Vetyautojen kannattajat tykkäävät järjettömistä tankkausjonoista.

Anonyymi

"Vedyn onnistuneen kaupallisen jakelun yhtälö on miltein mahdoton.
Oletetaan vaikka, että vihreän vedyn tekeminen maksaa jotain luokkaa 5€/kg. Tuohon pitäisi saada koko tuotanto- ja jakeluketjun katteet sekä energiaverot päälle. Siinä vaiheessa aletaan olla verollisessa kuluttajahinnassa 13 € / kg. Kulutus autolle on kilo per sata kilsaa.
Keskimäärin autolla ajetaan meillä 15tkm vuosittain, laitetaan tasoituksen vuoksi vetyautolle keskiarvo 30tkm.
Yhden aseman investointikustannus tuossa podcadtissa mainittu miltsi.
Tuosta verollisesta 13€ / kg kuluttajahinnasta voi jakelijalle jäädä maksimissaan 0,5€ / kg. Tai laitetaan 1€/kg mikä on täysin eri luokkaa kuin vaikka bensiinilitrojen myynneistä.
Tuosta tulee yhden auton jakelijan vuosilaskutukseksi 390€. Jos se asema maksoi sen miltsin, niin viiden vuoden ROI:lla yhden aseman break-even tuolla 30tkm vuosikilsoilla olisi jotain 512 autoa per yksi asema.
Kaliforniassa on tällä hetkellä 11000 polttokennoautoa ja 48 jakeluasemaa. Tuo tekee ~225 autoa / asema. Tuo määrä asemia ei pysty ruokkimaan tuota määrää autoja vaan lopputuloksena on JÄRJETTÖMÄT JATKUVAT JONOT. Jos autoja olisi tuplat / asema jolla aseman pyörittäminen voisi olla kannattavaa (edellyttäen että sen saisi miltsillä) tuplamäärällä autoja. Tuo taas tuplaisi jakelujonot…
Kuten tuossa podcastissa tuli esille, vastaavasti miltsillä saisi aikaiseksi 20 stallin akkuvarmennetun HPC-kentän.
Omiin korviin jakelun osuus tuntuu tuossa yhtälössä mahdottomalta yhtälöltä."

https://www.facebook.com/groups/703647513136771/posts/2090411464460362/

7

382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sitähän nämä viherpeipot vetyhemmot haluavat. Että Suomesta loppuu autoilu kokonaan.

    • Anonyymi

      Vety tulee - sitten kun tulee- käyttöön ensisijaisesti raskasta liikennettä varten. Pikkuautot käyttäköön pattereita.

      • Anonyymi

        Epäilen, että ei tule enää edes raskaaseen liikenteeseen.

        Odottakaa, kun Tesla Semi saadaan viimein ulos. Se pistää raskaan liikenteen kuviot uusiksi.


    • Anonyymi

      Ostin eilen ihan oikean japanilaisen vetyauton. Kävin sen tankkaamassa kun tuo vetyasemakin on tuossa vieressä. Vety oli ilmaista koska vety. Otin peräkärrin perään täynnä märkiä mäntyhalkoja, koska niitä täytyy päivittäin roudata Kotkasta Lapin käsivarteen. Kansa teki aaltoja ajaessani loputonta taivaltani halkojeni kanssa. Perillä löimme muodikkaat ylävitoset paikallisen vetyaseman kauppiaan kanssa. Sen pituinen se.

    • Anonyymi

      Vetytankkausasemien ongelmana on nimenomaan välipaineistukset joka kestää noin 20min. Jos sitä ei viitsi odottaa niin saa vetyä tankkiin ehkä vain puoli tankkia ja pitää jälleen joku toinen päivä tulla aikaisemmin tankkaanmaan jonottaen jonossa. Välipaineistus on se juttu miksi jonot kasvaa järjettömiksi. Jos siitä päästään eroon ja tankkausprosessi on todellakin kaikkine aikoineen yhteensä 5min per auto (auto pysähtyy tankille, auto lähtee tankilta), niin jonoja ei olisi.

      Kaliforniassa on jatkuvia järjettömiä jonoja. Tämä sen takia että vetytankkausasemia on edelleen liian vähän suhteessa automääriin. Tästä on valitettu jo monta vuotta eikä edes Toyota ja Hyundai suostu rakentamaan lisää vetytankkausverkostoa, koska ilmeisesti se on heidänkin mielestään huonoa bisnestä.

      Tavallisia ihmisiä haastatellaan kuinka joutuvat todella kauan jonottamaan vetytankkausta.

      https://www.youtube.com/watch?v=7MEnKFFQKBg

    • Anonyymi

      Tässäkin uutisessa kehutaan itse vetyautoa mukavana autona ajaa, mutta jos et asu lähellä vetytankkausasemaa niin omistaminen voi olla ongelmallista. Usein vetyasemilla on matkaa reilusti seuraavalle vetyasemalle, jolloin on pakko mennä jonottamaan tankkausta. Haastateltava nainen myös pohtii ettei seuraava autovalinta ei ole vetyauto vaan sähkö tai kaasuauto.

      https://www.youtube.com/watch?v=Nzm5GuOJBqg

    • Anonyymi

      Vetytankkausasemien rakentaminen maan kattavasti on käytännössä mahdottomuus. Sen takia niitä rakennetaan eri maihin nihkeästi ja myös puretaan kun tulevat käyttöikänsä päähän. Ei ihmekkään, sillä monessa maassa yli 20 vuoden yrittämisen jälkeen vetyautokanta on sitkeästi pyöreästi 0,0%. Vetyauton noin 80 000e hinta Suomessa latistaa kyllä tehokkaasti innokkaat vetyfanitkin ja vetyauto jää ostamatta.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17672440/laskelma-vetytankkausaseman-kannattavuudesta-ei-kannata-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17809057/miljoona-vetyautoa-suomessa-tarvitsee-2133-miljoonaa-euroa-tukea-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/19010097/vetyfanit-valehtelevat-ja-houkuttelevat-vetyansaan-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17259553/mita-saa-70-000---90-000e-vetyauton-hinnalla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Stubb jo paljon tunnetumpi kuin kaikki persut yhteensä

      Nyt on aika ottaa mittaa tunnettavuudesta, herrat ja narrit! Joku tuolla toisessa ketjussa väitti, että "persujen rivimi
      Maailman menoa
      57
      10080
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

      Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      13
      6839
    3. Persu Keskisarja on politiikan Uuno Turhapuro

      Asiantuntija luonnehtii Keskisarjaa Trumpin ajan Turhapuroksi, joka ärsyttää kokoomusta. – Keskisarjan känni-imago j
      Maailman menoa
      85
      6144
    4. Miksi persuilla ei ole firmoja?

      Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      70
      6141
    5. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

      Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      28
      4275
    6. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

      Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      11
      4272
    7. Oikeistohallitusten aikaan saannokset.

      Holkerin touhujen seurauksena lama. Aho jatkoi tuhoa osaamattomuudellaan. Katainen ja alkoi talouden alamäki. Sipilä ja
      Maailman menoa
      46
      4150
    8. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      65
      3825
    9. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

      vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      284
      3249
    10. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

      Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      44
      2928
    Aihe