Kuinka iso sähkölasku tulee omakotitaloon 15000e jo kolme autoo latailee?
68
131
Vastaukset
- Anonyymi
Onpa harvinaisen sekava otsikko!
- Anonyymi
Tällä aloituksen tekijällä viiraa päässä. Ei yleensä osaa muuta sanoa kuin "ahaa", "oho", "haha" yms. ja loputtomasti nostaa näitä yhtä "laadukkaita" aloituksiaan.
- Anonyymi
Joo tuollainen 1000kW laturihan vie sähköön kytkettynä 8,7GWh vuodessa, kalliiksi tulee. Jos jokainen suomen 2,7 miljoonasta kotitalouksista asentaa tuollaisen menee sähköä 23 500 TWh vuodessa !!!! Kun Olkiluodon vuotuinen säköntuotanto on vain 15TWh tämä tarkoitaa sitä että tarvitaan 1500 ydinvoimalaa lisää !!!!!!
Jonkun pitää vielä ajaakin nuo ladatut sähkökilometrit, tiet täyttyvät sähköautoista ja teiden pinnoitteen kuluvat puhki muutamassa kuukaudessa. KUKA TÄMÄN KAIKEN SIIS MAKSAA !!!!!!
Älykäs ajattelija- Anonyymi
Eihän se lataa koko ajan tuolla teholla. Suurimman ajan on pois käytöstä. Pari minuuttia on toiminnassa.
Patteriautoa ei tarvitse latailla. Ostaa vaan kioskilta paristoja.
https://vimeo.com/413962858 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän se lataa koko ajan tuolla teholla. Suurimman ajan on pois käytöstä. Pari minuuttia on toiminnassa.
Patteriautoa ei tarvitse latailla. Ostaa vaan kioskilta paristoja.
https://vimeo.com/413962858Paljonko 9648 AA paristoa maksaa?
- Anonyymi
Juu, näillä sähköauto vouhittajilla ei ole realiteetit hallussa, kuvittelevat, että sähköauton lataaminen vie saman verran sähköä, kuin kännykän lataaminen.
Sähköauton lataaminen = sähkökiukaan lämmitys. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, näillä sähköauto vouhittajilla ei ole realiteetit hallussa, kuvittelevat, että sähköauton lataaminen vie saman verran sähköä, kuin kännykän lataaminen.
Sähköauton lataaminen = sähkökiukaan lämmitys.Sulla ei taida olla sähkön hinnoittelu kovin hanskassa. kWh maksaa saman verran lataa sillä sitten kännykkää tai autoa tai lämmittää saunaa.
Verkkosähkön kustannukset ovat yksi viidesosa bensaan verrattuna. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän se lataa koko ajan tuolla teholla. Suurimman ajan on pois käytöstä. Pari minuuttia on toiminnassa.
Patteriautoa ei tarvitse latailla. Ostaa vaan kioskilta paristoja.
https://vimeo.com/413962858Kyllähän se isompi laturi vie enemmän sähköä ihan samalla tavalla kun isompi boilerikin nostaa sähkölaskua. Ei kannata hannkia liian isoa. Kun lataa 10A yksivaihelaturilla säästää paljon kuukaudessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän se isompi laturi vie enemmän sähköä ihan samalla tavalla kun isompi boilerikin nostaa sähkölaskua. Ei kannata hannkia liian isoa. Kun lataa 10A yksivaihelaturilla säästää paljon kuukaudessa.
"Kun lataa 10A yksivaihelaturilla säästää paljon kuukaudessa."
Nyt kokeilet meneekö tyhmät vedätykseen.
Kuluttaja maksaa käytetyistä kWh:sta, ei käytetystä tehosta. Jos lataa kymmenen tuntia yhden kW:n teholla maksaa aivan yhtä paljon kuin ladata yksi tunti 10 kW teholla. Asiakas maksaa 10 kWh:sta kummassakin tapauksessa.
Tai tietysti jos kiinteistön pääsulakekokoa täytyy kasvattaa niin sitten joo. Mutta siitähän tässä ei ollut kysymys. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän se isompi laturi vie enemmän sähköä ihan samalla tavalla kun isompi boilerikin nostaa sähkölaskua. Ei kannata hannkia liian isoa. Kun lataa 10A yksivaihelaturilla säästää paljon kuukaudessa.
"Kun lataa 10A yksivaihelaturilla säästää paljon kuukaudessa."
Tuollaisella laturilla hyötysuhde on melko heikko, ehkä 80%? 3x16A laturilla pääsee 94% muistaakseni. Ero on vielä isompi talvella, kun akun lämmitykseen menee energiaa. - Anonyymi
Eipä ole ajattelijalla ajatukset kasassa.
Kun sähköautoa ladataan niin se maksaa sen verran kuinka monta kilowattituntia akkuun ladataan, viidessä minuutissa tai yön yli. Se kuinka nopeasti tai hitaasti lataus tehdään, ei muuta käytetyn sähkön hintaa.
Vain silloin voisi tuollaisesta pikalatauksesta olla hyötyä kotioloissa jos käytetään pörssihintaista sähkösopimusta. Kun näkee sovelluksesta että nyt on halpaa sähkö saatavissa seuraavalla tunnilla, niin laitetaan auto pikalaturiin tunniksi (tai lyhyemmäksi ajaksi). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kun lataa 10A yksivaihelaturilla säästää paljon kuukaudessa."
Tuollaisella laturilla hyötysuhde on melko heikko, ehkä 80%? 3x16A laturilla pääsee 94% muistaakseni. Ero on vielä isompi talvella, kun akun lämmitykseen menee energiaa.Miten niin hitaampi lataus on hyötysuhteeltaan heikompi? Akusto on vain "tyytyväisempi" mitä hitaammin sen lataa. Laturin hyötysuhteen tuntee ihan näpeissään, sillä hukkaan menee energiaa vain sen verran mitä latauslaite lämpenee. Jos nyt tarkasti laskee niin 11 tunnin latauksen aikana lämmin laturi hukkaa tehoa koko ajan lämmöksi, nopeammalla laturilla tuo "kuumajakso" on lyhyempi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten niin hitaampi lataus on hyötysuhteeltaan heikompi? Akusto on vain "tyytyväisempi" mitä hitaammin sen lataa. Laturin hyötysuhteen tuntee ihan näpeissään, sillä hukkaan menee energiaa vain sen verran mitä latauslaite lämpenee. Jos nyt tarkasti laskee niin 11 tunnin latauksen aikana lämmin laturi hukkaa tehoa koko ajan lämmöksi, nopeammalla laturilla tuo "kuumajakso" on lyhyempi.
"Miten niin hitaampi lataus on hyötysuhteeltaan heikompi?"
En tiedä miksi. Mutta jostain syystä kolmivaihelatauksella on paljon parempi hyötysuhde tasavirraksi muunnettaessa verrattuna yksivaiheiseen.
3x16A, eli 11 kW latausteho on akulle hidaslatausta. Tässä puhutaan korkeintaan 0,2C lataustehosta. Pikalataus on noin 1C tai enemmän.
1 C latausteho tarkoittaa käytännössä akun latausta täyteen tunnin aikana. Tosin tässä ei oteta huomioon latauksen maksimitehokäyrää, johon vaikuttaa akun lämpötila ja varausaste. Nämä eivät kuitenkaan ole hidaslatauksessa merkitystä, jollaiseksi 11 kW lataus lasketaan.
- Anonyymi
Minun sähkönkuutukseni pieneni kun ostin sähköauton. Yhden auton latailaaminen ei juurikaan näy sähkölaskussa. Tietysti voit laskea tuon kulutksen ja hinnan jos osaat.
- Anonyymi
kertokaa nyt viisaat miten kolmen auton lataaminen näkyy sähkölaskussa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kertokaa nyt viisaat miten kolmen auton lataaminen näkyy sähkölaskussa?
Jos autoilla ajaa keskimääräiset kilometrit eli 55km per päivä niin sähkölaskuun tulee lisää noin 100 euroa per kuussa. Bensalasku pienenee vastaavasti 430 euroa joten siirtymäll bensasta sähköön säästää 330 euroa kuussa.
Jos ajaa 100km päivässä niin silloin säästö on noin 650 euroa kuussa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos autoilla ajaa keskimääräiset kilometrit eli 55km per päivä niin sähkölaskuun tulee lisää noin 100 euroa per kuussa. Bensalasku pienenee vastaavasti 430 euroa joten siirtymäll bensasta sähköön säästää 330 euroa kuussa.
Jos ajaa 100km päivässä niin silloin säästö on noin 650 euroa kuussa.VERTAILULASKELMA 6l/100km kulutuksella
(1.)
"Jos autoilla ajaa keskimääräiset kilometrit eli 55km per päivä niin sähkölaskuun tulee lisää noin 100 euroa per kuussa. Bensalasku pienenee vastaavasti 430 euroa joten siirtymäll bensasta sähköön säästää 330 euroa kuussa.
(2.)
Jos ajaa 100km päivässä niin silloin säästö on noin 650 euroa kuussa."
- - - - - - -
(1.)
55km/pv x 30pv x 6l/100km x 1,6€/l = noin 160€/kk bensakulus oletetulla 6l/100km kulutuksella. (1.650km/kk)
(2.)
100km/pv x 30pv x 6l/100km x 1,6€/l = noin 290€/kk bensakulus oletetulla 6l/100km kulutuksella. (3.000km/kk)
------
En tsekannut bensan päivän hintaa. Toki laskelmasi pitää paikkansa, kunhan alla on kulutukseltaan joku 60-lukuinen jenkki V8 ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
VERTAILULASKELMA 6l/100km kulutuksella
(1.)
"Jos autoilla ajaa keskimääräiset kilometrit eli 55km per päivä niin sähkölaskuun tulee lisää noin 100 euroa per kuussa. Bensalasku pienenee vastaavasti 430 euroa joten siirtymäll bensasta sähköön säästää 330 euroa kuussa.
(2.)
Jos ajaa 100km päivässä niin silloin säästö on noin 650 euroa kuussa."
- - - - - - -
(1.)
55km/pv x 30pv x 6l/100km x 1,6€/l = noin 160€/kk bensakulus oletetulla 6l/100km kulutuksella. (1.650km/kk)
(2.)
100km/pv x 30pv x 6l/100km x 1,6€/l = noin 290€/kk bensakulus oletetulla 6l/100km kulutuksella. (3.000km/kk)
------
En tsekannut bensan päivän hintaa. Toki laskelmasi pitää paikkansa, kunhan alla on kulutukseltaan joku 60-lukuinen jenkki V8 ?Huomaa että tuossa puhutaan kolmesta autosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huomaa että tuossa puhutaan kolmesta autosta.
eli sähkönsiirtolasku on valtava
eikös ollut uutisia että jollain latausasemalla akun täyttö maksoi 90e? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
eli sähkönsiirtolasku on valtava
eikös ollut uutisia että jollain latausasemalla akun täyttö maksoi 90e?Jollain bensa-asemalla 50l täyttö maksoi 5000€. Varmaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
eli sähkönsiirtolasku on valtava
eikös ollut uutisia että jollain latausasemalla akun täyttö maksoi 90e?70 kWh akun täyttö maksaa kotona alle 7€ hävikkeineen, verojen ja siirtomaksujen kanssa. Sillä pääsee 370-450 km.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos autoilla ajaa keskimääräiset kilometrit eli 55km per päivä niin sähkölaskuun tulee lisää noin 100 euroa per kuussa. Bensalasku pienenee vastaavasti 430 euroa joten siirtymäll bensasta sähköön säästää 330 euroa kuussa.
Jos ajaa 100km päivässä niin silloin säästö on noin 650 euroa kuussa.Jos sähköauton kulutus on keskim. 25kWh/100km, 55km/pv ajosuoritteella ja kotilatauksen 0,15€/kWh (kallista sähköä) hinnalla kuukausilaskuksi tulee vajaa 62€. Kolme autoa kustantaisi siten 185€kk..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos sähköauton kulutus on keskim. 25kWh/100km, 55km/pv ajosuoritteella ja kotilatauksen 0,15€/kWh (kallista sähköä) hinnalla kuukausilaskuksi tulee vajaa 62€. Kolme autoa kustantaisi siten 185€kk..
"kotilatauksen 0,15€/kWh (kallista sähköä) hinnalla"
Missä muka noin kallista on? Meillä menee jotain 9 senttiä kWh, sisältäen veron ja siirtomaksun. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"kotilatauksen 0,15€/kWh (kallista sähköä) hinnalla"
Missä muka noin kallista on? Meillä menee jotain 9 senttiä kWh, sisältäen veron ja siirtomaksun.Riippuu paljon verkkoyhtiöstä, itse asun yli 100 000 asukkaan kaupungissa ja täällä siirtomaksu veroineen on reilu 8 snt/kWh ja siihen varsinainen sähkö vielä päälle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu paljon verkkoyhtiöstä, itse asun yli 100 000 asukkaan kaupungissa ja täällä siirtomaksu veroineen on reilu 8 snt/kWh ja siihen varsinainen sähkö vielä päälle.
"siirtomaksu veroineen on reilu 8 snt/kWh ja siihen varsinainen sähkö vielä päälle"
Aika älytöntä. Täällä taas pääsisin 8 senttiin kWh, jos viitsisin optimoida pörssisähkön käytön. Siirtoon menee 2,7 c/kWh ja veroihin se sama mikä kaikkialla, 2,79372 c/kWh. 8 c/kWh pelkästä verosta ja siirrosta on aivan käsittämätöntä riistoa.
Tietysti onhan maailmassa monia alueita, joissa kWh hinta nousee 30-50 sentin lukemiin. Kuten vaikkapa Saksassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos sähköauton kulutus on keskim. 25kWh/100km, 55km/pv ajosuoritteella ja kotilatauksen 0,15€/kWh (kallista sähköä) hinnalla kuukausilaskuksi tulee vajaa 62€. Kolme autoa kustantaisi siten 185€kk..
Tuossa on sähkönhinta ja kulutus aika yläkanttiin.
TM mittasi ID.3:lle talviajossa 21 kWh/100km ja Norjassa tehty ID.4:n testi mittasi 17 kWh/100km keskivauhdilla 90 km/h.
Aika yleisesti käytetään sähköautoille kahta euroa / 100km. Se on hyvä nyrkkisääntö ja keskiarvo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"kotilatauksen 0,15€/kWh (kallista sähköä) hinnalla"
Missä muka noin kallista on? Meillä menee jotain 9 senttiä kWh, sisältäen veron ja siirtomaksun.Siksihän tuossa laskelmassa on käytetty esimerkkinä "kallista sähköä", ettei tule liian ruusuista kuvaa edullisuudesta. 15c/kWh on totista totta joittenkin sähköyhtiöiden hinnoittelussa.
9c/kWh läpi vuoden kaikkina kellonaikoina ei toteudu kyllä missään, ei edes sinulla jos olet olet omakotiasuja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huomaa että tuossa puhutaan kolmesta autosta.
Jep, kas kerpele;
Kiitos!
Kyllä laskelma näyttäisi olevan oikeilla haminoilla, lähtöolettamat tietysti hiukan vaikuttaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siksihän tuossa laskelmassa on käytetty esimerkkinä "kallista sähköä", ettei tule liian ruusuista kuvaa edullisuudesta. 15c/kWh on totista totta joittenkin sähköyhtiöiden hinnoittelussa.
9c/kWh läpi vuoden kaikkina kellonaikoina ei toteudu kyllä missään, ei edes sinulla jos olet olet omakotiasuja."9c/kWh läpi vuoden kaikkina kellonaikoina ei toteudu kyllä missään, ei edes sinulla jos olet olet omakotiasuja."
Yksi sähköauton hyvistä puolista on se että auton latauksen voi ajoittaa halvimman sähkön aikaan. Tai oikeastaan se ajoittuu luonnostaan halvan sähkön aikaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep, kas kerpele;
Kiitos!
Kyllä laskelma näyttäisi olevan oikeilla haminoilla, lähtöolettamat tietysti hiukan vaikuttaa.No problem, tekevälle sattuu.
Selkärangalla varustettu mies nostaa käden pystyyn kun huomaa erehtyneensä.
Respect. Anonyymi kirjoitti:
Jos autoilla ajaa keskimääräiset kilometrit eli 55km per päivä niin sähkölaskuun tulee lisää noin 100 euroa per kuussa. Bensalasku pienenee vastaavasti 430 euroa joten siirtymäll bensasta sähköön säästää 330 euroa kuussa.
Jos ajaa 100km päivässä niin silloin säästö on noin 650 euroa kuussa.55 km/päivä tekee 1650 km/kk. Jos polttis kuluttaa 6l/100 km, niin polttoaineeseen menee 99€, eli pääsee pienemmällä kuin sähkö?
Sulla ei toi matikka oikein toimi...kaha53 kirjoitti:
55 km/päivä tekee 1650 km/kk. Jos polttis kuluttaa 6l/100 km, niin polttoaineeseen menee 99€, eli pääsee pienemmällä kuin sähkö?
Sulla ei toi matikka oikein toimi...Siis polttoaineeseen menee menee 99 l x päivän poltttoainehinta €/l. Jos 1,6l, niin menee 158€
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Siis polttoaineeseen menee menee 99 l x päivän poltttoainehinta €/l. Jos 1,6l, niin menee 158€
Luepa tuo täsmennys tuosta ylempää kuinka monesta autosta ketjun avauksessa puhutaan.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
55 km/päivä tekee 1650 km/kk. Jos polttis kuluttaa 6l/100 km, niin polttoaineeseen menee 99€, eli pääsee pienemmällä kuin sähkö?
Sulla ei toi matikka oikein toimi..."Sulla ei toi matikka oikein toimi..."
3 x 30 x 55 = 4.950km
Sähköllä 0,02 x 4.950 = 99€
Bensalla 6 x 1,6 x 49,5 = 475€
Tuo 430€ tuli siitä kun laskin aluksi virheellisesti 50km/päivä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"siirtomaksu veroineen on reilu 8 snt/kWh ja siihen varsinainen sähkö vielä päälle"
Aika älytöntä. Täällä taas pääsisin 8 senttiin kWh, jos viitsisin optimoida pörssisähkön käytön. Siirtoon menee 2,7 c/kWh ja veroihin se sama mikä kaikkialla, 2,79372 c/kWh. 8 c/kWh pelkästä verosta ja siirrosta on aivan käsittämätöntä riistoa.
Tietysti onhan maailmassa monia alueita, joissa kWh hinta nousee 30-50 sentin lukemiin. Kuten vaikkapa Saksassa.Caruna:
25A liittymä 25,8€/kk
siirto 4,56c/kWh
sähkövero 2,79372 c/kWh - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Caruna:
25A liittymä 25,8€/kk
siirto 4,56c/kWh
sähkövero 2,79372 c/kWhLisäksi tuohon tulee vielä sähköenergian hinta, yleensä 4-6 senttiä/kWh.
Perusmaksuja (energiasta ja siirosta omansa) ei voi laskea kokonaan sähköauton lataukseen, koska perusmaksu koskee kiinteistöä kokonaisuudessaan. Jos lasketaan tarkasti, perusmaksut voisi jyvittää sähköauton lataukseen kulutetun energian perusteella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Caruna:
25A liittymä 25,8€/kk
siirto 4,56c/kWh
sähkövero 2,79372 c/kWhMeillä täällä Etelä-Suomessa:
25A liittymä 5€/kk (samaan hintaan saisi myös 35A liittymän)
siirto 2,7c/kWh
sähkövero 2,79372 c/kWh
Varsinaiseen sähköön menee 4c/kWh. Kannattaa vertailla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä täällä Etelä-Suomessa:
25A liittymä 5€/kk (samaan hintaan saisi myös 35A liittymän)
siirto 2,7c/kWh
sähkövero 2,79372 c/kWh
Varsinaiseen sähköön menee 4c/kWh. Kannattaa vertailla.Carunan hinta on eteläsuomessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Carunan hinta on eteläsuomessa.
Carunalla on useampi verkkoyhtiö ja maaseudulla nyhtävät oiken kunnon perusmaksuja että saavat vedettyä joka torppaan maakaapelin.
- Anonyymi
ei oo palkansaajan valinta e
- Anonyymi
kuka kertoo oikean totuuden
- Anonyymi
Oletko oikeasti niin avuton ettet pysty laskemaan latauskustannuksia oman liittymäsi hinnoittelusta, se taas löytyy sähkölaskustasi? Sähköauton kulutuksen voit katsoa vaikka TM:n talviautovertailusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko oikeasti niin avuton ettet pysty laskemaan latauskustannuksia oman liittymäsi hinnoittelusta, se taas löytyy sähkölaskustasi? Sähköauton kulutuksen voit katsoa vaikka TM:n talviautovertailusta.
TM vertaili eri energialla kulkevia ja E oli kaikissa merkeissä kallein
miten te saatte sen käytön niin halvaksi-tuleeko johto naapurista kuten emmerdalessa Zakilla hahahahhahahahaperskeikkaaa vwmoktra - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
TM vertaili eri energialla kulkevia ja E oli kaikissa merkeissä kallein
miten te saatte sen käytön niin halvaksi-tuleeko johto naapurista kuten emmerdalessa Zakilla hahahahhahahahaperskeikkaaa vwmoktrahttps://cdn.tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/s3/2021/03/01175904/graafi_sahkonkulutus-kylmassa_png.png
Tuosta voi katsoa TM mittaamat TALVIKULUTUKSET. Esim ID.3:lla se oli 21 kWh / 100km.
Se vastaa rahassa noin 1,8-2,5€ riippuen sähkösopimuksesta. Kesällä tetenkin vähemmän.
Bensalla 100km maksaa 8-11€.
Ei tarvitse olla edes kovin fiksu kun näkee miten halpaa sähköllä ajaminen on polttikseen verrattuna. Lyhyt matikka riittää heposti.
Sähkö kaksi euroa = halpa
Bensa kymmenen euroa = sikakallis.
- Anonyymi
20-30€ vie sähköä kuukaudessa täyssähköauto Suomen keskimääräisellä ajosuorituksella, 15000 km/vuosi, riippuen siirtohinnoista.
Eli ei paljon mitään. - Anonyymi
Helppo nyrkkisääntö sähköautojen kustannusten laskemiseksi on jakaa oma bensalasku neljällä.
Jos kyseessä on vähän vanhempi auto niin jaa viidellä. - Anonyymi
https://www.is.fi/autot/art-2000007909315.html
kuinka käy toimintamatka -20 asteessa-onko 100km?- Anonyymi
Id.3 isoilla akuilla toimintamatka Lapissa TM mittausten mukaan 370 km.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Id.3 isoilla akuilla toimintamatka Lapissa TM mittausten mukaan 370 km.
ID.3 ja Tesla talvellakin Helsingistä Kemiin yhdellä 40 minuutin lounastauolla. Sähköautot ovat loistavia matka-autoja. Kuski tarvitee enemmän lepotaukoja kuin auto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ID.3 ja Tesla talvellakin Helsingistä Kemiin yhdellä 40 minuutin lounastauolla. Sähköautot ovat loistavia matka-autoja. Kuski tarvitee enemmän lepotaukoja kuin auto.
Tesla ei tarvii kuin 23 minuutinlatauksen tuolla välillä.
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=7f3a84d3-7328-43d3-b40d-07a3c0bbc1af - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tesla ei tarvii kuin 23 minuutinlatauksen tuolla välillä.
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=7f3a84d3-7328-43d3-b40d-07a3c0bbc1afEi onnistu ohjelman oletuskulutuksella talviaikaan ja kesälläkin menee moottoritieajo hissutteluksi. Realistisemmalla kulutuksella (25 kWh/100km) 1h 2 min latausaika mikä sekin tosin ihan hyvä suoritus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei onnistu ohjelman oletuskulutuksella talviaikaan ja kesälläkin menee moottoritieajo hissutteluksi. Realistisemmalla kulutuksella (25 kWh/100km) 1h 2 min latausaika mikä sekin tosin ihan hyvä suoritus.
25 kWh/100km? Tuo on paljon todellisuutta korkeampi!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
25 kWh/100km? Tuo on paljon todellisuutta korkeampi!
Talvella vähän reilumpi pakkanen tai kesänopeuksilla ajo (rajoitus 10% todellista nopeutta) niin kyllä se noilla huitteilla pyörii. Ja pakko noihin on vähän jättää varmuusmarginaalia ihan jo jonkun yllättävän varalle (liikenneonnettomuus, kiertotie tms.), etenkin jos jollain pätkällä reittiehdotuksen mukaan akku ajetaan lähes tyhjiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Id.3 isoilla akuilla toimintamatka Lapissa TM mittausten mukaan 370 km.
ja moottori lehti kertoo että 180 km pakkasella?
kylläpä on monenlaista tietoa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Id.3 isoilla akuilla toimintamatka Lapissa TM mittausten mukaan 370 km.
ja isolla akulla 50000e hinta ja kestääkö akku kauan? akkuhan maksaa puolet auton hinnasta..eli käytettynä hullukaan ei osta E autoa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ja isolla akulla 50000e hinta ja kestääkö akku kauan? akkuhan maksaa puolet auton hinnasta..eli käytettynä hullukaan ei osta E autoa
"ja isolla akulla 50000e hinta ja kestääkö akku kauan? akkuhan maksaa puolet auton hinnasta..eli käytettynä hullukaan ei osta E autoa"
Tällä hetkellä 1 kW täyssähköauton akkua (kotelointi, jäähdytys, BMS jyvitettynä) maksaa alle 100 €/kWh. Tämä tulee vielä puolittumaan tuotannon tehostuessa ennen vuotta 2025.
Henkilöautoissa ei ole 500 kWh akkua. 50 kWh akku taas maksaisi 5000€ uutena. Tähän ALV ja katteet päälle ei siltikään ole vielä 10000€.
Mutta koko akun uusiminen olisi vähän kuin koko moottorin uusiminen pikkuvian vuoksi. Akkuja voi korjata, joko moduuli- tai kennotasolla. Tällaiset korjaukset maksavat isossa maailmassa 500-1000€ luokkaa ja varmasti halpenevat ajan myötä kun osaamista karttuu ja kilpailua tulee lisää.
Akun hajoamisen riski on kaiken kaikkiaan samaa tasoa kuin moottorin hajoamisen riski, sekä todennäköisyydeltään, että seurauksiltaan.
- Anonyymi
eli monta tonnia tulee maksua lisää
missä säästö verattuna polttomoottori autoihin?
ja kuinka paljon sähkön tuottaminen saastuttaa?- Anonyymi
Jokainen verkkosähköllä ajettu kilometri maksaa yhden viidesosan bensalla ajettuun verrattuna.
Mietipä mistä se säästö tulee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen verkkosähköllä ajettu kilometri maksaa yhden viidesosan bensalla ajettuun verrattuna.
Mietipä mistä se säästö tulee.Sähköautolla ajo lisää päänsärkyä. Patteriauton kuluihin pitää lisätä buranan ym. lääkemaksut. Moottorin pärinä ja tärinä saa aivosolut liikkeelle ja hieroo jumit pois niskasta ja selästä. Käämien ininästä menee vaan paikat vaan jumiin, ja migreeni lisääntyy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautolla ajo lisää päänsärkyä. Patteriauton kuluihin pitää lisätä buranan ym. lääkemaksut. Moottorin pärinä ja tärinä saa aivosolut liikkeelle ja hieroo jumit pois niskasta ja selästä. Käämien ininästä menee vaan paikat vaan jumiin, ja migreeni lisääntyy.
Vaikuttaa siltä että polttisautoilun kuluihin joutuu lisäämään kallonkutistajan sessiot ja terapian. Sen verran näyttää sähköautot rassaavan polttiskuskin mieltä.
Näyttää olevan sähköautot polttiskuskin mielessä päivin ja öin. Pukkaa kaikenmaailman sähköauto-schaissea vähän väliä.
Tai osalla polttiskuskeista. Itse ajan toistaiseksi polttiksella ja mulla ei ole mitään tuollaista sähköautofobiaa. Fiksun tuntuisia pelejä jotka ovat menneet polttiksista ohi jo hyvin monella saralla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen verkkosähköllä ajettu kilometri maksaa yhden viidesosan bensalla ajettuun verrattuna.
Mietipä mistä se säästö tulee.Tosin sähköauto maksaa älyttömän paljon enemmän, eli maksaako bensassa tehtysäästö koskaan tuota eroa takaisin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosin sähköauto maksaa älyttömän paljon enemmän, eli maksaako bensassa tehtysäästö koskaan tuota eroa takaisin?
ID.3:a vastaava Toyota Corolla maksaa noin 30.000.
ID.3 maksaa noin 33.000 kun ottaa huomioon hankintatuen. Tuo raha tulee takaisin nopeasti.
Varsinkin kun ottaa huomioon että Corolla on fossiilipoltin ja ID.3 kulkee sähköllä.
Bensalla ajaminen kallistuu vuosi vuodelta ja köyhällä ei ole enää varaa maksaa bensalaskuja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ID.3:a vastaava Toyota Corolla maksaa noin 30.000.
ID.3 maksaa noin 33.000 kun ottaa huomioon hankintatuen. Tuo raha tulee takaisin nopeasti.
Varsinkin kun ottaa huomioon että Corolla on fossiilipoltin ja ID.3 kulkee sähköllä.
Bensalla ajaminen kallistuu vuosi vuodelta ja köyhällä ei ole enää varaa maksaa bensalaskuja."ID.3:a vastaava Toyota Corolla maksaa noin 30.000."
Mikään nyky-Corolla ei vastaa lähellekään tiloiltaan ID3:a. Myös suorituskyky on muissa kuin 2,0l hybridissä mopoluokkaa ja sekin häviää ID3:en 150kW:n versiolle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ID.3:a vastaava Toyota Corolla maksaa noin 30.000.
ID.3 maksaa noin 33.000 kun ottaa huomioon hankintatuen. Tuo raha tulee takaisin nopeasti.
Varsinkin kun ottaa huomioon että Corolla on fossiilipoltin ja ID.3 kulkee sähköllä.
Bensalla ajaminen kallistuu vuosi vuodelta ja köyhällä ei ole enää varaa maksaa bensalaskuja.Halvinta ID.3:sta vastaava perusmallin Corolla noin 27 000 euroa, eli hintaeroa yli 6000.
Sitten kun otetaan malli jolla voi ajaa vähän matka-ajoakin niin ID.3 reilu 45000 euroa hankintatuen jälkeen ja 2.0 farkku-Corolla 32000 euroa.
Varsinkin jälkimmäisessä tapauksessa sähköauton hankintaa on vaikea perustella vain taloudellisin perustein. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Halvinta ID.3:sta vastaava perusmallin Corolla noin 27 000 euroa, eli hintaeroa yli 6000.
Sitten kun otetaan malli jolla voi ajaa vähän matka-ajoakin niin ID.3 reilu 45000 euroa hankintatuen jälkeen ja 2.0 farkku-Corolla 32000 euroa.
Varsinkin jälkimmäisessä tapauksessa sähköauton hankintaa on vaikea perustella vain taloudellisin perustein.autolehtien vertailuissa E autoilun kustannukset ovat suurimmat yhä...
kuinkas ne TM ja tuulilasi noin huonosti laskee käyttökulut? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"ID.3:a vastaava Toyota Corolla maksaa noin 30.000."
Mikään nyky-Corolla ei vastaa lähellekään tiloiltaan ID3:a. Myös suorituskyky on muissa kuin 2,0l hybridissä mopoluokkaa ja sekin häviää ID3:en 150kW:n versiolle.Halvin ID.3 on jo rangen puolesta käytännössä kaupunki/taajama-auto jolloin perus 1.8l Corolla on sopivin vertailukohta.
- Anonyymi
mielenkiintoista kun sähkökin on E autoilun myötä muuttunut suomessa halvaksi...hahhahahhahah
ainakin mulla on vielä siirtohinta ja sähkölasku vielä suuri ilman E autoakin - Anonyymi
Korttelin vanha muuntaja luultavasti posahtaa ensin?😂🤣
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833872
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t342773Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä962190Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian201697Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?261658Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261508- 281488
- 281481
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71464Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu731453