Mitä saa 70 000 - 90 000e vetyauton hinnalla?

Anonyymi

Uutisissa oli aiemmin juttua että suomeen tulisi vetytankkausasemia muutama kappale 2023, mutta mikään firma ei ole niitä vahvistanut rakentavansa, joten edelleen kannattaa suhtautua varauksella. OLETETAAN nyt kuitenkin niin että 2023 aikana muutama vetytankkausasema suomessa toteutuisi ja vetyautoilu voisi alkaa. Itse epäilen että menee vielä monta vuotta rahoitusvaikeuksien takia JOS vetytankkausasema maksaa 2 miljoonaa euroa kappale eikä vetyautoja ole suomessa.

Arvioin että vetyautojen hinnat suomessa tulevat tavalliselle kuluttajalle olemaan ensimmäisinä vuosina autokaupassa (2023?) 70 000 - 90 000e. JOS vetyautot lyövät läpi maailmalla niin on toivoa että niiden hinnat tulevat reilusti alaspäin, mutta toistaiseksi ei ole onnistuttu aidosti laskemaan niiden hintoja kuluttajalle kilpailukykyiselle tasolle. Vetyautojen suosio myös eri maissa näyttää melko surkealta useamman vuoden ajalta vaikka olisi melko hyvin infraa, koska ihmiset jostain syystä (kalliit kulut?) vierastavat niitä, joten autotehtaiden lupauksista huolimatta voi kestää kauan ennenkuin vetyautojen hinnat tippuvat. Oletetaan siis että vetyautot ovat vielä pitkään melko kalliita (2023?) ja pohditaan nyt mitä vastaavalla rahalla sitten saa kun valitsee toisen käyttövoiman.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254273/vetyautojen-maarat-eri-maissa-prosentteina

Ihmettelen suuresti miten vetyautot voi pärjätä kilpailussa jos sellaisen suomessa haluaa tulevaisuudessa ostaa. Valittavana olisi bensa, kaasu (jolla voi ajaa myös bensalla pienen tankin turvin kaasuinfran ulkopuolella), diesel, sähkö ja etanoli käyttövoimaksi. Kaikille luetelluille käyttövoimille löytyy jo infraa valmiina kun vetyautolle ensimmäisinä vuosina vähän.
Mikä on syy että kannattaa SILTI valita vetyauto vaikka JO NYT vuodesta 2020 (myöhemmin 2023?) eteenpäin henkilöauto hintalappuna 70 000 - 90 000e löytyy *** YLI 500 *** uudehkoa/uutta henkilöautoa (useita malleja) nettiautosta (2020-2022) ja autoilu on vähemmän stressaavaa vetyautoihin verrattuna? Osassa autoissa varmasti paljon enemmän lisävaruste herkkuja kuin vetyautoissa eli varmasti paljon mukavampia ja laadukkaimpia kokonaisuutena, joten miksi valita huonompi vetyauto samalla rahalla kun ei käyttökuluissakaan tule halvemmaksi? Eikö joku yksilö viidestäsadasta autosta olisi sinun mieleesi kun selaat listaa joka pystyy ominaisuuksiltään jättämään sen vetyauton autokauppaan?

https://www.nettiauto.com/vaihtoautot?id_vehicle_type=1&id_gear_type=3&pfrom=70000&pto=90000&yfrom=2020&id_country[]=73

Vuonna 2034 on viimeinen hetki ostaa UUSI polttomoottoriauto kun varmaan 2035 niiden myyminen suomessa kielletään, mutta sitten myös vetyautojen hinnatkin ovat varmasti järkevämmät. Ja myös vielä vuonna 2040 käytettyjä autoja saa hyväkuntoisia erittäin mukavia ja laadukkaita vaihtoehtoja vetyautoille, joten suuri dilemma on onko myös täyssähköautot (akkutekniikka ja latausinfra) kehittyneet sitten niin huimasti syrjäyttäen jopa käytetyt polttomoottoriautot että samalla rahalla saa HUOMATTAVASTI PAREMMAN sähköauton kuin vetyauton esim. kumpikin maksaa silloin esim. 30 000e? Se jää nähtäväksi sitten tulevaisuudessa. Aina on myös mahdollista että jotain keksitään vetytaloudessa uutta mullistavaa, mutta nykytiedon valossa ei ole todennäköistä, sillä vetyähän on tutkittu ajoneuvoissa jo vuodesta 1807 lähtien, joten voit uskoa että monta kiveä on käännetty vuosikymmenten varrella vetyautoilun hyväksi.

https://www.greencarfuture.com/hydrogen/history-of-hydrogen-cars

Lyhyesti: Miksi ostaisin vetyauton kun voin ostaa SAMALLA RAHALLA hyvin todennäköisesti paljon paremmin varustellun auton josta on enemmän iloa? Miksi kannattaa valita huonompi auto.... samalla rahalla? Miksi valita ylipäätänsä mitään huonompaa esim. puhelin jossa on vähemmän ominaisuuksia... samalla rahalla ?

39

249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Lyhyesti: Miksi ostaisin vetyauton kun voin ostaa SAMALLA RAHALLA hyvin todennäköisesti paljon paremmin varustellun auton josta on enemmän iloa? "

      No, eihän tuo sinun pseudo-ongelmien ja -rinnastuksien rakentelun naurettavuuden ja täysin epärelevanttiuden asteelle vajoamisessa ole mitään uutta. Lapsellista ja epä-älyllistä puuhastelua.

      Vetyautohan kannattaa ostaa vasta sitten kun sen hinta on polttarin tasolla kuten Toyota on kertonut tapahtuvan ja vasta sitten kun _riittävä_ infra on ehkä joskus kaukaisessa tulevaisuudessa pystyssä.

      Sitä odotellessa voi Suomessa ostaa vaikka uuden plttarin ja ajaa se kaikessa rauhassa kierrätykseen.

      Mutta nyt nopeastilaukeva avaaja on jälleen mielipuuhissaan sormiaan kastelemassa.

      ;-)

    • Anonyymi

      Missasit aloituksen idean tahalleen, mutta eikös se sinun toimintakaavasi ole nykyään oikeasti vain häiritä vetyvastaisia avauksia ilman aitoa asiaa? Pitäähän minut jotenkin savustaa palstalta ulos kun sinua selvästi harmittaa avaukseni? Liian kiusallista edes pohtia teoriassa mikä tilanne tulee olemaan suomessa vetyautoilun alkuvuosina kun eihän vetyauto saa hävitä kisaa, eihän? :D

      Ja taidat nyt itsekkin uskoa siihen että TUSKIN vuonna 2023 vetytankkausasemia suomeen ilmestyy muutamaa kappaletta vaikka vetyspämmäri toista kovasti viestittää jatkuvilla väärän palstan avauksen huuhaa kommentti nostoillaan?

      • Anonyymi

        "Liian kiusallista edes pohtia teoriassa mikä tilanne tulee olemaan suomessa vetyautoilun alkuvuosina kun eihän vetyauto saa hävitä kisaa, eihän? :D"

        Niin, sinä rakentelet noita ihan omia kisoja itse itsellesi ja sitten harrastelet aivan epärelevantteja spekulaatioitasi.

        Todellisuudessa tarvittaisiin useita eri vaihtoehtoja.

        Planeetan harvinaiset metallit eivät edes riittäisi akuttamaan kaikki s-autoiksi ... no, onhan maailmalla ollut jotain spekulaatiota joistain nesteakuista joita tankattaisiin kuin polttaria ja niiden kehityksestä, en ole niihin yhden artikkelin kappelaan sivulauseen mainintaa enempää perehtynyt.

        Omalta osaltani toivoisin alla olevasta kehittyvän realistinen vaihtoehto, mutta aika on kovin vähissä sillä EU on pakottamassa kaikki s-autoihin ja on jo on lausunut polttareille kuoleman vuoden.

        * Muhiiko F1:ssä koko autoteollisuuden ja liikenteen mullistava keksintö? ”Tämä on todella iso asia”

        "F1-autojen tulevaisuuden tekniikka on iso puheenaihe myös koko autoteollisuuden kannalta."

        - https://keskustelu.suomi24.fi/t/17251692/f1-vety-ja-synteettiset-polttoaineet-mullistava-tulevaisuus-

        ;-)


    • Anonyymi

      "Sitä odotellessa voi Suomessa ostaa vaikka uuden plttarin ja ajaa se kaikessa rauhassa kierrätykseen."

      Hienoa kuulla että myös sinäkin valitset paremman tuotteen eli polttomoottoriauton vetyauton sijaan. ;-)

      • Anonyymi

        "Hienoa kuulla että myös sinäkin valitset paremman tuotteen eli polttomoottoriauton vetyauton sijaan. ;-)"

        Toivoisin joidenkin ekologisesti kestävien synteettisten polttoaineiden kehityksen lyövän läpi, tosin kiire valitettavasti alkaa olla ... ennen kuin EU:n lakisääteinen kuoleman päivä polttareille ja kansojen sähköautoon pakottaminen on kohdalla.

        * Muhiiko F1:ssä koko autoteollisuuden ja liikenteen mullistava keksintö? ”Tämä on todella iso asia”

        "F1-autojen tulevaisuuden tekniikka on iso puheenaihe myös koko autoteollisuuden kannalta."

        - https://keskustelu.suomi24.fi/t/17251692/f1-vety-ja-synteettiset-polttoaineet-mullistava-tulevaisuus-

        ;-)


    • Anonyymi

      Mites sitten kun suomessakin alkaa olemaan yli 50 vetytankkausasemaa tulevaisuudessa (joskus 2030-luvulla järkevä infra valmiina?) ja käy kuten Saksalle, Japanille, Etelä-Korealle ja Usan Kalifornialle.... auton ostajia ei vain kiinnosta? Oletuksena että vetyautojen hinnat tippuu, mutta myös sähköautojen kehitys on ollut myös merkittävää ja todennäköisesti kiinnostavampi tuote?

      Ei lähtenyt kaasuautotkaan suomessa merkittävästi yleistymään noin 60 kaasutankkausaseman voimin vaikka energiana kaasu on bensaa ja dieseliä halvempaa ja hankintahinta kaasuautoissa samaa luokkaa.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/16995588/miksi-vetyautot-voittaisi-kaasuautot

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17241858/kaasuautojen-infran-laajeneminen-on-myos-vetyautojen-uhka-suomessa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17091514/vetytankkausverkoston-tappaa-lopulta-isot-ajoakut-ja-akkutekniikka-

      • Anonyymi

        "Mites sitten kun suomessakin alkaa olemaan yli 50 vetytankkausasemaa tulevaisuudessa (joskus 2030-luvulla järkevä infra valmiina?) ja käy kuten Saksalle, Japanille, Etelä-Korealle ja Usan Kalifornialle.... auton ostajia ei vain kiinnosta?"

        Niin, tai entäs jos käykin aivan päinvastoin, kuten aivan hiljattain näilläkin palstoilla kyselyn tutkimuksista linkkeineen kerrottiin, joissa niin Britaniassa kuin Suomessakin haastatelluista suurempi osa valitsisi vetyauton kuin sähkärin, mikäli hinnat olisivat kohdillaan ja riittävä vetyverkko olemassa.

        Mutta onhan tuo ihan hauskaa viihdettä kun riimaat kuin satukirjan tarinan pystyyn ja joka ainoa kertaa se kuin sattumalta ja johdatellen keikahtaa s-auton eduksi, vain ja ainoastaan s-auto on tulevaisuus.

        ;-)


      • Anonyymi

        Koska maa/biokaasun jakeluasemia ei löydy koko Suomesta, kaasuauton ostaminen ei ole kovin kiinnostavaa. Lisäksi autonvalmistajien kaasuautojen kehittely on pysähtynyt ja myynti loppumassa (polttomoottoriautoja). Ehkäpä uusi elämä tulisi kun kehitetään polttokennoja toimimaan metaanilla (maakaasu).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mites sitten kun suomessakin alkaa olemaan yli 50 vetytankkausasemaa tulevaisuudessa (joskus 2030-luvulla järkevä infra valmiina?) ja käy kuten Saksalle, Japanille, Etelä-Korealle ja Usan Kalifornialle.... auton ostajia ei vain kiinnosta?"

        Niin, tai entäs jos käykin aivan päinvastoin, kuten aivan hiljattain näilläkin palstoilla kyselyn tutkimuksista linkkeineen kerrottiin, joissa niin Britaniassa kuin Suomessakin haastatelluista suurempi osa valitsisi vetyauton kuin sähkärin, mikäli hinnat olisivat kohdillaan ja riittävä vetyverkko olemassa.

        Mutta onhan tuo ihan hauskaa viihdettä kun riimaat kuin satukirjan tarinan pystyyn ja joka ainoa kertaa se kuin sattumalta ja johdatellen keikahtaa s-auton eduksi, vain ja ainoastaan s-auto on tulevaisuus.

        ;-)

        > Britaniassa kuin Suomessakin haastatelluista suurempi osa valitsisi vetyauton kuin sähkärin, mikäli hinnat olisivat kohdillaan ja riittävä vetyverkko olemassa.

        Jos mummolla olisi munat, se olisikin vaari.

        Vetypommiauton hinnalla kun saa 2 täysähköautoa, 3 kaasuautoa tai 4 karvalakkimallin bensa-autoa, niin ei ole ostoryntäystä odotettavissa.

        Vedyn tankkausaseman hinnalla rakentaa 4 metaanin tankkausasemaa tai useamman sähköautojen pikalatausaseman.

        USA:ssa vetypommiautojen suosio on flopannut. Syynä mm. se, ettei polttoainetta saa juuri muualta kuin Kaliforniasta eikä aina sielläkään. Siellähän on muutaman viime vuoden aikana räjähtänyt 2 vedyn tuotantolaitosta, mikä aiheutti kuukausien katkoja polttoaineen saantiin. Ja Norjassakin räjähti jokin aika sitten tankkausasema -> loput laitettiin vähäksi aikaa kiinni ja autot parkkiin.

        50 vedyn tankkausasemaa ei riitä yhtään mihinkään! Ei edes Suomessa. Metaanin tankkausasemia on nyt noin 50 ja ajan kaasuautolla, joten asiasta on kokemusta. Ne vetypommiautojenkin luvatut 700 tjsp toimintasäteet on up tu. Pääsisi bensa-autokin 50 l tankillisella liki 1000 km, jos kulutus olisi koko ajan sama kuin EU maantieajon normikulutus. Vaan todellisessa elämässä, ruuhkassa/pätkäajossa ja etenkin talvella polttoainetta kuluu reilummin ja se vetypommiauton todellinen toimintasäde onkin lähempänä 300 km. Ks. Teknavin koeajo... joka tehtiin kesäkelissä
        https://teknavi.fi/ilmio/tuhat-kilometria-tanskasta-suomeen-vetyautolla-tatako-on-tulevaisuus/

        Kaasuautollakin pääsee sen 300 km tankillisella ja auto on hankintahinnaltaan halvempi ja polttoaine halvempi. Lisäbouksena matka jatkuu kaasun loputtua bensalla, jota saa 1800 asemalta. Ilman tätä varapolttoainetta olisi käytännössä mahdotonta liikkua maamme itä- ja pohjoisosissa eikä etelämpänäkään olisi helppoa sompailla harvemmin asutuilla alueilla isojen kaupunkien ulkopuolella.

        Vetypommiautossa jos tankki pääsee tyhjäksi, niin sitähän ei tankata töpselistä kaupan pihalla (kuten sähköautoa) eikä myöskään lähimmällä huoltoasemalla. 50 asemaa koko maahan tarkoittaisi vain paria asemaa kaikkiin suurimpiin kaupunkeihin. Eipä vetylelula paljoa voisi niiden ulkopuolelle poiketa, jos takaisinkin pitäisi päästä omin voimin.

        Tankkausasema tai pari pitäisi saada ihan joka kaupunkiin kymmeniä vielä valtaväylien varsille. Useista sadoista puhutaa, mutta hei, nehän maksaa vain 4 miljoonaa euroa kappale - pari miljardia sinne tänne, on meillä varaa? Ja muualla maailmassa on huomattu, ettei ylläpito ole taloudellisesti kannattavaa, joten sitä ja/tai polttoaineen hintaa pitää koko ajan subventoida verovaroista. Ja kun ne vetypommiautot on niin kalliita, pitäisi niillekin maksaa hankintatukea 20 000 €/kpl

        Sitten kun hlöautojen 700 bar tankkausverkko on valmis, voidaankin alkaa rakentamaan 350 bar asemia raskaalle kalustolle. Muutama miljardi sinne tänne, on meillä varaa!


    • Anonyymi

      "Niin, tai entäs jos käykin aivan päinvastoin, kuten aivan hiljattain näilläkin palstoilla kyselyn tutkimuksista linkkeineen kerrottiin, joissa niin Britaniassa kuin Suomessakin haastatelluista suurempi osa valitsisi vetyauton kuin sähkärin, mikäli hinnat olisivat kohdillaan ja riittävä vetyverkko olemassa."

      Hypettäminen ja haaveilu on aivan eri asia kuin sitten sen vetyauton ostaminen ja sen (pitkäaikainen) omistaminen, jolloin tutkimukseen vastatessa saattaa tulos mennä helposti harhaan kun vetyautojen tekniikka on oikeasti tuntematonta monelle vastaajalle. Se todellinen vetyauton kannattaminen punnitaan sillä kun omalta pankkitililtä pitäisi siirtää huomattava summa rahaa autokauppiaan tilille ja itse myös kohdata vetyautoilun omistamisen kulut ja ongelmat. Mutta kun sen muut tekee (netissä), niin ei sitä oikein osaa sisäistää mihin sitä vetyautoilussa todellisuudessa joutuu myös sitoutumaan, jolloin on myös helppoa vastata kannattavansa vetyautoilua... oman tietämättömyyden takia.

      Uskallan väittää että moni LUULEE että vetyautoilu on ihan yhtä helppoa ja "halpaa" kuin polttomoottoriautolla ajaminenkin oman tietämättömyyden takia, jolloin ne todellisen elämän ongelmat tulee yllätyksenä. Jos tutkimuksessa oltaisiin myös kerrottu vetyautoilun ongelmista pitkänä listana rehellisesti, niin herättäisi varmasti samanlaista reaktiota kuin monilla sähköautovastaisuus.

      Ja se vetyverkosto on jo olemassa muutamassa maassa, mutta silti ei lähde nousuun vetyautoilu monen vuoden jälkeen... todistetusti. Miksi et halua tätä seikkaa uskoa? Eli myönnät sinäkin että vetyauton kallis hankintahinta ja vetyauton kallis energian hinta jarruttaa nykytilanteessa vetyautojen suosiota? Odotamme vain kumpikin autotehtaiden "lupauksia" (toiveita parempia aikoja omista myynneistä) että vetyautojen hinnat tippuu huomattavasti, mutta TODISTUSTAAKKA on tässä tapauksessa autotehtailla.... ja myös MYÖHEMMIN TULEVAISUUDESSA vetyautojen kannattajilla että OSTAVATKO aikuisten oikeasti VETYAUTOJA.... eikä tulevaisuudessa sähköautoja.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17250653/uskallatko-suositella-vetyautoa-ystavallesi-

      Linkkiä tuohon että SUOMESSA vetyauto valitaan mielummin jos hankintahinta ja vetyinfra olisi samalla viivalla sähköautojen kanssa? Ja sitten sitä rehellisyyttä peliin, koska arvioit että tähän tilanteeseen päästään SUOMESSA käytännössä eikä vain teoriassa tutkimuksen muodossa? Oma veikkaukseni on että karkaa 2040-luvulle, koska sähköautojen akkutekniikka kehittyy myös koko ajan, joten on melko iso työ ottaa vetyautoilla suosiota kiinni.

      Tässä linkissä myös samaa sanomaa kuin mnullakin VTT JOHTAVA tutkijan toimesta:

      "Vielä ei tiedetä, millainen järjestelmä Suomeen tulee, sillä Ihosen mukaan ei ole varmaa, kannattaako kaikkiin maihin edes rakentaa kattavaa tankkausinfraa. Sähköautojen julkisia latausasemia löytyy Suomestakin jo yli tuhat (siirryt toiseen palveluun). Akkuteknologian kehitys on ottanut isoja harppauksia eteenpäin, eikä Ihonen koe, että vedyn tarvitsisikaan korvata akkuja ainakaan henkilöautoissa."

      Ja jos niissä vetyautojen ostamisen tutkimuksissa myös kysyttäisiin:" Oletko valmis myös maksamaan veroja enemmän että noin 9 MILJARDIN vetyverkosto suomessa saadaan pystyyn seuraavan 10 vuoden aikana ja vetyautoilu mahdollista ja vetyautoilu olisi samalla viivalla sähköautojen kanssa?" niin mitäs veikkaat ihmisten vastaavan? Kyllä sähköautojakin tuetaan verovaroista, mutta huomattavasti vähemmän.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        " Se todellinen vetyauton kannattaminen punnitaan sillä kun omalta pankkitililtä pitäisi siirtää huomattava summa rahaa autokauppiaan tilille ja itse myös kohdata vetyautoilun omistamisen kulut ja ongelmat."

        Missä on omistamisen kulut ja ongelmat?

        Loogisestikin jo lähtökohtana vetyauton hankinnalle on sen polttarin tasolle laskenut hinta, riittävä vetyinfra ja kuluttajaystävällinen vedyn hinta vs. range, kuten alan teollisuus on lupaillut.

        Vasta tuossa raamissa vetyauto olisi harkittavien listalla, paitsi jo käyttöolosuhteet vs. EV tekisivät siitä joillekin toimivamman ratkaisun, sillä läheskään kaikilla ei ole mahdollisuuttaa EV:n kotilataukseen.

        Kotimaassa on s-auton puolesta lompakollaan äänestäneitä vaivaiset __0,58 % __ ja joista osa ei ole valmis uudestaan äänestämään.

        "Uskallan väittää että moni LUULEE että vetyautoilu on ihan yhtä helppoa ja "halpaa" kuin polttomoottoriautolla ajaminenkin oman tietämättömyyden takia, jolloin ne todellisen elämän ongelmat tulee yllätyksenä. Jos tutkimuksessa oltaisiin myös kerrottu vetyautoilun ongelmista pitkänä listana rehellisesti, niin herättäisi varmasti samanlaista reaktiota kuin monilla sähköautovastaisuus."

        Kovin ahkerasi foldaat noita liki mieltehallinnallistyyppisiä "ongelmien" ympäripyöreyksiä.

        Nykykennot kestävät 300 000 km ja olikos se Hyndai, joka jatkaa tuotekehitystä tavoitteenaan tuoda markkinoille kenno (vuonna 2025?), joka kestää 500 000 km.

        Alla oleva ei anna tukea vetyauton tekniikkaan liittyvän käytön kalleudelle.

        Service life: https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_vehicle#Service_life

        "A good Hydrogen Car might last you 20-30 years or more. But that means you take good care of its battery and provide proper maintenance."

        "Most likely you will have to replace the battery, although it’s hard to know right now since it’s a newer concept."

        - https://www.bestelectriccarsreview.com/how-long-do-hydrogen-cars-last/

        ;-)


      • Anonyymi

        Tuon 9 miljardia voisi myös avata tyyliin "ottaisitko mieluummin kouraan 16 kpl valtion lahjoittamia vappusatasia vai suuntaisitko rahat vetyasemaverkon rakentamiseen, jotta muutama iso yritys voisi mainostaa vihreyttään ottamalla käyttöön pari vetypommiautoa?"

        Niissäkin maissa, missä tankkausasemia on rakennettu jo vuosia sitten, vetypommiautot yhä alle 0,01 % autokannasta.

        Toki tuon summan voisi jakaa niinkin, että rakennetaan muutama tuhat latausasemaa sähköautoille, tuplataan kaasuautojen tankkauspisteet ym. pientä kivaa ja silti jää varaa jaella useampikin vappusatanen joka ainoalle kansalaiselle, vaarista imeväiseen.

        Onhan meillä varaa, kun raha tulee seinästä, terv. pääministeri?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Se todellinen vetyauton kannattaminen punnitaan sillä kun omalta pankkitililtä pitäisi siirtää huomattava summa rahaa autokauppiaan tilille ja itse myös kohdata vetyautoilun omistamisen kulut ja ongelmat."

        Missä on omistamisen kulut ja ongelmat?

        Loogisestikin jo lähtökohtana vetyauton hankinnalle on sen polttarin tasolle laskenut hinta, riittävä vetyinfra ja kuluttajaystävällinen vedyn hinta vs. range, kuten alan teollisuus on lupaillut.

        Vasta tuossa raamissa vetyauto olisi harkittavien listalla, paitsi jo käyttöolosuhteet vs. EV tekisivät siitä joillekin toimivamman ratkaisun, sillä läheskään kaikilla ei ole mahdollisuuttaa EV:n kotilataukseen.

        Kotimaassa on s-auton puolesta lompakollaan äänestäneitä vaivaiset __0,58 % __ ja joista osa ei ole valmis uudestaan äänestämään.

        "Uskallan väittää että moni LUULEE että vetyautoilu on ihan yhtä helppoa ja "halpaa" kuin polttomoottoriautolla ajaminenkin oman tietämättömyyden takia, jolloin ne todellisen elämän ongelmat tulee yllätyksenä. Jos tutkimuksessa oltaisiin myös kerrottu vetyautoilun ongelmista pitkänä listana rehellisesti, niin herättäisi varmasti samanlaista reaktiota kuin monilla sähköautovastaisuus."

        Kovin ahkerasi foldaat noita liki mieltehallinnallistyyppisiä "ongelmien" ympäripyöreyksiä.

        Nykykennot kestävät 300 000 km ja olikos se Hyndai, joka jatkaa tuotekehitystä tavoitteenaan tuoda markkinoille kenno (vuonna 2025?), joka kestää 500 000 km.

        Alla oleva ei anna tukea vetyauton tekniikkaan liittyvän käytön kalleudelle.

        Service life: https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_vehicle#Service_life

        "A good Hydrogen Car might last you 20-30 years or more. But that means you take good care of its battery and provide proper maintenance."

        "Most likely you will have to replace the battery, although it’s hard to know right now since it’s a newer concept."

        - https://www.bestelectriccarsreview.com/how-long-do-hydrogen-cars-last/

        ;-)

        > Nykykennot kestävät 300 000 km ja olikos se Hyndai, joka jatkaa tuotekehitystä tavoitteenaan tuoda markkinoille kenno (vuonna 2025?), joka kestää 500 000 km.

        Huihai on lopettamassa rahan haaskaamisen vetypelleilyyn.
        https://www.motor1.com/news/557586/hyundai-hydrogen-development-halted/

        Ei ihme, kun myyntimäärät muutama tuhat autoa vuodessa koko maailmassa. Sadasosa siitä mitä kannattava toiminta vaatisi.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        VTT:llä pientä uskottavuusongelmaa. Sieltä on jo pitkään tullut just sellaisia lausumia kuin on tilattu/maksettu. Esim. vähän aikaa sitten väittivät, että 15-20 vedyn tankkausasemaa riittää. Ja nastarenkaista väittivät, etteivät lainkaan kuluta asvalttia. Toisin kuin kaikkialla muualla maailmassa on havaittu (monessa maassa jopa täyskielto, sattuneesta syystä). Kun Nastaa hankkeessa VTT:n virhepääteltelmät korjattiin (sylttytehdasta mainitsematta), muutama "maksettu mies" niin mielensä pahoitti, että piti täälläkin käydä avautumassa. Nyt pahimmat jäärät kait jo eläkkeellä, kun jurputus tästä hiipunut?

        Lasketaanpa. Vetypommiautossa 6 kg tankki ja kulutus vaihtelee kesällä Teknavin koeajon mukaan vajaasta kilosta 1,5 kiloon/100 km taajama/maatieajossa. Pätkäajoa, ruuhkaa tai talvipakkasta, niin kulutus varmasti kasvaa vielä tuosta ja sehän tarkoittaa, että tankki voi olla tyhjä jo 300 km ajomatkan jälkeen. Jos ja kun ei halua hinausautokyytiin turvautua, pitää jättä tankkiin 50 km pelivaraa -> tankkaus pahimmillaan 250 km välein. Tai 125 km päässä voi käydä pyörähtämässä, jos matkan päätepisteestä eikä matkan varrelta saa täydennystä.

        15 asemaa riittää vain suurimpiin kaupunkeihin. Ja silloinkin vain 1 asema/kaupunki. Aseman ollessa rikki, ajellaan taksilla? Ja harvemmin asutuille alueille lähdetään aina vuokra-autolla?

        Vrt. bensa -asemia on 1800 ja bensavehkeillä toimimtasäde voi olla 1000 km luokkaa, jos se lasketaan yhtä optimistisesti eli tankin koko jaettuna jollain 60...80 km tasanopeuskäröttelyn kulutuksella.


    • Anonyymi

      "Mutta onhan tuo ihan hauskaa viihdettä kun riimaat kuin satukirjan tarinan pystyyn ja joka ainoa kertaa se kuin sattumalta ja johdatellen keikahtaa s-auton eduksi, vain ja ainoastaan s-auto on tulevaisuus."

      Eli nyt kun alkaa uskottavat argumentit vetyautoilun hyväksi loppumaan, niin vasta-argumentit sen vetyautoilun toimimattomuudesta päätät sitten leimata satukirjan viihteeksi? Trumpin tyyliin "Fake news!" koska halutaan vain pitää omasta vetyauton kannattamisesta kiinni... vaikeuksista huolimatta? :o)

      Todellisuudessa voisin kannattaa muitakin käyttövoimia ja niistä myös luenkin esim. kaasuautot ja etanoliautot, mutta en näe niissä suurten massojen potentiaalia kun niissäkin on omat ongelmansa. Mutta vetyautot ovat listan pohjalla kaikista yleisistä käyttövoimista minulla sen hankaluuden ja kalleuden takia. Samoin meidän väittelyissämme puhutaan kuitenkin tulevaisuuden teemalla joissa ilmeisesti ei edes nähdä kaasuautojakaan, niin käytännössä jää jäljelle sähkö ja vety.... jolloin se kannatus sitten minulla kellahtaa sähköautojen puolelle. Ja sinulla puolestaan vety on se voittaja ja kerroit aiemmin toisessa ketjussa että et edes vaivaudu muita käyttövoimia lukemaan.... joten vain vedyn eduksi se sinullakin aina vain kääntyy. ;)

      F1 synteettisten polttoaineiden linkkisi ei toiminut eikä myöskään googlettamalla suostunut avautumaan: "Pahus, sivua ei löytynyt." ilmoittaa suomi24 järjestelmä.

      • Anonyymi

        "Eli nyt kun alkaa uskottavat argumentit vetyautoilun hyväksi loppumaan, niin vasta-argumentit sen vetyautoilun toimimattomuudesta päätät sitten leimata satukirjan viihteeksi? Trumpin tyyliin "Fake news!" koska halutaan vain pitää omasta vetyauton kannattamisesta kiinni... vaikeuksista huolimatta? :o)"

        Niin, avauksessahan jälleen karran rakennetaan nopeasti laukevan riimi epärelevantein lähtökohdin / tilannerinnastuksin ja sitten saadaan tarinaan jo edeltä haluttu lopputulema.

        Edelleen, miten voi noin vääristellä kantojani, kun juuri ylempänä toivoin optimaalimpana vaihtoehtona ekologisesti kestäviä synteettisiä polttoaineita.

        Moneen kertaan olen maninnut, että nykytiedon valossa, Suomessa voi ostaa uuden polttarin ja ajaa sen finaaliin, ennen kuin vetyauton tilanne yksityiskäytössä alkaa olla laajemmin selkeä.

        "Mutta vetyautot ovat listan pohjalla kaikista yleisistä käyttövoimista minulla sen hankaluuden ja kalleuden takia."

        Tuotakin ympäripyöreää riimiä toistelet ahkerasti, muuta asioiden erittely, liha puuttuu luiden ympäriltä.

        Luonnollisestikin tulee lähteä liikkeelle tilanteesta jossa vetyinfra on / olisi riittävä ja autojen hinnat polttareiden hintoihin linjautuneina kuten valmistajat ovat kertoneet. Myös tankkauksen vs. rangen hinta tulee olla ok, kuten vetyinfran rakentajat ovat arvioineet pitkän aikavälin tilanteena. Siinä riskeeraa toki ollla maakohtaisia eroja.

        Niin missä silloin on se hankaluus ja kalleus?

        Ilmesesti jollekin on mennyt F1-avaukseni ihon alle ja pytänyt sen poistoon, mutta ohessa ko. artikkeli.

        * Muhiiko F1:ssä koko autoteollisuuden ja liikenteen mullistava keksintö? ”Tämä on todella iso asia”

        "F1-autojen tulevaisuuden tekniikka on iso puheenaihe myös koko autoteollisuuden kannalta."

        - https://www.is.fi/formula1/art-2000008490094.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eli nyt kun alkaa uskottavat argumentit vetyautoilun hyväksi loppumaan, niin vasta-argumentit sen vetyautoilun toimimattomuudesta päätät sitten leimata satukirjan viihteeksi? Trumpin tyyliin "Fake news!" koska halutaan vain pitää omasta vetyauton kannattamisesta kiinni... vaikeuksista huolimatta? :o)"

        Niin, avauksessahan jälleen karran rakennetaan nopeasti laukevan riimi epärelevantein lähtökohdin / tilannerinnastuksin ja sitten saadaan tarinaan jo edeltä haluttu lopputulema.

        Edelleen, miten voi noin vääristellä kantojani, kun juuri ylempänä toivoin optimaalimpana vaihtoehtona ekologisesti kestäviä synteettisiä polttoaineita.

        Moneen kertaan olen maninnut, että nykytiedon valossa, Suomessa voi ostaa uuden polttarin ja ajaa sen finaaliin, ennen kuin vetyauton tilanne yksityiskäytössä alkaa olla laajemmin selkeä.

        "Mutta vetyautot ovat listan pohjalla kaikista yleisistä käyttövoimista minulla sen hankaluuden ja kalleuden takia."

        Tuotakin ympäripyöreää riimiä toistelet ahkerasti, muuta asioiden erittely, liha puuttuu luiden ympäriltä.

        Luonnollisestikin tulee lähteä liikkeelle tilanteesta jossa vetyinfra on / olisi riittävä ja autojen hinnat polttareiden hintoihin linjautuneina kuten valmistajat ovat kertoneet. Myös tankkauksen vs. rangen hinta tulee olla ok, kuten vetyinfran rakentajat ovat arvioineet pitkän aikavälin tilanteena. Siinä riskeeraa toki ollla maakohtaisia eroja.

        Niin missä silloin on se hankaluus ja kalleus?

        Ilmesesti jollekin on mennyt F1-avaukseni ihon alle ja pytänyt sen poistoon, mutta ohessa ko. artikkeli.

        * Muhiiko F1:ssä koko autoteollisuuden ja liikenteen mullistava keksintö? ”Tämä on todella iso asia”

        "F1-autojen tulevaisuuden tekniikka on iso puheenaihe myös koko autoteollisuuden kannalta."

        - https://www.is.fi/formula1/art-2000008490094.html

        Synteettiset polttoaineet menevät ns. ihon alle vetyuskovaisten lisäksi patteriuskovaisila, jotka tuppaavat julistamaan "faktoja" tyyliin "polttomoottorien valmistus kielletään 2025 ja käyttö 2030".

        Näiltä ressukoilta on mennyt ohi jopa se, että tyypillisessä sähköautossa eli lataushybridissä on iso polttomoottori ja pieni akku. Ja näitä kun myydään pitkin tätä vuosikymmentä, niin hyvin pörisee polttomoottorit liikenteessä vielä 2050. Autoja kun myydään vajaa 100 000/vuosi ja autokanta 2,7 miljoonaa, niin siitä voi lasketella päissään, minkälaisiin arvoihin keski-ikä ja käyttöikä (keskimääräinen romutusikä) tulevat pian nousemaan.


    • Anonyymi

      Aloituksen ideana oli miettiä että käykö samaan tapaan Suomessakin kuin Ruotsissa ja Norjassa on käynyt.... vetyverkosto vain jääkin muutaman aseman verkostoksi, koska ihmisiä ei kiinnosta ostaa vetyautoja. Vain massiivisilla yhteiskunnan tukijärjestelmällä vetyautoilun hyväksi saadaan ihmiset houkuteltua (lahjottua) vetyautojen pariin tai pakottamalla lakeja muuttamalla, mutta ei markkinaehtoisesti.

      • Anonyymi

        "Aloituksen ideana oli miettiä että käykö samaan tapaan Suomessakin kuin Ruotsissa ja Norjassa on käynyt.... "

        Ruotsissa paloi noin kaksi vuotta pelkkään standardien hyväksymisen byrokratiaan homman aloittamisesta lukien, mutta en jaksa etsiä missä "tuhansista" artikkeleista ko. info oli esillä osana artikkelia. Muistaakseni pilottihankkeen tankkausasemat olivat pohjoisessa valmiit, mutta luvat etelästä niille viipyivät.

        Norja puolestaan on melkoisen spesiaali tapaus.

        "Unelmien maa rakennettiin Norjaan öljyrahalla, ihmishengillä ja ympäristötuhoilla"

        "Puhtaampaa tulevaisuutta likaisella rahalla"

        "Nykyään Norja pyrkii olemaan ilmastopolitiikan edelläkavijä. Se tukee avokätisesti sähköautoilua, tuottaa sähkönsä puhtaalla vesivoimalla ja aikoo olla hiilineutraali vuonna 2050. Lisäksi Norja on rahoittanut Amazonin sademetsien suojelua ja lahjoittanut rahaa YK:n ilmastorahastoon."

        "Samaan aikaan Norja suunnittelee kaasun- ja öljynporauksen laajentamista arktisella alueella, vaikka se sotii Pariisin ilmastosopimusta vastaan. Vientituotteena fossiiliset polttoaineet eivät näy Norjan omissa päästöissä muuten kuin tuotannon osalta."

        - https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/02/21/unelmien-maa-rakennettiin-norjaan-oljyrahalla-ihmishengilla-ja

        Mutta melko tuottamatonta spekuloida suuntaan kuin toiseenkin vetyautojen yksityiskäyttössä yleistymisen vuosilukujen suhteen, eli voi vain tarkkailla miten homma etenee jos etenee ja millä hyvin hitaalla aikataululla kokonaisuudessaan. Vetyinfran bykaaminen on haasteellinen prosessi.

        Joka tapauksessa matka on hyvin hyvin pitkä ja mahdolliset ensisyklin vetyautot ovat ehkäpä suurimmalta osin ammattikäytössä, kuten pakuja tietyissä käyttöolosuhteissa.


      • Anonyymi

        Mahalasku nähty myös USA:ssa. Sinne rakernnettin julkisella tuelle (0,5 miljoonaa dollaria per asema) n. 50 asemaa jokunen vuosi sitten.

        Määrä ei ole siitä kasvanut yhtään parin viime vuoden aikana - ilmeisesti siitä syystä, ettei rakentamistukea enää saa eikä touhu ole kaupallisesti kannattavaa. Jo rakennettujen asemien ylläpitoon on pitänyt myöntää lisää tukea ja kokeilun kokonaissumma on nyt 230 miljoonaa dollaria. Eli ylläpitoon on vuosien mittaan pitänyt kaataa PALJON alkuperäistä rakentamisetukea suurempi summa. Samaa uutista kuulunut myös Etelä-Koreasta eli aseman ylläpitoa ja/tai polttoaineen hintaa pitää subventoida koko ajan. Ja nämä siis jo useita vuosia sitten rakennettuja kohteita. Vedyn kanssa pelleillessä pitää olla syvät taskut ja piikki auki vuosikymmenen tai kaksi. Norjalta onnistuu, nehän kattaa kulut myymällä öljyä.

        Vrt. sähköautoista on jo nähtävissä, ettei tukia/veronalennuksia tarvitse loputtomiin jatkaa. Ja taannoin parjatut tuulivoimalat seisovat jo omilla jaloillaan - niille maksettiin tukea (syöttötariffin muodossa) 2011-2017. Tavoite saavutettiin ja nyt tuulivoimaloita rakennetaan puhtaasti kaupalliselta pohjalta.

        Saksassa paukutettiin 2019 henkseleitä. Silloin alkoi 450 M€ EU hanke, jonka tiimoilta maahan piti tulla parissa vuodessa 120 tankkausasemaa ja vetyautojen määrän piti 2022 olla jo 60 000. Mikä on 65 miljoonan auton maassa vaivaiset 0,1 % autokannasta.

        Hankkeen alkaessa vetyautoja rekisterissä 400 ja niitä myytiin 2019 loppuun mennessä 600 tjsp. Vuoden 2022 tavoitteen saavuttaminen olisi edellyttänyt keskimäärin 15 000 - 20 000 autoa vuodessa. No, tottakai alkuun myynti heikompaa, mutta jotain 5000, 10000, 20000/vuosi lukemia olisi siis pitänyt näkyä tavoitteen saavuttamiseksi.

        Ei näkynyt. Tilastointi loppui - ilmiselvästi siitä syystä, että luvut pahasti lupauksia jäljessä. Ei ole koko maailmassa 60 000 vetypommiautoa. Viime vuoden myynti vähän reilu 10 000 eli puolet siitä, mitä pelkästään Saksassa olisi pitänyt myydä.

        Asemien rakenteminenkin hiipui, edelleen Saksassa kontataan lähteestä riippunen jossain 100 kieppeillä.

        No, jos vetyautokantaa nyt muutama tuhat eli parikymmentä per asema, niin voi olla vähän nihkeää kattaa kuluja, kun tankkaajia on pari päivässä. Muttei ole sentään ruuhkia ;-D


    • Anonyymi

      Vety on vain lyhytaikainen helppo toteutus polttokennoautojen polttoaineena. Todennäköisesti tulevaisuudessa polttokennoautot käyttävät anodeja jotka vaihdetaan vuosihuollossa (ei lainkaan polttoainetankkauksia).

      Nykyiset vetyautot ovat muutaman kymmenen vuoden kuluttua yhtä vanhanaikaista tekniikkaa kuin nykyisin ensimmäisillä sähköautoilla.

      • Anonyymi

        Vaihdettavat anodit... eli paristokäyttöisiä autoja petteri hankkimassa.

        Niitä on jo pitkään saanut kaupasta. Ei tajunnut petteri asetella joululahjatoiveitaan oikein.


    • Anonyymi

      Ja mitenkähän ja millä hinnalla sitä vetyä valmistetaankaan?

      • Anonyymi

        Elektrolyysi kuluttaa sähköä noin 50 kWh per tuotettu vetykilo. Tämän päälle menee vielä toistakymmentä kWh, jos vety pitää kuljetusta tai varastointia varten nesteyttää. Ja taitaa vetypommiautojen vaatima paineen nosto 700 bariin ottaa sekin veronsa.

        Uudet merituulivoimalat pystyvät muistaakseni 6,5 c/kWh tuotantokustannukseen. Tältä pohjalta vetyä saisi tuotettua suunnilleen 4 €/kg hinnalla. Tosin siinä on pelkkä energia. Vaan kun pitäisi kattaa myös elektrolyysilaitoksen rakentaminen ja ylläpito, sähköverkot (sille merituulivoimalle), vedyn varastointi, jakelu ja verot päälle... Saksassa vetyä on myyty liikennekäyttöön 9,50 €/kilohinnalla. Liekö siinäkin subventiota? Jotain 5-6 €/kg myyntihintaa on pidetty tavoitteena, mikä pitäisi saavuttaa, mutta sehän edellyttäisi, että elektrolyysiin käytettävä sähkö on liki ilmaista.

        Siihen tämä kaikki perustuukin - ilmaiseen sähköön. Saksa haluaa rakentaa lisää tuulivoimaa, mutta siellä on antiikkisten hiilivoimaloiden lisäksi antiikkinen sähköverkko, joka ei kykene siirtämään merituulivoiman tuottoa käyttökohteisiin. Joten haikailevat vetyä apuun. Toki muiden eli EU rahoilla rakennettuna ;-D

        Suomessakin on jo nähty tilanne, missä sähkön hinta käväisi negatiivisena. Tällaista tulee useammin, kun uusiutuvien osuus sähköntuotannossa kasvaa. Niitä kun ei saa säädettyä tarpeen mukaan, joten välillä on tuotannossa vajausta ja hinta kallis (jap, nähty myös reilusti yli 10 c/kWh energian hinta) ja välillä tuotantoa yli tarpeen -> hinta nollissa.

        Nämä siis näitä tulevaisuuden suunnitelmia. Tällä hetkellä vety tehdään pääosin maakaasusta. Sivutuotteena syntyy CO2, mutta tämäkin on parempi tapa kuin käyttää elektrolyysia Saksan, USA:n tai japanin kaltaisissa maissa, missä sähkö tuotetaan suurelta osin antiikkisilla ja saastuttavilla kivi/ruskohiilivoimaloilla.

        Nykyhinnoilla vety olisi polttoaineena ihan yhtä kallis kuin bensa ja on vähän biokaasua kalliimpi. Näillä eväin onkin kiva kuolettaa vetyauton 40 000 € kalliimpaa hankintahintaa ;-D


    • Anonyymi

      "Luonnollisestikin tulee lähteä liikkeelle tilanteesta jossa vetyinfra on / olisi riittävä ja autojen hinnat polttareiden hintoihin linjautuneina kuten valmistajat ovat kertoneet. Myös tankkauksen vs. rangen hinta tulee olla ok, kuten vetyinfran rakentajat ovat arvioineet pitkän aikavälin tilanteena. Siinä riskeeraa toki ollla maakohtaisia eroja.
      Niin missä silloin on se hankaluus ja kalleus?"

      1. Hintalapussa että saadaan poliittisesti joka maahan KALLIS vetytankkausverkosto. Ja erilaisia laskelmia on eri ketjuissa esitetty, joten lihaa on luiden ympärillä jotka luonnollisesti haluat unohtaa... ihan jo pelkästään VIHREÄN sähkön tuottamisesta mitä vedyn tuottaminen tarvitsee PALJON.

      2. Ihmiset innostumaan KALLIISTA vetyautoilusta (kokonaiskuluissa mitattuna) selvästi kehittyviä HALVEMPIA sähköautoja vastaan. Miten saa ihmiset valitsemaan kalliimman ja huonomman vetyauton jos parempikin vaihtoehto on vielä pitkään tarjolla?

    • Anonyymi

      "Ilmesesti jollekin on mennyt F1-avaukseni ihon alle ja pytänyt sen poistoon, mutta ohessa ko. artikkeli."

      Ehkä ylläpito alkaa myös kyllästymään turhanpäiväiseen päänaukomiseesi (henkistä väkivaltaa) kun haluat savustaa keskustelijoita pois ja päätti sulkea ketjun? En ole ketjua nähnyt, mutta voisin hyvin uskoa että niin on käynyt.

      Mutta ihan mielenkiinnosta voisin toki seurata myös synteettisten polttoaineiden kehittymistä, sillä sehän voisi ratkaista nykyisen polttoaineiden jakelujärjestelmän hengissä pysymisen eikä massiivisista uutta infraa tarvita kuten vetyautoilussa.

      Iltasanomien artikkelista:

      "Synteettisen polttoaineen kohdalla ratkaistavana ovat tietenkin hinta- ja saatavuuskysymykset – niin kuin uusien innovaatioiden kohdalla aina."

      Toisinsanoen samaa ongelmaa kuin akkujen kehittämisessä. Monta yksityiskohtaa pitää saada kohdilleen jotta sen voi lopulta kaupallisesti tuotteistaa järkevällä hinnalla ja myydä kuluttajille. Vain aika näyttää päästäänkö tähän tavoitteeseen oikeassa elämässä, joten nyt kaikki on vasta TEORIAA. Todistustaakka on nyt sen kannattavuudessa suurille massoille.

    • Anonyymi

      Tämä tilanne tulee olemaan muissakin vetyautoilua aloittavissa maissa. Moni tuumaa ettei osta vetyautoa eikä sijoittajat uskalla investoida lisää vetytankkausasemiin.

    • Anonyymi

      "Synteettisen polttoaineen kohdalla ratkaistavana ovat tietenkin hinta- ja saatavuuskysymykset – niin kuin uusien innovaatioiden kohdalla aina."

      Tämän videon perusteella ei kannata.

      https://www.youtube.com/watch?v=0d0MPg7DxbY

    • Anonyymi

      Laittakaapas nyt nettiautoon haku mitä saa 70 000 - 90 000e. On muuten sähköauto kehittyny taas lisää huomattavasti, joten mitä järkeä on ostaa vetyautoa? Ja erittäin mukavan bensa auton kaikilla mahdollisilla herkuilla saa myös jos haluaa, joka on varmasti paljon mukavampi kuin vetyauto eikä ole lataus huolia.

    • Anonyymi

      " Se todellinen vetyauton kannattaminen punnitaan sillä kun omalta pankkitililtä pitäisi siirtää huomattava summa rahaa autokauppiaan tilille ja itse myös kohdata vetyautoilun omistamisen kulut ja ongelmat."

      "Missä on omistamisen kulut ja ongelmat?"

      Tuossa ketjussa pitkä lista kuluista ja ongelmista. Ja siihen päälle myös yhteiskunnan ongelmat kun ei vetyinfraa yksityiset firmat suostu rakentamaan ilman tukia.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17250653/uskallatko-suositella-vetyautoa-ystavallesi-

    • Anonyymi

      En todellakaan halua ostaa kallista autoa, jonka kanssa joutuu tuskailemaan että miten suunnittelen reittini vetyauton kantaman ja tankkausasemien sijainnin kanssa. Olisin vain tulevaisuudessa loukussa Etelä-Suomessa. Ei ole vapautta vetyautoilu.

    • Anonyymi

      Vaikea uskoa että Ahvenanmaalla vetyautot yleistyvät. Ja sitten vielä otetaan riski siitä alkuvuosina että ollaan sen ainoan vetytankkausaseman varassa omalla paikkakunnalla. Ja iso riski että muut ei lähde vetyautoiluun mukaan, jolloin musta pekan riski on suurta kun vetyauton arvo vain laskee voimakkaasti, koska kukaan ei halua sitä ostaa.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17679482/miksi-vetytankkausverkoston-maissa-vetyautot-ei-mene-kaupaksi

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744170/vetytankkausaseman-aukiolon-luotettavuus-heikkoa-

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ihan samahan tuo on sähköautojen kanssa.
      Ylihintaisia kikottimia

      • Anonyymi

        Niissä sentään "polttoaine" on selvästi polttomoottoreita halvempaa. Vetyauto tuskin pärjää polttoaineen hinnan suhteen esimerkiksi pienikulutteiselle dieselille kun miettii että pelkkä tankkausasema maksaa miljoonia.


    • Anonyymi

      Kyllä vetyautoilu tulee olemaan kallista tulevaisuudessa. Vedyn hinta pumpulla Euroopassa kilo 10-20e välillä pääasiassa eli 100km maksaa siis noin 10-20e. Siihen sitten vielä noin 80 000e hintainen vetyauto, jonka arvonalennus on todella kovaa, joten erittäin kalliiksi tulee vetyautoilu. 15v kohdalla käytännössä romutetaan, koska kalliit vetysäiliöt, vetyputkisto ja muuta vetyosaa pitää uusia. Jos vetyauto seisoo pari viikkoa vaikkapa lomamatkan takia, niin myös vetyä haihtuu hiljakseen tankista joten siinäkin on pieni näkymätön rahareikä vuositasolla. Noin 10 000km välein huollot ja noin 50 000-60000km välein ionisuodattimen (vetyautosta riippuen) vaihto maksaen todennäköisesti YLI 500e Suomessa, joten voit verrata siihen että polttomoottoriautossasi olisi tiheät huollot ja jakohihnaa/jakoketjua vaihdetaan myös tiheästi että paljonko se maksaa koko omistamisen aikana?

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006801/vetyautosta-tarjotaan-surkeasti-autoliikkeessa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17431795/vetyautot-tullaan-romuttamaan-15v-ikaisena-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17065886/vetya-haihtuu-tankista-rahaa-tuuleen-

      https://owners.hyundaiusa.com/content/dam/hyundai/us/myhyundai/manuals/glovebox-manual/2020/nexo/2020-Nexo-Owners-Manual.pdf

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1721
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1327
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1323
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe