Vetyautoille vaadittava vetyvuototesti katsastuksessa.

Anonyymi-ap

Vetyautoissa on muutama hälytin vetyvuodoille lähinnä konehuoneessa ja alustassa. Vety on mauton, hajuton ja väritön kaasu, joka on erittäin syttymisherkkää. Vedyn vuotaessa voi tulla vaaratilanteita esim. autotallissa ja parkkihallissa jos jokin elektroninen laite pääsee löymään minimaalista kipinää esim. rele tai katkaisin.

Esitän että katsastuksessa tulevaisuudessa olisi vetyauton valmistajan ohjeet missä vuotoantirit sijaitsevat ja pienellä painepurkin pillillä syötetään vetyä (sekoitettuna toiseen palamattomaan kaasuun) suoraan itse vuotoanturiin, jolloin vetyauton mittaristoon pitää tulla hälytys että nyt on vetyvuoto. Kun suoraan anturiin minimaalinen määrä vetyseosta suihkutetaan, niin siitä ei ole vaaraa. Jos hälytystä vetyvuodosta ei tule, niin hylky tai vähintäänkin korjauskehoitus.

Tässä ei ole pelkästään räjähdysvaara kyseessä vaan myös ympäristö, sillä raaka vety ei tee hyvää ympäristölle jos miljoonat vetyautot tulevaisuudessaan vanhuuttaan hieman vuotavat eikä vetyvuotohälytin toimi. Ilmakehään karannut vety lämmittää ilmastoa todella pahasti.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17401861/vety-lammittaa-ilmastoa-11-kertaisesti-vuodot-tukittava-

43

1372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Pitääkö tulevaisuudessa katsastusasemat varustaa kattoon vetyhälyttimillä? Joku kertahan sinne asiakas tuo kohtuu voimakkaasti vuotavan vetyauton katsastukseen ja vaarantaa koko katsastusaseman.


      • Anonyymi

        😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋

        😍 ­­­N­­­y­­­m­­f­­­o­m­­­a­­a­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17741344E

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Yksi potentiaalinen vuotopaikka on myös vetyauton vedyn syöttöputki, johon vetytankkausaseman letku kiinnitetään. Eli tankkausluukku auki ja haistelemaan että onko tankkausputken tiiviste varmasti kunnossa eikä vetyä hiljakseen vuoda sitä kautta. Mekaaninen kosketus kun kuluttaa tiivistettä vuosien varrella.

    • Anonyymi

      Suomen ensimmäinen vetytankkausasema pitäisi aueta 2024 syksyllä. Tästä menee vielä muutama vuosi kun oikeasti katsastusmiehet joutuvat miettämään tosissaan vetyautojen katsastusta.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tuollaisiin paineastioihin tulee katsastus aika usein ja ne on pirun kalliita vaihtaa kun pintaan tulee vähänkin skrubua.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Sähköautot auttamattomasti vanhanaikaisia jo muutaman vuoden kuluttua.

    • Anonyymi

      Ilmeisesti vetyvuotoja ei tarkisteta katsastuksessa?

    • Anonyymi

      Kymmenen vuoden kuluttua saat Puuilosta vetytankkeja 29.90 hintaan. Tuukko hakee. En. Tuun.

    • Anonyymi

      Jos vetysysteemi vuotaa, niin eiköhän sen huomaa polttoainemittarista.
      Eilen tankkasin täyteen ja tänään on tankki tyhjä...

      • Anonyymi

        Mistä sinä sitä vetyä sait ihan tankattavaksi asti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä sinä sitä vetyä sait ihan tankattavaksi asti?

        En mistään.
        Jos vetysysteemi vuotaa, niin eilen täyteen tankattu tankki on tänään tyhjä...


      • Anonyymi

        Onko katsurilla sitten aikaa jäädä seuraamaan vetytankin mittaria että vuotaako järjestelmä minimaalisesti? Riittääkö 30min mittarin seuraaminen silmä kovana?

        Vetykaasu on erittäin räjähdysherkkä mauton, hajuton ja näkymätön kaasu, joten piileviinkin vetyvuotoihin pitää suhtautua vakavasti. On myös vetyauton omistajan rahallinen arvo vaarassa jos vetyauto räjähtää eli kirjaimellisesti iso määrä rahaa räjähtää taivaan tuuliin plus muuta vetyauton ympärillä esim. asuintalon autotalli saa pahasti vauriota. Kyseessä on myös oma ja lähimmäisten terveys esim. oma lapsi kyydissä. Kyllä lakisääteistä vuototarkastuksia tarvitaan oikealla haistelija mittarilla havaiten minimaalisetkin vuodot, sillä löytyy paljon välinpitämättömiä ihmisiä (autoilijoita), jotka eivät laita minimaalista vuotoa kuntoon esim. kuulevat hyvin hiljaisena suhinana konepellin ollessa auki kun kohta auto kuitenkin myydään pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko katsurilla sitten aikaa jäädä seuraamaan vetytankin mittaria että vuotaako järjestelmä minimaalisesti? Riittääkö 30min mittarin seuraaminen silmä kovana?

        Vetykaasu on erittäin räjähdysherkkä mauton, hajuton ja näkymätön kaasu, joten piileviinkin vetyvuotoihin pitää suhtautua vakavasti. On myös vetyauton omistajan rahallinen arvo vaarassa jos vetyauto räjähtää eli kirjaimellisesti iso määrä rahaa räjähtää taivaan tuuliin plus muuta vetyauton ympärillä esim. asuintalon autotalli saa pahasti vauriota. Kyseessä on myös oma ja lähimmäisten terveys esim. oma lapsi kyydissä. Kyllä lakisääteistä vuototarkastuksia tarvitaan oikealla haistelija mittarilla havaiten minimaalisetkin vuodot, sillä löytyy paljon välinpitämättömiä ihmisiä (autoilijoita), jotka eivät laita minimaalista vuotoa kuntoon esim. kuulevat hyvin hiljaisena suhinana konepellin ollessa auki kun kohta auto kuitenkin myydään pois.

        Edelleen väitän, että jos vetytankki systeemi vuotaa, niin tankki on tyhjä.
        Jos vetytankkiin mahtuu 5kg tavaraa ja se vuotaa 3 grammaa tunnissa, niin siihen ei kukaan kuole, eikä paikat räjähdä.
        Jos se vuotaa 666 grammaa tunnissa, niin sen huomaa ja kuulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleen väitän, että jos vetytankki systeemi vuotaa, niin tankki on tyhjä.
        Jos vetytankkiin mahtuu 5kg tavaraa ja se vuotaa 3 grammaa tunnissa, niin siihen ei kukaan kuole, eikä paikat räjähdä.
        Jos se vuotaa 666 grammaa tunnissa, niin sen huomaa ja kuulee.

        Edelleen väitän että vetyvuoto voi olla myös todella pientä ja menee useampi päivä ennenkuin kuljettaja huomaa päivittäisen ajon seassa että vetyautoa pitää tankata useammin. Ja pieni mitätön vuoto todennäköisesti kasvaa vain suuremmaksi ajan kanssa, joten on parempi ajoissa laittaa vuoto kuntoon. Myöskään siihen harvaan vetyauton korjaamiseen erikoistuneeseen korjaamoonkaan ei saa välttämättä heti seuraavana päivänä korjausaikaa vaan voi mennä pidempään. Moraalia noudattaakseen vetyautolla ei saisi ajaa jos huomaa edes pienenkin vuodon ainakaan vakuutusyhtiön näkökulmasta.

        Jos pienillä vetyvuodoilla ei ole väliä ja väität että kyllä ne isommat vuodot sitten kuulee, niin miksi vetyautonvalmistajat asentavat rakenteisiin vetyvuotoantureita? Mihin niitä varoitusantureita tarvitaan jos mielestäsi pienillä vuodoilla ei ole väliä ja EHKÄ isommat vuodot kuulee AJOISSA? Miksi autotehdas näkisi vaivaa ja rahaa materiaalien muodossa jos vetyvuotovaroitusjärjestelmästä ei olisi hyötyä?

        Eikös katsastuksessa ole hylkäysperuste jos polttoaine (vety) vuotaa ajoneuvosta ulos ympäristöön?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleen väitän että vetyvuoto voi olla myös todella pientä ja menee useampi päivä ennenkuin kuljettaja huomaa päivittäisen ajon seassa että vetyautoa pitää tankata useammin. Ja pieni mitätön vuoto todennäköisesti kasvaa vain suuremmaksi ajan kanssa, joten on parempi ajoissa laittaa vuoto kuntoon. Myöskään siihen harvaan vetyauton korjaamiseen erikoistuneeseen korjaamoonkaan ei saa välttämättä heti seuraavana päivänä korjausaikaa vaan voi mennä pidempään. Moraalia noudattaakseen vetyautolla ei saisi ajaa jos huomaa edes pienenkin vuodon ainakaan vakuutusyhtiön näkökulmasta.

        Jos pienillä vetyvuodoilla ei ole väliä ja väität että kyllä ne isommat vuodot sitten kuulee, niin miksi vetyautonvalmistajat asentavat rakenteisiin vetyvuotoantureita? Mihin niitä varoitusantureita tarvitaan jos mielestäsi pienillä vuodoilla ei ole väliä ja EHKÄ isommat vuodot kuulee AJOISSA? Miksi autotehdas näkisi vaivaa ja rahaa materiaalien muodossa jos vetyvuotovaroitusjärjestelmästä ei olisi hyötyä?

        Eikös katsastuksessa ole hylkäysperuste jos polttoaine (vety) vuotaa ajoneuvosta ulos ympäristöön?

        Pieni vuoto voi revetä yllättäen isoksi kuuluvaksi vuodoksi kun tankkaa vetytankin täyteen ja täyden tankin max 700bar paine on rakenteelle se viimeinen niitti. Ja sitten se kalliin tankkauksen hinta haihtuu vetynä ilmaan ja aiheuttaa myös räjähdysvaaran riskiä ympäristöön. Kun vuodon havaitsee jopa suhinan äänenä, niin on sitten todella arveluttavaa alkaa ajamaan tälläisellä autoilla jos jostain minimaalinen kipinä eksyy vedyn lähelle. Kuin aikapommilla ajelisi.


    • Anonyymi

      Missä ne vetyautot ja itse vety mahtavat luurata?

    • Anonyymi

      Mitä vety maksaa tällähetkellä ?

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mistä löytyy vetyautojen katsastukseen liittyvät asetukset? Mitä kaikkea vaaditaan vetytekniikan osalta katsastuksessa?

    • Anonyymi

      Hoh hoijaa! Juu, ihan satavarpisti tulee vetybusseja sinne sun tänne. Vihreää saasteetonta sähköähän meillä on nytkin ettei tiedä mihin sitä tunkisi, vaikkapa sitten älyvapaaseen vedyn valmistamiseen.

    • Anonyymi

      Minidokkari henkilöautojen vetyvuodoista.

      https://www.youtube.com/watch?v=gpjBMYKsKzE

    • Anonyymi

      Mikä vetyauto ja missä?

    • Anonyymi

      Ilmeisesti vetyautoille ei ole laadittu vielä katsastusohjeita?

      • Anonyymi

        Mille ihmeen vetyautoille ja missä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mille ihmeen vetyautoille ja missä?

        Jyväskylään pitäisi avautua ensimmäinen vetytankkausasema kesällä 2025. Saa nähdä lykkääntyykö sekin vetyprojekti kuten moni muukin. Tarkoitettu ensisijaisesti 5 vetybussia varten ja jäänyt epäselväksi saako siinä kuka tahansa vetyautoilija myös tankata.

        Toisinsanoen myös katsastusviranomaiset joutuvat laatimaan katsastusohjeet vetyajoneuvoja varten. Joten mistä sellaiset ohjeet kokonaisuudessaan löytää?


    • Anonyymi

      Ihme propagandaa vedetään vetykennoautoja vastaan. Polttomoottori hirmu vauhdissa ?
      Lioni sähkökennot on huomattavan myrkyllisiä palaessaan. Aivan kuten bensiini ja diesel autotkin.
      On valmistajia joiden laitteistot, koneet tai moottorit ei pelaa se on faktaa. Peukalo keskellä kämmentä suunnitelijoita tulee olemaan ikuisesti.

      • Anonyymi

        Kas kun ongelma on se vihreän vedyn saatavuus ja valmistus sekä onneton hyötysuhde.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      232
      3285
    2. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      16
      2609
    3. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      449
      1540
    4. Tykkäätkö halaamisesta?

      Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      122
      1416
    5. Näetkö feminismin uhkana

      Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      216
      1361
    6. Hinduilu on suurta eksytystä

      tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      550
      1331
    7. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      114
      1322
    8. Miksi kaivata miestä

      jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      113
      1245
    9. Oot nainen kaunis

      muista hymyillä jatkossakin.
      Ikävä
      46
      974
    10. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      964
    Aihe