Vetyautojen kannattajat tykkäävät järjettömistä tankkausjonoista.

Anonyymi

"Vedyn onnistuneen kaupallisen jakelun yhtälö on miltein mahdoton.
Oletetaan vaikka, että vihreän vedyn tekeminen maksaa jotain luokkaa 5€/kg. Tuohon pitäisi saada koko tuotanto- ja jakeluketjun katteet sekä energiaverot päälle. Siinä vaiheessa aletaan olla verollisessa kuluttajahinnassa 13 € / kg. Kulutus autolle on kilo per sata kilsaa.
Keskimäärin autolla ajetaan meillä 15tkm vuosittain, laitetaan tasoituksen vuoksi vetyautolle keskiarvo 30tkm.
Yhden aseman investointikustannus tuossa podcadtissa mainittu miltsi.
Tuosta verollisesta 13€ / kg kuluttajahinnasta voi jakelijalle jäädä maksimissaan 0,5€ / kg. Tai laitetaan 1€/kg mikä on täysin eri luokkaa kuin vaikka bensiinilitrojen myynneistä.
Tuosta tulee yhden auton jakelijan vuosilaskutukseksi 390€. Jos se asema maksoi sen miltsin, niin viiden vuoden ROI:lla yhden aseman break-even tuolla 30tkm vuosikilsoilla olisi jotain 512 autoa per yksi asema.
Kaliforniassa on tällä hetkellä 11000 polttokennoautoa ja 48 jakeluasemaa. Tuo tekee ~225 autoa / asema. Tuo määrä asemia ei pysty ruokkimaan tuota määrää autoja vaan lopputuloksena on JÄRJETTÖMÄT JATKUVAT JONOT. Jos autoja olisi tuplat / asema jolla aseman pyörittäminen voisi olla kannattavaa (edellyttäen että sen saisi miltsillä) tuplamäärällä autoja. Tuo taas tuplaisi jakelujonot…
Kuten tuossa podcastissa tuli esille, vastaavasti miltsillä saisi aikaiseksi 20 stallin akkuvarmennetun HPC-kentän.
Omiin korviin jakelun osuus tuntuu tuossa yhtälössä mahdottomalta yhtälöltä."

https://www.facebook.com/groups/703647513136771/posts/2090411464460362/

6

328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sitähän nämä viherpeipot vetyhemmot haluavat. Että Suomesta loppuu autoilu kokonaan.

    • Anonyymi

      Vety tulee - sitten kun tulee- käyttöön ensisijaisesti raskasta liikennettä varten. Pikkuautot käyttäköön pattereita.

      • Anonyymi

        Epäilen, että ei tule enää edes raskaaseen liikenteeseen.

        Odottakaa, kun Tesla Semi saadaan viimein ulos. Se pistää raskaan liikenteen kuviot uusiksi.


    • Anonyymi

      Ostin eilen ihan oikean japanilaisen vetyauton. Kävin sen tankkaamassa kun tuo vetyasemakin on tuossa vieressä. Vety oli ilmaista koska vety. Otin peräkärrin perään täynnä märkiä mäntyhalkoja, koska niitä täytyy päivittäin roudata Kotkasta Lapin käsivarteen. Kansa teki aaltoja ajaessani loputonta taivaltani halkojeni kanssa. Perillä löimme muodikkaat ylävitoset paikallisen vetyaseman kauppiaan kanssa. Sen pituinen se.

    • Anonyymi

      Vetytankkausasemien ongelmana on nimenomaan välipaineistukset joka kestää noin 20min. Jos sitä ei viitsi odottaa niin saa vetyä tankkiin ehkä vain puoli tankkia ja pitää jälleen joku toinen päivä tulla aikaisemmin tankkaanmaan jonottaen jonossa. Välipaineistus on se juttu miksi jonot kasvaa järjettömiksi. Jos siitä päästään eroon ja tankkausprosessi on todellakin kaikkine aikoineen yhteensä 5min per auto (auto pysähtyy tankille, auto lähtee tankilta), niin jonoja ei olisi.

      Kaliforniassa on jatkuvia järjettömiä jonoja. Tämä sen takia että vetytankkausasemia on edelleen liian vähän suhteessa automääriin. Tästä on valitettu jo monta vuotta eikä edes Toyota ja Hyundai suostu rakentamaan lisää vetytankkausverkostoa, koska ilmeisesti se on heidänkin mielestään huonoa bisnestä.

      Tavallisia ihmisiä haastatellaan kuinka joutuvat todella kauan jonottamaan vetytankkausta.

      https://www.youtube.com/watch?v=7MEnKFFQKBg

    • Anonyymi

      Tässäkin uutisessa kehutaan itse vetyautoa mukavana autona ajaa, mutta jos et asu lähellä vetytankkausasemaa niin omistaminen voi olla ongelmallista. Usein vetyasemilla on matkaa reilusti seuraavalle vetyasemalle, jolloin on pakko mennä jonottamaan tankkausta. Haastateltava nainen myös pohtii ettei seuraava autovalinta ei ole vetyauto vaan sähkö tai kaasuauto.

      https://www.youtube.com/watch?v=Nzm5GuOJBqg

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En tullut, koska käytit päätäsi.

      Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      37
      2746
    2. Miten kaivattusi teki sinuun lähtemättömän vaikutuksen?

      Minulla kävi niin, että hän laittoi ruokaa, kun olin nälkäinen. Tie miehen sydämeen käy vatsan kautta.
      Ikävä
      89
      1184
    3. Alkon myynti putosi kesäkuussa 10 prosenttia

      Niin se hallitus tuhoaa valtion verokertymää ylisuurella alkoholiverolla, kun kansalaiset hankkivat juomansa ulkomailta.
      Maailman menoa
      127
      989
    4. Oliko mies vetäytyminen

      Toimiva veto? Miten meille kävi. Ei hyvin ja mahdottomalta tuntuu tilanne nyt.
      Ikävä
      61
      967
    5. Mitä söitte Hänen kanssaan yhdessä viimeksi?

      Tällainen vihjeketju:)
      Ikävä
      66
      907
    6. Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää

      Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos
      Ulosotto, perintä ja häädöt
      78
      888
    7. EU:lta tyly ratkaisu Temulle

      On se hyvä, että EU on vihdoin ja viimein puuttunut noiden Kiinan krääsän kauppiaiden toimintaan. https://www.is.fi/ta
      Maailman menoa
      102
      832
    8. Oon tässä pohtinut että se nainen

      Ei sovi sulle. Ihmetyttää mitä näet hänessä. Mieheltä miehelle
      Ikävä
      70
      815
    9. Nainen on ihana

      ilta-päivää tosi söpölle naiselle 🤗😘☺ Jos saisin sinut nainen oisin onnellisin mies Etpäs tiedäkään keneltä tämä on?
      Ikävä
      25
      718
    10. Hallinto-oikeus kumosi valtuuston päätöksiä

      Teksti-tv kertoo, että valtuuston päätöksentekoon on osallistunut varavaltuutettu jolla ei ollut oikeutta osallistua. Mi
      Ähtäri
      30
      684
    Aihe