Äiti, joka ei kerro lapselleen uskosta

Anonyymi

Olen nuhassa ja lievää lämpöä ja vähän yskää. Nenän tukkoisuus ärsyttävää ja palelu ja kurkussa tuntuva tunne, kun yskii. Covid testi on negatiivinen

Lapseni oli muutama päivä sitten sairaana ja siinä puheltiin, että hänellähän se meni nopeaa ohitse.

Hän sanoi, että rukoili Jumalalle ja siksi se oli niin äkkiä ohitse.

Minä siihen, että mistä sinä tuollaisia olet kuullut, että koulun uskontotunneiltako?

Hän siihen, että olen vähän hölmö, kun en tiedä siellä olevan uskontoa.

En koskaan ole kertonut rukoilusta, enkä rukoillut lasteni nähden.

Tämä oli taas niin perin outoa. Hän on kyllä viime aikoina kysellyt Jeesuksesta. En ole itse osannut kyselyihinkään mitää oikein edes vastata tai jos olen niin yleisellä tasolla, niinkuin voisi uskonnotonkin kertoa yleisesti asioita.

Mitäs ajattelette tästä. En oikein saa mieleeni yhtään ketään, joka hänelle kertoisi muutoin uskonasioista. Voiko lapsi vain tietää asioita? Toki televisiossa voi olla asioita, mutta se itsestä lähtevä kiinnostus....

LS

34

51

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kannattaa kertoa rehellisesti lapsille iltasatuja siitä, minkälainen usko sillä hellariliikkeen perustajalla Charles Fox Parhamilla oli.

Koko Los Angelesin punaisten lyhtyen katu reimastui siitä valtavasti, mitä Parhami siellä teki (Azusakatu)

• Anonyymi

Mitä ihmettä tuokin nyt taas oli, parhami ei liity asiaan mitenkään.

LS

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä ihmettä tuokin nyt taas oli, parhami ei liity asiaan mitenkään.

LS

Ilman Parhamia ei olisi yhtään helluntailaista Suuomessa.

Pentecostalismin ylin päättävä elin on ylentänyt Parhamin kirkkauteen ja julistanut Pyhimykseksi.

• Anonyymi

Pahimmat epäilijät ajattelevat minun opettavan lapsille uskonasioista, mutta meillä ei puhuta uskosta , koska se häiritsisi mitä luultavammin puolisoani, niin se sillä tavoin ei ole luonnollinen aihe meillä kotona. Olen käsittänyt, että puolisoni olisi halunnut lapset elämänkatsomustieto on, että uskontoa ei olisi opetettu...mutta olen joka kerta perustellut sen niin, ettei yleissivistys uskonnoista ole haitaksi kellekään ja se erottelisi enemmän kun muut lähtisivät kirkkoon ja lapset jäisivät kouluun jne...

LS

• Anonyymi

Onhan sinulla oikeus puhua lapsellesi uskosta, etenkin kun hän itse siitä kysyy.

Hän on uskontotunnilla kuullut Jumalasta, kuullut mitä muut lapset kyselevät ja on kiinnostunut.

Eihän sinun miehesi voi kieltää sinua ja lastasi keskustelemasta asiasta, joka häntä itseä kiinnostaa. Olkoon sitten vaikka "satua", mutta hänellä on oikeus kuulla tuo satu.

Hän on miehesi lapsi.
        Hän on sinun lapsesi.
        Mutta hän ei ole esine, jonka kumpikaan teistä omistaa.

Hän on myös Hän Itse, jolla on oikeus olla itsenäinen, olla utelias ja oikeus saada tietää.

Hän on jo ollut niin itsenäinen, että on omin neuvoin rukoillut Jumalaa ja saanut jopa rukousvastauksen. Jumala pitää hänestä huolta. 💞

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onhan sinulla oikeus puhua lapsellesi uskosta, etenkin kun hän itse siitä kysyy.

Hän on uskontotunnilla kuullut Jumalasta, kuullut mitä muut lapset kyselevät ja on kiinnostunut.

Eihän sinun miehesi voi kieltää sinua ja lastasi keskustelemasta asiasta, joka häntä itseä kiinnostaa. Olkoon sitten vaikka "satua", mutta hänellä on oikeus kuulla tuo satu.

Hän on miehesi lapsi.
        Hän on sinun lapsesi.
        Mutta hän ei ole esine, jonka kumpikaan teistä omistaa.

Hän on myös Hän Itse, jolla on oikeus olla itsenäinen, olla utelias ja oikeus saada tietää.

Hän on jo ollut niin itsenäinen, että on omin neuvoin rukoillut Jumalaa ja saanut jopa rukousvastauksen. Jumala pitää hänestä huolta. 💞

Toki se ettei mieheni perusta uskosta vaikuttaa myös taustalla. Ei se tuntuisi luonnolliselta itse pitää sitä esillä, kun toinen ei usko ja koen muutenkin uskosta niin, että se on aina henkilökohtaista.

LS

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toki se ettei mieheni perusta uskosta vaikuttaa myös taustalla. Ei se tuntuisi luonnolliselta itse pitää sitä esillä, kun toinen ei usko ja koen muutenkin uskosta niin, että se on aina henkilökohtaista.

LS

Olen itsekin aikoinaan (kun elämäni oli mm. päihteiden käyttöä) elänyt suhteissa, joissa meillä oli eri vakaumus. Ulkoisesta kurjuudestani huolimatta minulla oli kyllä kaiken aikaa usko, kun taas mies oli ateisti. Eihän tällaisesta yhteiselosta tullut pitemmän päälle mitään, kun elämän arvot ja vakaumukset olivat erilaiset.

Joten voin kuvitella tilannettasi.

Itseasiassa... Jumala taitaa nyt kutsua myös sinua, lapsesi kautta. En tarkoita, että eroaisitte, vaan että alkaisit "ääneen", pienillä eleillä tunnustaa Jeesusta omassa kodissasi. Tietenkin syntyy nk. hengellinen konflikti, eri "voimat" alkavat taistella herruudesta, mutta sinulta odotetaan, että asetut täysin "Jeesuksen puolelle. Asiat sujuvat sitten tavallaan: ehkä miehesikin tulee uskoon. Tai sitten...

Matteus 10: 32-39
        32 Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa.
        33 Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa.
        34 Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.
        35 Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan;
        36 ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'.
        37 Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias;
        38 ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias.
        39 Joka löytää elämänsä, kadottaa sen; ja joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.
        *
        Tää on rankkaa tekstiä, mutta jos uskaltaa laittaa nämä asiat oikeaan arvojärjestykseen, silloin on myös Jumalan siunaus mukana ja Jeesus pääsee vaikuttamaan koko perheessäsi. 🙂

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen itsekin aikoinaan (kun elämäni oli mm. päihteiden käyttöä) elänyt suhteissa, joissa meillä oli eri vakaumus. Ulkoisesta kurjuudestani huolimatta minulla oli kyllä kaiken aikaa usko, kun taas mies oli ateisti. Eihän tällaisesta yhteiselosta tullut pitemmän päälle mitään, kun elämän arvot ja vakaumukset olivat erilaiset.

Itseasiassa... Jumala taitaa nyt kutsua myös sinua, lapsesi kautta. En tarkoita, että eroaisitte, vaan että alkaisit "ääneen", pienillä eleillä tunnustaa Jeesusta omassa kodissasi. Tietenkin syntyy nk. hengellinen konflikti, eri "voimat" alkavat taistella herruudesta, mutta sinulta odotetaan, että asetut täysin "Jeesuksen puolelle. Asiat sujuvat sitten tavallaan: ehkä miehesikin tulee uskoon. Tai sitten...

32 Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa.
        33 Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa.
        34 Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.
        35 Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan;
        37 Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias;
        39 Joka löytää elämänsä, kadottaa sen; ja joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.
        *
        Tää on rankkaa tekstiä, mutta jos uskaltaa laittaa nämä asiat oikeaan arvojärjestykseen, silloin on myös Jumalan siunaus mukana ja Jeesus pääsee vaikuttamaan koko perheessäsi. 🙂

Koen olevani uskossa. Enkä koe tarvetta muuttaa siinä mitään.

LS

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

*

Koen että hengellinen hallitseminen toista kohtaan voi lähteä pienestä ja toinen voi jopa kokea tarkoittavansa hyvää.

Olen tottunut siihen, että oli vaikka miten päin hyvänsä, se jonkun mielestä oli aina vääränlaista. Siksi en koskaan nykyään lähde edes tuohon mukaan.

LS

• Anonyymi

Kokeile vaihteeksi kylmentää kaulaasi ja lämmitä jalkojasi. Juo korkeintaan kädenlämpöistä juomaa. Voit panna vaikka jäitä pyyhkeeseen kaulasi ympärille ja lämpötuulettimen lämmittämään jalkojasi. Huomaat pian, että kurkkukipusi häviää. Tiedän kokemuksesta, vakka se vaikuttaa oudolta ohjeelta.

• Anonyymi

Minulla onkin jalat tosi jäiset, viime yönä paleli jalkoja ja peitot ei tuntunut auttavan, aamulla taas oli kuuma, kun olin ylimääräistä vilttiä laittanut peitonkin päälle.

Aika jännä ohje...auttaiskohan...

LS

• Anonyymi

Lämpimät sukat jalassa ja jääpalapussi kaulalla...en ehkä sitä lämpöpuhallinta saa tähän hätään...kerron miten kävi.

LS

• Tiedän vain sen, että pienillä lapsilla on usein mielikuvitusystäviä. Pohjimmiltaan nämä ovat heijastumia piirrertyistä, elokuvista tms. eli lapsen salaisia esikuvia, sankareita. Toisilla se on pehmeä Nalle Puh, toisilla kova Hämähäkkimies, jotkut tykkää puhua olennolle, joka rulaa kaikkea eli Jumalalle.

• Anonyymi

Ei se ollut tuollaista. Hän ei kerro joka päivä puhuvansa Jumalalle. Joitakin aikoja sitten kysyi Jeesuksesta. Hän vain sen sanoi sen rukous asian hyvin kepeästi ja viattomasti...hän on jo aika isokin, koululainen....minun yhdellä lapsella oli joitakin kuukausia, ennen kouluikää se oli, afrikkalainen ystävä, sillä oli nimikin ja hän joskus siitä kertoi (eri lapsi)...ei se rukousasia kuulostanut samalta.... Ei se Henki ole tuollaista mitä haluat kertoa. Lapsilta tulee oikeasti aika ihmeellisiä asioita Hengellisesti, jos niitä kuuntelee.

LS

• Anonyymi

Olen nykyään aika jalat maassa oleva nykyään, en ole aina ollut elämäni aikana.
        .Nytkin laitoin jääpalapussin kaulalle, kun neuvottiin. En edes ajatellut, että itse tukoilisinntämän nuhan poistumisen kanssa, ajattelin että menee ohitse ja ihmiselämän kuuluu tällaiset...mutta lapsen suusta se on toinen asia, siinä on viattomuutta.

LS

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen nykyään aika jalat maassa oleva nykyään, en ole aina ollut elämäni aikana.
        .Nytkin laitoin jääpalapussin kaulalle, kun neuvottiin. En edes ajatellut, että itse tukoilisinntämän nuhan poistumisen kanssa, ajattelin että menee ohitse ja ihmiselämän kuuluu tällaiset...mutta lapsen suusta se on toinen asia, siinä on viattomuutta.

LS

Sori kirjoitusvirheet...rukoilisin on tuo tukoilisin....

• Anonyymi kirjoitti:

Sori kirjoitusvirheet...rukoilisin on tuo tukoilisin....

Sitä sanotaan, että lapsen suusta kuulee totuuden. Vai kuuleeko?! Voihan olla myös niin, että joku lapsen kavereista olisi kertonut, että heidän perheessä rukoillaan aamuin illoin tms. Tuossa iässä erilaiset ajatukset, legendat, tarinat tms tarttuvat yllättävän helposti. En halua kuulostaa negatiiviselta, mutta jokaiselle asialle löytyy ennemmin tai myöhemmin järkevä selitys. Eteenpäin, sanoi täi tervassa - toivu LS rauhassa.

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

Sitä sanotaan, että lapsen suusta kuulee totuuden. Vai kuuleeko?! Voihan olla myös niin, että joku lapsen kavereista olisi kertonut, että heidän perheessä rukoillaan aamuin illoin tms. Tuossa iässä erilaiset ajatukset, legendat, tarinat tms tarttuvat yllättävän helposti. En halua kuulostaa negatiiviselta, mutta jokaiselle asialle löytyy ennemmin tai myöhemmin järkevä selitys. Eteenpäin, sanoi täi tervassa - toivu LS rauhassa.

No eteenpäin. Kiitos Henki.

Tämä jääpalapussi kaulalla ainakin hetkellisesti auttaa, nenä ei enää voida, ei yskitä, mutta katsotaanpa pidemmällä välillä. 🙂

LS

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No eteenpäin. Kiitos Henki.

Tämä jääpalapussi kaulalla ainakin hetkellisesti auttaa, nenä ei enää voida, ei yskitä, mutta katsotaanpa pidemmällä välillä. 🙂

LS

Vuoda...

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

Ja toki sekin on mahdollista, että jostain on asiaan idean ottanut, mistä lie sitten...

LS

• Anonyymi

Kyllähän lapset kuulee uskonnoista kouluissa meilläkin pikkupoika alkoi kyselemään Jeesuksesta mikä ja missä tämän voi nähdä ja miksei voi nähdä jne ...kertoessani sitten tästä hän aikansa kuunneltuaan tokaisi että Jeesus tavallaan sitten eräänlainen "mörkö "eipä siihen tokaisuun voinut mitään lisätä kun juuri olin kertonut kuinka Jeesus on olemassa uskontojen mukaan kaikkialla mutta sitä ei voi nähdä .

No vuosia jo mennyt tästä keskustelusta eikä poika ole enään sen jälkeen kysellyt kyseisestä "mörköstä" mutta lasten suusta kuulee yksinkertaisen totuuden monesti mitä itse ei edes tule ajatelleeksi.

• Anonyymi

Meninköhän nyt lankaan ja sain pahemman taudin tällä kylmähoidolla. Muistan kun lapsena sanottiin, että kaulaa ei sais palelluttaa.

Lämpö noussut, yli 38 ihan heittämällä ja olen horkassa.

LS

• Anonyymi

Pidä huoli siitä että olet lämmin muualta. Älä lämmitä kaulaasi, vaan mene lepäämään ja ota tarpeeksi monta peitettä jaloillesi, ettei palele. Kun jalat lämpiävät, otsa kylmenee, ja kaulakipu pysyy poissa.
        Älä välitä kuumemittarista, vaan anna lämmön nousta, jos nousee. Kun olet lämminnyt tarpeeksi vapina lakkaa, sydän lyö normaaliin tahtiin, ja tunnet olosi siedettäväksi. Pidä huolta siitä. että saat ravintoa itseesi. Kuume on ystäväsi, joka johtuu siitä, että kehosi taistelee bakteereja ja viruksia vastaan, joten älä edes yritä vähentää kuumetta, vaan pidä itsesi lämpimänä, muutoin sinulle tulee hikoilu, vilu, hikoilu, vilu vuoronperään. Tämä antamani neuvo aiemmin jäähdyttää kaulaa auttaa kaulakipuun, mutta kuumetta sillä ei voi eikä tule estää. Katso sivua www.siinto.com

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pidä huoli siitä että olet lämmin muualta. Älä lämmitä kaulaasi, vaan mene lepäämään ja ota tarpeeksi monta peitettä jaloillesi, ettei palele. Kun jalat lämpiävät, otsa kylmenee, ja kaulakipu pysyy poissa.
        Älä välitä kuumemittarista, vaan anna lämmön nousta, jos nousee. Kun olet lämminnyt tarpeeksi vapina lakkaa, sydän lyö normaaliin tahtiin, ja tunnet olosi siedettäväksi. Pidä huolta siitä. että saat ravintoa itseesi. Kuume on ystäväsi, joka johtuu siitä, että kehosi taistelee bakteereja ja viruksia vastaan, joten älä edes yritä vähentää kuumetta, vaan pidä itsesi lämpimänä, muutoin sinulle tulee hikoilu, vilu, hikoilu, vilu vuoronperään. Tämä antamani neuvo aiemmin jäähdyttää kaulaa auttaa kaulakipuun, mutta kuumetta sillä ei voi eikä tule estää. Katso sivua www.siinto.com

Jouduin ottamaan kipulääkettä, pää oli tokkurainen ja vähän kipeä, niin siihen otin...mutta samalla se vaikuttaa lämpöilyyn ja hikoilu taisi jo tulla ja kylmät väreet yms.

Enempi nyt keuhkoissa tuntui...ja yön yskin...tiedät varmaan yskän joka tuntuu keuhkoissa...mutta tuntuu, että tämä voi mennä tästä pikkuhiljaa ohikin.

LS

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jouduin ottamaan kipulääkettä, pää oli tokkurainen ja vähän kipeä, niin siihen otin...mutta samalla se vaikuttaa lämpöilyyn ja hikoilu taisi jo tulla ja kylmät väreet yms.

Enempi nyt keuhkoissa tuntui...ja yön yskin...tiedät varmaan yskän joka tuntuu keuhkoissa...mutta tuntuu, että tämä voi mennä tästä pikkuhiljaa ohikin.

LS

Jos sinulla on sauna, ota kunnon löylyt, mutta pidä pyyhe pääsi ympärillä. jotta et hengitä suoraan kuumaa löylyä, eikä pää kuumene niin paljon kuin muu keho. Voi hyvinkin vähentää yskimistä.
        Mieti yöllä tuleeko yskänkohtaukset kun tunnet itsesi kuumaksi herätessäsi.
        Itse olen lämpimien täkkien alla, mutta en koskaan vedä peitettä hartioita korkeammalle. Jos yskittää, aukaisen ikkunan.
        Periaate on että kaulan tulee olla viileämpi kuin muun kehon. Siksi harvoin yskittää ulkona viileässä kulkiessa, mutta yskiminen alkaa heti kun tulee sisälle lämpimään.

• Anonyymi kirjoitti:

Jos sinulla on sauna, ota kunnon löylyt, mutta pidä pyyhe pääsi ympärillä. jotta et hengitä suoraan kuumaa löylyä, eikä pää kuumene niin paljon kuin muu keho. Voi hyvinkin vähentää yskimistä.
        Mieti yöllä tuleeko yskänkohtaukset kun tunnet itsesi kuumaksi herätessäsi.
        Itse olen lämpimien täkkien alla, mutta en koskaan vedä peitettä hartioita korkeammalle. Jos yskittää, aukaisen ikkunan.
        Periaate on että kaulan tulee olla viileämpi kuin muun kehon. Siksi harvoin yskittää ulkona viileässä kulkiessa, mutta yskiminen alkaa heti kun tulee sisälle lämpimään.

Oli aika..kun mietin miksi olin tullut uskoon...tajusin että ateistinen isäni ei estänyt minun kristillistä kasvatusta. Siihen aikaan oli kristilliset aamunavaukset koulussa...koulu vaikutti, mummoni opetti mulle iltarukouksen..naapurin pitämä pyhäkoulu jne. Käytiin tietysti myös kristillisissä hautajaisissa ja ristiäisissä jne.jne.minustakin kasvoi ajan saatossa ihan perusluterilainen. Olin isosena riparilla ja vedin kristillistä tyttökoulua, jota isäni ei hyväksynyt.
        Niin minusta tuli uskovainen.ja vaikeuksien tullessa luopio. Tajusin että uskovaiset ylpeilevät jollakin joka ei ole ylpeydenaihe..usko jumalaan.

• Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

Oli aika..kun mietin miksi olin tullut uskoon...tajusin että ateistinen isäni ei estänyt minun kristillistä kasvatusta. Siihen aikaan oli kristilliset aamunavaukset koulussa...koulu vaikutti, mummoni opetti mulle iltarukouksen..naapurin pitämä pyhäkoulu jne. Käytiin tietysti myös kristillisissä hautajaisissa ja ristiäisissä jne.jne.minustakin kasvoi ajan saatossa ihan perusluterilainen. Olin isosena riparilla ja vedin kristillistä tyttökoulua, jota isäni ei hyväksynyt.
        Niin minusta tuli uskovainen.ja vaikeuksien tullessa luopio. Tajusin että uskovaiset ylpeilevät jollakin joka ei ole ylpeydenaihe..usko jumalaan.

Etkö sinä ollut helluntailainen?
        Ja äitisi myös?

LS

• Anonyymi kirjoitti:

Etkö sinä ollut helluntailainen?
        Ja äitisi myös?

LS

Juu, olin aika kauankin ja se nimenomaan oli syy sille että tulin uskoon(muutuin helluntalaiseksi) tuo kristityksi kasvatus. Minut kasvatettiin kristityksi.ja kun tosissaan, kirkkohäitteni aikaan, aloin miettiä Jumalaa...pähkäilin sen löytyvän hellareista, johon olin pikaisesti nuorena (jeesusbussi ja pari kokousta..)tutustunut.luterilaisilla ei ristiäisten ja häiden jälkeen löytynyt tarjontaa...

• auroraboreallis kirjoitti:

Juu, olin aika kauankin ja se nimenomaan oli syy sille että tulin uskoon(muutuin helluntalaiseksi) tuo kristityksi kasvatus. Minut kasvatettiin kristityksi.ja kun tosissaan, kirkkohäitteni aikaan, aloin miettiä Jumalaa...pähkäilin sen löytyvän hellareista, johon olin pikaisesti nuorena (jeesusbussi ja pari kokousta..)tutustunut.luterilaisilla ei ristiäisten ja häiden jälkeen löytynyt tarjontaa...

Äitini on luterilainen.

• Anonyymi
        auroraboreallis kirjoitti:

Itse olen perusluterilainen. Lapsiani ei ole kastettu, koska en kuulunut kirkkoon lasten syntymien aikoihin. Minulla ei ole mitään vauvojen kastamista vastaan, mutta ei isoja lapsia enää viitsisi. Olen tavallaan itse palannut luterilaisuuteen, huomattuani sen olevan lähimpänä maailmankatsomustani, olen aika neutraali näkemyksiltäni. Lapseni eivät kuulu mihinkään uskontokuntaa.

LS

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse olen perusluterilainen. Lapsiani ei ole kastettu, koska en kuulunut kirkkoon lasten syntymien aikoihin. Minulla ei ole mitään vauvojen kastamista vastaan, mutta ei isoja lapsia enää viitsisi. Olen tavallaan itse palannut luterilaisuuteen, huomattuani sen olevan lähimpänä maailmankatsomustani, olen aika neutraali näkemyksiltäni. Lapseni eivät kuulu mihinkään uskontokuntaa.

LS

No, kun nuori oppii tien suuntaan ja astuu aikuisen vastuulliseen maailmaan, jos hän sitten mieltää uskontien, silloin se kaste on ajankohtainen.

• Anonyymi

LS- on annettava uskovaisuudessa opetustehtävä ukolleen, Eli mies opettaa lapselle taivastien ja se yleinen pappeus näin toteutuu. Mies perheen päänä toimittaa asiat, opettaa ja kasvattaa. Sitä vastenhan ollaan kristillisesti avioliitossa ja koko liitto on elämänkestävä - molemmat vastaavat liiton kestävyydestä - kiemurtelematta.
      Siinä lapsi oppii tien, eli esimerkki on vanhemman teot omassa elämässä.
      Jos itse kiemurtelee, niin lapsi katselee jossain vaiheessa, että aika vilunkiporukkaa on tämä kotikirkon elämäntapa - puhutaan toista ja eletään toisin.

• Anonyymi

Hanki lastenraamattu lähiseurakunnasta, kipparilta tai tilaa kristillinen kirjakauppa,fi. Jos lapsi osaa lukea, tutustukoon siihen itse mutta turvallinen yhteinen hetki on lukea kirjaa yhdessä!

• Taitaa mennä ohi aiheen, mutta menköön tämän kerran... Avauksen otsikosta ja palstan jatkuvista uskonnollisista sodista tuli tällainen ajatus mieleen: kun hyvikset tappavat oman jumalansa nimessä kaikki pahikset, jääkö jäljelle pelkät hyvikset? Ei, jäljelle jää vain murhaajat.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      82
      3712
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      32
      2509
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      94
      2106
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      20
      1627
    5. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1458
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1451
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1404
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1357
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1247
    10. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      20
      1201
    Aihe