"Vedyn onnistuneen kaupallisen jakelun yhtälö on miltein mahdoton.
Oletetaan vaikka, että vihreän vedyn tekeminen maksaa jotain luokkaa 5€/kg. Tuohon pitäisi saada koko tuotanto- ja jakeluketjun katteet sekä energiaverot päälle. Siinä vaiheessa aletaan olla verollisessa kuluttajahinnassa 13 € / kg. Kulutus autolle on kilo per sata kilsaa.
Keskimäärin autolla ajetaan meillä 15tkm vuosittain, laitetaan tasoituksen vuoksi vetyautolle keskiarvo 30tkm.
Yhden aseman investointikustannus tuossa podcadtissa mainittu miltsi.
Tuosta verollisesta 13€ / kg kuluttajahinnasta voi jakelijalle jäädä maksimissaan 0,5€ / kg. Tai laitetaan 1€/kg mikä on täysin eri luokkaa kuin vaikka bensiinilitrojen myynneistä.
Tuosta tulee yhden auton jakelijan vuosilaskutukseksi 390€. Jos se asema maksoi sen miltsin, niin viiden vuoden ROI:lla yhden aseman break-even tuolla 30tkm vuosikilsoilla olisi jotain 512 autoa per yksi asema.
Kaliforniassa on tällä hetkellä 11000 polttokennoautoa ja 48 jakeluasemaa. Tuo tekee ~225 autoa / asema. Tuo määrä asemia ei pysty ruokkimaan tuota määrää autoja vaan lopputuloksena on JÄRJETTÖMÄT JATKUVAT JONOT. Jos autoja olisi tuplat / asema jolla aseman pyörittäminen voisi olla kannattavaa (edellyttäen että sen saisi miltsillä) tuplamäärällä autoja. Tuo taas tuplaisi jakelujonot…
Kuten tuossa podcastissa tuli esille, vastaavasti miltsillä saisi aikaiseksi 20 stallin akkuvarmennetun HPC-kentän.
Omiin korviin jakelun osuus tuntuu tuossa yhtälössä mahdottomalta yhtälöltä."
https://www.facebook.com/groups/703647513136771/posts/2090411464460362/
Vetyautojen kannattajat tykkäävät järjettömistä tankkausjonoista.
7
396
Vastaukset
- Anonyymi
Sitähän nämä viherpeipot vetyhemmot haluavat. Että Suomesta loppuu autoilu kokonaan.
- Anonyymi
Vety tulee - sitten kun tulee- käyttöön ensisijaisesti raskasta liikennettä varten. Pikkuautot käyttäköön pattereita.
- Anonyymi
Epäilen, että ei tule enää edes raskaaseen liikenteeseen.
Odottakaa, kun Tesla Semi saadaan viimein ulos. Se pistää raskaan liikenteen kuviot uusiksi.
- Anonyymi
Ostin eilen ihan oikean japanilaisen vetyauton. Kävin sen tankkaamassa kun tuo vetyasemakin on tuossa vieressä. Vety oli ilmaista koska vety. Otin peräkärrin perään täynnä märkiä mäntyhalkoja, koska niitä täytyy päivittäin roudata Kotkasta Lapin käsivarteen. Kansa teki aaltoja ajaessani loputonta taivaltani halkojeni kanssa. Perillä löimme muodikkaat ylävitoset paikallisen vetyaseman kauppiaan kanssa. Sen pituinen se.
- Anonyymi
Vetytankkausasemien ongelmana on nimenomaan välipaineistukset joka kestää noin 20min. Jos sitä ei viitsi odottaa niin saa vetyä tankkiin ehkä vain puoli tankkia ja pitää jälleen joku toinen päivä tulla aikaisemmin tankkaanmaan jonottaen jonossa. Välipaineistus on se juttu miksi jonot kasvaa järjettömiksi. Jos siitä päästään eroon ja tankkausprosessi on todellakin kaikkine aikoineen yhteensä 5min per auto (auto pysähtyy tankille, auto lähtee tankilta), niin jonoja ei olisi.
Kaliforniassa on jatkuvia järjettömiä jonoja. Tämä sen takia että vetytankkausasemia on edelleen liian vähän suhteessa automääriin. Tästä on valitettu jo monta vuotta eikä edes Toyota ja Hyundai suostu rakentamaan lisää vetytankkausverkostoa, koska ilmeisesti se on heidänkin mielestään huonoa bisnestä.
Tavallisia ihmisiä haastatellaan kuinka joutuvat todella kauan jonottamaan vetytankkausta.
https://www.youtube.com/watch?v=7MEnKFFQKBg - Anonyymi
Tässäkin uutisessa kehutaan itse vetyautoa mukavana autona ajaa, mutta jos et asu lähellä vetytankkausasemaa niin omistaminen voi olla ongelmallista. Usein vetyasemilla on matkaa reilusti seuraavalle vetyasemalle, jolloin on pakko mennä jonottamaan tankkausta. Haastateltava nainen myös pohtii ettei seuraava autovalinta ei ole vetyauto vaan sähkö tai kaasuauto.
https://www.youtube.com/watch?v=Nzm5GuOJBqg - Anonyymi
Vetytankkausasemien rakentaminen maan kattavasti on käytännössä mahdottomuus. Sen takia niitä rakennetaan eri maihin nihkeästi ja myös puretaan kun tulevat käyttöikänsä päähän. Ei ihmekkään, sillä monessa maassa yli 20 vuoden yrittämisen jälkeen vetyautokanta on sitkeästi pyöreästi 0,0%. Vetyauton noin 80 000e hinta Suomessa latistaa kyllä tehokkaasti innokkaat vetyfanitkin ja vetyauto jää ostamatta.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17672440/laskelma-vetytankkausaseman-kannattavuudesta-ei-kannata-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17809057/miljoona-vetyautoa-suomessa-tarvitsee-2133-miljoonaa-euroa-tukea-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19010097/vetyfanit-valehtelevat-ja-houkuttelevat-vetyansaan-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17259553/mita-saa-70-000---90-000e-vetyauton-hinnalla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Heh, Riikka runnoi Suomen BKT:n miinukselle
Suomi on Riikan irvistysten ansiosta ainoa negatiivisen talouskasvun maa EU:ssa. Ei tästä ainakaan EU:ta voi syyttää, ku295037Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa
Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova641904HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta
Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a1121803- 1111680
Erään T miehen viimeinen aloitus tänne
Moi Olen kirjoittanut täällä säännöllisesti yli 5 vuotta. Kaivannut kuten kuuluukiin, mutta myös unohdellut ja selvitel291634Björn Wahlroos ykkösaamussa nautittavaa kuunneltavaa
Ehdottomasti viisaimpia ja tietävämpiä ihmisiä mitä Suomesta koskaan tullut. Naureskeli viherpiipertäjille jotka ihan p230946- 71911
Yritän saada sinut pois mielestäni ja ajatuksistani nainen
Turhaan. Mitä enemmän yritän, sitä enemmän haluan sinut ja sinua. Miten voitkaan olla niin ihana ja tuntua niin hyvältä.44867Leikitään tavuleikkiä
Millaiset nimitavut muodostuvat jos yhdistät oman etunimesi ensimmäisen tavun ja kaipaamasi ihmisen etunimen ensimmäisen54823- 53782