https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain-monta-vuotta-sahkoautoa-on-ajettava-jotta-sen-kalliimpi-hinta-kuittautuu-mallien-valilla-suuria-eroja/a4bb0735-d331-41c1-b550-22efced65f84
Riippuu paljon mallista ja ajomäärästä, mutta hyvin voi mennä jopa 41 vuotta ennen kuin sähköauton kalliimpi hankintahinta on kompensoitu takaisin alhaisempina käyttökuluina.
"Kun vuosittaiset ajot jäävät 5 000 kilometriin, takaisinmaksu tapahtuu hitaimmillaan noin 41 vuodessa."
KL: Sähköauton kalliimpi hankintahinta kompensoituu 41 vuodessa!
128
1158
Vastaukset
- Anonyymi
Juu... Ja jos ei niillä autoilla aja lainkaan niin hintaero ei kompensoidu koskaan... Ääliö.
- Anonyymi
Joku ostaa 25 tonnin polttiksen ja toinen 15 tonnin polttiksen, eihän niissäkään hintaero kompensoidu, joku arvostaa kalliimpaa autoa enemmän koska siinä on enemmän mieluisia ominaisuuksia, esim. sähköautossa sähköinen voimalinja.
- Anonyymi
Jep mutta tuossa vertailussahan oli kyse muuten samoista automalleista, erona vain voimalinja. Valinnan voi tietysti aina perustella itselleen jollain ominaisuudella, mutta puhtaasti kustannusten kannalta ihan validit vertailuparit.
Tosin kaikkia kustannuksia ei tuossakaan huomioitu. Ihan ääripään esimerkkinä jos takaisinmaksuaika on 41 vuotta pelkät bensiini/sähkökustannukset huomioituna niin paljonko maksaa samalla ajalla polttomoottorin öljynvaihdot kerran vuoteen? 41 x 150 €/kerta -> reilu 6000 euroa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep mutta tuossa vertailussahan oli kyse muuten samoista automalleista, erona vain voimalinja. Valinnan voi tietysti aina perustella itselleen jollain ominaisuudella, mutta puhtaasti kustannusten kannalta ihan validit vertailuparit.
Tosin kaikkia kustannuksia ei tuossakaan huomioitu. Ihan ääripään esimerkkinä jos takaisinmaksuaika on 41 vuotta pelkät bensiini/sähkökustannukset huomioituna niin paljonko maksaa samalla ajalla polttomoottorin öljynvaihdot kerran vuoteen? 41 x 150 €/kerta -> reilu 6000 euroa.Melkein aina sähköauto on paremmin varustettu kuin vastaavan merkkinen / mallinen polttis. Esim. kauko-ohjaus, esilämmitys/jäähdytys ilman lisälaitteita, aina automaatti ym.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Melkein aina sähköauto on paremmin varustettu kuin vastaavan merkkinen / mallinen polttis. Esim. kauko-ohjaus, esilämmitys/jäähdytys ilman lisälaitteita, aina automaatti ym.
Mutta nuo asiat eivät ole tärkeitä monille tai ainakaan niistä ei olla valmiita maksamaan.
Anonyymi kirjoitti:
Jep mutta tuossa vertailussahan oli kyse muuten samoista automalleista, erona vain voimalinja. Valinnan voi tietysti aina perustella itselleen jollain ominaisuudella, mutta puhtaasti kustannusten kannalta ihan validit vertailuparit.
Tosin kaikkia kustannuksia ei tuossakaan huomioitu. Ihan ääripään esimerkkinä jos takaisinmaksuaika on 41 vuotta pelkät bensiini/sähkökustannukset huomioituna niin paljonko maksaa samalla ajalla polttomoottorin öljynvaihdot kerran vuoteen? 41 x 150 €/kerta -> reilu 6000 euroa.Jos ajaa 5000km/ vuosi, niin ai kannata joka vuosi vaihtaa öljyjä. Vaihtoväli on yleensä luokkaa 20 000 - 30 000 km.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Melkein aina sähköauto on paremmin varustettu kuin vastaavan merkkinen / mallinen polttis. Esim. kauko-ohjaus, esilämmitys/jäähdytys ilman lisälaitteita, aina automaatti ym.
Mutta sillä ei ole mitään merkitystä sille, joka ei noita varusteita tarvitse eikä arvosta tai edes halua. Minä esimerkiksi haluan mahdollisimman yksinkertaisen auton ilman turhia vikaantuvia tingeltangeleita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep mutta tuossa vertailussahan oli kyse muuten samoista automalleista, erona vain voimalinja. Valinnan voi tietysti aina perustella itselleen jollain ominaisuudella, mutta puhtaasti kustannusten kannalta ihan validit vertailuparit.
Tosin kaikkia kustannuksia ei tuossakaan huomioitu. Ihan ääripään esimerkkinä jos takaisinmaksuaika on 41 vuotta pelkät bensiini/sähkökustannukset huomioituna niin paljonko maksaa samalla ajalla polttomoottorin öljynvaihdot kerran vuoteen? 41 x 150 €/kerta -> reilu 6000 euroa.Kallis on sun öljynvaihto . Minulla menee 35 €/ vaihto .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Melkein aina sähköauto on paremmin varustettu kuin vastaavan merkkinen / mallinen polttis. Esim. kauko-ohjaus, esilämmitys/jäähdytys ilman lisälaitteita, aina automaatti ym.
Melkein aina patteriauto on huonommin varusteltu.
TM talviautovertailuissa oli patteriautoja, joissa on mm. kovilla pakkasilla alitehoinen lämmityslaite (Tesla... eikä ollut ainoa), esilämmiys ennen liikkeellelähtöä ei mahdollista (asia ehkä korjaantuu myöhemmin ohjelmistopäivityksillä.... en muista,mikä kyseessä, joku KIa varmaan), akun esilämmitys ei mahdollista (sama syy), jolloin pikalataus ei toimi pakkasella, käyttöliittymät surkeita, esim. lämmityslaitteen säätimistä puuttuu valaistus (VAG) tai jopa tuulilasinpyyhkijöitä komennetaan "täppäriä lääppimällä" (Tesla). Halpuutus, se tulee noista käyttöliittymistä ensimmäisenä mieleen. Halpuutus, vaikka hintaa joku 55 tonnia.
Silmään pisti sekin, että ajettavuus on huono. 2-vetoisia patteriautoja vaivasi yli-innokas = huonosti toteutettu luistonesto, joka tappoi etenemiskyvyn. 4-veto melkein pakollinen hankinta tästä syystä, mutta silloin voi unohtaa hankintatuet, kun puhutaan taatusti yli 50 tonnin autoista. Tämän vastapainoksi moottorijarrustus/regenetointi liian ärhäkkä eikä kaikissa autoissa (ModelX) lainkaan säädettävissä, mikä tekee liukkaalla ajosta rasittavaa yhdessä korkean massan (möhköfantti taittuu huonommin mutkaan) kanssa.
Liikennevalospurtteihin patteriautot hyvä valinta. Tosin toimintamatka kärsii ja rengaskulutkin voivat olla kovat.
Automaattiin onkin hyvä vedota. Tulee mieleen, miten taannoin dieseleitä kehuttiin. Vertailuparina tietenkin uusi 140 hv 2,0 l turbodiesel vs. vanhempi 1,6 l 100 hv bensavapari. Ihan identtiset siis ainakin melkein.
Itse olen viimeiset 10 vuotta ajanut automaatilla ja nykyisessä autossa on kauko-ohjattu webasto, joten ei tuo ohjelmistopäivitystä odotteleva esilämmitys mitenkään suunnaton myyntivaltti ole. Omassa autossani on vieläpä 3 min pikalataus, jonka voimin pääsee 300 km päästöttömästi (biokaasulla). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Melkein aina sähköauto on paremmin varustettu kuin vastaavan merkkinen / mallinen polttis. Esim. kauko-ohjaus, esilämmitys/jäähdytys ilman lisälaitteita, aina automaatti ym.
Millä vuosituhannella patteripetteri elää?
Patteriautojen hintaluokassa eli 50 000 € malleissa automaatti on jo pitkään ollut itsestäänselvyys. Monia malleja ei enää ole polkuautona lainkaan saatavana. Ja ns. tavismalleissakin tuppaa jo enemmistö myydyistä olemaan automaatteja.
Esilämmityskään ei niin puhuttele, kun omassa autossani on etäohjattu webasto. Sen sijaan tuli pistettyä TM patteriautovertailusta merkille, että monessa patteriautossa esilämmitys ei ole lainkaan mahdollista, kun patterilelut ovat ohjelmistojensa osalta vielä niin keskeneräisiä! Samassa vertailussa havaitiin myös, ettei kaikissa patteriautoissa lämmitysteho riitä kovilla pakkasilla. Sähkövastukset liian pienitehoisia ja/tai ILP kyykkää -15 °C kelillä.
Kaikenlaisia suunnittelun kukkasia, kuten jäätyviä ovenkahvoja ja valaisemattomia lämmityslaitteen säätimiä näihin on kyllä saatu. Tyypillistä onkin, että halpuutus lyö sisällä silmille - tyyli on kuin 19 950 € kipossa, vaikka hintaa on 30 tonnia enemmän. - Anonyymi
Joku ostaa vaikka 43 t hybriidin
Alle t l sadalla ja 222 hv neliveto - Anonyymi
Kuulemma sähköauto vatiikalliin altausaseman kotiin jotta pistorasia ei syty.
Ja jonkin kuorman ohjaajien että ei lataa liikaa maksaa nuken noin 25ooe - Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Jos ajaa 5000km/ vuosi, niin ai kannata joka vuosi vaihtaa öljyjä. Vaihtoväli on yleensä luokkaa 20 000 - 30 000 km.
Sähköauto Ola ei voi ajaa paljon kun pitää olla latauksessa ja lataus jonossa lidlen pihalla taksien kanssa kilpailemassa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä vuosituhannella patteripetteri elää?
Patteriautojen hintaluokassa eli 50 000 € malleissa automaatti on jo pitkään ollut itsestäänselvyys. Monia malleja ei enää ole polkuautona lainkaan saatavana. Ja ns. tavismalleissakin tuppaa jo enemmistö myydyistä olemaan automaatteja.
Esilämmityskään ei niin puhuttele, kun omassa autossani on etäohjattu webasto. Sen sijaan tuli pistettyä TM patteriautovertailusta merkille, että monessa patteriautossa esilämmitys ei ole lainkaan mahdollista, kun patterilelut ovat ohjelmistojensa osalta vielä niin keskeneräisiä! Samassa vertailussa havaitiin myös, ettei kaikissa patteriautoissa lämmitysteho riitä kovilla pakkasilla. Sähkövastukset liian pienitehoisia ja/tai ILP kyykkää -15 °C kelillä.
Kaikenlaisia suunnittelun kukkasia, kuten jäätyviä ovenkahvoja ja valaisemattomia lämmityslaitteen säätimiä näihin on kyllä saatu. Tyypillistä onkin, että halpuutus lyö sisällä silmille - tyyli on kuin 19 950 € kipossa, vaikka hintaa on 30 tonnia enemmän.Vieläkö Teslan kakakontti vutaanvettä kuin seula
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kallis on sun öljynvaihto . Minulla menee 35 €/ vaihto .
Unohdit öljyn hinnan. Mulla ei vaihto maksa mitään.
- Anonyymi
Tasaisessa matka-ajossa on loppujen lopuksi aika yhdentekevää millä voimalinjalla se liike aikaansaadaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Melkein aina sähköauto on paremmin varustettu kuin vastaavan merkkinen / mallinen polttis. Esim. kauko-ohjaus, esilämmitys/jäähdytys ilman lisälaitteita, aina automaatti ym.
Ja miksi? No tietysti siksi että kalliimmalle hinnalle olisi edes jotain vastinetta. Ja uskokaa jo pöljät, ettei nykyisissä sähköautoissa ole automaattivaihteistoa. Niissä ei ole vaihteistoa lainkaan, vaan yksi kiinteä välitys.
Minä haluaisin halvan sähköauton, jossa ei ole mitään turhia ja ajan myötä suurella todennäköisyydellä vikaantuvia varusteita. Perus työmatkarassi siis. Kyllä sellaisiakin maailmalla tehdään, mutta Suomeen niitä ei jostain syystä haluta/anneta tuoda.
- Anonyymi
Sähköllä toimii dildot ei autot
- Anonyymi
Hauska poika osaa olla väärässä.
- Anonyymi
Ei ole kokemusta dildoista
- Anonyymi
Kyllä, jos ajaa vain 5 000 km vuodessa. Tosin tuollaisilla ajomäärillä kannattaa jo pohtia, että onko edes järkevää omistaa autoa? Toki joissain tapauksissa on, jos on liikuntavaikeuksia ja asuu maaseudulla, mutta väittäisin että suuri osa näistä autoilijoista ei edes tarvitse autoa.
Jos ajaa yli 50 000 km vuodessa niin tietyillä "halvoilla" sähköautoilla hintaeron saa kurottua 2 vuodessa, kuten artikkelissa todetaan. Eli kannattavuus riippuu ajomääristä. Jos ajaa alle 10 000 km vuodessa niin nykyhinnoilla tuskin kannattaa ostaa sähköautoa. Mutta jos ajaa noin vähän niin minkään uuden auton ostaminen ei taloudellisesti ole järkevää. Toki, jos rahaa on paljon niin sitten on ihan sama vaikka ostaisi uuden auton, mutta sitten tällaiset laskelmat ovat turhia.- Anonyymi
Näin varmaan ajattelee moni isommassa kaupungissa asuva...
Ei tarvitse asua maaseudulla. Riittää, että asut jossain muuttotappio-pikkukaupungissa tai sen laitamilla, niin ilman omaa autoa et pärjää.
Tervetuloa Savonlinnaan testaamaan paikallisliikennettä. Talvella pääset arkipäivinä kouluun / töihin ja takaisin kotiin. Jos mielit lauantaina ravintolaan, teatteriin tms., niin kotimatkan joudut tekemään taksilla. Jo kauppareissut kaupungin länsipuolelta itäpuolelle ovat mahdottomia ilman omaa autoa. Itäpuolella sijaitsee nykyään kaikki isommat kaupat ja ilmeisesti lisää tulee... Keskusta ammottaa tyhjyyttään ränsistyvine liikekiinteistöineen, esimerkkinä vandalismin käsiin joutunut, tyhjilleen jäänyt kauppakeskus Kauppalinna.
Kesällä vuorot vähenevät huomattavasti ja paikallisliikenne on lähinnä vitsi. Bussilla et pääse edes leirintäalueelta keskustaan ja takaisin (7 km suuntaansa).
Tilanne tämä siis taajama-alueella asuvilla. Jos asut Savonlinnan kaupunkitaajaman ulkopuolella, niin bussit kulkevat - jos kulkevat - pari kertaa päivässä.
- Anonyymi
Kannattaako 5000km vuosiajoilla pitää minkäänlaista auto, vaan käyttää taksia ja julkisia?
- Anonyymi
No kyllä kannattaa. Omani maksoi tonnin, ja pelaa ihan hyvin. Jos nuo 5000km:n ajot ajaisi taksilla, niin lompakko kevenisi silloin monella tonnilla! Julkiset eivät taas ole vaihtoehto, koska tavaran määrä on silloin rajoitettu, eli se, mitä jaksat mukanasi kantaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kyllä kannattaa. Omani maksoi tonnin, ja pelaa ihan hyvin. Jos nuo 5000km:n ajot ajaisi taksilla, niin lompakko kevenisi silloin monella tonnilla! Julkiset eivät taas ole vaihtoehto, koska tavaran määrä on silloin rajoitettu, eli se, mitä jaksat mukanasi kantaa.
Sinä maksat silti autosta pakollisen liikennevakuutuksen, katsastuksen, huollot ja ajoneuvoveron ja erinäisiä muita kuluja. Jo pelkästään noihin menee paljon rahaa, vähintään yli tonni vuodessa auton iän perusteella, vaikka ei autolla paljon ajaisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kyllä kannattaa. Omani maksoi tonnin, ja pelaa ihan hyvin. Jos nuo 5000km:n ajot ajaisi taksilla, niin lompakko kevenisi silloin monella tonnilla! Julkiset eivät taas ole vaihtoehto, koska tavaran määrä on silloin rajoitettu, eli se, mitä jaksat mukanasi kantaa.
Jos on liikuntakykyinen niin lyhyet matkat voi mennä kävellen tai pyöräillenkin. Ja tuskin sinäkään jokaisella ajokerralla kannat paljon tavaraa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä maksat silti autosta pakollisen liikennevakuutuksen, katsastuksen, huollot ja ajoneuvoveron ja erinäisiä muita kuluja. Jo pelkästään noihin menee paljon rahaa, vähintään yli tonni vuodessa auton iän perusteella, vaikka ei autolla paljon ajaisi.
Tulee silti halvemmaksi, kuin taksilla ajaminen. You know....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulee silti halvemmaksi, kuin taksilla ajaminen. You know....
Ei välttämättä, jos käyttää autoa vain harvoin. Kuten vaikuttaa olevan sinunkin tapauksessa. Lisäksi tuo tonni vuodessa ei sisältänyt polttoainekuluja. Kun tarkemmin laskin muutenkin niin todellinen luku on yli 2000 euroa vuodessa. Tuolla kulkee helposti kymmeniä kertoja vuodessa taksilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei välttämättä, jos käyttää autoa vain harvoin. Kuten vaikuttaa olevan sinunkin tapauksessa. Lisäksi tuo tonni vuodessa ei sisältänyt polttoainekuluja. Kun tarkemmin laskin muutenkin niin todellinen luku on yli 2000 euroa vuodessa. Tuolla kulkee helposti kymmeniä kertoja vuodessa taksilla.
Taksilla ajaminen maksaa halvimmillaan noin eur/km, eli 5 tkm vuodessa taksilla liikkuva maksaa vähintään 5000 euroa/v, käytännössä enemmänkin lähtömaksujen vuoksi.
On sitten liikkumistarpeista kiinni kuinka paljon tuosta 5 tkm autoilusta pystyy korvaamaan esim. pyöräilemällä tai halvemmalla julkisella liikenteellä. Joku arvo on myös sillä että ei ole riippuvainen julkisten aikatauluista eikä tarvitse esim. ahtautua täpötäysiin busseihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei välttämättä, jos käyttää autoa vain harvoin. Kuten vaikuttaa olevan sinunkin tapauksessa. Lisäksi tuo tonni vuodessa ei sisältänyt polttoainekuluja. Kun tarkemmin laskin muutenkin niin todellinen luku on yli 2000 euroa vuodessa. Tuolla kulkee helposti kymmeniä kertoja vuodessa taksilla.
"Tuolla kulkee helposti kymmeniä kertoja vuodessa taksilla."
Mutta ei satoja kertoja, kuten minä kuljen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tuolla kulkee helposti kymmeniä kertoja vuodessa taksilla."
Mutta ei satoja kertoja, kuten minä kuljen.Jos kuljet satoja kertoja niin matkat ovat todella lyhyitä. Niin lyhyitä, että lapsikin kulkee tuollaiset matkat polkupyörällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos on liikuntakykyinen niin lyhyet matkat voi mennä kävellen tai pyöräillenkin. Ja tuskin sinäkään jokaisella ajokerralla kannat paljon tavaraa.
Kelpaa kantaa ruokakasseja sen 5000km vuodessa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos kuljet satoja kertoja niin matkat ovat todella lyhyitä. Niin lyhyitä, että lapsikin kulkee tuollaiset matkat polkupyörällä.
Suuruusluokkana vaikka 250 matkaa vuodessa ja 5000 km -> 20 km/matka. Ei taida olla joka lapsen eikä aikuisenkaan tuosta vaan pyöräiltävissä, etenkään talvikelissä.
Anonyymi kirjoitti:
Taksilla ajaminen maksaa halvimmillaan noin eur/km, eli 5 tkm vuodessa taksilla liikkuva maksaa vähintään 5000 euroa/v, käytännössä enemmänkin lähtömaksujen vuoksi.
On sitten liikkumistarpeista kiinni kuinka paljon tuosta 5 tkm autoilusta pystyy korvaamaan esim. pyöräilemällä tai halvemmalla julkisella liikenteellä. Joku arvo on myös sillä että ei ole riippuvainen julkisten aikatauluista eikä tarvitse esim. ahtautua täpötäysiin busseihin.Aikakin on rahaa. Katsoin Googlemapista; jos lähden sukulaisiin 250 km päähän omalla autolla, matkaan kuluu reipas 3h. Julkisilla 14 h. Sukulaisiin 159 km päähän, omalla 2h ja julkisilla 12h.
Julkisiin matka-aikoihin vielä lisänä matka pysäkiltä määränpäähän.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suuruusluokkana vaikka 250 matkaa vuodessa ja 5000 km -> 20 km/matka. Ei taida olla joka lapsen eikä aikuisenkaan tuosta vaan pyöräiltävissä, etenkään talvikelissä.
20 km ajaa pyörällä n. 360-365 päivänä vuodesta normaali aikuinen. Muutamaa pahinta 20 cm lumipyryä lukuunottamatta.
Tiedän siitä, että olen näin itse tehnyt, enkä ole erityisen sporttinen tai muuta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei välttämättä, jos käyttää autoa vain harvoin. Kuten vaikuttaa olevan sinunkin tapauksessa. Lisäksi tuo tonni vuodessa ei sisältänyt polttoainekuluja. Kun tarkemmin laskin muutenkin niin todellinen luku on yli 2000 euroa vuodessa. Tuolla kulkee helposti kymmeniä kertoja vuodessa taksilla.
Kuulehan liioitteluja! Väitätkö että 5000 km on taxilla halvempaa kuin tonnin toimivalla autolla köröttely?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
20 km ajaa pyörällä n. 360-365 päivänä vuodesta normaali aikuinen. Muutamaa pahinta 20 cm lumipyryä lukuunottamatta.
Tiedän siitä, että olen näin itse tehnyt, enkä ole erityisen sporttinen tai muuta.Onnea valitsemallesi uralle. Ei kai polkupyörällään
Ilmainen ole? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei välttämättä, jos käyttää autoa vain harvoin. Kuten vaikuttaa olevan sinunkin tapauksessa. Lisäksi tuo tonni vuodessa ei sisältänyt polttoainekuluja. Kun tarkemmin laskin muutenkin niin todellinen luku on yli 2000 euroa vuodessa. Tuolla kulkee helposti kymmeniä kertoja vuodessa taksilla.
Jos ei lasketa polttoainekuluja ja pääomkuluja , niin meneekö sinulla muihin kuluihin 2000€/ vuosi ? Mullakin menee mutta mulla on 3 autoa .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos on liikuntakykyinen niin lyhyet matkat voi mennä kävellen tai pyöräillenkin. Ja tuskin sinäkään jokaisella ajokerralla kannat paljon tavaraa.
Ilmaista ei ole polkupyörälläkään ajo.
Autolla 10 tkm on vasta verryttelyä. Polkupyörään pitää tällä matkalla uusia ketjut, renkaat, jarrupalat yms. pariinkin kertaan ja huolto kerran vuoteen eli muutaman tkm välein. Nimellishinta voi olla vajaa satku, mutku noita osia menee lähes aina....
Huoltokulut voi olla jopa isommat kuin autolla! Koska pyörä huolletaan 10 kertaa matkalla, jolla autolle riittää 1 huolto.
10 tkm jälkeen pyörä on aika loppu ja pitäisi uusia vaikka mitä (vanteet yms). Siinä kohtaa valittavana, lähteekö rakentelemaan vai ostaako suosiolla uuden. Vrt. HS kirjoitus sähköpyörän kuluista pari viikkoa sitten. Se se vasta kallista hupia on, jos 2 tonnin pyörä kestää 2-5 vuotta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä maksat silti autosta pakollisen liikennevakuutuksen, katsastuksen, huollot ja ajoneuvoveron ja erinäisiä muita kuluja. Jo pelkästään noihin menee paljon rahaa, vähintään yli tonni vuodessa auton iän perusteella, vaikka ei autolla paljon ajaisi.
Hallinneen ei oteta kaskoa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei välttämättä, jos käyttää autoa vain harvoin. Kuten vaikuttaa olevan sinunkin tapauksessa. Lisäksi tuo tonni vuodessa ei sisältänyt polttoainekuluja. Kun tarkemmin laskin muutenkin niin todellinen luku on yli 2000 euroa vuodessa. Tuolla kulkee helposti kymmeniä kertoja vuodessa taksilla.
Mulla on neliveto maastu ei mutta ajan myös taksilla
Tässä kuussa mennyt jo suomessa 1oo e ja kreikassa 9o e - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
20 km ajaa pyörällä n. 360-365 päivänä vuodesta normaali aikuinen. Muutamaa pahinta 20 cm lumipyryä lukuunottamatta.
Tiedän siitä, että olen näin itse tehnyt, enkä ole erityisen sporttinen tai muuta.Sähkö pyörä on paksumpi kuin bensa pyörä
Vaikka saastutaakin enemmän
Sähköpyörä myyjät - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ei lasketa polttoainekuluja ja pääomkuluja , niin meneekö sinulla muihin kuluihin 2000€/ vuosi ? Mullakin menee mutta mulla on 3 autoa .
3sähköauyoo kotoa rikas varmaan oot kokoomuslainen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ei lasketa polttoainekuluja ja pääomkuluja , niin meneekö sinulla muihin kuluihin 2000€/ vuosi ? Mullakin menee mutta mulla on 3 autoa .
Niinpä niin , JOS ei lasketa mitään niin kaikki on ilmaista ja edullista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
20 km ajaa pyörällä n. 360-365 päivänä vuodesta normaali aikuinen. Muutamaa pahinta 20 cm lumipyryä lukuunottamatta.
Tiedän siitä, että olen näin itse tehnyt, enkä ole erityisen sporttinen tai muuta.Pikkukaupungissa, jossa asun, ei talvella näe käytännössä ensimmäistäkään polkupyöräilijää. Vaikka itsekin pyöräilen mielellään, niin pyöräily loppuu viimeistään ensimmäisiin lumisateisiin. Kun katson ulos ikkunasta, niin lunta riittää ja pyöräily menisi pyörän taluttamiseksi.
Kuivan kelin aikaankaan yhtään isompien asioiden = ostosten toimittaminen pyörällä ei ole käytännössä mahdollista.
- Anonyymi
Melko hölmöjä tuollaiset Kauppalehden hutkimukset.
Auton pitäminen on aina kustannusten puolesta arpapeliä, tulee vikoja ja toisille ei, huollot maksaa mitä maksaa jne....
Auto pitää hankki sen mukaan mikä tuntuu kivalta ja hyvältä ja jos kustannukset on tärkeimpiä asioita, niin silloin kannattaa ostaa vain hyvin vanhoja ja pieniä bensa-autoja.- Anonyymi
Ja valtaosa suomalaisista ostaa edelleen vanhoja bensa-autoja juuri tästä syystä.
- Anonyymi
Yritystukiloisten autoilua maksaa duunarit
- Anonyymi
Toivon pitkää ikää heille . En kuitenkaan usko auton kestävän tuota vuosimäärää.
- Anonyymi
Valtaosa suomalaisista ajaa enemmän kuin 5000 km, joka tuohon 41 vuoteen tarvitaan. Jotkut jopa pyöräilevät enemmän kuin 5000 km vuodessa. 5000 km vuodessa on todella vähän.
- Anonyymi
Aika moni autoilee 5tkm vuodessa nyt kun etätyöt lisääntyneet. Ja vaikka ajaisi 10tkm vuodessa niin ilmeisesti yli 20v voi mennä silti että sähköauto halvempi, 10tkm jo tosi yleinen ajomäärä.
Ja te jotka epäilette tarviiko autoa 5tkm ajomäärällä, miettikää nyt edes vähän mitä taksi maksaisi tuolle ajomäärälle. Itse ajoin 5tkm viime vuonna ja lähes poikkeuksetta sellaisia matkoja joita ei pyörällä tee joko matkan pituuden tai ostoskassien takia.- Anonyymi
Silloin sinun täytyy ajaa todella harvoin autolla tai erittäin lyhyitä matkoja. Ja sinulla menee yli 2000 euroa vuodessa tuohon autoon, vaikka ajaisit ainoastaan 5 tkm vuodessa. Vanhassa autossa pelkkä ajoneuvovero on korkeampi kuin polttoainekustannukset tuolla ajomäärällä. Kilometriä kohti maksat paljon ajamisesta, vaikka ajaisit halvalla autolla.
Tuolla 2000 eurolla menee aika monta kertaa taksilla.
Ja muuten, monet tekevät ruokaostokset vain kerran viikossa. Ja jos kerran ajat lähes poikkeuksetta matkoja joita ei pyörällä tee niin et varmaan käytä autoa kuin korkeintaan pari kertaa viikossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silloin sinun täytyy ajaa todella harvoin autolla tai erittäin lyhyitä matkoja. Ja sinulla menee yli 2000 euroa vuodessa tuohon autoon, vaikka ajaisit ainoastaan 5 tkm vuodessa. Vanhassa autossa pelkkä ajoneuvovero on korkeampi kuin polttoainekustannukset tuolla ajomäärällä. Kilometriä kohti maksat paljon ajamisesta, vaikka ajaisit halvalla autolla.
Tuolla 2000 eurolla menee aika monta kertaa taksilla.
Ja muuten, monet tekevät ruokaostokset vain kerran viikossa. Ja jos kerran ajat lähes poikkeuksetta matkoja joita ei pyörällä tee niin et varmaan käytä autoa kuin korkeintaan pari kertaa viikossa.Ja tuohon 2000 euroon en laskenut arvon alenemaa tai pysäköintejä ja sekin on optimistinen arvio. Jopa autoa itse huoltamalla alle 2000 euron vuosikustannuksia ei oikein pääse.
- Anonyymi
Kaupungeissa asuvat eivät tarvitse autoa eikä varsinkaan ne jotka ajavat vain 5000km vuodessa. https://yle.fi/uutiset/3-12426037.
Sähköauto onkin suuniteltu vain kaupunken lähistölle ja on kesäautona aivan omiaan. Ei sillä pitemille matkoille ole asiaa varsinkin jos joutuu ottamaan varusteita ja kuormittamaan sitä et perämatalana viipottaa moottoritietä. Akut loppuu ennenaikojaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaupungeissa asuvat eivät tarvitse autoa eikä varsinkaan ne jotka ajavat vain 5000km vuodessa. https://yle.fi/uutiset/3-12426037.
Sähköauto onkin suuniteltu vain kaupunken lähistölle ja on kesäautona aivan omiaan. Ei sillä pitemille matkoille ole asiaa varsinkin jos joutuu ottamaan varusteita ja kuormittamaan sitä et perämatalana viipottaa moottoritietä. Akut loppuu ennenaikojaan.Monetkin ovat kulkeneet sähköautoilla tuhansien kilometrien matkoja ilman ongelmia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaupungeissa asuvat eivät tarvitse autoa eikä varsinkaan ne jotka ajavat vain 5000km vuodessa. https://yle.fi/uutiset/3-12426037.
Sähköauto onkin suuniteltu vain kaupunken lähistölle ja on kesäautona aivan omiaan. Ei sillä pitemille matkoille ole asiaa varsinkin jos joutuu ottamaan varusteita ja kuormittamaan sitä et perämatalana viipottaa moottoritietä. Akut loppuu ennenaikojaan.Kummallista kyllä, sähköautot ovat silti kelvanneet takseille jopa paremmin kuin muille, vaikka he ajavat paljon ja välillä pitkiäkin matkoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silloin sinun täytyy ajaa todella harvoin autolla tai erittäin lyhyitä matkoja. Ja sinulla menee yli 2000 euroa vuodessa tuohon autoon, vaikka ajaisit ainoastaan 5 tkm vuodessa. Vanhassa autossa pelkkä ajoneuvovero on korkeampi kuin polttoainekustannukset tuolla ajomäärällä. Kilometriä kohti maksat paljon ajamisesta, vaikka ajaisit halvalla autolla.
Tuolla 2000 eurolla menee aika monta kertaa taksilla.
Ja muuten, monet tekevät ruokaostokset vain kerran viikossa. Ja jos kerran ajat lähes poikkeuksetta matkoja joita ei pyörällä tee niin et varmaan käytä autoa kuin korkeintaan pari kertaa viikossa.Kyllä noihinkin kilsoihin auton käyttö voi olla ihan säännöllistä. Mulla on harrastusten vuoksi ajoa 3 kertaa viikossa 13 km suuntaansa, tuosta tulee vuodessa pyöreästi 4000 km. Tuolla välillä ei ole julkista liikennettä ole millään järkevällä matka-ajalla ja pyöräilymatkaksi tuo 2*13 km on arki-iltana turhan pitkä. Muutakin ajoa autolla kyllä on, mutta pitäisin omaa autoa jo pelkästään harrastusten vuoksi vaikka mitään muuta ajoa ei olisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä noihinkin kilsoihin auton käyttö voi olla ihan säännöllistä. Mulla on harrastusten vuoksi ajoa 3 kertaa viikossa 13 km suuntaansa, tuosta tulee vuodessa pyöreästi 4000 km. Tuolla välillä ei ole julkista liikennettä ole millään järkevällä matka-ajalla ja pyöräilymatkaksi tuo 2*13 km on arki-iltana turhan pitkä. Muutakin ajoa autolla kyllä on, mutta pitäisin omaa autoa jo pelkästään harrastusten vuoksi vaikka mitään muuta ajoa ei olisi.
Ehkä hieman pitkähkö matka, tosin ei mahdottoman pitkä. Ja sähköpolkupyörällä (tai skootterilla) tuo ei ole matka eikä mikään. Ja sähköpolkupyörään voi liittää kärryn tai ostaa ns. taakkapyörän, jolloin voi kuljettaa enemmänkin mukana. Toki sähköpolkupyöräkin voi maksaa parikin tonnia, mutta käyttökustannukset ovat pienet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä hieman pitkähkö matka, tosin ei mahdottoman pitkä. Ja sähköpolkupyörällä (tai skootterilla) tuo ei ole matka eikä mikään. Ja sähköpolkupyörään voi liittää kärryn tai ostaa ns. taakkapyörän, jolloin voi kuljettaa enemmänkin mukana. Toki sähköpolkupyöräkin voi maksaa parikin tonnia, mutta käyttökustannukset ovat pienet.
Lisään... Ja nykyisten sähköpolkupyörien toimintamatkat ovat 50 kilometristä ylöspäin ja monissa reilusti yli 100 km. Joten tuon matkan pystyy sillä kulkemaan ja sähköpolkupyörässä ei tarvitse samalla tavalla hikoillakaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään... Ja nykyisten sähköpolkupyörien toimintamatkat ovat 50 kilometristä ylöspäin ja monissa reilusti yli 100 km. Joten tuon matkan pystyy sillä kulkemaan ja sähköpolkupyörässä ei tarvitse samalla tavalla hikoillakaan.
Julkinen, pyöräily, taksi pikkutunneille ja vuokra-autojen vkl-tarjoukset vapailla kilometreillä 4-6 kertaa vuodessa. Ei omistamisen haittoja ja kustannuksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään... Ja nykyisten sähköpolkupyörien toimintamatkat ovat 50 kilometristä ylöspäin ja monissa reilusti yli 100 km. Joten tuon matkan pystyy sillä kulkemaan ja sähköpolkupyörässä ei tarvitse samalla tavalla hikoillakaan.
Muista vaan pukea päälle sadeasu sateella, ettet kastu.....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään... Ja nykyisten sähköpolkupyörien toimintamatkat ovat 50 kilometristä ylöspäin ja monissa reilusti yli 100 km. Joten tuon matkan pystyy sillä kulkemaan ja sähköpolkupyörässä ei tarvitse samalla tavalla hikoillakaan.
Tuo matka on periaatteessa vielä siinä rajalla että sen voisi tehdä sähköpyörälläkin. Tosin se lisää kyllä matka-aikaa jonkin verran (arki-iltoina kun ei tahdo muutenkaan sitä aikaa isosti olla) ja sitten sähköpyöräilykään ei välttämättä ole erityisen kivaa kun a) sataa kaatamalla, b) on pakkasta 20-25 astetta tai c) kevyenliikenteen väylillä on 15 cm lunta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monetkin ovat kulkeneet sähköautoilla tuhansien kilometrien matkoja ilman ongelmia.
Jotkut eivät pidä usein toistuvia tuskastuttavan pitkiä lataustaukoja ongelmana, jotkut taas pitävät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tuohon 2000 euroon en laskenut arvon alenemaa tai pysäköintejä ja sekin on optimistinen arvio. Jopa autoa itse huoltamalla alle 2000 euron vuosikustannuksia ei oikein pääse.
Mitä sitten? Paljonko kalliin fillarin arvo alenee vuodessa kaikkine varusteineen (sukkahousut, kypärä, jne) ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään... Ja nykyisten sähköpolkupyörien toimintamatkat ovat 50 kilometristä ylöspäin ja monissa reilusti yli 100 km. Joten tuon matkan pystyy sillä kulkemaan ja sähköpolkupyörässä ei tarvitse samalla tavalla hikoillakaan.
Siis kyseessä on sähkömopo . Onkohan kohta tulossa ajokorttivaatimus ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaupungeissa asuvat eivät tarvitse autoa eikä varsinkaan ne jotka ajavat vain 5000km vuodessa. https://yle.fi/uutiset/3-12426037.
Sähköauto onkin suuniteltu vain kaupunken lähistölle ja on kesäautona aivan omiaan. Ei sillä pitemille matkoille ole asiaa varsinkin jos joutuu ottamaan varusteita ja kuormittamaan sitä et perämatalana viipottaa moottoritietä. Akut loppuu ennenaikojaan.Sähköauto ei ole kaupunkiauto. Sen järkevä pitäminen vaatii käytännössä oman kotilaturin. Kadun varrella keskustoissa se ei onnistu. Parhaiten se toimii laitataajamissa ja maaseudulla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä hieman pitkähkö matka, tosin ei mahdottoman pitkä. Ja sähköpolkupyörällä (tai skootterilla) tuo ei ole matka eikä mikään. Ja sähköpolkupyörään voi liittää kärryn tai ostaa ns. taakkapyörän, jolloin voi kuljettaa enemmänkin mukana. Toki sähköpolkupyöräkin voi maksaa parikin tonnia, mutta käyttökustannukset ovat pienet.
Sähköpyörät vartetaan hetiähalpa auto ei kelpaa edes varkaille
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muista vaan pukea päälle sadeasu sateella, ettet kastu.....
Jos etkastu ulko lastut sisältä sade asussasi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä hieman pitkähkö matka, tosin ei mahdottoman pitkä. Ja sähköpolkupyörällä (tai skootterilla) tuo ei ole matka eikä mikään. Ja sähköpolkupyörään voi liittää kärryn tai ostaa ns. taakkapyörän, jolloin voi kuljettaa enemmänkin mukana. Toki sähköpolkupyöräkin voi maksaa parikin tonnia, mutta käyttökustannukset ovat pienet.
13 km edestakaisin kaupungissa ja maalla on ihan eri asia. Kaupungissa pääset usein pyörätietä ajamaan kymmeniä kilometrejä, ( esim Tuusulassa on jopa alikulkutiet lähes joka risteyksessä)
kun vastaavasti maaseudulla saatat joutua ajamaan kapealla , mutkaisella ja mäkisellä nimismiehen kiharoita täynnä olevalla soratiellä autojen seassa koko matkan.
- Anonyymi
Aloittaja ottaa nyt yhden kohdan esille vääristäen koko artikkelia. Kuitenkin artikkeli antaa ymmärtää että rahaa voi aidosti säästää jos ajaa sen esimerkin 15 000km/vuodessa.
"VertaaEnsin.fi-palvelun selvityksen mukaan keskiverto suomalainen autoilija, joka ajaa vuodessa 15 000 kilometriä, kompensoi kalliimman hankintahinnan kustannussäästöillä nopeimmillaan 6 vuodessa ja hitaimmillaan noin 12,5 vuodessa."
”Sähköautoon siirtyminen voi siis tuoda kuluttajalle huomattavia taloudellisia säästöjä auton korkeammasta hankintahinnasta huolimatta. Suurilla päivittäisillä ajomäärillä matkustusmukavuus voi kuitenkin kärsiä sähköauton lataustarpeen vuoksi. Lisäksi sähkömoottoriset autot toimivat heikommin kovilla pakkasilla, jolloin ne kuluttavat ilmoitettua enemmän sähköä. Ohjenuorana voidaan siis pitää, että mitä etelämpänä autoilija asuu ja mitä enemmän hän ajaa vuoden aikana, sitä kannattavampaa hänen on hankkia sähköauto”, VertaaEnsin.fi-palvelun blogissa kirjoitetaan.- Anonyymi
Sähköauton paremmuus korostuu pakkasilla. Auto lämpenee paljon nopeammin, kuin polttomoottoriauto, eikä matkustusmukavuudessa jää yhtään. Kannattaa tutustua sähköllä ajamiseen itse, eikä jäädä toisen käden tiedon varaan.
- Anonyymi
Kohtuullinen takaisinmaksuaika. 41 vuodessa ehtii useimmat s-autoilijat jo saamaan puupalttoon.
- Anonyymi
Tässä hyvä esimerkki vääristelystä kun otetaan se kallein auto vaihtoehto esiin ja ollaan hissukseen muista vaihtoehdoista.
- Anonyymi
Jokainen käyttää rahansa ihan niinkuin haluaa. Jos joku valinta on toisen mielestä tyhmä, niin se on ihan henkilökohtainen mielipide, eikä siitä tarvitse välittää.
Ei mikään ostos maksa itseään, asioilla on hinta.
Laskeskelin tuossa että päälläni oleva vaatekerta maksaa kaupasta uutena ostettuna vähän vajaat 300 euroa. Halpahallin hyllyiltä löytyisi samat ruumiinosat peittävä setti varmasti alle satasella. Mutta viihdyn tässä nykyisessä, enkä edes kuvittele minkään hinnan kompensoituvan mihinkään. Jollain toisella tuo 300 ei riitä kuin housuihin, jos niihinkään.
Ei kaikkea osteta säästöt ja takaisinmaksuaika mielessä, joskus on vaan kiva hankkia jotain mitä haluaa ja missä viihtyy. Vaikkapa sähköauto jos siltä tuntuu.- Anonyymi
Tuohon ei ole mitään lisättävää muuta kuin että jos kaikki ymmärtäisi tuon niin palstoilla ei juuri olisi kirjoituksia, ainakaan suoli24-palstalla missä tarkoitus on vain kinata ja trollata tahi sitten purkaa oman elämän surkeutta.
- Anonyymi
Eli ei ainakaan itsellä tule kannattavaksi vuosikymmeniin ostaa täyssähköä
- Anonyymi
Mikä on vaihtoehto jos maapallolla halutaan elää?
Jatkatko fossilisten tupruttelua kasvatat ilmakehän CO2 pitoisuutta? Se ei nimittäin millään keinoin vähene koskaan.
Fossiilisten polttoaineiden syntyminen oli mahdollista muinoin kun oli kasveja mutta ei vielä ollut lahottajasieniä. kasvit kasvoi ja kuoli mutta eivät maatuneet. eloperäistä hiiltä kasaantui valtaviksi kerroksiksi mitkä sitten ajanmittaan jäi maan sisään maankuiren mullistuessa tämän tästä. Näistä kasvipohjaisista hiilitaskuista syntyi fossiiliset polttoaineet.
CO2 nostaa maapallon lämpötilaa koska CO2 estää lämpösäteilyn pääsyä pois maapallolta. Juuri tämä saa aikaan jatkuvan lämpötilan nousun. Se taas saa aikaan suursäämuutoksen mikä tulee tekemään jopa etelä ja keskieuroopasta aavikkoa. Ainoa missä kasvit tulee kasvamaan on suomen korkeus mutta tällä korkeudella on pitkät talvet.
Koko kasvisto ja eliöstä muuttuu dramaattisesti. Fakta on se että kasvimassa ja myös merien kasvisplanktonit (mitkä tuottaa suuren osan hapesta) katoaa suurelta osin jolloin CO2 pitoisuudet kasvaa entisestään ja maasta tulee liki eloton planeetta.
Tähän menee pitkä aika mutta muutos on jo pitkällä. Onko sinun pilxx-ralli nakkikioskin ympäri tärkeämpää kuin ihmislajin ja koko pallon tulevaisuus?- Anonyymi
No just joo! Turha esittää maailmanparantajaa.
Mee saarnaan muualle. Voit aloittaa vaikka Venäjästä siirtyä sieltä vaikka Intiaan jne. - Anonyymi
Erittäin epätodennäköistä että Suomessa ilmasto muuttusi mitenkään radikaalisti ainakaan 500 vuoteen. Esim merenpinnan nousu kompensoituu lähes täysin maannousulla, 5cm korkeammalla kuulemma merenpinta 100v päästä tällä menolla.
Ja nythän monet ilmastotutkijatkin alkaneet väittämään että kylmät ja runsaslumiset talvetkin johtuu ilmastonmuutoksesta, joten ei niitäkään menetä. - Anonyymi
Miksi mistään tuosta tarvitsisi piitata? Kun autoa ostetaan niin se ostetaan sen mukaan mikä budjetti on. Ilmastonmuutos ei muuta budjettia yhtään ja siitä ei tarvitse välittää.
Vanhoilla autoilla saa aivan rauhassa ajella jatkossakin eikä muiden ruikutuksesta tarvitse välittää. Polttiksilla tullaan ajamaan vielä kymmeniä vuosia. - Anonyymi
Maapallolla elää ihan hyvin vaikka suomessa ajetaan polttiksilla
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Erittäin epätodennäköistä että Suomessa ilmasto muuttusi mitenkään radikaalisti ainakaan 500 vuoteen. Esim merenpinnan nousu kompensoituu lähes täysin maannousulla, 5cm korkeammalla kuulemma merenpinta 100v päästä tällä menolla.
Ja nythän monet ilmastotutkijatkin alkaneet väittämään että kylmät ja runsaslumiset talvetkin johtuu ilmastonmuutoksesta, joten ei niitäkään menetä.Ai monet? Taas "ilmastokriitikko" etsii sen 1-2 % jengin, joka sattuu omiin mieltymyksiin sopimaan.
Eikä kannata laskea noiden keskiarvojen varaan. Keskimäärin ilmasto lämpenee, mutta paikalliset muutokset voivat mennä miten sattuu. Golfvirran hyytyminen voikin johtaa ilmanston kylmenemiseen täällä. Tosin todennäköisempää on, että saadaan Rovanimelle Helsingin kelit ja Helsinkiin Viron tms. sää.
Lämpenemisestä on jo nähty, että eniten lämpenee syksy ja talvi. Keväät ovat pysyneet viileinä. Hei hei lumi ja tervetuloa tuulinen ja sateinen keli syyskuusta maaliskuulle. Tämä ihanuushan on jo kertaalleen testattu.
Runsasluminen talvi tulee, kun sataa paljon ja on pakkasta. Sitten, kun ei ole pakkasta, sataa paljon. Vettä. Tämäkin jo nähty. Runsas lumen määrä ei ole hyvä ennusmerkki, vaan oire lämpenemisestä - meri ei jäädy ja kosteutta pukkaa. - Anonyymi
Esim ois seudulla sähköautot ladataan hiiltä polttamalla . Hanasaari ja Martinlaakso.
Tuossane tuprutaa savua enemmän kuin poltis ja kokoajan .lisälsi kaivostoiminta kuoutaanja saastuttankaibinkineetnköyndiiselillö. Samoin ne saastutaa vesistöä ja syntyy ikuista ongelmajätettä
Ainostaan hybriidiauton on ratkaisu jossa kevyet akut ja niitä ladataan hukka energia on järkevä ja luontoa säästävä vaihtoehto - Anonyymi
Se mitä muka sähköauto saastutaa enmän kun katalysaattoria UTI niin hiilivoimalla puskee savua tuossa vieressä ja sähkö siirtyy huonolla hyötysuhteella akkuhinnja puretaan huomånollq hyötysuhteella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maapallolla elää ihan hyvin vaikka suomessa ajetaan polttiksilla
Sähköauto myyjillä ole hyvät markkinat vaikka junassa siellä kaikki ajaa bensalla
Sinne vaan myymään teslaa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai monet? Taas "ilmastokriitikko" etsii sen 1-2 % jengin, joka sattuu omiin mieltymyksiin sopimaan.
Eikä kannata laskea noiden keskiarvojen varaan. Keskimäärin ilmasto lämpenee, mutta paikalliset muutokset voivat mennä miten sattuu. Golfvirran hyytyminen voikin johtaa ilmanston kylmenemiseen täällä. Tosin todennäköisempää on, että saadaan Rovanimelle Helsingin kelit ja Helsinkiin Viron tms. sää.
Lämpenemisestä on jo nähty, että eniten lämpenee syksy ja talvi. Keväät ovat pysyneet viileinä. Hei hei lumi ja tervetuloa tuulinen ja sateinen keli syyskuusta maaliskuulle. Tämä ihanuushan on jo kertaalleen testattu.
Runsasluminen talvi tulee, kun sataa paljon ja on pakkasta. Sitten, kun ei ole pakkasta, sataa paljon. Vettä. Tämäkin jo nähty. Runsas lumen määrä ei ole hyvä ennusmerkki, vaan oire lämpenemisestä - meri ei jäädy ja kosteutta pukkaa.Paljonko maksaa lqtausqseman hankinta ja asennus ja pääsykokeiden suurentaminen
Mulla itellä on 3x 35A ja kuitenkin autoja neliveto hybriid koska se saastutaamvöhemmön maapalloa kuin täys sähkö auto - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paljonko maksaa lqtausqseman hankinta ja asennus ja pääsykokeiden suurentaminen
Mulla itellä on 3x 35A ja kuitenkin autoja neliveto hybriid koska se saastutaamvöhemmön maapalloa kuin täys sähkö autoEi kauppa käy nyt kalliilla turhakkeilla
Mene töihin niin ei tarvii nostaa suomea velkaanuttaaa yritystukee
Äänestä
- Anonyymi
Eli jos nyt ostaisin sähkön polttiksen sijaan, vuonna 2063 siitä tulisi kannattava ostos.
- Anonyymi
Riippuu paljon ajaa. Voi kompensoitua jo 2 vuodessa, jos ajaa paljon. Paljon ajavalle sähköauto on viisas valinta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu paljon ajaa. Voi kompensoitua jo 2 vuodessa, jos ajaa paljon. Paljon ajavalle sähköauto on viisas valinta.
Se riippuu siitä mistä se roikkuu.
- Anonyymi
Jos ostaisin uuden sähkiksen nyt, ajaisin sillä tyytyväisenä aikani. Todennäköisesti 2063 kasvaisin horsmaa, enkä saavuttaisi 110 vuoden ikää. Aivan sama miloin se muuttuu kannattavaksi, aika loppuu kesken, eikä käärinliinoissa ole taskuja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu paljon ajaa. Voi kompensoitua jo 2 vuodessa, jos ajaa paljon. Paljon ajavalle sähköauto on viisas valinta.
Paljon ajaminen ei ole viisas valinta. Tutkitusti yli 30 min työmatkalla on haitallinen vaikutus terveyteen, rahaa palaa autoon (tulee käyttötunnit pahimmillaan muutamassa vuodessa täyteen) eikä patteriautotkaan päästöttömiä ole. Esim. uutena autoilun haittana on tunnistettu renkaista irtoava kumipöly ja mikromuovit.
- Anonyymi
Jos sitä ei tarvii vaihtaa ennen sitä uuteen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu paljon ajaa. Voi kompensoitua jo 2 vuodessa, jos ajaa paljon. Paljon ajavalle sähköauto on viisas valinta.
Ei sähköauto Ola voi ajaa paljon kun sitä pitää ladata paljon silloin ei voi ajaa ja jos seon Tesla sitä pitää odotella vara osia kun ameriikasta
- Anonyymi
Ei kyllä harmita etten ostanut sähköautoa, saisi nimittäin todella pitkään ajaa ennen kuin maksaa itsesnäs takaisin
- Anonyymi
Onneksi voi ajella polttiksella
- Anonyymi
Mikä bensan hinnassa säästetään, se sähkön hinnassa menetetään.
- Anonyymi
Jos bensan hinta tuplaantuu, eli aiemmin maksoi 1,50 €/l ja tulevaisuudessa 3 €/l ja sähkön hinta kolmikertaistuu (15 snt/kWh -> 45 snt/kWh) niin siitä voi jokainen laskea onko käyttövoimien kustannusero per 100 km pienentynyt vai kasvanut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos bensan hinta tuplaantuu, eli aiemmin maksoi 1,50 €/l ja tulevaisuudessa 3 €/l ja sähkön hinta kolmikertaistuu (15 snt/kWh -> 45 snt/kWh) niin siitä voi jokainen laskea onko käyttövoimien kustannusero per 100 km pienentynyt vai kasvanut.
Uutinen on toukokuulta jolloin oltiin jo yli 2,50e litrahinnoissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uutinen on toukokuulta jolloin oltiin jo yli 2,50e litrahinnoissa.
Vertailu on tehty alle 2,2 e/l hinnalla, sähkön hintana oli käytetty 30 snt/kWh. Tällä hetkellä sähköä saa selvästi halvemmallakin (siirto huomioituna) mutta bensan hinta on reilusti yli tuon vertailun tason.
Pointtina oli vain se että sähkön hinta saa suhteellisesti nousta aika paljonkin (enemmän kuin bensan hinta) mutta silti euroina laskettuna käyttövoimakustannusten ero bensan ja sähkön välillä vain kasvaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vertailu on tehty alle 2,2 e/l hinnalla, sähkön hintana oli käytetty 30 snt/kWh. Tällä hetkellä sähköä saa selvästi halvemmallakin (siirto huomioituna) mutta bensan hinta on reilusti yli tuon vertailun tason.
Pointtina oli vain se että sähkön hinta saa suhteellisesti nousta aika paljonkin (enemmän kuin bensan hinta) mutta silti euroina laskettuna käyttövoimakustannusten ero bensan ja sähkön välillä vain kasvaa.Sähkön hinta piikittää taas syksyllä & talvella. Pahasti, jos iisakin kirkko (olkiluoto) viivästyy taas ihan vaihteeksi ja ylläripyllärinä.
Voimalat kun ovat pitkälti maakaasukombeja nykyään ja tästä maakaasusta on pulaa. Vaikka Haminan terminaalit yms. saadaan (toivottavasti) käyttöön loppuvuodesta, niin kokonaan ei saada paikattua venäjäntuonnin loppumista.
Pysyvä olotila tämä ei ole - maakaasusta oli joka tapauksessa tarkoitus hankkiutua eroon, mutta ei ne tuulivoimalatkaan ihan hetkessä putkahda.
- Anonyymi
Minun tapauksessa kuoleentuu 17 vuodessa. Ihan niin kauan en samalla autolla aja.
- Anonyymi
Tuon kalliimman hankintahinnan takia sähköautossa ei ole mitään järkeä.
- Anonyymi
Taitaa bensa tulla edullisemmaksi vaikka litra maksaisi 3e.
- Anonyymi
Max 10tkm/v ajava saa siis odotella 20-30 vuotta ennen kuin sähköautolla alkaa tulla säästöä bensakuluissa. Tuolloin auto jo romutusikäinen eli säästöä ei tule käytännössä ollenkaan.
- Anonyymi
JOS bensan hinta pysyy samana, nykyisellä yhä halvalla tasolla. Kyllä, 2,50€/l on yhä halpaa. Pidän tätä äärimmäisen epätodennäköisenä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
JOS bensan hinta pysyy samana, nykyisellä yhä halvalla tasolla. Kyllä, 2,50€/l on yhä halpaa. Pidän tätä äärimmäisen epätodennäköisenä.
Ei pysy samana vaan halpenee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
JOS bensan hinta pysyy samana, nykyisellä yhä halvalla tasolla. Kyllä, 2,50€/l on yhä halpaa. Pidän tätä äärimmäisen epätodennäköisenä.
todennäköisesti halpenee
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pysy samana vaan halpenee.
Menkää myymään Kiinaan . Sähköautoja kaikki ajambensalla ja haluitanostamaan sähköauton varmaankin heti
Sulaessa kobqnverotus ja suurin osa työläisperheestä ilman omakotitaloa äei me tarvita sähköautoo
- Anonyymi
Minulla on ikää jo melkein 80 vuotta. Edes teoriassa en pysty säästämään sähköautolla mitään.
- Anonyymi
Nyt kun sähkön hinta vielä moninkertaistuu, ei taida juuri kukaan enää saada kompensoitua kalliimpaa hankintahintaa? Eli sähköautoilija häviää aina.
- Anonyymi
Talveksi lataus kielto että sähköön säästyy äettä päästään saunaan ja saadaan kinkut uuniin jouluksi
- Anonyymi
Eihän täysjärkine jotain teslaa osta!! Siksi vaan kun kiihtyy hyvin jossa ei käyttöön ole mitään järkee..veisivät tesla kuskeilta aluksi kortin kun kiihdyttelevät
- Anonyymi
Olisi mielenkiintoista nähdä tuo laskelma ensi talven sähköhinnoilla :)
- Anonyymi
Paljonko se lauusasema ja sulkeiden suurennus maksaa. Ainakin 5ooo e
- Anonyymi
Totta että kuukausikulut on korkeat. Mitä enemmän autosta sitoituu maksamaan. Halvat kilometrit ja muut kulut saadaan käytetyllä paljon ajetulla tai muuten halvalla ostettuna. Norm käytössä tai jos haluaa että auto on aina valmis pihassa.
Mielestäni se on itselleen valehtelua jos haluaa ajaa hyvällä autolla ja pienillä kuluilla, mutta ei huomioi auton maksua ja kauppakirjassa olevaa hintaa. Itse en tuohon pysty eli aivot estää tuhlaamasta turhaan.
Miten voi markkinatkaan kehittyä sähköautojen kohdalla. Eli pitäisi se käyttö pysyä pitkään tasaisena mutta hinta tippua joka on itseasiassa se syy miksi on autoja ja liikkumisesta tullut mahdollista.
Juuri hain leiman 19 vuotiaaseen bensa-autoon hankintahinta oli 3 vuotta sitten 1500eur. Möin 4 kertaa kalliimman silloin pois koska sain hyvän hinnan ja oli aika.
Tämä 1500eur ostettu ei eroa samasta uudesta käytännössä ollenkaan ( ajoin joskus uudella vastaavalla 2000 luvun alussa) hintaero 1500eur vs 21500eur. Ajaa samat kilometrit kuin uutena, yhtä hyvällä ajettavuudella, ruosteeton ja lommoton!
Tämä tuntuu itseasiassa uskomattoman hyvältä hinta&laadun autolta. Jota ei myydä enää pois. - Anonyymi
Mitenköhän nyt sähköauton reilusti kalliimman hinnan kompensoituminen kun sähköyhtiöt toisensa jälkeen tekee shokkikorotuksia sähkön hintaan?
Täälläkin nykyään 29,90c/kwh, halvempaa ei enää saa.- Anonyymi
Patteriauton talvi/motarikulutus siinä 25-30kwh/100km, siitähän voi laskea että hinnaksi tuolla sähkönhinnalla tulee 7,50-9€/100km. Nyt kun bensa maksaa enää 2,10e/l, tuolla saa jopa 4,3 litraa bensaa.
Eli sähköllä ajo jo yhtä kallista kuin 4,3l/100km kuluttavalla bensalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Patteriauton talvi/motarikulutus siinä 25-30kwh/100km, siitähän voi laskea että hinnaksi tuolla sähkönhinnalla tulee 7,50-9€/100km. Nyt kun bensa maksaa enää 2,10e/l, tuolla saa jopa 4,3 litraa bensaa.
Eli sähköllä ajo jo yhtä kallista kuin 4,3l/100km kuluttavalla bensalla.Tosin millään bensalla ei ajeta moottoritieajoa 4,3 l/100 km kulutuksella.
Toki jos tällä hetkellä sähköstä joutuu maksamaan markkinahinnan niin käyttövoimien hintaero on joka tapauksessa selvästi aiempaa pienempi. Mitään kannattavuuslaskelmia ei kuitenkaan ole järkeä tehdä yksittäisen hinnan perusteella, sähköfutuurit kuitenkin ennustaa pidemmällä tähtäimellä selvää hintatason laskua vaikka välttämättä vuoden takaisiin hintojen ei mennä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Patteriauton talvi/motarikulutus siinä 25-30kwh/100km, siitähän voi laskea että hinnaksi tuolla sähkönhinnalla tulee 7,50-9€/100km. Nyt kun bensa maksaa enää 2,10e/l, tuolla saa jopa 4,3 litraa bensaa.
Eli sähköllä ajo jo yhtä kallista kuin 4,3l/100km kuluttavalla bensalla.Ja sähköauton hankinta on ilmasta.
Lagus asema on ilmainen ja sulkeiden suurennus ilmaista
Lisäksi pitää ostaa 5oome lataskaapeli - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Patteriauton talvi/motarikulutus siinä 25-30kwh/100km, siitähän voi laskea että hinnaksi tuolla sähkönhinnalla tulee 7,50-9€/100km. Nyt kun bensa maksaa enää 2,10e/l, tuolla saa jopa 4,3 litraa bensaa.
Eli sähköllä ajo jo yhtä kallista kuin 4,3l/100km kuluttavalla bensalla.Niin... Kannattanee, eli siis pitää laskea myös siirtohinta & verot mukaan. Joillain paikkakunnilla siirto voi kustantaa vain muutaman sentin, joillain parikymmentä. Eli ei mikään marginaalinen juttu..
Täällä Suur Savon Sähkön alueella kWh:n tarkkaa siirtohintaa on mahdoton sanoa, sillä se riippuu kulutuksesta suhteessa isoihin perusmaksuihin. Myös yö/päivä sopimuksesta ja sulakekoosta. Näistä riippuen perusmaksi vaihtelee vajaasta neljästäkympistä jonnekin parinsadan paikkeille.
Meillä laskennallinen siirto nykykulutuksella kustantaa n. 10 snt/kWh.
- Anonyymi
Sähköautolla välttää tankilla ramppaamisen vaivan, kyllä silläkin on hintansa, saati että palelelet ja pitelet kylmää pistoolia kädessä. Vaihtoehtona suora ajo kotiin, piuhan päähän ja sohvalle.
Sähköauton akustolla metalleineen tulee olemaan vaihtoarvo, sekin pitäisi ottaa huomioon elinkaarikustannuksia laskiessa.
Ja jos haluaa tukea arabi islami ja venäjän maata niin toki polttiksella voi ajaa, poliittinen ratkaisu.- Anonyymi
Jos ajan suoraan kotiin, niin siellä minua odottaa ruutu 58 kahden tunnin ajastimella varustettuine sähkötolppineen. Porraskäytävässä lappu, jossa kissan kokoisin kirjaimin. SÄHKÖAUTOJEN LATAUS LÄMPÖTOLPiSTA KIELLETTY.
Sähköauton akuston arvo = romumetallin arvo ja se ei ole kummoinen.
Jos akkujen uusiminen ja / tai niiden korjaaminen ei halpene todella huomattavasti, niin 10 v vanhalla sähköautolla ei ole mitään arvoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ajan suoraan kotiin, niin siellä minua odottaa ruutu 58 kahden tunnin ajastimella varustettuine sähkötolppineen. Porraskäytävässä lappu, jossa kissan kokoisin kirjaimin. SÄHKÖAUTOJEN LATAUS LÄMPÖTOLPiSTA KIELLETTY.
Sähköauton akuston arvo = romumetallin arvo ja se ei ole kummoinen.
Jos akkujen uusiminen ja / tai niiden korjaaminen ei halpene todella huomattavasti, niin 10 v vanhalla sähköautolla ei ole mitään arvoa.Ei kukaan uskalla ostaa yli 6 vuotta vanhaa sähköautoa.
- Anonyymi
Lataus tapahtuu liden pihalla kiilavien venäläisyen taksikuskien seassa
Oike nautinto .
Lataa asemt maksaa 5ooo e ja ei pääse saunaan tai ei pääse uubiruokaansyömään pyykin pesusta puhumattkaan - Anonyymi
Jos keväällä meni jopa 41 vuotta, nykypäivän sähkönhinnoilla varmaan lähes 60-70 vuotta hieman vähemmän ajaville ennen kuin sähkis maksaa itsensä takaisin.
- Anonyymi
Ensiviikolla n. 1e / kwh. Köyhät kyykkyyn hinnat tulee
- Anonyymi
Ostanut auton joka hyvä ja halpa, tämä on ollut kannattavin ja järkevin. Ajoi vaikka 300km päivässä tai 5-10km kylän ympäristössä.
1700-2500 eur ollut ostohinta ja 1996 jälkeen ollut 4kpl eri autoja. Huom ja myydessä saanut jokaisesta yli 1000eur.
Aina viattomalla autolla jossa pienet kulut eikä kk maksuja.
Juuri tänään vuoden vakuutukset 200eur
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1619354Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492910Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja382695- 572571
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971975- 981882
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai241836Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä501371Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1101234- 281221