Pitääkö sähköauton kuljettajalla olla insinöörin tiedot?

Anonyymi

Sähköauton kabiinissa on nappulaa ja tietokonetta koko kojelaudan leveydeltä. Kuinka monen päivän kurssi pitää käydä, että oppii kaikkia namiskoita ja ominaisuuksia käyttämään? Vai pitääkö suosilla hakeutua ammattikorkean pääsykokeisiin?
Ennen riitti, että osasi liruttaa bensaa tankkiin, kääntää virta-avaimesta ja survoa polkimia sen verran, että sai vaihteen päälle ja auton liikkeelle. Nytkö pitää osata käyttää latausasemaa, valita ajomoodit ja osata laskea ranget, että uskaltaa lähteä matkalle. Ja kaikea muuta.

49

71

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei kannata ostaa sähköautoa, sillä kojelaudassa olevat isot kosketusnäytöt ovan aivan järjettömiä ja vaikeakäyttöisiä. Kannattaa ostaa hybridi-Tojota, niin silloin ei ole mitään ongelmia. Tojotassa on kaupunkiajossa sähköauton ajomukavuus ja maantieajossa polttomoottoriauton pitkä toimintasäde. Se on täyden kympin ajoneuvo.

      • On niissä tojoissakin näyttö..


    • Noinko pahasti käy luonnon päälle, ettei enää voi survoa käsin hammasrattaita keskenään eri asentoihin?

      Onhan se kauheata, kun itse ajamiseen ei enää tarvita kuin kääntää rattia ja painaa kaasupoljinta, jonka nimitys sekin on vanhentunut, sekä aina joskus myös jarrupoljinta, vaikka autossa KERS onkin.

      Automaattivalot ja -ilmastointi ne vasta perkeleestä ovatkin, kun ei enää ole ajon aikana mitään näpelöitävää.

      Kotona yön aikana tankkaaminen on myös syntistä touhua.

      • Anonyymi

        Ja sähköauton hinta on niin halpa, että ehkä joku 10-20 prossaa uusien autojen ostajista pystyy patteri auton ostamaan. Ja kun se akkujen takuu loppuu niin, sinulla on kasa ongelma jätettä. Koska ei kukaan täysipäinen osta 10 vuotta vanhaan patteri autoon uusia akkuja jotka maksaa 8-40 tuhatta €/setti. Ihanan kallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sähköauton hinta on niin halpa, että ehkä joku 10-20 prossaa uusien autojen ostajista pystyy patteri auton ostamaan. Ja kun se akkujen takuu loppuu niin, sinulla on kasa ongelma jätettä. Koska ei kukaan täysipäinen osta 10 vuotta vanhaan patteri autoon uusia akkuja jotka maksaa 8-40 tuhatta €/setti. Ihanan kallista.

        Se on kummallista tuo mielikuva että akku olisi heti tiensä päässä kun takuu loppuu 8 vuoden päästä, mutta normi autolla ajellaan kummasti 2-vuoden takuun jälkeen vaikka automaattivaihteiston korjaus maksaa kymppitonnin, moottori 16 tonnia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on kummallista tuo mielikuva että akku olisi heti tiensä päässä kun takuu loppuu 8 vuoden päästä, mutta normi autolla ajellaan kummasti 2-vuoden takuun jälkeen vaikka automaattivaihteiston korjaus maksaa kymppitonnin, moottori 16 tonnia.

        Ja mihinkähän polttis autoon tarvii vaihtaa uusi moottori tai vaihteisto vaihdetaan jo 5 vuoden jälkeen? Onko sulla joku Audi Q7 ? Vai mistä nuo hinnat repäisit. Ja ostaisitko 9 vuotta vanhan sähköauton jossa takuut loppu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on kummallista tuo mielikuva että akku olisi heti tiensä päässä kun takuu loppuu 8 vuoden päästä, mutta normi autolla ajellaan kummasti 2-vuoden takuun jälkeen vaikka automaattivaihteiston korjaus maksaa kymppitonnin, moottori 16 tonnia.

        Klo 16.09 . Vilkaiseppa vaikka nettiuton sivuja myydään sähköautoja, niin sieltä löytyy jotain Nissan leaf kulkinetta hinnat 10 tuhatta € vuosimallit jotain 2010-2014. Siis kuka ostaa tämmöisiä takuu loppu sähköautoja. No ei kukaan. Nämä ilmoitukset ovat olleet tuolla nettiauton sivuilla, piiiitkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Klo 16.09 . Vilkaiseppa vaikka nettiuton sivuja myydään sähköautoja, niin sieltä löytyy jotain Nissan leaf kulkinetta hinnat 10 tuhatta € vuosimallit jotain 2010-2014. Siis kuka ostaa tämmöisiä takuu loppu sähköautoja. No ei kukaan. Nämä ilmoitukset ovat olleet tuolla nettiauton sivuilla, piiiitkään.

        Ehkäpä Leaffia ei halua ihan muista syistä? Kuten lyhyt range alusta asti, hidas lataus ja puuttuva akun jäähdytys?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sähköauton hinta on niin halpa, että ehkä joku 10-20 prossaa uusien autojen ostajista pystyy patteri auton ostamaan. Ja kun se akkujen takuu loppuu niin, sinulla on kasa ongelma jätettä. Koska ei kukaan täysipäinen osta 10 vuotta vanhaan patteri autoon uusia akkuja jotka maksaa 8-40 tuhatta €/setti. Ihanan kallista.

        Kymmenen vuoden kuluttua ei saa mistään nykytyyppisiä akkuja kun vanha akku nyykähtää. Vanhaa sähköautoa ei kannata alkaa modifioida uusille akuille. Romutettavista sähköautoista pitää saada käypä hinta, eikä jotain parin tonnin romutuspalkkiota.


      • Anonyymi

        "kääntää rattia ja painaa kaasupoljinta" Sitä ennen pitää olla huolehtinut lataamisesta ja ennen ajoon lähtemistä täytyy osata valita, mitä ajomoodia käyttää. Jos matka suuntautuu johonkin muualle kuin tavalliseen päivittäiseen työmatkaan, täytyy vakoilla, mistä löytyy latauspiste, siltä varalta että virta käy vähiin. Ja jos on kylmä ilma, täytynee etukäten miettiä, miten se esilämmitys oikein tapahtuu. Ja varmaan monta muutakin asiaa, joista täytyy pitää huolta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkäpä Leaffia ei halua ihan muista syistä? Kuten lyhyt range alusta asti, hidas lataus ja puuttuva akun jäähdytys?

        Ainiin... ja varsinkin vanha Leaf on melko ruma.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "kääntää rattia ja painaa kaasupoljinta" Sitä ennen pitää olla huolehtinut lataamisesta ja ennen ajoon lähtemistä täytyy osata valita, mitä ajomoodia käyttää. Jos matka suuntautuu johonkin muualle kuin tavalliseen päivittäiseen työmatkaan, täytyy vakoilla, mistä löytyy latauspiste, siltä varalta että virta käy vähiin. Ja jos on kylmä ilma, täytynee etukäten miettiä, miten se esilämmitys oikein tapahtuu. Ja varmaan monta muutakin asiaa, joista täytyy pitää huolta.

        Niin. Polttomoottorilla varustetussa autossahan ei tarvitse huolehtia siitä, onko tankissa polttoainetta, eikä huoltoasemien sijaintien tietämisessä korvessa ole mitään väliä.

        Mutta. on totta, että jos päivittäinen ajoreittisi on valottomasta mökistä suoraan erämaahan mettätöihin, kannattanee ehkä harkita jotain tukevaa dieselmaasturia ennemmin. Sen voi tankata vaikka motosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkäpä Leaffia ei halua ihan muista syistä? Kuten lyhyt range alusta asti, hidas lataus ja puuttuva akun jäähdytys?

        Löytyy sieltä nettiautosta myös kalliimpia sähköautoja, jotka ovat olleet myynnissä pitkään. Eli kun sähkärin takuu on lopussa tai loppunut, niin ostajat kiertää kaukaa nämä patteri autot. Se nyt ei vain kannata ostaa tuhansien eurojen akkuja esim. 8vuotta vanhaan sähköautoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mihinkähän polttis autoon tarvii vaihtaa uusi moottori tai vaihteisto vaihdetaan jo 5 vuoden jälkeen? Onko sulla joku Audi Q7 ? Vai mistä nuo hinnat repäisit. Ja ostaisitko 9 vuotta vanhan sähköauton jossa takuut loppu?

        No mihinkä sähköautoon tarvii heti takuun jälkeen vaihtaa akku? Tuollainen on pelkkää vilkkaan mielikuvituksen tuotetta, akkuja voi korjata, ei sitä tarvitse aina vaihtaa jos se jostain syystä rikkoutuu. Mikään fakta ei tue väitettä että koko akku kuolisi määrätyn ajan jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Klo 16.09 . Vilkaiseppa vaikka nettiuton sivuja myydään sähköautoja, niin sieltä löytyy jotain Nissan leaf kulkinetta hinnat 10 tuhatta € vuosimallit jotain 2010-2014. Siis kuka ostaa tämmöisiä takuu loppu sähköautoja. No ei kukaan. Nämä ilmoitukset ovat olleet tuolla nettiauton sivuilla, piiiitkään.

        Tuskin noissakaan leafeissa akku on loppu. Jos ne ei myy, on syyt aivan muualla kuin akuissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kymmenen vuoden kuluttua ei saa mistään nykytyyppisiä akkuja kun vanha akku nyykähtää. Vanhaa sähköautoa ei kannata alkaa modifioida uusille akuille. Romutettavista sähköautoista pitää saada käypä hinta, eikä jotain parin tonnin romutuspalkkiota.

        Akut koostuvat moduleista, joita eri malleissa on akustossa eri määrä. Ei modulin mittoja aleta muuttelemaan, vaikka niiden kapasiteetti paraneekin vuosittain hinnan samalla laskiessa. Vanhan akun saa tulevaisuudessakin kunnostettua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mihinkä sähköautoon tarvii heti takuun jälkeen vaihtaa akku? Tuollainen on pelkkää vilkkaan mielikuvituksen tuotetta, akkuja voi korjata, ei sitä tarvitse aina vaihtaa jos se jostain syystä rikkoutuu. Mikään fakta ei tue väitettä että koko akku kuolisi määrätyn ajan jälkeen.

        Ja montako akun korjaaja löytyy Suomesta? On tosiaan mielikuvituksen tuotetta kuvitella, että akkuja korjattaisiin yksi 'nurkka kerrallaan". Kyllä se akusto kuluu ihan tasaisesti loppuun. Joka tapauksessa akkuston remontointi maksaa tuhansia euroja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akut koostuvat moduleista, joita eri malleissa on akustossa eri määrä. Ei modulin mittoja aleta muuttelemaan, vaikka niiden kapasiteetti paraneekin vuosittain hinnan samalla laskiessa. Vanhan akun saa tulevaisuudessakin kunnostettua.

        Jos siellä akustossa on valmistusvian vuoksi yksi heikompi kenno, se vaihdetaan takuuseen ja toivottavasti moduuleita on vielä silloin saatavilla. Vanhantyyppiseen akustoon ei voi laittaa uudemman tekniikan yksittäisiä moduuleja jo lataustekniikankin vuoksi. Myös kuormitettavuus ei ole silloin tasaista.

        Pitää muistaa että polttomoottori- ja voimansiirtotekniikka on koettua. Sähköautojen tekniikka poikkeaakin suuresti ja se on lähinnä elektroniikkaa, jonka elämänkaari on paljon lyhyempi. Nykypäivänä aika harva käyttää enää kymmenvuotiasta puhelinta tai tietokonetta, tai ainakin on varautunut niiden huomattavasti heikompaan suosituskykyyn.

        On todennäköistä että kymmenvuotias sähköauto on siinä huulilla, koska se joudutaan romuttamaan. Todennäköisesti akuston viottuminen on kuolinisku autolle. Myös kolarointi lienee myös sama tulos. Esimerkiksi USA:ssa käytetään jo romutettujen Teslojen akustoja ja moottoreita ohjauselektroniikkoineen polttomoottoriautojen sähköistämiseen. Volkkarin kunnostettu type 2 pikkubussi sähköistettynä oli melkoinen kiitäjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos siellä akustossa on valmistusvian vuoksi yksi heikompi kenno, se vaihdetaan takuuseen ja toivottavasti moduuleita on vielä silloin saatavilla. Vanhantyyppiseen akustoon ei voi laittaa uudemman tekniikan yksittäisiä moduuleja jo lataustekniikankin vuoksi. Myös kuormitettavuus ei ole silloin tasaista.

        Pitää muistaa että polttomoottori- ja voimansiirtotekniikka on koettua. Sähköautojen tekniikka poikkeaakin suuresti ja se on lähinnä elektroniikkaa, jonka elämänkaari on paljon lyhyempi. Nykypäivänä aika harva käyttää enää kymmenvuotiasta puhelinta tai tietokonetta, tai ainakin on varautunut niiden huomattavasti heikompaan suosituskykyyn.

        On todennäköistä että kymmenvuotias sähköauto on siinä huulilla, koska se joudutaan romuttamaan. Todennäköisesti akuston viottuminen on kuolinisku autolle. Myös kolarointi lienee myös sama tulos. Esimerkiksi USA:ssa käytetään jo romutettujen Teslojen akustoja ja moottoreita ohjauselektroniikkoineen polttomoottoriautojen sähköistämiseen. Volkkarin kunnostettu type 2 pikkubussi sähköistettynä oli melkoinen kiitäjä.

        Totta turiset. Yksi asia on myös josta ei haluta kertoa ääneen. Jatkuva pikalataus kuluttaa akuston huomattavasti nopeammin loppuun kuin hitaasti lataaminen. USA:ssa tehty pikalaturi testi tuhosi koe käytössä olleen akuston vain 40 latauksen jälkeen romuksi. Näistä löytyy tietoa googlettamalla. Jos sattuu kiinnostamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja montako akun korjaaja löytyy Suomesta? On tosiaan mielikuvituksen tuotetta kuvitella, että akkuja korjattaisiin yksi 'nurkka kerrallaan". Kyllä se akusto kuluu ihan tasaisesti loppuun. Joka tapauksessa akkuston remontointi maksaa tuhansia euroja.

        Ei kai löydy vielä yhtään. Mutta jos löytyisi, olisi ko. firma täysin työtön. Hullu sellaisen perustaisi.
        Kysynnän ja tarjonnan laki tuo yrittäjiä myös tuolle alalle. Akun / sähköauton korjaamisen oppii siinä kuin perinteisen auton korjaamisen, kouluttamisen kautta.
        Kaikki nyt vioittuneet akut esim. Tesloissa on korjattu, eli vioittunut komponentti vaihdettu. Käytännössä se menee niin että saat tehdaskorjatun akun vioittuneen tilalle ja oma akku korjataan ja asennetaan korjattuna seuraavalle tarvitsijalle kuten vaihtomoottorit polttiksissa.
        Jostain kummasta kumpuaa ajatus että sähköauto on jotain avaruustekniikkaa ettei sitä tavallinen sopivan ammattikoulun käynyt voi/osaa korjata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta turiset. Yksi asia on myös josta ei haluta kertoa ääneen. Jatkuva pikalataus kuluttaa akuston huomattavasti nopeammin loppuun kuin hitaasti lataaminen. USA:ssa tehty pikalaturi testi tuhosi koe käytössä olleen akuston vain 40 latauksen jälkeen romuksi. Näistä löytyy tietoa googlettamalla. Jos sattuu kiinnostamaan.

        En haulla löytänyt tuollaista väittämääsi tukevaa juttua. Annapa linkki kun kerran tiedät.
        Auton valmistajat eivät kiellä pikalatausta, miten he uskaltavat antaa 8-vuoden takuun autoilleen jos tuollainen pitäisi paikkaansa? Akkuja menisi tuhottomia määriä mitä ei käytännössä tapahdu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta turiset. Yksi asia on myös josta ei haluta kertoa ääneen. Jatkuva pikalataus kuluttaa akuston huomattavasti nopeammin loppuun kuin hitaasti lataaminen. USA:ssa tehty pikalaturi testi tuhosi koe käytössä olleen akuston vain 40 latauksen jälkeen romuksi. Näistä löytyy tietoa googlettamalla. Jos sattuu kiinnostamaan.

        "USA:ssa tehty pikalaturi testi tuhosi koe käytössä olleen akuston vain 40 latauksen jälkeen romuksi."

        Niin, akuston jota ei ollut kunnollinen jäähdytys ja BMS suojaamassa... pitäisi ymmärtää mitä lukee. Vähän kuin polttomoottori, jossa ei ole öljyä. Rikkihän se menee.

        Nykyisissä täyssähköautoissa olevat akut "kestävät" vähintään jotain 1500-2500 syklin luokkaa. 2000 sykliä kertaa 300 km toimintamatkaa tekee 600 000 km. Tässäkin vaiheessa akun kapasiteetista on vasta huvennut 30%, koska tämä yleisesti määritellään akun käyttöiän päättymiseksi. Akku voi silti toimia vielä 10-20 vuotta tämän jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En haulla löytänyt tuollaista väittämääsi tukevaa juttua. Annapa linkki kun kerran tiedät.
        Auton valmistajat eivät kiellä pikalatausta, miten he uskaltavat antaa 8-vuoden takuun autoilleen jos tuollainen pitäisi paikkaansa? Akkuja menisi tuhottomia määriä mitä ei käytännössä tapahdu.

        Vaikka tuosta tekniikka/talous lehti 17.3.2020. "pikalataus halkaisi akkukennoja" lataus kertoja 60. Ja näitä käyttää esim Tesla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkäpä Leaffia ei halua ihan muista syistä? Kuten lyhyt range alusta asti, hidas lataus ja puuttuva akun jäähdytys?

        Kyllä nuo luettelemasi ovat ihan kyseisen sähkövoimalinjan ominaisuuksia, eikä mitään ”muita syitä”. Kamala ulkonäkö on ns. muu syy, ja ikään sekä ominaisuuksiin nähden liiallinen hinta.


      • Anonyymi

        No siis eipä juuri tylsempää ajamista voi olla kuin sähköautoilu. Tällaiselle vanhalle mobilistille siinä on ihan liian vähän aktiviteettia. Silloin nautin ajamisesta, kun saan itse olla se autoa hallinnoiva ns. tietokone.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainiin... ja varsinkin vanha Leaf on melko ruma.

        ”Melko”🤣🤣🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mihinkä sähköautoon tarvii heti takuun jälkeen vaihtaa akku? Tuollainen on pelkkää vilkkaan mielikuvituksen tuotetta, akkuja voi korjata, ei sitä tarvitse aina vaihtaa jos se jostain syystä rikkoutuu. Mikään fakta ei tue väitettä että koko akku kuolisi määrätyn ajan jälkeen.

        Mutta fakta on, että 22 vuoden iässä akku on loppu vaikkei autolla olisi ajettu yhtään. Minun 22-vuotias 310000 km ajettu dieselini toimii hyvin edelleen, ei ole ollut kone eikä vaihteisto kertaakaan auki, vain normi huollot tehty. Laturi ja startti on vaihdettu, ja akku tietysti muutamaankin kertaan, mutta ne onkin sähköosia... Toimintamatka on edelleen jokseenkin sama kuin uutena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta fakta on, että 22 vuoden iässä akku on loppu vaikkei autolla olisi ajettu yhtään. Minun 22-vuotias 310000 km ajettu dieselini toimii hyvin edelleen, ei ole ollut kone eikä vaihteisto kertaakaan auki, vain normi huollot tehty. Laturi ja startti on vaihdettu, ja akku tietysti muutamaankin kertaan, mutta ne onkin sähköosia... Toimintamatka on edelleen jokseenkin sama kuin uutena.

        Kyllä tällaisille kommenteille nauretaan 20 vuoden päästä. Toki luonnollista poistumaa on jo jonkin verran, mutta niin on kaikilla voimalinjoilla.


    • Anonyymi

      Tarkoitushan on tehdä autot niin kalliiksi ja lyhytikäisiksi, ettei tavallisella kansalla ole niihin varaa. Samalla saadaan liikenneongelmatkin hoidettua.

      • Anonyymi

        Juuri tämä! Sähköautoihin pakottaminen varsinkin polttisautojen käyttökuluja nostamalla nostaa liikkumisen kustannuksia erityisesti niillä, joilla muutenkin on keskimääräistä vähemmän rahaa. Ja taatusti ei mitään Harakan lupaamia kompensointeja koskaan tule persaukisille perusduunareille. Kansan kahtiajako senkun kiihtyy. Köyhällä on kaksi vaihtoehtoa: joko ajat vanhalla polttiksella ja maksat siitä kalliisti = elintaso laskee, tai ostat uuden kalliin sähköauton ja velkaannut = elintaso laskee.


    • Anonyymi

      Sähkö Tesla aiheutti kolarin risteys alueella Kuusamossa. Syy automaatti ohjaus, kuskille tuhansien eurojen sakot. Uutinen Kalevassa tänään.

      • Anonyymi

        "Sähkö Tesla"

        Kiitos selvennyksestä. Hyvä ettei polttomoottori-Tesla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähkö Tesla"

        Kiitos selvennyksestä. Hyvä ettei polttomoottori-Tesla.

        Ihan vaan tiedoksi. Kannattaa lukea tuo juttu kokonaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan vaan tiedoksi. Kannattaa lukea tuo juttu kokonaan.

        Juttu löytyy myös Ilta-Sanomista.


      • Anonyymi

        Ei se Tesla mitään kolaria aiheuttanut, vaan sen Teslan kuski. Automaattiohjauksessa kuski on vastuussa kuten esim. vakionopeussäätimellä ajaessa.
        Klikkiotsikoita maailmaan mahtuu varsinkin jos kysymyksessä on Tesla... Miksi? Koska Tesla on niin kiinnostava auto jolloin klikkiotsikoilla lehti saa rahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se Tesla mitään kolaria aiheuttanut, vaan sen Teslan kuski. Automaattiohjauksessa kuski on vastuussa kuten esim. vakionopeussäätimellä ajaessa.
        Klikkiotsikoita maailmaan mahtuu varsinkin jos kysymyksessä on Tesla... Miksi? Koska Tesla on niin kiinnostava auto jolloin klikkiotsikoilla lehti saa rahaa.

        Juu totta. "Mäntyharjulla Teslan autopilotti sekosi". Tietysti kuski on vastuussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu totta. "Mäntyharjulla Teslan autopilotti sekosi". Tietysti kuski on vastuussa.

        Tarkemmin Google navigaattori sekosi. Tuo on sama paikka missä on sattunut paljon onnettomuuksia niille jotka uskovat navigaattoriin.


    • Anonyymi

      Tilanne on sähköautolla nyt sama kuin polttiksila 100 vuotta sitten. Piti osata säätää venttiilejä ja sytytysennakkoa. Käynnistäminen oli oma tapahtumansa ja polttoainettakin sai kätevästi rahdilla paikkakunnan apteekkarin avustuksella. Polttis oli kovin mielenkiintoinen vehje asiasta kiinnostuneille ja jotkut oli jopa sitä mieltä että joskus niillä ajaisivat jopa naisetkin ja ihan jokapäiväisiä matkoja.

      • Anonyymi

        Ei täyssähköllä tarvitse muuta osata kuin lataus, ratti, jarru ja "kaasu". Käynnistää ei tarvitse, koska sähkömoottorin ei tarvitse koko aikaa pyöriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei täyssähköllä tarvitse muuta osata kuin lataus, ratti, jarru ja "kaasu". Käynnistää ei tarvitse, koska sähkömoottorin ei tarvitse koko aikaa pyöriä.

        ID.3:ssa ei tarvii muuta kuin istua ratin taakse ja valita haluaako eteenpäin vai taaksepäin.
        Jos osaa ladata kännykän niin osaa ladata sähköauton.
        Ja lisäksi sähköautolla ajava voi hukata huoltamon puhelinnumeron. Sähköautoa ei juuri huoltoa tarvitse. Ja samoin loppuu huoltoasemilla norkoilu ja valtion pohjattoman kassan täyttäminen bensaveroilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ID.3:ssa ei tarvii muuta kuin istua ratin taakse ja valita haluaako eteenpäin vai taaksepäin.
        Jos osaa ladata kännykän niin osaa ladata sähköauton.
        Ja lisäksi sähköautolla ajava voi hukata huoltamon puhelinnumeron. Sähköautoa ei juuri huoltoa tarvitse. Ja samoin loppuu huoltoasemilla norkoilu ja valtion pohjattoman kassan täyttäminen bensaveroilla.

        Luulisin, että täytyy osata tarkkailla akun varaustasoakin. Paitsi jos joka ilta lataat ja ajat vain yhtä ja samaa reittiä, johon tiedät akkukapasiteetin riittävän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ID.3:ssa ei tarvii muuta kuin istua ratin taakse ja valita haluaako eteenpäin vai taaksepäin.
        Jos osaa ladata kännykän niin osaa ladata sähköauton.
        Ja lisäksi sähköautolla ajava voi hukata huoltamon puhelinnumeron. Sähköautoa ei juuri huoltoa tarvitse. Ja samoin loppuu huoltoasemilla norkoilu ja valtion pohjattoman kassan täyttäminen bensaveroilla.

        Kiva myös miettiä minkä ajomoodin valitsisi ja on mahtavaa kun auton ostettuaa pääsee vertailemaan kotilatausasemia ja tekemään taloonsa uutta sähkösuunnitelmaa. Johtoja ja adaptereita voi myös ostiskella eri tarkoituksiin. On aina sitten kiva jutella kavereiden kanssa mitä lataustägejä sulla on vai käytätkö peräti äppejä. Ennen ajomatkaa voi aina suunnitella latauspaikkoja reittisuunnittelu aplikaatiolla. Kyllä sähköaotoilu on helppoa ja mielenkiintoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulisin, että täytyy osata tarkkailla akun varaustasoakin. Paitsi jos joka ilta lataat ja ajat vain yhtä ja samaa reittiä, johon tiedät akkukapasiteetin riittävän.

        Jos ymmärtää bensamittarin päälle niin silloin ymmärtää myös paljon akuissa on virtaa jäljellä. Auto näyttää selkeästi jäljellä olevan kilometrimäärän.


    • Anonyymi

      Käytetyn sähköauton ostavalla tee-se-itse -miehellä ei ainakaan enää riitä se vuonna -88 käyty automekaanikon koulutus, jolla polttomoottoriautoja rempattiin vielä ihan kummasti. Ennustan, että vielä aika moni reiska tulee kohtaamaan matkansa pään joutumalla virtapiirin osaksi...

      • Anonyymi

        Darwinin laki karsii geenipoolia sieltä tyhmimmästä päästä.


      • Anonyymi

        Sähköautossa kaikki muu on samaa kuin polttiksessa paitsi voimalinja. Sähköautosta sähköiskun saanti vaatii täysin idioottia toimintaa. Kaikki suurjännite kaapelit on oransseja, niistä kun pysyy erossa niin nou hätä. Eli jarruja, alustan osia, ilmastointia ym. voi sähköautostakin -88 koulunsa käynyt perusasentaja korjata.


    • Anonyymi

      Miljoona amerikkalaista käyttää sähköautoa joka päivä. Ja kyse on sentään kansasta jolle laki velvoittaa kertomaan ettei kissaa saa kuivata mikroaaltouunissa.
      Olisi todella pettynyt itseeni jos en osaisi käyttää jotain teknistä laitetta jonka käyttämisessä amerikkalaisilla ei ole mitään ongelmaa.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kun lataa kotona niin se riittää. Vain typerät toimittajat käyvät kokeilemassa kaikenmaailman pömpeleitä missä sattuu.

        Oikean maailman sähköautoilija lataa kotona ja tarvittaessa valitsemansa YHDEN operaattorin latausasemilla. K-Lataus on hyvä ja kattava vaihtoehto. Missä ruokakauppa, siellä sähköä. Hyvin yksinkertaista ja aina toimii.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      83
      3852
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      33
      2746
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      95
      2174
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      20
      1687
    5. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      26
      1608
    6. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1508
    7. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1481
    8. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1454
    9. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      27
      1446
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      73
      1443
    Aihe