Mikä sosiaalinen paine?

Anonyymi-ap

Tossa yhdessä toisessa ketjussa on kyselty syitä miksi ihmiset (miehet ja naiset) etsivät toisiaan ja parisuhdetta. siinä ja monessa muussakin ketjussa ilmenee usein joku sosiaalinen paine ja yhteiskunnan oletukset. Koetteko te oikeasti sellaista? Itse en ole koskaan törmännyt tuohon. Mä en muista kenenkään kertaakaan kyselleen ja ihmetelleen parisuhdestatustani jne. En muista kokeneeni kenenkään henkilön tai instituution taholta minkäänlaista sosiaalista painetta pariutua. En väitä, etteikö sellaista painetta ehkä ole. Voi se olla olemassa, kun niin moni ilmeisesti kokee sellaista kokevansa. Vaan paljonko siitä sitten lopulta onkin ihmisen omassa päässä ja kuvitelmissa? Olenko täysin ainutlaatuinen yksilö, joka ei koe koskaan tuollaista painetta kokeneensa?

68

460

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

En koe sosiaalista painetta, mutta sosiaalisen paineen pullistamia kuplia on mukava puhkoa terävällä sarvella. Poks. 😈

🦄

• Anonyymi

Eli sä et henkilökohtaisesti koe, mutta näet sitä ympärilläsi? Vai mitä kuplia puhkot? Itse en nimittäin juurikaan sellaisia edes näe missään. Jonkin verran olen nähnyt miesten luovat tuota painetta toisilleen, mutta sekin on henkilöitynyt tiettyihin miesyksilöhin, jotka jatkuvalla syötöllä utelevat ja ihmettelevät muiden miesten parisuhteen ja naisjuttujen puutetta. Naisten en ole koskaan nähnyt enkä kuullut tuota harrastavan, mutta mä liikunkin pääosin aika miehisissä piireissä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eli sä et henkilökohtaisesti koe, mutta näet sitä ympärilläsi? Vai mitä kuplia puhkot? Itse en nimittäin juurikaan sellaisia edes näe missään. Jonkin verran olen nähnyt miesten luovat tuota painetta toisilleen, mutta sekin on henkilöitynyt tiettyihin miesyksilöhin, jotka jatkuvalla syötöllä utelevat ja ihmettelevät muiden miesten parisuhteen ja naisjuttujen puutetta. Naisten en ole koskaan nähnyt enkä kuullut tuota harrastavan, mutta mä liikunkin pääosin aika miehisissä piireissä.

Näen sosiaalista painetta ympärilläni ja se kohdistuu myös minuun projosoituna, mutta en koe sitä huolimatta siitä, että sitä kohdistetaan minuun. Tai sanotaan näin, että koen sen vain niiltä osin kuin itse valitsen.

Poksauttelu kuvaa sitä, että rikon minuun tai muihin projisoituja odotuksia. 🍿

🦄

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näen sosiaalista painetta ympärilläni ja se kohdistuu myös minuun projosoituna, mutta en koe sitä huolimatta siitä, että sitä kohdistetaan minuun. Tai sanotaan näin, että koen sen vain niiltä osin kuin itse valitsen.

Poksauttelu kuvaa sitä, että rikon minuun tai muihin projisoituja odotuksia. 🍿

🦄

Ok. Itse en tosiaan koe koskaan kokeneeni tuota.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ok. Itse en tosiaan koe koskaan kokeneeni tuota.

Jos ja kun haluaa olla osa jotain ryhmää, on pakko omaksua ja toistaa ryhmän käytänteet. Niiden uusintaminen onnistuu vasta, kun oma asema ryhmässä on vakiintumassa. Minulla on nyt parikin tällaista projektia työn alla. En kuitenkaan koe painetta emotionaalisella tasolla vaan käytänteiden noudattaminen on järkiperäinen valinta, jolla on selvä tavoite ja päämäärä.

🦄

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos ja kun haluaa olla osa jotain ryhmää, on pakko omaksua ja toistaa ryhmän käytänteet. Niiden uusintaminen onnistuu vasta, kun oma asema ryhmässä on vakiintumassa. Minulla on nyt parikin tällaista projektia työn alla. En kuitenkaan koe painetta emotionaalisella tasolla vaan käytänteiden noudattaminen on järkiperäinen valinta, jolla on selvä tavoite ja päämäärä.

🦄

Voi olla. Vaan en ole koskaan törmännyt sellaisiin ryhmiin, joissa pariutuminen olisi jotenkin oleellinen asia. Ehkä ne piirit ovat sellaisia, joihin en ole koeknut mitään tarvetta liittyä ja sijaitsevat jossain näköpiirini ladoilla tai ulkopuolella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi olla. Vaan en ole koskaan törmännyt sellaisiin ryhmiin, joissa pariutuminen olisi jotenkin oleellinen asia. Ehkä ne piirit ovat sellaisia, joihin en ole koeknut mitään tarvetta liittyä ja sijaitsevat jossain näköpiirini ladoilla tai ulkopuolella.

En minäkään ole sellaisiin törmännyt, enkä haluaisi pyrkiä sellaisten jäseneksi.

🦄

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En minäkään ole sellaisiin törmännyt, enkä haluaisi pyrkiä sellaisten jäseneksi.

🦄

Joo, mutta me kaikki ollaan niin sokeita, että me ei vaan nähdä eikä tajuta yhtään mitään. Siksi me tarvitaan kynistä kertomaan meillä, että joo kyllä te koette ihan kauheeta sosiaalista painetta pariutua, ihan koko ajan. Vaikkei kukaan koskaan ole sanonut mitään, eikä vihjannut mitään, eikä mikään ilmapiiri ole koskaan ollut painostava, eikä ole koskaan ole tullut mitään tarvetta pariutua, niin kyllä silti koko ajajn joku sua painostaa. Sä ja mä, me ollaan vaan ihan tosi sika älyttömän tyhmiä ja onneksi meillä on kynis.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo, mutta me kaikki ollaan niin sokeita, että me ei vaan nähdä eikä tajuta yhtään mitään. Siksi me tarvitaan kynistä kertomaan meillä, että joo kyllä te koette ihan kauheeta sosiaalista painetta pariutua, ihan koko ajan. Vaikkei kukaan koskaan ole sanonut mitään, eikä vihjannut mitään, eikä mikään ilmapiiri ole koskaan ollut painostava, eikä ole koskaan ole tullut mitään tarvetta pariutua, niin kyllä silti koko ajajn joku sua painostaa. Sä ja mä, me ollaan vaan ihan tosi sika älyttömän tyhmiä ja onneksi meillä on kynis.

Olen ymmärtänyt, ettei ihmisen tietoisuudella ole juurikaan merkitystä kynikselle. Hänelle ihminen on ennalta ohjelmoitu solukasa, joka noudattaa vain perimään ohjelmoitua koodia.

🦄

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen ymmärtänyt, ettei ihmisen tietoisuudella ole juurikaan merkitystä kynikselle. Hänelle ihminen on ennalta ohjelmoitu solukasa, joka noudattaa vain perimään ohjelmoitua koodia.

🦄

Kummallista kuitenkin, että kaikki hänen kanssaan samaa mieltä olevat ovat kuitenkin tiedostavia olentoja.

• Esimerkki, siis ei tilastollisesti riittävä todisteeksi. Eräs sisko kuului kolmen tytön porukaan, ja ryhtyi seurustelemaan. Kahdelle muulle tuli kiire, ja pian seurustelivat kaikki kolme. 🌹👀

• Anonyymi

Eli sinulle ei ole asiasta mitään henkilökohtaista sanottavaa, vaan puhut taas jostain "siskoista"?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eli sinulle ei ole asiasta mitään henkilökohtaista sanottavaa, vaan puhut taas jostain "siskoista"?

Hänellä on aika voimakas sosiaalinen paine kokea elämä pelkästään luonnontieteellisen näkökulman kautta, vaikka monet muutkin näkökulmat ovat, henkilökohtaisten mittalaitteiden puuttuessa, kokemuksellisesti mukavia. Hänen viiteryhmänsä mukaan fysikaalis-kemiallinen tarkastelutapa on ainoa oikea, eikä sen rinnalle tule ottaa mukaan fenomenologisia elementtejä, jotka hänen viiteryhmässään nähdään uhkana "totuudelle" eikä niinkään komplementaarisina selityksinä ihmisyyden kokemiselle. 😑 Haluaisin toki kuulla hänen näkemyksensä siitä, mitä hän ajattelee kvanttimekaniikan ja suhteellisuusteorian välillä ammottavasta kuilusta, joka osoittaa, ettei fysiikan näkemys maailmankaikkeudesta ole lähelläkään valmista.

🦄

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hänellä on aika voimakas sosiaalinen paine kokea elämä pelkästään luonnontieteellisen näkökulman kautta, vaikka monet muutkin näkökulmat ovat, henkilökohtaisten mittalaitteiden puuttuessa, kokemuksellisesti mukavia. Hänen viiteryhmänsä mukaan fysikaalis-kemiallinen tarkastelutapa on ainoa oikea, eikä sen rinnalle tule ottaa mukaan fenomenologisia elementtejä, jotka hänen viiteryhmässään nähdään uhkana "totuudelle" eikä niinkään komplementaarisina selityksinä ihmisyyden kokemiselle. 😑 Haluaisin toki kuulla hänen näkemyksensä siitä, mitä hän ajattelee kvanttimekaniikan ja suhteellisuusteorian välillä ammottavasta kuilusta, joka osoittaa, ettei fysiikan näkemys maailmankaikkeudesta ole lähelläkään valmista.

🦄

Kyllä tuohon luetaan mukaan niin yksinkertaiset asiat, kuin ymmärrys rakennustekniikasta ja Erich von Dänikenin ajatuksista. Mutta ei se mitään, ainahan sitä elämää on yhden teorian kautta pyritty selittämään, jos se tukee omaa.

• Anonyymi

Kai sitä on perheitä ja sukuja jotka painostavat. Itsellä on ainostaan biologinen paine jatkaa sukua. Oma tahto ja halu :)

• Anonyymi

Olen kuullut, että tuollainen tunne voi tosiaan tulla. En ole henkilökohtaisesti koskaan kokenut sitäkään, mutta ymmärrän sen kyllä. Mulle toi lisääntyminen on aina ollut "ihan sama", että jos nyt joskus osuu kohdalle sellainen, joka ehdottomasti haluaisi lisääntyä, niin okei. Vaan tarvetta en itse tunne. Mutta tuo lisääntymisen "pakko" on asia, jonka olen pari kertaa itsekin kohdannut. Puolitutut ovat joskus sanoneet tyyliin "Sun pitäisi tehdä pari kaunista tytärtä, kun olet niin nätti".

• Anonyymi

Ätmit kokee sosiaalista painetta löytää nainen. Ei kai ne muuten palstoilla ulisis. Incelit oiva esimerkki.

• Anonyymi

Jaa. Mä olen lähinnä kokenut syynä olevan seksuaalinen paine.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jaa. Mä olen lähinnä kokenut syynä olevan seksuaalinen paine.

Meinaan ei kai kukaan nyt oikeasti ala parisuhteeseen pelkän p.llun kanssa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Meinaan ei kai kukaan nyt oikeasti ala parisuhteeseen pelkän p.llun kanssa?

Sitähän ne mimenomaan haluaa. Jokaiselle vässykälle oman v,tunkantotelineen, koska "niin kuuluu olla" jonkun luonnonjärjestyksen vai minkä lie mukaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sitähän ne mimenomaan haluaa. Jokaiselle vässykälle oman v,tunkantotelineen, koska "niin kuuluu olla" jonkun luonnonjärjestyksen vai minkä lie mukaan.

Vaan kun ei se ole parisuhde. Eivät he parisuhdetta kaipaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vaan kun ei se ole parisuhde. Eivät he parisuhdetta kaipaa.

No mutta naista kuitenkin. Ehkä se heidän mielestä on "parisuhde", kun on vakiopllu mitä panna.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No mutta naista kuitenkin. Ehkä se heidän mielestä on "parisuhde", kun on vakiopllu mitä panna.

Nimenomaan naista, eivät naisen.

• Anonyymi

Liittyy varmasti vanhanaikaisuuteen vielä joillain ja jossain, ja tietysti eri piireihin/sukuihin. Ehkä vielä nuorempaan ikään?

- Sheena

• Anonyymi

Voi olla ikään liittyvää, vaikkakaan minä en taida olla niin nuorta sukupolvea, että tuo selittäisi omaa kokemustani. Tunnetko sinä kokeneesi tuollaista painetta?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi olla ikään liittyvää, vaikkakaan minä en taida olla niin nuorta sukupolvea, että tuo selittäisi omaa kokemustani. Tunnetko sinä kokeneesi tuollaista painetta?

En ikinä koskaan. Mikä tietysti voi johtua osin siitä, että olen lähes koko aikuisikäni ollut parisuhteessa... Mutta suvussa ja lähipiirissä on nuorempia ja vanhempia sinkkuja, eikä heitä ole koskaan painostettu parisuhteeseen.

- Sheena

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ikinä koskaan. Mikä tietysti voi johtua osin siitä, että olen lähes koko aikuisikäni ollut parisuhteessa... Mutta suvussa ja lähipiirissä on nuorempia ja vanhempia sinkkuja, eikä heitä ole koskaan painostettu parisuhteeseen.

- Sheena

Kiva kuulla, etten ole ainoa laatuani. Se on jotenkin mieltä keventävä tieto. musta on hieman ahdistava ajatus, jos kaikki sinkut tuolla olisivat liikkeellä jokin sosiaalisen paineen ajamina. Ei tekisi ikinä mieli enää tutustua kenenkään, kun ei se kuitenkaan muuta tahtoisi kuin helpottaa "sosiaalista painetta". Todella ikävä ajatus minusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

- Sheena

Mistä tiedät ettei ole heiltä kyselty,,että koskas menet naimisiin tai hankit tyttö-/poikaystävän jne.? Jotkut kokee senkin sosiaalisena paineena. Jotkut sinkut jättävät menemättä sukutapaamisiin välttääksern ko. kyselyt. Mitä se muur?ta on kuin sosiaalista painetta, ettei ole tietynlainen?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mistä tiedät ettei ole heiltä kyselty,,että koskas menet naimisiin tai hankit tyttö-/poikaystävän jne.? Jotkut kokee senkin sosiaalisena paineena. Jotkut sinkut jättävät menemättä sukutapaamisiin välttääksern ko. kyselyt. Mitä se muur?ta on kuin sosiaalista painetta, ettei ole tietynlainen?

Ei tiedä mistä Sheena tietää, mutta kyllä mä ihan oman sukuni tiedän. Ei meillä puhuta mistään pariutumisista tai lasten tekemisistä. Ja on näistä tullut sisarusten ja serkkujen kanssa ihan puhuttuakin. Yksi serkkuni on kertonut, että erään poikaystävän mummi oli suurinpiirtein ensitapaamisella alkanut kysellä lapsista, mutta tollanen nyt on lievästi sekopäisen ihmisen merkki. Ei sellasta kukaan täysijärkinen ota vakavasti. Itselläkin on tollanen kokemus yhden poikaystävän äidistä, joka alkoi heti lapsista kysellä (minä olin silloin 17, eli EI TODELLAKAAN ollut sellaista mahdollisuutta). Se seurustelu loppui muuten siihen. En halunnut hullua anoppia, jota poikansa ei saanut hiljennettyä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei tiedä mistä Sheena tietää, mutta kyllä mä ihan oman sukuni tiedän. Ei meillä puhuta mistään pariutumisista tai lasten tekemisistä. Ja on näistä tullut sisarusten ja serkkujen kanssa ihan puhuttuakin. Yksi serkkuni on kertonut, että erään poikaystävän mummi oli suurinpiirtein ensitapaamisella alkanut kysellä lapsista, mutta tollanen nyt on lievästi sekopäisen ihmisen merkki. Ei sellasta kukaan täysijärkinen ota vakavasti. Itselläkin on tollanen kokemus yhden poikaystävän äidistä, joka alkoi heti lapsista kysellä (minä olin silloin 17, eli EI TODELLAKAAN ollut sellaista mahdollisuutta). Se seurustelu loppui muuten siihen. En halunnut hullua anoppia, jota poikansa ei saanut hiljennettyä.

Lisään vielä, että jos meillä johonkin kohdistuu sosiaalista painetta, niin se on ollut kouluttautuminen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täysin yleistä toi kysely. Tiedän useita tapauksia.

• En ole kokenut mitään ulkoista painetta pariutua. Kyllä se halu tulee ihan omasta itsestä ja sisältä. Olen ollut vuosia ja vuosia yksin ja nauttinut yksin olemisesta useinkin. Jossain vaiheessa se alkaa riittämään, ja sitä kokee olevansa valmis antamaan ja saamaan rakkautta. Ihastuminen sai sellaiset ajatukset heräämään uudelleen. En sitten tiedä kuinka realistista se enää on tässä iässä.

• Anonyymi

No, noin minäkin sen olen kokenut. Olen ollut parisuhteessa ja se tarve tuli ihan sisäpuolelta ja itselleni nimenomaan sen ihmisen myötä. En ole koskaan etsinyt. Mä en myöskään ole koskaan esitellyt ketään silleen alkuvaiheessa tai jotenkin "hyväksyttänyt". Toi on minulle ihan käsittämätön toiminto, mutta kai jotkut sitten niinkin toimivat. Mä en edes mainitse parisuhdestatustani missään, jollei joku sitä erikseen kysy ja todella harvoin kukaan on kysynyt. En koe tarvetta mihinkään somepäivityksiin ym. Ihan käsittämätöntä toimintaa. xD

• Sosiaalinen paine on yleensä alitajuista, joten sitä ei tietoisesti aina 'koe', mutta se siitä huolimatta vaikuttaa käyttäytymiseen. Sosiaalinen paine pyrkii siirtämään käyttäytymistä ENEMMISTÖN suuntaan.

Siksi esimerkiksi porukan pukeutuminen noudattaa yhteistä normia. Yli- tai alipukeutuminen muuttuu normin mukaiseksi. 🌹👀

• Anonyymi

Ja entä jos ei muokkaa käytöstään mihinkään eikä ole koskaan kokenut minkäänlaista tarvetta siihen?

En ole huomannut mitään tuollaista pukeutumisnormia, jollei se porukka sitten ole muodostunut nimenomaan jonkin tyylin ympärillä (esim. vaikka nyt jotkin gootit). Jos koko porukan idea pyörii jonkin tyylin ympärillä, niin olisi aika kahelia kuulua porukkaan ja olla sitten toteuttamatta sitä tyyliä. Toisaalta gooteissakin on todella monenlaisella tyylillä pukeutuvia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja entä jos ei muokkaa käytöstään mihinkään eikä ole koskaan kokenut minkäänlaista tarvetta siihen?

En ole huomannut mitään tuollaista pukeutumisnormia, jollei se porukka sitten ole muodostunut nimenomaan jonkin tyylin ympärillä (esim. vaikka nyt jotkin gootit). Jos koko porukan idea pyörii jonkin tyylin ympärillä, niin olisi aika kahelia kuulua porukkaan ja olla sitten toteuttamatta sitä tyyliä. Toisaalta gooteissakin on todella monenlaisella tyylillä pukeutuvia.

Juuri noin. Itsetunto kunnossa kuten itselläkin.

• Anonyymi kirjoitti:

Sosiaalisen paineen ohjaama käyttäytyminen on useimmin alitajuista eli tiedotonta. 🌹👀

• Anonyymi
        kynä..mi kirjoitti:

Sosiaalisen paineen ohjaama käyttäytyminen on useimmin alitajuista eli tiedotonta. 🌹👀

Tyypillistä sinua ... esittää, että sinä tietenkin tiedät asiat monin verroin paremmin, kuin ihmiset tietävät. Sori, mutta minun elämässäni ei yksinkertaisesti ole koskaan ollu sosiaalista painetta pariutumiseen. Se ei muutu, vaikka kuinka väittäisit muuta elämästäni tietäväsi.

• Anonyymi kirjoitti:

Tyypillistä sinua ... esittää, että sinä tietenkin tiedät asiat monin verroin paremmin, kuin ihmiset tietävät. Sori, mutta minun elämässäni ei yksinkertaisesti ole koskaan ollu sosiaalista painetta pariutumiseen. Se ei muutu, vaikka kuinka väittäisit muuta elämästäni tietäväsi.

Sosiaalista painetta käsiteltiin laajasti sosiologian opinnoissa. Ei ole minun keksintöäni, vaan tunnettu koko maailmassa. 🌹👀

• Anonyymi
        kynä..mi kirjoitti:

Sosiaalista painetta käsiteltiin laajasti sosiologian opinnoissa. Ei ole minun keksintöäni, vaan tunnettu koko maailmassa. 🌹👀

Vaan kun nuo sinun tarinasi kyseisestä asiasta ovat taas todella epätieteellisiä. Kyllä sosiaalinen paine on pääosin ihan tiedostettu juttu. Paitsi tietysti jos yksilö on ihan täysi idiootti, eikä mistään ympärillään mitään tajua. Nuo sun tiedostamattomuus selityksesi ovat sitä tyypillistä sinua, millä alat selittää itseäsi oikeaan. Sillä mitenpä kukaan voisi selittää, ettei jotain oikeasti ole kun "hän nyt ei vaan tiedosta sitä". Juu juu ja niin niin, Kynis selittelyt "mestari".

• Anonyymi
        kynä..mi kirjoitti:

On se kumma, että osa ihmisistä sanoo sen paineen tiedostavansa. Eihän sitä pitäisi kenenkään tiedostaa, kun se on kerta tiedostamatonta. Vaan sitten kun joku ei ole sitä kokenut, niin se onkin tiedostamatonta. Onko se nyt sitten tiedostamatonta vai tiedostettua, vai mikä tämä kuvio on? Että paineen olemassa olemattomuutta ei voi tiedostaa, mutta sen olemassaolon voi. Naurettavaa selittelyä taas.

• Anonyymi
        kynä..mi kirjoitti:

No niin ... eli kukaan ei koskaan ole kokenut sosiaalista painetta pariutua. Se kun on tiedostamatonta ja sitä ei voi kokea. Tämä selvä.

• Anonyymi kirjoitti:

Vaan kun nuo sinun tarinasi kyseisestä asiasta ovat taas todella epätieteellisiä. Kyllä sosiaalinen paine on pääosin ihan tiedostettu juttu. Paitsi tietysti jos yksilö on ihan täysi idiootti, eikä mistään ympärillään mitään tajua. Nuo sun tiedostamattomuus selityksesi ovat sitä tyypillistä sinua, millä alat selittää itseäsi oikeaan. Sillä mitenpä kukaan voisi selittää, ettei jotain oikeasti ole kun "hän nyt ei vaan tiedosta sitä". Juu juu ja niin niin, Kynis selittelyt "mestari".

Tiedostamattoman vaikutus havaitaan tieteellisessä tutkimuksessa, kun ihmisten käyttäytymisessä havaitaan olevan yhteinen trendi, joka on tiedostetun vastainen. 🌹👀

• Anonyymi kirjoitti:

On se kumma, että osa ihmisistä sanoo sen paineen tiedostavansa. Eihän sitä pitäisi kenenkään tiedostaa, kun se on kerta tiedostamatonta. Vaan sitten kun joku ei ole sitä kokenut, niin se onkin tiedostamatonta. Onko se nyt sitten tiedostamatonta vai tiedostettua, vai mikä tämä kuvio on? Että paineen olemassa olemattomuutta ei voi tiedostaa, mutta sen olemassaolon voi. Naurettavaa selittelyä taas.

Eri ihmiset tiedostavat eri määrän, ja on myös ihmisiä, jotka eivät ollenkaan tiedä, että tiedostamaton on monin verroin laajempi kuin tiedostettu, jotkut eivät tiedä edes sitä, että alitajuista on ylipäänsä olemassa. Siitä laaja vastausten kirjo.

"Että paineen olemassa olemattomuutta ei voi tiedostaa, mutta sen olemassaolon voi."

Aivan niin, mutta on myös TIETEELLINEN TUTKIMUS, joka paljastaa sellaisia seikkoja, joita ei tiedosta. Katso vastaustani kynä..mi 2022-10-30 22:32:17. 🌹👀

• Anonyymi kirjoitti:

No niin ... eli kukaan ei koskaan ole kokenut sosiaalista painetta pariutua. Se kun on tiedostamatonta ja sitä ei voi kokea. Tämä selvä.

Kiinnittänet huomiota sanaani 'useimmiten'. Se oli tarkoin harkittu. Muutamat tuntevat sosiaalisen paineen tietoisesti, useimmat eivät. 🌹👀

• Anonyymi
        kynä..mi kirjoitti:

Kiinnittänet huomiota sanaani 'useimmiten'. Se oli tarkoin harkittu. Muutamat tuntevat sosiaalisen paineen tietoisesti, useimmat eivät. 🌹👀

Kyllä valtaosa ne tiedostaa. Eri juttu on se onko asiaa koskaan ajatellut. Mitään ei ajattelematta tajua. Eli myös paineen olemattomuuden tiedostaa. Toista ei ole mahdollista tiedostaa ilman toista.

Se on toki totta, että osa on sokeita idiootteja. sun oletuksesi, että kaikki jotka eivät koe sosiaalista painetta, olisivat sokeitä pölkkyäpäitä, on idiotismia.

• Anonyymi
        kynä..mi kirjoitti:

Eri ihmiset tiedostavat eri määrän, ja on myös ihmisiä, jotka eivät ollenkaan tiedä, että tiedostamaton on monin verroin laajempi kuin tiedostettu, jotkut eivät tiedä edes sitä, että alitajuista on ylipäänsä olemassa. Siitä laaja vastausten kirjo.

"Että paineen olemassa olemattomuutta ei voi tiedostaa, mutta sen olemassaolon voi."

Aivan niin, mutta on myös TIETEELLINEN TUTKIMUS, joka paljastaa sellaisia seikkoja, joita ei tiedosta. Katso vastaustani kynä..mi 2022-10-30 22:32:17. 🌹👀

Jotkus sitä ja jotkut tätä, se on totta. Ihmisiä on niin kovin monenlaisia. Se ei kiutenkaan oikeuta tota sun jatkuvaa haukkumistasi ja yritystäsi päteä typerillä itsestäänselvyyksillä. Joo, ihmisiä on erilaisia ... wow mikä neronleimaus, varsinainen brainiac. Ehkä Nobel sulle ensi vuonna.

• Anonyymi
        kynä..mi kirjoitti:

Tiedostamattoman vaikutus havaitaan tieteellisessä tutkimuksessa, kun ihmisten käyttäytymisessä havaitaan olevan yhteinen trendi, joka on tiedostetun vastainen. 🌹👀

Läpäti läpäti. Sen huomaa myös ihan omassa elämässä, kun omistaa aivot ja osaa käytää niitä. Joku ehkä vois tarvita kynämiestä tajutakseen näitä asioita, mutta valtaosa tajuaa nämä asiat ihan itsekin.

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä valtaosa ne tiedostaa. Eri juttu on se onko asiaa koskaan ajatellut. Mitään ei ajattelematta tajua. Eli myös paineen olemattomuuden tiedostaa. Toista ei ole mahdollista tiedostaa ilman toista.

Se on toki totta, että osa on sokeita idiootteja. sun oletuksesi, että kaikki jotka eivät koe sosiaalista painetta, olisivat sokeitä pölkkyäpäitä, on idiotismia.

"sun oletuksesi, että kaikki jotka eivät koe sosiaalista painetta, olisivat sokeitä pölkkyäpäitä, on idiotismia."

En ole tällaista olettanut, enkä oleta jatkossakaan. On luultavampaa, etteivät ole perehtyneet sosiologiaan. 🌹👀

• Anonyymi
        kynä..mi kirjoitti:

"sun oletuksesi, että kaikki jotka eivät koe sosiaalista painetta, olisivat sokeitä pölkkyäpäitä, on idiotismia."

En ole tällaista olettanut, enkä oleta jatkossakaan. On luultavampaa, etteivät ole perehtyneet sosiologiaan. 🌹👀

Niin tietysti. Ihmisen pitää perehtyä sosiologiaan tajutakseen mitä ihmiset hänen ympärillään häneltä vaativat. On se vaan ihme, että koko ihmislaji on joskus selvinnyt ilman sosiologiaa.

• Anonyymi

Se on varmaan niin IN tai sitten kuvittelevat, että jotakuta kiinnostaisi noiden sairaat kuvitelmat, että åitäis löyyää mies/nainen/saada lapsia. Yksinkertaistettuna, niillä on päät niin pehminneet, että kuvittelevat itse. Ei mulla muuta

• Anonyymi

Ihan varmasti pariutumiseen kohdistuu ulkoapäinkin tulevia paineita monenkin kohdalla, mutta miten paljon painoarvoa sille laitat itse henkilökohtaisesti, se on taas ihan eri juttu. Onko tuota tarvetta koskaan ollut vai eikö se ole koskaan aiemmin toteutunut täysin...herännyt, vaikuttaa kanssa

• Anonyymi

Nuorempana kun en uskaltanut tutustua naisiin minua väitettiin homoksi joka ei ikinä saa perhettä. Kun lopulta alkoholin voimalla kohensin itsetuntoani ja aloin kaatamaan naista kuin heinää samat kutsuivat minua naistennaurattaja pelimieheksi jota kukaan sivistynyt nainen ei tule koskaan suhteeseen haluamaan.
      Sittemmin lopetin kokonaan alkoholin käytön ja nyt olen jo vuosia kestäneessä avioliitossa rakkaan vaimoni kanssa ja nämä ilkkujat ovat vaijenneet. Tosin eivät ole koskaan edes onnitelleet avioliitosta ja rakkaudestakaan.

• Anonyymi

"usein joku sosiaalinen paine ja yhteiskunnan oletukset. Koetteko te oikeasti sellaista?"

Teininä koin painetta lähinnä kaveriporukan ainoana sinkkuna siitä, etten seurustele enkä ole kiinnostunut kuin yhdestä, joka taas ei ollut kiinnostunut minusta. Lopulta ryhdyin seurustelemaan ekan kerran juurikin tuosta paineesta.

Kaverit etenkin tytöt osaa olla aika keljuja, jos et pariudu tai hae seurustelua, jotain säpinää edes. Ja harva tuolloin käsitti mitään siitä, kun on vain yhdestä ihmisestä kiinnostunut. He tuntui itse olevan kaikista kiinnostujista kiinnostuneita, joten mua pidettiin ihme hiipparina.

Mutta tuon jälkeen en ole enää painetta tuntenut pariutumisesta, lähinnä omaa seuran ja rakkaudenkaipuuta vain, mikä on ajanut hakeutumaan etsimään kumppania.

Nyt sitä ei ole, kun olen jo aloilleni asettunut ja parisuhteet ei enää muutenkaan kiinnosta enää siinä määrin, kun on jo ikää ja elämää takana. Nähty ja koettu tarpeeksi mitä on suhteiden luominen ja niissä oleminen.

Pidän hyvin todennäköisenä, etten enää jaksaisi kiinnostua tarpeeksi kestään luodakseni mitään suhdetta, mikäli sinkkuuntuisin. On ikään kuin tunne, että joko tämä nykyinen suhde kestää loppuelämäni tai on ainakin viimeinen parisuhteeni, vaikka loppuisi lyhyeenkin. Vannomatta paras, mutta se on olotila tänään.

-Jasu-

• Anonyymi

Afrikkalainen kääpiösiili voisi kuitenkin toimia kämppiksenä ja hemmoteltavana mahdolliselle sinkku minälleni. Söpö ja vähemmän oikukas mitä ihmiset. :)

🦔💨

-Jasu-

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Afrikkalainen kääpiösiili voisi kuitenkin toimia kämppiksenä ja hemmoteltavana mahdolliselle sinkku minälleni. Söpö ja vähemmän oikukas mitä ihmiset. :)

🦔💨

-Jasu-

"Kaverit etenkin tytöt osaa olla aika keljuja, jos et pariudu tai hae seurustelua, jotain säpinää edes. Ja harva tuolloin käsitti mitään siitä, kun on vain yhdestä ihmisestä kiinnostunut. He tuntui itse olevan kaikista kiinnostujista kiinnostuneita, joten mua pidettiin ihme hiipparina."

Toi musta onkin jotekinkin outoa, kun en tosiaan ole koskaan, en edes teininä kokenut tollasta painetta. Aiheesta ei ole kukaan koskaan sanonut edes puolikasta sanaa, eikä asia ole mitenkään vaikuttanut sosiaalisiin suhteisiini. Joku on seurustellut ja joku taas ei, eikä se ole vaikuttanut mihinkään muuhun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Kaverit etenkin tytöt osaa olla aika keljuja, jos et pariudu tai hae seurustelua, jotain säpinää edes. Ja harva tuolloin käsitti mitään siitä, kun on vain yhdestä ihmisestä kiinnostunut. He tuntui itse olevan kaikista kiinnostujista kiinnostuneita, joten mua pidettiin ihme hiipparina."

Toi musta onkin jotekinkin outoa, kun en tosiaan ole koskaan, en edes teininä kokenut tollasta painetta. Aiheesta ei ole kukaan koskaan sanonut edes puolikasta sanaa, eikä asia ole mitenkään vaikuttanut sosiaalisiin suhteisiini. Joku on seurustellut ja joku taas ei, eikä se ole vaikuttanut mihinkään muuhun.

Sulla on ollut järkevämpiä kavereita, kun mulla. Kun eivät ole painostaneet eikä ääneen asiaa ihmetelleet. 90-luvulla teiniys pienessä maalaispitäjässä saattoi toki vaikuttaa jotain. Olisi pitänyt olla laumasieluinen?

-Jasu-

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sulla on ollut järkevämpiä kavereita, kun mulla. Kun eivät ole painostaneet eikä ääneen asiaa ihmetelleet. 90-luvulla teiniys pienessä maalaispitäjässä saattoi toki vaikuttaa jotain. Olisi pitänyt olla laumasieluinen?

-Jasu-

Olin myös teini pienessä pitäjässä 90-luvun puolivälissä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olin myös teini pienessä pitäjässä 90-luvun puolivälissä.

Enkä mä oikein muista yhtään sellasta jota olis toisten seurustelut kiinnostaneet p.skan vertaa. Muutama sellanen oli, jotka ei osanneet ikinä puhua mitään muuta kuin sitä seurusteluaan, mutta ei he olis edes halunneet muiden seurustelevan, kun sittenhän eivät olisi enää voineet jauhaa omaansa jatkuvasti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Enkä mä oikein muista yhtään sellasta jota olis toisten seurustelut kiinnostaneet p.skan vertaa. Muutama sellanen oli, jotka ei osanneet ikinä puhua mitään muuta kuin sitä seurusteluaan, mutta ei he olis edes halunneet muiden seurustelevan, kun sittenhän eivät olisi enää voineet jauhaa omaansa jatkuvasti.

Aika sama kokemus. Se paine oli pikemmin päinvastoin, että ei seurustelua kuin seurustelun suuntaan. Ne olivat ne tietyt tyypit, joilla olisi pitänyt olla yksinoikeus kaikkeen seurustelunkaltaiseen toimintaan. Ilkeily alkoi niiden seurustelevien taholta siinä kohtaa, jos joku muu alkoi antaa edes viitteitä, että olisi ollut jostakusta kiinnostunut. Ja se oli TODELLA ilkeää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aika sama kokemus. Se paine oli pikemmin päinvastoin, että ei seurustelua kuin seurustelun suuntaan. Ne olivat ne tietyt tyypit, joilla olisi pitänyt olla yksinoikeus kaikkeen seurustelunkaltaiseen toimintaan. Ilkeily alkoi niiden seurustelevien taholta siinä kohtaa, jos joku muu alkoi antaa edes viitteitä, että olisi ollut jostakusta kiinnostunut. Ja se oli TODELLA ilkeää.

Sama. Jos jotakuta kohtaan osoitti kiinnostusta tai herravarjele alkoi seurustella, niin siitä se vittuilu ja kiusaaminen alkoi. Paine oli nimenomaan siihen suuntaan, että ei saa olla kiinnostunut, eikä haluta seurustella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sama. Jos jotakuta kohtaan osoitti kiinnostusta tai herravarjele alkoi seurustella, niin siitä se vittuilu ja kiusaaminen alkoi. Paine oli nimenomaan siihen suuntaan, että ei saa olla kiinnostunut, eikä haluta seurustella.

Siihen tarvitsi vahvana itsetunnon ja kovan pokan, että kehtasi edes harkita seurustelevansa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

-Jasu-

Jasu on tainnut olla siellä sosiaalisen hierarkian ja nokkimisjärjestyksen yläpäässä, kun sulla on tollasia kokemuksia. Itellä se kiusaaminen, vittuilu ja painostaminen meni tosiaan ihan toiseen suuntaan.

• Anonyymi

Eiköhän se ole ihan biologista painetta. Ja jos miehiltä kysytään tuskin tarvitsee kysyä missä päässä se paine on.

• Anonyymi

Kyllä usein tietyt sukulaiset kyselivät joka kyläily kerralla kun olin nuorempi, perhe ei onneksi kun muutenkin elämä meillä niin sekaisin. Paineeksi en ehkä sanoisi, pikemminkin pa*kalta tuntui kyseleminen, kun läpi elämän tunne, että on jotenkin viallinen. Nyt eka parisuhde (ja oikeastaan ensimmäinen mikään) kestänyt yli 10v. Onneksi myöskään ei perhe painosta lapsia hankkimaan, koska en niitä halua. Ulkopuoliset jaksaa sen sijaan lähes jokainen jankuttaa, että kyllä se mieli muuttuu. Aika erakkoja ollaan miehen kanssa enkä hirveästi uusia ihmisiä jaksa.

• Anonyymi

ylipaine painaa päähän.... mutta tiä Etelä-Korea ihmiset talloo toisiaan kuolemsasn viettäesdsdää hsllowe4enis, joku pelotytsavw pelle-hshmo jotaq kaikki juoksevat ryhmänä kasrkuun Pennywise.

• Anonyymi

Jotkut vanhat 60v sukulaiset lähinnä haluaa et menisin avioliittoon ja saisin lapsia. Muualta ei painetta ole tullut. He kun harhaisesti ajattelevat että kaikkia kiinnostaa lapset. Ei kiinnosta.

• Anonyymi

Yksi kauan kestänyt parisuhde ja sen jälkeen ollut yksin viisitoista vuotta, enkä ole kokenut sosiaalista painetta uuden suhteen löytämiselle. Ei myöskään ole mitään tarvetta saada uutta suhdetta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      139
      2593
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      360
      1957
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1657
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      31
      1503
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      28
      1350
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1193
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1163
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      917
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      109
      913
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      772
    Aihe