TorstaiVisa - Tunnetko värit?

Tuosta:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009028432.html

Jiihaa! 8/12, en olekaan ihan uuvatti mitä sisustamiseen tulee, saatan selvitä hengissä teoreettisen kumppanin sisustusaiheisesta kuulustelusta.

Värit ovat sinulla hallussa!

Vastasit oikein 8 kysymykseen


Pikkasen haisee nyt siltä, että IS julkaisee testejä joka päivä koska minä levitän sitä saastaa palstalla...

50

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      9/12. Aavistuksen pettynyt olen, sillä maalausta harrastaneena värit luulisi olevan hallussa, mutta ei sitä pieni ihminen kaikkea aina muista.

      • Hyvinhän tuo meni, peittosit minutkin!
        Tottahan sitä tuollaisella taustalla odottaisi enemmän, mutta onhan nuo värien kutsumanimet yms. haastavia muistaa.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Hyvinhän tuo meni, peittosit minutkin!
        Tottahan sitä tuollaisella taustalla odottaisi enemmän, mutta onhan nuo värien kutsumanimet yms. haastavia muistaa.

        Puolustaudun sillä, että maalaus on ollut tauolla todella pitkään 😄 Olen maalannut ainoastaan piha-aitaa ja siinä ei oikein väreillä ole viitsinyt leikkiä, ettei taloyhtiön hallitus vedä hernettä nenään. Ihan kivaa puuhaa sekin. Paitsi hiominen ihan kamalaa 😬


      • Anonyymi kirjoitti:

        Puolustaudun sillä, että maalaus on ollut tauolla todella pitkään 😄 Olen maalannut ainoastaan piha-aitaa ja siinä ei oikein väreillä ole viitsinyt leikkiä, ettei taloyhtiön hallitus vedä hernettä nenään. Ihan kivaa puuhaa sekin. Paitsi hiominen ihan kamalaa 😬

        Jos mikään, niin piha-aitahan nimenomaan kaipaa vähän väritettyä luonnetta, hiiteen taloyhtiön hallitukset ja muut 😂


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Jos mikään, niin piha-aitahan nimenomaan kaipaa vähän väritettyä luonnetta, hiiteen taloyhtiön hallitukset ja muut 😂

        No todellakin kaipaisi mutta tuossa se vain vitivalkoisena olla pönöttää 😬 Siitä saisi sopivan psykedeelisen kun maalaisi esim joka toisen laudan keltaisella ja joka toisen mustalla. Terassilla olisi mielenkiintoista viettää iltaa ja nautiskella viiniä, sais ehkä päänsä nopeammin pyörälle kuin pelkän viinin avulla 😅


      • Anonyymi kirjoitti:

        No todellakin kaipaisi mutta tuossa se vain vitivalkoisena olla pönöttää 😬 Siitä saisi sopivan psykedeelisen kun maalaisi esim joka toisen laudan keltaisella ja joka toisen mustalla. Terassilla olisi mielenkiintoista viettää iltaa ja nautiskella viiniä, sais ehkä päänsä nopeammin pyörälle kuin pelkän viinin avulla 😅

        Aivan varmasti menis kuuppa himmeeks nopeammin kuin pelkällä viinillä. Sitten vielä aidan ulkopinta pitää maalata moodissa punainen vihreä pinkki sininen ja uudelleen alusta. Silleen saatte jokaisen epileptikon kyykkäämään taloyhtiön piha-aidan kohdalla.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Aivan varmasti menis kuuppa himmeeks nopeammin kuin pelkällä viinillä. Sitten vielä aidan ulkopinta pitää maalata moodissa punainen vihreä pinkki sininen ja uudelleen alusta. Silleen saatte jokaisen epileptikon kyykkäämään taloyhtiön piha-aidan kohdalla.

        Takuuvarma tapa saada kylähullun maine 😅 Porukka kiertäis mun takapihan kaukaa ja supisis mennessään. Sehän olis mainio tapa estää murtovarkauksia, kun vorot olis pahoinvoivia jo ennen kuin pihaan ehtis 🤔


      • Anonyymi kirjoitti:

        Takuuvarma tapa saada kylähullun maine 😅 Porukka kiertäis mun takapihan kaukaa ja supisis mennessään. Sehän olis mainio tapa estää murtovarkauksia, kun vorot olis pahoinvoivia jo ennen kuin pihaan ehtis 🤔

        Aivan totta! Ei kukaan uskalla sellaisen aidan kimppuun tahi yli 😲


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Aivan totta! Ei kukaan uskalla sellaisen aidan kimppuun tahi yli 😲

        Joo ei kukaan uskaltais ottaa riskiä mennä katsomaan millainen hullu siellä olisi vastassa 😄


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo ei kukaan uskaltais ottaa riskiä mennä katsomaan millainen hullu siellä olisi vastassa 😄

        Mutta ne lääkkeet mitä sellaisella henkilöllä täytyy olla? Hitto, mekin halutaan ne 🤩🥳


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Mutta ne lääkkeet mitä sellaisella henkilöllä täytyy olla? Hitto, mekin halutaan ne 🤩🥳

        Ai niin 😂 Ei tätä nyt ihan sittenkään vielä ihan loppuun asti oltu mietitty 😄


    • Anonyymi

      10 oikein.

      Kirjautumaton Palstalutka

    • Anonyymi

      11/12

      Pieleen meni tuo magenta, jossa ei tarvinut tietää mitään itse väristä, vaan mistä se on saanut nimensä. Värin olisin kyllä tiennyt, mutta hittoako sen nimen taustan tunteminen liittyy värien tuntemiseen???

      • Anonyymi

        Samaan kysymykseen kompastui myös mulla, ja toinen virheeni oli se prismaan liittynyt.

        Kirjautumaton palstalutka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaan kysymykseen kompastui myös mulla, ja toinen virheeni oli se prismaan liittynyt.

        Kirjautumaton palstalutka

        Anteeksi siis spektriin liittynyt.

        Kirjautumaton palstalutka


      • Nimenomaan, mutta hyvin sudit pisteet kotiin!


    • 8/12 En mä kyllä värejä tunne, mutta oikeita vastauksia sain raavittua luonnontieteen ja IT:n ym. yleistiedoilla.

      Eri alojen ihmisillä on myös erilainen käsitys "perusväreistä". Joillekin ne ovat sininen, punainen ja keltainen, joillekin punainen, vihreä ja sininen (rgb) ja joillekin syaani, magenta, keltainen ja musta (cmyk).

      Kaikkien aikojen ja vuodenaikojen muotivärit ovat ruskea ja beige.

      • Anonyymi

        Perusvärit on niitä, joita ei saa muista väreistä sotkettua. Esim vihreää saa kun sekoittaa sinistä ja keltaista, mutta sinistä ja keltaista ei saa mistään. Eikä punaista.

        Sinisen vastaväri ei ole oranssi, vaan keltainen. Oranssi on punaisen ja keltaisen sekoitus ja sen vastaväri on silloin vihreän ja sinisen sekoitus, eli turkoosi.

        Protestoin testiä!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Perusvärit on niitä, joita ei saa muista väreistä sotkettua. Esim vihreää saa kun sekoittaa sinistä ja keltaista, mutta sinistä ja keltaista ei saa mistään. Eikä punaista.

        Sinisen vastaväri ei ole oranssi, vaan keltainen. Oranssi on punaisen ja keltaisen sekoitus ja sen vastaväri on silloin vihreän ja sinisen sekoitus, eli turkoosi.

        Protestoin testiä!

        Mun mielestä mitään värejä ei saa oikeasti muita värejä sotkemalla. Väri on erilaisten aallonpituuksien jakauma. Ihmisen silmä tai oikeastaan mieli on kuitenkin tavallaan harhainen mutta älykäs ja osaa tiivistää informaation paketiksi jonka miellämme värinä.

        Näytöllä/telkkarissa keltainen saadaan sotkemalla punaista ja vihreää. Vesiväreillä sama ei toimi lainkaan. Myöskään ihmisen silmässä ei käsittääkseni ole mitään keltaista aistivaa vaan keltainen päätellään punaisen ja vihreän yhdistelmänä.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        Mun mielestä mitään värejä ei saa oikeasti muita värejä sotkemalla. Väri on erilaisten aallonpituuksien jakauma. Ihmisen silmä tai oikeastaan mieli on kuitenkin tavallaan harhainen mutta älykäs ja osaa tiivistää informaation paketiksi jonka miellämme värinä.

        Näytöllä/telkkarissa keltainen saadaan sotkemalla punaista ja vihreää. Vesiväreillä sama ei toimi lainkaan. Myöskään ihmisen silmässä ei käsittääkseni ole mitään keltaista aistivaa vaan keltainen päätellään punaisen ja vihreän yhdistelmänä.

        No minä lähdenkin näillä sotkemisillani siitä, mitä väriä tulee, kun putkilosta sekoitetaan yhtä maalia toiseen.

        Monet eläimethän näkevät värit toisin kuin ihmiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No minä lähdenkin näillä sotkemisillani siitä, mitä väriä tulee, kun putkilosta sekoitetaan yhtä maalia toiseen.

        Monet eläimethän näkevät värit toisin kuin ihmiset.

        Siis en minä ala jonkun mehiläisen kanssa kiistelemään siitä, onko joku kukka punainen, vai onko se musta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No minä lähdenkin näillä sotkemisillani siitä, mitä väriä tulee, kun putkilosta sekoitetaan yhtä maalia toiseen.

        Monet eläimethän näkevät värit toisin kuin ihmiset.

        Juuri tätä tarkoitin, että ihmisen tausta vaikuttaa. Itsehän niistä putkiloista en saisi kuin sotkua. Maalaaminen sujuu jotenkuten pensseli tai tela kädessä kun väri otetaan peltiämpäristä ja värin on sekoittanut rautakaupan tyttö. Harmaitakin on tuhat eri väriä ja niillä jokaisella on värikartassa oma nimi.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        Mun mielestä mitään värejä ei saa oikeasti muita värejä sotkemalla. Väri on erilaisten aallonpituuksien jakauma. Ihmisen silmä tai oikeastaan mieli on kuitenkin tavallaan harhainen mutta älykäs ja osaa tiivistää informaation paketiksi jonka miellämme värinä.

        Näytöllä/telkkarissa keltainen saadaan sotkemalla punaista ja vihreää. Vesiväreillä sama ei toimi lainkaan. Myöskään ihmisen silmässä ei käsittääkseni ole mitään keltaista aistivaa vaan keltainen päätellään punaisen ja vihreän yhdistelmänä.

        Digitaaliset tekniikat ja miten värit saadaan niillä aikaan, eivät oikeastaan liity mitenkään oikeisiin väreihin.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        Juuri tätä tarkoitin, että ihmisen tausta vaikuttaa. Itsehän niistä putkiloista en saisi kuin sotkua. Maalaaminen sujuu jotenkuten pensseli tai tela kädessä kun väri otetaan peltiämpäristä ja värin on sekoittanut rautakaupan tyttö. Harmaitakin on tuhat eri väriä ja niillä jokaisella on värikartassa oma nimi.

        Tiesin jo pikkulapsena automaattisesti mitä värejä yhteen sekoittamalla tulee mitäkin väriä, muistan kun isäni sitä ihmetteli. Nämä valojen muodostamat värisekoitukset ei käy järkeen. Kun sekoitat punaista ja vihreää tulee sellaista rusehtavaa väri, ei keltaista. Ehkä mulla on joku erityinen värituntemus? Vai osaako muutkin sanoa ilman opettelua mitä tulee kun eri värejä yhdistellään?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Digitaaliset tekniikat ja miten värit saadaan niillä aikaan, eivät oikeastaan liity mitenkään oikeisiin väreihin.

        Ei tuo sinänsä liity digitaalitekniikkaan. Analogisessa väri-tv:ssä on yhtä lailla kolme erillistä "värisuihkua": punainen, vihreä ja sininen. Ja samoille väreille (eri tietyille aallonpituuksille) herkistyneitä reseptoreja on ihmisen silmässä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Perusvärit on niitä, joita ei saa muista väreistä sotkettua. Esim vihreää saa kun sekoittaa sinistä ja keltaista, mutta sinistä ja keltaista ei saa mistään. Eikä punaista.

        Sinisen vastaväri ei ole oranssi, vaan keltainen. Oranssi on punaisen ja keltaisen sekoitus ja sen vastaväri on silloin vihreän ja sinisen sekoitus, eli turkoosi.

        Protestoin testiä!

        Protestoi vaan, mutta älä turhaan palstalle, me ei voida vaikuttaa itse testiin, me vain lainattiin sitä 😁


    • Ah, mua nolottaa! 10/12 ja magentan nimen taustaan piti käyttää vielä oljenkorsi..
      Väärin meni RGB-päävärit, missä hämäs tuo 'päävärit'.
      Ja näkyvän spektrin suurin aallonpituus..

      • Anonyymi

        Ai niin siinä ois ollut ne oljenkorretkin.


      • Anonyymi

        Red Green Blue


      • m.wurst
        Anonyymi kirjoitti:

        Red Green Blue

        Joo, kyl määki sen hokasin/muistin sit ku olin jo vastannu,
        Perinteisen väriopin mukaan taas päävärit ovat punainen, keltainen ja sininen, mitä yhdistelemällä saadaan sit välivärit..


      • Toihan on hyvä tulos! Ite en ikinä käytä näissä kyselyissä noita vihjeitä, vaan vedän testin läpi aina ns. nakuna, tulee mitä tulee.


      • m.wurst kirjoitti:

        Joo, kyl määki sen hokasin/muistin sit ku olin jo vastannu,
        Perinteisen väriopin mukaan taas päävärit ovat punainen, keltainen ja sininen, mitä yhdistelemällä saadaan sit välivärit..

        On muutamatkin värit.
        On näkyvät värit (RGB), maalattavat tms. värit (RYB) ja painettavat jne. värit (CMYK)
        Muun muassa...


      • randombypasser kirjoitti:

        Toihan on hyvä tulos! Ite en ikinä käytä näissä kyselyissä noita vihjeitä, vaan vedän testin läpi aina ns. nakuna, tulee mitä tulee.

        No mää olin melkein varma sen magentan alkuperästä, mut pikku epäilyksen peikko hiipi siihen,
        Mut oikein se ois menny intuitiollakin😁


      • m.wurst kirjoitti:

        No mää olin melkein varma sen magentan alkuperästä, mut pikku epäilyksen peikko hiipi siihen,
        Mut oikein se ois menny intuitiollakin😁

        No ite vedin vihjeittä vituralleen sen, mik ei yllätä 😁


      • randombypasser kirjoitti:

        On muutamatkin värit.
        On näkyvät värit (RGB), maalattavat tms. värit (RYB) ja painettavat jne. värit (CMYK)
        Muun muassa...

        Joojoo😁 hiton värihirmut
        Taidekoulun väriopeilla oon aivan hyvin pärjänny tähänki asti, Albersin tai Ittenin vaikenenseoli🤔


      • m.wurst kirjoitti:

        Joojoo😁 hiton värihirmut
        Taidekoulun väriopeilla oon aivan hyvin pärjänny tähänki asti, Albersin tai Ittenin vaikenenseoli🤔

        Asiathan voi tehdä helpoksi tai sitten vaikeiksi 😁


    • Anonyymi

      VAlkoinen ja musta varmat värit mutta sisustapa pasittilli väreillä 80-luvun tapaan.

      Pastelli pasilli karkeilla sisusta kokonaan erivärtisillä karamelleillä koko huoneistosi.

      Sisu-pastilleilla vaikkapa niikätin liimaa sitten seiniin kaiken värisiä karkkeja.

      • Anonyymi

        Musta ja valkoinen ei ole värejä lainkaan.


    • Vastasit oikein 11 kysymykseen.

      Yksi väärin. Aallonpituus.

      • Infrapuna on se punaisen suuntaan mitä silmä ei enää näe ja toisesta laidasta ultravioletti se violetti mitä ei enää silmällä näe. Infrapunan jälkeen tulevat vielä mikroaallot ja radioaallot. Ultravioletin jälkeen röntgen. Jalostuneemmalla ihmislajilla olisi tietenkin paitsi röntgenkatse niin se kuuntelisi puhelut suoraan linkkimastosta. Eikä perhana keksisi tuhatta eri nimeä sinisen eri sävyille.


      • Hyvin vedetty :)


      • randombypasser kirjoitti:

        Hyvin vedetty :)

        Yllätyin miten muistinkin melkein kaikki, paitsi 2 arvasin ja toisen vielä väärin.


    • Anonyymi

      En ole kokassa, mutta siltikin huvittaa vähän jut

    • Anonyymi

      ihmettelen, miten edes mahdollista, kun pelaavat palloa jalista siis

      Jollekin palloilijalle joo verenvuotokin oikein törmäyksestä

    • Anonyymi

      10/12 ... yhdestä kohdin tökkäsin vahingossa sormeni väärään kohtaan, piti osua viereiseen. Omapa oli töppäys. Mutt jokseenkin kivasti meni. =)

      • Tulos on silti hyvä, haitanneeko harhatökkäys?


    • Värit ovat sinulla hallussa!
      Vastasit oikein 10 kysymykseen.

      • Hyvä, hienosti vedetty! Ja kiva että TT välillä piipahtaa paikalla 😊


      • randombypasser kirjoitti:

        Hyvä, hienosti vedetty! Ja kiva että TT välillä piipahtaa paikalla 😊

        Siellä oli muutama outo sana, joista en ole kuullutkaan. Tykkään tehdä visailuja. Harmitonta aivojumppaa. :D


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      161
      2317
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      125
      1774
    3. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      97
      1657
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      99
      1505
    5. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1342
    6. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      226
      1331
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      58
      1293
    8. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      212
      1247
    9. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      99
      1141
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      252
      986
    Aihe