Miks ranskasta tulee mieleen

Anonyymi-ap

Pelkästään Pariisi, mutta saksasta ei tuu mieleen mitään yksittäistä kaupunkia.

48

149

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Peugeot citikka renault ja ranskalaiset perunat tai pastillit patonki kortonki

      • Anonyymi

        Merde!


    • Anonyymi

      Miten ihmeessä sinulle tulee vain Pariisi mieleen Ranskasta? Minulle tulee ruman Pariisin lisäksi mieleen ainakin vielä rumempi Marseilles, Orleans (USAssa New Orleans), Cannes (elokuvajuhlat), Nizza (rantabulevardit), Bordeaux (viini), Toulouse (yliopisto)

      Nyt kyllä huijaat ettei Saksasta tulee mieleen mitään. Heti tulee mieleen esimerkiksi Berliini, Hampuri, Düsseldorf, München, Köln, Bad Homburg, Frankfurt.

      • Anonyymi

        Saksasta mieleen bratwurst carrywurst ja laulu eerika kettu derrick ajo päällä kahden keikka syyttäjä ja heti kun saa vähänkin valtaa niin sotimassa ja hyökkäämässä haluaa olla maailman mahti


      • Anonyymi

        Ja sitten sinä muka sivistyneenä sanot ässä suhisten "siissss minähän olen käynyt kaikkialla noista mainitsemistani" xD


    • Anonyymi

      Kyllä mulle ensimmäisenä mieleen tulee Bonn ja heti sen jälkeen St. Pauli ja Reeperbahn , Irvinin joskus aikoinaan levyttämä jankutus. Löytyy vieläkin finyylilevynä Faijan aarteistoista. Mikäs siinä Hampuri on varmaan näkemisen arvoinen kaupunki, ainakin miesten mielestä ollut, varsinkin Reeperbahn tyttökatuineen.

      Ranskan kaupungeista mulle tulee mieleen Brest, satamakaupunki ja mielenkiintoinen paikka. Olen käynyt siellä Emon kanssa... ja oksensin osterin, kävi vain vatsanpohjassa kääntymässä, sen nielaistuani. Joten voin suoraan sanoa ettei kuulu minun herkkuihini. kuten ei muutkaan nilviäiset, kuten etanat. Vaikka ne olisi miten kypsennetty ja valkosipulilla maustettuja, pelkkä ajatus niistä jo tökkii mulla.
      Siitä taas tuli mieleen ett saan huomenna ostaa muutaman kilon peuranlihaa, joka on luonnonmukaisesti tuotettu. Maanviljelijän pelloilla ovat käyneet laiduntamassa,
      lähes koko kesän ajoittain, emo ja pari viimevuotista vasaa.
      trollikka

    • Anonyymi

      Ranskasta tulee mieleen niiden paskat ydinmiilut, kuten tuo Suomen oma "atomirellu" Ol3 😡 Ja Saksasta vaikka Bersliini

    • Anonyymi

      Niinpä ja kun kuulee sodista harvalle tulee lukemansa mieleen 🔥💧🩸

    • Anonyymi

      Siis kyllä mulle saksasta tulee mieleen kaupunkeja. Siis berliini, hampuri, bon, munchen. Ja tietysti frankfurt, joka on ainoo kaupunki missä oon käyny, kun sain työnantajalta lipun lvi messuille. Mutta ne kaupungit esiinty mulle sellasina yksilöinä, ei niinkään saksalaisina. Ranska puolestaan on mulle vaan se pariisi, vaikka onhan sielläkin vaikka lyon, mutta en tiedä siitä mitään. Samaten autoista ranska on vaan se yksi ja sama rättisitikka. No tietenkin saksa on kupla volkkari. Mutta ei pelkästään kuplavolkkari. Kun on mersut ja bemarit myös. Mutta sitikan muut mallit tai rellut ja pösöt ei niinkään herätä tunteita.

    • Nizza ja Berliini, niihin ei kyllästy. Heti lähtisin, jos joku kysyisi.

      • Berliiniä en ole kokenut, mutta Nizza on osunut reitille useammankin kertaa. Kiva pikkukaupunki, Oma suosikki on vuoriston pikkukylät Pyreneillä (tosin en ole nuoruuden jälkeen tuolla ollut, mutta kuvittelen että vieläkin kolahtaisi) ja München ympäristö oikeastaan samasta syystä, junalla pääsee 1.5-2.5h ajassa vuorille ja myös Itävaltaan.

        Berliiniin meinaan kyllä vielä joskus mennä. Lennot ei maksa juuri mitään, jos onnistuu löytämään sopivan lähdön ja Berliinin joulumarkkinoita on kovasti kehuttu. En ole itse välttämättä kovin markkinatyyppinen, viihdyn väljemmillä vesillä, mutta tunnelman osuessa ja tapahtuman olessa myös visuaalinen elämys, kuten joulumarkkinat usein on, voi visiitti olla aika elämys.

        Oletko niin yllätyshullu, että lähtisit noin vain anonyymin kutsusta?


      • Citrinella kirjoitti:

        Berliiniä en ole kokenut, mutta Nizza on osunut reitille useammankin kertaa. Kiva pikkukaupunki, Oma suosikki on vuoriston pikkukylät Pyreneillä (tosin en ole nuoruuden jälkeen tuolla ollut, mutta kuvittelen että vieläkin kolahtaisi) ja München ympäristö oikeastaan samasta syystä, junalla pääsee 1.5-2.5h ajassa vuorille ja myös Itävaltaan.

        Berliiniin meinaan kyllä vielä joskus mennä. Lennot ei maksa juuri mitään, jos onnistuu löytämään sopivan lähdön ja Berliinin joulumarkkinoita on kovasti kehuttu. En ole itse välttämättä kovin markkinatyyppinen, viihdyn väljemmillä vesillä, mutta tunnelman osuessa ja tapahtuman olessa myös visuaalinen elämys, kuten joulumarkkinat usein on, voi visiitti olla aika elämys.

        Oletko niin yllätyshullu, että lähtisit noin vain anonyymin kutsusta?

        Berliini on must, jos haluaa kokea kaupunkikohteen, jossa on kaikkea mahdollista. Siis itä- ja länsipuolet ovat erilaisia kaupunkikuvaltaan ja tarjonnaltaan. Kulttuuria pursuava kaupunki. Kahden tunnin luikahdus lentäen. München on myös kiva. Leveä kävelykatu, jonka nimeä en juuri muista, keskellä kaupunkia yksin tarjoaa tekemistä vaikka koko päiväksi. Hochbräuhausit tietty kuuluvat ohjelmaan.

        Praha ja Wien ovat myös loistavia kohteita vaikka pitkään viikonloppuun.

        Olen kyllä aika yllytyshullu.. mitä hullumpi idea, sitä parempi 😄 Harmillisesti pikkuporvarillinen työelämä estää yleensä parhaimmat ex-tempore-ideat, mutta suunniteltuna kyllä periaatteessa kaikki kiinnostaa. Olisin hyvä rikas perijä, kiertäisin maailmaa antaumuksella, mutta perintö ja rikkaudet puuttuvat.


      • MaximiIIian kirjoitti:

        Berliini on must, jos haluaa kokea kaupunkikohteen, jossa on kaikkea mahdollista. Siis itä- ja länsipuolet ovat erilaisia kaupunkikuvaltaan ja tarjonnaltaan. Kulttuuria pursuava kaupunki. Kahden tunnin luikahdus lentäen. München on myös kiva. Leveä kävelykatu, jonka nimeä en juuri muista, keskellä kaupunkia yksin tarjoaa tekemistä vaikka koko päiväksi. Hochbräuhausit tietty kuuluvat ohjelmaan.

        Praha ja Wien ovat myös loistavia kohteita vaikka pitkään viikonloppuun.

        Olen kyllä aika yllytyshullu.. mitä hullumpi idea, sitä parempi 😄 Harmillisesti pikkuporvarillinen työelämä estää yleensä parhaimmat ex-tempore-ideat, mutta suunniteltuna kyllä periaatteessa kaikki kiinnostaa. Olisin hyvä rikas perijä, kiertäisin maailmaa antaumuksella, mutta perintö ja rikkaudet puuttuvat.

        *Hofbräuhaus..


      • MaximiIIian kirjoitti:

        Berliini on must, jos haluaa kokea kaupunkikohteen, jossa on kaikkea mahdollista. Siis itä- ja länsipuolet ovat erilaisia kaupunkikuvaltaan ja tarjonnaltaan. Kulttuuria pursuava kaupunki. Kahden tunnin luikahdus lentäen. München on myös kiva. Leveä kävelykatu, jonka nimeä en juuri muista, keskellä kaupunkia yksin tarjoaa tekemistä vaikka koko päiväksi. Hochbräuhausit tietty kuuluvat ohjelmaan.

        Praha ja Wien ovat myös loistavia kohteita vaikka pitkään viikonloppuun.

        Olen kyllä aika yllytyshullu.. mitä hullumpi idea, sitä parempi 😄 Harmillisesti pikkuporvarillinen työelämä estää yleensä parhaimmat ex-tempore-ideat, mutta suunniteltuna kyllä periaatteessa kaikki kiinnostaa. Olisin hyvä rikas perijä, kiertäisin maailmaa antaumuksella, mutta perintö ja rikkaudet puuttuvat.

        Matkustamisessa on suurin hohto, kun se ei ole ihan joka päiväistä. Myit Berliinin juuri minulle matkakohteena. 😉

        Omaa matkustamista rajoittaa juuri arkivelvollisuudet ja reissu pitää aina suunnitella. Itse pidän enemmän reppumatkailusta, eli halpa lento perussiisti halvahko hotelli ja junalla kulkeminen riittää (keski-Euroopassa pääsee parissa tunnissa mihin vaan). Wien ole kokenut 19v kaveriporukassa, mutta vielä enemmän haikailisin reissulta kaupunki ’vuoristokylä yhdistelmää. Kylät vuoren rinteillä on pop, paljon muuta ohjelmaa kuin vuoret, syöminen ja vaellus ei ole ja siihen sitten puolet lomaa vastapainoksi kaupungin vilinä menoineen.

        Koronan takia ei ole matkustanut pitkään aikaan kuin yhden työmatkan. Viimeksi valitsin kaksi reissua Saksaan samana vuonna, toinen vanhimman ja toinen keskimmäisen lapsen kanssa. 4-5pv reppumatkana ei tule kovin kalliiksi n.1-1.5te/reissu. Haaveillen, että taas pääsisi matkustamaan, mutta joudun odottamaan, että muutama asia selviää ennen kuin pystyn matkoja varaamaan.


      • Citrinella kirjoitti:

        Matkustamisessa on suurin hohto, kun se ei ole ihan joka päiväistä. Myit Berliinin juuri minulle matkakohteena. 😉

        Omaa matkustamista rajoittaa juuri arkivelvollisuudet ja reissu pitää aina suunnitella. Itse pidän enemmän reppumatkailusta, eli halpa lento perussiisti halvahko hotelli ja junalla kulkeminen riittää (keski-Euroopassa pääsee parissa tunnissa mihin vaan). Wien ole kokenut 19v kaveriporukassa, mutta vielä enemmän haikailisin reissulta kaupunki ’vuoristokylä yhdistelmää. Kylät vuoren rinteillä on pop, paljon muuta ohjelmaa kuin vuoret, syöminen ja vaellus ei ole ja siihen sitten puolet lomaa vastapainoksi kaupungin vilinä menoineen.

        Koronan takia ei ole matkustanut pitkään aikaan kuin yhden työmatkan. Viimeksi valitsin kaksi reissua Saksaan samana vuonna, toinen vanhimman ja toinen keskimmäisen lapsen kanssa. 4-5pv reppumatkana ei tule kovin kalliiksi n.1-1.5te/reissu. Haaveillen, että taas pääsisi matkustamaan, mutta joudun odottamaan, että muutama asia selviää ennen kuin pystyn matkoja varaamaan.

        Berliini ei petä, siellä saa myös maailman parhaat currywurstit ja döner-kebabit 🤤

        Moni sanoo tykkäävänsä vaeltamisesta. Mä voisin ajatella jotain vaellusjuttua, jos voin istua jonkun kivan naisen taluttaman laaman selässä 😊 Muuten kuulostaa kauhean rasittavalta. Siitä olen just samaa mieltä, että erilaiset ohjelmanumerot on hyvä juttu, esimerkki viikko tai kaksi altaalla tai rannassa makoilua ei tosiaan kiinnosta. Yksi bucket-listan homma on kierros Englannin/Skotlannin maaseudulla bed and breakfast-tyyliin ja hyggeilyn merkeissä. Siellä aivo lepää ja joku 12 paikkainen paikallinen pienpanimopubi on maailman paras ravintolakonsepti.

        Matkakuume on kova, ehkä 2023 on matkustamisen renesanssivuosi.


      • MaximiIIian kirjoitti:

        Berliini ei petä, siellä saa myös maailman parhaat currywurstit ja döner-kebabit 🤤

        Moni sanoo tykkäävänsä vaeltamisesta. Mä voisin ajatella jotain vaellusjuttua, jos voin istua jonkun kivan naisen taluttaman laaman selässä 😊 Muuten kuulostaa kauhean rasittavalta. Siitä olen just samaa mieltä, että erilaiset ohjelmanumerot on hyvä juttu, esimerkki viikko tai kaksi altaalla tai rannassa makoilua ei tosiaan kiinnosta. Yksi bucket-listan homma on kierros Englannin/Skotlannin maaseudulla bed and breakfast-tyyliin ja hyggeilyn merkeissä. Siellä aivo lepää ja joku 12 paikkainen paikallinen pienpanimopubi on maailman paras ravintolakonsepti.

        Matkakuume on kova, ehkä 2023 on matkustamisen renesanssivuosi.

        Englanti/Skotlanti ei kuulosta ollenkaan pahalta. Irlannin nummet myös kiehtoo. Rauhoitun itse parhaiten kauniissa ja hiljaisessa luonnossa: meri, vuoret, nummet, tunturit jne. En välttämättä hae viikon retkeä teltassa kuivamuonalla vaan päiväreissut rauhallisesti kävellen ja katsellen riittää hyvin. Enkä ole kovin jyrkkä, jos matkakumppani haluaa HC vaeltaa, lähden mukaan turvallisuuden rajoissa (ja jos toinen on kokenut, itse en ole) ja jos taas ”vuorikiipeily” merkityllä polulla ja turistijunalla ylös on enemmän mieleinen, sekin menee vallan mainiosti.

        Myös minun suosikit on joko kaupunkikohteet tai pienehköt paikalliset kylät. Rantaloman olen kokenut tasan kerran elämäni aikana, ei kolahtanut.


      • Citrinella kirjoitti:

        Englanti/Skotlanti ei kuulosta ollenkaan pahalta. Irlannin nummet myös kiehtoo. Rauhoitun itse parhaiten kauniissa ja hiljaisessa luonnossa: meri, vuoret, nummet, tunturit jne. En välttämättä hae viikon retkeä teltassa kuivamuonalla vaan päiväreissut rauhallisesti kävellen ja katsellen riittää hyvin. Enkä ole kovin jyrkkä, jos matkakumppani haluaa HC vaeltaa, lähden mukaan turvallisuuden rajoissa (ja jos toinen on kokenut, itse en ole) ja jos taas ”vuorikiipeily” merkityllä polulla ja turistijunalla ylös on enemmän mieleinen, sekin menee vallan mainiosti.

        Myös minun suosikit on joko kaupunkikohteet tai pienehköt paikalliset kylät. Rantaloman olen kokenut tasan kerran elämäni aikana, ei kolahtanut.

        Jos joutuisin reissuun jonkun vaeltelijan kanssa, hän voisi ottaa vaelluksellaan facetimea, jota katselen kylän viihtyisässä pubissa 🤭

        Ja ei telttaa, ei kuivamuonaa eikä muutakaan askeettista. Ne ajat on olleet ja menneet..


      • MaximiIIian kirjoitti:

        Jos joutuisin reissuun jonkun vaeltelijan kanssa, hän voisi ottaa vaelluksellaan facetimea, jota katselen kylän viihtyisässä pubissa 🤭

        Ja ei telttaa, ei kuivamuonaa eikä muutakaan askeettista. Ne ajat on olleet ja menneet..

        Hahhah, et siis ole luonnonkauneuden vaan oluen ystävä? Ja ehkä luxuksen? Olen kaikkien asioiden suhteen aika keskitien kulkija.

        Omalla unelmamatkalla kävisin yhtenä päivänä vuorella ja jos sissin valita itse menisin johonkin helpoin turistikohteeseen ja jäisin junasta ulos edellisellä pysäkillä ja kävelisin ohjatun reitin. Teini-iän jälkeen en ole vuorelle kiivennyt (sillon oli ei merkitty HC reitti), mutta turistikohteessa vanhat mammat ja papatkin jäi 1500m korkeudella ulos ja käveli reitin 1850m asti. Tiedän kyllä, että korkea ilman alla hieman tekee reissusta rankemman, nuoruudesta löytyy viikkojen korkeanpaikanharjoitteluleirejä, mutta tuollainen turistivaellus pitäisi tehdä oman kunnon rajoissa ja omaan vaihtiin, Voisin hyvin kävellä tuollaisen reitin yksinkin ja tietysti vuoriniitty picnic-varusteiden kanssa, Omalla unelmareisulla, jos matkusta lapsien kanssa, voi hyvin olla pubeja, mutta enenmän keskittyen makujen ja tunnelman kuin humalan metsästykseen. Siis yhdet muun ohjelman keskisellä/päälle olisi oikein bueno, vaikka sen vuorireippailun päälle, En ole kovin ehdoton.

        En sylje luxusta, mutta mielummin menen kaksi kertaa kuin laitan kaikki rahani tosi kalliiseen hotelliin. Työmatkoilla on tullut (en ole itse varannut) ollut muutamissa 5* luksushotellissa, eikä ne nyt niin kummallisia ole sänkyä lukunottamatta verrattuna siistiin perushotelliin. Tietysti skumpat, tuoreet mansikat, rivi leivonnaisia, viulisti tai pianisti ja pöytiin tarjoiltu kahvi puuttuu aamupalalta, mutta ilmankin pärjää.


      • Citrinella kirjoitti:

        Hahhah, et siis ole luonnonkauneuden vaan oluen ystävä? Ja ehkä luxuksen? Olen kaikkien asioiden suhteen aika keskitien kulkija.

        Omalla unelmamatkalla kävisin yhtenä päivänä vuorella ja jos sissin valita itse menisin johonkin helpoin turistikohteeseen ja jäisin junasta ulos edellisellä pysäkillä ja kävelisin ohjatun reitin. Teini-iän jälkeen en ole vuorelle kiivennyt (sillon oli ei merkitty HC reitti), mutta turistikohteessa vanhat mammat ja papatkin jäi 1500m korkeudella ulos ja käveli reitin 1850m asti. Tiedän kyllä, että korkea ilman alla hieman tekee reissusta rankemman, nuoruudesta löytyy viikkojen korkeanpaikanharjoitteluleirejä, mutta tuollainen turistivaellus pitäisi tehdä oman kunnon rajoissa ja omaan vaihtiin, Voisin hyvin kävellä tuollaisen reitin yksinkin ja tietysti vuoriniitty picnic-varusteiden kanssa, Omalla unelmareisulla, jos matkusta lapsien kanssa, voi hyvin olla pubeja, mutta enenmän keskittyen makujen ja tunnelman kuin humalan metsästykseen. Siis yhdet muun ohjelman keskisellä/päälle olisi oikein bueno, vaikka sen vuorireippailun päälle, En ole kovin ehdoton.

        En sylje luxusta, mutta mielummin menen kaksi kertaa kuin laitan kaikki rahani tosi kalliiseen hotelliin. Työmatkoilla on tullut (en ole itse varannut) ollut muutamissa 5* luksushotellissa, eikä ne nyt niin kummallisia ole sänkyä lukunottamatta verrattuna siistiin perushotelliin. Tietysti skumpat, tuoreet mansikat, rivi leivonnaisia, viulisti tai pianisti ja pöytiin tarjoiltu kahvi puuttuu aamupalalta, mutta ilmankin pärjää.

        Tykkään hyvistä oluista, pienpanimoiden IPA-oluista, saksalaisesta Kölschistä jne., mutta bulkkikeppana ei maistu. Ja luxus olis kiva, mutta ei näin hyvätuloisenakaan paljansaajana kannata, rupeaa määrä nopeasti kärsimään jos laatuun liikaa satsaa. Siisti perustaso riittää hyvin. Viulisti ja leivokset voivat hyvin jäädä kokonaan väliin 😀

        Unelmamatkasi kuulostaa hyvältä, kunhan se vaeltaminen jää varsin kohtuulliseksi 😉 Omaani kuuluu musakeikkoja, teatteria ja monenlaista muuta kulttuuria, futismatsi, hyvää ruokaa, paikallisia erikoisuuksia oikeassa seurassa öisin tiivistä silmiin katsomista. Ei ole mitään yhtä kaavaa kivalle reissulle.


      • MaximiIIian kirjoitti:

        Tykkään hyvistä oluista, pienpanimoiden IPA-oluista, saksalaisesta Kölschistä jne., mutta bulkkikeppana ei maistu. Ja luxus olis kiva, mutta ei näin hyvätuloisenakaan paljansaajana kannata, rupeaa määrä nopeasti kärsimään jos laatuun liikaa satsaa. Siisti perustaso riittää hyvin. Viulisti ja leivokset voivat hyvin jäädä kokonaan väliin 😀

        Unelmamatkasi kuulostaa hyvältä, kunhan se vaeltaminen jää varsin kohtuulliseksi 😉 Omaani kuuluu musakeikkoja, teatteria ja monenlaista muuta kulttuuria, futismatsi, hyvää ruokaa, paikallisia erikoisuuksia oikeassa seurassa öisin tiivistä silmiin katsomista. Ei ole mitään yhtä kaavaa kivalle reissulle.

        Pitää pika vastat ennen kun menee nukkumaan. Jouduin tekemään töitä myöhään (oikeastaan työhön kuuluva opiskelua) ja laitoin myös yhden työhakemuksen menemään. Väsyttää jo ihan pirusti, mutta aivot käy vielä 110%:lla eikä uni tule ennen kuin vähän rentoutuu.

        Olen samaa mieltä unelmareissusta, ei sen tarvitse eikä pidä mennä jollain tietyllä kaavalla. Yleensä tykkään katsoa etukäteen mitä kohteessa on tarjolla ja tehdä oikeat suunnitelmat vasta kohteessa fiiliksen mukaan. Jos joku tietty juttu jää väliin, matka ei ole pilalla. Parhaiten loma palauttaa kun levollisuuden ja puuhakkuuden välillä on sopiva tasapaino, kumpaakin tarvitaan.

        Tunnistin monia mieleistä elementtejä sinun unelmalomastasi. 😊 Eikä mikään hierrä vastaan. Ja silmiin katsominen yöllä ja miksei päivälläkin kuuluu ehdottomasti unelmalomaan romanttisessa seurassa. 😉 Ja onhan romanttinen loma aina isompi unelman kuin vain lomamatka, vaikka viihdyn reissussa myös itsekseni tai lasten kanssa).


      • Citrinella kirjoitti:

        Pitää pika vastat ennen kun menee nukkumaan. Jouduin tekemään töitä myöhään (oikeastaan työhön kuuluva opiskelua) ja laitoin myös yhden työhakemuksen menemään. Väsyttää jo ihan pirusti, mutta aivot käy vielä 110%:lla eikä uni tule ennen kuin vähän rentoutuu.

        Olen samaa mieltä unelmareissusta, ei sen tarvitse eikä pidä mennä jollain tietyllä kaavalla. Yleensä tykkään katsoa etukäteen mitä kohteessa on tarjolla ja tehdä oikeat suunnitelmat vasta kohteessa fiiliksen mukaan. Jos joku tietty juttu jää väliin, matka ei ole pilalla. Parhaiten loma palauttaa kun levollisuuden ja puuhakkuuden välillä on sopiva tasapaino, kumpaakin tarvitaan.

        Tunnistin monia mieleistä elementtejä sinun unelmalomastasi. 😊 Eikä mikään hierrä vastaan. Ja silmiin katsominen yöllä ja miksei päivälläkin kuuluu ehdottomasti unelmalomaan romanttisessa seurassa. 😉 Ja onhan romanttinen loma aina isompi unelman kuin vain lomamatka, vaikka viihdyn reissussa myös itsekseni tai lasten kanssa).

        Uusi työ kiikarissa? Onnea ja menestystä siihen hommaan. Maiseman vaihdos tekee hyvää aina välillä.

        Sekin on matkailun hyviä puolia, että erilaisilla kokoonpanoilla tai yksin, on omat hyvät puolensa. Pieni kateus tuli kun työkaveri on lähdössä ihan itsekseen viikoksi Keski-Eurooppaan tuulettamaan päätään. Puolisko jää kotiin kultakaloja syöttämään 😄


      • MaximiIIian kirjoitti:

        Uusi työ kiikarissa? Onnea ja menestystä siihen hommaan. Maiseman vaihdos tekee hyvää aina välillä.

        Sekin on matkailun hyviä puolia, että erilaisilla kokoonpanoilla tai yksin, on omat hyvät puolensa. Pieni kateus tuli kun työkaveri on lähdössä ihan itsekseen viikoksi Keski-Eurooppaan tuulettamaan päätään. Puolisko jää kotiin kultakaloja syöttämään 😄

        Vähän olisi kiikarissa joo. Saa nähdä miten tärppää.

        En ole vapaa-ajan matkustanut yksin. Lähinnä sen takia, että pitkissä parisuhteissa ollessani ja samoin 3 lapsen äitinä, tuntuisi itsekkäältä lähteä ja jättää lapset mummin hoitoon vain itsensä takia. Tosiaan nyt ovat jo niin isoja ja pienin on isällään 50%, joten ehkä joskus vielä on oikea aika ajatella vain itseään. Työmatkoja olen matkustanut yksin ja pidentänyt paluuta viikonloppuun (ennen oli mahdollista) tai käyn mielellään jossain yksinkin silloin kun matkustus on porukassa. Jos pitäisi laittaa mieluisuusjärjestykseen reissut: 1.yksin 2.ystävän kanssa 3.romanttinen matkaseura tai puoliso (jos on) 4.kaveriporukka 5.lapset järjestys olisi varmaankin 3-1-5-2-5. Entä sinulla?

        Monia paikkoja on missä haluaisi käydä ihan Euroopassakin ja keski-Euroopassa junalla pääsee niin nopeasti ja helposti mihin vaan eli samaan reissuun voi yhdistää helposti esim. 2-3pv 3-4pv kahdessakin eri kaupungissa (jos ei matkusta pyörättömän 30kg matkalaukun kanssa).


      • Citrinella kirjoitti:

        Vähän olisi kiikarissa joo. Saa nähdä miten tärppää.

        En ole vapaa-ajan matkustanut yksin. Lähinnä sen takia, että pitkissä parisuhteissa ollessani ja samoin 3 lapsen äitinä, tuntuisi itsekkäältä lähteä ja jättää lapset mummin hoitoon vain itsensä takia. Tosiaan nyt ovat jo niin isoja ja pienin on isällään 50%, joten ehkä joskus vielä on oikea aika ajatella vain itseään. Työmatkoja olen matkustanut yksin ja pidentänyt paluuta viikonloppuun (ennen oli mahdollista) tai käyn mielellään jossain yksinkin silloin kun matkustus on porukassa. Jos pitäisi laittaa mieluisuusjärjestykseen reissut: 1.yksin 2.ystävän kanssa 3.romanttinen matkaseura tai puoliso (jos on) 4.kaveriporukka 5.lapset järjestys olisi varmaankin 3-1-5-2-5. Entä sinulla?

        Monia paikkoja on missä haluaisi käydä ihan Euroopassakin ja keski-Euroopassa junalla pääsee niin nopeasti ja helposti mihin vaan eli samaan reissuun voi yhdistää helposti esim. 2-3pv 3-4pv kahdessakin eri kaupungissa (jos ei matkusta pyörättömän 30kg matkalaukun kanssa).

        Mielenkiintoinen kysymys tuo matkaseura. Riippuu reissun luonteesta.. jääkiekon ja futiksen mm-kisoja ehkä reipashenkisessä kaveriporukassa (monet kerrat oltu). Pitkä viikonloppu/viikko jossain hanibeibin kanssa. Muutama päivä jossain stressinpurkua yksin. Lasten kanssa vaikka risteilyllä. Sanoisin, että 3-4-5-1-2. Kaikkien muiden paitsi kavereiden kanssa edellytän mahdollisuutta shoppailun ajaksi mennä miestensäilytysbaariin 😄

        Junaa kannatan myös, näkee paljon enemmän kuin lentäen.


    • Et ole Le Mansista ikinä kuullut? 🙄 Itselle tulee ekana se mieleen Ranskasta, ja sen jälkeen vasta Pariisi 😄 Ja toki Marseille, Nizza yms. mitä isoja kaupunkeja siellä nyt on.
      Kuten Saksassa on Berliini, München, Bonn, Frankfurt, Dusseldorf yms. 🙄

      Mistään noista ei kylläkään yleensä kovin hyviä poliittisia ideoita tule, lähinnä ärsyttäviä kilpa-autoilijoitakin ehkä jotain Loebia ja Hulkenbergia lukuunottamatta, ja ihan samanlaisia "kielitaidottomia" Bourdaisin tai Grosjeanin kaltaisia neitejä suurin osa ranskalaisista pelaajistakin on loppupeleissä. Tarvitsevat usein parin-kolmenkin auton/kuskin yhteistyötä rallicross-radalla voittaakseen esim. mut tai erään mua paremman britin 😂 Tosin asfaltilla ja Montessa ajavat rallia sitten ihan oikeasti kovaa, ja olleet siinä mielessä tosi hyviä sparraajia ennen mun suomalaisiin ympyröihin tunkeutumista. 👍

      Ranskalaisista autoista sen verran, että niitä on ollut omassa käytössä kaksi ja työjuttujen kautta äkkiseltään laskettuna 16 on tullut tutuksi pintaa syvemmältä. Eka autoni näihin aikoihin 13 vuotta sitten oli vm.94 Clio joka oli kokoisekseen oikeinkin kiva, vetokykyinen ja mukava auto. Ja 2021 oli 9kk ajan se vm.2004 Laguna, joka oli comfortia kerrakseen alle tonnilla ja arvonalenema tuolta ajalta oli 160e.

      Saksalaisia autoja on työjuttujen kautta pyörinyt ihan älyttömästi, ja eri merkeillä on laadussa/tuntumassa paljon enemmän eroa keskenään kuin ranskiksilla. Opel vs. Porsche jne. 🙄 Omassa käytössä ollut kolme Mersua, pari Fordia ja nyt kakkosautona toi Golf. Saksalaisista autoista mä tykkään melkeinpä eniten jopa Fordista, ja kehtaan sen ihan sanoakin 😂 Mielestäni mainettaan parempia, se maine näkyy hinnoissa, ja omakohtaisesti merkin imago ei ole mikään ongelma, vaan melkein päinvastoin. Joku insinöörimäisyys tai keskiluokkaisuus melkein kaikissa VAG-konsernin tuotteissa haisee huonon laadun lisäksi, laatu-Mersut on jo museoitu ja halvat tarjolla olevat on huonon laadun aikakaudelta, Bemareista en ole kiinnostunut, ja Opel on päässäni vähän VW:n yläpuolella, mutta Fordien ja Mersujen alapuolella 😄 Jännä sinänsä, että ranskalaisten autojen kanssa en koe ollenkaan samanlaista imagollista ajatusvyyhtiä, vaan ne on kaikki ranskiksia, joskin Renaultit on mielestäni hitusen PSA-konsernin vehkeitä parempia tai ainakin tutumpia omistaa 😃

      • Anonyymi

        En tykkää saksalaisista

        Ainakin ollessaan ulkomailla

        Ovat pihejä

        Bileissä täytyy ite maksaa ruuat

        Olisivat kutsumatta

        Lasten kavereille ei voi sanoa olevansa ulkomaalainen

        Tosi rasisteja


      • Anonyymi kirjoitti:

        En tykkää saksalaisista

        Ainakin ollessaan ulkomailla

        Ovat pihejä

        Bileissä täytyy ite maksaa ruuat

        Olisivat kutsumatta

        Lasten kavereille ei voi sanoa olevansa ulkomaalainen

        Tosi rasisteja

        Mulla ei henkilökohtaisesti ole mitään saksalaisia vastaan, eikä edes ranskalaisiakaan vaikka välillä heitä täällä nälvinkin. Idolini Paul Tracyn tyyliin, kun vuonna 2006 sai kunnon buuaukset Montrealin kisassa kanadanranskalaiselta yleisöltä 😁 Edellisessä kisassa Denverissä puski Bourdaisin ulos radalta, tönivät toisiaan aikansa radan varrella, ja Tracy sanoi toimittajille "French guys like to keep their helmet on" 😄 Sitä edellisessä kisassa San Josessa Tracy ajoi ulos, palasi radalle vähän sokkona, tuhosi kanadanranskalaisen Alex Taglianin auton ja kisan, ja myöhemmin antoi tälle vielä turpiin varikolla ja kaatoi maahan riisuttuaan oman kypäränsä jo aika päiviä sitten 😂

        Saksasta en niin kauheasti tykkää Euroopan isona talousmahtina viime vuosisadan tapahtumien jälkeen, vaikka sinänsä ihan hyvin ovat historiansa käsitelleet, eipä siinä. Mutta kuinka moni saksalainen suuryritys on saanut alkunsa, tai on peruja WW2:n aikaisesta sotatalouteen valjastamisesta joka Saksassa oli aivan eri laajuista moneen muuhun Euroopan maahan verrattuna. 🙄 Ei kai se sattumaa ole, että Saksassa on noinkin laaja autoteollisuus esim. Ranskaan tai Italiaan verrattuna, jos tässä ei nyt huomioida kaikkia mahdollisia konsernien välisiä kytköksiä.


      • Anonyymi
        hondakuski125 kirjoitti:

        Mulla ei henkilökohtaisesti ole mitään saksalaisia vastaan, eikä edes ranskalaisiakaan vaikka välillä heitä täällä nälvinkin. Idolini Paul Tracyn tyyliin, kun vuonna 2006 sai kunnon buuaukset Montrealin kisassa kanadanranskalaiselta yleisöltä 😁 Edellisessä kisassa Denverissä puski Bourdaisin ulos radalta, tönivät toisiaan aikansa radan varrella, ja Tracy sanoi toimittajille "French guys like to keep their helmet on" 😄 Sitä edellisessä kisassa San Josessa Tracy ajoi ulos, palasi radalle vähän sokkona, tuhosi kanadanranskalaisen Alex Taglianin auton ja kisan, ja myöhemmin antoi tälle vielä turpiin varikolla ja kaatoi maahan riisuttuaan oman kypäränsä jo aika päiviä sitten 😂

        Saksasta en niin kauheasti tykkää Euroopan isona talousmahtina viime vuosisadan tapahtumien jälkeen, vaikka sinänsä ihan hyvin ovat historiansa käsitelleet, eipä siinä. Mutta kuinka moni saksalainen suuryritys on saanut alkunsa, tai on peruja WW2:n aikaisesta sotatalouteen valjastamisesta joka Saksassa oli aivan eri laajuista moneen muuhun Euroopan maahan verrattuna. 🙄 Ei kai se sattumaa ole, että Saksassa on noinkin laaja autoteollisuus esim. Ranskaan tai Italiaan verrattuna, jos tässä ei nyt huomioida kaikkia mahdollisia konsernien välisiä kytköksiä.

        Ranskalaisista oon saanu pos kuvan

        Kieli on ihana


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ranskalaisista oon saanu pos kuvan

        Kieli on ihana

        Ja punaviini ja juustot hyviä

        He ovat viisaita

        Vastoin kaikenmaailman tutkimuksia


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ranskalaisista oon saanu pos kuvan

        Kieli on ihana

        Juu, onhan Ranskan historiassa ja kulttuurissa paljonkin hienoa, ja omakin mielipide kaikesta voisi olla tällä hetkellä eri jos Marie LePen olisi voittanut 😃 Juustojen ystävä en ole, enkä ollut kovinkaan kova viininystävä edes juodessani, mutta sallitaan nuo heille ketkä nauttivat noista. 👍

        Saksalaiset oluet kylläkin on lähes aina täysmallasoluita. Esim. joku Nobelaner tai Grafenwalder pesi perus pirkkahiivakiljuoluet ihan 6-0 samassa hintaluokassa. 🙄


      • Anonyymi
        hondakuski125 kirjoitti:

        Juu, onhan Ranskan historiassa ja kulttuurissa paljonkin hienoa, ja omakin mielipide kaikesta voisi olla tällä hetkellä eri jos Marie LePen olisi voittanut 😃 Juustojen ystävä en ole, enkä ollut kovinkaan kova viininystävä edes juodessani, mutta sallitaan nuo heille ketkä nauttivat noista. 👍

        Saksalaiset oluet kylläkin on lähes aina täysmallasoluita. Esim. joku Nobelaner tai Grafenwalder pesi perus pirkkahiivakiljuoluet ihan 6-0 samassa hintaluokassa. 🙄

        OK, ½litran lasipullo LIDL Grafenwalder Premium Pils:iä saunan jälkeen, mutt vain puolet siitä mulle; on riittävästi janon sammuttamiseen. Niitä kaljatölkkejä en kyllä suosi, ihan erimakuista juotavaa, mitä pullo tuote on. Tai sitten mulla vaan on liian herkkä makuaisti.
        Jollei kukaan halua sitä puolta pullollista juoda, niin mä käytän sen leivän leivonnassa, sopii muuten siihen kuin nyrkki silmään, antamaan omaa makuaan pienelle leipätaikinalle.


      • hondakuski125
        hondakuski125 kirjoitti:

        Mulla ei henkilökohtaisesti ole mitään saksalaisia vastaan, eikä edes ranskalaisiakaan vaikka välillä heitä täällä nälvinkin. Idolini Paul Tracyn tyyliin, kun vuonna 2006 sai kunnon buuaukset Montrealin kisassa kanadanranskalaiselta yleisöltä 😁 Edellisessä kisassa Denverissä puski Bourdaisin ulos radalta, tönivät toisiaan aikansa radan varrella, ja Tracy sanoi toimittajille "French guys like to keep their helmet on" 😄 Sitä edellisessä kisassa San Josessa Tracy ajoi ulos, palasi radalle vähän sokkona, tuhosi kanadanranskalaisen Alex Taglianin auton ja kisan, ja myöhemmin antoi tälle vielä turpiin varikolla ja kaatoi maahan riisuttuaan oman kypäränsä jo aika päiviä sitten 😂

        Saksasta en niin kauheasti tykkää Euroopan isona talousmahtina viime vuosisadan tapahtumien jälkeen, vaikka sinänsä ihan hyvin ovat historiansa käsitelleet, eipä siinä. Mutta kuinka moni saksalainen suuryritys on saanut alkunsa, tai on peruja WW2:n aikaisesta sotatalouteen valjastamisesta joka Saksassa oli aivan eri laajuista moneen muuhun Euroopan maahan verrattuna. 🙄 Ei kai se sattumaa ole, että Saksassa on noinkin laaja autoteollisuus esim. Ranskaan tai Italiaan verrattuna, jos tässä ei nyt huomioida kaikkia mahdollisia konsernien välisiä kytköksiä.

        Sen verran tuli mieleen tuosta Paul Tracysta, että tällaisena "profiloijana" rohkenen väittää, että englantia puhuvana kanadalaisena, koko ikänsä ylipainoisena, ja nuorena aika nörtin näköisenä, on todennäköisesti joutunut ranskaa puhuvien kanadalaisten kiusaamaksi tai ylenkatsomaksi tms. mikä näkyi pitkin uraa mun syntymävuodesta alkaen, ja päättyen kauteen 2011 Wheldonin kuoleman vuoksi, ja muutenkin jo silloin 43-ikäisenä 🙄

        Kuva hänestä nuorehkona: https://marshallpruett.com/wp-content/uploads/2016/11/imsc4516.jpg

        Mestaruusvuonnaan 2003 aika alfachad: https://vz.cnwimg.com/thumbc-200x200/wp-content/uploads/2014/03/GettyImages-1840818.jpg

        Ja uran ehtoopuolella, kun mestaruus oli jo saavutettu, häiriköity vuoden 2002 Indy500-kisaa niin että siitä puhutaan vieläkin, ja oli lompakko kunnossa harrikoita ja silveraadoja varten, niin mitäpä se haittasi jos on ollut ruoka-aikaan kotona: https://f1i.com/wp-content/uploads/2017/12/PaulTracy.jpg 😅

        Toivotaan että linkki toimii, mutta jokainen voi tuostakin katsoa kuinka epätasainen suorittaja hän oli pitkin uraa, pisti kapteeni Roger Pensken hermot välillä aika kireälle, tuhosi Team Greenissä tiimikaverinsa Franchittin mestaruusmahdollisuuden kolaroimalla keskenään toistuvasti jne. 😂 https://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Tracy#American_open–wheel_racing_results
        Varalinkki: https://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Tracy ja siitä klikkaamaan kappaleeseen 4.2 eli "American open wheel results"


      • Anonyymi
        hondakuski125 kirjoitti:

        Juu, onhan Ranskan historiassa ja kulttuurissa paljonkin hienoa, ja omakin mielipide kaikesta voisi olla tällä hetkellä eri jos Marie LePen olisi voittanut 😃 Juustojen ystävä en ole, enkä ollut kovinkaan kova viininystävä edes juodessani, mutta sallitaan nuo heille ketkä nauttivat noista. 👍

        Saksalaiset oluet kylläkin on lähes aina täysmallasoluita. Esim. joku Nobelaner tai Grafenwalder pesi perus pirkkahiivakiljuoluet ihan 6-0 samassa hintaluokassa. 🙄

        Kiäli on turvonnut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiäli on turvonnut.

        Jaa-a, eipä tuota LePen heittoa voi edes vitsiksi sanoa kuten Persut tekisi. Näköjään vielä viime loppuvuodesta, tai oikeastaan juuri silloin sen Rvtrlin loppumisen vuoksi, oli ajatukset vielä niin solmussa että tuli kannatettua vähän opportunistisesti kaikkia mahdollisia kaaoksen edistäjiä vaikka El Plan päätös olikin jo plakkarissa, muttei vielä ihan kunnolla alitajunnassa.

        Inflaatio, Ukrainan operaatio, sähkökriisi jne. kun osuivat juuri samaan aikaan "prosessini" kanssa, niin uskoisin kyllä niiden edistäneen asioita mikäli käsittelijöillä oli yhtään tilanne- ja empatiantajua. Ja huonommalla tuurilla asioissa nuo edellämainitut kaaoksen elementit olisi mahdollistanut omien kasvojeni säilyttämisen joka tapauksessa, ja tarjonnut mahdollisuuden ajaa hallitusti alas jo alunperinkin hieman epäterveelle pohjalle rakennettuja juttuja (kun esim huomioidaan aiemmin jaetut asumiskustannukset äidin kanssa ja soviteltu työmarkkinatuki jne.)

        Ei mulla nykytilanteessa ole mitään syytä lietsoa enempää epäjärjestystä, sikäli kun yhden palstalaisen mielipiteet juurikaan painaa, kun ei tässä nyt kuitenkaan mitään jokereita tai Ural kalia omisteta 🙄 Kun oli alunperinkin enemmän vasemmalla kuin jopa viime hallitus, niin ei ole ollut vaikeaa hylätä persujen rokoteöyhötystä joka oli suunnilleen ainoa asia mikä mua ja heitä yhdisti viime alkuvuodesta.


      • hondakuski125 kirjoitti:

        Jaa-a, eipä tuota LePen heittoa voi edes vitsiksi sanoa kuten Persut tekisi. Näköjään vielä viime loppuvuodesta, tai oikeastaan juuri silloin sen Rvtrlin loppumisen vuoksi, oli ajatukset vielä niin solmussa että tuli kannatettua vähän opportunistisesti kaikkia mahdollisia kaaoksen edistäjiä vaikka El Plan päätös olikin jo plakkarissa, muttei vielä ihan kunnolla alitajunnassa.

        Inflaatio, Ukrainan operaatio, sähkökriisi jne. kun osuivat juuri samaan aikaan "prosessini" kanssa, niin uskoisin kyllä niiden edistäneen asioita mikäli käsittelijöillä oli yhtään tilanne- ja empatiantajua. Ja huonommalla tuurilla asioissa nuo edellämainitut kaaoksen elementit olisi mahdollistanut omien kasvojeni säilyttämisen joka tapauksessa, ja tarjonnut mahdollisuuden ajaa hallitusti alas jo alunperinkin hieman epäterveelle pohjalle rakennettuja juttuja (kun esim huomioidaan aiemmin jaetut asumiskustannukset äidin kanssa ja soviteltu työmarkkinatuki jne.)

        Ei mulla nykytilanteessa ole mitään syytä lietsoa enempää epäjärjestystä, sikäli kun yhden palstalaisen mielipiteet juurikaan painaa, kun ei tässä nyt kuitenkaan mitään jokereita tai Ural kalia omisteta 🙄 Kun oli alunperinkin enemmän vasemmalla kuin jopa viime hallitus, niin ei ole ollut vaikeaa hylätä persujen rokoteöyhötystä joka oli suunnilleen ainoa asia mikä mua ja heitä yhdisti viime alkuvuodesta.

        Ja mitä ikinä ikävää on tullutkaan kirjoitettua esim. prideen liittyen, niin ei ihmisoikeudet ole mulle mitään nollasummapeliä noin niinku ajatuksen tasolla ja arvopohjalta, mutta kuten olen kuvaillutkin niin esim. autisminkirjon henkilöt ja muut ei-neurotyypilliset ihmiset ovat mielestäni saaneet julkisuudessa paljon vähemmän näkyvyyttä, oikeuksien vaatimista, ymmärrystä jne. sateenkaariväkeen verrattuna.
        (Huom. suuntautuminen ei tietääkseni suoraan vaikuta esim. työelämässä pärjäämiseen, ja ylipäätään arkiseen jaksamiseen samalla lailla kuin as tai ADHD. Kiusaaminen ja syrjintä ovat sikäli eri asia, ettei ne ole henkilön aivotoiminnan rakenteessa jo syntymästä asti vaan enemmänkin ulkopuolisten tekijöiden asiattomuutta)
        Niin väistämättä on saattanut olla tilanteita, joissa suvaitsevaisuuteni ei ole ollut ilmaista, mutta nyt kun on oma tulevaisuus verrattain turvattu, ja tarvittaessa voin aina lyödä keskusteluissa pöytään sen El Plan kortin, minkä soisi lisäävän ihmisten ymmärrystä musta takautuvastikin, niin eipä ne sateenkaariväen oikeudet mitenkään ole pois kaltaiseltani aseksuaali-curiousilta tai miksi ikinä itseäni nyt kuuluukin kutsua 🙄😂


    • Pariisin lisäksi Ranskasta tulee mieleen Versailles, Ranskan Riviera, Nizza ja idylliset etelä Ranskan kylät. Voisarvet, patonki, juustot ja viinit.
      En ole merenantimien ystävä, joten jätän simpukat ja muut erikoisuudet suosiolla muiden herkuteltaviksi.

    • Anonyymi

      Jaa-a, mulle taas Saksasta tulee usein mieleen dekkarit. Matula, Vanha kettu jne. Tulee myös mieleen pohjoisella puolella Saksaa sijainnut paikka, josta on esi-isäni ja esi-äitini poikansa Suomeen hyvästelleet.

      Saksa tuo mieleen enemmän asioita, kun muut eu-maat.

      -Jasu-

    • Anonyymi

      Autot, Bemari, Datsun, tosin ei enää valmisteta, Mese, Opel, Audi, Volkkari ja oliko Kia?

      • Anonyymi

        Penallakin on datsun siis sata aa. Mutta se oli kyllä japanista. Semmonen hepponen, mistä ruuvitkin tippu ajaessa. Mutta viimeseen asti se toimi, niin kuin japsit yleensäkin.


    • Anonyymi

      Ranskassa olen käynyt vähän joka puolella, paitsi Bretagnessa, Normandiassa, Grand-Estissä, Haut-de-Francessa tai Korsikalla.

      Nykyisestä Pariisista en tykkää yhtään. Parhaita ovat mm. Annecy ja Biarritz, eivät liian suuria eivätkä täynnä maahanmuuttajia.

      Saksassa olen käynyt vain Berliinissä, Schwerinissä, Rostockissa ja Travemundessa sekä päiväreissuilla Munchenissa, Frankfurtissa ja Lyypekissä. Rostock oli näistä paras, mutta myös Munchen oli oikein kaunis ja niin myös Frankfurtin "vanha kaupunki" perinteisine oluttupineen ja ruokapaikkoineen.

      Kirjautumaton palstalutka

    • Anonyymi

      Muistakaa pariisista hieno pariisilainen ravintola, jossa on hienot kankaiset lautasliinat ja pöytäliinat. Vaikka todellisuudessa ei ole, vaan pariisilaiset panostavat ruokaan sisustuksen ollessa yksinkertainen. Mutta mielikuva vaan on tämä, eikä muuksi muutu.

    • Ranskasta tulee mieleen esim: Louvre, Versailles, Ludvig XIV (Aurinkokuningas), Marie Antoinette (Ludvig XVI:n puoliso), Ranskan vallankumous, ranskanleipä, Marseljeesi (Ranskan kansallislaulu), Coco Chanel, ranskalaiset korot, ranskalaiset uuden aallon elokuvat, Jacques Tati, Francoise Truffaut, Gerard Depardieu, Brigitte Bardot, Juliette Binoche, Catherine Denevue, Cherbourgin sateenvarjot, boheemi taiteilijaelämä joskus 1800-luvulla ja 1900-luvun alussa, Edith Piaf, Charles Aznavour.

      Saksasta tulee mieleen esim: Berliinin muuri, holokausti, Kahden keikka (joskus 1980-luvulta 2000-luvun alkuun tullut saksalainen rikossarja), Derrik (rikossarja), olut, Max Raabe (saksalainen laulaja), Rammstein, Audi, Volkswagen, Oktoberfest, joulukuusi (alunperin Saksasta), joulumarkkinat (Saksassa pitkät perinteet), Jouluyö juhlayö -kappale, Ludvig van Beethoven, Johann Sebastian Bach, Hugo Boss, Nina Hagen, Modern talking, Alphaville ("Forever young"), Nena ("99 luftballons"), hapankaali.

    • Anonyymi

      Ranskasta Normandian maihinnousu.

    • Anonyymi

      Travemunde, jonne pääsee Finnjetillä tai ainakin ennen pääsi 🚢

      • Uskokaa nyt jo se finnjetti ei oikeesti ollut mikään hieno laiva. Ehkä pikkuisen ruotsin laivaa pitempi, mutta tosi riisuttu malli. Kerran menin tallinnaan sillä ja tosi karu oli.


    • Anonyymi

      Mistäpä kukaan muu kuin sinä itse tuon asian pohjimmaisen syyn tietäisi !

      Minulle taas tulee Saksasta mieleen: Auscwitsch, kristalliyö, rotuoppi, väestönvaihto, valemedia, kirjaroviot, putinismi, homoseksi.

      Ranskasta minulle tulee mieleen: keitetty kinkku, tee, absintti, heteroseksi, giljotiini.

    • Anonyymi

      Pariisissa on se korkea tappi, että hyvällä kelillä näkyy Suomeenkin asti.

      • Anonyymi

        Se tappi on vaan niin penteleen ohut ettei se näy kun näin kaukaa joutuu katselemaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      67
      2053
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      80
      1415
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      87
      1378
    4. 51
      1253
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      1032
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      1019
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      940
    8. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      908
    9. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      41
      901
    10. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      893
    Aihe