Sähköautounelmia

Anonyymi

Kun alettiin puhua sähköautojen kolmannesta aallosta alkoivat pellepelottomat puhua asentavansa perävunuun polttomoottorin jolla ladata akkuja niiden tyhjennettyä.
No autotehtaat ottvat asian todesta ja rakensivat polttomoottorigeneraattorin auton sisään.

Ensimmäinen sähköautoaaltohan oli 1800 ja 1900 luvun taitteessa.
Polttomoottoriautotehtailijat tuhosivat toisen aallo jo ennen alkua.
Kalifornian saasteongelmien innoittamana kehitettiin sähköautoja jotka saivatkin jalansijaa EPA ja kalifornia säätivät lain jonka mukaan autoista tuli kehittää päästöttömiä. Öljy-yhtiöt kumosivat lait.
Kehitettyjen autojen oikeudet ostettiin öljy-yhtiöille ja haudattiin syvälle.

48

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miksi ei vain laittaisi akkuja perävaunuun ja lataa niistä sähköautoa? Toki ne painavat paljon enemmän, mutta silti...

    • Minusta oli hyvin kiinnostava se amerikkalaisten prototyyppi, joka lähestyi ongelmaa hyvin käytännöllisellä tavalla. Auto oli pelkällä sähkömoottorilla toimiva, mutta (muistaakseni ladattava) hybridi, sillä siinä oli teholtaan hyvin vaatimaton kiinalainen pieni dieselgeneraattori, joka oli itsenäinen latausyksikkö, käynnistyen ja ladaten akkuja tarpeen mukaan.

      Autolla siis ajettiin sähköllä aggregaatin käynnistyessä automaattisesti akkujen varauksen pienentyessä. Jos ajoa jatkettiin, ajettiin lopulta pelkän aggregaatin tuottamalla sähköllä hyvin vaatimatonta huippunopeutta n. 70 km/h. Täysillä akuilla auto kulki sen, mitä tarvitsi.

      Kun auto pysäytettiin kytkemättä laturiin, ei aggregaatti suinkaan sammunut, vaan jatkoi akkujen latausta omalla, hyötysuhteen kannalta ideaalisella kierrosnopeudellaan, kunnes akut olivat täynnä.

      Kun muistaakseni auto oli vielä ladattava, saatiin yhdistelmällä akkujen varauskin huomioiden yllättävän hyvä hyötysuhde ja hyvin pitkä toimintamatka dieselin viedessä pari litraa tunnissa tasaisesti parhaalla hyötysuhteellaan. Parinkymmenen litran tankki dieseliä siis lisäsi auton toimintamatkaa noin 700 km.

      Koska oltiin parin vuosikymmenen takaisessa Yhdysvalloissa, ei yksikään autonvalmistaja tietenkään ollut kiinnostunut, joten hyvä idea kuoli...

      • Anonyymi

        Eikö tuo ole täsmälleen sama asia kuin hybridi, tarkkaan ottaen ladattava hybridi? Dieselgeneraattori on dieselmoottori. Ei ihme, että kukaan ei ole kiinnostunut, koska nuo tajuavat tuohon olevan jo parempi toteutus.

        Tuossa ei ole yhtäkään etua normaaliin hybridiin verrattuna. Ainoastaan paljon hankalampi. Ja on olemassa myös hybrideitä dieselmoottorilla, niitä vain on vähemmän, koska kysyntä on vähäistä.

        Idea ei ole hyvä, pikemminkin surkea.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö tuo ole täsmälleen sama asia kuin hybridi, tarkkaan ottaen ladattava hybridi? Dieselgeneraattori on dieselmoottori. Ei ihme, että kukaan ei ole kiinnostunut, koska nuo tajuavat tuohon olevan jo parempi toteutus.

        Tuossa ei ole yhtäkään etua normaaliin hybridiin verrattuna. Ainoastaan paljon hankalampi. Ja on olemassa myös hybrideitä dieselmoottorilla, niitä vain on vähemmän, koska kysyntä on vähäistä.

        Idea ei ole hyvä, pikemminkin surkea.

        Nykyisissä hybrideissä on polttomoottorissakin vaihteisto ja veto akseleille, sekä aivan oleellisesti tehokkaampi polttomoottori.

        Et ole oikein tainnut perehtyä nykyiseen hybriditekniikkaan?


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Nykyisissä hybrideissä on polttomoottorissakin vaihteisto ja veto akseleille, sekä aivan oleellisesti tehokkaampi polttomoottori.

        Et ole oikein tainnut perehtyä nykyiseen hybriditekniikkaan?

        Koulutukseni ja kokemukseni perusteella ymmärrän keskivertoa paremmin hybriditekniikan puutteet.
        Avauksen tarkoitus oli kertoa että hybridi oli ja on edelleen pellepelottomien (Gyro Gearloose, Oppfinnar Jocke) idean teolliseen tuotantoon sovittama idea.

        Keskiverto sekasikiöautoilija ei hyödynnä hybridistä muuta kuin veroedun.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Nykyisissä hybrideissä on polttomoottorissakin vaihteisto ja veto akseleille, sekä aivan oleellisesti tehokkaampi polttomoottori.

        Et ole oikein tainnut perehtyä nykyiseen hybriditekniikkaan?

        Niin? Tuohan vain tarkoittaa, että.hybridi on monta kertaa parempi tekniikka. Ja miksi tuota käytettäisiin, jos heti akkujen tyhjennyttyä rajoitetaan tehoa paljon ja maksiminopeus on 70 km/h? Täysin idioottimainen idea ja ei ole ihme, että se tyrmättiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin? Tuohan vain tarkoittaa, että.hybridi on monta kertaa parempi tekniikka. Ja miksi tuota käytettäisiin, jos heti akkujen tyhjennyttyä rajoitetaan tehoa paljon ja maksiminopeus on 70 km/h? Täysin idioottimainen idea ja ei ole ihme, että se tyrmättiin.

        Miten niin monta kertaa parempi?
        Laivoissa joissa sentään tomitasäde on satoje kertoja pidempi kuin henkilöautoissa on dieselgeneraattori ja täysin sähköinen propulsiojärjestelmä.
        Niissä ei siis lainkaan voi polttomoottoria kytkeä propellin akselille.
        Propellia pyörittävät sähkömoottorit.
        Dieselsähköiset veturit ja lokomotiivit ovat jo vuosikymmeniä olleet sarjahybridejä.

        Autoista on olemassa useiden valmistajien sarjahybridejä joissa polttomoottorigeneraattori vain lataa akkuja tai syöttää ajomoottoreita.

        Miksi meillä sitten tehdään rinnakkaishybridejä, sehän heikentää hyötysuhdetta?
        Koska autoilijat keskimäärin ovat idiootteja ja lumoutuvat sanasta hybridi ymmärtämättä teknisiä näkökohtia.


      • Anonyymi

        Taidat muistella uutista Chevrolet Volt'ista/Opel Ampera'sta jossa on tuollainen toimintamoodi. Ei kuitenkaan mikään kiinalainen diesel vaan ihan oikea bensamoottori pyörittämässä generaattoria. Yksi tuollainen Ampera "asustaa" samalla parkkialueella kuin oma autonikin ja kun sen kuski lähtee ajoon niin ajaa pelkällä sähköllä. Asennutti vieläpä latausmahdollisuuden parkkipaikalleen. Auto on tuontiauto joka tuli mukana kuskin muuttaessa Suomeen, en muista minkä maan kilvissä oli kun ilmestyi ruutuun.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Taidat muistella uutista Chevrolet Volt'ista/Opel Ampera'sta jossa on tuollainen toimintamoodi. Ei kuitenkaan mikään kiinalainen diesel vaan ihan oikea bensamoottori pyörittämässä generaattoria. Yksi tuollainen Ampera "asustaa" samalla parkkialueella kuin oma autonikin ja kun sen kuski lähtee ajoon niin ajaa pelkällä sähköllä. Asennutti vieläpä latausmahdollisuuden parkkipaikalleen. Auto on tuontiauto joka tuli mukana kuskin muuttaessa Suomeen, en muista minkä maan kilvissä oli kun ilmestyi ruutuun.

        Ei ollut Ampera/Volt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö tuo ole täsmälleen sama asia kuin hybridi, tarkkaan ottaen ladattava hybridi? Dieselgeneraattori on dieselmoottori. Ei ihme, että kukaan ei ole kiinnostunut, koska nuo tajuavat tuohon olevan jo parempi toteutus.

        Tuossa ei ole yhtäkään etua normaaliin hybridiin verrattuna. Ainoastaan paljon hankalampi. Ja on olemassa myös hybrideitä dieselmoottorilla, niitä vain on vähemmän, koska kysyntä on vähäistä.

        Idea ei ole hyvä, pikemminkin surkea.

        Tämähän on nykyisin ratkaistu sillä hölmömmällä rinakkaishybridi tavalla, missä polttomoottoria käytetään hyötysuhteeltaan epäedullisella toiminta-alueella ja samalla on varauduttu tarpeettomasti siihen että pelkkä polttomoottori kykenisi liikuttelemaan autoa.

        Kehittyneemmässä sarjahybridissä, polttomoottori on mitoitettu vain siten että se kykenee antamaan keskimääräisesti ajossa tarvittavan tehon, näinollen esimerkiksi 30hv fossiiliteholla saavutetaan jo keskivertoautoa huomattavasti korkeampi suorituskyky. Sarjahybridissä pelkkä sähkömoottori riittää yksin liikuttelemaan autoa ilman polttomoottori suoraa väliintoloa. Etuna tietenkin pienemmät mekaaniset häviöt, mm vaihteistoa ei välttämättä edes tarvita jahyötysuhde on huomattavasti parempi.

        Rinnakkaishybridi on kuitenkin nykyisille markkinoille riittävän hyvä ratkaisu joten sarjahybridi ratkaisuille ei ole ollut tarvetta.


      • Anonyymi

        Sähköauto on ihan ok sille keskiveroautoilijalle, mutta ei korvaa dieseliä tai hybridiä vielä nykyisin saatavalla teknologialla. Itseasiassa keskiveroautoilija ei edes autoa monesti tarvitsisi sillä keskivertoautoilija voisi hyvin käyttää myös julkisia kulkuneuvoja. Monelle kuitenkin polttis tai hybridi on yhä se ainoa vaihtoehto.


      • Mikä tossa oli hyvää ideaa?
        "Kun auto pysäytettiin kytkemättä laturiin, ei aggregaatti suinkaan sammunut, vaan jatkoi akkujen latausta omalla, hyötysuhteen kannalta ideaalisella kierrosnopeudellaan, kunnes akut olivat täynnä."
        Parkkihalleissa olisi aika saaste, samoin isoilla pysäköintialueilla, jne. kun autot kävisivät ladaten akkuja.
        Paljonko auto painaisi; olisi polttomoottori, aggregaatti, akut, jne.
        Keksitkö ihan itse tuon idean?


      • Kollimaattori kirjoitti:

        Nykyisissä hybrideissä on polttomoottorissakin vaihteisto ja veto akseleille, sekä aivan oleellisesti tehokkaampi polttomoottori.

        Et ole oikein tainnut perehtyä nykyiseen hybriditekniikkaan?

        Ei kaikissa ladattavissa hybrideissä ole vaihteistoa.


      • kaha53 kirjoitti:

        Ei kaikissa ladattavissa hybrideissä ole vaihteistoa.

        Ehkä minun olisi pitänyt vain mainita sarjahybridin idean erinomaisuudesta, kun kerran teknisesti pitempää selitysta siitä, mikä sarjahybridi itse asiassa on, ei ymmärretty.


    • Anonyymi

      Kun viisi vuotta sitten ensikerran ajoin sähköautoa ymmärsin sen edut.
      Kun ihmisten epäluuloista johtuen autotehtaat alkoivat markkinoida erilaisia hybridejä.
      Koska keskiverto ajomatka on vain 50 km päivässä jo nuo 200 km ajomatkaan yltävät autot ovat yli 90 % matkoista täysin riittäviä.
      Naapurin kateuttamiseksi (vihreyttämiseksi) tarvitaan kaupunkimaasturipolttomoottorihybridi auto joka on tarpeeksi iso.
      Niinpä tehdään autosta valtava raskas ja kallis jonka ajomatkaa tarvitaan alle 10 % liikennesuoritteesta. jossa on vähintään kaksi voimakonetta.
      Autoa ei osteta järkisyillä koskaan. Käytetään kohtuuttomasti rahaa autoon, jonlla voi ajaa LIDLin parkkipaikalle ja ostaa halpoja elintarvikkeita.

      Hybridi tulee olemaan reliikki jollaista ei kukaan halua akkuteknologian kehityttyä.

      • Anonyymi

        Kannattaa siis olla edelläkävijä ja ostaa itselataava hybridi-Tojota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa siis olla edelläkävijä ja ostaa itselataava hybridi-Tojota.

        Tuleeko itselataavan Toyotan konepellin alta robotti joka kytkee itsekseen latauspiuhan kiinni.


      • Anonyymi

        Keskiarvoihin ja keskivertoihin tuijottaminen on yhtä viisasta kuin kertoa että yksi suomalainen vastaa kymmentä...noh tiedätte kyllä. Siihen liittyy se kysymys että mitäs sitten kun tulee se yhdestoista? Jos keskiverto ajomatka on 50km/pv niin millä mennään jouluksi mummolaan, Tampereelle sukulaisiin, Savonlinnan oopperajuhliin, Saimaan mökille jne. Sittenkö aina hilpaistaan vuokraamosta hakemaan auto? Ei pojat ei tällä lailla. Kun kallis auto ostetaan niin kyllä sillä täytyy hoitua normaalin perheen liikkumistarpeet ilman lisähankintoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskiarvoihin ja keskivertoihin tuijottaminen on yhtä viisasta kuin kertoa että yksi suomalainen vastaa kymmentä...noh tiedätte kyllä. Siihen liittyy se kysymys että mitäs sitten kun tulee se yhdestoista? Jos keskiverto ajomatka on 50km/pv niin millä mennään jouluksi mummolaan, Tampereelle sukulaisiin, Savonlinnan oopperajuhliin, Saimaan mökille jne. Sittenkö aina hilpaistaan vuokraamosta hakemaan auto? Ei pojat ei tällä lailla. Kun kallis auto ostetaan niin kyllä sillä täytyy hoitua normaalin perheen liikkumistarpeet ilman lisähankintoja.

        Nämä satunnaiset tarpeet pitkillä matkoilla katetaan 30 min lataustauolla noin 250km välein. Eka stintti kotoa ennen ensimmäistä lataustaukoa on 350-500km riippuen auton akuston koosta.

        Netissä on useampiakin videoita jossa sähköautolla taitetaan 1.000km alle 11 tunnissa. Riittää varmaan useimmille meistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä satunnaiset tarpeet pitkillä matkoilla katetaan 30 min lataustauolla noin 250km välein. Eka stintti kotoa ennen ensimmäistä lataustaukoa on 350-500km riippuen auton akuston koosta.

        Netissä on useampiakin videoita jossa sähköautolla taitetaan 1.000km alle 11 tunnissa. Riittää varmaan useimmille meistä.

        "Nämä satunnaiset tarpeet pitkillä matkoilla katetaan 30 min lataustauolla noin 250km välein. Eka stintti kotoa ennen ensimmäistä lataustaukoa on 350-500km riippuen auton akuston koosta."

        Kun 250-350 kW latureita on riittävästi, 15 minuuttia riittää Tesla Model 3:sella. Ehkä muillakin, en niistä niin tiedä. Tulevaisuudessa lyhyempikin aika (n. 8 minuuttia voisi riittää, 350 kW * 8 min = 47 kWh), kun akkujen virranottokyky ja latauskäyrät paranevat. Model 3 kun joutuu laskemaan lataustehoa melko alussa latauskäyrää, eikä siksi voi ladata yli 200 kW teholla kovin kauan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä satunnaiset tarpeet pitkillä matkoilla katetaan 30 min lataustauolla noin 250km välein. Eka stintti kotoa ennen ensimmäistä lataustaukoa on 350-500km riippuen auton akuston koosta.

        Netissä on useampiakin videoita jossa sähköautolla taitetaan 1.000km alle 11 tunnissa. Riittää varmaan useimmille meistä.

        Nuo latausasemat näyttäisivät suurimmalta osalta aivan eteläsuomea lukuunottamatta olevan 50kW tyyppiä, eli ei taida puoli tuntia aivan riittää. Tuo 250km on myös vähän yli optimistinen luku, suurimmalla osalla nykyisistä sähköautoista se ei toteudu kuin kesä olosuhteissa. Näisä sähköautojen ominaisuuksista tuntuu kirjoittelevan monet joilla ei ole asiasta henkilökohtaista kokemusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo latausasemat näyttäisivät suurimmalta osalta aivan eteläsuomea lukuunottamatta olevan 50kW tyyppiä, eli ei taida puoli tuntia aivan riittää. Tuo 250km on myös vähän yli optimistinen luku, suurimmalla osalla nykyisistä sähköautoista se ei toteudu kuin kesä olosuhteissa. Näisä sähköautojen ominaisuuksista tuntuu kirjoittelevan monet joilla ei ole asiasta henkilökohtaista kokemusta.

        "Nuo latausasemat näyttäisivät suurimmalta osalta aivan eteläsuomea lukuunottamatta olevan 50kW tyyppiä"

        Pitkät matkat ajetaan valtaväyliä pitkin, ei mitään kinttupolkuja. Siellä pikalatausasemia on myös pohjoisemmassa ja lisää tulee koko ajan.
        On totta että pikalataus-verkosto ei kata koko Suomea mutta niitä on hyvin siellä missä valtaosa kilometreistä ajetaan.
        Ja kun sitten joskus lähtee sinne syrjempään niin ei elämä siitä pilalle mene jos lomalla joutuu pysähtymään 60 minuuttia sen sijaan että lataus kestäisi 30 minuuttia. Ei ole vielä aivan noin kiireiseksi mun lomat menneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nuo latausasemat näyttäisivät suurimmalta osalta aivan eteläsuomea lukuunottamatta olevan 50kW tyyppiä"

        Pitkät matkat ajetaan valtaväyliä pitkin, ei mitään kinttupolkuja. Siellä pikalatausasemia on myös pohjoisemmassa ja lisää tulee koko ajan.
        On totta että pikalataus-verkosto ei kata koko Suomea mutta niitä on hyvin siellä missä valtaosa kilometreistä ajetaan.
        Ja kun sitten joskus lähtee sinne syrjempään niin ei elämä siitä pilalle mene jos lomalla joutuu pysähtymään 60 minuuttia sen sijaan että lataus kestäisi 30 minuuttia. Ei ole vielä aivan noin kiireiseksi mun lomat menneet.

        Pätee ehkä Jyväskylän eteläpuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pätee ehkä Jyväskylän eteläpuolella.

        Suomen väestön keskipiste on Hyvinkäällä joka on parisataa kilsaa etelään Jyväskylästä.

        Latausasemia rakennetavat kaupalliset toimijat ja pikalatausasemat rakennetaan sinne missä ihmiset liikkuvat. Latausasemien rakentaminen on liiketoimintaa. Se ei ole kepun aluepolitiikkaa josta päätetään kepun sisäsiittoisissa tupailloissa ja jossa laskun voi langettaa työssäkäyville veronmaksajille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen väestön keskipiste on Hyvinkäällä joka on parisataa kilsaa etelään Jyväskylästä.

        Latausasemia rakennetavat kaupalliset toimijat ja pikalatausasemat rakennetaan sinne missä ihmiset liikkuvat. Latausasemien rakentaminen on liiketoimintaa. Se ei ole kepun aluepolitiikkaa josta päätetään kepun sisäsiittoisissa tupailloissa ja jossa laskun voi langettaa työssäkäyville veronmaksajille.

        Jos kuitenkin on tarvetta liikkua muuallakin on ainoa valita joko hybridi tai polttis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nuo latausasemat näyttäisivät suurimmalta osalta aivan eteläsuomea lukuunottamatta olevan 50kW tyyppiä"

        Pitkät matkat ajetaan valtaväyliä pitkin, ei mitään kinttupolkuja. Siellä pikalatausasemia on myös pohjoisemmassa ja lisää tulee koko ajan.
        On totta että pikalataus-verkosto ei kata koko Suomea mutta niitä on hyvin siellä missä valtaosa kilometreistä ajetaan.
        Ja kun sitten joskus lähtee sinne syrjempään niin ei elämä siitä pilalle mene jos lomalla joutuu pysähtymään 60 minuuttia sen sijaan että lataus kestäisi 30 minuuttia. Ei ole vielä aivan noin kiireiseksi mun lomat menneet.

        Ei ehkä mene pilalle, mutta täysin turhaa tuo on. Kun kerran voi päästä ilman odottelujakin, niin miksi haaskata rahojaan sähköautoon, joka toimii huonommin.

        Tällä hetkellä ei ole mitään järkevää syytä ostaa sähköautoa. Kannattaa odotella vähintään 5 vuotta. Sähköauto voi toimia, jos pikalatauspaikkoja on nykyistä yli 10 kertaa enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ehkä mene pilalle, mutta täysin turhaa tuo on. Kun kerran voi päästä ilman odottelujakin, niin miksi haaskata rahojaan sähköautoon, joka toimii huonommin.

        Tällä hetkellä ei ole mitään järkevää syytä ostaa sähköautoa. Kannattaa odotella vähintään 5 vuotta. Sähköauto voi toimia, jos pikalatauspaikkoja on nykyistä yli 10 kertaa enemmän.

        Lisään... Enkä ikinä osta mitään uutta tekniikkaa vain sen takia että se on "uutta". Ostan uutta tekniikkaa, jos se on parempi käyttää kuin vanha. Kännyköissäkin ostan usein halvan ja edellisen vuoden mallin, koska minulle ei merkitse mitään että onko kännykkä uutta mallia.

        Jos tekniikkaa on hankalampi käyttää, se jää ostamatta. Sama pätee sähköautoon, tällä hetkellä se on hankalampi kuin normaali polttisauto, joten sitä ei vielä kannata ostaa. Ehkä 5 vuoden päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä satunnaiset tarpeet pitkillä matkoilla katetaan 30 min lataustauolla noin 250km välein. Eka stintti kotoa ennen ensimmäistä lataustaukoa on 350-500km riippuen auton akuston koosta.

        Netissä on useampiakin videoita jossa sähköautolla taitetaan 1.000km alle 11 tunnissa. Riittää varmaan useimmille meistä.

        Olen jo vuosikymmeniä ajanut lomillakin enintään 300-400 km päivässä (tuo yläraja vain satunnaisesti), mutta minulla ei olekaan kesämäkkiä tai mummolaa jossain puolessasuomea. Lappiinkin ajelen vähintään parilla yöpymispaikalla, sehän etu on karavaanarilla kun asunto kulkee mukana. Sähköautoa en kuitenkaan edes pysty ostamaan kun matkailuautoja ei valmisteta sellaisena. Kyllähän minullakin on tuttavia jotka ajavat 11 tuntia pötköön lyhyillä tauoilla Helsingistä Lapin hotelliin, ei vaan sovi minulle, en ole niin innokas istumaan auton ratissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen jo vuosikymmeniä ajanut lomillakin enintään 300-400 km päivässä (tuo yläraja vain satunnaisesti), mutta minulla ei olekaan kesämäkkiä tai mummolaa jossain puolessasuomea. Lappiinkin ajelen vähintään parilla yöpymispaikalla, sehän etu on karavaanarilla kun asunto kulkee mukana. Sähköautoa en kuitenkaan edes pysty ostamaan kun matkailuautoja ei valmisteta sellaisena. Kyllähän minullakin on tuttavia jotka ajavat 11 tuntia pötköön lyhyillä tauoilla Helsingistä Lapin hotelliin, ei vaan sovi minulle, en ole niin innokas istumaan auton ratissa.

        Ehkä, mutta jotkut ajaa ihan työkseenkin. Hupiajeluita voisi kyllä rajoittaa rankalla kädellä, oli kyseessä sitten fosiilinen tai sähköauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä, mutta jotkut ajaa ihan työkseenkin. Hupiajeluita voisi kyllä rajoittaa rankalla kädellä, oli kyseessä sitten fosiilinen tai sähköauto.

        Työkseen ajava jolla päivässä kertyy ajomatkaa 500-600 km ei osta sähköautoa. Homma kusee jos pitää kesken työpäivän pitää latauspausseja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuleeko itselataavan Toyotan konepellin alta robotti joka kytkee itsekseen latauspiuhan kiinni.

        Ainakin Tesla on esitellyt automatiikkaa, joka kiinnittää latauskaapelin itse. Myös langattomia latauslaitteita kehitetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työkseen ajava jolla päivässä kertyy ajomatkaa 500-600 km ei osta sähköautoa. Homma kusee jos pitää kesken työpäivän pitää latauspausseja.

        Pidät pausseja muutenkin, kuten lounas- ja kahvitauon. Valehtelet, jos väität että et pidä taukoja työpäivän aikana. Ja jokaisen tauon yhteydessä voi ladata. Jos lounaspaikassa on latauspaikka, voit mennä syömään ja antaa auton olla latauksessa. Ei lataustauon aikana ole pakko olla autossa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ehkä mene pilalle, mutta täysin turhaa tuo on. Kun kerran voi päästä ilman odottelujakin, niin miksi haaskata rahojaan sähköautoon, joka toimii huonommin.

        Tällä hetkellä ei ole mitään järkevää syytä ostaa sähköautoa. Kannattaa odotella vähintään 5 vuotta. Sähköauto voi toimia, jos pikalatauspaikkoja on nykyistä yli 10 kertaa enemmän.

        Latauspaikkoja on noin 1 kpl 40 ladattavaa autoa kohden.
        Tankkauspaikkoja on Suomessa n. 1500 kpl (huoltoasemat kylmäasemat) ja henkilöautoja on 2,7 mlj = 1 asema 1800 henkilöautoa kohden.
        Kuka ne latausasemat ja niiden käytön kustantaa, kun lataus ei voi olla tuottavaa bisnestä?


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Latauspaikkoja on noin 1 kpl 40 ladattavaa autoa kohden.
        Tankkauspaikkoja on Suomessa n. 1500 kpl (huoltoasemat kylmäasemat) ja henkilöautoja on 2,7 mlj = 1 asema 1800 henkilöautoa kohden.
        Kuka ne latausasemat ja niiden käytön kustantaa, kun lataus ei voi olla tuottavaa bisnestä?

        Ensinnäkin, puhe oli PIKAlatauspaikoista. Valtaosa latauspaikoista Suomessa ei ole pikalatauspaikkoja. Ja lisäksi ladattavien autojen määrä on kasvussa, kun taas polttomoottoriautojen määrä pikemminkin laskussa. Sen lisäksi latauspaikkoja tarvitaan hieman enemmän, koska lataus kestää monta kertaa pidempään. Jopa siitä huolimatta, että valtaosan ajasta ladataankin kotona.

        Eikä tuo viimeinen ole autoa harkitsevan ongelma. Auto ostetaan, jos sen käyttö on helppoa ja halpaa itselle. Jos ei, sitä ei osteta. Tuollaiset asiat ei merkitse mitään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ensinnäkin, puhe oli PIKAlatauspaikoista. Valtaosa latauspaikoista Suomessa ei ole pikalatauspaikkoja. Ja lisäksi ladattavien autojen määrä on kasvussa, kun taas polttomoottoriautojen määrä pikemminkin laskussa. Sen lisäksi latauspaikkoja tarvitaan hieman enemmän, koska lataus kestää monta kertaa pidempään. Jopa siitä huolimatta, että valtaosan ajasta ladataankin kotona.

        Eikä tuo viimeinen ole autoa harkitsevan ongelma. Auto ostetaan, jos sen käyttö on helppoa ja halpaa itselle. Jos ei, sitä ei osteta. Tuollaiset asiat ei merkitse mitään.

        "kun taas polttomoottoriautojen määrä pikemminkin laskussa."
        2020 oli liikennekäytössä 71 000 henkilöautoa enemmän kuin 2017, siis muita kuin sähköautoja. Ei kovin isolta laskulta näytä mun silmään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ensinnäkin, puhe oli PIKAlatauspaikoista. Valtaosa latauspaikoista Suomessa ei ole pikalatauspaikkoja. Ja lisäksi ladattavien autojen määrä on kasvussa, kun taas polttomoottoriautojen määrä pikemminkin laskussa. Sen lisäksi latauspaikkoja tarvitaan hieman enemmän, koska lataus kestää monta kertaa pidempään. Jopa siitä huolimatta, että valtaosan ajasta ladataankin kotona.

        Eikä tuo viimeinen ole autoa harkitsevan ongelma. Auto ostetaan, jos sen käyttö on helppoa ja halpaa itselle. Jos ei, sitä ei osteta. Tuollaiset asiat ei merkitse mitään.

        Huoltoasemien määrä on vähenemässä, vaikka polttomoottoriautojen määrä on kasvanut, koska polttoainemyynti ei ole kannattavaa muuten kuin kylmäasemilla. Jos latureita tarvitaan mielestäsi enemmän, niin kuka ne kustantaa?
        Ruuhka-aikaan tunnissa tankkaa huoltoasemalla, jossa 1 kpl pumppuja 25-30 autoa. 2 laturilla lataa tunnissa 2-4 autoa. Jos yhdestä tankkauksesta tuotto olisi vaikka 2€, olisi tuotto 50-60€. 2-4 latauksen tuotto olisi muutamia euroja.
        Hauska nähdä, että montako laturia on parin kolmen vuoden päästä.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Huoltoasemien määrä on vähenemässä, vaikka polttomoottoriautojen määrä on kasvanut, koska polttoainemyynti ei ole kannattavaa muuten kuin kylmäasemilla. Jos latureita tarvitaan mielestäsi enemmän, niin kuka ne kustantaa?
        Ruuhka-aikaan tunnissa tankkaa huoltoasemalla, jossa 1 kpl pumppuja 25-30 autoa. 2 laturilla lataa tunnissa 2-4 autoa. Jos yhdestä tankkauksesta tuotto olisi vaikka 2€, olisi tuotto 50-60€. 2-4 latauksen tuotto olisi muutamia euroja.
        Hauska nähdä, että montako laturia on parin kolmen vuoden päästä.

        Latauspaikkoja tarvitaan silti lisää ja niitä onkin tulossa. Jos ajelee Teslalla niin Supercharger-verkoston koko kasvaa nykyisestä 9 asemasta 18 asemaan pelkästään tämän vuoden aikana. Ja jos S- ja K-ketjun suunnitelmien uutisointia katsoo, ovat hekin lisäämässä latauspaikkojen ainakin yli tuhannella paikalla muutaman vuoden aikana. Luultavasti joukkoon mahtuu myös nopeita latureita. Ja Lidl aikoo laittaa latauspaikat jokaisen myymälänsä yhteyteen.

        Ja toisin kuin polttoainemyynti, latausasemat ovat usein verrattavissa kylmäasemiin. Vaikka ne olisivat huoltoaseman yhteydessä, se ei ole huoltoaseman omaisuutta.

        Ja polttoaineiden kannattamattomuus johtuu pitkälti korkeista veroista, joita latauksissa ei ole.


    • Anonyymi

      BMW i3 - Range Extender toimii suurinpiiretin noin kuin avauksessa on kuvattu. Ei oikein ottanut tulta ostavan yleisön keskuudessa.

    • Anonyymi

      Kun vielä joku älyäisi aloituksen kaltaisen rakenteen ja käyttää siinä Stirling-moottoria.

      P.S. Allekirjoitin jo.

    • Anonyymi

      "Työkseen ajava jolla päivässä kertyy ajomatkaa 500-600 km ei osta sähköautoa. Homma kusee jos pitää kesken työpäivän pitää latauspausseja."

      Suomen keskinopeuksilla tuo tarkoittaa 7-9 tunnin ajamista päivittäin. Siinä ei jää työntekoon paljoa aikaa.

      Toki jos se ajaminen on se työ niin sitten on eri juttu. Onhan Teslataksit kelanneet isompiakin kilometrejä päivässä ja youtubessa kaverit painelee 1.000km eri sähköautoilla alta 11 tuntia. Ja mitä enemmän sähköllä ajaa per päivä niin sitä enemmän säästää.

      • Anonyymi

        No, hänhän kirjoitti jo alkuun "työkseen ajava", joten silloin tuo on täysin mahdollista. Mutta vaikka tekisi ajamista työkseen, on silloinkin pakko pitää taukoja päivän aikana. Ja kunhan latausverkosto laajenee niin tauon aikana voi ladata. Tällä hetkellä se on hieman hankalaa, riippuen missä päin Suomea tekee töitä.

        Takseilla taas on useinkin tyhjiä hetkiä päivässä, jolloin vain odotellaan taksitolpalla. Jos taksitolpalla on laturi niin auton saa kyllä ladattua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, hänhän kirjoitti jo alkuun "työkseen ajava", joten silloin tuo on täysin mahdollista. Mutta vaikka tekisi ajamista työkseen, on silloinkin pakko pitää taukoja päivän aikana. Ja kunhan latausverkosto laajenee niin tauon aikana voi ladata. Tällä hetkellä se on hieman hankalaa, riippuen missä päin Suomea tekee töitä.

        Takseilla taas on useinkin tyhjiä hetkiä päivässä, jolloin vain odotellaan taksitolpalla. Jos taksitolpalla on laturi niin auton saa kyllä ladattua.

        Laki sanoo että työkseen ajavan on pidettävä 45 minuutin tauko joka neljän tunnin välein. Eli sähköautolla työnteko onnistuu vallan mainiosti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki sanoo että työkseen ajavan on pidettävä 45 minuutin tauko joka neljän tunnin välein. Eli sähköautolla työnteko onnistuu vallan mainiosti.

        Eipä taida laki tarkoittaa vallatonta ja vilkasta myyntimiestä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä taida laki tarkoittaa vallatonta ja vilkasta myyntimiestä?

        Ei ole kovin tehokasta myyntimiehen työnteko jos istuu ratin takana yli neljä tuntia kerrallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki sanoo että työkseen ajavan on pidettävä 45 minuutin tauko joka neljän tunnin välein. Eli sähköautolla työnteko onnistuu vallan mainiosti.

        Ei koske kaupparatsuja tms, raskaalla liikenteellä on tälläinen velvoite.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole kovin tehokasta myyntimiehen työnteko jos istuu ratin takana yli neljä tuntia kerrallaan.

        Asiakastapaamiseen matkustetaan yleensä eri päivänä kun asiakastapaaminen on, jos ei sitten satu niin, että ehtii tapaamisen hoitaa matkapäivänä. Työn tehokkuus riippuu paljolti siitä mitä myy, joillekkin riittää yksi kauppa vuodessa.


    • Anonyymi

      Akkuauto on vain välivaihe

      • Anonyymi

        Seuraavan 100 vuoden välivaihe, aivan kuten polttomoottoriautot.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5770
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3657
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      224
      1875
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1762
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1212
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1167
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      284
      939
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      937
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      877
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe