Aloin miettimään että MIKSI kestää niin kauan vetytankkausasemien rakentaminen jos tekniikka on jo olemassa useammassa maassa ja myös todettu toimivaksi? Mitään tarkkoja osoitteita tai edes kaupunginosia ei ole julkistettu vetytankkausasemien sijainnista? Onko totuus kuitenkin se että vain hämätään mediassa niiden tulevan ja "toivotaan toivotaan" jonkun isomman kihon nappaavan koukun siimoineen tehden jotain suuria investointeja jouduttaen vetyhenkilöautoilua esim. joku autotalo päättää tilata suomen ensimmäiset vetyesittelyautot kolmea eri merkkiä jokaista yhden kappaleen?
Onko totuus että hehkutetaan ja uskotellaan niiden tulevan vaikkei mistään rahoittajista ja aidosti kiinnostuneista tahoista ole edes tietoakaan? Vain hämätään "kun noi muutkin niin minäkin nyt lähden sijoittamaan riskillä isosti" mukaan uskottelemalla lehdistölle ja tämä printataan sitten ulos "totuutena"? Mitään juridisesti sitovia sopimuksia ei ole oikeasti tehty ja nyt vain sijoittajaa rahoineen oikeasti etsitään... eikä välttämättä löydy kuten vetyasiantuntija Woikoskelle kävi 2017?
https://www.pitajanuutiset.fi/paikalliset/4072469
Pohdintaa myös aseman perustamisesta toisessa keskustelussa. Ei se ole niin helppoa...
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17044486/vetytankkausaseman-perustaminen
Ovatko 2023 vetytankkausasemat sittenkin HUIJAUSTA?
104
2850
Vastaukset
- Anonyymi
Mediassa kun on väläytelty asemista, niin missään ei ole mainittu mikä firma/sijoittaja ne aikoo rakentaa? Miksi se pitää salata? Juuri sen takia salataan kun aivan varmaa vetytankkausasemien rakentajaa ei vielä ole vaikka ehkä neuvotteluja käydään?
- Anonyymi
Älä mieti noin isoja asioita. Voi alkaa vaikka koskemaan päähän.
- Anonyymi
Ihme vouhotusta niistä asemista, kun itse vedystä ei ole tietoakaan.
- Anonyymi
Oleellisimpaan kysymykseen ei ole vieläkään saatu vastausta. Siis, kehtaako vetyautosta nousta julkisella paikalla?
- Anonyymi
Pakkohan sieltä on nousta. Ei hinausauton lavalla saa matkustaa.
- Anonyymi
Kyllä vetyautosta kehtaa nousta, mutta ei vastata kuka ne vetytankkausasemat rakentaa. :D
- Anonyymi
Mikä firma tai kuka sijoittaja edes käy vetytankkausasemista neuvotteluja? Linkkiä uutiseen?
- Anonyymi
Eikö olisi helpompaa kertoa medialle firman nimi joka harkitsee asemien pystyttämistä ja saisi paljon yhteydenottoja eri vetytankkausasemien valmistajilta eri maista luoden kilpailua? Siltä varalta että joku tankkauskaluston myyjä ei vain tiedä että firma X harkitsee aseman pystytystä ja kumpikaan ei löydä toisiaan? Samalla se olisi myös viesti autotehtaille ja autonmyyjille että nyt ihan oikeasti koitetaan laittaa rattaita pyörimään jolloin vedyn myyminenkin tulevaisuudessa voisi helpottua kun saadaan joitakin yksittäisiä firmoja viherpesusyistä asiakkaiden silmissä ostamaan vetyautoja 1-5kpl lehdistön tehdessä juttuja "Suomen ensimmäisen vetyauton osti firma Z" saaden ilmaista mainosta... edes harkitsemaan niitä.
- Anonyymi
Suomen ensimmäinen vetyauto on jo museossa.
Teollisuus ei ala investoimaan vetyyn. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomen ensimmäinen vetyauto on jo museossa.
Teollisuus ei ala investoimaan vetyyn.Muut jakeluyhtiöt repivät jo pelihousujaan kun Suomessa poliitikot ovat päättäneet valtion (VTT?) tekevän vedynjakeluverkoston.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muut jakeluyhtiöt repivät jo pelihousujaan kun Suomessa poliitikot ovat päättäneet valtion (VTT?) tekevän vedynjakeluverkoston.
Vetypellen on aika käydä hammaspesulla ja nukkumaan. Pitää käydä ensin ala-aste loppuun. Sitten myöhemmin voi vaikka perehtyä siihen, mitä eroa on VTT:llä ja valtiolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vetypellen on aika käydä hammaspesulla ja nukkumaan. Pitää käydä ensin ala-aste loppuun. Sitten myöhemmin voi vaikka perehtyä siihen, mitä eroa on VTT:llä ja valtiolla.
VTT on valtion kokonaan omistama osakeyhtiö jota työ- ja elinkeinoministeriö hallinnoi. Joten käytännössä jos VTT tekisi vedynjakeluverkoston niin valtio tekisi vedynjakeluverkoston. Todellisuudessa tätä ei tapahdu, vaan VTT korkeintaan tekee pari vetyasemaa omia tutkimuksia varten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
VTT on valtion kokonaan omistama osakeyhtiö jota työ- ja elinkeinoministeriö hallinnoi. Joten käytännössä jos VTT tekisi vedynjakeluverkoston niin valtio tekisi vedynjakeluverkoston. Todellisuudessa tätä ei tapahdu, vaan VTT korkeintaan tekee pari vetyasemaa omia tutkimuksia varten.
VTT:n tehtävä oma näkemyksensä mukaan "Tehtävämme on edistää tutkimuksen ja teknologian hyödyntämistä ja kaupallistamista elinkeinoelämässä ja yhteiskunnassa. "
Raskaasti tappiollisen huoltoasematoiminnan pyörittäminen ei taida kovin nätisti tuohon istua?
Otten huomioon senkin, että VTT:n toiminta pyörii valtaosin palvelutoiminnalla saatavilla tuloilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
VTT:n tehtävä oma näkemyksensä mukaan "Tehtävämme on edistää tutkimuksen ja teknologian hyödyntämistä ja kaupallistamista elinkeinoelämässä ja yhteiskunnassa. "
Raskaasti tappiollisen huoltoasematoiminnan pyörittäminen ei taida kovin nätisti tuohon istua?
Otten huomioon senkin, että VTT:n toiminta pyörii valtaosin palvelutoiminnalla saatavilla tuloilla.Kun politiikka lähtee laukalle, ei resursseja allokoida välttämättä kovin viisaasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun politiikka lähtee laukalle, ei resursseja allokoida välttämättä kovin viisaasti.
Vetypellellä lähti haveet maata kiertävälle radalle. Ei siinä oikein ole edes vaihtoehtoja, kun yritetään selittää 90-luvulle jämähtäneen itäautovalmistajan ratkaisuja tulevaisuuden tekniikaksi.
- Anonyymi
Nuo kolme ensimmäistä rakentaa VTT testikäyttöön, joten taitaa olla kyseisten firmojen pihassa noissa ilmoitetuissa kaupungeissa. Mahtaakohan tavallisella autoilijoilla olla asiaa noille pumpuille heti 2023.
- Anonyymi
Turkuun, Tampereelle ja pääkaupunkiseudulle tulee useita vetytankkausasemia ja ne rakentaa yksityinen yritys.
VTT:ltä tulee näiden lisäksi liikuteltavat vetytankkausasemat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turkuun, Tampereelle ja pääkaupunkiseudulle tulee useita vetytankkausasemia ja ne rakentaa yksityinen yritys.
VTT:ltä tulee näiden lisäksi liikuteltavat vetytankkausasemat.Juuri äskettäin yksityiset yritykset nostivat äläkän kun valtio on luvannut hoitaa vedyn jakelun Suomessa. Pelkäävät ilmeisesti jäävänsä nuolemaan näppejään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri äskettäin yksityiset yritykset nostivat äläkän kun valtio on luvannut hoitaa vedyn jakelun Suomessa. Pelkäävät ilmeisesti jäävänsä nuolemaan näppejään.
Vaan kun ei ole mitä jaella, koska vedyn valmistus on järjetöntä energian hukkaamista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaan kun ei ole mitä jaella, koska vedyn valmistus on järjetöntä energian hukkaamista.
Kyllä Suomen kansanedustajat ja ministerit ovat tehneet muitakin yhtä järjettömiä päätöksiä ja kansa maksaa.
- Anonyymi
Paljon puhetta yrityksistä, mutta YHTÄKÄÄN yrityksen NIMEÄ ei ole uskallettu mainita kuka vetyasemat rakentaa? Johtuisiko se siitä ettei niitä vielä oikeasti ole vaan vasta neuvotellaan? Kun nimeä ei voida mainita julkisesti mediassa edes neuvottelujen osalta, niin valehdellaanko meille taas vain vetylobbarien toimesta?
Katsotaan nyt että tuleeko edes yhtä VTT vetyasemaa koekäyttöön vai kaatuuko sekin oikeasti rahoitukseen? - Anonyymi
Veikkaan että neuvotteluissa ollaan niin ympäristö ja bisnes edellä, mutta kun tutkitaan lukuja ja riskejä.... jooo, ei sittenkään, aivan liian hankalaa. Tietämättömänä helposti innostutaan kunnes tieto lisää tuskaa ja aletaankin pohtia helpompia tapoja sijoittaa sama raha.
- Anonyymi
On se kumma kun mikään taho ei ilmoita edes harkitsevansa vetyasemien pystytystä? Ulkomaalaisetkin yhtiöt satsaavat mielummin maihin joissa on edes heikko vetyautokanta, mutta Suomi on ihan tuhoon tuomittua bisnestä ilman vetyautoja?
- Anonyymi
Hieno suunnitelma, vain rahoitus puuttuu.
Näitä on nähty ennenkin. Esim Saksaan ja Kiinaan suunnitellut "vetykäytävät" joita vetypellen luonnollisesti hehkuttaneet monet kerrat.
Puhumattakaan Suomessa käytössä olevista vetybusseista (oikeasti maakaasulla toimivia), Saksan 200 tankkausasemaa (nyt toiminnassa 91), USA tuhat (oikeasti 48) jne.
- Anonyymi
Aivan sama onko vetyautoja tai ei, vedyn valmistus on silti niin kallista ja kannattamatonta ja jostain pitäisi vielä saada tarpeeksi tuulivoimalla tuotettua sähköä jota ei ole.
- Anonyymi
"Aloin miettimään että MIKSI kestää niin kauan vetytankkausasemien rakentaminen jos tekniikka on jo olemassa "
Minäkin olen miettinyt, että miksi sähköautojen latauspisteitä on vielä niin olematon määrä, vaikka itse sähköautoja on ollut markkinoilla jo vuosia?- Anonyymi
Oikeasti sähköauton voi ladata yli miljoonassa paikassa . Vetyaseman rakentaminen ei kauaa kestä , mutta rahoittajan löytyminen voi kestää vuosikymmenen !
- Anonyymi
Tiedä onko ihan huijausta. Ainakin perusteettomia odotuksia asia joissakin herättänyt. Koko maan kattavaa vetytankkausverkostoa henkilöautoille ei tulla näkemään tällä vuosikymmenellä, jos vielä seuraavallakaan. Siksipä uusi sähköauto.
- Anonyymi
Sähköautot Nyt! ryhmässä oli kysely että oletko joutunut jonottamaan sähköauton latauspisteellä. Noin puolet vastasi ettei koskaan ja siitä seuraava harvoin/vähän vastaus olis seuraavaksi yleisin. Se jo kertoo siitä että latauspisteitä on tarpeeksi suomessa. Norjassa tosin podetaan jo latausjonoja osassa maata kun sähköautoja on siellä todella paljon.
Moni sähköautoilija kertoo myös kesälomareissuistaan halki suomen. Jotkut jopa naapurimaissakin. Tässä eräs tapaus kun matkattu sähköautolla Suomesta Espanjaan.
https://www.facebook.com/groups/sahkoautot.nyt/posts/10158780645579685/
Ja sinun olisi hyvä sivistää itseäsi naputtelemalla oma asuinkuntasi kartalle ja tutkit siitä kuinka paljon on latauspisteitä. Pääkaupunkiseudulla niitä on jo yli 300.
https://latauskartta.fi/#- Anonyymi
Ei jonoa tarvitse kun ne on aina rkkki tai ei vaan toimi tämän auton kanssa. Montako kertaa olet mennyt bensa-asemalla tai kaasuasemalle, että et saan tankattua. Sähköautoissa tämä on arkipäivää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei jonoa tarvitse kun ne on aina rkkki tai ei vaan toimi tämän auton kanssa. Montako kertaa olet mennyt bensa-asemalla tai kaasuasemalle, että et saan tankattua. Sähköautoissa tämä on arkipäivää.
Olen ajanut sähköautolla 120000 km ja vieraillut sillä kolmessatoista maassa usealla pitkällä reissulla, pohjoisimpana Nordkapp ja eteläisimpänä Valencia, enkä ole kertaakaan jäänyt ilman sähköä. Kerran olen joutunut jonottamaan muutaman minuutin, Joulun paluuruuhkassa kotoisesta Lapista vuonna 2020.
- Anonyymi
Ei ole vieläkään kukaan pystynyt sanomaan kuka vetytankkausasemat pystyttää/maksaa? Ei ole neuvottelut edennyt?
- Anonyymi
Onhan vetypelle sanonut, että ne rakentaa VTT eli valtio.
Tuolla kommentilla tuli siis paljastaneeksi, että taas yksi teini näkee märkiä päiväunia.
- Anonyymi
Täällä ei ole vetyä mitä jaella, eikä vetyautoja, joten kukaan ei pystytä eikä maksa.
- Anonyymi
Toisesta ketjusta napattu kommentti:
"Suomeen on suunnitteilla 25-40 vetytankkausasemaa vuosikymmenen loppuun mennessä ja ensimmäiset niistä avataan vuonna 2023 Tampereelle, Turkuun ja pääkaupunkiseudulle.
https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/5409837/Ensimmaiset vetyasemat aukeavat vuonna 2023kayttajia raskaat ajoneuvot seka ennakkoluulottomat henkiloautoilijat"
Ihmettelen suuresti jos 25-40 vetytankkausasemaa aiotaan avata, niin EDELLEENKÄÄN ei pystytä NIMEÄMÄÄN ketään tahoa joka nuo vetytankkausasemat oikeasti pystyttää ja maksaa. Mutta täällä netissä propagandana hehkutetaan "totena". Ja jos niitä ei näy edes vuonna 2024, niin väite muuttuu valheeksi.- Anonyymi
Onhan se mainittu. VTT hoitaa toteutuksen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan se mainittu. VTT hoitaa toteutuksen.
Sekin on sanottu, että VTT = valtio.
Kertoo laakista, että kyseessä on ville 13 vee märkien päiväuniensa kanssa.
- Anonyymi
Eikös jossain artikkelissa ollut SUUNNITTEILLA että VTT avaa YHDEN aseman KOEKÄYTTÖÖN? Ei siis rakenna useampaa. Ja voi olla että sekin vielä kaatuu rahoitukseen. Uskon vasta sitten kun näen.
- Anonyymi
En näe, en usko. Mennyt jo useampi kuukausi eikä edelleenkään ole mediassa mitään alustavaa uutta tietoa vetyasemista. Tainnu sijoittajat kuitenkin vetäytyä hankkeesta? Ei taida hermot riittää laittaa monta miljoonaa euroa kiinni muutamaan asemaan jos ei ole vetyautoilijoita asiakkaina. Paljon fiksumpaa on laittaa rahat vaikka osakkeisiin hajautetusti niin on toivoa edes järkevästä tuotosta.
- Anonyymi
Ovat tainneet sijoittajat sijoittaa Kempoweriin kun on menossa pörssiin. :D
- Anonyymi
Mittavat hankkeet nollasta aloittaessa ottavat aikansa.
Vetyautojenkin suhteen ovat ne alkuajan liian korkeat hinnat ja se kuulu muna-kana-syndrooma, kuka laittaa sarjatuotantoon autoja joille ei ole jakeluverkkoa ja kuka investoi jakleuverkkoon jolle ei ole autoja sarjatuotannossa.
Kun tuo pullonkaula jossakin vaiheessa aukeaa, niin homma lähtee hiljalleen liikkeelle, mutta ei se Suomessa ihan nurkan takana vaikuta vielä olevan.
Ei ne patteriautotkaan lähteneet helpommalla liikkeelle ja alussa oli aivan sama muna-kana-skenario, eikä niitä vieläkään ole Suomessa kuin vaivaiset suunnilleen 0,52% henkilöautoista. Kuitenkin melkoisen hurja rummutus ja lobbaus kaikkialla kaiken aikaa tuohon suoritukseen nähden.
Avauksen linkistä:
"Tankkauspisteistä luopuminen ei kuitenkaan tarkoita hankkeen täydellistä hautaamista. Palmberg painottaa, että valmius jakeluverkoston rakentamiseen on edelleen olemassa."
"– Tekniikka on nyt hallussamme, mutta emme jatkokehitä sitä enää eteenpäin. Kun vetyautojen kehittäminen lähtee taas liikkeelle, olemme varmasti leikissä mukana."
"Clas Palmberg kuitenkin uskoo edelleen vetyautoilun tulevaisuuteen."
"– Se on edelleen äärimmäisen hieno ja ympäristöystävällinen ratkaisu. Polttoainetta syntyy teollisuuden sivutuotteena ja autoin päästöinä on vain puhdasta vettä. Vety on kyllä tulossa, mutta se vain ottaa oman aikansa."- Anonyymi
Järkevät hankkeet eivät polje paikoillaan 18 vuotta. Kuten vetypelleilyn kanssa on käynyt.
https://www.latimes.com/politics/story/2021-08-10/hydrogen-highway-or-highway-to-nowhere
Rahaa palaa koko ajan, mutta homma ei etene. Samat ongelmat on ja pysyy, taloudellisesta kannattavuudesta ei tietoakaan, uusia asemia ei tule ilman roimaa yhteiskunnan tukea eikä nykyiset pysy auki ilman jatkuvaa tukea. Optimistisissakin arvoissa kannattavuutta odotetaan vasta 2020-luvun lopussa. Realistisissa arvioissa mennään 2050 luvulle.
Vrt tuulivoima saatiin nostettua jaloilleen 2011-2017 käytössä olleella syöttötariffilla.
- Anonyymi
Useampi suuri autonvalmistaja kertoo kehittävänsä tällä hetkelläkin vetyautoja. Jotkut ovat myös ilmoittaneet laittavansa vetyauton kehityksen jäihin. Pöhinää siis on vedyn ympärillä koko ajan.
Mutta kuitenkin Woikoski on edelleen ollut ihan hiljaa mediassa vetyverkoston pystyttämisessä vaikka vetyautoja voi ostaa jo muutamalta valmistajalta. Milloin on sen aika sitten on että heidän mielestään vetyverkostoon kannattaa satsata jos tekniikka on jo hallussa eikä sitä kannata jatkokehittää enään? Minä vuonna on oikea aika edes hämätä lehdistöä saadakseen firmalle näkyvyyttä ilmaiseksi mediassa?- Anonyymi
Woikoskella oli tankkausasema Suomessa, mutta kun ei ollut kiinnostusta, se purettiin ja vietiin Ruotsiin. Woikoski ei ole kiinnostunut nappikaupasta (liikennekaasut) varsinkin kun se edellyttäisi katteettomia suuria investointeja.
- Anonyymi
Usea valmistaja on kertonut lopettaneensa vetypommiautojen kehityksen. Esim. GM, Volkkari, Mersu. Myös Hyundai on ilmeisesti tuotekehityksensä ajanut alas, vaikka asian kiistää. Ei ihme, kun on vielä autoja tuotannossa. Asian myöntämisen jälkeen kauppa pysähtyisi varmasti. Nyt vaan hissuksiin ajetaan tuotanto ja varastot alas.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Woikoskella oli tankkausasema Suomessa, mutta kun ei ollut kiinnostusta, se purettiin ja vietiin Ruotsiin. Woikoski ei ole kiinnostunut nappikaupasta (liikennekaasut) varsinkin kun se edellyttäisi katteettomia suuria investointeja.
Niitä asemia oli 2. Vuosaaressa ja Voikoskella. Ainakin toinen on myyty ulkomaille lehtitietojen mukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Woikoskella oli tankkausasema Suomessa, mutta kun ei ollut kiinnostusta, se purettiin ja vietiin Ruotsiin. Woikoski ei ole kiinnostunut nappikaupasta (liikennekaasut) varsinkin kun se edellyttäisi katteettomia suuria investointeja.
Sähkölaturit ovat myös kallita ja kokoajan rikki.
Ioninty laturi maksaa aivan helvetisti - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkölaturit ovat myös kallita ja kokoajan rikki.
Ioninty laturi maksaa aivan helvetistiNiitä sähköautoja latureita rakentaa tusinoittain yhden vetypommiaseman hinnalla.
Metaanin tankkausasemiakin rakentaa 10 yhden vedyn tankkausaseman hinnalla.
- Anonyymi
Tai sitten Woikoski osaa laskea että vetytankkausverkoston takaisinmaksu vedyn myynnillä vie aivan liian kauan aikaa ja tietää kokemuksesta mitä sijoittajat kommentoivat medialta piilossa vuonna 2017 vetäytyessään vetytankkausverkosto hankkeesta. Plus tietävät että on iso riski että vety floppaa kuten on käytännössä käynyt Ruotsissa ja Norjassa. Sen takia toivovat että joku muu harrastaa nappikauppaa ettei heidän itse tarvitse sitä suomessa tehdä isolla riskillä vaan keskittyä omasta mielestään rahakkaampaan vähäriskisempään bisnekseen (vedyn toimitus joka ei sido isoa pääomaa).
- Anonyymi
Vety ei floppaa, vaan on jo flopannut. Suomessa oli 2 tankkausasemaa. Ei ole enää.
- Anonyymi
Etelä-Koreassa vedynjakelulla ei rikastu vaan tuottaa tappiota.
https://www.reuters.com/article/us-autos-hydrogen-southkorea-insight-idUSKBN1W936A - Anonyymi
Skarta olisi hyvä ehdokas rakentamaan muutama vetytankkausasema Pohjois-Suomeen? Mutta veikkaan ettei lähde siihen bisnekseen mukaan.
- Anonyymi
Hyvällä todennäköisyydellä ovat. Vedystä vouhotetaan paljon, mutta kun pitäisi jotain tehdä, tai mikä pahinta, jostain maksaa, projektit vain mystisesti katoavat.
- Anonyymi
Nuo 2023 lupaillut tankkausasemat on suunniteltu VTT:n käyttöön kun kokeilevat vetyautoja käytännössä.
Ensimmäiset vedyn tankkausasemat ovat konttiratkaisuja, kuten ne pari Suomessa jo olleita (purettu ja viety muualle). Minkään jakeluyhtiöketjun ei kannata sijoittaa suuria summia palveluun josta ei saa katetta yli kymmeneen vuoteen (jos koskaan). - Anonyymi
Jostain linkkiä VTT projektiin että ihan oikeasti vetytankkauskontit on tilattu ja vain sijoituspaikkaa enään etsitään? Epäilen että taas vain suunnittelua ilman että kukaan oikeasti liikuttaa tavaraa tai rahaa mihinkään suuntaan.
- Anonyymi
Eiköhän ne paikat ole jo päätetty, eli VTT:n toimipaikan pihassa noilla em. paikkakunnilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän ne paikat ole jo päätetty, eli VTT:n toimipaikan pihassa noilla em. paikkakunnilla.
Eli siirrettäviä vehkeitä. Tankkaus mahdolllisesti mallia "yön yli". Ja tässä siis käsissä valtava etu sähköautojen lataukseen verrattuna ;-D Eikä ole hintaakaan kun 900 % enemmän!
- Anonyymi
"Eiköhän ne paikat ole jo päätetty, eli VTT:n toimipaikan pihassa noilla em. paikkakunnilla."
Miksi et laita mitään linkkiä sitten asiasta? Ja JOS ovat VAIN VTT käytössä, niin ei se hyödytä oikein yksityisiä vetyautoilijoita eikä vetyautoja saada suomessa kaupaksi?
En löytänyt VTT sivuilta mitään mainintaa vetytankkausasemista vaikka muuta uutista löytyy kylläkin useista tutkimuksista yleismaailmallisesti, joten ei pidä tuo väite edelleenkään paikkaansa? Edelleen rahoitus on se ongelma eikä sen takia mitään voi julkaista?
https://www.vttresearch.com/fi - Anonyymi
Olin vaihteeksi puheilla entisen vetyfirman kemistin kanssa joka on nyt akkufirmalla töissä. Tuli puheeksi tuo ainainen ongelma akkujen lataamisesta esille ja hän kertoi tämmöistä. ”Ollaan pääsemässä siihen tilanteeseen, että jokaisessa kerrostalossa on useampia latureita ja tienvarsien pikalaturit yleistyvät kovaa vauhtia. Talolatureiden hinnat ovat n. 150€/paikka ja 80% latauksista tehdään niillä yön aikana. Pikalaturit maksavat n. 10000€/kpl kun niitä on useampi nipussa. Vetyasemat n. 1,5m€ yhdelle tankkauspaikalle, ymmärrät nyt miksi laivoihin ja kuoma-autoihin ollaan tarjoamassa vetyä. Myynnin volyymi pitää ola todella suuri ennen kuin vetyasema kannattaa rakentaa.”
- Anonyymi
Yksi vetyasema hoitaaa 10x vain sen mitä 10 pikalaturia. Tankkaus pari minsaa seuraava. Eikä myöskään vaikuta säät eikä kuorma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksi vetyasema hoitaaa 10x vain sen mitä 10 pikalaturia. Tankkaus pari minsaa seuraava. Eikä myöskään vaikuta säät eikä kuorma.
Pikalatureita käytetään yleensä 10-20 minuuttia. Yksi pikalaturi kykenee silti "tankkaamaan" enemmän autoja viikossa, koska se ei tarvitse välipaineistuksia eikä siitä ole vety loppu. Norjasta ja Kaliforniasta opittu tämä.
Lisäksi vetyauto on PAKKO tankata vetyasemalla. 95% sähköautojen latauksista tapahtuu muualla kuin pikalaturilla, esim. kotona yön yli. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksi vetyasema hoitaaa 10x vain sen mitä 10 pikalaturia. Tankkaus pari minsaa seuraava. Eikä myöskään vaikuta säät eikä kuorma.
Halvimmat vedyn tankkausasemat pystyvät tankkaamaan vain 10 henkilöautoa vuorokaudessa. Raskaan kaluston tankkaus näillä mallia "yön yli".
Aika kuluu kaasun paineistamiseen hlöautoissa tarvittavaan 700 bar paineeseen.
Järeimmillä Yhdysvaltoihin suunnitelluilla asemilla on 4 tankkauspistettä ja paineenkorotuspumppujen kapasiteetti 324 kg/d. Siitä saa tankattua liki 65 autroa/vuorokausi.
Bensa-asemalla tankkaa teoriassa 1000 autoa vuorokaudessa. Tosin teor. kapasiteetit hyödyntäminen edellyttäisi, että asemalle jonotetaan 24/7.
Suomessa on yli 1500 autoa yhtä bensa-asemaa kohti ja kun auto pitää tankata keskimäärin 2 viikon välein, asemat toimivat "vajaateholla" -> ruuhkia on vain harvoin.
Kaliforniassa on 240 autoa vetypommiasemaa kohti ja hirmuiset ruuhkat, koska tankkaus on hidas ja vety usein loppu aseman varastosta.
Euroopassa ei ole ruuhkia, koska tuhatta vetylelua palvelemaan on rakennettu toista sataa tankkausasemaa. Tankkauksia keskimääräisellä asemalla vain 1 vuorokaudessa. Kyllä, tähän kannatti haaskata 450 miljoonaa euroa!
Useimmilla Eurooppaan rakennetuilla tankkausasemilla on vain 1 tankkauspiste ja 200 kg vetyvarasto, mikä riittää noin 40 tankkaukseen.
Vety on valloittanut maailmaa jo 18 vuoden ajan ja tällaista tolkuttoman kallista näpertelyä touhu edelleen on. Suomessa on enemmän kaasuautoja kuin Yhdysvalloissa ja Euroopassa yhteensä (16 tuhatta vs. 12 1 tuhatta). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Halvimmat vedyn tankkausasemat pystyvät tankkaamaan vain 10 henkilöautoa vuorokaudessa. Raskaan kaluston tankkaus näillä mallia "yön yli".
Aika kuluu kaasun paineistamiseen hlöautoissa tarvittavaan 700 bar paineeseen.
Järeimmillä Yhdysvaltoihin suunnitelluilla asemilla on 4 tankkauspistettä ja paineenkorotuspumppujen kapasiteetti 324 kg/d. Siitä saa tankattua liki 65 autroa/vuorokausi.
Bensa-asemalla tankkaa teoriassa 1000 autoa vuorokaudessa. Tosin teor. kapasiteetit hyödyntäminen edellyttäisi, että asemalle jonotetaan 24/7.
Suomessa on yli 1500 autoa yhtä bensa-asemaa kohti ja kun auto pitää tankata keskimäärin 2 viikon välein, asemat toimivat "vajaateholla" -> ruuhkia on vain harvoin.
Kaliforniassa on 240 autoa vetypommiasemaa kohti ja hirmuiset ruuhkat, koska tankkaus on hidas ja vety usein loppu aseman varastosta.
Euroopassa ei ole ruuhkia, koska tuhatta vetylelua palvelemaan on rakennettu toista sataa tankkausasemaa. Tankkauksia keskimääräisellä asemalla vain 1 vuorokaudessa. Kyllä, tähän kannatti haaskata 450 miljoonaa euroa!
Useimmilla Eurooppaan rakennetuilla tankkausasemilla on vain 1 tankkauspiste ja 200 kg vetyvarasto, mikä riittää noin 40 tankkaukseen.
Vety on valloittanut maailmaa jo 18 vuoden ajan ja tällaista tolkuttoman kallista näpertelyä touhu edelleen on. Suomessa on enemmän kaasuautoja kuin Yhdysvalloissa ja Euroopassa yhteensä (16 tuhatta vs. 12 1 tuhatta).Siis pelkästään Suomessa on enemmän kaasuautoja kuin vetyautoja USA:ssa ja Euroopassa.
Sehän on sanomattakin selvää, että ao maissa on hurjasti suurempi määrä kaasuautoja. Saksassa yli 600 metaanin tankkausasemaa ja tottakai metaani on käytössä myös USA:ssa.
Miksei olisi, kun metaani on halvempi polttoaine, autot 60 % halvempia, tankkausasemia 10x määrä jne.
BTW suurin osa EU Norjan vetypommiautoista on muunnossarjalla höystettyjä sähköpakettiautoja. Testimuuleja ja demoja siis. Ei ole kuluttajia napannut vetylelujen ostaminen.
- Anonyymi
Erittäin todennäköisesti on huijausta, koska:
"Kuinka lähellä tai kaukana on aika, että vetyautoilu on aito vaihtoehto kotitaloudelle?
– Suomessa ollaan melko kaukana, tankkausasemia ei ole tällä hetkellä yhtään. Autoalan ennusteessa, missä vetyautot ovat mukana, ne lähtevät näkymään autokannassa NOIN 15 VUODEN KULUTTUA. Esimerkiksi Saksassa on noin 100 vetytankkausasemaa ja teknistä estettä vetyauton käytölle ei ole. Vetyautot sinänsä ovat teknisesti kypsällä tasolla kotitalouskäyttöön autojen puolesta jo nyt.
– Vetyautoilla on kuitenkin tankkausinfran saatavuuden ja vedyn hinnan puolesta paljon kirittävää, jotta ne voisivat kilpailla täyssähköautojen kanssa kotitalouskäytössä. PITÄÄ HUOMIOIDA akkuteknologian nopea kehitys – jo vuosikymmenessä on tapahtunut MERKITTÄVÄÄ KEHITYSTÄ täyssähköautojen AKUISSA, ja kehitysvauhti on edelleen kiihtymässä ja myös SUURTEHOLATAUSVERKOSTO on rakentumassa HYVÄÄ VAUHTIA.
Tutkimustiimin päällikkö Marko Paakkinen ja VTT:n vetypolttokennotiimin päällikkö Olli Himanen."
https://moottori.fi/liikenne/jutut/vedyn-voimalla-tarkea-rooli-mutta-ei-valttamatta-henkiloautoissa/- Anonyymi
Vedyn käyttö liikennepolttoaineena ei sisälly vuoteen 2045 ulottuvaan "liikenteen tiekartta" suunnitelmaan.
Vedyn sijaan panostetaan reilusti halvempiin ja realistisiin vaihtoehtoihin, kuten täyssähköautot ja metaani (etenkin raskaassa liikenteessä).
Tämän vuoden aikana saadaan käyttöön 70 paineistetun metaanin tankkausasemaa. Nesteytettyä metaania saa 10 asemalta.
Eikä tähän ole tarvinnut upottaa rahaa 200 miljoonaa, kuten vetyyh höpsähtäneissä maissa. USA:ssa on tarkoitus rakentaa 159 miljoonalla dollarilla tankkausasemia 9000 vetyauton tarpeisiin. Vajaa 18 000 per auto.
EU:ssa poltettu rahaa jo käytännössä flopanneeseen hankkeeseen. Kokonaisbudjetti 450 miljoonaa ja sillä saatu käyttöön joku 150 tankkausasemaa ja 3000 autoa. Ilmavat 150 000 € autoa kohti. - Anonyymi
Mitä ihmeen kehitystä lisää kilowatteja akuissa. Missä on solidatateakut?
- Anonyymi
Aina vetyspämmääjä jaksaa toitottaa valheellisesti jonkun rakentavan vetyasemat 2023... uudestaan ja uudestaan vaikka on monessa ketjussa mainittu tässä linkissä ja varmasti sen nähnyt. Haluaa vain valehdelle meille tietoisesti.
- Anonyymi
Toyota ei halua rakentaa vetyverkostoa vaikka Kaliforniassa vetyautoilijat sitä vaativat. Ovat kyllästyneet jatkuvaan vedyn loppumiseen vetytankkausasemilta.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17223815/miksi-toyota-ei-panosta-omalla-rahalla-vetytankkausverkostoon - Anonyymi
Pelkkä vetytankkausverkoston rakentaminen saattaa maksaa 9 MILJARDIA suomessa plus kaikki muu infra päälle, niin puhutaan jo YLI 12 MILJARDIN hintalapusta. Aika mahdoton tehtävä kun Suomi on harvaanasuttu maa ja melko pieni henkilöautokanta muihin maihin verrattuna, jolloin hankalaa repiä voittoja vetyä myymällä vähäisille vetyautoilijoille kun huomioi vetytankkausaseman perustamisen, vedyn siirtokulut, VIHREÄN sähkön hinnan ja kuluvan aseman/kaluston huoltokulut.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254273/vetyautojen-maarat-eri-maissa-prosentteina - Anonyymi
Jos ei vuonna 2022 kesäkuussa (ennen kesälomia) edelleenkään ole yhtään firmaa ilmoittautunut julkisuudessa edes laadituista suunnitelmista aloittaa vetytankkausasemien rakentaminen vuonna 2023, niin vaikea uskoa että niitä asemia saadaan ajoissa vuoden 2023 aikana toimiviksi ja erityisesti siltä kantilta että niistä voi kuka tahansa tankata vetyä eikä vain jonkun yksityisen yrityksen käyttöön esim. VTT. Vasta täysin julkinen vetytankkausasema mahdollistaa Suomessa vetyautoilun, jolloin vetyfanaatikot voi tilata ulkomailta (käytetyn) vetyauton jos niin haluaa. Ja ensimmäinen vetytankkausasema pitäisi pystyttää Oulun seudulle missä ainakin teoriassa Skartan vetyauto pyörii.
Tässä ei ole enään montaa kuukautta kesään...- Anonyymi
Valtiolta ei ole lanttiakaan luvassa. Vetykerjäläiset ovat valmiita rakentamaan aseman, heti kun joku muu maksaa viulut. Samoin ovat valmiita myymään autoja 100 000 € kpl. Heti, kun joku hullu on valmis tuhlaamaan.
Vetypommiautoja on Suomeenkin tyrkytetty kymmenkunta vuotta. Ei käy kauppa. Eikä tarvi ihmetellä, miksei käy.
- Anonyymi
Jälleen uutinen vetytankkausaseman rakentamisesta vuonna 2023(?).
"Plit kertoo, että yhtiö SUUNNITTELEE rakentavansa Harjavaltaan myös Suomen ensimmäisen puhtaan vedyn tankkausaseman RASKASTA liikennettä varten. Myöhemmin jakeluverkosto laajenisi muualla maahan."
Uskon vasta sitten kun näen. Aina voi suunnitella ja antaa lehdistötiedotteita, mutta aikuisten oikeasti vedyn onnistunut tankkaaminen ajoneuvoon on sitten eri asia. Jos ei ole raskaankaluston vetyautoja, niin ei ole myöskään vedyn myyntiä (vetytankkauksia) eikä rahaa kannata käyttämättömään tekniikkaan tuhlata. Eri asia on jos yhtiö suunnittelee oman yhtiön vedyn toimituksia vetyä tarvitseville tehtaille käyttäen vetytankkeriautoissa voimanlähteenä vetyä, niin silloin tuon ajatuksen voisi ymmärtää. Se selviää sitten myöhemmin...
https://www.hs.fi/talous/art-2000008582909.html?share=95f22d825bebe557e3a7922293463b0c&fbclid=IwAR0Ul9341G5XdZq9PWJQHW2RTmh6D1DMpjee4fbM2NBsLwCyV2DcMYzSLvc - Anonyymi
Tuskin Suomen valtiolta irtoaa avustuksia vetytankkausasemia varten kun kaikki "ylimääräinen" raha tarvitaan maanpuolustukseen.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17343874/vetyverkoston-rakentaminen-nyt-ukrainan-sodan-takia-taysin-jaissa- - Anonyymi
Sähköverkon kun Putin pommittaa paskaksi, niin kaikki ladattavat sähköautot pysähtyvät. Bensiinillä sen auton täytyy kulkea, kun Norjaan pakoon pitää mennä. Tai vedyllä.
- Anonyymi
Vedyllä ei mennä minnekään ilman sähköverkkoa. Kompurat eivät toimi.
- Anonyymi
Vetytehtaita ja vetytankkausasemia voidaan myös pommittaa. Korkeapaineistetut vetysäiliöt hajoavat helposti ja aiheittavat ison räjähdyksen joten ovat todella haavoittuvassa asemassa sodassa. Samoin sähköverkkoa voidaan pommittaa jolloin vedyn siirto ja tuotanto pysähtyy.
- Anonyymi
Suomalainen startup firma nimeltä Hydre aikoo rakentaa lähivuosina vetytankkausasemia. Mutta ongelmana on jälleen kerran että konkreettiset ilmoitetut suunnitelmat puuttuu, sillä ei ole ilmoitettu aseman teknisiä tietoja, osoitteita (kaupunginosia), rahoitusta jne. Pelkkää hypettämistä jälleen kerran netissä. Olen aika varma että etsivät rahoittajia... joita ei sitten lopulta merkittävästi löydy.
http://www.hydre.fi/page1.html- Anonyymi
Näiden tilapäisten koeasemien "rakentaminen" on nopeaa ja helppoa, tuodaan vaan kuorma-autolla siirtolavalla oleva vetytankki, jossa on jakelumittari asennettu päätyyn. Ellei kauppa käy, myydään laitteisto muualle, kuten Suomen ensimmäisten kahden vetytankkauspisteen kanssa tehtiin.
- Anonyymi
Vetyauto on loistava keksintö - puuttuu vain vety ja auto.
- Anonyymi
Eiköhän ole jo kaikille selvää, että koko vetyhomma on vain yhteiskunnan varojen kuppausyritys.
- Anonyymi
Vetytankkaus ei tule kannattavaksi Suomessa ehkä koskaan ja siksi jakeluyhtiöt yrittävät saada valtiota (=veronmaksajat) maksajaksi.
- Anonyymi
Ja nyt nimenomaan pitäisi sitten kaikkien lähettää sähköpostia päättäjille että sama raha tulisi käyttää mielummin maanpuolustukseen kuin vetyverkostoon. Tehkööt vetyverkoston itse yksityiset sijoittajat omalla rahalla, mutta valtion rahoja siihen ei pidä laittaa tässä maailmantilanteessa.
- Anonyymi
Vetyspämmäri aina vain uudestaan väittää eri ketjuissa että vetytankkausasemia tulee 2023 vaikka mikään taho ei ole julkisesti niin ilmoittanut KONKREETTISESTI tekevänsä esim. ostamalla tontin ja siihen kyltti "Tähän tulee Suomen ensimmäinen vetytankkausasema kesällä 2023.". Nyt tätä mantraa on jauhettu Hydren voimalla, mutta ei Hydren omilla sivuilla ole MITÄÄN konkreettista että homma oikeassa elämässä etenee. Aina vain KATTEETTOMIA puheita!
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17426752/hydre-paljon-puhetta-mutta-vahan-tekoja - Anonyymi
Edes vetyasiantuntija Woikoski ei usko että omalla rahalla kannattaa rakentaa vetytankkausasemia.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17449806/miksi-edes-yhta-ainoaa-vetyasemaa-ei-saada-pystyyn- Anonyymi
Woikoski rakensi 2 tankkausasemaa kymmenkunta vuotta sitten.
Yrittivät kait houkutella kuntia hankkimaan vetybusseja, koska nämä taisivat olla mallia raskas kalusto = 350 bar. Tai ainakin toinen oli, koska Teknavin artikkelin mukaan tohjon vetylelun tankkaus ei oikein onnistunut Suomessa. Hlöautoissa käytetään 700 bar painetta eli pitäisi rakentaa 2 rinnakkaista jakelujärjestelmää (350 & 700 bar) ja myöhemmin mahdollisesti vielä nestevedyn jakelu niiden päälle - paineistetulla kun ei kuitenkaan päästä rahtiliikenteessä pitkälle.
Woikoski on ilmiselvästi oppirahat maksanut eikä enää omaan piikkiinsä asemia rakentele. Eri juttu, jos saa tuhlata muiden (lue: veronmaksajien) rahoja.
- Anonyymi
normaalista metallista vety tulee läpi niin varastointi ole helppoa,
- Anonyymi
Lisää lukuja miksi vetyverkoston rakentaminen on käytännössä mahdotonta ja erittäin kallista. Tämä selittää sen miksi ei edes yhtä ainoaa vetytankkausasemaa saada pystyyn Suomessa (vaikka kaksi saatiinkin aiemmin, jotka purettiin).
https://keskustelu.suomi24.fi/t/16639253/vetyauto-on-vetyansa - Anonyymi
Kyllä niitä vetyasemia ensi vuonna tulee... kaksi tai kolme. Niillä pärjää mukavasti ainakin 50 autoa siitä läheltä.
Meille muille se tulee ajankohtaiseksi ehkä 15 vuoden päästä jos ratkaisevat tekniset ongelmat ennen sitä.- Anonyymi
Tuskin tulee yhtäkään ensi vuonna, mutta 2024 on teoriassa mahdollista.
- Anonyymi
Linkki TODISTAEN että vetyasemia tulee.Pelkkä jonkun firman (Hydre) ilmoitus asia ei riitä. Pitää pystyä esittelemään varastossa olevia laitteita tai edes hankitun tontin osoite. Jotain konkreettista sananhelinän sijaan. Linkkiä odotellessa.
- Anonyymi
Kyllä niitä vetyasemia tulee. Ehkä jopa kolme ensi vuonna. Ehkä kaupungin omistamat autot voisi sellaista käyttää mutta meille tuotavissa töissä käyville asia on ajankohtainen aikaisintaan 10-15v päästä.
- Anonyymi
Voi niitä vähäksi aikaa tulla, ennen kuin kaatuvat taloudelliseen mahdottomuuteensa.
- Anonyymi
Tuskin tulee, koska ei ole, eikä tule autoja riittävästi ja sähkö vei voiton, ainakin lähitulevaisuudessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskin tulee, koska ei ole, eikä tule autoja riittävästi ja sähkö vei voiton, ainakin lähitulevaisuudessa.
Täyssähköauton energiatehokkuus on huikeasti parempi kuin vetylelulla, joten en näe mitään syytä siihen, miksi sähköautot olisivat vain välivaihe.
Nämä puheet ovat tuolta 20-30 vuoden takaa, jolloin sähköautojen akut yleensä mallia lyijy ja toimintasäteen haamurajana 100 km. Silloin saattoi näyttää joku 400 km ihan mahdottomalta saavuttaa -> ajateltiin, että ensi hätään sähköautoja 100-200 toimintamatkalla ja sitten vetypommiautoja, joilla voisi päästä jopa 600 km.
Tämä juna meni jo. Vedyn kanssa pelehtiminen on kallista lystiä eikä energiatehokkuus ole kaksinen. Paljon fiksumpaa panostaa sähköautoihin. Toimintasädehän on nykyään jo ihan riittävä ja kenkä puristaa vain kalliinpuoleisesta hinnasta (joka vetypommiautoilla vielä 50 % korkeampi) sekä latauspisteiden vähyydestä.
Tosin autokannan hitaan uusiutumisen vuoksi sen päivittämiseen sähköiseksi menee 20-30 vuotta. Siirtymäkauden ratkaisukin tarvitaan ja sellaista edustaa metaani biopolttoaineet, myöhemmin myös synteettisesti valmistettavat polttoaineet. Näille kun on jo jakeluverkotkin olemassa.
Vedyn kanssa pitäisi aloitttaa nollasta ja siinä menisi 10-20 vuotta kattavan tuotanto- ja jakeluinfran rakentamiseen. Ja ihan tolkuttomasti rahaa, jos tankkausasemat 5 M€ kpl ja sitä rataa! Sitku jakelu olisi kunnossa, ei olisi enää ottajia, kun enemmistöllä olisi jo sähköauto.
Metaani lähtee tankkausasemaverkon suhteen 10 vuoden takamatkalta metaaniin ja sähköautoihin verrattun ja on sekä rakentamis- että käyttökustannuksiltaan paljon kalliimpi. Joten tämä harharetki kannattaa skipata. Kuten kuluttajat Euroopassa ovatkin tehneet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täyssähköauton energiatehokkuus on huikeasti parempi kuin vetylelulla, joten en näe mitään syytä siihen, miksi sähköautot olisivat vain välivaihe.
Nämä puheet ovat tuolta 20-30 vuoden takaa, jolloin sähköautojen akut yleensä mallia lyijy ja toimintasäteen haamurajana 100 km. Silloin saattoi näyttää joku 400 km ihan mahdottomalta saavuttaa -> ajateltiin, että ensi hätään sähköautoja 100-200 toimintamatkalla ja sitten vetypommiautoja, joilla voisi päästä jopa 600 km.
Tämä juna meni jo. Vedyn kanssa pelehtiminen on kallista lystiä eikä energiatehokkuus ole kaksinen. Paljon fiksumpaa panostaa sähköautoihin. Toimintasädehän on nykyään jo ihan riittävä ja kenkä puristaa vain kalliinpuoleisesta hinnasta (joka vetypommiautoilla vielä 50 % korkeampi) sekä latauspisteiden vähyydestä.
Tosin autokannan hitaan uusiutumisen vuoksi sen päivittämiseen sähköiseksi menee 20-30 vuotta. Siirtymäkauden ratkaisukin tarvitaan ja sellaista edustaa metaani biopolttoaineet, myöhemmin myös synteettisesti valmistettavat polttoaineet. Näille kun on jo jakeluverkotkin olemassa.
Vedyn kanssa pitäisi aloitttaa nollasta ja siinä menisi 10-20 vuotta kattavan tuotanto- ja jakeluinfran rakentamiseen. Ja ihan tolkuttomasti rahaa, jos tankkausasemat 5 M€ kpl ja sitä rataa! Sitku jakelu olisi kunnossa, ei olisi enää ottajia, kun enemmistöllä olisi jo sähköauto.
Metaani lähtee tankkausasemaverkon suhteen 10 vuoden takamatkalta metaaniin ja sähköautoihin verrattun ja on sekä rakentamis- että käyttökustannuksiltaan paljon kalliimpi. Joten tämä harharetki kannattaa skipata. Kuten kuluttajat Euroopassa ovatkin tehneet.Äh, siis vety lähtee 10 vuoden takamatkalta metaaniin verrattuan (0 vs. 70 tankkausasemaa) ja "hitusen" on sähköautoillakin etumatkaa latauspisteiden määrässä.
Sähköautolla ei edes "lyhyt" toimintasäde ole samalla lailla haitta, jos auton voi tankata niin kotipihassa kuin kesämökin pihalla.
Vetylelulla tankin pitäisi riittää edestakaiseen matkaan, koska syrjäseuduille ei tolkuttoman kalliita vetypommiasemia tule.
Vetypellet toki näkee märkiä unia vedyn tankkauksesta kotona. Just joo, äärimmäisen räjähdysherkän kaasun paineistus 700 bar paineeseen on ihan joka pojan juttu. Ihan turhaan pienimmätkin tankkausasemat maksavat miljoonan kappaleelta, kyllä vastaavan väkästelee lankomiehen kanssa autotalllin perällä parilla tonnilla.... vetyhihhulien haaveissa. - Anonyymi
TODISTA väitteesi että vetyasemia on aikuisten oikeasti tulossa. Pelkkää sananhelinää tarjoat. Yhtä ainuttakaan konkreettista linkkiä et pystynyt lähettämään esim. varastossa olevista vetytankkauslaitteista.
- Anonyymi
Nyt on mustaa valkoisella ettei vetytankkausasemalle ole kovin helppoa saada yhteiskunnan tukia. Hakemus hylätty. Vaikea uskoa että joku firma ilman tukia pystyttää noin 2 miljoonan euron tankkausasemaa jos ei ole edes maksavia asiakkaita eli vetyautoja.
" Uusiutuvan vedyn tankkauspisteiden tukihuutokaupan tulokset on julkistettu
Julkaisuajankohta 1.9.2022
Energiavirasto järjesti kesä-elokuussa 2022 uuden asetuksen (178/2022) mukaisen tarjouskilpailun uusiutuvan vedyn liikennekäytön infrastruktuurituesta. Huutokaupan kohteena oli miljoonan euron tukisumma, josta Energiavirasto sai yhteensä 2 tarjousta. Molemmat tarjoukset tulivat samalta tuenhakijalta.
Molemmat tarjoukset hylättiin, sillä Energiavirasto ei voi myöntää investointihankkeelle infrastruktuuritukea, jos kaikki ryhmään kuuluviin hankkeisiin tehdyt tarjoukset ovat kirjanpitolaissa (1336/1997) tarkoitetulta samaan konserniin kuuluvalta konserniyritykseltä. Tämän vuoksi Energiavirasto ei voinut myöntää investointihankkeille infrastruktuuritukea tukihuutokaupassa. "
https://energiavirasto.fi/-/uusiutuvan-vedyn-tankkauspisteiden-tukihuutokaupan-tulokset-on-julkistettu?fbclid=IwAR0VfiQAKaOiHPPYTEW9Y8fHW16X92oJe4jH0y-U6ddQyRG3Po3c0jBVaoM
Todisteita odotellessa.... - Anonyymi
Eipä löydy mitään juttua P2X Solution ja VTT omilta sivuilta että aidosti olisivat rakentamassa vetytankkausasemia. Onko kuka nyt taas vedättänyt ketä vain ilmaisen mainoksen toivossa tai vain Hyundain valheellista toiveajattelua jotta noin 80 000e Nexoja saadaan myytyä?
"Nexon esittelemiseksi Hyundai järjestää koeajot kymmenellä paikkakunnalla. Suomessa ei ole vedyn tankkausasemaa, joten kiertueen auto tankataan Baltiassa. Lähin tankkausasema on maahantuojan mukaan Virossa ja toinen esimerkiksi Riiassa.
Tilanne saattaa tulevaisuudessa helpottaa, sillä P2X Solutions aloitti vihreän vedyn tuotantolaitoksen valmistelevat työt Harjavallassa kesällä. Yhtiö suunnittelee Suomeen myös tankkausinfraa. VTT puolestaan kertoi viime vuonna aikeistaan perustaa liikuteltava koeasema Suomeen."
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/hyundain-vetyauton-myynti-alkaa-suomessa-80-000-euroa-maksava-nexo-tankataan-koeajokiertuetta-varten-baltiassa/a6df9b04-5eed-4552-8de3-1f3aac1de65e?fbclid=IwAR3YJoaT3-KyCqiaM0lJD74FFNxZD4WM_vnMCSHGwOH3yN8Io-RXDH75wXI - Anonyymi
Eikä edelleenkään ole mitään merkkejä vetytankkausasemista. Pelkkää valheellista hypetystä.
- Anonyymi
Eivät toki mitään huijausta. 2023 tuli paljon vetyasemia Suomeen.
- Anonyymi
Vetyasemia tuli niin paljon 2023 että ne piti kaikki hiljaisuudessa purkaa. :D
- Anonyymi
Niitä vetytankkausasemia tuli niin monta 2023. Ja 2024...
- Anonyymi
Montako vetyasemaa tuli vuonna 2023😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
- Anonyymi
Nyt alkaa vahvasti näyttämään siltä että myös 2024 vetytankkausaseman avautuminen on huijausta. Mistään ei tunnu löytyvän luotettavaa tietoa että jonnekkin on edes aloitettu osoitetulle tontille vetytankkausaseman rakentaminen ihan konkreettisesti esim. kaivonkone on kaivanut ja perustuksia tehdään.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1055127Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453353Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503185Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4382407Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2471490Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121271- 801237
- 761227
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311188Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1311097