Gallup: Mitä teette niillä tunnin kusitauoilla?

Anonyymi

Sähköauto harkinnassa mutta mietin miten kuluttaa aikaa niillä 1-2h kusitauoilla kun aina välillä tulee pitempää ajoa. Normaalisti taukoni kestää 10min kun käyn kusella, otan kahvin mukaan ja poltan tupakan. Mutta miten kuluttaa aikaa kun pitää latausta odotella? En nyt voi alkaa ateriaa syömään jokaisen 200-300km välein eikä huoltsikoilla oikein muutakaan tekemistä.

107

985

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Esim ID.3 tukee max 150kw ja sillä kestää kyllä 40min saada 300km ajomatkaa jos sattuu löytymään jostain 150kw laturi joka vielä on vapaana ja toimiva. Ja tuo 40min optimioloissa, esim pakkasella kestää paljon pidempään.


      • Anonyymi

        Eikö se lataus aseman käyttöön otto ja ehkä niin etsiminen jo kestä ikuisuuden. Sitten päälle lataaminen joka kestää ja kestää ja maksaa

        Kuulemma sähkön hintaan on kovia korotus paineita kun joudutaan rakentamaan lataus verkostoon

        Mari s


    • Anonyymi

      Vetyautoilu korvaa dieselautot pikkuhiljaa ja palataan Normaaliin

      Latausautot jää kaupunkiin yhteiskäyttöön

      • Anonyymi

        Ei tule tapshtumaan ainakaan 20 vuoteen. Eihän edes vetyasemia ole riittävästi ainakaan 10 vuoteen ja siitäkin menee vielä kauan autojen yleistymiseen. Jos sitä ikinä tulee edes tapahtumaan.

        Joka tapauksessa seuraavan 10 vuoden aikana autoa hankkivan kannalta polttokennoautoja ei ole olemassa. Sähköautot ovat jo nyt käyttökelpoisia, polttokennoautot ei ainakaan 10 vuoteen.


      • Anonyymi

        Vety kannattaa muuttaa suoraan sähköksi siellä missä se tuotetaan....vai paljonko se vedyn tuottaminen vie sitä sähköä?


    • Anonyymi

      No silleensä en tiedä noista sähköautohommista, mutta eivät varmaan eroa hirveästi moottoripyöräreissujen tauoista. Yleensä juon pullakahvit ja luen. Kyllä siinä ihan kivasti menee kolme varttia tai tunti. Jos osaa lukea.

      • Anonyymi

        Tällä palstalla sähköautoista möykkäävistä turoista kaksi kolmasosaa ei osaa edes lukea, ja ne loput ei ymmärrä lukemaansa.

        Muuta kysyttävää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällä palstalla sähköautoista möykkäävistä turoista kaksi kolmasosaa ei osaa edes lukea, ja ne loput ei ymmärrä lukemaansa.

        Muuta kysyttävää?

        On se kumma ettei tällaisten kommenttien pohjalta synny rakentavaa keskustelua.

        Mikä ihmisiä nykyään vaivaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se kumma ettei tällaisten kommenttien pohjalta synny rakentavaa keskustelua.

        Mikä ihmisiä nykyään vaivaa?

        "Mikä ihmisiä nykyään vaivaa?"

        Tämän palstan "asiantuntijoita" vaivaa se, että ei millään tahdota myöntää olevansa itse väärässä, vaan aina se vastapuoli on väärässä. Ja vaikka laittaisi kaiken maailman tutkimustulokset tänne kaikkien nähtäviksi, niin vieläkään ei uskota edes niitä. Ainoastaan niitä oman pään sisäisiä aivopieruja, joilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.


      • Anonyymi

        eli toisinsanoen sähköautoilija tarvitsee Päätalon koko kirjasarjan norjan reissulla


    • Anonyymi

      Vaikeaa sanoa, kun viimeksi pikalaturilla meni 12 minuuttia ja matka jatkui.

    • Anonyymi

      Tunnin kusitauolla? Minä ajan kotoa töihin, ostoksille, harrastuksiin, mökille jne jne. En ole pitänyt vielä kertaakaan tunnin kusitaukoa. Auto latautuu yöllä kotona kun olen kotona, töissä kun olen tekemässä töitä, ostoksien ja harrastusten aikana (ei aina) ja mökillä silloin kun en silä aja. Montako tuntia sinä kuseskeleit sillä välin...sen ajoneuvon omistuksen aikana... kun polttomoottoriautoosi vaihdetaan (tai vaihdat) öljyt?

      • Anonyymi

        Ei kun sillä rinnakkaistodellisuudessa elävällä hönöllä on vetyauto joka tankataan 2-3 minuutissa ja ajetaan sitten 700km ilman kusitaukoja.


      • Anonyymi

        Sähkö patteriautoo on kuitenkin 2o te kalliimpi kuin vastaava bensa auto
        Painaa tuhat kiloo enemmän aina ja kalleimmat laki renkaat.

        Saastutta kun juoksee yrådinenerhiala ja loppusijoitus ongelmajätettä


    • Anonyymi

      Eturauhasen liikakasvua täällä joen siihen kusitaukoon menee oikeasti tunti.

      t. Tesla-mies

    • Anonyymi

      Vuokraan huoltoasemalsta pienen polttisauton ja käyn katselemassa lähialueen maisemia ja nähtävyyksiä.

      • Anonyymi

        Mulla on patteriautoon takakontissa pieni agrikaatti ja siinä on pieni putki takaluukussa ulos josta pakokaasut pääsee ulos
        Kätevää ladata kun suinkin aikana
        Tuttua kos


    • Anonyymi

      Lähetäppä aihe Iltalehteen Ville Rannalle...

    • Anonyymi

      Jotkut katsovat Netflixiä aikansa kuluks autossa. Myös uutisia voi lukea/katsoa. Tutuille voi myös soitella ja turista niitä näitä.

      Varmaan ihan hyvä lykätä vähemmän tärkeää tekemistä latausten odotteluun, niin saa ajan paremmin kulumaan esim. laskujen maksaminen verkkopankissa. Tärkeintä on että keksii jotain oheistekemistä sillä pelkkä haaveilu odottaen on pitkästyttävää.

    • Anonyymi

      Huvittavaa lukea kuinka palstan sähköfanaatikot taas tahallaan ymmärtävät asian väärin ettei tarvi puhua EV:n heikkouksista.

      Täällä puhutaan jostain kauppareissuista ja 12min latauksista. Lukekaa nyt uudelleen se aloittajan kysymys, puhutaan pidemmistä matkoista missä tarkoitus saada 300-400km toimintamatkaa vähintään, myöskin talvella.

      • Anonyymi

        "Lukekaa nyt uudelleen se aloittajan kysymys, puhutaan pidemmistä matkoista missä tarkoitus saada 300-400km toimintamatkaa vähintään, myöskin talvella."

        Pitkää matkaa ajavilla voi olettaa olevan joku isoakkuinen sähkis jossa on aamulla akuissa virtaa talvipakkasillakin 400km. Niinä 300 päivänä vuodessa kun ei ole kovat pakkaset niin 500km. Ja kun tarvetta tulee päivän aikana lisäkilometreihin niin:

        TM:""Ensimmäiset sata lisäkilometriä latautuvat vain reilussa viidessä minuutissa, 200 kilometriä vie 11 minuuttia ja 300 kilometriä ajomatkaa on latautunut 20 minuutissa."

        En osaa nähdä tuollaista matkantekoa milläänlailla ongelmallisena.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Lukekaa nyt uudelleen se aloittajan kysymys, puhutaan pidemmistä matkoista missä tarkoitus saada 300-400km toimintamatkaa vähintään, myöskin talvella."

        Pitkää matkaa ajavilla voi olettaa olevan joku isoakkuinen sähkis jossa on aamulla akuissa virtaa talvipakkasillakin 400km. Niinä 300 päivänä vuodessa kun ei ole kovat pakkaset niin 500km. Ja kun tarvetta tulee päivän aikana lisäkilometreihin niin:

        TM:""Ensimmäiset sata lisäkilometriä latautuvat vain reilussa viidessä minuutissa, 200 kilometriä vie 11 minuuttia ja 300 kilometriä ajomatkaa on latautunut 20 minuutissa."

        En osaa nähdä tuollaista matkantekoa milläänlailla ongelmallisena.

        Porsche Taycan Turbo, jossa 350 kW laturi, lataa 20 min. 270 km optimaalisissa oloissa.
        350kW latureita taitaa muutama koko Suomessa ja ei taida noita 350 lataukseen kykeneviä autojakaan Porschen lisäksi olla kuin muutama.
        Matkanteko ei ole ongelmallista, mutta sähköautolla pidetään 30-40 min. lataustaukoja pitkillä matkoilla. Pitkiä matkoja ei pysty sitten tekemään kahta peräkkäin, kun kotilataus kestää tyhjästä täyteen vuorokauden.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Porsche Taycan Turbo, jossa 350 kW laturi, lataa 20 min. 270 km optimaalisissa oloissa.
        350kW latureita taitaa muutama koko Suomessa ja ei taida noita 350 lataukseen kykeneviä autojakaan Porschen lisäksi olla kuin muutama.
        Matkanteko ei ole ongelmallista, mutta sähköautolla pidetään 30-40 min. lataustaukoja pitkillä matkoilla. Pitkiä matkoja ei pysty sitten tekemään kahta peräkkäin, kun kotilataus kestää tyhjästä täyteen vuorokauden.

        "Pitkiä matkoja ei pysty sitten tekemään kahta peräkkäin, kun kotilataus kestää tyhjästä täyteen vuorokauden."

        No höpöhöpö taas. En tiedä miten olet sotkenut kotisi sähköjärjestelmän tuohon kuntoon mutta normaali suomalaisessa talossa saa minkä tahansa sähköauton akun tyhjästä täyteen yön yli. Kolmesta vaiheesta niinkuin järkevä ihminen tekee eikä väkisin yritä tehdä elämäänsä hankalaksi takertumalla yhden vaiheen lataukseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Pitkiä matkoja ei pysty sitten tekemään kahta peräkkäin, kun kotilataus kestää tyhjästä täyteen vuorokauden."

        No höpöhöpö taas. En tiedä miten olet sotkenut kotisi sähköjärjestelmän tuohon kuntoon mutta normaali suomalaisessa talossa saa minkä tahansa sähköauton akun tyhjästä täyteen yön yli. Kolmesta vaiheesta niinkuin järkevä ihminen tekee eikä väkisin yritä tehdä elämäänsä hankalaksi takertumalla yhden vaiheen lataukseen.

        Normaali omakotitalo 25A pääsulakkeet. Jos lataa 3x16A, niin muuhun käyttöön jää 9A, joka on aika vähän.
        11 kW latausasemaa ei voi rakentaa kerrostalon, rivitalon parkkikselle. Jos laitat kuormanhallinnan, niin sitten ei ladatakaan koko aikaa 11 kW teholla, vaan pienemmällä.

        Omakotitalo vuosikulutus 25 000kWh, tekee 70kWh/päivä; kesällä vähemmän, talvella enemmän. 70 kWh 80 kWh (sähköauton lataus 77kWh akku). Huomaat, että 11kW lataus tuplaa kulutuksen -> pääsulakkeet ei kestä, koska niitä ei ole noin paljoa ylimitoitettu.
        Ei kovin monelle sovellu 11kW-laturi.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Normaali omakotitalo 25A pääsulakkeet. Jos lataa 3x16A, niin muuhun käyttöön jää 9A, joka on aika vähän.
        11 kW latausasemaa ei voi rakentaa kerrostalon, rivitalon parkkikselle. Jos laitat kuormanhallinnan, niin sitten ei ladatakaan koko aikaa 11 kW teholla, vaan pienemmällä.

        Omakotitalo vuosikulutus 25 000kWh, tekee 70kWh/päivä; kesällä vähemmän, talvella enemmän. 70 kWh 80 kWh (sähköauton lataus 77kWh akku). Huomaat, että 11kW lataus tuplaa kulutuksen -> pääsulakkeet ei kestä, koska niitä ei ole noin paljoa ylimitoitettu.
        Ei kovin monelle sovellu 11kW-laturi.

        Sä olet nyt taas kerran täysin hukassa. Varmaan tahallisesti niinkuin aina.

        Kolmesta vaiheesta otettu 6kW riittää vallan mainosti ja sillä lataa10 tunnissa 60kWh. Siitä jää vielä reilut 11kWh muuhun käyttöön. Riittää enemmän kuin hyvin yöaikaan vaikka olisikin sähkölämmitys.
        Ei tämä elämä ole käytännössä meille muille ollenkaan niin vaikea kuin sinä yrität siitä tehdä yrittämällä perse edellä puuhun. Suurin osa meistä on asioiden ratkaisijoita, eivätkä yritä ajatella asioita siten että miten saisi jonkun homman ajettua väkisin karille.


      • Anonyymi

        Meillä ainakin pidän ilmais latauks3n teslakuskit jonottaa aamuisin ja kiilavat toisiaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lukekaa nyt uudelleen se aloittajan kysymys, puhutaan pidemmistä matkoista missä tarkoitus saada 300-400km toimintamatkaa vähintään, myöskin talvella."

        Pitkää matkaa ajavilla voi olettaa olevan joku isoakkuinen sähkis jossa on aamulla akuissa virtaa talvipakkasillakin 400km. Niinä 300 päivänä vuodessa kun ei ole kovat pakkaset niin 500km. Ja kun tarvetta tulee päivän aikana lisäkilometreihin niin:

        TM:""Ensimmäiset sata lisäkilometriä latautuvat vain reilussa viidessä minuutissa, 200 kilometriä vie 11 minuuttia ja 300 kilometriä ajomatkaa on latautunut 20 minuutissa."

        En osaa nähdä tuollaista matkantekoa milläänlailla ongelmallisena.

        Kaikkis kestää toimivan lataus paikan kålöytyminen ja käyttökuntoon saaminen
        Ainakin koe raporteissa kovia ongelmia amamttilaisilakin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pitkiä matkoja ei pysty sitten tekemään kahta peräkkäin, kun kotilataus kestää tyhjästä täyteen vuorokauden."

        No höpöhöpö taas. En tiedä miten olet sotkenut kotisi sähköjärjestelmän tuohon kuntoon mutta normaali suomalaisessa talossa saa minkä tahansa sähköauton akun tyhjästä täyteen yön yli. Kolmesta vaiheesta niinkuin järkevä ihminen tekee eikä väkisin yritä tehdä elämäänsä hankalaksi takertumalla yhden vaiheen lataukseen.

        Yhtäkään sähköautoja ei ladata kolmivaihe sähköllä

        Akku autot on tsavitralls toimivii

        Kolmivaihe sähkö on taas vaihtovirta.

        Edisonni


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhtäkään sähköautoja ei ladata kolmivaihe sähköllä

        Akku autot on tsavitralls toimivii

        Kolmivaihe sähkö on taas vaihtovirta.

        Edisonni

        Voi teitä pällejä kun ette tiedä mitään mistään.

        https://www.kotilaturi.fi/tuote/khons-11kw-kotilaturi/

        "KHONS 11kW on kolmivaiheinen laturi, joka soveltuu kaikille Type2-autoille. Laturin voi asentaa mukana tulevaan seinätelineeseen, josta se on helppo ottaa matkalle mukaan.

        Laturissa on kaksi nappia, toisella säädetään lataustehoa ja toisella asetetaan tarvittaessa latauksen aloitusta myöhemmäksi. Lataukseen valittavat tehot ovat 6-10-13-16A. "


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkis kestää toimivan lataus paikan kålöytyminen ja käyttökuntoon saaminen
        Ainakin koe raporteissa kovia ongelmia amamttilaisilakin

        Ne ovat tumpeloineet aivan typeryyttään. Harkki yritti repiä irti suojaa joka oli lukossa. Minä en kehtaisi pistää nettiin tuollaista tumpelointia jossa vika on pelkästään käyttäjässä.

        https://youtu.be/OleSo1ZDAok?t=51


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sä olet nyt taas kerran täysin hukassa. Varmaan tahallisesti niinkuin aina.

        Kolmesta vaiheesta otettu 6kW riittää vallan mainosti ja sillä lataa10 tunnissa 60kWh. Siitä jää vielä reilut 11kWh muuhun käyttöön. Riittää enemmän kuin hyvin yöaikaan vaikka olisikin sähkölämmitys.
        Ei tämä elämä ole käytännössä meille muille ollenkaan niin vaikea kuin sinä yrität siitä tehdä yrittämällä perse edellä puuhun. Suurin osa meistä on asioiden ratkaisijoita, eivätkä yritä ajatella asioita siten että miten saisi jonkun homman ajettua väkisin karille.

        Ei sillä ole väliä jos joku huru-ukko pystyy keksimään yhdeksän tapaa jolla pystyy helpon homman ryssimään. Riittää kun itse tietää sen yhden tavan jolla homma toimii.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sä olet nyt taas kerran täysin hukassa. Varmaan tahallisesti niinkuin aina.

        Kolmesta vaiheesta otettu 6kW riittää vallan mainosti ja sillä lataa10 tunnissa 60kWh. Siitä jää vielä reilut 11kWh muuhun käyttöön. Riittää enemmän kuin hyvin yöaikaan vaikka olisikin sähkölämmitys.
        Ei tämä elämä ole käytännössä meille muille ollenkaan niin vaikea kuin sinä yrität siitä tehdä yrittämällä perse edellä puuhun. Suurin osa meistä on asioiden ratkaisijoita, eivätkä yritä ajatella asioita siten että miten saisi jonkun homman ajettua väkisin karille.

        Että pääsee sen 500 km on akun oltava 77 kWh ja silläkään ei pääse moottoritienopeuksia 500 km.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Että pääsee sen 500 km on akun oltava 77 kWh ja silläkään ei pääse moottoritienopeuksia 500 km.

        Ei kai tuonne maantielle kukaan täyspäinen lähde tekemään mitään yhtäkyytiäajon maailmanennätyksiä? Jos 500km matkalla tarvii ladata 20 minuuttia välissä niin sitten lähtee 20 minuuttia aikaisemmin. Aivan samalla tavalla kun jos on lumipyryä niin pitää varata vähän enemmän aikaa.
        Miksi yhtäkkiä on niin valtavan tärkeää ettei tarvitse pysähtyä kun ajaa 500km? Minä pidän taukoja tuollaisella matkalla olkoon auto millainen tahansa.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Että pääsee sen 500 km on akun oltava 77 kWh ja silläkään ei pääse moottoritienopeuksia 500 km.

        Pointti tässä on se että kotona pystyy helposti lataamaan yön aikana akun täyteen kun käyttää kolmivaihelaturia. Vaikka sen ajaisi tyhjäksi joka päivä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lukekaa nyt uudelleen se aloittajan kysymys, puhutaan pidemmistä matkoista missä tarkoitus saada 300-400km toimintamatkaa vähintään, myöskin talvella."

        Pitkää matkaa ajavilla voi olettaa olevan joku isoakkuinen sähkis jossa on aamulla akuissa virtaa talvipakkasillakin 400km. Niinä 300 päivänä vuodessa kun ei ole kovat pakkaset niin 500km. Ja kun tarvetta tulee päivän aikana lisäkilometreihin niin:

        TM:""Ensimmäiset sata lisäkilometriä latautuvat vain reilussa viidessä minuutissa, 200 kilometriä vie 11 minuuttia ja 300 kilometriä ajomatkaa on latautunut 20 minuutissa."

        En osaa nähdä tuollaista matkantekoa milläänlailla ongelmallisena.

        "En osaa nähdä tuollaista matkantekoa milläänlailla ongelmallisena."

        Optimalisissa olosunteissä, "teholaturi on sopivati matkanvarrella, ei ole rikki ja on heti sinun käytettävissä", ei ole ongelmallista.
        Silloin odotusajat ovat pitkillä matkoilla siedettäviä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai tuonne maantielle kukaan täyspäinen lähde tekemään mitään yhtäkyytiäajon maailmanennätyksiä? Jos 500km matkalla tarvii ladata 20 minuuttia välissä niin sitten lähtee 20 minuuttia aikaisemmin. Aivan samalla tavalla kun jos on lumipyryä niin pitää varata vähän enemmän aikaa.
        Miksi yhtäkkiä on niin valtavan tärkeää ettei tarvitse pysähtyä kun ajaa 500km? Minä pidän taukoja tuollaisella matkalla olkoon auto millainen tahansa.

        Se on kumma, kun kukaan sähköautoilija ei tajua, että jos haluaa autolle 500km rangen, niin se 500 km halutaan ajaa yhteen mittaan pysähtymättä välillä.
        Tunnen montakin, jotka ajaa työnpuolesta pitkiäkin työmatkoja, ei joka päivä, mutta muutamia kertoja kuussa (on esimerkiksi Tampereella työpaikka, mutta pääkonttori Helsingissä, niin joutuu käymään Helsingissä useastikin. Useat ei halua latailla työmatkoilla ja kun moottoritieltä joutuu poikkeamaan lataamaan, niin se vielä lisää sitä latausaikaa ja laturikin voi olla varattu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pointti tässä on se että kotona pystyy helposti lataamaan yön aikana akun täyteen kun käyttää kolmivaihelaturia. Vaikka sen ajaisi tyhjäksi joka päivä.

        Toimii omakotitalossa tuo 3-vaihelataus, jos pääsulakkeet kestää, mutta ei jos on rivi tai kerrostalon pysäköinti alue, koska siellä ei ole 3-vaihetta.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Normaali omakotitalo 25A pääsulakkeet. Jos lataa 3x16A, niin muuhun käyttöön jää 9A, joka on aika vähän.
        11 kW latausasemaa ei voi rakentaa kerrostalon, rivitalon parkkikselle. Jos laitat kuormanhallinnan, niin sitten ei ladatakaan koko aikaa 11 kW teholla, vaan pienemmällä.

        Omakotitalo vuosikulutus 25 000kWh, tekee 70kWh/päivä; kesällä vähemmän, talvella enemmän. 70 kWh 80 kWh (sähköauton lataus 77kWh akku). Huomaat, että 11kW lataus tuplaa kulutuksen -> pääsulakkeet ei kestä, koska niitä ei ole noin paljoa ylimitoitettu.
        Ei kovin monelle sovellu 11kW-laturi.

        Minkä harakanpesän kulutuksia olet tähän lainannut kun sähköä menee 25000kWh/vuosi?
        Asun 200m² omakotitalossa keskisessä Suomessa ja minulla on kulunut sähköä talon lämmitys mukaan lukien 15000kWh/vuosi jo 15 vuoden ajan. Hyvin kestää ladata autoon 3000-4000kWh vuodessa, kunhan saan tilaamani täyssähköauton ensi vuoden puolella.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minkä harakanpesän kulutuksia olet tähän lainannut kun sähköä menee 25000kWh/vuosi?
        Asun 200m² omakotitalossa keskisessä Suomessa ja minulla on kulunut sähköä talon lämmitys mukaan lukien 15000kWh/vuosi jo 15 vuoden ajan. Hyvin kestää ladata autoon 3000-4000kWh vuodessa, kunhan saan tilaamani täyssähköauton ensi vuoden puolella.

        Asun Pohjois-Suomessa ja minulla on isompi (250 m2) talo, varaava sähkölämmitys ja varaava veden lämmitys. Talo vanhempi (-89) ja sähköä menee plugariin ja monesti asuntoauton lämmittämiseen (että pysyy kuivana), lisäksi harasta autotallissa ja sähkökoneet ja kylmällä tallin lämmitys syö sähköä myös.


    • Anonyymi

      Pitää siis ostaa 60 000€ hintainen patteriauto päästäkseen "nauttimaan" huoltoasemalle tuntikausien ajaksi latausjonoista ja toinen mokoma vielä sitä latausta odotellessa. Eipä ole patteriteroilla aivoja ollenkaan.

      • Anonyymi

        Eiköhän se ole aika selvää että jos useinkin ajaa lähemmäs 1000 km päivämatkoja (tuotahan se tarkoittaa, jos jokaisen 200-300 km välein ei voi olla syömässäkään), niin tuohon käyttöön epäilemättä dieselauto on toistaiseksi se kaikkein järkevin valinta. Ei kukaan ole väittänyt että kaikkiin mahdollisiin auton käyttöskenaarioihin sähköauto olisi sopivin valinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän se ole aika selvää että jos useinkin ajaa lähemmäs 1000 km päivämatkoja (tuotahan se tarkoittaa, jos jokaisen 200-300 km välein ei voi olla syömässäkään), niin tuohon käyttöön epäilemättä dieselauto on toistaiseksi se kaikkein järkevin valinta. Ei kukaan ole väittänyt että kaikkiin mahdollisiin auton käyttöskenaarioihin sähköauto olisi sopivin valinta.

        Eihän tuollaisia päivämatkoja ajele kuin karavaanarit. Nekin enimmäkseen kesäisin. Mitä järkeä istua koko päivä autossa.


      • Anonyymi

        Sulla on luvut "pikkaisen" hakusessa.
        ID.3 58kWh maksaa 35.000. Sen WLTP on yli 400km ja siihen saa ladattua 280km lisää matkaa puolessa tunnissa.
        Suomeksi sanottuna Helsingistä Ouluun kahdella 25 minuutin lataustauolla. Tuolle matkalle vähemmät tauot perheen kanssa olisi kivulias itsemurha.


      • Anonyymi

        Se on niin jännä juttu kun nykyiset autoilijat ovat alkaneet ajamaan virveän pitkiä matkoja kokoajan, ennen keskimääräinen vuosittainen ajosuorite oli 18tkm ja nyt näyttäsi olevan jo min. 700km päivässä ja vuositasolla 200tkm.
        Tekeekö ihmiset enää muuta kuin ajavat autolla kaiket päivät?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän se ole aika selvää että jos useinkin ajaa lähemmäs 1000 km päivämatkoja (tuotahan se tarkoittaa, jos jokaisen 200-300 km välein ei voi olla syömässäkään), niin tuohon käyttöön epäilemättä dieselauto on toistaiseksi se kaikkein järkevin valinta. Ei kukaan ole väittänyt että kaikkiin mahdollisiin auton käyttöskenaarioihin sähköauto olisi sopivin valinta.

        Kyllä nämä palstan sähköpotkulautaterot on väittäneet juuri noin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla on luvut "pikkaisen" hakusessa.
        ID.3 58kWh maksaa 35.000. Sen WLTP on yli 400km ja siihen saa ladattua 280km lisää matkaa puolessa tunnissa.
        Suomeksi sanottuna Helsingistä Ouluun kahdella 25 minuutin lataustauolla. Tuolle matkalle vähemmät tauot perheen kanssa olisi kivulias itsemurha.

        Teoreettisia lukuja, tiedät hyvin itsekin että kaikissa olosuhteissa tuo ei ole mitenkään mahdollista. Oma lukunsa on vielä se auto tai paremminkin laturin sijainti määrittää sitten tauot, kaikki eivät halua pitää taukoa jossain mäkkärin parkkipaikalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sulla on luvut "pikkaisen" hakusessa.
        ID.3 58kWh maksaa 35.000. Sen WLTP on yli 400km ja siihen saa ladattua 280km lisää matkaa puolessa tunnissa.
        Suomeksi sanottuna Helsingistä Ouluun kahdella 25 minuutin lataustauolla. Tuolle matkalle vähemmät tauot perheen kanssa olisi kivulias itsemurha.

        Toi edellyttää, että on 150kW latureita matkan varrella. Montako 150kW laturia on Suomessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on niin jännä juttu kun nykyiset autoilijat ovat alkaneet ajamaan virveän pitkiä matkoja kokoajan, ennen keskimääräinen vuosittainen ajosuorite oli 18tkm ja nyt näyttäsi olevan jo min. 700km päivässä ja vuositasolla 200tkm.
        Tekeekö ihmiset enää muuta kuin ajavat autolla kaiket päivät?

        Pitää ymmärtää että vuosittaiset ajokilometrit eivät välttämättä jakaudu tasaisesti vuoden päiville. Jokunen vuosi sitten kilometrejä vain 15 tkm vuoteen, mutta niinä päivinä kun ajoin niin kilometrejä tuli vajaa 300 km per päivä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on niin jännä juttu kun nykyiset autoilijat ovat alkaneet ajamaan virveän pitkiä matkoja kokoajan, ennen keskimääräinen vuosittainen ajosuorite oli 18tkm ja nyt näyttäsi olevan jo min. 700km päivässä ja vuositasolla 200tkm.
        Tekeekö ihmiset enää muuta kuin ajavat autolla kaiket päivät?

        No tämä. Samaa olen ihmetellyt itsekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teoreettisia lukuja, tiedät hyvin itsekin että kaikissa olosuhteissa tuo ei ole mitenkään mahdollista. Oma lukunsa on vielä se auto tai paremminkin laturin sijainti määrittää sitten tauot, kaikki eivät halua pitää taukoa jossain mäkkärin parkkipaikalla.

        "Teoreettisia lukuja, tiedät hyvin itsekin että kaikissa olosuhteissa tuo ei ole mitenkään mahdollista."

        Sinä voit keskittyä niihin kymmeneen sikapakkaspäivään per vuosi ja Lapin latausverostoon.
        Täällä ruuhkasuomessa 10 asteen pakkanen on harvinaisuus ja latausverkko on vähintäänkin kattava.
        Tämä rangekeskustelu täällä on puskettu tarkoitushakuisesti hyvin pienen friikkiporukan maailmaan. Suomen väestön keskipiste on Hyvinkäällä ja keskimääräinen ajomatka on 55km per päivä.

        Itse henkilökohtaisesti pohjoisin paikka missä olen autolla koskaan käynyt on Tahko. Siitä pohjoisempaan menen aina lentokoneella. Ei kiinnosta istua autossa koko päivää.
        Prätkällä olen käynyt Altassa mutta se oli hupireissu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Teoreettisia lukuja, tiedät hyvin itsekin että kaikissa olosuhteissa tuo ei ole mitenkään mahdollista."

        Sinä voit keskittyä niihin kymmeneen sikapakkaspäivään per vuosi ja Lapin latausverostoon.
        Täällä ruuhkasuomessa 10 asteen pakkanen on harvinaisuus ja latausverkko on vähintäänkin kattava.
        Tämä rangekeskustelu täällä on puskettu tarkoitushakuisesti hyvin pienen friikkiporukan maailmaan. Suomen väestön keskipiste on Hyvinkäällä ja keskimääräinen ajomatka on 55km per päivä.

        Itse henkilökohtaisesti pohjoisin paikka missä olen autolla koskaan käynyt on Tahko. Siitä pohjoisempaan menen aina lentokoneella. Ei kiinnosta istua autossa koko päivää.
        Prätkällä olen käynyt Altassa mutta se oli hupireissu.

        Isolle massalle tuo em. tilanne ei ole relevantti, se on totta. Mutta se ei silti muuta sitä että joillekin tuo käyttöprofiili on ihan arkielämää. Toki näissä keskusteluissa ainakin osa aloituksista on joko keksittyjä tai muuten vaan provoja.

        Jotenkin noista kommenteista vaan nousee silti esiin vaikutelma että näistä sähköauton kannalta haastavammista käyttöprofiileista ei saisi keskustella. Tai ainakin ne heti joko vähätellään sillä että isoille massoille niillä ei ole merkitystä tai ranget/latausajat otetaan jonkun optimiskenaarion mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää ymmärtää että vuosittaiset ajokilometrit eivät välttämättä jakaudu tasaisesti vuoden päiville. Jokunen vuosi sitten kilometrejä vain 15 tkm vuoteen, mutta niinä päivinä kun ajoin niin kilometrejä tuli vajaa 300 km per päivä.

        "Jokunen vuosi sitten kilometrejä vain 15 tkm vuoteen, mutta niinä päivinä kun ajoin niin kilometrejä tuli vajaa 300 km per päivä."

        300km menee sarjaan "ei tarvitse latausta" eli puhtaasti kotilatauksella selviät tuolla ajoprofiililla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isolle massalle tuo em. tilanne ei ole relevantti, se on totta. Mutta se ei silti muuta sitä että joillekin tuo käyttöprofiili on ihan arkielämää. Toki näissä keskusteluissa ainakin osa aloituksista on joko keksittyjä tai muuten vaan provoja.

        Jotenkin noista kommenteista vaan nousee silti esiin vaikutelma että näistä sähköauton kannalta haastavammista käyttöprofiileista ei saisi keskustella. Tai ainakin ne heti joko vähätellään sillä että isoille massoille niillä ei ole merkitystä tai ranget/latausajat otetaan jonkun optimiskenaarion mukaan.

        "Jotenkin noista kommenteista vaan nousee silti esiin vaikutelma että näistä sähköauton kannalta haastavammista käyttöprofiileista ei saisi keskustella. Tai ainakin ne heti joko vähätellään"

        Jos katsot näitä viestejä massana niin voinet myöntää 90% range viesteistä koskee kuluttajaryhmää jonka suuruus on 10%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jotenkin noista kommenteista vaan nousee silti esiin vaikutelma että näistä sähköauton kannalta haastavammista käyttöprofiileista ei saisi keskustella. Tai ainakin ne heti joko vähätellään"

        Jos katsot näitä viestejä massana niin voinet myöntää 90% range viesteistä koskee kuluttajaryhmää jonka suuruus on 10%.

        Ehkäpä siksi että tuolle 10%:lle se on oikeasti merkityksellinen asia?

        Jos ajaa sen ison massan mukana tasaisesti 55 km/päivä niin eipä tuosta rangesta ole paljon keskusteltavaa kun ei se ole millään tavalla liikkumista rajoittava tai etukäteissuunnittelua vaativa asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkäpä siksi että tuolle 10%:lle se on oikeasti merkityksellinen asia?

        Jos ajaa sen ison massan mukana tasaisesti 55 km/päivä niin eipä tuosta rangesta ole paljon keskusteltavaa kun ei se ole millään tavalla liikkumista rajoittava tai etukäteissuunnittelua vaativa asia.

        "Ehkäpä siksi että tuolle 10%:lle se on oikeasti merkityksellinen asia?"

        Koko sähköauto ei ole merkityksellinen asia sille 10% jolle sähköauto ei ole optimaalinen tai edes mahdollinen valinta.

        Vähän sama kun kävisi kajaanilaisena kommentoimassa merimelontaan liittyviä asioita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tuollaisia päivämatkoja ajele kuin karavaanarit. Nekin enimmäkseen kesäisin. Mitä järkeä istua koko päivä autossa.

        Ei taida karavaanarit ajella lähellekään noin pitkiä päivämatkoja. Matkailuautolla pysähdellään syömään, kahville, päikkäreille, jne.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Teoreettisia lukuja, tiedät hyvin itsekin että kaikissa olosuhteissa tuo ei ole mitenkään mahdollista. Oma lukunsa on vielä se auto tai paremminkin laturin sijainti määrittää sitten tauot, kaikki eivät halua pitää taukoa jossain mäkkärin parkkipaikalla.

        Ja ennen kaikkea laturin täytyy olla sopivassa kohtaa matkaa (laturi alku/loppupäässä ei toimi).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ehkäpä siksi että tuolle 10%:lle se on oikeasti merkityksellinen asia?"

        Koko sähköauto ei ole merkityksellinen asia sille 10% jolle sähköauto ei ole optimaalinen tai edes mahdollinen valinta.

        Vähän sama kun kävisi kajaanilaisena kommentoimassa merimelontaan liittyviä asioita.

        Eiköhän niitä ole suhteellisesti aika paljon enemmän jotka jollain tavalla joutuvat sitä rangea miettimään tai ottamaan sen huomioon, aika vähän on niitä jotka eivät koskaan käy kotoa autolla kauempana kuin mitä range sallii. Tutkimustenkin mukaan yksi merkittävimmistä sähköautojen hankinnan esteistä on rajalliseksi koettu toimintamatka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän niitä ole suhteellisesti aika paljon enemmän jotka jollain tavalla joutuvat sitä rangea miettimään tai ottamaan sen huomioon, aika vähän on niitä jotka eivät koskaan käy kotoa autolla kauempana kuin mitä range sallii. Tutkimustenkin mukaan yksi merkittävimmistä sähköautojen hankinnan esteistä on rajalliseksi koettu toimintamatka.

        "jotka eivät koskaan käy kotoa autolla kauempana kuin mitä range sallii."

        Eihän rangen ulkopuolella käyminen ole mikään ongelma kun lataa auton tien päällä ja laatii matkasuunnitelman sen mukaiseksi. Missä ongelma?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "jotka eivät koskaan käy kotoa autolla kauempana kuin mitä range sallii."

        Eihän rangen ulkopuolella käyminen ole mikään ongelma kun lataa auton tien päällä ja laatii matkasuunnitelman sen mukaiseksi. Missä ongelma?

        Polttiksella liikkuminen ei vaadi mitään erillisiä "matkasuunnitelmia" ainakaan auton puolesta. Lisäksi nykyisellä laturiverkostolla pitää olla aina myös suunnitelma B mikäli laturi on varattu tai ei toimi. Jotain arvoa on myös sillä että polttiksella tauon paikan määrää kuski, sähköautossa laturin sijainti (mäkkärin parkkis ei ole erityisen viihtyisä taukopaikka). Toki latausverkoston laajeneminen lähivuosina vähentää tuota etukäteissuunnittelun tarvetta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "jotka eivät koskaan käy kotoa autolla kauempana kuin mitä range sallii."

        Eihän rangen ulkopuolella käyminen ole mikään ongelma kun lataa auton tien päällä ja laatii matkasuunnitelman sen mukaiseksi. Missä ongelma?

        Kun käyttää julkisia, joutuu tekemään matkasuunnitelman ja odottelemaan matkan varrella. Sähköautolla joutuu tekemään matkasuunnitelman ja latailemaan matkan varrella.
        Polttomoottorilla ei tarvitse matkasuunnitelmaa, eikä odotella matkan varrella. Siksi Suomessakin on 3,3 miljoonaa autoa, joista sähköautoja alle 20 000kpl.


    • Anonyymi

      Kaikista diesel-autoista reilu romutuspalkkio.

    • Anonyymi

      Sähköauto sopii varmasti monelle jotka ajavat lyhyttä ajoa (kaupunkiajoa/kauppakassi). Pitkille matkoille ei kenties ole se ykkösvaihtoehto.

      • Anonyymi

        Riippuu vähän miten määrittelee pitkän matkan.

        Näin ajettiin Norjassa maanteillä eli sähköautoille 500km kertataival oikeassa elämässä ei ole temppu eikä mikään.

        Ford Mustang Mach-E Long Range RWD 618km
        Tesla Model 3 LR 2020 612km
        Ford Mustang Mach-E Long Range AWD 552km
        Volkswagen ID.3 Pro S 564km
        Skoda Enyaq 522km
        Volkswagen ID.4 532km
        Hyundai Kona 2021 537km
        Polestar 2 467km
        Audi e-tron GT 528km
        Hyundai Ioniq 5 502km

        Talvella on mitattu vain osa autoista ja siellä km-määrä on ollut näillä autoilla 500-400km eli kuski tarvitsee paljon useammin taukoa kuin sähköauto latausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu vähän miten määrittelee pitkän matkan.

        Näin ajettiin Norjassa maanteillä eli sähköautoille 500km kertataival oikeassa elämässä ei ole temppu eikä mikään.

        Ford Mustang Mach-E Long Range RWD 618km
        Tesla Model 3 LR 2020 612km
        Ford Mustang Mach-E Long Range AWD 552km
        Volkswagen ID.3 Pro S 564km
        Skoda Enyaq 522km
        Volkswagen ID.4 532km
        Hyundai Kona 2021 537km
        Polestar 2 467km
        Audi e-tron GT 528km
        Hyundai Ioniq 5 502km

        Talvella on mitattu vain osa autoista ja siellä km-määrä on ollut näillä autoilla 500-400km eli kuski tarvitsee paljon useammin taukoa kuin sähköauto latausta.

        Ja kun tuo kotona ladattu sähkö loppuu joskus 500km paremmalla puolella niin sitten lisää kilometrejä saa pikalatauksessa. Puolen tunnin tauolla saa kilometrejä 250-350 km riippuen autosta ja laturista.
        Jos tuo ei riitä niin sanoisin että kyseessä on aika erikoinen ihminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu vähän miten määrittelee pitkän matkan.

        Näin ajettiin Norjassa maanteillä eli sähköautoille 500km kertataival oikeassa elämässä ei ole temppu eikä mikään.

        Ford Mustang Mach-E Long Range RWD 618km
        Tesla Model 3 LR 2020 612km
        Ford Mustang Mach-E Long Range AWD 552km
        Volkswagen ID.3 Pro S 564km
        Skoda Enyaq 522km
        Volkswagen ID.4 532km
        Hyundai Kona 2021 537km
        Polestar 2 467km
        Audi e-tron GT 528km
        Hyundai Ioniq 5 502km

        Talvella on mitattu vain osa autoista ja siellä km-määrä on ollut näillä autoilla 500-400km eli kuski tarvitsee paljon useammin taukoa kuin sähköauto latausta.

        Ja riippuu myös vähän siitä missä ajaa. Norjassa Skoda Enyaq 522km , Suomessa hyvissä keliolosuhteissa moottoritiellä alle 350 km.

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/toimintamatka-502-kilometria-pitihan-se-testata-paaseeko-skoda-enyaqilla-helsingista-turkuun-ja-takaisin-lataamatta/78365add-3ae1-4420-8e0c-71e7b4571946


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja riippuu myös vähän siitä missä ajaa. Norjassa Skoda Enyaq 522km , Suomessa hyvissä keliolosuhteissa moottoritiellä alle 350 km.

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/toimintamatka-502-kilometria-pitihan-se-testata-paaseeko-skoda-enyaqilla-helsingista-turkuun-ja-takaisin-lataamatta/78365add-3ae1-4420-8e0c-71e7b4571946

        "Suomessa hyvissä keliolosuhteissa moottoritiellä alle 350 km."

        Löytyykö Suomesta edes 350km yhtä pätkää moottoritietä? Ei taida olla. Moottoriteidenvarressa on hyvin latauspisteitä joten tässäkin puolen tunnin tauko ekan kerran 350km jälkeen ja sen jälkeen30 min 200km välein on useimmille riittävän joutuisaa marssinopeutta. Jos sattuu löytämään noin paljon moottoritietä Suomesta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu vähän miten määrittelee pitkän matkan.

        Näin ajettiin Norjassa maanteillä eli sähköautoille 500km kertataival oikeassa elämässä ei ole temppu eikä mikään.

        Ford Mustang Mach-E Long Range RWD 618km
        Tesla Model 3 LR 2020 612km
        Ford Mustang Mach-E Long Range AWD 552km
        Volkswagen ID.3 Pro S 564km
        Skoda Enyaq 522km
        Volkswagen ID.4 532km
        Hyundai Kona 2021 537km
        Polestar 2 467km
        Audi e-tron GT 528km
        Hyundai Ioniq 5 502km

        Talvella on mitattu vain osa autoista ja siellä km-määrä on ollut näillä autoilla 500-400km eli kuski tarvitsee paljon useammin taukoa kuin sähköauto latausta.

        Käy lukemassa blogi sähköautoileva motoristi; hänellä VW ID 4 77kWh akulla ja Tampere -Helsinki- Tampere ei mene ilman lisälatausta. Aika moni Tampereelta käy Hesassa töissä.
        Jos lataat matkalla vain vähän, niin sitten aamulla pitäisi olla akku täynnä, mutta lataus tyhjästä täyteen vie 3,6 kW 21,5 tuntia, täytyisi olla 11kW laturi, jotta akku olisi aamulla täynnä, mutta tätä 11kW laturia ei pääsulakkeet kestä (25A).
        Jotta olisi jotenkin mahdollista, täytyisi olla työpaikalla laturi.

        Ei ole sähköautosta vielä kuin muutamille harvoille...


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Suomessa hyvissä keliolosuhteissa moottoritiellä alle 350 km."

        Löytyykö Suomesta edes 350km yhtä pätkää moottoritietä? Ei taida olla. Moottoriteidenvarressa on hyvin latauspisteitä joten tässäkin puolen tunnin tauko ekan kerran 350km jälkeen ja sen jälkeen30 min 200km välein on useimmille riittävän joutuisaa marssinopeutta. Jos sattuu löytämään noin paljon moottoritietä Suomesta.

        "Löytyykö Suomesta edes 350km yhtä pätkää moottoritietä?"
        Turku - Helsinki; Tampere - Helsinki. Jos käy Turusta tai Tampereelta Helsingissä töissä ja ei voi ladata työpaikalla, niin joutuu jossain lataileen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu vähän miten määrittelee pitkän matkan.

        Näin ajettiin Norjassa maanteillä eli sähköautoille 500km kertataival oikeassa elämässä ei ole temppu eikä mikään.

        Ford Mustang Mach-E Long Range RWD 618km
        Tesla Model 3 LR 2020 612km
        Ford Mustang Mach-E Long Range AWD 552km
        Volkswagen ID.3 Pro S 564km
        Skoda Enyaq 522km
        Volkswagen ID.4 532km
        Hyundai Kona 2021 537km
        Polestar 2 467km
        Audi e-tron GT 528km
        Hyundai Ioniq 5 502km

        Talvella on mitattu vain osa autoista ja siellä km-määrä on ollut näillä autoilla 500-400km eli kuski tarvitsee paljon useammin taukoa kuin sähköauto latausta.

        Nuo sähköautojen luvatut toimintamatkathan ovat täyttä hölynpölyä. Esim 502km Enyaqilla pääsi tosielämässä optimioloissa vain 332km.

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/toimintamatka-502-kilometria-pitihan-se-testata-paaseeko-skoda-enyaqilla-helsingista-turkuun-ja-takaisin-lataamatta/78365add-3ae1-4420-8e0c-71e7b4571946


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        "Löytyykö Suomesta edes 350km yhtä pätkää moottoritietä?"
        Turku - Helsinki; Tampere - Helsinki. Jos käy Turusta tai Tampereelta Helsingissä töissä ja ei voi ladata työpaikalla, niin joutuu jossain lataileen.

        No joo, tässä laitettiin nyt Suomen maantietoa uusiksi.
        Kai vaikka 10km tienpätkästä saa kasaan 350km jos sahaa sitä edestakaisin tarpeeksi kauan.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Käy lukemassa blogi sähköautoileva motoristi; hänellä VW ID 4 77kWh akulla ja Tampere -Helsinki- Tampere ei mene ilman lisälatausta. Aika moni Tampereelta käy Hesassa töissä.
        Jos lataat matkalla vain vähän, niin sitten aamulla pitäisi olla akku täynnä, mutta lataus tyhjästä täyteen vie 3,6 kW 21,5 tuntia, täytyisi olla 11kW laturi, jotta akku olisi aamulla täynnä, mutta tätä 11kW laturia ei pääsulakkeet kestä (25A).
        Jotta olisi jotenkin mahdollista, täytyisi olla työpaikalla laturi.

        Ei ole sähköautosta vielä kuin muutamille harvoille...

        " tätä 11kW laturia ei pääsulakkeet kestä (25A)"

        Kun lataa kolmivaihelaturilla niin 8A per vaihe riittää.


      • kaha53
        Anonyymi kirjoitti:

        No joo, tässä laitettiin nyt Suomen maantietoa uusiksi.
        Kai vaikka 10km tienpätkästä saa kasaan 350km jos sahaa sitä edestakaisin tarpeeksi kauan.

        Tuo Tampere-Helsinki-Tampere on vaan monelle arkipäivää, samoin Turku-Helsinki-Turku.
        Ei se, että usein ajaa pidemmän matkan, tarkoita sitä, että ajetaan yhteen soittoon nilkka suorana Asta Bhen. Kun lähtee kotoa, niin yleensä sinne tullaan takaisinkin, jolloin 350 km riittää, että käy 175km päässä. Ja usein ei ole mahdollisuutta ladata määränpäässä (joo, on sähköä).


      • Anonyymi kirjoitti:

        " tätä 11kW laturia ei pääsulakkeet kestä (25A)"

        Kun lataa kolmivaihelaturilla niin 8A per vaihe riittää.

        8A 3-vaiheella saa 8x3x230=5,5kW. Joutuu lataamaan 14-15 tuntia, jotta saa sen 77kWh.


    • Anonyymi

      Komennus hommista kun perjantaina hki -oulunseutu ajelee ,niin on mukava bensiinillä päristellä ilman pakollista tunnin taukoa ,tuntuu,että kun tankilla joutuu 5min oottaamaan ,niin tuskallisen pitkästyttävää
      ei sähkö vatkainta vaikka ovatkin ¨¨tätäpäivä䨨 sitten vasta kun 1500km pääsee oli motariajoa talviajoa ym..nyt ovat motarilla tien tukkona kun säästävät sähkyä

    • Anonyymi

      Ainahan sitä jonkun tunteroisen saa kulumaan kun tulee vaikka tänne trollailemaan.

    • Anonyymi

      Hohhoijaa taas. Ei pikalaturilla maleksita, 10-20 riittää ihan hyvin esim. Teslan Superchargerilla. Alle 15 minuuttia siellä yleensä notkutaan.

      • Anonyymi

        Hoh hoijaa kovin harva sähköauto ottaa vastaan 250 kwh tyypillisesti tuon on luokkaa 100kwh
        ja tämäkin aivan latauksen alkuvaiheessa . Lisäksi ei näitä Superchalgereita ole suomessa kuin muutama alle kymmenen koko suomessa. Suurin osa pikalatureista on 50kwh . Ja näillä täytyy latailla vähintään yksi tunti jos tarkoitus on saada lisäkilometrejä maantieajoon. Käytännössä keskinopeus suomessa maantieajossa sähköautolla lataustaukoineen muodostuu
        60-70 km/ tunnissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hoh hoijaa kovin harva sähköauto ottaa vastaan 250 kwh tyypillisesti tuon on luokkaa 100kwh
        ja tämäkin aivan latauksen alkuvaiheessa . Lisäksi ei näitä Superchalgereita ole suomessa kuin muutama alle kymmenen koko suomessa. Suurin osa pikalatureista on 50kwh . Ja näillä täytyy latailla vähintään yksi tunti jos tarkoitus on saada lisäkilometrejä maantieajoon. Käytännössä keskinopeus suomessa maantieajossa sähköautolla lataustaukoineen muodostuu
        60-70 km/ tunnissa.

        Nuo 100kW laturit ovat pääreittien varressa ja verkosto on kattava Kuopion eteläpuolella. Ei niitä joka kylässä tarvitse ollakaan kun latauksella pääsee sen 300-400km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo 100kW laturit ovat pääreittien varressa ja verkosto on kattava Kuopion eteläpuolella. Ei niitä joka kylässä tarvitse ollakaan kun latauksella pääsee sen 300-400km.

        Esim kun ajaa hki-oulu niin yksi lataus jklssä riittää. Ei sille reitille enempää tarvitsekaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim kun ajaa hki-oulu niin yksi lataus jklssä riittää. Ei sille reitille enempää tarvitsekaan.

        Toisille rittää ja toisille ei .ainoastaan isoakkuisilla sähköautoilla onnistuu tuo yksi lataus tauko. Mutta sähköautokannasta näitä ei ole kuin pieni vähemmistö , käytännössä näillä 35-40tuhannen euron sähköautoilla ei pääse suomen olosuhteissa mitään 300-400 km ajosuoritteita ilman lataustaukoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisille rittää ja toisille ei .ainoastaan isoakkuisilla sähköautoilla onnistuu tuo yksi lataus tauko. Mutta sähköautokannasta näitä ei ole kuin pieni vähemmistö , käytännössä näillä 35-40tuhannen euron sähköautoilla ei pääse suomen olosuhteissa mitään 300-400 km ajosuoritteita ilman lataustaukoa.

        Sellaiset jotka ajavat paljon pitkää matkaa ostavat isoakkuisen auton. Se on looginen ratkaisu heille.
        Jos lataaminen vähän useammin ei haittaa niin voi säästää rahaa tyytymällä pienempiakkuiseen versioon.

        Nämä 300km taivalluksen säännöllisesti ovat kyllä niin pienen porukan hommaa etten oikeasti ymmärrä miksi niistä jauhetaan päivittäin. Eikä nekään sähköautolla edes ole mikään ongelma. Latausasemia on hyvin Oulusta etelään missä 95% Suomen kilometreistä ajetaan.

        Moottorilehti kirjoitti asiasta järkevästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaiset jotka ajavat paljon pitkää matkaa ostavat isoakkuisen auton. Se on looginen ratkaisu heille.
        Jos lataaminen vähän useammin ei haittaa niin voi säästää rahaa tyytymällä pienempiakkuiseen versioon.

        Nämä 300km taivalluksen säännöllisesti ovat kyllä niin pienen porukan hommaa etten oikeasti ymmärrä miksi niistä jauhetaan päivittäin. Eikä nekään sähköautolla edes ole mikään ongelma. Latausasemia on hyvin Oulusta etelään missä 95% Suomen kilometreistä ajetaan.

        Moottorilehti kirjoitti asiasta järkevästi.

        Moottori:

        "Iso akku helpottaa näissä tapauksissa päivittäistä arkea merkittävästi, kun autoa ei tarvitse suomalaisten keskimääräisillä ajosuoritteilla ladata välttämättä edes viikoittain. Ja lataustarpeen voi täyttää helposti yhdellä pikalatauksella vaikkapa kauppareissun yhteydessä."

        Viisasta tekstiä.

        https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-volkswagen-id-3-isolla-akulla-vaivatonta-sahkoautoilua-ilman-kotilatausta/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaiset jotka ajavat paljon pitkää matkaa ostavat isoakkuisen auton. Se on looginen ratkaisu heille.
        Jos lataaminen vähän useammin ei haittaa niin voi säästää rahaa tyytymällä pienempiakkuiseen versioon.

        Nämä 300km taivalluksen säännöllisesti ovat kyllä niin pienen porukan hommaa etten oikeasti ymmärrä miksi niistä jauhetaan päivittäin. Eikä nekään sähköautolla edes ole mikään ongelma. Latausasemia on hyvin Oulusta etelään missä 95% Suomen kilometreistä ajetaan.

        Moottorilehti kirjoitti asiasta järkevästi.

        "Nämä 300km taivalluksen säännöllisesti ovat kyllä niin pienen porukan hommaa etten oikeasti ymmärrä miksi niistä jauhetaan päivittäin. Eikä nekään sähköautolla edes ole mikään ongelma. Latausasemia on hyvin Oulusta etelään missä 95% Suomen kilometreistä ajetaan."
        Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Kyllä tämä on pienen porukan ongelma täyssähköautoja kun on autokannasta ainoastaan 1 yksi prosentti autoilijoista . Monesti näilläkin on joku muu kuin sähköauto taloudessa jolla hoidetaan pidemmät ajot. Tilanne muuttuu mielenkintoiseksi pikalatauksen suhteen , kun jo nyt pikalatureista ladaten kilometri kustannukset ovat lähellä polttiksen polttoainekuluja . Mutta kuinka käy kun sähkönkulutus tuplaantuu lähivuosina putoaako sähkönhinta tai pysyykö samassa suhteessa verrattuna polttonesteisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaiset jotka ajavat paljon pitkää matkaa ostavat isoakkuisen auton. Se on looginen ratkaisu heille.
        Jos lataaminen vähän useammin ei haittaa niin voi säästää rahaa tyytymällä pienempiakkuiseen versioon.

        Nämä 300km taivalluksen säännöllisesti ovat kyllä niin pienen porukan hommaa etten oikeasti ymmärrä miksi niistä jauhetaan päivittäin. Eikä nekään sähköautolla edes ole mikään ongelma. Latausasemia on hyvin Oulusta etelään missä 95% Suomen kilometreistä ajetaan.

        Moottorilehti kirjoitti asiasta järkevästi.

        "Nämä 300km taivalluksen säännöllisesti ovat kyllä niin pienen porukan hommaa etten oikeasti ymmärrä miksi niistä jauhetaan päivittäin"

        Ehkäpä näitä reissuja tehdään kuitenkin paljon enemmän kuin sinä kuvittelet? Sähköauton hankintaan liittyvissä tutkimuksissa kuitenkin toimintasäde nousee aina yhtenä isona tekijänä esiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nämä 300km taivalluksen säännöllisesti ovat kyllä niin pienen porukan hommaa etten oikeasti ymmärrä miksi niistä jauhetaan päivittäin"

        Ehkäpä näitä reissuja tehdään kuitenkin paljon enemmän kuin sinä kuvittelet? Sähköauton hankintaan liittyvissä tutkimuksissa kuitenkin toimintasäde nousee aina yhtenä isona tekijänä esiin.

        Ehkä tehdään mutta kun esimerkiksi Hki-Oulu tarvitsee keskihintaisella ID.3:lla vain yhden 40 min tauon Jyväskylässä niin onko tällaiset retket oikeasti niin vaikeita sähköautolla? Ja kun jokaisen sähköauton range on tiedossa ja latausverkkokin tiedetään ja se vahvistuu joka viikko niin kyllä jokaisella sähköautoon päätyneellä on hyvin tiedossa millaisen aikataulun pidemmille matkoilleen tekee. Ja samoin jokaisella sähköautoa miettivällä on hyvin dataa tarjolla siitä mitä kultakin autoehdokkaalta voi odottaa.
        Ainakin omalta kohdalla autoliikkeessä kerrottiin hyvin tarkkaan mitä on WLTP ja mitä on reaalielämä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä tehdään mutta kun esimerkiksi Hki-Oulu tarvitsee keskihintaisella ID.3:lla vain yhden 40 min tauon Jyväskylässä niin onko tällaiset retket oikeasti niin vaikeita sähköautolla? Ja kun jokaisen sähköauton range on tiedossa ja latausverkkokin tiedetään ja se vahvistuu joka viikko niin kyllä jokaisella sähköautoon päätyneellä on hyvin tiedossa millaisen aikataulun pidemmille matkoilleen tekee. Ja samoin jokaisella sähköautoa miettivällä on hyvin dataa tarjolla siitä mitä kultakin autoehdokkaalta voi odottaa.
        Ainakin omalta kohdalla autoliikkeessä kerrottiin hyvin tarkkaan mitä on WLTP ja mitä on reaalielämä.

        Eiköhän tuossa ole enemmän kyse ennakkoluuloista tai tietämättömyydestä. Niillä satunnaisilla 300km matkoilla lataukset tuskin oikeasti muodostuvat ongelmiksi, mutta latauspisteiden sijaintiin, niiden operaattoreihin ja maksutapoihin pitää kuitenkin vähän perehtyä etukäteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän tuossa ole enemmän kyse ennakkoluuloista tai tietämättömyydestä. Niillä satunnaisilla 300km matkoilla lataukset tuskin oikeasti muodostuvat ongelmiksi, mutta latauspisteiden sijaintiin, niiden operaattoreihin ja maksutapoihin pitää kuitenkin vähän perehtyä etukäteen.

        " niiden operaattoreihin ja maksutapoihin pitää kuitenkin vähän perehtyä etukäteen."

        Mutta tämä lataus kodin ulkopuolella on sama juttu kuin neitsyys. Se menetetään vain kerran. Toisella kerralla se on helpompaa ja kymmenen kerran jälkeen se on rutiinia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Moottori:

        "Iso akku helpottaa näissä tapauksissa päivittäistä arkea merkittävästi, kun autoa ei tarvitse suomalaisten keskimääräisillä ajosuoritteilla ladata välttämättä edes viikoittain. Ja lataustarpeen voi täyttää helposti yhdellä pikalatauksella vaikkapa kauppareissun yhteydessä."

        Viisasta tekstiä.

        https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-volkswagen-id-3-isolla-akulla-vaivatonta-sahkoautoilua-ilman-kotilatausta/

        Helpottaa huomattavasti arkea, kun ostaa isoakkuisen (kalliin) sähköauton nurkkapyöritykseen, toteaa moottori-lehden toimittaja?
        VW tapauksessa 45 kWh akulla 35 000€ ja isolla 77kWh akulla 52 000€.

        "Iso akku tuo vaivattomuutta myös arkeen." ... "kun autoa ei tarvitse suomalaisten keskimääräisillä ajosuoritteilla ladata välttämättä edes viikoittain."
        Suomalaisten keskimääräinen ajosuorite/vrk on 50km.
        Viisasta tekstiä todella????


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä tehdään mutta kun esimerkiksi Hki-Oulu tarvitsee keskihintaisella ID.3:lla vain yhden 40 min tauon Jyväskylässä niin onko tällaiset retket oikeasti niin vaikeita sähköautolla? Ja kun jokaisen sähköauton range on tiedossa ja latausverkkokin tiedetään ja se vahvistuu joka viikko niin kyllä jokaisella sähköautoon päätyneellä on hyvin tiedossa millaisen aikataulun pidemmille matkoilleen tekee. Ja samoin jokaisella sähköautoa miettivällä on hyvin dataa tarjolla siitä mitä kultakin autoehdokkaalta voi odottaa.
        Ainakin omalta kohdalla autoliikkeessä kerrottiin hyvin tarkkaan mitä on WLTP ja mitä on reaalielämä.

        Lataa 40 min tankkaa 4 min ja bensa-asemillakin on usein ruuhkaa pumpulla. Miten todennäköistä on, sitten kun sähköautoja on enemmän, että se laturi, millä suunnittelit ladat,a olisi aina vapaa?


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Lataa 40 min tankkaa 4 min ja bensa-asemillakin on usein ruuhkaa pumpulla. Miten todennäköistä on, sitten kun sähköautoja on enemmän, että se laturi, millä suunnittelit ladat,a olisi aina vapaa?

        Kaha taas kerran on itselleen ominaiseen tapaan kiipeämässä perse edellä puuhun.
        Kuinka suuri ongelma elämässä on se että joskus kerran elämässään tulisi EHKÄ latauspisteelle joka on varattu?

        Kun Latauskelvottomalla ajaa jokaisen kilometrin aina viisi kertaa kalliimmin.

        Aina ja jokaisen kilometrin. Ei mitään ehkä tai "jos kerran sattuisi tällei".

        Kaha elää mielikuvitusmaailmaa. Todellisuus on eri juttu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaha taas kerran on itselleen ominaiseen tapaan kiipeämässä perse edellä puuhun.
        Kuinka suuri ongelma elämässä on se että joskus kerran elämässään tulisi EHKÄ latauspisteelle joka on varattu?

        Kun Latauskelvottomalla ajaa jokaisen kilometrin aina viisi kertaa kalliimmin.

        Aina ja jokaisen kilometrin. Ei mitään ehkä tai "jos kerran sattuisi tällei".

        Kaha elää mielikuvitusmaailmaa. Todellisuus on eri juttu.

        Kovin on lyhyt elämä on sulla. 3 vuotta olen ajellut ladattavalla plugarilla ja monta kertaa laturi on ollut varattu, tai rikki.
        90% ajoistani ajan sähköllä.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Kovin on lyhyt elämä on sulla. 3 vuotta olen ajellut ladattavalla plugarilla ja monta kertaa laturi on ollut varattu, tai rikki.
        90% ajoistani ajan sähköllä.

        "Kovin on lyhyt elämä on sulla. 3 vuotta olen ajellut ladattavalla plugarilla ja monta kertaa laturi on ollut varattu, tai rikki.
        90% ajoistani ajan sähköllä."

        Olet aika outolintu jos lataat plugaria julkisissa latauspisteissä.
        Ymmärrät varmaan sen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kovin on lyhyt elämä on sulla. 3 vuotta olen ajellut ladattavalla plugarilla ja monta kertaa laturi on ollut varattu, tai rikki.
        90% ajoistani ajan sähköllä."

        Olet aika outolintu jos lataat plugaria julkisissa latauspisteissä.
        Ymmärrät varmaan sen.

        Sähkö halvempaa kuin bensa, joskus jopa ilmaista. Mitä hassua siinä on?


    • Anonyymi

      meillä itselataava hypridi toyota auris.ei tarvi vartoilla missään. vm 2017.

      • Anonyymi

        Herra on hyvä vaan ja jatkaa bensaveron maksamista jokaisella kilometrillään.
        Ja maksaa joka kilometrista bensalaskussa valtiolle viisi kertaa enemmän kuin sähköllä ajetusta.
        Tämä on vapaa maa ja onneksi löytyy näitä valtion kirstun täyttäjiä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Herra on hyvä vaan ja jatkaa bensaveron maksamista jokaisella kilometrillään.
        Ja maksaa joka kilometrista bensalaskussa valtiolle viisi kertaa enemmän kuin sähköllä ajetusta.
        Tämä on vapaa maa ja onneksi löytyy näitä valtion kirstun täyttäjiä

        Maksetaanko niistäkin kilometreistä veroa mitkä ajetaan sähköllä monesti noin 50 prosenttia . Sähköllä puolet ,toinen puoli bensalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maksetaanko niistäkin kilometreistä veroa mitkä ajetaan sähköllä monesti noin 50 prosenttia . Sähköllä puolet ,toinen puoli bensalla.

        Latauskelvottomat eivät kulje koskaan muulla kuin raskaasti verotetusta bensasta otetulla energialla.
        Se on hieno juttu että tojottimet osaavat ottaa jarrutusenergian talteen mutta verkkosähköllä kulkevat plugarit ja sähköautot tekevät saman. Ja se talteenotettava kineettinen energia on tehty erittäin halvalla verkkosähköllä. Ei sikakalliilla bensalla.
        Miettikääs tätä kun tankkaatte kallista bensaa latauskelvottomiinne. Verkkosähkö on paljon halvempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maksetaanko niistäkin kilometreistä veroa mitkä ajetaan sähköllä monesti noin 50 prosenttia . Sähköllä puolet ,toinen puoli bensalla.

        Lopputulos on aina se että latauskelvottoman sata kilometriä maksaa 8-10 euroa ja verkkosähköllä ajaa saman matkan kahdella eurolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Latauskelvottomat eivät kulje koskaan muulla kuin raskaasti verotetusta bensasta otetulla energialla.
        Se on hieno juttu että tojottimet osaavat ottaa jarrutusenergian talteen mutta verkkosähköllä kulkevat plugarit ja sähköautot tekevät saman. Ja se talteenotettava kineettinen energia on tehty erittäin halvalla verkkosähköllä. Ei sikakalliilla bensalla.
        Miettikääs tätä kun tankkaatte kallista bensaa latauskelvottomiinne. Verkkosähkö on paljon halvempaa.

        Kallista bensasta no toisille on ja toisille ei . Minulla menee vuodessa bensaan 400 euroa. pidän sitä ihan kohtuullisena määränä. Kulutus muodostuu näin . Auto yaris hybrid 2020
        kulutus 3,9 litraa 100 km kilometrejä vuodessa noin 6000 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kallista bensasta no toisille on ja toisille ei . Minulla menee vuodessa bensaan 400 euroa. pidän sitä ihan kohtuullisena määränä. Kulutus muodostuu näin . Auto yaris hybrid 2020
        kulutus 3,9 litraa 100 km kilometrejä vuodessa noin 6000 km.

        "kulutus 3,9 litraa 100 km kilometrejä vuodessa noin 6000 km."

        Tottakai kilometrihinta on aivan sama jos pelkästään makuuttaa autoaan pihassa. Eikö tuossa tilanteessa ole aika turhaa maksaa 21.000 euroa ylihntaisesta pikkukinneristä sillä hinnalla voisi ostaa oikean auton? Mitä iloa on parin desin säästöstä per satakilsaa jos sillä ei aja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "kulutus 3,9 litraa 100 km kilometrejä vuodessa noin 6000 km."

        Tottakai kilometrihinta on aivan sama jos pelkästään makuuttaa autoaan pihassa. Eikö tuossa tilanteessa ole aika turhaa maksaa 21.000 euroa ylihntaisesta pikkukinneristä sillä hinnalla voisi ostaa oikean auton? Mitä iloa on parin desin säästöstä per satakilsaa jos sillä ei aja?

        Niillä varusteilla tuo pikkukinneri jonka ostin maksoi 25.000 euroa . Tietenkin se on turhaa. Mutta periaatteessa se nyt on hyvä asia mitä vähemmän saastuttaa, sen parempi.Kyllä se aivan tosi yarisella on aivan mitätön pröystäilyarvo. Mutta kun auton tilat riittävät käyttööni myöskin
        auto tuntuu pysyvän ojien välissä , eli ajo-ominaisuudetkin ovat minua tyydyttävällä tasolla.
        Tämä kinneri riittää minulle turha sitä on seisottaa pihalla parempaa lue hintavampaa ajoneuvoa turhan panttina . tämä on minulle kahdeksas uusi auto . Kokemusta on kyllä runsaasti näistä vanhoista kulkuneuvoista . Ei tässä 25.000 euron kinnerissä häviä kuin korkeintaan kaksikymmentäviisituhatta . ajasta vain on kysymys . koska tuo menee arvottomaksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "kulutus 3,9 litraa 100 km kilometrejä vuodessa noin 6000 km."

        Tottakai kilometrihinta on aivan sama jos pelkästään makuuttaa autoaan pihassa. Eikö tuossa tilanteessa ole aika turhaa maksaa 21.000 euroa ylihntaisesta pikkukinneristä sillä hinnalla voisi ostaa oikean auton? Mitä iloa on parin desin säästöstä per satakilsaa jos sillä ei aja?

        " Mitä iloa on parin desin säästöstä per satakilsaa jos sillä ei aja?"
        Edellinen autoni vei polttoainetta minun ajollani .7litraa/100km vuositasolla .
        7- 3,9 = 3,1 litraa joka on mielestäni enemmän kuin paridesiä. Taajama ajossa tulee hybridillä helposti lirojen säästöjä per 100km , verrattuna autoon jossa ei ole tätä toyotan nerokasta hybridijärjestelmää.
        https://www.youtube.com/watch?v=2RV9rxpUTfI


    • Anonyymi

      Istun autossa ABC liikenneaseman takapihalla ja räplään kännykkää, toivon että pääsisi syömään kerrankin jonnekkin missä on kunnon ruokaa.

    • Anonyymi

      Minä haaveilen polttokennoautosta ja sen nopeasta tankkauksesta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      2970
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2079
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1852
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe