Jaahast; maaliskuu kohta loppuun lusittu! Jokos teillä istukasperunat itämässä?

Anonyymi

Mullapa on, ja innolla odotan ett maa sulaa ja saan istuttaa pari ämpärillistä pottuja maahan, kesäperunat. Nyt ne perunat on kahdessa puulaatikossa, lämpimässä ulkovajassa 12 asteen lämmössä. Huhtikuussa varmaan saan perunat jo maahan ja harson alle kasvamaan... kesäkuussa kun varmasti jo on lämmintä, poistan harson niiden päältä. Nyt mä odotan ett faija vie kasvilavaan sen lasiset luukut paikoilleen, ne ovat koko talven olleet varastossa, etteivät talvella mene vahingossa rikki.

Kun luukut asennetaan lavoihin, aurinkokin lämmittää vielä routaista kylmää maata niiden alla ihan luonnollisesti. Innolla odotan ett saan pian kaivaa maa-artisokkaa puutarhasta ja näen miten mansikat ovat talvehtineet. Sipulikukka penkkini on jo sulanut lumesta ja krookukset työntävät nenäänsä mullasta. Siellä sipulikukkien seassa kasvaa myös muutama valkosipulin kynsi, ihan vaan kokeilu mielessä.

Faijan kesämökillä on laajemmat valkosipuli istutukset, kaikille meille sisaruksille.
Mä ne nykyään olen syksyisin istuttanut, kun Emo ei enää jaksa ei kykene, eikä puutarhan hoito ja sipuleiden istutus...muita oikein innosta. Ovatpa nyt ainakin istutettu ja valmiit kasvukauteen, syyskesästä nostan pääsadon. Kuivatan muutaman viikon paria nippua ja irrotan kynnet; jotka istutan uudelleen kasvamaan seuraavaksi vuodeksi. Jos kukkamaassani valkosipulien kasvatus onnistuu, siirryn kasvattamaan ainoastaan omat sipulini täällä. Saavat ostaa sipulinsa kaupasta, vapaamatkustajat, kun ei kertaakaan tikkua ristiin ole laittaneet koko kesän aikana. Eikä syyskesästä niitä edes nostaneet, kuin juuri sillä hetkellä tarvitsemansa 1-2 kpl.

Non niin ja nyt nukkumaan, huomenna on taas uus työpäivä, hoivalla ja kotona.
Ai niin Mimmi kävelee muutamia askelia, pitäen kiinni huonekaluista, kuten sohvan istuin osasta, siis siirtyy sivuaskelein sovan päästä päähän, kunnes väsyy parin metrin juoksurataansa edestakaiseen kiertoon. On säästynyt nyt suuremmilta kolhuilta. Hyvää yötä kaikille!
trollikka

59

695

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ensi keväänä laitat sitten Mimmin istuttamaan potut että oppii kunnon työihmiseksi. Kun on sellainen vaara, että ahkera äiti kasvattaa laiskoja lapsia.

      • Anonyymi

        Ja hah hah! Mun Emo vasta ahkera nainen olikin, terveenä ollessaan.
        Hoiti meidät mukulat ja suuren puutarhan, siivosi, pyykkäsi ja ompeli vaatteemme. Perustipa vielä kotiompelimon kellariin; vieraille ompeluun ja sovitukseen tarkoitetun.
        Keräs puutarhasta sadon ja säilöi sen. Valmisti ruokamme ja kutoi villa sukat, käsineet, kaulurit, paidat ja myssyt.

        Kun mä lopulta menin kouluun, Emo perusti ompelimon kaupungin keskustaa lähemmäksi ja palkkasi vielä 3 ihmistä itsensä lisäksi pyörittämään toimintaa.
        Ainoastaan yhdellä työntekijällä oli vakio toimi, eli kankaan leikkaaja/kaavojen piirtäjällä, Emo ja muut tekivät tarpeelliset työt tilanteen mukaan, ottivat vastaan tilaukset ja tekivät mittaukset, ompelivat, sovittivat, silittivät vaatteet ja siivosivat paikkoja tarpeen mukaan.

        Näi jälkikäteen ajateltuna... mä en ymmärrä miten hän on ehtinyt ja jaksanut; meitä on syntynyt 5 kakaraa, 11 vuoden aikajanalla. Yks kaksoisveljistä on kuollut n. 13 vuotta sitten, työtapaturmassa. Elossa on 2 veljeä, vanhin sisareni ja minä. Pikkusiskoni on faijan ja hänen "nuorikkonsa" aikaan saannos.

        Pikkusisko asuu nykyään meidän kanssamme, koska yhteiselo äitinsä kanssa oli toivotonta... Minä vein asian lopultakin lastensuojelun tietoon ja faija sai huoltajuuden.
        trollikka

        jk. Kohta pidän raportin Kakkoselle joka purjehti äsken ulko-ovesta sisään. Mä lähden kotiin katsomaan mitä Mimmi puuhailee ja jos hän mitenkään jaksaa olla vielä hereillä, niin lähdetään kävelylle ulos. Mimmi vaunuihin, hän saa nukahtaa niihin ja Pojulle talutus remmi kaulaan, pitää meillä vartiomies olla mukana! Saa pojukin lukea puskaviestit... samalla kun tyhjentää likaviemärinsä kävelyllä ollessaan. Moikka!


      • Suosittelen varomaan tuota trollikkaa.🙄
        Kiittää äitiään tällein, viemällä siltä lapsensa.


      • valtakunta kirjoitti:

        Suosittelen varomaan tuota trollikkaa.🙄
        Kiittää äitiään tällein, viemällä siltä lapsensa.

        Ei ole kyse Trollikan äidistä, eikä kiitoksista, eikä trollikka ole vienyt ketään. Sellaiset päätökset tekevät sosiaaliviranomaiset.

        Kyllä se on muuten sillälailla, että lapsen etu on tärkeämpi kuin vanhempien.


      • elisakettu kirjoitti:

        Ei ole kyse Trollikan äidistä, eikä kiitoksista, eikä trollikka ole vienyt ketään. Sellaiset päätökset tekevät sosiaaliviranomaiset.

        Kyllä se on muuten sillälailla, että lapsen etu on tärkeämpi kuin vanhempien.

        Kyllä tuo näkemys on tilanteesta äitinsä on tehnyt kaiken. Ja kiitollisena soitti lastensuojeluun kun mennyt sukset ristiin. Eikä toi esim minua puuttinin kätyriksi syyttäminen osoita ainakaan olisi edes puhunut totta.


      • elisakettu kirjoitti:

        Ei ole kyse Trollikan äidistä, eikä kiitoksista, eikä trollikka ole vienyt ketään. Sellaiset päätökset tekevät sosiaaliviranomaiset.

        Kyllä se on muuten sillälailla, että lapsen etu on tärkeämpi kuin vanhempien.

        Mutta esim sinä puolustat häntä mutta esim et minua tuossa?
        Noita sen valheita poistelin mitä minusta valheita syytti ja sen jälkeen jatkoi valheitaan.

        Eli varoitin kuin kuuluu muita ihmisiä henkilöstä joka päästelee omia totuuksia.


      • elisakettu kirjoitti:

        Ei ole kyse Trollikan äidistä, eikä kiitoksista, eikä trollikka ole vienyt ketään. Sellaiset päätökset tekevät sosiaaliviranomaiset.

        Kyllä se on muuten sillälailla, että lapsen etu on tärkeämpi kuin vanhempien.

        Muutenkin kyllä ne valheet ottaa todesta kun on lähiomainen.


      • valtakunta kirjoitti:

        Kyllä tuo näkemys on tilanteesta äitinsä on tehnyt kaiken. Ja kiitollisena soitti lastensuojeluun kun mennyt sukset ristiin. Eikä toi esim minua puuttinin kätyriksi syyttäminen osoita ainakaan olisi edes puhunut totta.

        trollikan pikkusiskolla on eri äiti. Halusin selventää, koska olit käsittänyt toisin.

        Lastensuojeluun ilmoitus on tapahtunut perheen sisäisistä syistä. Tuskinpa ihan turhasta kuitenkaan. Varsinkin jos huoltajuutta on katsottu sitten tarkemmin. Ja se on nimenomaan lastensuojelun ja sosiaalitoimen tehtävä; kukaan yksittäinen ihminen ei vie ketään mistään. Tämä siksi, että tuo virheellinen päätelmä palsatllakin tuntuu vieläkin iskoistuneen joidenkin mieleen.

        Lapsi - olipa kuka ja keiden tahansa lapsi - on kuitenkin tärkeämpi kuin yksikään heidän vanhempansa.

        Minä en osallistu teidän keskinäisiin kinoihinne, eikä mulla riitä aika selvitellä kuka kinaa kenenkin kanssa. Kinatkaa keskenänne. Ei tässä ketään olla puolustelemassa. Halusin lähinnä oikoa pari virhetulkintaa tuossa.


      • valtakunta kirjoitti:

        Muutenkin kyllä ne valheet ottaa todesta kun on lähiomainen.

        Mitkä valheet?


      • elisakettu kirjoitti:

        trollikan pikkusiskolla on eri äiti. Halusin selventää, koska olit käsittänyt toisin.

        Lastensuojeluun ilmoitus on tapahtunut perheen sisäisistä syistä. Tuskinpa ihan turhasta kuitenkaan. Varsinkin jos huoltajuutta on katsottu sitten tarkemmin. Ja se on nimenomaan lastensuojelun ja sosiaalitoimen tehtävä; kukaan yksittäinen ihminen ei vie ketään mistään. Tämä siksi, että tuo virheellinen päätelmä palsatllakin tuntuu vieläkin iskoistuneen joidenkin mieleen.

        Lapsi - olipa kuka ja keiden tahansa lapsi - on kuitenkin tärkeämpi kuin yksikään heidän vanhempansa.

        Minä en osallistu teidän keskinäisiin kinoihinne, eikä mulla riitä aika selvitellä kuka kinaa kenenkin kanssa. Kinatkaa keskenänne. Ei tässä ketään olla puolustelemassa. Halusin lähinnä oikoa pari virhetulkintaa tuossa.

        Jaah eipä selitä puhuko edes totta. Siitä toisesta.

        En katso sen elämän kertaa seuraa vaan kun näen kun se minun kimpussani on aina ollut kun oon puhunut Harmaaritarille mutta omia totuuksia minusta päästelee,joten ei kannata hirveästi luottaa. Ja siksi varoitin, ettei joudu kärsimään.

        Kun en ole kostaja luonne mutta tykkään suojella ja enkä tee sitä sitten selän takana kun sanon.
        Eipä ne ongelmat ole kuin hänellä noista kuin kerroinkin hänen olevan kiusaaja.


        Joten on hyvä varottaa puhuuko edes totta.


      • elisakettu kirjoitti:

        Mitkä valheet?

        Kuin sanoin omia totuuksia.


      • elisakettu kirjoitti:

        trollikan pikkusiskolla on eri äiti. Halusin selventää, koska olit käsittänyt toisin.

        Lastensuojeluun ilmoitus on tapahtunut perheen sisäisistä syistä. Tuskinpa ihan turhasta kuitenkaan. Varsinkin jos huoltajuutta on katsottu sitten tarkemmin. Ja se on nimenomaan lastensuojelun ja sosiaalitoimen tehtävä; kukaan yksittäinen ihminen ei vie ketään mistään. Tämä siksi, että tuo virheellinen päätelmä palsatllakin tuntuu vieläkin iskoistuneen joidenkin mieleen.

        Lapsi - olipa kuka ja keiden tahansa lapsi - on kuitenkin tärkeämpi kuin yksikään heidän vanhempansa.

        Minä en osallistu teidän keskinäisiin kinoihinne, eikä mulla riitä aika selvitellä kuka kinaa kenenkin kanssa. Kinatkaa keskenänne. Ei tässä ketään olla puolustelemassa. Halusin lähinnä oikoa pari virhetulkintaa tuossa.

        Että se ihminen joutuu kärsimään ihan lopulta omista sanoistaan. Nyt kun en poista ne näkyy erityisen hyvin.


      • elisakettu kirjoitti:

        trollikan pikkusiskolla on eri äiti. Halusin selventää, koska olit käsittänyt toisin.

        Lastensuojeluun ilmoitus on tapahtunut perheen sisäisistä syistä. Tuskinpa ihan turhasta kuitenkaan. Varsinkin jos huoltajuutta on katsottu sitten tarkemmin. Ja se on nimenomaan lastensuojelun ja sosiaalitoimen tehtävä; kukaan yksittäinen ihminen ei vie ketään mistään. Tämä siksi, että tuo virheellinen päätelmä palsatllakin tuntuu vieläkin iskoistuneen joidenkin mieleen.

        Lapsi - olipa kuka ja keiden tahansa lapsi - on kuitenkin tärkeämpi kuin yksikään heidän vanhempansa.

        Minä en osallistu teidän keskinäisiin kinoihinne, eikä mulla riitä aika selvitellä kuka kinaa kenenkin kanssa. Kinatkaa keskenänne. Ei tässä ketään olla puolustelemassa. Halusin lähinnä oikoa pari virhetulkintaa tuossa.

        Mutta hyvä että selvitit tarkkuuksissa muuten nuorikko on minulle uusi sana.


      • elisakettu kirjoitti:

        trollikan pikkusiskolla on eri äiti. Halusin selventää, koska olit käsittänyt toisin.

        Lastensuojeluun ilmoitus on tapahtunut perheen sisäisistä syistä. Tuskinpa ihan turhasta kuitenkaan. Varsinkin jos huoltajuutta on katsottu sitten tarkemmin. Ja se on nimenomaan lastensuojelun ja sosiaalitoimen tehtävä; kukaan yksittäinen ihminen ei vie ketään mistään. Tämä siksi, että tuo virheellinen päätelmä palsatllakin tuntuu vieläkin iskoistuneen joidenkin mieleen.

        Lapsi - olipa kuka ja keiden tahansa lapsi - on kuitenkin tärkeämpi kuin yksikään heidän vanhempansa.

        Minä en osallistu teidän keskinäisiin kinoihinne, eikä mulla riitä aika selvitellä kuka kinaa kenenkin kanssa. Kinatkaa keskenänne. Ei tässä ketään olla puolustelemassa. Halusin lähinnä oikoa pari virhetulkintaa tuossa.

        ”Minä en osallistu teidän keskinäisiin kinoihinne, eikä mulla riitä aika selvitellä kuka kinaa kenenkin kanssa. Kinatkaa keskenänne. Ei tässä ketään olla puolustelemassa. Halusin lähinnä oikoa pari virhetulkintaa tuossa.”

        En minä kinaa sen kanssa se vaan hyökkää tuollain päälle muutenkin tuollaisen henkilön kanssa ei vaan kannata olla tekemisessä.

        ” Lapsi - olipa kuka ja keiden tahansa lapsi - on kuitenkin tärkeämpi kuin yksikään heidän vanhempansa."

        minä näen perheenä asian. kyllä se meillä yhden ongelmat heijastuu kaikkiin. joten kuntoutus on hyvin tärkeä lapsen saada, ettei joudu omasta kodista pois.


      • valtakunta kirjoitti:

        ”Minä en osallistu teidän keskinäisiin kinoihinne, eikä mulla riitä aika selvitellä kuka kinaa kenenkin kanssa. Kinatkaa keskenänne. Ei tässä ketään olla puolustelemassa. Halusin lähinnä oikoa pari virhetulkintaa tuossa.”

        En minä kinaa sen kanssa se vaan hyökkää tuollain päälle muutenkin tuollaisen henkilön kanssa ei vaan kannata olla tekemisessä.

        ” Lapsi - olipa kuka ja keiden tahansa lapsi - on kuitenkin tärkeämpi kuin yksikään heidän vanhempansa."

        minä näen perheenä asian. kyllä se meillä yhden ongelmat heijastuu kaikkiin. joten kuntoutus on hyvin tärkeä lapsen saada, ettei joudu omasta kodista pois.

        Sinä perheenä - tai vanhempana - näet sen oman perhetilanteesi sisäiset asiat, omalla tavallasi.

        Yhden ongelma - kaikkien ongelma? Pitää myös huomioida se, totetuuuko lasten oikeudet yhtälailla - turvatussa ympäristössä - kaikilla lapsilla.

        Mutta kukaan meistä ei pysty näkemään toisen perheen sisälle muutaman osatiedon perusteella. Siksi on kohtuutonta väittää silloin valehtelijaksi ketään.


      • elisakettu kirjoitti:

        Sinä perheenä - tai vanhempana - näet sen oman perhetilanteesi sisäiset asiat, omalla tavallasi.

        Yhden ongelma - kaikkien ongelma? Pitää myös huomioida se, totetuuuko lasten oikeudet yhtälailla - turvatussa ympäristössä - kaikilla lapsilla.

        Mutta kukaan meistä ei pysty näkemään toisen perheen sisälle muutaman osatiedon perusteella. Siksi on kohtuutonta väittää silloin valehtelijaksi ketään.

        ”Yhden ongelma - kaikkien ongelma? Pitää myös huomioida se, totetuuuko lasten oikeudet yhtälailla - turvatussa ympäristössä - kaikilla lapsilla.”

        Meillä yhden ongelmat vaikuttaa kaikkiin.
        Hyvä esimerkki jos keskellä yötä aletaan suutuis päissään rämpyttää valoja häiritsee, muidenkin yö unia. Meillä on näinkin mennyt toisen lapsen kanssa oli ikävä kertoa kaikille opettajille se sama ikävä tarina miksi myöhässä.

        Tämä on se yhden ongelmat on kaikkien ongelma.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        ”Minä en osallistu teidän keskinäisiin kinoihinne, eikä mulla riitä aika selvitellä kuka kinaa kenenkin kanssa. Kinatkaa keskenänne. Ei tässä ketään olla puolustelemassa. Halusin lähinnä oikoa pari virhetulkintaa tuossa.”

        En minä kinaa sen kanssa se vaan hyökkää tuollain päälle muutenkin tuollaisen henkilön kanssa ei vaan kannata olla tekemisessä.

        ” Lapsi - olipa kuka ja keiden tahansa lapsi - on kuitenkin tärkeämpi kuin yksikään heidän vanhempansa."

        minä näen perheenä asian. kyllä se meillä yhden ongelmat heijastuu kaikkiin. joten kuntoutus on hyvin tärkeä lapsen saada, ettei joudu omasta kodista pois.

        "joten kuntoutus on hyvin tärkeä lapsen saada, ettei joudu omasta kodista pois".

        Koti ei ole aina lapsen paras paikka. Riippuu hyvin paljon vanhemmista.


      • valtakunta kirjoitti:

        ”Yhden ongelma - kaikkien ongelma? Pitää myös huomioida se, totetuuuko lasten oikeudet yhtälailla - turvatussa ympäristössä - kaikilla lapsilla.”

        Meillä yhden ongelmat vaikuttaa kaikkiin.
        Hyvä esimerkki jos keskellä yötä aletaan suutuis päissään rämpyttää valoja häiritsee, muidenkin yö unia. Meillä on näinkin mennyt toisen lapsen kanssa oli ikävä kertoa kaikille opettajille se sama ikävä tarina miksi myöhässä.

        Tämä on se yhden ongelmat on kaikkien ongelma.

        Kukaan perhen jäsen ei saa terrorisoida muuta perhettä.

        Siinähän joutuu jo miettimään, kuka tarvitsee suojelua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "joten kuntoutus on hyvin tärkeä lapsen saada, ettei joudu omasta kodista pois".

        Koti ei ole aina lapsen paras paikka. Riippuu hyvin paljon vanhemmista.

        ” Koti ei ole aina lapsen paras paikka. Riippuu hyvin paljon vanhemmista.


        Riippuu joo.
        Oletan lapsen hankkineen olevan automaattisesti kyllä kiinnostunut lapsen hyvinvoinnista.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        ” Koti ei ole aina lapsen paras paikka. Riippuu hyvin paljon vanhemmista.


        Riippuu joo.
        Oletan lapsen hankkineen olevan automaattisesti kyllä kiinnostunut lapsen hyvinvoinnista.

        Useammasta meistä on lapsen siittäjäksi tai synnyttäjäksi, muttei vanhemmaksi.


      • elisakettu kirjoitti:

        Kukaan perhen jäsen ei saa terrorisoida muuta perhettä.

        Siinähän joutuu jo miettimään, kuka tarvitsee suojelua.

        ” Kukaan perhen jäsen ei saa terrorisoida muuta perhettä.

        Siinähän joutuu jo miettimään, kuka tarvitsee suojelua.”

        Niinpä sitä joutuu mutta tuollainen jolla tunteet pauhaa on tulevaisuudessakin vaaraksi itselleen, jos saa muut hermostumaan ja sen vuoksi tunteita on turvallista harjoitetella turvallisessa ympäristössä mielummin lapsena. Kyllä aikuisellakin se on vaikeaa kun kyse on asioista joille ei pysty mitään.


      • elisakettu kirjoitti:

        Sinä perheenä - tai vanhempana - näet sen oman perhetilanteesi sisäiset asiat, omalla tavallasi.

        Yhden ongelma - kaikkien ongelma? Pitää myös huomioida se, totetuuuko lasten oikeudet yhtälailla - turvatussa ympäristössä - kaikilla lapsilla.

        Mutta kukaan meistä ei pysty näkemään toisen perheen sisälle muutaman osatiedon perusteella. Siksi on kohtuutonta väittää silloin valehtelijaksi ketään.

        Jaahas sinun mielestä olen putlerin kätyri kuin trollikka tuossa sanoi?


      • valtakunta kirjoitti:

        Jaahas sinun mielestä olen putlerin kätyri kuin trollikka tuossa sanoi?

        ” Mutta kukaan meistä ei pysty näkemään toisen perheen sisälle muutaman osatiedon perusteella. Siksi on kohtuutonta väittää silloin valehtelijaksi ketään.”

        Jos hän sanoo minua putlerin kätyriksi se on sinusta ei valehtelija kyllä uskon että myös valheita siitäkin henkilöstä puhuu tai muista.

        https://aijaa.com/792hL2


        Näissä minä kyllä tässäkin tapauksessa miten minua kohtelee kyllä se kohtelee muitakin joista ei tykkää.


      • elisakettu kirjoitti:

        Sinä perheenä - tai vanhempana - näet sen oman perhetilanteesi sisäiset asiat, omalla tavallasi.

        Yhden ongelma - kaikkien ongelma? Pitää myös huomioida se, totetuuuko lasten oikeudet yhtälailla - turvatussa ympäristössä - kaikilla lapsilla.

        Mutta kukaan meistä ei pysty näkemään toisen perheen sisälle muutaman osatiedon perusteella. Siksi on kohtuutonta väittää silloin valehtelijaksi ketään.

        Minä vaan varoitin että kannattaa varoa.
        Kyse on siitä miten kohtelee minuakin ,tuskin osaa kohdella muita hyvin.


      • elisakettu kirjoitti:

        Sinä perheenä - tai vanhempana - näet sen oman perhetilanteesi sisäiset asiat, omalla tavallasi.

        Yhden ongelma - kaikkien ongelma? Pitää myös huomioida se, totetuuuko lasten oikeudet yhtälailla - turvatussa ympäristössä - kaikilla lapsilla.

        Mutta kukaan meistä ei pysty näkemään toisen perheen sisälle muutaman osatiedon perusteella. Siksi on kohtuutonta väittää silloin valehtelijaksi ketään.

        Sitten tuolla taas jatkanut kantaansa voi voi voi. Kyllä se ihminen on aikamoinen. Ihmetellään sitten nuori nainen voi menettää lapsensa hänen toimesta kun vihaa noi kovin minuakin kantaansa pönkittämällä?

        Jännä kun sinä oikeutat hänen puhua pahaa minusta hän toimii minua kohtaa hyvin väärin. Luulin että kiusata ei saa.

        Kai nyt minäkin saan sanoa suoraan ettei ole luotettava puheissaan toisesta ihmisestä kannattaa varoa kun valehtelee.
        Kyllä tänne jäljet jää.

        Se sitä on harmittanut kun olen tehnyt tämän aiemminkin kun puhuu valheita minusta.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17366625/lansimaissa-elava-vanalainen-on----#comment-113493447


        https://aijaa.com/z3nO4j

        https://aijaa.com/792hL2


      • valtakunta kirjoitti:

        Sitten tuolla taas jatkanut kantaansa voi voi voi. Kyllä se ihminen on aikamoinen. Ihmetellään sitten nuori nainen voi menettää lapsensa hänen toimesta kun vihaa noi kovin minuakin kantaansa pönkittämällä?

        Jännä kun sinä oikeutat hänen puhua pahaa minusta hän toimii minua kohtaa hyvin väärin. Luulin että kiusata ei saa.

        Kai nyt minäkin saan sanoa suoraan ettei ole luotettava puheissaan toisesta ihmisestä kannattaa varoa kun valehtelee.
        Kyllä tänne jäljet jää.

        Se sitä on harmittanut kun olen tehnyt tämän aiemminkin kun puhuu valheita minusta.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17366625/lansimaissa-elava-vanalainen-on----#comment-113493447


        https://aijaa.com/z3nO4j

        https://aijaa.com/792hL2

        Ainiin tässä hän itse puhuu” putinin ideologinsa vuoksi tappaa” mikä oikeuttaa huomio: trollikan minua henkistä väkivaltaa oman ideologinsa vuoksi saada harrastaa minua kohden?

        mistä tiedämme trollikan keinot on oikeita? Jos minuakin hänen kertoman mukaan ideologin takia saa luvan kiusata minua.


      • valtakunta kirjoitti:

        ” Mutta kukaan meistä ei pysty näkemään toisen perheen sisälle muutaman osatiedon perusteella. Siksi on kohtuutonta väittää silloin valehtelijaksi ketään.”

        Jos hän sanoo minua putlerin kätyriksi se on sinusta ei valehtelija kyllä uskon että myös valheita siitäkin henkilöstä puhuu tai muista.

        https://aijaa.com/792hL2


        Näissä minä kyllä tässäkin tapauksessa miten minua kohtelee kyllä se kohtelee muitakin joista ei tykkää.

        Muutenkin elisakettu tässäkin teet aloituksen olet kuullut jota kuta kiusattu

        Vai onko tämä silloin kun on mieluinen henkilö, silloin illuusiota kun ei ole mieluinen ?

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15116644/kiusaajat-ja-kiusaamisen-mahdollistajat-mielta

        Mutta minun kohdalla et puutu vaikka todisteet nenän edessä sanot kinasteluksi.


      • elisakettu kirjoitti:

        Kukaan perhen jäsen ei saa terrorisoida muuta perhettä.

        Siinähän joutuu jo miettimään, kuka tarvitsee suojelua.

        Ja ettei näy näkemättä pistetään elisaketulle erikseen.
        Kannattaa oikeasti uskoa että näen putinissa hyvää vaikka moni ei nää koska minuakin leimattu täällä.


        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17366992/jaahast-maaliskuu-kohta-loppuun-lusittu!-jokos-teilla-istukasperunat-itamassa#comment-113508714


        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17366992/jaahast-maaliskuu-kohta-loppuun-lusittu!-jokos-teilla-istukasperunat-itamassa#comment-113506590


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Suosittelen varomaan tuota trollikkaa.🙄
        Kiittää äitiään tällein, viemällä siltä lapsensa.

        Oletkohan sä taas ymmärtänyt väärin? Lues uudestaan mitä mä kirjoitin, vaikka tavaten!
        Minun äitini ja minä sekä Mimmi, Isäni sekä hänen nuorin tyttärensä; muodostetaan nykyään perhe. Asutaan viidestään saman katon alla.
        Äitini ja isäni ovat eronneet yli 10 vuotta sitten. Mutt nyt kumpikin ovat rampautuneet perussairauksiensa kanssa ja siksi asuvat luonani.

        Pikkusiskoni ei ole äitini lapsi, mutt isäni on pikkusiskoni isä. Ja minä tosiaankin ilmoitin lastensuojeluun isäni ex-avovaimokkeesta ja hänen täysin holtittomasta elämästään.
        Asuivat kerrostalossa, joten talon asukkailta sai kyllä pitävät todisteet hänen elämäntavoistaan. Isännöitsijällekin oli kanneltu kyseisestä naisesta.
        Isäni haki tyttärensä yksinhuoltajuutta ja sai sen, siksi pikkusiskoni asuu myös kanssamme. Ja tosiaankin mä olen syyllistynyt lastensuojelu viranomaisille tehtyyn kanteluun.

        Ihmettelen suuresti jos sinusta olisi ollut parempi jättää alaikäinen tyttölapsi; alkoholisoituneen äitinsä huostan. Siellä vietti jonkunlainen ryyppyporukka hyvin vapaamielistä elämää. Sisko joutui joskus lukkiutumaan huoneeseensa ja siirtämään sänkynsäkin oven eteen, jottei joku humalainen mies olisi tunkeutunut yöllä hänen luokseen!
        Mitä sinä olisit tehnyt siinä kohdin? Faija kävi hakemassa poliisien kanssa tyttärensä ja minä kyselin seinänaapureilta osaavatko he kertoa; millaista elämää naapuri vietää?
        Alapuolella asuva mies kertoi soittaneensa isännöitsijällekin tästä naisen ja porukan aiheuttamasta äänihäiriöistä öisinkin.


      • valtakunta kirjoitti:

        Ja ettei näy näkemättä pistetään elisaketulle erikseen.
        Kannattaa oikeasti uskoa että näen putinissa hyvää vaikka moni ei nää koska minuakin leimattu täällä.


        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17366992/jaahast-maaliskuu-kohta-loppuun-lusittu!-jokos-teilla-istukasperunat-itamassa#comment-113508714


        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17366992/jaahast-maaliskuu-kohta-loppuun-lusittu!-jokos-teilla-istukasperunat-itamassa#comment-113506590

        En tajua miten noista tuollaisia tuli mutta rehellisesti toimin.

        Erimielipiteeni ei oikeuta minun kiusaamiseeni. Voisi poliisikin vielä viedä jos olisin venäläinen. Selän takana puhuminen on niin yleistä täällä ihan kun en sitten tajua?

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17366992/jaahast-maaliskuu-kohta-loppuun-lusittu!-jokos-teilla-istukasperunat-itamassa#comment-113509132


        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17366992/jaahast-maaliskuu-kohta-loppuun-lusittu!-jokos-teilla-istukasperunat-itamassa#comment-113508922


      • valtakunta kirjoitti:

        En tajua miten noista tuollaisia tuli mutta rehellisesti toimin.

        Erimielipiteeni ei oikeuta minun kiusaamiseeni. Voisi poliisikin vielä viedä jos olisin venäläinen. Selän takana puhuminen on niin yleistä täällä ihan kun en sitten tajua?

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17366992/jaahast-maaliskuu-kohta-loppuun-lusittu!-jokos-teilla-istukasperunat-itamassa#comment-113509132


        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17366992/jaahast-maaliskuu-kohta-loppuun-lusittu!-jokos-teilla-istukasperunat-itamassa#comment-113508922

        Eipä se noita näytä mutta katso ketju niin ymmärrät.



      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletkohan sä taas ymmärtänyt väärin? Lues uudestaan mitä mä kirjoitin, vaikka tavaten!
        Minun äitini ja minä sekä Mimmi, Isäni sekä hänen nuorin tyttärensä; muodostetaan nykyään perhe. Asutaan viidestään saman katon alla.
        Äitini ja isäni ovat eronneet yli 10 vuotta sitten. Mutt nyt kumpikin ovat rampautuneet perussairauksiensa kanssa ja siksi asuvat luonani.

        Pikkusiskoni ei ole äitini lapsi, mutt isäni on pikkusiskoni isä. Ja minä tosiaankin ilmoitin lastensuojeluun isäni ex-avovaimokkeesta ja hänen täysin holtittomasta elämästään.
        Asuivat kerrostalossa, joten talon asukkailta sai kyllä pitävät todisteet hänen elämäntavoistaan. Isännöitsijällekin oli kanneltu kyseisestä naisesta.
        Isäni haki tyttärensä yksinhuoltajuutta ja sai sen, siksi pikkusiskoni asuu myös kanssamme. Ja tosiaankin mä olen syyllistynyt lastensuojelu viranomaisille tehtyyn kanteluun.

        Ihmettelen suuresti jos sinusta olisi ollut parempi jättää alaikäinen tyttölapsi; alkoholisoituneen äitinsä huostan. Siellä vietti jonkunlainen ryyppyporukka hyvin vapaamielistä elämää. Sisko joutui joskus lukkiutumaan huoneeseensa ja siirtämään sänkynsäkin oven eteen, jottei joku humalainen mies olisi tunkeutunut yöllä hänen luokseen!
        Mitä sinä olisit tehnyt siinä kohdin? Faija kävi hakemassa poliisien kanssa tyttärensä ja minä kyselin seinänaapureilta osaavatko he kertoa; millaista elämää naapuri vietää?
        Alapuolella asuva mies kertoi soittaneensa isännöitsijällekin tästä naisen ja porukan aiheuttamasta äänihäiriöistä öisinkin.

        Ja lisää taattua Valtakunnan uutisia.
        -----------------------------------------------------------------------------------
        "valtakunta kirjoitti:
        Zelenskyi On näyttelijä ja ohjaaja.
        Putini on suojelupoliisi myös rehelliseksi mieheksi kehuttu.


        Tsiisus, sä ihan oikeesti olet TYHMÄ! Kyllä Putin on maailman valloitusretkellä, ja jos nyt onnistuu Ukrainan kohdalla; mikä maa on seuraava kohde? Tuskin Valkovenäjä, sillä se on jo hiljaisesti valloitettu. Moldovia, Viro, Suomi vai Puola?
        Turkkiin (Natomaa) hän tuskin hyökkää, vaikka uhkauksiaan lateleekin.
        Putin ostaa kovalla rahalla palkkasotureita (dollareilla). Irakissa oleva Al-Qaida muunmuassa myy palveluitaan Putinille. (Irakin palkkasoturit)

        "Putini on suojelupoliisi myös rehelliseksi mieheksi kehuttu." ja valtakunta
        = viisas Suomalainen nainen!

        -Mä puolestani näen asian toisin; valtakunta on typerä Putinin kätyri!
        trollikka
        --------------------------------------------------------------------------------------------
        Tästä oli kysymys, kun valtakunta ilmoitti mun solvaavan häntä!
        Ja tämän episodin jälkeenkin mä pysyn mielipiteessäni; vankkumattomasti!


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Ainiin tässä hän itse puhuu” putinin ideologinsa vuoksi tappaa” mikä oikeuttaa huomio: trollikan minua henkistä väkivaltaa oman ideologinsa vuoksi saada harrastaa minua kohden?

        mistä tiedämme trollikan keinot on oikeita? Jos minuakin hänen kertoman mukaan ideologin takia saa luvan kiusata minua.

        Jos joku ihmettelee miksi mä useinkaan en allekirjoita viestejäni... niin suurin syy on juuri valtakunnansyyttäjän käytös. Joko käsittää asioita väärin, tahtomattaan tai ihan tahallisesti.
        Joka tapauksessa poistattaa luultavasti mun mielipiteitäni, jos on erimieltä kanssani.
        Eikä mun ole syytä edes kertoa Harmikselle, lukeneeni hänen viestinsä. Ymmärrettävistä syistä!
        Kauankohan tämäkään täällä saa olla.
        Joku kuitenkin kärsii henkistä väkivaltaa, mä en kertakaikkiaan jaksa tuon hyvää kaikille tarkoittavan sorretun sielun kanssa. Luovutan!


      • tuli varoitettua kun tykkään niin varoitan. En muuten .
        Jos tykkää seuraa sen juttuja mutta ole varovainen mutta minä en jaksa sen henkisen väkivallan tekoja.

        Vaikka ajattelen eritavoin ei oikeuta minun kiusaamiseen sinä et ikinä ole sanonut pahasti tai tehnyt pahaa minulle. . Tykkää sinusta siksi.


      • Eikä ole Hatmaaritakaan minulle ikinä sanonut pahasti. Kyllä hän sitten kertonut jos mietityttää mitä tarkoittaa. Sen vuoksi tykkään hänestäkin se rauhoittaa kun on turvallista.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        tuli varoitettua kun tykkään niin varoitan. En muuten .
        Jos tykkää seuraa sen juttuja mutta ole varovainen mutta minä en jaksa sen henkisen väkivallan tekoja.

        Vaikka ajattelen eritavoin ei oikeuta minun kiusaamiseen sinä et ikinä ole sanonut pahasti tai tehnyt pahaa minulle. . Tykkää sinusta siksi.

        Pistä jäitä hattuus, ei sua jaksa kuunnella tai lukea. Samaa rutinaa jos sun kanssasi ei ole tasan samaa mieltä.
        "tuli varoitettua kun tykkään niin varoitan. En muuten .valtakunta"
        Niin sinä olet täysin rehellinen romaaninainen, et mitenkään käytä henkistä väkivaltaa?
        Kirjoittelet mitä sattuu toisista naisista, siihen sulla on oikeus? Niinkö?
        Pidä palstas, mulla on muutakin duunia, kuin istua koneen ääressä ja pitää puoliani sun takiasi. Tämä sonnan heittely saa nyt loppua! The end!
        trollikka


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pistä jäitä hattuus, ei sua jaksa kuunnella tai lukea. Samaa rutinaa jos sun kanssasi ei ole tasan samaa mieltä.
        "tuli varoitettua kun tykkään niin varoitan. En muuten .valtakunta"
        Niin sinä olet täysin rehellinen romaaninainen, et mitenkään käytä henkistä väkivaltaa?
        Kirjoittelet mitä sattuu toisista naisista, siihen sulla on oikeus? Niinkö?
        Pidä palstas, mulla on muutakin duunia, kuin istua koneen ääressä ja pitää puoliani sun takiasi. Tämä sonnan heittely saa nyt loppua! The end!
        trollikka

        Minussa ei ole yhtään romaaniverta

        Tämä sinun värittäminen valheilla kertoo sinusta erityisen paljon. olisin hyvin kiitollinen jos joutuisit poliisille kiinni ettei muut joudu kärsimään sinusta.

        Minun todistusaineistot on kovin voimakkaat.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Minussa ei ole yhtään romaaniverta

        Tämä sinun värittäminen valheilla kertoo sinusta erityisen paljon. olisin hyvin kiitollinen jos joutuisit poliisille kiinni ettei muut joudu kärsimään sinusta.

        Minun todistusaineistot on kovin voimakkaat.

        Monet eivät ole kanssasi samaa mieltä siitä, miten ajattelet asioista. Ikävää että pidät sitä kiusaamisena, On näet niin, ajatuksesi järkyttävät ja loukkaat niillä muita. Siksi saat kiivaita vastauksia. On todella vaikea ymmärtää sitä, miten ajattelet asioista ja miten perustelet sitä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Monet eivät ole kanssasi samaa mieltä siitä, miten ajattelet asioista. Ikävää että pidät sitä kiusaamisena, On näet niin, ajatuksesi järkyttävät ja loukkaat niillä muita. Siksi saat kiivaita vastauksia. On todella vaikea ymmärtää sitä, miten ajattelet asioista ja miten perustelet sitä.

        Jaa-a elisakettu on nähnyt tilanteen ja sen vuoksi kysyinkin häneltä hyväksyykö se kiusaamisen. Vaikka aiemmin hän on ehkäissyt näitä. Tottakai elisakettu tietää että kerään aineestoa. Elisaketun kanssa pitkän ajan keskusteltiin.
        Siinä on hyvä huomata etten edes lähtenyt toistamaan koska en jaksa asioita toistaa. Miksi haen häntä elisakettua tueksesi koska hänen kanssaan väittelin kun siihen liittyi kiusaajat mukaan ja jätin siihen.

        Ihmisen kannattaa erottaa oikeat ystävät eikä valehtelijoita, ettei aina ne ystäviä ole sellaisia ihmisiä. Todistukset näkyy ja en ole yhtään poistoon pistänyt vuosiin trollikan kunnianloukkauksia eikä mitään. Kova työ ne kerätä ylös kun päästää valheen suustaan.

        Siinä kohtaan kun lähetään minua kohtaan valheita syytää kyllä on vaikea uskoa toisen muita kohtaan rehellinen olla.
        Silloin ei keskustella enää eriävistä mielipiteistä vaan toisen valheista.

        Joten tässäkin kohtaa saa minut pistää oikeuteen olkaa hyvät mutta todistuksen kera tähänkin tulin ja suojelin ystävääni.


    • Anonyymi

      Valkosipulia on kasvamassa. Istutin syksyllä parvekeruukkuun ja olen kastellut silloin tällöin. Kuulemma uudet sipulit valmistuvat vasta ensi vuonna.

      • Anonyymi

        "Kuulemma uudet sipulit valmistuvat vasta ensi vuonna."

        Niin ja voithan sä kasvattaa niitä vielä lisää muutaman vuoden. Aina suuremmiksi kasvavat mitä vanhempia kasvustoja ovat, mutt kyllä mä käytän ihan vuodenvanhoja sipuleita ruuanlaitossa. En anna valkosipuleiden kukkia ja käytän vain kynsiä istutukseen, en niitä ituja jotka saa kukinnosta, koska niiden kasvatus saattaa kestää vuosiakin,liian hidasta hommaa.

        Mä en ole kokeillut ruukkukasvatusta, koska on puutarhamaata sen verran talon ympärillä, ett valkosipulia voin istuttaa sinne/tänne aurinkoiselle paikalle.
        Nyt on kokeilussa kevään/kesän sipulikukkasille varattu kukkapenkki, istutin sinne joukkoon valkosipulin kynsiä, niiden vihreät varret kyllä hukkuvat sinne joukkoon erottumatta asiaa tuntemattomien silmiin mitenkään.

        Krookukset ja tulppaanit ja narsissit tuskin tykkäävät huonoa ja kasvaa mulla siellä muutama iso jättilaukkakin norjanangervojen vierustalla. Ajatuksena mulla on tuolla sipulipenkissä että aina olisi jotain kukkivaa... tulppaanitkin kukkii hiukan eriaikoihin, viimeisenä vihertulppaanit ja jättilaukat.
        Metsätulppaania eli Tulipa sylvestris mulla on tuolla varjoisemmalla talon seinustalla, melkein jo liikaakin villiintyneenä.


    • Sulla on tuo maantieteellinen etu - asut keväisimmällä seudulla.

      Juu, ei tule istuksia. Se voisi olla hyvinkin vapauttavaa ja mukavaa, touhuta mullan, siementen, taimien ja mukuloiden kanssa. Mutta ylläpitäminen ei välttämättä onnistu. Vaatii sitoutumista. Eikä hoivaviettikään ole pahasta :)

      • Äääh, hommaa Ellu talvivalkosipulia istutettavaksi, jos nyt siis ylipäänsä tykkäät valkosipulista.

        Teet sille penkin á la:
        https://hyotykasviyhdistys.fi/puutarhatieto/talvivalkosipulin-luonnonmukainen-viljely/

        ja käytännössä loppukesän lähinnä muistat kastella, lisätä tuhkaa maan pinnalle toisinaan, mieluiten kosteilla keleillä ettei pöllyä.

        Oikeesti, helpoimpia kasvatettavia, itte en huolehdi omistani pätkääkään, muuta kuin kuivuuden/kastelun sekä mahd. tuhkan osalta, muuten ovat kuin Ellun kanat pellossa marraskuusta seuraavan vuoden syys/lokakuulle.

        Ei tartte vihreetä peukaloa, ei hoivaviettiä, lähinnä lapion käyttämisen perusosaamista ja kulinaristista ahneutta 😁


    • Jaa että talvivalkosipulin kasvattajia on muitakin... Itselläni odottamassa muutama neliö lumien sulamista, aikanaan tunnettua Siperian punaista lajiketta, kestää rapsakammatkin talvet eikä ota hometta väkisinkään.

      Hyviä ovat, kipakoita, mutta pienestä kasvimaasta tulee pieni sato ja senkin tykkään enimmiltä osiltaan antamaan lahjaksi lähipiirin kulinaristeille.

      Saattaapi olla, että tulevana syksynä en anna mitään lahjoina, vaan laajemman kasvimaata, melko pienellä laajennusvaivalla noita saisi puolen ämpäriä.

      • Anonyymi

        Oho 😀👍 melkoinen puutarhuri olet. Valkosipuleita on vain voinut haaveilla joskus kokeilevansa, kun ei enää paikkaa. Onko sinulla lainkaan perinteistä ruohosipulia kukkimassa kevääksi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oho 😀👍 melkoinen puutarhuri olet. Valkosipuleita on vain voinut haaveilla joskus kokeilevansa, kun ei enää paikkaa. Onko sinulla lainkaan perinteistä ruohosipulia kukkimassa kevääksi?

        No emmää ny silleen puutarhuri ole, mutta jotenkin toi vihree pysyy peukalossa ja multa ei valu sormien läpi, liekö sitten kakarana imetty edeltävältä sukupolvelta tietty hulluus. Muutenkin tykkään istutella mitäsattuuta, ihan päähänpistoina kokeilla, joskus kyllä ihan tolkunkin kanssa.

        Onhan tuota ruohosipulia semmoi tuuhea metrin raita toisen valkosipulipenkin päädyssä. Sehän leviäisi kuin kulkutauti, mutta niityllä on sen verran tuuhea aluskasvillisuus, ettei se hevillä jousta tulokkaille :)


    • Perunaa en kasvattele, mutta tuorekurkkua, erilaisia tomaatteja, paprikoita ja salaatteja. Niin ja hernettä. Keltasipulia voisin koittaa.

      Ruohosipuli tuolla talvehti ruukussa, saa nähdä selviskö. Tänä kesänä menee touko- ja kesäkuu muussa ohjelmassa. Niin en laita isosti hoidettavaa tänä vuonna. :)

      Toivottavasti ei ala hoiturien lakko, tarttisi pikasesti päästä murskaushommiin,
      kivi kylessä.

    • Eipä tartte vielä pohtia pottuja toviin. Vaikka on hellettä ollut, on luntakin ja tulee vielä takatalvee.

      Poitsu ja mummi kyllä on suunnitelleet pottuja johonkin ja luultavasti niitä jostain idätellään ja myllätään johonkin joskus...

      • ” Poitsu ja mummi kyllä on suunnitelleet pottuja johonkin ja luultavasti niitä jostain idätellään ja myllätään johonkin joskus...”
        Olipas tosi kiva, että mummi on mukana.


      • valtakunta kirjoitti:

        ” Poitsu ja mummi kyllä on suunnitelleet pottuja johonkin ja luultavasti niitä jostain idätellään ja myllätään johonkin joskus...”
        Olipas tosi kiva, että mummi on mukana.

        Mummohan se pääpuutarhuri onkin.. myö muut vaan apulaisia..


      • Disseisback kirjoitti:

        Mummohan se pääpuutarhuri onkin.. myö muut vaan apulaisia..

        Kuulostaa hyvälle. Tulee arvokkaita taitoja harjoiteltua. Itse istutin pottuja 2011 pinnasänkyyn ja totesin että tulee kalliiksi saada kattilallinen makeita perunoita. Parvekkeella ne kasvatin mutta se oli erittäin rikas kokemus, yrttejä samoin istutin ja saatiin mausteita.

        Totesin vain et kasvin pysymään hengissä jos aloitan siemenistä. Mutta arvokas kokemus oli myös silloin kokeilin kirpputorin ja myös kestovaipat kaikki noi kolme tuottivat enemmän rahan menoa kuin työhön menevää aikaa.


      • valtakunta kirjoitti:

        Kuulostaa hyvälle. Tulee arvokkaita taitoja harjoiteltua. Itse istutin pottuja 2011 pinnasänkyyn ja totesin että tulee kalliiksi saada kattilallinen makeita perunoita. Parvekkeella ne kasvatin mutta se oli erittäin rikas kokemus, yrttejä samoin istutin ja saatiin mausteita.

        Totesin vain et kasvin pysymään hengissä jos aloitan siemenistä. Mutta arvokas kokemus oli myös silloin kokeilin kirpputorin ja myös kestovaipat kaikki noi kolme tuottivat enemmän rahan menoa kuin työhön menevää aikaa.

        No eipä noita jotain perunoita ehkä kannata ainakaan vielä jonkun hinnan takia kasvattamaan. Kaupoista saa edullisesti. Menee harrastustoiminnaksi.

        Marjat ehkä ja omput ok, sekä ehkä yrtit jne.


      • Disseisback kirjoitti:

        No eipä noita jotain perunoita ehkä kannata ainakaan vielä jonkun hinnan takia kasvattamaan. Kaupoista saa edullisesti. Menee harrastustoiminnaksi.

        Marjat ehkä ja omput ok, sekä ehkä yrtit jne.

        ” No eipä noita jotain perunoita ehkä kannata ainakaan vielä jonkun hinnan takia kasvattamaan. Kaupoista saa edullisesti. Menee harrastustoiminnaksi. ”

        Kokeilu oli arvokasta, se että taidon oppii. Juuri niin
        Kaupasta saa tolloin meillä jääviileäkaappi meni itukaaksi potut ja hommasin sitten vaan multaa joten meni kalliiksi mullan takia. Pinnasänky pääty pohjaksi valmiiksi rikki ja eikä käyttöä ollut kun nukku vieressä pikkuinen aina, imetyksen takia.


      • Disseisback kirjoitti:

        No eipä noita jotain perunoita ehkä kannata ainakaan vielä jonkun hinnan takia kasvattamaan. Kaupoista saa edullisesti. Menee harrastustoiminnaksi.

        Marjat ehkä ja omput ok, sekä ehkä yrtit jne.

        Luulen että halvempaa se omassa maaperässä kuitenkin kasvattaa kuin yhden kattilallisen verran😁


      • Disseisback kirjoitti:

        No eipä noita jotain perunoita ehkä kannata ainakaan vielä jonkun hinnan takia kasvattamaan. Kaupoista saa edullisesti. Menee harrastustoiminnaksi.

        Marjat ehkä ja omput ok, sekä ehkä yrtit jne.

        ” Marjat ehkä ja omput ok, sekä ehkä yrtit jne.”

        Merjat ja omput sopii omakotalon pihalle paremmin onneksi tuossa meidän kerrostalonpihassa on viinimarja puskat voivat syödä nii kun aika on.
        Omenapuu puu vähän epäilyttää kun ovat valmiina tuossa pihassa myös villivadelma puskia löytyy matkanvarrelta puistoon.
        Ne puskat ollut kiva löytö.

        Myös kuusi projekti kasvatuksessa ruukussa meni mönkään , en osannut.😁


      • Disseisback kirjoitti:

        No eipä noita jotain perunoita ehkä kannata ainakaan vielä jonkun hinnan takia kasvattamaan. Kaupoista saa edullisesti. Menee harrastustoiminnaksi.

        Marjat ehkä ja omput ok, sekä ehkä yrtit jne.

        Se on mahtava kohdata esim yksi sisaren mies ompeli lapselle vaatteitakin myös virkkas leikkipalloja heidän koiralleen ja teki sähköt leikkimikroon eli valon ja äänet. Nyt se opiskelee lääkkiksessä.


      • valtakunta kirjoitti:

        Se on mahtava kohdata esim yksi sisaren mies ompeli lapselle vaatteitakin myös virkkas leikkipalloja heidän koiralleen ja teki sähköt leikkimikroon eli valon ja äänet. Nyt se opiskelee lääkkiksessä.

        Kyllä tuollaista miestä ihailee.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4672
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1462
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1442
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      343
      1418
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1357
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe