Norjalaissaarna Kiirunassa

jorkkamainio

Tänään päivällä Kiirunassa saarnasi norjalainen saarnaaja.
Hänen puheessaan oli merkittäviä opillisia virheitä ja ihmettelenkin, miksi niitä ei korjattu illalla, kun Lapin vanhin saarnasi. Julkinen asioiden korjaaminen olisi ollut varsin tarpeellista seurakuntalaisten kannalta. Yksityisesti on toki saatettu kyseistä puhujaa ojentaa, mutta tärkeää olisi ollut myös kertoa asioiden laita seurakunnalle. Sillä kuulijoita saattoi olla huomattavan paljon eri maissakin puhelinkuuntelun vuoksi.

Hän puhui kristityille. Ja syntiin jouteneelle hän asetti ehdottoman ehdon syntiensä anteeksisaamiselle. Ja tämän hän vielä toisti uudelleen ja selitti vieläpä, että miten se menee. Näin raskasta opillista erehdystä en ole hetkeen saarnastuolista kuullutkaan.

Toinen asia, joka kiinnitti huomion oli nuo tekstin ryövärit. Varmasti oikein meni se, että ryöväreitä ovat perkele, maailma ja oma liha, kuten puhuja totesi. Mutta sitten varsinaisessa selitysosassa ryöväreitä löydettiin naisten hiusten leikkaamisessa, hiusten värjäämisessä, pukeutumisessa, valokuvaamisessa häätilaisuuksissa yms. asioissa.
Kyllä on huonossa mallissa silloin kristityn kilvoitus, jos ei syvällisempiä ryöväreitä löydy.

No, joillekin tuo saarna varmasti oli kuin mannaa Jumalan Lapsille. Mutta sen kaltaista uskoa on syytä epäillä Jumalalta annetuksi.

37

4621

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lasse-setä

      Nyt varmaan alkaa ihmiset harmaantumaan.

    • Eliza

      Minkä "ehdon" ??? Oot sä suvaitsematon kun et anna norjalaisten olla norjalaisia ? Maassa maan tavalla ja sinun ei ole pakko noudattaa yhtään kristillisyyden neuvoa, ei minkään maalaista eikä yleismaailmallista. Ja lakkaa itkemästä toisten "syntejä" kuten Eesau joka kyynelillä etsei parannuksen sijaa. Onko tällaisten asioitten kirjoittaminen sopivaa nettiin, jos sinun veljes jne. Syitä voi olla sysissä ja sepissä, mutta voi olla vain sepissä ja sepittäjissä. (Ei tarkoita Seppo-nimisiä).

      • jorkkamainio

        Kyllä norjalaiset ovat ihan mukavia ihmisiä omine mentaliteetteineen. Enkä mitenkään hyökännyt norjalaisia vastaan, jos vain saatoit tarkasti lukea kirjoitukseni. Ehkä olisi ollut parempi olla mainitsematta koko saarnaajan kansallisuutta.

        Menköön se jatkuva huutamalla saarnaaminen norjalaisuuden piikkin, siihen en sen enempää ota kantaa. Mutta opillisia asioita ei voida laittaa kansallisuuden tiliin.

        Nyt ei ole niinkään kysymys kenenkään yksityisen henkilön syntien kaivelusta, vaan siitä, mitä saarnastuolista julistetaan.

        Sinulle suosittelisin kyseisen saarnan uudelleen kuuntelemista, jos on vaikka jossain äänitteenä saatavilla. Siinä aivan selkeäsanaisesti ja vieläpä toistaenkin esitettiin katumuksen ja parannuksen käyvän uskon edellä. Näin ei Raamattu todista ja näin ei myöskään ole Jumalan sanan saarnaajilta opetettu.
        On opetettu, että usko kulkee kaiken edellä. Ja usko vaikuttaa myös katumisen. Ja Jeesukseen uskovalla on synnit aina anteeksi annettu, ei katumisen tai kyyneleiden tai valituksen tähden. Mutta ainoastaan Jeesuksen sovintotyön tähden. Tällaisen opin jättivät jälkeensä myös Laestadius ja Luther ja sen myös Raamattu vahvistaa.


      • surullinen kuulija

        Aivan mautonta Elizan kommentti Jorkkamainion kirjoitukseen.
        Onko se toisten synneissä elämistä, jos puhutaan siitä, että "ristillisyyden pääpaikalla" saarnataan katolilaista vanhurskauttamisoppia?

        Maassa maan tavalla?
        Onko Norjalaisilla joku toinen Kristus?
        Eivätkö norjalaiset saakaan tulla autuaaksi armosta, Kristuksen tähden.


      • Raavas mies

        Tässä asiassakin olen Elitzan kanssa samaa mieltä että jorkkamainio on turhan päiväinen ruikuttaja, vanha ajast aikainen ämmä joka ei lakkaa nalkuttamasta ennen kuin päästää surkean kuuloisen itkun.


      • jorkkamainio kirjoitti:

        Kyllä norjalaiset ovat ihan mukavia ihmisiä omine mentaliteetteineen. Enkä mitenkään hyökännyt norjalaisia vastaan, jos vain saatoit tarkasti lukea kirjoitukseni. Ehkä olisi ollut parempi olla mainitsematta koko saarnaajan kansallisuutta.

        Menköön se jatkuva huutamalla saarnaaminen norjalaisuuden piikkin, siihen en sen enempää ota kantaa. Mutta opillisia asioita ei voida laittaa kansallisuuden tiliin.

        Nyt ei ole niinkään kysymys kenenkään yksityisen henkilön syntien kaivelusta, vaan siitä, mitä saarnastuolista julistetaan.

        Sinulle suosittelisin kyseisen saarnan uudelleen kuuntelemista, jos on vaikka jossain äänitteenä saatavilla. Siinä aivan selkeäsanaisesti ja vieläpä toistaenkin esitettiin katumuksen ja parannuksen käyvän uskon edellä. Näin ei Raamattu todista ja näin ei myöskään ole Jumalan sanan saarnaajilta opetettu.
        On opetettu, että usko kulkee kaiken edellä. Ja usko vaikuttaa myös katumisen. Ja Jeesukseen uskovalla on synnit aina anteeksi annettu, ei katumisen tai kyyneleiden tai valituksen tähden. Mutta ainoastaan Jeesuksen sovintotyön tähden. Tällaisen opin jättivät jälkeensä myös Laestadius ja Luther ja sen myös Raamattu vahvistaa.

        Minusta tämä ketjun avaus haiskahtaa siltä, että Jorkka oli koko kokousten ajan odottanut, että pääsisi puuttumaan johonkin seikkaan. Ja jos on opillinen seikka, niin sitä parempi. Muutenhan hän olisi joutunut "tyhjin käsin" lopettamaan Kiirunan seurojen kuuntelun. Ne monet kalliit selitykset, joita sieltä kuultiin, eivät teillä päin tainneet herättää riemunkiljahduksia.

        Huutamalla saarnaamista ei voi Raamatulla osoittaa synniksi - ei edes pahaksi, päin vastoin: "Huuda rohkiasti, älä säästä, korota äänes niinkuin basuna, ja ilmoita minun kansalleni heidän ylitsekäymisensä, ja Jakobin huoneelle heidän syntinsä."
        Mutta totuuden nimessä sanottakoon, että itse kuuntelen mieluummin rauhallista puhetta, mutta se on minun henkilökohtainen ominaisuus. Joku toinen voi saada reiluäänisestä saarnasta orgastisen kokemuksen. Minä en, mutta en halua olla muuttavassa ihmisen persoonaa. Jollekin se vain sopii.

        Tukkamuodeista voi puhua, jos se tuntuu tarpeelliselta. Ovat puhuneet Paavali ja Pietarikin. Ei se asia ole miksikään muuttunut.

        Se varsinainen opillinen erehdys muistuttaa minusta erästä tiettyä "teologista" tutkielmaa, jossa oli hiuksia halkomalla ja asioita kaivelemalla ja vääristelemällä yritetty saada aikaan opillisia eroja. Ko. saarnaa kuulematta en luonnollisestikaan voi tietää, mitä saarnaaja on tarkasti ottaen sanonut ja kuinka tulkki on kiireessä sen onnistunut kääntämään. Mutta se on selvää, että katumus ja parannus ovat Jumalan työtä ja molemmat tarpeellisia. En sitten tiedä tarvitseeko joka kerta toistella itsestäänselvyyksiä, kun asioista puhutaan.
        Sen, joka on syntiin langennut, täytyy saada katumisen armo ja tehdä parannus synnistä. Ei kai siitä ole epäselvyyttä? Vai mikä siinä meni pieleen? Vai meinaako Jorkka, että katumaton voisi omistaa elävän uskon? Katumaton voi vain varastaa armoa ja näin saada kuolleen uskon pääkalloonsa. "Sillä se murhe, joka Jumalan mielen jälkeen tapahtuu, saattaa katumisen autuudeksi, jota ei yksikään kadu; mutta maailman murhe saattaa kuoleman."
        Mutta katumisen määrää ei ole missään määritelty, paitsi kuningas Daavidista on sanottu, että hänen katumuksensa oli syvä. "Syvyydessä minä huudan sinua, Herra. Herra, kuule minun ääneni."


      • jorkkamainio
        pELerin kirjoitti:

        Minusta tämä ketjun avaus haiskahtaa siltä, että Jorkka oli koko kokousten ajan odottanut, että pääsisi puuttumaan johonkin seikkaan. Ja jos on opillinen seikka, niin sitä parempi. Muutenhan hän olisi joutunut "tyhjin käsin" lopettamaan Kiirunan seurojen kuuntelun. Ne monet kalliit selitykset, joita sieltä kuultiin, eivät teillä päin tainneet herättää riemunkiljahduksia.

        Huutamalla saarnaamista ei voi Raamatulla osoittaa synniksi - ei edes pahaksi, päin vastoin: "Huuda rohkiasti, älä säästä, korota äänes niinkuin basuna, ja ilmoita minun kansalleni heidän ylitsekäymisensä, ja Jakobin huoneelle heidän syntinsä."
        Mutta totuuden nimessä sanottakoon, että itse kuuntelen mieluummin rauhallista puhetta, mutta se on minun henkilökohtainen ominaisuus. Joku toinen voi saada reiluäänisestä saarnasta orgastisen kokemuksen. Minä en, mutta en halua olla muuttavassa ihmisen persoonaa. Jollekin se vain sopii.

        Tukkamuodeista voi puhua, jos se tuntuu tarpeelliselta. Ovat puhuneet Paavali ja Pietarikin. Ei se asia ole miksikään muuttunut.

        Se varsinainen opillinen erehdys muistuttaa minusta erästä tiettyä "teologista" tutkielmaa, jossa oli hiuksia halkomalla ja asioita kaivelemalla ja vääristelemällä yritetty saada aikaan opillisia eroja. Ko. saarnaa kuulematta en luonnollisestikaan voi tietää, mitä saarnaaja on tarkasti ottaen sanonut ja kuinka tulkki on kiireessä sen onnistunut kääntämään. Mutta se on selvää, että katumus ja parannus ovat Jumalan työtä ja molemmat tarpeellisia. En sitten tiedä tarvitseeko joka kerta toistella itsestäänselvyyksiä, kun asioista puhutaan.
        Sen, joka on syntiin langennut, täytyy saada katumisen armo ja tehdä parannus synnistä. Ei kai siitä ole epäselvyyttä? Vai mikä siinä meni pieleen? Vai meinaako Jorkka, että katumaton voisi omistaa elävän uskon? Katumaton voi vain varastaa armoa ja näin saada kuolleen uskon pääkalloonsa. "Sillä se murhe, joka Jumalan mielen jälkeen tapahtuu, saattaa katumisen autuudeksi, jota ei yksikään kadu; mutta maailman murhe saattaa kuoleman."
        Mutta katumisen määrää ei ole missään määritelty, paitsi kuningas Daavidista on sanottu, että hänen katumuksensa oli syvä. "Syvyydessä minä huudan sinua, Herra. Herra, kuule minun ääneni."

        Kovasti jälleen kirjoitat mutu-pohjalta, nyt tosin itsekin myönnät sen.

        Selvyydeksi kerron sinulle, että tuo maanantain päiväsaarna oli ensimmäinen, joka minulla oli mahdollisuus kuulla. Ja aivan oikein, puhelinkuuntelun välityksellä. Tänä vuonna en olllut paikan päällä, mutta useasti olen Kiirunan Helluntaiseuroissa käynyt.

        Ja vielä mainitsen, että olen saanut sieltä hyviäkin sanomia näistä kokouksista, enkä niitä lähde ollenkaan kyseenalaistamaan.

        Saarnaajan tapaan saarnata en ota kantaa, sillä en tunne kyseistä saarnaajaa kuin näöltä ja äänestä.

        Mutta opillinen erehdys ei ollut mitään hiusten halkomista, vaan se tuli selkeästi ja vieläpä toistaen. Tulkki oli käsitykseni mukaan varsin taitava, tosin norjankieleni ei ole niin hyvä, että pystyisin sitä suoraan arvioimaan. Vankka tulkin kokemus oli kuitenkin takana. Mutta näistä voinemme keskustella lisää kunhan olet kuunnellut kyseisen saarnan esim. äänitteestä. En siis vaadi sinulta, että sinun olisi oltava minun kertomukseni varassa.


      • jorkkamainio
        Raavas mies kirjoitti:

        Tässä asiassakin olen Elitzan kanssa samaa mieltä että jorkkamainio on turhan päiväinen ruikuttaja, vanha ajast aikainen ämmä joka ei lakkaa nalkuttamasta ennen kuin päästää surkean kuuloisen itkun.

        Ei minua masenna yhtään sinun ilkeät sanasi. Aivan sama, miksi minua haukut.
        Kristuksen evankeliumin puolustaminen on minulla sydämen asia ja ilolla saatan ottaa pilkankin vastaan.

        Sinua kuitenkin muistutan, että parempi on tuoda Jumalan Sanaa esille kuin turhia puheita ja jaarituksia.


      • Hymyilyttää
        jorkkamainio kirjoitti:

        Kyllä norjalaiset ovat ihan mukavia ihmisiä omine mentaliteetteineen. Enkä mitenkään hyökännyt norjalaisia vastaan, jos vain saatoit tarkasti lukea kirjoitukseni. Ehkä olisi ollut parempi olla mainitsematta koko saarnaajan kansallisuutta.

        Menköön se jatkuva huutamalla saarnaaminen norjalaisuuden piikkin, siihen en sen enempää ota kantaa. Mutta opillisia asioita ei voida laittaa kansallisuuden tiliin.

        Nyt ei ole niinkään kysymys kenenkään yksityisen henkilön syntien kaivelusta, vaan siitä, mitä saarnastuolista julistetaan.

        Sinulle suosittelisin kyseisen saarnan uudelleen kuuntelemista, jos on vaikka jossain äänitteenä saatavilla. Siinä aivan selkeäsanaisesti ja vieläpä toistaenkin esitettiin katumuksen ja parannuksen käyvän uskon edellä. Näin ei Raamattu todista ja näin ei myöskään ole Jumalan sanan saarnaajilta opetettu.
        On opetettu, että usko kulkee kaiken edellä. Ja usko vaikuttaa myös katumisen. Ja Jeesukseen uskovalla on synnit aina anteeksi annettu, ei katumisen tai kyyneleiden tai valituksen tähden. Mutta ainoastaan Jeesuksen sovintotyön tähden. Tällaisen opin jättivät jälkeensä myös Laestadius ja Luther ja sen myös Raamattu vahvistaa.

        Täsmälleen näin!


    • ripaus

      Harmittavaa revittelyä tällaisella kaikille avoimella palstalla.
      Asia itsessään on tärkeä, ja hoitamisen arvoinen. Kyllä opillisiin virheisiin on kaikki syy puuttua. Mutta nyt on kanava väärä. Kyseinen saarnaaja, ja myöskin mainittu lapinmies, eivät todennäköisesti ainakaan itse selaa näitä palstoja.
      Oikein tekisit, jos lähettäisit postia suoraan puhujalle, yksityisesti.

      • surullinen kuulija

        Apostolien teoista on koko maailma saanut kuulla, miten Paavali nuhteli Pietaria väärästä opetuksesta. Hän puhuu tästä samasta asiasta myös galatalaiskirjeessä.

        Nyt on kysymys julkisesta puheesta, ei yksityisasiasta.

        Julkisesti on samalta saarnapaikaltaki nuhdeltu, aina niin kovaa pyritty huutamaan, että se kuuluu "Kajaaniin asti"


    • surullinen kuulija

      Niin, paikalistasolla olen kuullut samanlaista opetusta, tämä on kehityssuunta

    • apua

      Siis voi kamalan kauheeta kun joku saarnaa synnit synniksi! Nuo asiat olisivat Lestadiuksen mielestäkin syntiä.

      • J. Juteini

        Onjo pitkään odotettu että omavanhurskaus todettaisiin olevan synti. Synti on syntiä, eikä mikään asia muutu synniksi saarnaamalla. Jos vanhurskauttamiseen lisätään yksikin teko pelkän uskon lisäksi, niin sellainen oppi on omaa vanhurskautta. USKO KRISTUKSEEN ON SE VOIMA JOSTA KAI LÄHTEE. Myöskin se voima että me erotamme elämämme herralla, eli kuten sanomme pyhityseälämä.

        Pyhityksessä Kristus on erottanut meidät Jumalalle synnyttämällä meidät uudesti Verensä ja Henkensä kautta, jonka kolmas todistaja on vesi.

        1. Joh. 5:5-13   Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika?

        Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
        --------------------
        *) Sillä kolme on, jotka todistavat: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
        --------------------
        Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa.

        Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa.

        Ja tämä on se todistus: Jumala on antanut meille iankaikkisen elämän,...

        *) ...ja tämä elämä ON hänen Pojassansa.

        - Jolla Poika on, sillä on elämä;

        - jolla Jumalan Poikaa ei ole, sillä ei ole elämää.

        Tämän minä olen kirjoittanut teille, jotka uskotte Jumalan Pojan nimeen, tietääksenne, että teillä on iankaikkinen elämä.


      • Tähän kohtaan sopii kertoa tarina.

        Tämä tapahtui jossain armeijan poliklinikalla. Paikalla oli lyhyen koulutuksen saanut lääkintämies, kun vastaanotolle tuli puukotettu mies. Lääkintämies tarkasti haavan ja totesi, että haava tarvitsi vain sopivankokoisen laastarin. Haava oli lyhyt, mutta syvyyttä hän ei käsittänyt.

        Kyllä se tukkajuttujen kertominen tuntuu pistohaavan laastaroinnilta. Onneksi on myös niitä, jotka ymmärtävät haavan syvyyden ja vaikuttavuuden. Mun mielestäni, saa olla eri mieltä.


      • J. Juteini
        J. Juteini kirjoitti:

        Onjo pitkään odotettu että omavanhurskaus todettaisiin olevan synti. Synti on syntiä, eikä mikään asia muutu synniksi saarnaamalla. Jos vanhurskauttamiseen lisätään yksikin teko pelkän uskon lisäksi, niin sellainen oppi on omaa vanhurskautta. USKO KRISTUKSEEN ON SE VOIMA JOSTA KAI LÄHTEE. Myöskin se voima että me erotamme elämämme herralla, eli kuten sanomme pyhityseälämä.

        Pyhityksessä Kristus on erottanut meidät Jumalalle synnyttämällä meidät uudesti Verensä ja Henkensä kautta, jonka kolmas todistaja on vesi.

        1. Joh. 5:5-13   Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika?

        Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
        --------------------
        *) Sillä kolme on, jotka todistavat: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
        --------------------
        Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa.

        Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa.

        Ja tämä on se todistus: Jumala on antanut meille iankaikkisen elämän,...

        *) ...ja tämä elämä ON hänen Pojassansa.

        - Jolla Poika on, sillä on elämä;

        - jolla Jumalan Poikaa ei ole, sillä ei ole elämää.

        Tämän minä olen kirjoittanut teille, jotka uskotte Jumalan Pojan nimeen, tietääksenne, että teillä on iankaikkinen elämä.

        USKO KRISTUKSEEN ON SE VOIMA JOSTA KAIKKI LÄHTEE. Siis USKON KAUTTA JEESUKSESTA KRISTUKSETA TULEE VOIMA KAIKKEEN. Myöskin se voima, että me erotamme AJALLISEN elämämme herralla, siis pyhityseälämä.


      • jorkkamainio

      • J. Juteini
        vihne kirjoitti:

        Tähän kohtaan sopii kertoa tarina.

        Tämä tapahtui jossain armeijan poliklinikalla. Paikalla oli lyhyen koulutuksen saanut lääkintämies, kun vastaanotolle tuli puukotettu mies. Lääkintämies tarkasti haavan ja totesi, että haava tarvitsi vain sopivankokoisen laastarin. Haava oli lyhyt, mutta syvyyttä hän ei käsittänyt.

        Kyllä se tukkajuttujen kertominen tuntuu pistohaavan laastaroinnilta. Onneksi on myös niitä, jotka ymmärtävät haavan syvyyden ja vaikuttavuuden. Mun mielestäni, saa olla eri mieltä.

        Kristittyjen (jokaisen kristityn) elämää ohjaa Jumalan YKSIN Pyhä Henki SANAN kautta.

        Seurakunnan tehtävä on kaitsea ja ruokkia Jeesuksen lampaita Jumalan sanalla. Julistajien himot ja käsittelemättömät omat ongelmat ja sairaudet eivät kuulu lampaiden ruuaksi, eikä myöskään lampaiden kannettaviksi.

        *) Jumalan Sanan palveluksen työhön seurakunta asettaa saarnaajat. Ei saarnaajia ole asetettu huiskimaan seurakuntaa omassa vanhurskaudessaan, ja omien lihallisten homojensa kiihkossa.

        Voi miten tunnettu ja yleinen on tällainen sairaus, joka ilmenee dominoivana hallitsemisena. Tällaista sanotaan myös isäntähengeksi.

        Tällaisella narsistisella ihmisellä pitää olla kaikki ohjat omissa käsissään, ja häntä tulee kaikkien totella ja myös elää hänen tavallaan.

        Siksi saarnaajat normaalisti koulutetaan tehtäväänsä, että he myöskin tuntevat Raamatun historiaa ja Raamatun kirjoituksia ja niiden sisältöä.

        Mutta selkeästi persoonallisuushäiriöistä ihmistä ei saa asettaa muille opettajaksi. Ja jos sellainen sairaus ilmenee myöhemmin, niin siirretään opetustoimesta kuulijan paikalle.
        Näin L.pr:kin meneteltiin ja aivan oikein.

        Hepr. 8:10-12   Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

        Ja silloin...
        ---------------------------
        *) ..ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
        --------------------------

        Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."


      • Jerna
        J. Juteini kirjoitti:

        Onjo pitkään odotettu että omavanhurskaus todettaisiin olevan synti. Synti on syntiä, eikä mikään asia muutu synniksi saarnaamalla. Jos vanhurskauttamiseen lisätään yksikin teko pelkän uskon lisäksi, niin sellainen oppi on omaa vanhurskautta. USKO KRISTUKSEEN ON SE VOIMA JOSTA KAI LÄHTEE. Myöskin se voima että me erotamme elämämme herralla, eli kuten sanomme pyhityseälämä.

        Pyhityksessä Kristus on erottanut meidät Jumalalle synnyttämällä meidät uudesti Verensä ja Henkensä kautta, jonka kolmas todistaja on vesi.

        1. Joh. 5:5-13   Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika?

        Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
        --------------------
        *) Sillä kolme on, jotka todistavat: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
        --------------------
        Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa.

        Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa.

        Ja tämä on se todistus: Jumala on antanut meille iankaikkisen elämän,...

        *) ...ja tämä elämä ON hänen Pojassansa.

        - Jolla Poika on, sillä on elämä;

        - jolla Jumalan Poikaa ei ole, sillä ei ole elämää.

        Tämän minä olen kirjoittanut teille, jotka uskotte Jumalan Pojan nimeen, tietääksenne, että teillä on iankaikkinen elämä.

        Omavanhurskaus on syntiä, tietysti.

        Mutta syntien saarnaaminen synniksi ei ole omaavanhurskautta. Jeesuskin saarnasi synneistä ja kehoitti ihmisiä parannukseen!

        Toki on totta, että yksin armosta tulemme autuaaksi.


      • Psykologi
        J. Juteini kirjoitti:

        Kristittyjen (jokaisen kristityn) elämää ohjaa Jumalan YKSIN Pyhä Henki SANAN kautta.

        Seurakunnan tehtävä on kaitsea ja ruokkia Jeesuksen lampaita Jumalan sanalla. Julistajien himot ja käsittelemättömät omat ongelmat ja sairaudet eivät kuulu lampaiden ruuaksi, eikä myöskään lampaiden kannettaviksi.

        *) Jumalan Sanan palveluksen työhön seurakunta asettaa saarnaajat. Ei saarnaajia ole asetettu huiskimaan seurakuntaa omassa vanhurskaudessaan, ja omien lihallisten homojensa kiihkossa.

        Voi miten tunnettu ja yleinen on tällainen sairaus, joka ilmenee dominoivana hallitsemisena. Tällaista sanotaan myös isäntähengeksi.

        Tällaisella narsistisella ihmisellä pitää olla kaikki ohjat omissa käsissään, ja häntä tulee kaikkien totella ja myös elää hänen tavallaan.

        Siksi saarnaajat normaalisti koulutetaan tehtäväänsä, että he myöskin tuntevat Raamatun historiaa ja Raamatun kirjoituksia ja niiden sisältöä.

        Mutta selkeästi persoonallisuushäiriöistä ihmistä ei saa asettaa muille opettajaksi. Ja jos sellainen sairaus ilmenee myöhemmin, niin siirretään opetustoimesta kuulijan paikalle.
        Näin L.pr:kin meneteltiin ja aivan oikein.

        Hepr. 8:10-12   Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

        Ja silloin...
        ---------------------------
        *) ..ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
        --------------------------

        Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."

        Olet kovin narsisti, tyypillen esimerkkitapaus.


      • Unsupported
        Psykologi kirjoitti:

        Olet kovin narsisti, tyypillen esimerkkitapaus.

        Älä siis leiki psykologia vaan hakeudu hoitoon, olet jo itse vankina narsististen vaikuttajien verkossa.


      • J. Juteini
        J. Juteini kirjoitti:

        Kristittyjen (jokaisen kristityn) elämää ohjaa Jumalan YKSIN Pyhä Henki SANAN kautta.

        Seurakunnan tehtävä on kaitsea ja ruokkia Jeesuksen lampaita Jumalan sanalla. Julistajien himot ja käsittelemättömät omat ongelmat ja sairaudet eivät kuulu lampaiden ruuaksi, eikä myöskään lampaiden kannettaviksi.

        *) Jumalan Sanan palveluksen työhön seurakunta asettaa saarnaajat. Ei saarnaajia ole asetettu huiskimaan seurakuntaa omassa vanhurskaudessaan, ja omien lihallisten homojensa kiihkossa.

        Voi miten tunnettu ja yleinen on tällainen sairaus, joka ilmenee dominoivana hallitsemisena. Tällaista sanotaan myös isäntähengeksi.

        Tällaisella narsistisella ihmisellä pitää olla kaikki ohjat omissa käsissään, ja häntä tulee kaikkien totella ja myös elää hänen tavallaan.

        Siksi saarnaajat normaalisti koulutetaan tehtäväänsä, että he myöskin tuntevat Raamatun historiaa ja Raamatun kirjoituksia ja niiden sisältöä.

        Mutta selkeästi persoonallisuushäiriöistä ihmistä ei saa asettaa muille opettajaksi. Ja jos sellainen sairaus ilmenee myöhemmin, niin siirretään opetustoimesta kuulijan paikalle.
        Näin L.pr:kin meneteltiin ja aivan oikein.

        Hepr. 8:10-12   Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

        Ja silloin...
        ---------------------------
        *) ..ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
        --------------------------

        Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."

        Jaak. 3:13-4:3   Kuka on viisas ja ymmärtäväinen teidän joukossanne?

        *) Tuokoon hän näkyviin tekonsa hyvällä vaelluksellaan viisauden sävyisyydessä.***

        Mutta jos teillä on katkera kiivaus ja riitaisuus sydämessänne, niin älkää kerskatko älkääkä valhetelko totuutta vastaan.

        Tämä ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, riivaajien viisautta.

        Sillä missä kiivaus ja riitaisuus on, siellä on epäjärjestys ja kaikkinainen paha meno.

        Mutta ylhäältä tuleva viisaus on

        - ensiksikin puhdas,
        - sitten rauhaisa,
        - lempeä,
        - taipuisa,
        - täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä,

        se ei

        - epäile,
        - ei teeskentele.

        Vanhurskauden hedelmä kylvetään rauhassa rauhan tekijöille.

        Mistä tulevat taistelut ja mistä riidat teidän keskuudessanne? Eikö teidän himoistanne, jotka sotivat jäsenissänne?

        Te himoitsette, eikä teillä kuitenkaan ole; te tapatte ja kiivailette, ettekä voi saavuttaa; te riitelette ja taistelette. Teillä ei ole, sentähden ettette ano. Te anotte, ettekä saa, sentähden että anotte kelvottomasti, kuluttaaksenne sen himoissanne.

        Kaikista näistä Jumalan sanan todistuksista joita yllä oli, näkee hyvin että sellainen meuhkaamoinen, muiden uskovien halveksiminen ilkeine sanoineen, ja pakkovalta kristityiden yli, jota lapissa julkeasti nyt harjoitetaan, ei ole Jumalasta vaan johtajien himoista lähtevää.

        Se on vallan halun toteuttamista ja pakonomaista oman vaikutusvallan ylläpitämistä epäraamatullisin ja Jumalan sanan vastaisin keinoin.

        Tämä ei kestä, sillä ihmiset osaavat lukea ja kuunnella Jumalan sanaa, heillä on jokaisella Jumalan Pyhä Henki johdattajana. On turhaa ruveta selittelemään että Jumalan henki olisi vain lapissa ja he olisivat Jumalan Hengen meedioita muille kristityille. Sellainen oppi on paavin oppi.

        Jumalan Henki asuu näet jokaisessa Jumalan lapsessa. Lahjat ovat moninaiset, eikä niitä ole pelkästään ruotsinlappiin annettu.

        Tällainen opetus on suorastaan hämmästyttävää Jumalan sanan valossa. Ja vielä hämmästyttävämpää on se että ihmiset eivät lue Jumalan sanaa, jolloin heille voidaan opettaa Jumalan sanasta ihan mitä halutaan. Kun eivät tunne kirjoituksia


      • Uskova veli
        Psykologi kirjoitti:

        Olet kovin narsisti, tyypillen esimerkkitapaus.

        Se on mielenkiintoista, kun J Juteini puhuu siitä, mikä on Kristuksen vanhurskaus, alkaa nimimerkki psykologi nimitellä häntä narsistiksi.

        Olisiko "psykologi" itse psykologin tarpeessa?
        Kukaan oikea psykologi ei näet syyllisty tuollaisiin heittoihin.

        Mikä siinä on, te lappisuskoiset ette kykene omaa uskoanne selittämään raamatulla, Te ainostaan käytte henkilökohtaisuuksiin.


      • Uskova veli
        Jerna kirjoitti:

        Omavanhurskaus on syntiä, tietysti.

        Mutta syntien saarnaaminen synniksi ei ole omaavanhurskautta. Jeesuskin saarnasi synneistä ja kehoitti ihmisiä parannukseen!

        Toki on totta, että yksin armosta tulemme autuaaksi.

        Jerna hyvä, koeta ymmärtää:

        Ei kukaan sanokaan syntien saarnaamista
        omaksi vanhurskaudeksi.

        Nyt on ollut puhe vallan muusta: siitä, että syntien anteeksisaaminen sidotaan tekemiseen, töihin, kelpaamiseen.
        Kuka sellaisella tiellä on, hän on hylännyt Kristuksen.


      • näkijä
        Uskova veli kirjoitti:

        Se on mielenkiintoista, kun J Juteini puhuu siitä, mikä on Kristuksen vanhurskaus, alkaa nimimerkki psykologi nimitellä häntä narsistiksi.

        Olisiko "psykologi" itse psykologin tarpeessa?
        Kukaan oikea psykologi ei näet syyllisty tuollaisiin heittoihin.

        Mikä siinä on, te lappisuskoiset ette kykene omaa uskoanne selittämään raamatulla, Te ainostaan käytte henkilökohtaisuuksiin.

        J.Juteini ja Uskova veli ovat yksi ja sama kirjoittaja miksi yrität harhauttaa.


      • Uskova veli
        näkijä kirjoitti:

        J.Juteini ja Uskova veli ovat yksi ja sama kirjoittaja miksi yrität harhauttaa.

        Lukisit mieluummin Jumalan sanaa, etkä juoksisi luulojesi ja valheellisten näkyjesi perässä.


      • J. Juteini
        näkijä kirjoitti:

        J.Juteini ja Uskova veli ovat yksi ja sama kirjoittaja miksi yrität harhauttaa.

        J. Juteini ei ole koskaan kirjoittanut nimimerkillä Uskova veli. Eikö meinaa mennä perille.

        Mutta totta kai ne joilla on Kristuksen Henki, kirjoittavatkin opillisesti samalla tavalla. Kun ei ole muuta perustusta kun jo pantu on, ja se on Jeesus Kristus.

        Kristuksen Henki todistaa:

        Ap. t. 13:38-41   Olkoon siis teille tiettävä, miehet ja veljet, että hänen kauttansa julistetaan teille syntien anteeksiantamus
        ja että jokainen, joka uskoo,...

        ....tulee hänessä vanhurskaaksi, vapaaksi kaikesta, mistä te ette voineet Mooseksen lain kautta vanhurskaiksi tulla.

        Kavahtakaa siis, ettei teitä kohtaa se, mikä on puhuttu profeetoissa: 'Katsokaa, te halveksijat, ja ihmetelkää ja hukkukaa;....

        ....sillä minä teen teidän päivinänne teon, teon, jota ette uskoisi, jos joku sen kertoisi teille.'"


      • J.Bugenhagen
        J. Juteini kirjoitti:

        Onjo pitkään odotettu että omavanhurskaus todettaisiin olevan synti. Synti on syntiä, eikä mikään asia muutu synniksi saarnaamalla. Jos vanhurskauttamiseen lisätään yksikin teko pelkän uskon lisäksi, niin sellainen oppi on omaa vanhurskautta. USKO KRISTUKSEEN ON SE VOIMA JOSTA KAI LÄHTEE. Myöskin se voima että me erotamme elämämme herralla, eli kuten sanomme pyhityseälämä.

        Pyhityksessä Kristus on erottanut meidät Jumalalle synnyttämällä meidät uudesti Verensä ja Henkensä kautta, jonka kolmas todistaja on vesi.

        1. Joh. 5:5-13   Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika?

        Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
        --------------------
        *) Sillä kolme on, jotka todistavat: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
        --------------------
        Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa.

        Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa.

        Ja tämä on se todistus: Jumala on antanut meille iankaikkisen elämän,...

        *) ...ja tämä elämä ON hänen Pojassansa.

        - Jolla Poika on, sillä on elämä;

        - jolla Jumalan Poikaa ei ole, sillä ei ole elämää.

        Tämän minä olen kirjoittanut teille, jotka uskotte Jumalan Pojan nimeen, tietääksenne, että teillä on iankaikkinen elämä.

        Kun syytätte Lapin vanhimpia ja muitakin Kiirunassa saarnanneita opillisista harhoista ja tahdotte olla heidän ojentajansa, niin katsokaa, ettette itse tule harhaoppien levittäjiksi.

        Kirjoituksessasi selvästi väität , että Uusi Ihminen meissä synnytetään PYHITYKSESSÄ! Sekä M.Luther että F.Melanchton ja myös L.L.Laestadius heitä seurten opettivat, että Uusi Ihminen meissä syntyy VANHURSKAUTTAMISESSA; ei pyhityksessä, jossa kyllä tulevat näkyville uuden ihmisen mieli ja teot, jotka seuraavat Jumalan tahtoa! Ja mitä tarkoitat sanonnallasi ".. lisätään yksikoin TEKO pelkän uskon lisäksi, niin.."? Sinulle usko voi olla ihmisteko, minulle se on Jumalan antama armolahja!

        Ajatuksesi kuljettavat siis kohti todellista, katolista ansio-oppia! Älä siis sotke vanhurskauttamiseen ja pyhitykseen kuuluvia käsitteitä ! Tosin et olisi ensimmäinen, jolle niin on käynyt; mm. uskonpuhdistuksen ajalla Lutherin työtoverinakin ollut Oseander teki myös niin.

        Kun kristillisyydessä julistetaan synnin ilmoitusta, parannussaarnaa uskoville kristityille, se on oppia pyhityksestä. Ja kun saarnataan elävästä uskosta, jonka kautta meille on Jumalalta vanhurskaus luettu, on saarnattu sellaisesta uskosta, josta myös oikeat hedelmät vuotavat. Ja "kuuliaisuus Jumalan sanalle on uuden ihmisen ensimmäinen hedelmä" ( Luther ), kuten näemme jo Aabrahaminkin esimerkista: "Ettäs olit Minun äänelleni kuuliainen, niin Minä (Herra) siunaten siunaan sinua"!

        Oppi pyhityksestä on Kristuksen opin yksi osa ja on ikään kuin vanhurskauttamisopin koetinkivi; se tuo näkösälle, mitä tämä uskosta vanhurskauttaminen on ihmisessä vaikuttanut.
        Vanhat saarnaajat kristillisyydessä usein opettivat, että kun ihminen tekee maailman valtakunnasta parannuksen kristillisyyteen, ja jos hänen elämänsä ei mitenkään muutu ( esim. kirous, valehtelu, varkaudet, viinapullo, korttipelit, tanssi , maailman koreus, haureellinen elämä, maailmallinen huvielämä jms. joita ihminen on suruttomuuden tilassa harrastanut ), niin se todistaa siitä, että uusi ihminen ei ole oikealla tavalla syntynyt hänessä!

        Juuri tätä tarkoittaa myös Jaakob epistolassaan sanoessaan:"Eikö Aabraham, meidän isämme, töiden kautta vanhurskaaksi OSOITETTU, kuin hän poikansa Iisakin alttarille uhrasi"? ( Jaakob 2;21 ) ja myös "..osoita minulle sinun uskos sinun töilläs.."(J. 2;18).

        Ja lopuksi vielä Jaakobia: "Mutta jos joltakin teistä viisautta puuttuis, hän anokoon sitä Jumalalta, joka hänelle antaa yksinkertaisesti, ja ei soimaa, ja se hänelle annetaan" ( J. 1;5). Älkäämme siis mekään soimatko meidän saarnaajiamme, jos heissä vikaakin olisi ja varmasti onkin, vaan kärsikäämme toinen toistamme rakkaudessa. Seurakunta kyllä hoitaa vieläkin vialliset kristityt ja saarnaajatkin, mutta ei Internetin kautta julkisesti, kuten sinä ja jotkut muutkin tyhmyydessänne olette aikoneet tehdä, vaan Kristuksen rakkauden lain kautta, kuten hän kirkkolaissaan meille opettaa!

        Rauha myös sinulle. En kiistele asiasta enempää.


      • Uskosa
        J.Bugenhagen kirjoitti:

        Kun syytätte Lapin vanhimpia ja muitakin Kiirunassa saarnanneita opillisista harhoista ja tahdotte olla heidän ojentajansa, niin katsokaa, ettette itse tule harhaoppien levittäjiksi.

        Kirjoituksessasi selvästi väität , että Uusi Ihminen meissä synnytetään PYHITYKSESSÄ! Sekä M.Luther että F.Melanchton ja myös L.L.Laestadius heitä seurten opettivat, että Uusi Ihminen meissä syntyy VANHURSKAUTTAMISESSA; ei pyhityksessä, jossa kyllä tulevat näkyville uuden ihmisen mieli ja teot, jotka seuraavat Jumalan tahtoa! Ja mitä tarkoitat sanonnallasi ".. lisätään yksikoin TEKO pelkän uskon lisäksi, niin.."? Sinulle usko voi olla ihmisteko, minulle se on Jumalan antama armolahja!

        Ajatuksesi kuljettavat siis kohti todellista, katolista ansio-oppia! Älä siis sotke vanhurskauttamiseen ja pyhitykseen kuuluvia käsitteitä ! Tosin et olisi ensimmäinen, jolle niin on käynyt; mm. uskonpuhdistuksen ajalla Lutherin työtoverinakin ollut Oseander teki myös niin.

        Kun kristillisyydessä julistetaan synnin ilmoitusta, parannussaarnaa uskoville kristityille, se on oppia pyhityksestä. Ja kun saarnataan elävästä uskosta, jonka kautta meille on Jumalalta vanhurskaus luettu, on saarnattu sellaisesta uskosta, josta myös oikeat hedelmät vuotavat. Ja "kuuliaisuus Jumalan sanalle on uuden ihmisen ensimmäinen hedelmä" ( Luther ), kuten näemme jo Aabrahaminkin esimerkista: "Ettäs olit Minun äänelleni kuuliainen, niin Minä (Herra) siunaten siunaan sinua"!

        Oppi pyhityksestä on Kristuksen opin yksi osa ja on ikään kuin vanhurskauttamisopin koetinkivi; se tuo näkösälle, mitä tämä uskosta vanhurskauttaminen on ihmisessä vaikuttanut.
        Vanhat saarnaajat kristillisyydessä usein opettivat, että kun ihminen tekee maailman valtakunnasta parannuksen kristillisyyteen, ja jos hänen elämänsä ei mitenkään muutu ( esim. kirous, valehtelu, varkaudet, viinapullo, korttipelit, tanssi , maailman koreus, haureellinen elämä, maailmallinen huvielämä jms. joita ihminen on suruttomuuden tilassa harrastanut ), niin se todistaa siitä, että uusi ihminen ei ole oikealla tavalla syntynyt hänessä!

        Juuri tätä tarkoittaa myös Jaakob epistolassaan sanoessaan:"Eikö Aabraham, meidän isämme, töiden kautta vanhurskaaksi OSOITETTU, kuin hän poikansa Iisakin alttarille uhrasi"? ( Jaakob 2;21 ) ja myös "..osoita minulle sinun uskos sinun töilläs.."(J. 2;18).

        Ja lopuksi vielä Jaakobia: "Mutta jos joltakin teistä viisautta puuttuis, hän anokoon sitä Jumalalta, joka hänelle antaa yksinkertaisesti, ja ei soimaa, ja se hänelle annetaan" ( J. 1;5). Älkäämme siis mekään soimatko meidän saarnaajiamme, jos heissä vikaakin olisi ja varmasti onkin, vaan kärsikäämme toinen toistamme rakkaudessa. Seurakunta kyllä hoitaa vieläkin vialliset kristityt ja saarnaajatkin, mutta ei Internetin kautta julkisesti, kuten sinä ja jotkut muutkin tyhmyydessänne olette aikoneet tehdä, vaan Kristuksen rakkauden lain kautta, kuten hän kirkkolaissaan meille opettaa!

        Rauha myös sinulle. En kiistele asiasta enempää.

        Seurakunta ei ole itsensä herra eivätkä saarnaajat seurakunnan herroja.

        Jeesus on Herra ja kun hän sanoo, että hänessä tulee vanhurskaaksi jokainen, joka häneen uskoo ja kastetaan, niin siihen oppiin ei ole kenelläkään ihmisellä varaa lisätä, eikä siitä mitään pois ottaa.

        Mitä sinuakaan hyödyttävät nuo omanvanhurskauden rääpäleet ja erottautumiset mm. asusteiden osalta?

        Meille ovat jo tuttuja musliminaisten asusteet ja judaistien päähineet. Jos asusteilla tai muulla lihan harjoituksilla ihminen pelastuisi, niin muslimit ja judaistit menisivät paljon ennen lestadiolaisia taivaan valtakuntaan.

        Näin ei kuitenkaan ole asia.

        Sitäpaitsi on tädellisesti Raamatun vastaista ja puhdasta omavanhurskautta opettaa pyhityksestä ihmistekona, kun se on KOKONAAN Kristuksen teko.

        Vain Jumala voi pyhittää, ja se tapahtuu ainoastaan Kristuksen kautta, aivan samoin kun vanhurskauttaminenkin.

        On kokonaan eri asia minkä verran me ihmisinä voimme erottaa elämästämme Herran käyttöön, sitä nimitämme pyhityselämäksi, mutta pyhitys ja pyhityselämä ovat tykkänään kaksi eri asiaa.
        Nekin on vanhurskauttamisen ohella vihollinen tykkänään sekoittanut es.lest. opetuksessa.

        Kun sitten alettiin saarnata oikeata vanhurskauttamista uskon kautta Jeesuksessa Kristuksessa, niin vaino tuli heti. Ja alkoi väkivaltaiset palautustoimet siihen vanhaan ja turvalliseen oman vanhurskauden harjoitukseen.

        Lahjavanhurskaus ja Kristuksen oppi ei kelvannut monille ihmisille, vaan pitää edelleen yrittää kovasti itse tienata vanhurskauttaan.


      • Arvo
        J.Bugenhagen kirjoitti:

        Kun syytätte Lapin vanhimpia ja muitakin Kiirunassa saarnanneita opillisista harhoista ja tahdotte olla heidän ojentajansa, niin katsokaa, ettette itse tule harhaoppien levittäjiksi.

        Kirjoituksessasi selvästi väität , että Uusi Ihminen meissä synnytetään PYHITYKSESSÄ! Sekä M.Luther että F.Melanchton ja myös L.L.Laestadius heitä seurten opettivat, että Uusi Ihminen meissä syntyy VANHURSKAUTTAMISESSA; ei pyhityksessä, jossa kyllä tulevat näkyville uuden ihmisen mieli ja teot, jotka seuraavat Jumalan tahtoa! Ja mitä tarkoitat sanonnallasi ".. lisätään yksikoin TEKO pelkän uskon lisäksi, niin.."? Sinulle usko voi olla ihmisteko, minulle se on Jumalan antama armolahja!

        Ajatuksesi kuljettavat siis kohti todellista, katolista ansio-oppia! Älä siis sotke vanhurskauttamiseen ja pyhitykseen kuuluvia käsitteitä ! Tosin et olisi ensimmäinen, jolle niin on käynyt; mm. uskonpuhdistuksen ajalla Lutherin työtoverinakin ollut Oseander teki myös niin.

        Kun kristillisyydessä julistetaan synnin ilmoitusta, parannussaarnaa uskoville kristityille, se on oppia pyhityksestä. Ja kun saarnataan elävästä uskosta, jonka kautta meille on Jumalalta vanhurskaus luettu, on saarnattu sellaisesta uskosta, josta myös oikeat hedelmät vuotavat. Ja "kuuliaisuus Jumalan sanalle on uuden ihmisen ensimmäinen hedelmä" ( Luther ), kuten näemme jo Aabrahaminkin esimerkista: "Ettäs olit Minun äänelleni kuuliainen, niin Minä (Herra) siunaten siunaan sinua"!

        Oppi pyhityksestä on Kristuksen opin yksi osa ja on ikään kuin vanhurskauttamisopin koetinkivi; se tuo näkösälle, mitä tämä uskosta vanhurskauttaminen on ihmisessä vaikuttanut.
        Vanhat saarnaajat kristillisyydessä usein opettivat, että kun ihminen tekee maailman valtakunnasta parannuksen kristillisyyteen, ja jos hänen elämänsä ei mitenkään muutu ( esim. kirous, valehtelu, varkaudet, viinapullo, korttipelit, tanssi , maailman koreus, haureellinen elämä, maailmallinen huvielämä jms. joita ihminen on suruttomuuden tilassa harrastanut ), niin se todistaa siitä, että uusi ihminen ei ole oikealla tavalla syntynyt hänessä!

        Juuri tätä tarkoittaa myös Jaakob epistolassaan sanoessaan:"Eikö Aabraham, meidän isämme, töiden kautta vanhurskaaksi OSOITETTU, kuin hän poikansa Iisakin alttarille uhrasi"? ( Jaakob 2;21 ) ja myös "..osoita minulle sinun uskos sinun töilläs.."(J. 2;18).

        Ja lopuksi vielä Jaakobia: "Mutta jos joltakin teistä viisautta puuttuis, hän anokoon sitä Jumalalta, joka hänelle antaa yksinkertaisesti, ja ei soimaa, ja se hänelle annetaan" ( J. 1;5). Älkäämme siis mekään soimatko meidän saarnaajiamme, jos heissä vikaakin olisi ja varmasti onkin, vaan kärsikäämme toinen toistamme rakkaudessa. Seurakunta kyllä hoitaa vieläkin vialliset kristityt ja saarnaajatkin, mutta ei Internetin kautta julkisesti, kuten sinä ja jotkut muutkin tyhmyydessänne olette aikoneet tehdä, vaan Kristuksen rakkauden lain kautta, kuten hän kirkkolaissaan meille opettaa!

        Rauha myös sinulle. En kiistele asiasta enempää.

        Näinhän sitä on kristillisyydessämme ymmärretty, mutta aina mahtuu joukkoon yhden asian saarnamiehiä joiden kantamuksiin ei mahdu kuin pari palaa lain tauluista.


      • Saddukeus
        Uskosa kirjoitti:

        Seurakunta ei ole itsensä herra eivätkä saarnaajat seurakunnan herroja.

        Jeesus on Herra ja kun hän sanoo, että hänessä tulee vanhurskaaksi jokainen, joka häneen uskoo ja kastetaan, niin siihen oppiin ei ole kenelläkään ihmisellä varaa lisätä, eikä siitä mitään pois ottaa.

        Mitä sinuakaan hyödyttävät nuo omanvanhurskauden rääpäleet ja erottautumiset mm. asusteiden osalta?

        Meille ovat jo tuttuja musliminaisten asusteet ja judaistien päähineet. Jos asusteilla tai muulla lihan harjoituksilla ihminen pelastuisi, niin muslimit ja judaistit menisivät paljon ennen lestadiolaisia taivaan valtakuntaan.

        Näin ei kuitenkaan ole asia.

        Sitäpaitsi on tädellisesti Raamatun vastaista ja puhdasta omavanhurskautta opettaa pyhityksestä ihmistekona, kun se on KOKONAAN Kristuksen teko.

        Vain Jumala voi pyhittää, ja se tapahtuu ainoastaan Kristuksen kautta, aivan samoin kun vanhurskauttaminenkin.

        On kokonaan eri asia minkä verran me ihmisinä voimme erottaa elämästämme Herran käyttöön, sitä nimitämme pyhityselämäksi, mutta pyhitys ja pyhityselämä ovat tykkänään kaksi eri asiaa.
        Nekin on vanhurskauttamisen ohella vihollinen tykkänään sekoittanut es.lest. opetuksessa.

        Kun sitten alettiin saarnata oikeata vanhurskauttamista uskon kautta Jeesuksessa Kristuksessa, niin vaino tuli heti. Ja alkoi väkivaltaiset palautustoimet siihen vanhaan ja turvalliseen oman vanhurskauden harjoitukseen.

        Lahjavanhurskaus ja Kristuksen oppi ei kelvannut monille ihmisille, vaan pitää edelleen yrittää kovasti itse tienata vanhurskauttaan.

        kirjoituksees termin "judaistit"? Taidat olla helsinkiläisen PL:n oppilaita. Hänhän usein saarnassaan viljelee tuota sanaa ja käyttää muitakin tehoilmaisuja, kuten "Kirkkauden Herra" ja runsaasti superlatiivejä. No, kukin tyylillään saarnaa.
        Mutta GP saarnansa aluksi Kiirunassa helluntaina sanoi, että puhumme yksinkertaisilla sanoilla ja tyydymme siihen, mitä Jumala antaa... Hän ei tarvinnut mitään tehosteita ja itsekorostusta saarnassaan!


      • Uskova veljmies
        J.Bugenhagen kirjoitti:

        Kun syytätte Lapin vanhimpia ja muitakin Kiirunassa saarnanneita opillisista harhoista ja tahdotte olla heidän ojentajansa, niin katsokaa, ettette itse tule harhaoppien levittäjiksi.

        Kirjoituksessasi selvästi väität , että Uusi Ihminen meissä synnytetään PYHITYKSESSÄ! Sekä M.Luther että F.Melanchton ja myös L.L.Laestadius heitä seurten opettivat, että Uusi Ihminen meissä syntyy VANHURSKAUTTAMISESSA; ei pyhityksessä, jossa kyllä tulevat näkyville uuden ihmisen mieli ja teot, jotka seuraavat Jumalan tahtoa! Ja mitä tarkoitat sanonnallasi ".. lisätään yksikoin TEKO pelkän uskon lisäksi, niin.."? Sinulle usko voi olla ihmisteko, minulle se on Jumalan antama armolahja!

        Ajatuksesi kuljettavat siis kohti todellista, katolista ansio-oppia! Älä siis sotke vanhurskauttamiseen ja pyhitykseen kuuluvia käsitteitä ! Tosin et olisi ensimmäinen, jolle niin on käynyt; mm. uskonpuhdistuksen ajalla Lutherin työtoverinakin ollut Oseander teki myös niin.

        Kun kristillisyydessä julistetaan synnin ilmoitusta, parannussaarnaa uskoville kristityille, se on oppia pyhityksestä. Ja kun saarnataan elävästä uskosta, jonka kautta meille on Jumalalta vanhurskaus luettu, on saarnattu sellaisesta uskosta, josta myös oikeat hedelmät vuotavat. Ja "kuuliaisuus Jumalan sanalle on uuden ihmisen ensimmäinen hedelmä" ( Luther ), kuten näemme jo Aabrahaminkin esimerkista: "Ettäs olit Minun äänelleni kuuliainen, niin Minä (Herra) siunaten siunaan sinua"!

        Oppi pyhityksestä on Kristuksen opin yksi osa ja on ikään kuin vanhurskauttamisopin koetinkivi; se tuo näkösälle, mitä tämä uskosta vanhurskauttaminen on ihmisessä vaikuttanut.
        Vanhat saarnaajat kristillisyydessä usein opettivat, että kun ihminen tekee maailman valtakunnasta parannuksen kristillisyyteen, ja jos hänen elämänsä ei mitenkään muutu ( esim. kirous, valehtelu, varkaudet, viinapullo, korttipelit, tanssi , maailman koreus, haureellinen elämä, maailmallinen huvielämä jms. joita ihminen on suruttomuuden tilassa harrastanut ), niin se todistaa siitä, että uusi ihminen ei ole oikealla tavalla syntynyt hänessä!

        Juuri tätä tarkoittaa myös Jaakob epistolassaan sanoessaan:"Eikö Aabraham, meidän isämme, töiden kautta vanhurskaaksi OSOITETTU, kuin hän poikansa Iisakin alttarille uhrasi"? ( Jaakob 2;21 ) ja myös "..osoita minulle sinun uskos sinun töilläs.."(J. 2;18).

        Ja lopuksi vielä Jaakobia: "Mutta jos joltakin teistä viisautta puuttuis, hän anokoon sitä Jumalalta, joka hänelle antaa yksinkertaisesti, ja ei soimaa, ja se hänelle annetaan" ( J. 1;5). Älkäämme siis mekään soimatko meidän saarnaajiamme, jos heissä vikaakin olisi ja varmasti onkin, vaan kärsikäämme toinen toistamme rakkaudessa. Seurakunta kyllä hoitaa vieläkin vialliset kristityt ja saarnaajatkin, mutta ei Internetin kautta julkisesti, kuten sinä ja jotkut muutkin tyhmyydessänne olette aikoneet tehdä, vaan Kristuksen rakkauden lain kautta, kuten hän kirkkolaissaan meille opettaa!

        Rauha myös sinulle. En kiistele asiasta enempää.

        Kovin oli ylpeässä hengessä kirjoitettu.
        Kenelle?
        Mutta, ylpeydestä huolimatta sekavalta monisanainen vuodatus vaikuttaa.

        Minä en tiedä, mitä on pyhityksestä täällä sanottu, mutta se pyhitysoppi, josta Luther puhuu, on vallan toista, mitä nyt saarnataan.

        Pyhitys näet kuuluu vanhurskaana elämiseen, ei vanhurskautetuksi tulemiseen.
        Silloin kun puhutaan syntien anteeksi saamisesta, siihen ei kuulu pyhitys, ei teot, ei rakkaus, eivät sitten pätkääkään, vaikka kuinka käytettäisiin kirkkoherra Jonas Bugenhagenin nimeä. (Aivan häpeällistä rehvastella täällä sellaisella nimellä ja myydä oman vanhurskauden oppia!)
        No, perkele se kyllä keksii, onhan se ruvennut Kristuksenakin esiintymään.
        -------
        Norjan veljen saarnan arvostelu on paikallaan, jotta yksinkertaiset eivät lankeaisi uskomaan sellaista, että syntien anteeksi saaminen on
        tekojen tai pyhityselämän takana.
        Tällä on vanhat juuret. Korjaa ensin, usko sitten. Et saa uskoa, kun et ole vielä korjannut.
        Sehän on selvää katolista oppia.


      • Gunnar, tuo pukki vierasmaa...
        Saddukeus kirjoitti:

        kirjoituksees termin "judaistit"? Taidat olla helsinkiläisen PL:n oppilaita. Hänhän usein saarnassaan viljelee tuota sanaa ja käyttää muitakin tehoilmaisuja, kuten "Kirkkauden Herra" ja runsaasti superlatiivejä. No, kukin tyylillään saarnaa.
        Mutta GP saarnansa aluksi Kiirunassa helluntaina sanoi, että puhumme yksinkertaisilla sanoilla ja tyydymme siihen, mitä Jumala antaa... Hän ei tarvinnut mitään tehosteita ja itsekorostusta saarnassaan!

        Saddukeus hoi:

        Ei judaisti mikään tehoilmaisu ole.
        Vaikka GP sitä sanaa ei käyttäsikään, ei se tee siitä sanasta sopimatonta täällä, ei myöskään GP:n omanvanhurskauden opista Kristuksen oppia.
        Pysy asiassa.


      • Uskosa
        Saddukeus kirjoitti:

        kirjoituksees termin "judaistit"? Taidat olla helsinkiläisen PL:n oppilaita. Hänhän usein saarnassaan viljelee tuota sanaa ja käyttää muitakin tehoilmaisuja, kuten "Kirkkauden Herra" ja runsaasti superlatiivejä. No, kukin tyylillään saarnaa.
        Mutta GP saarnansa aluksi Kiirunassa helluntaina sanoi, että puhumme yksinkertaisilla sanoilla ja tyydymme siihen, mitä Jumala antaa... Hän ei tarvinnut mitään tehosteita ja itsekorostusta saarnassaan!

        Eihän kukaan ihminen voi sen enempää enää itseään korottaan, kun lapin miehet tekevät, sillä he tekeytyvät erehtymättömiksi jumaliksi ja tuomitsevat miljoonittain kristuksen lunastamia ihmisiä helvettiin.

        He ovat tuminneet muun muassa Martti Lutherin ja hänen laillaan uskovat helvettiin, ja kaikki muut lestadiolaisryhmät, paitsi esikoislestadiolaiset, jotka suostuvat kumartamaan heitä. He tuomitsevat helluntailaiset helvettiin ja baptistit,
        vapaakirkkoiset, katoliset, protestantit etc.

        Jos heillä olisi oikeasti se valta, jonka he kuvittelevat heillä olevan, niin voi kauhistus sentään. Onneksemme ei ole, vaan he ovat vain erehtyviä ihmisiä.


      • Jeesuksen oma
        Arvo kirjoitti:

        Näinhän sitä on kristillisyydessämme ymmärretty, mutta aina mahtuu joukkoon yhden asian saarnamiehiä joiden kantamuksiin ei mahdu kuin pari palaa lain tauluista.

        Ja tämä on avaikysymys pelastuksessa, että onko ihan koko laki sinun puolestasi täytetty, vai ei.

        Jos ei ole niin sinä et tule pääsemään taivaaseen. Ei riitä kolmekaan, eikä edes yhdeksän palaa lain tauluista, kyllä menet kolinalla helvettiin taulujesi kanssa, ellei sinulla ole uskoa koko lain täyttäjään Jeesukseen Kristukseen.


      • Lappi uskova_
        Uskosa kirjoitti:

        Eihän kukaan ihminen voi sen enempää enää itseään korottaan, kun lapin miehet tekevät, sillä he tekeytyvät erehtymättömiksi jumaliksi ja tuomitsevat miljoonittain kristuksen lunastamia ihmisiä helvettiin.

        He ovat tuminneet muun muassa Martti Lutherin ja hänen laillaan uskovat helvettiin, ja kaikki muut lestadiolaisryhmät, paitsi esikoislestadiolaiset, jotka suostuvat kumartamaan heitä. He tuomitsevat helluntailaiset helvettiin ja baptistit,
        vapaakirkkoiset, katoliset, protestantit etc.

        Jos heillä olisi oikeasti se valta, jonka he kuvittelevat heillä olevan, niin voi kauhistus sentään. Onneksemme ei ole, vaan he ovat vain erehtyviä ihmisiä.

        Tosi on kaikki jotka eivät ole käyneet sisälle ovenkautta lammashuoneeseen, niin helvetti on edessä. Tosi on, turhaan sinä tuota jankutat päivästä toiseen aivan turhaan hoet. Tee työtä jotteivät menisi helvettiin, saarnaa heille sitä sinun evankeliumiasi, mutta syyttämällä et voita mitään.


      • Jakob
        Lappi uskova_ kirjoitti:

        Tosi on kaikki jotka eivät ole käyneet sisälle ovenkautta lammashuoneeseen, niin helvetti on edessä. Tosi on, turhaan sinä tuota jankutat päivästä toiseen aivan turhaan hoet. Tee työtä jotteivät menisi helvettiin, saarnaa heille sitä sinun evankeliumiasi, mutta syyttämällä et voita mitään.

        Lappi uskoisten ovi on ristillisyys ja sen oven vartijat ovat lapin korkeuksiin korotetut veljet.

        Kristus-uskoisten ovi on Jeesus kristus, ja sen oven vartija on Jumalan Pyhä Henki joka asuu jokaisen Kristukseen uskovan sydämessä todisteen joka hetki ihan henkilökohtaisesti pelastuksen todeksi.

        Tämäkös suututtaa lapin poikia, kun eivät voi enää toimia jumalina koko seurakunnalle, vaan osa on korottanut Kristuksen seurakunnan Herraksi, ja alentanut seurakunnan palvelijat omaan todelliseen asemaansa - palvelijoiksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naisiin ei ole luottamista

      Ainakaan useimpiin suurin osa hakee vain hyötyä miehistä tavalla tai toisella.
      Ikävä
      97
      2157
    2. Minun täytyisi lopettaa

      Kaipaaminen. Siksi kun en pysty mihinkään. Tulee vain harmia kun kaipaan. Olen niin väsynyt, ei kiinnosta mikään, enkä e
      Ikävä
      31
      1905
    3. Olet niin lähellä

      .... mutta en tiedä haluatko nähdä tai kuulla minusta. Minulla on ikävä sua, minua nuorempi nainen.
      Ikävä
      42
      1869
    4. Mies miten reagoisit jos

      satuttais näkemään sattumalta?
      Ikävä
      32
      1745
    5. Tänään onkin hyvä päivä

      Selata koko päivän Tinderin hunajaisia naisia. Jospa löytyy se rakkaus. Vähän kuin pelaisi hedelmäpelejä. 💘🍑🍍
      Sinkut
      61
      1349
    6. Miksi rikkaiden pitäisi

      maksaa köyhien ja laiskojen verot, en ymmärrä tätä laskuoppia?
      Maailman menoa
      177
      1342
    7. Kuvaile kaivattusi luonnetta

      Millaista ihmistä kaipaat?
      Ikävä
      50
      1158
    8. Sun kannattais nainen yrittää edes ehostaa

      ittees ja olla tyylikkäämpi. Oot kuin navettapiika. Ei millään pahalla. 😃 Mieheltä
      Ikävä
      90
      979
    9. Hyvää rakkaushuomenta

      Tässä tulee rakkautta päivääsi. ❤️🤍💙💚💛💜💝💞💕💓💖💗💘💟🩷🩵🫶🏼❤️‍🔥😘😍😻💌🏩
      Ikävä
      179
      918
    10. Muistatko? Juha Mieto täräytti Farmilla suorat sanat - Nyt hiihtäjälegenda uudelleen tosi-tv:ssä!

      Näinköhän Mietaalle käy Miina Äkkijyrkän kohtalo… Edellisellä Farmi-kaudella Mietaa teki ns. miesten töitä ahkerasti, pä
      Tv-sarjat
      7
      904
    Aihe