Toistan itseäni

Anonyymi

Vastasin yhteen ketjuun, mutta asia on mielestäni helppo ja pieni, mutta tärkeä, joten päätin aloittaa kyseisestä asiasta uuden viestiketjun:

Tääläpäin Suomenniemeä osa kauppiaista ei enää heitä ylipäiväisiä roskiin, vaan tuovat hyvänmielentorille. Siitä saa ottaa vaikka koirallensa, jos itse ei uskalla syödä. Itse olen syönyt niitä leipiä ja makkaroita. Eivät ne miksikään mene, kun on pakastettu roskiin heiton sijasta.

Suosittelisin ihan koko Suomeen vastaavaa toimintaa. Siinä vähävaraiset (minä) ja koirat (taas minä) saisivat ilmaista ruokaa, jäte vähentyy ja luonto kiittää.

23

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tässä sen näkee kuinka pinnallisia ihmiset ovat nykyään. Muutama on lukenut, mutta yksikään ei ole innostunut tai ollut samaa mieltä.

      Itselleni on jo ihan sama, mutta itsehän näköjään kusette kintuillenne ja pilaatte nuorempienkin elämän. Eikö edes hävetä? Jos jokainen tekee pienen asian ympäristön hyväksi, niin yht'äkkiä se onkin megaloomista.

      Persut vastustaa tietenkin, koska se on vihreän puolueen huuhaata. Toisaalta jos kasvissyöjä master Purra sanoisi saman, niin persut aivan innoissaan kiljuisivat kuinka hyvä idea onkaan.

      • No minä tökkäsin tuota vihreää nuolen kuvaa.


    • Ihan jees. Mun kohdalla vaan on se ongelma, että aika ei tuppaa riittämään siihen, että katselin edes erikoistarjoukset sieltä ja täältä, sekä tuollaisista mestoista. Nyt ois toki aikaa, mutta en saa poistua tuollaisiin mestoihin, kun oon karanteenissa.

      Siitä aasinsiltana oikeastaan päästään siihen, että ehkäpä yhteiskunnan ongelma luontoa ja elämää kohtaan ei ole polttomoottoriautot, liharuoka tai hiilidioksiidipäästöt suoranaisesti, vaan kiire.

      Jossain maassahan oli siirrytty 4 päivän työviikkoon ja tulokset oli hyviä. Itse teen 48 tuntia yleensä viikkoon ja samalla kaavalla omakin työaika laskisi...

      Jotenkin tää meno on vaan tosi hurjaa nykyään. Ne kellä on töitä, tekee sitä aina vaan enemmän. Jos joku jää eläkkeelle, ei palkata ketään tilalle. Supistetaan ja säästetään, mutta jotenkin siinä on lyhytnäköisyyttä... tulee laiminlyöntejä, uupumisen vuoksi virheitä, sairaslomia....

      Itsekin pärjäisin paljon vähemmällä, kun olis aikaa elää... nyt se menee väkisin kädestä suuhun menttaliteetilla...

      • Et sinä mikään vähävarainen olekaan.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Et sinä mikään vähävarainen olekaan.

        En ookaan, mutta en mä tykkää jatkuvasta kulutushysteriastakaan. Just otin Nissanista apulaitehihnat itse pois. Ja vaihdan uudet. Tosi vanhat on entiset, mutta teen senkin itse kun nyt on aikaa.

        Olis muutenkin kiva tehdä yhtä jos toista itse, kun ois aikaa ja paikka, sekä vehkeet. Tämänkin rempan työkuluissa säästän rahaa johonkin muuhun.

        Ehkä joskus asun maalla ja teen itse enemmän ja ostan vähemmän.


      • Anonyymi
        interlocutrice kirjoitti:

        En ookaan, mutta en mä tykkää jatkuvasta kulutushysteriastakaan. Just otin Nissanista apulaitehihnat itse pois. Ja vaihdan uudet. Tosi vanhat on entiset, mutta teen senkin itse kun nyt on aikaa.

        Olis muutenkin kiva tehdä yhtä jos toista itse, kun ois aikaa ja paikka, sekä vehkeet. Tämänkin rempan työkuluissa säästän rahaa johonkin muuhun.

        Ehkä joskus asun maalla ja teen itse enemmän ja ostan vähemmän.

        Ehkä... Jos... Olen kiireinen... Kyllähän niitä syitä aina löytyy.


      • Anonyymi

        Mutta mistä se kiire tulee?

        Minä olen tullut siihen tulokseen että kyseessä on ihmisen ahneus.
        Ahneus niin materiaan kuin elämyksiin ja kokemuksiin. Myös ahneus oman elinpiirin kasvattamiseen niin materiassa kuin ihmisissä.

        Kaikkea pitäisi ehtiä haalia mahdollisimman paljon, ja elämä on lyhyt.

        Harvemmat osaa elää pienimuotoista elämää ja hitaammin.

        Yt.
        T.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta mistä se kiire tulee?

        Minä olen tullut siihen tulokseen että kyseessä on ihmisen ahneus.
        Ahneus niin materiaan kuin elämyksiin ja kokemuksiin. Myös ahneus oman elinpiirin kasvattamiseen niin materiassa kuin ihmisissä.

        Kaikkea pitäisi ehtiä haalia mahdollisimman paljon, ja elämä on lyhyt.

        Harvemmat osaa elää pienimuotoista elämää ja hitaammin.

        Yt.
        T.

        Rupattelin naapurin kanssa just tästä.

        Esimerkiksi todella monissa työpsikoissa työn määrää kasvatetaan koko ajan. Sinun täytyy olla tehokkaampi. Sitten lapset voi olla jossain sen aikaa, koulussa, tarhassa, ne pitää hakea, harrastukset, ruoka, ostokset, siivoilut.... se arki, vsikka se olisi astianpesukoneineen ja kuivausrumpuinen helpompaa, se aika käytetään siihen, että jaksaa työn ja koko sirkuksen pyörityksen.

        Eikä jää edes aikaa miettiä sitä.

        Oikeasti vähempi raha riittäis ihmisille. Mutta sitten pitäisi olla vastaavasti enempi vapaa-aikaakin...

        Ehkä lapset vois olla kotona pidempään? Vanhemmat kävis töissä joka toinen päivä, sunnuntai vapaa. Kerkeis kerätä marjoja, miettiä mistä hommaa mitäkin, ihmiset ois enemmän keskenään....

        Jotain tälläistä... vaikka en kovin tarkkaan edes mieti miten se onnistuis...mut ideana....


      • Mun mielestä toi nelipäiväinen työviikko ois hyvä. Eli se islannin kokeilu tarkoittais tuntimäärissä yhdeksän tunnin päivää neljänä päivänä. ja se tois tosi paljon aikaa kun jäis kaikki työmatkat pois. Ite tein aikoinaan 10 tunnin päivää neljänä päivänä, ja se toi tosi paljon omaa aikaa. Nykyisin on 40 tuntii viikossa ja siihenhän tulee aina korvaus päälle. Eli ikään kuin viikkotyöaika ois 37,5 tuntia. En ymmärrä miten se rahakorvaus sitä työaikaa lyhentää, mutta erikoisia on ay asiat. Ihmettelen vaan, miksi työnantajat vastustaa niin nelipäiväistä viikkoa, tossa islannin kokeilussa ois vaan neljän tunnin vähennys viikossa, mutta samalla työn antaja pääsis tollaisista haamukorvauksista eroon.


      • JeroP kirjoitti:

        Mun mielestä toi nelipäiväinen työviikko ois hyvä. Eli se islannin kokeilu tarkoittais tuntimäärissä yhdeksän tunnin päivää neljänä päivänä. ja se tois tosi paljon aikaa kun jäis kaikki työmatkat pois. Ite tein aikoinaan 10 tunnin päivää neljänä päivänä, ja se toi tosi paljon omaa aikaa. Nykyisin on 40 tuntii viikossa ja siihenhän tulee aina korvaus päälle. Eli ikään kuin viikkotyöaika ois 37,5 tuntia. En ymmärrä miten se rahakorvaus sitä työaikaa lyhentää, mutta erikoisia on ay asiat. Ihmettelen vaan, miksi työnantajat vastustaa niin nelipäiväistä viikkoa, tossa islannin kokeilussa ois vaan neljän tunnin vähennys viikossa, mutta samalla työn antaja pääsis tollaisista haamukorvauksista eroon.

        No yksinkertainen selitys työnantajsn puolelta on se, että joutuis vaikka sen yhden palkkaamaan lisää, mutta se on kallista. Lisäksi taas yksi sitoavuus lisää.

        Jotenkin sanoisin, vaikka varmaan joku demari heti tulee huutaa väliin, mutta palkansaajajärjestöjen ja liittojen ajamat jutut hankaa sitten vastaan.

        Systeemi tulee vastaan...

        Työn ja tekijän välissä on Suomessa niin monta muttaa, että pitkälti senkin takia ei oikein pärjätä missään. Mutta nää on niitä juttuja, mitä en edes halua tarkkaan perata, kun en tiedä....


    • Anonyymi

      Täälläpäin monet hyväntekeväisyyskirpparit jakavat ylijäämäleipää. Tai sitä on tarjolla otettavaksi. Kaupat myyvät edellispäivän paistopistetuotteet pikkurahalla pois. On myynnissä hävikkilaatikoita hieman nahistuneista kasviksista. Päivämäärän lähestymistuotteet on laputettu ale lapuin. Ostan näitä aletuotteita. Joskus pakastan lihoja myöhempään käyttöön. Todella tervetullutta tällaiset käytännöt. Pakko olla tarkka, että rahat riittää.

      • Lihat vaan menevät pakastuksesta huolimatta herkästi pilalle. Ennen harrastin tuota, mutta kun aina maistui vähän mädälle, niin aloin ostamaan tuoretta.


      • Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

        Lihat vaan menevät pakastuksesta huolimatta herkästi pilalle. Ennen harrastin tuota, mutta kun aina maistui vähän mädälle, niin aloin ostamaan tuoretta.

        Oletko sitten syönyt mätää lihaa, jos kerran tiedät miltä se maistuu?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko sitten syönyt mätää lihaa, jos kerran tiedät miltä se maistuu?

        Olen. Haju on ollut vähän erikoinen, mutta ajttelin että kyllä tämä vielä menee. Muutaman haarukallisen maistelin ja totesin lihan olevan pilalla. Olen myös syönyt vanhoja leikkeleitä. En ole kovin päivämäärä uskollinen, joten tulee maisteltua vähän kyseenalaisia tuotteita välillä.


    • Ei ruokatuote ole mennyt vielä pilalle, vaikka parasta ennen -päväys on mennyt umpeen. Monet ajattelee, että parasta ennen on sama asia kuin viimeinen käyttöpäivä. Olen käyttänyt myös sellaisia tuotteita, joissa viimeinen käyttöpäivä on mennyt umpeen päivä tai pari sitten ja ihan hyviä ovat vielä olleet. Turhaan menee ruokaa hukkaan, kun ihmiset ei vaikka pakasta tai esim. haista miltä tuote haisee tai katso tarkemmin tuotteen rakennetta. Jos haju on vielä hyvä ja rakennekin ihan ok, niin siitä vaan tuote käyttöön, jos se oli alunperinkin tarkoitus jossain vaiheessa käyttää.

      • Anonyymi

        Juurikin näin. Itse toimin myös sinun lailla. Tosiaan, kuinka uusavuton täytyy olla, että katsoo pilaantumisen jostain päivämäärästä.

        Sitten hieman kevennystä. Kerran tein voileivän (oli muuten ihan kaupasta ostettu tuoreena) sen kummempia miettimättä. Menin katsomaan elokuvaa ja hetken päästä ihmettelin outoa makua.

        Tarkemmin tutkittuna oli voileivän pohja ihan sinivihreä... Kylmän rauhallisesti menin keittiöön ja veitsellä raaputin homeet pois. Söin sen leivän loppuun, koska olin jo haukannut muutenkin. Ei mennyt edes maha sekaisin.

        Pieruja saattoi tulla aavistuksen enemmän, mutta sitä on vaikea sanoa, koska normaalistikin tulee valtaisia kaasupurkauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin. Itse toimin myös sinun lailla. Tosiaan, kuinka uusavuton täytyy olla, että katsoo pilaantumisen jostain päivämäärästä.

        Sitten hieman kevennystä. Kerran tein voileivän (oli muuten ihan kaupasta ostettu tuoreena) sen kummempia miettimättä. Menin katsomaan elokuvaa ja hetken päästä ihmettelin outoa makua.

        Tarkemmin tutkittuna oli voileivän pohja ihan sinivihreä... Kylmän rauhallisesti menin keittiöön ja veitsellä raaputin homeet pois. Söin sen leivän loppuun, koska olin jo haukannut muutenkin. Ei mennyt edes maha sekaisin.

        Pieruja saattoi tulla aavistuksen enemmän, mutta sitä on vaikea sanoa, koska normaalistikin tulee valtaisia kaasupurkauksia.

        Tuohan on tuurista kiinni että mikä homelaji siinä on. Toiset on myrkyllisiä, ja vaikka näkyvää hometta ei olisikaan, ne rihmastot voi ulottua pidemmällekin. Eli aina tuo homeisen kohdan raaputuskaan ei auta, kun sitä on jo muuallakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohan on tuurista kiinni että mikä homelaji siinä on. Toiset on myrkyllisiä, ja vaikka näkyvää hometta ei olisikaan, ne rihmastot voi ulottua pidemmällekin. Eli aina tuo homeisen kohdan raaputuskaan ei auta, kun sitä on jo muuallakin.

        Kyllä se vatsahapoissa kuolee. Oikeasti, ihmiset pelkäävät ihan liikaa ja turhaan jotain pientä homelänttiä leivässä. Elämässä on paljon vaarallisempiakin asioita. Ja jos oikein myrkyllistä on, niin eiköhän elimistö aiheuta oksennusrefleksin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se vatsahapoissa kuolee. Oikeasti, ihmiset pelkäävät ihan liikaa ja turhaan jotain pientä homelänttiä leivässä. Elämässä on paljon vaarallisempiakin asioita. Ja jos oikein myrkyllistä on, niin eiköhän elimistö aiheuta oksennusrefleksin.

        Se vähän riippuu. Esimerkiksi eräiden mikrobien suojakseen erittämä botuliini ei haise, ei maistu, eikä näy, mutta tappaa.

        Listeriat, salmonellat ja vastaavat eivät myöskään välitä mitään vatsahapoista.


      • Anonyymi

        Olen kerran kironnut ääneen oikein antautumuksella, kun pakastimesta oli heitetty roskiin todella arvokasta tavaraa. Pari kasslerlihaa n. 2kg per kappale, 2kg grilliin varattuja porsaan rimpsuluita, ja perattuja fileeroituja ahvenia monta kiloa varmaan!

        Ne olivat kesämökin pakastealtaassa ja lihoissa oli kaupan viimeinen myyntipäivä merkattuna, mutta ne olivat pakastettu aivan tuoreina. Joten niillä olisi ollut vähintäänkin 3-4 kk: ta käyttöaikaa. Sama koski niitä ahvenia, niissä oli pakastuspäivä merkattu aina rasiaan. Ne olivat ns. varmuusvarastoa jota mökillä aina on huhtikuusta- lokakuun loppuun asti.

        Kuivakaapissa olleet säilykepurkit oli kuitenkin jätetty tuhoamatta, sekä sokeri & kahvi. Näkkileipää, maitojauhetta oli vielä avaamaton paketti, joten seuraavaan päivään tulin toimeen niillä eväillä.
        Vanhimman veljen pojilla oli ollut avaimet yhteismökkiin, saivat viettää jätkien saunaillan.
        Makkarat olivat loppuneet kesken, he olivat kurkanneet pakastimeen, jos sieltä löytyisi vaikka lisää.

        No olihan siellä evästä, vaikka koko viikoksi. Harmi vaan kaikki auttamattomasti vanhaa kamaa, eihän niitä voinut syödä! Niin nämä hyväkkäät kantoivat kaikki kauppakasseissa roskikseen, ottivat vielä pakastimen irti seinästä ja pyyhkivät sisäpuolelta.

        TV:n päältä löytyi käsin kirjoitettu selostus tapahtumista ja huomautus ettei pakastinta ole syytä ottaa käyttöön ennen huolellista pesua!


    • Kun kerran sinkkupalstalla ollaan, niin voin teille suurperheellisille kertoa, että yhden hengen taloudessa on varsin helppoa olla kokonaistaloudellisempi ja optimoida ostokset siten, että hävikki on minimaalinen.

      Ei minulta tule biojätteitä juuri muuta kuin kahvinporoja, hedelmänkuoria ja juuresten naatteja. Perunat syön kuorineen.

      Isommassa perheessä voi olla mission impossible, ettei juuri koskaan tulisi mitään turhaa, vanhentunutta safkaa tai tähteitä, joita ei pysty syömään enää perheen äitikään. ; )

      • "ei pysty syömään enää perheen äitikään" :D


      • Anonyymi

        Silloin ennenwanhaan, kun minulla oli vielä perhe, niin söin aina lapsen tähteet. Olen aina ollut sitä mieltä, ettei syömäkelpoista ruokaa laiteta roskiin. Jos ei muuta keksi, niin voihan sen pakastaa.

        Aikoinaan kun olin töihin lähdössä Juhannuksen aikoihin, niin katsoin pakastimesta evästä. Löysinpäs sieltä Joulukinkkua. Kyllä olin tyytyväinen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laaja sähkökatko Sallilan verkossa!

      Mä heräsin yhden maissa UPS:n piipittkseen, koska sähköt poikki ja on edelleen. Odottelin jonkun aikaa ja soitin vikanum
      Loimaa
      37
      1330
    2. KJ Konetimber OY

      Haettu konkurssiin Eläke yhtiö Ilmarisen toimesta.
      Kuhmo
      60
      1269
    3. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      205
      1084
    4. Millä kirjaimella nimeni alkaa

      Ja montako kirjainta sukunimestäni voi laskea? N to M
      Ikävä
      63
      1045
    5. Ampumisvälikohtauksen syynä kahden eri romanisuvun erimielisyydet

      Ikaalislainen romaniseurue joutui tahtomattaan tulitaisteluun etelä-pohjalaisen romanisuvun kanssa. Tilanne ei ratkennu
      Seinäjoki
      49
      1018
    6. Hyviä tehokkaira vinkkejä erittäin pinttuneen wc pytyn puhdistukseen

      Eli semmonen vuokra-asunnon pytty jossa hyvin sitkeään pi ttyny se vesiosa. Kloriittia olen liottanu yön yli ja yleispuh
      Ikävä
      123
      786
    7. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      57
      758
    8. Voiko "miehisen kunnian" käsitteen ohittaa?

      Palstalla kovasti pidetään minua jollain tavoin sairaana, kun puhun miehisestä kunniasta. Voidaanko me siis täysin ohi
      Sinkut
      144
      733
    9. Et uskaltaisi kuitenkaan nähdä enää

      Niin mitäpä sitä enää vatkaamaan.
      Ikävä
      52
      711
    10. Voi että, kaikki on nyt ohi

      Aijon nyt unohtaa kaiken. Morjes. Mieheltä
      Ikävä
      59
      687
    Aihe