Vetyautojen kannattajat tykkäävät järjettömistä tankkausjonoista.

Anonyymi

"Vedyn onnistuneen kaupallisen jakelun yhtälö on miltein mahdoton.
Oletetaan vaikka, että vihreän vedyn tekeminen maksaa jotain luokkaa 5€/kg. Tuohon pitäisi saada koko tuotanto- ja jakeluketjun katteet sekä energiaverot päälle. Siinä vaiheessa aletaan olla verollisessa kuluttajahinnassa 13 € / kg. Kulutus autolle on kilo per sata kilsaa.
Keskimäärin autolla ajetaan meillä 15tkm vuosittain, laitetaan tasoituksen vuoksi vetyautolle keskiarvo 30tkm.
Yhden aseman investointikustannus tuossa podcadtissa mainittu miltsi.
Tuosta verollisesta 13€ / kg kuluttajahinnasta voi jakelijalle jäädä maksimissaan 0,5€ / kg. Tai laitetaan 1€/kg mikä on täysin eri luokkaa kuin vaikka bensiinilitrojen myynneistä.
Tuosta tulee yhden auton jakelijan vuosilaskutukseksi 390€. Jos se asema maksoi sen miltsin, niin viiden vuoden ROI:lla yhden aseman break-even tuolla 30tkm vuosikilsoilla olisi jotain 512 autoa per yksi asema.
Kaliforniassa on tällä hetkellä 11000 polttokennoautoa ja 48 jakeluasemaa. Tuo tekee ~225 autoa / asema. Tuo määrä asemia ei pysty ruokkimaan tuota määrää autoja vaan lopputuloksena on JÄRJETTÖMÄT JATKUVAT JONOT. Jos autoja olisi tuplat / asema jolla aseman pyörittäminen voisi olla kannattavaa (edellyttäen että sen saisi miltsillä) tuplamäärällä autoja. Tuo taas tuplaisi jakelujonot…
Kuten tuossa podcastissa tuli esille, vastaavasti miltsillä saisi aikaiseksi 20 stallin akkuvarmennetun HPC-kentän.
Omiin korviin jakelun osuus tuntuu tuossa yhtälössä mahdottomalta yhtälöltä."

https://www.facebook.com/groups/703647513136771/posts/2090411464460362/

7

402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sitähän nämä viherpeipot vetyhemmot haluavat. Että Suomesta loppuu autoilu kokonaan.

    • Anonyymi

      Vety tulee - sitten kun tulee- käyttöön ensisijaisesti raskasta liikennettä varten. Pikkuautot käyttäköön pattereita.

      • Anonyymi

        Epäilen, että ei tule enää edes raskaaseen liikenteeseen.

        Odottakaa, kun Tesla Semi saadaan viimein ulos. Se pistää raskaan liikenteen kuviot uusiksi.


    • Anonyymi

      Ostin eilen ihan oikean japanilaisen vetyauton. Kävin sen tankkaamassa kun tuo vetyasemakin on tuossa vieressä. Vety oli ilmaista koska vety. Otin peräkärrin perään täynnä märkiä mäntyhalkoja, koska niitä täytyy päivittäin roudata Kotkasta Lapin käsivarteen. Kansa teki aaltoja ajaessani loputonta taivaltani halkojeni kanssa. Perillä löimme muodikkaat ylävitoset paikallisen vetyaseman kauppiaan kanssa. Sen pituinen se.

    • Anonyymi

      Vetytankkausasemien ongelmana on nimenomaan välipaineistukset joka kestää noin 20min. Jos sitä ei viitsi odottaa niin saa vetyä tankkiin ehkä vain puoli tankkia ja pitää jälleen joku toinen päivä tulla aikaisemmin tankkaanmaan jonottaen jonossa. Välipaineistus on se juttu miksi jonot kasvaa järjettömiksi. Jos siitä päästään eroon ja tankkausprosessi on todellakin kaikkine aikoineen yhteensä 5min per auto (auto pysähtyy tankille, auto lähtee tankilta), niin jonoja ei olisi.

      Kaliforniassa on jatkuvia järjettömiä jonoja. Tämä sen takia että vetytankkausasemia on edelleen liian vähän suhteessa automääriin. Tästä on valitettu jo monta vuotta eikä edes Toyota ja Hyundai suostu rakentamaan lisää vetytankkausverkostoa, koska ilmeisesti se on heidänkin mielestään huonoa bisnestä.

      Tavallisia ihmisiä haastatellaan kuinka joutuvat todella kauan jonottamaan vetytankkausta.

      https://www.youtube.com/watch?v=7MEnKFFQKBg

    • Anonyymi

      Tässäkin uutisessa kehutaan itse vetyautoa mukavana autona ajaa, mutta jos et asu lähellä vetytankkausasemaa niin omistaminen voi olla ongelmallista. Usein vetyasemilla on matkaa reilusti seuraavalle vetyasemalle, jolloin on pakko mennä jonottamaan tankkausta. Haastateltava nainen myös pohtii ettei seuraava autovalinta ei ole vetyauto vaan sähkö tai kaasuauto.

      https://www.youtube.com/watch?v=Nzm5GuOJBqg

    • Anonyymi

      Vetytankkausasemien rakentaminen maan kattavasti on käytännössä mahdottomuus. Sen takia niitä rakennetaan eri maihin nihkeästi ja myös puretaan kun tulevat käyttöikänsä päähän. Ei ihmekkään, sillä monessa maassa yli 20 vuoden yrittämisen jälkeen vetyautokanta on sitkeästi pyöreästi 0,0%. Vetyauton noin 80 000e hinta Suomessa latistaa kyllä tehokkaasti innokkaat vetyfanitkin ja vetyauto jää ostamatta.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17672440/laskelma-vetytankkausaseman-kannattavuudesta-ei-kannata-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17809057/miljoona-vetyautoa-suomessa-tarvitsee-2133-miljoonaa-euroa-tukea-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/19010097/vetyfanit-valehtelevat-ja-houkuttelevat-vetyansaan-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17259553/mita-saa-70-000---90-000e-vetyauton-hinnalla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      299
      4830
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      135
      3085
    3. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

      Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      54
      3012
    4. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      32
      1575
    5. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      227
      1252
    6. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1209
    7. Yksikään persu ei ole saanut Nobelin palkintoa

      Kertoo paljon persujen älyn puutteesta. Demareista mm. Ahtisaari on kyseisen palkinnon saanut.
      Maailman menoa
      12
      1042
    8. Miten antaa merkki hyvin eri ikäiselle miehelle, että kertoisi toiveensa ja ajatuksensa?

      Olen pitkään pitänyt miehestä, joka myös varmasti minusta. Hän ei tosin kerro ihastumisesta, eli voi hyvin olla, että tu
      Ikävä
      78
      1021
    9. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

      Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      1001
    10. Paskalaista valokuitulakiin

      Nyt maksajiksi joutuvat kaupunkilaiset eivätkä mökkiensä ulkohuusseissa kakistelevat mummot. Nimittäin EU määrää jokais
      Maailman menoa
      52
      999
    Aihe