.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen pahoillani jos olet sukulinjasi päätepiste.
Miksi tuosta pitäisi olla pahoillaan? Itse en piittaa suvusta pätkääkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisi hyvin ikävää jos tuntuisi siltä ettei omilla olisi mitään merkitystä. Silloin oma elämä ja valinnat olisivat vailla mitään sisältöä.
Kerron sulle salaisuuden. Jokaisen ihmisen jokainen päätös vaikuttavaa maailmaan. Vaikkei sinusta siltä tuntuisikaan. Siitä tulee suuri vastuu joka määrittää meidän jokaisen jättämän perinnön tuleville sukupolville.
Älä jätä lapsillesi kuolevaa maapalloa.Ja minä olen tehnyt valinnan. Olen valinnut lapsettomuuden.
Eikä maapallo ole kuolemassa, tuo on hysteerikkojen valehtelua.
- Anonyymi
Nyt sinulta on mennyt ohi kaikki jutut noista kiistelyistä sähköauton ja polttomoottorikäyttöisen paremmuudesta.
Ei se huoltojen ja öljynvaihdon loppuminen ihmisiä pelota, vaan sähköauton toimintasäde ja auton lataaminen muualla kuin kotona.
Noilla luettelemillasi laitteilla tulee vuodessa ajeltua ihan hurjan paljon vähemmän kodin ulkopuolella kuin autolla, ainakin meidän taloudessa.
Auton kanssakin elo on siis kuvaamallasi tavalla huoletonta - kun kaikki vehkeet on vaan kiinni pistokkeissaan.
Mutta sitten tilanne muuttuu jonkin verran jos se töpseli napataan irti, ja lähdetään tien päälle ajamaan, vaikkapa nyt sillä pakastimella tai autolla.- Anonyymi
"Mutta sitten tilanne muuttuu jonkin verran jos se töpseli napataan irti, ja lähdetään tien päälle ajamaan,"
Niin onhan näitä pelkotiloja kaikennäköisiä. Toiset pelkää korkeita paikkoja ja toiset hämähäkkejä.
Kunkahan moni pelkää sitä että sähköhammasharjasta loppuu akku kesken harjauksen? Mulla nimittäin tuo on tapahtunut tasan yhtä monta kertaa kuin sähköauton akku on tyhjentynyt kesken matkan. Nolla kertaa.
- Anonyymi
Volkswagen on kohta Voltwagen, sitten voi huoletta heittää volttia lepikkoon.
- Anonyymi
Sähköautojakin pitää huoltaa. Sähköautojen "huoltovapaus" on valetta. Myös sähköautoissa on paljon osia joita pitää ajoittain huoltaa. Ne eivät yleensä liity moottoriin, vaan muihin osiin. Ja sähkömoottoriakin ja jopa akustia pitää jonkin verran huoltaa, ainakin säätää. Sen voi ehkä tehdä usein ohjelmallisesti, mutta huoltamista sekin on...
Ja olen nähnyt Youtube-videoita, joissa huolletaan sähköautoa. Yhdessä myös opetetaan, miten akkusäätöjä kalibroidaan. Ei sähköautot ole huoltovapaita, sellaisia tuskin koskaan valmistetaan.- Anonyymi
"Sen voi ehkä tehdä usein ohjelmallisesti, mutta huoltamista sekin on..."
Erikoista, että pidät huoltamisena toimenpiteitä, joita auto tekee itsenäisesti päivittäin. Venyttää huollon käsitettä melkoisesti.
"Ja olen nähnyt Youtube-videoita, joissa huolletaan sähköautoa. Yhdessä myös opetetaan, miten akkusäätöjä kalibroidaan."
Linkki, kiitos. En oikein usko, että akuissa on mitään kalibroitavaa mitä auto ei tekisi itsekseen automaattisesti, ellei kennoja vaihdeta korjaustoimenpiteenä. Nekin pitää lähinnä ladata tarkkaan moduulin jännitettä vastaavaan varaustasoon.
Kokonaisuutena täyssähköautot vaativat selvästi vähemmän huoltoa. Se on suurin syy miksi huolloista rahansa saavat autoliikkeet yrittävät saada asiakkaan ostamaan jotain muuta. - Anonyymi
"Sähköautojakin pitää huoltaa. Sähköautojen "huoltovapaus" on valetta."
Kaikkia muita sähköauto merkkejä täytyy määräaikaishuoltaa paitsi Teslaa. Miksi? No kun alihankkija-autoliikkeet tarvitsevat huollosta saatavat eurot. Asettamalla turhia huoltovaateita saadaan rahaa lypsettyä auton käyttäjiltä.
Tesla myy autonsa itse ilman alihankkijamyyjiä, eikä se ole riippuvainen huolloista saatavista euroista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Sen voi ehkä tehdä usein ohjelmallisesti, mutta huoltamista sekin on..."
Erikoista, että pidät huoltamisena toimenpiteitä, joita auto tekee itsenäisesti päivittäin. Venyttää huollon käsitettä melkoisesti.
"Ja olen nähnyt Youtube-videoita, joissa huolletaan sähköautoa. Yhdessä myös opetetaan, miten akkusäätöjä kalibroidaan."
Linkki, kiitos. En oikein usko, että akuissa on mitään kalibroitavaa mitä auto ei tekisi itsekseen automaattisesti, ellei kennoja vaihdeta korjaustoimenpiteenä. Nekin pitää lähinnä ladata tarkkaan moduulin jännitettä vastaavaan varaustasoon.
Kokonaisuutena täyssähköautot vaativat selvästi vähemmän huoltoa. Se on suurin syy miksi huolloista rahansa saavat autoliikkeet yrittävät saada asiakkaan ostamaan jotain muuta.Esimerkiksi norjalainen Björn Nyland on tehnyt kalibrointivideoita. Ja sähköautojen akkusäätöjä pitää käsin kalibroida, vaikkakin harvoin. Edes Teslat eivät tee kaikkia säätöjä automaattisesti ja aina oikein. Ajan myötä sähköauto voi käyttää vain osaa akusta, jos sitä ei säädä.
Edelleenkin uskot myyttejä, että sähköautot osaavat säätää kaiken oikein automaattisesti. Ei osaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esimerkiksi norjalainen Björn Nyland on tehnyt kalibrointivideoita. Ja sähköautojen akkusäätöjä pitää käsin kalibroida, vaikkakin harvoin. Edes Teslat eivät tee kaikkia säätöjä automaattisesti ja aina oikein. Ajan myötä sähköauto voi käyttää vain osaa akusta, jos sitä ei säädä.
Edelleenkin uskot myyttejä, että sähköautot osaavat säätää kaiken oikein automaattisesti. Ei osaa."Esimerkiksi norjalainen Björn Nyland on tehnyt kalibrointivideoita. Ja sähköautojen akkusäätöjä pitää käsin kalibroida, vaikkakin harvoin. Edes Teslat eivät tee kaikkia säätöjä automaattisesti ja aina oikein. Ajan myötä sähköauto voi käyttää vain osaa akusta, jos sitä ei säädä."
Täyttä höpötystä. Olet ymmärtänyt väärin. Pahin mitä voi tapahtua, jos auton akkua ei joskus aja tyhjäksi on (jota veikkaisin sinun tarkoittamaksi "kalibroinniksi"), että toimintasädemittari näyttää hieman liian pientä arvoa. Ei sitä tarvitse tehdä, eikä se vaikuta todelliseen toimintamatkaan millään tavalla. Björn Nyland tekee sen vain mitatakseen akkujen kulumista tarkasti.
Jos kuitenkin on jokin toinen kalibrointi mistä puhut, olisin melkoisen yllättynyt. Joten laittaisitko linkkiä, kiitos? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Esimerkiksi norjalainen Björn Nyland on tehnyt kalibrointivideoita. Ja sähköautojen akkusäätöjä pitää käsin kalibroida, vaikkakin harvoin. Edes Teslat eivät tee kaikkia säätöjä automaattisesti ja aina oikein. Ajan myötä sähköauto voi käyttää vain osaa akusta, jos sitä ei säädä."
Täyttä höpötystä. Olet ymmärtänyt väärin. Pahin mitä voi tapahtua, jos auton akkua ei joskus aja tyhjäksi on (jota veikkaisin sinun tarkoittamaksi "kalibroinniksi"), että toimintasädemittari näyttää hieman liian pientä arvoa. Ei sitä tarvitse tehdä, eikä se vaikuta todelliseen toimintamatkaan millään tavalla. Björn Nyland tekee sen vain mitatakseen akkujen kulumista tarkasti.
Jos kuitenkin on jokin toinen kalibrointi mistä puhut, olisin melkoisen yllättynyt. Joten laittaisitko linkkiä, kiitos?Jos olisit katsonut noita videoita kunnolla niin hän toteaa tuon vaikuttavan myös toimintamatkaan. Ilman säätämistä akku "oppii" käyttämään vain osan kapasiteetista ja loppujen lopulta vain osa kapasiteetista on käytössä. Kyseessä on ehkä vain alle 5% menetys, mutta silti. Ja hän puhuu nimen omaan kalibroinnista.
Kyse ei todellakaan ole mistään toimintasädemittarin toiminnasta vaan juuri toimintamatkasta itsestään. Senhän takia hän sen tekee, vaikka mittari toimisi väärin, se ei testiä haittaisi.
- Anonyymi
On se oikeasti takapajuista räjäytellä kallista polttoainetta moottorissa jonka hyötysuhde on alle 20%. Heität 60 litran tankillisesta polttoainetta hukkaan 48 litraa ja käytät etenemiseen 12 litraa! Täysin älyvapaata toimintaa.
Lisäksi tuon polttoaineen tekemiseen käytetään kilowatin sähköä polttoainelitraa kohti. 60 litran tankilliseen on käytetty 60kWh sähköä. Kannattaisiko tuo sähkö ladata suoraan sähköauton akkuun? Lisäksi ihmiset vielä ovat valmiita maksamaan tuosta litkusta suuria summia rahaa, vain siksi kun joskus ja jouluna joutuu matkalla lataamaan autonsa pikalaturilla samalla kun käy itse ruokailemassa. On se kauhiaa...- Anonyymi
Juu, ja kun tiedetään mitä nuo dinosauruskulkineet ovat autoina niin ihmettely vain kasvaa.
Auto pärisee, tärisee ja haisee kamalalle. On hidas liikkeissään, nykii, ja kestää kauan liikkeelle saamiseen. Ja kaiken kukkuraksi saastuttaa hengitysilman ja ilmakehän. Täytyy tankata haisevaa litkua paskaisesta letkusta kiinni pitäen tuulessa ja pakkasessa.
Näitä sitten jotkut ihannoivat, äly hoi!
- Anonyymi
Ajatelkaas miten haavoittuva yhteiskunta on. Jos sähköverkko tuhoutuu, lähtevät myös telepalvelut ja muut perustoiminnot. Vain polttisgeneraattorit jäävät jäljelle pelastukseksi.
- Anonyymi
Jos sähköverkko tuhoutuu, koko yhteiskunta lakkaa toimimasta. Mutta eipä ole näin käynyt edes sotien aikana. Joten melkoisen dystooppista skenaariota maalailet.
- Anonyymi
Sähköauto on loistava hätävara energialähteeksi siinä vaiheessa jos koko sähköverkko kaatuu. Sähköauton akussa olevalla virralla pitää yllä kodin välttämättömiä toimintoja 2-8 päivää. Riippuen lämpötilasta.
- Anonyymi
Niin, näitähän on sattunut ihan alvariinsa... Jännittää... Pidätän hengitystä...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauto on loistava hätävara energialähteeksi siinä vaiheessa jos koko sähköverkko kaatuu. Sähköauton akussa olevalla virralla pitää yllä kodin välttämättömiä toimintoja 2-8 päivää. Riippuen lämpötilasta.
Aivan kuten onnistuu polttis-traktorilla. Maaseudulla on aika normaalia käyttää traktoria virtalähteenä moniin laitteisiin ja jopa navetan varavirtana.
Lisäksi, valtaosasta sähköautoja EI voi ottaa virtaa kotiin. Tuollaisia sähköautoja on vain pari. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan kuten onnistuu polttis-traktorilla. Maaseudulla on aika normaalia käyttää traktoria virtalähteenä moniin laitteisiin ja jopa navetan varavirtana.
Lisäksi, valtaosasta sähköautoja EI voi ottaa virtaa kotiin. Tuollaisia sähköautoja on vain pari."Lisäksi, valtaosasta sähköautoja EI voi ottaa virtaa kotiin. Tuollaisia sähköautoja on vain pari."
Tuo on kaikissa sähköautoissa mahdollista, se on toistaiseksi estetty vain, koska ei ole yhtenäistä standardia olemassa ko. toiminnalle. Esim. Teslassa sen käyttöön saanti on vain ohjelmointi juttu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Lisäksi, valtaosasta sähköautoja EI voi ottaa virtaa kotiin. Tuollaisia sähköautoja on vain pari."
Tuo on kaikissa sähköautoissa mahdollista, se on toistaiseksi estetty vain, koska ei ole yhtenäistä standardia olemassa ko. toiminnalle. Esim. Teslassa sen käyttöön saanti on vain ohjelmointi juttu.Jep. Kyllä se elektroni osaa mennä kumpaankin suuntaan piuhaa pitkin. Tämä kumpaankin suuntaan tapahtuva sähkönsiirto on aina ollut iso osa sähköautoja tekevien tahojen suunnitelmia.
Teknisesti aivan peruskauraa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan kuten onnistuu polttis-traktorilla. Maaseudulla on aika normaalia käyttää traktoria virtalähteenä moniin laitteisiin ja jopa navetan varavirtana.
Lisäksi, valtaosasta sähköautoja EI voi ottaa virtaa kotiin. Tuollaisia sähköautoja on vain pari."Aivan kuten onnistuu polttis-traktorilla. Maaseudulla on aika normaalia käyttää traktoria virtalähteenä moniin laitteisiin ja jopa navetan varavirtana."
Hauskaa jos näin on. Traktoreita on vaan aika paljon harvemmassa kuin autoja. Jopa maaseudulla.
Näin ollen auto on aika paljon fiksumpi varavoimanlähde talolle kuin traktori. Traktori toki toimii hienosti tuossa hommassa mutta kun niitä on niin paljon harvemmassa kotitaloudessa kuin autoja. Yritys hyvä kymmenen kuitenkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Aivan kuten onnistuu polttis-traktorilla. Maaseudulla on aika normaalia käyttää traktoria virtalähteenä moniin laitteisiin ja jopa navetan varavirtana."
Hauskaa jos näin on. Traktoreita on vaan aika paljon harvemmassa kuin autoja. Jopa maaseudulla.
Näin ollen auto on aika paljon fiksumpi varavoimanlähde talolle kuin traktori. Traktori toki toimii hienosti tuossa hommassa mutta kun niitä on niin paljon harvemmassa kotitaloudessa kuin autoja. Yritys hyvä kymmenen kuitenkin.Traktorin sijaan voisi käyttää normaalia polttis-autoakin, sekin toimii. Mutta maatiloilla siis käytetään traktoria.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep. Kyllä se elektroni osaa mennä kumpaankin suuntaan piuhaa pitkin. Tämä kumpaankin suuntaan tapahtuva sähkönsiirto on aina ollut iso osa sähköautoja tekevien tahojen suunnitelmia.
Teknisesti aivan peruskauraa.Ja kuinka moni tuota ominaisuutta tulee koskaan käyttämään? Tuskin edes 0,001% autoilijoista. Lähinnä kyse on ominaisuudesta, jota ei koskaan tulla käyttämään. Ja pystyyhän normi-polttiksellakin siirtämään sähköä taloon, kuinka moni normaali kotitalous tekee niin?
Ja itse käyttäisin mieluummin erillistä generaattoria ja akkuja. Autoa pitää pystyä ajamaan myös sähkökatkoksen aikaan ja sähköjen pitää toimia samaan aikaan kun autoa ei ole kytketty taloon. Muutoin koko idea on ääliömäinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kuinka moni tuota ominaisuutta tulee koskaan käyttämään? Tuskin edes 0,001% autoilijoista. Lähinnä kyse on ominaisuudesta, jota ei koskaan tulla käyttämään. Ja pystyyhän normi-polttiksellakin siirtämään sähköä taloon, kuinka moni normaali kotitalous tekee niin?
Ja itse käyttäisin mieluummin erillistä generaattoria ja akkuja. Autoa pitää pystyä ajamaan myös sähkökatkoksen aikaan ja sähköjen pitää toimia samaan aikaan kun autoa ei ole kytketty taloon. Muutoin koko idea on ääliömäinen."Ja kuinka moni tuota ominaisuutta tulee koskaan käyttämään? Tuskin edes 0,001% autoilijoista. "
Hätätilanteessa tuskin kovin moni joutuu tuohon tilanteeseen mutta sähkönkulutuksen huippujen tasaamiseen tulee osallistumaan moni sähköautoilija. Siitä saa rahallisen korvauksen ilman mitään vaivaa. Sähköä varastoidaan alhaisen kulutuksen aikana autojen akkuihin ja käytetään korkean kuormituksen aikana. Tämä on osa Teslan ja VWn konseptia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ja kuinka moni tuota ominaisuutta tulee koskaan käyttämään? Tuskin edes 0,001% autoilijoista. "
Hätätilanteessa tuskin kovin moni joutuu tuohon tilanteeseen mutta sähkönkulutuksen huippujen tasaamiseen tulee osallistumaan moni sähköautoilija. Siitä saa rahallisen korvauksen ilman mitään vaivaa. Sähköä varastoidaan alhaisen kulutuksen aikana autojen akkuihin ja käytetään korkean kuormituksen aikana. Tämä on osa Teslan ja VWn konseptia.On tuossa käytännön tasolla vielä asioita, kuten mikä on se rahallisen korvauksen määrä, veikkaisin ettei ole kyse kovin isoista summista? Haluanko että auto "kuluu" kun en sitä käytä, eli akkua ladataan/puretaan jonkun muun toimesta? Entä jos pitäisi päästä lähtemään pidempään reissuun täydellä akulla, ja kuorman tasauksen vuoksi akkua onkin juuri lähdön hetkellä purettu?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On tuossa käytännön tasolla vielä asioita, kuten mikä on se rahallisen korvauksen määrä, veikkaisin ettei ole kyse kovin isoista summista? Haluanko että auto "kuluu" kun en sitä käytä, eli akkua ladataan/puretaan jonkun muun toimesta? Entä jos pitäisi päästä lähtemään pidempään reissuun täydellä akulla, ja kuorman tasauksen vuoksi akkua onkin juuri lähdön hetkellä purettu?
Tässä maailmassa on kahdenlaisia ihmisiä. Toiset ovat valmiita jättämään hommat sikseen kun vastaan tulee ensimmäinen mettimistä vaativa asia. Toiset ratkaisevat nuo miettimistä vaativat asiat ja vievät homman maaliin.
Rahallisen korvauksen määrä on helppo rasti. Kyseessä kun on kahden sopijapuolen välinen osta/myynti. Hinnat ja ehdot määritellään sopimuksessa ja kuluttaja määrittelee milloin hän antaa sähköyhtiölle käyttöoikeuden käyttää kuluttajan akkua puskurina.
Sähköyhtiö tarjoaa luonnollisesti kuluttajalle sovelluksen johon kuluttaja määrittelee raja-arvot hinnoille, ajalle yms vaikuttaville asioille. Kun aika on ja hinta kohtaavat kuluttajan määrittelemät ehdot niin sähköyhtiöllä on oikeus käyttää auton akkua puskurina.
Tuon toisen "ongelman" ratkaisu sisältyy jo tuohon edelliseen kohtaan. Jos kuluttaja haluaa että auton akku on tietyssä varausasteessa niin hän kertoo asian sovelluksen kautta. Ja akku on määritellyssä varausasteessa kun matkaan lähdön aika tulee.
Teknisesti kaikki tähän liittyvä on ollut olemassa jo kauan. Systeemin toimivuuden ratkaisee se tarjoavatko sähköyhtiöt sellaiset sopimusehdot ja helppokäyttöisyyden että kuluttajien kannattaa tuollainen sopimus tehdä. Tässäkin kohtaa uskon kapitalismin kaikkivaltiaaseen voimaan. Jokaiselle kuluttajalle kysymys on pienistä rahasummista mutta sähköyhtiö voi tehdä tuosta miljoonia. Siksi molempia osapuolia tyydyttävä hintataso ja sopimusehdot varmasti löytyy. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä maailmassa on kahdenlaisia ihmisiä. Toiset ovat valmiita jättämään hommat sikseen kun vastaan tulee ensimmäinen mettimistä vaativa asia. Toiset ratkaisevat nuo miettimistä vaativat asiat ja vievät homman maaliin.
Rahallisen korvauksen määrä on helppo rasti. Kyseessä kun on kahden sopijapuolen välinen osta/myynti. Hinnat ja ehdot määritellään sopimuksessa ja kuluttaja määrittelee milloin hän antaa sähköyhtiölle käyttöoikeuden käyttää kuluttajan akkua puskurina.
Sähköyhtiö tarjoaa luonnollisesti kuluttajalle sovelluksen johon kuluttaja määrittelee raja-arvot hinnoille, ajalle yms vaikuttaville asioille. Kun aika on ja hinta kohtaavat kuluttajan määrittelemät ehdot niin sähköyhtiöllä on oikeus käyttää auton akkua puskurina.
Tuon toisen "ongelman" ratkaisu sisältyy jo tuohon edelliseen kohtaan. Jos kuluttaja haluaa että auton akku on tietyssä varausasteessa niin hän kertoo asian sovelluksen kautta. Ja akku on määritellyssä varausasteessa kun matkaan lähdön aika tulee.
Teknisesti kaikki tähän liittyvä on ollut olemassa jo kauan. Systeemin toimivuuden ratkaisee se tarjoavatko sähköyhtiöt sellaiset sopimusehdot ja helppokäyttöisyyden että kuluttajien kannattaa tuollainen sopimus tehdä. Tässäkin kohtaa uskon kapitalismin kaikkivaltiaaseen voimaan. Jokaiselle kuluttajalle kysymys on pienistä rahasummista mutta sähköyhtiö voi tehdä tuosta miljoonia. Siksi molempia osapuolia tyydyttävä hintataso ja sopimusehdot varmasti löytyy.Toki aika näyttää millainen business case tuosta muodostuu vai muodostuuko yleensäkään. Henkilökohtaisesti en usko että Suomessa tulee yleistymään, harva loppukäyttäjä lähtee tuohon mukaan jos hyöty on muutaman euron luokkaa per kk. Lisäksi sähköautojen lataus tulee tapahtumaan pääosin öisin matalamman kuorman aikaan ja Suomen runkoverkon osalta ei ole ongelma vaikka autot muuttuisivat yhdessä yössä kaikki sähköautoiksi -> sähköautojen yleistyminen ei aiheuta sähköyhtiöille kapasiteettiongelmia/kustannuspainetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki aika näyttää millainen business case tuosta muodostuu vai muodostuuko yleensäkään. Henkilökohtaisesti en usko että Suomessa tulee yleistymään, harva loppukäyttäjä lähtee tuohon mukaan jos hyöty on muutaman euron luokkaa per kk. Lisäksi sähköautojen lataus tulee tapahtumaan pääosin öisin matalamman kuorman aikaan ja Suomen runkoverkon osalta ei ole ongelma vaikka autot muuttuisivat yhdessä yössä kaikki sähköautoiksi -> sähköautojen yleistyminen ei aiheuta sähköyhtiöille kapasiteettiongelmia/kustannuspainetta.
Suomi on tosiaan varmaan yksi niistä maista joissa uo saa valtiikkeelle. isot markkinat on kalliin sähkön maissa.
Toisaalta fiksu sähkömyyjä paketoi ja myy tuon alennukseksena sähkönhintaan joka ei velvoita asiakasta mihinkään, mutta antaa mahdollisuuden pienentää sähkölaskua ilman että tekee yhtään mitään.
Aina silloin kun on tilanne jossa molemmat osapuolet aidosti hyötyvät sopimuksesta niin lähtötilanne on hyvä.
- Anonyymi
"Polttis on maanvaiva"
Aloittaja on selvästi maanvaiva!- Anonyymi
Tiedän että se vaivaa useita kun sanoo miten asiat ovat. Minuakin vaivasi usein kalliit huoltolaskut. Erityisesti Mersut ovat varsinaisia rahareikiä vaikkei niistä edes menisi rikki mitään. Huollolla oli pahimmillaan hintaa toista tonnia. Ja sitten on nämä aasialaiset jotka tarvitsevat huoltoa tuplamäärän.
Ei tule ikävä noita laskuja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedän että se vaivaa useita kun sanoo miten asiat ovat. Minuakin vaivasi usein kalliit huoltolaskut. Erityisesti Mersut ovat varsinaisia rahareikiä vaikkei niistä edes menisi rikki mitään. Huollolla oli pahimmillaan hintaa toista tonnia. Ja sitten on nämä aasialaiset jotka tarvitsevat huoltoa tuplamäärän.
Ei tule ikävä noita laskuja.Taas puputa pas kaa!
- Anonyymi
Täällä sähkötekniikan nerot taas keskustelleet sähköauton käytöstä koko talon sähkölähteenä. Miettikääs nyt ensin mitä kaikkea se vaatisi.
- Anonyymi
Invertterin ja vähän muuta elektroniikkaa älylle. Jos on aurinkopaneelit niin ei edes invertteriä koska se on jo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Invertterin ja vähän muuta elektroniikkaa älylle. Jos on aurinkopaneelit niin ei edes invertteriä koska se on jo.
Jos ja jos, monellako olisi jos....
- Anonyymi
Akkukäyttöiset kodinkoneet joutaa kierrätykseen sen jälkeen kun akku on mennyt huonoksi. Esim. porakoneen akku maksaa kutakuinkin saman kuin kokonaan uusi kone
- Anonyymi
Mulla on yli 20 vuotta vanha Biltema akkuporakone. Toimii vielä alkuperäisillä akuilla täysin. Ei mitään ongelmaa.
- Anonyymi
Riippuu täysi koneesta ja sen arvosta ja laadusta. Ei voi noin yleistää.
- Anonyymi
Akkujen tuhoutumisen voi helpoiten varmistaa säilyttämällä niitä 100% varauksella kuukausikaupalla. Toiseksi paras tapa tuhota ne on käyttää akut täysin loppuun ennen latausta. Kolmas hyvä keino on pistää jääkylmä akku lataukseen ilman älykästä akunhallintajärjestelmää, joka ottaa vähintään lämpötilan huomioon latausvirran säädössä.
Parhaiten litium-akut säilyvät, jos huolehtii että latauksen taso on aina 20% ja 80% välissä. Tosin LiFePO4 akut pitävät 100% latauksesta, mutta niitäkään ei kannata aivan täysin purkaa.
Pitkäaikaiseseen säilytykseen 50% varaustaso takaa pisimmän iän. Tällä lataustasolla akussa on mahdollisimman vähän kemiallista (ja mekaanista) kulumista.
Jos näin toimii (eikä käytä ylempiä vinkkejä akkujen tuhoamiseen), ihan tavalliset litium-akut kestävät ainakin 10 vuotta, todennäköisesti vielä kauemminkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akkujen tuhoutumisen voi helpoiten varmistaa säilyttämällä niitä 100% varauksella kuukausikaupalla. Toiseksi paras tapa tuhota ne on käyttää akut täysin loppuun ennen latausta. Kolmas hyvä keino on pistää jääkylmä akku lataukseen ilman älykästä akunhallintajärjestelmää, joka ottaa vähintään lämpötilan huomioon latausvirran säädössä.
Parhaiten litium-akut säilyvät, jos huolehtii että latauksen taso on aina 20% ja 80% välissä. Tosin LiFePO4 akut pitävät 100% latauksesta, mutta niitäkään ei kannata aivan täysin purkaa.
Pitkäaikaiseseen säilytykseen 50% varaustaso takaa pisimmän iän. Tällä lataustasolla akussa on mahdollisimman vähän kemiallista (ja mekaanista) kulumista.
Jos näin toimii (eikä käytä ylempiä vinkkejä akkujen tuhoamiseen), ihan tavalliset litium-akut kestävät ainakin 10 vuotta, todennäköisesti vielä kauemminkin.Tutkimusten mukaan Sähköautojen akut kestävät helposti yli 20 vuotta.
Uskon kuitenkin että jo 15-20 vuoden päästä nykyisiin autoihin aletaan vaihtamaan akkupaketteja jotka painavat vähemmän ja latautuvat täyteen 5 minuutissa. Ei siksi että sille olisi pakollista tarvetta, mutta uudet akut ovat halpaa kuin saippua ja uusista akuista tulee helppo keino pimpata autonsa.
Esim ID-autojen alumiinirunko ja sähkömoottori kestävät ikuisuuden joten vanhaankin runkoon voi olla järkevää asentaa kokonaan uusi akkupaketti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tutkimusten mukaan Sähköautojen akut kestävät helposti yli 20 vuotta.
Uskon kuitenkin että jo 15-20 vuoden päästä nykyisiin autoihin aletaan vaihtamaan akkupaketteja jotka painavat vähemmän ja latautuvat täyteen 5 minuutissa. Ei siksi että sille olisi pakollista tarvetta, mutta uudet akut ovat halpaa kuin saippua ja uusista akuista tulee helppo keino pimpata autonsa.
Esim ID-autojen alumiinirunko ja sähkömoottori kestävät ikuisuuden joten vanhaankin runkoon voi olla järkevää asentaa kokonaan uusi akkupaketti.Kukaan ei tule valmistamaan akkuja 15 vuotta vanhoihin sähköautoihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukaan ei tule valmistamaan akkuja 15 vuotta vanhoihin sähköautoihin.
Ei niin, kun ei niitä 15 vuoden päästä tarvitse vielä vaihtaa. 30 vuotta vanhojen osalta voi olla eri asia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei niin, kun ei niitä 15 vuoden päästä tarvitse vielä vaihtaa. 30 vuotta vanhojen osalta voi olla eri asia.
Ei 15 vuotta vanhoja akkuja tarvitse vaihtaa, mutta akkupaketteja valmistetaan ja vaihdetaan samalla tavalla kuin nyt teholastuja, alustasarjoja yms pimppausosaa.
vuoden 2035 100 kWh akkupaketti voi painaa sata kiloa vähemmän kuin nykyinen ja maksaa 1.500 euroa.
Helppo ja halpa päivitys vanhaan sähköautoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei 15 vuotta vanhoja akkuja tarvitse vaihtaa, mutta akkupaketteja valmistetaan ja vaihdetaan samalla tavalla kuin nyt teholastuja, alustasarjoja yms pimppausosaa.
vuoden 2035 100 kWh akkupaketti voi painaa sata kiloa vähemmän kuin nykyinen ja maksaa 1.500 euroa.
Helppo ja halpa päivitys vanhaan sähköautoon.Mutta vuoden 2035 akkupaketin asentaminen vuoden 2021 sähköautoon on sellaista Pelle Pelottoman työtä ettei se kannata. Kun nykyisten sähköautojen akku loppuu, auto menee romuksi ja kierrätettäväksi. Voi olla että romutukseen viejä on kyseisen auton kolmas tai jopa neljäs omistaja ja hinta pudonnut joka vaihdossa runsaasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta vuoden 2035 akkupaketin asentaminen vuoden 2021 sähköautoon on sellaista Pelle Pelottoman työtä ettei se kannata. Kun nykyisten sähköautojen akku loppuu, auto menee romuksi ja kierrätettäväksi. Voi olla että romutukseen viejä on kyseisen auton kolmas tai jopa neljäs omistaja ja hinta pudonnut joka vaihdossa runsaasti.
TI-sähköautoille ei anneta vakuutusta eikä lupaa ajella liikenteessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
TI-sähköautoille ei anneta vakuutusta eikä lupaa ajella liikenteessä.
Akkupaketin vaihto ei tarvitse edes mitään tarkastusta tai muutoskatsastusta.
Sulla on surkeita vedätysyrityksiä. Ryhdistäydy vähän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akkupaketin vaihto ei tarvitse edes mitään tarkastusta tai muutoskatsastusta.
Sulla on surkeita vedätysyrityksiä. Ryhdistäydy vähän.Kuka vaan ei saa sitä kuitenkaan tehdä eikä kukaan laitata ikivanhaan autoon uutta akustoa.
Anonyymi kirjoitti:
Mulla on yli 20 vuotta vanha Biltema akkuporakone. Toimii vielä alkuperäisillä akuilla täysin. Ei mitään ongelmaa.
En usko tuohon. Kokeiles tehdä sillä porakoneella muutama reikä.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
En usko tuohon. Kokeiles tehdä sillä porakoneella muutama reikä.
Just viime kesänä tein vähän isomman remontin ja käytin rinnakkain vanhaa Biltemaa ja tuoretta Ryobia. Ei mitään käytännön eroa akun kestossa.
Joskus tuo Biltema on ollut käyttämättömänä kuukausiakin ja akku ei ole koskaan tyhjentynyt sinä aikana. Luottopeli vaikka onkin aika huvittavan kolhon näköinen nykyaikaisten työkalujen rinnalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akkupaketin vaihto ei tarvitse edes mitään tarkastusta tai muutoskatsastusta.
Sulla on surkeita vedätysyrityksiä. Ryhdistäydy vähän.Kunhan mennään joitakin vuosia eteenpäin niin eiköhän tuollaiset vaatimukset kehitetä aivan samoin kuin polttomoottorien vaihdoissakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kunhan mennään joitakin vuosia eteenpäin niin eiköhän tuollaiset vaatimukset kehitetä aivan samoin kuin polttomoottorien vaihdoissakin.
Akulla ja moottorilla omat roolinsa autossa ja ne poikkeavat toisistaan täysin.
Akun vaihto on sama kuin vaihtaisi bensatankin toiseen.
- Anonyymi
Sähkögeneraattori olisi hyvä toimia sähköllä. Paljon helpompaa piuhan laittaminen on sähkökatoksessa kuin bensiinilaitteen käynnissä pitäminen.
- Anonyymi
Mites, jos kaikki sähkö maailmassa tehtäisiin ilman fossiilisia?
- Anonyymi
Olisi pirunmoinen sähköpula. Suomikaan ei ole sähkönhankinnassa omavarainen edes fossiilista käyttämällä.
- Anonyymi
Kyllä näin on. Kannattaa myös hankkia itselataava akkukäyttöinen kiuas.
- Anonyymi
Aloituksesta voi kautta rantain päätellä, että kirjoittajan asunnossa on suora sähkölämmitys. Jos ei vielä ole, on syytä ryhtyä toimenpiteisiin sen toteuttamiseksi.
- Anonyymi
Miksi sähköllä lämmittävä mainitsisi maalämpöpumpun?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833950
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t342963Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä992233Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?301900- 311770
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian231762Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell531667Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271537- 281491
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni81485